0:00 / 0:00
אהרן רזאל מתארח אצל לאה שקלאר - תכנית מלאה // 18.03.15
191 views
--- דף הפייסבוק של אהרן רזאל: http://goo.gl/mKJ2qq האתר של אהרן רזאל: http://aharonrazel.co.il
Categories:
Music
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
בית יום
ירושלים
10 ת
ירושלים
101 fm
[מוזיקה]
ה
[מוזיקה]
שבוע טוב כאן לאשקר מלווה אתכם כדרכנו את
השבת ביציאתה מוצאי שבת ראש חודש
ניסן זמן גאולה עוד שבועיים ליל הסדר
והימים
מתחילים להתקצר
בהכנות האנרגיות גברות אין כמו ראש חודש
ניסן כדי לברך את ברכת האילנות
ארוון רזל האורח שלי כאן השבוע שבוע טוב
שבוע טוב וחזקי נ ובזים שבוע טוב לכלך לא
שבוע טוב
חיזקי ברכת האילנות אולי נפתח בברכה את
התוכנית היוצא בימי ניסן ורואה אילנות
מאכל בפריחתם מברך מברך אני אגיד בלי שם
מלכות כי אני בתוך אולפן אבל ברוך אתה השם
אלוהינו מלך
העולם שלא חיסר בעולמו כלום וברא בו בריות
טובות ואילנות טובות להנות בהם בני אדם
איזה יופי של ברכה
ממש אחד לאחד קודם כל הברכה יש בה את
העונג את החושניות את היכולת להנות
מיופי מיופי של עץ מיופי של אנשים מדהים
באמת זה בריכה מאוד מיוחדת
א אני שמעתי שאפילו יש אני פעם הייתי בשבת
בטבע במקום מאוד יפה ואז מישהו אמר שמה
שעל פי הסוד על פי הקבלה לא מברכים אותה
בשבת כיוון שאתה ממש מעלה את הניצוצות של
ה שיש בצומח ואתה כאילו מטלטל את את
הניצוצות שלהם אז לא לעשות את זה בשבת
כמובן על פי הסוד זאת אומרת על פי הקבלה
על פי המקובלים אז הם מחכים ליום חול באמת
זה גם בשבילי זה זה ברכה מאוד פשוטה כמה
מילים שאומרים אותה אבל אה אני הולך תמיד
עם אשתי אפרט א להגיד אותה ביחד באיזה
מקום יפה שרואים עצי פרי ומרגישים את כל
הטבע יוצא יוצא באביב ומאוד מרגש פעם בשנה
להגיד כזאת ברכה באמת הטבע חוגג מי שיצא
בשבוע האחרון היה יום שבתון יום הבחירות
אפשר היה לצאת החוצה במזג אוויר נהדר באמת
הטבע חוגג גוונים של סגול לא גוונים של
אפור גוונים של סגול גוונים של ורוד
הרקפות עם כלי לחורה יש עדיין
הכלניות יש משהו באמת בצבעוניות העזה הזאת
שאני רוצה לשתף אותך ארון בשאלה שלי אם
הטבע כל כך יפה ואפשר לברך עליו אז למה
אנחנו לא יכולים לברך גם על היופי שיש
באנשים למה אנחנו מחזיקים כל כך חזק וכל
הזמן מגבילים את ההנאה מהיופי האנושי
ומפחדים שאם נסתכל ם מפחדים שאם אנחנו
נתפתה במקום להגיד וואלה איזה יופי של
אנשים אלוהים ברע בעולם יש יופי זה יופי
של
אלוהות א' א אני הרב שלי רבי שלמה קרליבך
שאני לא הכרתי אותו אישית אבל הוא בטח היה
עונה משהו כמו שאם אם היה מותר הי לא היי
מפסיקים לברך זה היה כי אנשים באמת הם כל
כך יפים ני גם הרבה פעמים יצא לרחוב ורואה
באמת את היופי של בני אדם אפילו בכל מקום
לפעמים אני חוזר הביתה דרך שוק מחנה יהודה
ואני אומר לעצמי רק לראות את את הפנים של
אנשים כמה שהם
מלא אפילו אנשים את יודעת
כשיום עבר להם יום קשה או עבדים קשה אתה
מרגיש את את החן את ה את ה אדם הוא נברא
בצלם זאת אומרת אתה מרגיש באמת את את
האלוקות באנשים מסכים איתך מאוד י שנזכה
לראות את זה זאת אומרת תקופה כזאת דיברת
על בחירות זה תמיד מכניס את ה את הצד
היותר שונה ודומה ופילוג
ו לא יודע אני בתור בן אדם תמיד איכשהו
מנסה לראות את חושב שברחוב על פני השטח
בחיים האמיתיים באמת המשו פור ביותר
מה שונה אהרון רזל מוזיקאי ויוצר אתה נתת
לנו שיר שכולנו יכולים לזהות אותך ישר עם
השיר הזה מה עשית
היום
וכשהגעתי של התוכנית שלנו היום באולפן באת
אחרי שעשית משהו מה
עשית אני עשיתי היה לי את הזכות להיות
בחבורה של בני אדם שבאים ו ופים מצות
ביחד וזה חווייה מאוד מאוד מיוחדת כי אני
רוצה להסביר משהו גם כולנו יודעים שאנחנו
אוכלים מצות מכיוון שזה מה שאכלנו כשיצאנו
ממצרים אז מה בעצם קרה אז מה הנס הגדול ש
המצה עוד לא היייתה מוכנה נכון זאת אומרת
שמנו בתנור כדי שיצא בגט שמנו בתנור כדי
שיצא חלה לא היה מוכן יצאנו אז פעם אמרתי
