Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
מי האיש? שלמה קופרמןח.
הצצה אל הסודות והסיפורים שמאחורי האנשים.
אז שלום וברכה וברוכים הבאים לפודקאסט מאי
האיש מבית משפחה פודקאסט. אני שלמה קופרמן
ואיתי היום אורח מיוחד שככה תפסנו אותו
ברגע האחרון לפני שהוא עף לנו עוד פעם
לארצות הברית. אנחנו מקווים שאולי אנחנו
נראה אותו פה יותר אבל א ראיתם אותו ככה
על הדפים של העיתום מדי פעם והיום יש לנו
איתו היום שיחה מיוחדת. אז אני רוצה להגיד
שלום ואני ממש מתרגש להגיד שלום ליועץ סגן
הנשיא לשעבר דיק צ'ייני
מר דיוד ורמסר היום אמית בכיר במרכז
ירושלים לחקר נושא ביטחון וחוץ שידבר
איתנו אנחנו בעזרת השם אנחנו נדבר באמת על
כל מה שקורה היום בשוויץ בנושא איראן
ארצות הברית אורמוז ישראל לבנון יש לנו
ככה
אנחנו יכולים באמת למלות את השעה הזאת
בקלות ואפילו אולי יותר א אבל דיוד קודם
כל ברוכים הבאים אנחנו שמחים כאן
>> זה כבוד גדול
>> בוודאי זה כבוד גדול גם בשבילנו ואני חייב
להגיד אני אמרתי לדוד לפני כן ש אנחנו
בדרך כלל היינו מדברים בזום הרבה פעמים
שהיינו צריכים הייתי צריך להביא כל מיני
סכירות על מה שקורה בארצות הברית הייתי
מדברים עם דוד בזום וזה באמת כיף להערח
אותו פה פנים אל פנים א אבל אולי לפני
באמת שאנחנו נגיע לנושאים האקטואליים
שבוערים ממש ממש א וכל כל מי ששומע אותנו
מסתום רוצה להבין יותר מה מה בעצם קורה
מאחורי הכלים. אני רוצה קודם כל כמנהגנו
בקודש להתמקד רגע בך א ולהבין קודם כל מי
אתה א וגם שהצופים שלנו יבינו מי אתה א מה
הסיפור מאיפה התחלת איך הגעת וגם כמובן
קצת על התקופה שהייתה יועץ של סגן נשיא
היום אנחנו רואים כמה סגן נשיא יכול
להשפיע ממש הייתה את הספינה לצד השני אז
בוא נתחיל באמת א בך איפה גדלת איפה היית
>> כן תראה קודם כל נולדתי בשוויץ
>> זה א
>> אומנם שבגיל
של 10ה חודשים אני עליתי עם המשפחה שלי
לארצות הברית אז אז אני לא כל עניין אני
אמריקאי מלידה אמנם שטכנית
>> אבל יש לך גם אזרחות שוויצרית שזה לא רק
>> כן תראה כל המשפחה שלי נשאר בשוויץ זאת
אומרת סבא וסבתא כל הדודים אז הלכנו בחזרה
לבקר להם כל קיץ אז כן ב בקיץ תמיד הייתי
בשוויצריה אז אני גם חשוף לעולם הזה תמיד
נחמד שיש שבילה בשוויץ בקיץ
>> כן
יש מקומות יותר רעות שאפשר לטע בהםכן
>> א זה אז וגדלתי באמריקאי כמו ילד אמריקאי
יהודי לא כל כך דתי בהתחלה ו אומנם שהיה
בית מסורתי כל החגים עשינו שבת וזה אבל לא
הייתי מודע בישראל כל כך הרבה אז יכרונות
הראשונות שלי היה 67
אבא שלי
>> רגע איפה גדלת הבעיה בארצות הברית
>> בלטימור
>> אה בלטימור
>> בלטימור ליד וושינגטון
>> כן
ואני זוכר שאבא שלי ב-67
אמר אני חייב ללכת לעזור איכשהו
>> מלחמת ששתמים
>> זה הפעם הראשונה שהייתי חשוף קצת למה
שקורה בישראל לא חשבתי הרבה מזה ואז ב-73
אני זוכר אנחנו הלכנו לבית כנסת יום כיפור
>> כיפור
>> וידענו שהייתה התקפה אז הגענו
>> כי אתם הרי בעצם היה מאוחר יותר
>> כן ואז התחיל כל העניין וזה מאז אני
התחלתי
לשים לב. אני כבר אמנם שהייתי בן 12 כבר
התחלתי להתרכז יותר במזרח תיכון וישראל
ואז ה ביקרתי בישראל פעם הראשונה ב-77
ומאז נדלקתי.
>> נדלקת?
>> כן. ואמנם שהייתי בבית ספר באוניברסיטה
בארצות הברית עשיתי עשיתי א דוקטורט שלי
בארצות הברית אבל הצטרכתי לעשות מחקר שדה.
אז הייתי פה שנה וחצי פגשתי אשתי ישראלית
במקור תימניה מורקאית
>> וה
>> כן שילובד
>> כן אבל יעני אני חושב תמניה
המזוי היא לא אוכלת חריף ולא שותה קפה אני
זה שאוכל חריף אז אני חושב איכשהו זה
יתהפך
אז לא משנה א גמרתי את הדוקטורצ'י דווקא ה
ה
מי שהיה פרופסור שלי בדוקטורט היה פואד
הג'מי שמי שלא מכיר פואד הג'מי הוא שיעל
לבנון אבל הוא אחד האנשים המחקר בזה הכי
מפורסמים והוא
רוב החיים שלו הוא התחיל להיות מאוד בעד
ישראל אמנם שהוא שעם מלבנון הוא היה מאוד
בד ישראל הוא בא מאנצר
>> מכל המקומות איפה שהיה לנו את הכלא של
חסבל חסבלים וזה אז הוא היה ה ה הוא
>> מלחי אמר כן בדיוק אז למדתי אצלו ואצ
ולא רשמי היוצ שלי היה ברנרד לואס אז
קיבלתי את הדוקטורט שלי גם ביחסי איכוץ של
ארצות הברית וזה
יעני כמו ד חוגי גם מזרחנות
>> הבנתי
>> א אז למדתי ככה ואז התחלתי בכל המ עולם
המחקרים
במכונת מחקר בארצות הברית
ובסוף הגעתי ‏AEI American Enterprise
אינסט שהיה המוקד של מחשבה קונסרבטיבית
בשנות ה90 וזה היה את המקום כמו ה
>> רק נסביר אולי לצופים הכוונה היא שהוא
הוביל את המחשבה את הקו גישה שומרני
קונסברטיבית הוא מתכוון
>> כן שמר שמרני שמרני מאוד כן
>> לא לא קשור לקונסברטי פירמים
>> זה כמו הרפובליקנים אבל יש כמה זרמים בתוך
הרפובליקאים
וזאת אומרת שקו השמרני
>> א זה זה איפה שאני והמכון יותר היה
>> כן
>> ושמה פגשתי את צ'ייני פגשתי את ג'ון
בולטון פגשתי כל האנשים שבעשור אחרי זה
היו ממש פי
>> בנקודות המפתח שלהם ש
>> בדיוק והם מביא אותי שבוש 43 הנשיא בוש
נכנס הבן הן שנת א
>> הם גררו אותי בפנים
>> זה היה בתחילת שנת 2000
>> שנת 2000 אז מה קרה הייתה אני כבר כבר
הייתי בדרך, אבל היו אנשים שלא רצו אנשים
כמוני ני בעד ישראל וזה בממשל אז הם עשו
משחקים עם ה עם הסיבוב פיטחון שלי וזה
עיכב אותי להיכנס. מה שמעניין שכבר הייתה
לי סיבוב פיטחון מאוד גבוה בגלל שהייתי
בצי. זאת אומרת אני עשיתי במילואים צי
והגעתי לפלפל
אחד בצי במודיעין. אז מה שקרה ב11 בספטמבר
התקשרו אליי. אמנם שממש שבועיים חודש לפני
זה אני התפתרתי מן הציג כדי להיכנס לממשלה
א התקשרו אליי ב-1 בספטמבר אמר תגיע עכשיו
וזה היה
>> התקשרו אליך מהצי או מהמשל
>> מן הממשל זה היה בעצם וולפרובץ סקן ה סקן
המזכיר הביטחון
דעז והוא הגעתי למשרד שלו ממש עוד ב-11
בספטמבר תוך כדי שהבניינים בוערים.
>> בוערים, עשן בכל מקום, בלאגן, הכל הכל
הכל.
>> הופעתי במדים בגלל שהוא אמר לי תבוא במדים
אז באתי.
>> רגע, תכוון אותי שנייה. אתה בשלב הזה אתה
בן כמה בערך? מה הגיל שלך בערך?
