Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
יש דברים שקורים [מוזיקה]
רק במשפחה.
>> למנועים חיגו ככית 6485.
[מוזיקה] אתם מאזינים למשפחת פודקאסט.
פרנצ'ס
אריאלו מוישה ויזברג [מוזיקה]
מדברים על הסודות של עולם החסידות.
>> [מוזיקה]
>> המקום הוא רחוב אחי עזר בבני ברק למתיבי
לכת מאחורי בית הכנסת הגדול בעיר התורה
והחסידות בני ברק. מי שהיה עובר שם לפני
20 שנה, אני הייתי אז בחור ישיבה בני
ברקי, אני זוכר את עצמי, מגיע לעיר התורה
והחסידות וככה בשעות שבין הסדורים מחפש
להתבשם מאדמורי העיר, מהישיבות בעיר,
מהדמויות בעיר. הייתי עולה לרב חיים
קנייבסקי, הייתי עולה לעוד דמויות א
חשובות ומרוממות. ובין היתר גם הייתי הולך
לטישים. ואני זוכר את הרבי האמרי מנחם
מאלכסנדר
יושב בביתו בשוט אחר הצהריים וקורא ברגש
עצום איזה טקסט מוישי את איגרת הרמבן שמע
בנימוסרובכו ואל תוירסמכו תסנגטומית לדבר
כל דבריךו בנחס לכל אודום וכול מילים
עוצמתיות שכתב הרמבן לבן שלו מאקו כשהוא
היה בארץ הגיע לארץ ושלח את זה לקטלוניה
איפה שהבן שלו התגורר וזה מילים שמסתיימות
בהוא אומר תקרא את האגרת הזאת פעם אחת
בשבוע ולא תפחט לקיימה למען תצליח בכל
דרכיך ובכל יום שתקרא אותו יענוך מן
השמיים כאשר יעלה ליבך לשאול סלע ועברו
כמה שנים ורחובות בני ברק השחירו מהדם
ביום יז באדר ב תוף שסה אז קבוע המאורות
והרבי האמרי מנחם עלה לגנזי מרומים ואחרי
שמצודתו הייתה א בקרן זווית של רחוב אחיזר
בבני ברק שממנה פרוסות הזרועות לכל ריכוזי
חסידות אלכסנדר ברחבי הארץ וגם בחוץ לארץ
>> והוא היה שריד שריד מפולין האמרי מנחם ואז
מאז לאורך ימים ושנים טובות ממלא את מקומו
כבוד קדושת האדמור מאלכסנדר שליטא
>> שהוא בעצם נושע הפודקאסט שלפנינו
ונציין שמדובר כאן בפודקאסט 40 חגיגים
מתמיד
>> לכבוד חג השבועות גם אתה סופר ומונה כתוב
שלא מונק ראו חחום וסופרים שידעו לספור
ולמנות הנה אתה סופר ומונה פרק מספר 40
>> לא זכרתי איזה פודקאסט אנחנו אוחזים כי כל
פעם אנשים פוגשים אותי איך זה יכול להיות
שמי טיבס מתי הקלטנו
>> כן האחרון היה על מי על רבי
>> צמלציה ואיך זה יכול להיות שמאז לא זה
צריכים להבין שאנחנו לא אנשים ש אפשר
להיכנס אותנו כל כך וזה מתי יושב ב
>> לא עכשיו אנחנו גם עסוקים בעצם שאנחנו
מקליטים אבל קשה מאוד להגיע לת יודע מה
אבסורד אבל מוישי אנחנו הרי כן נפגשים
נפגשים נפגשנו בקרסתיר לפני שבוע וחצי
אנחנו נפגשים פה ושם פעם באיזה אירוע פעם
באיזה חתונה של מקר משותף העניין הוא שאין
לנו צריך לקחת איתנו איזה מיקרופון ליד
ואז להתיישב
>> ליב בספונטניות ולהקליט אבל זה לא
בספונטניות כי באמת אבל
>> חשבנו בשבילכם על פרק מיוחד מיוחד מיוחד
לחג השבועות וזה חסידות מאוד מאוד מיוחדת
אני חושב חסידות גם מאוד אהודה לא הרבה
מכירים אותה ויש לה המון המון בתי כנסת
אגב בכ בכל רחבי הארץ ואתה יודע אז אני לא
זכרתי באמת איזה פודקאסט אחזנו אז כתבתי ב
בחיפוש במנוע חיפוש
>> מנוע חיפוש היה
>> כתבתי פרנצ'ס
פרק 40 כתבתי אמרתי אולי כבר באמת זה יביא
לי כבר את ה-41 אולי אני לא זוכר כבר
מתי%כן
>> כותב לי המנוע חיפוש אריה ארליך ומוישה
ויזיסברג טרם פרסמו את פרק ה-40 של
>> אפילו הוא יודע
>> אפילו הוא יודע מה שנקרא ai לא יודע משהו
כזה ה
>> הוא אוטומטי אומר לא חיפשתי אתה מבין כבר
היום אתה כבר שואל
>> הוא יודע שלא פרסמנו פרק 40 מה שאנחנו לא
ידענו
>> שאנחנו בדיוק הפרק האחרון על כותב רב
צמאיר זילברג הגולם קם ליוצרו מוישי אבל
>> אבל זה באמת נושא בפני עצמו זה פודקאסט
פרנשס בפני עצמו על כל על כל הבינה
המלאכותית הזאתי גם שזה באמת
40 לבינה מלאכותית
>> 40 מלא רחבונלי ליצלן אבוי לו למי שהבן
הרב שלו זה בינה מלאכותית אל תשמחו על
הדברים מעבר למה שבאמת גדולי ישראל אמרו
שהסכנות וכולי אבל אני אומר לך גם באופן
ארצי הכי ארצי שיש הכי טכני שיש דע לך
שהשקרים
ו מה שנקרא בימינו חרטוטים סליחה על המילה
הלא בית מדרשית כן הוא יכול הוא עובד עליך
בעיניים
>> עובד עליך וצריך אסור להשת
>> יקח לו יקח לו עוד הרבה הרבה הרבה שנים
>> אסור להסתמך אין כמו בינה אנושית מוישי
אין כמו בינה אנושית אתה לא כותב את
הכתבות שלך
>> לא נוגע בזה אין מישהו שיכול לא ישוב
>> אחד אומר לי תשמע תעשה שיהיה לך לזה ותאכל
אין תחליף לעוצמה לכתיבה לבד
>> אתה יודע מוישי
>> למרות שזה קשה אבל נביל לך מוע
>> חז"ל אמרו כן אבל הציבור יודע להעריך
הציבור יודע להעריך עבודה תשמע א חז"ל
אמרו בסוף מסכואית המשנה האחרונה באיקסד
משיך הרבה מסימנים בן היתר כתוב אומס תהיה
נהדרס חוץ פיזגה וכולי היוקר יאמיר
וחוכמזקן עם תסרח ואומסטי הנהדרס ותמיד
אמרתי לעצמי כשהייתי בא משתתף בסיומי מסכת
בערב פסח וכולי מה זה תהיה נהדרס מה זאת
אומרת ברור שיש המון אה שקרים בעולם אבל
מי שיחפש יכול למצוא את האמת היום בעידן
הבינה המלאכותית אני מבין מה זה האמת תהיה
נהדרת היא מכוסה האמת כל כך מכוסה בשכבות
של בינה מלאכותית ודברים שהם שקרים ונראים
אמיתיים פתאום אתה רואה אני יודע בתחילת
המלחמה א איזה איזה כתב מדווח לך מראה לך
תמונות של המפציצים האמריקאים על שמי
איראן ואז התברר שזה סתם איזה משחקי מחשב
ומישהו הדביק ומישהו עשה לעומת זאת עומד
ראש הממשלה ומנסה להוכיח לעולם שהוא חי
והוא מצטלם באיזה בית קפה עם קפה אז
אומרים לא זה מעובד בבינה מלאכותית כבר אי
אפשר לדעת מה האמת כבר אי אפשר לברור את
האמת בתוך השקמס תהיה נהדרת אנחנו חיים
בדור ש אי אפשר לדעת כבר מה האמת ולכן
האמת נמצאת בטירה ובחסידס כשאתם שומעים
פרנצ'סט שתדעו תראה אני לא יכול להגיד
שהתוצרת שאנחנו מביאים לכם פה זו אמת אבל
אנחנו כן מתחקים אחרי האמת כשכותבים
מדברים
חית
אמת מארץ תצמך הרי זה קוצק אלכסנדר
בוא בוא באמת נחזור לעניינינו תשמע למה
בכלל חשבנו על חסידות אלכסנדר מלבד מה זה
שהרבי
>> קודם כל זו החסידות הכי גדולה בפולין
שלפני מלחמת העולם השנייה גור הייתה יותר
ממנה
>> עד היום
דעת דעות החלוקות
יגידו שהם היו הכי גדולים אלכסנדר יגידו
שהם היו הכי גדולים כיום ברור שגור
א קצת יותר גדולים. כן. א
>> אני רוצה להגיד לך למה אני נחספתי לחסידות
אלכסנדר בתקופה האחרונה.
>> א' כל החסידות הרסה את המרכז העולמי שלה
ברחוב אחיזר בבני ברק.
>> באמת המקום הזה האגדי שלום הגדי הזה נחרב
>> נהרס ונבנה מחדש בדרש גדול.
>> אה בנו כבר אבל
>> לא בונים
>> הולכים לבנות
>> באמצע.
>> אבל מה עושים בינתיים? או בינתיים מתפללים
בישיבה ב בזה באודוטוריום העירוני שם היו
מתפללים בכל הימים רואים בעשור האחרון
>> עכשיו בחסידות שזה גם עוצמה מראה לך עוצמה
של חסידות שחסידות יכולה לקחת על עצמה
להרוס בניין לבנות מחדש להתרים את החסידים
זה לא דבר שמה בכך להוציא גם מפולנים כסף
לוג אתה יודע שאלכסנדר מקורה בלוג' תכף
נדבר על זה כן תכף תגיד את כל ההיסטוריה
אב אני אגיד לך למה אני נחספתי לחסילות
הזאתי
בחודשיים האחרונים
התרסו בחסידות ארבעה אחים. תשמע טוב,
בגילי 22, 27, 30 ו34.
>> וואו.
>> בזה אחר זה מה היה?
>> רגע, אבל בטח בין 34 התארס ראשון ולאחר לא
אני אגיד לך את הסדר שהתרסו.
>> כן. אוקיי.
