0:00 / 0:00
הרב ברוך רוזנבלום - פרשת ויגש תשפ"ה 🔴שידור חי באיכות HD
1,029 views
💗 הדרך שלכם להכיר תודה לקול הלשון על ההשקעה האדירה ועל מגוון השיעורים מקליקים בכפתור התודה עכשיו❣ השיעור השבועי בפרשת השבוע מהפנינים הנפלאים של הרב ברוך רוזנבלום שליט"א - מידי יום חמישי בשעה 20.50 #הרבברוךרוזנבלום 👍 זכו את הרבים בקליק! הירשמו למנוי לערוץ קול הלשון! הצטרפו לוואטסאפ וקבלו את מיטב הסרטונים והשיעורים ✅בעברית https://chat.whatsapp.com/LLRTJJTQ7vAEQEpN4fuSXK ✅באידיש https://chat.whatsapp.com/HOJbRxiL8ZhBbwJrxMfX5b ✅ Kol Halashon on WhatsApp https://chat.whatsapp.com/CnuIKfNOZnJHRZ8R1dGSj5 🔊 ערוץ הספוטיפיי של קול הלשון https://open.spotify.com/show/0LcIowwqek4aWtHrD4JxUT 👈 לאתר קול הלשון https://www2.kolhalashon.com/#/regularSite/home
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
פרשת השבוע שנקרא בעזרת השם שבת זו פרשת
ויגע שנת
תשפה נקדיש את השיעור
לרפואת רבי שלום מאיר בן אליזה רפואת ר
דבור שינדל בתיקה לרפואת מרת בוריה בת
מלכה בתור שער חולי
ישראל פרשת השבוע פרשת ויגע שנת תשפה
עוסקת התורה בכספות של יוסף אלא החים
אומרת התורה ולא יכול יוסף להתאפק לכל
הניצבים עליו ויקרא הוציאו כל איש מעליי
ולא עמד איש איתו יתוודה יוסף אל אחיו
וייתן את קולו בבכי וישמעו מצרים וישמע
בית פרעה ויאמר יוסף אל אחיו אני יוסף
העוד אבי חי ולא יכלו אחו לענות אותו כי
נבהלו מפניו ראיתי בחלק המפרשים שאומרים
מה זה כי נבהלו
מפניו ראיתי כמה מפרשים שאומרים שבמשך כל
התקופה הזאת שהאחים מגיעים ליוסף ומדברים
איתו הם אף פעם לא הסתכלו עליו ולמה לא
הסתכלו עליו כי חשבו שהוא המושל של מצרים
ומושל של מצרים אומרת הגמרא במסכת מגילה
אסור להסתכל בדמותו של אדם רשע והיות
ואסור להסתכל בדמותו של אדם רשע אז הם לא
הסתכלו עליו ולכן אף פעם הם לא ראו את
הפנים שלו ברגע שהוא אמר אני יוסף ודיבר
בלשון הקודש הוא אמר שזה הוא יוסף זה פעם
ראשונה שהסתכלו עליו אז הם נבלו מהפנים
שלו למה כי ראו שהפנים שלו דומות לדמותו
של יעקב אבינו אלה תולדות יעקב יוסף היו
דומים לו אז לכן כי נבהלו מפניו זה הלשון
שמופיע פע הם נבהלו פעם ראשונה מהפנים שלו
כך אומרים המפרשים בדרך הדרוש בא אור
החיים הקדוש ושואל שאלה אותו דבר בכלי קר
שניים רבותינו שואלים אותה שאלה לאחר
שאומרת התורה שהוא אמר להם אני יוסף נבלו
מפניו הוא חוזר עוד פעם אחת מיד לאחר מכן
ואומר ויאמר יוסף אל אחיו גשו אלי ויגשו
ויאמר אני יוסף אחיכם אשר מכרתם אותי
מצרימה שואל הור החיים הקדוש הוא כבר אמר
שהוא יוסף אז מה הוא צריך לחזור פעם נוספת
ולומר אני יוסף אחיכם אשר מכרתם אותי
מטרימה הוא כבר אמר פעם אחת אני יוסף אז ה
כבר יודע מה צריך לחזור על זה עוד פעם
לומר אני יוסף אשר מכרתם אותי מצרימה כותב
האור החיים הקדוש טעם שחזר לומר פעם ב אני
יוסף פעם שנייה לפי שראה שלא ענו הוא הוא
ראה שהאחים לא דיברו אף מילה חשש לבית
דברים חשש לשני דברים א' שפחדו ממנו ולא
יכלו להשיבו כבוש את גנב כ מצא עכשיו
שהאחים מפחדים ממנו ונו עולים לו כמו שגנב
נתפס ואיין לו מה להגיד הב שלא האמינו
שהוא יוסף הדבר השני שהם לא האמינו שמדובר
ביוסף הצדיק לזה אמר מה שם צד שמפחדים
ממנו לזה אמר צד האירה שאתם יראים ונבהלתי
תחושו אל תפחדו למה כי אני יוסף אחיכם
פירוש הדבר אני מתנהג עמכם במידת האחווה
וכאילו לא היה הדבר ההוא אני שארתי אח
שלכם שלא תחשבו אין לכם מה לפחד אני אח
שלכם גם שמח לומר אחיכם אשר מכרתם לומר
להם שאפילו בזמן המכר לא קתה אינה החווה
ממני גם שמכרתם אותי זרקתם אותי בבור שסתם
בי כלבים אני לא הפסקתי לאהוב אותכם אני
נשארתי אותו דבר לכן אומר אני אוסף אחיכם
גם בשעה שמכרתם אותי למצרים שאפילו בזמן
המכר לא קהתה ממני אין ה אחווה וכנגד צד
הצדקת הדבר שהוא יוסף מי אמר שהוא יוסף
אולי הוא משקר אותם אמר להם דבר שבו
יצדיקו בסימן מובק כי זהו באומרו אשר מחם
אותי מצרימה זה שהוא אמר להם רבותיי אני
יוסף שמכרתם אותי מצרימה דבר זה לא ידעו
אדם ואפילו נביא אם לא שתאמר ודאי גמור כי
הוא זה יוסף אם לא שאמר בעבר ברור שמדובר
ביוסף לא היית יודע מזה אלה הדברים שאומר
כאן האור החיים הקדוש כמעט אותם דברים
כמעט כותב גם הכלי יקר רק הוא הולך קצת
בכיוון שונה ותם אמר אחר בהלה זו אחרי
שהתורה אומרת כי נבהלו מפניו חזר ואמר אני
יוסף למה חזר עוד פעם ולא הזכיר אחיכם על
כן יבלו נחפזו שם רעדה אחזתם האחים נבלו כ
הוא אמר אני יוסף הוא לא אמר אני יוסף
אחיכם לכן הם נבלו כי אמרו פן יבקש להיות
אויב ומתנקם אולי הוא ירצה להיות אויב
שלהם ומתנקם והציע את עצמו מן האחווה כאשר
עשו הם אלו כמו שהם עשו לו שמה כתוב מה
כתוב בחז כתוב שבשעה שיוסף פוגש את המלא
מה אומר לו המלאך נשאו מזה מה אומר רשי
במקום נשיאו עצמם מן האחווה הם כבר לא
נמצאים איתו באותו אחווה הציעו עצמה מן
האחווה כמו שפירש רשי על הפסוק נשו מזה
וכותב שמה שפתי חכמים מה זה נשו מזה שמעתי
שהם אומרים שהם לא רוצים להיות 12 שבטים
זה בגימטריה 12 הם לא רוצים להיות יותר 12
אם ככה אמר על כן חשבו שגם הוא עושה אותו
דבר הוא גם השיע את עצמו מאחווה מהם על כן
אמר א להם שנית אני יוסף אחיכם אשר מכרתם
אותי מצרימה זה אני שמכרתם נשארתי אח שלכם
נשארתי אוהב אתכם לא השתנה אצלי שום דבר
ואף על פי שלפחות היה לכם למכור אותי
לאיזו אומה אחרת שאיננה שטופי זימה כל כך
הייתם צריכים למכור אותי לאומה אחרת שלא
כל כך שטופי זימה כמו מצרים מכל מקום
אחיכם אני ול יחר בעיניכם אשר מכרתם אותי
למצרים כי למחייה השלכה ני אלוקים כי רואה
אני שנתגלגל הדבר שבאתי בין שטופי זימה
וקרא לי מקרה באשת פוטיפר שכבשתי את יצרי
ועל ידי זה זכיתי להיות רואה ישראל זן ו
מפרנס כמו שנאמר בת ש ביתן קשתו משם רואה
אבן ישראל ואמרו חזל כל הבעל אשת איש
לבסוף מבקש כיכר לחם לא מוצא ואילו לא
הייתי בן שטופי זימה אם אני לא הייתי עומד
בניסיון שאני נמצא במקום כזה שטוף בזנות
אולי היה נבחר איש אחר לתיקון שני הרב אבל
מאחר שנזדמן לי שנמכרת לאב שטופי זימה לא
זכה שום אדם מהם לתקן הרב כי אם אני ואם
כן המכירה למצרים גרמה לי למחייה שלחני
אלכים אז אומר אם ככה יוצא שמה שהגעתי לפה
לתוך הזוהמה הזאת ועמדתי בניסיונות זה נתן
לי את הכוח לפריד את כל הפרנסה לעולם דרך
יוסף הצדיק זה מידת יסוד שמשפיעה את כל
השפע לכל העולמות במת הי שהכלי יקר גם
בפרשת שבוע שעבר כשהכלי יקר עומד מה פתאום
יוסף אמר לכל המצרים למול מה מה המטרה
למול בשביל מה למול לכל המצרים אמר להם
למול איזה מטרה הוא כותב אותו דבר שהעור
נקראת חרפה כמו שאמרו שמעון ולוי אמרו
לאנשי שכם כי חרפה לנו והרעב גם הוא נקרא
בשם חרפת רעב אז ברגע שהם מסירים את החרפה
הזאת יוסר מהם כם חרפת הרב ולכן אמר להם
מה פרעה תשמעו לכל יוסף אמר לכם למול
תשמעו מה שהוא אומר למה כי אתם יש לכם
אורלה לכן התבואה שלכם רכיבה אבל הוא מל
את עצמו אז התבואה שלו לא הרכיבה וכאן הוא
הולך על אותו קו כמו שמופיע אצל אחי יוסף
אומר כאן הכלי עקר אותו דבר בפרשת מיקס על
הפסוק שאמר פרעה לכו אל יוסף כל אשר יאמר
לכם תעשו גם אם אומר לכם למול תמול את
עצמכם אז יש לנו כאן שניים גם הכלי יקר
וגם אור החיים הקדוש חזר על זה פעם נוספת
המטרה שהוא חזר פעם נוספת היא מטרה אחת
שהיא לומר לנו שגם יוסף הצדיק גם בשעת
המכירה נשאר אח שלהם ולא היה לו שום כעס
עליהם אלה הדברים שיוסף חזר עליהם בסיעתא
דשמיא מובא בשם השפת
אמת שיוסף אמר אני יוסף אחיכם אשר מכרתם
אותי מצרים אשר מחרטה מופיע בשעה שנשברו
הלוחות כידוע לכולם הנאמר
בהקדוש ברוך הוא אומר למשה רבנו אשר שיברת
מה זה אשר שיברת אומרת הגמרא במסכת שבת
ישר כוחך ששיברת אשר שיברת אשר מלשון ישר
כוחך אומר השפת אמת אותו דבר אשר מכרתם
אמר הקדוש אמר יוסף לאחים ישר כוחכם
שמכרתם אותי כמו שהקדוש ברוך הוא אמר אשר
שיברת ישר כוחך ששיברת אותו דבר נאמר כאן
אותם מילים אשר מכרתם תודה רבה שמכרתם
אותי למה כי בזכות זה שמכרתם אותי יכלתי
אני לספק תבואה לכל העולם כולו אז אמר להם
על זה תודה רבא בא הרב עזרא עתיה זכר צדיק
לברכה ואומר דבר יפה על העניין של אני
יוסף אשר מכרתם אותי מצרים אני יוסף אחיכם
הוא מביא ירוש דבש הירוש דבש עומד על גמרא
במסכת סוטה ירו צבש נמצא בדרוש טו דוד
המלך ברגע שבאו לושר לו שאב שלום ניטלה
בשערו הוא חזר שמונה פעמים על המילה בני
בני אב שלום אב שלום בני בני בני אב שלום
מיתן מוציא תחתך אב שלום בני בני שואלת
הגמרא למה הוא חזר על המילה בני שבע פעמים
