0:00 / 0:00
הרב ברוך רוזנבלום - פרשת יתרו תשפ"ה 🔴שידור חי באיכות HD
1,455 views
💗 הדרך שלכם להכיר תודה לקול הלשון על ההשקעה האדירה ועל מגוון השיעורים מקליקים בכפתור התודה עכשיו❣ השיעור השבועי בפרשת השבוע מהפנינים הנפלאים של הרב ברוך רוזנבלום שליט"א - מידי יום חמישי בשעה #הרבברוךרוזנבלום 👍 זכו את הרבים בקליק! הירשמו למנוי לערוץ קול הלשון! הצטרפו לוואטסאפ וקבלו את מיטב הסרטונים והשיעורים ✅בעברית https://chat.whatsapp.com/LLRTJJTQ7vAEQEpN4fuSXK ✅באידיש https://chat.whatsapp.com/HOJbRxiL8ZhBbwJrxMfX5b ✅ Kol Halashon on WhatsApp https://chat.whatsapp.com/CnuIKfNOZnJHRZ8R1dGSj5 🔊 ערוץ הספוטיפיי של קול הלשון https://open.spotify.com/show/0LcIowwqek4aWtHrD4JxUT 👈 לאתר קול הלשון https://www2.kolhalashon.com/#/regularSite/home
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
פרשת השבוע שנקרא בעזרת השם שבת זו פרשת
יתרו שנת
תשפה נקדיש את השיעור לרפואת רבי שלמר בן
אליזה לרפואת דבורה שינדל בת
יתקה פרשת השבוע שנקרא בעזרת השם שבת זו
פרשת יתרו שנת
תשפה עוסקת הפרשה במעמד הר
סיני בראשית פרשה עוסקת התורה
ביתרו לאחר
שהתורה מסיימת בעצה שנתן יתרו למנות שרי
50 ושרי עשרות וכולי הקדוש ברוך הוא מצווה
את משה רבנו לשלוח את יתרו הביתה וישלח
משה את חותנו משה רבינו שולח את החותן שלו
הביתה על פי ציוויו של הקדוש ברוך הוא כי
הקדוש ברוך הוא אמר שכל מי שלא היה בשעבוד
תת ולבנין לא יכול להיות במעמד הר סיני רק
מי שהיה בשעבוד תית ולבנים הוא יכול להיות
במעמד הר סיני אלה הדברים שאומרים רבותינו
בילקו
שמעוני לאחר שלמדנו את הרעיון הזה נתחיל
לדבר בעזרת השם בסיעתא דשמיא על מעמד הר
סיני נצטווינו בתורה בספר דברים רק ישמר
לך ושמור נפשך מאוד ן תשכח את הדברים אשר
ראו עיניך ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך
והודעתם לבניך ולבני בניך יום אשר עמדת
לפני השם אלוקיך
בחורב הקדוש ברוך הוא מצווה אותנו ישמר לך
ושמור נפשך מאוד שלא לשכוח את הדברים שראו
איננו במעמד הר סיני ולהעביר את זה לדורות
הבנים והודעתם לבניך ולבני בניך יום אשר
עמדת לפני השם אלוקיך
בחורב היינו רוצים לעמוד על כל פרט ממעמד
הר סיני אבל אי אפשר לפרטם כי רבים מן
לעמוד על משמעות הקולות ומשמעות הברקים
ומשמעות כל השופר כל פרט ופרט שיש כאן
במעמד הר סיני אז למה שרבותינו מביאים
רבינו בחיי ועוד שהמעמד נפתח ברעידת אדמה
כך כותב רבנו בכיי כמו שכתוב ברבנו בחיי
בהרחבה גדולה הים רקדו כאלים כותב רבנו
בחיי אינו סיפור דברים בעלמה אלא כך היה
ההרים רקדו כך כותב רבנו בחיי ודאי שכל
פרט ופרט במעמד הר סיני צריך לבאר אותו
אבל אי אפשר בשיעור אחד להתמקד בכל כך
הרבה דברים אז לפחות קצת נעמוד על נקודה
אחת שקשורה למעמד הר
סיני הפסוק הראשון של מעמד הר סיני מתחיל
בפרק יט בחודש השלישי לצד בני ישראל מארץ
מצרים ביום הזה באו מדבר סיני אומר רשי
בראש חודש סיווון הגיעו עם ישראל אל הר
סיני שבעה ימים לפני מעמד הר סיני עם
ישראל הגיע להר סיני וזה היה בראש חודש
סיוון האור החיים הקדוש זכותו תגן עלינו
בפרשת השבוע על הפסוק הזה עומד על כמה
וכמה שאלות השאלה השנייה ששואל אור החיים
הקדוש למה התורה פותחת בפסוק בחודש השלישי
לצאת בני ישראל בארץ מצר בני ישראל מארץ
מצרים זה הפסוק הראשון כאשר הפסוק השני זה
ויסו מרפידים ויבואו מדבר סיני קודם היה
צריך להיות כתוב שעם ישראל נסע מרפידים
והגיע למדבר סיני ואחרי זה לכתוב מתי זה
קרה מתי זה קרה בחודש השלישי לצא בני
ישראל מארץ מצרים זה הסדר הכרונולוגי של
הזמנים קודם כל צריך לומר שהם באו מרפידים
להר סיני אחרי זה התאריך שזה קרה לא
כותבים שהם באו בתאריך הזה והזה והם הגיעו
מרפידים לא זה הסדר חוץ מזה שואל הרב חיים
הקדוש שאלה יפה מאוד אומר למה לקח כל כך
הרבה זמן עד שהקדוש ברוך הוא הביא את עם
ישראל להר סיני זה לקח שבעה שבועות או
שישה שבועות מהרגע שייצאו ממצרים עד הרגע
שקיבלו את התורה אומר למה זה לקח כל כך
הרבה זמן אם תאמר שהמרחק היה גדול מאוד
שואל אור החיים הקדוש הקדוש ברוך הוא עשה
קפיצת הדרך בשעה שאליעזר הלך לחפש שידוך
ליצחק אבינו אמר יצחק אבינו ואבוא היום אל
העין מה זה ואבוא היום אל העין אומרים חזל
היום
יצאתי והיום באתי אז באותו יום שהוא יצא
באותו יום הוא הגיע למה הקדוש ברוך הוא לא
יכל לעשות גם לעם ישראל קפיצת הדרך ברגע
שעם ישראל יצא ממצרים באותו זמן עם ישראל
היה מיד צריך להגיע להר סיני למה את לקח
כל כך הרבה זמן ההליכה הזאת התחנה הזאת
ממרא מלימה מעלימה עד שהגיעו לרפידים למה
כל כך הרבה תחנות עברנו את ים סוף מיד
הקדוש ברוך הוא צריך להביא אותנו להר סיני
ככה שואל אור החיים הקדוש נקרא את הדברים
שלו בפנים כי אור החיים הקדוש כותב דברים
מאוד מאוד יפים והוא מתפייט בלשון ציורית
יוצאת מן הכלל כותב אור החיים הקדוש בחודש
השלישי לצד בני ישראל בארץ
מצרים ביום הזה באו מדבר סיני
הנה למה ש אדם מעוצם חיבתו יתברך בישראל
וגודל חשקו לתת להם רוסתם זאת התורה
תקשה למה נתעכב השם מת התורה עד החודש
השלישי למה זה לקח כל כך הרבה זמן יצאו
בחודש הראשון ומגיעים בחודש השלישי כי מן
סימני האהבה שלא יתעכב חושק מבו לחשוק אתו
אם בן אדם אוהב משהו הוא לא מעכב את עצמו
להגיע אל החשוכה שלו אז איך יכול להיות
שעם ישראל התעכב כל כך הרבה זמן לקח לו כל
כך הרבה זמן כדי להגיע להר סיני ואם לצד
הדרך שואל החיים הקדוש אולי בגלל שהדרך
היייתה רחוקה הלא מצינו אומר הור החיים
הקדוש שאפילו לאליעזר עבד אברהם קפצה לו
הארץ גם לאליעזר אברהם קפצה הארץ הרי ובוא
היום אל העין היום יצאתי והיום באתי אומר
