0:00 / 0:00
הרב ברוך רוזנבלום - פרשת נשא תשפ"ד 🔴שידור חי באיכות HD
1,221 views
השיעור השבועי בפרשת השבוע מהפנינים הנפלאים של הרב ברוך רוזנבלום שליט"א - מידי יום חמישי בשעה 20.50 #הרבברוךרוזנבלום 💗 הדרך שלכם להכיר תודה לקול הלשון על ההשקעה האדירה ועל מגוון השיעורים מקליקים בכפתור התודה עכשיו❣ 👍 זכו את הרבים בקליק! הירשמו למנוי לערוץ קול הלשון! הצטרפו לוואטסאפ וקבלו את מיטב הסרטונים והשיעורים ✅בעברית https://chat.whatsapp.com/LLRTJJTQ7vAEQEpN4fuSXK ✅באידיש https://chat.whatsapp.com/HOJbRxiL8ZhBbwJrxMfX5b ✅ Kol Halashon on WhatsApp https://chat.whatsapp.com/CnuIKfNOZnJHRZ8R1dGSj5 🔊 ערוץ הספוטיפיי של קול הלשון https://open.spotify.com/show/0LcIowwqek4aWtHrD4JxUT 👈 לאתר קול הלשון https://www2.kolhalashon.com/#/regularSite/home
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
פרשת השבוע פרשת נשוא
תשפד
נקדיש את השיעור לינו נשמת רבי אליהו בן
שמחא סולין במשתתפי השיעור
היום מלו ה-11 חודש לפטירתו
ולהבדיל לרפואתה של מרת ברכה בת ריבקה מטל
בתור שער חולי ישראל
פרשת השבוע שנקרא בעזרת השם שבת זו פרשת
נשוא
שנת תשפ"ד
היא הפרשה שקוראים אותה בדרך כלל
לאחר חג השבועות.
כידוע לכולם הפרשה הזאת מונה את מספר
הפסוקים הגדול ביותר בתורה. 176 פסוקים יש
בפרשה הזאת. זה גם המדרש הכי ארוך שישנו
בכל המדרשים.
הפרשה הזאת מלמדת אותנו שארוכה היא מארץ
מידה ורחבה מניים. יש ברוך השם הרבה מה
ללמוד לאחר שזכינו
לקבל את התורה בחג השבועות שעבר עלינו
לטובה.
בפרשה הזאת, 90 פסוקים מתוך הפרשה הזאת
עוסקים בענייני קורבנות הנשיאים.
התורה חוזרת והזכרנו כבר בשבוע שעבר שעצם
זה שהתורה חוזרת פעם אחר פעם על קורבנות
הנשיאים למרות שזה אותו קורבן התורה חוזרת
קורבנו קרת כסף אחת 30 או 100 משקלה מזרק
אחד כסף 70 שק בשקל הקודש התורה חוזרת על
זה ושוב פעם ושוב פעם להראות לך כמה הקדוש
ברוך הוא מייקר כל מתנה וכל התקדמות
רוחנית של כל אדם למרות שזה אותו דבר
ואנחנו יודעים שאם אדם מקבל אותה מתנה כל
פעם אז הוא לא מתרגש. זה לא גורם לו שום
התרגשות. הוא מקבל בבר מצווה 10 ספרים
אותו דבר אז זה לא גורם לו שום התרגשות.
אם יש לו ספרים שונים אז הוא מתרגש. אבל
אם זה אותו ספר חוזר על עצמו כל הזמן אז
אין לו התרגשות. וכאן התורה אף על פי שזה
אותו קורבן התורה חוזרת ומביאה ומעריכה
למרות שכל מילה בתורה מדקדקת את כל הלכות
שחיטה. לומדים ממילה אחת וזבחת. וכאן
התורה מרחיבה מאוד בקורבנות הנשיאים.
אבל בפרשה הזו ישנם 18 מצוות.
מתוך 18 המצוות שיש בפרשה, 10 מצוות
עוסקות בענייני נזיר.
אומרת התורה בפרשת השבוע, דבר בני ישראל
ואמרתה עליהם, איש או אישה כי יפלילדור
נדר נזיר להזיר להשם. מיין ושכר יזהיר
חומץ יין וחומץ שחר לא ישתה וכל משרת
ענבים לא ישתה וענבים נכים ויבשים לא יאכל
אז ממילא יש לנו כאן כמה וכמה מצוות
שעוסקות בדיני הנזיר אז בוא נראה דבר
ראשון 10 מתוך 18 המצוות בפרשה עוסקות
בענייני נזיר מצווה שסח שלא ישתה הנזיר
יין או כל מיני שכר
מצווה שסט שלא יאכל הנזיר ענבים מלכים כמו
שנאמר וענבים מלכים לא יאכל
מצווה שע שלא יאכל הנזיר צימוקים שנאמר
וענבים לכים ויבשים לא יאכל גם יבש
צימוקים גם לא יאכל
שלא יאכל הנזיר גרעיני ענבים גם את
הגרעינים כמו שנאמר מחרצנים עד זג עד גם
החרצנים אסור לו לאכול ושלא יאכל הנזיר
קליפת ענבים כמו שכתוב ועד זג לא יאכל פוז
הזג היא הקליפה אז חרצנים זה הגרעינים זג
זה הקליפה אז לא קליפה לא ענבים לא
גרעינים שום דבר שקשור לענבים אסור לו
לאכול אלה המצוות שנוגעות לענייני אכילה
יש כאן חמש לאבים לא לשתות יין לא לאכול
ענבים לכים לא לאכול צימוקים לא לאכול
גרעיני ענבים ולא לא יאכל הנזיר קליפת
ענבים. לאחר מכן שלא יגלח הנזיר שערו. זה
המצווה הבאה. איסור תגלחת הנזיר שערו 30
יום. זה הזמן שאסור לו לגלח את שער ראשו.
אחרי זה שהוא נגמר, אחרי שנגמר הזמן אז א
הוא מגלח את השערות והשערות בהם יש בהם
קדושה. שורפים אותם כידוע לכולם. אז יש
למעלה הזאת מעלה מיוחדת. רק יש דבר צריך
לדעת שהנזיר
אסור לו לשרק את השיעור. פירוש דבר הוא
יכול לחפוף את השיערות בידיו אבל לא לא
באמצעות המסרק. כי באמצעות המסרק יש חשש
שהוא יתלוש על ידי זה שערות וזה דבר שאסור
לו. מצווה שעד מצוות גידול שיער ראשו.
השיער צריך לגדל את השערות במשך 30 יום.
זה מצווה נוספת של הנזיר. המצווה שעה שלא
יכנס הנזיר לאוהל המת ושעו שלא יטמ הנזיר
במת ובשער טומות. עד כאן הדברים. אחרי זה
יש עוד מצווה אחת מצוות גילוח הנזיר והבעת
קורבנותיו. כידוע לכולם שהנזיר שמסיים את
תקופת הנזירות שלו מביא שלוש קורבנות. מה
שהוא מביא כבש לעולה וכבסה לחטאת ועיל
לשלמים. מה? למה צריך להביא שלוש קורבנות?
מה מונח כאן? זה נושא בפני עצמו ובעזרת
השם עוד חזון למועד נעסוק בזה בלי נדר
להסביר את קורבנות המצורע מה מונח כאן לכל
כך הרבה קורבנות שאדם בסך הכל התעלה הנזיר
הנזיר מקבל כל כך הרבה קורבנות שהוא מסיים
את הנזירות שלו ודאי הדבר הזה מחייה ביור
מה מונף כאן אני בוחרתי לעסוק בנושא של
נזיר ורק בנושא אגף אחד מענף הנזירות
למרות שהנזיר שווה והרבה הרבה דרשות. חוץ
מזה שהשבת אנחנו גם נפטיר בהפטרה של
שמשון, נזירות שמשון. כדור לכולם, יש הבדל
בין נזיר עולם לבין נזיר שמשון. לא ניכנס
כרגע לכל ההבדלים. יש הבדל של נזיר עולה
ויש נזיר שמשון. מתי הוא מספר את השערות?
מתי זה מספר את השערות? אבשלום היה נזיר,
שמואל הנביא היה נזיר. יש רשימה של אנשים
שהיו נזירי עולם. לא ניכנס כרגע לסוגיה.
זאת סוגיה שצריכים פעם לעסוק בה בעזרת
השם. הייתי בחרתי לעסוק בנושא אחד מתוך
הענפים הרבים שישנם באגף הנזירות ובקטע
אחד שקשור לנזיר.
מעבר למה שהתורה מזהירה אותו שלא לאכול
ענבים ושלא לאכול קליפת ענבים ולא לאכול
גרעיני ענבים וודאי לו את ה את הפרי עצמו
ווודאי לו לשתות יין ושכר. באו חכמים
והוסיפו דבר נוסף על מה שהתורה אמרה.
אומרים חז"ל, סחור זכור אמרינה לנזירה
לקרמה לא תקרב. החז"ל הקדושים מופיעים
בכמה וכמה מקומות בש"ס. כמדומני המקום
הראשון שזה מופיע בש"ס זה מסכת שבת דף יג
מופיע בפסחים מופיע בבא מציע מופיע בעבודה
זרה בכמה וכמה מקומות. אומרת הגמרא הלשון
של חז"ל לך לך אמרין לנזירה סחור שחור
לקרמה לא תקרב אלה הדברים שאומרת הגמרא
פירוש הדבר שבאו חכמים והוסיפו מעבר לזה
שאסור לך לאכול ענבים ואסור לך לאכול
קליפות ענבים ואסור לך לאכול צימוקים ולא
גרעינים אומרים לנו חז"ל דבר נוסף אל
תתקרב לקרם זחור זחור אמרים לנזירה אל
קרמה לא תקרב כמובן שהדבר הזה צריך ביו ור
למה דווקא כאן נאסר על בן אדם להתקרב אל
הכרם מה יש חשש הוא יבוא בקרם אולי הוא
יתלוש ענבים למה אין לך את החשש הזה בשעה
שהוא מתקרב לאוכל ביום כיפור אדם מתקרב
לאוכל ברוך השם יש לו ילדים קטנים בבית
והילדים הקטנים צריכים לאכול הוא מגיע
בהפסקת צהריים של התפילה הוא מגיע הביתה
והילדים צריכים אוכל אז מה הוא עושה פורס
להם לחם והם מברכים ברוך השם המוצץ של לחם
מור
ואוכלים אתה לא אומר שחור שחור אמרינ סחור
שחור למקרר אל תתקרב הוא יכול להתקרב
למקרר יכול לאכול מכל טוב הוא יכול לתת את
הילדים לאכול הכל בסדר גמור אז מה החשש
שהוא התקרב אל הקרם מה המיוחד פה שעליו
נאסר האיסור הזה שאסור להתקלב אדם שברוך
השם מקבל ב אדם שמצא ביום כיפור נמצא ביום
כיפור יכול לטפל בילדים אין חשש נכון
שביום כיפור לאף אחד אסור לאכול וכאן
הנזיר
הוא מיוחד. אבל אם כזה לא מצאנו שיש לך
דבר כזה גם בייסורים של שקילי הקרם שאסור
לאכול את זה או אורלה אסור לאכול לאף אחד
אתה לא אומר שחור סחור המינן לאורלה ואל
קרמה לא תקרב יש שמה אורלה אז האורלה
אסורה השאלה מה המיוחד פה שמצאו למצוא את
הדבר הזה זכור זכור אמרי לנזירה אל קרמה
לא תקרב לכאורה כשאנשים קוראים את הדברים
האלה שחז"ל הקדושים אומרים בכמה וכמה
מקומות
והרמב"ם מביא את זה וכולם מביאים את זה אז
הפשט הוא שאדם יכול להתקרב לכרם רק לא
להיכנס לתוך הקרם זכור זכור יענו מסביב
סביב אומרים חז"ל אבל אל קרמה לא תקרב אתה
יכול כביכול להסתובב מסביב רק לא להיכנס
לתוך הכרם כי זה הלשון שכתוב לך לך אמרו
לנזירה סחור זחור לקרמה לא תקרב אתה יכול
סחור זה הכוונה מסביב התרגום אומר סחור
הכוונה מסביב אומרים מסביב תסתובב לקרם
אבל אל תיכנס לתוך הקרם אומר אומר הפרישה
זה לא נכון אסור לו בכלל להתקרב לקרם ככה
אומר הפרישה יש איסור לנזיר להתקרב לקרם
בהלכות באבן העזר הוא כותב שהוא צריך
להתרחק מן הכרם אפילו במרחק של ארבע עמות
כך הוא כותב להתרחק מן הכרם הרעיה ראיתי
דבר מאוד מאוד יפה בסיעתא דשמיא בספר
שנקרא מגדים חדשים הוא שואל מה הבעיה
להיכנס לקרם הוא מבין שהקרם לא שלו הקרם
שהיא שלו יש בעיה היה להתקרב. למה? כיוון
שאם הענבים הם שלו, יש חשש שהוא יכתוב
ויאכל. שואל הרב מגדים חדשים, מה הדין? אם
מותר לו להיכנס לקרם שלו שלו, קרם שלו
בבעלותו, האם מותר לו לחצות שם ולעבור דרך
הקרם? יש שם מעבר אם מותר לו לעבור? למה?
כי בן כו אסור לו לאכול וזה לכולם אסור.
מילא תגיד הוא נזיר, אז הנזיר הוא היחיד
שאסור לו לאכול ולכולם מותר. אז תגיד,
מזהירים אותו באזרות כפולות. אבל שאתה
נכנס לתוך קרם שלא שלך, בין כך אסור לך
לאכול. הקרם לא שלך, מה פתאום שתיגש? זה
לא חנות גרעינים שאתה קונה 100 גרעינים
שחורים ואוכל 400 גרם קשיעור. אתה אומר
פירוש דבר אתה לא נוגע לא בגרעינים ולא
בענבים. מה אתה נוגע בזה? זה לא של אמא
שלך ואל תאכל את זה. אז הוא שואל האם מותר
לבן אדם לעבור דרך קרם להיכנס לקרם שלא
שלו? הרי אין חשש שהוא יקטוף הקרם לא שלו.
כמו שאין חשש שאתה תשלח את ידך לקני ותכח
משם 100 שק גם אין חשש שהוא יגש לעץ
הענבים ויאכל משם אז למה אסור לו לעבור כך
שואל הרב מגדים חדשים והוא אומר תשובה
מאוד יפה אומר מצאנו מהפטרה שבעזרת השם
נקרא השבת
כאשר שמשון אומר להורים שלו שהוא מצא נערה
בתמנה והוא רוצה שהם יבואו לתמנתא כדי
לראות את הנערה אז ההורים שלו הולכים לדבר
עם הנערה כתוב שהוא שהוא הלך אז כתוב שבא
מולו כפיר אריות ומה הוא עשה לו וישהו
כשעשה הגדי אומר הפסוק ולא הגיד לאביו
ולאמו את אשר עשה ושיסה את הכפיר הוא לא
גילה להורים שלו שהוא הרג את האריה שואל
את השאלה שואל שעולה על הגון מוילנה שואל
המלבים שואל עמק דבר כולם שואלים את אותו
שאלה מה זאת אומרת הוא לא הלך הוא הלך עם
ההורים שלו ביחד הוא הלך עם ההורים שלו
ביחד כך שואלים כולם התשובה שאמר הגאון
מוילנה וכולם כותבים את אותו תמנה. הוא לא
עבר דרך הקרם. הם חצו דרך קרמני תמנה. הוא
לא עבר דרך הקרם. למה? הוא היה נזיר. אז
הוא הלך מסביב. היות והוא הלך מסביב. לכן
הוא פגש כפיר עריות והוא לא אמר להורים
שלו שום דבר. שואל הסרב בגדים חדשים, נשאל
את השאלה, הקרמים לא שלו. אם הקרמים לא
שלו, למה הוא צריך לעשות ציווק? אם אתה
אומר שמה שאסור להתקרב לקרם זה רק בקרם
שלו שהוא יכול לאכול שם אמרו סחור סחור
אמר לנזירה על קרמה לא תקרב אבל אם הקרם
לא שייכת לו לכאורה לא צריכה להיות בעיה
כי אין סכנה שהוא יכתוב זה לא שלו אם זה
לא שלו אז מה הבעיה עד כאן הדברים שאומר
הספר מגדים חדשים מוכרח להיות שמה שגם
לנזיר שזה לא קרם שלו אסור לו להיכנס
וזכור זכור אמרי להנזירה זה לא משנה אם
הקרם שלו בד אומר גם אם הקרם לא שלו, אסור
לו להיכנס איתוך קרם. למרות שאין חשש, הוא
אומר לנזיר, אסור לו להיכנס לתור קרם.