וחזר חזר פעם נוספת אומרת הגמרא שבע פעמים
כדי להוציא אותו משבעה מדורי גיהנום והפעם
השנית כדי להביא אותו לחיי עולם הבא כך
אומרת הגמרא שואל הרב יהרו דבש אני לא
מבין אם אתה אומר בני בני בני בני אתה
מוציא אותו עולם הבא זה לא קדיש קדיש יש
לו סגולות אבל מה העניין להגיד בני בני
להוציא אותו מחיי העולם הבא אומר היערות
דבש דוד המלך רצה לעורר עליו זכויות מה
הוא רצה להגיד זכויות אמר ריבונו של עולם
נראה לך טבעי שבן רודף אחרי אבא שלו להרוג
אותו זה דבר אל טבעי שבן ירדוף נכון
שהתורה אומרת בנושא של בא במחתרת שבן
מסוגל להרוג את אבא שלו אבא לא מסוגל
להרוג בן אבל בן מסוגל להרוג אבל זה לא
דבר טבעי שבן מסוגל להרוג את אבא שלו אלא
מה שאתה רואה שבן עשה את זה סימן שמה היות
והקדוש ברוך הוא אמר לדוד המלך הנני הקים
עליך רעה מביתך ודוד אך לא ידע אם זה הבן
שלו עבד כמו שהגמרא מביאה אומר עצם זה
שאתה רואה שהבן שלי רודף אחריי להרוג אותי
סימן שמה סימן שזה משהו מושגח מלמעלה זה
לא דבר טבעי זה לא דבר טבעי אז הוא חזר
אתזה ואמר ריבונו של עולם בני אתה מבין את
זה שבן לא יכול לעשות את זה לאבא אם בן
עשה את זה סימן שמה סימן שזה בא מלמעלה זה
בהשגחת זה בא בטובתך אתה עשית את זה אתה
שלחת אותו לעשות את זה אז לכן הוא חזר כל
כך הפעמים על מילה בני כדי לעורר החך משמי
ולומר ריבונו של עולם אנחנו לא אשמים שזה
קרה אלא זה בכוונת מכוון על די הקדוש ברוך
הוא נעשה הדבר הזה אומר הרב עזרא תיה דבר
נפלא ביותר אומר דע לך שלכן הוא אמר גם
כאן אני יוסף אחיכם אשר מכרתם אותי מצרים
שאח ימכור אח כוב וב כי אדם יגנוב נפש אחת
וימכור אותה מצאנו שאדם מוכר אבל לקחת אח
ולמכור אח זה דבר שהוא לא טבעי הוא לא
הגיוני אלא מה זה בהכוונת מכוון שמה כי
למחייה שלחני עליכם אתה רואה שהקדוש ברוך
הוא סיבב את זה שיהיה בצורה הזאת כדי ללמד
עליהם זכות לומר שהם לא שלטו בעניין הזה
אלא בהכוונת מכוון לכן נאמר אני יוסף
אחיכם זה שעשו את זה אחים זה מלמד שהכל
בהכוונת מכוון עד כאן הדברים שכותב הרב
עזר רתיה דברים נפלאים ביותר אני רוצה
ברשותכם להיכנס לתוך נושא אחד אומר להם
יוסף אני יוסף אחיכם אשר מכרתם אותי
מצרימה אין לכם מה לדאוג הכל בסדר גמור כי
למחייה שלחני אלוקים לפניכם ולא רק זה
אומר יהיה עכשיו שנתיים רעב ועכשיו יהיה
עוד חמש שנים רעב ואני אפרנס אתכם ואכל
אתכם וא ממש מדבר איתם דברי נחמה אין לכם
מה לדאוג את כל מה שהם תעשו אני אדאג לכם
וכלכלת אותכם שם כי עוד חמש שנים רב פן
תוש אתה וביתך וכל אשר לך נו דברים יפים
של מרגוע שאומר להם יוסף הצדיק לפני שהם
יוצאים בדרכם חזרה לארץ
ישראל בזוהר הקדוש בפרשה ס מקץ הזוהר
הקדוש בפרשה סמיקס מביא סיפור הסיפור
שמופיע שם רבי אבא ישב בפתח העיר לוד רבי
אבא ישב בפתח העיר לוד וראה אדם אחד עייף
שהולך דרך התעייף והתיישב תחת עץ לנוח קצת
לנוח נשען שמה שה שמה איזה הר נשען עליו
ככה אחורנית ותפס נומה רבי יבא רואה שהנחש
הולך אליו נחש הולך אליו והנחש הזה כנראה
לא היה איזה משהו קטן היה משהו רציני הוא
אמר וואי וואי הנחש הזה עכשיו הולך להרוג
אותו הולך לאכול אותו פתאום הוא ראה שמה
באה רוח שערה ומה עשתה רוח שערה הפילה
חתיכה מהעץ על הנחש ופשוט בלמה את הנחש
הנחש לא יכול לעזות נפל עליו איך אומרים
חלקי ירות נפל עליו חלקי ירות ונפל על
הנחש והת הרג את הנחש זהו רבי אבא מסתכל
ההוא יושן שנת ישרים לא יודע איזה ניסים
מתרחשים סביבו הוא אפילו לא מודע במה
שקורה הבחור יושב שלט ישרים נחש בא אליו
לתת לו הקשה ופשוט מאוד נופל טיל ומחסל את
הנחש על המקום טוב רבי אבא לא רצה להעיר
אותו הבחור יושן למרות את האטרקציה שאומר
לו ניצלת ממוות אבל להעיר אותו הוא לא רצה
השאיר אותו ככה לישון טוב ישן שנת ישרים
הכל בסדר
גמור אחרי כמה זמן האדם הזה מתעורר משנתו
אה נמתח וך השם ישן טוב איזה שעה שעה וחצי
יכול להמשיך בדרך איך שהוא קם אומר רבי
אבא מאחוריו נהיה בולען בולען פשוט האדמה
פתחה את פיה וכל המקום איפה שישן עליו
נכנס לתוך בור כזה ופשוט אם הוא היה נשאר
שם לשבת הוא היה נכנס בתוכו ווא היה מתקשה
וזהו שם היה שם קבורתכם וזהו חל מתפלא
אומר תראה מה זה הבן אדם הזה בשעה וחצי
ניסים אחרי ניסים נחש בא להקיש אותו ועץ
נפל על הנחש וחיסל אותו עכשיו בולן חצי
דקה קודם הוא קם נמתח יש בולן הוא ניגש
אליו ושואל אותו תגיד רביד מה הסיפור שלך
אתה רואה שהקדוש ברוך הוא מה הקדוש ברוך
הוא כבר פעמיים עושה לך נס אחרי נס ספר לי
מה כוחותיך מה מאיפה אתה מצליח כל כך אמר
לו הבן אדם הזה כל
ימיי לא קרה לי שיעשה לי אדם רעה אשר לא
נתרקתי ומכתי לו לא קרה שבן אדם עשה לי רע
ולא מכללתי לו מיד על המקום ולא נטרתי
סינא על רעות שעשו לי לא שמרתי בלב שלי
שום תינה על רעות שעשו לי ולא די אלא
שמאותו יום וההלך הייתי משתדל לעשות ם
הקנית טובות מאותו רגע שהבן אדם עשה לי רע
עשיתי לו רק טובות עשיתי לו טובות נתתי לו
כל מה שצריך שלחתי לו סופגניות לחג ה
חנוכה ועשיתי לו משלוחי מנות נהייתי חבר
שלו עשה לי צרה ומאז הפכתי להיות חבר שלו
אמר רבי אבא שרבי אבא שמע את הדברים הזה
של אותו יהודי הוא פרץ בבכי אמר גדולים
מעשה איש זה יותר מיוסף הצדיק האיש הזה
יותר מיוסף הצדיק למה כי יוסף הצדיק עשה
טובות לאחים שלו מה אמר לאחים שלו אתם
חשבתם עליי רעה אלוקים חשבה לטובה אני אכל
כל אתכם ואתכם אני אדאג לכם למה לאחים שלו
חים שלו צריך לרחם עליהם אבל האדם הזה הוא
לא רק עם האחים שלו עושה אלא מי עם כל אחד
מישראל אז האדם הזה גדול יותר מיוסף הצדיק
למד אותך כמה אדם מסוגל ללמוד מיוסף הצדיק
שעשה חסד עם האחים שלו ולא שמר תינה כמו
שאומר אור החיים הקדוש אני יוסף אחיכם גם
בשעה שמכרתם אותי למצרים נשארתי אח שלכם
לא הורדתי מאומה מאהבה שלי אליכם ולא רק
זה אני הכלכל אתכם ואדאג לכם הנה הבן אדם
הזה לא שומר טינה ללמד אותך כמה גדול אותו
האיש אלה הדברים שכותב הזוהר הקדוש אני
רוצה היום
ברשותכם לעסוק בפסוק אחד ב פרשה הפסוק הזה
נראה פסוק תמן פשוט לכאורה וללמוד ממנו
דבר נפלא בסיעתא דשמיא עד כמה שדינו משגת
הפסוק הזה נמצא לאחר שהאחים מקבלים אישור
מיוסף הצדיק ללכת לארץ ישראל וא מצייד
אותם בכל מילד מיתו מציין אותם בתבואה
ושולח לאבא שלו יין ישן שדת זקנים טובים
טובה ממנו לכל אחד הוא נתן חליפ פצ מלות
לבני נתן 300 כסף וחמש חליפות צ מלות כל
מה שחז דורשים סביב העניין הזה ולאביב שלך
כזאת עשרה חמורים נוסעים מיטוב מצרים וע
אונות נושאות בר ולחם ומזון לאביב לדרך
וכאן מגיע הפסוק וישלח את אחיו וילכו
ויאמר עליהם אל תרגזו בדרך זהו יוסף אומר
להם בבקשה לא להתרגז
בדרך בא כאן רבנו עובדיה ספורנו ואומר מה
זה וישלח אומר רבנו עובדיה ספורנו מה זה
אומר פשוט מאוד פטרן ונתן להם רשו אמר ל
בבקשה אתם יכולים ללכת מה זה אומר אדם
שיוצא לדרך אדם שמתארח אצל מישהו ועוזב את
המקום צריך לקבל אישור ללכת אישור אתה
מתארח אצל חמיך לשבת אתה הולך לצאת לדרך
בבקשה תגיד לו חמי היקר אני נוסע החזרה
הביתה מה הוא יגיד לך לחיים מול שלום וחבל
שלא עשית את זה שעתיים קודם לא יופי אתה
בא אתה לבקש ממנו אישור אותו דבר אתה נמצא
אצל ההורים שלך בשבת תגיד להם אבא אני
נוסע הביתה אומר לחיים טובים ול שלום
ובחבל שאתה נוסע כבר עכשיו אומר תלוי
ההבדל בין אבא לבן חמיך כל אחד והשיטה שלו
טוב בקיצור זה מה שיש אדם שנפרד מחברו אדם
שנמצא אצל חברו אתה נוסע צריך לבקש רשות
איפה למדנו את זה בהרבה מקומות מצאנו את
זה איפה נו כתוב אצל אליעזר אבד אברהם
לאחר שאליעזר נשלח ללכת למצוא שידוך ליצחק
אבינו אומר רבנו עובדיה ספורנו כתוב ויקח
העבד עשרה גמלים כותב רבנו עובדיה ספורנו
נטל רשות מאדוני ללכת אחרי שהוא אומר לו
תלך הוא קיבל רשות אמר לו בבקשה אתה יכול
ללכת אז גם שהוא יוצא בשליחותו של האדון
היות ההוא יוצא מרשותו לצאת לדרך קיבל
ממנו אישור אתה יכול לצאת לדרך מצאנו מקום
נוסף וכאן זה תלוי בין המכילתא לבין מדרש
רבא כתוב פסוק שמופיע בחומש מוד בפרשת
שמות ויילך משה משה רבנו הצטווה ללכת
למצרים והוא חוזר למצרים ומה כתוב והוא
חזר בחזרה ליתר חותנו שואל רשי למה הוא
חזר ליתר חותנו בשביל מה אומר רשי פשוט
לבקל רשות הולך לתת מהבית של יתרו חי שמה
שנים התארח אצלו גדל אצלו ולדו לו שם שתי
ילדים אז בבקשה אתה עזב אותו עכשיו למצרים
בבקשה תיקח ממנו רשות כך אומר רשי ליטון
ממנו רשות רשי רק מוסיף דבר שכתוב במכילתא
אומר רשי שהרי נשבע לו שלא יזוז ממדיין
אלא ברשותו משה רבנו נשבע ליתרו שלא יעזו
א ברשותו לכן הוא הלך אבל במדרש רבא מופיע
משהו אחר לכך אמר משה לפני הקדוש ברוך הוא
