0:00 / 0:00
הרב ברוך רוזנבלום - פרשת נצבים וילך תשפ"ד 🔴שידור חי באיכות HD
991 views
השיעור השבועי בפרשת השבוע מהפנינים הנפלאים של הרב ברוך רוזנבלום שליט"א - מידי יום חמישי בשעה 20.50 #הרבברוךרוזנבלום 💗 הדרך שלכם להכיר תודה לקול הלשון על ההשקעה האדירה ועל מגוון השיעורים מקליקים בכפתור התודה עכשיו❣ 👍 זכו את הרבים בקליק! הירשמו למנוי לערוץ קול הלשון! הצטרפו לוואטסאפ וקבלו את מיטב הסרטונים והשיעורים ✅בעברית https://chat.whatsapp.com/LLRTJJTQ7vAEQEpN4fuSXK ✅באידיש https://chat.whatsapp.com/HOJbRxiL8ZhBbwJrxMfX5b ✅ Kol Halashon on WhatsApp https://chat.whatsapp.com/CnuIKfNOZnJHRZ8R1dGSj5 🔊 ערוץ הספוטיפיי של קול הלשון https://open.spotify.com/show/0LcIowwqek4aWtHrD4JxUT 👈 לאתר קול הלשון https://www2.kolhalashon.com/#/regularSite/home
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
פרשת השבוע שנקרא בעזרת השם שבת זו פרשת
ניצבים וילך
שנת תשפד נקדיש את השיעור
לרפואת מורי ורבי רבי שלום מאיר בן אליזה
לרפואת מר דבורה שינדל בתקהא לרפואת מרדכי
בן צרה
ולהבדיל לעילון נשמת אביגדו בן ג'ינה
פרשת השבוע פרשת ניצבים וילך
השבת שבת האחרונה של שנת תשפ"ד
והיינו רוצים לעמוד קצת בענייני
השבת האחרונה של השנה ומשם בעזרת השם
לעסוק קצת בענייני ראש השנה.
השבת היא השבת האחרונה של תשפד
והדבר נרמז גם במילים אתם ניצבים היום
כולכם לפני השם אלוקיכם.
אתם ניצבים היום. ידוע לכולם שהזוהר הקדוש
כותב שהמילה היום, הזוהר כותב את זה על
המילה ויהי היום. ויה היום ויבוא בני
האלוקים להתייצב על השם ויבוא גם השטן
בתוכם, הכוונה לראש השנה. ויהיה היום
ויבוא אלישע אלישונם. אומר הזוהר, ראש
השנה היה. עד מכאן לומדים שאיפה שכתוב
והיה היום הכוונה לראש השנה.
אבל מכאן כבר לקחו ועשו לזה קצת הרחבה. גם
מופיע בגבי גבי העקדה אשר יאמר היום בהר
השם יראה. הכוונה לראש השנה. הקדוש ברוך
הוא הבטיח לאברהם אבינו שיזכור את עקידת
יצחק. זה תמיד ביום ראש השנה, היום שבו
נעשה עקדה.
גם בפרשת השבוע מופיע 13 פעמים המילה
היום. 13 פעמים. האחד כנגד ראש השנה
שההשפעה של ראש השנה משפיעה על 12 חודשים
בשנה. אתם ניצבים היום בראש השנה שהשפעת
הראש השנה הוא על 12 חודשים בשנת תש".
אז שנדע שאנחנו נתצבים לדין בראש השנה,
אתם ניצבים היום כולכם לפני השם אלוקיכם.
הכל מתחבר לעבודה שלנו לראש השנה שהכל
יוצא מהראש. בראש תלוי הכל.
לפני שנתחיל להיכנס לנושא ראש השנה, רק
לעמוד על נקודה אחת בסיעתא דשמיא.
הזכרנו לפני כמה שבועות את דברי הזוהר
הקדוש שהשבת
היא מקור ההשפעה של כל השבוע. כולו יומין
מתברכים מני. כותב הזוהר הקדוש, כל השישה
ימים מתברכים משבת קודש. השבת היא מקור
הברכה שמשפיעה על כל ימות השבוע. אלה
הדברים שאומר הזוהר הקדוש. האור החיים
זכותו תגן עלינו בפרשת בראשית על הפסוק
ויכולו השמיים והארץ וכל צבעם. כותב שמה
אור החיים הקדוש את דברי הזוהר
ומוסיף שמה שהקדוש ברוך הוא ברא את העולם
בעצם לשישה ימים. השבת היא יחידה בפני
עצמה. הקדוש ברוך הוא ברא את העולם לשישה
ימים והשבת היא דבר נפרד. היא יחידה בפני
עצמה.
ולכן השבת היות ויחידה בפני עצמה ויכולו
השמיים והארץ וכל צבא להיות יחידה בפני
עצמה היא משפיעה על ששת ימות השבוע הבאים
לאחר מכן על פי זה הבאנו אם אתם זוכרים את
דברי האור החיים הקדוש שמסביר את דברי
הגמרא בשבת קיט אומרת הגמרא כל האומר
ויכולו
בערב שבת נעשה שותף לקדוש ברוך הוא למעשה
בראשית שאל אור החיים הקדוש שאלה מאוד
פשוטה. אתה אומר ויכולו בשבוע אתה נעשה
שותף לקדוש ברוך הוא. אחד שאוכל במבה נהיה
שותף באוסם. מה? לא הבנתי. אתה שותה
קפה אתה נהיה שותף באליט. מה הקשר בין אחד
לשני? אז אמרת ויכולו. מאיפה אתה נהיה
שותף? כך שואל אור החיים הקדוש והוא אומר
תשובה נפלאה. אם אתה אומר שכל היסוד של
השבוע מקבל את הברכה משבת מה זאת אומרת?
אלמלא היו משברים שבת. לא היה כל ששת ימות
השבוע. זה שיש שישה ימים של שבוע הבא, הכל
בא מהשבת שאתה שומר אותה. ברגע שאתה אומר
ויכול השמיים ואתה מודיע בשער בת רבים
שהקדוש ברוך הוא ברא את העולם בשישה ימים
או ביום השבת שבת ונפש ואתה בשבת שומר את
השבת, שמירת השבת שלך נותנת כוח. למה?
נותנת כוח לשישה ימים הבאים. כמו שאומר
הזוהר. לכן ברגע שאתה אומר ויכולו אז זה
לא רק האמירה של ויכולו גם השמירת השבת
שאתה שומר שבת עצם שמירת השבת נותנת את
הכוח נותנת את הכוח על שישה ימים של השבוע
הבא אלה הדברים שאומר
הרב האור החיים הקדוש לאור הדברים שאומר
הזוהר בשפת אמת פרשת ויקל שנת תרנא
עומד על ספסמס על רעיון מאוד יפה נסביר
אותו קודם ואחרי זה נראה אם ללכת בקו שלו
לא בקו אחר, אבל קודם כל נאמר את הרעיון.
הוא מדבר שמה, ידוע לכולם שפרשת ויקל
מדברת על פתיחתה בפתיחת הפרשה על שבת,
מאוחר יותר על משכן. אז הוא מדבר על הקשר
שבין השבת לבית המשכן, לבין המשכן. תוך
כדי הדברים כותב השפת אמת, במשכן הייתה
מנורה. המנורה הייתה לה כנה מרכזי וחוץ
מזה יצאו ממנה שלושה קני מנורה מצידה אחד
ושלושה כני מנורה מצידה השני. כאשר הקנה
המרצדי אליה פונים ששת הקנים אל מול פני
המנורה יאירו שבעת הנרות פירוש הדבר יש
שלושה קנים מצד אחד ושלושה קנים מן הצד
השני והם פונים אל הקני האמצעיים כותב
בשפת אמת השבת היא האמצע השבת היא נקודת
האמצע אבל זה לא יסוד שלו זה יסוד שכבר
כתוב ברבינו בחיי בקד הקמח בערך שבת הוא
מדבר על כך שהשבת היא אמצע השבוע בנושא
בשונה ממה שאנשים כותבים שבת היא סופש יש
כזה דבר קוראים לזה סופש נכון אומר השבת
זה לא סופש שבת היא אמצע השבוע כותב רבנו
בחיי בקד הקמח שלושה ימים לפניה ושלושה
ימים לאחריה השבת מתחילה מיום רביעי
ומסתיימת ביום שלישי היא מתחילה ביום
רביעי למשל אומר אדם לשלוחות תן גז לאשתי
תן את הגט הזאת לאשתי לפני שבת. ממתי הוא
יכול לתת את הגט? יכול לתת את הגט מיום
רביעי. תן גטשתי לאחר השבת. מתי הוא יכול
לתת את הגט? יכול לתת את הגט עד יום
שלישי. הבדלה. כאשר בן אדם עבר ניתוח ביום
חמישי והתעורר ביום שלישי בבוקר יכול
לעשות הבדלה. יכול לעשות הבדלה ביום
שלישי. הוא חייב לעשות הבדלה. כי הוא לא
אמר אתה חוננתנו. הוא לוקח קו ומברכים לו
בורא פרי הגפן המבדיל בין קודש לחול ביום
שלישי עד יום שלישי עדיין שבת גם יום
רביעי נחשב שבת כי לא מפליגים בספינה
שלושה ימים לפני שבת אז ההשפעה של שבת
מתחילה שלושה ימים קודם אלה הדברים
שכותבים רבותינו אז יוצא שהשבת היא נקודת
האמצע שלושה ימים קודם שלושה ימים לאחר
מכן לשם ישמואל יש מאמר מאוד ארוך שמסביר
שכגודל ההכנה כך גודל ההשפעה
אם אתה מתכונן לשבת מיום רביעי אז ההשפעה
שלו היא עד יום שלישי הבא כגודל ההכנה כך
גודל ההשפעה אלה הדברים שכותב השם ישמואל
לא מדבר גם על הימים הנוראים כמה זמן שאתה
מתכונה לימים הנוראים ככה הם משפיעים אתה
מתכונן לראש השנה 30 יום אז ההשפעה של ראש
השנה נמשכים 30 יום לאחר מכן אותו דבר
אומרים המפרשים אם אתה לוקח 51 יום דהיינו
מראש חודש אלול עד לאחר שמחת תורה עד אחר
שנה רבה יש לך 52 יום אז ההשפעה של זה
נמשכת 52 יום ולכן זה נמשך על פי חלק
מהמפרשים זה נמשך עד ימי החנוכה שזה סיום
הדינים כגודל ההכנה כך גודל ההשפעה מאמר
מאוד ארוך של השם משמואל בהרחבה גדולה מה
שנוגע אלינו הייתי רוצה לעמוד על נקודה
הנפלאה
יש ספר שנקרא בשם ילקות הראובני ילקות
הראובני זה ליקוד של דברי קבלה מיונת ת
אלם ועוד כל מיני מפרשים את תורת הקבלה
ושם בפרשת בשלח אות קפ"א כותב היילקות
הראובני
ודע כי שלושת סעודות השבת שלושת הסעודות
שיש לנו בשבת סעודת ליל שבת סעודת שבת
בבוקר וסעודת שלישית שלושת הסעודות האלה
של שבת הם נותנות את הכוח לששת ימי בראשית
הם נותנים את הכוח לששת ימי בראשית הסעודה
הראשונה של ליל שבת היא נותנת את הכוח
לימים ראשון שני הסעודה של הבוקר סעודת
שחרית נותנת את הכוח לימים שלישי רביעי
הסעודה השלישית נותנת את הכוח לחמישי שישי
כך כותב הרב ילקות הראובני בשם ספרי
המקובלים
השפת אמת מביא את זה בשם ספרים הוא לא
כותב את השם של ה בעלי המאמר הוא כותב הוא
בספרים ראיתי אבל הוא חולק על הרעיון הזה
זה הוא רוצה לומר שזה משפיע על שתי ימים
אבל שתי ימים ראשון ואחרון דהיינו ראשון
ושישי שני וחמישי שלישי ורביעי דהיינו כמו
שהוא מחלק את המנורה שלושה ימים לפני
ושלושה ימים אחרי אז ההשפעה של סעודות
השבת זה על יום אחד שהוא יום רביעי מול
יום אחר יום שישי מול יום ראשון ככה הוא
מחלק את זה שמה ושם הוא מביא רמז יפה מאוד
שמופיע במנורה הוא נאמר שם במנורה מה כתוב
בפסוק? שלוש פעמים חוזרת התורה וכפתור תחת
שני הקנים ממנה וכפתור תחת שני הקנים ממנה
וכפתור תחת שני הקים ממנה שלוש פעמים אומר
השפת אמת כפתור תחת שני הקנים ממנה פירוש
הדבר שכל סעודה נותנת מזון נותנת כוח לשתי
קנים לשתי אמרנו שהקנים מסמלים את מה
מסמלים את הימים אז כל כפתור כל צעודה
נותנת כוח לשתי ימים בשבוע הוא גם לוקח את
הגימטריה של כפתור הגימטריה שלו היא 700
אם תוסיף לזה שתי קנים קיבלת את המילה שבת
שבת זה 700 כפתור הגימטרחילה שלו 700 שבת
זה 702 אז הוא אומר הכפתור זה 700 תוסיף
לזה שתי קנים שהוא משפיע על שתי ימים אז
זה 702 גימטריה שבת אז ממילא כפתור תחת
שני הקנים ממנה וכפתור תחת שני הקנים ממנה
וכפתור שני הקנים ממנה בסך הכל קיבלת שישה
קנים וששתש הקנים האלה מזינים את שישה
ימות השבוע כאשר כל סעודה בחינת כפתור וכל
סעודה מזינה שני ימים בשבוע אלה הדברים
שכותב שמה הצפת אמת אם ככה בעזרת השם אחרי
שלמדנו את היסוד הזה בוא נפנים את זה למה
שאנחנו הולכים להגיע השבת הקרובה הבאה
עלינו לטובה היא השבת שאמורה להשפיע על
שבוע הבא הרי כולו מתברכין מני כל הימים
מתברכים ממנו אם כל הימים מתברכים מהשבת
הזאת השבת הזאת היא זאת שנותנת כוח
לכל ששת ימי השבוע הבא. כולל מה? כולל שני
ימי ראש השנה. זאת אומרת שאתה רוצה לדעת
איך אתה משפיע השפעה על ראש השנה. מאיפה
יונק ההשפעה על ראש השנה הבא לנו טובה.