והשאלה שלי שואלתי למה? למה באמת נזיר אתה
מזהיר אותו כל כך הרבה? למה מזהירים אותו
באזרות כל כך רבות? הרי אין חשש שהוא יאכל
מקרם שלו שלו. אז מה אתה מזהיר אותו? צחור
צחור מילה נזירה אל קרמה לא תקרא. אומר
השו דברי יוהל, דבר נפלא ביותר, ראיתי את
זה בעוד כמה ספרים, כולם הולכים באותו קו.
צריך לדעת שבן אדם שמקבל על עצמו נזירות
הוא הרי קיבל על עצמו נזירות אז הוא מחשיב
את עצמו כבעל מעלה הוא דבר אני מעל כולם
כי כתוב נזר אלוקיו על ראשו כתוב שהוא
מתרומם לדרגת כהן כהן גדול לא פחות ולא
יותר כהן אדיות נטמע לשבעת הקרובים שלו
כהן גדול לא נטמע לאף אחד ומן המקדש לא
יצא נזיר בימי נזירות לא נטמע לאבא שלו
ולא לאמא שלו ולא לאחי ולא לאחותו ולא לא
לאשתו ולא לילדיו. הוא לא נתמע לאף אחד.
אז הוא התרומם לדרגה של כהן גדול. פירוש
דבר, המדרגה ה מדרגה כל כך גבוהה. אז אם
הוא מתרומם לדרגה כל כך גבוהה, שהוא מקבל
על עצמו נזירות והתורה אומרת נזר אלוקיו
על ראשו יש לו כתר על הראש, לא פחות ולא
יותר, כתר על הראש. והתורה כל כך מדברת
בשבחו של הנזיר. הייתי אומר שהבן אדם הזה
מוגן. אין לו מה לפחד. אם הוא בעצמו, אם
אתה אומר שהוא
אמרו חז"ל אמרו לעשות את זה או שהתורה
אמרה אז יכול להיות שיבוא היצר הרע לשכנע
אותו לעבור אבל אם הוא בר מעליו ובחר
לעצמו את הנזירות מעצמו הייתי אומר שהוא
מוגן יש לו אפשרות הגנה אומרת התורה תדע
לך הגדול מחברו יצרו גדול ממנו ככל שאתה
גדול יותר ככה יצר יותר גדול אלה הדברים
שאומר שאומרים המפרשים טוב לאחר שלמדנו את
היסוד של הנזיר
אני רוצה בעזרת השם ללכת לנושא של סחור
סחור אומרים לנזירה אל קרמה לא תקרב
דהיינו אדם צריך לקדור לעצמו גדרים כדי לא
להגיע לגופה של עבירה כדי לא להיכנס לקרם
ושם תיכנס לספק תאכל ענבים לא תאכל ענבים
עדיף אל תסתובב במקום שאתה יכול ליפול
לידי ניסיון כמו שאנחנו אומרים בכל יום אל
תיבה על ידי ניסיון כי אם תבוא לידי
ניסיון מה תהיה התוצאה תבוא לידי ביזיון
אז אם אתה לא רוצה לבוא לידי ביזיון אל
תיכנס טווח של ניסיון ולכן כל אחד ואחד
צריך לעצור לעצמו במקומות שהוא רואה שהוא
נופל לייצר גדרים וסייגים כמו שאדם בונה
אז תביא במקום שהוא בונה מה הוא כותב הוא
כותב שלט כם בונים כותב שלט שם גדר וכותב
קם בונים אם אתה לא רוצה ליפול לתוך
מהמורה אתה לא רוצה לתוך בור אז מה צריך
לעשות לכתוב שלט כאן בונים יש לך גדר אתה
לא מתקרב ולכן זחור זחור אומרים לה נזירה
זה לא דווקא נזיר נזיר משמש כדוגמה התורה
עושה עוסרת לנזיר לשתות יין. אבל בעצם
השתיית יין התורה עוסרת לו לאכול ענבים,
לאכול קליפות, לאכול חרצנים, לאכול זג
ולאכול צימוקים. מה מצימוקים אפשר להוציא
יין? אלא מה? אתה רואה שהתורה נתנה לך
גדרות נוספים. התורה גדה אותך בגדרים
נוספים. והיות והתורה גדרה אותך בגדרים
נוספים, לכן מעבר למה שנאמר בתורה, יש לך
כאן אדם צריך ללמוד מהנזיר. כי כמו שאתה
רואה שהתורה גדה אותך כדי שלא תגיע לגופה
של עבירה. ככה אדם צריך לדעת לגדור את
עצמו כדי שלא ליפול בתוך העבירה עצמה. אלה
הדברים שנאמר כאן בדיני נזיר. והגדולה
שדווקא זה נאמר בנזיר כי זה לא בעבירות של
חז"ל, זה לא בעבירות של תקנה, אלא מה? הוא
יז מעצמו. אז גם בדבר שהוא יז מעצמו בוא
תשמע, תעשה גדרות כדי שאתה לא תיפול. אף
על פי שאתה רעם מעלה, אתה נחשב נזר אלוקיו
על ראשו, יש לך דין של כהן גדול, שלא
תחשוב שאחומרים היום בעברית, תעוף על עצמך
ותחשוב שהגעת לאיזה דרגה גבוהה מדי. הי,
אומר, תשמע, אתה יכול ליפול עם הדרגה
הגבוהה שלך. טוב, אלה הדברים בסיעתא
דשמיא. הנושא של גדרים וסייגים הוא נושא
שאני רוצה לדבר עליו היום בסיעתא דשמיא
כדי להגיע לאיזשהיא נקודה מאוד מעניינת
ולבאר אותה עד כמה שהיא ידנו משגת. הנושא
של גדרים וסייגים זה מצווה בתורה. המצווה
נמצאת בפסוק האחרון בפרשת אחרי מות
והזכרנו את זה בשנה זו בפרשת אחרי מות
ואנחנו רוצים בעזרת השם ללכת לתוספת דברים
שלא נאמרו אז וללמוד אותם בסיעתא דשמיא.
אומרת הגמרא הפסוק האחרון של פרשת אחרמות.
ושמרתם את משמרתי לבלתי עשות מחוקות
התאבות אשר נעשו לפניכם ולא תתמו בהם אני
השם אלוקיכם. אומרים חז"ל בגמרא יבמות דף
כא ושמרתם את משמרתי אומרים חז"ל עשו
משמרת למישמרתי דהיינו צריך לעשות גדרים
וסייגים לעבירות כדי לא ליפול בגופה של
עבירה אלה הדברים שחז"ל לומדים הגמרא שם
מביאה עוד כמה וכמה לימודים אנחנו לא
נעסוק בזה עכשיו רק נביא את הגמרא הזאת
שאדם צריך לעשות לו סייגים וגדרים המשנה
במסכת אבות בפרק א' אומרת המשנה
משה קיבל תורה מסיני הוא מסרה ליהושע
ויהושע לזקנים וזקנים ונביאים ונביאים
מסרונשי כנסת הגדולה הם אמרו שלושה דברים
הבו מתונים בדין והעמידו תלמידים הרבה
ועשו סייג לתורה אז יש לנו כאן מה כמה
וכמה דברים אומרים חז"ל אחד הדברים הבו
מתונים בדין והעמידו תלמידים הרבה ועשו
סייג לתורה אדם צריך לעשות גדרים וסייגים
לתורה
דהיינו הצמל שחז"ל הקדושים במשנה הראשונה
במסכת אבות לנו חז"ל שאחד התפקידים של מוש
קיבל תורו מסינה מסורו לושע ויהושע
לזכינים וזקן לויים אחד הדברים העיקריים
שאומרים לנו חז"ל להעמיד תלמידים הרבה
להיות מתונים בדין ולעשות צייג לתורה
דהיינו תפקיד של חז"ל לגדור גדרים ולומר
עד כאן אתה עד כאן לא להתקדם מעבר לזה כדי
שלא תיפול בתוך הבור וזה הגדרים ועשי שגים
זה כמו גדר שאתה שם מסביב לפרדס או שם
מסביב למקום ששם בונים כדי לא להסתבך ולא
ליפול בתוכו. טוב, היסוד הזה
הוא סוגיה מאוד מאוד מעניינת שנמצאת באבוד
דרבי נתן בפרקים א' וב. ידוע לכולם אבוד
דרבי נתן מופיע קצת ביתר רחבה מעבר לפרקי
אבות.
ושמה למשנה הזאת הבו מתונים בדין והעמידו
תלמידים הרבה ועשו סייג לתורה אומרים חז"ל
אני אקרא את הדברים בפנים פרק א' משנה ה
ועשו סייג לתורה ועשה סייג לדבריך כדרך
שעשה הקדוש ברוך הוא סייג לדבריו תעשה אתה
סיג אל דבריך למה שאתה מקבל עצמך שלא
תיפול לא תעבור על זה כדי שהקדוש ברוך הוא
עשה סיג לדבריו ואאדם הראשון עשה עשה סיג
לדבריו ותורה עשתה סייג לדבריה ומשה עשה
סייג לדבריו ואף נביאים וחכמים עשו כולם
סיג לדבריהם גם הנביאים וגם החכמים עשו
סיג לדבריהם איזה סייג עשה הקדוש ברוך הוא
לדבריו דבר ראשון צריך לדעת שכאן כתוב סיג
זה לא הכוונה שהקדוש ברוך הוא עשה גדר אלא
הכוונה כאן מה שמתכוון את המשנה לומר
שהקדוש ברוך הוא הזהיר קודם על מה שעתיד
להיות תדע לך אם אתם לא תתנהגו ככה וככה
אז כך יהיה זה כמו שאני אומר לך, אם אתה
לא תיזהר להיכנס לקרם, הסוף יהיה שאתה
תאכל מן הענבים. אז לכן הקדוש ברוך הוא
הזהיר אותנו שאם אנחנו לא נעשה ככה וככה,
התוצאה תהיה כזאת וכזאת. אמנם אין כאן
גדר. הקדוש ברוך הוא לא עשה גדר, אבל הוא
הסביר משהו. בוא נראה מה אמרו חז"ל. איזה
סיגקה הקדוש ברוך הוא? פסוק שמופיע בספר
דברים בפרק כ"ט. ואמרו כל הגויים, על מי
עשה השם ככה לארץ הזאת? מה הקדוש ברוך הוא
עשה לארץ הזאת? מלמד אומרת המשנה שגלוי
היה לפני מי שאמר והיה העולם שעתידים
הדורות כך לומר על מי עשה השם ככה לארץ
הזאת מכורף הגדול הזה הקדוש ברוך הוא ידע
שאומות העולם ישאלו מה הקדוש ברוך הוא
עושה לעם ישראל מה הטענות שיש נגד עם
ישראל מדוע הקדוש ברוך הוא מעניש אותם כל
כך הרבה אז ישאלו הגויים שאלות לפי כך אמר
הקדוש ברוך הוא למשה משה כתוב והנח לדורות
הבאים ואמרו אתה רוצה לדעת מה התשובה על
אשר עזבו את ברית השם וילכו ויעבדו אלוהים
אחרים וישתחוו להם אלוהים אשר לא ידעו ולא
חלק להם הלמדת שעשה הקדוש ברוך הוא סייג
לדבריו אז הקדוש ברוך הוא הודיע מראש
שהיות ועם ישראל כל מיני דברים נוראים
ואתה תשאל מכורי האף הגדול הזה גם עכשיו
אתה שואל את עצמך מכורי האף הגדול הזה מה
הקדוש ברוך הוא טובע מאיתנו בדרום צרות
בצפון צרות בצפת אי אפשר היה לחיות
בחג השבועות ישבו במקלטים שבע שמונה הזקות
בחג השבועות בטבריה בכל המקומות כבר זה לא
מה שנקרא זה כבר לא בשטחים פתוחים זה נופל
כבר בתוך הערים ואתה שואל מאור יהיה אף
הגדול הזה הקדוש ברוך הוא מדבר איתנו כל
אחד שאומר אנחנו אין פתרונות לקדבמים
הקדוש ברוך הוא לא שלח קדבמים כדי שלא
יהיה פתרונות הקדוש ברוך הוא שלח קדבמים
כדי שנשאל מאור ריף הגדול הזה מה הקדוש
ברוך הוא טובע מאיתנו עוד מעט שלוש 300
חיילים נהרגו מאז שנכנסו מעל שבעה חודשים
חיילים שיצאו לפעול כל אחד שואל את עצמו
מאור ייעף הגדול הזה על מה הקדוש ברוך הוא
טובע מאיתנו אומר הקדוש ברוך הוא ישאלו
אומות העולם מה קרה מה קורה מה התשובה
תענה להם על אשר עזבו את ברית השם והלכו
ויעבדו אלוהים אחרים מה אתה חושב ש זה קרה
סתם יש סיבה אז הקדוש ברוך הוא התריע קודם
ואמר רבותיי אני מודיע לכם מה עתיד להיות
וזה פירוש דבר שהקדוש ברוך הוא עשה סייג
לדבריו הסביר מר ראש מה עתיד להיות אלה
הדברים איזה סייג עשה האדם הראשון לדבריו
הרי הוא אומר ויצב השם אלוקים על האדם
לאמור מכל עץ הגן הכול תאכל ומעץ הדעת טוב
ורע לא תאכל ממנו כי ביום אוכלך ממנו מות
תמות הקדוש ברוך הוא אמר לאדם הראשון תדע
לך מכל עץ הגן החול תאכל ומעץ הדעת טוב
ורע לא תאכל ממנו כי ביום אוכל ממנו מות
תמות מופיע פה פעמיים איתה הכוונה על מה?
על אדם וחווה. מותמות גם אתה וגם היא וחוץ
מזה גם אתם ותולותיכם כי אם לא יהיה האדם
הראשון אז גם לא יהיה התולדות אז לא תמות
הכוונה מות תמות אתה והתולדות הבאים
ואחריך אומרת המשנה באבות דרבי נתן לא רצה
אדם הראשון לומר לחווה כדרך שאמר לו הקדוש
ברוך הוא לא רצה להגיד בדיוק אותו דבר אלא
מה רצה להוסיף על מה שהקדוש ברוך הוא אמר
וההוספה הזאת נקראת בשם סייג הוא רצה
להוציא סיג לדבריו אמר יותר ממה שאמר לו
הקדוש ברוך הוא. ומה הוא אמר? ומפרי העץ
אשר בתוך הגן אמר אלוקים לא תאכלו ממנו
ולא תגעו בו פן תמותון. הוא הוסיף עוד דבר
אחד. לא רק לא לאכול גם לא לגעת. הוא נתן
תוספת. והתוספת הזאת זה תוספת שהקדוש ברוך
הוא לא אמר. אלא מה? הוא עשה סייג. כמו
שאתה עוסר לנזיר. הנה יש לנו זכור זחור
אמרה לנזירה אל קרמה לא תקרב. האיסור הוא
אכילת הנבים. אבל אף על פי שהאיסור אכילת
הנבים מה אנחנו אומרים לנזיר שחור זכור
אמרי לנזיר על קרמה לא תקרב בא האדם
הראשון אמר אסור לאכול בדרך כלל אם אתה
נוגע אתה גם טועם נכון אתה בא לחנות של של
פיצוחים אתה מתחיל לגעת במוצרים אתה רוצה
לדעת אם זה מדי מלוח לא פחות מלוח אתה
לוקח את זה שש שבע שמונה בוטנים כי זה
שיעור לברכה אחרונה שלא צריך רק ברכה
ראשונה או אם אתה לוקח שמה את הזה עם ה עם
הכיסוי הזה יש לך כבר על המכיו צריך כבר
קצת יותר כשיש שמה מלא קמח אז בקיצור אתה
בא ואתה מתחיל לחרסם ברוך השם צריך לדעת
אז לכן מה הוא רצה רצה לסגור את זה כדי
שלא יבואו לידי אכילה אז מה הוא עשה ולא
תיגעו בו שואלת הגמרא אומר המדרש אז לכן
אדם הראשון שינה ממה שהקדוש ברוך הוא אמר
ונתן תוספת והסייג ומה הסייג גם לא לגעת
מעבר לזה שלא לאכול גם לא לגעת שואלים
המפרשים שאלה נכונה מאוד ראיתי את זה
בקונטרס שנקרא מלא הארק דה
שהוא שואל שאלה, מה פירוש דבר איך הרגו
אותם? הרי בשר כל הם היו אנשים בני יומם.