>> מה שקרה זה שזה מסיר את זה הסתיר את
החסידות בצורה בלתי רגילה. אנחנו לא נגיד
גם שם של המשפחה. זה לא לא ניכנס לאנשים
לחיי היום יום שלהם ולפרטיות שלהם אבל
>> אבל כן הייתי אולי אולי הייתי מפרסם כן את
הפרטי חשבון בנק של המשפחת תשמע לחתן
ארבעה ילדים בבת אחת
>> מידן כזה שאנשים הולכים זה אני לא אבל
תשמע פה
>> זכינו זכינו הרי זכינו המשפחה מצפן כן כן
מה שכולם ראו בה מה שהיה בשם ישמור בכל
הרשתות
>> כןסו ועיסו מעל 100 אלף שק ברוך השם
>> כן כן יכול לחתן כבר את כל המשפחה
>> החתונה כוסהכסף הזה יותר יותר זכינו מהפרץ
שהתנדבה וכל זה גם נו אז מה אתה רוצה אפשר
לתת את כל האחים
>> האדמום מאלכסנדר יצא למשע היסטורי מסע
נאמנים של אלה שתרמו את הבניין לציון של
האיסמח ישראל ממהלך החורף
>> האחרון
>> לפני לפני הנסיעה נכנסו גם מחסידים שלא
נסו לתת תרומה
>> אחד הבחורים
>> למה הם לא נסו כי
>> אחד מהח לא אחד מהחסידים דווקא הבחור בן
ה-35 אמרנו 34 35
הוא הניח סכום הגון על השולחן של הרבי
והוא אמר אני מבקש ישועה קרובה לא רק לי
אלא גם עוד שלושת האחים שלי שמחכים לזיווג
האדמור אמר לו שבעזרת השם הם מציאו את
זיווגם בקרוב אבל לפעמים צריך לדעת
שהישועה מתחילה מלמטה
>> מעניין
>> שבועיים אחרי התרומה
התרס האח הצעיר
>> הכי צעיר
>> כן בן 22 לאחר כמה ימים אחיו מעליו בן 27
>> וואי
>> אחרי זה ממש עוד כמה ימים הבחור המבוגר
שנתן את התרומה
לפני א פחות מחודש בחודש ניסן
>> אם אנחנו עכשיו בן מקליצים לפני שבועס
>> התרס האח הרביעי בן ה-30
>> משהו שבאמת תשמע בוא מישי מה מעניין
[כחכוח] אותי
>> האם סדר סדר החתונות יהיה לפי סדר
האירוסינו ששם הם כבר כן ילכו לפי הגיל
ובין ה-35 יהיה הראשון שיתחתן מעניין אז
אתה תצטריך לעקוב אחרי העניין הזה ולדווח
לנו
>> אנחנו מחפ אנחנו דבר ראשון אנחנו תמיד
אנחנו מקבל לא צריך לא צריך לעקוב אנשים
שומעים את הפודקאסט ויש לך תשובה מיד זה
לא צריך פה ל לקמיד דלא ירמיזה אבל אתה
יודע מוישה תראה במיפסים אני פחות מבין
>> אבל אני יכול להגיד לך שאני לא מתפלא הרבי
מאלכסנדר הוא אחד הדמויות הכי מעוררות
הערכה בימינו [נחירות בוז]
גם במובן הזה כמובן ראשו מגיע שמימה
היהודי צדיק מנהיג עדה קדושה וגדולה
וחשובה בישראל אבל גם ה הסולם מוצב ארצה
אצלו אני אגיד אני אספר לך סיפור שבדידיה
ועובדה לפני חודשים אחדים פנה אלי יהודי
שהוא ידי אני זוכה לידידות איתו הוא ראש
ישיבה לבחורי קיבוץ והוא עשה עשו חנוקת
הבית לישיבה מקום חדש נכנסה למקום חדש
והוא ביקש ממני אם אני יכול קצת לעזור
להביא גדולי ישראל שיבואו למעמד
>> שיש להם קשר לישיבה כמובן
>> כן שאלתי אותו על מי היית חושב אחד השמות
שאלו זה הרבי מאלכסנדר ואז התחלנו לחשוב
איך מגיעים לרבי מאלכסנדר מי הגבאי מי
המקורב מי המחר מי המערבב ואז אמרתי אני
לא יודע אני לא מכיר את הסכונה אבל פעם
מישהו אמר לי שאפשר להתקשר לרבי מאלכסנדר
ישירות בוא ננסה בקיצור מאוד לאון ביקשתי
ממישהו אולי ממך אפילו את הטלפון של רבי
מאלכסנדר בבית 03 משהו
והרבנית ענתה לי, שאלתי אם אפשר לדבר עם
הרבי, הרבנית אמרה לי שיש איזה שעה
מסוימת, בין שעה מסוימת לשעה אחרת, שהרבי
עונה ישירות, תתקשר. אז חיכיתי, התקשרתי,
הרבי עונה לי ואני מציג את עצמי וכמובן
בחרדת קודש והרבי, דבר ראשון עושה הכל כדי
להנאים את האווירה. אתה יודע, אתה מדבר עם
אדמור ואתה מופטע, אתה קצת א לא יודע,
אולי לא לגמרי קונטים. הרבי עושה לך א
קודם כל עושה הכל כדי מה שלומך והוא מנסה
לשאול אותך רגע מי אתה אה אתה בן של ההוא
אתה נכד שלה בטח הכרתי רבישבר הכרתי אותו
בירושלים אני צאצה אומר לי אז הרבי אני
צאצה של בעל התניה אמרתי על קשר לחבד אני
צאצה של בעל התניה שיחה יפה נעימה הייתי
אומר סליחה מהחסידים זה לא לא ראוי לומר
שיחה חברית ככה הרגשתי ולאחר מכן לאחר מכן
כמובן אמרתי ביקשתי מהרבי אמרתי לשמה
התכנסנו שזה יחיזו גדול שהרבי יגיע והרבי
אמר בד דאי נדבר עם הגבאי ואכן הרבי הגיע
וברך ואני ראיתי מה זה אדמור אתה יודע
אדמור שאין לי תותב בידו אדמור חושב זה גם
הסתדר שבאותו יום הוא בדיוק היה בירושלים
אבל אדמור שאין תותב בידו אדמור שהוא שייך
לדור קודם מזקני האדמורים בדורינו ובכזו
נעימות הוא מדבר עם כל יציר נוצר אגב
השיחה הייתה בעברית למרות שאני יודע יידיש
השיחה הייתה בעברית ממש ממש מה שנקרא
בימינו בגובה העיניים
ולמעשה בעניין הזה אתה מבין את הייחודיות
של חסידות שהיא מצד אחד א מאוד מזכירה את
פשיסכה, את חסידויות פולין של לפני מלחמת
העולם השנייה. הרבי הוא הרבי הכי אותנטי
והכי מקורי שיש. מצד אחד אצלו הכל כמו
שהיה אינדרהים בבית בפולין עם אותה
פנימיות שהרבי רביני מפשיסחה. אלכסנדר
ממשיכה את הדרך של פשיסחה. אז אותה דרך
שרבי רביני מפשיסכ חינך אליה ועם אותו קשר
עמוק לתורה שהיא המאפיין הבולט אצל חסידי
פולין וההנהגה של הרבי מאלכסנדר תבואה
עמוק בחותמת של הרבי רבוני מפשיסחה הרבי
מאלכסנדר מזכיר הרבה מאוד מהרבי רבינים גם
במכתבים שהוא שולח לחסידים לפני ראש השנה
הוא מביא א לא אחת את המכתב המפורסם שהרבי
רבינים כתב על הימים של אלול בראש השנה
שבחינת
הבינה תגדל מהמעשה. הנה דיברת על בינה.
הבינה תגדל מהמעשה יותר התבוננות. כלומר
ההכנה למצווה שהיא הבינה גדולה מהמצווה
עצמה שהיא המעשה. ככה אומרים אצל החסידים
והחסידי פוילין במיוחד. והרבי מאלכסנדר
מדבר הרבה על כך שהעבודת השם צריכה להיות
בלי פניות. אפילו לא פניות רוחניות של
הרגשה טובה. אתם יודעים מה זה פני
הסמוישי? אצל החסידים הרבה מדברים על זה.
