0:00 / 0:00
שיחת חיזוק בטלפון (19) (פרשת בראשית סודות מהבריאה) הרב ירון ראובן ToraMates
118 views
If you'd like to invite R' Yaron Reuven to give a lecture at your synagogue, home or office please call 917.468.2324 or email [email protected] . Yaron Reuven is based out of Boca Raton, Florida, but travels around the world to give lectures to different groups. Visit us at www.BeEzratHaShem.org
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
בשם השם נעשה ונצליח נגיד כמה דברים חדשים
על פרשת
בראשית עכשיו
בראשית שמענו את הסיפור של בראשית פרשת
בראשית כמה וכמה פעמים הקדוש ברוך
הוא הוא היה בעצמו בעולם לא היה שום דבר
חוץ מהשם
יתברך ואיך שהזוהר הקדוש מפרש את זה הוא
הקטין את עצמו כאילו בשביל לתת מקום בשביל
לברות עוד משהו אחר
ו פרשת בראשית מתחילה בראשית ברא אלוהים
את השמיים ואת הארץ ואז את התו ובואו
וחושך על פני תאום ורוח אלוהים מרחפת על
פני
המים עכשיו אנחנו רואים שפרשת בראשית
מתחילה ב אות בראשית אות
ב
ורשי מזכיר את הרב יצחק ווא אומר הרב יצחק
שואל למה באמת התורה מתחילה עם האות ב
ולמה בראשית כאילו
מה למה זה ככה ובאמת שא מי זה הרב יצחק
שמע שנייה אז למה באמת זה ככה ובאמת אפילו
שאלה יותר
גדולה התורה היא באמת תורה של חוקים איך
לחיות ולרצות את שם השם
לא ספר
היסטוריה ואז הוא מסביר את זה
ו גם מהרמבם אנחנו רואים שבראשית גם זה יש
לזה פירוש אחר בראשית זה גם
בחוכמה והקדוש ברוך הוא ברא את העולם
בחוכמה ונראה את זה בפסוקים עוד שנייה אבל
באמת השאלה היא כמו ששאלת מי זה באמת הרב
יצחק הזה שהוא מזכיר אותו זה רשי אחד
מגדולי
הסטוריה לא גדול הדור גדו גדולי ההיסטוריה
אין חומש שאין לו רשי אין גמרא שאיין לה
רשי אין אתה לא יכול לקרוא את תורה בלי
רשי והוא בפסוק הראשון של
התורה ישר הולך לבוחר את הרב יצחק למה הוא
לא בוחר
הרב רבי עקיבא רבי יוחנן מה חסר רבנים
בהיסטוריה מי מי זה הרב יצחק
הזה אז שמעת את זה קיבלתי משהו מהרב מזרחי
לפני יומיים שלח לי איזה משהו מי זה הרב
יצחק הרב יצחק זה ה אבא שלו אבא של
רשי זה היה אבא של רשי והוא לא היה תלמיד
חכם אבל הוא אמר אבא אני רוצה שתגיד ששאל
אותי שאלה על התורה איזה שאלה תורה על
התורה על הפרשת בראשית ואני אתחיל את
ה פירוש על התורה בשמך תן חידוש על השם
שלך בשם
מכבד אותו מכבד אותון אז מה מה באמת מה זה
מלמד אותנו מלמד אותנו שבן אדם לא חשוב אם
הוא גדול אם הוא
קטן הדבר מינימלי הוא חייב לעשות חייב
לקיים את התורה לקיים את התורה זה אומר
חייב לקיים את העשרה דיברות חייב לקיים את
כל המצוות חייב לקיים אותה אחד מהדבר מספר
חמש קבל את אביך ואת אמך מתחיל את התורה
עם הכבוד של אבא שלו ישר על המקום זה משהו
כבר מראה לך איך שהבן אדם הזה לא רק ידע
תורה הוא חי את התורה חי את
התורה זה דבר ראשון דבר שני איך אנחנו
יודעים שמ מתי שהשם
יתברך ברא את העולם הוא כבר בהתחלה אנחנו
כבר יודעים
חזל שלפני שהוא ברא את העולם 974 דורות
לפני שהוא ברא את העולם הוא ברא את התורה
והוא הסתכל על התורה מהתורה זה היה כאילו
הבלו פרינט מהתורה הסתכל עליה ראה מה שיש
בתורה ואז הוא ברא את העולם השתמש בתורה
זה ההוראות כאילו כביכול לא שהוא ברא את