הרי בן יומו לא נאנש. למה לא נאנש? כיוון
שמענישים מגיל 13 בבית דין של מטא ובעונשי
שמיים ממתי מענישים? מגיל 20. אז איך יכול
להיות שבאותו יום מעניש אותם? באותו יוםחה
ממנו מותמות. איך מות תמות? צריך להגיע
ל-20 שנה. כך הוא שואל. וידוע לכולם שזה
הכל התרחש ביום הראשון. זה לא לקח 20 שנה.
אלא בשעה ראשונה עלה במחשבה, נתייה שנייה,
נתייעץ עם מלאכי השרת, בשלישית כיבו,
ברביע גיבלו, בחמישית רקמו, בשישית הצאו
גולם, בשביעית פח בו נשמה, בשמינית הכניסו
לגן עדן, בתשיעוה עליו לאכול מעץ הדעת,
בעשירית צרח ב-1 נידון, ב-12 יצא בחנינה.
פור דבר, זה קרה באותו יום, אז איך אתה
מעניש אותו באותו יום או תמות? אומר מביא
שמה בשם עץ יוסף שאומר תנו רבנן בר כפרה
אמר אדם וחווה כבני 20 שנה נבראו זאת
אומרת הבריאה שלהם הייתה כבני 20 שנה אף
על פי שנבראו באותו יום אבל נבראו מה זה
נבראו נבראו במילואם בצוויונם ובתוקפם
כבני 20 אתה יודע שאדם הראשון עמד על
רגליו באותו רגע שבשביעית נפח בו נשמה הוא
נעמד על רגליו והתחיל לדבר הוא דיבר על
הרגע הראשון והוא ראה שכל החיות באים אתם
משתחווים לו. הוא אמר מה אתם משתחווים לי?
בוא ואני ואתם ונשתחווה לפני מי שאמר והיה
עולם. מה אתם משתחווים לי? והיות
הם הם האדם הראשון עמד על קומתו ודיבר
וכולם פתחו ואמרו השם הלך גאות לבש. אז
פירוש דבר שהם היו בצוויונה בו בקומתם. זה
לא כמו שהיה מתינוק נולד עד שהוא הולך
לוקח זמן עד שהוא מדבר לוקח עוד זמן. אז
בכל אופן זה לוקח הרבה זמן עד שהוא מגיע
לקומתו וצביונו. ולכן אומר האדם הראשון כך
הוא מביא בשם מדרש שנבראו בני 20 שנה
בקומתם ובזיונם עד כאן הדברים שמביא הספר
עץ יוסף נפלא ביותר ורצה ורצה אומר המדרש
לשמור את עצמו ואת חווה מן העץ אפילו
בנגיעה הוא רצה לשמור שאף אחד לא יגע בעץ
לכן הוא הוסיף על מצוות האכילה הוציא גם
איסור נגיעה לא לגעת בעץ אומר אומרת המשנה
ובאותה שעה היה נחש הרשע היה שם נחש רשע
נטל עצה בליבו. הנחש חישב מסלול. הנחש
התפקיד שלו הוא להשיד בני אדם לדבר עבירה.
אומרים חז"ל הוא היצר הרע. הוא יורד
ומחתיא, עולה ומקטרג, יורד ונותן נשמה. כך
אומרת הגמרא על השטן וזה הנחש. זה אותו
דבר. אמר הועיל ואינני יכול להכשיל את
האדם אלך ואכשיל את חווה. למה הוא חשב שאי
אפשר להכשיל את אדם? אז ראיתי שמביאים
פרקי מביאים מדרש תלפיות של רבי אליהו כהן
מזמיר בערך חוה שהאדם הראשון לא ידע לדבר
שפת חיות לא ידע לדבר אז הנחש ממילא לא
יכל לתקשר איתו כי לא ידע שפת חיות כך הוא
מביא חווה ידע שפת חיות אני לא יודע מאיפה
היא ידעה מה שהוא לא ידע מאיפה יש את הט
ככה הוא מביא מדרש תלפיות שאומר המדרש
תלפיות שחווה דיברה והיות וחווה דיברה אז
לכן הוא ידע הייתה הם כל חי. אז לכן היא
גם דיברה את השפה שלהם. זה מה שכתוב בספר
מדרש תלפיות. איפה היה אדם הראשון? מה הוא
חושב? הוא יכול להחתיא את חווה. איפה האדם
הראשון? אז חז"ל במדרש מביאים שתי דעות.
אחד אומר ישן היה. הוא הלך לישון. אל
תשכחו עבר ניתוח באותו יום הוציאו לו צלע.
יכול להיות שהוא גם היה עייף מהעניין הזה.
אז הוא הלך לישון. ישן היה. הוא ניצא לזה
שחווה
הייתה לבד והוא ישן. לכן הוא החטיא אותה.
מדרש אחר אומר, לא נטלו הקדוש ברוך הוא
וסיבבו בכל העולם להראות לו מכאן מקום
ישוב. הקדוש ברוך הוא לקח אותו לטיול
והראה לו בדיוק איפה עתיד לקום מקום ישוב.
הראה לו כל מקום ומקום איפה עתיד להיות.
ככה הקדוש ברוך הוא לקח אותו. דרך זה
שהאדם הראשון ישן נפסקה הלכה. כך מופיע
הירושלמי בהלכות ראש השנה. אין לנו כבר
הרבה זמן עד ראש השנה. בסך הכל ארבעה
חודשים ואנחנו שמה. עוד ארבעה חודשים בעת
הזאת אנחנו כבר נמצאים ערב יום כיפור
בסיעתא דשמיא יש לנו כבר מצווה תשיעי
ועשירי אבל בכל אופן יש לנו ראש השנה מה
כתוב בראש השנה כל מן דדמיך בראש השנה מי
שישן בראש השנה ישן מזלו כך אומר הירושלמי
למה מי שישן בראש השנה ישן מזלו ומי שלא
ישן מי שבוכה בראש השנה בוכה מזלו מי
שצוחק בראש השנה צוחק מזלו מה זה מי שמישן
בראש השנה אומרים המפרשים זה נאמר דווקא
על שינה למה? כי מתי נברא אדם הראשון? אדם
הראשון נברא בראש השנה. זה הזמן שהוא
נברא. הוא נברא בריאת העולם הייתה בכי
בחודש אלול. אם היה בכי חודש אלול זה
הביוקר יום ראשון היה בכף הה באלול. אז
יום א' דראש השנה הוא יום בריאת האדם.
והיות ואדם ישן ניצל נחש את העיתוי הזה
ובא להחתיא את חווה. ובגלל זה ירד כל
החורבן לעולם בגלל הדבר הזה. לכן מה
אומרים לנו? כן אמרנו חז"ל תשמע
אל תישן בראש השנה כי כל החורבן שירד
לעולם ירד כתוצאה מזה שאדם הראשון ישן ובא
הנחש ופיתה את חווה אומר אומרת המשנה הלך
הנחש וישב אצלה וירבה עם השיחה רבא את
השיחה וכידוע לכולם שמה שחז"ל הקדושים
אומרים אל תרבה שיחה
עם האישה ואפילו בדיבור מועט פשו דבר גם
אם זה דבר מועט גם לא הגמרא מביאה במש
מסכת עירובין שברוריה אמרה לאחד מרבותינו
ששאל אותה מה הדרך ללוד אז מה היא אמרה לו
מה אתה כל כך מדבר כל כך הרבה צריך להגיד
רק במילה בשתי מילים באיזה ללוד למה צריך
להגיד באיזה דרך הולכים ללוד אל תרבה שיחה
עם האישה מה אתה מדבר כל כך הרבה דבר קצר
באיזה ללוד ככה אדם צריך לחסוך לא להוציא
מילים חופץ חיים תמיד היה דוגל בעניין הזה
שאדם צריך לחשוב בדיבור שהוא מוציא מהפה
שלו צריך לחשוב אם הוא שולח מברק פעם מברק
היה מברקים אתם אתם זוכרים היה מברקים פעם
אז אדם היה מצלטל והיה מחייב הייתה שולח
מברק ברכה מברק ברכה למישהו שמחתן ילד
אומר לו מזל טוב לנישואי בנחה מאחל מוישה
ברקוביץ יפה מאוד אז תמיד בן אדם חושב הרי
כל מילה עלתה 10 ש₪ אז אני אומר מזל טוב
לנשואי בנחה בשעה טובה ומוצלחת אז אתה
אומר מלא מילים אז דבר ראשון בשעה טובה
ומוצלחת עושים מילה אחת בשעתום ברוך השם
מזל טוב גם עושים במילה אחת
מזט מזל טוב אתה לא צריך לעשות מזל טוב
חוץ מזה לירוסי בנחל מה אתה אומר לו מזל
טוב שהוא נהיה בן 70 אתה שולח את זה על
עולם חתונות אז הוא יודע שהבן שלו ברוך
השם מלא הכל בסדר גמור אתה מנסה לצמצם כדי
לחסור אמר חופץ חיים ככה אדם כשהוא מדבר
צריך לדעת לא להעריך כי יש שם מאמר חז"ל
שאומרים שלאדם יש כמות מילים שאיתו הוא
יורד לעולם כל אחד יורד עם כמות מילים
שהוא יורד לעולם אם הוא גומר את המכסה
נגמר הסיפור הוא לא יכול לדבר. אז או שהוא
מקבל אירוע מוכי ואז אירוע מוכי לא יכול
לדבר או שהוא לא יכול לדבר בגלל שיש לו
הוא נהיה אילם או כל מיני דברים אחרים.
לכן אדם צריך לשמור על הפה שלו כי כל אחד
יורד גם אם הוא יושב אין לא אין קשר
לקצובת החיים אדם יכול לחיות 100 שנה
ולדבר רק 80 שנה הוא דבר הוא חי אבל הוא
יושב על הגנה ולא יכול לדבר כבר לא יוצא
לו שום דבר הוא יכול לכתוב אז לכן אומר
החופץ חיים אדם צריך לחסוך במילים מה שאתה
לא צריך לדבר אל דבר מה שאתה צריך לדבר
דבר זה ודאי לצורך מצווה תורה לא נחשב
בתוך העניין הזה תורה אדם יכול לדבר כל
הזמן אלה הדברים אם ככה אדם צריך לחשוב לא
להרבות שיחה אומרת המשנה אמר לה אמר הנחש
לחווה אם לנגיעה את אומרת את אמרת שהקדוש
ברוך הוא אמר לא לאכול ממנו ולא לגעת אם
את אומרת על נגיעה ציווה עלינו הקדוש ברוך
הוא הרי אני נוגע בו ואינני מת אפת אם
תגעי בו היא את מתה אומר להנחש מה אמר
שהקדוש ברוך הוא ציווה גם על נגיעה אומר
בוא תראי אני נוגע לא קורה שום דבר מה
פירוש הדבר ציווה עלינו מה זה ציווה עלינו
ציווה עליכם לא עלינו מה הוא קרא ל עצמו
ביחד
אני ואת נצטוונו איפה אני ואת נצטוונו
ציווה עלינו איפה ציווה עלינו ציווה עליכם
לא עלינו הנחש מדבר על עצמו מה התשובה
אומר המהרזו כן כתוב במדרש שאף על החיות
והבהמות נאסר לאכול מעץ הדעת ולכן הוא
אומר ציווה עלינו נאמר גם לנו לא לגעת אתם
יכולים לאכול מכל עץ הגעה אתם רוצים אתם
יכולים לאכול גויבות ושק ומנגו וכיו ואנס
רק בי הקוצים להוריד מקודם את הקוצים שלא
יתקע לכם בגרון אז אפשר לאכול כל הכל רק
דבר אחד צריך לדעת שגם עלינו ציווה חוץ
מאת הדעת אסור לו לו לאכול טוב עד כאן
הדברים בסיעתא דשמיא מה עשה הנחש באותה
שעה עמד ונגע באילן בידיו וברגליו בהתחלה
הוא נגע בידיים וברגליים שלו דבר ראשון
צריך לדעת שלנחש לפני שהקדוש ברוך הוא אמר
לו על גכונך תלך היה לו ידיים ורגליים יש
כזה מין זה טעה קוראים לה היא גונה משהו
כזה
איך
גואנה
טוב גואנה אז יהיה גואנה זה הולך כמו נחש
כזה ארוך ויש לו ידיים ורגליים יש לו ארבע
רגליים אז אותו דבר היה נחש זה הצורה שלו
וחתכו לו את הידיים ואת הרגליים חתכו לו
אמר לו על גכונך תלר אז מה הוא עשה הוא
נגע עם הידיים ואת הרגליים שלו התחיל
לנענע את עץ הדעת עד שנשרו הפירות ממנו
ויש אומרים לא נגע בו כל עיקר הוא לא נגע
בעת אלא מה כיוון שראה אותו אילן היה צובח
עליו ואומר רשע אל תיגע בי וכתוב בחז"ל
שלעתיד לבוא שאדם יבוא לחתו אז אותו דבר
שהוא בא לחתו אומר רשע אל תיגע בי כך כתוב
וזהו שנאמר אל תביאני רגל גאווה אל
תביאיני רגל גאווה סופי תיבות שזה זה לילה
ירד חושך לעולם כתוצאה מזה וראשי תיבות
שלו אתרוג מה זה אתרוג למן דאמר אתרוג היה
הרי הגמרא מביאה שלוש דעות הגמרא במסכת
סנהדרין דף ה הגמרא בברוכת אומרת הגמרא חד
אמר תאניה היה אחד אומר גפן היה ואחד אומר
חיטה היה שלוש דעות במדרש מופיע רבי יצחק
מנקו אומר אתרוג היה אז ראשי תיבות אל
תביאני רגל גאווה ראשי תיבות אתרוג ויד
רשעים אל תני אומר דוד המלך בתהילים עד
כאן הדברים שיש לנו בדברי רבותינו פירוש
דבר אדם הוסיף על מה שאמר לה הקדוש ברוך
הוא והתוספת הזאת הביאה לכך שהנחש פיטה
אותה דווקא בקטע הזה שאמר הנה אמרת לו
נוגע הנה אני נוגע לא קרה והוא קלל את
עצמו בתוכו
ציווה עלינו. גם אני נסתותי לא לגעת. הנה
אני נוגע והכל בסדר גמור. אלה הדברים.
טוב. ממשיכה המשנה ואומרת איזה צייק שעשתה
תורה לדבריה. מה התורה עשתה ציג? כתוב
בתורה ואולישה בנידה טומתה לא תקרב. זאת
אומרת רק אסור לקרב אליה. שמה תאמר דברים
אחרים. כן. אומרים חז"ל לא. מה פתאום
שאפילו ישן אמה לא בבגדה והיא בבגדו? בשום
פנים ואופן לא לא שום איסור קרבה. זה
תוספת שהתורה נתנה מעבר למה שכתוב בתורה.
ואיזה סייה כשעשה משה לדבריו? הרי הוא
אומר ויאמר השם אל משה אלך אלם וקידשתם
היום ומחר. לא רצה משה הצדיק לומר להם
ישראל כדרך שאמר לו הקדוש ברוך הוא אלא כך
אמר להם יהיו נכונים לשלושת ימים אל תיקשו
אלישע והוסיף להם משה רבינו יום אחד
מעצמו. משה רבינו הוסיף עוד יום אחד
מעצמו. וזה אחד מהדברים שעשה משה מדעתו
והסכימה דעתו לדעת המקום. משה רבנו הוסיף
על מה שהקדוש ברוך הוא אמר והקדוש ברוך
הוא הסכים איתו. שבר את הלוחות והסכימה
דעתו לדעת המקום. מאיפה אנחנו יודעים כתוב
בסוף התורה מה כתוב?
אמר לו הקדוש ברוך הוא לעיני כל ישראל אמר
לו הקדוש ברוך הוא ישר כוכך ששיברת. הקדוש
ברוך הוא אמר לו תודה רבה שהוא שבר את
הלוחות למרות שמשה רבינו נאבק עם הזקנים
מופיע כאן בעבודה רבי נתן סביב העניין הזה
שמשה רבינו ירד הוא נאבק עם הזקנים הם רצו
לתפוס את הצד של אדם לחברו ולא לאפשר למשה
רבינו לשבור אותו אמרו לו הם עברו על
אנוכי ולא יהיה לך למה אתה רוצה לפגוע ולא
תרצח ולא תנף ומשה רבינו חטף את הלוחות
מידיהם ושבר אותם שבר אותם לעיניהם אמר
להם משה רבינו אם אין אנוכי
אין גם לא תרצח. אם אין לא יהיה לך, אין
גם לא תינב. זה אותו דבר. זה הולך ביחד.