>> 40
>> 40. ואיך אתה סתם אתה בעצם זה היה נקודת
מפנה מאוד מאוד קריטית בקריירה שלך. איך
אתה זוכר באמת את ה-1 בספטמבר? אני יודע
שאצל אמריקאים
>> טוב אני התעוררתי בבוקר והצלחתי לפגוש א
מישהו בעיר אז התעוררתי ופתאום אני רואה
בטלוויזיה
את המטוס הראשון נכנס וכבר חשבתי זה מוזר
בעדן הזה המטוסים לא עושים טעות כזה אז
הסתכלתי בטלוויזיה
ועוד לא הראו לנו את את הוידאו
>> אבל כבר הם אמרו שיש מטוס שנכנס לבניין
ניין אחד התאומים וחשבתי לעצמי זה מוזר זה
לא קורה אז אולי זה מישהו שמתאבד או משהו
כזה לא הבנתי שזה מטוס גדול שחשבתי אולי
זה פרופלר כזה משהו קטן
>> ואז אז שמענו שהשני נכנס זה היה בלייב אז
ראינו את התמונה קודם כל ראיתי את הבניין
בוער חשב כל המצלות כבר היו על הבניינים
והגיע מצ
>> זה מיד ידעתי אוקיי עכשיו זה מתחילט ter
זהט אט ק בגדול
אז אמרתי לאשתי אני חייב ללכת ליר עכשיו
אני הבנתי שהם יגייסו אותי בגלל ש
>> רגע אתה היית איפה הייתי
>> לא אבל איפה היית גר באותו באותו זמן
>> בוושינגטון
>> אה בושינגטון
>> בוושינגטון
>> כלומר זה לא לא היית קרוב לאירועים אבל
>> כן אז אני חשבתי נו הם יקרו אותי אני
הייתי בבוניין בפנטגון כל 10 שנה הבנתי
אמנם שהתפתרתי מנצי עוד הייתי ברשימה
להתגייס שזה קורה אז עליתי את המדהים וזה
זה התחלתי במדרגות פתאום אשתי אומרת אתה
לא יכול ללכת אתה לא יכול ללכת וזה ברגע
שהגיון עובר לך או עוזב אותך היא אמרה
אמרתי למה היא אמרה הם תקפו את הפנטגון הם
תקפו את הפנטגון ואמרתי אי אפשר אני הולך
לשמה איך לא הם לא יכולים לתקוף את אני
כאילו זה הגיוני להגיד דבר כזה
>> כן
>> אז אבל בכל זאת
>> הכל הכל כאילו מתערער
>> כן כן זה פתאום אתה קצת לא
מ אתה לא מתאפס ברגע זה ואז ההגיון חוזר
אחרי 5 10 דקות וישבתי עם אח שלי וואלה
אנחנו באמת במלחמה עכשיו וזמנו מטוס במערב
פנסלבניה ירד וזה קרא חלק
ופתאום חשבנו אוקיי מה בא מה בא בתור
ופתאום הבנו אנחנו בהתקפה
>> אגב זה אחד ה אומרים שזה אחד הרגעים שהרי
לא השיגו את הנשיא בהתחלה
>> נכון
>> ודיקצ'ייני שם תפס פיקוד ברמה שהוא אמר
להוריד מטוסים במידה ויש שיום
>> נכון בגל שהם ידעו הם ידעו כבר שעכשיו כל
מטוס שחטוף זה כבר זה כבר נשק זה לא כבר
מצב של חוטפים זה נשק א וואז
>> כלומר הה לא נכוון היה שם אבל איזה תקדים
ברמה שהסגן השיא כאילו הגיע ברמת הפיקוד
>> כן כן בגל בגלל שתראה לא
>> הברירה כאילו זה ה כאילו
>> זהו זה למה שיש סקן נשיא למלא מקום
>> נכון אבל זה מטורף לאיפה זה הגיע
>> נכון נכון מאוד כנראה היה בלאגן שמה לא
הייתי מעורב בבית הלבן
>> עוד לא
>> אז הייתי בדרך למשרד החוץ לעבוד לג'ון
בולטון ואז התקשר עליי וולפרוץ ואמר דייב
אתה צריך להגיע עכשיו
ולפנג
>> לפנטגון אז בערך שלוש ארבע בצהריים הגעתי
לשמה והיה שמה מישהו קוראים לו קנד גרפן
שהיועץ הבכיר של וולץ והוא גם היה אחראי
על כל הפעולות הלא לו מודיעין ודברים כאלו
והוא אמר לי עכשיו אנחנו צריכים אתה לא
צריך להיות במדים אנחנו מגייסים אותך
כאזרח אבל עכשיו אתה פה כמעט כל הזמן
אנחנו חייבים להבין מה קרה
>> ק
>> אז א חזרתי הביתה זה התייצבתי בבוקר
ושאלתי אוקיי מה המשימה מה בדיוק אתם
רוצים שאני אעשה מסתכל עליי ולפרוץ אמר
אני לא יודע אתה אתה כבר תמצא מה לעשות
>> וואו
>> אז אז אז חשבתי אוקיי אני מודיעין אני
יודע איך לקרוא מודיעין וזה אז התחלתי
פשוט לקחת כל המודיעין והתחלתי אוקיי
מוחמד פגש זה בוין משהו כמו זה אז כתבתי
על נייר הנה מו מקום אחד קו עם ה עם המספר
serרal number קו סדרתי של המודיעין
ומה והנקודה השני פגש את אחמד אוקיי פגש
אותו
>> התחלתי לכתוב את זה על נייר
>> והם ננו לי חדר גישה לכל המודיעין הכל
>> ופשוט התחלת לשרט
>> לשרטט את כל ז אתה התחלת לראות מי חשוב
>> ובעצם את כל זה אתה עשית לבד או שהיה לך
צוות
>> הייתי לבד שבוע ראשון היה לי שותף
שבוע שני מייק מלוף שהיה לבנוני במקור
לבנו עם מרוני במקור
>> וואלה
>> התחיל לעזור לי אבל אז הם לקחו אותו לעשות
משהו אחר יותר מבצעי בשטח ואני הבצב את ה
>> כן אז הלכתי לו אמר אני צריך עזרה והוא
אמר אוקיי מאיפה נגיע אמרתי תראה יש לי
כמה חברים טובים שלי מן היחידה שלי בצי
בגלל שהייתי מודיעיםצי ויש אחד שהיה
פרופסור בג'ורג'ה
באטלנטה
מייק מרן
ואמרתי אתה יכול לגייס אותו ואנחנו נעבוד
ביחד אז התחלנו
לעבוד ביחד שאתה חושב ברמת זה נשמע שהיה
איזה כאוס כזה שמטבע הדברים
>> אתה חושב ש אני חוזר רגע לשביעי באוקטובר
זה עשה לך איזה פלאשבק כזה
>> קצת כן
>> קצת נכון
>> קצת כן אמנם 70 באוקטובר היה יותר
>> רחוק
>> אני זוכר את האיום שמה אבל זה היה איום
שאתה מפחד מהתקפה לא איום קיומי לא עלה לי
בראש אתה מדבר על 11 בספטמבר
>> 11 בספטמבר לא היה לי עלה לי בראש כאילו
שארצות הברית עומדת
>> כן להתמוטט בדיוק ב7 באוקטובר הייתי פה
ב-70 באוקטובר
>> אה היית פה בישראל
>> הייתי דווקא הייתי פה ב7 באוקטובר אז אני
זוכר את הבוקר הזה
>> והייתי בתל אביב נורא הייתי בעוטף עזה אבל
בכל זאת זה
>> כולנו הייתה תחושה זה כן הזכיר אותי אבל
הייתה תחושה אחרת
>> אני מבין הביתה חמורה לפי מה שאתה אומר
>> כן ומה שראיתי בארצות הברית היה פחד
שהשתיק את המדינה פה היה פחד שהאיר את
המדינה פתאום כולם התייצבו לבד זה ראיתי
איך שכולם מתחילים
>> להתעורר ללרוץ ול
>> אבל גם הייתי חשוף למשהו אז ישבתי שמה
והיה מישהי מתל אביב פגש עם איזשהו הוא
גרמני בבית מלון ואני מדבר גרמנית אני
מקור שפייצרי נכון של דבר
>> אז שמעתי אותה והיא הייתה נו אנחנו עבודים
אמריקה פה הם באים מטוסים להציל אותנו וזה
ובאמת עבוד הכל עבוד זה ו
ועליתי לירושלים
בבוקר הזה לפני זה ומה שמעתי פה בירושלים
מה המעיזים אנשים האלו מעיז זים הבני המלק
האלו מעיזים והבנתי
>> חמס מורטה
>> אז ראיתי שיש חלק קטן שישראל שאיבדה את
האמונה בה אבל רוב העם היה שמה ו
>> זה מעניין את ההובנה הזאת שאתה אומר
שכאילו בארצות הברית במתקפת ה-1 בספטמבר
הפחד באמת פשוט גרם לאנשים לקפו ועד כדי
כך שאמרנו כן דיק צ ג צ'ייני פשוט תפס
פיקוד ולא אפשר להשיג את הנשיא וכולם היו
בן
>> אבל אבל אתה אומר פה זה בדיוק זה עשה אפ
אפוך
>> אפקטווח ארוך בארצות הברית היה במיוחד
שאירופאים לא ממש צידדו איתנו וזה בהרבה
דברים זה הייתה תחושה כאילו אנחנו לבד וזה
כן איחד את האמריקאים אבל לא היה איחוד
ולא היה כזה
הרגשה שמישה פחה גדולה שמה כמו שהייתה על
פה
>> טוב זה איך אומרים
>> אבל הפחד ממש השתיק אותנו חשבנו בכל רגע
יש עוד התקפה חשבנו נו ארבע המטוסים זהו
הם הם מעיזים להתחיל מלחמה עם ארצות הברית
ואין להם עוד
>> צד
>> ואז חיכינו חיכינו חיקינו וזה השתיק אותנו
ואז בא את כל העניין של האנטרקס
>> החיידק הזה שבתוך המעטפים זה היה בתוך
חודש אחרי 11 בספטמבר אז חשבנו זה הגל
השני של ההתקפה בכל זאת הייתי הייתי שמה
בפנטגון עם כל העניין מה שק
>> ואיך משם אתה מגיע לדיק צ'ייני.
>> אה, אוקיי. אז הייתי כבר בדרך לג'ון
בולטון במשרד החוץ. אז זה היה ביניים עד
שאני מגיע לג'ון בולטון בגלל שסיחקו עם
הסיבוב ביטחון שלי. אמנם שהיה לי סיבוב
ביטחון הכי גבוה שיש מן הציב ומן הפנטגון.
>> אז בסוף אחרי כמה חודשים הם ח התחייבו לתת
לי את הסיבוב ביטחון שם. אז הגעתי אחרי
ארבע חודשים למשרד החוץ. שמה הייתי שנתיים
עם ג'ון בולטון.