אם כך הו מכל שכן שואל אור החיים הקדוש
וקל וחומר לחתונת נשואת ראש כי תקפוץ הארץ
כמובן שהקדוש ברוך הוא הולך לעשות חתונה
עם כנסת ישראל כי ידוע לכולם שמעמד הר
סיני נקרא בלשון הפסוק ביום חתונתו וביום
שמחת ליבו זה נקרא יום של חתונה שהקדוש
ברוך הוא התחתן עם עם ישראל הוא מבחינתן
חתן והכנסת ישראל מבחינת כלה הוא אומר אם
הקדוש ברוך הוא מתכונן לחתונה הזאת אם
לאליעזר עבד אברהם עשה הקדוש ברוך הוא
קפיצת הדרך לא יעשה קפיצת רות קפיצת הדרך
לעם ישראל ואם יצטרכו שואל אור החיים
הקדוש אלו גם את השמיים אפשר להקפיץ לא רק
את הארץ אם צריכים אפשר גם להקפיץ את
השמיים אשר על כן בא הקדוש ברוך הוא ונתן
המטלה לדבר הקדוש ברוך הוא בא ומסביר לך
למה זה לקח כל כך הרבה זמן כי לא מיעוט
החשק הוא הסובב אלא לצד הכשרת החתן לא
שהכוונה שהקדוש ברוך הוא לא רצה כי לא היה
לו חשק לתת את התורה אלא לצד הכשרת החתן
כי לא היו ישראל ראויים לצד שהיו בארץ
התמא והיו לנידה ביניהם והוא צרכו לספור
ספירת טהרתם שבע שבתות כדרך ז נקיים אשר
ציווה השם לזבה אומר הור החיים הקדוש כמו
שאישה צריכה לחכות שבעה ימים לטהרת אותו
דבר גם כנסת ישראל והוא אומרו לצא בני
ישראל פירוש לסיבת יציאתם מארת מצרים הוא
הסובב עקבת הדבר עד החודש השלישי מה עקב
את הדבר הות ועם ישראל יצא ממצרים זה
במצרים הם היו במט שערי טומא היות והם היו
במט שערי טומא לכן
מה לכן זאת הסיבה שהיו צריכים להיטהר כמה
זה במט שערי טומא כמה זה מט שערי טומא אתה
צריך שבע שבתות כדי להתכונן לטהרה שלהם
והיות אתה צריך שבע שבתות להתכונן לכן זה
הדבר שעיכב אותם לכן אומרת התורה למה זה
לקח כל כך הרבה זמן כי עם ישראל יצא
ממצרים אומר ה החיים הקדוש אבל ב ם שהם
הגיעו אחרי שהם נטרו באותו יום יצאו באותו
יום באו כמו שאומרת הגמרא במסכת שבת דף פז
והצצתי כותב האור החיים הקדוש בעניין וארה
אוצם חשקו יתברך בישראל שניכרת מתוך מעצו
בהעיר למה הטריח השם בדרך עד החודש השלישי
שואל הח הקדוש שאלה נוספת למה הקדוש ברוך
הוא הטריח אותם בדרך כל כך הרבה זמן עד
החודש השלישי ואם לסיבה שכתבנו עדיין נקשה
ש שהיה לו לקדוש ברוך הוא להקפיץ הארץ
ולהגיע למדבר סיני בו ביום ושם תעקפו
עצפור שבעה שבועות ויהיה זמן הכושר כאן
נזכר שואל החיים הקדוש למה הקדוש ברוך הוא
טלטל אותם בדרך כל כך הרבה זמן היה צריך
לעשות להם הקפצה מאחרי קריאת ים סוף להר
סיני ושם היו מחכים שבעה שבועות באותו
מקום למה צריכים ללכת בדרך שבעה שבועות
שייעשה להם הקפצה ויגיעו כולם למעמד הר
סיני ויחכו שם אומר חיים הקדוש מזה שהקדוש
ברוך הוא לא עשה את זה מזה אתה לומד כמה
הקדוש ברוך הוא אהב אתי כנסת ישראל אכן זה
יגיד אוצם חשק נתינת התורה לישראל כי
לגודל חשקו ברוך הוא בהם לא רצה לאביהם
ולהתעכב זמן ארוך בלא חתונה בבית חתנות
ולזה היה ממעט הימים בריחוק מקום ותיקח לך
שיעורן של דברים מחשו וחשוכת כי לא הצטער
בעקבו מבו אליה כל זמן שלא הגיע את דודים
ועדיין לאלא קלה לחופתה אשר לא כן בעת קלה
בחופתה לא יעצור כוח לעקב ביתו אליה כותב
הור החיים הקדוש אם הוא היה מגיע כבר
לאולם חתונות היה קשה מאוד להתאפק לא
להגיע לחתונה אבל כל זמן שהיא עדיין בדרך
אז יותר קל לחכות אל הרגע הזה שיתקיים
החתונה אם היינו מגיעים כבר לחתונה היה
בעיה עם זה אחרי זה שהקדוש ברוך הוא התעכב
שואל האור החיים הקדוש ולמה הקדימה המאוחר
וכתב בחודש השלישי זה זה בני ישראל ואחרי
זה ויסו
מרפידים היה לו להקדים את הפסוק השני קודם
כותב הרב אור החיים הקדוש ויש לומר כי
אהבה מקלקלת השורה להקדים המאוחר הקדוש
ברוך הוא כל כך שמח שעם ישראל הגיעו להר
סיני שהוא לא ציין מאיפה הם באו אומר אל
תשאל מה קרה היום עם ישראל הגיע להר סיני
היה כל כך אירוע מרגש למה שלהיות כהוא יום
המקווה לבורא לתורה לעולם לעליונים ולתחת
ומיום הבריאה היו יושבים ומצפים מתי יבואו
בני ישראל מדבר סיני לזה כשהגיעו שמה לא
עצרו כוח לספר סדר הדבר ותכף קדמה ההודעה
באומרו ביום הזה באו מדבר סיני הגיע חשוק
ונחשק לחוש וחשו ושמחו שמיים וארץ אור
החיים הקדוש במיילים כל כך יפות הגיע חושק
וחוק חשוק ונחשק חושק חשוק וסמכו בו שמיים
וארץ כי הוא תכלית הבריאה קוותה ואחרי זה
חזר הכתוב להודיע פרתם של דברים אומר כאן
הפירוש על אור החיים הקדוש מה זה חשוק
ונחשק חושק חשוק רצה לומר הקדוש ברוך הוא
שהוא חשוק ונחשק לכנסת ישראל בא חושק
לישראל שהוא חשוק לקדוש ברוך הוא עד כאן
הדברים של אור החיים הקדוש בפרשת השבוע
ביטויים כל כך יבים למפגש של הקדוש ברוך
הוא עם כנסת ישראל טוב לאחר שלמדנו את זה
הייתי רוצה ברשותכם להיכנס לתוך סוגיה
וללמוד אותה עד כמה שדינו משגת אני לא
יודע אם אני מעודד או שאני מכניס לחרדות
אני רוצה לעדכן שבעוד תשע שבתות אנחנו
מסיבים לליל הסדר אז זה רק פשוט לעדכן לא
יודע אם זה מכניס אותכם ללחץ או זה מרגיע
אותכם כולם ילכו לקנות כבשים כל אחד ואחד
בדרך שלו והיות ואנ אנחנו כבר מתכוננים
בעזרת השם אין הרבה יש לך יתרו משפטים
תרומה תצווה כי תיסה ויקל פקודי ויקרא צו
זה הכל מוצאי שבת צו יש לך בעזרת השם פסח
תשע תשע שבתות שמונה שבועות בסך הכל תשע
צבטות כי מוצאי שבת צו זה חג הפסח טוב
בעזרת השם עושה שבס אז אנחנו כבר מתכוננים
בעזרת השם לליל הסדר וכל אחד ואחד כבר
מוציא את ההגדה כי אסור לך להישאר עם שאלה
אחת שאין לך תשובה כי כתוב אחד אני יודע
שתיים אני יודע בלילה הזה הילדים שואלים
שאלות אתה צריך להיות מוכן עם התשובות אתה
לא יכול לבוא אם אין לך תשובות אז צריך
להיות מוכנים איך תהיה מוכן צריך כבר
להוציא את
האגדות של פסח אפשר לקחת ברוך יומרו
נעימות יומרו יש כמה אגדות טובות שאפשר
להוציא אותם וללמוד אותם בסיעתא דשמיא