הראיה שרצחו את חור. רצחו אותו. משה רבינו
אמר, מי שאין לו את זה, גם אין לו את זה.
ובמדרש אחר כתוב שהרגו גם את ה-70 זקנים.
אז פירוש דבר לא רק חוגרה, גם השבים
זקנים. כך מופיע במדרש אחר. והסכימה
הקדוש ברוך הוא ביחד עם משה רבנו, פירש מן
האישה, פירש מן אוהל מועד והסכימה דעתו
לדעת המקום. משה רבינו לא נכנס לאל מועד
אלא אם כן הורה לו הקדוש ברוך הוא ויקרו
אל מושה וידבר השם אליו מאוהל מועד לימור
אומרים חז"ל משה רבינו לא נכנס לאוהל מועד
אלא אם כן הקדוש ברוך הוא אמר לו להיכנס
ולא אומרים חז"ל אף על פי שמשה רבינו בנה
את המשכן עשה את המשכן אומר משה רבינו
בניתי את זה עבור הקדוש ברוך הוא אני לא
נכנס מתי שאני רוצה ברגע שהקדוש ברוך הוא
קורא אני נכנס לא קורא אני לא נכנס אז
פירש מן אוהל מועד והסכימה דעתו לדעת
המקום. פירש מן האישה והסכימה דעתו לדעת
המקום. משה רבינו פרש מן סיפורה כיצד אמר
משה רבינו, מה עם ישראל שלא נתקדשו אלא
לפי שעה? הקדוש ברוך הוא הכין אותם למעמד
הר סיני כי הקדוש ברוך הוא ירד על ההר ולא
נזדמנו אלא כדי לקבל עליהם עשרת הדיברות.
הקדוש ברוך הוא בא וקיבל אותם כדי לקבל
עשרת הדיברות. אמר לי הקדוש ברוך הוא, לכי
לעם וקידשתם היום ומחר ואני שאני מזומן
לכך בכל יום ויום ובכל שעה ואיני יודע עם
מתי מדבר עמי או ביום או בלילה על אחת כמה
וכמה שאפרוש מן האישה והסכימה דעתו לדעת
המקום הקדוש ברוך הוא הסכים עם מה שעשה
משה רבינו רבי יהודה בן בתירא אומר לו לא
פירש משה רבינו עם האישה עד שנאמר לו מפי
הגבורה הוא אמר ואתה פה המודמדי ואתם שובו
לכם
לא עליכם. פירוש דבר הקדוש ברוך הוא אמר
הם כולם יחזרו לו עליהם ואתה נשאר פה. אז
זה הסיג שעשה משה רבנו. אלה הדברים
שמופיעים בעבוד רבי נתן. איזה סייג עשה
איוב לדבריו? גם איוב עשה סייג לדבריו.
הרי הוא אומר כתוב שבתחילת ספר איוב בשעה
שהגיע ראש השנה, כך כותב שמה רש"י, הגיע
ראש השנה והשטן מגיע משות בארץ ומתהלך בה.
שואל אותו הקדוש ברוך הוא את השטן אז שמת
ליבך אל עבדי איוב אישתם וישר והאלוקים
ושר מרע הקדוש ברוך הוא נותן קומפלימנט
לאיוב צריך לדעת מי זה האיוב הזה בכלל אם
איוב היה בימי היה בימי אברם היה בימי
מושה הוא היה מהיועצים
מה עוצים היה בימי יעקב אבינו התחתן עם
דינה יש כל מיני דברים ויש אפילו דעה שרק
היה משל צריך לדעת מכל האופציות מי זה היה
בדיוק איוב יש עליו כמה וכמה מאמרים
הוא יכול להיות שהיה גלגול של טרח יש עליו
הרבה דברים שנאמרו על איוב. איוב בכלל
צריך סיפור פעם איזה שיעור שלם על איוב או
שתיים להסביר מה זה איוב הזה. בקיצור איוב
מה הקדוש ברוך הוא אומר השמת ליבך אליו
בדי איוב אישרי אלוקים הקדוש ברוך הוא
נותן לו כמה וכמה קומפלימנטים הגואה מבינה
מבאר את הקומפלימנטים האלה אשתם וישר וירא
אלוקים ושר מרע זה קומפלימנטים שאתה לא
זוכה לא כל בן אדם זוכה לכאלה מן
קומפלימנטים טוב אומרים חז"ל
מה עשה
אומרים חז"ל תע לך שהיה איוב שר מרע חוץ
מזה שכתוב עליו שהיה תם וישר ויראה לו
אלוקים ושר מרע היה כל המעלות הוא גם שר
מרע חז"ל הקדושים על פי מה שכתוב בתחילת
ספר איוב אמר הקדוש ברוך הוא ראית פעם דבר
כזה אמר לו מה אתה מתפלל שהוא כזה בן אדם
נתת לו בנים נתת לו בנות נתת לו אישה יש
לו ברוך השם הרבה הרבה נכסים מה אתה מתפלא
בוא נראה מה יקרה אם תגרד אותו בוא נראה
תתחיל להציק לו בוא נראה איך הוא מגיב זה
לא חוכמה ברוך השם נתת לו הכל יש לו ברוך
השם אישה בריאה וילדים בריאים וצאון ברוך
השם ובקר ויש לו ברוך השם שדות. בוא נראה
תתחיל לגרד, נראה מה הוא עושה. יש הרבה
אנשים שכל זמן שלא מביאים אותם לידי
ניסיון, הכל בסדר גמור. אחרי זה מה שבא
הניסיון הכי קטן רחמנא ליתן בוטים. וכן
אנחנו מבקשים כל יום אל תיבנו ידי ניסיון
כדי שלא נבוא לידי ביזיון. אמר לה הקדוש
ברוך הוא בבקשה אני מרשה לך לנסות אותו רק
אל תיגע בו. בוא לא אל תיגע. כל מה שמופיע
בספר איוב מופיע שם בהרחבה גדולה. טוב. מה
זה שר מרע? אומרת המשנה, מלמד שירחיק איוב
את עצמו מדבר המביא לעבירה. הוא החיק את
עצמו, הנה עשה סייגים. מה זה שר מרע? אם
זה עבירה, בטח שהוא לא עבר אותה. אתה אומר
שהיה תם וישר וירא אלוקים, אלא מה שר מרע?
הוא עשה לעצמו גדרים כדי לסור מהרע. פירוש
דבר, הוא בנה גדרות כדי לא ליפול בתוך
הרע. מה הוא עשה? עשה דברים גדרים להתרחק
מדבר שמביא לעבירה ומן הכיאור ומן הדומה
לקיאור. ומה תמות לומר אשתם וישר? אלא
מלמד שנולד איוב מהול. אילוב נולד מהול.
ומיד אחרי זה מביאה המשנה שמה רשימה
של אנשים שנולדו מהולים. דבר מעניין מאוד
מופיע שם רשימה שלמה וזה דבר פלא. כי גם
איוב זה הוא לא יהודי. אז מה זה משנה אם
הוא נולד מהול או לא נולד מהול? אף אדם
הראשון יצא מהול שנאמר ויברא אלוקים את
האדם בצלמו. אף שט יצא מהול שנאמר ויולד
בדמותו בצלמו אף נוח יצא מהול שנאמר איש
צדיק תמים היה בדורותיו תמים הכוונה יתהלך
לפניי והיה תמים נאמר אצל אברהם אבינו אף
אף שם יצא מהול שנאמר הוא מלכי צדק מלך
שלם אף יעקב יצא מהול שנאמר ויעקב אשתם
יושב אוהלים אף יוסף יצא מהול שנאמר אלה
תולדות יעקב יוסף וכמו שיעקב נולד מהול גם
יוסף נולד מהול וכך הוא מביא דבר נפלא
ביותר יותר אף משה יצא מהול שנאמר ותר
אותו כי טוב הוא ומה ראתה אמו בו שראתה
שהוא משובח בכל אדם אלא שיצא מהול אף בלעם
הרשע יצא מהול שנאמר נאום שומע עם אל
פירוש דבר שהוא יצא ואף דוד המלך יצא מהול
שנאמר מכתם לדוד ואף ירמיה יצא מהול שנאמר
בטרם מצרך בבטן ידעתיך ובטרם תצא מרחם
הקדשתיך ו זרוב יצא מהול רשימה שלמה מה
שמופיע פה על אנשים שיעצו מהולים? מה
המשמעות של זה שנולד מהול? זה דברים
שצריכים ביאור. אבל חז"ל פה מביאים רשימה
שלמה ואיוב מנוי ביניהם. טוב, מה עשה
איוב? מופיע בספר איובק לא. אמר איוב,
ברית קראתי לעיניי ומה אתבונן על בתולה?
איוב קיבל על עצמו שלא להסתכל אפילו על
נערה בתולה. זאת אומרת, מה דכר שמי אשתיש?
אני מדבר אפילו נערה בתולה שהוא יכול לצאת
אותה לאישה הרי אדם יכול לקחת למלא חרם
דרבנו גרשום אדם יכול לצאת כמה וכמה נשים
הוא אומר אני נשוי יש לי אישה לא מסתכל גם
על בתולות לא מסתכל ולכן החמיר על עצמו
אומרים חז"ל ולא דברים קל וחומר ומים
בתולה זו שאם ירצה יסאנה לעצמו אם הוא
רוצה הוא יכול להתחתן איתה לכן מה החמיר
איוב על עצמו ולא נסתכל בה על אשתי של
הלחת כמה וכמה אם אסור לו להסתכל אם הוא
קיבל על עצמו שלא להסתכל גם על בחורה שהוא
יכול לשת אותה לאישה, אדם יכול לשת כמה
נשים שהוא רוצה אבל מה הוא אמר לא אני
גודר את עצמי לא מסתכל על בתולה ומפני מה
החמיר איוב על עצמו ולא מסתכל אפילו בתולה
משום שאמר איוב היום אני אראה את הנערה
הזאת אני ארצה להתחתן איתה היום היא תגיד
לי שהיא לא רוצה להתחתן לא רוצה כעבור חצי
שנה היא תרצה להתחתן ויציעו לשידוך מישהו
אחר והבן אדם השני התחתן איתה ואז מה ואז
אני אבוא אחרי שנה לשאול אותם אני רוצה
להתחתן התברר שהיא נשואה ואז מה יהיה יבוא
אחד וישאנה ואז המחשבה שלי נתנה תהיה
נתונה באשת איש אז הוא אמר אני לא מסתכל
על אפילו הבתולה זה המעלה הגדולה שהמצאנו
את אליוב כך אומרים חז"ל טוב רבותיי דבר
נפלא ביותר אני רק רוצה לספר לכם סיפור
אני לא זוכר את הפרטים של הסיפור אני
מקווה שאני די מדייק קראתי פעם סיפור מאוד
יפה על האדמורים לבית חסידות שנקראת דש דש
יש חסידות דש כמדומני פה ברחוב רבי טרפון
יש פה חסידות דש נכון פה יש הרבי משפחת
פנת משפחת פנד זה משפחת כמדומני זה משפחה
שבאה מ
מרומניה משפחה מפורסמת מאוד אני חושב שראש
השולצלת קוראים לו מרי יחזקאל או רבי
יחזקל פנד ככה אני חושב שהוא ראש השולשלת
אני מתנצל אני לא הספקתי לבדוק את זה רק
היום פתאום
בדרך לפה זה עלה לי הרעיון הזה. קראתי
סיפור
שראש השולשלת למד אצל יהודי צדיק אחד. אני
לא זוכר את שמו. קראתי עליהם סיפור. הוא
למד אצל צדיק אחד והוא אכל. שמה היה ישיבה
לא עם כמה מאות בחורים אלא כמה עשרות
בחורים וכל בחור קנה לעצמו אוכל בשוק. היה
שמה שוק וקנה לעצמה ירקות. קנה קנה חמש שש
עגבניות מלפפון פלפל קנה לעצמו וזה אכלו
אותו. סעודת בוקר. מה אתה אוכל? אתה אוכל
ירקות, לחם וירקות. יפה מאוד. בקיצור, הוא
יצא לשוק והוא יצא לשוק ורחש לעצמו כמה
וכמה מוצרים. אז זה לא חנות ירקות שמכילה
את הכל. יש דוכן של עגבניות ויש תוכן של
מלפונים ויש דוכן של פלפלים ותוכן של
תפוחי אדמה וקישויים וחצילים. מלא דוכנים
בשוק. כל אחד מהחקלאים שמגדל מוכר את
התוצרת שלו. יפה מאוד. זה לא כמו פה. אתה
בא היום לסופר הוא מביא לך הכל. כל אחד
בשוק מכר את התוצרת שלו. יפה מאוד. הוא
עבר שמה בשוק הוא ראה תוכן שמוכרים מלונים
מלון
מילון בקיצור בדרך כלל מה עושים במילונים
כל אחד מעלה ריח ניכוח יש להשם אתה לוקח
אות לוקח את ההוא ברוך השם אומר או או כאן
יש ריח טוב ברוך השם כמו באבותיך אם אתה
דופק ואתה אומר לו סובך בסוף יחתכו אותך
אתה דופק עליו ככה במילונים אתה מריח אותם
ברוך השם ריח טוב בקיצור הוא תפס כמה
מילונים הריח אותם פעם וכנראה לא עלתה
לריח מכוח הוא החליט שהוא לא לוקח את
המילונים הייתה שמה מוכרת נערה
שהייתה הבת שלה חקלאי בקיצור שמה אותו שם
בדוכן שימכור אבא שלה כנראה הלך לכתוף עוד
מילונים שיכלו למכור יום השוק בקיצור ראתה
שהוא נוגע במילונים ולא לוקח אז היא
הוציאה משפט מהפה שלה מה היא אמרה אפשר
צדיק זה בא לבית מלוני והיפתר בלא לינה
הוא בא לבית המלון נו יש פה מלונים בא
לבית מלוני וייפתר בלא לינה ברוך השב יש
פה כל כך הרבה מלונים איך יכול להיות שלא
תיקח איזה מלון איתך נו בקיצור הוא שמע
דבר חוכמה שהיא לקחה רשי בפרשתס ויצא על
יעקב אבינו שהקדוש ברוך הוא אמר אפשר צדיק
זה בא לבית מלוני מיד השקיע הקדוש ברוך
הוא חמה כך כותב רשי בשם חז"ל בפרשת ויצא
אז הוא הרים את העיניים שלו לראות מי
המוכרת הזאת שאמרה לו את דבר החוכמה פתאום
הוא תפס את עצמו אומר מה אתה מסתכל מה אתה
מסתכל מי אמרה לך את
קיצור הוא חזר לרבי שלו אמר רבי אל תשאל
מה קרה היום מה קרה אומר הלכתי לשוק הייתי
בדוחן מילונים הייתה שמה נערה אחת אמרה לי
את המשפט הזה ואני רציתי לראות מי אמר דבר
חוכמה והסתכלתי עליה אויבה ואסור להסתכל
איוב אפילו קראת ברית שלא להסתכל על בתולה
והסתכלתי עליה שלא לצורך בבקשה תורה לי
דרך תשובה אני רוצה תשובה על הדבר הזה ככה
אומר ה ככה אמר הבחור לרב שנני זוכר את
שמו אמר לו הרב במקום שאני אורא לך דרך
תשובה
יש פתרון הרבה יותר קל. כתוב בחז"ל, אסור
לאדם לקדש את האישה עד שיר תחליט שאתה
מתחתן איתה. ראית אותה ואתה מתחתן איתה
ובזה פתרת את הבעיות. כבר מותר לך להסתכל.
אומר סגור. סגור אני מתחתן איתה. יפה
מאוד. רק זה לא בעיה שלי. צריכים את
ההסכמה של ההורים שיהיה מה שנקרא מחיר
למשתקן שיהיה משהו ברוך השם תראה מה הוא
נותן. מה הוא נותן? מי הופך להיות מסתכן
יותר מהשני? יפה מאוד. טוב. אומר בבקשה.
שלח הרב מכתב להורים שלו, משפחת פנת שלח
להם מכתב שהוא מבקש שיבוא. הגיעו ההורים
ודחיפות, לא ידעו מה קרה. אז הוא מספר
להם, הבן שלכם הלך לשוק והרכוש משהו והיה
שמה בחורה שמכרה מילונים והוא הסתכל עליה
ועכשיו הוא מבקש דרך תשובה. אמרתי לו
שפשוט מאוד התחתן איתה ושלום על ישראל.
וכך פתרנו את הבעיה. הרי אסור לאדם לקדש
את האישה עד שהרנה רא אותה, התחתן איתה.