ובסוף הצ'יני אמר בעצם זה היסקות הליבי
שהסגן של צ'יני אמר אני רוצה ורומזר פה
אנחנו צריכים אותו פה
ליץ על המזרח התיכון זה היה כבר לקראת
המלחמה אמנם שהגעתי לסכן הנשיא רק אחרי
המלחמה בעירק התחילה
ודווקא במשרד החוץ בגלל שכל
>> מדברים על 2003 בעצם
>> כן ו-2003 בדיוק אני הגעתי אוגוסט 2003
למשרד סקן הנשיא לפני זה תראה הם אמרו לי
קולן פאל וארמטג' לא אהבו אותי אז הם אמרו
אתה אסור לך להתייחס לעיראק אז אמרתי
אוקיי בסדר עיראק הם כבר יטפלו בזה אני
אני אתרכז באיראן אז אני פחות או יותר
הייתי של איראן לג'ון בולטון במשרד חוץ
ואחר כך הם הביאו אותי לצ'יני כן על עניין
של איראן
>> יש לך
אני בטוח שיש לך המון סיטואציות וסיפורים
מעניינים מהתקופה הזאת, אבל יש לך איזה
משהו אולי שממחיש איך עובדת העבודה שמה,
איזה משהו שככה שיניתם ברגע האחרון בזכות.
>> כן, הבנתי איך שהכוח פרצות רבית, הכוח של
סקן נשיא זה לא כוח אשר. אין אין לו צוות
שהוא יכול ליצייט. אמנם שברגע זה ב-1
ספטמבר, כן? בגלל שהוא היה ממלא מקום של
הראש הממשלה של היל.
אבל בדרך כלל הכוח שלו זה השפעה. השפעה
לנשיא. השפעה למערכת.
>> כאילו אתה אומר הוא השותף הכי בכיר של
הנשיא. כאילו
>> בדיוק בדיוק. אז הם אמרו לנו אל תלחם יותר
מדי בתוך המערכת אתם צריכים להסתכל בכל
דבר במזווית של 40,000 רגל.
>> רוחבי.
>> כן.
ותחשוב על ה
>> על הרעיונות מאחוריזה קונצפציות ודברים
כאלו. ואז תתערב אם אתה חייב
וממש ברמה זו לא כל כך לכל פרט פרט א ואני
זוכר פעם אחת הביאו את היועץ שלי של
הדוקטורד פואד הג'מי לבית הלבן ונשיא שאל
אותו בפגישה זו הייתי בפגישה הזו והם אמרו
שאלו אותו
נשיא לטובתו הוא הבין שיש אולי קראים אצל
השם וזה הוא אמר מה אפשר לעשות לגרום קר
בין איראן לשיים בלבנון
והופדג'מי חייך הוא היה כזה והוא אמר
יש כזה אימם הנעלם
ויש את האימם הזה שנעלם לפני 1400 שנה ויש
זה האימם ה-12 ומי זה ב-12 אבל היה אמם
אני לא יודע להגיד את זה בעברית זה
ונשטימם והדן מם הדן זה האימם המוסתר
שכאילו עוד חי והוא יחזור אבל היה האימם
שנעלם שזה היה מוסל סדר בלבנון שהקים את
המעל וכל הזה אמר אמר
תיקח את התיק של מוסא סדר ותגיד שאתה
ארצות הברית רוצה לדעת מי הרג את מוסה
עלסדר
>> זאת אומרת כאילו ואז זה
>> בגלל שידענו שזה היה אשף ולוב בתאום עם
המפחנים
>> באיראן האיראנים שעוד לא עלו לשלטון אבל
זה זה היה כל הדרך אגב זה משהו שלא מבינים
כל כך הרבה כמה מעורב אשף היה עם האנשים
שעשו את המהפכה באיראן
>> ב79
>> בדיוק אבל מה איראן היה בני ברית של אשף
בני ברית של לוב אז אם אתה עכשיו לוקח את
התיק שמוסדר אתה מבייש את המשפחה את
הממשלה האיראנית אצל השיים בלבנון
>> זאתה אומר כאילו אבל אני אומר אני חושב ש
המסר שהוא אמר זה הכל הולך שם אחרי כבוד
ואגו כלומר אם אתה מצליח לחדור להם לזה
>> בדיוק בדיוק אבל מה קרה אז הנשיא תראה הוא
היה חכם אבל הוא לא היה מומחה בשי בשעים
וזה
>> בסדר
>> אז הוא שאל אחרי שהפרופסור הג'מי עזב הוא
שאל אוקיי מה למה הוא התכוון תגיד לי את
הסיפור כל הצוות שמה ואני שתקתי כל הצוות
שישב שמה ולא יודע מה להגיד
עוד לא עוד לא היה a
>> אז הם אמרו אוקיי נלך למודיעין הם יגידו
לנו מי זה ומה קרה ומה מה אנחנו
משימה שלנו פה הם לא הבינו הם לא ידעו מה
זה השי הנעלם הם חשבו שיהיה מוסתר אז
התחילו לחתוב דוח מודיעין כאילו מה ארצות
הברית יכולה להתערב בדבר מ1300 שנה בן 13
מיתולוגי כזה מה זה אז התחילו ממש כזה זה
ואחרי שלושה ימים באמת כמו בייגלק הם הם
הם קשרו את עצמם והסתכלתי על כל זה על כל
האימייל וזה
אני מחייך בצד
>> ואני הולך לסקן נשיא ואני אומר תראה זה זה
כבר כואב לי זה
הם לא מבינים את ההבדל בין הנעלם והמוסתר
וזה
שכדאי דאי לי להתערב וסקרנסי אמר תראה זה
יותר מדי כיף תן לעמוד יומיים
העיקר כולכם נהניתם
>> נהננו
טוב אין ספק אבל שסגן נשיא באמת כפי שאתה
אומר הוא שותף מרכזי כלומר השותף הכי בגמר
הכי בחירה היועץ אולי הכי בכיר ל
>> לנשיא ובאמת פה
שאנחנו מתייחסים לו הרעים האקטואליים היום
עם מה שקורה ב משע ומתן בן אירן לארצות
הברית אני חייב להגיד לך
אז לפני מה אני חושב על זה כישראלי אני
מנסה ננסה להבין מה כאמריקאים חושבים על
זה ארצות הברית עוברת השפלה כלומר ככה זה
לא יודע ככה זה נראה בעיניים שלי
>> ולא נראה לי בגלל שאני ישראלי או גר במזרח
תיכון אני חושב שכל העולם חושב את זה ואני
אומר מה איך הפכנו איך איך קרה כלם שואלים
את עצמם איך קרה ש will blow the head
אוקיי אני אפוצץ להם את הראש ואני אעשה
ככה ואני אפוצץ אותם פה פוצץ אותם שם
>> אתה יודע וטראמב באמת כאילו והם באמת
הפציצו יש צריך לציין את זה טראמפ באמת
לקח
>> את כל כן the beautiful armedy אוקיי
והביא אותה ל
למפרץ הפרסי והפציץ להיראל את הצורה בצורה
שאף פעם אף נשאי אמריקאי לא הפציץ מעולם
וזה וזה נתון ופתאום משם תוך מה חודשיים
אנחנו מגיעים להשפלה הלאומית
>> ברמה שבאמת קשה תופסים את הראש ולא מבינים
>> ואני אומר לעצמי עזוב רגע מה אני חושב
כישראלי איך איך איך איך איך באמריקה איך
באמריקה כן make am אמרקה great again איך
באמריקה של make אמרה great again טראמפ
מגיע עם הדבר הזה ומוכן שזה יקרה עזוב רגע
מה מה ההשלכות איך איך זה קורה בכלל
>> כן תראה הבית הלבן זה מקום מאוד מוזר כמו
שהם אמרו על הרומהא כל הרחובות איך כל
הסתרות מגיעות לרומא אז זה באמת מרכז
העולם אתה מרגיש את זה אבל בצד שני זה
בורה זה בורה שנשיא
א יש לו צוות משלו אנשים שסומך עליו
במיוחד אם אתה רפובליקני אתה לא יכול
לסמוך זה קצת כמו בישראל אתה לא יכול
לסמוך על המערכת הם נגדך אז אתה סומך על
אנשים הכי קרובים שלך כמעט כמו שבט פחות
או כמו פחות כמו ממש מוסדים מוסדים וזה
אתה מוסדות אתה ממש וזה מתחיל לייצר בואה
ב
>> רגע גם אצל בוש זה היה ככה השבט הזה הוא
היה גם בקדנציה שניה כל עוד תראה אנשים
נכנסים לממשלה בהתחלה כולם באעולם שלו ויש
הרבה דעות הרבה זה ממש מגוון גדול של דעות
והבנות
וזה אבל כל עוד שזה מתפתח קודם כל הצוות
הראשון מתפתח וזה וזה מתחיל לזכור על
הנשיא וזה מתחיל לגרום בואה ואני רואה את
זה קצת אצל הנשיא
>> טראמפ
>> טראמפ אמריקאים רואים את זה זה מעורב עם
רק לו טראמפ טראמפ רק לא טראמפ גם ה ה
הי הימין הקיצוני נגדו עכשיו אז כולם
כאילו משתמשים בזה באופן פוליטי ואבל רוב
אמריקאים אני חושב לא מבינים לגמרי את
הקדנ את ה איך שצ
>> את הרציונל של האיראנים לא מבין לגמרי את
המזרח תיכון לא מבינים שהם מגיעים
חצי שעה מאוחר זה השפעה מקוונת ש
>> הם לא מבינים שזה השפלה
>> הם מבינים שזה השפלה אבל לא כל כך מקוונת
וזה הם והם לא מדוכים על זה כל כך הרבה
אבל אומנם אני חושב שכן הנשיא מתחיל
להיכנס לבעיות שאמריקאים מתחילים לחשוב
שהאיראנים גוררים אותו באף ווזה
מוריד לו את הפופולריות ואני לא חושב שהוא
לא מודע בזה
>> אני אשאל לך שאלה כזאת יש בנובמבר אומר
בחירות אמצע
>> זה ה
>> זה זה אתה אומר זה זה הסימות
>> זה העניין אני יודע כבר אמרת לי את זה פעם
ואני ואני כל פעם אתה יודע גם כשואלים
אותי אני אומר השני דיברתי עם דיוד ירסר
הוא אמר הוא סימן לי את זה
>> לא אבל אני חושב שזה יש פה משהו ואני מנסה
לחשוב כשאני חושב על הבחירות בנובמבר על
בחירות האמצע מי שכן אני רק נסביר בחירות
האמצע לקונגרס זה לא בחירות לנשיאות אבל
אם הנשיא בעצם מאבד את הקונגרס במיוחד אם
כנראה יאבד בית אחד יכול להיות שהוא יבד
את שני הבתים את הבית העליון בבית התחתון
אז בעצם ההשפעה שלו מצטמצמת מאוד לא רק
זה. תראה אם הוא מאבד את הבית הנציגים הם
יעשו לו. זה כמו להגיש כתב אישום.
