0:00 / 0:00
הרב ברוך רוזנבלום - פרשת ויצא תשפ"ה 🔴שידור חי באיכות HD
1,274 views
💗 הדרך שלכם להכיר תודה לקול הלשון על ההשקעה האדירה ועל מגוון השיעורים מקליקים בכפתור התודה עכשיו❣ השיעור השבועי בפרשת השבוע מהפנינים הנפלאים של הרב ברוך רוזנבלום שליט"א - מידי יום חמישי בשעה 20.50 #הרבברוךרוזנבלום 👍 זכו את הרבים בקליק! הירשמו למנוי לערוץ קול הלשון! הצטרפו לוואטסאפ וקבלו את מיטב הסרטונים והשיעורים ✅בעברית https://chat.whatsapp.com/LLRTJJTQ7vAEQEpN4fuSXK ✅באידיש https://chat.whatsapp.com/HOJbRxiL8ZhBbwJrxMfX5b ✅ Kol Halashon on WhatsApp https://chat.whatsapp.com/CnuIKfNOZnJHRZ8R1dGSj5 🔊 ערוץ הספוטיפיי של קול הלשון https://open.spotify.com/show/0LcIowwqek4aWtHrD4JxUT 👈 לאתר קול הלשון https://www2.kolhalashon.com/#/regularSite/home
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
פרשת השבוע שנקרא בעזרת השם שבת זו פרשת
ויצא שנת תשפה
נקדיש את השיעור
לרפואת רבי שולמאיר בן אליזה
לרפואת הלל בן רבקא לרפואת מראת דבורה
שנדל בת יתקה
ולהבדיל לנו נשמת רפאל
בן סול מלקא ואורי זאב בן רחל
פרשת השבוע שנקרא בעזרת השם שבת זו פרשת
ויצא שנת תשפה
עוסקת הפרשה ביציאתו של יעקב אבינו מארץ
ישראל בדרכו לחרן
אומרת התורה ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה
בחז"ל הקדושים בפתיחה לאסתר בפתיחה למגילת
אסתר
אומרים חז"ל מתחילת בריאתו של עולם
התקין הקדוש ברוך הוא לכל אחד ואחד מה
שראוי לו. מתחילת הבריאה הקדוש ברוך הוא
תיקן לכל אחד ואחד מה שראוי לו.
אדם הראשון ראש ליצורים,
קין ראש להורגים
אברהם ראש הבל סליחה ראש לנהרגים נח ראש
לנמלטים אברהם ראש לנימולים
יצחק ראש לנאקדים
יעקב ראש לתמימין יהודה ראש לשבטים
יוסף ראש לחסידים
אהרון ראש לכהנים
משה ראש לנביאים
יהושע ראש לכובשים
אותניאל ראש למחלקים שמואל ראש למושכים
שאול ראש לנמשכים
דוד ראש למנגנים שלמה ראש לבונים נבוכד
נצר ראש למחריבים
אחשוורוש
ראש למוכרים
המן ראש לקונים. זה הסדר שמופיע שם. לכן
כתוב אחשוורוש זה היסוד של הרשימה שחז"ל
מונים.
בא הרוקח ואומר שצריך לומר
יעקב ראש לגולים.
לא ראש למה שכתוב כאן שיעקב אבינו היה ראש
לתמימים אלא ראש לגולים. והסיבה שככל
הנראה שהוא מבקש לכתוב ראש לגולים כי היה
קשה לו שאלה פשוטה מאוד אם אתה מדבר על
תמימים יש תמים לפניו לפני שאתה אומר שהיה
איש תם יושב אוהלים יש לך את נוח נוח מה
היה איש צדיק תמים היה בדורותיו אז למה
לומר עליו תמים לפני שאתה מביא רוח אומר
נוח ראשון לנמלטים תכתוב את נוח ראש ראש
לתמימים לכן גורס הרוקח ואומר יעקב ראש לג
גולים אלה הדברים שהוא גם מביא בביאורו
לגבי
האושנות
היינו רוצים קצת לדבר על הגלות של יעקב
אבינו יציאתו מבאר שבע בדרכו לחרן וללמוד
משהו בעבודת השם של כל אחד ואחד מאיתנו
רש"י הקדוש על הפסוק הזה ויצא יעקב מבאר
שבע וילך הרנא כותב רש"י כמה וכמה משפטים
שהצפתי חכמים מבאר אותם. ויצא יעקב, אומר
הרשי הקדוש, על ידי שבשביל שראות בנות
קנען בעיני יצחק אביו, הלך עשו אל ישמעאל.
הפסיק העניין בפרשתו של יעקב וכתיב היה
עשו כבר וכולי. ומי שגמר חזר לעניין
ראשון. שואל הספתי חכמים, מה קשה לרשי? מה
קשה לרשי שהוא אומר על ידי שבשביל שראות
נותנן חזר לעניין הראשון? מה רש"י בדיוק
מדבר כאן? אומר הספתי חכמים, בוא נראה את
סוף הפרשה שקראנו בשבת שעברה.
אומרת התורה, לאחר שיעקב אבינו מקבל את
הברכות, אומרת התורה, פרק כ" כז פסוק
מאסתום עשו את יעקב על הברכה אשר ברכו
אביו.
ויאמר עשו בליבו יקרבו ימי אבל אבי והרגה
את יעקב אחי ויגד לרבקה את דברי עשו נה
הגדול מאיפה ידע הרי כתוב בתורה ויאמר עשו
בליבו אם הוא אמר רק בלב שלו אז מאיפה הוא
ידע אומר רש"י ברוח הקודש הוא גדלה מה
עשיו מהר בליבו כך מעתיק רש"י דברי המדרש
בבראשית רבה פרשת ס"ז ויגד לרבקה את דברי
עשו בני הגדול ותשלח ותקרא ליעקב נה קטן
ותאמר אליו הנה עשו אחיך מתנחם לך להורגך
הנה עשו אחיך רוצה להרוג אותך
ואתה בני שמע בקולי וקום ברך לך אל לבן
אחי חרנה בבקשה קח את הדברים ותלך לאח שלי
לחרן וישבת עמו ימים אחדים עד אשר תשוב
חמת אחיך א שוב אף אחיך ממך ושכח את אשר
עשית לו ושלחתי לקחתי חמישה שם למה השקל
גם שניכם יום אחד זה אומרת לו רבקה אבל
ידע שיעקב אבינו לא ילך אם יצחק אבינו לא
יורה לו ללכת הוא צריך הוראה של יעקב
אבינו ותאמר יקאל תחצתי בחיי מפני בנות
חטא אם לוקח יעקב אישה מבנות חטא כאלה
מבנות הארץ למה לי חיים אומר נגמר לי
החיים מבנות חטא מי זה בנות חטא קראנו
בשבת שעברה קראנו שהיא
עשו הרשע לקח לו שתי נשים ויעשו בן 40 שנה
ויקח אישה את יהודית בת בארי אחיתי ואת
בוסמת בת אלון אחיתי התחתן עם שתי נשים
בבת אחת לא יודע אם זה היה באותו חתונה או
בשתי חתונות נפרדות בכל אופן התחתן עם שתי
נשים האחת קראו לה ודית והשנייה קוראים לה
בוסמת שניהם היו בנות משפחת חיתה
הבת של בארי אחיתי
והשנייה הייתה בת שלון אחיתי.
אומרת התורה, ותאמרקל איתך קדתי בחיי מפני
דנות חטא. אם לוקח יעקב אישה מבנות חטא
כאלה, מבנות הארץ, למה לי חיים?
ויקרא יצחק אל יעקב ויברך אותו ויצווהו
ויאמר לו לא תיקח אישה מבנות קנען קום לך
פדה נהרם בית הבתל אביך וקח לחמישה משה
מבנות לבן אחי אמך והוא מברך אותו וכל שקי
יברך אותך ופריך וירבך והית לכי ויתן לך
את ברכת אברהם לך ולזרך איתך ורשתך את ארץ
מגורך אשר נתן אלוקים לאברהם הוא מברך
אותו בכל הברכות
שבירך הקדוש ברוך הוא את אברהם אבינו יכו
לו על יעקב אבינו. אומרת התורה וישלח יצחק
את יעקב. יצחק שלח אותו שיצא לדרך וילך
פדן הרם. באמת יעקב אבינו הלך לפדן הרם.
לאיפה הוא הלך? אל לבן בן בתואלמי. אחי
רבקה הם יעקב ועשו. ויער עשו כי ברך יצחק
את יעקב ושילח אותו פדה נהרם לקחת לו משם
אישה בברכו אותו ויצב עליו לאמור לא תיקח
אישה מבנות קנן אל תיקח אישה מבנות קנן
וישמע יעקב אל אבי אביו ואל א למו וילך
פדן הרם הנה התורה כבר פעם שנייה אומרת לך
שיעקב אבינו הלך לפדן הרם פתאום באה התורה
ומספרת על חתונה חדשה שעשה יעקב אבינו
בגיל 63 ויער עשו כראות נותקנן בעיני יצחק
אביו וילך עשו אל ישמעאל ויקח את מוחלת בת
ישמעאל בן אברהם אחות נביות על נשיו לאישה
שמע עשו שההורים שלו לא כל כך מרוצים
מהשידוך של בוסמת ושל א יהודי אז הוא לקח
עוד אישה אחת מבנות ישמעאל אומרת התורה
וילך עשיו אל ישמעאל ויקח את מוחלת בת
ישמעאל בן אברהם אחות נביות על נשב לאישה
אישה שלישית אומר רש"י על נשב הוסיף רישה
על רישתו לא גירש את הראשונות אלא בא
הכוסוב השלישי ויכיע בעיניהם ברוך השם
עכשיו הביא גם את ישמעאל ברוך השם משפחה
התגדלה בסיעתא דשמיא אומר הרב אומר הרב
ספתי חכמים לרשי הקשה שאלה פשוטה התורה
כותבת לך פעמיים בפרשה קודמת שיעקב אבינו
הלך לפדן הרם היא כותבת אחד זה פעם אחת
ששמע וישלח יצחק את יעקב וילך פדהרם כתוב
לך הוא שלח אותו והוא הלך אחרי זה הוא
בירך אותו ואחרי שהוא בירך אותו אומרת
התורה וישמע יעקב אל אבימו וילך פדן הרב
כבר פעם שנייה אומרים לך הוא הלך לפדן הרב
שואל רש"י אז למה כתוב פעם שלישית ויצא
יעקב מבאר שבע וילך הרנה כבר אמרת פעמיים
שהוא הלך לפדן הרן אז אלה צריך להגיד עוד
פעם ויצא יעקב באר שבע ילך הרנה צריך
להגיד
ויפגע במקום וילן שם קיבה השמש זה הפסוק
הבא שצריך להיות מה אזה הפרשה לא יקראו לה
פרשת וישב ויקראו לפרשה הזאת פרשת ויפגע
מתחיל בו בכל מצב אז ביש ויצא יהיה פרשת
וייפגע למה התורה צריכה להגיד עוד פעם שמה
ויצא יעקב בבאר שבע וילך חרנה אומר רשי
אתה יודע למה כיוון שמיד אחרי שהתורה
כותבת לך וילך פדים התורה ממשיכה עליו
ואומרת ויער עשיו כיראות בנותנן אומרת לך
התורה והוא הלך ולקח את מוחלת בת ישמעאל
בשביל מה התורה דוחפת את זה כאן אם התורה
מכניסה את זה לכאן אז הפסיק הרצף שהוא יצא
לחרן אז מה תתחיל עכשיו לומר והתגע במקום
ההוא כבר שכרת היה שבת חדשה עלית מפטיר
כבר שכחרת קראת את ההפטרה של מחר חודש כבר
שכחת שמה היית ההפטרה לא קשור אז נו אז
עכשיו מתחיל עוד פעם התורה ויצא יעקב מבאר
שבע וילך הרנ תשובה נוספתח חז"ל הקדושים
בגמרא במסכת מגילה בדף יז אומרת הגמרא
שיעקב אבינו הלך ל-14 שנה לישיבת שם ועבר.
לישיבת עבר יותר נכון שם כבר לא היה בחיים
הוא הלך לישיבת עבר. הלך 14 שנה לישיבת
עבר. נו איפה זה כתוב? אז רש"י כאן רש"י
הכי ארוך שיש בתורה אומר רש"י עושה את כל
החשבון שמהשנים שישמעאל חי ומזה שישמעאל
לקח את נביות מזה עושים חשבון שיעקב אבינו
נתמן בישיבת שבועבר 14 שנה אז אם ככה יש
לנו כאן פשט חדש ויצא יעקב באר שבע וילךנה
זה אחרי 14 שנה שהיה בישיבת שם ועבר אז
אומרת לך התורה וישמע יעקב אל אבי אביו
ואלי א למו וילך פדה נהרם הוא הלך לפדה
נהרם אבל הוא לא בדיוק הוא הלך לפדרם.
למה? כי הוא עשה תחנה בשבעת עבר. ישב שם
14 שנה. בינתיים עשו בנתיים ישמעאל התחתן
עם עוד אישה. אומרת התורה בפרשת השבוע
שלנו ויצא יעקב מבאר שבע. זה כבר אחרי 14
שנה שהיה בישיבת עבר. עכשיו הוא יוצא
בדרכו לחרב. אלה הדברים שכתובים בדברי
רבותינו בסיעתא דשמיא. טוב, אני רוצה
ברשותכם להיכנס לתוך הסוגיה וללמוד אותה
עד כמה שהיא ידנו מסגת. יעקב אבינו למד
בישיבה 14 שנה, ראיתי דבר יפה מאוד השבוע
בכתביו של רבינו בחיי,
רבנו בכי תן למשהו לא קשור אלינו לשיעור,
סתם כדי להשאיר את הידע. יעקב אבינו מגיע
לחרן, הוא רואה אבן גדולה על פי הבר
ונאספו שמה כל האדרים ואבן גדולה על פי
הבר. ויעקב אבינו בא ויגל את האבן מעד פי
עובר. אומר רש"י לבד הוא לא חיכה לכל הרו
לבד גלגל את האבן. אומר רש"י מכאן שמה
שכוחו גדול העביר את האבן הזאת. כי אדם
שמעביר את הפקק מעלים מה שנקרא מעביר את
הפקק מעביר קלה קלות. שואל רבנו בכיה תוך
כדי הדברים שלו העביר את האבן מעל פי הבר
כמו אחד שמעביר את הפקק? מכאן שכוחו גדול.