אתה יודע מאיפה זה משפיע? זה מגיע מהשבת
הזאת, פרשת ניצבים שאתה קורא אתם ניצבים
היום כולכם לפני השם אלוקיכם בשבת. וכותב
התור עמדו ותיקו. קודם כל עומדים פרשת
ניצבים ואחרי זה תקיעת שופר. ואתה שואל מה
הקשר? כי השבת כולו יום מן מתברכין מני כל
הימים מתברכים מהשבת הזאת אז השבת הזאת
היא המניקה את הברכה למה היא מניקה את
הברכה לששת ימות השבוע הבא לנו טובה כולל
שני ימי ראש השנה ובהם סעודה שלישית כאשר
הסעודה השלישית זה הסעודה שנותנת את האוכל
למה לשני ימים בשבוע לאיזה ימים לחמישי
שישי אם זה נותן לחמישי שישי הסעודה
האחרונה הסעודה השלישית שלנו מאכל אותה
בשבת היא נותן צנת את ההשפעה לראש השנה אז
שתבין מה מונח בסעודה הזאת שתאכל בשבת מה
מונח בשבת הזאת עד כמה אתה צריך לנצל אותה
אם כתוב בחז"ל וכתוב בהלכה מביא שדקה אחת
בשבת שווה ל 1000 דקות ביום חול אם זה
1000 דקות ביום חול אז כמה זה 1000 דקות
לפי החשבון בערך 17 שעות 17 שעות אם אתה
לומד אם זה דקה אחת נותנת לך 17 שעות תעשה
חשבון שאתה לומד מה? 10 שעות בשבת. אז כמה
קיבלת? כמה קיבלת? קיבלת מאות אלפי שעות.
דיבלת בבת אחת קיבלת מאות אלפי שעות של
לימוד תורה. מי מאבד את הזמן בשבת הזאת?
השבת האחרונה של השנה. ולא רק זה, כל
ההשפעה של ראש השנה באה מהשבת הזאת. אז
כמה אדם צריך להקפיד בשבת הזאת שלא להפסיד
רגע אחד מלימוד תורה ולהפסיק ללמוד. נכון,
יש עדה בשבת תענוג. שאלתי פעם רב אמר אפשר
לצאת ב-20 דקות. כך הוא אמר לי. לכל הדעות
20 דקות יצאת ידי חובת שינה בשבת אנוב
כמובן לא שמונה שעות אדם הולך צל לדעת
שינה מינימום שבע מינימום והתחיל לעבוד
הלאה צריכים ללמוד חטוב ואכול חטוב ואכול
השבת הזאת זה המנוע שמניע את כל ראש השנה
כמו שאתה יודע שראש השנה נותן את הכוח לכל
ראש השנה כולה יחיינו מיומיים אומר הגאון
מבינה כל החיים שלנו תלויים ביומיים בשנה
מהיומיים שני ימי ראש השנה והיומיים האלה
במה תלויים תלויים בשבת קודם כמו שאומר
הזוהר הקדוש כולו יום מדבר מני אז הכל
היום מתברך ממנו והסעודות אומר הספר ילקות
הרובנים מזינות את הימים זה סעודה שלישית
מזינה את ראש השנה אז ודאי שכל אחד ואחד
צריך לחטוף ולאכול לחטוף ולחטוף את השבת
הזאת ולהוציף עוד כהנה וכהנה בעבודת השם
שלו אם ככה רבותיי נאמר רק דבר נפלא הרב
שטימ זכר צדיק לברכה ומי שבא לבקש ממנו
ברכות על כל מיני בעיות אמר רבותיי מה אתה
צריך ברכה ממני תקבל ברכה ישירות מהקדוש
ברוך הוא. מה אתה צריך אותי? השבת היא
מקור הברכה. השבת היא מקור הברכה. זה כך
כתוב בחז"ל. אז אם השבת היא מקור הברכה,
קבל על עצמך שבת קודם. במקום לקבל אותה
בשש וחמישה, תקבל אותה בח :3, תקבל אותה
ברבע לשש. תקבל את השבת קודם. ברגע שאתה
מקבל את השבת קודם, היא עצמה תשפיע עליך
ברכה. אז מקור הברכה אתה מושפע ישירות
מהקדוש ברוך הוא בלי תחנות ביניים. אז כמה
אנחנו צריכים בשבת הזאת, לא רק בשש וחמישה
לקבל את השבת, עוד קודם לקבל את השבת,
ללכת לבית הכנסת, לתפוס שעות של לימוד
תורה, להתחיל שתיים מקרא, ללמוד רמבן,
אומר החיים הקדוש, לקבל את השבת ולהוציף
כהנה וכהנה. בספר סמרתך הוא מביא סיפור
נפלא שסיפר הגאון רבי יחזקאל אברמסקי, זכר
צדיק לברכה,
הוא סיפר שזקנו הרדז. אז הסבא שלו הרד
חיבר חיבור על הירושלמי כך הוא כותב והוא
חלט תוך כדי הביאור על הירושלמי הוא נהיה
חולה הוא נהיה חולה ודרש ברופאים והרופאים
אמרו שאין מה לעשות הוא עומד להסתלק מן
העולם ושיתכונן להסתלק מן העולם אז הוא
התפלל הקדוש ברוך הוא אמר למה סתלק מן
העולם אני באמצע הביאור של הירושלמי שאני
אוכל להמשיך לגמור את השביור הוא נרדם
ותוך כדי זה שהוא ישן הוא רואה שהוא נמצא
בבית דין של מעלה ודנים אותו
אז הוא שאל למה אתם דנים אותי למוות? אני
עדיין רוצה לגמור את החיבור של הירושלמי.
אני רוצה לגמור. תנו לי בקשה לגמור את
החיבור על ירושלמי אחרי זה אני אלך מפה.
אמרו לו מהשמיים כך הוא כותב שאם הוא רוצה
להעריך ימים זה לא יעזור זה מה שהוא רוצה
לכתוב ביוור על הירושלמי. אתה רוצה אריכות
ימים תקבל את השבת מוקדם יותר. ככה הוא
כותב. ככה הוא מביא שמה. אמר הרב אברמסקי
מה שאמר זה כנו אריכות ימים מי לא רוצה
הבקשה הראשונה שלך בראש השנה מה היא זוכנו
לחיים אלך חפץ בחיים אני רוצה חיים חיים
אתה רוצה אין שום בעיה חיים קבל שבת קודם
אומר אמרו בית דן של מעלה לרדוז אתה רוצה
בבקשה תקבל שבת קודם אז ודאי שהשבת הזאת
שכולנו עורדים לפני יום הדין בשבוע הבא
נהיה ביום רביעי חמישי שישי נהיה בראש
השנה כולנו צריכים להוסיף בקדושת השבת
להוסיף עוד כהנה וכהנה
כדי שיהיה לנו השפעת השבת עלינו מהשבת
הזאת לימי ראש השנה. הייתי רוצה ברשותכם
לעמוד על נקודה שקשורה לראש השנה. אין לנו
את הזמן להעריך יתר על המידה אבל נתחיל
ברשותכם בהפטרה שנקרא בשבת זו ההפטרה
האחרונה מתוך שיבה דנחמתא. אכילונו
בהפטרות. התחלנו בנחמו נחמו עמי יאמר
אלוקיכם. זה ההפטרה של פרשת ואתחנן ומשם
ואלך היה לנו שבע נחמות שבע הפטרות של
נחמה אחת אחרי השנייה בהפטרות של הנחמה
ההפטרה האחרונה זה הפטרה של שבת זו ההפטרה
הזאת כולנו כבר שמחים בקדוש ברוך הוא אין
לנו כבר תונות הקדוש ברוך הוא ותומר ציון
עזבני השם והשם שכחני והנביאים חוזרים
לקדוש ברוך הוא ואומרים לו שכנסת ישראל לא
מתנחמת הנה סוערה לא נוחמה והקדוש ברוך
הוא אומר, אני אלך לנחם אותם אנוכי אנוכי
הוא מנחמכם ואחרי שהקדוש ברוך הוא מנחם
אותם זה רני הכרה רני ושמחי אז ככה לאט
לאט אתה הקדוש ברוך הוא מנחם את כנסת
ישראל אחד אחרי השני עד שאתה זה רני הכרה
ואחרי זהני הקרה יש לך את ההפטרה של שבוע
שעבר שקראת את הקומי כתוב ההפטרה האחרונה
שקראנו בשבת שעברה הייתה קומי אורי כי בא
אורך וההפטרה הזאת זה כבר שמחים בקדוש
ברוך הוא סוס בהשם תגן נפשי באלוקיי
כיבשני בגדי ישע מעיל צדקה יעתני עד כאן
הדברים כבר שמחים בקדוש ברוך הוא רבי צדוק
הכהן מלובלין במאמרים שלו לפרשת השבוע
כותב רבי צדוק ששבעת ההפטרות של שיבע
דנחמתא בנויות על מה שנקרא הספירות
התחתונות מה הם הספירות התחתונות נקראים
בשם חגת נים חגת נהים זה חסד גבורת תפארת
נצח עוד יסוד מלכות אלה שבעת הספירות
התחתונות האחרונה שבהן זה ספירת מלכות זה
האחרונה אומר רבי צדוק הכהן מלובלין כל
שבעת ההפטרות כל אחת מסמלת מידה הראשונה
חסד השנייה תפארת השלישית א השנייה גבורה
השלישית תפארת עד שאתה מגיע לאחרון האחרון
זה השבת מה האחרון השבת סוס עסית בהשם תגן
נפשי באלוקי
עד כדי כך שלא רק אני אשמח בהשם אני גם
אשמח אחרים סוס אסיס אומרים חז"ל אני אסיס
ואני גם אשמח אחרים סוס אסיס אני אשמח
ואשמח אחרים תגן נפשי באלוקיי במידה של
רחמים אני אשמח גם אחרים סוס אסם אבל
במידת הדין תגל נפשי באלוקי באלוקים אני
אגל זאת אומרת הגענו למצב שאנחנו מודים
לקדוש ברוך הוא גם על מידת הדין שהייתה
עלינו עלינו תגן נפשי באלוקיי אני יכול
לשמוח ולהבין שכל מה זה אביד רחמנה לתב
אביד אז א' כל סוס עשית בהשם במידת הרחמים
שהקדוש ברוך הוא נתן עליי וגם תגן נפשי
באלוקיי עד כאן הדברים שאומרים רבותינו
בתחילת ההפטרה אומר רבי צדוק ההפטרה הזאת
זו הפטרה שנקראת הפטרת המלכות למה היות
והשבת היא האחרונה שבת מלכות היא השבת
שבעזרת השם אנחנו מתואגים לספירה שנקראת
ספירת מלכות
והספירה הזאת היא הספירה שמכינה אותנו
לקראת ראש השנה.
הטרת פרשת השבוע מחולקת לשלושה פרקים. סא
סב סג. בסך הכל יש לנו בפרק סא אנחנו
קוראים שתי פסוקים. אחרי בפרק סב אנחנו
קוראים
12 פסוקים ואחרי זה פרק סג אנחנו קוראים
תשעה פסוקים. זה סך הפסוקים שאנחנו
קוראים. אני רוצה ברשותכם לקרוא שני
פסוקים בפרק סג.