לאבא שלי והוא מאוד ננה מזה שבעצם מה
אנחנו חוגים אנחנו חוגגים מזה שאנחנו
היינו אפילו באמצע משהו ואמרנו אנחנו
יוצאים לגאולה לא לא אומרים אני מחכה שני
אגמור את האוניברסיטה או אני מחכה שאנחנו
ומרת אפילו שאני באמצע משהו וחשב היה לי
תכנונים אחרים עזבתי את התכנונים והתבטלות
לקדוש ברוך הוא בעצם זה מה שהמצב מסמלת
נכון זאת אומרת שהיינו ב הקדוש ברוך הוא
אמר זהו יוצאים ממצרים תצא קח את זה
כמטפורה צא לגאולה שלך אל תגיד רגע אני רק
צריך זהו וגם השייה הזאת של מצות כמובן
שבעצם מי שיודע נזכיר את ההלכה שמה שעושה
מה שעושה את הקמח ומים מחמיץ אם הם שהם
שהם יותר מ-18 דקות עומדים ללא לא בתנור
ויש לחץ גדול מאוד מהר מאוד א אחד מביא את
הקמח אחד מביא את המים וצועקים ושרים ו
תוך כדי שרים את הלל שרים את ההלל תוך כדי
ממש זה כתוב מובא אפילו בהלכה כדי שיהיה
שמחה של מצווה ו מאוד מיוחד איפה עשיתם את
זה בעצם אני אני גר בנחלות הרי ויש היה
מאפיה מאוד עתיקה שקראו להם מפיית הלפרין
שהיה להם מכונה עתיקה ממש לפני אולי 70 80
שנה וי והא אפני כמה אפני כמה עשרות שנים
כבר עברה לאיזה מפעל יותר גדול אבל המכונה
הזאת קיימת בהרות והיא בעצם אותו מפעל של
ה אותו אותו מכונה שהייתה בשכונת נחלאות
העתיקה בירושלים והייתי שם כמה אנשים מי
שהיה איתי זה הרב רוזנטל בן 86 שהוא עדיין
בא לשם לפות וחיב היה מאוד מיוחד באתי עם
הבנים שלי סיפר לנו על תקופת הבריטים אבל
היה היה משה כמה אנשים הייתם שם הנו כ 15
15 20 20 אנשים גם נשים או בנות יכולות
להשתתף ב
א אני לא מומחה לזה הם לא היו שם בנות לא
היו שם א לא יודע אולי זה עבודה פיזית
אולי זה משהו במסורת לא לא שאלתי באמת
יכול להיות שבטוח שנשים מותר להם אולי
אולי חבורה של נשים זה אין בכלל שאלה
שמותר אין כאן שום בעיה זה לא זה לא אסור
לא בטח שלא אבל א אולי הגאולה של הבננות
זה שדווקא משחררים אותם מש זהו כל שבוע
עושים את החלות אז
[מוזיקה]
[מחיאות כפיים]
[מוזיקה]
מה עשית
היום מה רצית
היום את מי חיבקת בחום לא נתן לך
ללחם מה חיפשת
היום מה מצאת
היום מה הצליח לגרום לך לעצור ושוב
[מוזיקה]
ללכת האם שמעת את השיר ששר הציפור לך האם
שמעת את בכיסך את העלה שנחל ראשך האם כבר
שרת שיר היום האם מצאת שביל היום האם
הקשבת לחלום האם ברחת לשלום אדם בודד הולך
מולך לעולם לא תדע מה עובר לו בנשמה
[מוזיקה]
דיברת
היום למי הקשבת
היום האם פינית מקום ו הזמן לשפוך לבך
כמים בן
אדם לאן מיהרת
היום בספסל עצרת
לנשום כן כל אדם צריך מדי פעם לעצור בביט
לשמיים האם שמעת את השיר ששרה הציפור לך
האם שמרת בכיסך ועלה שנחל ראשך האם כבר
שרת שיר היום האם מצאת שביל היום האם
הקשבת לחלום האם ברחת לשלום אדם בודד הולך
מולך לעולם לא תדע מה עובר לו בנשמה
[מוזיקה]
את מה אספת
היום את מה השלכת
במקום שנים ניסית לבלום לגזום לפרום אך לא
באמת העזת למר
שלום לה לי לפני ש יה מוחר מדי מלא ליבי
כי לא אומר לך
די לא אומר לך
דייו תנה לי לפני שיהיה מאוחר מדי מלא
ליבי כי לא אומר לך
די לא אומר לך די
[מוזיקה]
ושביל שגילית
תאום ואספת מאבני
המקום וביקשו העיניים את עצמם
לצום להביט פנימה בסולם
שהופיע
[מוזיקה]
בחלום חזרנו אני לאשקר ואיתי ארון רזאל
מוזיקאי ויוצר כשדיברת קודם על המצה ואמרת
שמה שהיא מגלמת זה את היכולת להפסיק באמצע
חשבתי על הסיפור שמספרים על האריזל בצפת
שאמר לתלמידים שלו בואו נלך לירושלים אם
אתם באים איתי
עכשיו גאולה הוא לא אמר להם כ אז אז הם
היו באים הוא אמר להם בואו עכשיו לירושלים
אז אמרו רק שניחנו צריכים לבדוק לסדר משהו
להגיד לנשים של אמר חבל אם אם הייתם באים
בלי להגיד לי אני רק בודק וכל זה וואי זה
גוני מה שאת אומרת כי באמת זה בדיוק
העניין של ה לא את הבנת מה שאני אומר שאני
אומר שאם הוא היה אומר להם את זה מראש אז
הם זה לא היה ניסיון הם היו פשוט באים
באמת נכון נכון אתה צודק הדיוק הזה שלך
הוא חשוב מאוד מצד שני את צודקת שזה בדיוק