העולם ואז ברא את התורה מזה התורה היא באה
לפני העולם 974 דורות בפני
העולם אז איך אנחנו איך אפשר לראות זה
בפסוקים
בעצמם אז יש משהו יפה בהתחלת פרשת בראשית
אם אנחנו נחפש את המילה תורה לא נמצא את
זה בספר לא נמ בפרשת בראשית איפה יש תורה
אין אבל אם בן אדם מתבונן במילים ורואה
מתחיל לחקור בסודות של התורה וברוך השם יש
לנו מחשבים היום שאפשר למצוא את זה באופן
של קודים ודברים כאלה אם אתה מחפש את
המילה תורה אז אתה יכול להשתמש עם קודים
תוכנות במחשב שזה נותן לך כאילו הפרש
כאילו אתה מחפש איזה מילה מסוימת וזה
המחשב מוצא לך את המילה הזאתי באופן מסודר
שכאילו יש לך נגיד את אם אתה מחפש תורה אז
כאילו ת ואז נגיד זה סופר 50 אותיות ואז
זה מוצא ו ואז עוד פעם 50 אותיות הנה
הצפנה בהצפנה אז עכשיו אם זה עכשיו ת 50
אותיות ו 13 אותיות ור חמש אותיות זה לא
קוד זה שום דבר זה סתם אתה ממציא את זה
אבל אם יש פה עכשיו כל הפרש בין אות לאוות
זה אותו דבר אז אתה רואה שזה מסודר ואם
ההפרש הזה או המקום שאתה מוצא את המילה
הזאתי הוא קשור למה שמדובר שמה אז אתה
רואה שזה אפילו יש יותר עוד סדר עוד חוכמה
בזה אז תראה
בהתחלה פרשת בראשית באות האחרונה ת זה
הפעם הראשונה שיש ת בכל התורה אתה סופר 50
אותיות אתה מגיע לאות
תהום אתה מגיע את האות ו אות 50 אותיות
אתה מגיע למילה
וירא זה הרש עוד 50 אותיות מגיע למילה
אלוהים זה אות ה תורה אז למה כ למה 50 מה
המשמעות ב50 מתי יב
אתורה 50
ם יציאת מרים יציאת מצרים
יום אחרי אצ מצרים 50 יום שמה זה זה חג
השבועות
א
ש רגע אז זה 50 יום חד השבו א מה זה ה
ה50 זה ה50 כן אתה מגיע לזה אתה מגיע
לשבועות שקיבלנו מתן תורה מתן תורה זה
עכשיו שיצאנו ממצרים 50 יום הגענו לשבועות
מתן תורה כן שבועות מתן תורה 49 פסח כן 49
זה שבעה שבועות פלוס יום אחד אז בדיוק 50
פלוס יום אחד עכשיו אנחנו כבר יודעים
מהתחלה שבן אדם בא
לעולם בשביל לקיים את התורה אבל עכשיו
בהתחלה אנחנו גם רואים שבראשית ברא אלוקים
לא רואים לא רואים את זה עכשיו השם אלוקים
שאם המשתמשים עם הה זה מידת הדין של השם
יתברך
זה מידת הדין אז ולא רואים את השם השם
יקוק עד הפרק השני של התורה כאילו הרבה
אחרי זה עד שרק מתחיל את
ה סיפור של אדם
וחווה אז בבריאת העולם אנחנו רואים שהקדוש
ברוך הוא באמת הוא ברא את העולם הוא ברא
אותו בדין ובגלל שזה הסיבה שהוא זה ה הדרך
שהוא רצה לברוא את ם זהו הוא רוצה שכאילו
מתי שבן אדם עושה מצווה מקבל שכר על המקום
עושה עבירה מקבל עונש על המקום מעשן
סיגריה בשבת ישר הראש שלו מתפוצץ כי אתה
מבי מה קורה פה הקדוש ברוך הוא ברא את
העולם עם מידת הדין הוא לא ברא אותו
במידת
רחמנות כן
אז עד שאנחנו מגיעים לסיפור של אדם
וחווה ז אנחנו רואים שהקדוש ברוך הוא
בפרק ב פסוק
ארב כתוב אל תולדות השמיים והארץ בהי ברעם
ביום העשות אדוני אלוהים ארץ ושמיים אז פה
אנחנו רואים שהקדוש ברוך הוא השתמש בשתי
השמות שלו יקוק
ואלוקים אז עכשיו פה יש אנחנו רואים שמאז
שהוא רואה שהעולם לא יכול לשרוד בלי תשובה
בלי רחמנות לא
יכול אז חייב שיהיה רחמנות חייב
שיהיה מידת הדין אבל גם מידת
הרחמנות אז הוא עשה את זה ות שהוא ברא את
האדם אז עכשיו מה מה באמת אפשר ללמוד
מהדברים האלה יש הרבה הסיפור בעצמו אפשר