אפשר מהדורות הקודמים לקרוא אגדות של
רבותינו הראשונים זה לא משנה מה שתקחו
לידיים העיקר שתתחילו ללמוד למוד את
הדברים אם אפשר מי שעדיין לא גמר את
המגילה אז כדאי שקודם כל יקרא את המגילה
כי בעזרת השם בעוד חודש מהיום אנחנו נקרא
את המגילה אז דבר ראשון צריך להיות מוכנים
קודם כל מגילת אסתר ואחרי זה בעזרת השם חג
הפסח לאחר שאנחנו אומרים את עשרת המכות
בליל הסדר אנחנו מביאים מחלוקת של שלושה
תנאים סביב המכות שהיו במצרים כולנו
יודעים שהמכות שהיו במצרים היו דצח דש ח
אלה עשרת המכות
שמנויים בהגדה של פסח אומרת אומר בעל אגדה
רבי יוסי הגלילי אומר מנין אתה אומר שלקו
המיצים במצרים 10 מכות ועל הים לקו 50
מכות כי במצרים המכות היו באצבע והיות
המכות היו באצבע היה 10 מכות אז 10 מכות
באצבע זה בדיוק 10 אבל הים כתוב מה כתוב
את היד הגדולה אם היה 10 שמה אז כמה היה
שם
היה 50 מכות אלה הדברים שאומר רבי יוסי
הגלילי יפה מאוד אם ככה אם ככה יש לנו שם
את היד ועל הים לקחו 50 מקות כי במצרים
היה באצבע וביד בים היה את היד הגדולה רבי
אליעזר אומר מנין שכל מכה ומכה שהביא
הקדוש ברוך הוא למצרים במצרים היייתה של
ארבע מכות הוא לומד זה מהפסוק ששלח בם
חרון אפה עברה וזעם וצרה משלחת מלאכי אז
ממ הוא לומד שכל מכה במצרים היייתה של
ארבע מכות אם אתה אומר ששם היה של ארבע אז
10 המכות כמה זה 40 ועל הים פי ח אז כמה
זה 200 אז זה 240 מקות הקודם רבי יוסי
הגלילי אומר כמה היה 60 מכות 10 ו ועוד 50
זה 60 הוא אומר שכמה היה כבר 240 240 ועוד
60 300 רבי עקיבא אומר מני שכל מכה ומכה
שהביא הקדוש ברוך הוא על המצרים במצרים
הייתה של ח מכות אמור מתה במצרים לקו 50
מכות ועל הים לקו 250 מכות כמה זה ביחד
300 300 ועוד 300 600 אומרים המפרשים כנגד
60 ריבו יש לך כאן 600 טוב אם אתם רוצים
להבין מה המשמעות של זה ומה המשמעות של
המחלוקת הזאת ולמה היא מדברת ולמה היא
מתכוונת צריכים לקחת את האיגרת של רבי
שמשון מאסטרפוד רבי שמשון מאסטרפוד יש לו
איגרת שאומרים אותה בכניסת חג הפסח ושם
הוא מפרש שורות שכותב הארי הקדוש יש לנו
פשט נפלא בכל מה שמונח כאן במכות מה הכמות
של המכות ומה המחלוקת ביניהם הוא מסביר מה
זה דצה חדש באחיו כל הדברים מופיעים
באיגרת של רבי שמשון מאוס טרפו שנוהגים
לומר אותה בערב פסח ובשת חרון אף כך הוא
כותב לומר את זה והיו סגולה גדולה טוב עד
כאן הדברים מאחר שגומרים מם הדברים של רבי
עקיבא שאומר שעל הים לקום 250 מכות מופיע
הפיוט שנקרא כמה מעלות טובות למקום עלינו
זה הפיוט שאומרים אותו לא נודע מחברו זאת
אומרת לא ידוע מי חיבר אותו מה שנוקטים
כמה וכמה מפרשים כמו הברבנל בזבח פסח כמו
מעשה השם לרבי אליזר אשכנזי שמחבר הפיוט
הזה הוא רבי עקיבא הוא רבי עקיבא הוא
המחבר של הפיוט והם אומרים את זה בעקבות
מה בעקבות מה שמופיע הממרה הקודמת שרבי
עקיבא אומר מנין שכל מכה הו מכה ומיד אחרי
שרבי עקיבא אומר נאמר כמה מעלות למקום
עלינו פירוש הדבר שמה שאותו רבי עקיבא
שאמר המשיך את המאמר שלו בהמשך המאמר שלו
זה כמה מעלות טובות למקום עלינו זה השיטה
שמביאים שתיים מרבותינו ככה הם
מביאים ידוע ודיברנו על זה כבר כמה פעמים
וזה כתוב גם באגדות גם ברוך יומרו כתוב
דברים שכותב בעל ערוך השולחן שמחבר האגדה
הוא רבי עקיבא רבי עקיבא הוא חיבר את
האגדה את כל האגדה לא רק את הפיוט הזה אלא
את כל האגדה על מה הוא מבסס את הדברים שלו
הוא כותב שמה שכתוב בהגדה של פסח מעשה
ברבי אליעזר ורבי יהושע ורבי אליעזר בן
עזריה כולם באו להתארך אצל מי א רבי עקיבא
בבני ברק באו להתארך פה בבני ברק נו נפלא
ביותר שואלים כ שואל הערוך השולחן שאלה
יפה רבי עקיבא למד אצל רבי ליזר ולמד אצל
רבי יהושע שניהם היו רבים שלו איך יכול
להיות שהרבים שלו באו להתארך אצל התלמיד
הסוגיות תמיד בסוגיית המסובין מה קורה אם
תלמיד נמצא אצל הרב אם הוא מסב אצל הרב או
לא מסב אצל הרב ופה אתה רואה משהו חדש
שהרבים באים להתארח אצל התלמיד איך זה
יכול להיות ככה שואל
בא ל ערוך השולחן ואומר תשובה
נפלאה הוא אומר היות וזה היה שנה אחרי
החורבן אנשים היו שבורים ורצוצים לא היה
קורבן פסח בית המקדש עמד בחורבנו הם רצו
לקבל קצת עידוד איך אנחנו מתמודדים שנה
אחרי החורבן מי היה המעודד הלאומי מי היה
זה שתמיד ראה את הכל בטוב רבי עקיבה גמרא
בסוף מסכת מכות שהם ראו שועל יוצא מבית
קודשי הקודשים הם התחילו לפקוד דרבי עקיבא
התחיל לצחוק אמרו לו מה אתה צוחק אמר מה
אתם בוכים אמר להם מקום שנאמר בו הדר הקרב
יומת עכשיו שואלים ילכו בו ולא נבקע אמר
להם לככ אני מצחק יש נבואה של שתיים מה
הנבואה של שתיים אוריה וזכריה זה התנבא
ציון דה תחרש וזה התנבא מה עוד ישבו זקנים
וזקנות ברחובות ירושלים עד שלא נתקיימה
נבואתו של זה לא נתקיימה שנבואתו של זה
עכשיו שנתקיימה הנבואה של ציון שדה תחרש
אני יודע שתתקיים הנבואה של עוד ישבו
זקנים זקנות ברחובות ירושלים בלשון הזה
אמרו לו עקיבא נחמת עקיבא נחמת יוצא שרבי
עקיבא היה אבי הנחמה אומרים שני המפרשים
כותב רבי חיים פלאג'י אומר שהמחבר של
האגדה של פסח הוא רבי עקיבא ולכן הם באו
לשמוע ממנו הם באו לשמוע איך בדיוק הוא
בנה את את האגדה של פסח בדיוק שנה אחרי
החורבן כדי וך מהדברים האלה לקבל עידוד
ונוח לאחר חורבן הבית אלה הדברים שאומרים
המפרשים אם ככה כותב הספר זבח פסח ואותו
דבר מעשה
השם
שהפיוז ממצרים ולא עשה בהם שפטים ודינו אי
לו עשה בהם שפטים ולא עשה באלוהים דיינו
היא לא עה באלוהים ולא הרג את בכורם דיינו
וככה הוא ממשיך ב 15 בתים 15 בתים עד
האחרון שבהם שכתוב אי ו הכניסו לארץ ישראל
ולא בננו את בית הבחירה דיינו זה האחרון
ואחר כך הוא ממשיך על כמה כפולה ומכופלת
למקום עלינו שהוציאנו ממצרים ועשה בהם