הסיפור על המצות זאת אומרת שאם אדם אומר
לקדוש ברוך הוא רגע אבל אני עולה לארץ
ישראל רק תן לבן שלי לגמור אוניברסיטה
כולנו רק צריכ לגמור את הסידורים שלנו אז
השם אומר טוב אז הזדמנות ד שני אני חושבת
על זה שמה מה יקרה אם כולנו נפסיק באמצע
אתה יודע אם נהייה כל כך מדוייקים עם ה
אמת המושלמת ונפסיק באמצע זה גם לא יודעת
עם העולם יכול לעמוד בזה אולי בגלל זה זה
קורה רק פעם בשנה
נכון בכל אופן יש לך סינגל חדש ימי
צפת נכון
אני נכון מה זה ימי צפת היית שם נסעת לשם
לבקר ללמוד לשהות להתבשם מה הצפת בשבילך
אמ קודם כל לספר באמת שזה סינגל ראשון
שיוצא מתוך הדיסק החדש שאני עדיין עובד
עליו
ו א מאוד מתרגש ומקבל בהה א תגובות מאוד
חמות עליו וזה דיסק שאני בעצם ה כמעט אני
לא סופר כמו שאומרים על ילדים לא סופר אבל
זה בערך העשירי שלי מספר 10 פחות או יותר
וגם השנה הייתי בן 40 מזל טוב תודה רבה
וזה גרם לי קצת להיות במין א
א כמו להרגיש שאני סוגר איזשהו מעגל
והגיע הזמן קצת לפתוח את ה את הלב בשירה
בכתיבה באמת יצא עלבו מאוד אישי אף פעם לא
היה לי כזה דבר אישי במובן ש סקם הראשונים
שלי הלחנתי פסוקים אמנם שבחרתי בעצמי כמו
השנא בוער באש וצא מן התיבה אבל זה פסוקים
כאן אני ממש כותב שירה אישית למשל באלבום
הזה שנקרא ימי צפת זה לא על צפת זה על אני
עכשיו בירושלים ועם ילדים ופתאום נזכר
בימים הראשונים
שהייתי בעצם יצאתי לחיפוש רוחני אני א
אגיד את המילים של הבית האחרון בשיר אני
אומר אני עכשיו אני יושב מנגן על הגיטרה
שניגן לי אבי בילדותי לפני שנה כדי שארדם
במנגינה עכשיו כשאיני יכול להירדם אני קם
ומנגן בשקט כי בני הקטן כבר
ישן זה אף פעם לא כתבתי ככה שירים זה תמיד
היה יותר כאן אני בעצם מסר מאוד אישי שלא
בא מהלב ככה וכל פעם
שאני זה בשבילי השג כאילו להעיז לשיר את
זה בוא נגיד ככה ולשתף את אנשים בשיר הזה
ובכלל איך אתה מרגיש עם זה שפתאום אתה
חוסף משהו
משלך א' מצוין א אני תמיד א בתור יוצר איך
שהו אף פעם לא היה לי כל כך בעיה יש דברים
שאני לא חוסף כמובן אבל יש דברים שאני לא
מדבר עליהם לא חושב שזה מעניין את הקהל
שלי אבל באופן כללי אני אני בן אדם שאני
אני מאוד מתרגש שאני שאני מצליח להביע
דברים שלי בשיר
וא אני תמיד מתרגש מחדש אנשים מתרגשים מזה
אני מבין יזה פלא בעיני זה מאוד מרגש אותי
מתנה כזאתי אתה יודע שהייתי אתמול בערב
בערב לזכרו של הרב
פרומן
לצאת ספר שאחר חב פנחס כהן מהעזבון
שלו והספר נקרא דין וחשבון על
השיגעון זה ערב שהתקיים בבית הקונפדרציה
ו הקריאו שיר אהבה לאשתי
שכתב הרב פרומן הוא כותב את זה למרגלות הר
הבית וזה מאוד מרגש לשמוע את
ה ביטוי האישי שאדם מוכן לתת לו מקום
באהבה בכמיהה
בגעגוע לא רק לתת מענה לציפיות של קהל אלא
בעצם להביא את הקהל קצת אל תוך הבית פנימה
נכון
תראי כל יצירה היא באית שומקום שילוב של
שני דברים היא היא להביע את עצמך את העולם
הפנימי שלך אבל אם זה להביע את עצמך א זה
יומן מה זה שיר שיר זה אתה מכניס את זה
לאיזשהו מעטפת כזאת של יופי שבעצם אתה
רוצה שזה ייעלה גם את ה את את העולם
הפנימי של השומע שם מוצלח זה מה שהוא עושה
נכון הוא גורם לשומע
למאזין להזדהות איתך ולהתחבר אליך ככה היה
בילדות שלי שהייתי קורא שירים של יהודה
אמיחי שהייתי קורא שירים של דן פגי שהייתי
קורא ספרים של גנון אנשים שמאוד השפיעו
עליי על הכתיבה שלי
הייתי הרגשתי חיבור על על השירים האלה זאת
אומרת הרגשתי שהם מבטאים אותי או שהם הם
מלמדים אותי כאילו איך כאילו הוצאת לי את
המילים מהפה כזה או
או בעצם אתה מאפשר את ההזדהות עם החווייה
שלך ונותן לשני את היכולת לחלוק גם את שלו
אז בזוגיות שלכם סיפרת לי שגם אשתך מלחינה
ושרה נכון יוציא דיסק לא מזמן והייתה
אפילו כתבה גדולה בעיתון בשבע לפת
ו הפרת הי שונה ממני זאת אומרת אני הגבר
דרכו לחזר כתוב אז אני יוצא ואב לשיר
ולהופיע ואשתי היא גדלה בבית מאוד
ככה צנוע והי היא תמיד התביישה בזה אולי