מי זה בא מאדום חמוץ בגדים מבוצרה? זה הור
בלבושו צועה ברוב כוחו. אני מדבר בצדקה רב
להושיע. הפסוק הבא מדוע אדום ללבושך ובגדך
כדורך בגד? עד כאן הפסוקים שאני רוצה לדבר
עליהם. הפסוק הזה אני אומר בצירוף כל
המפרשים, רש"י, המצודות, מארי קרה, כולם
ביחד, כי כל אחד אומר משהו אחר, נחבר את
כולם. הקדוש ברוך הוא יצא למקום באדום.
הקדוש ברוך הוא יצא לנקמה באדום בלי שום
מלאכים. בדרך כלל הקדוש ברוך הוא משתמש
במלאכים כדי לבצע פעולות. הקדוש ברוך הוא
לוקח את מלאך גבריאל, לוקח את מלאך מיכאל.
הקדוש ברוך הוא משתמש במלאכי השרת, כמו
שאומרת הגמרא, מסכת ברכות ד מיכאל באחת,
גבריאל בשתיים, אליהו בארבע ומלאך המוות
בשמונה. לכל אחד יש תפקיד. ולפי התפקיד
שיש לו, ככה הוא מקבל את המעופים, אתו
מעוף אחד, שתי מעופים. זה מה שנעשה
אצל מלאכי השרת. אומר הקדוש ברוך הוא,
באדום אני הולך לנקום, לא שולח מלאכים.
אני לבד הולך לנקום. הנקמה כמו שנתה ונתתי
נקמתי באדום. הקדוש ברוך הוא לבד הולך
לנקום את הנקמה באדום.
כתוב כאן בהפטרה וזה הפטרה שנקרא אותה
השבת. מי זה בא מאדום חמוץ בגדים. פתאום
רואים את הקדוש ברוך הוא מגיע עם בגדים
אדומים מדם. אחרי שהקדוש ברוך הוא לקח
נקמה מאדום. שואלים מי זה? למה השאלה הזאת
מי זה? כי הקדוש ברוך הוא תמיד הולך
בבגדים יפים. הקדוש ברוך הוא יש לו בגדים
ודרים. לא שהקדוש ברוך הוא יש לו בגדים,
כי הקדוש שהקדוש ברוך הוא אין לו גוף
ולאגי משיגי הגוף ואין לו שום דמיון כלל.
אבל יש מושג הזה שהקדוש ברוך הוא יש לו
בגדים. מאיפה אנחנו יודעים? כי חז"ל
הקדושים אומרים שהקדוש ברוך הוא יש לו
מעיל והמעיל שלו קוראים לו בשם אז הקדוש
ברוך הוא יש לו מעיל. כך כתוב במדרש בפרשת
בשלח. הקדוש ברוך הוא יש לו מעיל שכתוב
עליו כל אס שבתנך. אז תשמחתולה במחול, אז
ימלא סחוק פינו ואז אז ישאיר משה. יש לו
חליפה כזאת. כך כתוב בחז"ל. בשעה שנחרב
בבית הקדוש ברוך הוא קרא את החליפה הזאת,
ביצה עמרתו. אז מה הקדוש ברוך הוא צריך?
בגד אם אין לו גוף. אבל יש דבר כזה שנקרא
הקדוש ברוך הוא מלמד שהתעטתף הקדוש ברוך
הוא בטלית כשליח ציבור והראה למשה רבינו
יג מידות של רחמים. מה הוא התעטף כשליח
ציבור אם אין לו גוף? יש דבר כזה. יש דבר
כזה שלקדוש ברוך הוא יש לו בגד והוא לובש.
אומר הפסוק, הקדוש ברוך הוא אדור בלבושו.
הקדוש ברוך הוא יש לו בגדים יפים. מעמד הר
סיני ראו אותו כזקן מלא רחמים. אז מה
פתאום הקדוש ברוך הוא פתאום נראה עם בגדים
אדומים שנקרא ספוגים בדם? שואלים מי זה בא
מאדום חמוץ בגדים? מי זה שנראה בדמות הזאת
שכל כולו מלא בדם? מה הם שואלים? אולי
מדוע האודום ללבושך
ובגדיך כדורך בגד אולי דרכת ענבים עשית
ענבים וענבים היו ענבים
בצבע אדום ודרכת עליהם ואז הטיז עליך
מהמיץ של הענבים ולכן הבגדים שלך התרחכו
בצבע אדום זה מה שאלו מדוע אדום ללבושך
ובגדיך כדורך בגד זאת השאלה טוב אלה
הדברים עכשיו ניכנס בסיעתא דשמיא לתוך
הדברים במדרש רבא בפרשה בראשית רב פרשה סג
עשו הרשע מבקש מיעקב אבינו פסוקים בפרשת
פסוקים בפרשת תולדות מבקש מבקש עצה הרשע
מיעקב אבינו שיתן לו לאכול מן המתמים מה
הוא אומר לו אל יתןנה מן האדום האדום הזה
כי עייף אנוכי על כן קרא שמו אדום מאז עשו
מקבל שם השם שלו נקרא בשם אדום אומר המדרש
שם בראשית רב סג הוא אדום ותבשילו אדום
ארצו אדומה גיבוריו אדומים לבושיו אדומים
הוא פורע ממנו אדום בלבוש אדום מה מסביר
המדרש הוא אדום שנאמר ויצא הראשון
אדמוני תבשילו אדום שנאמר על יתן אינה מן
האדום האדום הזה ארצו אדומה שנאמר ארץ
השעיר שדה אדום גיבוריו אדומים שנאמר מגן
גיבורים
מועדם פסוק בספר נחום לבושו אדום שנאמר
אנשי חיל מטולאים ותולעת קדום כמו שנאמר
אם יעדימו
כתולה כצה מריו אז בגדם אז אנשי חיל
מטולאים הוא פורא ממנו אדום מי זה אדום
הקדוש ברוך הוא שנאמר דודי צח ואדום בלבוש
אדום שנאמר מדוע אדום ללבושך עד כאן
הדברים שיש לנו בדברי רבותינו במדרש רואים
אותו שהקדוש ברוך הוא מגיע בלבוש אדום
ושואלים מי זה? מי זה שהגיע בלבוש אדום?
מי זה שואל את השאלה הזאת? את השאלה הזאת
שואלים מלאכי השרת. אז בוא ננסה בעזרת השם
להסביר את הדברים. בתנד ואליהו זטא בפרק
יט מופיע שמלאכי השרת הממונים על השירה
יוצאים רוצים לשיר לקדוש ברוך הוא שירים.
הם שרים לו ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד
ושרים לו קדוש קדוש קדוש הם שרים לו שירים
הם באים לפני כיסא הכבוד ורוצים להשאיר לו
שיר והקדוש ברוך הוא לא נמצא שם הקדוש
ברוך הוא לא יושב על כיסא כבודו באותה שעה
באים מלאכי השרת ומבקשים לומר שירה לפני
הקדוש ברוך הוא ואין מוצאים אותו הם לא
מוצאים את הקדוש ברוך הוא מה הם עושים
הולכים אצל הים המלאכים הולכים לים
ושואלים את הים נראה לך הקדוש ברוך ברוך
הוא הקדוש ברוך הוא אולי אצלך כתוב בפסוק
כה אמר על השם הנותן בים דרך ובמים אזים
נתיבה אולי הקדוש ברוך הוא נמצא פה אומר
להם הים מיום שיבש הקדוש ברוך הוא אותי
והעביר בניו בתוכי שוב לא ראיתי ראיתי
אותו בשנת 2448
בשעה שהקדוש ברוך הוא ציווה עליי לחצות
בפני עם ישראל מאז לא ראיתי אותו איפה ראה
את הקדוש ברוך הוא כתוב בחז"ל הקדושים
שמשה רבנו בא ורצה להכות רצה להקות את הים
הים לא היה מוכן להיבקע הקדוש ברוך הוא
אמר נת ידך על הים ובכהו הים אומר לו אני
לא נבקע אומר לו למה אומר אתם ברחתם לפני
הזמן הקדוש ברוך הוא הייתה את התנאי בששת
ימי בראשית שמה הוא תה את התנאי שברגע שעם
ישראל יוצאים ממצרים אני נבקע בפניהם
שנאמר וישב הים לפנות בוקר לאיתנו אל
תקריא לאיתנו אלא
לתנאו תנא יתנה הקדוש ברוך הוא בששת מי
בראשית שיגיעו יבקו בפניו אומר הים רבותיי
אני לא נתקע הקדוש ברוך הוא אמר לי בשנת
תיבק עכשיו לא עכשיו השת 2448
ברחתם 190 שנה לפני הזמן אני אין לי אישור
להיבקר יש מקומות שאתה נכנס עם כרטיס אם
אין לך הכרטיס שלך לא מכוון אתה לא יכול
להיכנס אני עו נמצא באיזשהו מקום פה אני
נכנס רק עם כרטיס אני שם את הכרטיס עד
נפתח הדלת נו לא אין לך כרטיס אתה לא נפתח
אם אני מגיע יום ששם אני לא נמצא אני יכול
לצוק חי וקיים ולהראות את הפנים שלי
במצלמה הוא לא מזהר אותי ממטר אני צריך
להתקשר לקבת קוראים לזה קטין ביטחון ואני
אומר לו הלו הגעתי היום מה קרה שהגעת היום
אומר כי מחר זה צום ואני לא מדבר בצום על
כיבה ריקה עושים רק ציל אומר אין כן אז
באתי קודם זה הכל אז הוא עושה במחשב עושה
את זה אומר עכשיו תלחץ ותיכנס. המחשב לא
מזהה, לא מזהה, לא פותח לך את הדלת. יוצא
שמה יוצא שאתה תלוי במה שממוחשב. אומר
הים, אני קיבלתי הוראה 2638
לבריאת העולם להיבקע. ברחתם קודם? תישארו
פה, אין לי הוראה אלא אם כן תביא הוראה
אחרת. הולך משה רבינו לקדוש ברוך הוא
ואומר לו, הים לא מוכן להיבקע. אומר הקדוש
ברוך הוא, בוא איתי. שנאמר, ויוליך כתוב
מוליך לימין משה. הקדוש ברוך הוא בא עם
משה רבינו. באותו רגע שהים רואה את משה
רבינו, מה קורה? הים ראה
איך שהם ראה את הקדוש ברוך הוא, הוא ברח.
הים ברח מבני הקדוש ברוך הוא. אז זה מה
שכתוב כאן. מה אומר לו הים? מיום שייבש
אותי הקדוש ברוך הוא. שמה ברגע שהים בא
לעזור למשה רבנו, הוא יבש אותי. ברגע שהוא
יבש אותי מאז לא ראיתי אותו. זהו זה מה
שקרה בים. בים כידוע לכולם. הקדוש ברוך
הוא הניש את המצרי מידה כנגד מידה. יאכל
מוקקש כמו עופרת דמו כאבן כל אחד ואחד
בעונש שלו המלאכים רצו להעניש אותם כולם
בבת אחת כמו שכתוב ברבי רבשל ידוע לכולם
כשסנחרייב סנחיריב הגיע לירושלים הוא הגיע
עם עשרות מיליוני חיילים כאשר המה שנקרא
מפגי עוגדות היו 185,000
ראשי עוגדות מה שנקרא ראשי הצבא 185,000
הגיעו 185,000 אלף ראשי עובדות. באותו רגע
שהם באו ראו את ירושלים. אמרו מה ירושלים?
בשביל זה הבאנו עשרות מיליוני חיילים. נלך
לישון. מחר בבוקר נקום. כל אחד מהחיילים
יעשה תפו לירושלים, יתן יריקה, ייבש אותה.
הם יתבעו ברוק של החיילים. מה קרה? בלילה
הלכו לישון. חזקיה אמר לה הקדוש ברוך הוא,
אני ישן על מיטתי ואתה עושה לי נז. מה עשה
הקדוש ברוך הוא? אומרים חז"ל בגמרא
סנהדרין, השמיע להם הקדוש ברוך הוא מה?
שירת מלאכי השרת, שירת כוכבי בוקר.
המלאכים שרים שירה בבוקר. המלאכים שמעו את
השירה הזאת. החיילים של סנחריב, כל
החיילים מתו. חוץ מכמה חיילים, סנחריב חזר
בחזרה, אבל כולם מתו. בבוקר חם חזקיהו מצא
את כולם בגרים מתים. כולם בפורת יוסף
בגרים מתים. הקדוש ברוך הוא לא צריך לעשות
שימוש בביפרים.