אומר לו מה? מה הבן שלנו משפחת פנטה
מפורסמת משפחת אצילות התחתן היא מוכרת
מילונים לא יקום ולא יהיה לא יקום ולא
יהיה משפחת פנת זה משפחת הצולה זה לא
יעבור אומר יעבור לא יעבור אומר בבקשה
תכתוב לו דרך תשובה יצום שלוש פעמים בשבוע
יתבול שי תבילות אין לו דרך תשובה מה צריך
לעשות אנחנו לא מתחתנים עם אחת שמוכרת
מילונים בשוק המרכזי לא יעבור דבר כזה הזה
לא עובר מסך אתן אותך להיות בת צדיקים דור
אחור עד דוד המלך מינימום לא עובר מסך טוב
בקיצור אמר אני מכיר את הבן שלכם לא יעזור
שום דרך תשובה הפתרון היחיד זה להתחתן וזה
לא יצא לו מהראש אתם לא מכירים כמה הוא
צדיק זה לא כל הזמן יהיה לו נר אם הוא ראה
אותה ויחשוב עליה אז בוא בוא לכו תגמרו את
השידור טוב האבא והאמא אומרים תשמע אולי
מהשם יץ הדוברו מה היו יכולים לעשות ילכו
לשוק ירו תראו במה מדובר. מי שמה מוכרת
מילונים. הלכו לשוק, ראו מי מוכרת
מילונים, חזרו לרב, אמרו לו, "תשמע, לא
מתחתנים איתה גם אם תעמוד על הראש. עד
עכשיו לא ראינו. עכשיו ראינו מה מדובר.
אין מה לדבר, זה לא עובר מסך." אומר, "חבל
על הזמן אנחנו לא לוקחים אותה. אין מה
לדבר." טוב. אומר, רבותיי, למה? מה קרה?
אומר, "זה גבוה מדי, זה נמוך מדי, היא כבר
נראית לגבד כמו מילון. בקיצור, עזוב לא
עובר, אנחנו לא מתחתנים עם הילדה הזאת.
נקודה אומר הרב לא יעזור לכם שום דבר זאת
תקלה ואיתה הוא התחתן לא יעזור שום דבר
קיצר הבינו מה הם פרצו בבכי אמרו כבוד הרב
מה אתה מציל עלינו הבחורה לא נראית כמו
שצריך ולא מתאימה לנו ואנחנו שושלת יוחסין
משפ אנחנו לא נקח אחת כזאת אמר להם הרב
אני לא יודע את שמו סליחה שאני לא זוכר את
שמו אמר להם הרב אני מבטיח לכם שהמניצואים
האלה בעזרת השם יהיו כל הילדים שיולדו להם
יהיו ילדים צדיקים ויראי שמיים וכולם כולם
יהיו צדיקים ויפים. ברוך השם. אמרתם שהיא
לא יפה, הם יהיו גם יפים. וברכתו התקיימה
עד לאחד. פירוש דבר שיש לך כאן איוב. אמר
אני לא מסתכל. למה לא מסתכל? אומר אולי
תתחתן. ומה יהיה? הצדיק הזה התחקל ובסוף
התחתן איתה. מה? אסור לאדם לקדש שיר
והתחתן איתה. טוב, עד כאן הדברים בסיעתא
דשמיא. ממשיכה המשנה ואומרת וחכמים עשו
סייג לדבריהם שחכמים אמרו כתוב בתורה
בשוכבך ובקומך דהיינו שאפשר לקרוא קריאת
שמע כל זמן שאתה שוכב באו חכמים ואמרו עד
מתי אתה קורא קריאת שמע חצות למה עד חצות
אומרת המשנה שאדם בא ממלאכתו אל יאמר אוכל
קמה ואשתה קמה וישן קמה ואחר כך אקרא
קריאת שמע ונמצא ישן כל הלילה אז לכן דבר
ראשון צריך לקרוא קריאת שמע כדי שלא יווצר
מצב כזה זה שאדם ירדם. אלה הדברים שעשו
חכמים סייג לדבריהם עד כאן בסיעתא דשמיא.
מה שמע מכל מה שלמדנו עד עכשיו, אם נסכם
את מה שאמרנו, שבח גדול יש לעשות סייגים
וגדרים. אדם צריך לעשות סייגים. הקדוש
ברוך הוא עשה סייג, אדם הראשון עשה סייג,
משה רבינו עשה סייג, איוב עשה סייג, חכמים
עשו סייג. אתה רואה שהדבר הזה נצרך לשמירה
על עבירות כדי שלא תיפול בתוך הבור לעשות
גדר שלא תתקרב אל הבור וזה הבניין הרוחני
של האדם לעשות צייגים וגדרים עד כאן
הדברים באה הגמרא במסכת סנהדרין דף כט
אומרת הגמרא אמר חזקיה מנין שכל המוסיף
גורע מאיפה אתה לומד שכל מי שמוסיף על מה
שנאמר בתורה גורע מאיפה לומדים את זה רב
משריה אמר מאחה בשעת עשיית אהרון אומר
אומרת התורה, מה הגודל של אהרון? ה-200
חצי אורכו והמה וחצי רוכבו ועמה וחצי
קומתו. אם כתוב עם 200 חצי אז כמה עמות
צריכות להיות אהרון? כמה? שתי עמות. אם
היה כתוב 200 אז זה 200. אם כתוב ה200
הוספת א'1 פירוש דבר שמה זה נהיה שתי
עמות. במקום 200 נהיה שתי עמות. אז כל
המוסיף אם לא היית כותב א' היה 200. אם
אתה מוסיף על זה א' אז מה אתה עושה? אתה
גורע מ200 מה נהיה לך? נהיה לך שתיים אז
פירוש דבר שהם 200 זה שתיים אז כל המוסיף
גורע חוץ מזה אומרת הרב רש"י מהח כתוב
ביריות מיזים אז הירתי ה1 יריות אם כתוב
ה-12 יריות כמה יריות זה? 11
11 אז יוצא שבזה שהוספת את העין הורדת אחד
כי אם היה כתוב 12 יריות אז היה לך 12
יריות אם כתבת א 12 יריות סימן שכמה יריות
זה 11 אומרת המשנה אומרת לנו הגמרא אמר
חזקיה מנין שכל המוסיף גורע שנאמר אמר
אלוקים לא תאכלו ממנו ולא תיגעו בו מה אמר
באה החווה ואמרה להנחש הקדוש ברוך הוא אמר
לא לאכול ולא לגעת כמו שאמר אדם הראשון
לחווה שהקדוש ברוך הוא אמר לא תאכלו ממנו
ולא תיגעו בו אומר רש"י שם ולא תיגעו בו
הקדוש ברוך הוא לא הזהירם על הנגיעה ומתוך
תוספת בזה שהם אמרו לא לגעת גראו שמה שדחף
הנחש את חווה על האילן עד שנגע בו אמר
לראי שאין מיטה לנגיעה כך גמלכילה לא תהיה
שהוא מגיע דחף אותה על העץ ורתה שלא מת
הראית אין זרם לא קרה שום דבר כמו שלא קרה
שום דבר שדחפו אותך על העץ ככה לא יקרה
קרה שום דבר כשאכלים יפה מאוד יוצא מכאן
שחז"ל הקדושים לא מסתכלים בחיוב על הוספת
הגדר הזאת מה הם אמרו כל המוסיף גורע כל
מי שמוסיף גורע אז היות כל המוסיף גורע אז
לכן הניין הזה של התוספת הוא לא דבר טוב
עד כאן הדברים רבותיי הפלא הגדול שבעבוד
דרבי נתן שהוא כל כך מחשיב ומדבר בשבחה של
עניין התוספות ועניין הסייגים פתאום אומר
העבודה רבי נתן
מופיע בפרק א' משנה ז'.
מי גרם לנגיה הזו? שואל עבוד דרבי נתן מי
גרם לזה שנגו סייג שסג אדם הראשון הסיג
שעשה אדם הראשון שעשה לדבריו ואמר שלא רק
אסור לאכול גם אסור לגעת מכאן אמרו אם שג
אדם לדבריו אין יכול לעמוד בדבריו מכאן
אמרו על יוסיף אדם על דברים ששומע אסור
לאדם להוסיף על דברים שהוא שמע לא להוסיף
יתר על זה ככה אומרת הגמרא רבותיי פלא
מופלא משנה אחת קודם אומרים חז"ל תלמד
מהאדם הראשון שמה עשה סג לדבריו והוסיף מה
הוסיף לא רק על איסור אכילה הוסיף גם
איסור נגיעה כאן באים חז"ל ואומרים זה כל
הצרות בהתחלה אומר תלמד מהאדם הראשון שלמד
מהקדוש ברוך הוא שהוסיף על דבריו ומשה
רבינו הוסיף על דבריו ואיוב הוסיף על
דבריו וזה הוסיף על דבריו וכולם הוסיפו על
דבריהם פתאום באים חז"ל ואומרים תשמע כל
המוסיף גורע אומרת הגמרא בסנהדרין כ"ט
אומרת כאן הגמרא תראה אדם הראשון בזה
שהוסיף את זה תראה מה קרה כל החורבן מה
קרה? שואל הספר יעבץ שם במקום על על עבודה
דרבי נתן יש פירוש על היעוץ ויש גם פירוש
של ספר שנקרא בניין יהושע. בספר בניין
יהושע זה ארוך מאוד בבות זה יותר קצר. אני
אומר את זה בקצרה מי שירצה יעיין שם בפנים
אומר גם ויעבץ ואותו דבר גם הבניין יהושע
שני מלאכים בסגנון אחד נתנבו בוודאי שטוב
וחשוב לעשות צייגים בוודאי הקדוש ברוך הוא
עשה צייג משה רבנו עשה סייג המשנה אומרת
ועשו סייג לדבריהם ועשו משמרת למשפרתי
התורה מצווה אותך לעשות אלא מה כשאתה עושה
סייג כותב הספר בניין יהושע ויש גופה של
מצווה אתה צריך לדעת מה גופה של מצווה ומה
מה גדר? פירוש דבר אל תכלול את שניהם. מה
הוא אמר? אמר אלוקים, לא תאכלו ולא תיגעו.
דהיינו הוא שם על הקדוש ברוך הוא את שני
הציבויים. גם איסור אכילה וגם איסור
נגיעה. דהיינו אמר אלוקים לא תגעו בו ולא
תאכלו ממנו. אז הוא שם את הכל על הקדוש
ברוך הוא. מה הוא היה צריך להגיד? אומר
רביני יהושע, הוא היה צריך לחלק את זה
ולומר הקדוש ברוך הוא אמר לא לאכול ואני
מוסיף גם לא לגעת. אז זה תוספת. באותו רגע
שהיה אומר לחווה שהקדוש ברוך הוא אמר לו
לאכול ואני הוספתי על זה גם איסור נגיעה
גם אם הוא היה דוחף אותה על העץ אומר מה
אתה רוצה הקדוש ברוך הוא לא אמר שמי שנדחף
על העץ מת הוא רק אמר מי שאוכל ממנו מת אז
ברגע שהוא מצא מה שאדם הראשון הוסיף את זה
בצ תוספת לעיקר פירוש הדבר הוא לא אמר שזה
דבר צדדי הוא אמר שזה העיקר הקדוש ברוך
הוא לא מרשה לא את זה ולא את זה היות והוא
תפס את זה כתוספת לעיקר זאת הסיבה שגרמה
לחטא עד כאן
דבריו של היבות ואותו דבר מפניין יהושע
שני מלאכים
בסגנון אחד אם ככה בסיעתא דשמיא אחרי
שלמדנו את זה אני רוצה להיכנס לסוגיה
שנלמד אותה בסיעתא דשמיא ביאור יפה יפה
שמופיע במשך חוכמה בפרשת בו ונלמד אותה
ונלמד כאן יסוד נפלא בעבודת השם
אנחנו ברוך השם נמצאים לאחר חג השבועות
שעבר עלינו לטובה ודרך אגב עכשיו מעמד הר
סיני נפתח בגדרים וסייגים אני לא רוצה
עכשיו להיכנס לזה אבל אם אתם שמעתם אתמול
מעמד הר סיני אומר הקדוש ברוך הוא למשה
רבינו ללכת לרדת את ה הגבל את ההר וקידשתו
אנחנו עברנו לפני חג השבועות בימים ראשון
שני שלישי עברנו שלושת
ימי הגבלה מה זה שלוש ימי הגבלה על מה
הגבלה איזה הגבלה שואל אור החיים הקדוש שם
שלוש ימי הגבלה למה
מה קרה? הקדוש ברוך הוא אמר שמה שאתה אני
יורד על ההר אף אחד שלא יגע מי שיגע בהר
עושה הכל יסתכל או ירו יראה במשוך היובל
הם הלו בהר אז מה יש לך שלוש ימי הגבלה
להגביל את ההר שלושה ימים קודם בשביל מה
פירוש דבר שמעמד הר סיני נפתח בגדרים
ישגים המעמד עצמו הקדוש ברוך הוא פתח
במאמר הזה בבקשה אני מבקש אל תתקרבו להר
למה בעוד שלושה ימים אני ארד על ההר אז
בעוד שלושה ימים תכתוב חוץ מזה אני לא
נכנס לשאלה זה נושא לשיעור בפני עצמו
אם בעוד שלושה ימים שהקדוש ברוך הוא ירד
על ההר מי יכל לגשת אל ההר? מי יכל לרדת?
שהקדוש ברוך הוא ירד על ההר אתם יודעים מה
נהיה שמה? רידת אדמה התחילה כך כתוב בחז"ל
ההרים רגדו כאלים גבעות כבני צאון אומר
רבנו בכך כותב הרמבן זה לא פרפרזה לא פיוע
אתה הרבה בחתונה הייתי בחתונה היה ריקודים
הרצפה רקדה אומר זה נכון מאוד אתה הולך
לפעמים לאולמות אתה מרגיש שהרצפה רוקדת
תגיד מזל טוב תלך זה לא בטוח לכן טוב תמין
במקומת קרקע לפעמים אתה רוקד וזה לא נבנה
כדי להיות אולם זה היה פעםזה קיצור אתה
נופל שמה היה כבר איזה מקום אחד שהיה
באיזה חתונה אחת
נפל בירושלים. אז לכן אומר, תשמע, העולם,
החורים רקדו, הרצפה רקדה. יפה מאוד. אומר
רבנו בחיה, זה לא פרפרזה, כך היה. מעמד הר
סיני נפתח ברעידת אדמה. רעידת אדמה
המכונה. כך כותב רבינו בחיי, זלזלה.
זלזלה. בפרסית אמרו לי, זלזלה זה רעידת
אדמה. ככה אמרו לי בפרסית. ככה אמרו אלה
שיודעים פרסית. זלזלה זה רעידת אדמה. כן.
נכון. הנה יש פה פרסים יודעים זלזלי. אחד
הטיל של האיראנים קראו לזה זלזל. זלזל זה
על שם זה מי שנופל עליו הוא נהיה פעמיים
זלו דבר. טוב בקיצור אז זה זלזל זה נופל
עושה רעידת אדמה נפתח ברעידת אדמה רבותיי
מי יכל להתקרב להר? מי הרב? ברגע הקדוש
ברוך הוא אמר אנוכי כולם נשמתם. מי
יכל להתקרב להר? היה צריך להחזיר אותם
כולם פחדו פחד מוות היה שמה מתו והחיו
ומתו והחיו. מה אתה צריך בכלל לצבות?
וכולם כתוב שהקדוש ברוך הוא הזיר אותם פני
האש הגדולה שירדה. הקדוש ברוך הוא ירד באש
כמו שנאמר בשלושה דברים ניתנה תורה באש
במים ובמידבור באש שנאמר והר סיני עשן
כולו עשן כולה כל מעמד הר סיני כל אש
רבותיי אז מי יכל להתקרב שלושת ימי הגבלה
שלושה ימים קודם הגבילו את ההר ואמרו אל
תתקרב להר מה אימונים שלא תקרב להר מי יכל
להתקרב להר טוב שלא צריך לדון עליהם לא
עכשיו אז מה אנחנו כבר נמצאים אחרי חג
השבוע אבל אתה רואה שמעמד הר סיני נפתח
בשלושת ימי הגבלה דהיינו היינו הקדוש ברוך
הוא פתח את מעמד הר סיני בגדרים וסייגים.
מי שמעריך בזה מאוד זה השם ישמואל בשם אבא
שלו אבניזר בשם מה צריך את כל הדבר הזה.