למדנו את זה כבר כמה וכמה פעמים אבל יש
כמה דברים שאפשר להבין מכל הדבר
הזה אחרי שהבן אדם לפני שהבן אדם עשה את
העבירה הזוהר הקדוש מסביר שהאדם הראשון
הוא למד תורה והיה לו חוכמה שאין כמוה הוא
ידע הוא נתן את השמות לכל החיות לכל
הבריאה משהו משהו דבר מדהים שהוא היה כל
כך גדול ויפה
שהמלאכים רצו להשתחוות אליו חשבו שהוא
שהוא הקדוש ברוך
הוא עד שהקדוש ברוך הוא הרדים אותותו והם
ראו ש שהוא לא הקדוש ברוך הוא המלאכים
חשבו שהוא הקדוש ברוך הוא הוא היה משהו
מדהים גדול
יפה אבל אחרי זה הוא רצה לעבוד את השם
ובאמת מסבירים המפרשים שהסיבה שהוא רצה
א הסכים לאכול מעץ הדעת זה בשביל לדעת
איפה עץ
החיים בגלל שאם אתה רואה בפסוקים
מתי שאומר לך בפסוק
בפרק ב' פסוק תשע אומר ו ויצמח אדוני
אלוהים מן האדמה כל עץ נחמד למראה וטוב
למאכל ועץ החיים בתוך הגן ועץ הדעת טוב
ורע אז פה מראה לך שתי העצים יש לך עץ
החיים ועץ הדעת עכשיו אומר לך
עץ
הדעת עץ הדעת אנחנו יודעים איפה הוא איך
יודעים בגלל שאדם וחבה אכלו ממנו איפה הוא
איזה הוא לא יודעים איזה אתזה לא לא לא לא
חשוב זה הגמרא אומרת שיכול להיות שזה איזה
מענבים יכול להיות שזה רימונים לא חשוב
עניין שזה לא חשוב זה לא זה לא תפוח כמו
שהנוצרים חושבים אבל יש כמה דברים שהעץ
הדעת יכול להיות אבל זה לא זה לא השאלה
השאלה היא שכאילו איפה הוא היה בגן עדן
היה גן עדן היה גן אתה מבין היה גן עכשיו
השאלה
היא איפה העצים האלה בתוך
הגן עכשיו אנחנו יודעים שאדם וחווה ידעו
איפה עץ הדעת איך אנחנו יודעים שהם ידעו
בגלל שהם מצאו אותו ואכלו ממנו הנחש אמר
להם כן אבל מצאו אותו ואכלו ממנו אז הם
ידעו איפה עץ הדעת אבל עץ החיים למה הם לא
אכלו מעץ החיים אם היו חכמים היו אוכלים
קודם כל מעץ החיים לחיות לעולם ואז אוכלים
מעץ הדעת אב מה חזל אומרים לנו פה לא לא
ועץ החיים בתוך הגן מה זאת אומרת בתוך הגן
לא ידעו איפה הוא הוא בתוך הגן באיזה מקום
בתוך הגן לא יודעים איפה הוא אז הסיבה
שהאדם הראשון הסכים לאכול מעץ
הדעת זה בשביל ללמוד איפה עץ החיים שיכול
לחיות לעולם לשרת את השם כל ימי חייו
לעולם אבל הוא עשה משהו שהקדוש ברוך הוא
לא הסכ אמר לו אל תאכל אל תאכל מעץ הדעת
אל תאכל מהעצים האלה
הוא לא אמר לו אל תאכל מעץ החיים הוא אמר
לו אל תאכל מעץ הדעת למה הוא לא אמר לו לא
תאכל מעץ החיים בגל שהוא הקדוש ברוך הוא
ידע שהוא לא יודע איפה עץ החיים הוא לא
ימצא אותו הוא בתוך הגן לא ימצא אותו
לעולם לא ימצא אותו אבל הוא רק ימצא אותו
אם הוא אוכל מעץ הדעת
הבנת אז עכשיו הבנת ל אני אסביר את זה עוד
פעם לא חשוב לא לא לא הבנתי הבנת אוקיי
בסדר אוקיי אז עכשיו אחרי שהם אכלו מעץ
העץ ה דעת הקדוש ברוך
הוא מקלל את כולם מעניש את
כולם ואז אנחנו רואים משהו כמה דברים
מעניינים דבר ראשון יש לי שאלה
כן הקדוש ברוך הוא בא לאדם הראשון אמר
לו למה
אחזקה כן א הוא אז הוא אמר לו האישה אשר
נתת עמדי
היא זאת שלתי רכו נכון כן אז לקדוש לאדם
הראשון הוא בה בקנה על ה לחווה הוא גם בא
בת הענשה הזות נכון למה ח דת כן מה היא
אמרה לו הנחש כן למה לנחש הוא לא הלך
לשאול אותו גם אז זה מה שהגענו לעכשיו
עכשיו הבן אדם האדם הראשון שאל אותו למה
אכלת מהעץ הוא אומר לו זהזה באמת כלו