שפטים ועשה באלוהים והרג את בכורם אחרי זה
מתחיל סדר ההודעה שאנחנו מודים לקדוש ברוך
הוא על כל הניסים והנפלאות שהוא עשה איתנו
עד כאן הדברים בסיעתא דשמיא בא השבץ ואותו
דבר הראון שניים מרבותינו שאומרים שהפיוז
נתקן בכלל על הבאת הביכורים הפיוט הזה
נתקן על הבאת הביכורים אדם שהיה מביא
ביכורים אמר תודה רבה לקדוש ברוך הוא ואז
הוא ודה לקדוש ברוך הוא על מה שהוציאנו
ממצרים הרי מאיפה אתה מתחיל את ההודעה מי
ארמי עובד אבי וירד מצרימה והיה רשם במתי
מעט אתה מביא שמה הודעה לקדוש ברוך הוא
מערבי עובד אבי רד מצרים הוגר שם תי מעת
וי שם לגוי גדול עצום רו והרי לו על
המצרים ויענו ויתנו עלינו עבודה קשה אתה
מתחיל להודות על הפיוט הזה אתה מודה על
אחת כמה כפולה ומכופלת למקום עלינו
שהוציאנו ממצרים ועשה בהם שפטים ועשה
באלוהים והרג את בכורם עד שאתה מגיע למה
הוא בלנו את בית הבחירה והיא הזיקה אותנו
להביא מהביקורים אז יוצא שכל העניין הזה
תלוי בסדר הבאת הביכורים עד כאן הדברים של
הרשב והרון בא שיבולי הלקט ואומר פיוט זה
נתחבר לאחר החורבן הפיוט הזה חיברו אותו
לא זמן הביכורים לאחר חורבן הבית אל תיקנו
אותו שהמחבר סידר שבחו עד בניין בית
הבחירה כדי להמשיך אחר כך ולומר פסח שהיו
אבותינו אוכלים בזמן שבית המקדש היה קיים
מה שמע שהפיוז מתחבר לאחר החורבן זה מה
שנאמר כאן לא כמו שכותב הר שבץ שזה היה
שיר שאמרו אותו על הביקורים כמו שאמרנו
בפיוט הזה ישנם 15 בתים 15 בתים אילו עשה
בהם שבטים אילתה באלוהים והרג את בכוריהם
נתן לו את ממונם יש שמה 15 שבחים באים כל
המפרשים ממש ראשונים ואחרונים ומנסים
להבין מה זה המספר 15 מה זה ה-15 שבנוי
כאן צריך לדעת דבר אחד שלא רק זה 15 גם
הסימנים בליל הסדר בנוי על 15 קדש ורחץ
כרפס יחס גם זה יש לך 15 עד הסוף שאתה
מגיע בסוף הלל נרצח יש לך 15 אז גם זה 15
וגם את ה אילו הוציאנו ממצרים כמה מעלות
טובות למקום עלינו גם כן 15 והשאלה מה זה
המספר הזה 15 יש אומרים שהמספר הזה מכוון
כנגד
15 15 שיר המעלות שכתב דוד המלך דוד המלך
כתב 15 שיר המעלות וכנגד זה נאמרו כאן 15
הודעות לקדוש ברוך הוא בספר שנקרא גאולת
אבר עשו גם 15 מדרגות
בין עזרת ישראל לעזרת נשים בבית המקדש גם
שם היה 15 מדרגות וה-15 מדרגות גם הם כנגד
זה אומר הרוקח ודע כי מן הארץ ועד הרקיע
שנקרא ערבות ששם הקדוש ברוך הוא נמצא
המרחק הוא 15 למה יש לך שבע רקיעים ושבע
אווירים ביניהם והארץ ביחד 15 אז יש לך 15
אומרת הגמרא במסכת חגיגה אומרת הגמרא שבין
השמיים כל רקיע הוא 500 שנה ובין רקיע
לרקיע גם 500 שנה אז יש לך שבע רקיעים
ועוד שבע אווירים ביניהם יפה מאוד כותב
הגאון מוילנה אני 15 למה כנגד 15 דורות ש
מאברהם ועד שלמה אברהם אבינו הראש של
האומה הישראלית ושלמה בנה את בית הבחירה
איך מסתיים הבית ה-15 הוא בנה לנו את בית
הבחירה
לכפר על כל עוונותינו אז ה-15 זה בניין את
הבחירה מי בנה את בית הבחירה שלמה המלך אז
לכן אתה מתחיל מאיפה אברהם יצחק יעקב
יהודה פרץ חצרון רמ מנדו נחשון סלמון בועז
עובד ישי דוד שלמה אז שלמה הוא ה-15 והיות
וא ה-15 לכן ה-15 הוא בנה לנו את בית
הבחירה יש כאלה שכתבו שזה מכוון כנגד
בריאת שמיים וארץ איך נברא השמיים וארץ
כתוב בפסוק כי ביח השם צור עולמים יה השם
צור עולמים השם הזה י וה מספרו 15 לכן חוץ
מזה יש לנו הקדוש ברוך הוא יושב ברקיע
שנקרא ערבות ונאמר בפסוק בספר תהילים סולו
לרוכב בערבות בי שמו אז זה ה-15 וכנגדו
אמר דוד המלך 15 שבחים לך השם הגדולה
והגבורה והתפארת והנצח וההוד וכולי 15 בא
הספר שנקרא זבח פסח לא ר בנל ואומר שזה
מכוון כנגד 15 שבחים שכותב הנביא יחזקאל
שעשה הקדוש ברוך הוא לעם ישראל בצאתם
ממצרים מה הוא מונה שמה הוא
פרס הקדוש ברוך הוא פרס ופרוס כנפי עלייך
וחסך רתך ושבה לך וצך במים וסכך בשמן
ואעדך עדי ואתנה צמיד על ידיך ורביד על
גרונך אז מופיע פה כל הדברים נפלאים
שהקדוש ברוך הוא עשה לכנסת ישראל אומר
המהרל ודע כי ה-15 הוא מספר מלא מתוך 30
כידוע לכולם
שהירח הסיבוב שלה הוא 30 יום מתי הירח
נמצאת במילואה ב-15 היום עברנו טו בשב זה
היה היום ה-15 זה המילוי שלו המעניין הוא
שמופיע בפרשת בוי כתוב בפרשת בו שהמנייה
של 15 מגיע עד שלמה שלמה נקרא בלשון המדרש
שי הר באשלמותא הוא נקרא מה שנקרא הירח
בשלמותו כך הוא אומר משם ואילך מתחיל
הירידה של עם ישראל עד שמגיעים לדור ה-29
שם היה צדקיה המלך שמה עשה לו עוואר את
עיניו ברגע שהוא ו את עיניו הוא נהיה
עיוור וזה החושך ביום ה-29 נהיה חשוך
בעולם אומר המהרל ודע שיש טו מעלות בעשרה
ויש מה יש יש לנו טו מעלות באזהרה וטו שיר
מעלות בתהילים כי בשם יק ברא השם שתי
עולמות וכמו שנתבאר לאיל וכן הירח עולה טו
מעלות טו ימים בחודש ולא יותר עד תכלית
מולו ולאחר מכן הולך ויורד לאחר מכן הוא
יורד ולכן מוזכרים פה 15 מעלות עד כאן
הדברים שכותב המהרל דבר נפלא בא החידה
במדבר קדמות ואומר ולמה יש כאן 15 הודעות
ולמה יש 15 מעלות בעזרת ישראל לבין עזרת
נשים ולמה כתב דוד המלך 15 שיר המעלות לפי
שהאבות הקדושים חיו ביחד 15 שנה האבות
הקדושים אברהם יצחק ויעקב ראו אחד את השני
15 שנה החשבון פשוט אברהם מתי נולד לו
יצחק אבינו שהוא היה בן 100א שנים יפה
מאוד מתי ילד יצחק אבינו את יעקב שהוא היה
בן 60 שנה
שיעקב אבינו שיעקב אבינו היה בן 15 נפטר
אברהם אבינו בן כמה הוא נפטר היה בן 175
ואם אתה אומר שיצחק אבינו ילד אותו בגיל
60 אז מ-60 עד 175 כמה יש לך ש 155 שנה
אומר החידה יוצא שאברהם יצחק ויעקב חיו
יחדיו 15 שנה ולכן בזכותם עם ישראל ניגל
ממצרים ולכן היות ועם ישראל ניגל ממצרים
ללכן ההודעה שמופיעה פה כמה המעלות טובות
למקום עלינו מחובר סביב הספרה 15 יש כאלה