הוא יכול לחסל את כולם בבלדה. הוא משמיע
להם שירים. וכולם מתים וקרוב בימינו ישמיע
גם לחזבלה וגם לטרללה וגם לסינוואר שיר
אחד בבת אחת כולם ביחד וגם לרב סנג'ניך
קוראים לו שמה כולם ישמעו אותו שיר ובעזרת
השם כולם בגרים מתים בעזרת השם המשיח
אותות מגיע ישמיע לכולם שיר אחד ושם נשיר
שיר חדש ובעזרת השם כולם יעבדו מן העולם
רק תחכו קצת סבלנות טוב בקיצור זה מה שקרה
אומרים חז"ל כך אומר הרבי רבשל כשהקדוש
קדוש ברוך הוא בא בים סוף ביחד עם משה
רבנו אמרו המלאכים למה צריך את הים נשמיע
על המצרים שירים כולם ימותו וזהו ביקשו
מלאכי השרת לומר
אמר להם הקדוש ברוך הוא מעשה ידיי טובים
בים ואתם אומרים שירה מעשה ידיי אומר הרבי
רבי זה לא הפשט כמו שאתה מבין מעשי ידיי
טובים בים את הילדים שלי איך הם הרגו זרקו
אותם לים אז אני אשמיע להם שירים הם זרקו
את הילדים שלי בים אני מעניש במה? מידה
כנגד מידה. הם זרקו אותי לים, אני זורק
אותם לים במידה כנגד מידה. אומר המדרש,
הלכו לים, אמרו לו, ראית את הקדוש ברוך
הוא, לא ראה. הלכו אצל הר סיני ואומרים
לו, נראה אליך הקדוש ברוך הוא. למה כתוב
בפסוק השם מסיני בא וזרח וסרלמו. הופיע
אמר פרן ואתה אמרבות קודש, אולי הוא אצלך?
אומר הר סיני, מיום שנגלה הקדוש ברוך הוא
עליי ונתן לי את התורה עליי לעמו ישראל
והוא החתן, הקדוש ברוך הוא החתן ומשה הוא
השושבין והתורה הקלה מאז לא ראיתי אותו
ראיתי אותו רק שהוא ירד על הר סיני זכיתי
לראות את הקדוש ברוך הוא הלכו המלאכים אצל
ציון הלכו לבית המקדש אומרים לציון נגלה
לך הקדוש ברוך הוא שנאמר כי בחר השם בציון
עיבה
למושב לא אולי אצלך אומרת להם ציון מיום
שסילק הקדוש ברוך הוא את שכינתו מתוכי
והחריב את ביתו ושרף את היחלו שוב לא
ראיתי מאז לא ראיתי אותו פוגש אותם ישעיהו
הנביא פוגש את המלאכים ושואל אותם מלאכים
את מי אתם מחפשים אומרים לו המלאכים את
הקדוש ברוך הוא אנחנו מבקשים רוצים להשאיר
לו שירים הוא לא במקום מה אנחנו עושים
אומר להם ישעיהו הנביא עכשיו יצא מאדום
הקדוש ברוך הוא לא נמצא עכשיו במקומו
הוא הלך לתקיפה באדום. הוא הלך לתקוף את
האדומים שנאמר מי זה בא מאדום חמוץ בגדים.
הקדוש ברוך הוא הלך לאדום לתקוף אותם לכן
הוא לא בא. אומר הפסוק אני מדבר בזדקה רב
להושיע. באותה שעה באים מלאכי השרת
ומוצאים את הקדוש ברוך הוא ורואים את בגדם
אדומים. הם רואים שהקדוש ברוך הוא עם
בגדים כולם אדומים מדם. מיד שואלים הקדוש
ברוך הוא, מדוע אדום ללבושך?
למה הבגדים שלך אדומים מדם? ובגדיך כדורך
בגד אולי דרכת ענבים וענבים היו ענבים
אדומות ולכן זה השפריץ עליך לכן הבגדים
שלך אדומים אומר הקדוש ברוך הוא לא מה
פתאום גת קטנה הייתה לי יש גרסה בת קטנה
הייתה לי והיות והם פגעו בעם ישראל אז אני
מעניש אותה זה הנשה אני לבד הולך להעניש
אותה נו אנישאל את השאלה רבותיי למה הקדוש
ברוך הוא לא משתמש במלאכים תשימו לב לאיפה
הלכו לשאול שאלות לאיפה הלכו לשאול שאלות
את ים סוף הלכו לשאול הר סיני ובית המקדש
למה כי בשלוש מקומות האלה הקדוש ברוך הוא
עשה לבד בלי מלאכים מה זה מה זה יציאת
מצרים הקריאת ים סוף זה המשך של יציאת
מצרים אני ולא שרב אני ולא מלאך אני אני
ולא אחר אני לבד אומר הקדוש ברוך הוא ים
סוף אני עושה לבד אני לא שולח מישהו אחר
אמר למשה רבינו שיתה את ידו אבל מי שעשה
זה הקדוש ברוך הוא אני לבד אומר הקדוש
ברוך הוא מה נתתי תורה בהר סיני? אני רדתי
על הר סיני לא העברתי את זה על ידי מלאך
שיעביר להם אז זה גם אני אותו דבר גם מה
מצאנו גם בבית המקדש הקדוש ברוך הוא אז אם
ככה איפה הלכו הם יודעים תמיד שהקדוש ברוך
הוא שולח מלאך איפה הוא לא שולח מלאך לא
בהר סיני ולא בקריאת
ים סוף ולא בבניין בית המקדש איפה הקדוש
ברוך הוא נמצא אומר הקדוש ברוך הוא כאן
אני לא שולח מלאכים אני הולך לבד לעשות
נקמה בגויים תוכחות בלאומים
אני אבוא נקמה עם הדומאים האלה, עם
האיראנים האלה, אל תדאגו, אני אקח אותם כל
האיטולות ביחד אני לבד הולך לטפל בהם, לא
צריך שליחים של המוסד, אני הולך לטפל בהם
באופן ישיר למה? אתה יודע למה אני מדבר
בצדקה רב להושיע אני לבד הולך? למה? אני
מדבר בצדקה רב להושיע שואלים חז"ל במדרש
יל קודשמוני רמז קכ"ז ק תקז
זהו שאמר הכתוב בעת האי עמוד מיכאל פסוק
בספר דניאל פרק יב לעתיד לבוא באים שרים
ומקטרגים על ישראל
ואומרים לפני הקדוש ברוך הוא ריבונו של
עולם וכי יש לך מעשו פנים איך אתה יש לך
דבר כזה שאתה נושא פנים לישראל ולא לאומות
העולם אם תגיד שעם ישראל נראה יותר טוב
אני מבין שאתה נוסע להם פנים אבל אם הללו
עובדי עבודה זרה הללו עובדי עבודה זרה למה
אתה נוסע פנים לישראל אם הללו מגלה עריות
והללו מגלה עריות למה אתה נוסע פנים
לישראל אם הללו שובחי דמים והללו שובחי
דמים למה אתה עושה פנים לישראל
ככה שואלים את הקדוש ברוך הוא מיכאל שר
ישראל קד לכולם בני עדות המזרח אומרים את
זה כל יום לפני הקורבנות מיכאל שר
ואפוטרופוס של ישראל. אומרים אותו בתפילת
נעילה. מיכאל שרי ישראל. נו, הפיוט
המפורסם ששרים בתפילת נעילה. מיכאל הוא
השר של ישראל. אומר הקדוש ברוך הוא
למיכאל, נו, תענה להם תשובה. ומיכאל משתק.
מיכאל סנגורם של ישראל משתק. אומר לה
הקדוש ברוך הוא, מיכאל, השתתקת, מה קרה
לך? למה אתה לא עונה להם? ואין אתה מלמץ
סנגוריה על בניי, למה אתה לא מנגן סנגוריה
על הבנים שלי? חייך. אם אתה לא מלמד אני
אלמד חייך שאני מלמד ומדבר עליהם בצדקה
ומושיין שנאמר אני מדבר בצדקה רב להושיע
אני הוא זה שהולך לדבר עליהם בצדקה ויושיע
אותם איזה צדקה מביא המדרש חד אמר בצדקה
שעושים אחד עם השני ברגע שהיהודים נותנים
הרבה צדקה זה מביא עליהם ישועות גדולות
כמו שנאמר צדקה תציל
מה וציון במשפט יפדה ושווה
מזדקה ותשובה ותפילה וצדקה מעבירים את רוע
הגזרה ברגע שאתה נותן צדקה אחד לשני איך
כותב הרמבם הלכות מתנות ענים זה מראה שאתה
בן של הקדוש ברוך הוא למה אתה בן של הקדוש
ברוך הוא אומר הרמבם אם אח לא ירחם עלך מי
ירחם ברגע שאתה דואג לאח שלך מה אתה דואג
לאח שלך סימן שאתה איתו ביחד מחובר זה חלק
אחד אמר לא אחד אמר ואני מדבר בצדקה אני
מודה לכם את הצדקה שעשיתם ממי איפה עשו
צדיקה עם הקדוש ברוך הוא שאלמלא שקיבלתם
את התורה אלמלא כן היכן הייתה מלכותי זה
שעמדתם בהר סיני ואמרתם נעשה ונשמע אני
חייב לכם על זה הכרת הטוב תודה רבה בזה
אני לא אשכח לכם בחיים אני מדבר בצדקה ברב
להושיע הצדקה שעשיתם איתי שאמרתם נעשה
ונשמע שהסתובקתי עם התורה אצל כל האומות
שאלתי אתם רוצים את התורה מה כתיב בה אתם
רוצים את התורה מה כתיב בה אתם רוצים את
התורה מה כתיב בה לא תרצח לא תנף לא תגנוב
לא מתאים להם עם ישראל רוצים את התורה בטח
נעשה ונשמע מיד מקבלים את התורה יוצא
רבותיי שזה הקדוש ברוך הוא שומר עלינו
והקדוש ברוך הוא מגן עלינו מאיזה כוח מה
הכוח שמגד עלינו הוא כוח אחד מה הכוח הכוח
תקע שאנחנו הקדוש ברוך הוא חייב לנו
שקיבלנו את התורה עד כאן הדברים שאומר
המדרש אם ככה רבותיי בוא ניכנס ברשותכם
לעמוד דבר נפלא. אתם ניצבים היום כולכם
לפני השם אלוקיכם. פרשת השבוע כמו שאמרנו
רומזת ענייני ראש השנה. היום זה ראש השנה.
מתי נאמרה הפרשה הזאת? רש"י אומר משה
רבינו אמר אותה ביום אותו. אתם ניצבים
היום אומר רש"י ביום פטירתו מלמד שכנסה
משה לפני הקדוש ברוך הוא ביום אותו
להכניסם בברית. הוא גם אומר אתם ניצבים
היום. היום אמר משה רבנו בן 120 שנה אנוכי
היום לא אכלו לצאת לבוא אומר הזה הצבתי
חכמים זה גם מובן שזה ככה למה כי אם ככה
מה המיוחד אם אתה מדבר על סתם יום מה
המיוחד היות והוא הולך להסתלק מן העולם אז
לכן הוא מדבר איתם היום כך כותב השפתי
חכמים הרמבן כותב לא צריך לחזור בחזרה
לתחומש תחילת חומש
דברים מה כתוב ו40 שנה בה12 חודש ואחד
לחודש
דיבר משה אל בני ישראל. מתי זה קרה? בראש
חודש שבט. למה? כתוב והיא ב-40 שנה בה1
חודש באחד לחודש. אחד לחודש זה א' בחודש.
מה זה ב-12? 11 חודש. למה? אם היה כתוב 12
פירוש הדבר שזה חודש אדר. אבל אם כתוב א
12 הוספת אות אחד. ברגע שהוספת אות אחד כל
המוסיף גורע. ברגע שהוספת אז נהיה 11. אז
מתי זה? ראש חודש שבט זה הראש חודש שבו
משה רבנו התחיל לדבר אל כל ישראל. אומר
הרמבן, אתם ניצבים היום כולכם לפני השם
אלוקיכם. מתי ניצבו? מתי זה קרה? בראש
חודש שבט. ראש חודש שבט זה הזמן שמשה
רבינו דיבר אל כל ישראל. אלה הדברים שאומר
הרמבן.
עמדו לפני הקדוש ברוך הוא כדי לעמוד בברית
השם כדי לקבל תורה. בביאורה נאספו אליו.
בספר שנקרא בשם בים דרך.