מאיפה כוחו גדול? אתה אומר שהוא היה
בישיבת בישיבת עבר 14 שנה. מה הוא עשה
שמה? לא ישן 14 שנה. פעם ראשונה שהוא יושן
14 שנה שהוא מגיע להר המוריה אז הוא יושן.
14 שנה שהוא לומד. וכתוב בחז"ל שלמה נקרא
שמע של התורה בשם תושיה? למה קוראים לה
תושיה? אומרת הגמרא מפני שמתש את כוחו של
אדם. אם היא מטשת כוחו של אדם אז איך הוא
העביר את זה? כעל פי מעל פי כמו אדם
שמעביר את הפקק מעל הבקבוק? הרי אתה אומר
שהיה מטש את כוחו של אדם. כך שואל רבנו
בחיהי ומסביר את הדברים בסיעתא דשמיא.
בתוך כדי הדברים שלו שהוא מסביר את העניין
של העברת הפקק, זה נושא לשיעור בפני עצמו
העניין של העברת הפקק. נשאיר את זה פעם
בעזרת השם נדבר על זה. מה שלנוגע אלינו
יעקב אבינו
יעקב אבינו מגלגל את האבן מהפי הבר. שואל
רבנו בכה ולא הבנתי אבא שלו שולח אותו
ללכת לפדן הרם על הדרך הוא נכנס ל-14 שנה
אם אבא שלך שולח אותך לכת ל לפדן הרם מה
אתה מתעכב 14 שנה בישיבת בישיבת עבר מה
למה אתה לא הולך ישר כך הוא שואלת לך שאבא
שלך שולח אותך למכולת להביא תלמיד ביצים
אתה חוזר אחרי ארבעה חודשים אומר נכנסתי
לב כנסת הלד לא למדתי קצת וחזרתי עכשיו
הבאת לך ביצים שפק תוקף מה לא הבנתי שלחתי
אותך תלך תביא ביצים מה אתה מתעכב לי
עכשיו בית כנסת הגדול בד אומר השארתי קצת
ללמוד למה לא רציתי ללמוד הסוג יש של ביצ
ביום טוב נכנסתי למדתי ביצי ארבע חודשים
עכשיו חזרתי שאלה לקנות ביצים מה אתה
עכשיו מדבר איתי על מה בדיוק נעשה כאן כך
שואל הרב כך שואל הרב רבנו בכיה תוך כדי
הדברים שלו אומר רבנו בחיהי יעקב אבינו
שמע שצריך ללכת לקחת אישה הוא מכיר פיוט
איזה פיוט הוא מכיר אשת חיל ממצא אשת חיל
על מה מדבר הפיוט הזה אומר רבינו בחיהי
הפיוט הזה זה מדבר על התורה הקדושה. כל
השיר הזה שכתב אותו שלמה המלך בסוף ספר
משלי הולך התורה הקדושה. גון מבינה כותב
שחיל בגימטריה גימטריה 48. זה הגימטריה של
חיל. כנגד 48 קניינים שהתורה נקדת בהם. אז
הוא שמע ללכת לקחת אישה. מה זה אישה
בשבילו? זה תורה. חוץ מזה כתוב בתורה
שכתוב שהתורה נקראת בשם מאורצה. שאמר תורה
ציונו משה מורשה. חז"ל אל תקראי מאורשה
אלא מאורסה. אז לכן הוא אומר הוא שמע שרצה
לקחת אישה בשבילו אישה זה תורה. טוב למה
14 שנה? יש על זה רבי יעקב קמינצקי כנגד
שבע שנים שהיה עבד בשביל רחל ושבע שנים
בשביל לאה ויחד הלך לעבוד 14 שנה. טוב עד
כאן הדברים בסיעתא דשמיא. אני רוצה להיכנס
לתוך סוגיה, סוגיה מאוד יפה בסיעתא דשמיא
על הפסוק הזה ויצא יעקב מבאר שבע וילך
חרנה ביחד עם הפסוק הבא ויפגע במקום וילן
שם קיבה השמש ויקח מאבני המקום ויעשה
מראשיו וישכע במקום ההוא מה שלא נספיק
השבוע בעזרת השם נמשיך גם בשבוע הבא כי זה
מה שנקרא הסיפור של הפרשה הזאת ממשיך גם
בעזרת השם בפרשת וישלח
ישנו ספר על התורה שנקרא בשם באר יוסף.
ספר באר יוסף מחבר אותו רבי יוסף סלנט.
היה אחד מגדולי ירושלים בדור הקודם, רבי
יוסף סלנט. ויש לו ספר על התורה, נקרא באר
יוסף שני כרחים. בפרשת השבוע שלנו הוא
עומד על דברי רש"י ועל הדברים של רש"י.
הוא שואל שאלה מאוד יפה.
איתא בגמרא בסנהדרין קז אמר דוד לפני
הקדוש ברוך הוא מפני מה אומרים אלוקי
אברהם אלוקי יצחק ואלוקי יעקב ולא אומרים
אלוקי דוד למה לא אומרים אלוקי דוד אומר
התורס חיים שם במסכת סנהדרין למה שיגידו
אלוקי דוד אמר דוד המלך אני לא מבין יש
מרכבה ממה בנוי המרכבה משלושת האבות ודוד
המלך זה הרגל הרביעי במרכבה אז למה אני לא
אומרים אלוקי דוד אם אומרים אומרים אלוקי
אברהם, אלוקי יצחק ואלוקי יעקב, אלה שלושת
הרגליים של המרכבה שיגידו גם אלוקי דוד,
אני הרגל הרביעי במרכבה. זה מה שהוא שאל.
אמר לו הקדוש ברוך הוא, אותם ניסיתי, הם
עברו ניסיונות. אותך לא ניסיתי. אותם
ניסיתי ואותך לא ניסיתי. אז לכן אני לא
יכול להגיד, אלוקי, לא ניסיתי אותך. ככה
אמר. ככה אמר הקדוש ברוך הוא לדוד המלך.
מבקש דוד המלך ריבונו של עולם בבקשה תנסא
אותי בחני ונסיני בבקשה תנסא אותי מבקש
דוד המלך אמר לו הקדוש ברוך הוא אתה לא
תעמוד בזה אתה יודע מה אני אפילו אגיד לך
במה אני הולך לנסות אותך לא רק שאני מבטיע
אותך אברהם לא ידע איזה ניסיונות יבואו
אחד אחרי השני אני אבטיע אותך אני אגיד לך
את הניסיון ואתה לא תעמוד בזה ודוד המלך
לא עמד בניסיון הוא לא עמד בניסיון כמובן
בדרגה של דוד המלך הוא לא עמד בני ניסיון
ככן לא אומרים אלוקי דוד אבל אמר לו הקדוש
ברוך הוא לפחות אני אתן לך מתנה אלוקי דוד
לא יגידו אבל מה כן יגידו יגידו מגן דוד
מגן דוד יגידו בברכת ההפטרה אתה אומר ברוך
אתה השם מגן דוד אז הברכה של מגן דוד כן
קיימת טוב שואל הרב באר יוסף כתוב כאן
שהקדוש ברוך הוא ניסא את האבות הקדושים
הוא ניסא את האבות הקדושים אברהם אבינו
ידוע משנה באבות אומרת המשנה אז עשרה
ניסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולם.
אז יש לך שם ניסיונות. מה הם הניסיונות?
המשנה לא אומרת. מי כן אומר לך? אבות דרבי
נתן פרק לג מופיעים הניסיונות. יש לך
רמבם, יש לך רש"י, יש לך רבנו עובדיה בר
תנורא ורבנו יונה. ארבע מפרשים כל אחד
הולך בקו שלו. מדרש תנחומה. ניסיון ראשון
בלך לך וניסיון אחרון בלך לך. זה 10עשרה
ניסיונות שנתא אברהם אבינו ועמד בכולם.
שואל הרב איזה ניסיונות עבר יצחק אבינו?
אומר, אותם ניסיתי, אותך לא ניסיתי. איזה
ניסיונות עבר יצחק אבינו? תורה לא כותבת
שום דבר שהוא עבר ניסיונות. אלא מה תגיד?
רקת יצחק. מה צריך ניסיון יותר גדול מזה?
הוא הלך על המזבח. לכאורה, אני אומר
לכאורה, ניסיון זה רק שהקדוש ברוך הוא
אומר לך. כאן הקדוש ברוך הוא לא אמר לו.
מי אמר לו? אברהם אמר לו. אברהם אמר לו,
בוא הקדוש ברוך הוא אמר לך לכאורה. אני
אומר לכאורה כי צריך להבין את המהלך אבל
זה מה שכתוב שואל הרב באר יוסף איזה
ניסיונות התנסא יצחק אבינו אז אם תגיד
לעקדת יצחק בסדר אז יש לך תשובה עקדת יצחק
איזה ניסיונות עבר יעקב אבינו איזה
ניסיונות הוא עבר ואל תביאו לי את הרשימה
צרת יוסף וצרת דינה וצרת רחל וצרת לבן
וצרת עשו לא חסר כמה יעקב אבינו אמר לא
שלפתי ולא שקטתי ולא נחתי
ויבוא עוגן אומר לו לא די שעברתי את עשו
ואחר כך את לבן ואחר כך את אינה עכשיו
הגיע יוסף לכאורה זה לא ניסיונות זה לא
ניסיונות אני אומר לכאורה בגלל שיש שני
מהלכים בעניין הזה ניסיון זה מה שהקדוש
ברוך הוא אומר לו לך לך מארצך מולדתך קח נ
את בנך אשר אהבת גרש את האמה הזאת ואת
בינה הקדוש ברוך הוא מורה לך לעשות זה זה
ניסיון אבל אחד שעושה פעולה מסוימת שיש
מריבה בן האחים ומוכים את יוסף זה ניסיון
שהקדוש ברוך הוא סידר זה ניסיון שהקדוש
ברוך הוא סידר זה שרחל אמנו נפטרה בכניסה
לארץ ישראל זה הקדוש ברוך הוא סידר אתה
אמרת את אשר מצא את אלוהיך לא החיה אז לכן
נפטרה מה מה זה קשור לקדוש ברוך הוא מה זה
קשור אתה לקחת את הברכות אז לקחת את
הברכות אז קיבלת את העונש שעשו שונא אותך
זה שלבן רימה אותך כי נכנסת למקום של
רמאים לכאורה לא שייך לקרוא אני אומר
לכאורה לא שייך לקרוא לזה ניסיון. כמובן
שכל צרה שאדם עובר בחיים שלו זה נקרא
ניסיון. אם אתה עובר אותו בשלום ואתה מקבל
עוד מלכות שמיים באהבה מה שהקדוש ברוך הוא
עושה ואתה אומר כל מן דוד רחמנא לתבודית
זה ניסיון עברת אותו בשלום אבל לומר
10עשרה ניסיונות נתנסא אברהם אבינו זה 10ה
ניסיונות שהקדוש ברוך הוא אמר לו את תעשה
ברית מילה ברית מילה זה ניסיון גרשת האמה
הזאת זה ניסיון כאב לו אברהם אבי לא רצה
לגרש אותם אלה ניסיונות טוב שואל הרב
מהמצרים
זהלא זה לא ניסיון. מה הניסיון? הוא ירד
למצרים אנוכי ירד ממך מצרים אנוכי הלך גם
לא. זה לא ניסיון. מה הוא ירד?
הוא ירד למצרים הוא אמר לו ללכת לחרן. זה
גם ניסיון. הוא הלך לחרון. אמא שלו אמרה
לו ללכת. איזה ניסיון יש כאן? קדוש ברוך.
כשהקדוש ברוך הוא אמר לרדת למיתהם אמר לו
היה צריך לרדתשל שולש בברזל שיך מברית בין
הבתרים ידוע תדע כי גר זכה בארץ עולם בדו
מינו אותם 400 שנה. שואל הבר יוסף לא
מצאנו שום ניסיון אצל יעקב אבינו? לא
מצאנו. אומר הבן יוסף, מצאנו גמרא אחת
שמדברת על ניסיון של יעקב אבינו. איזה
גמרא? הגמרא נמצאת בסנהדרין קיא.
בשעה שמשה רבינו מתלונן בפני הקדוש ברוך
הוא. ומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך, הרע
לעם הזה ואצלו הצלת את עמך. מאז שבאתי
לדבר אל פרעה, נהיה רק צרות. למה הוא
התכוון? הוא התכוון שפרעה אמר אין יותר
טבן. אתם לא מקבלים יותר טבן. צריכים גם
לקושש קש לתבן, גם לעשות 400 לבנים. את
מתכוון הלבנים תיתנו. צריכים לייצר 400
לבנים. חוץ מזה אומר יש לך עוד דבר. אם לא
גומרים את מכצת הלבנים, לוקחים את הילדים
ומה עושים איתם? מכניסים אותם לתוך חמת
הבניין. אומר משה רבנו, מאז באתי אל פרעה.