שאומרים שדבר הזה מחובר כנגד מה כנגד 15
וים שביצי ונכון וקיים וישר ונאמן ואהוב
וחביב ונחמד ונעים ונורא ואדיר ומתוקן
ומקובל בטוב ויפה הדבר הזה עלינו יש שמה
15 וים 15 וים כנגד מה לאמת את פרשת יציאת
מצרים אתה מאמת הפסוק האחרון בפרשת צ
אני השם אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ
מצרים להיות כם לאלוקים אחרי זה אתה אומר
ויציא ונכון וקיים וישר ונאמן אני מאמת את
הדברים האלה אנחנו
מאיימים מאמתים את הדברים ולכן מופיע שם
15 מה זה המספר 15 אז השולחן רוך כותב שאם
אדם מתפלל ביחיד אומר קריאת שמע ביחיד
יכוון בטו וים שבאמת ויציב שעולים 90 מה
זה 90 אם אתה לוקח ו' שמספרו ש ואתה מכפיל
ש ו-15 כמה זה זה 90 10 זה 60 ועוד ח זה
30 ביחד זה 60 כנגד מה זה אומר לכוון בטו
וים שבאמת ויציב שעולים צדק והם כנגד ג
שמות ההוויה שכל אחד מהם עולה 26 ביחד עם
ד' אותיות הרי 30 30 * 3 90 אומר הרמ ויש
עוד טעם מה פתאום מונח הזה בעניין הזה זה
ט מה מונח בתתו ולך 15 פעמים ו' עולה מספר
90 והקריאה נחשבת אחד הרי צדיק א' וצא כ
גמטריה של המילה אמן אמן מספרו 91 והוא
כנגד מה הוא כותב שמה כנגד העניין של שם
הוייה ככתבת ו כקריאת איך אתה כותב הווייה
אתה כותב הוייה יקוק איך אתה קורא אותו
אדנ י אדי מספרו כמה 65 הווייה כמה
בגימטריה 26 26 ועוד 65 זה 91 יפה מאוד
היום יצאנו מראש השנה לאילן גם אילן
בגימטריה 91 ולכן אברהם אבינו הושיב את
כולם תחת האילן לבדוק אותם עם עובדי עבודה
זרה כי אילן גם גימטריה 91 אז הכל מתחבר
למספר הזה בסיעתא דשמיא טוב אחרי שלמדנו
את זה אני רוצה
ברשותכם לעמוד ע על דבר נפלא
בפיוט
ה-13 שמופיע
ב במזמור הזה שאמרנו כמה מעלות טובות
למקום עלינו אומר פיתן אילו קרבנו לפני הר
סיני ולא נתן לנו את התורה דיינו אם היה
מביא אותנו להר סיני בלי לתת לנו את התורה
דיינו כל אחד שואל את עצמו איזה עניין יש
לתת לנו לבוא איתנו להר סיני בלי לתת את
התורה בשביל מה לעשות תמונה תמונת מחזור
בשביל מה הבאת אותנו לשם אילו קרבנו לפני
הר סיני ולא נתן לנו את התורה דיינו למה
מה היית עושה שמה מה מונח כאן בזה שבאנו
לפני הר סיני רבותיי אילו קרבנו לפני הר
סיני זה הפסוק הראשון במ מדר סיני בחודש
השלישי לצת בני ישראל מארץ מצרים ביום הזה
באו מדבר סיני זהו אילו קרבנו לפני הר
סיני הגענו להר סיני דיינו יפה מאוד
רבותיי מה יש בעניין שבאו לפני הר סיני מה
מונח בזה אני לא יודע להגיד לכם אם ספרתי
40 פירושים או 50 פירושים מה יש בביאה להר
סיני מה מונח כאן אני רוצה לקחת אחד מהמהם
ועליו לבנות את השיעור אבל פשוט קצת
להשאיר לנו את הידע כותב הרש בם בהר סיני
ראינו את הקדוש ברוך הוא והיות וראינו את
הקדוש ברוך הוא זה המעלה הגדולה שהייתה
שמה גם בלי קבלת התורה גם זכינו אתל זה
כותב ה אבן שעל ידי שמיעת כל הקדוש ברוך
הוא גם לי קבלת התורה לא שלטה רימה ותולעה
בכל אלה שהיו במעמד הר סיני מופיע בגמרא
במסכת בבא בטרה באגדות רבא בבא חנא שרבא
בבא חנא שאל אותו הישמעאלי שלקח אותו
במדבר סיני שאל אותו אם הוא רוצה לראות
אתרים שקשורים למה שקרה לעם ישראל במדבר
אמר לו כן אמר לו תה ואכ ולך מתי מדבר בוא
אני אראה לך איפה נמצאים מתי המדבר לקח
אותו לסיור מודרך איפה נמצאים מתי המדבר
טוב הוא הראה לו את מה צריך לדעת שמתי
המדבר היו מפוזרים בכל ה-42 תחנות שעם
ישראל חנה במדבר איפה שחנו בתשעה באב שם
היה שמה כברים כי כל ליל תשעה באב נכנסו
לתוך הקברים אז במקום שחנו שנה אחת היה
שמה 15,000 כברים במקום שחנו שנתיים היה
30 אל כברים במקום שחנו שש שנים היה כמה
90 אל במקום שנקרא קדש כמה הם היו כמה היו
19 שנה כמה קברים היו שם
285 אל כברים היה במקום שנקרא קדש אומר לו
הישמעאלי אתה רוצה שאני אראה לך את מתי
המדבר כן למה לא אומר רבא בבא חנא הוא לקח
אותי לשם ראיתי את מתה המדבר צריך לדעת
שאיין עליהם עצבות אין עליהם בטון אז
בערבות השנים הרי כל אחד חפר לעצמו בור
נכון הרי לא פרו בורות לא מה כל אחד חפר
לעצמו בור לילה קודם הוא נכנס לבור הוא
בדק אם זה נוח לו לא נוח לו סידר את עצמו
שם יותר חול פה שיהיה לו נוח על הראש זה
לא כמו שדוחפים אותך אף אחד לא שואל אותך
אם זה נוח או לא שמים סוגרים הולכים הביתה
וזהו ככה יש לחמה שם סידר כל אחד סידר
לעצמו גם לא חפרו בורות גדולים למה אם אתה
צריך לצאת מחר בבוקר לא כולם מתו איך תצא
אם זה בור שלוש מטר עומק תצא מישהו יוציא
אותך אז עשית בור קטן כזה של 50 סנטן שגם
אם אתה יוצא החוצה אתה שם רגל ואתה בחוץ
צ'יק צ'ק הכל בסדר גמור נו נפלא אז ככה
שכבו אנשים ומי שנגזר עליו למות נשאר שם
בתוך הבור בבוקר הגיעה המשפחה שלו שמו חול
שמו פתק מאס פה נתמה כ לביש וזהו סגור
העניין סגור וזהו אומר הב במחנה ברבות
השנים הגיע רוח הגיע רוח והזיזה את כל
הכיסויים של הקברים ואז נחשפו כל המתים
אומר רב בבב חנה ראיתי אותם כך הוא אומר
ראיתי אותם כולם שכבו על הגב ודמו כ מבשמי
זה דמו במבס מו כולם נראו כמו שיכורים
כולם נראו מחוייכים צבע טוב לא לבנים כמו
מת לחיים ורודות היו נראים בפורת יוסף אחד
אחד יוצא מן הכלל ככה הוא נראים מספר שם
הרב אב בחנה שור רא אחד מהם שהולך עם יושב
עם שוכב עם רגליים מקופלות או מה שנקרא
תפס תנוחה לא פחות ולא יותר תפס נוחי עם
רגליים מקופלות וככה הוא מת אי אפשר היה
להוריד לו את הרגליים זה נשאר ככה תקוע
כמו הר אי אפשר להציע אותם בקיצור הוא
מספר איך שהוא נכנס מתחת לברכיים שלו איזה
גובה זהיה הוא נכנס עם הגמל ולא הצליח
להגיע עם החרב שלו עד הכיפוף של
הברכיים שואל הפרק את רב לזר איך יכול
להיות דבר כזה שלא אכז אותם רימה ותולעה
רב ה ברב חנה עבר מאז מעמד הר סיני 1500
שנה מאז דור המדבר איך יכול להיות אנשים