הוא מביא בשם ספר ברכת שמואל כך הוא מביא
שהפרשה הזאת ומצאתי כך כותב הברכת שמואל
ומצאתי בספר של מורר נתן שפירה זצל רבי
נתן שפירה זה בעל המגלה עמוקות אומר המגלה
עמוקות שהפרשה הזאת נאמרה לעם ישראל בראש
השנה שלפני פטירת משה רבינו כמה זמן לפני
שנפטר משה רבנו הוא נפטר בז' באדר ראש
השנה זה חמישה חודשים ושבוע לפני פירת משה
רבנו אז אמר אתם ניצבים היום כי היום רומז
לראש השנה זה היום זה קרה בראש השנה כמו
שאומר הנביא ויהיה היום ויבוא אלישע שונם
היה ראש השנה ונאמר בספר איוב כתוב ויהיה
היום ויבוא בני האלוקים להתייצב על השם
ויבוא גם השטן בתוכם אם ככה ויהיה היום זה
ראש השנה אמר את זה משה רבינו בראש השנה
מי עומד לדין אומר כולנו עומדים לדין מי
ראשיכם שבטיכם אלו הצדיקים הגמורים ואחר
כך כל ישראל אלו הבינונים מחוטב צך עד
שואב ממך אלו הרשעים הגמורים אומר הברכת
שמואל שמשה רבנו נפטר בז' באדר אבל אתם
ניצבים נאמר להם מתי אתם ניצבים נאמר ביום
ראש השנה עד כאן הדברים אני רוצה ברשותכם
לעמוד על נקודה נפלאה בסיעתא דשמיא ולבאר
אותה בספר בעל התורים בפרשת השבוע
כותב בעל התורים אתם ניצבים היום רומז למה
למעמד הר סיני שנאמר ויתייצבו בתחתית ההר
המילה אתם ניצבים הוא המילה נמצאת כמה
פעמים בתורה אבל כאן זה רומז ונאמר
ויתיישבו בתחתית ההר בספר באר משה של הרבי
מאוזרוב מביא בפרשת השבוע מדרש לקח טוב
אומר אמר להם משה רבנו אתם ניצבים היום
בואו וראו ואגיד לכם עד כמה יציבות
התייצבתם בתחילה.
כמה פעמים הקדוש ברוך הוא הציב אותכם
בעולם בתחילה על הים. בתחילה הקדוש ברוך
הוא שם אותכם על הים. שנאמר התייצבו וראו
את ישועת השם ואחר כך התייצבתם לקבל את
התורה שנאמר ויתייצבו בתחתית
ההר ואתה אתם ניצבים היום כולכם לפני השם
אלוקיכם. פירוש הדבר שהמילה
מתייצבים, אתם ניצבים רומץ למה? רומץ
לעניין של מעמד הר סיני. עם אלה הדברים
אני רוצה ברשותכם להיכנס בעזרת השם יתברך
לעבודת ראש השנה.
כדי להבין למה אני חותר להגיע נפטר
ברשותכם במאמר חז"ל שכולנו מכירים אותו.
אומרת הגמרא, בארבעה פרקים העולם נידון
בפסח על התבואה. בשבועות על פירות האילן,
בסוכות נידולים על המים ובראש השנה כל באי
עולם עוברים לפניו כבני מרון שנאמר היותר
יחד ליבם ומבין לכל מעשה. אומרת הגמרא שם
בראש השנה אומר רבי יהודה משום רבי עקיבא
מפני מה אמרה תורה אבימר בפסח פני שהפסח
זמן תבואה הוא אמר הקדוש ברוך הוא אביני
עומר בפסח כשתתברך לכם תבואה שבשדות ומפני
מה אמרה תורה הביאו לפניי שתי הלחם בעצרת
פני שהצרת זמן פירות האילן אמר הקדוש ברוך
הוא על פני שתי לחם בעצרת כדי שיתוכו לכם
פירות האילן ומפני מה אמרה תורה נצחו לפני
מים אחד אמר אמר הקדוש ברוך הוא נצחו
לפניי מים מחג כדי שיתברכו לכם גשמי שנה
ואמרו לפניי מלכויות זכרונות ושופרות
מלכויות כדי שתמליכוני עליכם זכרונות כדי
שיעלה זכרונכם לפניי לטובה ובמה בשופר ראש
השנה יום המלכת הקדוש ברוך הוא בעולם איך
ממליכים אותו אמרו לפניי מלכויות זכרונות
ושופרות וחוץ מזה הוא במה בשופר עד כאן
הדברים רבותיי
בעזרת השם לפני שניגש לתקיעת שופר אחרי
שנאמר לה מנצח לבני קורח משמור בהתרגשות
גדולה נאמר את הפסוק יש כמה וכמה פסוקים
שאומרים אותם בתחילה אומרים שישה פסוקים
שזה קרא שטן זה התחלה ואחרי זה אומרים
פסוק אחד אשרי יום
יודי תרועו
אשרי עם יודרועה השם בור פניך יעליכון זה
הפסוק דילים פט שואל המדרש פרשה שסמר שואל
המדרש וכי אין וכי אין אומות העולם יודעים
להריע בשופר אשרי העם יודע תרועה רק עם
ישראל יודע לתקוע בתרועה וכמה קרנות וכמה
בוקינוס וכמה חצוצרות וכמה שופרות יש להם
לאומות העולם אשרי עם יוד תרועה מה זה
אשרי עם יוד תרועה כולם יודעים לתקוע
בתרועה חסר להם כלי נשיפה מה נשיפה קלרינט
וחצוצרה ובריטון וסקסופון וטרומבון.
בקיצור, אתה רואה כאלה בתזמורות שיש להם
פה כזה שמנפחי בלונים ככה כזה אחד יודעים
לתקוע יותר טוב מאשר עם ישראל. אז מה הם
לא יודעים לתקוע? אשרי העם יודרועה רק הם
יודעים לתקוע. תיתן לכל אחד בפילרמוני
שעובד בכלי נשיפה יתקע לך מה שאתה רוצה.
תשים לו בתווים טו טו טוטוטוטוטו מהר יעשה
לך איזה צ'יק צ'ק. רק צריך לכתום לו
בתווים כי הוא לא יודע מה לעשות. אם הוא
תימני זה יותר חלק. הוא רק עושה ככה והכל
בסדר גמור. אז תכתוב לו נענע לפני השימוש
והכל טוב אז מה אתה רוצה? אשרי העם יודע
תרועה השם באור פניך. מה קרה? אשרי עם יוד
תרועה אנשים אחרים לא יודעים לתקוע.
איי איי איי רבותיי אומר המדרש דובר נוירו
אשרי העם שיודעים לפתות את בורם בתרועה.
אשרי עם שיודעים לפתות את הקדוש ברוך הוא
בתרועה. שמעתם? לפתות את הקדוש ברוך הוא
בתרועה. רבותיי, הקדוש ברוך הוא שומע
שופר. מה הוא עושה? אשרי עם שיודעים לפתות
את בורם בתרועה, הוא שומע את התרועה שלהם,
הוא עובר מכיסא דין לכיסא רחמים. הוא
מתמלא עליהם רחמים והופך להם מידת הדין
למידת הרחמים. הם מתי? באחד לחודש השביעי.
רבותיי, אשרי עם שיודעים לפתות את בורם.
פיתוי זה שקר. פיתוי זה לא אמת. מה כתוב
בפסוק? וכיפתי איש וטולה. מה הוא מפתא
אותה? עובד עליה, משקר אותה שהוא המיליונר
של העולם. הוא סידר עם החבר שלו שהוא עובד
ליד מגדלי בסר. יש לו חבר שהוא איש תחזוקה
במגדלי ב10. אומר, "תשמע, אני עובר עכשיו
עם מחורה בפגישה, אני רוצה להגיד לה שקומה
17 שייך לי. אם אני נותן לך את הצנצוג,
תוריד את הטקע." נכון. עובר איתה, אומר,
"את יודעת, הקומה הזאתי שלי, את רוצה
מחייג?" אומר, "תראי, עכשיו אני מכבה את
מערכת החשמל, זה המשרדים שלי עושה תק ויעק
מתחבר, תראה מה זה בטח יש לו ג'יפ למטה."
נו, ברוך השם בסוף התברר לו דובים ולא
זבובים עובד עליה וכי יפתה איש בתשה
בתולה. מה? אתה הולך לפתות אותה? מה זה?
אתה יודע לפתות את הבורא יתברך? פיטוי זה
בשקר. אומר הרמב"ל בפרשת משפטים אשרי עד
שיודים לפתות את בורם בתרועה לפתות
פיטוי לקדוש ברוך הוא אפשר לפתות אותו מה
כתוב כאן רבותיי הדברים האלה צריכים ביאור
מה נעשה פה כדי להבין את הדברים בוא נראה
איפה כתוב המילה הזאת פיטוי שמדבר עליה
דוד המלך בדברי תוכחה לעם ישראל במזמור עח
בתהילים מה כתוב שמה בשעה שעם ישראל עמד
במים הר סיני
ואמר בק גדול ניצמא
שאלו מלאכי השען מגילה רזה לבני שמלאכי
השרת משתמשים בו ניסה בן נשמע שאל הקדוש
ברוך הוא מי גילה רזה לבני להגיד ניסה בן
נשמע מי גילה את זה מלאכי השרת שנאמר עושה
את דברו ואחר כך לשמוע בכל דברו ועם ישראל
אומר נעשה ונשמע עוד לפני שהם יודעים מה
כבר אומרים נעשה ונשמע איך יכול להיות דבר
כזה זאת השאלה רבותיי כדי להבין את התשובה
אומר דוד המלך בתהילים עח ויפתהו
בפיהם
ובלשונם
יחזבו לו ולבם לא נכון עמו ולא נאמנו
בבריתו והוא רחום יכפר עוון על מה הפסוק
מדבר כאן אומר דוד המלך עם ישראל אמר שקר
מה שקר בפיתוי
אמרנו נעשה ונשמע אבל זה לא היה נכון
ויפתו בפיהם אמרו נעשה ונשמע אבל מה קרה
בלשונם יחזבו לו
וליבם לא נכון אעמו ולא נאמנו בבריתו
אומר המדרש וברי שמוצרבו אומר רבי מאיר
שמו רבו פרש מב יום אחד לא היו עם הקדוש
ברוך הוא עומדים בהר סיני אומרים נעשה
ונשמע וליבה מחובב לעבודת כוכבים עומדים
אומרים נעשה עשה ונשמע והלב שלהם נמצא
בעבודת כוכבים אומר המדרש במידבור אפילו
בשעה שאומרים כל אשר דיבר השם נעשה ונשמע
היו אומרים בפיהם אחד ובלבבם אחד אומרים
בפה דבר אחד ובלב דבר אחר אז יפתור בפיהם
פיטוי ניצבשמע זה פיטוי כך כתוב כאן בחז"ל
הקדושים שם מופיע הפיתוי הזה רבותיי איפה
מצאנו פיתוי בהרסינה נקרא פיטוי ויפתו
בפיהם ובלשונם יחזבו כולו איך נפתח המעמד
הר סיני? מעמד הר סיני נפתח במה?
וכל שופר הולך וחזה כמו שידבר ואלוקים
יעננו בכל מעמד הר סיני נפתח בתקיעת שופר
עד מה יש בשופר ויפתו אוו בפיהם אשריהם
יודרוע שיודעים לפתות את בוראם איפה עוד
פיטו אותו בניצב ונשמע פיטו אותו אלה
הדברים רבותיי זה הפיתוי שמדובר כאן אומרת
הגמרא במסכת תענית דף ח אומרת הגמרא אמר
רב אמי אין תפילתו של האדם נשמעת אלא אם
כן מסים נפשו בכפו אלא אם כן הוא מכוון
בתפילה שנאמר ניסא לבבנו אל כפיים אומרת
הגמרא מה רק אם הוא מכוון בתפילה והרי
כתוב בפסוק מה כתוב בפסוק ויפתהו בפיהם
ובלפשונם יחזבו לו ולבם לא נכון עמו ולא
נאמנו בבריתו ואף על פי כן בורך מכפר עוון
מה מתרצת הגמרא כאן ביחיד כאן ברבים ביחיד
צריך לכוון את הלב ברבים
רבים אף על פי שאמרו בפיהם בשונה וורחו
מחפר עוון כך אומרת הגמרא רבותיי אני רוצה
להבין מה מונח כאן בפיתוי הזה מה הסוד
התמון כאן עוד שתי שאלות לפני שניגש לישוב
הדברים ונוכל לגשת בעזרת השם לעבודת ראש
השנה בעזרת השם בראש השנה בליל ראש השנה
למי שנוהג בלילה הראשון למי שנוהג בשתי
לילות למי שנוהג בכל הארבע סעודות כל אחד
יעשה כמנהג בתבותיו נוהגים לאכול סימנים
בליל ראש השנה בליל ראש השנה הראשון כולם
אוכלים. יש כאלה שאוכלים גם ראשון וגם שני
ויש כאלה שאוכלים כל הארבע ארוחות כל אחד
ואחד יעשה כמנהג בתבותיו.