>> מה שימוע? כאילו
>> כן זה ברמה של הנשיא זה כאילו הרשות
שמגיש כתב אישום נגד הנשיא. מעבירים את זה
לבית המשפט. ומה זה בית המשפט לנשיא?
הסנט. אז אם הוא מאבד בית הנציגים ומאבד
את הסנאט, אוכל אותה. הדמוקרטים יגישו את
הכתב אישום וסנט זה בית משפט וזה אין אין
שופט אין
זה הבית משפט ומוקרטים שולטים שמה יש
סיכוי גדול ודווקא ישראלים יכולים להבין
את זה זה לא משנה מה הוא עשה זה יכול
להיות דוח חניה משהו כזה הם כבר הדמוקרטים
כבר העיפו אותו וישים אותו בקה
>> לא זה ברמה שיכול להגיע להדחה
>> כן א כלא
>> כלא
>> זה בית משפט הסנ נט הופך להיות בית משפט
>> וואו
>> ויכול להעבירזה אבל זה בעצם אבל אירוע
קיצוני מאוד שבדרך כלל לא משתמש אתה אומר
עד כמה שהגד מזה אבל זה קיצוני אבל
>> אז רק מגביר את השאלה שלי כלומר אם הוא
באמת כל כך מפחד מזה איך יכול להיותכן
>> שטראמפ עומד להגיע לבחירות האמצע ולפי כך
שזה נראה עכשיו עומד להגיע עם זנב בין
הרגליים
>> כן
>> מוכה וחבול ועזוב עזוב רגע הוא לא טיפש
הוא מבין את
>> הוא לא כן הוא לא טיפש הוא מזה עכשיו יותר
מזה כן איך איךי איך אומרים אצלכם
האמריקאים not about אה ‏about the money
>> כן ולא זה כן
>> רגע הוצראמפ הוציא 150 מיליארד דולר 200
מיליארד דולר תלוי איך מחשבים את זה מה
מאות מיליארדים בסדר מאות מיליארדים של
דולרים על המלחמה גם בשגת הרי וגם בם כלבי
זה ודאי
>> זה לכם כסף
>> כן אבל לא מרגישים את זה כל כך
>> עוד מעט הרגישו
>> עוד מעט אבל אחרי נובמבר
>> מה שכן מפחיד לאמריקאים
>> יש שני שעון שעון חול זה שנשיא כל הזמן
דיבר עליו
חנק ששמנו על איראן והוא לא לא הבין לגמרי
תראה זה לא ממשלה באיראן זה מחבלים
ששולטים על מדינה לא אכפת להם בכלל על העם
האיראני אם חצי מהם 50 א000 איש בלימץ
>> בדיוק אז כל החנק ששמנו על הגאון של איראן
זה כאילו השעון החול הזה בעצם לא קיים
בגלל שהיא
ממשלה באיראן לא אכפת להם
>> לא רק זה עכשיו גם שחררו את הכל שחררו את
הסנקציה שחררו בדיוק, אבל לפני זה, נגיד
בלפני חודש, אז הוא חשב זה יהיה והוא לא
הבין את האידיאולוגיה,
הוא איש של עסקים, הוא הבין אנשים, הוא
מבין אנשים קשוכים, חזקים, אפילו אכזריים,
לא מבין אנשים אידיאולוגיים פשוט זה לא
העולם שלו, הוא לא מבין באידאולוגיה, זה
לא עולם של אנשי עסק בניו יורק, זה לכל
אחד יש מחיר בסוף, אבל לאידיאולוגים אין
והוא לא הבין את זה. אז השעון החול הזה
ישבור אותם
>> נלחוץ להם נלחץ להם על הדבר ולא דאג ולא
שם לב לשעון החול השני שעלינו ומה זה אף
אחד שם לב אבל כל מאגרי הנפט בעולם
מתרכמים
>> גם בסין גם באירופה גם בארצות הברית
מתרוקם
>> כן בדיוק ווזאת אומרת בתוך שבועיים שלוש
אנחנו עומדים על 150 עד 200 דולר לחבית
ומחסורים גדולים באירופה של נפט
>> ואין שום דבר יותר
>> וזה יקרוס את המש את הכלכלה שום דבר יותר
שנועל אמריקאי לשלם דלק על הזה שלו
>> דלק וגם דרך אגב שהמשק
העולמי קורסת
גם המשק האמריקאי הושפע ועל זה הוא הבין
אנחנו עומדים לפני ממש אסון ואיראנים פחות
או יותר עשו לנו שחמת אז קשה לי להגיד אבל
איראנים אז
>> ברגע שהוא הכריז על הפסקת אש באפריל הוא
הכניס את עצמו למלכודת שאפשר לא היה אפשר
לצאת או לחזרה למלחמה וללך לכל הדרך או
לוותר לאיראן ברגע זה ברגע זה
>> מסביר זה מסביר את מה שאתמול אליסיחה עם
גרם וזה קצת מסביר את מה שהוא אמר שאם זה
לא הולך אז הם הולכים לכבוש את מצר
אורמוזכ
>> ולממן את המלחמה הזאתי
>> כן הבעיה היא שהם עכשיו כובשים
הם ירסו את את מערכת הנפט במדינות המפרץ
הערביים
וזה יקרח חמישה שישה חודשים לתקן את זה
ואנחנו כבר במצב של חירום מבחינת את המגרי
הנפט בעולם אז זה לא יעזור ממש לעזור
לפחות אבל הוא יכול ללכת לעם להגיד תראה
ניצחתי הרסתי את האיום הגדול הזה וזה וזה
אולי יכול לאזן את זה אבל הוא בגלל זה הוא
הלך קודם כל על העניין שפשוט תוותר להם
אני אחזור לזה ב ב
>> אוקיי זה מסביר הרבה אגב זה גם מסביר זה
גם מסביר למה באמת הוא לא נתן לישראל
לתקוף את מערכות הנפס האיראניות
>> בדיוק בדיוק בדיוק ומה קורה א ישראל אני
חושב קיבלה את זה ואמר תראה עשינו מספיק
נזק לאיראן זה יכול לחכות עוד ארבע חמישה
חודשים עד שחוזרים לזה וגומרים את העסק אז
בסדר אבל איראנים היו חכמים הבינו שהם
הכניסו את ארצות רבית למלכודת אז הם
התחילו מיס על כל המערכת הזה עוד דרישות
עוד דרישות ומה הם ידעו שמה שאי אפשר
לישראל לוותר עליו זה מה שקורה בלבנון
>> כן
>> אז וגם התחילו להבין בין ה הכרחיות ש
שלהגיע להסכם שהיה לטראמפ
וההכרחיות
של ישראל
להציב קו אדום
ולעמוד ב קו אדום בלבנון הבינו שהם יכולים
לעשות קר
בין ישראל לארצות הברית בעניין לבנון. אז
הם התרכסו בלבנון והתחילו להמיס כל מיני
תנאים ודרישות כלפי לבנון וזה אז ישראל
יכולה פשוט להגיד תראה אנחנו נזרום איתך
טראמפ על איראן בינתיים
>> אבל הלבנון לא
>> אבל לבנון קשה לנו מאוד קשה לנו זה לא רק
שקשה זה בלתי אפשרי
>> ואני חושב שטראמפ מבין את זה אבל לפחות
בפו אני חושב
>> אבל בוא אני רוצה רג
>> אבל הפוליטיקה דרך אגב בצד ישראל אנשים
מבינים שישראל אתה מדבר אתה מדבר על
פוליטיקא אמריקאית טראמפ יכולה ללחוץ על
ישראל ולהיכנס בישראל באופן פומבי אבל יש
גבול לכמה שנשיא ז אומר הציבור אמריקאי כן
מבין את הצרכים הישראליים במנושא הזה
>> כמה שהם שמים לב לזה כן
>> כן אני רוצה אבל רגע לפרק את זה לגורמים
וללכת שני אחורה אתה בעצם בא ואומר
האיראנים עוש פה שחמט שחמת של ה של החיים
מה שנקרא
>> חייב לתת להם את
>> חייב לתת להם את הקרדיט כן והאמת והאמת
>> אבל כל מי שמבין באיראן יודע שזה הם
>> המורכים זה וזה בדיוק השאלה שלי איך יכול
להיות בוא אנחנו מדברים פה נשיא ארצות
הברית זה לא זה לא פיונה זה זה
אמרת הבית הלבן זה זה מרכז העולם זה יש
בזה כאילו ודאי מבחנה גאופוליטית פוליטית
כלכלית הכל הכל מת איך יכול להיות שבצוות
של הנשיא וכמה שאתה אומר אוקיי זה שבט
מצומצם נכון אבל עדיין אנחנו מדברים על
כמה עסורת יועצים לפחות יועצים בחירים לא
עכשיו אתה אומר אנשים שמבינים דוקטורים
פרופסור לא אנשים לא אנשים פשוטים איך
אומרים שבקפה בכו כול ככה מנעסים זה חבר'ה
רציניים
>> ויש אנשים שקרובים לנשיא כמו מרק לוין כמו
לינזי גרם קרוז שמבינים בזה
>> שמבינים אז איך יכול להיות שאף אחד וואלה