קיבל ני יתרו ונהג בי כבוד אני הולך אלא
ברשותו בלי שבוע יתרו קיבל אותי בכבוד
קיבל אותי הביתה הכניס אותי הביתה אני לא
הולך בלי לקבל רשות אז זה הקטע שמופיע פה
שמשה רבנו הלך לבקש רשות מיתרו ללכת
ממדיין למצרים ישנה גמרא הגמרא הזאת נמצאת
במסכת מועד קטן בדף ט אומרת
הגמרא שני תלמידים של רבי שמעון בר יוחאי
באו ללמוד ממנו מסכת נדר
לתלמיד אחד קדאו יונתן בן עצמאי ולתלמיד
השני קראו יהודה בן גגרים שני תלמידים
שבאו ללמוד תורה מרבי שמעון בר יוחאי גמרו
ללמוד מסכת נדרים לפני שהם גומרים הם באו
לבקש ברכה מרבי שימון בר יוחאי כי הם
חוזרים הביתה גמרו ללמוד מסכת נדרים הם
באו למטרה מסוימת גמרו ללמוד חוזרים הביתה
קיבלו ברכת פרידת הדרך מרבי שמון וח אמר
לכו לשלום בסדר אתם משוחררים יכולים ללכת
לשלום לבסוף יצאו לתחנת אוטובוס תברר
שהאוטובוס כבר נסע האוטובוס כבר נסע ואין
אוטובוס אם אין אוטובוס אז זהו צריכים
להישאר ללון שם בלילה נשארו ללון שם בלילה
ברגע שנשארו ללון בלילה התפללו שחית ביחד
עם רבי שמעון בר יוחאי ו בבוקר באו עוד
פעם אמרו לו כבוד הרב אנחנו יוצאים לדרך
אמר אמרתי לכם כבר אתמול שלום
מה אומר אתה לימדת אותנו שאדם שקיבל שלום
מהרבי נשאר לישון בלילה יכנס עוד פעם יש
זה ביטוי בדש הרג צר ציג זגן יש כזה ביטוי
כזה הוא בא לרבי היית פעם אחת אז למרות
שבאת אתה בא עוד פעם יפה מאוד תקבל פרידה
אמרו לו אתה לימדת אותנו את זה איפה כתוב
אצל שלמה שלמה אחרי חג הסוכות נפרד מאנשים
שעלו לרגל ובבוקר הוא חזר ואמר להם עוד
פעם ככה כתוב שמה ולכן מוצאי סוכות אמר לם
ללכת וביום ה-23 ל ששרי שלח את העם פעם
נוספת מה שמע שגם אם פעם אחת אמרת להם
בערב ונשארו ללון אז אומרים פעם נוספת יפה
מאוד ולכן הנפטר מרבו ולן באותה עיר צריך
לבקש רשות פעם נוספת אלה הדברים ושם אומרת
הגמרא שרבי שמעון בר יוחאי אמר לבן שלו
תשמע אלה אנשים של צורה לך תבקש מהם ברכה
וכל הסיפור שהברכה שבירכו אותותו נמצא שם
שבעצם הכל היה קללות שתמונות בתוך הברכות
כמו שהגמרא מביאה שמה בהרחבה גדולה למדנו
כאן רק נקודה אחת שמה פירוש הדבר וישלח את
אחיו הכוונה היא שנתן להם רשות ללכת כך
כותב רבנו עובדיה ספורנו בא השחה לתורה
מגורי הארי ואומר תשמע יש כאן דבר תמיהה
מה כתוב בפסוק וישלח את אחה וילכו הוא שלח
אתם קיבלו רשות והם הלכו אז מה כתוב אחרי
זה ויאמר עליהם אל הרגיזו בדרך הם כבר
הלכו הם כבר לא פה אז למי הוא אמר למי הוא
אמר אם הכוונה שהוא אמר להם אז מה צריך
להיות כתוב וישלח את אחיו ויאמר להם אל
תרגזו בדרך וילכו זה הסדר הנורמלי לא
וישלח את אחה וילכו ויאמר עליהם אל תרגזו
בדרך לא זה הסדר ש להיות כתוב למרות
שבתורה זה נמצא כמה וכמה פעמים בסגנון הזה
שלמרות שהם לא הלכו זאת אומרת תוך כדי
הדברים הוא אמר להם אל תרז ור בדרך מפי
איפה מפיה מופיע אצל רחל
אמנו ותאמר ותאמר לה מ ויא בצת נפשה כי
מתה ותאמר לה המיילדת אל תראי כי גם זה לך
בן נכון במה הי קרה לו בינוני אמרת שהיא
מתה לא והי בצת נפשה כי מתה ותאמר למיילדת
אל תראי כי גם זה לך בן אמרת שהיא מתה אז
מה את מדברת איתה עכשיו ולא רק שהיא מתה
היא מדברת היא גם ממשיכה אחרי זה ואומרת
ותקרא את שמו בינוני אמרת מתה לא אז פירוש
דבר שלא כל מתה זה מתה ולא כל זה הכוונה
היא שהכוונה בצאת נפשה שהיא הולכת למות
אותו דבר גם כאן אתה יכול להגיד וישלח אתך
וילכו שהם הולכים לצאת לדרך על אותו משקל
אתה יכול להשתמש גם פה
השך הולך בכיוון אחר לגמרי אומר השך התפלל
עליהם יוסף הצדיק שתקצר להם הדרך ותהייה
להם קפיצת הדרך מה שכתוב בפסוק
ויאמר עליהם אל תרגזו בדרך זה לא הכוונה
שהוא אמר להם הוא פנה לקדוש ברוך הוא
בבקשה מה בקשה ריבונו של עולם בבקשה ממך
תסדר לאחים שלי קפיצת הדרך וזה הבקשה שהוא
ביקש ולכן הוא אומר אל תרגזו בדרך גימטריה
כל אלוקים הוייה יקצר לכם את הדרך עם
הכולל וכן היה כמו שהוא ביקש כך היה זאת
אומרת שמה שהוא זכה לקפיצת הדרך למה כי כי
מה הפסוק הבא שכתוב הפסוק הבא ויעלו
ממצרים ויבואו ארץ כנען שואל השך אם הם
יצאו ממצרים אז כתוב ויעלו ממצרים וילכו
כברת דרך ויבואו ארץ כנען לא כתוב ככה מה
כתוב כאן ויעלו ממצרים ויבוא ארץ כנען איך
שיעלו ממצרים מיד באו לארץ כנען איך זה
מסתדר סימן שמה אומר השר סימן ש קפצה להם
הדרך זה מה שהוא ביקש ביקש יוסף שתקפוץ
להם הדרך למה כדי שיגיעו מהר ליעקב אבינו
זאת היייתה המטרה עוד דבר והתפלל עליהם
שתיהיה להם קפיצת הדרך כדי שלא יצטרכו
לפסוע הרבה בארץ טמאה כדי שלא יצטרכו ללכת
הרבה בארץ טמאה לכן קוצה להם הדרך לכן
אומר השך על פי זה מתפרש ויאמר עליהם
היינו עליהם התפלל עליהם שלא תרגז עליהם
הדרך ויהיה להם קפיצת הדרך עד כאן הדברים
שכותב השך על התורה ורבותינו ראשונים לפני
שניגע
לרשימון בשני מפרשים שמסבירים את המילה אל
תרגזו בדרך אם מישהו שואל אותך תגיד מה זה
אל תרגזו בדרך אל תתעצבן בדרך נכון אל
תתרגז אל תתעצבן זה פשוטם נכון זה הו כמו
שההוא אמר להם ואתה אל תעצבו ואל יכר
ביניכם מה זה אל תעצבו אל תהיו עצובים אל
תתרכזו משום מה לא זה הפשט שכתוב בחז
הקדושים מה כתוב בחז
אומרים אומר הרשב אל תרגזו בדרך אל תרעו
מכלום בדרך אל תפחדו משום דבר זה אתה יכול
להבין עוד למה אתה יכול להבין כי התרגום
אומר על הפסוק רגזו ואל תחטאו אמרו בלבבכם
ועל משכבכם בדום וסלה יש אנשים שאומרים את
זה בקריאת שמע על המיטה מה זה מה פירוש
הדבר מה פירוש דבר רכזו מה זה רכזו אומר
התרגום דחיל מה זה דכל
מה זה נכיל בארמית
פחד זה הכוונה אז הוא אומר מה הכוונה אמר
להם אל תרגזו בדרך אל תפחדו מפני הליסטים
כי שלום לי מכל צד אנשים שהולכים עם תבואה
בימי רעב הרי יש רעב בעולם אנשים באים עם
עשרה אונות מלאים בר יש להם יין ישן
התקופה תקופה קשה מבחינה כלכלית ואנשים
אין להם מה לאכול ברגע שרואים אחד סוחף כל
כך הרבה תבואה יש תקנה שמה שהוא יגיע לשט
מזוין באו אנשים יחטפו לו אתם אל רגזו
בדרך אל תפחדו מלשון פחד מלשון מורה אל
תפחדו יפה מאוד בע לתורים לוקח את זה הפוך
לגמרי אמר להם יוסף אל תשמחו עליי אל
תרגזו בדרך אל תרגזו אנשים אחרים בדרך זאת
אומרת שמה היות ואח שלכם מהוא הוא הוא
המנהיג במצרים הוא המשנה למלך שלא תחשבו
שאתם יכולים לעשות כל מיני פרובוקציות על
הדרך למה היות ואמרתי לכם רו אלבי אם
אמרתי לכם רו לבי מה תעשו אולי תיכנסו
לתוך שדות של אחרים תיכנסו לתוך שדות של
אחרים תגידו אח שלנו שהוא הבעל הבית של
העולם הוא מה שנקרא משנה למלך במצרים אמר
לנו למהר לאבא אז איך ממהרים נכנסים דרך
שדות של אחרים אם מישהו יגיד מה זה אח שלי
או הב בית אתה תפתח את הפה שלך אני עושה
בלאגנים אז בבקשה אל תעשה רעש אומר יוסף
הצדיק בבקשה אל תעשו את זה אל תרגזו בדרך
מהכוונה אל תרגזו אחרים על הדרך אל תנצלו
את זה שאני משנ למלך ותרגישו אחרים כך
כותב בעל התורים הפוך לגמרי מהפירוש הפשוט
של הדבר רשי הקדוש זכותו תגן עלינו מביא
ארבע פירושים מה זה אל תרגזו בדרך אחד אל
תדברו דבר
הלכה זה אחד תכף אנחנו נראה מקור הדברים
גמרא אל תדברו דבר הלכה שתיים אומר להם אל
תפשו פסיעה גסה שלוש אמר להם אל תיכנסו
לעיר כשחושך ואל תצאו מהעיר כשחושך נתן
להם שתי דברים ואותו דבר רשי אומר ועל דרך
הפשט עכשיו אני אתן לך פשט מה על דרך הפשט
ולפי פשוטו של מקרא יש לומר לפי שהיו
נכלמים היה דואג שמה יריבו בדרך הדבר
משיחתו הם היו נכלמים לא נבלו כי לא יכלו
נבלו מפניו עכשיו יתחילו להתווכח יגידו
אחד לשני אתה השם אתה השם אתה אמרת עליו
הוא אמר עליו אתה אמרת למכור אותו אתה
אמרת ככה יתחיל ויכוחים אמר בבקשה אל
תרגזו בדרך תפסיקו לדבר על זה אל תדברו על
הנושא הזה שלא תבואו לידי רוגז ולידי כעס
בבקשה כך כותב רשי
פשוטו של מקרא טוב מקור דברי רשי זה גמרא
במסכת תענית בדף י שם זה מופיע בגמרא אל
תרגזו בדרך אמר רבי אלעזר כך אמר להם יוסף
לאחו אל תתעסקו בדבר הלכה אל תתעסקו בדבר
הלכה למה שמה תרגזו עליכם את הדרך ותאו
בדרך אדם שעוסק בדבר הלכה יכול לשקוע עמוק
מדי וברגע שהוא שוקע בדבר הלכה הוא ישכח
מהדרך במקום להגיע לארץ ישראל הוא יגיע
לחוטים מה תעשה אבוא תעשה טובה תסתכל בויז
שלא תשקע לי בדבר הלכה אתה יכול לטעות לכן
אז אם אתה מדבר דברי אגדה מושכים את הלב
אז זה בסדר גמור אבל אם אתה שוקע בעיון
בדבר הלכה אתה יכול מה
שנקרא להסתבך בדרך אז זה העצה שהוא נתן
להם מספר אחד שואלת הגמרא מה יוסף אמר להם
לא לעסוק בדבר הלכה בדרך איך אתה יכול
לאמר ואמר רבי ליי בברכיה שני תלמידי
חכמים שמהלכים בדרך ואין בעיניהם דברי
תורה ראויים הם להישרף כמו שנאמר כאשר
אליהו הלכו ביחד עם אלישה ויה מה הולכים