במיוחד חסידים שמשיכים את הדרך של פשיס
חוק. זאת אומרת, אל תעבוד את השם מתוך
פנייה איזשהיא נגיעה אישית או רצון להשיג
תועלת או משהו אחר שבימנו קוראים לזה
אינסטרומנטלי. כלומר משהו שנועד להשיג
תועלת גדולה, אפילו לא תועלת רוחנית,
אפילו לא כדי להסתובב בסוף היום ולומר אה
ברוך השם היום זכיתי להתפלל במניין, ברוך
השם היום זכיתי ללמוד. אפילו זה בדקות,
באופן דק שבדק, זה גם כן נקרא פניות. אלא
עבודה צריכה להיות לשם המצווה. איך כתוב
בגמרא על תקס שוויפור? רחמונה מרתיקו. זה
הכוונה. הקדוש ברוך הוא אמר לתקוע בשופר
ולא כדי למלאים אישיים. אז זה מצד אחד
הרבי מאלכסנדר שהוא כמובן מבחייל הוא אוי
אומר מה שהוא דורש מהחסידים זה מה שמאפיין
את המהות הפנימית שלו ואת העבודת הקודש
שלו אבל מןצד השני אתה רואה את העניין הזה
של הגובה העיניים של ה בא אליו בחור מבוגר
בן 35 והרי במיד דבר ראשון לפני המיפס הוא
מרגיע אותו הוא אומר לו הוא בעצם מכין
אותו לזה הוא אומר יכול להיות שאחיך הצעיר
התרס עכשיו לפניך
>> הישועה מלמטה
>> ויכול להיות שיהיה לך קשה עם זה לא פשוט
שאף יהודי לא יתנסא בדבר הזה זה אתה יודע
לפני כמה ימים קיבלתי מכתב אולי נפרסם את
זה בקרוב מבחור מבוגר בן 27 אתה יודע הוא
מספר מתר לי מה זה הבדידות הוא נשמע חסידי
לפי המכתב מה זה הבדידות מה זה הוא לא
יודע מה לעשות בליל הסדר הוא בודד האחים
הצעירים שלו החיות צעירות באים כבר עם
ילדים וכולם מאחלים לו בקרוב אצלך ולאצם
האיחול לפעמים יוצא כחוסר טקט זה קשה זה
לא פשוט זה באמת שלא נתנסא שלא נדע הנושא
הזה של רווקותן א מאוחרת של בחורים
מבוגרים בימינו בכל אגב בכל החוגים אצל
הלטאים אצל החסידים אצל הספרדים זה זה
נושא בעייתי מאוד שמשפחות רבות מתמודדות
איתו בימינו והיו לי שיחות עם שדחנים
בעניין איך אפשר לסייע כדי לפתור את זה או
למזר את ממדי הבעיה והרב מאלכסנדר אומר
לבחור הזה תשמע יכול להיות שאחיך יתרס
לפניך כן לוקח את זה למקום הארצי לפני
המיפס אחרי זה מדבר שזה מויפס שהרי חז מה
הולך לקרות והוא אומר לו אל תדאג זה המפתח
לישועה שלך חושב שזה המיפס אתה לאזה גם
מויפס
>> כן אבל זה עצם זה שהם נתנו מעצמם לאבסמדרש
לבנות את הבסמדר של אלכסנדר
>> זה מראה לך פה על הדבר הזה זה מראה את
זכות של החסידים יפה עכשיו הרבי מאלכסנדר
שליטה נושא בשמו בעצם את המורשת של
אלכסנדר של בית אלכסנדר בצורה מושלמת הוא
קרוי קודם כל בשם שלו הוא קראוי על שם על
שמם של שלושה מענקי החסידות רבי צליויר
שהיה חמיב של סבוא בעל לימין הסמוישה
שאצלו גדל והתפתח
>> רבי בצל אליו לא
>> כן רבי סרואל בצל אליו אז בצל אליו זה על
שם חמיב של סבוא בעל הימין מוישה
ועל שם גם על שם החיסרול מאלכסנדר וגם
אחיו בעל התפרס שמואל שכולם היו בניו של
ראש השושלת הרבי רבי חיאל מאלכסנדר שקראוי
בפי כל חסדי אלכסנדר מכנים אותו אל תרבי
הרבי הזקן שזה רבי יחליל מאלכסנדר רבי
יחיאל שבפולין קינו אותו השרף הסורף
מאלכסנדר הוא היה בנו של רב שרג פיבל
מגריצה שהיה מחשובי החסידים היושבים
בפרשיסכה והוא היה בעצם חלק מחמשת חסידיו
של הרבי רבינים שנסו לחתונה המפורסמת
באוסטילה כדי להגן על הרבי רבינים מול
מתנגדיו אתה מכיר את הסיפורים האוסטילר
חסיני הייתה חתונה ענקית ענקית ועשירה וכל
גדולי פוילין באו לשם חתונה מאוסטילת יום
אחד אנחנו נס מספר על זה ולשם שלח הרבי
רבינים את רב שראגפיבל בעצם מגריצה כדי
להגן ו להסביר את דרך חסידות פשיסחה ואגב
מי עוד היה באותה פמליה א החידושרים מיגור
שהיה גדול בתורה וגם היה שם חכם דובר חסיד
ועשיר ורב שחגפיבל נסע על תגן על תקן
החסיד לחתונה הגדולה עכשיו כשמדברים על
הרבי שליטה מאלכסנדר אז יגידו לך חסידי
אלכסנדר
שהרבי הוא למעשה מהווה קשר חי לאותה מורשת
מופלאה של שושלת הזהב האלכסנדריית.
הרבי הנוכחים אלכסנדר יעדו אותו מכתנות
להנהגה עוד בימי סבוע גדול הרבי מין מוישה
שהראה כלפיו חביבות גדולה ככה למשל בברית
שהתקיימה ביום חתונתו של הרבי עם בתו של
הגאון רבי מוישה ברגמן ראש ישיבס רשבי בוא
נדבר פה א א נפתח עכשיו סוגריים יש לרבי
מאלכסנדר למרות שהוא נטוע עמוק עמוק עמוק
בעולם החסידות יש גם קשר ליטעי
>> וכשאנחנו מדברים על קשר ליטעי קודם כל זה
משפחת ברגמן שמש משפחה ליטאית מובהקת
מובגת עמוק בעולם הישיבות מירושלים מבתי
הונגרין
>> נכון
צבי ברגמן גדל בבתי הונגרין
>> אשתו של הרבי מאלכסנדר היא אחותו
>> היא אחותו היא ממשפחת ברגמן
>> הבת של רמוישה ברגמן
>> הב של רמויש ברגמן שהוא אביו של מאיר צבי
וגם אבי זאת אומרת עכשיו אני לא יודע אם
אתה מכיר משפחת ברגמן משפחה חשובה אבל איך
איך בעצם נוצר שידוך כזה מסתום יש פה
סיפור מאחורים יש הצעה כמו שאתה אומר
>> חסידים ליטים שני לא זה היה מושה ברגן היה
הולך עם שטרימל
>> אה הוא הה הוא היה לו קשר לחסידות
>> היה הוא ירושלמי
>> ירושלמי
>> היה לו ישיבה במירון
>> ישיבת הרשבי
>> טבע הדברים הציאו שידוך זאת אומרת שנשרו
שני הצדודים
>> נשרדו שני הצדודים תראה
>> הקימו משפחה לתפארת
>> תראה צריך גם לזכור שבאותן שנים בשנים
הסמוכות לשואה אנשים לא בדקו בציציות
שלאיזה חוג אתה משתייך לאיזה חוג אנחנו
משתייכים בסוף היציע לא היה גדול אז היה
שידוך מתאים
רצו הצדודים ושומרים צלחת ובסימן טובים
ומז טובים אז באותו יום של החתונה הייתה
ברית לנכד של הרבי האמין השמו שם מאלכסנדר
ורצו חיפשו סנדק מי ראוי להיות סנדק אז
כמובן שהציעו לרבי אמונס מוישה אמר הרבי
לא לא לא שהסנדק יהיה החתן הנכד שלי החתן
שמתחתן היום אז אמרו מה הוא בחור צעיר הוא
עוד לא היום הוא מתחתן אומנם אבל עוד לא
התחתן אז אמר הסב אבא יש לו כוח גדול שהוא
יהיה הסנדק ואכן הוא היה הסנדק ביום
חתונתו. יש עוד סיפור נוסף ומופלא שמספרים
באלכסנדר. הרבי סיפר פעם ככה בדרך אגב.
אגב אורכה שכשהוא רצה לשכנע את אחד
החסידים עד כמה גדולה ההשפעה של סבא על
הנכד שלו. אז הוא אמר שהסבא שלו הרבי
האמונ עצמו היא שהוא זה שהחדיר בו כבר
בתור ילד בן חמש או שש את חשיבות החשיבות
של לקרוא כרישמ בזמן כרישמ הראשון של
המוגן אברום. והוא אמרדכניש
לא זוכר את עצמי אזפטיק פנדמסרזמן
אני לא זוכר את עצמי מאז ועד היום שהכרתי
את הזמן הראשון של קריאת שמע
>> לא הרבי מאלכסנדר זה דמות גם שכל סביבו כל
הסובב אותו זה תורה רא שישיבת אלכסנדר קח
את הישיבה לצעירים שלה התוודעתי לזה
בתקופה האחרונה שהישיבה לצעירים החסידית
הקטנה הכי טובה בבני ברק
>> באיזה מובן
>> מובן של פרוםקית של בחורים רציניים אתה
יודע לא מה אחת הישיבות הטובות והרבי עצמו
גם סביב היום שלו זה הכל מתנהל סביב חרוסס
ותורה והיחס לחסידים יחס אישי והבאי לכל
חסיד וחסיד זה משהו
>> וואו
>> שבאמת לא רואים לא אני אומר את זה באמת
אתה יודע אנחנו כל חסידות אנחנו אומרים
תשמע זה פה פה אנחנו נחספים באמת
>> אז בוא באמת אני חושב שצריך לדבר על הקשר
התורני
העניין התורני אצל הרבי קודם כל הרבי למד
בישיבות ליטאיות הוא למד ב
>> בסמיר בסמיר ובסלבותקי ואחרי זה כאברך הוא
למד בכולל חזון איש אני ודאי כמו ברסטמר
>> שגם כן בשנה הראשונה כשהוא נהיה אידים
>> כן זה היה תקופה קצרה
>> עכשיו מאוד מעניין התקופה של הרבי
מאלכסנדר בישיבת צלבותקה גם כן ישיבה
ליטאית צלבודקה זה זהיבה
>> לתאית חשובה מאוד רגע הוא היה תלמיד של רב
דו לנדו או לא שזה היה
>> לא לא בזמנים האלה לא לא חושב בזמנים האלה
אלכסנדר בלי עין הרע כבר מחדן מינים כבר
יש רמות חשולמן
>> חתנינים כן ודאי רמות חשולמן רביזיקשר לא
>> יכול להיות כן בשנים הראשונות כן
>> כן א ר מויש המשגיח [מוזיקה] מוש
תיקוצ'ינסקי
בוודאי בודאי
>> כל גדול לבודקה
>> כן כןגן
[מוזיקה]
‏B
‏gestellt
ge
wie
der Kind verstanden
bitter Kind weiß nicht
זאת שגעת
גם אלה יהודים
אז
לא
נוצי
כי זה לכל
>> [מוזיקה]
>> כן
ועכשיו עד היום אתה רואה הלמדנות אצל הרבי
זה אחד הדברים הבולטים [מוזיקה]
אבל לצד זאת גם אז אז ככה סיפרו ותיקי
[מוזיקה] סלבותקה שהרבי אתה יודע יש יש
תופעה מויש לא יודע תאהב לא תאהב מה שאני
אגיד אבל יש תופעה של התבטלות אתה רואה
בחורים חסיד מבית חסידי בשנים האחרונות זה
כבר פחות אבל אולי עם בתים ירושלמים
שלומדים בישיבות ליטיות בפונוביץ' למשל או
בסטבותקי אז יש איזשהי התבטלות בסוף כאילו
אתה נטמע כמיעוט חסידי בתוך ישיבה ליטאית
אז אתה משתדל פחות להבליט את הסמנים
החסידיים שלך בטח לא לבוא וגאו יחידה אלא
שוב אתה מכיר את מקומך אתה חסיד שלומד
במקום לט אתה מכבד את המערכים
>> הרבי מאלכסנדר
>> איפה איזה הגבלה יש על
>> הרבי מאלכסנדר זה סיפרו חבריו לישיבה הוא
בא עם כל התקיפות החסידית הוא לא איבד את
קומתו אני לומד בסלבודקה בסדר גמור אבל
אני חסיד בנשה כשומד בסלבודקה ו הפוך הוא
ניסה להשפיע מחסידותו על חבריו לישיבה וזה
דבר שהוא מאוד מאוד ייחודי אגב היום ראש
ישיבת צנבותק היום הוא גם הוא בנום של
קדוישים הוא אתה יודע שרב דוויב לנדו הוא
ציצא של אדמורי סטריקוב
>> כן בקונסטלציה אחרת הוא יכול היה לשת
בתואר האדמור מסטריקוב הוא מציין את זה
מפעם לפעם אבל זאת אומרת הקשר בסוף התורה
מחברת בין כולם חסידים ליטאים נפגשים סביב
התרלה
>> הנה אנחנו בערב שבוע אז מ
>> עכשיו פעם מספרים פעם שהיה בסלבותקה היה
בחור שהיה נשמע ממנו שהתפרש כזלזול בבעל
שם טוב
>> אז ממש קשור לעניין שסיפר שאמרתי עכשיו
שציינתי כן
>> כן והבחור שנכשל בלשונו ומי היה שמחה ועשה
מחל
לכבודוידי של הבעל שם טוב היה רבי
מאלכסנדר
שהוא לא יססם מחאה על הביזוי של הבעל שם
טוב הקדוש
>> זאת אומרת הבחור הבחור דז ישראל בצל יועיר
הוא עשה מחאה על אתה יודע אני שמעתי פעם
מרב אברי יוסף לייזרזון עליו השלום יושב
ראש החינוך העצמי הוא היה מתקשר
>> הוא היה חבר חדר של הרבי החבר חדר בישיבה
>> חבר חדר של הרבי
>> אז רבי הרב לייזרזון עליו השלום היה מתקשר
מדי פעם בימי חמישי הוא הה מתקשר אליי
הייתה תקופה שממש כל יום חמישי הוא היה
אומר לי בבדיחות הדעת יום חמישי בבוקר הוא
אמר שיום חמישי זה יום הקריה יום קריאת
התורה אבל גם יום הקריא שהעיתונים
העיתונות החרדית מגיעה אליו עיתוני סוף
השבוע החרדיים מגיע
>> ברוחו על שולחנו במשרדי החינוך העצמאי ב
שם ברחוב אדוניהו הכהן יפה מישה איזה קרוב
שלך מופלא
>> ואז הוא היה מתקשר כמובן להעיר כתבת ככה
כתבת אחרת פה לא דייקת שם היית צריך
להזכיר עוד משהו וכולי אז רב אבם יוסף היה
מספר
>> רב יוסף היה הכל גם א באמת באמת מתוך
כוונת טהורה ו להעיר להעיר את העיניים של
>> של העיתונאים והסופרים כן כן כן כן אומר
דמותו דמותו חסרה עד היום בן דמות של השכן
מדור קודם ש שנספג
מדמותו של רב שלם זל מנורח מרן פוסק הדור
ושל האדמורים ושל הצדיקים חסרים אלינו
היום מסכנים מהסוג הזה מהזן הזה
>> היה מיוחד מיוחד מאוד חבל על דאבדין
>> אז הוא היה מספר הוא היה מספר ככה אגב,
היה להם חבר נוסף, חבר שלישי בחדר, אתה
יודע מי?