אחז שעושים פה שחמט ברמה ברמה עד כדי כך
שאנחנו לא רואים פה סתם מהפך של 180 מעלות
אנחנו רואים פה כמו שאתה השפלה איך הם
פשוט משכיבים על הקרשים אתה אתה רואה
ג'ייד נץ מגיע
>> כן
>> תראה אני מעריך את הנשיא אבל אני חושב זה
אחד הנקודות
בעייתות שלו זה הוא לא מבין
>> בכוח של אידיאולוגיה ואמונה ו
ומי זה אנשים שכן מבינים בזה אנשים שיש
להם אמונה אמונה למשל טד קרוז הוא הבן של
קומר אף אחד לא יודע את זה אבל הוא בן של
קומר לינזיגרם וזה זה בא מדרום ארצות
הברית שזה
הם מבינים אנשים שמאמינים יש הגיון אחר זה
>> כלומר את אומר בעצם יודעים את הערך של
אידיאולוגיה ומבינים את מים את הערך והכוח
והכוח המידה של אנשים עם אמונה וומבינים
שיש דברים יותר גדולים מכסף ווזה אז אז
הוא לא לגמרי מבין את זה
>> אוקיי אז בוא נדבר רגע על ג'יידי וןס א
כאילו לפי שאתה אומר לא היה צריך בכלל
שג'יידי ון ישכנע את טראמפ אולי היה צריך
שג'י יזה תב זה גם פוליטי שמה
>> ג'יידינס יעני הנציג של הימין הקיצוני
בתוך הממשל הוא של טקר קרלסן וכל האנשים
האלו אז מה טרפגול שהם על גבול אנטישמים
>> אז תראה מה שטראמפ עשה אני חושב ברמה אחת
הוא יודע כל זה יקרוס אז מה הוא עושה אותו
בפרנט
>> הנה ג'ינס אתה נציג של אנשים האלו הנה אני
מניח בידיים שלך את המדיניות על איראן
עכשיו
אלהן וסלהן תלך תעשה מה שאתה רוצה לך
תושפל
>> כן תלך תצליח אני מאחל לך וזה
>> והוא נותן לו ונותן לו ובסוף טוב שהכל
קורס יש לו דרך לזרוק עליו והוא יכול
להמשיך
>> תזכור עוד הפעם הבחירות אמנם שהקיצוני
הימין הקיצוני
הראה את עצמו יותר חלשה ממה שחשבנו
הם לא הם הפסידו בבחירות בתוך לפני חודש
זה בחירות קדם מקדי
>> כן מקדיימות והיה אחד מאסי שהיה בקנטקי
שהיה ממש ממש היה חזק חזק חזק עם התמיכה
של ה של הסנטור השני של קנטקי שמאוד
פופולרי וזה וכל הימין הקיצוני היה איתו
והזרים לו כסף וזה
>> רק אולי רק אולי נסביר הימין הקיצוני אתה
מתכוון להמין הבדלני
>> הבדלני אבל זה גם חלק אנטישמי זה גם חלק
>> זה מוזר זה זה ימין מוזר כזה
>> יש שמה נאונצים גם זהחלק מהזמנים
>> זה היה האיש הכי חזק זק עמד לבחירות קדם
לא בחירות נגד בחירות מקדימות נגדניים
אחרים חשבו אוקיי אי אפשר להביס אותו
>> ותראמפ הלך נגדו
>> והוא הובס הובס בקלות אפילו לא אפילו היה
קרוב אז זה יראה שהמחנה הזה אין להם הרבה
כוח אבל בכל זאת שאתה מגיע לבחירות 3 4%
זה לא גדול אבל זה יכול להשפיע מאוד אז
אני חושב הוא גם לא רק כדי להמיס או להניח
ל בידיים של
ונס בכוונה שהוא יקשל ואז הוא יכול להשים
אותו אני חושב גם זה כאילו להגיד למחנה
הזה תראה מה אתם רוצים ממני אני נותן לכם
את המפתחות עכשיו
>> אבל בוא בוא בוא ננסה רגע להבין א אוקיי
אז נגיד ג'יידי וןס אוקיי לוקח את את
הפיקוד לידיים שלו בנושא הזה ומה האנדגים
כאילו לאיפה זה בעצם בעיניים שלו לא בסדר
אם אנחנו רגע של
>> של מנסים לפרק רגע את הרציונליות של
בעיניים של ונס לאיפה זה הולך אמ בעצם
האנדגים יש לך אמריקא יש לך פה איראנים
עשו לך שחמט כמו שצריך השאירו אותך ברוך
השם איך אומרים לא משנה א אירו אותך מושפל
עשו לך שחמת סידרו אותך יפה אתה עכשיו בא
מגיע עם זנב על הרגליים
>> כאחון כאחרון הקפצנים ומנסה לקושש הסכם זה
זה מה שקורה עכשיו
הוא באמת חושב שיצליח לנצח את המשחק הזה
כלומר ואיך ואיך כלומר למה שאיראנים
יוותרו על האורניום ולמה שהאיראנים יוטרו
על כאילו למה שהם יוותרו הם בעצם שמת אותם
וגם אתה מודה שבעצם המדיניות הקודמת תביא
אותם למדת כוח סבבה אז אז מה אתה עכשיו
עושה עם זה אני חושב הוא לא מבין הוא איש
חכם צ'י נס הוא לא ספק אף אחד לא יקח את
זה
>> אבל אבל הוא מאוד לא מנוסה זה הוא צעיר
והוא לא כל כך הוא לא היה מעורב ביחסי חוץ
ודברים כאלו אתה אומר כאילו הפשלה של
שלשום שזה חלק מזה
>> גם זה וגם העובד לנשיא של חושב שתראה
הרבצנו להם מה זה זה כמו ישראל את בכל
סיבוב נגד חזבלה בכל סיבוב נגד א חמס
הראנו להם עכשיו הם מבינים
>> אוקיי זה זה זאת הקונס ארצות הברית בכלל
עוד בישי באוקטובר ישראל ב7 באוקטובר אני
לא בטוח שישראל הייתה מבינה את זה אם לא
היה באוקטובר נכון
>> ווכן
אני לא חושב שמבינים לגמרי לא הראנו להם
אין דבר כזה
התראה לנגד איראנים וחזבל לחמס הם יש להם
טפח ארוך הם משוכנעים שהם ינצחו זה כל
סיבובים בשבילהם חלק מהאסטרטגיה
וממניפולציה
זה לילה זה אסטרטגיה של לילה ולילה זה לא
כמו בארצות הברית שזה מס
>> אז אני חושב ג'ינס לא לגמרי מבין את זה.
עוד תקועים
במחשבה היא ש אם אנחנו מחיבים להם מספיק
הם יבינו. נו אבל עכשיו מה לא אתה עכשיו
אתה לא יכול להחיב להם מספיק בסוף ה יבינו
את זה אפילו ג'י נס בסוף יבין את זה אז
אבל בינתיים זה לא נוח לישראל בגלל שארצות
הברית אבל תראה זה חלק מן הטעות של ישראל
ברגע שאתה מכניס את ארצות הברית הם והם הם
לוקחים את המפתחות ונוהגים
והבעיה היא ש תראה יש הרבה אנשים פה
שאומרים שאנחנו הכוכב ה-51 של ארצות הברית
אבל גם נכון שבשגת הארי ישראל התחילה
וארצות הברית הצטרפה ביומיים האחרונים אבל
לא בשגת הרי בעם כלבי
>> אבל בשאגת הרי באמת זה היה מתואם לחלוטין
אבל בכל מקרה ארצות הברית הייתה מעורבת
>> כלומר אני לא יודע כמה ברור שרמת המעורבות
אבל בכל מקרה ישראל לא באמת יכולה להחליט
באיראן בלי בלי ארצות הברית
>> אבל ברגע שארצות הברית ממש היה משותף שותף
מלא על מלא זה אמריקה
>> יש לזה מחירים
>> הם הם הם ישימו את היד על ההגב והם הם כן
והם מאוד גרים בשישי באוקטובר אני חושב
החולשה ש ארצות הברית והבדלנות ודברים
כאלו בסוף תהיה לנו איזשהו שביעי באוקטובר
בארצות הברית אבל עד אזרך אגב אני לא
משוכנע שהילדים
הצעירים בארצות הברית כמו הצעירים פה
אני אומר את זה לישראלים
המערב בכלל התרבות הציביליזציה של המערב
מונחת על כתפיים של הצעירים הישראליים
שלוחמים בעזה ולוחמים זה הם הם הם לוחמים
למשפחות שלהם לבתים שלהם לבדינת ישראל
אבל באמת זה מלחמה של כל העולם בגלל שכל
העולם לא מבין שזה חלק מהתקפה יותר גדולה
על המערב א אני לא יודע אם יש שי כזה
באוקטובר בארצות הברית שצעירים שם שמה את
זה כמו הצעירים פה. אני מקווה
>> מקווה שלא.
>> מקווה שכן שהם יבינו את זה ויעשו מה
שיצירים פה וילכו וזה. אבל אני לא בטוח.
ישראל צריכה מאוד מאוד להיות גאה.