פעם היא תוכל לספר בעצמה אני לא צריך לספר
בשבילה אבל היא מספרת שהתהליך שלה היה
לגלות ש בכלל מותר לה כאילו לשחרר ולהוציא
ו הרבה אנשים הא חששה מהכתבה כי לא רצתה
פרסום וזה אבל אתמול ישבנו בבית קפה
וניגשה אחת ויא מסתכלת כן ולא והרבה פעמים
זה עליי כי אני זמר וזה אז אתה יודע אני
רגיל לזה כבר אז היא התקרבה ואז נגשה לפרט
דווקא שמחתי מאוד והיא אמרה לי תדעי לך
קראתי את הכתבה זה כזה קידוש השם ונתן לי
חיזוק שאת שרה ומבטאת את עצמך ותמשיכו וכל
זה כולי וכולי וביחד אתם מגלים שבעה
ילדים בן כמה הגדול תני לי לתת את הכבוד
לאשתי זה לא ביחד זה 90% 10% אבל כן כן
ברוך השם הגדול עוד מעט בר מצווה ונולדה
לנו בת רות עשירה עשירה להש עם ה' כמובן א
לפני וואלה מזל טוב אז מה היה לנו מזל טוב
לגיל 40 מזל טוב לרות השיירה איך קוראים
לשאר הילדים לגדול קוראים שיר ציון שלמה
לשני אור חיים מצלל לשלישי בארי דוד משה
לרביעית בת רוני
שמחה לחמישי אליה
מרדכי לשישית בינה עם בת אי בינה רות
השיירה ממש חגיגה של שמות אתם קוראים
לילדים בשמות המלאים לא לא תמיד אבל
לפעמים
כן אני רושם שלא אשכח לא אשכח אותם ימים
אני יצאתי כי שמעתי את כולך כמו בי בפנים
אותך ראיתי בעיני הילדים הקטנים השובבים
בתוך צבעי החמה
שבא בין הרים אדם יוצא אינו יודע מהצפון
לו בדרכים הנה יצאת
לקראתי הדלת נפתחה לסמטאות האבנים בין
שיחקו הילדים באותיות ובמילים אותך ראיתי
פה ושם כמו במשחק המחבואים מציץ עליי
משגיח מן החלונות שהיו פתוחים אדם יוצא
משאיר חלון פתוח לעולם אני מצאתיך
לקראתי שמיים שפתחת
מעליי שתקתי ושמעת
תפילותיי היית לי עמוד אש בלי לבקש עמוד
ענן בשביל חדש ויישן השמיים שפתחת
מעליי אני שתקתי ושמעת תפילותיי
היית לי עמוד אש בלי לבקש עמוד ענן ולא
שאלתי אותך
[מוזיקה]
לאן ואז הם באו השירים המגינות והמילים
כששאלו אותי הילדים אני עניתי בצלילים
אותך ראיתי לעת ערב לעת כוכב מתוך דיבוק
החברים מתוך שתיקת עצה הזית ענפיהם היו
פורסים כמו כהנים המברכים טופים תליתם אדם
לפני שהוא
יוצא השמיים שפרס את
מעליי שתקתי ושמעת
תפילותיי היית לי עמוד אש בליל קש עמוד
ענן בשביל חדש וישן השמיים ש פרסת
מעלי שתקתי ושמעת
תפילותיי היית לי עמוד אש בלי לבקש עמוד
ענן ולא שאלתי אותך לאן
[מוזיקה]
עכשיו אני מנגן על הגיטרה שניגן לנו אבי
בילדותי לפני שינה כדי שארדם במנגינה
עכשיו כשאיני יכול להרדם אני קם ומנגן
בשקט קצת כי בני הקטן כבר ישן אותה מנגינה
כמעט אותה גיטרה קצת יותר סדקים ושנים
שעברו
[מוזיקה]
חזרנו אני לא שקלר ואיתי ארון רזאל
מוזיקאי ויוצר עם סינגל חדש ימי צפת
שבי התעורר
המפגש עם עמוד ענן ועמוד אש אולי בגלל
שאנחנו
עכשיו כולנו עוד מעט נצא ממצרים ועמוד
הענן ועמוד האש שמלווים את הציאה
הזאת זה לא פשו הסיפור הזה מצד אחד יש
הרבה קסם שיש עמוד ענן ויש עמוד אש ויש
הנחייה מאוד מאוד
ברורה מצד שני עמוד
הענן יכול היה לשות ימים רבים ואף אחד לא
זז ואז הוא יכול היה להעלות וכולם
הולכים ושוב יש מנגנון כזה של ממש אפס
ידיעה מה הולך
לקרות אז למה אתה כל כך מזמין אותם לחייך
את עמוד הענן ועמוד האש
א מעניין אני כל כך יפה מה שאת אומרת אני
באמת לא חשבתי על הפן הזה זאת אומרת במובן
הפשוט של ה המטפורה זה הכוונה מישהו ששומר
עליך מישהו הולך לפניך וזה מה שהתכוונתי
כן זאת אומרת ש בלילה כמו שאמרת בני ישראל
נסעו והיה להם עמוד האש לפניהם להעיר להם
את הדרך ובו היה עמוד ענן לעצור את הרוחות
ר את
החיצים מיישר את הדרך ככה אומר המדרש
שישאר להם את הדרך יעקוב למישו ואת אומרת
שיש כאן ביזה משהו משהו גם שבעצם חוסר
ידיעה זה הם לא היו בהחלטה שלהם אם המוד
ענן עמד כתוב ויה בני חמוד ענן ולא נסאו
ימים רבים ועלות הענן מעל המחנה ונשאו זאת
אומרת אז גם כן כאילו קצת התבטלות לקדוש
ברוך הוא אני זוכר שהגעתי
ושעכשיו אניני בעצם עונה לך קצת על השאלה
קודם אבל זה שיחה כזאתי של מעגלים
ש בשבילי צפת היייתה