כביכול הגמרא אומרת האדם הראשון העשים את
השם השים את השם אמר לה אתה נותת לי את
האישה הזאתי תסתכל מה היא עשתה לי אם לא
היית נותן לי את האישה לא הייתי עושה את
זה זה כמו ש-12 שבטים ה1 אחים של אחים של
יוסף אחרי
שיוסף הם לא ידעו שהוא היה המלך של מצרים
אז הוא עבד עליהם ושם את בתוך
התיק של בן ימן ואז הם ראו שתפסו אותם אז
מה הם אמרו אמרו כאילו מה עשה לנו השם
שגרם לנו כאילו את כל הדבר הזה כאילו הם
השמו את
השם על הבעיות שיש להם כאילו הבן אדם אז
מה אז מה הגמרא מלמדת אנו פה אומרת שבן
אדם הוא לא מאשים את עצמו שכאילו הוא עשה
עבירה הוא מאשים את השם כל
הזמן לא מסתכל לא עושה חשבון נפשי ישר כל
הזמן מאשים את השם למה קרה השואה זה השם
לא היה שמה
למה כאילו קשה לשאות כמו שסיפרת לנו עם
ה אמא כן ש השימה את השם שהילד שלה נפטר
מה איפה הקדוש ברוך הוא איפה הקדוש ברוך
הוא איפה אתה כן כן אז זה הנקודה אז אנשים
במקום להסתכל על
עצמם אז הם מאשימים את השם בגלל שהם
חושבים שכאילו בר מינן זה בן אדם רחוק
מאוד אבל אנשים חושבים שהקדוש ברוך הוא
עובד בשבילהם הם לא קראו פרשת בראשית
והבינו בראשית ברא אלוקים את השמיים ת
הארץ לא האדם ברא את
אלוקים אתה באת לעולם פה בגלל שהוא ברא
אותך אתה באת לעבוד בשבילו אתה משרט שלו
הלוואי שתג למצב ש לעולם אחרו אחרי שהוא
ברא את כל העולם בו ש 10 דקות לפני שבת
בדיוק כמה בלאגן עשה חמש דקות האלה אז
עכשיו תבין
עכשיו קודם כל בא לבן אדם לאדם הראשון אדם
הראשון לא רוצה לקחת את ה את הזה
את השמה עליו השמה על עצמו לא רוצה זה
אומר לו זה השמת האישה והזוהר אומר הזוהר
הקדוש אומר שאם אדם הראשון היה אומר חטאתי
הביתי פשתי הינו בגן עדן היום לא היה שום
דבר לא היה לא היה עולם היה רק אדם הראשון
זהו חזר בתשובה זהו
גמר זהו לא הינו לא הינו אנחנו לא הינו
נבראים למה
אדם הראשון היה פרפקט כלכל עכשיו כל
הנשמות באו מהאדם הראשון לתקן את האדם
הראשון אז אם התם הראשון כבר תיקן את עצמו
מה צריך את העולם מתוקן מתוקן כבר פרפקט
לא עשה החטאתי הביתי פשעתי השים את זה
לאישה בסדר
האישה שאל אותה אומר זה הנחש ה נחש אתה
שמת כאילו אתה שמת את הנחש הזה בשדה לא
אני שמתי אותו היא גם לא לקח את האשמה על
עצמה
ואז הוא בא ל הנחש וא אומר ויאמר אדוני
אלוהים אל הנחש כי עשית זאת ארור אתה מכל
הבהמה ומכל חיית
השדה הוא רק אמר לו הוא לא פנ בדיוק למה
עכשיו השאלה שלך למה השאלה היא בגלל או ח
הקדוש ברוך הוא ידע מה הוא ברא זה לא הוא
ידע הוא עכשיו נתן לאדם הראשון צאנס לחזור
בתשובה בגלל שכבר כמו שאמרנו מקודם הוא
ברא את העולם במידת הדין אבל הוא ידע שהבן
אדם לא יחזיק מעמד אז מתי שהוא ברא את
האדם יש גם רחמנות מידת הרחמנות אז הוא
נתן לאדם הראשון צ'אנס לחזור בתשובה לא
חזר בתשובה נתן לאישה צ'אנס לחזור בתשובה
רחמנות לא חזרה בתשובה אבל הנחש לא נתן לו
למה לא נתן לו בגלל שהוא ידע שהנחש באמת
יש לו תירוץ
נכון יש לו תירוץ נכון אז אם הוא היה שואל
את הנחש למה עשית את זה הנחש יכול לענות
בשלל זה בראת
אותי אתה בראת אותי בשביל זה אתה בראת
אותי בשביל להיות השטן להיות היצר הרע זה
הסיבה שברת אותי יש לו באמת תירוץ אז לא
יכול לתת לו הניש הזה ישר על המקום לא נתן