בשר שחשוף לשמש 1500 שנה ואף אחד מהם לא
היה רקוב כולם שכבו על הגב ודמו כ מבשמי ו
עכשיו הלכו לישון לחיים ורודות אומר השי
פנים שוחקות כולם היו נראים הכי טוב איך
יכול להיות דבר כזה אומר הפרקי דרב אלעזר
כל מי שעמדה רגלו על הר סיני לא אחזתו
רימה ותולעה כל מי שהיה בהר סיני לא אחזתו
רימה ותולעה אם ככה אומר לנו הראבן תבין
טוב מאוד אילו קרבנו לפני הר סיני ולא נתן
לנו את התורה דיינו שמה בזה שעם ישראל עמד
על הר סיני אז לא היה להם רימה ותולעה
הרוקח אומר כיוון שהגיעו להר סיני שם שמרו
את השבת הראשונה שנאמר ויחן שם ישראל כנגד
הר שמרו שבת בתולדות אדם הוא כותב שבקרתם
לפני הר סיני נעלו ישראל מאוד נזדכך שכלם
והשיגו מדעתם כל התורה כולה הם כל כך
התרוממו מבחינת הדעת שלהם שהם השיגו את כל
התורה כולה כמו שהאבות הקדושים בדעת שלהם
השיגו את כל התורה כולה אומר האל שך כיוון
שהגיעו להר סיני תעלו במדרגת נבואה שיכלו
לשמוע מפי הקדוש ברוך הוא את עשרת הדיברות
בספר בים דרך על הגדה של פסח הוא כותב דבר
נפלא ביותר אומר הרב אילו קרבנו לפני הר
סיני ולא נתן לנו את התורה המעלה הגדולה
שזכינו שם זה לקבל את מידת הענווה אין לך
מידה יותר טובה ממידת הענווה מידת הענווה
היא המידה הכי טובה מאיפה אני יודע כך
כותב אדונינו הרמבן באיגרת הרמבן המפורסמת
שכל אחד אומר אותה כותב הרמבן באיגרת לבנו
וכאשר תינצל מן הכעס תעלה על ליבך מידת
הענווה שהיא מידה טובה מכל המידות הטובות
אין לך מידה טובה אמנה שנאמר זה מה שכתוב
בפסוק עקב ענווה יראת השם אין לך מידה
טובה יותר ממידת הענווה נו אם ככה רבותיי
שעם ישראל הגיע לשם הגיעו למצב של ויחד שם
ישראל כנגד ר מה אומר רשי כאיש אחד בלב
אחד איך אתה יכול לראות שיהיה כאיש אחד
בלב אחד אלמלא בן אדם יש לו מידת הענווה
הוא לא יכול להגיע להיות כאיש אחד בלב אחד
אומרת הגמרא במסכת סוה אומר רבי יוסף
לעולם ילמד אדם מדעת קונו שהקדוש ברוך הוא
הניח כל הערים והגבעות וישכן שכינתו איפה
על הר סיני הקדוש ברוך הוא עזב את כל
הערים והגבעות איפה הוא שם את השכינה שלו
על הר סיני שם הוא שם את השכינה שלו למה
הוא בחר בהר סיני הגיע הר תבור והגיע הר
כרמל זה אמר עלי תנתן תורה וזה אמר עלי
נתן תורה אמר הקדוש ברוך הוא לא נותן את
התורה לא פה ולא פה איפה ה נותן את התורה
איפה בהר סיני אתם כולכם יש לכם גיבנת למה
יש לכם גיבנת אתם כולכם הרים גבנונים אתם
יש לכם גיבנת ההר חמד אלוקים לשבטו איזה
הר הקדוש ברוך הוא רוצה הקדוש ברוך הוא
רוצה את הר סיני הר סיני בזה הקדוש ברוך
הוא חושק בזה רצונו אם ככה רבותיי אחרי
שלמדנו את זה באים המפרשים במשנה במסכת
אבות אומר אומרת המשנה משה קיבל תורה
מסיני ומשרה ליהושע שואלים כל המפרשים שם
בפרקי אבות משה קיבל תורה מסיני או בסיני
היה צריך להיות משה קיבל תורה בסיני מה זה
משה קיבל תורה מסיני אומרים המפרשים פשוט
מאוד משה רבנו בענווה שלו מאיפה הוא לקח
את מידת הענווה התבונן משה רבנו שהתורה לא
ניתנה לא על הר תבור ולא על הר כרמל איפה
הקדוש ברוך הוא בחר את ה הנמוך אמר משה
רבנו סימן שהמידה שהקדוש ברוך הוא חושק בה
המידה שהקדוש ברוך הוא רוצה אותה מה היא
המידה מה היא ענווה בחר משה רבנו להידבק
במידת הענווה ולכן עם ישראל למד ממעמד הר
סיני שהקדוש ברוך הוא נתן שם את התורה
להיות דקים במידת הענווה ולכן מה לכן יכלו
להיות ויחן שם ישראל כנגד הר כאיש אחד בלב
אחד כי אם אדם הוא בעל גאוה הוא רק מחפש
דרוך על השני כולם לוקחים לו כולם פוגעים
בו לא נותנים לו את הכבוד איך כותב הרמבן
שמה איך תגיע למידת הענווה כותב לנו הרמבן
ולכן מה אומר הרמבן בשעה שאתה מדבר כל
דברייך היו בנחת וראשך כפוף ועיניך יביטו
למטה לארץ וליבך למעלה ואל תביט בפני אדם
בדברך אמו וכל אדם כותב רבנו הרמבן וכל
אדם יהיה גדול ממך בעיניך כל אחד מהם יהיה
יותר גדול ל ממך ואם חכם או עשיר הוא עליך
לכבדו ואם רש הוא ואתה עשיר או חכם ממנו
מה תעשה תחשוב בליבך כי אתה חייב ממנו
והוא זכי ממך אתה חייב והוא זכאי הוא יותר
בע בעל ממך שאם הוא חוטא הוא חוטא בשוגג
ואתה חוטא במזיק תחפש תמיד שהשני יותר
גדול ממך והשני יותר חשוב ממך והשני יותר
צדיק ממך תחשוב על מידות טובות איך אתה
יכול לחשוב על זה רק אם יש לך מידת הענווה
שהמידה הטובה בכל המידות אדם כזה יכול
לחשוב מחשבות כאלה טובות אלה הדברים בעזרת
השם ולכן אומר הרב דבר נפלא אילו קרבנו
לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה דיינו
מה הרווחנו וקרבנו לפני הר סיני שקיבלנו
שם את מידת הענווה והענווה הביאה אותנו
להיות בחינה של כאיש
אחד בלב אחד ועל זה לבד היה כדאי בא החידה
בחומה תנך פרשת במדבר וכותב אילו קרבנו
לפני הר סיני שואל מה היא מעלת הר סיני
בלי קבלת התורה איזה מעלה יש לזה לבוא להר
סיני בלי קבלת התורה כותב הרב חידה ודע כי
לא נתן הקדוש ברוך הוא התורה לישראל כך
הוא מביא מדרש בשוכר טוב אלא כדי שלא יהיו
עסוקים בלשון הרע ולא בדברי בטלה עם ישראל
שלא יעסוק בלשון הרע ובדברי בטלה אומר
המדרש תנחומא פרשת כי תבוא או ד' לא
היייתה התורה צריכה להינתן לישראל בעולם
הזה ולמה נתן אותה שהכל עתידים להיות
למדים תורה מפי הקדוש ברוך הוא לעולם הבא
בעולם הבא הקדוש ברוך הוא ילמד אותנו תורה
אז למה ניתנה להם בעולם הזה כ שיבוא הקדוש
ברוך הוא ללמדם בעולם הבא ידוע הכל באיזה
פרשה הוא עסוק אם הקדוש ברוך הוא יגיד לך
כתוב בתורה פרשה כזאת וכזאת פרשת מכשפה לא
תחיה כולם יגידו או פרשת משפטים מיד תגיד
כתוב בתורה לא תושק די בחלב אמו או פרשת
משפטים מיד תיבה תב הקדוש ברוך הוא יתחיל
לדבר על שומר חינו ושמר סוחו איפה זה כתוב
פרשת משפטים אתה תדע כל דבר איפה זה כתוב