נשאיר את זה בעזרת השם לשיעור לפני חג
השבועות. טוב, מה שנוגע עלינו אני רוצה
ברשותכם להיכנס לסוגיה של המשך חוכמה ביחד
עם ביאור נפלא שמצאתי בספר שנקרא מסילות
בלבבם.
משני הדברים האלה ביחד נוכל ללמוד דבר
נפלא על כוחה על כוכה של גדר על כוחו של
סיין רבותיי דבר פלא עם ישראל במצרים כתוב
בחז"ל הקדושים היו במט שערי טומא עד כדי
כך שחז"ל הקדושים אומרים שאם היו נשארים
עוד רגע אחד לא היה את מי להוציא עם ישראל
א שנקרא היה שקוע עמוק עמוק בתוך מט שערי
טומא השם ירחם הקדוש ברוך הוא גם לא נתן
למלאכים לרדת למטה
אני ולא מלאך, אני ולא שרף, אני ואני ולא
אחר. למה? אמר הקדוש ברוך הוא, גם מלאכים
שיורדים למעלה נטמעים. המצב כל כך נורא
במצרים שגם מלאך לא יכול לרדת. ולכן המעלה
שלנו גדולה ממלאכי השרת, כי אנחנו היינו
במצרים ולא ירדנו. לא ירדנו. מלאכים ירדו
לעולם הזה וחטו. כמו שאמר בפסוק, ויראו
בני האלוקים את בנות האדם ויקחו להם נשים
מכל אשר בחרו. ועם ישראל עמד גדור. עמד
גדור. אף אחד לא נסע כמו שכתוב בפסוק גן
נאול אחותי קלה גן נעול מעיין חתו חז"ל אף
אחד לא נשא מצרית ושום מצרי לא נסע עברית
לכן אומרים עם ישראל הגיע למצב נפלא יפה
מאוד רבותיי מצד אחד כתוב שמה שהם היו במט
שערי טומאה עד שנאמר בחז"ל לבוא לקחת לו
גוי מקרב גוי אומרים חז"ל כמו שאתה מוציא
עובר ממאי בהמה זה הלשון של חז"ל כאדם
ששומט עובר ממאי בהמה אומר המהרל ל
בגבורות. אם אתה שומט בהמה מעובר ממאי
בהמה, מה פירוש הדבר? שהבהמה הזאת שהוצאת
אכלה מהאמא הזאת, שתתה מהאמא הזאת, הכל
היא קיבלה. מה זה? הוא בר ירך אמו. הוא
נמצא בתוך הבהמה. אז מה? אז מה שהבהמה
אוכלת היא אוכלת. מה שהבהמה שותה היא
שותה. מה הכל היא נושמת. מה שהבהמה נושמת
היא גם נושמת. אם אתה אומר, אומרים חז"ל
שעם ישראל יצא ממצרים ומה היה המהות שלו?
לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי כעובר שיוצא
ממאי בהמה פירוש הדבר שעם ישראל קיבל ינק
נשם את מצרים אז פירוש דבר הם היו שקויים
בתוך הרמה והשא אומר המהרל בגבורות השם
באופן נפלא רבותיי אם ככה עם ישראל מצד
אחד שקוע עמוק בתוך מצרים מצד שני אומרים
חז"ל עם ישראל במצרים שלא שינו שמם שלא
שינו לבושם שלא שינו מלבושם ולא מדת
לאורינו הוא מספר לשון הרע כן לבושם לא
לבושם לא ניכנס לכל היד יש כאלה שגורסים
שלא שינו שמם ולשונם מלבושם לא גורשים
מקום אחר כן גורש לבושה כמו שכתוב ויבוא
יעקב שלם הוא חזר בחזרה מהבית של לבן מה
חזר שלם שלא שינה לשונו ושמו ומלבושו שלם
ראשי תיבות שמו לשונו מלבושו יפה מאוד אז
הוא נשאר אומרים חז"ל עם ישראל במצרים
נשאר עם אותם בגדים חסידיים הם באו למצרים
היה להם שטריימר היה להם בקיץ
והלכו עם גרקל היה להם ברוך השם חסידים
ברוך השם נפלא ביותר חוץ מזה לא שינו
לבושם לא שינו שמם אותו שם רובן נכנס
ראובן יצא רובן שמעון יצא שמעון לא שינו
את השם של רובן לרופוס ואת השם של שמעון
לגד כל אחד שמות נשארו אותו שם אחד ירד
למצרים קוראים לו יקוטי אל שלו מזלמן כך
קראו לו במצרים יקוטי אל שלו מזלמן יפה
מאוד אחד קראו לו הואשרנשל אז זה הושרנןשל
ארלייב אז ארלייב ככה הוא ירד למצח חזר
חזרה הרלב יפה מאוד זה השמות לא שינו שום
דבר אותם שמות נשארו חוץ מזה גם לא שינו
את הלשון לא דיברו מצרית דיברו רק לשון
הקודש באותו רגע שיוסף מגיע האחים פוגשים
את יוסף מה הדבר הראשון שהוא אומר אני מה
המילה הראשונה שהוא אומר אני
יוסף מה אומר אני יוסף אומר שלא תחשבו
שקוראים ליוסוף וקוראים לי צופנה פענח אני
יוסף אני לא שיניתי את השם שלי בדרך כלל
אחד שעולה למלכות אז מה הוא עושה
משנה את זה לשם שקוראים מה קוראים שמה
יוסף אז אומר יוסף נהיה אומר אני לא שינתי
אני יוסף כי פי המדבר עליכם מה זה כיפי
המדבר עליכם אני מדבר בשפה שלכם לא שיניתי
אתה תודע פוגש אחד אמריקאי שירד לאמריקה
שלוש שנים אתה שואל אותו אם הוא יודע
עברית אומר איך אומרים זה בעברית הוא עושה
לך ככה מילים אמר לפני שלוש שנים אתה לא
יודע את המילה בABC db מה אתה מבוח אתה לא
זוכר עברית אבל רוצה לשחק יענוניה עוזר של
ביידן הסנילי אז הוא לא זוכר עברית. מה
קרה לך? אתה אתה משחק אותה לא זוכר עברית.
הוא רוצה להראות שהוא השתלב בתנועה. הוא
לא אומר איך אומר איך אומרים בעברית? אומר
מה איך אומרים בעברית? איך אומרים
באנגלית? תגיד לי גם זה אתה לא יודע. משחק
אותה לא יודע. אומר תפסיק. אומר יוסף כי
פי המדבר עליכם אומר אני לא מדבר עם
מצרית. שאלתי איך אומרים מצרית? אני לא
יודע. לשון הקודש אני יודע. לא שינה שמו
לא שינה לשונו. נשאר אותו דבר על הצד הטוב
ביותר. טוב. נפלא ביותר רבותיי גם לא
שינום עלבושו. אני רוצה לשאול כתוב בחז"ל
במדרש בשעה שעם ישראל הגיע ליםצוף הגיע
אוזה אוזה השר של מצרים אולי לפני ים צוב
כשהיה שהקדוש ברוך הוא עמד לתת אותם מופיע
שם במדרש בא אוזה השר של מצרים אחד מהשרים
של מצרים הבאנו לפני כמה שבועות שיש להם
שר שנקרא אמן מינו הבאנו עוד אחד שמופיע
בהפטרה של פרשת זבואירו אוב מופיע שם שיש
לו שר שנקרא עמן מינו הוא מחזיק בידיים
שלו את האיל של של יצחק אבינו ואת הכבש
ואת השעיר של יוסף הבאנו את זה לפני כמה
זמן מה שמופיע בדברי הזוהר אומר יש להם שר
שנקרא וזה השער שלו הוא בא לפני הקדוש
ברוך הוא ואמר הללו עובדי עבודה זרה והללו
עובדי עבודה זרה הללו מגדלי בלוריות והללו
מגדלי בלוריות היה לו ארלים והללו ארלים
יוצא שעם ישראל מה עובדי עבודה זרה עד יוד
בניסן שבת הגדול שהלכו וקנו כבסים וקשרו
אותם לקרי המיטה
כולם היה להם כבש, היו רואים את הכבש, היו
עושים לו בורחו, משתחווים לכבש. זה היה
עבודה זרה של מצרים וזה עבודה זרה שעם
ישראל עבד בה. חוץ ממי, חוץ משבט לוי,
כותב הרמב"ם שאף אחד מהם לא עבד עבודה זרה
וכולם מלו גם במצרים. כותב הרמב"ם, "וכמעט
כת נשכח כל העיקר ששתה לאברהם אבינו."
איזה עיקר שתל אברהם אבינו? אברהם אבינו
שטל שני דברים. עניין של עבודה זרה ועניין
של ברית מילה. זה שני העיקרים ששתה לא
אברהם אבינו כמעט כת נעלם מעם ישראל
העיקרים האלה כך כתוב ולכן שני הדברים
שהקדוש ברוך הוא נתן לנו ביציאת מצרים מה
הוא נתן לנו אבו דזורה משכו יקחו לכם ודבר
שני ברית מילה ואמר לך בדמי חי בדמר חיי
שני דמים שואל המשך חוכמה שאלה יפה ואני
רוצה לומר את את השאלה בשפה שלי שואל המשך
חוכמה תגיד איזה מין דבר זה יהודים לבשו
בגדים של חסידים
מה לשו איזה בגד אותנטי של חסידים? פעם
שאלו איזה רבי איך אני יודע כתוב לא תלכו
בחוקות הגוי לא ללכת בבגדים של גויים איך
תלך הוא אמר לא יודע איך תלך מה שאתה רואה
שעושה הגוי תעשה צד השני לא יודע איך אתה
רואה בטוח ראית פעם גוי עם שטרימל לא אז
אל תלך עם שטריימל אומר שטיימל ראית פעם
בקיצולך ראית לא ראית גרס ראית לא אז זה
ככה תלך זה נקרא שזה נקרא לא לך ככה גוי
ודאי לא נראה תלך שטרימל גבוה תהיה שתיימל
רחב אתה יכול לשלב היום גם גבוה וגם רחב
עם קוצים שמגיעים 2.5 קילומטר למעלה יש כל
הסוגים אתה יכול ללכת מכל הסוגים מהמינים
זה גם שטריימל וגם ספודיק זה משולב שניהם
ביחד כדי לעשות אחדות בנוצות בקיצור הכל
בסדר רבותיי זה ודאי שום מצרי לא לבש אז
ככה אתה עובר שואל הרב משך חומה שאלה יפה
מאוד לא שינו שמם קוראים לו זלמן ליב ויש
לו כבש ועם השטריימל הוא משתחווה לכבש אתה
אומר שלא שינו שמם הוא רואה את הכבש שלו
משתחווה לכבש הוא שואל אומר אני אני לא
מבין מה הרווחת בזה שהוא לא שינה את השם
שלו ולא שינה את הלבוש ולא דיבר ערבית
דיבר עברית והשתחווה לכבש עם הבגדים לא
יותר טוב שקוראים לו יובל והולך עם כובע
טמבל בחולצת ריקו כתוב על זה תשע וככה
שתחווה לו יותר טוב יותר טוב שיעשה את זה
עם שטריימל ככה שואל המשך חוכמר אני לא
מבין מה מתרחש פה אתה אומר לא שינו שמם
לשונם על בושם והשתחוו לעבודזורה ולא
נימולו מה הרווחת בזה כך הוא שואל המשך
חוכמה בפרשסבוי שאלה מאוד יפה טוב רבותיי
אלה הדברים ששואל המשך חוכמה והוא אומר
תירוץ נפלא ביותר אומר המשך חוכמה דע לך
שזה שלבשו בגדים שהמצרים לא לבשו ולא שינו
את השם שלהם ולא שינו את השפה שלהם עזר
לדבר אחד שום יהודי לא התחתן עם גוי שום
יהודי לא התחתן עם גוי למה אתה לא יכול
תקשר איתו איך תקשר איתו היא לא יודעת את
השפה שלך היא מדברת מצרית אתה מדבר לשון
הקודש אין שום תקשורת גם אתה לא לבוש
באותם בגדים גם אתה לא מדבר את השפה אם
מדברת ערבית אתה מדבר אתה מדבר עברית לשון
הקודש אתם לא יכולים בכלל להיפגש אין לכם
שום נקודת מפגש לך לא קוראים של מצרי לא
קוראים לך מחמוד ולא קוראים לך יוסף ולא
מוחמד ולא ציסי ולא שמחי ולא מברק אז איך
השם שלך קר שמות אתה לא מכיר אז אין לך
שום הכרות איפה קורה הבעיות אומר המשך
חוכמה שאתה משנה שפה ומשנה שמות ויש לך
שפה שפה משותפת איתו. אם אין לך שפה
משותפת איתו, איך תתקשר איתו? אומר המשך
חוכמה בדור של עזרה הסופר שהגמרא אומרת על
אומרת הגמרא לפסוק עד יעבור עמך השם עד
יעבור זו כניתה אומרים חז"ל רואים היו עם
ישראל לעשות להם נס בימי עזרה כמו שעשו
עליהם הקדוש ברוך הוא ביציאת מצרים אלא
מה? שגרם החטא. איזה חטא? שמה עשו
ההתבוללות שהייתה בימי עזרה פשוט התבוללו
דיברו אשדודי קראו שמות של גויים וכולם
היו נשואים לנשים נוכריות השם ירחם אומר
המשך חוכמה עזרה הסופר אין אבוידזורה אין
אבוידזורה אף אחד לא עובד עבודה דזורה אבל
כולם נוסאים לנשים נוכריות איך זה קורה
אומר המשך חוכמה מה לא עשו גדרות דיברו את
אותה שפה לא עשו גדרות שינו שמות רבותיי
יש איסור לקרוא בשם של גוי. אין איסור
לשוט בשם של גוי. לכאורה אין שום איסור.
למה אין איסור? אתה מוצא הרבה שמות של
גוי. איפה אתה מוצא? מה?
אלכסנדר. ויש לך שם של איזה א שני האלה
הרוגי מלכות, איך קוראים להם? פפוס
וליינו. ויש מלא שמות של תנאים שקרועים על
שמות של גויים. אז לכן מה? לכאורה אין
איסור. כמובן אסור לתת על שם של רשע. אבל
עם כל זה אז מצאנו שמות. אני לא להכיר לכם
הרבה שמות אבל מצאנו אז יש שמות השמות
האלה נמצאים בכל מיני מקומות היה לא מזמן
היה בחירות במגדה ליד טבריה היה בחירות
היה בחירות שמה מועמד אחד קוראים לו
קוראים לו ג'ון קנדי טרבלסי
לא פחות ולא יותר ג'ון קנדי טרבלסי לא
פחות ולא יותר ממש על שם הצדיק הנודע הרב
ג'ון קנדי זכר צדיק וקודש לברוכה לא פחות
ולא יותר ועוד קוראים לו טרבלסי בן פורת
יוסף נו בסיעתה שם אנשים מלה שהוא זכה
של מקדל נו רבותיי אתה רואה אנשים קוראים
בשמות של גוי גוי לקרוא זה דבר כמו שאתה
קורא השם של רשע אבל לכאורה איסור אין ועם
כל זה שאין איסור אתה רואה שעם ישראל לא
קרה בשמות של גויים אותו שם כתוב ואלה
שמות בני ישראל הבאים מצרימה את יעקב אישו
בתוב אומרים חז"ל עם אותם שמות שבאו אותם
שמות יצאו אף אחד לא שינה אף אחד לא רצה
להיראות כמו אותו אחד ולשנות את השם שלו.