אראה למה זה רק נהיה יותר גרוע. שלחת אותי
להטיל אותם, נהיה יותר גרוע. בשביל מה
שלחת אותי? ככה שאל משה רבינו, ומאז באתי
על פרעה, לדבר בשמך, הרא למה זה ועל זה לא
הצלת אתמך. אז איך אתה אומר לי תשלח
להוציא את עם ישראל? אמר לו הקדוש ברוך
הוא אה חבל על דעבדין ודלא משתקחין אה חבל
איפה האבות הקדושים אמרתי לאברהם אבינו
קום מתלך בארץ לאורכה ולרוכבה כי לך אתננה
וכשביקש מקום לקבור את שרה שילם 400 שק
כסף ולא ירר אחר מידותיי אמרתי ליצחק גור
בארץ הזאת ויהיה עמך ביקשו עבדיו מים
לשתות ולא מצאו עד שעשו מריבה שנאמר
ויריבו רואה גררים רואה יצחק לאמור לנו נו
המים ולא הירר החמידותיי נפטחת לי שהארץ
הזאת שלי אני חפרתי את הבירות של אבא שלי
מה הוא לא הער שום דבר הקדוש ברוך הוא הכל
בסדר אמרתי ליעקב הארץ אשר אתה שוכב עליה
לך את ננה ביקש מקום לנטוע או לא פרשת
שבוע הבא הוא בא לשכם הוא רצה לטעת שם את
אוהלו היה צריך לשלם לשכם כמה מהקסיטה
הבטחת לי שהארץ הזאת שלי אני משלם על משהו
שלי מהקסיתה כן הקדוש ברוך הוא אמר הוא
יודע מתי זה יהיה בעזרת השם זה יהיה בשעה
שהקדוש ברוך הוא יחליט שזה יהיה אומרים
חז"ל אמר הקדוש ברוך הוא הנה תראה האבות
הקדושים התנצו בניסיונות לא אמרו שום מילה
ואתה כבר שואל שאלה ומאז באתי על פרות דבר
בשמך הרא לזה לכן אומר לו אתה תראה ביציאת
מצרים במלחמת לא המלכים אתה כבר לא תראה
ככה אמר הקדוש ברוך הוא לא למשה רבנו יוצא
אומר שמה למדנו מכאן שהניסיון שהגמרא מצאה
ליעקב אבינו שמה שהוא חזר לארץ ישראל והוא
התמודד עם מה שהקדוש ברוך הוא הבטיח לו.
מה הבטיח לו? הארץ הזאת שלך. ובסוף הוא
צריך לשלם על דבר שלו מה מהכסף. עד כאן
דברי הגמרא במסכת סנהדרין קיא.
אומר הרב באר יוסף דבר יפה יפה באמת דבר
מדהים.
יש שאלה שכבר נשאלה על ידי משה רבנו. אדון
הנביאים שאל את הקדוש ברוך הוא שאלה
מופיעה בגמרא ברכות דף ז'. למה יש צדיק
ורע לו ורשע וטוב לו? זה השאלה המפורסמת.
למה צדיק ורע לו ורשע וטוב לו? זה השאלה
ששאל משה רבנו את הקדוש ברוך הוא. הגמרא
מדברת עליה באריכות רבה במסכת ברכות דף
דףז.
רבותיי הוא לא הראשון ששאל הוא הראשון
ששאל. אבל אחריו גם שאלו את זה. מופיע
מופיע בתהילים מזמור עג. שם שואל אסף אסף
בנו של קורח שואל את השאלה הזאת שואל שאלה
כי ק כינתי בהוללים שלום רשעים ראה תראה
ההוללים ברוך השם הכל בסדר גמור כי אין
חרצובות למותם ובריא אולם ברוך השם אנשים
בריאים כמו שברים הולכים לקופת חולים
עושים בדיקות הכל באמצע ברוך השם הצדיקים
או נמוך או גבוה הרשעים ברוך השם הכל
באמצע הולכים קופת חולים כאלה בריונים
כולם בן פורת יוסף אתה שם להם מדלחת דם זה
לא נשגר מרוב כאלה בונקלח שיש להם פה נוע
תראה איזה בריונים החבר'ה האלה ואנחנו
הצדיקים חלשלושים כזה אומר מה זה תראה
הרשעים בריאם הנה אלה הרשעים ושלוו עולם
השיגו חיל ברוך השם תראה עושים חיל יש להם
שלווה הכל בסדר ואמרו החידהל ויש דאב
עליון לא מאמינים בקדוש ברוך הוא לא
מאמינים בשום דבר מה השאלה שהוא שואל
אותו דבר בשבת מדוע הצדיק ורע לו רשע וטוב
לו ככה שואל הסו אז אומר בעזרת השם עד
אבוא אל משקני אל אביטם בעזרת השם יבנה
בית המקדש הכל יבנה אז זה בעזרת השם בעתיד
כרגע הוא שואל את השאלה מי הבא בתור ששואל
את השאלה הזאת חבקוק הנביא חבקוק הנביא
שלושה פרקים יש בחבקוק אומר רש"י בתחילת
פרק א' אדנ השם אומר חבק קוק שיבתי ולא
תשמע אזק אליך חמס ולא תושיע מה הוא רוצה
מה הטענה שהוא טוען הוא טוען טענה פשוטה
מאוד ריבונו של עולם תסביר לי נבוכת נצר
הוא המלך מי המלך נבוכת נצר שולט בכיפה
שולט בכל מקום בעולם עושה מה בא לו ואני
מאמין בך אומר חבקוק ומה אדנה השם שיבעתי
ולא תשמע אזק אליך ולא תושיע
כמה בן אדם שואל את השאלה הזאת רימו שם
כמה אני מתפלל ולא נענה למה תראה מה אלה
בחוץ הולך להם הכל טוב מה שהיומה שהית
רוצה היא עושה
למה מה שהצדיקים רוצים לא הולך שאלה שאתה
שואל את עצמך גם את השאלה הזאת טוב ממשיך
הבקוק הנביא ואומר כי רשע מחטיר את הצדיק
על כן יצא משפט מעוכל אם הרשע שולט על
הצדיקים יש לך שם שאלה הנהגת הקדוש ברוך
הוא איפה צדיק ורע לא רשע וטוב לו שואל
חבקוק הנביא ותעשה אדם כדגי ים כרמז לא
מושל בו הוא בא מוציא אותנו מהמים כמו צד
דייק שתופס דגים עושה איתנו מה שהוא רוצה
מי יש פה ספא ומצפצף לבוזדצר עושה מה שהוא
רוצה זה פרק א' מה עשה חקוק
אומר רש"י תחילת פרק ב' אגוגה
עשה עיגול עמד באמצע העיגול ואמר
ריבונו של עולם, לא אזוז מכאן. כך הוא
אמר, עד שאמ ידבר בי על שאלתי זאת. יש לו
שאלה, אני רוצה תשובה, לא צת מפה עד שלא
תענה לי. למה הוא מביט ורואה בהצלחה של
רשע? ומה אשיב אל באים להתעונן לפניי?
שואל לך בקוק, אני נביא. באים אנשים
שואלים, תסביר מה זה ההנהגה של הקדוש ברוך
הוא, תסביר לי מה הולך כאן. שואלים אותי
שאלות. ולכן אומר חבקוק ריבונו של עולם על
משמרתי אמודה אני עומד על המשמר שלי אני
לא אצא מפה את יצווה על מצו והצפה לראות
מה ידבר בי ומה אשיב על תוכחתי אני לא זז
מפה עד שתענה לי בדיוק את ההנהגה שלך עד
שתסביר לי איך אתה מנהיג את הבריאה כך
שואל חבקוק יפה מאוד זה פרק ב' אגוגה מחכה
לתשובות בפרק ג' הוא פתאום מתחיל לבקש
סליחה מהקדוש ברוך
תפילה לך בקוק הנביא על שגיונות
סליחה ריבונו של עולם סליחה סליחה סליחה
סליחה סליחה סליחה סליחה שם שיגלות סליחה
ריבונו של עולם סליחה שאמרתי יפה מאוד
פירוש דבר שמה בהתחלה יש לו שאלות אחרי זה
מה תפילה לחבקוק הנביא על שיונות סליחה
ריבונו של עולם על הדברים שאמרתי בשקגה מה
שנקרא בשעת כעס יפה מאוד אותו שאלה משה
רבנו אסף
וחבקוק. רבותיי, השאלה הזאת נשאלת בכל
מקום, בכל עת, בכל שעה, בכל אדם, בכל מיני
צמטים שעובד בחיים שלו, כל מיני צמטים.
הוא שואל, תגיד, מה זה ההנהגה של הקדוש
ברוך הוא? איך זה מתנהל? אומר הרב, דבר
נפלא,
נולדו שני אחים ליצחק אבינו, שניהם
צדיקים, בני צדיקים. יצחק אבינו צדיק. כאן
אתה לא יכול לומר זה צדיק בן צדיק וזה
צדיק בן רשע. זה שניהם צדיקים. שניהם
נולדו ליצחק ולרבקה. שניהם צדיקים. זה לא
כמו שאמרת אצל רבקה ויהאת יצחק לשם לנוכח
אשתו כעקרה היא ויעתר לו השם. מה אומר שמה
רש"י? אינו דומה תפילת צדיק בן צדיק לצדיק
בן רשע. אבל כאן מה? שניהם בני צדיקים.
יפה מאוד. שואל יעקב אבינו שאלה את עצמו.
שאלה פשוטה. תגיד ריבונו של עולם אני יכול
לשאול שאלה? כן, בבקשה תשאל שאלה. אני בן
63.
עד 63 לא עשיתי שום דבר, רק ישבתי ולמדתי
בישיבת שם ועבר. זהו, זה מה שלמדתי. אם
היו שתי ישיבות, ישיבה אחת, איפה היו? תכף
אנחנו נראה אם נגיע לזה. בכל אופן, למדתי
כל הזמן בגיל 15 אמרו לי, סבא נפטר.
הולכים ללוויה של סבא. יצאתי מהישיבה
הלכתי ללוויה חזרתי סעודת אברה עשיתי
עדשים
למה זה אמר שהרב פסח הם אכלו קטניות ערב
פסח ולכן אכלו מהקטניות האלה מבקש יעקבנו
לרכוש את הבכורה רוכש את הבכורה בסיעתא
דשמיא בגיל 15 נפרדו דרכיהם יעקב אבינו
חוזר לישיבה ועשיו הולך לעשות את כל
השטויות שלו כבר הרג באותו יום היית נמרוד
ובא נערה מורצה וכפר בתחיית המתים בבז את
הבכורה כמו שאומרת הגמרא בבבאבשר כמו
שכתוב בתרום יונתן בןזיה טוב שואל הרב
שאלה יופה יעקב אבינו מגיע בגיל 63 לוקח
את הברכה מי אמר לו לקח את הברכה הוא יודע
יוזמתו שלו לא אמא שלו קראה לו מהישיבה
ואמר לו תשמע שמעתי שאבא רוצה לברך את עשו
בבקשה אומר לך תביא לי שני גדי עיזים אני
אעצר אותם לאבא ברך אותך לפני מותו בסדר
גמור הוא יוצא החוצה
והוא אומר דבר נפלא. תגיד ריבונו של עולם
אני שומע עכשיו שאח שלי התחתן. אח שלי
התחתן.
אמא שלי אומרת לי באתי אומרת לי קיץ בבקשה
הוא רוצה לקבל לתת לו ברכות. אומר אתה
יודע שעשו התחתן? אומר מתי הוא התחתן? הוא
בן 40. מה? לפני 23 שנים הוא התחתן. מי
הכלה? או הכלה. אחת קוראים לה יהודית
והשני קוראים לה בוסמת. ברוך השם. מה זה
טוב? ומה יש לו? ברוך השם יש לו כבר ילדים
ברוך השם פין אתה רוצה פרטים סוף פרשת
וישלח יש את כל המשפחה כל האלופים שלו
בסיעת דשמיה יופי ברוך השם מה אמא הוא
התחתן אומר כן בגיל 40 הוא התחתן למה אבא
התחתן בגיל 40 הוא גם רצה להתחתן בגיל 40
שואל יעקב אבינו את עצמו שאלה ולמה אני לא
מתחתן
למה אני לא מתחתן מה זאת אומרת לא יצאת
לשידוכים אומר זה השאלה שאני שואל למה לא
יצאתי לשידוכים
יצחק אבינו יצא לשידוכים. מי דאג לו
לשידוך שלו? מי דאג לו? אבא שלו. אמר
אברהם אבינו, בבקשה. אמר לאליעזר, לך שמה,
תביא בבקשה. נולדה רבקה בסדר גמור. איך
הוא שולח אותו? לך בבקשה לבית של בתל
נכון? לבן בבתל וקח לחמישה משה. ככה אמר
לו יצחק אבינו. וילך פדרים ותיקח לחמשה
משה. ככה אמר לו אבא שלו.