לו את הצ'אנס לענות אז זה דבר
שני אחרי זה הוא קינל אותו אבל קילל אותו
קילל אותו 100 א כן קילל אותו קיבל את
הקללה הכי גרועה שבתורה שקוראים לזה רור
ארור יש זה הדבר הכי גרוע שכתוב בתורה ויש
גם חלק בספר דברים פרשת כתבו
א שאומר כל מיני אנשים שהם אורים בר מינן
כל מיני דברים שאנשים מגיעים למצב של
ארור אם אם הלחש הזה כל מה שהוא אוחל יש
לו טעם של אפר נכון כן אז למה הוא לא אוכל
עפר שאוכל עפר מה הוא צרך לאכל הכל אותו
דבר הוא אוכל את העפר עם העכבר עם הכל אז
שיוכל פריכל רק עפר או זה אותו דבר הכל
אותו דבר
בשבילו לא למה הוא לא אוכל עפר בעצמו אני
אומר אבל הוא לא אוכל את העפר אדבר הוא לא
אוכל
עפר לא יגמר העפר הוא ממצ
עליו אז תשמע קורה עכשיו אחרי זה אחרי זה
אנחנו הגענו למצב שהקדוש ברוך הוא חייב
להעניש את כולם חייב להעניש את כולם זה
מידת
הדין
ו
הנה פה בפסוק 20 בפרק ג' פרק שלישי פסוק
20 פסוק מפורסם מאוד בזעת אפך תאכל ם עד
שובך אל האדמה כי ממנה לוקחת כי עפר אתה
ואל עפרת
שוב אז
פה אנחנו יכולים ללמוד הרבה
מזה הקדוש ברוך הוא מקלל את האדם שהוא
עכשיו צריך לעבוד
קשה אבל אנחנו מבינים
שבאמת האדם לא בא לעולם לעבוד
ב א פרק פרק ג' פרק
גח כן לא יט יט
סליחה ת 19 בזת אפך תאכל לחם עד שובך אל
האדמה כי ממנה וחק עכשיו אנחנו יודעים
הקדוש ברוך הוא כבר אמר לנו בפסוק הראשון
שברא את העולם בחוכמה מה זאת אומרת חוכמה
התורה כמו שראינו אז הוא לא ברא את האדם
לעבוד באיזה משרד להיות נשיא להיות איזה
איזה איינשטיין הוא
באא ברא את האדם לקיים את התורה אז למה
הוא אומר לך
פה בזעת הפך תוכל
לחם כאילו מה צריך לעבוד איזה עבודה על
איזה עבודה באמת מדברים זה קללה כן לא לא
אבל זה כללה אבל זה באמת אומר לבן אדם מה
הוא צריך לעשות ב זה התכלית של החיים שלו
עכשיו
אם זה קללה רק לקלל אותו אם זה קללה רק
לקלל אותו ישמיד אותו הוא אומר תעבוד ו כ
אבל בשביל מה אז עכשיו בוא נסביר הה חידוש
מדהים ברוך השם בסיעתא
דשמיא בהתחלת
ה עולם הקדוש ברוך הוא ברא את העולם במידת
הדין הספרים הקדושים אומרים לנו שמתי שהוא
ברא את הנשמות
הכל הייה פרפקט
בשבילהם לא היה שום דבר רע לא היה יצר הרע
לא היה תיקונים לא היה שום דבר כל
היום רואים ונהנים מהשכינה של השם
יתברך אבל אז אחרי קצת זמן ראו
ש לא טוב להם למה לא טוב להם לא מרגישים
בנוח זה כמו שאתה הולך לבן אדם והוא משרט
אותך ומשרת אותך ומשרת אותך אחרי שבוע זה
נחמד זה חופש אחרי שבועיים כבר לא נוע
אחרי חודש אתה אומר לו תעשה לי טובה תן לי
תן לי להוציא את הזבל שלך תן לי לנקות קצת
תן לי לעזור לך קצת לא נוח לך לא
נעים הנשמות לא הרגישו נעים אומר מה מה מה
אנחנו ניתן לך הקדוש ברוך הוא אתה נותן
לנו את הכל הכל אתה נותן לנו מה אפשר לתת
לך אי אפשר לתת לך כלום אתה יש אתה הכל אז
הוא אמר להם אוקיי אם אתם רוצים לקבל את
כל הטוב בשביל משהו אני אברא את
העולם ואתם צריכים לקיים את התורה אבל זה
יהיה קשה
בהתחלה הוא ברא אותנו במידת הדין בגלל שלא
היה
באמת דרך לעשות דברים רעים באמת למה בגלל
ש הכל היה
טוב אבל אחר כך שהסכמנו שהוא יביא אותנו
לעולם ו
ביקשנו לא רק שהסכמנו ביקשנו שיביא אותנו
לעולם ויתן לנו לקיים את התורה הקדוש ברוך
הוא אמר א אם אתם רוצים לקיים את התורה אז