הלוך ודבר והנה רכב אש וסוסי אש ויפריעו
בין שניהם ואז אליהו עולה בשערה השמיים
אומרת הגמרא תמה שרק נפרדו על ידי סוסי אש
ורכבי אש ולא נשרפו משום דיק הדיבור הם
דיברו ביניהם מה דברי תורה אם לא היה
דיבור היו ראויים להישרף מכאן ששני תלמידי
חכמים שהולכים בדרך חייבים לדבר דברי תורה
חוץ מזה שכתוב בתורה ודיברת בם לכתך בדרך
גם שאתה הולך בדרך צריך לדבר דברי תורה
אומרת הגמרא לא קשייה ה למגרש הי למיין
זאת אומרת אחד לעיוני אחד לכוונה עיון
לימוד תורה בעיון ואחד למגרש ללמוד פרשת
שבוע ללמוד דפי גמרא זה אין בעיה גאם בדרך
אבל לעיין אתה יכול לטעות בדרך יפה מאוד
עד כאן הדברים אני רוצה להביא לכם מתנה
יפה מאוד בסיעתא דשמיא שמביאים מופיע
באגרה דפרקא בשם רבי משה מפש בורסק כך זה
מופיע ויש כאלה שמביאים את זה גם בשם הגרו
שני מלאכים בסגנון אחד
תכבו ישנה גמרא במסכת ברכות דף ל הנפרד
מחברו אל יפרד ממנו אלא מתוך דבר הלכה
שמתוך כך זוכרהו ככה אומרים חזל איזה דבר
הלכה הכי קצר שאתם
מכירים לא
לארוך מים אחרונים חובה זה כולם נוהגים
לומר זה הלכה שלוש מילים שלוש מילים מים
אחרונים חובה אתה יכול להגיד גם קריאת שמע
חובה לא חייב להיות רק קריאת שמע חובה גם
כן שלוש מילים אבל מים אחרונים חובה זה מה
שנקרא יותר מוכר בגמרא אז זה מה שאומר מים
אחרונים חובה טוב רבותיי בא בא הספר אגרה
ד פרקה ואומר בשם מדרש פליה הנפרד מחברו
אל פרד מלו מתוך דבר הלכה ויאמר לו יחיד
ורבים הלכה
כרבים ככה כתוב יפה רבים למה דווקא יחיד
ורבים הלכה כרבים מה יש בזה אז הם אומרים
שמה דבר יפה ראשי התיבות שלהם מופיע יוח
סופית מה זה האם זה שם קדוש או שזה שם של
מלאך ששומר בדרך זה מחלוקת בין המפרשים
איך מתייחסים לזה י זה השם שלו
יו י ה ו כ סופית זה השם שלו יו כ סופית
זה השם שלו יוהך זה השם שלו טוב נפלא
ביותר זה השם הקדוש מאיפה הוא יוצא הוא
יוצא מסופי תיבות של שיר של פגעים כי
מלאכיו יצווה לך הסופי תיבות שלהם מה כי
זה האות י אחרי זה מלאכו האות ו יצווה
האות מה אחרי זה לך אז יש לך כ סופית אז
יש לך ח סופית זה השם הזה לשמור בכל דרכיך
השם הזה הוא שומר עליך בדרך יפה מאוד אלה
הדברים שכתובים כאן טוב רבותיי המקור לזה
בשאר הכוונות של הארי הקדוש תפילת השחר
דרוש ג כך מופיע טוב נו אז למה הוא אמר
להם לא לעסוק בדברי תורה למה לא לעסוק
בדבר הלכה כי הוא ידע שהדבר הלכה שהם
יגידו מה יפרדו מיוסף ויגיד מה יחיד ורבים
הלכה כרבים למה כי זה גם פסוק יכלו להגיד
לו מה הם החונים חובה אבל מה הם חשבו שהשם
הזה שנקרא בשם
י ו ה כ סופית זה השם הזה ולכן מה הם
יזכרו ביחיד ורבים הלכה כרבים ואז יחזור
הוויכוח עם זה שמכרו את יוסף שהוא יחיד
והם רבים הם יחזרו בחזרה לאותו סוגיה עוד
פעם מהתחלה למה כי הם אכו את יוסף ויוסף
היה יחיד והם היו רבים אז יחיד ורבים הלכה
כרבים אז שוב פעם התעורר מחדש כל הסוגיה
הזאת לכן אמר אל תתעסקו בדבר הלכה טוב עד
כאן זה מה שנקרא אדם נפרד מחברו אבל תראו
דבר פלא מה דבר פלא בסידור השלה שער
השמיים וזה מופיע גם בעטרת זקנים יש
מחלוקת במפורש איך אנחנו אומרים בברכת ברך
עלינו אני שוב אני לא מכיר את כל הנוסחאות
כל הגרסאות אז אני אומר רק לשיטת האשכנזים
לא הספקתי לבדוק בכל הסידורים ברך עלינו
השם אלוקינו את השנה הזאת ואת כל מיני
תבואתה לטובה ותן תל ומטר לברכה על פני
האדמה
וסבנו איך כתוב מטובה אבל לא בכל הסידורים
כתוב מטובה יש כאלה שכתוב מה
וסבנו מטובך או מטובך או מתוח כל אחד
שיירצה בגרסה שלו מה השינוי בגרסה למה זה
אומר וסבנו מטוה וחלק אומרים סבנו מטובה
כותב השלה הקדוש כשאתה אומר ושבנו מטובה
זה מטוב האדמה מה כתוב ותן תלו מטר לברכה
ע פני האדמה ושבנו מטובה של האדמה אם אתה
עובר ושבנו מטובך אז למי הכוונה לקדוש
ברוך הוא האם אתה מסתכל כלפי מטה לאדמה או
כלפי מעלה לשכינה הקדושה זה מה שאתה מבקש
ותן תל ומטר לברכה על פני האדמה וסבנו
מטובך מטובו של הקדוש ברוך הוא ז הבקשה או
וסבנו מטובה כי אתה אומר ותן תלו מטל כל
פני האדמה סבינו מטובה כלפי מטה אלה
הדברים שאומרים המפרשים אומר השלה הקדוש
ואני עשיתי פשרה אותו דבר מופיע ב ספר תרת
זקנים על השולחן ערוך אור החיים הוא אומר
אני עשיתי פשרה כאשר יוצא לדרך והולך בדרך
יאמר מה טובך כאשר נמצא בבית יאמר טובה
למה מה הפשרה אומר פשוט מאוד כאשר יוצא
לדרך הוא צריך הגנה של מה כי מלאכיו יצווה
לך לשמור אז איפה זה נמצא אם אתה אומר
בפסוק על פני האדמה וסבנו מטוב אז זה השם
הזה שמה הראשי תיבות שלו י הו כ סופית אז
זה השם יו ה כ סופית אבל אם אתה נמצא בבית
ואתה לא צריך את ההגנה של השמירה אז במה
תשתמש תשתמש בשם הוויה מה השם הווייה השם
הווייה על פני האדמה וסבנו מטובה זה
יקוק כך כותב השלה הקדוש בסידור שער
השמיים שלו יש לנו כאן פשט יפה מאוד על
הדרך אם ככה למדנו שהשם שאתה רוצה לברך
מישהו שיוצא לדרך תגיד לו יחיד ורבים הלכה
כרבים עוד מילה אחת שעל ידי זה אתה מקיף
אותו בשם קדוש בשם קדוש או מלאך שכתוב כי
מלאכה וצווה לך לשמור בכל דרכיך זה המלאך
שמגן עליו או שזה שם קדוש שמקיף את האדם
זה לא משנה מה העיקר שתהייה מוקף במלאכים
אומרת הגמרא אדם חייב לדבר דברי תורה בדרך
כדי להגן על עצמו מביאה הגמרא תירוץ נוסף
מה אמר להם יוסף אל תרגזו בדרך שלא ישאו
פסיה גסה אומרת הגמרא למה כדי רב יודה
אומר רב אומרת הגמרא למה אסור לפשוע פשיעה
גסה דומר מר פשיעה גסה נוטלת אחד מ-500
ממאור עיניו של אדם אחד שפוע פסיות גסות
זה פוגע לו בעיניים לכן אומרת הגמרא אפס
פשי הגסה אומרת הגמרא ואמר להם עוד דבר
שמה שלא ייכנסו מתי שיש חושך ושלא יצאו
מתי שיש חושך למה ומומר רב יודה אמרו
לעולם יצא אדם בכי טוב ויכנס בכי טוב שיצא
מהעיר כשיש אור ויכנס את העיר כשיש אור
למה כמו שכתוב בפסוק הבוקר אור ואנשים
שולחו אמה וחמורה הבוקר אור מתי שנהה אור
האנשים שולחו ולא ללכת בחושך אלה הדברים
שכותבים מפרשים בסיעתא דשמיא בעניין הזה
רבותיי אני רוצה רק לשאול שאלה כל
הפירושים האלה שאמרנו עכשיו ברשי מה רשי
אומר אחד לא לדבר דבר ההלכה שתיים לא
לעשות פציעה גסה שלוש להיכנס ביום פירוש
רביעי אומר רשי שלא ידברו על המכירה כדי
שלא יריבו ביניהם יפה מאוד מה קשור אל
תרגזו בדרך לנושא שלא לפשוע פשי הגשה מה
קשור אל תרגזו בדרך להיכנס באור היום ומה
קשור ה תרגזו בדרך ללימוד הלכה מה זה קשור
שאלה יותר קשה ששואל הספר באר יוסף לרבי
יוסף סלן שאלה נפלאה זאת הלכה שהתחדשה
עכשיו בשעה שיוסף שולח את האחים שלו אם זה
הלכה של אדם שיוצא לדרך זה היה צריך לאמר
אתה יודע מתי בשעה שיעקב שולח אותם למצרים
להביא אוכל שהוא שולח אותם להביא אוכל
נכון שמעתי כי יש שבר במצרים תרדו למצרים
ואז היה צריך להגיד להם רבותיי אל תרגזו
בדרך אל דברו דבר הלכה כי במקום להגיע
למצרים תגיעו לסודן אז בבקשה לדבר רק
דברים קלים גם אל תפשו פשי הגסה תלכו לכם
העיניים וחוץ מזה תלכו ביום ולא בלילה
יעקב אבינו לא אומר להם אף מילה מזה מה זה
לא זה דבר חדש שיתחדש עכשיו אצל יוסף למה
יעקב לא אומר להם ופתאום בא יוסף ומחדש
להם חידושים לא מדברים כבר הלכה בדרך ולא
הולכים בלילה וחוץ מזה גם אסור לך לנסוע
מה חדושים שהתחדשו עכשיו בהליכה של עם
ישראל של השבטים חזרה לארץ ישראל כך שואל
רבי יוסף סלן שאלה יפה מאוד ראיתי בספר
דודי נתן שרוצה לומר שאחד קשור לשני היות
ויוסף אמר להם מהרו אל אבי הוא אמר להם
למהר יעקב אבינו לא אמר להם למהר יעקב
אינו אמר שובו שברו לנו מעט אוכל בבקשה
תלכו למצרים תביא אוכל אמר להם מהר לא אמר
להם תביא אוכל בא יוסף אומר להם ערו אל
אבי תלכו מהר אה תלכו מהר כמה מהר יש סכנה
שאם אתם תלכו מהר אז מה יהיה תלכו בסיעות
גסות מי שאתה לא אומר לו ללכת מהר אין
סכנה שילך עם בסיעות גסות אז אין לך תביעה
מה עוד יש לך תביעה חוץ מסיעות גסות יש לך
עוד תביעה שיכול להיות שהוא אמר להם ללכת
מהר תגיע למצב שמה שתלך גם בלילה רבותיי
תלכו מהר אבל לא בלילה חוץ מזה אומר אל
תדברו דבר הלכה שד דבר הלכה תלכו מהר אתם
בכלל תתאו בדרך אז כל שלושת הדברים האלה
אחד תלוי בשני כתוצאה מזה שאמר להם יוסף
הצדיק מהרו אלבי יו זה אמר להם מהרו אלבי
אז הוא אמר להם רבותיי גם למהירות יש
תנאים מה התנאים אל תדברו דבר הלכה כי אז
מהמהירות לא יצא כלום חוץ מזה אל תפשו בשי
הגסה כי אמרתי לכם מהר אתם יכולים לפסו
פסיה גשה ודבר נוסף הוא אמר להם מה אמר
להם בבקשה לא ללכת בלילה אז כל זה בא
כתוצאה ממה היות ואמר להם הארו אלבי אנחנו
רוצים בעזרת השם ללכת לכיוון אחר לגמרי
בסיעתא דשמיא דבר דבור על
אופניו המילה תרגזו המילה רגז מופיע בתורה