>> בצחוק דוד גידוע ידוע דברים ידועים בצחוק
דוב. אז רבסף סיפר שיש לו שתי תמונות
שעומדות מול עיניו מאותה תקופה בישיבה.
קודם כל הפרישות של הרבי שבלתה מאוד
בישיבה הליטאית גם בלי להכיר אותו הוא היה
אומר יכולת להבחין שהוא בנשק אמיתי בנום
של קדוש עם כל הנהגה שלו שדרה אצילות
מיוחדת ולצד זאת הייתה גם הסמודה העצומה
שלו והוא סיפר ששמורה איתו תמונה א של
הרבי של חברו לחדמותם ימים כשהוא רחון על
תלמודו והפאות שלו מתבדרות משני צידיו
והוא לומד ולומד ולומד זאת התמונה אמר רבי
אברהם יוסף ליזרזון שצפה לנגד עיני איך
הוא מתנוע על הגמרא וגם בתפילה הוא היה שם
דבר הוא היה מתפלל ביתיות ועם ברן גדול
ומצד שני התייגע מאוד בלימוד היה מסמד
גדול וחביב על החברים לא גבע אינו ולא רמו
עיניו ככה סיפר א רב אברהם יוסף ליזרזון
חברו לחדר
>> שזה באמת אתה יודע עדות מכלי ראשון זה לא
משהו שאתה יודע יספרו לך אנשים וחסידים
>> ביו הקריה שמעתי את ה את העדות הזאת
>> כן כן אם הקרי טרתי מה שמע
>> כן עכשיו
כשאנחנו מדברים עכשיו בכג אדר תשג זה אחד
זה יום מאוד דרמטי מאוד משמעותי בדברי
המאה של חסידות אלכסנדר אז הסתלק הרבי
>> האימון הסמוישה
>> האמון הסמוישה
>> זאת אומרת באלכסנדר יש להם שתי יורדסיטים
סמוכים אחד לשני
>> כג אדר
>> האמרי מנחם והאמון הסמושמון הסמוישה נכון
כי ביז הדר נפטר אמרי מנח כן
>> אז בכג א הדר נפטר האמון עצמו שבאותו יום
אביו של הרבי רבי בעל האמרי מנחם נכנס
לתפקיד ההנהגה וכתר כאדמורם של חסידי
אלכסנדר ומאותו היום הרבי שליטא נכנס עוד
יותר לעובי הקורה והיה למנהיג הוא התמנה
למנהיג האברחים בחסידות וכבר באיגרת
החיזוק הראשונה של האמרי מנחם לחסידים שלו
מיום כז בניסן תשג
כחודש וקצת לאחר הסתלקות אביו ציין הרבי
שאת המכתב הוא כותב לאחר שנתבקשתי
על ידי בני רבי ישראל ובאותה שנה שבה
הסתלק האימון עצמו היא שנפתחה אותה הישיבת
אלכסנדר שאתה ציינת בצדק עד כמה היא שמה
הולך לפניה כאחת הישיבות החשובות והטובות
בדורינו וכשהרבי הרבי מונה להיות המנהל
רוכני של הישיבה והבחורים מאותה תקופה
זוכרים את השנים הללו כשנים מיוחדות
בתולדות החצר הרבי כמשגיח ידע מה קורה עם
כל בחור אבל גם כשהוא ראה צורך להעיר
ולשפר את הדרך של מי מהבחורים הוא לא היה
נוזף הוא לא היה גו כוער. הוא לא היה בא
בפנים זעופות אלא היה מוצא את הדרך החביבה
איך להאיר לבחור ולרומם אותו. למשל, מי
שיחר לקום היה נקרא לשיחה שבה המשגיח דעז
היום הרבי הסביר לו את החשיבות של תפילה
עם הבחורים במניין של הישיבה, אבל לא היו
עוד נזיפות וגם לא היה צורך בנזיפות.
עכשיו, ההנהגה של אביו א נמשכה, כן?
ההנהגה של אביו האמרי מנחם נמשכה 32 שנה
ובכל התן שנים בנו הרבי בדל חיים ארוכים
סייה בידו בהקמת הקהילות של אלכסנדר בחול
ולמשל הוא הקים ביסס את הקהילה באנטורפן
והוא בא להתגורר באנטורפן במשך כחודש כדי
לעזור להקים את המקום לבס את הקהילה כדי
שהיא תוכל להחזיק את עצמה בגשמיות
ורוחניות החסידים מעידים שהרבי ראה לעצמו
משימה לבסס את הקהילות של אלכסנד כקהילות
חסידיות עם כל ההנהגות וכל הדקדוקים כפי
שהוא ראה באלכסנדר של ימי קדם. באלכסנדר
סיפרו שההנהגה של אבא שלו, הרבי הקודם,
הייתה שמימית מאוד. הייתה ממש כאילו דברים
עם דקזחן, דברים שמימיים. הוא אמנם חי על
הארץ, אבל ראשו היה נטוע בשמיים. החסידים
הורגלו באותן שנים להיכנס עם שאלות מאוד
סבוכות ורגישות ולקבל תשובות שלשומע
שהוא לא חסיד היה נדמה כאילו הן מוזרות.
לא לא מובנות בעליל אבל בסוף הם התקיימו
אחת לאחת אולי זה מזכיר את מה שאתה סיפרת
עם הבחורים נכנס בחור מבוגר והרבי אומר לו
הישועה תבוא מלמטה וההנהגה מופלאה הזו של
האמרי מנחם הסתיימה כשהוא הסתלק במיטת
נשיקה ביז באדר תשסה כאשר בתיש האחרון
למרות החולשה שלו הוא ייחד במפתיע זמן
ממושך כדי שכל החסידים יעברו לפניו וזה
היה לימים אחרי כמה שעות התברר לחסידים
שזה היה מעין מעמד פרידה והפטירה ירה
עוררה אלם גדול זה היה מאוד קשה גם הרבי
מיגור שליטא ביטה את זה הוא אמר שכאשר הוא
נכנס לחדר שבו ישבו שיבה הוא הרים את ידיו
ואמר הגרויסה אביידה ככה זוכרים מחסידים
הגרויסה ככה התנועה של במיגור מרים את ידו
ואומר הגרויסה אביה גדולה ואם סיום השיבה
נפתחה הצבואה ובא בצבואה אחרי ההוראות
לאחווה ואהבת ראים ושם יחזיקו את עצמם
ביחד ואז כותב הרבי מאלכסנדר זצל לטוב
לוכם שים לב לנוסח נוסח מעניין הוא לא
מורה הוא לא פוקד, הוא לא מצווה, הוא אומר
לטוב לוכם יהיה לכם טוב למנויס, למנות את
בני הרב הגן רבי ישראל צבי יועיר לטוב
לכם, טוב לכם למנות אותו. והוא גם מנה את
הרבי הנוכחי לדאוג שיערכו את ספריו בצורה
טובה וכולי. עכשיו, אם על אותו, אם אותו
של הרבי שליט לחס האדמורות, הוא החל
להנהיג את החסידים ביד רמה וכמנהג חסידי
פולין הם התבטלו מיד לרבי החדש וקיבלו את
הנהגתו בציוט מוחלט כמובן. והרבי גמל להם
אהבה על אהבתם. ההנהגה שלו מאופינת עד
היום לאורך ימים ושנים בירידה לפירטי
הפרטים של כל חסיד בדיבור בגובה העיניים
כפי שתיארתי לך אפילו מכלי ראשון משיחה
אקראית שזכיתי לקיים הרבי בטלפון הרבי
זוכר את הצרכים של כל חסיד והוא עוצר
בזכרונו
>> אז אני אכניס לך פה משהו שקשור לאימרי בן
נחם
>> כן
>> דדי גראוכר גדול הזמר זכרונו לברכה
>> כן כן
>> הוא התקשר לרבי מאלכסנדר אמרי מנחם יום
אחד דרך לא דרך הגיע לרבי הרבי אמר לו ככה
בתקופה הכי קשה שלך תשיר ותשמח יהודים
ומזה תכיר מלכים ורוזנים ותעשה הרבה צדקה
וגם הרבה עסקים
>> זה שהוא התחיל לפני שהוא היה בגל אני אומר
לך
לא הכיר את מרדכי בן דוד עוד לא הייתי
כלום אני אומר אני אומר לך ב
>> יש אומר לך וידאו ישן ישן ישן שבו נראה
דדי שמה ב
>> בטיש באלכסנדר משהו ישן מאוד מאוד מאוד
ותשמע הברכה של הרבי התקיימה אחת לאחת
>> נכון דרך השירה הוא הכיר הרבה ראשי עולם
ועשה זה ומעשה ארצות הברית שמשלה בארץ
וכולי כן
>> מי מכיר את טראמפ לנתניהו
>> דד גראו
>> בזמנו אז הוא היה שטחן של אז
>> השרד כן תמונות הכל בתודים
>> מעניין מאוד
>> אבל זה באמת זה חלק קטן של הרבי שאתה רואה
שהיה לו כאילו שייכות וגם אתה אומר שהיה
מקבל שוב הנה בבקשה הנה דוגמה לאמירה
שנראית תלושה ותמירה מה תשיר ותכיר מלכים
ורוזנים והנה הדברים התקיימו אחת לאחת אה
מדהים באמת מופלא זה זה דוגמה באמת זאת
אלכסנדר מוישי מצד אחד חסידות פולנית
חריפה השרבקה את הפולני מצד שני יכולת גם
לתת ליהודי את המתכון את הרצפט אתה תהיה
זמר ואתה תשאיר ותכיר נשיאים ותכיר מלכים
וככה תעשה חיבורים ותעשה אני חושב שאפשר
לראות על חסיד אלכסנדר שהוא חסיד אלכסנדר.