אתה בא למקומות אחרים שהתערבו בגויים, אז
כל אחד קורא את השמות. ג'ק ווג'ו
ואני לא מכיר את כל השמות. אומר זה ככה
וזה ככה. למה לקרוא בשמות? אי אפשר לקרוא
לו יהודה, אי אפשר לקרוא לו יוסף, למה
צריך לקרוא לו בשמות קצרים כאלה? מה מונח
כאן? יוצא שבן אדם קורא שמות למרות שאין
איסור. אתה גורם לכך שיש קרבה וברגע שיש
קרבה זה מביא חתונות. אם יש חתונות זה
ניצורי תערובת. ניצורי תערובת. מה שקרה
בימי עזרה הסופר היה ראוי לעשות להם נס
אומרת הגמרא במסכת סותטה דף לו כמו בימי
משה עם זוקניתא כמו שכתוב עד יבוא עמך השם
עד יעבור עם המזו קנית כמו שבושה תרלו
מעזרה אלא שגרם החטא יוצא שמה שבן אדם
גודר את עצמו אז הוא לא הולך לשבת לאכול
איתו הוא לא אוכל איתו אין לו עסקים איתו
אין לו עסקים איתו אז אין לחיים אין לחיים
לא מסתובב הראש לא מסתובב הראש אז לא
מדרדרים לחתונה לכן אומר הרב ולקין בספר
שלו שבשעה שאנחנו אומרים בהגדה של פסח, אם
אתם זוכרים לפני שבעה שבועות
עשינו בליל הסדר כתוב בשעה שאומר ואי
שעמדה יכסה את המצות וירים את כך
כתוב באגדות של פסח אומר הרבלקין למה אומר
פשוט מאוד אומר אתה מרים את ומכסה את
המצה ואומר והיא שעמדה מה עמד עלינו שלא
שתינו איתם יין ולא אכלנו מהפת שלהם כמו
שכתוב בגמרא במסכת מסכת שבת אומרת הגמ
אומר רבי יצחוק גזרו על פיתם משום שמנם
ועל שמנם משום יינם ועל ינם משום בנותיהם
ועל פנותיהם משום עבודה זרה פירוש דבר אתה
אוכל איתו אתה אוכל איתו אתה כבר צוחק
איתו אתה כבר יושב פותח שולחן מדברים על ד
ועלה מכיר את השפה מה נשמע בובמה מתחיל
סיפורים אומר תשמע לא אוכל איתך לא שותה
איתך לא מכיר אותך אין לי עסקים איתך ושום
דבר לא מחובר איתך ושום דבר לא רוצה להגיע
לכלום ולכן אומרת הגמרא בסנהדרין קו אחרי
חטא הזה שהיה בשיטים ממה היה? באו לקנות
שמה פשתן. באו לקנות פשתן, זקנה מבחוץ,
צעירה מבפנים. הזקנה אומרת ככה וזה אומר
יותר בזול. ואז מה? צרצור של יין היה להם.
בוא תשתה אומר לכבוד העסקה, לחין. בור השם
שותה לחין. ועדיין לא נאסר, אומרת הגמרא,
לא נאסר יין של נוכו שמה ואחרי זה אכלו
מזבחם ואחרי זה נכנס להם מה שנקרא היין,
תפס להם את הראש ובסוף הלכו ועבדו למה?
בסוף עבדו לבעל פאור ממה הכל התחיל הכל
בוא תשתה משהו מוכים בזול בפנים יותר בזול
תשתה לחיים ברוך השם נפצע שתה יין
ברוך השם בוא תשתה וככה סתובב להם הראש
יוצא שמה שכתוצאה מזה שבן אדם אוכל ויש
קרבה הקרבה הזאת אז מה הגדר לא אוכל איתך
לא מבין את השפה לא קונה ממך שום דבר
ואנשים ברוך השם חיים במקומות שלא יודעים
שום דבר לדבר שום דבר מנותקים מהכל אם ככה
רבותיי אומר הספר משך חוכמה בוא ותראה
הראשון שעשה גדרים בתורה
אומר המשך חוכמה זה אברהם אבינו אברהם
אבינו כתוב קיים את כל התורה אפילו עירוף
תבשילים מה הוא עשה אברהם אבינו גם שמר
מפני הייחוד כמו שנאמר והוא אחריו כדי שלא
יהיה איחוד עם משמואל בשרה אמנו כתוב הוא
אחריו אומר אם ככה יוצא שאברהם אבינו שמר
על שניות לעריות ואמרו חז"ל ושמרתם את
משמרתי שתעשו משמרת למשמרתי אומר המשך
חוכמה וזה מה שנאמר אצל של אברהם אבינו
עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמור
משמרתי מה זה וישמור משמרתי הוא עשה משמרת
אברהם אבינו עשה גדרים כדי שלא ייפול ולכן
כי דעתיו למען אשר יצווה את בניו ואת ביתו
אחריו ושמרו דרך השם דהנו שמירה על הגדרים
והסייגים אומר המשך חוכמה אבל איוב היה
שומר על גופה של מצווה בלא סייג וגדר ולכן
אמרו בבשר דף טז אפר לפומדיו כאן הגמרא
אומרת בדיוק לאפר מה שכתוב בעבוד רבי נתן
בעבוד רבי נתן משפחים את איוב שמה שאמר לא
אתן נתתי את עיניי בבתולה למה השם יתן את
עיניו באשת איש מה הוא עשה איוב לא עשה
גדרים מה אומרים חז"ל אומרת הגמרא בו בבס
רצז אפר לפומדיוב דיו בדידה הסתכל על אשתו
הוא הסתכל שמה והיו אחרינה לא הסתכל הוא
אמר שמה לא נותן לבתולה למה שאולי בסוף
היא תינסא ואני אסתכל עליה אבל בדידה
הסתכל אבל אברהם אבינו אפילו בדידה לא
הסתכל אברהם אבינו מתי אחרי כמה שנות
נישואים מה הוא אומרנה ידעתי כי אישה יפת
מראת מה פירוש דבר עד שהוא לא בא למצרים
זה לא הסיק אותו הנושא הזה ולכן אברהם
אבינו גם בעצמו לא הסתכל גזר את עצמו
פירוש הדבר שאיוב אומר המשך חוכמה שמר על
גופו של חטא מה כתוב אשתם וישר והראה
אלוקים ושר מרע אבל גדרים הוא לא עשה עשה
ולכן אתה רואה אומר המשך חוכמה שהוא עשה
הבנים שלו עשו סעודה עשו משתה ואחרי שהם
עשו משתה הוא הקריב עולות אולי מה אולי
אחד הבנים שלו אמר דבר לא נכון אם אתה
חושב שהבנים שלך אמרו דבר לא נכון אז מה
הייתה צריך לעשות למנוע מהם לעשות משתה אם
אתה חושב ששם ישתקו ויסובבו את הראש אז
בבקשה אל תעשה משתה הוא נתן להם לעשות
משתה ואחרי זה הוא הקריב עלות שמה אחד
לבנים שלו עשה משהו אם אתה חושש אז אל
תיתן להם מסתבר ך אל תיתן להם לצאת החוצה
לבלות אם אתה חושב שזה מה שעתיד להיות אלא
מה אומר המשך חוכמה תדע לך שהוא לא שמר על
הגדרים איוב לא שמר על הגדרים בא משך
חוכמה ומביא שם מדרש רבותיי בוא נקרא את
המדרש פלא פלאי פלאות
משל לרואה שהיה מעביר את צונו בנהר רואה
מעביר את הצאון שלו הצאון מפחדים לעבור את
הנהר הוא מעביר את הצאון שלו בנהר בא זאב
להתגרות בצון בא זאב אחד להתגרות לחטוף
קבצים מן הצון
הרואה שהיה בקי הוא היה מומחה מה עושים מה
עשה נטל תאיש גדול הוא מסר אותו לזאב מה
הוא עשה הוא לקח דיש גדול לא איזה כפסה
קטנה לקח איזה טייש עם קרניים גדולות ואמר
לו יאללה קדימה לך איתו והטאיש הזה לא
פראיר הוא לא נותן לזאב כל כך מהר לטרוף
אותו אז זה בא עושה לו ככה עם הקרן שלו וה
זה בא מהצד השני דוחף אותו לצד השני ויש
התגוששות בין הזאב לבין הטיש אומר המדרש
בין בינתיים מה? בינתיים ה הרועה מעביר את
הכבשים ואת הנהר יפה מאוד. אחר כך אני
מביאו אחרי שהוא גמר להעביר את הכל הוא
תפס אבן התחיל לדרוק על הזהב ולקח את
הטאיש הגדול והעביר אותו לצד השני. אז מה
הוא נתן לו? בנתיים נתן לו זירת התגוששות.
אם היה תופס איזה כבש קטן איזה סה קטן אז
היה אוכל אותו כבר ארוחת בוקר. היה גומר
והיה אוכל כבר עכשיו צהריים. לכן מה נתן
לו את הבריה? יש לו אחד חזק שם מו והתגושש
איתו וכן תשמעו מה כתוב קדובר נוירו עד
כאן סיפור יפה אבל מה הנמשל כך בשור שיצאו
ישראל ממצרים עמת סמאל ל המלאך אמר שנקרא
סמ הלך לקטרג עליהם ואמר לפני הקדוש ברוך
הוא ריבונו של עולם עד עכשיו היו אלה
עובדים עבודת כוכבים ואתה קורא עליהם את
הים עכשיו לא הוא זה השר של מצרים היה
מגיע השטן בעצמו מה אתה הולך לקרוא להם את
הים לקרוא להם את הים עובדי עבודה זרה מה
עשה הקדוש ברוך הוא רצה לסתום את הפה שלו
של המקצטרג מה עשה מסר לו הקדוש ברוך הוא
את איוב אמר לו אבא בוא בוא קח תיו כמו
שהרואה מה עשה נתן לזאב מה נתן לו תיש ככה
הוא נתן לסמ הוא נתן לו מה נתן לו את איוב
תאכל אותו יפה מאוד מה עשה הקדוש ברוך הוא
מצר לו איוב שהיה מיועצה פרעה וכתיב בו
אשתם וישר אמר לו, "ענינו בידך, קח אותו,
טפל בו." אמר הקדוש ברוך הוא, "עדעסק עם
איוב, ישראל עולים לים ויורדים עד שהוא
יגיע, אני בינתיים אקח את עם ישראל, יעביר
אותם היום סו ואחר כך הציל את איוב." וזהו
שאמר איוב, מופיע באיוב בפרק תז, מה אומר?
שלב הייתי בעולם ופרפרני
ואחז באופי ויפצפצני כדי לעשות אותי לעמו
למטרה. שנאמר,
"ויקימני לא למטרה." וכתוב יסגרו אל אל
הביל ואומרים חז"ל מסרו בידו של השטן כדי
שו
יצאו ישראל ממצרים רשעים בדין לכן מה לכן
נרתה אותי בידו הבי ועל ידי רשעים ירתני
באותה שעה אמר הקדוש ברוך הוא למשה משה
הרי מסרתי איוב לשטן מה בידך לעשות דבר אל
בני ישראל וישאו עד כאן לשון המדרש שמופיע
בפרש בפרש א בפרשת בשלח טוב נפלא ביותר
יותר כמובן שהמדרש הזה פלא פלאות מה יש
כאן בא השטן לקטרג אז ברגע שבא זאב אתה
נותן לו תאישיתחיל עם הטאיש בא השטן מה
השטן זה זהב השטן אתה יכול למכור לו איך ש
שואל הספר מסילות בלבבם מה זה אומרים זה
זהב שאתה יכול לתת לו מה שנקרא אתה נותן
לו איזה איזה עצם הם בא וטוען תענה ריבונו
של עולם עובדי עבודה זרה מה אתה מוציא
אותם מה אתה דוחף לו את העניין הזה כך
שואל הספר מסילות בלבבם על הדברים שמביא
המשך חוכמה והוא בא להסביר דבר נפלא. חוץ
מזה הוא אומר איך הוא השתיק אותו על ידי
איוב? מה היה השתקה שהוא נתן לו את איוב?
אמר קח אותו תאכל אותו. מה תאכל אותו? הוא
טען טענה. מה הטענה שהוא טען? הללו עובדי
עבודה זרה. איך אתה מעביר אותם את הים? אז
איך נעשה כאן טקס ההשתקה? איך אתה משתיק
אותו? כך הוא שאל. טוב. וחוץ מזה אומר מה
הקשר של איוב כשאלה תענו מה הללו עובדי
עבודה זרה? והללו עובדי עבודה זרה אומר
שיפה את איוב כך תאכל אותו. מה מה המענה
שמונח כאן ביסוד הזה? טוב,
אומר הרב, משך חוכמה דבר נפלא ביותר וכך
מסביר אותו בספר מסילות בלבבם. הגמרא
אומרת במסכת בבטרא שיוב התבונן ואמר תשמע
אני קיבלתי על עצמי לא להסתכל על בתולה.
אמר ואפרה לפומי למה אילו באחרינה אברהם
אפילו בדידי לא הסתכל. מה הביאור במאמר
חז"ל זה? אומר המשך חוכמה אברהם אבינו שמר
על גדרים וסייגים עשה עירוב תבשילים אברהם
אבינו עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמור
משמרתי עשה משמרת כדי לא לעבור לגופו של
עבירה אבל אברהם עשה את זה בתור בתור
גדרים ובגדר הזה מה הוא עשה אפילו דדי
הסתכל זה המעלה של אברהם אבינו אבל איוב
היה שומר מצווה ושר מירה אבל בלי גדרים
ושייגים הוא רק מהעבירה נזר אבל לא עשה לו
גדרים וישיגים וזה מה שנאמר א הוא באחרינה
הוא לא הסתכל על גופו של איסור אבל אברהם
גם בדידי לא הסתכל אז זה גדר שעשה אברהם
לעצמו אם ככה אומר המשך חוכמה יסוד נפלא
ביותר כשבא הסמ לפני הקדוש ברוך הוא ואמר
ריבונו של עולם עד עכשיו הם עובדי עבודה
זרה מה אתה מוציא אותם ממצרים אתה קורא
עליהם את הים לעובדי עבודה זרה מה עשה
הקדוש ברוך הוא מסר לשטן את איוב מה מסר
לשטן את איוב אמר לו אתה זוכר מה כתוב
בתחילת ספר איוב אז שמת לבך אלבדי איוב מה
היה איובשתם
וישר ירא אלוקים ושר מרע מה אמר לו אמר
השטן לקדוש ברוך הוא שר מרע כן זה נכון
שהוא טם וישר אבל דרים וסייגים הוא לא
עושה אם דרים וסיגים הוא לא עושה אז זה לא
שווה למה כי אחד ששומר על העבירה עצמה ולא
שומר על גדרים וסייגים אז מה התוצאה שתהיה
בסוף הוא ייפול בתוך עבירה כרגע מה יש לו
יש לו עושה על גוף העבירה ישתם וישר ורא
אלוקים אבל אחר כך שהוא יבוא לידי ניסיון
הוא ייפול כי הוא לא עושה גדרים וסייגים
אז בא השטן וקטרג על איוב מה הוא אמר על
איוב הוא נשמר מעבירה אבל לא מגדרים
וסייגים ברגע שבא עכשיו מה מגיע השטן מה
רוצה השטן אומר ריבונו של עולם הללו עובדי
עבודה זרה אמר לו הקדוש ברוך הוא יכול
להיות שום עובדי עבודה זרה אבל יש דבר אחד
שהם לא עושים מה הם לא עושים אומר עובדי
עבודה זרה אבל לא שינו שמם, לא שינו
לשונם, לא שינו מלבושם. אז אמנם מה הם לא
עשו? עבודה זרה הם עשו, אבל מה הם לא עשו?
לא שינו שמם לשונם. אז את הגדרים ואת
הצגים הם כן עשו. בא הקדוש ברוך הוא,
אומר, אני לא מבין אותך. שאמרתי לך שמת לי
בך אל עבדי יוב מה אמרת לי? אמנם הו טם
וישר, ירא אלוקים ושר מרע, הכל בסדר גמור.
שמת לו הכל, אבל מה שאתה מגיע לעניין של
הגדרים והשגים, מה אמרת לי? איוב בסדר
גמור אבל הגדרים וסיגים הוא לא שומר אם
אתה שם לב על מה הגדרים והסיגים סימן
שהדגה שלך הגדרים ושגים אומר לו הקדוש
ברוך הוא אני לא מבין אז מה אתה רוצה
עכשיו מי מה אתה רוצה עכשיו מי עם ישראל
אמנם על גופה של עבירה הוא לא שמר אבל על
מה הוא כן שמר על דרים ושגים הוא כן שמר
אז מה אתה רוצה ממנו יוצא שכאן הוא טבע
אותו על מה שמה שתירה במעשה ידיך שאמרתי
לך שמת לבך אליו דיוב אמרת לי כן הוא יראה
אלוקים אבל לא שומר על מנהגים. שאתה אומר
לי עם ישראל עובדי עבודה זרה. אני אומר לך
כן, אבל הם כן שומרים על מנהגים. פירוש
הדבר שכאן הוא בא וסתר את השטן מניוב. לכן
הוא תפס ונתן לו את איוב. אומר אצל איוב
שאמרתי לך איוב אמרת לי הוא לא שומר על
מנהגים. עכשיו אתה אומר לי עם ישראל עובד
עבודה זרה אבל הם כן שומרים על מנהגים. אז
תחליט על מה אתה מקטרג? על המנהגים או לא
המנהגים. תפס הקדוש ברוך הוא את השטן ואמר
לו בוא תראה מעבדי יוב שאתה עושה דבר טר
דסטרה. אז בדבר שהוא כתרג על איוב בדבר
הזה מצא הקדוש ברוך הוא דברי שבח לומר על
עם ישראל שמה אמנם עובדי עבודה זרה הם היו
אבל לפחות על גדרים ושגים הם שמרו כמו
שאמרנו סחור סחור אמרים לנזירה אל קרמה לא
תקרב אנחנו לא מדברים בנצרית אנחנו לא
משנים שמות לא משנים לבוש ושומרים על
הגדרים עד כאן הדברים רבותיי ככה בסיעתא
דשמיא מגיעים לקו הסיום כותב הלשך הקדוש
למה ירדנו למצרים
הלשך הקדוש קדוש ידוע בתחילת פרשת שמות
ראוי לכל אדם לדרוש ולטור בחוכמה מה עשה
השם ככה לקדושים אשר בארץ אמה יעקב ובניו
על ירדו למצרים מה אמר הקדוש ברוך הוא
לאברהם אבינו בברית בין הבתרים ידוע התדע
כי גרזרך בארץ לו להם ועבדו מבינו אותם
400 שנה יפה מאוד על מה הם עשו על מה הם
עשו מה מה קרה הרבה תשובות בגמרא בנדרים
אברהם אבינו שאל במדע כירשן אבות שואל השך
הקדוש תסביר לי למה ירדו למצרים מה יש
במצרים ולא לרדת לסוריה? למה לא ללבנון?