אומרת הגמרא בקריטות היות בסימן המלתה לכן
יאכל אדם קרה אומרת הגמרא ורוביה וסילקה
וקרתי ותמרי. כך אומרת הגמרא חמישה דברים
מדינת הגמרא. במקום אחר אומרת הגמרא מסכת
אוריות אומרת הגמרא שלא צריך לאכול אתה
יכול להסתכל על זה למכז כך אומרת הגמרא נו
אז איך זה או למיכל אומר הבן איש חי אומר
זה שניהם כל אחד יעשה מה שהוא יכול מי
שיכול יאכל מי שלא יכול מסיבות כאלה
ואחרות יש לו סוכר יש לו מלח הוא עשה טבעת
של אחשוורוש מה שנקרא הסיר את טבעתו והוא
לא יכול לאכול אז רק סתכל על זה ויגיד את
זה אומר אבשרי דבילסקי אם אתה לא אוכל אל
תגיד את הי רצון בשם ומלכות תגיד י רצון
שיקרטו שוננו תסתכל על הקרטי תגיד י רצון
ש אל תגיד שם השם רק אם אתה עומד תגיד י
רצון לפניך השם אלוקי אלוקיי ואלוקי
אבותיי לוקח תגיד רק אז תגיד שם השם טוב
רבותיי חמשת הדברים מדינה דגמורה
בא הרמו סימן תקפג
כותב הרמו נוהגים לאכול תפוח בדבש ואומרים
תתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה. יפה מאוד.
כך כתוב. לוקחים תפוח, תמים אותו בדבש
ואומרים שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה.
רבותיי, דבש הוא הדבר הכי מתוק שיש. נכון?
ככה אמר שמשון בחידה שלו. נכון? מה הוא
אמר? מה יש יותר מתוק מדבש? הכי מתוק. יש
דבר יותר מתוק מדבש וזה גמרא, נכון? גמרא
יותר מתוקה. כתוב מתוקים מדבש ולא יפצוף.
מהגמרא יותר מתוקה? הרבה יותר מתוק מגד
וגם לא עושה סכרת. יש לזה שני פלוסים חוץ
מזה גם לא נמאס לך יש לזה כמה פלוסים
בגמרא אבל זה מה שכתוב מתוק מדבש ולא
יפצופים טוב רבותיי
יש כאלה שנוהגים כמו כף החיים לא שמים דבש
על השולחן למה הוא אומר שדבש זה דינים
לשים על השולחן סוכר סוכר לשים מטבילים
בסוכר יש כאלה שעושים מבשלים את זה במי
סוכר יש כאלה שמים מי סוכר כל אחד יעשה
כמנהג בתבותיו העיקר שיהיה לכולם שנה טובה
טוב רבותי רבותיי למה תפוח שתחדש עלינו
שנה טובה ומתוקה
אילו הרמו היה שואל אותי הייתי אומר תיתן
להם הוראה לאכול תמר מגהול אכלתם פעם
מג'הול כזה אחד גדול זה גם תמר וזה גם
מתוק התורה לא קוראת דבש לדבורים למי
קוראים דבש בתורה תמרים
זה תמרים נכון ארץ זבת חלב ודבש הם לא
מקבלים לדבורים מהכברות מקבלים להתמר תיקח
תמר תשים אותו מול האור, תבדוק שאין שמה
ברכשים וכל מיני כאלה, תפתח אותו ותגיד, י
רצון שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה כתמר.
איזה יופי במפורד. תמר מג'ול זה מתוק חבל
על הזמן אתה שם בתוכו גם אחד שמה קוראים
לזה פקן אחד זה פצצת אנרגיה זה שנה טובה
וחזקה במפורת יוסף אדם רצה לאכול תפוח
בדבש חז עלינו שנה טובה מתוקה מה הכנס פה
תפוח באמצע העניין הזה טוב שאלתי פעם מישה
אומר אדוני אוכלים אל תשאל למה תאכל הכל
בסדר אבל אני רוצה להבין מה מסתתר כאן
מאחורי העניין הזה תגיד השתמשת בתמר שאיתם
הוא שוננו אז תאכל שני דברים גם איתם הוא
שוננו
וגם תעשה שנה טובה ומתוקה. אתה יכול
להשתמש גם ב במשהו אחר לאיתם שוננו. למה
דווקא להשתמש בתפוח ודבש? השאלה הזאת שאלת
אגרו. הגרו מוילנה שואל את זה. הגרו שם
בשולחן ערוך בצד כותב אגרו. ולמה אוכלים
תפוח בדבש? לפי שבליל ראש השנה קיבל יצחק
אבינו, נתן ליעקב אבינו את הברכות. הוא בא
ואמר לו, "אתה רוצה לברך? הלכה רבקה, לך
תביא לי שני גדיי עיזים." רש"י כותב, "מתי
זה היה?" אומר רש"י בליל הסדר אומר הגואה
מבינה לא אית בזוהר שזה היה בליל ראש
השונה אז זה היה הביא לו שתי גדיי עיזים
ואז כשהוא הגיע אומר מי אתה לא מכיר אותך
הכל כל יעקב הידיים את די עשו אומר גשנה
בני והמושחעתה זה בני עשו אם לא הוא ניגש
אליו הריח אותו איזה ריח ריח הוא הריח ריח
בגדיו כריח שדה אשר בכו השם אומרת הגמרא
במסכת תענית איזה ריח היה לו ריח שלקל
תפוחין. כך אומרת הגמרא כריח שדה. איזה
שדה יכול להיות טות שדה? על ריח שהוא הריח
על הריח שלך קל תפוחים. אומר הגואל מבין
לה היות וכל מה שקיבלנו את הברכות היה כו
הריח ממנו ריח של תפוחים. אז תיקח תפוח
ותגיד ריבונו של עולם תחדש עלינו שנה טובה
בריח של תפוחים. למה תפוחים? כמו שהצחק
אבינו בירך את מה? בירך את יעקב אבינו
ויתן לך אלוקים מטל השמיים ומשמני הארץ
ורוב דגן ותירו שיעבדו חמים כל הברכות
בעזרת השם בזכות שתאכל תפוח תזכיר לקדוש
ברוך הוא את הברכה של יצחק אבינו שזה מידת
הדין אם אתם רוצים לראות את הזוהר הזה
במחזורים שיש זוהר עם לפני תקיעת שופר שם
זה מופיע הפירוש הזה בהרחבה גדולה טוב
רבותיי
עוד שאלה אחת בעזרת השם ונוכל לגשת לביאור
העניין
בעזרת השם במוצאי שבת הבא עלינו לטובה בני
עדות אשכנז יתחילו לבקש סליחות מתחילים
לומר סליחות בני עדות ספרד כבר יש להם את
זה כבר 25 ימים אנחנו מתחילים בעזרת השם
במוצאי שבת ארבעה ימים זמן של בדיקת בהמה
ארבעה ימים ומתחילים במוצאי שבת הפיוט
מתחיל במוצאי מנוחה כי דמנוכתחילה זה
התחלה במוצאי מנוחות
זה התחלה מוצאי מנוחה כידמנו תחילה רבותיי
רוצים להתחיל סליחות למה דווקא מוצאי שבת
תכלית אם אתה רוצה ביום בריאת העולם אז
תתחיל בכף הה אתה רוצה שבוע קודם למה
מתחילים במוצאי שבת למה מוצאי שבת ודאי
מוצאי שבת ישנת טוב בשבת ואתה מוצאי שבת
יכול יותר עד 123 ברוך השם אני רואה בני
אדות המזרח 123
כל לילה עד 1 שעה סליחות
כולם ארנים אחר כך יושנים אבל אתה אר ברוך
השם סליחות כר בבוקר היום קצת התקשה המצב
עושים גם בצהריים ראיתי אחרי צהריים יש כל
מיני מוטציות בגלל הקורונה אבל בכל אופן
בעבר הייתי בכמה סליחות של בני עדות המזרח
השנה 123 בלילה דיברתי מ-11 עד על 123 12
סליחות תענוג ברוך השם ליחות עם כל הכוחות
בישיבות אה עם כל הברם
מוצאי שבת במוצאי מנוחה כידמנו תחילה שואל
הספר שמן ראש בפרשת יצוביל ולמה דווקא
במוצא שבז מתחילים את זה כך הוא שואל טוב
רבותיי נוכל לגשת לבאר את הדברים הזכרנו
לפני כמה דקות מה שאומר הקדוש ברוך הוא
לאלה ששואלים אותו למה הוא לבוש בבגדים
אדומים ולמה הוא יוצא לנקמה כנגד אדום לבד
למה הוא לא שולח מלאכי השרת מה הקדוש ברוך
הוא אמר להם אני מדבר בצדקה רב להושיע מה
זה אני מדבר בצדקה אומר הקדוש ברוך הוא
אני יוצא להחתיר לעם ישראל על מה שהם עשו
לי מה עשו לך אני מדבר בצדקה רב להושיע
לפי שעשו איתי צדקה גדולה הסתובבתי עם
התורה אצל כל האומות שאלתי אותם מוציא
לקבל את התורה מה אמרו לי לא מה כתיב בה
לא תרצח לו מה לא מתאים באתי לעם ישראל
אמרו נעשה ונשמע
אומר הקדוש ברוך הוא, אם אתם לא הייתם
אומרים את זה, היכן היה מלכותי. בזדקה
שעשיתם עמי שקיבלתם את התורה, שלמלא כן,
היכן הייתה מלכותי, לא היה מלכות. מתי
אומות העולם ראו? ששמעו את קולי של הקדוש
ברוך הוא מסוף העולם ועד סופו. אנויכי השם
אלוכך אשר הוצאתיך מארץ מצרים, עוף לא
ציץ, חמור לא נער, ציפור לא צפצף, שקט
מוחלט. כולם שמעו את הקדוש ברוך הוא אומר
אנוכי השם אלוקיכך וצעקו את עם ישראל
אומרים נעשה ונשמע
כולם שמעו את הקדוש ברוך הוא אומר ועם
ישראל אומר כולם ידעו שעם ישראל קיבל
מלכותו של הקדוש ברוך הוא אומרים חז"ל אמר
הקדוש ברוך הוא אני לא אשכח לכם את זה לא
אשכח לכם את זה לנצח איך נפתח מעמד הר
סיני אתם יודעים איך הוא נפתח וכל שופר
הולך וחזק משה ידבר ואלוקים יעננו בכל איך
איך נפתח? בעזרת השם ביום חמישי בבוקר מה
תגידו? נגיד בפסוק אתה נגלת בענן כבודך על
הר סיני עלם קודשך לדבר עמם מן השמיים
שמעתם כולך ונגלת עליהם בארפלי תואר גם כל
העולם כולו חל מפניך בגלותך מלכנו על הר
סיני ללמד לעמך תורה ומצוות ותשמיים את
אותך ודברות קודשך מלאבות אש בקולות
וברקים עליהם נגלת וכל שופר עליהם הופעת
כך כתוב בתורתך ויה ביום השלישי בהיות
הבוקר ויקולות וברקים ענן כבד על ההר וכל
שופר הולך הולך וחזק חזק מאוד ויחיר כל
העם אשר במחנה ו כל השופר הולך וחזק משה
ידבר באלוקים יננו בקל מי תקע בשופר מי
תקע בשופר והשם אלוקים בשופר התקע הוא תקע
בשופר
כל שופר הלך וחזק עם ישראל ויחירת כל העם
אשר במחנה מה הם אמרו נעשה ונשמע מאיזה
קרן לקח הקדוש ברוך הוא את השופר אומר
חז"ל מהקרן של העיל של עקדת יצחק לקח
הקדוש ברוך הוא שתי קרניים למעלה, נשאר
קרניים. שואל הרמבן, איך נשאר קרניים? הרי
אלו את העולה, את הכל כולל הקרניים. רבנו
בחיי אומר הקדוש ברוך הוא אמר להביא את כל
האפר למעלה. כותב רבנו בחיי ואמר לו לקח
למלאכים ואמר בבקשה תעשו לי מהאפר. מהאפר
תעשו לי שני קרנות. זהו האפר צבור לפני
הקדוש ברוך הוא. שתי הקרניים של השופר
שנעשה מהאפר של יצחק אבינו. קרן אחת במים
הדר סיני ובקרן השנייה בעזרת השם בקורב
ביומינו תקע בשופר גדול לחירות כך יהיה
בעזרת השם בקרוב רבותיי למה תוקים בשופר
בראש השנה לא ידוע רחמו נאומר תיקו הקדוש
ברוך הוא אמר לתקוע בא רבינו ניסים גואה
אומר רבי ניסים גהן בבקשה תראה בבקשה את
רבנו סעדיה הגאון מביא 10ה פירושים לתקיעת
שופר בפירוש השלישי כותב לנו
רבנו רבנו סעד יגון להזכירנו ממהדר סיני
שנאמר וכל שופר חזק מאוד ונקבל על עצמנו
מה שקיבלו אבותינו על עצמם ניסה ונשמע
פירוש הדבר שאמירת נעשה ונשמע מוזכרת לנו
על ידי תקיעת שופר אז לא רק שהקדוש ברוך
הוא יזכר בזה שאמרנו נעשה ונשמע גם אנחנו
ניזכר שאמרנו נעשה ונשמע רבותיי אמרת לפני
רגע ויפתו בפיהם ובלשונם יחזבו לו ולבם לא
נכון עמו. אז מה זה הנעשה ונשמע הזה? אתם
יודעים מה זה הנעשה ונשמע הזה? הנעשה
ונשמע הזה, אומר הקדוש ברוך הוא, אני לא
אשכח לכם בחיים את הנעשה ונשמע הזה, כמו
שאני לא אשכח לכם שיצאתם ממצרים. לך תכה
אחריי במדבור בארץ לאזרו.