>> איך?
>> א' כל הלבוש שלהם יחסית א תוך דומה לגור
כמובן. קודם כל הבנשקים באלכסנדר, הבנים
והנכדים של הרבי לובשים כובע ייחודי אה
איך אפשר להגדיר אותו.
>> זה כובע קטיפתי שגם גם הבנשקים של מוג'יט
לובשים אותו.
>> נכון נכון. סוג של כובע הגול כזה עם
קטיפה.
>> כן. זוכר שבתחילת דרכה של הבינה המלאכותית
כשהיו מבקשים מהבינה לצייר חרדים אז היו
מצירים אותה הבינה הייתה מציירת עם
הכובעים האלה אין מי שיכנס לבסנדר שלהם יש
להם בסמנדרש מאוד מאוד גדול במודעין אלית
באחוזת ברח סמנדרש תוסס
>> אני מכיר את בית סמנדרש של החסדות בביתר
אליט בביתר יש לנו גם אלכסנדר ויש גם
שטיבלחרונה של אלכסנדר ארצות הברית
>> אה טוב זה אין קשר בין אחד לשני
>> אין קשר זה שני דברים כן
>> אבל במודיעין אליט
יש להם באמת שטיבל מה זה שטיבל בסמדרש
בסידים שאגב גם ראש העיר יעקב גוטרמן אם
אתם זה חסיד אלכסנדר
>> במקור כן
>> לא במקור מגיע הוא אחד החסידים
>> שמגיע לטישים ביומיוניים
ב
>> ראש כהילל מודעינלית
>> ראש כהל מודעינליץ אבל
>> אלכסנדר האבא שלו והכל והוא מה עד היום
>> כחסיד מןמניין אולי הולך לכל ת של האימרי
מנחם והאמונסמוישה אבל בשבתות ביוני מגיע
תמיד להורים שלו בבני ברק הוא תמיד הולך
לאלכסנדר ובמודייןליט ההורים שלו שתייכים
אביב שכן גרים בבני ברק כן כן
>> מעניין הוא לובש ספודיק נכון גם
>> ספודיק ספודיק לכל דבר ועניין
>> שזה מעניין אגב ביום חול קניץ' בשבת
ספודיק וזה גם כן מאפיין זה קני החסידים
>> אלכסנדר של הסוגים האלה כן
>> מעניין תראה אלכסנדר חסידות שהיא באמת אחת
ה ה המורשות הכי
מקוריות ות
>> מפולין
>> מפולין אלכסנדר זה אני לא יודע איך להסביר
לך אתה יודע יש אולי לא יודע זה סיפור קצת
כזה אני מקווה שהוא יובן נכון אני זוכר
סיפרו על חבר הכנסת דאז משה סנה כך קראו
לו
>> משה או אפרים סנה אני חושב אביו של אפריים
סנה אולי תבדוק משה סנה
>> הוא היה
בדור בדור של לאחר קום המדינה באו לכאן
היו כאן כל מיני פוליטיקאים מסכנים שהם
הייתה להם גרסה דינקותה מהבית אבל לצערי
רנו הציונות והתנועות ותנועות הנוער עשו
בהם שמות הם בנשמתם והם לצערנו הלכו לחצוב
באירות נש נשברים כך זה פולקלור כזה מסופר
שפעם אחת עמד רביצ'מאיר לוין שהוא היה שר
הסעד הראשון יושב ראש אגודת ישראל רבי
שמאל
>> חתנו של האמרי אמס והוא היה החבר הכנסת
הראשון של אגודת ישראל והוא עמד על
הפודיום במליאת הכנסת הישנה בבית פרומין
שבמרכז העיר ירושלים והוא הטיח בחברי
הכנסת שעמדו לפניו גלוי ראש כולם באו עם
גירסדנקות כולם גדלו איךשהוא האבא או הסבא
שלהם היו יהודים יראי שמיים והטיח בהם רבי
צ'מאיר לוין מה נשאר לכם מבית אבא ואז קם
חבר הכנסת משה סנה שמוצאו היה מחסיד
אלכסנדר בפולין הוא אמר לא הרבה נשאר אבל
דבר אחד נשאר לנו מבית אבא השנאה לגור ככה
הוא אמר בהלצה כי הייתה מחלוקת בין גור
לאלכסנדר כמובן אל היו שתי חסידויות
גדולות, חשובות דומיננטיות
וגם התלמידי חכומים בגור והתלמידי חומים
באלכסנדר היו כל אחד כל אחד ואחד מהם
מעניק חמה בקומתו וגם להבדילות שלא להבדיל
אנשי העסקים בלוג' בעלי הבתים המכובדים
החרשתנים כן בעלי בתי החרושת וכולי הם שתי
החסידויות האלה היו גדולות היו משפיעות
ומתב הייתה איזשהי מתיחות. אז הסיפור הזה
הפולקלוריסטי אומר כאילו המתח הגדול שהיה
בין גור לאלכסנדר באותן שנים בפולין. אבל
אלכסנדר הייתה קודם כל בראש ובראשונה אם
אנחנו חוזרים לפולין בית יוצר לשארף
החסידים הקידס איצחוק כן שזה שם שמעורר
תלטלה צמרמורת בכל נימי הנשמה כאשר
מזכירים אותו. היו בפולין עשרות שטיבלך של
חסידות אלכסנדר רק בלוג' בעיירה בעיר לוד'
שבפולין היו עשרות שטיבלך עד למלחמת העולם
השנייה המרכזי שבהם התקיים בקומות הגבוהות
של בניין ברחוב זחדוניה 56 והוא נקרא בפי
כל הזכדוני שטיבל כמעט 70 שנה אחרי שהמקום
הקדוש הזה הפך לתיאטרון בעוונותינו הרבים
הופיע שם רבי שליטם מאלכסנדר הוא הגיע
לביקור למסע בפולין והוא עלה לשטבל ברחוב
זכדוניה ביחד עם מאות חסידים שערכו אז מסע
היסטורי לפולין במלט 100 שנה להסתלקותו של
האיסמחסרול
ובאותו מסע באמת הרב מאלכסנדר חזר אל
הזכרונות אל הדמויות
הייחודיות שהניקו חמה בקומתן והזה היה זה
היה באמת מסע מרגש מאוד כי הרי הפעמים
האחרונות שבהן ראו הרחובות של לוג' מראות
שכאלו היו 70 שנה קודם והרבי עשה שם שבת
בעיר לוג' שהיא הייתה העירם של הסוחרים
הגדולים בחסידות אלכסנדר וגם בחסידות הגור
היו שטיבך גם של אלכסנדר וגם של גור היא
העיר השלישית בגודלה בפולין ושם בבית מספר
56 ברחוב זחדוני זחדוני שטיבל שמה היה
ביתם השני של מאות מחשובי אלכסנדר מתוך
עשרות האלפים אוי שהיו עשרות אלפי חסידים
שנמנו עם החסידות המפוארת לפני השואה עד
שבאו הנאצים הערורים וקיבו את המנורה
הטהורה הזו שאלפי שלהבות האירו אותה אלפי
חסידים אלפי נשמות והרבי אז טיפס במהירות
במדרגות הברזל של הזכדון יש טיבל והוא
נכנס להיכל שהיה פעם בית אומה של תורה
וחסידות ולצערנו משמש כיום כתיאטרון
עירוני שועלים ילכו בו מאות חסידים נקבצו
אל המסע הזה מכל ריכוזי אלכסנדר בארצות
הברית בבלגיה ובאנגליה והרבי זה היה
>> אגב גם בשוויץ יש א הרבה שטיב של אלכסנדר
נכון בשוויץ והרבי בעבר רבי היה נוסע על
השטיבלך היום הוא יותר נמצא בעיקר בארץ
הוא לא מרבה לנסוע בכל אופן זה היה המסע
אז היה באזור כפתי תבת מה יש בכפת תבט
בכפת תבט זה היורצית של האיסמחסרול
מאלכסנדר השרף האיסמחסרול בעל הספר
הידועיס מחסרול מאלכסנדר שכל פולין רעדה
מקדושתו ומתורתו וזה היה במלות 100 שנה
להסתלקותו של היסמ חיסרול האיסמחסרול היה
אדמור שפולינה הענקית נסעה את שמו בהרצה
והרבי שהוא בעצם ממשיכו א נשע אז דברים
נרגשים שנגעו ממש בנקודת הלב של מאות
החסידים והוא אמר כאן בבית הזה עסקו מאות
מחסידי אלכסנדר בתורה ובעבודה עבודת הבורא
במסירות נפש בשנים שבין שתי מלחמות העולם
היו מהם כאלה שכאשר הם שבו אל ביתם בתום
יום שכולו תורה לא הייתה להם פת לחם
לאחיות נפש אבל הדבר לא שיבש את רוחות
חייהם והם המשיכו בעבודה עבודת הקודש היום
אמר הרבי שליטה כאשר אנחנו רגילים לחיי
נוחות לחיי שפע קשה להבין את זה אבל צריך
לזכור שהיו יהודים כאלה שכאן הסתובבו
חסידים כאלה שכל היום ישבו בשטיבל רוה אז
היו שטיבלך מוישי לא היו ישיבות היו
שטיבלך והיו יושבים צעירים ואברכים היו
יושבים עם השטיבלך של אלכסנדר והיו הוגים
בתורה ובערב באו הביתה ולא היה להם לחם
לאכול ארוחת ערב ואף על פי כן הם התמסרו
לתורה התמסרו לקדושה והיו כל כולם כולם
דבוקים בהשם אלוקים חיים. והרבי באותו
באותו מסע השתתח על ה על הציון של
האיסמחסרול בעיר אלכסנדר והוא ציטט אז
אמירה שהיא עמרת יסוד מעולמו התמיר של
הרבי סמחסרול. הרבי חסרול היה אומר והרבי
שליטה מצטט את זה רבות סיסגוונגית סיאזגיד
סבטזינגית כלומר מוישי היה טוב עכשיו טוב
ויהיה טוב זה המוטו של האיסמחסרול היה טוב
עכשיו טוב ותמיד יהיה טוב סייסגנגית
סאיזגית סבטזינגית ואלה היו הדברים מוישי
האחרונים שהשמיעמחול מאלכסנדר אלה היו
המילים האחרונות שיחסידים שמעו מפיב לפני
שהוא נסתלק לישיבה של מעלה
וצריך להבין מוישי כדי להבין את המשמעות
של המשפט הזה צריך להזכיר שהרבי יסמחרו
הקדוש היה חסוך בנים כל ימיו הוא האזין
לצרותיהם של ישראל עסק בלהמשיך ישועה
ליהודים אבל הוא עצמו לא היו לו ילדים מכל
רחבי פולי נהרו אליו עם כוויטלך שנארמו על