מין חזרה בתשובה אישית למרות שגדלתי
במשפחה שחזרה
בתשובה בילדות שלי הה יותר צעירה אבל כל
אחד צריך מעצמו ככה לגלות את הקשר עם בורא
עולם לחדש אותו ואני אחרי הצבא ששרתי אותי
כמוזיקאי
ו צאתי מה בדתי קצת א רציתי את
ה התקרבות משלי וזה קרה בצפת יש לי הרבה
חברים שהגיעו להודו ונכנסו פעם ראשונה
לבית חבד אחרי שהם גדלו בקיבוץ את יודעת
אז זה תקופה כזאת שאחרי ה ואני הגעתי לצפת
ו שם אני מאוד הוקסמתי מתורות של הבעל שם
טוב הקדוש וחסידות פתאום התורה לא תורה של
שגררה אלא כל מיני הערות למשל הבעל שם טוב
אומר אשי עיני אל הירים מעין יבוא זרי זה
דוד המלך אומר שכוונתו אני מסתכל ל הרים
ושואל את הקדוש ברוך הוא מאיפה יבוא עזרי
אומר הבעל שם טוב מסתתר כאן איזשהו אמירה
פנימית מאין יבוא עזרי מהמקום של העין
כשאדם יכול להגיע למקום של עין לפני הקדוש
ברוך הוא שהוא מתבטל יבוא עזרו כאילו מעין
יבוא אזרי אז מאוד אהבתי את זה שכאילו
בעצם באמונה יש כאן משהו כמו שדיברנו גם
על המצות להשליך את עצמך את הרצונות שלך
מתבטל לפני הקדוש ברוך הוא ואולי זה באמת
א במובן הזה יש לך עמוד ענן ומו נש מעניין
מה שאתה מספר
ו זה דווקא ככה מדקדק את המקום ש אני
סקרנית לשמוע על איך ילד מקבל שינוי
במשפחה כשאתה אומר המשפחה חזרה בתשובה אז
מה עשית היית מוכרח גם אתה להיות יכולת
למחות יכולת להתנהג אחרת בן כמה היית
כשזה היה א הייתי בן
א יום אחד ההורים אומרים אנחנו נהיה דתיים
א לא את יודעת החיים הרבה יותר מורכבים
באמת
מ מהחלטות כאלה אנחנו חזרנו משנה של
שליחות בחול
ושם הלחינו בבית ספר יהודי
כי אין שם יהודי ממלכתי כן לחנו וכשחזרנו
באמת התחלנו להיות יותר מסורתיים ו
באמת גם לי וגם לאחים שלי אני זוכר זה לא
היה מעבר חד מאוד זה היה מעבר דווקא מאוד
רך ולא הפריע לנו זה לא היה אבא שלי לא
נהייה כמו שרואים שחור וחרדי ופתאום שינה
לאט לאט זאת אומרת עברנו לבית ספר למדתי
בכיתה א' בתג זה מזמן כמו שאמרתי אני בן
40 אבל זה למדתי בגימנסיה ואחר כך עברנו
לדוגמה לבנים שזה בנחלות בית ספר נחמד
מאוד והיה לי מאוד נחמד שם היה לי חברים
טובים ולא הפריע לי זה לא היה זה בוא נגיד
א אז היו לך גם חברים מהגימנסיה וגם חברים
מד א איכשהו דווקא חבר טוב שלי קראו לו
אור הוא היה איתי שם הוא גם כן עבר איתי
לדוגמה זה וזה תראי את יודעת זה הנו זה
דוגמה אוזיל זה בית ספר של כיפות סרוגות
מאוד פתוחים מאוד לא היה איזה כפייה אני
לא זוכר את זה כ כטראומה לא ממש לא להפך
אני חושב שמאוד אהבתי את החברים שלי שם
בבית ספר עד היום אני חושב שזה מקום מאוד
נחמד
ו מה שכן
א בתיכון
שוב חזרתי ללמוד בתיכון חילוני למדתי
בתיכון של ליד האקדמיה למוזיקה ככה זה
נקרא זה היה בית ראש ממשלה
והדעת לא תפסה מקום מאוד חזק בחיים שלי
זאת אומרת הייתי יותר מוזיקאי ואני חושב
שעוד פעם אני חוזר לצפת למרות שכבר יבוא
איזה פסיכיאטר יגיד שיש לי קיבעון
על אני תקוע בזה אבל באמת בצפת איכשהו
נולד לי הסינתזה הזאת בין החיים המוזיקלים
לבין החיים החסידים היהודים וזה מתנה כי
הרבה
פעמים אדם חושב
שהעולם האמנותי שלו והיצירתי שלו עומד
בסתירה עם העולם הדתי אבל זה לא נכון אני
גם שבט לוי כל המשפחה שלנו אנחנו בגנים
שלנו זה זה לשיר לקדוש ברוך הוא כל הנשמה
האל אליה ללו בנבל וכינור ובאמת בצפת זה
נולד לי הרצון הזה להיות שהיצירה שלי ת
תשאב מה מהבירות
של מקורותינו לכאורה זה כל כך פשוט אז למה
שתהיה סתירה אין סתירה
רק אני חושב
ש יש
איזשהו היייתה בוא נגיד סטיגמה כזאת אפשר
להגיד במילה קצת לא יפה אבל שכאילו מי
מתקרב לדעת וחוזר הוא כ את יודעת הוא כ
זונח את ה את עולם היצירה שהיא תמיד יותר
קשורה לעולם ה של החופש והיצירה כן נכון
אבל זה אבל א החסידות ומדגישים מאוד מאוד
את העולם היצירה והשירה וזה דבר שמאוד
מלהתפתח בשנים האחרונות שהרבה יוצרים ש
שומעים ברדיו הלא דתי כן הרדיו הרגיל הם
שרים דברים שקשורים למסורת וחוזרים בתשובה
בכלל יש
איזשהו