אני לא אשכח לכם את מעמד הר סיני שאמרתם
נעשה ונשמע. גם אם אמרתם אחר כך ויפתעו
בפיהם, לא אשכח לכם את זה. למה?
כתוב בפרשת
קראנו בהפטרה אם אתם זוכרים ההפטרה השנייה
שקראנו מה אמרו בתאומר כתוב בפסוק נחמו
נחמו אמי יאמר אלוקיכם באים הנביאים ואומר
הקדוש ברוך הוא ציווה להתנחם מה אומר ציון
ותאמר ציון עזבני השם והשם שכח אני מה
אומר הקדוש ברוך הוא תשכח אישה אולה מרחם
במתנה גם אלה תשכחנה אומר הפסוק ואנוכי לא
ישכחך. אומרת הגמרא בברכות דף לב עמוד ב,
אין לנו את הזמן לקרוא את הכל. לב עמוד ב
אומרת הגמרא, אמרו ישראל, ריבונו של עולם,
אין שכךה לפני כיסא כבודך, אתה לא שוכח
כלום. שמה תזכור לנו את חטא העגל.
אומר להם הקדוש ברוך הוא, גם אלה תשכחנה,
אני אשכח לכם את חטא העגל. אמרו, יש שכךה,
אולי תשכח לנו שאמרנו נעשה ונשמע. ואנוכי
לא אשכח זה שאמרתי אנוכי השם אלוככם
ואמרתם נעשה ונשמע לא אשכח את זה אה
ויפתור בפיהם ובלשונם יחסבו לו ולבם לא
נכון אמו אומר הקדוש ברוך הוא הסדקה הזאת
שעשיתם איתי שאומות העולם אמרו לי לא ואתם
אמרתם לי כן אני לא אשכח לכם את זה לנצח
תתכעו לפניי בשופר כדי להזכיר
את מה שתקעתי בשופר בהר סיני ואמרתם נעשה
ונשמע השופר אומר רבנו סר הגאון נועד
להסתיר לנו את העניין שקיבלנו את התורה
אתם ניצבים היום כולכם בראש השנה היום ראש
השנה אומר הזוהר ניצבים היום כותב בעל
הטורים מה זה אתם ניצבים היום מה שנאמר
ויתייצבו בתחתית ההר
והתייצבו בתחתית ההר איפה היה מעמד הר
סיני
הכוח שלנו לעמוד לפני הקדוש ברוך הוא
בדין. שהגמרא אומרת שאם הקדוש ברוך הוא בא
בדין עם אברהם, יצחק ויעקב, אף אחד לא
עומד בדין. איך נעמוד בדין לפני ראש השנה?
מה יש לנו להביא לו? אתה יודע מה יש לך
להביא לו? ניס ונשמע. זה יש לי להביא לך.
ריבונו שם תזכור. אף אחד לא רצה לשמוע. אף
אחד לא רצה לקבל תורה. אנחנו זכינו. אמרנו
כן נעשה ונשמע. אל תשכח לנו.
כי אין שכךה לפני כיסא כבודך. ריבונו של
עולם, תזכור שהסתובת בשנת 2448.
הסתובת עם התורה, השם מסיני בא וזרח מסיר
למו. הופיע מהרפרן ואתה מרבות קודש. ממינו
אש דת למו. האומה היחידה שאמרה לחתן נעשה
ונשמע. גם אם היה וליבם לא נכון מן. גם אם
היה ויפטוע בפיהם. אשרי העום יודרועה.
שיודעים לפתות את בורם בתרועה. פיטוי אומר
הקדוש ברוך הוא כן אני הלכתי להגיד לכם
תודה רבה אני מדבר בזדקה ורב לא הושיע אני
אשיעזכות מה בזכות שאמרתם נעשה ונשמע מה
עושה נעשה ונשמע
נעשה ונשמע גם אם הוא חלקי אבל זה היה
המלכה של הקדוש ברוך הוא למלך על כל העולם
אומר הקדוש ברוך הוא אם אין אתם מקבלים
תורתה תורתי אחד מלכותי אין לי מלכות כל
המלכות שלי מאיפה באה באה מכם אז בבקשה זה
הכוח שיש לנו. אם ככה רבותיי אנחנו נעמוד
מיד אחרי תקיעת שופר ונגיד היום הרת עולם
היום יעמיד במשפט כל יצורי עולמים
אם כנים עם כבדים עם כונים אם כבנים
רחמינו כרחם אבנים רבותיי אם כעבדים
אינלנו לך תלויות
בנים מסודרים אתה בן של אבא אתה מסודר איך
זוכים לבנים. מי זוכה לתואר בנים? אתה
יכול להקרא בנים? מי אמר לך? אני נקרא בן
שלך. אתה יודע איך אני יודע? כי הגמרא
במסכת שבת דפט אומרת שהקדוש ברוך הוא אומר
לאברהם אבינו בניך חטו. מה הוא אומר לו?
מה הוא אומר לו?
מכו על דושת שמך. אומר ליעקב אבינו בניך
חטו. מה אומר לו? מכו על דושת שמך. הוא בא
ליצחק אבינו מה אומר? בניך חתום? מה מה מה
בניך חתום? מה זה ילדים שלי? לא שלך. בשעה
שנתנו לה את התורה אמרת בני בכורי ישראל
כשאמרו לך נעשה ונשמע יוצא שברגע שאתה
אמרת נעשה ונשמע מה הפכת להיות בנים של
הקדוש ברוך הוא אז מה הופך אותך להיות
בנים המעלה של להיות בנים איפה קיבלנו
אותה מתי בשעה שאמרנו נעשה ונשמע עומד
בלעם הרשע בראש השנה
בלעם הרשע בראש השנה כותב המגלה עמוקות לך
אר לי את העם הזה זה ארה אומר המגלה אומר
הירות ארה ראשי תיבות א' דראש השנה אומר
המגלה עמוקות ארה א' בוא לך אר לי אתם הזה
בוא בא לראש השנה תקלל אותם עומד בראש ההר
מנסה לקלל אומר היה רותבש 10ה ימים הוא
ניסה לקלל מפה מפה משם כל העשרה ימים מה
הוא אומר מה עקוב לא כבואל ומה אזום לא זה
השם מראש צורים ארנו מבות שורינו אומר לו
בלם הרשע לא הולך שום דבר לא הולך שום
דבר. אני מנסה לקלל מומחה בקללות מספר
אחד. לא הולך כלום. אתה יודע למה? לא הביט
אבן ביעקב
ולא ראה מל בישראל. הוא לא מסתכל על
עבירות שלהם אפילו. לא מסתכל על הדברים
הרעים שהם עושים. למה? אתה יודע למה? השם
אלוקיו אמו
הוא תרועת מלך בו.
תוקעים בשופר רבותיי אומר לו מילם סגור
הבסטה. אתה יכול לקלל מכאן ואז לכות בכות
שב אין לא עובד לא עובד הכל סגור ותרוס
מלך בואי תקו בשופר
מה זה תרועת מלך אומר רש"י תרועה מלשון
חברות הקדוש ברוך הוא חבר שלהם מלשון רע
מלשון חבר שמח תשמח
רעים ההובים הותרועס מלך בוי הקדוש ברוך
הוא חבר אשרי העם לא כתוב יודקיה אשרי העם
יודע תרועה השם באור פניך יהון הכוח של
התרועה מזכיר את מי הדר סיני אומר הירות
דבש תרועה זה בנים שברים זה עבדים אם
כבנים את רועו אם כעבודים זה שבורים את
העבדים הוא שובר
הוא שובר מלשון שברוע
זה לשון של אהבה וחיבה רעים אהובים טרועו
אשרום יותרו יודע שיודעים להריע בשופר.
אומות העולם לא יודעים להריע. יכולים
להריע אבל בחיים לא יהיו חברים שלו. הם לא
חברים. הם מה הם? עבדים שלו. מה כתוב? כי
להשם המלוכה הוא מושל בגויים. הוא מושל
עליהם. הם עבדים שלו. העבדים שלו יכולים
לתקוע עד מחרתיים. רק שברים. רק להכניס
בהם ולשבור אותם. ביפר עם כל מה שצריך. רק
לשבור אותם. זה מה שצריך. עם ישראל לא. עם
ישראל יש לו תכונה של בנים. זה המעלה
המיוחדת של בנים. רבותיי, איך קח בנים?
מתי זוכים לבנים? מי שלומד את התורה, אה,
הם עבדו עגל. אומר הקדוש ברוך הוא, את זה
אני שוכח. למה? כי משה רבינו אמר לו, מה
אמר לו משה רבנו? ויכל משה את פני השם
אלוקיו. למה השם יחר אבך בעמך אשר הוצאת
ממצרים בכוח גדול וביד חזקה? אומר לו משה
רבנו, מה אתה רוצה? עבדו עבודה זרה. מאיפה
הם באו? הם באו משוויץ. מאיפה הם באו?
ממצרים הם באו. מה הם עשו במצרים? עד ארב
פסח, עד ראש חודש. עד ראש חודש ניסן שנאמר
להם ישו ידיכם מעבודה זרה וכולכם צו
לעבודת הפסח. כולם מה עשו? עבודה זרה. אז
מה אתה רוצה מהם? ויכן משה אתה למה השם
יחרבך בעמך? מה אני לא יודע מאיפה הם
יצאו? כולם עובדי עבודה זרה. אז מה
הטענות?
וינחם השם על הרע אשר דיבר לעשות לעמו.
אומר הקדוש ברוך הוא גם אלה תשכחנה את מה
שאמרתם אלה. אני אשכח מה יש לך שכחה אומר
לא את זה אני אשכח אני אשכיח מעצמי כבר
כתוב אין שכחה לפני כיסא כבודך יש דבר אחד
שאני לא אשכח ואנוכי לא אשכח את זה אני לא
אשכח זה אני אזכור לנצח אומר על זה המרשו
במקום אנוכי אנוכי הוא מנחמכם נתתי לכם
עוד פעם לוחות הלוחות הראשונות נשברו נתתי
לכם עוד לוחות שניות אנוכי אנוכי זה
שקיבלתם פעמיים זאת הנחמה הגדולה שיש לכם
אנוכי אנוכי ומנחמכם. זאת הנחמה הגדולה
שיש לנו. אומר המרשו, לפי שבלוחות השניות
כתוב בהם טוב, כתוב טוב בלוחות השניות,
בהלוחות הראשונות, גמרא בק".
אומר, "שם לא נאמר טוב, רק בלוחות השניות
למני תבלך וערכת ימים. נתתי לכם תורה
חדשה, לוחות שניות, ותוספת המילה טוב,
להראות לכם כמה אני אוהב אותכם ולא אשכח
לכם לנצח את זה שאמרתם לי נעשה ונשמע
והמלכתם אותי וקיבלתם את התורה שלי. אם
ככה בעזרת השם אחרי שלמדנו את היסוד הזה
נוכל בעזרת השם ללכת לעבודה שלנו להבין
למה אוכלים תפוח בראש השנה
כנסת ישראל במעמד הר סיני אומרת הגמורש
בתפיח אומר רב חמהא בר חנינ דכתיב כתפוח
בעצה היער למה נמשלו ישראל לתפוח לומר לך
מה תפוח זה פריו קודם לעליו אף כנסת ישראל
הקדימו
נעשה ונשמע. איך אתה מסמל את עם ישראל
שקיבל תורה ויקדים נעשה ונשמע? במה תפוח.
לוקחים תפוח ודבש ואומרים שתיתן לנו תחדש
עלינו שנה טובה ומתוקה. למה רומז התפוח?