שולחנו לאלפים וכל כך אמרו סיפרו שכל כך
רבו הפונים אליו עד כדי כך שבשנותיו
המאוחרות הוא ישב וקיבל את הציבור את
החסידים שפנו אליו לאורך רוב רוב שעות
היום לפעמים וגדולי הדור שקינו אותו חכם
עדיף מנביא כי הוא ידע לכפות ולהסתיר היטב
את המדרגות הגבוהות שלו ואת המוויבסים
המרישים שהוא שהברכות שלו חוללו ידע
להסתיר אותם והייתה אצלו מידת אהבת ישראל
בדרגות כבירות כל יהודי מצא אצלמח יסרול
מקום ועל העובדה הזאת שהוא היה חסוך בנים
מסופר הסיפור הבא כאשר אבא שלו הרבי הזקן
רבי יחיל מאלכסנדר כן מייסד שושלת אלכסנדר
שלח להזכיר אותו אצל הרבי ינקב אריה
מרזימין שהיה רבו של היסמך ישראל אתה יודע
מי מי היה רבי ינקב אריה מרזימין הרבי
שליט מיגור ציצה שלו והוא גם קרוי על שמו
ומי עוד מי עוד קראוי רבי ן קברי בדורינו
אחד מגדולי האדמורים גם הרבי הרבי מאמינוב
גם שמו רבי ענקברי אז על כל פנים כן אז על
כל פנים אז שלח רבי יחל מאלכסנדר להזכיר
את הבן שלו סמח יסרול אצל רבי ענקברי
מרזימין ואמר רזימינר מה אני אעשה ויש לו
את נשמת האור החיים הקודוש שגם הוא היה חס
וכבנים. אלה אמירות תמירות שאנחנו בכלל לא
מסוגלים להתחיל להבין אותם אבל אנחנו
מבינים איזה קדושה א ריחפה בהיכלו של הרבי
מחיסרול אחד מספרי היסוד בעולם החסידות.
>> אחד מספרי היסוד בעולם החסידות. יש לי חבר
קוראים לו רבי קלמן בן פרידמן. כל יום
שישי הוא שולח לי איזה רעיון מתורת
האיסחסרול והוא אגב חסיד סטריקוב כי גם
בסטריקוב נמנים על על המורשת ועל התורה של
מחסרול. כן. והוא היה הדבור של פוילין
וברובד הנוסף הוא היה מחיסרול מורה דרכם
של אלפי חסידים בפוילין שראו בו את הממשיך
הישיר של שושלת הקודש שתחילתה תחילתה ברבי
הקדוש הרבי רבינים רבי סמחבינים מפשיסכה
והמשכה בצדיקי בית וורקה שאותם המשיך אביו
הרבי הזקן מאלכסנדר רבי יחל וכל מילה שיצא
מפיב של הזבחסרול כל דבר תורה וחסידות
נלמד על ידי המוני החסידים לעומק עד היום
כפי שאמרנו הדרך שיסמח יסרול הייתה בענווה
בשפלות רוח דיברו שם הרבה על ביטול היש
לבטל את הישות והוא אמר הוא מזכיר בכתבים
שלו הרבה את מה שהארי הקודש אומר אמר
לתלמידו רבי חיים ויטל שבדורות של
איקבוסדמשיכה הנחה אחת מלב של יהודי היא
יקרה בשמיים יותר מתורתם ותפילתם של
הצדיקים שחיו בדורות דעה ולציון שלו עולים
חסדי אלכסנדר עד היום ובאותו מסע שאני
תיארתי לך במלות 100 שנה עלה הרבי יחד עם
הרבה עם הרבה חסיד עם חסידים רבים וזה היה
מושלג זה היה בחודש תבט ושמה למעשה אתה
יודע הקור לא תופס מקום והמקום
והזמן לא תופס מקום כי הלבבות מוצפים ברגש
גדול כאשר נמצאים בעיר מכורתו של הרבי צמח
יסרול וזה גם הבית אגב הבית שמשם נלקח
אחיינו הרבי העקידס יצחוק לארץ גזירה
לטרבלינקה כי צריך לזכור מכיוון שהיסמח
יסרול היה ללא ילדים א ביולוגיים כןפ
הפיזיים כי הרי כל כך הרבה ילדים רוחניים
הוא השאיר עד ימינו אנו אז מי שהמשיך אותו
זה הרבי הקידס יצחוק השם יקום דמו שנלקח
משם מאותו בית הוא ניקח לטרבלינקה
ובעצם שם כמעט חשבו כאשר הקדש יצחוק נרצח
על ידי הנאצים בשואה לה על המוקד על קידוש
השם חשבו כבר ששושלת אלכסנדר חלילה נעלמת
מהמפה החסידית ואז הגיעו אדמורי שלושת
האדמורים שכבר זכו לכאן בארצינו הקדושה
שזה הרבי שליטא ואביו וסבו והם ממשיכים את
חסידות אלכסנדר שממשיכה בעזרת השם עד ביאת
המשיח
>> אז בוא רגע ניכנס גם יותר לחלק הפרקטי של
החסידות הרבי דווקא ממעט לערוך 90
>> זאת אומרת
>> רק בזמנים מיוחדים לא
>> לא לא הוא ממט לערוך 90 בליל שבת יודע הוא
יותר רוצה שיקומו זמן כרישמ אה הרבי
שתראות אותו רוקד בשמחת תורה בהכנסת ספר
תורה זה דברים
שאי אפשר באמת לראות את זה איך זה האהבה
שלו לתורה בצורה מיוחדת מאוד. בוא נשמע
אנחנו יש לנו מסורת גם להשמיע מוזיקה
>> כן בהחלט שאת ויידה קול פול צירה שמושרת
באמת בחרדת קודש בחצר חסידות אלכסנדר
לאורך שנים בשנים האחרונות
מקלת אלכסנדר חידשו אותה יחד עם מקלת
[מוזיקה] שיר שבח ו
ועוד מי שהנחין את זה זה הרב יהודה מקובר
אכנת
אלכסנדר ואחים וינברגר
>> בוא בוא נשמע קטע קטן
>> [מוזיקה]
>> קבורים
[מוזיקה]
[מוזיקה] כל יזים
יצו [שירה]
יצה
[מוזיקה]
כלפי
יתו
[מוזיקה] בילת
ויבין [מוזיקה]
כל יציר
כי יתו [שירה]
יצר
ויוא [מוזיקה][שירה] אמר ויוא אמר
[מוזיקה] כל אשר משובו ביחד
שקסלכיסו [מוזיקה]
[שירה]
בכה [מוזיקה] מושוב
[שירה]
ויושב
[מוזיקה]
[שירה]
אשרה
יצוע
>> [מוזיקה]
>> חיסוכו
[שירה]
[מוזיקה]
[מוזיקה] בו
[מוזיקה]
יצר
>> [מוזיקה]
[שירה]
>> כפורים
[מוזיקה]
כי הוא
כל [מוזיקה][שירה]
יצו
רו
>> תשמע אתה שומע את הנשמה של אלכסנדר בשיר
הזה ויד כל פעול קטוטוי באמת הרגש של
אלכסנדר שמשולב גם בחריפות פולנית וגם
ברגש תמיר וגם בחיבור עמוק ושורשי לתיר
לתורה ללמוד תורה ולהתייגעות
בעולמה של תורה כפי שהרבי מרבה מרבה מאוד
להזכיר כמעט בכל שיחה שלו אני רק אתן
מוישה אנחנו די לקראת סיום אני כן אתן מהר
מאוד את השושלת כדי שידעו אני רוצה לומר
לך שבין התגובות הרבות שאני מקבל ממאזינים
אנשים אומרים לנו בסוף תעשה לנו סדר כל
שושלת איך היא מתחילה איפה היא נמשכת עד
לימינו אנו אז נותן את זה ממש בקצרה לא
בצורה שמלאה ומעייפת אלא כן שנדע שכל כל
מי שישאל אותך איך אומר רש"י שאם ישאול
חודום אל תגמיים ותו מרמר לו מיד כן
ושיננתו אז השושלת הקודש
>> הרבי מאלכסנדר עוד א ממריץ את החסידים
שלוכן
>> לי את המבחנים של דירשו ושינטום כל מה שיש
בשייכות לטירה
>> ואצלו הוא באמת מתחם בו על מי אני שאני
אתן ציון אבל באמת מדובר פה באדם
>> אתה אומר דיבר איתך וזה אבל אתה צריך
להבין שרבי שהוא הגדולה מוצרצ
זה גדולה
>> אשרינו שזכינו אז השושלת הקודש של אלכסנדר
מתחילה ברבי הקדוש שמחיבי מפרשיסכה א
זכותו תגן עלינו כשגיד לך חסיד פולני אגב
גם בגור דרבי רבינים אז תדע הכוונה לרבי
רבינים פשיסכה אחריו מילה את מקומו בנו
הרב הקודש רבברו מוישה שנפטר אחרי שנה
בודדת בהנהגה כשהוא בסך הכל בן 28 שנים
אחריו החטירו החסידים את הרבי הקדוש רבי
יצחוק מבורקה שממנה נמשכת עד היום איזו
שושלת מוישי מבורקה נמשכת חסידות עם שינוב
היא נמשכת מבורה כן נכון גם נכון גם בגורי
הזכירו את וורקה עכשיו כשהסתלק בשנת תרח
נפתח הסתלק הרבי רבי יצחק מבורקה ואז חלק
מהחסידים קיבלו על עצמם את הנהגתו של הרב
הקדוש רבי שרגפיבל מגריצה שהוא כי אין כר
רבי רק חצי שנה כי הוא הסתלק חצי שנה לאחר
מכן בשמיניצרת שנת תרט ואגב בראש השנה של
אותה שנה שהוא בצילו במראש השנה 800
חסידים ככה סיפרו אחרי הסתלקותו של רבי
שחגפיבל מגריצה אני חושב שהוא תמון אם אני
לא טועה בבית האלמין הגדול בורשה שאני כבר
אתה אתה היית שם פעם
>> בורשה
>> בבית האלמין בית החיים הגדול בורשה
>> מי לא היה תגיד לי אפשר לו לעבור שמה קבר
של רב חיים בריסקר
>> נכון חיים בריזקר תמון שם
>> אתה אומר לי אתה מגיע מצד הלטינים
נכון נכון נכון או יפה רב חיים בריסקר וגם
איזה מישהו שקשור לגאון מוילנה גם תמון שם
אני חושב בכל אופן זה זה בית מין
>> בית מין שאפשר להיות שמה שעות אז בוא נספר
לך על זה בישי בוא נספר לך על זה תשמע
בפעם הראשונה שנסאתי לפועילין אני חושב
שזה היה בסביבות חודר בהקשר של היוצד של
הרבר מלך מליזנסק נסעתי עם איזה קבוצה
הייתי אז או בחור או בחור או אברך צעיר
אני לא זוכר ונסענו ואתה יודע זה היה מסע
מאורגן כזה של אחד שר טרים של אחד