אני צריך לתת לכם שאנס לעשות
תשובה צך לתת לכם שאנס לעשות תשובה אבל
לעשות תשובה זה לא
פשוט זה לא פשוט לעשות תשובה רק לאחר
שתזרח בפו הרבה בזעת
אפיך תאכל לחם עד שובך שובך תחזור בתשובה
תחזור אלייזה זה בזעת הפח לחזור בתשובה מה
זאת אומרת בן אדם צריך להבין הוא לא בא
לעולם הזה להנות מסוכריות והוטל
ודיסקוטקים ומכוניות ונשים הוא לא בא זה
בושה וחרפה בן אדם חושב שהוא בא לעולם
להיות כמו קרוף הוא בא לעולם להזיע מסירות
נפש אז בוא אספר לך מה זה מסירות נפש
להבין ונסיים
ככה כמה סיפורים אני יודע שאתה אוהב
סיפורים נגיד לך כמה סיפורים מחוברים מה
זה מסירות
נפש לפני פחות מ-200 שנה
היה צדיק קדוש אבל לפני שהוא נהיה צדיק
קדוש היה
ילד היה ילד בא לרב
שלו קראו לו יוסף זונדל הרב שלו הוא בא
לרב שלו יוסף זונדל הזה
בא ובגיל 13 אמר לו מה אני צריך ללמוד
כבוד ה מה ך לבוד מה אני צריך ללמוד אמר
לו תלמד כ ום מוסר כן תלמד גמרא תלמד
תוספות תלמד זה תלמד זה כ הדברים תלמד אב
תפי על תקי עלו הב אנש לא למדר ר תקפיד על
מוסר אז הוא לקח את זה
ללב רבי יוסף זונדל הזה למד מוסר כ ימי
חייו ונהפך לרבי ישראל מסלנט
רבי ישראל מסלנט
מכירים רבי ישראל מסלנט מסר את הנפש שלו
והגיע לדרגה של רוח
הקודש רוח
הקודש הוא התחבר לתורה באופן כל כך
אינטנסיבי שהוא חי את התורה פעם אחת הוא
היה עם
התלמידים שלו ברכבת והרכבת עצרה ונפל לו
הכפפה הכפפה נפל לו
מהיד אז הוא רצה לצאת מהרכבת להביא את
הכפפה ואז הוא שמע מהבן אדם או אנחנו
עוזבים עוד כמה שניות אז ישר על המקום
הוריד את הכפפה השנייה וזרק אותה
מהחלון התלמידים שלו שואלים אותו כבוד הרב
אוקיי באת כפפה אחת אבל למה זרקת את
השנייה לפחות עמוקים אנשים עמוקים לפחות
יש לך כפפה אחת אז הרבי ישראל מסננט הוא
לא היה כמונו
הוא חי את התורה מה הוא אומר הוא אומר אני
נהניתי משתי הכפופות כל הרבה זמן אז אמרתי
עכשיו אם יש לי הר כפפה אחת לא יהנה כמו
כמו שהיה לי לפחות מי שימצא את הכפפה
השנייה שהיא נפלה לפחות אם הוא ימצא את
שתי הכפפות אז הוא יהנה כמו שאני נהנתי
ממנה משהו משהו משהו אתה מבין מה קורה פה
אתה מבין אייזה זה אינסטינקט זה לא מחשבה
הוא חשב על זה חצי שעה ואז זה זה היה
אינסטינקט על המקום על המקום הוא ידע שהוא
לא אין סיכוי שיכול להגיע לכפפה
הראשונה אין סיכוי זרק זה אינסטק זה כמו
שאתה חושב לאכול אתה חושב מה לאכול מה
לאכול זה לא הוא הוא זה כמו לנשום התורה
כבר היייתה חלק ממנו אז יום
אחד סיפור שני יום אחד הוא ברכבת הוא רואה
איזה בן אדם עסקים בן אדם שעושה עסקים
מדבר איתו בן אדם הזה אומר יש לו חברה של
העצים מוכר כל מיני עצים
וכולי ו
הוא הולך לקנות עוד חברה אומר לו תשמע מה
אתה יש לך מספיק כסף למה אתה קונה מה אתה
מבזבז את החיים שלך לך תשקיע בתורה תשקיע
ב תבנה בתים של תורה
ישיבות לא לא פיקפק כמונו שסתם אומר פה
דברים נחמדים כולם צדיקים כולם נבונים אמר
לו על המקום אתה סתם מבזבז את החיים שלך
מה אתה באת לעשות
כסף הבן אדם הזה לקח את זה
ללב יצא מהרכבת הלך לצד השני חזר חזרה
הביתה מכר את כל העסקים שלו והתחיל לבנות
ישיבות בנה יותר מ-30 ישיבות והוא בעצמו
נהפך לתמיד חכם גדול קראו לו אסב מן
ודוק זה התלמיד של ה רבי ישראל מסלט עזב