איפה כתוב לא תגנוב לא תרצח פרש סיטרו ככה
תדע להגיד מיד כל דבר אפו שהוא כתוב כותב
הרב חידה במילה ברגע שהקדוש ברוך הוא קידם
אותנו להר סיני למה הקדוש ברוך הוא נתן
לנו את התורה אומר המדרש כדי שלא נדבר
דברים בטלים ולא נעסוק בלשון הרע ולכן
אומר הרב חידה כשעם ישראל יצא ממצרים
אומרים חזל בזכות ארבעה דברים נגלו במצרים
שמה שלא שינו שמם לשונם מלבושם ולא הה בהם
דלטורין ומספרי לשון הרע אז עם ישראל הגיע
למדרגה רוחנית גבוהה שלא מספרי לשון הרע כ
אפשר לתת להם את התורה הוא אומר בזה
שהתקרבנו להר סיני ופסקה זו המתן וגם היו
גדורים באריות הגיעו למעלה הגדולה הזאת של
קרבנו לפני הר סיני פסקה זו המתן באותו
רגע שפסקה זו המתן התרוממו לדרגות מאוד
מרוממות כך כותב הרב חידה בספר
שלו כפי שהזכרנו מביא את זה הרב חידה
בהרחבה גדולה מאוד להסביר בחומת תנך למה
אי לו קרבנו לפני הר סיני אבל יש לו עוד
ספר בספר שנקרא לחם מן השמיים כותב החידה
בשם ספר המכתם שבאותם ימי פרישה נמסרו להם
סודה סודם ועניינים נפלאים שהיו פועלים
מאוד ליחידי סגולה אני אסביר את הדברים
רבותיי ישנם דברים שאי אפשר ללמוד בגוף
רגיל כאשר אדם חי בגוף רגיל והגוף שלו
אוכל ושותה
אוכל רגיל
קונבנציונלי סודות התורה הוא לא יכול לדעת
כדי ללמוד סודות התורה צריכים לחיות
בפרישות הפרישות מביאה את האדם לדעת סודות
התורה וככל שהאדם פרוש יותר אדם יודע יותר
מאיפה אנחנו יודעים את זה בא הספר אור
גדליה של הגאון רב גדליה שור ואומר דבר
נפלא בטו בחודש אייר הקדוש ברוך הוא נתן
לעם ישראל מן פסקה אחר הרע שהוציאו ממצרים
ואכלו מן מה זה האכילה של המן למה הקדוש
ברוך הוא נתן להם מן חוץ מזה גם שתו בבארה
של מרים אומר הגאון רב גדליה שור דבר נפלא
כתוב הגמורה במסכת מסכת
מחגיגה אומרת הגמרא דע כי בשלושה דברים
אנחנו דומים למלאכי השרת ובשלושה דברים
אנחנו דומים לבהמות במה אנחנו דומים
למלאכי השרת יש לנו דעת כמלאכי השרת
ומהלכים בקומה לקופה כמלאכי השרת ומספרים
בלשון הקודש כמלאכי השרת ובשלושה דברים
אנחנו דומים לבהמות במה אוכלים ושותים
כבהמות פרים ורבים כבהמות ומוציאים ר
כבהמות בשלושה דברים אומר הספר אור גדליה
הקדוש ברוך הוא לא יכול לתת תורה לבהמות
הוא צריך לתת תורה לאנשים שמרומם מדרגה של
בהמה איך אתה מרומם אותם ם רבותיי אין
יותר אוכל שנקרא אוכל קונבנציונלי החרה
שהוציאה ממצרים נגמרה בטו בחודש אייר
מעכשיו מה מתחילים לאכול מן מה זה מן אומר
הזוהר מן זה אוכל של מלאכי השרת זיב שכינה
שנתגלו מן אומרת הגמרא במסכת יומא שאוכלים
מן מה קורה זה נבל באיברים אין לו פסולת
מי שאכל מן לא היה בו פסולת אז גם אכלו מן
ואם אכלו מן אכלו אוכל של מלאכי השרת כבר
הם היו פרושים מאוכל קונבנציונלי דבר נוסף
שתו מבעירה של מרים מה זה בארה של מרים זה
גם מים גבוהים מאוד מים רוחניים אז גם מים
רוחניים גם אוכל רוחני מה עוד גם אין
יציאות מה עוד שלושה ימים לפני מעמד הר
סיני אמר הקדוש ברוך הוא אל תקשו אלישע מה
יש לך מה נשאר לך יתרוממו לשישה כמלאכי
השרת כבר אין לך אוכלים ושותים כבהמה גם
אין לך פרים ורבים כבהמה גם אין לך
מוציאים ר כבהמה אז הפכת להיות במה בשישה
כמלאכי השרת ברגע שאתה מתרומם לדרגה של
שישה כמלאכי השרת אפשר ללמד אותך סודות
התורה אתה גם יכול לראות את הקדוש ברוך
הוא אז מה עשה הקדוש ברוך הוא נתן לנו עוד
שלושה דברים שממו אותנו להיות בדרגה של
מלאך ומלאך יכול לקבל את התורה אם ככה
רבותיי בוא נראה דבר נפלא ביותר ראיתי
פעם פירוש נפלא רבי שמעון בר יוחאי הגיע
למערה נכון הגיע למערה הקדוש ברוך הוא
זימן לו מה הזמן לו עץ חרובים ומים מה עשה
רבי שמעון בר יוחאי כשהוא הגיע למערה חפר
בור ונכנס מ בבור הזה עד איפה עד הגרון
ישב שמה כל היום ישב בחול עד הגרון בתפילה
הוא יצא החוצה ולבש חליפה כך כתוב נכון
ישב לבש חליפה למה הוא לא לבש חליפה כל
היום
למה הוא לא הב ש חליפה כל היום מה תגידו
הוא אמר זה התבלה התבלה מי אמר לך שלכמה
זמן אתה מגיע
לפה אולי אתה נמצא שם רק
שבועיים מאיפה החלטת שאתה אמור להיות שמה
13 שנה אולי באת רק לשבועיים הוריד את
החליפה נכנס לתוך הבור מתי אתה מוריד את
החליפה אתה מוריד את חליפה שעובר כבר חודש
וחודשיים ושלוש וארבע לא על המקום מוריד
את החליפה נכנס בתוך הבור ישב בתוך הבור ד
הגרון כתוב בזל שאליהו הנביא היה בא ללמוד
איתם כל יום כך כתוב בזל אליהו הנבי בא
ללמד אותם את התורה את סודות התורה רבותי
פלא מופלא אם אליהו הנבי בא כל יום ואליהו
הנבי צעק מחוץ למרה מי ודיע להם שמה שמת
הקיסר עמד מבחוץ מה פתאום עמד מבחוץ למה
הוא לא נכנס פנימה הוא כל יום בא אליהם
למה הוא לא נכנס פנימה הוא אמר במערה יש
איזה דין של בית כנסת בית כנסת לא מדברים
פוליטיקה מה אתה מספר שע סד מת מה אכפת לך
סד מת נצר למת מה אכפת לך זה לא מדברים
בבית הכנסת זה מדברים ברחוב אז הוא צעק
בחוץ מי ודיע לרבי שמעון בר יוחאי שמת
הקיסר כנס תודיע לו אומר מה פתאום מדבר
דבורים ילים בתוך המערה קודש קודשים שם
במערה הזאת עוסקים בתורה נשאל את השאלה לא
מבין
אם אם אליהו הנביא מגיע כל יום לא יכל
להגיד לו רבי שמעון בר יוחאי רבי אליהו
אתה יכול לעשות לי טובה לך בבקשה לליבוביץ
פה רבי עקיבא פינת רחוב זכריה תביא לי
חליפה 48 לונג אם אתה יכול להביא לי או
בקיצ שתביא לי תביא לי חלט לחד ברוך השם
בקי ש פרחוני שיהיה לי שם במערה למה הוא
צריך להוריד את הבגדים שלו לשבת בחול עד
הגרון מה זה עשה לו באותם שנים שהוא ישב
בתוכו מה זה עשה לו חורים בתוך הגוף שהוא
יצא מהרע אמר לו החתן שלו מה אמר לו אוילי
שרת בכך תראה מה זה כל הגוף שלך חמ ניתן
מה פיצי לחץ רואים לך את העצמות איפה הגעת
אמר אוי לכי מה אמרת אוי לי אשרך שראית