מהארגונים כמו שיש משרדי הנסיעות כן היה
עקיבה טורס כל מיני כאלה היית היית ב
>> היום כבר יש נכספו
לוי לנסוע לרב שרב מושם נחספו כןפו נחספ
>> נחספו וגם כלסונשי כן זה סיות מיוחדת באמת
מגיע להם לא פרסומי
>> אני חייב להגיד לך שכשאני נוסע בצ'ארטרים
האלה אני אוהב אתה יודע יש לך לפעמים
מצאות אתה יכול לטוס במטוס פרטי מטוס כזה
מטוס אחר עזוב אותך אני אומר לך לנסוע
יחד עם כלל ישראל בצ'ארטרים. קודם כל זה
הצצה לעתיד. למה הצצה לעתיד? ה אומרים לנו
יום אחד אתם תהיו פה הרוב הציבור החרדי
יהיה הרוב ואז יהיה טייס חרדי ויהיה חברת
טיסות חיסים
>> אז הנה אתה כשאתה נוסע בטיסה כזאת בצ'ארטר
לרב שילו או לג'נסק אז אתה אתה מרגיש הצצה
לעתיד ככה זה יראה הדיילים חרדים הכרוז
הכרוז הוא ביידיש כן הכרוז של הבטוס ביד
>> יש גם הרצאה של ריבורי בלוי בטיס המשפיע
כן כן ודאי זה הרעיון אז זה צצה לעתיד אז
על כל פנים אז נסעתי עם אותה
>> כל אומרים לי אתה נסעת עם ניכסף או עם
צ'אר אני לא מבין אתה אתה באמת איתנו
בטיסה אנשים באתי לשדברים
>> מה חשבו מה חשבו
>> לא מה חשבת שני יצאו עמי צוס בשמי הארץ
במשהו ששמעמי אנשים
>> פשוט
>> לא אני אומר לך ואני אומר אני הנאה הזאתי
עזוב לא ניכנס לחלק של ה אתה יודע של
התוצאות של האוכל וכולי שכולם התערבבו זה
אכל פה וזה אכל שם כל הבולם מכבדים אותך
גם יש רק בעיה אחת ב אם מותר לי לומר אתי
ילת חרדים רגע אחרי ההמראה חייבים לקום
ולהתחיל לטייל ברחבי המט שב שלוש שעות מה
קרה זה תסת אירופה בטיסה שכולם חרדים כן
>> בטיסה שיש זה חילול השם
>> זה גם יוצר חיכוכים וצעקות זה לא זה חילול
השם וטוב שאנחנו אומרים את זה פה לא שיש
נושאים
>> לא יהודים ונושאים חילונים בטיסה שאתם
נסעתם איתה עם משפחה שלכם אני גם באופן
אישי פעם אחת ניקעתי לטיסה של משפחה שנסו
פעם ראשונה הם לא שמו לב וקמים כל שנייה
ותוחפים לך את הכיסא מאחורה ועם היד
ומכסים לך זה והאי מצלמת עם מצלמה
דיגיטלית [‏צחוק] והכל מתערבב ביחד וזה
גורם לאנשים ואני ראיתי לידי
>> ראיתי לידי גלוח ראש וראיתי שהסינה הוא גם
ככה הוא לא הסתכל לכיוון שלך ולא ינידפף
אני לא יודעת אם הוא גוי או יהודי אתה לא
מפחד לשאול אותו בכלל
>> הסינאה נוטפת
>> וראיתי שהמשפחה הרגיזה אותו ברמה
>> והוא הוא חושק שפתיים
>> באמת לא אדם אנשים שנוסעים פעם ראשונה או
לא נוסעים פעם ראשונה גם שתדעו שםגיעים
לטיסה שיש טיסה מעורבת באמת תחשבו טיפה
באמת זה לא כן זה לא טיול שנ
>> בפרטיסא לאירופה ארצות הברית בן אדם צריך
לצמות כן אבל אבל אתה יודע לא כל דקה ולא
כל שנייה ולא להסתובב ולא אתה בטעות עם
המרפק דוחף מישהו יש דיילים גויים שהם
טיסות של חברות וז וכל מיני חברות כאלה זה
לא אני לא מדבר על אלה שנוהגים באנטישמיות
כלפי ודים חרדים או או אבל לא צריך צריך
כן זה העניין הזה הוא חשוב
>> אבל אבל בכל אופן בטיסות האלה באמת
לקרסטיר וזה אז אנשים קונים פתאום תמיד יש
את הגביר הזה שקונה את כלות כל הפחיות
ומחלק נכולם כן זה באמת חוויה מיוחדת
במילה
>> שכולם רצים מהאווטובוס לתוך הטרמינל מיד
כאילו כן יכול לב ורגע אחרי הנחית רגע
אחרי הנחיתה כולם קמים מה אתה קם מה קרה
שב תישאר לשב אם תקום קודם ואתה תחכה עם
המזוודה אתה תגיע לפני זה זה יש אתה יודע
צריך יום אחד לייחד פרק מיוחד על ענייני
הטיסות על כל פנים איך הגענו לזה אז אני
נסעתי ולא שאנחנו מודדים טיסות, אנחנו
כדאי צת בדיוק לצאת מארץ ישראל זה בכלל לא
פשוט
>> לצורך מה נעשה שאלת בטח את את הסבא או את
ה כן מי שצריך ונתנו לך התר זה לצורך
לצורך רישועס וכולי על כל פנים אתה זוכר
שאז באותן שנים כרטיס טיסה לא היה דיגיטלי
היית הולך לעקיב עקיבא טורס היה משהו בבני
ברק לא ברחוב רבי עקיבא
>> מה השאלה
>> היית מגיע פיזית פיזית למשרד ו
>> גם נרתיק יפה היית שולף 1000 דולר במזומן
ואז היית מקבל נרתיק כזה מיוחד ובתוכו היה
הכרטיס טיסה וככה היית בא עם הנרתיק
לצ'יקין עוד בלוד אז זה היה בטרמינל אחד
כן
>> ושמה היית בא ככה היו תסים על כל פנים אז
מצאתי את עצמי באותה ונסענו כמובן היו
היינו בכל ה
>> ואז הגענו לבית עלמין בורשה ואני מוצא את
עצמי מוישי בהלם תרבות
אני רואה מצבות עכשיו אתה קורא את המצבות
מוישי איזה אושר לשוני איזה ניסוחים איזה
אריסטוקרונים כן שזה ראשי תיבות שכל כל
שורה מתחילה באיזה באות שביחד כל השורות
יחד יוצרות איזשהו ראשי תיבות מעניין
ואיזה דמויות ויש גם כמובן המון קברי
צדיקים ואוהלי צדיקים שלקרוא את זה אתה
קורא את השבחים ואת ההספדים ויש גם כברים
של אנשים שאתה מבין לפי המצבה כמה היא
מושקעת במושגי ותן ימים וגדולה ומרשימה
שזה קבר של איזה גביר ואתה מבין ששילמו
הרבה כסף לא רק על המצבה אלא גם למי שינסח
את ה את הנוסח של המצבה ואני מוצא את עצמי
מוישי עובר זה רחובות שלמים אגב תדחקו
אחרי העניין הזה אני קורא למאזינים זה בנס
ניצל בית האלמין הזה הנצים לא הצליחו
להרוס אותו וזה ממש עדות חיה מצחיק לומר
קצת אבסורדי לומר על בית קברות שהוא עדות
חיה בית כן בית החיים שזה עדות חיה וכן זה
עדות חיה היה על החיים שלפני המלחמה אתה
רואה שם את המצבות אתה יכול שעות להסתובב
שם וזה מה שעשיתי הסתובבתי שעות ומה לא
שמתי לב מוישי מה שלא שמתי לב זה שהקבוצה
שלי כבר מזמן עזבה מוישי
>> מה זה לא זהזה זה איך
>> ארליך קלאסי אתה אומר
>> כן
>> בקיצור
>> איך לא חשבתי שזה סוף של הסיפור אתה יודע
לכאורה זה היה פשוט
>> המצבות זה אנחנו יודעים הסיפור של האיחור
זה פשוט נו הערב מתחיל לרדת מוישי מתחיל
להכשיך שם בבית האלמין ואני מחפש את
הקבוצה אתה לא גם את היציאה אתה לא מוצא
>> אני לא מוצא לא את היציאה ולא את הקבוצה
בחור בודד בבית האלמין הענק של ורשה
>> אין טלפון
>> אין טלפונים בטח ואותן שנים אין טלפונים
אין טלפונים לא
>> בחול גם
>> בחול וזה זה היה תחילת עידן הטלפונים
הכשרים ו לא היה לי טלפון בקיצור או שהיה
לי טלפון ולא היית לא היה אזה היום כל אחד
יכול לעשות חבילת חולצים בקיצ אני מוצא את
עצמי בודד בבית האלמין מוישי
>> אתה יודע חז"ל אומרים לון ביסקבורס זה
סימן של שוויטה מה מה עושים כבר הפסקתי
עזבתי הפסקתי לקרוא את ה אני זוכר שבאחד
הקברים אגב באחד האוהלים לא זוכר שלאיזה
צדיק למדתי שם איזה שתיקל מהספר שלו שהיה
שם ואני זוכר אני זוכר מה שכתוב שם בטח
המאזינים יעמידו אותי על דיוק העניינים
אני זוכר שהוא כותב שם שאנחנו רואים בחוש
שטבילה במקווה למרות שהמקווה לפעמים יכול
להיות לא נקי המים לא נקיים וזה שומזועמים
אבל אנחנו רואים ככה הוא כותב בפוילין של
אז אנחנו רואים שאף אחד לא ניזוק בתבילה
היה במקווה. ככה ראיתי בציון באוהל של אחד
מצדיקי פולין שהוא כתב בספר שלו, אני קורא
למאזינים התלמידי שהם בקיים בספרות
החסידית להמיד אותי על דיוק הדברים. בכל
אופן אני מוצא את עצמי ואני מסתובב בבית
הלמין ואני מחפש אני הולך לכיוון השער
לכיוון היציאה בבית הלמין ואני רואה שה
בקיצור אפילו השומר כבר לא היה שם או שכן
מצאתי איזה שומר כן רגע לפני נעילת בית
האלמין תקשיב סוגרים את בית החיים הייתי
יכול להינהל ולהישאר שם כל הלילה רחמונה
ליצלן לא יודע אם הייתי שורד
במצב כזה בקיצור
>> היה לך שמיר שמירנו שיצאת מבקש אני מבקש
מהפולנים שם לא יודעים אנגלית אבל בשפת
הפנטומים מנסה להסביר לו שאני נתקעתי פה
לבד
והאם אתה יכול לעזור לי להזמין לימונית?