ויקרא יצחק אל יעקב ויברך אותו בצ לא תיקח
אישה קום לך פדרה
ביתל אביב אמך וקח משם משם מבנות לבן אז
יש בנות לבן קח לך משה משה הכל בסדר גמור
למה אי אפשר לשלוח עשרה גמלים יבואו לשמה
יגידו לא בון בבקשה מה יש לך במלאי קח
אותו בבקשה והכל בסדר גמור למה אני צריך
לצאת לחרן למה עשו יצא לחרן למצוא שידוך
איפה הוא מצא שידור פה בשכונה
מבנות חטא לקח את הבת של אילון ובת הכל
בסדר גמור סידר את העניין בשיעצא דשמיא
טוב זה הוא שומע בגיל 63 אחרי שההורים שלו
שולחים אותו לפדן הרם שומע עצב שמה שאמא
שלו ואבא שלו לא מרוצים מבנות חטא אז מה
הוא עושה הוא לוקח אישה נוספת איך קוראים
לה מחלת בת ישמעאל לא הבנתי הוא הלך שלחו
שליח הוא הלך לחוץ לארץ
שלח לבית של ישמעאל, לקח עוד אחת בחמש
דקות יש לו כבר ברוך השם 2 + אח שלושה
נשים הבית עומד ברוך השם כבר לקח שלוש
נשים יש לו הוא הלך לחרן הוא הלך בית
הבטואל כאן אונליין במקום הביאו לו במקום
יש לו שלוש נשים למה הולך לו כל כך קל
בשידוכים ואני צריך ללכת עכשיו לחוץ לארץ
למצוא שידוך למה השידוך לא יכול להיות פה
כי כמו שיצחק אבינו בא לו השידוך פה פה גם
לי שעה בא שידוך פה שואלת שאלה אומר הרב
באר יוסף השאלה לא נגמרה איפה שואל יעקב
אבינו ריבונו של עולם אני יכול לשאול שאלה
עשו חשב להתחתן עם בוסמת במקום זה הביאו
לו את מחלת
לא הוא חתם להחתן בבוסמת קיבל את בוסמת לא
מצאנו שאבא של האלון הביא מישהו אחר נכון
הכל בסדר גמור חתב להתחתן עם עוצמת בטלון
והתחתן עם עוצמת בטלון הוא לא בא לחופה
ומטע מישהי אחרת שמה למה אני בא לחופה
ומוצרות עובד שבע שנים בשביל רחל ובסוף מה
מתחתן עם לאה אני יכול לשאול עוד שאלה
שואל יעקב אבינו עשו עבד שבע שנים בשביל
להתחתן עם בוסמן עשו עבד שבע שנים בשביל
להתחתן עם יהודי
סגר את השידוך צ'יק צ'ק בא סגר הכל בסדר
גמור מצא שידוך הסתדרו על הצדדים כמו
שהסתדרו והכל בשרד הגמור גם לא קנו דירה
גרו אצל יצחק אבינו הכל הלך קצר הוא היה
צריך לעבוד קשה כדי למצוא את השידוך הלך
סגר חופה והכל בסדר גמור אני צריך לעבוד
שבע שנים ולא רק צריך לעבוד שבע שנים עובד
שבע שנים בסוף אני מקבל את לאה אחרי שאני
עובד לאה עובד עוד שבע שנים בשביל רחל למה
ריבונו של עולם למה למה צדיק ורע לו רשע
וטוב לו זאת השאלה
ריבונו של עולם, עשיו היה צריך לעבוד קשה
כדי לקבל את השידוך. הוא עבד שבע שנים,
גנובתי יום וגנובתי לילה. הייתי ביום אכלה
נחורת וקרח בלילה. טריפה לא הבאתי אליך,
אומר לו יעקב אבינו, בחיים שלי לא קרה
שהגיע זאב וטרף כבש. בחיים שלי לא באריה
וטרף. לא דוב, לא טרף.
איך אומר דוד המלך? גם את ההרי וגם את
הדוב כעבדך. באו לטרוף לכבשים. אומר לו
יעקב, "תריפה לא הבאתי אליך." טריפה אחד
לא. יש ממוצע של פחד. באים זאבים, טורפים
ב בצון שום דבר לא. איזה מסירות נפש? אני
עובד כמו חמור. ומי עושה את האקזיט?
לבן עושה את האקזיט. ריבונו של עולם, למה?
אני צריך לעבוד כדי שהוא יהיה עשיר? אני
צריך לעבוד אני צריך לעבוד 7ב ועוד שבע
בשביל להעמיד את עם ישראל. למה זה? למה לא
יכול לבוא? יעקב אבינו זה שתמותו חקוקה
בכיסא הכבוד לבוא כמו מלך ולהיכנס לבית של
לבן נותנים לו את רחל עושים חתונה חוזרים
לארץ ישראל למה למה יעקב צריך לעבור כאלה
מסכתות של ייסורים וטלטלות על מה ולמה
אומר הספר באר יוסף זה היה הניסיון של
יעקב אבינו מה הניסיון בוא נראה איך אתה
מתגבר על השאלה
צדיק ורע לו, רשע וטוב לו. כל מה שעבר
יעקב אבינו, את כל הצרות שהוא עבר, לא
שלפתי ולא שקטתי ולא נפתי ויבוא רוגז. כל
הניסיונות שהוא עבר, כל זה הייתה בשביל
שאלה אחת. ריבונו של עולם, למה דרך רשעים
צלך? למה לבן מצליח? למה עשו מצליח? כל
הרשעים מסיבים מצלחים ואני כל הזמן סובל
וסובל וסובל וסובל. השאלה הראשונה שלו
פתאום מתברר לו שעשו כבר נשוי מגיל 40 עם
שתי נשים בגיל 63 מקבל אישה חדשה את מי?
את מחלת. והוא עדיין רווק. הוא כדי להתחתן
צריך ללכת למה? לבית לבן.
אומר המדרש, מדרש רב בפרשה ס" אות ה בן 63
שנה היה יעקב אבינו בעת שנטה לברכות עשה
עוד 14 שנה שנטמן בבית עבר עשה עוד ז שנים
שעבד ברחל נמצא שנשאה בגיל 84 פעם ראשונה
שהוא התחתן היה בן 84 ועשו אומר המדרש בן
40 שנה לקח אישה עשו כבר בן 40 שנה היה
נשוי הוא היה 40 ועוד ארבע שנים פי ד' שנה
התחתן 44 שנים מאוחר יותר מעצב מהנישואים
הרשמיים שלו הראשוניים הלמדנו שהקדוש ברוך
הוא משהל לצדיקים ומקדם לרשעים הקדוש ברוך
הוא נותן לרשעים להתחתן קודם ומחכה עם
הצדיקים שיחכו אומר המתנת כונה שמה לטובתם
משה אותם לפי שהצדיקים תחילתן ייסורים
וסופ פעם שלווה. הצדיקים ההפך הרשעים
תחילתם שלווה סופם ייסורים. הרשעים
הצדיקים בדיוק לאפר. תחילתם ייסורים סופם
שלווה. בא יפה תואר שם במקום במדרש ואומר
ונראה אתם כי זה היה לטובתם כדי שיוכלו
לעסוק בתורה אשר אין עליהם אול אישה
ובנים. אומר היפה תואר למה הקדוש ברוך הוא
משה אותם בשידוכים? למה הוא מעכב אותם?
כדי שיהיה להם שקט שלה יכלו ללמוד בשקט.
ברוך השם עד גיל 25 ישבו וילמדו ברוך השם
ילמדו את כל הש"ס. אחרי זה יבואו לחתונה
כבר יורדים ש"ס וטור ושולחן ערוך בעזרת
השם יהיה להם ידע. ככה הם מתחתים בגיל 20
מה שנקרא אולצבא. אישה וילדים ותינוקות
וטיפת חלב וקופת חולים וללכת. עבודה קשה
ככה שם שקט השם ילמוד. שואל אם ככה שואל
הספר יפה תואר אז אני לא מבין כתוב בן 18
לחופה אם אתה אומר שמה שטוב שבן אדם ילמד
אז עדיף שיתחתן בן 25 שנים לחופה בן 30
שנה לחופה למה ב-18 לחופה אומר הרב יפה
תואר כי אין הוא יודע את איתו אף אחד לא
יודע מתי הוא ימות ואם יעוד בגיל 25 אז
הוא ימות רווק עדיף שיתחתן יעקים ולדות
יהיה מי שיגיד עליו קדיש יהיה לו המשך לכן
צריך לתתן בגיל 18 שואל הספר יפה תואר אז
למה יעקב חיקד 84 אומר פשוט מאוד אבל אצל
יעקב אבינו ידע הקדוש ברוך הוא שהוא יחיה
עד גיל כמה 147 אז מה יש לו למהר הוא
התחתן בגיל 84 עד 99 נולדו לו כל ה-25
ילדים שלו 99 כבר יהיו לו 25 ילדים מה יש
לו למהר עד גיל 84 עד גיל 77 ישב בישיבה
ישב ולמד ועסק בתורה מתי הלך התחתן בגיל
74 67 ו-84 נולד הילד הראשון שלו. במשך 22
שנה נולדו כל הילדים. כמה? 25 במספר. 12
שבטים. עם כל אחד נולדה תאומה. ביחד יש לך
24. עם דינה 25. 25 ילדים בכמה שנים? במשך
22 שנה. אומר הספר יפה תואר. אם ככה יש לי
שאלה אז למה יצחק אבינו התחתן בגיל 40?
שגם הוא התחתן בגיל 84. אם אתה אומר שזה
כזה טוב להתחתן בגיל 84 שתחתן גם הוא ב-84
גז פין הוא אומר עד 77 ואחרי זה התחתן אם
הוא התחתן אז אז רבקה לא הייתה צריכה
להיות בת שלוש אז מתי הייתה בת שלוש הוא
התחתן בן 40 אבל אם היא התחתן בגיל 80 אז
בת כמה היא תהיה כבר 43 ברוך השם גיל טוב
מאוד נו אז מה בא הוא בן 80 בת 43 מה רמר
דבר נפלא פי שגלוי וידוע לפני הקדוש ברוך
הוא שאברהם אבינו החיה 175 שנה. אם הוא
התחתן בגיל 84 אז אברהם אבינו לא יראה את
הנחת של מה? כי ביצחק יקרא לך זרה. הקדוש
ברוך הוא רצה שיצחק אבינו יראה שמה שאברהם
אבינו יראה בעיניים שלו שיצחק יש לו
ילדים, יש לו המשך. איך הוא יראה? אם
אברהם אבינו נפטר בגיל 175 ויצחק אבינו
התחתן בגיל 40 ורבקה הייתה בת שלוש שנים,
מתי הייתה בת בנים? בגיל 23. אז נולד יצחק
אבינו היה בן 60 שנה. בן כמה היה אברהם
אבינו כשילד יצחק את יעקב עשו? בן כמה הוא
היה? ב-160 שנה. כמה שנים הוא רבה נחת
מיעקב ועשו? 15 שנה. אז לכן לא שייך שהוא
יתחתן בגיל 80. אבל יעקב אבינו שמה שנולד
שהקים ולדות בגיל 99 נולדו כולם. בן כמה
היה יצחק כשהוא ילד אותם? בן 60 שנה. חלפו
100 שנה. בן כמה הוא עכשיו?
ב-160 שנה אז יש לו עוד 20 שנה לרבות נחת
מ-25 ילדים אז יש לו עוד זמן לכן אמר
הקדוש ברוך הוא יעקב אבינו יכול לשבת
ללמוד לכן הוא עיקב אותו עד 77 שנים אלה
הדברים שאומר הספר יפה תורה אם ככה בסיעתא
דשמיא
נוכל להבין דבר נפלא אומר הספר באר יוסף
בא ודע כי כל הניסיונות שעבר אברהם שעבר
יעקב אבינו הייתה מפני דבר אחד להעמיד
אותו להתמודד מול השאלה של צדיק ורע לו
רשע וטוב לו כל הניסיונות שהוא עבר איך
יכול להיות שדרך ישאים צליך וזה חיקה
הקדוש ברוך הוא שיעקב אבינו ישמיע טענה
אחת ריבונו של עולם למה עשו כל כך הולך לו
ולמה לי לא הולך השאלה הזאת לא יצא מפיב
של יעקב אבינו ואלה הניסיונות שהקדוש ברוך
הוא העמיד אותו לא שלבתי ולא שקטתי ולא
נחתי
ויבוא רוגז החיקה הקדוש ברוך הוא שישאל
שאלה ריבונו של עולם למה עשו מצליח ואני
כל כך מתעכב למה לבן מצליח ומצליח לשקר
אותי והחליף את משכורתי עשרת מונים למה
ולמה ולמה ויצחק אבינו ויעקב אבינו לא
שואל אפילו פעם אחת שאלה וזה גוף היה
הניסיון אם ככה בא הספר אוזניים לתורה ועל
הקו הזה נותן עוד מתנה יפה אומר הספר
אוזניים לתורה רעיון יפה אומרת התורה
בפרשת שעת השבוע ויפגע במקום ויעלן שם
כיבה השמש ויקח מאבני המקום וישא מראשיו
וישכ במקום ההוא כמה אבנים הוא לקח ויקח
מאבני המקום כמה אבנים הוא לקח מביאים
חז"ל שלוש דעות רבי יהודה אמר 12 אבנים
לקח אמר הקדוש ברוך הוא רוצה שיוולדו 12
שבטים אברהם לא מידן יצחק לא מידן אני אם
מתחות האבנים להיות אבן אחת ידוע אני
שממני יוצ יוצאים 12 אבנים. רב נחמי אמר,
נטל שלושה האבנים. אמר, אברהם יחד לקדוש
ברוך הוא שמו עליו, יצחק יחד לקדוש ברוך
הוא שמו עליו. אני אם מתחות האבנים יודע
שיחד הקדוש ברוך הוא שמו עליי. רבונו נמרי
אבנים שתיים היה, לא היה הרבה. שתי אבנים
היה אמר אברהם אבינו יצא ממנו פצולת
ישמעאל, יצחק אבינו יצא ממנו פצולת עשו.