בסך הכל ארבע פעמים ארבע פעמים אחד כאן
הפעם הראשונה אומר להם יוסף אל תרגזו בדרך
זה הפעם הראשונה איפה הפעם
השנייה כל יום אנחנו אומרים את זה בשירת
הים שמו
עמים ירגזון אז יש לך פעם שנייה פעם
שלישית פרשת דברים
ורזולוציה
כי תבוא ונתן לך שם לב רגז אז יש לך ארבע
פעמים המילה רגז מופיעה ארבע פעמים בכל
מיני וריאציות ידוע לכולם שרבי צדוק הכהן
מלובלין כותב
והזכרנו את זה לא אחת שבכל מקום שכתוב דבר
פעם ראשונה הוא השורש לכל התורה כולה
כלומר אם אתה רואה מקום שפה מופיע פעם
ראשונה זה השורש לכל התורה אני משכח דוגמה
הדוגמה שהוא מביא אומרת הגמרא מסכת בב קמה
הרואה ט בחלום אחד שרואה ט בחלום יצפה
לטובה ישנת ראית בצות או ט בחלום יפה מאוד
תדע לך הולך להיות לך דברים טובים כך
אומרת הגמרא למה למה כיוון שהאות הראשונה
האות ט ראשונה בתורה איפה ככתובה במילה
טוב אז לכן הרואה ת בחלום מצפה לטובה יפה
מאוד הגמרא חזל במדרש מביאים עוד לא ניכנס
עכשיו אומרת הגמרא איפה שמופיע הס הראשונה
בתורה שם נברא הסמ כתוב ויסגור בשר תחתנה
אומרים חזל שם נברא הסמ אז זה כל מיני
דברים שקשורים איפה מופיע פעם ראשונה
אותיות מסויימות מקרים מסוימים המלחמה
הראשונה בבריאה איפה הייתה וים ימי אמרפל
מלך שיינר אריוך מלך אלסר שם המלחמה
הראשונה העולם עומד 2000 שנה לא היייתה
מלחמה אברהם אבינו הגיע פרצה מלחמה בעולם
וחזר הקדושים אומרים מכאן אתה למד שכל
המלחמות שיש בעולם הכל זה הכנה לקראת בוו
של משיח רבותיי איפה מופיעה פעם ראשונה
המילה רוגז אומר יוסף הצדיק בבקשה אל
תרגזו בדרך זה הפעם הראשונה שמופיע אבל יש
לנו רשי רשי הקדוש מביא במקום אחר את
המילה רוגז איפה רשי מביא רשי יותר קשה
לזכור איפה רשי פרשת וישב אתם זוכרים וישב
יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען אומר רשי
ביקש יעקב לשב בשלווה קפץ עליו רוגזו של
יוסף
אה יוסף יש לו חיבור למילה רוגב
קפץ עליו רוגזו של יוסף מי אמר פעם ראשונה
את המילה רוגז יוסף הצדיק אל תרגזו בדרך
אז המילה רוגז מופיעה פעם ראשונה אצל יוסף
אבל בהתייחסות של רשי אל יוסף אל תרגזו
דרך זה מה שאומר להם יוסף הצדיק קפץ עליו
רוגזו של יוסף אומרת הגמרא אומרים חזל
במדרש פרשה פד אות ג מה פירוש הדבר קפץ
עליו רקדו של יוסף אמר אבי
בשעה שהצדיקים יושבים בשלווה ומבקשים לשב
בשלווה בעולם הזה בא השטן ומקטרג השטן הזה
לא נותן שקט הוא בא מקטרג מה קרה צדיק ישב
בשקט לו דיין שהוא מתוקן להם לעולם הבא הם
מבקשים לשבת בשלווה בעולם הזה לא מספיק מה
שמחכה להם בעולם הבא הם רוצים שקט בעולם
הזה אין שקט בעולם הזה קייטנה יש רק שבוע
בעולם הזה אין קיטנה אין בעולם הזה שבוע
שנה שר השנה חצץ אין קיטנות פה כל העולם
הזה זה לא עולם של קיטנות איך קורא הרן
רבנו ניסים כותב בספר שלו דרשות הרן העולם
הזה נקרא בשם נווה התלאות מה זה נווה
התלאות שמעתי פעם יש נווה דקלים שמעתם פעם
נווה התלות אומר הרן כן יש מה זה יש מבחוץ
נוווה מבפנים תלעות בחוץ נכון נראה לך או
פעולה אבל תיכנס פנימה תראה לכל אחד יש
חבילה כל אחד חבילה ואי אפשר לפור טומ
קירב מהם כל אחד יודע ש בנתבג אף אחד לא
לוקח את המצודה של השני למה אומר אני מכיר
את המזוודה שלי שהוא יקח את המזוודה שלו
הכל בסדר כל אחד בתיק שלו לא וכבים תיקים
של אחרים לכן אומרים לנו רבותינו נווה
התלאות והצדיקים רוצים חופש בעזרת השם
חופש יהיה למעלה כיוון שמת נעשה חופשי פה
אין חופש פה עובדים בלי הפסקה יש כל הזמן
ניסיונות עד כאן הדברים שכתוב בדברי
רבותינו בא המדרש רבא על הפסוק הזה ואומר
וישב יעקב בארץ מגורי אביו אדהו דכתיב
פסוק שמופיע בספר איוב איוב בפרק ג' בספר
שלו אומר לא שלפתי ולא שקטתי ולא נחתי
ויבוא רוגז אומר איוב ארבע דברים שהוא סבל
לא שלפתי ולא שקטתי ולא נחתי ויבוא רוגז
אומרים חזל זה הפסוק הזה מכוון כנגד
צרותיו של יעקב אבינו לא שלפתי מעשו ולא
שקטתי מלבן ולא נחתי מדינה ויבוא
רוגז מי יוסף יוסף קשור לרוגע אז יש לנו
מה יש לנו לא שלפתי הכוונה מעשיו ולא
שקטתי מלבן ויבוא רוגז מיוסף רבותיי פלא
מופלא בא הספר להעיר לאורות ולהשכיל חלק ב
עמוד עב ושואל שאלה מאוד יפה מה השאלה
שהוא שואל למה כל צרה יש לה שם אחר לא
שלבתי עשו לא שקטתי לבן לא נחתי דינה
ויבוא רוגב למה לא אחד תבחר את זה שאתה
רוצה לא שלפתי מיצב לבן דינ יוסף הכל בבת
אחת לא לכל אחד יש משהו אחר משהו נפרד למה
זה מחולק לחלקים שאלה מספר אחת שאלה מספר
שתיים הוא שואל
שלוש מתוכם זה לא אחד זה כן לא שלפתי ולא
שקטתי ולא נחתי ואחד זה חיובי ויבוא רוגב
שלוש זה לא לא היייתה לי שלווה לא היייתה
לי מנוחה לא היה לי שקט ואחד ויבוא רוגז
הרוגז הוא בא למה אתה לא אומר מילים אחרות
כל ה ארבע יהיה לו שלוש לא ואחד כן מה
צורת החלוקה זה השאלה שהוא שואל
והתשובה יוסף מופיע כחטיבה בפני עצמו
שלושה שמה הם עשו לבן ודינה זה נראה חבילה
אחת יוסף נראה חבילה נפרדת ויבוא רוגז זה
אחד והשאלה למה יוסף שונה מכל השלושה
מקרים הקודמים מה מונח כאן טוב בזל
הקדושים בפרשת בשלח על הפסוק ויבוא עמלק
וירחם עם ישראל ברפידים בסוף הפרשה מביאים
חזל את אותו דבר מה לא שלפתי ולא שקדתי
וולא נחתי ויבוא רוגז כאן ויבוא רוגז הולך
על מה ויבוא עמלק וילחם ישראל ברפידים
אומרים חזל ארבעה אלה כנגד ארבעת הגלויות
מה ארבעת הגלויות לא שלפתי מבבל ולא שקטתי
מ ממדי ולא נחתי מיוון ויבוא רוגז מאדום
חזל הקדושים דורשים לגבי ארבעת הגלויות רק
כי היום יצאנו מחנוכה אמרנו רבותינו דע לך
המונח הזה ש שמופיע ולא נחתי מכוון כנגד
יוון יפה מאוד אומר שמה יפה תואר מה
הכוונה בבל החריבו את בית המקדש ושללו
רכושנו ונהרגו ככמה נפשות והלכנו בשבי לכן
זה נקרא בשם לא שלפתי מדי נקרא לא שקטתי
שהיה פחד ו מגור שמה הייתה גזרה להשמיד או
להרוג ולאבד אבל לא היה להם לקחו להם את
האושר שלהם אלא היה להם לקחו לקחם את
הממון ושבו לארצם ובנו את בית המקדש אלא
מה וגם לא הרגו אף אחד מישראל היייתה
גזירה והגזירה בוטלה ול נחתי מיוון שרצה
אנטיוכוס להעביר על דת שאמרו כתבו לכם על
קרן השור שאיין לכם חלק באלוקי ישראל
וחסרה להם מנוחת הנפש והצלחת הרוחני ויבוא
רוגז זה רומ ורגז הוא על החרוב גידוף שעשו
הרומאים שהיו מחרפים ומגדפים לקדוש ברוך
הוא והטיחו דברים כלפי מעלה למה לדבר על
השם על משיחו בויקרא ר בפרשה יג אומר היפה
תואר אמרו עליהם לו דיים שאינם מקלטים
לקדוש ברוך הוא אלא מחרפים ומגדפים
ואומרים מי לנו בשמיים עד כאן הדברים
שמופיע בדברי
רבותינו ממשיך המדרש ואומר לא שלבתי לא
שקטתי ולא נחתי ויבוא רוג לא שלבתי מגזרה
ראשונה שגזר פרעה וימררו את חייהם בעבודה
קשה ושלח להם את הג קולת זו מרים שנקראה
על שם וימררו את חייהם אנחנו עוד ותות
בפתי פרשת בראשית מרים על שם המרירות
נקראה על שם וימררו את חייהם בעבודה קשה
ולא שקטתי מגזרה שנייה מה זה גזרה שנייה ם
בן הוא ומתן אותו ואם בת היא וחיה זה מה
שכתוב אמר פרעה לקחת על האובניים ולראות
אם זה בן להרוג אותו אם לבת להחיות אותה
בא ול הוא אהרון שנקרא על שם ההריון ול
נחתי מגזרה שלישית שאמר כל הבן הילוד היור
את שליחו כולם לא לחכות על אבניים הוראתם
מבנו כאן זה לא למילדות לכולם לזרוק את
הילדים לתוך המים ובא הגואל שנקרא בשם משה
רבנו כי מן המים משתיו באותו רגע שמשה
רבנו משו אותו מן המים נפסקה הגזרה הזאת
כבר לא הייתה גזירה ויבוא רוגה זה עמלק
הגזירה האחרונה ויבוא רוגה זה אמלק שנאמר
ויבוא עמלק וילחם עם ישראל ברפידים אז יש
לנו ויבוא עמלק זה הגזירה הרביעית ומי היה
כאן הגואל יהושע ויחלוש יהושע את עמלק ואת
אמו לפי חרב אז יהושע היה הגואל אז ארבע
צרות עם ארבע גולים זה מה שמופיע בדברי
רבותינו בא יפה תואר בראשית רבה פרשה פד
ומסביר דבר נפלא מה הוא מסביר אומר היפה
תואר ארבע צרות ישנם כנגד ארבע צרות
שעלולות ועשויות לבוא ל האדם בימי חיותו
עלי חל שאדם חי כאן בעולם הזה מסוגלים
לבוא עליו ארבע סוגים של צרות מה הם אחד
בגופו אחד בממונו אחד בכבודו ואחד בבניו
ארבע סוגים של צרות שישנם לאדם מסוגלים
לבוא עליו בזה ארבע שלא שקטתי ולא נחתי
כמו שכתוב לא שלפתי ולא שקתי ולא נחתי
ויבוא רוקד וכן הוא אומר בשעה שיעקב אבינו
חזר שלם ויבוא יעקב שלם מה זה שלם אומרים
חזל בגופו בממונו בבניו ו בתלמודו גם שם
מופיע ארבעה דברים כי אלה ארבעה דברים שזה
המקור של הגזירה שיש כאדם כי תלמודו הוא
עודו
ודרו ואיוב אומר היפה תואר לקה בארבעת
איוב לקה בכל ארבעת הדברים ולכן הוא השתמש
בארבעת השלבים לא שקעתי ו לא שלפתי ולא
שקעתי ולא נחתי ויבוא רוגל הראשון שבהם
בגופו קיבל שכין רע כמו שכתוב בספר איוב