את כל העולם של הכסף היה לו המון המון כסף
עזבת הכל למה תורה מסר את הנפש שלו בשביל
התורה אתם מבינים מה קורה פה זה מסירות
נפש אוקיי עוד קצת
זמן
היה רב גדול שזכר צדיק לבחר בת לפני אולי
איזה 10 שנים הרב גלינסקי אחד מגדולי
ישראל שמזכה את הרבים זיכה את הרבים הרבה
שנים כן בארץ כן כן כן כן אז הרב גלינסקי
הוא אמר מתי שהייתי עוד תלמיד רצית אני
רצינו להיות גדולים בתורה רצינו לבנות
עצמנו אני באתי ישיבת
ברדוק הוא בא מהישיבה של הסב
ברדוק אז הוא אומר יום אחד אני אמרתי
לעצמי אני צריך אני
צריך לעבוד על ירת שמיים שלי צריך לעבוד
על רת ש אני צריך לעבוד לא הרב גלינסקי
אומר אני צריך לעבוד על הירת שמיים שלי כן
כן כן אז איך אפשר לעבוד על יראת שמיים
הגמרא אומרת מתי שבן אדם המנוול בא אליו
השטן בא אליו תעשה קריאת שמע אומר עשיתי
קריאת שמע לא מספיק תלמד תורה למדת תורה
לא מספיק אין לי מספיק יראת שמיים הוא
אומר אז מה הוא אומר לו תחשוב על יום הדין
תחשוב על יום המוות אז הוא אומר מה אני
אעשה אשוב איך באמת לחשוב על יום המוות
בוא נלך לבית קברות בלילה הכי מפחיד ונגבו
במקווה שהם טובלים את
המתים זה לחשוב על זה כבר מפחיד לחשוב
לחשוב על מה שהוא היה עושה כבר
מפחיד הוא הלך לבית קברות הוא אמר הוא
מספר את הסיפור אומר רק הרוח הרוח בלילה
בבית הקברות מפחידה הרוח מפחידה הכל מפחיד
שמה הולך בלילה חושך כמו מכת חושך שהיה
במצרים יש רוחות וב לא כן יש הכל אבל הוא
שמה הולך לעשות משהו
טוב הוא נכנס למקווה בחושך
והוא מרגיש שהוא דורך על
גופה דורך על גופה בר מינן הוא אמר פחדתי
כל כך הרבה
התעלפתי התעלפתי נפלתי נפלתי בתוך המים
והמים כאילו התעוררתי מהמים ואז הגופה
יוצאת
מהמים ולפני שהתעלפתי עוד פעם ראיתי מה
ראיתי עוד אברך
מהכולל שהוא גם עשה מה שאני רציתי לעשות
אז מה הוא אומר אחרי זה ואז הבנתי ואז
הבנתי שלא רק לא רק שאני צריך לעבוד על
יראת שמיים אני צריך לעבוד על הגאווה שלי
למה גאווה למהמר למה אני חשבתי שאני היחיד
שהיה לו רעיון כל כך חכם כן למה חשבתי על
עצמי ככה אתה מבין מה זה אנחנו היינו
חושבים אנחנו כבר צדיקים רק בשביל המחשבה
הוא עשה את המעשה והוא אומר אניני צריך
לעבוד על עצמי אפילו יותר אתם מביים מה
קורה
פה זה מסירות נפש ו הסיפור
אחרון היה וזה הכל בא מרבי ישראל
מסלט היה עוד יש סיפור מפורסם מספר מפורסם
מהרב זילבר הרב יצחק זילבר זכר צדיק
לברכה איפה שהיה גר
בקזן לא היה אסור ללמוד תורה אסור התורה
סיפור שלו בקזן ברוסיה במדינות של פולין
רוסיה קזן קוראים לזה שלחו אות לבית סוהר
היהבי סוהר גרע יום אבל אז הוא אמר אני
חיב מדינות
ה מדינ של הסת כולם נגמרים
ן שלן
הל אז אז
עכשיו הרב זילבר הוא אמר אני חייב לשמור
שבת אין סיכוי שאני לא אשמור שבת אבל יש
אני צריך כל אחד צריך לעבוד בתוך הבית
סוהר אז העבודה היחידה שאני יכול לעשות
שאפשר לשמור שבת זה אם אני סחוב מים
מה נער לבית כלא להביא לכולם מים אני יכול
לעבוד לבד אז אני יכול לעשות כל העבודה
בשישה ימים יום השביעי שבת וינפש לא צריך
לעבוד אז זה מה שהוא היה עושה במקום לעבוד
בקבוצה הוא היה עובד לבד אפילו עובד עבודה
בשביל חמש אנשים רק בשביל למסור את הנפש
שלו בשביל שבת אבל עכשיו שבת זה לא מספיק
ומר צריך ללמוד תורה מתי למד תורה אני