איזשהו מיזוג בין העולמות המוזיקה שלך גם
עוברת איזה סוג של מסע היית יותר רוקיסט
בעבר ועכשיו משהו מקבל א כן זה קשור ל
לשינויים שאני אוהב
ל לנשות מחזות חדשים באמת הדיסקים
הראשונים שלי אולי אחר כך נשמע את השיר
זמן הגאולה למשל שהיה להעיד גדול בקרב בני
נוע זה היה
כזה שיר שהופעתי איתו המון ו בהופעות מאוד
סוחפות כאלה ושל המון צעירים וזה עדיין
שיר שאני מאוד
אוהב ו הבתי שיש לי הבתי פה הקלטה של ש
נסתה לא רחוק מפה מהאולפן בצוללת הצהובה
בהופעה שהייתה לפני בך 10 שנים ועכשיו
בדיסק הזה כמו ששמעת זה יותר זמן להיות
פנימי אני והפסנתר
אנחנו נשמע לפי בקשתך את כתי את
מושבי
לא את החי נכון את החי את החי אנכי מבקש
נכון זה מהדיסק הזה נכון נכון נכון נכון
רוצה להגיד משהו על
זה
א הפסוק את החי אלכים מבקש אומר אותו יוסף
לאחים שלו וכמו שהרבה ניגונים שלקחתי
לקחתי בחרתי לכים נגונים שיש בהם איזשהו
מטפורה עכשוית שיא מבטאת אותי אני מאוד בן
אדם שאוהב משתדל לאהב את עם ישראל כל
פלגיו חילוניים דתיים את כולם ואת החי א
הכים מבקש אומר חברה אנחנו רוצים אחד את
השני אני מבקש את האחים שלי את הקרבה את
האחווה ו מעבר לפסוק שנשאר יש גם מילים
שהוספתי
[מוזיקה]
את
החים אנוכי
מבקש הגיד אנעלי הגיד אנ לי איפה הם
רואים את
החי אנוכי
מבקש הגיד הנ לי הגיד הנלי איפה הם
רועים את
החים אנוכי מבקש
את
החי אנוכי
מבקש את
החי אנוכי מבקש הגיד אנע לי איפה איפה
איפה איפה איפה איפה הם
רואים איפה אתה אחי תמיד אוהב אותך אחי זה
חרות בעומק של לבי אתה יודע אך אם אנחנו
אף שלא הלך חנו וחיפשנו את אותם השבילים
ואף שיש בי כבר מילים שאתה אינך מבין כי
אותם זרמים בים שסחפו נו לכיוונים שונים
עבדו לי עקבותיך כולי עשה אולי
תשמע
הח הלחים
מבקש הגיד הנעליים הגיד הנעלי איפה הם
רואים את החי
אנוכי
מבקש הגיד נעלים הגיד הנעלים מאיפה הם
רואים את
החי אנוכי
מבקש את
החי אנוכי
מבקש את
החי אנוכי
לבקש הגיד נ לי איפה איפה איפה איפה איפה
איפה הם
רואים איפה אתה חי זוכר אך אתה ואני תו
הדשא והחול שיחקנו וגדלנו ויום בתר מילינו
אין אותם ספרים על סיפת אותנו לאותם
הפזמונים אך בסוף היום לאותו מרום ניסע
אינינו כקשים הרגעים לאותם שמיים נרים
כולנו שינית את מראך אשמיע את קולך אותך
אשמע
את
החיים אנוכי
מבקש הגיד הנערים תגיד הנעלים מ איפה הם
רואים את
החי הנוחים
מבק הח גיד נלי גיד נלי מאיפה הם רואים
איפה הם רוים
ח הנוחים מבקש החים מבקש
גיד הנעלי גיד הנעלי יפה הם
רואים את
הח אנוכי
מבקש מגיד
[מוזיקה]
נלי איפה הם
[מוזיקה]
רואים חזרנו אני לי שקלר ואיתי ארון רזל
מוזיקאי ויוצר בעוד שבועיים במוצאי שבת
כבר נהייה אחרי ליל הסדר איפה אתה בליל
הסדר אהרון
א אנחנו נהייה כל האחים בעזרת השם יתברך
בבית המקדש אה ואם לא יוקם בם לא יוקם עד
אז אבל זה סיכוי קלוש כמו שאומרים הסכרים
של מינה צמח
א
ש אני אהיה אצל בעזרת השם אצל אמא שלי
ואבא שלי ש יחיו מתוקים ונפלאים שניהם א
גרים בנחלאות זאת אומרת הם גרים בנחלאות
ויבואו לשם כל האחים אנחנו ארבעה אחים
יונתן שאז אמר הידוע הוא הבכור אני ארון
יש לנו אחות
ריקה ש ויש לנו אח צעיר
שהוא יהודה שמו וכולנו נבוא בעזרת השם אז
תפו טפו טפו כמה תיו אה תפו תפו תפו באמת
הרבה בוא נגיד אני מתוך הארבעה יש שני
אחים שיש להם יותר ילדים
ממני ואז אתם איך אתם עושים ליל הסדר אתם
כולכם ביחד עוברים על כל האגדה קודם כל אל
תשאלי איך אנחנו שרים וי שעמדה
בסדר אז אני שואלת א אז א יש הרבה שירה
ויש הרבה שמחה ברוך השם ובלאגן כן כי כל
אחד יש את הילד הקטן שממל השתנה ו
אבל כיף זה באמת אח אחד החגים ש
שבמהות שלהם עושים אותו בזה אני חושב
שתמיד היה שולחים לסבא או למת יותר מנגיד
סוכות או שבועות סוכות זה שלושה רגלים אבל
דווקא סוכות לפעמים הסוכה קטנה זה גם לא
עניין של החג הזה אבל חג ש של פסח זה למן
תספר בזני בנך ובן בנך את אשר יצאת ממצרים
וכול זה זאת אומרת יש כאן באמת את האלמנט