בהתחלה ויח את איוב בשכן רע מכף רגלו ועד
קודקודו אז זה הדבר הראשון בגוף שלו הדבר
השני בממונו מה כתוב בפסוק הבקר היו
חורשות ותיפול שבה ותככים ואחרי זה מה
כתוב ואש אלוקים נפלה מן השמיים ותבער
בצאן ובנהר ותאכל אז מה הלך לו כל ההול כל
מה שהיה לו אז זה החלק של הפגיעה בממונו
אבל יש עוד חלק מה החלק הנוסף ובכבודו
כשדים שמו שלושה ראשים מה עשו כשדים זה מה
שנקרא האנשים הכי פשוטים שישנם עשו לו
מערב מה עשו מרב אומר המצודות פשטו עליו
משלושה כיוונים ועשו לו פשיטה כדי לקחת לו
את את הגמלים על זה שלקחו את הגמלים לקחו
לו גם את הצאן גם מלכת שבה לקחה אבל שבאו
אנשים מבוזים כמו הכשדים שהאומה הזאתי
מבוזה ועשו לו אמבוש כזה שבאו במערב
משלושה כיוונים ולקחו לו את הגמלים אז לא
רק שלקחו את הגמלים הביזיון הוא הדבר
הנורא כמו שלהבדיל אנחנו אומרים אדם עושה
יש לו צבא גדול מאוד פתאום מגיע איזה איזה
מחבלים מפגרים ועושים ללך פיגוע אתה אומר
זה אתה עם החי ים הגדולים ועם הלוויינים
הגדולים ומה שיש לך שאתה רואה כל צעדה
ולמעלה יש לך לוויינים שהולכים למעלה אפשר
לראות בלוויינים האלה אם אדם מסתובב
ועוקבים אחריו אם הוא מעשן סיגריה אפשר
לראות אם זה מלבורו קנט ככה אתה יכול
לראות בלווינים האלה שאחים על הראש שלך אז
אתה לא רואה שמחבלים מתכננים פיגוע אלא מה
אתה רואה שזה ביזיון אתה הצבא גדול לא
מצליח אפילו להדביר
כמה זה מחבלים שבאים עם טויוטות זה זה
הביזיון הגדול להבדיל אומר איוב איזה
ביזיון הכשדים המפגרים האלה עשו לי מערב
כדי לקחת לי את הגמלים מה השלב הבא בבניו
הבנים שלו מתו כולם ונה רוח גדולה אז הוא
סבל בארבע דברים וכן כנגד הגוף אמר לו
שלפתי כי לא ידע שלווה בגופו ואין שלום
בעצמו כי זה עיקר השלום של האדם כשהוא
בריא וכנגד הממון אמר ולא שקטתי
כי השקט הוא בטח לאדם הוא ברוב אשרו אחד
שהוא עשיר יש לו שקט ברוך השם אז זה החלק
שלו ברוב אושרו וכנגד הכבוד אמר ולא נחתי
כי בכבוד ינוח האדם על דרך והייתה מנוחתו
כבוד והחלק הנוסף כנגד הבנים אמר ויבוא
רוגז אלה ארבעת הצרות שעבר
איוב ממשיך הרב יפה תואר ואומר דבר נפלא
בוא ותראה שיעקב אבינו סבל מכל ארבעה
דברים מה הוא סבל צרת עשו היייתה בגופו
למה בגופו מה רצה עשו לעשות לו להרוג אותו
היות ועשיו רצה להרוג אותו אז הוא רצה
לפגוע בגוף של יעקב אבינו אז הצרה הראשונה
היייתה בגופו ועל זה נאמר לא שלפתי מה
הגזירה השנייה שהייתה לו במה לבן מה עשה
לו לבן החליף את משכורתו עשרת מונים אז זה
החלק של ממון של האדם מה הצרה השלישית
דינה זה פגיעה בכבוד של יעקב אבינו למה
פגיעה בכבוד של יעקב אבינו לא רק שאדם
לוקח שכן בן חמור חוטף אישה זה דבר נורא
אבל לחטוף את הבת של יעקב וכן לא יעשה
לקחת את הבת של יעקב אבינו איך אמרו שמעון
בלוי הכזונה יעשה את אחותנו איזהה ביזיון
הדבר הזה לכן מה זה החלק של תגיעה בכבודו
של יעקב אבינו וצרת בנו מה זה ויבוא רוגז
מה זה וי רוגז זה הצרת שיש לו על הבנים
שלקחו לו את יוסף הצדיק כי יוסף הצדיק היה
עיקר תולדותיו של יעקב אבינו
הלאה ממשיך היפה תואר בשמות רבה פרשה חו
לא שלפתי ולא שקטתי ולא נחתי ויבוא רוגב
לא שלפתי קצר הגזירה של וימררו את חייהם
בעבודה קשה ופגעו בגוף שלהם ולא שקטתי על
הצר והפחד שפרעו אמר הור ראיתם על
האובניים אם בן הוא ומתן אותו ול נחתי על
המנוחה הרוחנית בגזירה השלישית להשליך את
הילדים ליאור ויבוא רוגז ויבוא עמלק וילחם
ישראל ברפידים שהוא החרוב והגידו שעשו
המלים שלקחו עורלות וזרקו אותם כלפי מעלה
ואמרו לקדוש ברוך הוא ה לך משר בחרת אז זה
החלק הזה בחלוקה רבותיי עם אלה הדברים בוא
נראה כאן דבר נפלא ביותר מה פירוש הדבר אל
תרגזו בדרך ככ אומר להם יוסף בבקשה אל
תרגזו בדרך למדנו אל תרגזו אל תדברו הלכה
אל תסדרו בשי גסה אל תלכו בלילה רק ביום
אמרנו מה שאומר רבנו ר רשבם בבקשה אל
תפחדו מובים יבואו לשתים אומר בעל הטורים
בבקשה אל תרגישו אנשים אחרים כל אחד
והתשובה פשוטו כל אחד והתשובה שלו אני
רוצה ללכת לפשט חדש לגמרי מה פירוש הדבר
וגד והדבר האלה לקוחים מספר שנקרא בשם
אפיקי יהודה ראיתי את זה בספר לעיר לראותו
להשכיל ואחרי זה ראיתי את זה בספר עצמו
אפיקי יהודה מחבר הספר קוראים לו רבי
יהודה ליב אדל זה השם שלו היה בן דורו של
הגרה מוילנה והוא כותב דבר מדהים
ביותר אני רוצה לראות לכם באיזה צורת
הגיון בונה הרב אפיקי יהודה את את המאמר
שלו טוב בספרי החסידות כידוע לכולם בחנוכה
מסתיימים הימים הנוראים כך כתוב בספרי
החסידות יש הרבה אנשים שאומרים בזאת חנוכה
פתק תבה הגיד קוויטל יש כאלה שאומרים את
זה טוב צריך לדעת אם יש איזה מקור אין אזה
מקור לא ניכנס כרגע אבל יש כזה מין דבר
שאנשים אומרים עכשיו יסתיימו הימים
הנוראים טוב רבותיי אני רוצה ללמוד אתיכם
מסילת ספר שנקרא שערי תשובה לרבנו יונה
אמנם הספר הזה בעיקר נמצא בשימוש מתי
בחודש אלול עד אחרי הימים הנוראים אתה
לוקח שערי תשובה אבל ביררתי מכמה רבנים
שאפשר ללמוד את זה גם אחרי הימים הנוראים
אמרו לי שזה אפשר זה לא אין איסור של בלת
ויסף הזה אפשר ללמוד רבנו יונה שהרי תשובה
גם בחודש תיב נו אז הוזה אמרו שמותר אז
אנחנו נלמד עכשיו בבקשה ספר שנקרא שערי
תשוב
ועוד התבונן ברעת ה מתחר מן התשובה כי רבי
כיולי התמהמה כי אתה שו נאנח במרירות ללב
ברוזה ובדאגה דלפה אינו מתוגה כי פגשה
יצרו שנית ויזמן החטא לידו יכבוש את יצרו
ויזכור אשר עבר עליו המרירות ולא וסיף
לשתותו אדם שעושה תשובה ויודע כמה היה לו
קשה לעשות תשובה הוא לא יחזור על זה עוד
פעם כמו שנאמר אר תשמעו מה שאומר פה רבנו
יונה רכזו ואל תחטאו דוד המלך תהילים פרק
ד רכזו ואל תחטאו מה פירוש דבר רגזו ואל
תחטאו רכזו והצטער על אשר חטאתם ואל תחטאו
עוד אם אם אתם תתארו על מה שחטאתי תחטאו
עוד פעם כי הסתיר חתם למעלה באומרו תבקשו
כזף סל והעיד על זה הפירוש אומרו רגזו
מלשון אל תרגזו בדרך רבנו יונה בשערי
תשובה מדבר על הפסוק הזה שהפסוק הזה קשור
למה קשור ליוסף הצדיק אמר להם אל תרגזו
בדרך שואל רבנו יונה ולמה אומר אל תרגזו
בדרך יכל להגיד מילים אחרות אל תגורו בדרך
מה זה תגורו אל תפחדו אל תראו בדרך הרי
אומר להם אל תפחדו מה אומר לנו מה אומר
לנו הרשב אל תפחדו מה איך אתה מתרגם
התרגום מה התרגום אומר על דיל מה אומר
התרגום על רוגז דחיל הוא אומר מה זה דחיל
פחד זה מה שאומר רגזו אל תחתו מה זה
הכוונה לפחד ולא לחתור אם ככה שואל אמר
רבנו יונה אל זה אומרו זה מה שכתוב רכזו
מלשון אל תרגזו בדרך ועניינם מה פירוש דבר
תשמע רגזו ועניינם עצר על הדבר שעבר ועל
ההוה ולא אמר ירו או גורו וכאשר תחר לשוב
בבוא חטא לידו יפול במוקש כי נפול תחילה
ויגדל עוונו אחרון מאוד ותעלה רעתו לפני
השם עד כאן הדברים שכותב רבנו יונה בקשר
קטע שקשור אלינו בא הרב אפיקי יהודה ולוקח
את הרעיון הזה ואומר דבר
נפלא כתב רבנו יונה כי המתחרות על מה שעשה
נקרא בשם רגז אחד שמתחרט על מה שהוא עשה
נקרא בשם רגז במה הוא כי ההתרכזות יומלץ
על החרטה לאדם שיספוג על כפיו ויאמר מה
עשיתי אדם שמה אדם שרואה מה קרה משהו והוא
אומר וואו מה עשיתי הוא שם את היד שלו על
הראש ווא אומר וואו מה עשיתי השקיע במשהו
ושקע הוא התחיל עם מישהו והתברר לו שהוא
טהה חשב שהבן אדם הזה זה לפלף בסוף התברר
לו שהבן אדם מרושט עם בן גביר מכל
הכיוונים אומר ווא מה עשיתי שם הידים שלו
על הראש בקיצור מתחרת
יוצא שהחרדה מה זה המושג רגז מושג של חרטה
לכן אמר רבנו יונה בנה המאמר הזה אל תרגזו
בדרש שרצה לומר אל תתחרטו על מה שעבר
עליכם ממעשה מחירת יוסף ויימשך לכם מזה לב
רגז בבקשה אומר להם יוסף אל תרגזו בדרך מה
זה רגז אומר רבנו יונה חרטה אמר להם יוסף
בבקשה אל תתחרטו בדרך יפה מאוד שואל רבינו
יונה שואל הספר אפיקי יהודה ולמה שלא
התחרטו בדרך אומר כזה מה שאמר להם יוסף
הצדיק מה אמר להם כי למחייה שלחני אלוקים
לפניכם יצא מזה רק טוב אם יצא מזה רק טוב
אעז אין לך מה להתחרט שלחני למחייה יעקב
אינו הה צריך לרדת בשל שלות של ברזל ככה
הוא יורד בתור מלך עם כרכרות כולם יורדים
הכל בסדר גמור עד כאן הדברים שכותב הרב
אפיקי יהודה דבר נפלא רבותיי למדנו יסוד
נפלא מה מה היסוד שהמילה רגז מה פירוש דבר
חרטה הוא מתחרת על מה שהוא עשה אומר להם
יוסף בבקשה לא
להתחרט רבותיי שימו לב לרעיון הנפלא הבא
לא שלפתי מה זה מעשיו לא שקטתי
מלבן ולא נחתי מדינה ויבוא רוגז יוסף ביקש
יעקב לשב בשלווה קפץ עליו עוזו של יוסף אם
אתה אומר שר גז מה זה
חרטה וואי מה עשיתי נכון ככה אומר רבנו
יונה אומר רביק יהודה יעקב עושה חשבון
נפש עושה חשבון נפש הוא אומר תגיד עשיו
רודף להרוג אותי עשיתי לו משהו עשיתי לו