עובד מ5 בבוקר עד 7 בערב סוחב מים כל טיול
לוקח לי שעה כל דרך לקחת את המים לוקח שעה
כל היום כל היום בלי הפסקה מתי א ללמד
תורה אניג מגיע הביתה בשבע אני מת לא יכול
לזוז מתי א ללמד תורה אז מה הוא אמר אז
אני עכשיו
ירוץ ירוץ מהנער לכלא ל לנער זה לקח לו 45
דקות במקום שעה לקח לו 45 דקות אבל אבל
הבית כלא ה השומרים שמה מצפים שייקח לו
שעה אז הוא אמר אני יכול להתחבט בגלל שהם
מצפים שיקח לי שעה אז אני לוקח לי רק 45
דקות בגלל שאני רץ אז אני אתחבא בשביל רבע
שעה ואז אני יכול ללמוד תורה ברבע שעה
הזאתי אז עכשיו אני עובד 14 שעות סוחב מים
אבל 14 שעות האלה 15 דקות כל שעה אני לומד
שלוש שעות כל יום שלוש שלש וחצי שעות כל
יום והוא אומר בספר שלו תשאל אותי כל משנה
שאתה רוצה וכל מיני דברים שהוא למד הוא
אמר התורה שלמדתי בשנתיים האלה בכלא ברבע
שעה הזאתי כל דרך היא התורה הכי טובה שהיה
לי בכל החיים
שלי כל החיים שלי אומר למדתי שער החיים
שלי למדתי כל החיים שלי לפני זה למדתי כל
החיים שלי אחרי זה אבל בשנתיים האלה
שלמדתי ועשיתי מסירות
נפש לא לא היה לי לא היה לי תורה כזי לא
שכרתי לא הבנתי לא דיתי שום דבר זה התורה
הכי טובה בחיים שלי למה בזעת אפך תאכל לחם
עד שובך אל האדמה כי ממנה לוקחת כי עפר
אתה ל עפר תשוב הבן אדם הבין בן אדם רוצה
העולם הבא חייב למשור את הנפש שלו וזה מה
שאנחנו לא מבינים לצער בדור שלנו אנשים
חושבים שהם באים לבלות באים ללכת לוקיישן
באים ללכת לקנקון באים ללכת לבלט באים
ללכת בשביל זה כל הדברים כל התאבות כל
הדברים האלה לא מבינים שאתה לא באת לעולם
בשביל הדברים האלה אני לא אומר שכולם
צריכים להיות הומלסים מסכנים ברחוב אבל לא
באת לעולם בשביל לקבל שלוש סטייקים רק
בשביל לבחור איזה אחד טעים או לא אם אתה
חושב איזה סטייק
לאכול אתה לא באמת לא במחשבת תורה אם אתה
צריך בשביל ללמוד תורה אתה צריך קפה עם
עוגיות ומזגן וכל הדברים האלה ואם אין לך
את הדברים אתה לא לומד תורה אתה לא במחשבת
תורה אם אתה אומר מתי שיהיה לי זמן ויהיה
לי כסף אני אלמד תורה מתי שנוח לי בחיים
אז אני אלמד אתה לא במחשבת
תורה אתה לא מקיים את הדבר הראשון שלמדנו
מאדם הראשון שאתה חייב לחזור בתשובה אבל
זה לא יהיה פשוט אחי זה לא יהיה פשוט בזעת
אפך תאכל
זה יהיה קשה אבל זה
התיקון זה התכלית של החיים שלך מסירות נפש
מסירות נפש חזק
וברוך לא ל הבנת לא קל בדור שלנו לא קל
אבל זה הנקודה הוא לא אמר לך שזה יהיה קל
כוב כתוב בזעת אפך לא כתוב יהיה לך קל
לחזור בתשובה יהיה לך נוח לחזור בתשובה
יהיה כיף לא לא אומר את הדברים האלה אומר
בזעת אפך בזעת הפך תאכל מה תאכל
את התורה את העולם הבא את הגן עדן את
הדברים הטובים למה בגלל ש מתי שאתה חושב
שתה בא לבלות אתה אוכל מעץ הדעת מה קורה
הקדוש ברוך הוא זורק אותך מגן עדן אתה לא
לא מקובל בגן עדן בדברים האלה אתה אוכל
מהפריט אני רוצה להנות מהאוכל רוצה לעשות
חוקים בעצמך רוצה לחלוק על רמבם רוצה
לחלוק על הבן איש חי רוצה לחלוק על רבי
עקיבא רוצה לחלוק על משה רבנו חושב שאתה
יודע משהו
בכלל לא אז זה הנקוד אז בן אדם צריך להבין
באת לעבוד קשה אני וכמה שאתה מוסר את הנפש
שלך
יותר אז בעזרת השם הגן עדן שלך יותר
גדול ברוך אדוני לעולם אמן ואמן אמן