הזה של ה
שלספר
סיפור ואבא שלי ברוך השם שיחי עושה את זה
בצורה נפלאה וכולנו משתתפים תורות קוראים
כמו כולם כ כל עם ישראל קוראים את האגדה
בי תורות גם הנשים גם הגברים כולם מקרעים
שמח אני בטוח שאצל גם נכון זה חג כזה
ש כל עם ישראל ככה עדיין ברוך השם כולם
מתרגשים ממנו זה מאוד מענייין החג הזה כי
לפעמים אתה אומר רגע על מה כל הסיפור על
מה בדיוק א מתכננים כבר כמה חודשים קודם
איפה נהייה בליל הסדר ושנה אצל המשפחה הזו
ושנה אצל המשפחה הזו וזה מעסיק ואתה יודע
כולם נמצאים בתוך זה
באיזה אפשר להגיד ערבוב פנימי
גדול א' אם אם היינו צריכים לעשות ארבעה
תוכניות רק על ליל הסדר לא היינו גומרים
מסיימים לדבר כי זה אפשר לדבר המון ליל
הסדר זה אחד היצירות המופת אפשר להגיד של
האנשות של הקדוש ברוך הוא מה שקורה בלילה
הזה
ו תרפויטי וזה סיפור וזה כל אחד מספר את
הסיפור וזה עם שעובר מדור לדור ומספר את
הסיפור על הבן ויש כאן המון דברים וכל
הדרמה הזאת שילד שואל
ועונים יש המון אלמנטים שאני רק מקבל
צמרמורות מלחשוב עליהם כאילו כמה זה עמוק
כמה זה בסיסי וזה עם שלם ש שאלפי שנים מאב
לבן מספר מה קרה
ו את כל העניין הזה שחייבים לשאול זאת
אומרת נכון יש אני רק אגיד דבר למשל מאוד
קטן שכל אחד יודע מה נשתנה שאדם צריך
לשאול זה כל כך יפה שידות אומרת לך תשאל
שאלות תשאל אומנם אומרת לאבא גם אתה חייב
להיות מוכן מה להגיד לבן שלך שהוא ישאל
אותך אבל גם זה כל כך יפה שעם הזה זה לא
איזה משהו דידקטי שלומדים בעל פל הילד
שואל מה מה קורה פה אבא תספר לי וזה כאילו
כמו מחזה נכון זאת אומרת כולם יודעים את
זה מראש ואומרים לו תשאל ויש הלכה ברמבם
אומר אם אין ילד המבוגר שואל ואם הוא לבד
שואל את עצמו כך כתוב זה כל כך עמוק הרמבם
אומר אם אדם לבד לא יודע מה נתקע בבודק
בשמירה יש לו בליל הסדר שואל את עצמו
כאילו גם תשאל את עצמך איפה אני מה מה אני
עושה
העניין הזה של
השאלה זה באמת חופש מאוד גדול שאפשר
לשאול נכון להתעניין הסקרנות לאורר סקרנות
גם בהלכה מופיע בפירוש למה עושים נגיד
איזה דבר מוזר כמו טובלים ולא אוכלים
אומרים כדי שהתינוקות ישאלו זאת אומרת יש
לנו רצון עמוק ביהדות לגרום
לסקרנות ידוע שהעם היהודי נכון בכל העולם
גם כשעזבו את הדעת תמיד אנשים שם חייבים
לתקן את העולם להמציא את הסוציאליזם את
הקומוניזם היהודים זה עם שהוא יש לו תמיד
רצון לשפר לשנות
א זה
טבוע בד שלנו שלנו אז בעצם אתה אומר עכשיו
משהו מאוד חזק אתה בעצם אומר שאנחנו
הכי לא מעודדים צייתנות לא ממש לא
מעודדים זאת אומרת ברור ש אנחנו לא מודדים
למרוד בדת כי כל דת ובטח שהיהדות שואפת
שאנחנו נהייה מאמינים בלב אבל היא רוצה
שזה לא יבוא מתוך סתימת השכל או מתוך מתוך
חקירה מתוך דרישה מתוך לא ברור שמה שאני
אומר זה זה כו דק כי אדם הידות א התורה
שואפת שאדם יאמין בקדוש ברוך הוא בלב שלם
בתמימות בלי אפיקורסיות בלי בלי ציניות
מצד שני היא אומרת לך תשאל תשאל ותקבל
תשאף לתשובה אמיתית שיהיה
שאדם בטח בוודאי ככה אני ככה אני תופס את
ה וכל זה וכל זה קורה סביב
הלחמניה זאת אומרת דווקא סביב האוכל דווקא
סביב הקיום דווקא סביב
השולחן בוא נשמע
[מוזיקה]
הלחמניה
הלחמניה יחלו אנ בארד מצרים
הלחמניה
יחלו בד מצרים ככ כל כ יצריך ויפס
פס כל כי כל כ צריך אתב פסר
השטח
לשנה
הבה
וערד
[מוזיקה]
ישרל
השתה
עבדי
לשנה
הבאה בני חורי
[מוזיקה]
הסתובבתי בכל העולם הייתי פה והייתי גם שם
העולם רעב כל כך רעב הנה ימים באים לא רעב
ללחם ולא צמ
למים העולם צמ לי קדושה לאהבה לשמוע אותך
אני מזמין את כל העולם מי שרעב יבוא ויאכל
יש מקום לכולם
אני מזמין הלילה הזה כל מי שליבו מחכה מכן
שאתה
אתה ומה שהיה
היה מכל קצבי
טב לארץ
ישראל כל
השערים
פתוחים הלילה הזה
כולם בני
[מוזיקה]
חורים אני מזמין את כל העולם מי שרעב יבוא
ויוכל יש מקום
לכולם אני מזמין הלילה הזה כל מי שליבו
מחכה יבוא חכם
ואתם הבן שני דח אי שם מכל כצבי
טבר בארץ