אני עם שני אבנים מתחות יודע אני שאין
יוצא מני פסולת וייתחו שני אבנים עד כאן
דברי חז"ל מה הספר אוזניים לתורה שואל
שאלה מאוד יפה באמת דבר יפה רש"י כותב כאן
שיעקב אבינו שם מסביב לראש שלו 12 אבנים
כך כותב כאן רש"י גמרא במסכת סנהדרין
אומר וישא מרשותיו השען כמין מרזב סביב
לראשו שהיה ירה מפני חיות רעות ואז מה אתה
עשה שם אבנים אז האריה לא יכול הוא רואה
אבנים אז תגדר מה מה זה אבנים הוא שם
אבנים מה ראה טוב שאלה שמפרשים עומדים
עליה התחילו האבנים מריבות זו עם זו זאת
אומרת עליי יניח צדיק את ראשו וזאת אומרת
עליי יניח צדיק את ראשו מין עשן הקדוש
ברוך הוא אבן אחת וזה הוא שנאמר ויקח את
האבן אשר שם מרשותיו נפלא שואל הספר
אוזניים לתורה שאלה יפה תגיד יעקב ראה את
המריבה של האבנים או לא
בסוף
מה בסוף
אבן אחת
אבן אחת זה מה היה אתה מכיר את הסיפור עם
אר שלם אה אתה מכיר את הסיפור אר שלם
אוסטרפולה הם רצו להזיז את ההר מחוץ לעיר
איך הם ידעו אם הם מזיזים את ההר או לא הם
שמו את הנעליים שלהם ואמרו אנחנו נתרחק
ונראה כמה אנחנו דוחפים נראה איפה הנעליים
נראה רחוק אז הם עמדו כל אלה באוסטרפולה
דחפו את ה עבר שמה מישהו שכר להם את כל
הנעליים אז הם חזרו בחזרה והוא כל כך
התרחק כבר לא רואים את הנעליים אותו דבר
כאן מי אמר לך שהאבנים נעשו אחד אולי עבר
שמה מישהו לקח את האבנים מי אמר לך שנעשו
אחד מאיפה אתה יודע שנעשו אחד אלא אם כן
תגיד שמה שבהתחלה הוא שכב על אבן אחת
בבוקר הוא קם זה היה ג'ק כזה גבוה הוא ראה
שהוא יושב אז הוא אומר אם יש 12 אבנים לא
משמע ככה אומר הספר אוזניים לתורה דבר
נפלא יעקב שם 12 אב אבנים ושכבן אבן אחת
הוא שוכב פתאום מגיעה אבן שנייה דופקת על
האבן הזאת אומר זי אני רוצה שעלה ישקה טח
הוא חוטב זבתא מספר אחד חוטב מכה מספר אחת
הקדוש ברוך הוא מאחד אותה בא האבן השלישית
אומר זוזי אני רוצה תח האבן השלישית בא
נכנס וככה לאט לאט כל האבנים וכל אבן כזאת
תחטף יעקב דבטא עוד אבן עוד אבן עוד אבן
אז שהוא ראה שכולם התחתו מסביבו יפה מאוד
זה מה שהוא ראה הוא חי את זה שואל הרב למה
הקדוש ברוך הוא עשה את זה? למה הקדוש ברוך
הוא עשה את זה? כמו שאמרת אחרי זה היה
רואה שנעשה אבן אחת. אומר הרב אוזניים
לתורה יעקב אבינו שכב בהר המוריה ושאל את
עצמו שאלה ריבונו של עולם למה אני צריך
לברוח מאח שלי בדרך לחרן? הרי אמא שלי
אמרה לי תברח אל אחי חרנה. למה? מה עשיתי
שמגיע לי העונש הזה? למה קניתי את הבכורה
כדי שהרשע הזה לא יהיה כהן? עשיתי משהו
רע? עשיתי משהו מצוין. קיבלתי את הברכות.
מי אמר לי? אני עשיתי שוט מצוין. אמא קראה
לי ואמרה, "בוא תיקח ברכות. אני לקחתי
אותם בהוראה של אמא. אמא אמרה לי שהקדוש
ברוך הוא כך אמר, נכון? היא תאמר לי
בנבואה. אז למה אני צריך לברוח? למה קום
ברח אל אחי חרנה? תברח. אב שלך רוצה להרוג
אותך. אז מה עם אח שלי רוצה להרוג אותי?
מה? עשיתי משהו רע? עשיתי בדיוק מה שאמא
שלי אמרה ומה שהקדוש ברוך הוא רוצה. אז
למה מגיע לי הדבר הזה? ככה הוא חשב. אמר,
"הכל עשיתי לשם שמיים. הכל עשיתי לשם
שמיים." ריבונו של עולם. אמר לו הקדוש
ברוך הוא, "אתה רואה את האבנים? כל אחד
רוצה לשם שמיים שעליה יניח הצדיק את ראשו.
בום. חטפת, אתה רואה? היא רוצה לשם שמיים.
בום, חיית, היא גם רוצה לשם שמיים. בום,
עוד אחד לשם שמיים. כולם רוצים שם שמיים.
ראית? אל תשאל שאלות. אל תשאל שאלות. תן
לקדוש ברוך הוא להענהיג את המלכה הזאת. עד
כאן הדברים שאומר הספר אוזניים לתורה. אם
ככה, בעזרת השם נוכל להבין דבר נפלא
ביותר.
רבותיי, האבנים הללו שהתאחדו היה המסר
שהקדוש ברוך הוא נתן ליעקב אבינו תקווה
בדרכו לחרן. מה התקווה הגדולה? רבותיי,
אמר הקדוש ברוך הוא ליעקב אבינו, אתה
תעבור במהלך חייך הרבה אבנים.
אבן שיהיה לך שנקראת עשו ואבן שנקראת לבן
ואבן שנקראת שכן בן חמור ואבן שנקראת יוסף
ואתה תעבור אבנים מהבנים של עשו ותעבור
אבנים מהבנים של לבן אתה תעבור במהלך
החיים שלך הרבה אבנים אבל תדע לך בסוף
צריכים לאחד את כל האבנים להיות אחד מה
זאת אומרת לאחד את האבנים אומר הרב דבר
נפלא ביותר חז"ל הקדושים שואלים בפרש
שתצווה. כאשר הקדוש ברוך הוא אמר לקחת 12
אבנים ולשים אותם. על איפה? על אבני
החושן. בליבו של הכהן הגדול יהיו 12
אבנים. איזה? עודם, פיטדה, ברקת, נופר,
ספיר, יהלום, לשם, שבור ואח למה? למה 12
אבנים? אומר הזוהר הקדוש, אמר הקדוש ברוך
הוא ליעקב אבינו, בעזרת השם כאן במקום הזה
שאתה שוכב עליו, המקום הזה שאתה שוכב
עליו, יעמוד אהרון הכהן הראשון למה
לנביאים, הראשון לכהנים יעמוד כאן עם
החושן ומה יש על החושן? 12 אבנים ועליהם
שמות בני ישראל. מה? ראובן, שמעון, לוי,
יהודה. ובסוף יהיה כתוב מה? אברהם, יצחק,
יעקב ושבטי ישרון כדי שיהיה כל האותיות של
אורים וטומים שהכל יעלך. גם השם שלך יהיה
כתוב על החזה של הכהן הגדול באורים
וטומים. מה זה? למה 12 אבנים? 12 אבנים
כנגד מה? כנגד 12 אבנים שאתה אספת כאן.
האבנים האלה איתם יכנס הכהן הגדול לפני
ולפנים. איתם הוא יכנס לעבודה בעבודת
הקודש של הכהן הגדול. לפני ולפנים הוא
נכנס רק עם ביגדלובון אבל עם זה הוא נכנס
אמר לו הקדוש ברוך הוא עשו תחילתו שידוכים
צ'יק צ'ק אין לו אבנים אף אחד לא אומר לו
מילה מה שהוא רוצה הוא מקבל על הרגע רוצה
להתחתן עם בוסמת על המקום רוצה יהודית על
המקום מחלת על המקום אין שום בעיה
בשידוכים אתה רוצה לדעת מה יש לו בבקשה
תקרא בעזרת השם בעוד שבועיים פרשת וישלח
את כל הרשימה של האלופים שלו ובראשם עלוף
אלוף יאוש. אתה רוצה אלוף יאוש? יש לנו
מזה אלוף יאוש. אתה רוצה כזה אלוף יאוש.
זה המשפחה. תחילתו. תחילתו שלווה. בסוף
שלו. תקרא מה יש במשפחה שלו. תקרא מה יש
במשפחה שלו. מי זה המשפחה המפוארת של עשו?
בבקשה. אתה תאכל 12 אבנים בחיים שלך, אבל
מהאבנים האלה אותם מיסע כהן גדול על החזה
שלו באבני החושן. ומה יהיה עוד? יהיה לו
מה? יהיה לו גם שני אבנים על כתפות האפוד.
שישה משמותם על האבן האחת ושמות השישה
הנותרים
על האבן השני. כותב הזוהר הקדוש, כותב ספר
צרור אמור, כותב ספר שנקרא בשם שחל התורה,
סעיף כהן. כותב בעל התורים, שישה משמותם
על ראשי תיבות שמע. שישה ש משמותה מ על
האבן האחת על ראשי תיבות שמע. מה זה אומר?
כמה אותיות יש בכל ששת השבטים? כמה אותיות
יש? 25 אותיות. כמה מילים יש? שש מילים.
ראובן שמעון שש שש שבטים. שישה משמותם על
האבן האחת ושמות השישה הנותרים. אומר
הזוהר הקדוש שישה משמותם כנגד שמעי ישראל
השם אלוקינו השם אחד. ושמות השישה נותרים
כנגד מה? כנגד ברוך שם כבוד מלכותו לעולם
ועד. בכל אחד מהם יש 25 אותיות. כנגד 25
אותיות שיש בשמע ישראל, השם אלוקינו, השם
אחד, וכנגד 25 אותיות שיש בברוך שם, כבוד
מלכותו לעולם ועד. מי הראשון שאמר את
הפסוק הזה? שמע ישראל, השם אלוקינו, השם
אחד. מי הראשון שאמר אותו?
יעקב אבינו. הבנים של יעקב אבינו. הבנים
של יעקב אבינו. בשעה שהוא שאל אותם שמה, "
יש בכם מישהו שעובד עבודה זרה?" פתחו
ואמרו מה?
שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד מה ענה להם
יעקב אבינו מה התשובה ברוך שם כבוד מלכותו
לעולם ועד אז הפסוק הזה שנקרא שמע ישראל
השם אלוקינו השם אחד מי המייסד שלו מי
הביא לה אותו יעקב ובניו אמרו שמע ישראל
השם אלוקינו השם אחד עם אלה הדברים בעזרת
השם נוכל להבין שהקדוש ברוך הוא נתן ליעקב
אבינו אתה שואל שאלות מה למה צדיק ורע לו
רשע וטוב לו אתה מהרהר בבקשה תזכור תחילתם
של צדיקים סבל אבל בסוף יהיה לך 12 אבנים
שכל אחד נושא שמות של שבטים יהיה לך שתי
אבני כתפות אפוד מה הם שישה משמותם על
האבן האחד כנגד מה כנגד הפסוק שאמרו הבנים
שלך שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד כנגד
הפסוק שאמר יוסף מה יוסף אמר גם כן את
הפסוק שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד עוד
לפני שהוא אסף אותם מאיפה אני יודע
חז"ל הקדושים אמרו שמה שבשעה שיעקב אבינו
נפגש עם יוסף, מה הוא נפגש איתו? כתוב
שיעקב אבינו לא נישק את יוסף. יוסף נישק
את יעקב, הוא לא נישק אותו. למה? אם חז"ל
שהוא קרא קריאת שמע. סימן שיעקב אבינו קרא
קריאת שמע עוד לפני שהבנים שלו נפרדו.
יוצא שהשם שלו, שמע ישראל, זה השם של יעקב
אבינו. השם אלוקינו השם אחד. מה זה אומר?
רבותינו זה הכוח של יעקב אבינו ובזכות
הכוח הזה של יעקב אבינו אמר לו הקדוש ברוך
הוא האבנים של האפוד זה השכר על כל האבנים
שתסבול במהלך החיים שלך אבני האפוד אלה
שני אבנים שנמצאים על כתפות שישה משמותם
על האבן האחת ושמות השישה נותרים על האבן
השנית זה הזכות הגדולה של יעקב אבינו
לעמוד בכל הניסיונות אלה הדברים שאומרים
רבותינו אם ככה בסיעתא דשמיא בוא נראה מה
עשה דוד המלך מלך שדוד המלך הולך להילחם
עם מי? עם גוליא. מה עשה גוליאט? נאמר
בפסוק בשמואל בשמואל א' בפרק יז כתוב שמה
הגיע הגולית ויה מחרף ומגדף מהבוקר עד
הלילה. אומרת הגמרא ממסכת סוכה מה הוא
עשה? מה חירף הוא כדף? מהבוקר והלילה
אומרים חז"ל לבטל את עם ישראל לקריאת שמע.
כך אומרת הגמרא בסוויט כמדומני דף מב. כך
אומרת את זה הגמרא. מה עשה דוד המלך? הוא
מגיע לשאול, אומר, תן לי, תן לי, תן לי,
אני אטפל בו. אומר, "מה הריזומה שלך? מה
יש לך? מה עשית כבר? איזה מבצעים צבעים
עשית?" אמר לו, "גם את הארי וגם את הדובי
כעבדך. אני חיסלתי עריות ודובים. ברוך
השם, למה הקדוש ברוך הוא נתן לי לחסל
עריות ודובים? מה אתה חושב? הכל כדי הכנה
בשביל זה. מה עשה? הלך דוד המלך, לקח
חמישה חלוקי אבנים מלנחל ולקח מקל. לקח
מקל. כותב הזוהר הקדוש, חמישה חלוקי אבנים
כנגד מה? שמע, ישראל, השם אלוקינו השם.
אמר יה דוד, אם הם יתאחדו להיות אבן אחת,
ביודע אני שאני נוצח. והפכו להיות אחד.
חמישה חלוקי אבנים שהפכו להיות אחד. רואה
אותו גוליית עם אבן ומקל. מה הוא אומר לו?
הכלב אנוכי. כי אתה בא אליי במקלות. אם
אתה בא עם מקלות תביא טיל טווק. זה כלי
שריון מה אתה בא איתי עם מקל ואבנים עומד
דוד המלך מול הקסקסים של הבריון הזה של
אדון גוליאק ואומר ברזל עד היום לא הכניסו
אותך לקדושה עד היום אסור להשתמש הקדוש
ברוך הוא כותב את התורה בסוף ספר דברים
אומרת התורה ולא תניף עליהם ברזל למה כי
חרבך הנפת עליה ותחלליה אינו בדין שיונף
המקצר על המעריך אסור להכניס ברזל
אתה רואה במה מעלה ציפורה במה מעלה ותיקח
ציפורה צור ותחרוץ את עולת בינה יהושע
בכניסה לארץ ישראל ויש לו יהושע חרבות
צורים עשה חרבות מצור מאבן אתה רוצה
להיכנס לקדושה תעשה טובה תיפתח קוקו קטן
תעשה לי חור קטן ודוד המלך עושה טח זה
נקרא כל הדוד הכניס לו מה שנקרא אחד בתוכו
נכנס לו בראש ואין גולית גולית לא נפל
אחורה איפה הוא נפל קדימה מזל למה הוא לא
רצה שדוד המלך ילך הרבה ג'וגינג זה לא
בריא אז הוא לא אמר בוא תיפול קדימה וככה
הוריד לו את הראש במה הוריד לו את הראש
במה בשמאי ישראל השם אלוקינו השם אחד באבן
מאיפה האבן האבן הזאת של יעקב אבינו איזה
אבן שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד זו היי
האבן רבותיי
בא ספר כל אריה היה מתלמיד חסם ספר היה כל
אריה
הוא כותב דבר נפלא ביותר. הוא אומר,
כתוב בזוהר הקודש על הפסוק שיעקב אבינו
יורד למצרים, אומר לו הקדוש ברוך הוא,
אנוכי ארד עמך מצרימה ואנוכי עלך גם עלו.