משהו כן בטח שעשיתי לו מה עשיתי לו לקחתי
לו את הברכות אבא התכוון לברך אותו ואמא
קראה לי ואמר קח את הברכות שואל בקשה יעקב
אינו אני עשיתי את זה אני באת מהישיבה ועל
הדרך שמעתי הולך לברך אותו ולקחתי לו את
הברכות מי קרא לי לבוא על הישיבה מי קרא
לי לבוא מהישיבה מי אמא שלי אמר בוא שמעתי
את אבא שלך רוצה לברך את עשיו בבקשה בוא
מהר אומר לו אמא יש בעיה אין עשיו אחי איש
צעיר ואנוכי איש חלק פני משני אביו וייתי
בעיניו כמתעתע ובתי עלי כלו ברכה אל תדאג
עליי קדך הכל עליי הכל בסדר גמור אמא איך
עושים את זה מה אומר שמרה תרגום התעמר לי
בנבואה קיבלתי נבואה שאתה אמור לקבל את
הברכות אל תפחד אם יש כללות הכל עליי יעקב
עושה חשבון נפש חשבון נפש נכון עשו שונא
אותו רוצה להרוג אותו עשיתי משהו רע עשיתי
משהו רע אני עשיתי משהו רע
לא אומר יעקב אבינו לא שלפתי החלק של הזה
של עשו שמנה ממני את השלווה זה לא אני אני
לא עשיתי שום דבר שהרע לי עשיו יפה מאוד
אני הלכתי לחרן ושם נמצא אדון לבן שמה
החליף את משכורתי עשרת מונים אני רציתי
ללכת
לחרן אני העדפתי לשבת בישיבה עד גיל 63
ושאבא שלי ישלח את אחד השליחים שלו לאדון
לבן יביא את את רחל על גמל אני אקח אותה
ואני אתחתן איתה למה אני צריך ללכת לחרם
למה עשו מצא פה את בושמת את יהודית את כל
זה בשניה אחת לא הלך לאבי הכל בא לו עד
הבית בחמש דקות למה אני הולך לחרן למה אני
המתי לך לחרן זה יוזמה שלי לנסוע לחרן לא
אז מה פתאום נתה לחרן אמא שלי אמרה לי
תשמע שמעתי עשו אחיך מתנחם לך להורגך קום
ברח אל אחי חרנה בבקשה תברח לשם בא ליצחק
אבינו אומר תשמע יעקב לא יעזוב כל כך מה
את הארץ צריכים לגייס גם את אבא באה רבקה
ליצחק אבינו אומר לו תשמע אם לוקח יעקב
מבנות חט כאלה כמו שלקח עשו למה לי חיים
קורה מיד יצחק אבינו א בוא ב בוא ב הלו לך
בבקשה לחרן קח חבילות שסע לחרן אחי אמך לך
ללבן וקח לך מישה מישה רבותיי הוא מגיע
לשם ולבן מרמה אותו 10 פעמים עשרת מונים
מחליף אותותו משכורתו עשרת מונים רבותיי
שואל יעקב את עצמו אני עשיתי משהו רע אני
עשיתי שהוא סיבב אותותי אני עשיתי משהו רע
שמגיע לי העונש הזה לא אז מה הוא אומר לא
שלפתי לא עשיתי שום דבר רע לעשו שהוא רודף
אחרי לא עשיתי שום דבר רע ללבן שהוא מחליף
את משכורתי עשרת מונים זה לא אני השם
רבותיי ולא נחתי מדינה אני גם לא עשיתי
שום דבר שחטפו לי הדינה אני לא רציתי
לחזור למה לא רציתי לחזור כי אמא אמרה לי
מה אמא אמרה מה ושלחת ולקחתי חמישה תישאר
שמה עד מתי אני שולחת שליח ויקרא לך מתי
שאני אראה שעשו אחיך מתנחם לך הוא התנחם
הכל בסדר הירגע ג'ינג'י הזה אז אני אקר
לקרוא לך בחזרה יפה מאוד הבא הקדוש ברוך
הוא ואומר ליעקב בבקשה תקום בחזרה תחזור
לארץ ישראל אומר יעקב אינו אני חזרתי לארץ
ישראל כי הקדוש ברוך הוא אמר לי לחזור
קניתי נחלה בשכם במע קסיטה מה כתוב בחז
בפרקי דרב אליעזר מיד עטף יעקב אבינו את
כל המתחם שהוא גר עטף אותו ביוטה שאף אחד
לא יוכל להסתכל בפנים למה הוא לא רצה שום
קשר עם הסביבה שום קשר להחזיר בתשובה כמו
שעשה אברהם אבינו הכניס אורחים שום דבר
עשה יוטא מסביב שגר קנה את השטח רשם את זה
בטאבו שם גדרות וסגר אותו יפה מאוד מה עשה
אדון שכם בן חמור כשיעקב אינו בא לקנות את
המקום של שכן במ קסיטה שכן בן חמור רה
דינה מיד מצא חם בנב הילדה הזאת אז מה
עושים הלך עשה תרגיל כתוב בחז פרקי דרב
ליזר הלך ועשה מצעד מטופפות בליד יעקב
אבינו בכביש ליד יעקב אבינו הביא בחורות
שעמדו עם טופים עשו מצד דינה מסתכלת
מהקוקו וראה בחוץ מצד על טהרת הקודש בנות
צנועות רוקדות שמה עם טופים מסתכלת שאין
שום זכר זכר אין שום דבר בסביבה נקי מחשד
שביעית ובל אין שום דבר שמה פותחת את
הקוקר מסתכלת הכל נקי ברוך השם אין תערובת
ואפילו שכרים לא ברדיוס של קילומטר לא
נמצאים יפה מאוד יוצאת החוצה מהגינה אייך
שיוצאת החוצה מחכה לשכן בן חמור עשה למערב
יצא החוצה וחטף אותה שואל יעקב אני עשיתי
משהו לא בסדר שקיבלתי את העונש של דינה לא
שלפתי לא עשית י שום דבר לעשיו שהוא שונא
אותי עשיתי את זה על פי נבואה ולא שקטתי
על מה לא עשיתי שום דבר ללבן שהוא שינה את
משכורתי עשרת מונים וגם לא עשיתי שום דבר
שבא אדון שכם בן חמור ולקח לי הדינה אז
הכל זה לא אני לא עשיתי כלום לא בעשו ולא
בלבן ולא בדינה מה הדבר היחידי שכן עשיתי
ויבוא רוגז בזה שלקחו לי את יוסף זה אני
כן השם לכן נאמר כאן ויבוא רוגז למה ויבוא
רוגז אני מתחרט על מה שעשיתי ליוסף הצדיק
על מה יש לך להתחרט ידעתי שהאחים שונאים
אותו ידעתי שהאחים לא מסוגלים לדבר איתו
לשלום אז מה עושים אומר יעקב אבינו ליוסף
לך נראה את שלום אחיך ואת שלום הצון ושבני
דבר הרי אתה יודע שמה שהאחים שונאים אותו
אם אתה יודע שהאחים שונאים אותו אז למה
אתה שולח אותו אומר יעקב אינו על זה אני
השם אני השם ששלחתי אותו ולכן הוא הדרדר
למצרים נמכר למצרים אני
השם אומר אומר הרב אפיקי יהודה יש עוד דבר
מה עוד אני השם שנתתי לו בגד של טונס פסים
אומרת הגמרא במסכת שבס אומרת הגמרא לעולם
אל יעדיף אדם בן בין הבנים שבגלל שתי
סלעים מילת שנתן יעקב ליוסף התגלגל הדבר
וירדו
אבותינו מצרים אומר יעקב אבינו זה אני השם
אני עשיתי לו את התנת פסים אם אני השם אז
זה הביע יעקב אבינו חרתה לכן הוא אומר לא
שלפתי ולא שקטתי ולא נחתי שום דבר לא קשור
אליי מה הדבר היחידי שקשור אליי ויבוא
רוגז זה אני מתחרט על מה שאני עשיתי אני
מתחרט על מה ששלחתי את יוסף לראות את שלומ
אחיו ואני מתחרט על עוד דבר שעשיתי לו
קונת פסים הדבר הזה קפץ עלי רוכזו של יוסף
ול זה אני מתחרט אלה הדברים שאומר המדרש
ככה מבאר היפה תואר וככה
אומר הרב אפיקי יהודה בביאור שלו שנקרא
הרבה נחל שם באפיקי יהודה על המקום אם ככה
רבותיי נוכל להבין דבר נפלא ביותר שלושת
הגזרות שעליהם נאמר לא שלפתי לא שקעתי ולא
נחתי מה זה אומר המדרש שות רבא פרשה חב מה
לא שלפתי מגזירת מה הגזרה הראשונה וימררו
את חייהם ב קשה מה הגזירה השנייה הור תם
על האובניים אם בנו ומתן אותו מה הגזירה
השלישית מה היא הגזירה השלישית אמרנו כל
הבן הילוד ה תשלחו מה הגזירה הרביעית
ויבוא רוגז רבותיי שלושת הגזרות הראשונות
אומר הרב פיקי יהודה אנחנו לא שייכים לזה
זה לא בא אלינו בגללנו מאיפה זה בא זה בא
מגזרת ברית בין הביתרים מה נאמר שם ידוע
תדע כ ייה זרך בארץ תום ועבדו ונו אותם זה
לא אני עשיתי שום דבר רע זה לא בא ממני מה
כן בא ממני ויבוא עמלק וילחם ישראל פיטים
זה אני עשיתי למה עשיתי אומר חזל ויבוא
עמלק וילחם ישראל ברפידים מה פתאום הגיע
אמלק להלחם אתה יודע למה כי רפו ידיהם מן
התורה היות שרפו ידיהם מן התורה לכן מה
לכן ויב יולק אז אני כן השם לכן כתוב לא
שלפתי גזירה ראשונה ולא שקעתי גזירה שנייה
ולא הנחתי בגזירה שלישית ויבוא רוג את זה
עמלק אתזה אני כן השם למה אני השם כי אני
ביטלתי מן התורה אם ככה אומר הרב אפיקי
יהודה דבר יפה מאוד
רבותיי שמעו עמים ירגזון נחזור עכשיו במה
שאנחנו אומרים כל יום על פי זה מה פירוש
הדבר שאמר אר גזון מה אומר לנו רבנו יונה
מה זה המילה אר גזון אל גזו בדרך מה אמר
להם אל תתחרטו בדרך ככה אומר לנו רבנו
יונה נכון לשון של חרטה אומרים אומות
העולם שמעו עמים רגזו אז אם אתה מסביר את
זה בפחד שמעו עמים שמה את תחיית ים סוף
כולם נבלו כמו שאמרה רחב אמרה לשליחים של
יהושע למרגלים עד היום כולם מפחדים מעם
ישראל מה חיל אחד יושבי פלשת אז יבלו
אלופי אדום אלימוב וחזה מורד נמוג וכל
שקנה ייפול עליהם ממטב הפחד פחד ומורה נפל
עליהם אז אם אתה אומר שאר גזון זה לשון של
פחד א שמוע ממר גזון אבל אם אנחנו אומרים
שאר גזון מה הכוונה למה לחרטה מה שייך
לומר שמוע ממיר גזון אומר הרב אפיקי יהודה
דבר נפלא כתוב בגמרא במסכת עבודה זרה
אומרת הגמרא השם מסיני בא וזרח מסיר למו
הופיע מהר פרן ואתה מרבות קודש הקדוש ברוך
הוא הסתובב עם התורה אצל כל האומות ושאל
אתם רוצים לקבל את התורה כולם שאלו מה מה
כתיב בה אמר לא תרצח לא מתאים לא תגנוב לא
מתאים לא תרד טינף לא מתאים כל אחד אמר לא
מתאים ברגע ששמעו אומות העולם את מה את
מעמד הר סיני כמה זמן אחרי יציאת מצרים
מגיעים לב וסיוון מגיע היום קבלת התורה
העולם עובד מלכת יום השישי מגיע היום
ההיסטורי הזה כולו של הקדוש ברוך הוא הולך
מסוף העולם ועד סופו כולם רצים אצל בלעם
אומרת הגמרא ושואלים אותו מה זה מה זה
הולך לבוא לעולם מבול שקט בעולם השם למבול
ישב הולך להיות מבול אומר לא מה פתאום השם
עוז לעמו יתן הקדוש ברוך הוא נותן תורה
לעם ישראל ואין תורה אלא שנקרא בשם עוז
מיד פתחו כולם ואמרו השם ברך את עמו בשלום