מה ירדו למצרים? מה יש לחפש שמה? אומר
המשך חוכמה לתקן חטא אדם הראשון ואל תאמר
לי שירדו בגלל מכירת יוסף למצרים כי הם
מכו את יוסף למצרים ואפשר למכור אותו גם
ללבנון ולמה אומר אם בגלל מכירת יוסף שואל
הלשך הקדוש אז למה בנימין ירד? בנימין לא
קשור למכירת יוסף מה הוא מחפש שמה אלא מה?
הירידה למצרים היה בגלל מה?
בגלל חטא של בא נחש על חווה והטיל בזוהמה.
בגלל הזוהמה הזאת אמר הקדוש ברוך הוא, אי
אפשר לקבל תורה כשיש לך זועמת הנחש. אין
אפשרות. ככה אמר הקדוש ברוך הוא. אין
אפשרות. אתה רוצה לראות אותי יורד על ההר.
מה צריך לעשות? לפרוש מאישה. לצאת פעולות
מסוימות. לא אוכלים יותר אוכל. אוכלים מן.
שותים בבירה של מרים. הופכים להיות בשלושה
בשישה כמלאכים. כמו שאומר הספר אורגדליה
בהרחבה. פירוש הדבר שהתרומנו לדרגה של
מלאכים כתוצאה ממה ירדנו למצרים בגלל חטאי
אדם הראשון שבא נחש על חווה והטיל בזוהמה
אומות העולם שלא היו במצרים לא קלתה זו
המתן אומרת הגמרא בשעה בסמ יוצא שהירידה
למצרים הייתה בגלל מה שבא הנחש הנחש
אישיני ואוכל היות הנחש אישיני לשון
נישואים וכן ירדנו למצרים למה במצרים אומר
הלשך הקדוש יש עיני הארץ יש ידיים לארץ
הארץ רחבה אהבת ידיים לפניכם יש גם בטן
הארץ נקראת בטן כמו שנאמר טבור הארץ לבטן
יש לארץ יש פה שנאמר ותפתח הארץ את פיה
לארץ יש ערבה הערבה של הארץ איפה היא
במצרים שנאמר ערות הארץ
באתם לראות פירוש דבר ערות מצרים באתם
לראות אז זה נקרא ערוה לכן ירדו למקום הכי
טמא הזה שנקרא מצרים המקום הכי טמא הזה
ושם יצאו מתוקנים שאף אחד גן נאול אחותי
קלה גן נעול מעיין חתום עם ישראל יצא
מתוקן יכלו ללכת לקבל את התורה לכן ביציאת
מצרים עברו את קור הברזל והלכו לקבלת
התורה אז מה היה הניסיון שמה הניסיון שם
היה ניסיון של אריות על זה ירדנו למצרים
על חטא של אריות אם ירדנו למצרים בגלל חטא
של אריות נוכל להבין את התיקון שיש לנו מה
התיקון שעם ישראל יצא ממצרים מה אומרים אף
אחד לא התחתן עם מצריה ואף מצרי לא התחתן
עם יודע אחת הייתה פרסמה מה הכתוב שלומית
בדברי למטה דן זה היחידי שהיה ולכן אותה
פרסמה כתוב לומר לך שעם ישראל נקי לכן
הקדוש ברוך הוא בעזרת השם נקרא בפרשת
פנחות הקדוש ברוך הוא חתם אותם לחנוך
משפחת החנוכי לפלו משפחת הפלואי חתם ה
בתחילתו וי בסופו לומר שעם ישראל גדור ועם
ישראל נקי אם ככה בסיעתא דשמיא אחרי
שלמדנו את הדברים הנפלאים של המשך חוכמה
בטירוף האלשך נוכל להבין דבר נפלא רבותיי
איך התחיל חטא חם הראשון. ממה התחיל חטא
האדם הראשון? למדנו כאן בעבודה רבי נתן.
בגלל שבא האדם הראשון והוסיף מה? גדר
וסייג ולא אמר לחווה שזה גדר. מה הוא אמר
לה? אמר אלוקים לא תאכלון ממנו ולא תיגעו
בו. הקדוש ברוך הוא לא אמר לו לג. הקדוש
ברוך הוא אמר לו לאכול. הם באו והוסיף גם
איסור אכילה. היות והוסיף איסור אכילה זה
תוספת למה שהיה? איסור נגיעה מעבר למה
שנאמר באכילה. אז זה התוספת. יוצא רבותיי
שהפריצה של הנחש לתוך החטא הזה בעקבות מה
היה? בעקבות מה? בגלל תוספת של סיג וגדר.
פרצו את הסיג והגדר הזה ואמר אמר לו לגעת
לכן בא כל החטא הזה בא הנחש.
מופיע בירושלמי הפסוק שאמר אותו שלמה
המלך. אומר שלמה המלך בכוהלת בפרק י הוא
פורץ גדרשנו
נחש. למה אישנו נחש? למה לא קורקודיל? למה
דווקא נחש הוא פורץ גדר? אומרים חז"ל מסכת
פאה פרק א' לירושלמי אמרו לו לנחש מפני מה
אתה יושב בין הגדרות? למה אתה יושב על
הגדר מתחת לאבנים? תמיד אומרים לך לא ללכת
לא להזיז אבן. למה? מתחת לאבן יכול לשכב
לך שמה איזה קוברה. יכול לשכב לך שמה איזה
איזה פתאון. אל תיגע באבנים שום דבר. תמיד
בחילופי עונות אומר לך תלך בנעליים
גבוהות. למה? כי יכול לבוא נחש לתת לך קשה
ברג ללכת עם נעליים גבוהות. לא רק שם, גם
בקריה רצו ללכת עם נעליים גבוהות. יש שמה
מלא נחשים. ככה אמר אדון בוגי. אז לכן
צריך לדעת שגם שם צריך ללכת עם נעליים
כברות. לכן מה יש שמה? צריך לדעת. שאלו
אות נחש למה אתה יושב בין גדרות? מה אמר
להם הנחש? אתם יודעים למה? אני מקצועי
רבותיי. מה זה אני מקצועי? אני לא ניגש
לגופה של עבירה. ללכת לשכנע בן אדם לעבור
עבירה זה לא ילך. תגיד לו לחלד שבת ילך לא
תגיד לו לא פתאום לא ילך איפה אני בא אני
בא בתפר בגדר שאני בא גדר וסייגים שם אני
מפיל אותו ורגע שאתה אומר אה זה רק גדר זה
לא נורא הכל בסדר גמור מה תוספת שבת נמשיך
לסוע אחרי שבת זה בסדר זה עדיין תוספת שבת
פתאום פנצ'ר אחד והבחור מה שנקרא נתקע
באמצע הדרך יוצא לא יוצא שתיים שלוש לפני
שבת בסוף הוא מאחר ונתקע באמצע הדרך איפה
הוא מתיישב הוא יודע שהוא הוא לא יצליח
לחלל שבת אלא מה? הוא מתיישב בגדר בתוספת
שבת שם הוא יושב ועוד כהנה וכהנה כל מיני
תוספות לענייני שבת הוא יושב במה אומר
תשמע אסור לנהל מסחר בשבת למה יש חשש שמה
יכתוב אז מה הוא משכנע אותך אומר בוא רק
תעשה תשאל אותו כמה זה עולה בסוף יצא לך
הוא יושב על הגדרים על השגים אומר הנחש
אתם מלמדים אותי מקצוע אני המקצועי מספר
אחד איפה נכנסתי לא אמרתי לה לא לאכול מה
אמרתי לה היא אמרה לי שהקדוש ברוך הוא לא
מרשה לא לאכול ולא לא לגעת אז לאכול אני
ידעתי שהוא אמר שאסור אז אם אמר שאסור אני
לא יכול להגיד לה לאכול מה פתאום שתאכל
אלא מהיות והוסיפו גדר ואם הוסיפו גדר אז
מה זה הביא את זה שהוא הפיל את הגדר ממילא
הגיעו גם לאכילה מראית נוגעים ולא מתים גם
אוכלים ולא מתים אז למה הוא הפיל הפיל את
הגדר אם ככה בסיעתא דשמיא אומרים חז"ל
תראה מה הכוח שיש ליצר הרע היצר הרע
תחילתו אומרת הגמרא כמו מה? כמו חוט של
הכביש, כחוט של בוכיה אומרת הגמרא ובסוף
כאבותו תעגלה. בהתחלה הוא שום דבר, בקטנה
הוא בא בשום דבר אחרי זה שהוא נתפס אצלך
זה כמו עבודות עגלה כבר אי אפשר לשחרר
אותו. בא הספר מסילות בלבבם הוא אומר יסוד
כל כך יפה. רבותיי שאלנו שואל המשכוך
משאלה מה הרווחת? עבודה זרה היה ולא שינו
שמם לשונם לבושם. מה התשובה? התשובה פשוטה
מאוד. כי הירידה למצרים הייתה בגלל מה?
למצרים הייתה בגלל חטא עריות. בגלל חטא
עריות הצלחת. אמנם עבודה זרה היה. אבל
עבודה זרה רבותיי אפשר לנתק ברגע. מאיפה
אתה רואה שאפשר לנתק ברגע? אתה רואה
שאברהם אבינו עובד עבודה זרה. בטרח בתחילה
עובדי עבודה זרה היו אבותינו. טרחי אברהם.
ובסוף מה? בא אברהם אבינו ושבר את כל
הסטמים של אבא שלו. שאליעזר עבד אברהם
הולך ללבן. שואל אליעזר ואם לא טובעה אישה
ללכת היקח אישה לבנים מבנות הקנענים. אומר
לו מה פתאום בשום פנים ואופן לא למה
רבותיי שם עובדי עבודה זרה אצל אליעזר עבד
האוכל לחרן שם היה אצל אצל אצל א לבן כולם
עובדי עבודה זרה אז מה אומר לא עבודה זרה
זה לא בעיה מה אומר אדון לבן כשעה שלא
נכנסים לתוך הבית מה אומר לו לבן אנוכי
פיניתי הבית ומקום לגמלים ממה פיניתי הבית
מעבודה זרה ראית אחד שזורק את העבודה זרה
מהבית שלו מה אתה זורק אומר פשוט מאוד כל
מה שעבדתי את העבודה זרה כדי שיבוא הכסף.
אם הגיע הכסף בכבודו בעצמו אפשר להוציא
אותו לחלט. הכל בסדר גמור. פירוש הדבר
שדווקא שם אומר תשמע עבודה זרה בקלות אפשר
להתנקות ממנה. אפשר להתנקות בקלי קלות.
לכן הוא אומר אומרים לנו חז"ל העניין
שהקדוש ברוך הוא הוריד אותו למצרים זה
דווקא בשל חטאי האריות. זה הדבר. ויתנו
גדורים משם. אומר הספר מסילות בלבבם.
עכשיו תבין טוב מאוד. יוצא שהחטא התחיל
ממה? מגדרים וסייגים. בזה שהנחש התלבש על
הגדר שלא לגעת וזה שהוא התלבש על לא לגעת
כתוצאה מזה מה נהיה בא נחש והתלבש על זה
ופיתה את חבל לאכול מהעץ הזה אז מה במה זה
בא כתוצאה ממהעבירה
הזאת של דרים וסייגים לכן התיקון של זה
בדבר שבו חטו בוא יתקנו כמו שאומר רבנו
בחיי בפרשס אמונביא הושע ברעתם ישמחו מלך
בדבר שבו חוטים ב מתכפרים איפה מצאנו
אומרים חז"ל יבוא זהב שבמשכן ויכפר על
הזהב של העגל יבוא אתרוג למנדה אמר אתרוג
היה תיקח אתרוג בחג הסוכות תכפר על חטא
אדם הראשון שהיה באתרוג שואל רבנו בחיהי
איך אתה עושה את זה הרי אין קטגור נעשה
סנגור אז רבנו בחיה מחלק שמה בין לפני
ולפנים ולא לפני ולפנים כי בחוט באזהרה
אתה הולך ובגד זור איפה אתה לא הולך רק
לפני ולפנים אז הוא אומר לכן זהב אסור שם
אין קטגור אבל העיקרון אומר רבנו בחיהי
אומר הנביא הושע ברעתם ישמחו מלך בדבר שבו
חטו בדבר הזה התכפרו ובזה תבוא הכפרה אם
ככה בעזרת השם בסיעתא דשמיא אם החטא של
אדם הראשון על פי מה שאמרנו עכשיו החטא של
אדם הראשון הייתה בפריצת גדר מה פרצו הם
אמר להוסיף את העניין של נגיעה ואז פרצו
את הגדר ומזה נהיה חטא אומר הנחש איפה אני
יושב אני יושב בין גדרות למה אני יושב בין
גדרות כי עיקר העבודה שלי
להתפס על התפר, על התפר, על הגדר שאתה
עושה, שם אני מתלבש. למה? כי שם הייתה לי
הצלחה. ההצלחה הראשונה שהייתה לי,
שהתלבשתי על הגדר שהוסיפו ואמרו, "לא תיגו
ממנו." ובזה בא החורבן החוצה. אם ככה,
בסיעתא דשמיא, אחרי שלמדנו את זה, אומר
הספר מסילות בלבבם, אם הקלקול היה בעניין
של גדרים וסייגים, יציאת מצרים הייתה
בזכות גדרים וסייגים. מה? שלא שינו שמם,
שלא שינו לשונם. שלא שינו מלבושם. מה זה?
זה לא מעיקרי הלכה, אבל זה גדר וסייג.
והגדרים והסייגים. זה הדבר המרכזי שבזכותם
זכינו לצאת ממצרים. ירדנו למצרים בגלל
שהנחש פרש גדר. במה שאמרת לא תוסיף, לא
תאכל ולא תיגע. תוספת התיקון באמצעות
הגדרים והצייגים שלא שינו שמם, לשונם,
מלבושם ולא היו בעמדת הורים. שקראנו
בסיעתא דשמיא קראנו רק לפני כמה שעות
קראנו את מעמד הר סיני מעמד הר סיני נחתר
בהגבל את ההר וקידשתו ככל שאדם מגביל את
עצמו יותר ככל שאדם גודר יותר גדרים באים
לעונת הקיץ אנשים מסתובבים בכל מיני
רחובות בכל מיני מקומות לא כל המקומות
צנועים וכל כל המקומות אתה יכול להסתובב
ואתה מסתובב עם ילדים שהעינה יש להם
עיניים טהורות אתה רוצה והאר אינינו
בתורתך
אתה רוצה ותחזנה עינינו בשובך לציון
ברחמים עם איזה עיניים תקבל אותם לכן אדם
צריך לדעת יגדור את עצמו איפה שהוא לא
צריך להסתובב שלא סתובב וגם שהוא מסתובב
צריך לדעת מתי להסתובב ואיך להסתובב אלה
הדברים שנאמרו כאם בדברי רבותינו ברוך השם
קיבלנו את התורה בחג השבועות והיא רצון
בעזרת השם שזכות החג הזה תשפיע שפע של
ברכה לכל אחד ואחד שכולם יזכו בעזרת השם
לברכה בבריאות איתנה כי כל החולים נתרפו
בעזרת השם ושופכים טובים בעזרת השם לזרע
של קיימה ונזכה כולנו לשמוח בקרוב בביאת
גואל צדק במרה בימינו אמן