ויוסף ישיט ידו על עיניך. אומר הזוהר, דהו
רזה דקרשמה. יוסף ישיט ידו על עיניך. זהו
הסוד של קריאת שמע. מה אנחנו עושים בקריאת
שמע? שמים את היד על העיניים, מקבלים עול
מלכות שמיים. ככה אומרת הגמרא במסכת
ברכות. צריך לשים את היד. אומר הספר כל
אריה, אני רוצה להסביר לך מה כתוב כאן.
ויוסף ישיט ידו על עיניך. מה אתה אומר
בקריאת שמע? מה אתה אומר? שמע ישראל, השם
אלוקינו השם אחד. בשעה שאדם יכול לעבור
מגוון של ניסיונות, לפעמים הוא רואה את שם
השם בשם שם הוויה, שם של רחמים. לפעמים
הוא רואה את שם של הקדוש ברוך הוא בשם
מידת הדין. אלוקינו. אבל דע לך מה השם
אחד. כמו ש1 אבנים הפכו להיות אחד תדע לך
שהכל מגיע מאותו שורש. הכל מגיע מצד מידת
הרחמים. זהו שמע ישראל השם אלוקינו השם
אחד. אלה הדברים שאומר הרב כל אריה אומר
מה הוא אמר לו ויוסף ישיט ידו על עיניך.
מה הוא שולח אותו? אומר פשוט מאוד. שאתה
שם יד על העיניים אתה מודיע בזאת. אתה
אומר למישהו אני סומך עליך בעיניים.
עצומות. מה זה בעיניים עצומות? אתה סוגר
את העיניים. למה אתה סוגר את העיניים?
אומר, "אני סומך עליך, הכל בסדר גמור."
אומר הקדוש ברוך הוא ליעקב אבינו, ויוסף
ישיט ידו על עיניך. מה אתה שואל? למה אתה
סובל? למה צה נקרא ורע לו? רשע וטוב לו?
יש לך שאלות? תסתכל על יוסף.
צדיק ורע לו. האחים מכרו אותו למצרים. היה
רע. רע מאוד. היה נראה כמו רע. פתאום
כעבור כמה? 12 שנה. מה קורה ליוסף? ויריצו
מן הבור. הוא נהיה מלך. הוא נהיה מלך.
מתחיל רב. ויעקב אבינו אומרת הגמרא, היה
ראוי לרדת למצרים במה? בשלשלאות של ברזל.
איך הוא ירד למצרים? מלך. שולחים לו את
העגלות לצאת את יעקב אבינו. יוצאים כולם
לקבל את פניו. יש רע לו. יש דבר שרע לו.
הנה נהיה מלך. המלך הזה מביא. מה הוא
אומר? מה אמר לו יוסף הצדיק? אמר לו יוסף
הצדיק, הוא אמר לאחים, תדע לך שמה שנשלחתי
לפה, אני שלחתי לפה למען מטרה אחת של מה?
כדי להיות מחיה לפניכם כשיש למה לחיות.
אומר הכון באחד המקומות, מה שאתה בוכה
היום תצחק מחר ומה שאתה צוחק היום תבכה
מחר. אתה לא יודע את הנגת ותפוחות הבא
יתברך. מה שאתה חושב היום לצחוק, בסוף
יהיה לך בכי. מה שאתה חושב היום בכי בסוף
יהיה לך צחוק. הנהגת הקדוש ברוך הוא תסמוך
עליו. אומר הקדוש ברוך הוא ליעקב אבינו,
אתה תעבור הרבה אבנים, אתה תעבור הרבה
אבנים, אבל תדע לך, צריך לראות את התמונה
בכללותה. כותב הספר בעל הטורים, לכן הפרשה
הזאת מתחילת פרשת ויצא עד סופה אין לה
פתוחה וסתומה אחת. מהתחלה ועד הסוף הכל
בקריאה אחת. למה? צריך לקרוא את הדברים
מהתחלה ועד הסוף. לקרוא את כל הסיפור של
יעקב אבינו מתחילתו לסופו ואז תדע שכל מן
דעביד רחמנה לתב אביד אלה הדברים שמופיע
כאן אם ככה רבותיי אחרי שראינו את זה בוא
נלך עוד שלב אחד
אומרת התורה בפרשת השבוע וייפגע במקום
ויען שם קיבה השמש מה כותב על זה רש"י
רש"י מעתיק את הגמרא אומר רש"י וייפגם
המקום סימן רבותינו פירשו לשון תפילה כמו
ואל תפגע בי ולמדנו שתיקן תפילת ערבית
ושינה כתוב אלוקתי ויתפלל ללמדך שמה שקפצה
לו הארץ יפה מאוד זה הסוגיה רש"י בהמשך
אין זה כים בית אלוקים וזה שער השמיים
כותב רש"י את הגמרא במסכת סנהדרין בוא
נקרא את הגמרא שרשי כותב אומר רש"י הקדוש
אומר
רש"י ואם תאמר שיעקב עבר על בית המקדש
מדוע לא יקבוש או שם למה הכוונה כתוב
בחז"ל שמה שיעקב אבינו יצא בדרכו לחרן
הגיע לחרן אמר מה אפשר עברתי על מקום
שהתפללו אבותיי ולא התפללתי מיד מה י דעת
למידה שואל את רש"י וכשעבר יעקב על בית
המקדש מדוע לא יקבו שם אי לא ייב ליבי
להתפלל במקום שיתפללו אבותיו ומן השמיים
יעקבו אמר הקדוש ברוך הוא אם הוא לא רוצה
להתפלל אני צריך לעקב אותו אז על יהיו
לחרן הוא הלך לחרן אומר רש"י כדימרינה
בפרק גידנשה וקרא מוכיח ויה לךנה כמטה
לחרן אמר אפשר שעברתי על מקום שיתפללו
אבותיי ולא התפללתי בו יעדת למידר וחזר עד
בטל וקפצה לו הארץ עד כאן דברי רש"י טוב
דברי רש"י הקדושים זה דברי גמרא שאולי
בשבוע הבא נעמוד על חלק מהגמרא הזאת כי
קשורה לפרשת שבוע הבא הגמרא נמצאת במסכת
סנהדרין דף צי עמוד
תנו רבנן שלושה כפצה להם הארץ אליבר אברהם
ויעקב ואבישי בן צרויה אליעזר הבד אברהם
דכתיב ואבוא היום אל עין מה הכוונה היום
ההוא יצא ויום ההוא הגיע יעקב דכתיבה אתה
יעקב בבאר שבע וילךנה הוא כתיבה אתגע
במקום ויליבה השמש כמטה לחרן הוא הגיע
לחרן אמר אפשר עברתי על מקום שיתפללו
בבותיי ואני לא התפללתי באי למידר הוא רצה
לחזור כיוון שירר בדעתי למידע קפצה לו הרה
מיד ויפגע במקום אלה הדברים שכתובים בגמרא
דבר אחר אומרת הגמרא אין פגיעה אלא תפילה
שנאמר ואתה אל תתפלל בעד העם הזה ואל תשא
באדם רינה ותפילה ואל תפגע בי ויעלן שם
אומרת הגמרא כי באה השמש באי אומרת הגמרא
בתר דצלי הוא גמר להתפלל ערבית באי למידע
רצה לחזור בחזרה לחרן אמר הקדוש ברוך הוא
אפשר אפשר צדיק זה בא לבית מלוני ויפתר
בלא לינה מיד בא השמש והיינו דכתיב ויזרח
לו השמש וכי לא בלבד זרה השמש ולא לכל
העולם זרחה אמר רבי יצחק שמש שבאה בעבורו
ששקעה בעבורו השמש הזאת זרחה בעבורו עד
כאן הדברים שכתובים בגמרא במסכת סנהדרין
בדף צה כמעט אותו דבר במסכת איזה מסכת
חולין דף צא עמוד ב לא ניכנס כרגע לגמרא
נשאיר אותה אולי לשבוע הבא. בני עדות אשכנ
יש להם תפילה שנקראת יום כיפור קטן. יום
כיפור קטן מאוד השתרש. דרך אגב המייסט של
זה זה רבי משה קורדוברו. זה תפילה שנוסדה
על ידי הספרדים אבל הספרדים משום מה לא
מתפללים אותו? מי שמתפלל אותו דווקא
אשכנזים. ברוך השם מאוד נכנס לאחרונה יש
מניינים עם ויכל ובכל הארץ בכל העולם.
הייתי בארצות הברית פעם בערב יום כיפור
קטן יש שמה בשומר שבס יש ב-13 אבניו יש
מניין שחצי שעה זה בלי ויכל מניין של שעה
שלמה עם ויכל אומרים יש 10ה מטענים עם
ויכל חדרים אחרי חדרים מניינים יום כיפור
קטן טוב יש שמה פיוט שנקרא בתמיל לא תכשא
תשכוט בזעקה ובמקום עולה אישה תכין תחן
חוקה להשם גש מנחה בצדקה הפיוט הזה זה
מבוצס מחבר הפיוץ הזה קוראים לו בנימין כך
כתוב זה הראשי תיבות והוא מדבר על האבות
הקדושים הבית הראשון אברהם אבינו נשיא
אלוקים הנאמן ראש צורים איתנאי אשקים שחר
וזמן עמוד וארוך תחנוני במקום תמיד מיומן
לשחרר על קורבני וכי יאמין מהשם ויחשבה
עלו צדקה וכולי הבית הבא יצחק אבינו יחידו
ל100 נחנן מי יצחק אבינו והכל במזבח אבניו
לפנות ערב חנן ואל נשא פניו להמין ערב
מכונן להתרצות פני אדוניו כי שלקח מלא
חופניו תורת צמין דקה לא שמגיש מנחה בצדקה
וכאן מגיע ליעקב אבינו מפלל יושב אוהל מי
זה מפלל יושב אוהל יעקב אבינו מה הוא יושב
אוהלשתם יושב אוהלים הלן במקום משובח איפה
הוא ישן
אהור
הר המוריה זה בית מלון משובח עלן במקום
משובח לריבוב דרים יהל בהתקרב בבית זבח
ואם אין שם קורבן ליחל תמורה מאיר שבח
ונבחר להשם מזבח עצום משפט וצדקה להשם
מרגישה בנחת צדקה עד כאן הדברים יעקב
אבינו ישן בבית מלוני טוב רבותיי השעה
מאוחרת אני רוצה ברשותכם רק לקחת נקודה
אני רוצה לומר יסוד שלקחתי משלושה ספרים
מכל אחד לקחתי קצת ואני אומר מה לקחתי אבל
זה לקוח משלושה ספרים רבי אליהו לופיין לב
אליהו אוזניים לתורה בספר שנקרא אדרת כהן
של הרב נתן כהן זכר צדיק לברכה משלושתם
לקחתי מכל אחד קטע ועשיתי מכולם מיקס
חיברתי את כולם ואני רוצה להביא לכם את
הארוחה היפה שבניתי משלושת הצדיקים הללו
שואל הרב אדרת את כהן שאלה מאוד יפה תגיד
יעקב אבינו יצא מאיפה שהוא יצא הוא יצא
מבאר שבע וילך הרן איפה הוא למד הרי אמרנו
שהוא הלך 14 שנה לישיבת שם ועבר איפה
הייתה הישיבה
מה שבע
באר שבע סופית או
אה
שבע
באר שבע מאיפה אתה יודע
אה
מחלוקת צפת באר שבע
לא צפת באר שבע אף אחד צפת זה המצאה של
הערבים
שום דבר אין אף אחד צפת שכח לא היה צפת אז
לא יכול להיות שהוא היה בצפת כשאין צפת
בתורה לא יכול להיות הייתי השבוע בצפת
אמרו לי כולם בצפת זה לא בצפת הם מדמיינים
שיש להם דברים בצפת אין שמה שום דבר
בקיצור זה לא צפת איפה זה יכול להיות כל
מיני מקומות ודאי לא צפת איפה כן
אה
אחד אומר באר שבע
אחד אומר באר שבע מי אומר מרשו מסכת מגילה
אומר המרשו שני הישיבות של שם בעבר היו
בבאר שבע מרשו מגיל יז יפה מאוד בתרגום
יוסף בן עוזיאל ישיבת שם הייתה בבאר
לחיירועים בבקשה אפשר להסתכל בפרשת
בפרשת תולדות והוא התפלל הקדוש ברוך הוא
איפה היה בבאר לחי רואי הוא עשה כתוב
התפלל בבאר לחי רואי אומר שמה התרגום מה
זה באר לך אירועי? אומר אתה ומתר שבו היה
ישיבת שם כך הוא כותב זה הישיבה שהוא
התפלל שמה יפה מאוד אז הוא אמר בפרשת חיי
שרה כשהוא חוזר ומוצא את רבקה הנה פה כאן
הפסוק ויצחק בא מבו באר לחי רואים אומר
התרגום בוא נקרא את הפסוק
אומר התרגום פסוק סב ויצחק ועתי מבשה דשם
רבא איפה זה הישיבה באר לחייר רואים זה מה
שכתוב הוא בא מבר שם ישיבת שם חלק
מהמפרשים אומרים לא צריך לחלק את זה ישיבת
שם הייתה בירושלים ישיבת עבר הייתה בבאר
שבע מה החלוקה פשוט מאוד שם מי היה שם מי
היה שם
שם בן נוח מה הוא היה ומלכי צדק מלך שלם
הוציא לחם ויין מי זה מי זה מלכי צדק מי
זה
שמןח אז איפה היה מלך
שלם. מה זה מלך שלם? ירושלים. אז איפה
היה? ראית אחד שמלך בירושלים וגר בבאר
שבע?