כולם רצו לשמוע מה זה האירוע הזה אעוף לא
ציט חמור לא נהר סוס לא צהל שק ש היה
בעולם שקט במה נשמע קולו של הקדוש ברוך
הוא מסוף העולם ועד סופו אנוכי השם אלוקיך
אשר הוצאתיך מארת מצרים כולם אחזתם פחד
ומורה מהדברים האלה אומר הקדוש ברוך הוא
למשה רבנו תלך לעם ישראל ותגיד להם אתם
אצלי עכשיו ממלכת כהנים וגוי קדוש אתם
הופכים עכשיו להיות בנים אתם להשם אלוקיכם
אתם הופכים להיות בנים שלי ברגע שאמרתם
ליצ ונשמע שמעו עמים גזון מה זה ירגזון
אוי וי למה לא קיבלנו את התורה תראה איזה
מעמד קיבלו עם ישראל הם נקראים בשם בנים
אתם להשם אלוקיכם המעלה שהאומות העולם
כולם רוצים לקבל את התואר הזה כם אנחנו רק
סיימנו את החנוכה אומר הנובי בספר זכריה
ועורר י בניך ציון על בניך יוון מה זה
אומרים המפרשים היוונים תרגמו את התורה
ליוונית כדי להיקרא בנים אתם להשם אל ככם
זה מה שהם עשו ועורר י בניך ציון על בניך
יוון אין הבדל בין יוון לציון ההבדל היחיד
הוא האו צדק צדק תוריד את הצדק נשאר
עוררתי בניך יוון על בניך יוון מה ההבדל
בין יוון לבין ציון הוד צדק הצדיקות שאדם
מהדר במצוות אדם לא מזלזל במצוות זה הכוח
שניתן לנו את האו צדק זה העוד של הצדקות
שיש לנו רבותיי על זה מתנהלת המלחמה ברגע
שאומות העולם שמעו את זה כמה כבוד נחלו עם
ישראל בזה שקיבלו תורה שמעו עמים ממתן
תורה ירגזון אוי וי למה לא קיבלנו את
התורה זה היה ירגזון שלהם אם ככה בסיעת ה
דשמיא אומר הספר התיקי יהודה בוא נלמד
מדרש שמופיע בפתיחה ליכה אילו זכיתם הייתם
קוראים בתורה שמעו עמי מיר גזון עכשיו שלא
זכיתם הייתם קוראים בתורה שמעו כ נאנח אני
פסוק בספר בספר במגילת תיחה מה ההמשך של
זה שמעו כ נאנח אני כל אויבי שמור רעתי
ססו אומר הרב אפיקי יהודה אומות העולם מה
שמעו את עם ישראל לאיזה מעלה הגיעו אז מה
אמרו וואוו זה המעלה הגדולה של עם ישראל
אר גזון הביעו חרתה אבל באותו רגע שעם
ישראל התחיל לסבול צרות בגלל שעם ישראל לא
שומר את את התורה כמו שצריך כמו שכתוב בחז
הקדושים זכה נעשת לו סם חיים לא זכה נעשת
לו שם מוות כך אומרת הגמרא במסכת יומא זכה
מה זה לשע זכה אילו זכיתם אם היינו זוכים
להיות ברי מעלה של בנים אתם להשם אלוקיכם
ברא מעלה במידה הזאת שהפכנו להיות הבנים
של הקדוש ברוך הוא אז מה אז כל עמים ירגזו
עכשיו שאומות העולם רואים כמה מענישים
אותנו אז מה הוא אומר צוחקים עלינו מה הם
אומרים עלינו שמור ראתי ססו ברוך השם שלא
קיבלנו תורה תראה כמה הקדוש ברוך הוא
מעניש אותם על זה שהם עוברים על התורה
אילו זכייתם זכו נעשת ם שם חיים אז מה
קורה הייתם זוכים שאומות העולם היו אומרים
שמוע אמיר גזון עכשיו שלא זכייתם שאתם
קיבלתם עונשים אומות העולם אומרים ככה זה
עונשים מזל שלא קיבלנו את התורה אלה הדבר
שיש לנו כאן בסיעתא דשמיא אחרי שלמדנו את
זה נלך רק לעוד נקודה אחת בתורתו
ומשנתו של הספר באר יוסף לרב יוסף סלנט
שואל הרב יוסף סלנט תגיד הגזירה הזאת שלא
ללכת מהר ושלא לדבר דבר הלכה בדרך ושלא
להיכנס לעיר בחושך זה הלכה
חדשה למה יעקב לא אמר להם את זה למה יעקב
שירדו למצרים היה אומר להם רבותיי לא לדבר
כבר הלכה לא צי הגסה וגם להיכנס באור יעקב
לא אמר להם שום דבר זה הלכה שנולדה אצל
יוסף הוא המציא את ההלכות האלה שאסור לדבר
בדרך דבר הלכה אסור ללכת לאדם להיכנס לעיר
בלילה רק ביום הוא לימד את ההלכה שמי
שהולך מאבד את מאור עיניו מה כתוב כאן
אומר הספר באר יוסף רבו יסי תשמעו איזה
הרגש של רבי יוסף סלן אומר דע לך אומר רבי
יוסף שלן שיוסף דיבר אל האחים בדברי כחה
ודברי מוסר הוא משמיע להם דברי מוסר על מה
שהם עשו לו מה הוא אומר להם רבותיי איך
קרא דבר כזה שנכשלת כולכם והוצאתם אותי
להורג מה עשיתם זרקתם אותי לבור והבור קין
בו מים אבל נחשים ועקרבים יש בו משצים
בכלבים מה זה עלמה מה אתם צדיקים אתם לא
תעשו שום דבר רק על פי דין תורה אין לי
ספק שזה על פי דין תורה רבותיי אמר עם
יוסף לדון דין תורה לדון אדם לדין תורה על
מה שהוא עשה לא דנים
בדרך הטעות שלכם היייתה שישבתם לדון אותי
כשאתם נמצאים בדרכים סנהדרין לא יושבים
בדרכים איפה יושבים סנהדרין בליש קס גוזיס
סנהדרין לא עושים לא פוסקים על בן אדם גזר
דין מוות שנמצאים בדרך איפה פוסקים באים
לבית מדרש יושבים פותחים ספרים לא דים
הולכים לראש הסנהדרין מה עשה רבקה כשהייתה
לה שאלה מה לעשות מה היא עשתה הלכה
לישיבת שם ועבר למה היא לא פסקה לבד אתם
יכלתם לבוא לשאול את יעקב אבינו מה לשאול
אותו מה לעשות יוסף עושה ככה וככה יש לו
גזר דין מוות בגלל מה לא שנורה צריך
להשליכו לכלבים מורד במלכות צריך להרוג
אותו יש כאן יעקב אבינו אתם לא רוצים
לשאול את יעקב אבינו למה כי הוא אבא שלכם
אין בעיה האבא של יעקב אבינו חי איך
קוראים לאבא שלו קוראים לאבא שלו יצחק הוא
חי כנסו ליצחק תשאלו אותו אם אתם מתנגדים
לשאול את יעקב אבינו תשאלו את יצחק אבינו
למה אתם מחכים יצחק חי אם אתם לא רוצים
לערבב מישהו מהמשפחה אז תשאלו את מי שם
ועבר יש לך שם ועבר תשאלו אותם למה אתם
שואלים מישהו אחר תשאלו אותם למה אתם
שואלים את שם ועבר זאת השאלה מה זה השאלה
שאומר הברבר יוסף
אמר להם רבותיי אל תרגזו בדרך אל תעסקו
בדבר הלכה כ שנמצאים בדרך זה שפסק אתם דבר
הלכה בדרך והוצאתם אותי עורג הטעות
הראשונה היייתה פסקת פסק דין כזה שנמצאים
בדרך לא ליד ספרים ולא ליד בית מדרש מה
השלב הבא רבותיי אל תפשו פסיה גסה אומר
הרב באר יוסף גם בזה הוא הוכיח אותם למה
כי הגמרא במסכת לומדי הדף היומי למדו את
זה אומרת הגמרא אבו מתונים בדין מננ מילה
מאיפה אנחנו לומדים שהדיינים צריכים להיות
מתונים בדין מאיפה לומדים את זה אומרים
חזל אתה יודע מאיפה לומדים את זה כתוב
בסוף פרשה סיטרו ולא תעלו במעלות על מזבחי
אשר לא
תגלה הודך עליו ומה הפסוק הבא ואלה
המשפטים אלה המשפטים כמו שלא עולים במעלות
תל מזבחים ואלה המשפטים אומר המדרש רב
שמות רבה פרשה ל כשם שהזהיר הקדוש ברוך
הוא את הכהנים שלא יהיו פוסים פסיות גסות
על גבי המזבח אלא היו מהלכים עקב בצד
הגודל כך הזהיר הקדוש ברוך הוא את הדיינים
שלא פשעו פשיעה גסה בדין המהירות כמו ששם
אתה מגיע למטבח ולא תעלו במעלות אלא עקב
בצד אגודל תלך לאט ואילה המשפטים גם
במשפטים תלך לאט אל תמהר במערכת המשפט אתה
הולך להוציא בן אדם להורג לא יושבים חמש
דקות ודנים מה לעשות איתו אל תפשו פסי גסה
זה לא מדובר על פציעה גסה שלוקחת יעקב
יוסף הצדיק אומר להם אחים יקרים המסקנה
שלי מכל מה שעשיתם לי הוא אחד דנתם אותי
בדרך דבר שאסור לעשות דנתם אותי מהר אל
תפשו פשי הגסה ומה תיכנסו לעיר ביום ולא
בלילה בלילה אדם לא רואה סנהדרין נקראים
בשם עיני העדה ככה הם נקראים בלילה אתה לא
רואה כלום רבותיי אל תיכנסו לעיר בחושך
כאשר הדין שלכם לא ברור אתם נמצאים בחושך
אתם לא רואים ברור דבר יוסף הצדיק בכל
ההלכות האלה שהוא אמר להם רצה לרמוז להם
שהטעות שלהם שנפלה שפסקו עליו גזר דין
מוות עם כל מה שאמרו מורד במלכות מדבר
לשון הרע ראוי להשליכו לכלבים כל כל מה
שתגידו הכל נכון אבל דבר אחד יש את יעקב
אבינו יש את הסנהדרין כתוב בחז והבור אין
בו מים אומרים חזל וחיבורו של יעקב אבינו
ריק אין בו מים חזל אומרים בתמיה הבור רק
אין בו מים וחיבורו של יעקב אבינו רק אין
בו
מים זה מה שהם שאלו בור כידוע לכולם זה
גימטריה של השם יצחק כמה זה בור בגימטריה
בו ר כמה זה 208 כמה זה יצחק 208 הבורק
אין את יצחק אבינו למה אתם לא הולכים לשות
ממנו מים למה אתם לא שואלים את יצחק אבינו
יש לנו סנהדרין מה אתם מחליטים לבד בדרך
והבור קין בו מים אין את יעקב אבינו לא
יעקב ולא יצחק יש השם ועבר אין מים אל
תויו תלכו לשאול אותם יוסף הצדיק נותן להם
דברי תוכחה שהם יוצאים לדרך מה המסקנה שלי
מכל זה אומר יוסף הצדיק דבר אחד
אל תרגזו בדרך אל תפסק הלכות שאתם נמצאים
בדרך בדרך זה לא זמן לפסוק הלכות אל תמהרו
בדין אל תפשו בשיא הגסה ותלכו באור ולא
בחושך איני הידע שהדברים יהיו ברורים לכם
כמו שהאור ברור רבותיי זה הפשט הפשוט של
אל תרגזו בדרך ומכאן מסר לכל עם ישראל
כולנו נמצאים בדרך אל הגאולה כולנו נמצאים
בדרך הולכים עכשיו בדרך אל הגאולה
אל תרגזו בדרך תדעו לכם שהקדוש ברוך הוא
מכוון אותנו כמו שאמר להם יוסף כי למחייה
שלחני אלוקים לפניכם אנחנו נמצאים פסיות
לפני הגאולה השלמה אל תרגזו בדרך תשמחו על
הקדוש ברוך הוא שהוא מוליך אותנו קוממיות
רצנו והי רצון שבזכות נרות החנוכה שהדלקנו
עד לפני שעות ספורות יעזור הקדוש ברוך הוא
שיעיר את כל בתי ישראל בכל האורות ובכל
השפע ונזכה לאורו של משיח צדקנו במאר
בימינו אמן ואמן