>> טוב יש בכלל יש בכלל בעיה אחרית ב שב כל
העניין של היחסים של ארצות הברית וישראל
כשם בוחנים את זה ב בחתך האוכלוסי הצעיר
יותר המצב מאוד מאוד מדאיג.כן
כלומר שכבת הגיל שלך יותר כן גם בקרב
הדמוקרטי חסים לישראל זה משהו שצוג של
נכסה ברזל זה כילו משהו ש
>> אבל אתה מדבר היום על כל מיני תנועות
רדיקיות יש הרס של מערכת החינוך בארצות
הברית והאנשים לא מבינים אתה ואם אתה בכלל
>> בור ואתה לא מבין בכלום לא לומדתי
היסטוריה וכלום אתה יכול לשכנע מישהו
בעובדות
>> כן בדיוק ראיתי
>> בדיוק ראיתי אתמול זה היה שלשוב מישהו
שמסביר שאינטיפדה זה התעוררות א
>> כן נשמה שזה משהו מאוד פוזיטיב
ומיש וההוא מנסה להסביר לו לא בוא תקרא
כאילו בוא תקרא לא אני אני אפרש את זה ככה
אתה מפרש את זה כן למשל יוצא יציירים יותר
בימין הם חושבים שצ'ארצ'ל היה אישרה
במלחמת העולם השנייה למה הם חשבו לא מה זה
רק זה היה החלקים של גרמניה לפני 20 שנה
שהם הכנסו לפולין
ברית
אנגליה וארצות הברית מה היה להם עם נאצים
זה
נאצים לאזו
>> הכל מתרבל הכל מתרבל
>> הכל מתרבל בגלל שהם לא מבינים את העובדות
לא יודעים את ההיסטוריה לא מבינים מה שקרה
במלחמת הכרה
>> ומה אפשר לעשות כאילו ואיך אפשר לטפל בזה
>> אני חושב כמו פה חייבים לחזור למערכת
חינוך להתחיל ללמד להם מי זה המערב מי זה
ארצות הברית מאיפה אנחנו באים איך להיות
גאה בתרבות שלך
מה המקורות של התרבות שלך? בארצות הברית
זה מאוד דומה לישראל.
>> ארצות הברית לא כמו אירופה. אמנם שיש ממד
בזה באירופה, אבל ארצות הברית כדי להבין
את את הנפש אמריקאית, את הנשמה, אתה חייב
להבין שהם הבינו את עצמם כישראל החדשה. הם
ממש היו. למשל, הנשיא השני, ג'ון אדם חשב
כדאי לגייס צבא יהודי. לקחת את פלסטין
ולהקים את מדינת ישראל מחדש. זה היה לפני
200 240 שנה.
לינקון לקח את אותו רעיון ואפילו התחיל
לתכנן את זה ואז בא מלחמת האזרחים ומיד
אחרי מלחמה נגמרה הוא הורה לאנשים להתחיל
להכין את זה מחדש. ומילים האחרונות שלו
בחיים שהוא עומד למות הוא אמר
עכשיו הלאה אני הולך ל
>> אני הולך
>> אני רוצה להגיע לעיר שהכי שאני מדמיין הכי
יפה בעולם ירושלים
>> וואו
>> אז תראה ו היהדות ויהודים ומודע
לתנך
>> היה מאוד גבוה אצרצית זה חלק מן התרבות
אמריקאית
ואז יש כל מיני דברים אחרים גם זה אבל זה
עמוד אתה אומר בעצם זה לא היה רק אינטרסים
זה היה
>> לא רק אינטרסים
>> זה היה מעורבות עמוקה אידיאולוגית תרבותית
>> זה לא יהודים בכלל היו כמה יהודים בארצות
הברית והם היו מאוד מעורבים במלחמת המהפכה
ב 176
אמנו את זהמר
מימון הם נתנו את סולומן
חיים סולומן וזה אבל
ארצות הברית הייתה ציונית לפני שהיו ממש
יהודים בארצות הברית. זה לא שולטולה
יהודית או ש זה היה חלק מן הנפש אמריקאי.
גם דרך אגב חלק מן הסנטז רצה לעשות עברית
את השפה האמריקאית.
>> מה?
>> כן. זה הייתה הצעה וכן.
אז אנשים לא מבינים את זה שהייתה יש זרם
כזה בנפש אמריקאי. אז כל עניין של ישראל
זה לא זה לא אפילו של מדינות החוץ ושל
ישראל כל הוויכוח עכשיו על ישראל זה כאילו
כלי לדבר על מה זה ארצות הברית ובגלל זה
>> הגדרה של ארצות הברית
>> או אפילו הזהות של ארצות הברית
>> זה אפילו לא קשור
>> לישראל יש לי שאלה אז יש לי שאלה בשבילך
יש בישראל הרבה קולות שהים ואומרים
>> אתה יודע בתחילת בראשית שנותיה של המדינה
בכלל הברית הביטחונית שלנו הייתה עם צרפת
כן
>> א ואתה יודע יש עידן כזה ויש עידן אחר
אולי הגיע תם מידן ארצות הברית ואולי צריך
לחשב מסלול מחדש ולמצוא שותפים אחרים לא
יודע סין אולי א הודו לא יודע כוחות אחרים
שעולים א מה אתה רוצה להגיד כאילו אני
אומר
>> אוקיי קודם כל אני ציוני אז זאת אומרת שה
היהודים חזרו לארץ כדי להשתלט על החיים
שלהם רק עם אלוהים
ועם היהודי קובע את העתיד היהודי. אז כל
עוד שישראל יכולה לא להיות תלויה ולא
לדאוג לאינטרסים של אחרים וועלת בעצמה
יותר טוב. אז תמיד זה העקרון שאני שואהב
עליו. אבל עדיין האם אתה היית רוצה לראות
להילחם על האותו יש דבר אחר וזה תראה מאז
הר סיני
יהדות זה הולך במקביל לשאלה של חירות זאת
אומרת כל עוד שגלל שאנחנו בעצם המקור של
חירות
>> הר סיני חירות אמיתית
>> הר סיני היה התחלת של מדי של עם מודרני
מדינה מודרנית חוק
שקובע את הזה זה בעצם התחלת של החרות
ומבינים את זה הרבה אנשים למשל טוסטויבסקי
אמר ש שהוא ממש הספיר באחד הספרים שלו ה
הדבילס ה איך אמר זהשטן או משהו כזה הוא
הבין ש היה קטע אחד שהוא הספיר שמישהו
שרצה לגרום לכזה מהפכה כזה טוטליטרית
שחוזרים הר סיני והולכים אחורה, מתחילים
עם דם, הורסים את החוק,
יושבים במדבר 40 שנה ובסוף מגיעים בחזרה
לפרעה. אז מבינים שהר סיני זה ההתחלה. כל
ה כל ההיסטוריה יהדות וחירות הולך במקביל.
אז שהחירות
חזקה יהודים במצב טרוב. אנחנו גודלים,
אנחנו
>> פורחים בדיוק. אז וכרגע ארצות הברית זה
ה
זה חירות זה הם מאפיינים חירות
country of freedom הם הסמל וגם ה הצבא
הכל זה הכוח של חירות אז בסוף זה מאוד
חשוב לישראל ויהודים בכלל שארצות הברית
מצליחה אז אנחנו יכולים לשחק טקטית עם זה
וזה קצת
>> אבל אתה אומר הקשר העמוק הזה של של ארצות
המת ישראל והיהדות בכלל
>> שווה להילחם עליו
>> אז בגל אז הסברתי שה
ההצלחה של ישראל מאוד חשובה לתרבות
אמריקאית הצלחה של ארצות הברית מאוד חשובה
לא רק לישראל אבל ליהודים בגלל שברגע ש
שהחירות
פורח יהודים פורחים
>> בוא נחזור שנייה להסכם ואני רוצה גם
להספיק לדבר קצת על לבנון אמ אנחנו בעצם
עכשיו נכנסנו חל מיום שישי ל60 יום של
הפסקת אש במזכר ההבנותכ
>> א 60 יום עד א לחתימת ההסכם
א יכול להיות שיש ימים האלה אנחנו צריכים
להספיק את ארבעה ביולי על יום הולדת של
טראמפ ו
>> כן
>> א ואת ה יש את האירוע יש את האירועים את
המשחקי כדורגל גם
>> וכולי וכולי יש כמה דברים ככה בארצות
הברית שצריך לסגור מה שנקרא לפני יש מצב
שאנחנו פשוט פשוט מחכים לכמה דברים שיסגרו
ובטורך הזמן של אוגוסט או ספטמבר אנחנו
איך אתה איך אתה זה אני חושב יש יש דבר
פזה אני חושב שכן קודם יש אירועים דבר שני
יש את בחירות
>> אז אומר בטווח באמצע הולך להיות
>> כן זה הולך להיות בעייתי אבל חשוב מאוד
שישראל עומדת על הקווים האדומים שלה תראה
דבר אחד אחר אצורות הברית
>> אני רוצה לשאול שאלה כזאת בעיניך האם יש
סיכוי שיחתם הסכם עם האיראן הסופית
>> כן
>> לא
>> לא אין סיכוי
>> לא
>> אין סיכוי
>> לא אחרת שארצות הברית מוותרת לגמרי אבל
אני לא חושב שזה יכול הוא יכול לעמוד
>> זאת אומר המינו מקסימום פה הם רחוקים
כמיני
>> הוא ימרח את זה הוא ימרח את זה הוא יגיד
יש התקדמות וזה וזה וזה ומה ומה ומה
האנדגים של הנשיא בסופו של דבר למרוח את
זה עד ל
>> נובמבר אז הוא יחליט אם אם איראן אז הוא
או שאיראן מוותרת
>> שלא יקרה
>> שלא יקרה או שהוא הוא בגלל שאז הוא חושב
מה באמת תמיד
>> אז אתה בעצם אומר הסכם לא יהיה איראן תציל
אותנו מעצמם א טראמפ מתכונן למלחמה באזור
אוגוסט ספטמבר הוא בינתיים שולח את נץ