מי שאין לו כסף גר בבאר שבע. מי שיש לו
דירה בעיר העתיקה הוא גר בעיר העתיקה. מי
שאין לו גר שם במחיר למסכן. מה? מי גר
שמה? דבר אתה גר שמה? אתה גר שם במקום הכי
טוב ירושלים. מי הולך לגור שמה? ודאי שהיה
בירושלים. שואל הרב הדרת כהן שאלה יפה.
תגיד יעקב אבינו עבר פעם בהר המוריה?
עבר פעם בהר מוריה
הוא ידע עכשיו הוא ישן אני שואל עד גיל 67
הוא היה בהר המוריה
היה בהר המוריה או לא
לא יודע אז מה הוא אומר אפשר עברתי על
מקום שהתפללו אבותיי ולא התפללתי סימן שמה
שהוא היה שם לא אחרת מאיפה הוא יודע שהם
התפללו שם הוא היה שם כן אבל הוא אמר אפשר
עברתי מאיפה הוא
במהלך השנים האלה שואל הספר הדרת הדרת כהן
יעקב אבינו יצא מהישיבה להתפלל במקומות
הקדושים
יצא בחור ישיבה של יעקב אבינו אשתם יושב
אוהלים לא יצא פעם אחת מהבית פעם אחת
לאטום הזה שנקרא המקומות הקדושים למה
מסיבה פשוטה מאוד כתוב בגמרא שאדם צריך
להתפלל איפה איפה אדם צריך להתפלל איפה
שהוא לומד איפה הוא למד בהרחמ מוריה הוא
למד איפה הוא למד
בבאר שבע הוא למד הוא ישב איפה באר שבע
חלק אומרים שהוא למד איפה ב בירושלים הוא
הפעם לא הלך לטייל בשום מקום הוא לא טייל
בשום מקום אם הוא לא טייל בשום מקום אז מה
אתה עושה ממנו לא מכיר בכלל את המקום הזה
אלא אם כן תגיד שפעם אחת תקרוא אותו לשם
יפה מאוד רבותיי יעקב אבינו יוצאים באר
שבע אם באמת המקום הזה כל כך חשוב באמת
מקום חשוב כל כך למה אברהם אבינו התפלל
שמה יצחק אבינו מקום שהתפללו אבותיי ויהר
יצחק השם לנוכח אשתו כהכרה היא איפה הוא
התפלל אומר לך אתה יודע איפה הוא התפלל
הוא התפלל בהר המוריה באתר דקפתי אבוי
אומר התרגו איפה שאבא שלו קשר אותו שם הוא
הלך להתפלל יצחק אבינו הלך להתפלל בהר
המוריה יעקב אבינו יוצא מארץ ישראל הוא
יוצא לגלות אתה לא עובר על מקום שיתפללו
אבותיך
איפה הסברה איפה הספרה אתה יוצא לחוץ לארץ
למסע שאתה לא יודע יודע לאיפה אתה נוסע.
אתה לא תיסע לקותל המערבי קודם. אתה לא
תיסע לקבר אחל קודם. אתה לא תיסע לרב שימן
קודם. אתה נוסע לחוץ למקום שאתה לא יודע
מה הולך להיות. לאיפה אתה הולך להתפלל?
איפה אתה נוסע? בכותל המערבי איפה שהשכינה
לא זזה. אתה נוסע לקבר החל שהגול מבינה
אומר ששם מחכה השכינה לגאולה. אתה נוסע
למערת המכפלה מקום משכנם של אבות הקדושים.
אתה נוסע לאיפה? למירון אתה נוסע לרבי
יונתן מנוזיה. אתה נוסע למקומות קדושים,
אתה מבקש רחמים. יעקב אבינו בכלל לא הולך
להתפלל בשום מקום או יוצא לדרך, יוצא הכל
בסדר גמור. יוצא מהישיבה שם התפלל שעה חיס
אחרונה ויוצא לדרך. יפה מאוד. כמה זמן
הליכה יש מארץ ישראל עד חרן? הבאנו לפני
שבועיים. כמה זמן לוקח? 17 יום. 17 יום אם
לא נגיד שהיה לו קפיצת הדרך, כמו שאומרים
חלק מהמפרשים שגם הלוך, גם חזור. כתוב
כתוב וילך הרנה לא כתוב קפצה לו הדרך. הלך
בהלוך ודאי בחזור כבשה לו הדרך יפה מאוד
הולך 17 יום יום ולילה ויום ולילה ויום
ולילה ויום ולילה 17 יום אתם מבין מה זה
17 יום שבועיים וחצי שבועיים וחצי הולך
הוא בא לחרן מה הוא אומר אפשר עברתי על
מקום שהתפללו אבותיי ולא התפללתי אתה כבר
צועד 17 יום אבא אתה כבר הולך 17 יום מה
מה עשית 17 יום פתאום הוא מגיע לחרן אומר
אוי לא התפללתי המקום שהתפללו רבותיי מה
קרה לך עכשיו מה התעוררת שאלת רבלופיין
שואל הספר הדרת כהן שואל הספר שואל הספר
אוזניים לתורה כולם שואלים את אותו שאלה
רבותיי
הגמרא במסכת ברכות דף כו אומרת הגמרא
אומרת הגמרא שאלה פשוטה אומרת הגמרא
תפילות האבות תיקנו אברהם תיקן תפילת
שחרית שנאמר וישקם אברהם בבוקר
יצחק תיקן תפילת מנחה שנאמר ויצא יצחק
לסוח בשדה לפנות ערב יעקב תיקן תפילת
ערבית שנאמר ויפגע במקום שואל הרב שאלה
יפה שאלה אוזניים לתורה הסדר של העולם
כידוע לכולם זה ויהי ערב ויהי בוקר יום
אחד אז איזה תפילה צריכה להיות ראשונה
ערבית ראשונה אם כתוב ויה ערב ויה בוקר
יום אחד אז אברהם אבינו היה צריך להתפלל
תפילת ערביית יצחק צריך צריך להתפלל תפילת
שחרית ויעקב ממחה זה הסדר רבותיי מתי
התפלל יעקב אבינו תפילת ערבית
מתי מתי הוא התפלל אחרי צת הכוכבים אחרי
צת הכוכבים או לפני צת הכוכבים
אחרי צת הכוכבים פשיט איזה פקיות בן פורת
יוסף ויבקע במקום וילן שם כיבה השמש מה
כתוב אמר אפשר עברתי על מקום שהתפלו
אבותיי ולא י דעת למדר קפצה לו הדרך ומה
הוא עשה התפלל תפילה רבית כך אומר רש"י
ומה כתוב אחרי זה כי באה השמש מה אתה
הקדוש ברוך הוא אמר אפשר צדיק זה בא לבית
מלוני ויפתר בלא לינה אז מה הוא עשה חיבה
את השלטר אז מתי התפלל יעקב ערבית
מתי הוא התפלל
האור גדול היה ברוך השם אור יום האור יום
מתי לא פלג המנחה
שעתיים לפני פלג המנחה הוא התפלל ערבית.
ראיתם פה פעם בשתיים מישהו מתפלל מייר?
מייר
בשתיים בצורה מהירי? יש לו מי שהצטרף?
שחרס יש
שכריס יש מירים תצא כמו שתיים הצהריים
מהיריב מיוחד של יעקב אבינו עליו השלום
בבקשה פה בבקשה בשתיים מיירים יגיד לו
אדוני יש פה בית מרכחת
קח כדור אתה בסדר אתה מי מפל מירי יעקב
מנו תיקן מייר ביום שאלה תוספות רבותיי לא
ניכנס כרגע לסוגיה הזאת תיקן מייר והקדוש
ברוך הוא השקיע לו חמה בן הוא כבר התפלל
מרים רבותיי זה לא מהירי מה זה זה מנחה זה
לא מריזה מנחה זה מהירי זה מנחה זה זמן
שמה הוא קפץ בחזרה חזר בעוד יום מנחה זה
מנחה מה שנקרא מנחד קצנו לא מנחק דוילו אז
איזה מין מי הוא תיקן טוב רבותיי אני רוצה
לשאול שאלה נוספת שואל רבי אלופיאן תגיד
הוא רוצה לתקן ערבית אי אפשר לתפלל ערבית
בחרן
בחרן אין קליטה
הגיע לחרן אמר ברו אפשר אברתי ה קפש בחזרה
עברת אז מה קרה תעמוד כאן מהרי בכניסה
לחרן יש שמה ברוך בת יח שלום יש שמה שלט
ברוך הבא לחרן תעמוד יד השלט תסתובב לקיר
ותגיד תפלל מהירים אמר רובים בסדר גמור מה
למה צריך לקפוץ בחזרה כך שואל רבי אליהו
לופיאן אומר רבי אליהו לופיאין אומר הספר
אוזניים לתורה כל המלאכים בסגנון אחד
אברהם אבינו תיקן שחרית לא בגלל שהיה
וישקהם אברום בבוקר המציא אותה את שישה
ושקב אברהם בוקר למה כי אברהם אבינו היה
מלך אברהם אבינו ראה חסדים מול העיניים
שלו להגיד בבוקר חסדך אברנו היה מלך נשיא
אלוקים אתה בתוכנו בשעה שהוא חזר ממלחמת
המלכים מה כולם עשו אותו מינו אותו למלך
עשו אותו אתה גדול אתה גדול אתה גדול כולם
חיבדו אותו בכל מקום חיבדו אותו בעל החלטת
אורחים הכי גדול בעולם חופר באירות מי לא
כיבד אותו
הוא תיקן תפילת שחרית. מה זה תפילת שחרית?
היא התפילה של האור יום שהכל זורח לך, הכל
הולך לך. לעולם אומרת הגמרא, יקדים אדם
תפילה לצרה. זה לא חוכמה להתפלל כשיש לך
צרה. אתה יודע מה החוכמה להתפלל? כשהכל
הולך לך. שהכל צורח. יש לך אור. זה מה? זה
שכיס.
יעקב אבינו. סליחה, יצחק אבינו תיקן תפילת
מנחה. מה זה מנחה? ויצא יצחק לסוח בשדה
מתי? לפנות ערב. יצחק אבינו כבר התחיל
להרגיש מה? שלא מאירים לו כל כך פנים. למה
לא מרים לו פנים? הוא מגיע לאבימלך, קראנו
בשבוע שעבר, מה אומר לו אבימלך? לך מאימנו
כי עצמת ממנו מאוד. בבקשה תסתלק מפה.
שמעתם? הראשון שגירש יהודי מי זה היה?
אבימלך. לך מפה.
מה שחווים היום יהודים בכל העולם,
אמסטרדם,
אנגליה
בך קוראים לזה אנפרפן אתה הולך יש לי חבר
שלח לי תמונה מחוץ לארץ תמיד היה הולך עם
שטריימל ברחוב הראשי שטריימל גדול היה לו
לא פחד משום דבר שטריימל גדול היום הוא
הראה לי ערב שבת איך הוא הולך כובע כסקט
הפוך כמו יאנג ישראל כזה כזה מין אחד עם
מטקות ואת הפאות שלו הוא מחביא הוא שם
מגבת על הראש ככה שלא יראו כי הוא בא
מהמקווה ברוך השם סגור השטרי נמצא בבית
הכנסת עד שיעבור זם איפה מה קרה אומר פחד
אלוקים מה יכול לבוא איזה נהונצי אחד
להכניס לך מכה אתה אפילו לא יודע מה שבא
אתה קורא לנדת הניידת זה גם הוא נונצי
בעצמו פתאום הכל צומח עכשיו לך ממנו כי
עצרת ממנו מאוד מי הראשון שעשה את זה מי
הראשון שסבל
אבימלך שאמר יצחק אבינו ויצא יצחק לצוח
בשדה לפנות ערב מה זה לפנות ערב שעם ישראל
כבר לא היה בשי זוהורו עם ישראל כבר מה
התחיל להרגיש שזורקים אותו יעקב אבינו מה
היה תפילת החושך יעקב אבינו יצא לגלות
לגלות כשאתה נמצא בגלות גם האור נקרא חושך
גם אם אתה נמצא בכלא ויש אור אז מה זה
חושך אדם שנמצא במרתפים של החמס משנה לו
אם יש אור או יש חושך כל היום הוא במרתף
השם נהרחם כבר 400 יום נמצא שמה שבוי ואף
אחד לא יודע אור יום אור לילה שום דבר אז
יש לו נפקמינה אם זה אור או לא שהוא נמצא
בשבי הוא מעניין אותו אם זה אור או לא
סיפר לי חבר שנכנס לכלא לא עלינו סיפר לי
אומר אתה יודע איזה הרגשה נוראה הוא נכנס
לכלא עם התיק הוא נכנס לתיק התחיל לעשות
ציבובים בחדר אני לא חזור אני לא חזור יש
לך הכל ארבעה דיירים בחדר מיטות קומותיי
תצלחו לי השירותים שם בתוך החדר עם וילון
שם הוא נכנס בתוך החדר מה הוא צריך לעשות
זאת הולך שקיבל זה בחלוק בגדים עם מספר
מהיום קוראים לו 138 736 יש לו מספר יעבוד
1836 שלישי זהו יש לו כבר מספר ברוך השם
הוא הלך בחדר הלא חזור הלוך חזור ככה הלך
הלא חזור כמה אתה יכול הולכת ללוח חזור
כמה רבע שעה חצי שעה שעה שעה ור כמה אתה
יכול לתל חזור אומר אחד בקומה השנייה פותח
את העיניים מסתכל עליו אומר תגיד אתה חדש
פה אומר כן אומר זה המקום היחידי בעולם
שגם שאתה עומד אתה אתה נקרא יושב אז תשב
זה המקום היחידי שאתה מקבל לשבת שלוש שנים
גם שאתה עומד אתה יושב אמר לי תשמע זה פעם
ראשונה זה המשפט הראשון ששמעתי בכלא חוכמת
חוכמת עשירים בנתה ביתה אמרו לי אדוני פה
אתה יכול לשבת כי גם אם אתה אומר אתה נקרא
יושב בכלא שאתה יושב בתוך מעווי האדמה
בשבי גם שיש לך אור אתה נמצא בחושך זה
היסוד שלך שבי זה היסוד של הגלות. אתה לא
צריך לתקן תפילת ערבית כשיש חושך. כשאתה
נמצא בגלות, הגלות היא החושך. חז"ל מדמים
את הגלות לחושך.