בקיצור,
הוא מזמין לימונית.
>> לאיפה?
>> אז לא היה או לאיפה? בדיוק לאיפה? הקבוצה
נסעה. אגב, האמרה הייתה באותו ערב. באותו
ערב כבר זהו המשיכו לארץ. בקיצור אני נכנס
למונית. היה לי קצת זלוטיס בכיס, אבל מה
אני אומר למונית? אני ציית להגיד בית חבד.
אמרתי, יש בית חבד בברש, נישן בבית חבד.
מה? בית חבד הוא לא מבין מה אני אומר לו.
ואז הייתה לי השגוחי פרוטיס מופלאה. אני
נזכרתי שבאותו יום במהלך המסע מישהו אמר
שבות חבד בורשה נמצא מול קניון ארקדיה שזה
הקניון הכי גדול בפולין ארקדיה זה השם אז
אמרתי לנג מונית ארקדיה או ארקדיה אוקיי
בסדר הוא הבין אותי נסענו במשך זמן ממושך
מוריד אותי ליד ארקדיה אני רואה אני רואה
את הקניון הענק
>> אבל אתה לא רואה את בית חבד
>> לא לא ואז אני מחפש הולך מפה לשם לקח זמן
לקח איזה חצי שעה של שוטטות בסוף מצאתי
איזה לבית חבד מצאתי את הכיתוב בעברית
באתי לבית חבד ומשם בסדר ברוך השם לנתי שם
משליח א קיבל אותי בסבר פנים יפות ולנתי
שם ואכלתי שם ולמחורת כבר הזמנתי טיסה
אחרת וכך נתקעתי בבית הלמין הגדול של ורשה
אבל איך הגענו לזה או אז אנחנו רק ממשיכים
ממש בשושלת ממש בקצרה אז אחרי הסתלקותו של
רבי שחגפיבל מגריצה נמסרה ההנהגה לרבי
הצעיר מבורקה הרב הקדוש רמורטח מן החמנדל
שהסתלק בתז בסימן תרקו ו גדול תלמידיו היה
הרב הקדוש רב דובב בריש מביאלה שהתמנה
לרבם של החסידים וכשרב דויב בריש מביאלה
הסתלק אז נעתר הרב הקדוש רבי יחל בנו של
הרב הקדוש רבי שחפיבל מגריצה להיות לרבי
והוא עבר לאלכסנדר שם רכשו עבורו החסידים
את בית מדרשו של הרבי רבי איינך הרבי
הקדוש רבי איינך הגדול הכהן הגדול
מאלכסנדר שכידוע מילה את מקומו של חידוש
הערים ואלכסנדר העריך רבי יחי לימים
והמונים והוא בעצם כאן מתחילה החסידות
לעיקרי אלכסנדר
כי רבי יכאל הוא מייסד חסידות אלכסנדר
ובאלכסנדר העריך הרבי רבי ימים והמונים
נהרו לשתות מבארות תורה וחסידות והנהגה
שלו הייתה בדרכה של חסידות וורקה לרבי רבי
חיאל היו שלושה בנים את מקומו מילה בנו
בכורו הרב הקדוש האיסמחסרול רבי רחמיאל
ישראל יצחוק האיסמחסרול מאלכסנדר שהסתלק
כפי שציינו קודם בלא צאצאים אחריו הנהיג
את העדה אחיו התפארץ שמואל הרבי רב שמעל
צבי עד להסתלקותו בשנת תרפב
ואחרי פטירתו של התפרס שמיל אז ביקשו
החסידים מרביצל אליו היה חצעיר רבי צעליו
שיקבל את ההנהגה אבל הרב הקדוש רבי צליויר
סירב לקבל את ההנהגה והיא עברה לרב הקודש
רבי יצחוק מנחם בנו של התפארת שמיאל
שלימים כונה בעל הקידס יצחוק והקידס יצחוק
היה אחרון אדמורי אלכסנדר באירופה הוא עלה
בלהבות אש בטרבלינקה יחד עם בניו שנים
ספורות לפני המלחמה שלח האקדס יצחוק שים
לב עכשיו איך הקדוש ברוך הוא החיה את
שושלת אלכסנדר להחיות להם לפיטה גדולה
שתהיה המשחיות לשושלת אחרי רצחו של העקדש
יצחוק על קידוש השם בשואה אז שנים ספורות
לפני המלחמה האקדש יצחוק שלח את האחיין
שלו הרב הקדוש רבי דמוישה שהיה חתנו של
אחיו רביצליויר שלח אותו לארץ הקודש
והייתה בזה בבחינה בחינה כזאת של וס יהודו
שולח לפונוב כי אחרי המלחמה הכתירו אותו
הניצולים הבודדים שנשארו מחסידות אלכסנדר
החטירו אותו
ממשיכה של שושלת הקודש
וממשיכה של מי שבעצם פעל לשכם את החסידות
שאלפי בניה נאקדו על קידוש השם באירופה
הרבי רבי יהודה מוישה שכונה על שם ספרו
האמונס מוישה הזכרנו אותו קודם הוא הסתלק
מן העולם בדף שלב ואז קיבל את ההנהגה בנו
הרבי עמרי מנחם שהיה צדיק טומי מופשט כולו
מהוויות העולם ודבוק בכל מודו בספרי
אבותיו וכאשר הסתלק מן העולם בעל העמרי
מנחם אז קיבל
את ההנהגה הרבי שליטה מאלכסנדר שאורו
ימשיך להאיר בדורנו עד באת משיח צדקנו עם
הרומינו אומן אומן אז אם אתם רוצים לבדוק
את חסידות אלכסנדר בעזרת השם הבניין יהיה
מוכן סתומת תוך כמה שנים אבל גם בינתיים
יש טישים מאוד מאוד קצרים לא ארוכים מדי
טישים חמימים מאוד מיוחדים ואנחנו כאןזנו
לפקאסט
פרק 40
>> ברוך השם פרק 40 זה באמת ס
>> מתפרסם בערב חג מתן תורה תשפו
>> איזה זכות איזה זכות שי כל כך הרבה עבר
מאז שהתחלנו חשב לפני שלוש או ארבע שנים
התחלנו אז אני לא זוכר מי היה הפרק הראשון
היה כמובן ההק פרק מבוא ויזני
>> ויזניט והיה ל פינת קרסטי היה מלא מלא
פינת פרקים זה מבורב ברוך השם 40
>> שתי פרקים על ויזני
>> אז כן שני פרקים על קרלין אנחנו כבר ברוך
השם שאנחנו מקבלים כל הזמן הצעות לאות
חסידויות אבל נשמח לקבל במייל אם יש לכם
חסידות מעניינת שאתם חושבים שראוי לעסוק
לא יודעים שלא יודעים עליה או שיודעים
ושכחנו להסתכל תראה זה שג שרק בפרק 40
אנחנו מדברים על אלכסנדר זה חידוש אלכסנדר
ראויה להיות אחד הפקים
>> חביבים לא אחרונים או אישי אבל כן יכול
להיות אנחנו נשתף את המאזינים במחשבות
יכול להיות שאנחנו נשנה קצת את הקונספט
ונחשו נעשה לא רק על חצרות אלא תופעות
>> לא יודעים מה עם פרק
תיבת ההצאות פתוחה בכל אופן הזנתם
לפודקאסטנצס מבית משפחה פודקאסט אנחנו א
מוישה ויסברג [מוזיקה] אני אריך הצדיק
>> ותודה לעורכת התוכן תהילה גברת תהילה
סיטון למנהל ההפקתה גברת הילה גולדשטיין
ולאורכי הסאונד רב אברימי ויזל ורב דניאל
לוין גברת איילה וילם [מוזיקה]
כל הסדרות והפרקים מחכים לכם באתר משפחה
בכל אפליקציות הפודקאסטים ובקו הטלפון
0772 202
>> להתראות בפרקים הבאים רב מוישה קבדפו
תדבדפו בשלוחות שמה במספר הזה כן יש הרבה
הרבה דברים
>> המון המון פודקסטים אבל רנצ'ס זה מספר אחד
>> או על כולונו
>> בשורות טובות רב
>> שזכה לקבוא לסטר בשמחו וטוב ליבו עומד
>> [מוזיקה]
[מוזיקה]
>> אనా
[שירה]
[מוזיקה]
נהلا
[מוזיקה]
>> [מוזיקה]
[מוזיקה]
>> ي
[מוזיקה]
الله
[מוזיקה]