לקבול הסתוירו. אומות העולם אומר המדרש שם
במדרש עצמו אומר המדרש שיר השירמר בפרק ב'
כתפוח בעצה היר. רב הונה ורבי יח בשם רבי
יוסי בן זמרא אמרו מה התפוח בשעת שרב כולם
בורחים ממנו כי אין לו עלים כולם בורחים
ממנו ככה אומות העולם כולם ברחו ממנו בשעה
שהקדוש ברוך הוא הסתובב עם התורה מי
היחידי שקיבל את התורה מי כנסת ישראל
שנאמר בצילו
חימדתי וישבתי ישבנו בצילו של הקדוש ברוך
הוא קיבלנו את התורה אם ככה אומר הספר שמן
ראש תוכל להבין אבר נבין למה אוכלים תפוח
למה תפוח תפוח כוח צמ לקבלת התורה רבו יצא
מה אומרים שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה מה
מתוק מה מתוק מה זה טוב קראנו בשבוע שעבר
אור החיים הקדוש מה ושמחת בכל הטוב מה
כותב אור החיים הקדוש שמחת בכל הטוב אם
בני אדם היו מרגישים מה את הטעם של תורה
היו משתגעים ומתלטים אחריה כך אומר כך
כתוב נכון כך כתוב באור החיים הקדוש שתחדש
עלינו שנה טובה ומתוקה מה זה טוירו מתוקו
זה התורה הקדושה. מתוקה מדבש ונופ צופים
זה התורה הקדושה. אומר הספר שמן ראש. לכן
מתחילים במוצאי שבת לומר סליחות. למה?
אסור לגוי לשמור שבת. גוי ששבט אומרת
הגמרא חייב מיתה. אסור לגוי לשבות.
במנוחתו
לא ישכנו הרלים. אין לגוי מה לחפש את
השבת. אומר הבניסוס, אתה יודע למה לא? היא
סיבה פשוטה מאוד. אסור לגוי לשמור שבת. כי
גוי השבת נקראת שרביתו של מלך אומר רבי
סוסחו מי יכול לגעת בשרבית של מלך חוץ
מהמלך בעצמו הוא הבן שלו איך אומרת אסתר
אני לא נקראתי לבוא אל המלך זה 30 יום מי
יכול לבוא אל המלך לבד מאשר יושיט לו המלך
את שרבית הזהב וחיה ואני לא נקראתי שבת
אומר הבניסור זכורי שרביטוי של מלך מי
יכול לדגעת בשבת מי יכול להיות בשבת אתה
יודע מי
רק הבן של המלך, רק עם ישראל יכול להיות
בשבת קודש זה המעלה של שבת קודש גוי שהוא
לא בן שלו הוא עבד אל תיגע בשבת גוי ששבת
אתה נוגע בשבת של הקדוש ברוך הוא אתה חייב
מיתה מוצאי שבת אחרי ששבטנו ועשינו שבת
כניסה קודם וכבלת יציאת השבת אחרי זה
הראנו לקדוש ברוך הוא כמה אנחנו בנים שלו
אל מי יכול לבקש מחילה גוי לא יכול לבקש
מחילה למה מה? כי מלך שמאכל על כבודו אין
כבודו מחול. אבא שמאכל על כבודו כבודו
מחול. לכן במוצאי שבת אחרי שסיימנו את
השבת קודש והוכחנו שאנחנו גם לומדים תורה
וגם שומרים שבת נקראים בנים של הקדוש ברוך
הוא. נותן לנו הקדוש ברוך הוא מתנה במוצאי
מנוחה כי דמנוכתחילה אפשר לבוא לבקש רחמים
מהקדוש ברוך הוא. אם ככה לאחר שלמדנו את
זה נוכל ללכת עוד שלב אחד. ובזה אני רוצה
שביחד נקבל על עצמנו קבלה.
כולנו יודעים שראש השנה הוא יום דין קשה
וצריך להביא לקדוש ברוך הוא מתנה כדי
להגיד הנה בשנת תשפה נהיה אחרים לגמרי.
אני רוצה שנעשה משהו ביחד בעזרת השם כולנו
יחד. בוודאי שנעשה את זה בתור ציבור וניתן
מתוך ציבור וכל כלל ישראל יעשה את זה.
ודאי שהקדוש ברוך הוא יכתוב ויחתום את
כולנו לשנה טובה ומתוקה של תפוח בדבש.
רבותיי, כתוב בחז"ל הקדושים מדרש פרשת כי
טיסא.
היוונים הלכו תרגמו את התורה ליוונית.
תרגמו את התורה ליוונית. מה הם רוצים?
ברגע שתימו את התורה ליוונית, אנחנו בנים
של הקדוש ברוך הוא. אנחנו בנים שלו. למה?
כי אמרנו מתי אנחנו מקרים בנים? קיבלנו
תורה, אמרנו נעשה ונשמע. הלכו היבנים,
תרגמו את התורה היונית. אמרו לקדוש ברוך
הוא, "בניך אנחנו."
אמר הקדוש ברוך הוא למשה רבנו, תגיד להם
בשום פנים ואופן לא. מה זה לתרגם את התורה
ליונים? גם אני תרגמתי את התורה ליוונים.
איפה? פרשת שבוע שעבר. הקדוש ברוך הוא
ציווה להציד את האבנים בסיד ולכתוב עליהם
את מה? את התורה. בכמה לשונות? 70 לשון.
גם אמהרית, גם צרפתית, גם רומנית, גם
אנגלית וגם יוונית. מה אתה רוצה? אומר
הקדוש ברוך הוא למוישה, אתה יודע מי נקרא
בן שלי? אתה יודע מי בן שלי? מי שלומד
תורה שבעל פה, מי שיודע משניות הוא בן
שלי.
מי שלא יודע משניות הוא לא בן שלי. שמעתם
בנים אתם להשם אלוקיכם? אתה רוצה להיות בן
שלי? אתה יודע המשניות? ברוך השם כולכם
לומדים דף היומי. הכל בסדר גמור. אבל דף
היומי, אתם יודעים, לא כל יום יש משניות.
לא כל יום. יש לפעמים שיש מסכת שנמשכת 15
דף, אין משנה. רבותיי, מה הבעיה? כל אחד
שם בכיס משניות. שם בכיס, שם כהטי, משהו,
שם בכיס, לומד משניות.
משניות נותן לך את הדבר שאתה נקרא בן זה
טוירו שבעל פה אתה נקרא בן של הקדוש ברוך
הוא אם אתה מקבל עליך עכשיו לפני ראש השנה
ריבונו של עולם מקבל על עצמי בנדר לגמור
כל יום 2 3 אר 5ח פרק משניות פרק משניות
פרק אחד רבותיי אין הרבה נמ לי שכל מה שיש
מני יסוד חור כותב שכל מה שיש לנו משניות
גימטריה מפתח כך הוא כותב 528 פרקי משניות
רבותיי כל יום בשנה וחצי אתה גומר אתה לא
רוצה פרק שלם חצי פרק חצי פרק בשנתיים
גמרת היה לי חבר טוב רבי שלמה עשולי נפטר
בזאת השנה בז' מחשבון כל חודש גמר שישה
סדרי משנה כל חודש 18 פרקים ביום הוא גמר
כל חודש עשה סיום סיום שישה סדרי משנה אתם
יודעים מה זה אתם רוצים לדעת איזה מתנה יש
בזה חוץ מזה שניקרא בנים יש עוד מתנה
כתוב מדרש תלפיות רבותיי פלא פלאים אין
זמן להעריך בזה מדרש תלפיות כתוב שלאחר
120 שנה שנמצאים בגיהנום אף אחד פה לא ילך
לגיהנום אבל אם אתה בא לביקור אתה הולך
לבקר מישהו
נתקעת שם בפנים אתה לא יכול לצאת ושם בוער
את האש ואתה צועק אבא תוציא אותי אבא שלך
לא שומע אותך הוא נמצא שמה ושומע את
השיעורים של פמליה של מעלה אברהם אבינו
תוציא אותי יצחק אבינו אף אחד לא בא אומר
מדרש שלטויות אחד יכול להוציא אותך
מהגיהנום אתם יודעים מי זה קוראים לו אשר
אשר בן לאה הוא מוציא מהגיהנום אשר בן לאה
את מי הוא מוציא את מי שלומד משניות
לפי שאשר בן לאה הוא היחידים מהשבטים שלמד
משניות כך הוא כותב למד משניות אמנם כתוב
שם מיוסף גם כן כתוב שהוא לימד אותו יעקב
אבינו שישה סדרי משנה כך כתוב שמה בן
זיכון וים הוא לא כתוב שמה את כל החמישה
סדרים חוץ מקודשים הוא לימד אותו כל טוב
רבותיי כתוב שאשר מוציא אותו אומרים חז"ל
אתה יודע מאיפה לומדים את זה מאשר שמנה
לחמו מה אותיות של שמנה אותיות משנה
אותיות נשמה אם אתה בא אשר אומר כן כן
קראת לי מה אתה רוצה אשר תוציא אותי
מהגהנום תוציא אותי מהגנום תעשה טובה אומר
למדת משניות אומר כן בטח בין פסח לעצרת
לומדים פרקי אבות אומר אומר, "אני אבוא
להוציא אותך בין פסח לעצרת. תתקשר אחרי
פסח, שבת אחרי פסח, אתה רוצה לצאת
מהגיהנום? כל יום תימד משנה." אומר המדרש
תלפיות, אחד שלומד משנה, מוציאים אותו
מהגיהנום. שמעתם? מוציאים אותו. ולא רק
מוציאים אותו מהגיהנום, מכניס אותו לגן
עדן שנאמר, "והוא יתן מעדני מלך." הוא יתן
מעדני מלך, הוא גם יכניס אותך לגן עדן.
המדרש החידה במדבר קטמות כותב על זה עוד
יותר. רבותיי, למדנו רק דבר אחד. מה הכוח
שיש לנו בלימוד משנה וכל אחד ואחד יעשה את
זה? ויה לנו הצלחה גדולה. אני רוצה לסיים
בדבר שכבר אמרנו אותו לפני שנים ואני רוצה
לחזור כי זה מתנה גדולה שכותב רבי חיים
פלגז'י. כותב רבי חיים פלג'י דבר נפלא
ביום האחרון. כך כותב רבי חיים פלצ'י
בספרו מועדי הרגל ומועד לכל חי בחודש תשרי
סימן יב. שמעתי מרב דוד שרירו. כך הוא
כותב שמי שאומר 11 פסוקים בערב ראש השנה
מתחילת פרשת כי תבוא עד שני מובטח שתהיה
לו שנה טובה כך הוא כותב הוא כותב הרבה
יותר הוא אומר הקדוש ברוך הוא מעביר קרוץ
ואומר גוויתי מאדם זה כל החובות ומוכל אני
לא על כל עוונותיו
הוא מסיים את ה-11 פסוקים בעוד השמש על
הארץ אני לא חושב שאמירת 11 פסוקים מזכים
אותך הוא רוצה לומר דבר אחד מה מה הוא
רוצה לומר? דבר אחד, תגיד תודה רבה לקדוש
ברוך הוא. זה מה שהוא רוצה. מה זה
ביכורים? להגיד תודה רבה. אתה רוצה שנה
טובה? אין שום בעיה. תלך ותגיד תודה רבה
לקדוש ברוך הוא. תודה רבה על השנה. תודה
רבה על החיים, תודה רבה על הפרנסה, תודה
רבה על מה שיש לך. אתה חי, אתה יודע איך
קוראים לך, אתה יכול לשבת ללמוד תורה,
תגיד תודה רבה. מה כתוב בפרשת ביכורים? מי
שיודע להגיד תודה רבה זוכה למה? לבת קול
שאומרת לו כן תזכה לשנה הבאה. זה הזמן
להגיד תודה רבה לקדוש ברוך הוא על מה
שזכינו פה שנה שלמה לשבת ולמסור שיעורי
תורה והקדוש ברוך הוא גילה לנו קצת
מאוצרות התורה שיכלנו להעביר את זה הלאה
בעזרת השם כאן ליושבי בית הכנסת הזה וחוצה
שזה יוצא למקומות אחרים בסיעתא דשמיא כ
יתן השם בשעה שאדם מודה זה גם הזמן לבקש
מהקדוש ברוך הוא כמו שזכינו בשנה זו כך
יזכה אותנו הקדוש ברוך הוא עוד רבות בשנים
ביחד בבריאות איתנה כולנו יחד ונזכה כולנו
בעזרת השם לגאולה השלמה במהרה בימינו
ונזכה השנה הזאת לראות למשיח צדקנו במרה
בימינו אמן ואמן ‏Yeah.