רבותיי, יעקב אבינו מגיע לחרן. אין ליעקב
אבינו מה לתקן תפילה. למה אין לו? ברוך
השם נמצא במצב של אור יום. הכל הולך לו
טוב. מה? ישיבת שבוע, יושב ולומד, אחר כך
בישיבת עבר. ואחרי זה באב רוצה להרוג
אותו. או מתחילים קצת בעיות. עכשיו
מתחילים קצת בעיות.
אומרת לו אמא שלו, תברח לאחיך לחרן, לאכי
לחרן, בבקשה תלך. הוא נכנס ללמוד עוד 14
שנה בישיבת שם ועבר. הוא יוצא עכשיו אל
מה? יוצא מתוך האור, אל הבלתי נודע. הוא
עדיין לא חווה את ההרגשה של חושך. מתי הוא
הרגיש פעם ראשונה? מה זה חושך? מתי זה
קרה? שהוא הגיע לחרן. היה בחרן שם הוא
הגיע לחושך. אמר יעקב, אפשר עברתי על מקום
שהתפללו אבותיי ולא התפללתי. יא הבדלמיד.
למה שואל רבי ללופיאן תתקן את התפילה בחרן
שם בחרן תקן את התפילה למה צריך לחזור
בחזרה אומר הרב אליהו לופיאן דבר נורא
רבותיי שאתה בבוקר מגיע לפה מתפלל שחרית
שחרית אתה מתפלל בתיקין אתה מגיע לפה בשש
מתעטף בטלית 6 נצחמה
מי תיקן לך את הכבלים להתפלל לקדוש ברוך
הוא אומר רבי אליה לופי הוא מדבר לפני 70
שנה טלפון טלפון אדון בל המציא את הטלפון
כמה אלפי אנשים הניחו את הקו הזה שהיום
אתה נחשב פה עוסק בחוגה ומגיע השיחה שלך
לארצות הברית. אתה מחייק פה מגיע שיחה
לירושלים. כמה אנשים שמו את הכבלים? צד
קרקעיים שאתה מגיע וזה הולך עד ארצות
הברית. כבלים עוברים מתחת לים עומרים למטה
בים בקרקאית מגיע עד לשמה. כמה אלפי אנשים
היום בחיוג אחד אתה מתקשר הלו הנה אתה
שיחה אומר הרב אליהו לופיאן היום אתה מגיע
לשח אתה קושר תפילין מתעטף בטלית אתה עומד
ואומר מה טוב הוא עליך יעקב אויך ישראל
אדון עולם אשר מלאך למה פותחים באדון עולם
אשר מלאך כי אברהם אבינו הוא הראשון שאמר
לקדוש ברוך הוא אדון כך אומרים חז"ל לא
היה אדם בעולם שקרא לקדוש ברוך הוא אדון
עד שבא אברהם אבינו וקרא לו אדון אומר רבי
אליהו לופיאן היום שאתה מתפלל ל שחרית עם
איזה צינור אתה מתחבר לקדוש ברוך הוא עם
איזה כבל אתה יודע עם איזה כבל של אברהם
אבינו היום אתה תעמד להתפלל מנחה בזכות מי
אתה יכול להתחבר בתפילת מנחה אתה יודע
בזכות מי מי שהניח את הכבל לתפילת מנחה
אתה יודע איך קוראים לו יצחק אבינו אומר
יעקב אבינו אני רוצה לתקן תפילת ערבית אבל
בחרן אין כבלים
בחרן אין מרכזיה איפה להכניס את הכבל הזה
איפה יש את הכבל איפה אפשר להכניס את זה
איפה המרכזיה בהר המוריה יעדת למידר אני
רוצה לתקן ערבית למה כי אני כבר חווה את
החושך אני בגלות איך מתקנים תפילת ערבית
שנוכל להתפלל בשעה צרה בשעה שאדם נמצא
בחושך איך אדם יכול לתקן את התפילה הזאת
היא עד למידע כדי להתקין את הצינור של
הטלפון שמגיע מאיפה מהמקור שנצרע הר
המוריה עד לשמיים יאבדת למידר אה אתה רוצה
להתקין תפילה
תחזור למרכזיה ששם כבר הונכו שתי צינורות
שחרית ומנחה לכן הוא בא ותיקן את תפילת
הערב כי הוא זה שחווה את המושג הזה של ערב
זה היסוד הגדול אם ככה למדנו כאן שיעקב
אבינו התפלל ביום אז מה אם הוא התפלל ביום
הערבית שלו ביום ערבית בכלא אתה יכול
להתפלל גם ביום תפילה של ערבית למה שם כי
יושב בחושך השם אור לי אתה יושב בתוך
החושך השם הוא אור שלך את תתפלל לקדוש
ברוך הוא תפילה של צרה נקראת זה תפילת
ערבית, זה תפילת החושר, זה תיקן יעקב
אבינו. רבותיי, אחרי שלמדנו את היסוד הזה,
בוא נלך רק עוד נקודה אחת. רבותיי,
אין לך אדם שסובל או יסבול כמו שסבל יעקב
אבינו. אין אדם בעולם שסבל מרגע לידתו או
בתוך ריונו שהוא עדיין בתוך הרכם ומתגושש
עם עשו הרשע בתוך הרכם זה קופץ לצאת וזה
קופץ לצאת מתיישר יוצא החוצה לוקח את
הבכורה ממנו נאבק איתו רוצה להרוג אותו כל
הצרות שלו צרת עשו צרת לבן הוא לוקח שתי
נשים משקר אותו החליף את משכורתי עשרת
מונים אחרי זה מה מגיע נולדים שמה שבטים
אחרי שהוא מנסה לברוח לשם אומר לו בוא בוא
תקח אתחצון הוא נותן פרנסה לבן ולבן צוחק
עליו השם ירחם כמה ניסיונות הוא עבר מגיע
לארץ ישראל צרה דינה מגיע ערבי חוטף את
הבת שלו השם ירחם בת יחידה יש לו עושה
תרגיל וחוטף את הבת שלו מגיע ליוסף
22 שנה לא ראה את יוסף כמה זה 420 יום 700
ימים לא ראה יעקב את יוסף 7500
ימים הוא לא רואה אותו לא, אין מסע ומתן.
אין אדון טראמפ שאומר, אם אתם לא תשחררו,
בוא בוא בוא.
אין, הוא לא יודע איפה הוא נמצא. אין על
מי לאיים בכלל. אין על מי לאיים. אין על
מי לאיים.
מה? לא יודע איפה הבן שלו. אתה ראית את
הבן שלי? לא ראיתי את הבן שלי. אין לו בן.
7500 יום אין לו בן. עד שחוזרים מהאחים
ואומרים לו אני יוסף, חוזרים בחזרה. יש לך
בן יוסף ומלך במצרים. הכל בסדר גמור.
מי עובר כאלה ניסיונות? מגיע לארץ ישראל,
קובר את אשתו בת 36. כמה שנים הוא חי איתה
בסך הכל? כמה שנים? 15 שנה הוא בסך הכל
חייתה. תעשו חשבון. הגיע על כמה? הגיע
בגיל 77 התחתן, בגיל 84 התחתן. תעשו
חשבון. בגיל 99 כבר רחל לא הייתה. כמה זה
99 פח 84? כמה זה? 15 שנה. ואין רחל אמנו.
לאה עמנו כמה זמן? 44. עוד שמונה שנים. 24
שנות נישואים גם אין לו את לאה
משאירה אותו רחל אמנו עם שלוש תינוקות
בנימין נולד עם עוד שתי תאומות שלוש
תינוקות ביומם יעקב אבינו נשאר
אתה מסוגל לעמוד במסה כזאת של ייסורים הוא
בא לארץ ישראל כבר נכנס ארץ ישראל מת הוא
גר פה ביקש יעקב לשב בשלווה מה שלווה מה
שלווה פה שלווה שלווה בעזרת השם בעולם הבא
פה אתה תחווה חוויות. אתה רוצה 12 אבנים
אתה רוצה ראובן שמעון. אתה רוצה שישה
משמותם על האבן האחד ושמות השישה נותרים
על האבן השני. שים יד על העיניים. תגיד
שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד. יש הוויה
ויש אדנות. יש הוויה ויש אלוקות. בסוף השם
אחד. על אבן אחת זה בסוף זה מה שיהיה. משם
רואה אבן ישראל. רבותיי אין לך יהודי שלא
חווה את החוויות האלה. לכל אחד ואחד משקיע
הקדוש ברוך הוא חמה בתחום שלו. אחד שוקע
לוחמה
לא מתחתן
ואחד כתוב בחז"ל יעקב אבינו שק לוחמה ביקש
יעקב לילך אומרים חז"ל עמד לו קיר מולו
באת ללכת ימינה קיר שמאלה קיר כל מקום
שהוא הולך קיר
אמר אם ככה אין לי מה לעשות אין לי מה
לעשות יעקב אבינו יוצא לדרך עם שקית עם
תכשיטים לנשותיו בא אליפז לקח לו את הכל
מה אמר יעקובינו מה אני מעבד תקבותיי
מבורי מה אני אבקווה מיד פתח ואמר שיר
המעלות עתי עיני אלהרים מן יבוא 20 הוא
מגיע להר המוריה חושך כל מקום שהוא הולך
קיר
הלך לישון אין לו ברירה אומרים חז"ל יעקב
הנחיל לנו לדורות תדעו החי ישנו בן אדם
שיש לו חושך הוא לא מוצא את השידוך שלו
איפה שהוא הולך קיר כל שטחן רואה את המספר
שלו לא עונה לא עונה קיר
יש אחד לא הונח לו במה בילדים כבר נשוי 10
שנים לא זוכה להיפקד כי איפה שהוא הולך
עםפים אין תקווה אין תקווה זהו נגמר יש
אחד לא הולך לו בפרנסה מה שהוא משקיע לא
הולך לו לא הולך לו איך אמר אחד מרבותינו
אני כל כך אומר אם אני אמכור תכריחים
לא ימותו
ככה הוא אמר הוא אומר יהיה מצב כזה אומר
לא מתים מה שאני עושה לא הולך מה שעושה לא
הולך אהבן
לא בקיצור מי שאמר את זה בן עזרא מי שאמר
טוב מי שאמר רבותיי יש אנשים שלא בשלום
בית מרגישים קיר לא הולך לו מהצליח להסתדר
עם זוגתו מסיבה כזו או אחרת מה כל יועץ
מכניס אותו לקיר יותר עמוק ברוך השם מה
אתם חושבים הם רוצים לפתור את הבעיה הם
רוצים להמשיך זה פרנסה שלהם רבותיי הכל
ממשיך רואה קיר פה קיר פה אחד בפרנסה אחד
בבריאות אחד בחינוך ילדים בזה כל אחד קיר
יעק יעקב אבינו אמר מה תאבדו תקווה מהבורא
שימו יד על העיניים תגידו שמע ישראל אתה
זוכר יעקב אבינו השם אלוקינו יש לפעמים
שזה שם הוויה יש לפעמים שזה שם אלוקים
בסוף השם אחד אתה תראה בסוף את שם ההוויה
אומרים חז"ל אותו שמש ששקע ליעקב אבינו
בהר המוריה שנאמר קיבה השמש הקדוש ברוך
הוא קיבע את השמש הוריד את השלטר משל
לאוהבו של מלך אומרים חז"ל חבר של המלך.
שהוא בא לבקר את המלך, אמר המלך לאנשים
שלו, בבקשה, תכבו את האורות. רוצה אני
לדבר עם החבר שלי בארבע עיניים בלי אנשים.
רצה הקדוש ברוך הוא לדבר עם יעקב אבינו,
קיבא את השמש. זה מה שכתוב. קיבה השמש.
הוא קיבע את השמש.
אומרים חז"ל, אותו שמש ששקע ליעקב אבינו,
אותו שמש זרחה לו בפרשת שבוע הבא. מה פרשת
שבוע הבא? ויזרח לו השמש והוא צולע על
ירכו. אומרים חז"ל, אותם שעות ששם שקה כאן
זרחה ללמד אותנו, יעקב אבינו לימד אותנו
כלל. אותו שמש ששוקעת לבן אדם בשידוכים,
בפרנסה, בשלום בית, בבריאות, במה שיש לכל
אחד עם החבילות שלו. ואי אפשר לפרוט את
כולם כרבים הם. אתה מרגיש יד חמה, דוד לא
הולך בשידוכים ומשה לא הולך בשידוכים ושרה
לא הולך בשידוכים ודבורה לא הולך בשידוכים
וחנה לא הולך בשידוכים. וזה לא הולך לו
בפרנסה וזה נפל וזה נפל וזה נפל ריבונו של
עולם אתה מרגיש שיש לך קיר מול העיניים
תזכור את יעקב אבינו כיבה השמש אותו שמש
ששקע ליעקב אבינו בהר המוריה אותה שמש
בעזרת השם תזרח בכל בתי ישראל בעזרת השם
בקרוב שנזכה כולנו כל אחד ואחד לגאולה
הפרטית ולגאולה הכללית במהירות ביומנו עמן
ואומן ‏Ja.