להיות הפרונט של הקשרון הזהכ
>> ובעצם
>> אבל הבעיה עם החישוב של טראמפ זה
שלאיראנים הם מבינים את זה
>> הם גם מבינים את זה
>> והם
רוצים להרוס נשיא זה תראה זה באיסלאם יש
דבר כזה שאם אתה תוקף את הסולטן או אחת א'
אתה מעלה את עצמך לרמה שלו ואז אם הם
יכולים להפיל ממשלה להפיל ולהרוס נשיא
מקרטר עד עכשיו זה כאילו שהם באותו גודל
ואת הזה
>> אז אם עכשיו אז אם עכשיו אתה אמור לי את
טראמפ כחלק מזה שאתה גם מבין את הערך
האידיאולוגי של מזרח התיכון בכלל ושל
האיראנים בפרט מה היית אומר לו לעשות
כלומר איך איך אוקיי עשו לך שחמט
>> עשו לך שחמט איך יוצאים מהשחמט הזה
קודם כל לשחמת איראני פעם אמר לי זה כמו
לשחק שחמת עם גורילה ברגע שמתחילים להפסיד
האיראנים לוקחים את המלך ואוכלים אותו מה
תעשה כל החוקים נשברו וזה ופתאום אתה וזה
כאילו המג'נון ודרך אגב קרא כתבתי תזכיר
לבולטון לנשיא טראמפ שהייתי בקדנציה
הראשונה של טראמפ הלה
זאת אומרת in defens of the concept of
מגנון והספתי לנשיא מה זה מגנון
>> אני לא מאמין מגנ
אני חייב אני חייב אני חייב שתסביר לי מה
הסברת לטראמפ מה זה מג'נון האם כתבת במקרה
>> תראה אמרתי שתראה
>> כן אמרתי תראה אנשים האלו אין לא אכפת להם
על כוח אפילו לא אכפת להם על רצון להשתמש
בכוח מבין את זה
>> מה שחשוב להם זה מניפולציה זה אלף לילה
ולילה היית יכול פשוט לכתוב תסתכל במראה
זה
ואמרתי תראה מה הדבר היחיד שממש מפחיד
ויכול לגרום להרטרה הרה במזרח תיכון זה
להיות מג'נון שתופס אותך ג'ננה ואז הבעיה
היא שאם אתה איראן הכל מניפולציה אתה מבין
את הערכים של האויב שלך אתה מבין אותו
ומתחיל לעשות מניפולציה לערכים שלו וזה
והכללים שלו וזה אתה אף פעם לא תצא מזה זה
אתה אף פעם לא יכול לנצח במלכודת הזה
>> אז איך כן
>> אז אז איך כן זה להיות מג'נון שהג'ין תפס
אותך ופתאום אין לך כללים אין לך אתה
>> אבל אבל אבל דוד דוד אין יותר מג'נון
>> בפוליטיקה האמריקאית מעולם ב-250 שנות
קיומה לא היה יותר מג'נון מטראמפ
>> נכון
>> וזה לא עזהר
>> נכון אבל הבעיה היא שאתה צריך
>> להיות מג'נון לאויב שלך לא רק לבני ברית
שלך אז
>> אתה היה מגנון הוא היה מגנון גם לאיראנים
>> אז אני חושב לאיראנים אבל איראנים מתחילים
להבין שאמנם שיש לו את המג'נוניות הזה יש
לו את הכללים האלו הוא דואג
>> אתה אומר עדיין יש כללים שחלים עליו ואתה
אומר לשבור גם אותם
>> יותר הוא בדיוק הוא יותר
הססני
וממש שחשבו הוא עובד לפי כללי עוד
>> מחירי דלק
>> מחירי דלק ודברים כאלו והפוליטיקה אז הם
מבינים את זה ואז הם חולכים על זה אז אני
חושב בסוף הוא יגיע למצב
לא יודע אם זה שבוע הבא, חודש הבא,
חודשיים הבאים שאיראנים לא נותנים לו מה
שהוא רוצה, זרימת הדלת הנפט דרך הורמוז,
>> אתה יודע,
>> ואז הוא יהיה במצב רע מאוד בגלל שבצד אחד
הם לא יתנו לו ובכל זאת מה שהוא מפחד ע
עליה יקרה.
צד שני אז התשובה היחידה שזה מלחמה אבל
מלחמה ירס הדלק לא יזרום אז אני
>> אבל אתה אומר כאילו אם הם שמים אותו במצב
שכבר אין לו מה להפסיד הם מחלות
>> בגלל שתראה אז הוא יכול אני חושב אז אם
הייתי
מיעץ אותו עכשיו הייתי אומר תראה תעשה את
זה עד הסוף למה לפחות אז אתה יכול ללכת
לעם אמריקאים להגיד אלו שכבר היו איום
אידיאולוגי הכי גדול עלינו מאז 79
אחרי ברית המועצות אלו שהרגו יותר
אמריקאים מאף אחד אחר מאז ויטנם אלו שעושה
מזעזים את היציבות העולמית הכי גדול זה
איראנים ואני הבאתי לאמריקאי אמריקאים
ניצחון הראשון של מלחמת עולם השנייה דרך
אגב אנחנו
>> רגע אני חייב לשאול מלחמת העולם השנייה אם
כבר הזכרת אותה הניצחון הובא בזכות הורשם
שמה ונגסקי
>> נכון
>> אתה חושב שגם פה צריך להיות רשמה ונגסקי
>> לא בגלל שאני חושב פה בניגוד למה שהיה ב
ביפן
האיראנים עצמם אני חושב נמאס להם מן
הממשלה שלהם אם הם מרגישים ממש
>> את אומר שם זה לא כאילו שם זה גרם לקיסר
להחתום להסכם קנייה כי הוא בעצם דאג לעם
שלו
>> כן אני חושב שלישראל יש הבנה הרבה יותר
עמוקה וטובה על מה באמת קורה בתוך האיראן
ויודע איך לי
>> יש בדיחה שניים באיראן נתקעים אחד בשני
ועושה לו אוי סליחה ועושה לו הכל טוב אחי
נכון זה המצבירן
>> נכון ויש משהו בזה
אני חושב אז אני חושב שיש דרכים לעשות את
זה בלי להחזיר אותם לעדן האבן א או אמנם
שיש
קודם כל למשל מה שישראל עשתה בסוף המלחמה
בשבוע האחרון התחילו כל הצ'קפוינטס כל
המחסומים בתוך תאירן פתאום באו איזשהו
רחפן והפציץ אותם הפציצו את ה את הכניסה
כניסה למדינה מהירה כשכל ה המליציות
>> אתה אומר בעצם אומר אתה בעצם אומר לבנות
תוכנית אסטרטגית של פלישה קרקאית של
קורדיים מעיראק ומטורקיה
>> א
>> וגם איראנים ויצור בעצם אינטר כמו מתמית
>> כן ותראה מה שקורה זה אנשים באיראן זה
כאילו ראשי מאפיות כל האנשים האלו זה
והידי וזהו
רושחמולות זה אנשים אלימים ואתה שם קבוצה
של אנשים אלימים עם החלול שלהם בסיר לחץ
הם מתחילים לריב מתחילים להות אני חושב ש
אני חושב שהפחד באיראן
ודיברתי עם כמה היה לי כמה רעיונות עם כל
מיני אנשים שגם הירדים בעצמם לשמה
>> הם טוחו שם 50 אל איש ביומיים זה תקשיב זה
אתה דיברת אתה דיברת על הפחד ששיתק אותכם
אחרי אחרי 11 בספטמבר תהבין שהיום של
>> צן ר לצ רחובות ה הוא כבר יודע זה לא ספק
>> בדיוק בגלל זה זה מספר למה שהם לא יצאו
רחובות בגלל שהם חשבו וגם לא היה להם ברור
>> וזה משהו ש ארצות הברית אני חושבת וישראל
יצטרכו לפתור כ
>> בגלל שתראה אמריקאים וגם ישראל אמרו בתוך
המלחמה להפיל את הממשלה זה לא יעד שלנו
אנחנו צרים והאיראנים חשבו אוקיי בסוף הם
לא יהיה בטוחים ברגע שהם
>> אתה אומר אם הם יהיו בטוחים ש זה המטרה הם
יהיו הם חשים
בהתמוטטות והתפרקות של המנהיגות אז הם
יצאו עוד הפעם אני חושב אבל עד אז הם
שילמו מכיר עצום בדם
>> בוא נדבר רגע על לבנון
>> כן
>> בוא נדבר שנייה על לבנון אתה יודע ה פה
בתקשורת הישראלית מאוד מאוד אוהבים לשים
סרקור על היחסים של ביבי עם טראמפ ו עוד
פעם אחרונים דופק אותו וזה קיצר זה התסבוך
שלנו פה בישראל מאוד אוהבים להתמקד
בנקודות מסוימות
>> אבל יש יש כן כאילו גם מי שבוחן את זה
בצורה של מקרו אה ומנסה
ומנסה ככה לקחת זוםט
>> כן
>> נגיד אוקיי עזוב אותי רגע יחסים זה כאילו
למה טראמפ לא מבין כאילו פתאום מהשותף הכי
גדול בבית הלבן שהוא אוהב את ישראל ונותן
ויש כן רמת טראמפ ברמת הגולן והעביר את
השגרירות ו
>> ומה שאתה לא רוצה באמת
>> זכותיו זכותיו אף אחד לא יקח לו
>> איך יכול להיות שטראמפ לא מבין את
האינטרסים הכי בסיסיים וקיומיים בלבנון עד
כדי אתה יודע
איך אומרים? אמרתי לישראל להפסיק אתכו
ונוציא אותם שם כאילו
>> הוא מבין אבל הוא חושב תראה אם הוא מפסיד
הוא הולך לכלא ותהיה בעיה ודמוקרטים יעלו
לשלטון לא משנה מה ליונון חמס מצרים
טורקיה לא משנה
>> אתה אומר זה כאילו הרבי מיותר
>> כן אז הוא חושב שישראל חייבת לבלוע את ה
את ה
>> ואיך ואיך לדעתך
>> אבל ישראל גם יכולה לעמוד על הרגליים תראה
ומה שמאוד חשוב שהיא לא מוותרת.