ישראל כל
השערים
פתוחים הלילה הזה
כולם עיניך חורים
[מוזיקה]
הלחמניה
הלחמניה יכלו אבת רד מצרים כפ כל כל צריך
פס
[מוזיקה]
פס ר אזה י ממש מתחשק לי לרקוד את הלחמה
הזה לא מתחשק לך את רוקדת אני רוקדת נכון
נכון זה כל כך יפה זה רך זה מזמין זה אוהב
זה שמח כן אולי הזדמנות א' באמת פשוט נמצא
פה באולפן המקסים הזה פה ברדיו ירושלים ו
לא רחוק מהמקום שהקלטתי את דיסק הזה
שהמפיק של אלבום אמיתי הוא תפרגן לו קצת
הוא בחור ירושלמי מוכר מאוד קוראים לו
אבית
עובד הרבה עם הרדיו גם והוא אולפן שלו לא
רחוק פה בתלפיות ואכל מה ששמרת עכשיו נעשה
ב בין המוסכים יש כאן כל מיני מוסכים ומ
חרטים ונכנסים חדר קטן שבו נכנסים ועשינו
את כל מה ששמעת עכשיו זה פה ממש אולי 300
מטר אווירי מפה וזה גם מתוך הדיסק החדש
בטח את שמת לב שזה אותו קו קו דומה שקט
ורח יותר ככה מותר לי אחרי הרבה שנים
שהייתי רוקיסט של הז'אנר הדתי זמן הגאולה
שיר ציון צא מן התיבה והשיר הזה בעצם
הלחמניה מבוסס על גם הגדה של פסח שיצאה עם
מילים של שלמה קרליבך זאת אומרת שיחות
שהוא אמר והקליטו אותו וכאן הוא לוקח
רעיון חסידי מפורסם שחסידים כמו שאמרתי
תמיד לוקחים שיר ולוקחים פסוק וא את
המטפורה שלו את המשרות הפנימית אנחנו
אומרים כאן כל דכפין תה ויאכל כל מי שרב
יבוא ויאכל זה כל כך יפה גם שהאגדה פותחת
במילים האלה אז אומר בדור הזה לא רק צמאים
לקרקר ולמים אלא צימן רוחני אז כל דכפין
כל מי שרעב כל מי שמחפש משמעות פנימיות
קדושה ואהבה אנחנו מזמינים אותו בליל סדר
זה המילים של רבי שלמה ואני הוספתי להם
ככה משלי בשיר הזה שזה גם כן בעצם השמעת
בחורה אני חושב פה בתוכנית וואלה זכינו
זהם זה צה שבוע בקיצור לכבוד פסח
א לשמאות אהרון רזל מוזיקאי ויוצר הלחמניה
מושמע פה הערב פעם ראשונה תודה רבה שהיית
איתי כאן בתוכנית מיוחדת לימי ניסן אנחנו
נסיים עם זמן גאולה ואנחנו מזמינים את כל
המאזינים שלנו באמת לקחת את הימים האלה
כימים של פתיחה כימים של רוך ימים של טוב
זמן גאולה אני לאשקר נפרדת מכם נתראה
בשבוע הבא שבוע טוב ומבורך
[מחיאות כפיים]
[מוזיקה]
אז אל תחשוב יותר מדי אם זה כדאי או לא די
אתה יודע אם לא עכשיו אז אי מתי ואל תחשוב
כל כך הרבה כמה זה קשה או לא יצא או לא
שווה לא נדע אם לא
ננסה כי הגיע זמן הגאולה הגיע זמן הגאולה
אני שומע אינו
ואליה ואם יבוא אחד יאמר שמאוחר וד מיותר
תדע לך השער עוד לא
נסגר אז
צל רחוב נשב בחוץ נשאיר קצת ייה
טוב כל מי שנראה זמין אותו לשבת איתנו פה
ותראה איך כל הרחול תכף
מתמלא מלא באנשים שעוברים ועוצרים איתנו
הם שרי
[מוזיקה]
כיתרו
פנים תתחיל ללכת בתוך
הכבישים מסות הבניינים ומן החלונות אנש
יביטו עלינו מחייכים יגידו מי זה כל
האנשים שככה מתהלכים ומאיפה השמחה וכדו
והיופי שככה אם
שרי כי הגיע זמן הגאולה הגיע זמן הגאולה
אני שומע היינו
ואליה הגיע זמן הגאולה הגיע זמן
הגאולה שומע אינון
ואליה הגיע זמן הגאולה הגיע זמן הגאולה זה
בעיניים של כל ילד
וילדה הגיע זמן הגאולה הגיע זמן הגאולה
עוד קצת עוד קצת
אהבה כי אהבת אחיים לא בשמיים הי כי
בפנים ובאדם יש לב אחד ם בו נשנז יזה לב
נוחר תגידו לי יזה לב נוחר אם כל הזמן סנ
כי לא בשביל זה באנו לך
נפה כל
השנים כי הגיע זמן הגאולה הגיע זמן הגאולה
אני שומע הנון
ואליה הגיע זמן הגאולה הגיע זמן הגאולה זה
בעיניים שכל ילד
וילדה הגיע זמן הגאולה הגיע הזמן להגאל אז
בואו נהה בשמחה עם ישראל מה אתם אומרים
בוא נהיה בשמחה הגיע זמן הגאולה הגיע זמן
להגהה עוד קצת עוד קצת אהבה
[מוזיקה]
אז אל תחשוב יותר מדי אם זה כדאי או לא
כדאי אתה יודע אם לא עכשיו ואמ אתה היה
אל תחשוב כל כך הרבה כמה זה קשה לא יצא הו
לא שווה כי לא נדע לא
ננסה כי הגיע זמן הגאולה הגיע זמן להיגאל
אז בואו נהיה קצת בשמחה קצת באחדות עם
ישראל הגיע זמן
הגאולה עוד קצת עוד קצת אבל
[מוזיקה]
ג זמנ גולה גי זמנ גאולה עוד קצת הבה עוד
קצת
[מוזיקה]
הבה וואו תודה
[מוזיקה]
רבה ‏y