ודרך אגב אני חושב זה חשוב אמריקאים
אוהבים אנשים כוח
>> עם כוח וגם שלוחמים על הערכים שלהם. אין
בתרבות אמריקאית ותרן כדמות
טובה.
>> כלומר התחנפויות לא ולתלק זה לא לוותר.
אמנם שכל הזמן מייעצים לישראל אם אתה לא
מוותר אנשים חושבים שאתה קיצוני. אין אף
אחד בארצות הברית שמעריך אנשים שמוותרים
כל הזמן בגלל שמה אם באמת אתה אומר זה קו
אדום ואתה עומד על זה אומר אוקיי הערכים
האלו זה מי שאתה ואתה ממש זה אז אנחנו
יכולים לסמוך על זה וזה בני ברית שכדאי
להיות איתו
>> הבנתי
>> אם אתה מתחיל לוותר על קווים אדומים אז
זאת אומרת שאין לך ערבים ערכים שאתה ממש
תעמוד אז אין לך זהות אין אין אין אין אין
אם אתה מוותר על הערכים הכי בסיסיים שלך
אין לך ערכים אתה יודעמ אתה רוצה לשבת
במלחמה עם מישהו כזה לידך אם הוא מוותר על
הוא אז בגלל זה בתרבות אמריקאית אני חושב
הכי חשוב לעמוד על הפרינציפ ולהגיד אם זה
קו אדום אם זה הערכים הבסיסיים שלי אני
עומד על זה ועדיין אבל יש בממשל כאלה
שבאים ואומרים בוא נרחיב את הסכמי אברהם
לסו הוא יובי אפילו ללבנון ולמשלת לבנון
>> לא לא תראה יש בממשלת לבנון תטפל בחסבלה
כאילו תראה הבעיה בלבנון זה לא חזבלה זה
לבנון
>> היא לא מדינה היא לא
>> היא לא מדינה ומה זאת אומרת כבר
זה תפיסה גרועה אבל הם החיבו את התפיסה של
לבנון לפני 100 שנה להרחיב כל העדות מדינה
של כל העדות של כל העמים נכון זה לא היה
כבר מדינה נוצרית רוזית היה מדינה של כל
העדות שלו מה הזה זה לא עובד במזרח תיכון.
עדות מסוימות, מדובר פה על השיים והסונים
לא רוצים להיות מיעטים. הם ברגע שיש להם
רגע שהם יכולים להפיל את הכל ולשים כולם
תחת השליטה שלהם יעשו והם פתחו את הדלת
לזה במלחמת עולם השנייה שהם עשו את ההסכם
הלאומי הזה ב-43.
אז לא קיים לבנון מאז. אז היה קהיר ב-69.
כל הפלסטינאים באו וזה כבר זה פגר זה כבר
גס זה סתם אבל מה קרה היה את אשב שהיה
יעני את ה את היד של הנצר ולאומיות הערבית
זה העביר את זה הבלי תפר בלי קו תפר ישר
לחזבלה ואיראן איראן אז
>> כלומר זה היה נקודת ההשקה
>> בדיו בדיוק בדיוק ממש להעביר את זה והם
היו מעורבים זה בזה אמנם זה שי סוני וזה
נכון מאוד זה אגב זה מאוד מעניין העירוב
הזה בין זה תראה מי מי היה ממש האיש הכי
חשוב בחזבלה אםד מוכניע ומאיפה הוא בא כוח
17 של ערפת אז מה שאני אומר ישראל צריכה
לחשוב בטווח ארוך אם לבנון לא קיימת הם
חושבים על מה בא אחרי איראן אמנם שאיראן
זה נחש נחש ארסי אל תפנה גב עליו אפילו אם
פגוע הוא יכול להרוג אותך, תגמור את זה
אבל חשוב על טווח ארוך אוקיי אבל גם בטווח
ארוך אתה חושב שיש באמת לישראל יש את
הכלים למגר את חסבל לחלוטין
>> לא בגלל שבעיה היא שזאת הבעיה אחרי חסבלה
מה שהשרידים שנסרה לה אני אומר אמנם שזה
שי סוני
ג'ולני וארדן
יקחו אותם
>> יקחו אותם ועוד פעם פעם אותם יחזור ויחזור
ויחזור אז ישראל צריכה לחשוב פחות על
להביס את זה וללכת הביתה גמרנו עם מרחמו
ולחשוב מה הקו הקדמי שסל
>> אתה בעצם אומר על חרבנו נחיה זה תמיד צריך
פשוט ליצור קווים קדמיים כלומר זה לא
יעזור לחשוב לנסות למד
>> ואני חושב בגלל הבני ברית הטבעי של ישראל
בלבנון
>> אגב זה זה נראה לי זה נראה לי הרציונל
מאחורי מהאסטרטגיה עכשיו שפשוט יצאו קו
חיץ בלבנון והחליטו זה נג
>> לא מספיק אבל זה לא מספיק אני חושב קודם
כל ישראל צריכה לעמוד על זה על קווים
האדומים
>> בים
אני לא חושב שזה לא מספיק בגלל שזה מאוד
מאוד חשוב שישראל מגיע שהקו קדמי שלהם
נושק בקו הדרומי של הנוצרים
ואין משהו ביניהם בגלל שנוצרים זה לא בעיה
>> מה לצורךם גם להגן עליהם כאילו
>> כן ואז לעשות ברית של מיעותטים עלוים
>> זה כמו בסוריה שעם הדרוזים
>> עם הדרוזים עם הדרוזים בלבנון הנוצרים
האלהים כולם איום קיומי מג'ולני ויש
עכשיו אנחנו נכנסים לבעיה סונית רצינית
זהעולם הסוני מתעוררת וזה בעיה זה האיום
הכי גדול שישראל עומדת לפניהם אז היא
צריכה לארגן את הצפון כלומר אתה בעצם
ואומר עוד לא התחלנו רק אחרי שאנחנו נסיים
עם איראן וחזבלה יש לנו הבעיה יותר גדולה
רק מתחת
>> אבל פעם יש לנו בני ברית טבעיות שגם
מאוימים באופן קיומי האלה זה אז ישראל
יכולה לייצב קו צפוני שנושק בברית מהותים
האלו שעומדת
כנגד העולם הסוני וישראל חייבת לחשוב את
באמת אני חושב שקבלטני
זה זה הגבול צפונית של ישראל מבחינת זוכה
בחיץ מבחינת
>> כן אני מבין מבחינת תנכית גם אבל אני מדבר
פה על אטרטגיה
>> כן ואז אזור חיץ מעבר לזה לזכרני או אפילו
ההוואלי נהר הולי בגלל ששמה מתחילים כל
העדות הנוצריות זה כמעט כל הנוצרים מצפון
לזה
>> ואז ישראל יכולה פשוט להתעלם מקו הזה ממש
דל ולהתרכז מזרח
>> בעצם להעביר את המלחמה לשם
>> ואז הם לוחמים נגד טורקיה וג'ולני בקו
צפוני יותר מעבר לגבול הישראלי לא על
הגבול נשמע נשמע אוטופי אנחנו מסדרים את
המלחמות של השנים בו
>> אבל חייבים לחשוב בטווח ארוך
>> כן כן
>> וואו אני יכול להמשיך אפשר להמשיך את
השיחה הזאת עוד שעות
>> כיף היה אבל
>> כן אבל יש לך טיסה עוד מעט א
>> נכון אין מה לעשות
>> דיוד היקר אולי תרצה להגיד איזה משהו למה
היושב בציון ככה שישמע אותך לסיום
>> כן אתה יודע הצעירים פה ומה
כמציון תצא תורה וגם
אתם העתיד של המערב עכשיו תלחם לעצמכם
>> אל תחשוב שזה עומד על הכתפיים שלך כזה עול
גדול אבל בצד שני תזכור אתם אתם העתיד אני
לא דואג על העתיד של ישראל אני דואג על
המתיד של המערב ישראל תהיה בסדר אני רואה
את זה אבל המערב
לא כל כך אבל ישראל יכולה להשפיע המון
אמנם שזה מדינה קטנה שפענו קצת
>> נכון תמיד הכמה שיותר צומצם משפיע הרבה
>> יהודים תמיד תראה המערב התחיל בהר סיני
כמה אנשים היו בהר סיני ותראה את המערב
עכשיו
>> ועכשיו מה יש איזשהו חצי מיליון אנשים
באירופה וארצות הברית אפילו יותר שני שני
שליש מיליון אנש מיליארד אנשים
באירופה וארצות הברית אז תראה את ההשפעה
בטווח ארוך צריכים כן דיוד ומסור תודה רבה
רבה שהגעת. היה לנו באמת לעונג ו
אני תמיד אני תאמין שאני מסיים את
השרכותך. אני אומר אני מקווה ש שלא נצטרך
לדבר כל כך הרבה ככ שסוף סוף כבר קצת קצת
שקט קצת רגיע אבל אבל זה תמיד כיף לדבר
איתך תודה
>> ולהבין את ה ככה מאחורי הקלים ומיתן
ובימים הקרובים ובשבות הקרובים אנחנו
כנראה כן הולכים לאיזשהו א מהלך יותר
הסלמה וכאלה אבל אנחנו מקווים שעזרת השם
יהיה בסדר
>> ותשמור על עצמך ואנחנו מתגעגעים אליך
תחזור תחזור לבקר
>> לבקר ואולי בסוף לגור
>> לגור פה בעזרת השם יופי ישאר כוח נתראה
ביי
>> ביכם
הזנתם למי האיש מבית משפחה פודקאסט אני
שלמה קופרמן תודה לעורכת התוכן תהילה
סיטון למנהלת ההפקה הילה גולשטיין ולאורכי
הסאונד והוידאו העברי מויזל דניאל לוין
והיילה ויל הלם כל הסדרות והפרקים מחכים
לכם באתר משפחה בכל אפליקציות הפודקאסטים
בקו הטלפון 0772200
שלוחה 68 להתראות בפרקים הבאים