בכך שאם לא ראית בכך לא הייתי כך תגיד מה
זה לא הייתי כך מה אתה חושב לכתוב זוהר
אתה כותב שאתה יושב רגל על רגל על קוסה
מתנדנדת אוכל הבטיח קר שותה זירו קולה עם
מזגן על
22 מזה לא יוצא זוהר מצה זוהר אתה יודע
איך יוצא במערה שאוכלים חרובים ושותים מים
ויושבים בתוך החול והבשר נרכב ברגע שהבשר
נרכב אפשר להתחיל לגלות לך את סודות התורה
למה כי אתה מתנתק מן החומר שמתנתק מן
החומר אפשר ללמד אותך את סודות התורה
הבנו אומר הרב דבר נפלא אומר הרב חידה
בלחם מן השמיים בשם ספר המכתב
באותם ימי פרישה נמסרו לישראל סודות
ועניינים נפלאים שהיו פועלים מאוד ליחידי
סקולה אתה יודע לאיפה עם ישראל הגיע בימים
האלה התרוממו לדרגה רוחנית כזאת שהם
כמלאכי השרת לא פחות ולא יותר הפכו להיות
מלאכי השרת זאת הייתה המידה שלהם רבותיי
בואו תראו דבר פלא אני רוצה לשאות אתכם
שאלה משה רבנו הקדוש ברוך הוא נגלה אליו
בשנה מה אומר ו הקדוש ברוך הוא למשה רבנו
הקדוש ברוך הוא קורא לו מתוך השנה אומרת
התורה בוא נקרא את
הפסוק משה רבנו מגיע להר המורייה מגיע להר
סיני ומשה עלה ה רואה צו תרו חותנו כהן
מדיין וינהג את הצון אחר המדבר ויבוא אל
הר האלוהים חורבה לאיפה הוא הגיע להר סיני
אומר רשי על שם העתיד נקרא הקדוש ברוך הוא
נגלה אלי מתוך השנה והנה השנה בוער באש
נינו הוא קל והקדוש ברוך הוא קורא לו ויהר
השם כסר לראות ויקרא ליו אלוקים מתוך השני
ויאמר משה משה ויאמר הנני ויאמר אל תקרב
הלום של נעליך מה על רגלך כי המקום אשר
אתה עומד עליו דמת קודש הוא שואל המשך
חוכמה בפרשת השבוע שלנו תגיד עם ישראל
במעמד הר סיני חלץ נעליים או
לא עם ישראל מעמד הר סיני חלץ נעליים או
לא עם ישראל חלץ נעליים או לא לא לא חלט
עלי מאיפה אתם יודעים שהוא לא חלט כי לא
כתוב שהוא חלט יפה מאוד ואל משה אמר לה
אלי אתה ואהרון אדב ואביהו ו70 מזקני
ישראל עלו להר סיני הורידו נעליים לא יפה
מאוד משה רבנו עלה למרום למשה אמר וי שם
עם השם 40 יום ו4 לי לחם לא אכלתי ומים לא
שתיתי הלך עם נעליים או
בלי הלך עם נעליים או בלי אם שואל לא מבין
שואל להמשך חוכמה פרשת השבוע
בשנה בשנה הוריד נעליים אין שמה כלום שני
עוד אין מאמר הר סיני הוא נקרא הר האלוקים
על שם העתיד אומר הקדוש ברוך למשה רבנו
בקשה תוריד
נעליים מגיע למעמד הר סיני כבר המעמד ד
הקדוש ברוך הוא יורד על הר סיני כולם
עומדים עם נעליים לא קרוקסים נעליים כולם
עם נעליים משה רבנו עולה למרום עם הנעליים
שואל המש חוכמ לא הבנתי עוד לפני שהיה
כלום אומר לו שאל נעליך אחרי שיש הר סיני
והקדוש ברוך הוא יורד כולם עם נעליים איך
זה מסתדר אומר הרב משך חוכ מ פרשת השבוע
אתה יודע מה פירוש
הדבר לפי שמשה רבנו היה טרום הפרישה שלו
משה רבנו עדיין לא פרץ מן החומר אבל עם
ישראל במים דר סיני כבר פרשו מן החומר
ברגע שהם פרשו מן החומר כבר לא צריכים
להוריד נעליים כי כל כולם גוש של קדושה אז
לא צריך לחלוץ נעליים משה רבנו הגיע למצב
של מה משה רבנו ואל משה אמר ואתה פה עמוד
עמדי אתה לא חוזר הביתה אחרי מעמד הר סיני
י משה רבנו נשאר פה פרוש מהבית ג גמר
הפרישות משה רבנו וזאת הברכה אשר ברך משה
איש האלוקים מחציו במל אלוקים מחציו במט
איש הוא יכול לעלות את השמיים עם מה עם
הנעליים ביחד משה רבנו התרומם לדרגה כזאת
שהוא כבר לא צריך פרישות הוא כבר התרומם
לדרגה הזאת יוצא שמה שעם ישראל רמות האלה
הגיע למה לתפקיד כזה של פרישות והתעלות
שגילו לנו כותב החידה בספרו לכים מן
השמיים בספר המכתב שזכינו להתעלות הרוחנית
הזאת שעם ישראל זכה להגיע את מה להגיע
לדרגה כזאת שלא צריך לחלוט נעליים במעמד
הר סיני עד כדי כך היו פרושים מן החומר
אומר המשך חוכמה רבותיי יש כאלה שלא שמים
את הדגש דווקא לנושא שאילו קרבנו לפני הר
סיני ולא נתן לנו את התורה אלא שמים את
הדגש דווקא ולא נתן לנו את התורה אילו
קרבנו לפני הר סיני ולא נתן לנו אלא היה
קורה לכל אומות העולם ונותן את התורה
לכולם הרי מה כתוב שהקדוש ברוך הוא פנה
לאיפה השם מסיני בא רח מסיר למה הופיע מהר
פרן מתה מרבות קודש פנה לכולם אם רוצים
לקבל הקדוש ברוך הוא הה נותן לכל האומות
את התורה לא רק לנו לא היה אשר בחר בנו
מכל מאיתנו גם דיינו אם כולם ה מקבלים את
התורה זה גם טוב יש כאלה שאומרים לא אילו
קרבנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה
כי הקדוש ברוך הוא נתן לנו לפסוק
בתורה אמר אתם פוסקים ומה שאתם אומרים אני
עושה אם אתם אומרים היום ראש חודש אני
הולך אחריכם
מה שאתם קובעים אני מחוייב לזה אילו קרבנו
לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה לפסוק
גם דיינו אלה הדברים שאומרים רבותינו
הייתי רוצה ללכת לפירוש אחד של בעלי
התוספות מה המעלה הגדולה של קרבנו לפני הר
סיני אומרים בעלי התוספות דבר ראשון כמו
שאומר החידה שפסקה זו המתן כמו שאומרת
הגמורה בשבס דף קמו עם ישראל שעמד למרגלות
הר סיני פסקה פק זו המתן אומות העולם שלא
עמדו למרגלות הר סיני לא פתקה זו המתן
יוצא שעם ישראל הגיע למדרגה של מה של פסק
זו המתן כותב הרב בעלי התוספות
ודע שמשום כך נרפאו כל המומים שהיו בעם
ישראל ברגע שעם ישראל הגיע להר סיני כל
החולים
תרפו אתה אומר אילו קרבנו לפני הר סיני
ולא נתן לנו את התורה שאלת מה הרווח הגדול
הרוח הגדול שכל החולים תרפו הגענו להר
סיני כך כותב כך כותב העלי התוספות יסוד
הדברים מופיע גם ברשי בפרשת השבוע לאחר
מעמד הר סיני אומרת התורה בפרק כ פסוק רק
כ פסוק ט וכל העם רואים את הקולות ואת
הלפידים ואת כל השופר ואת הר השן ויר העם
ינו ויעמדו מרחוק אומר רשי וכל העם רואים
מלמד שלא היו בהם סומין ומנין שלא ב עלמים
תלמוד ומר ויענו כל העם יחדיו ומנין שלא
היו בהם חרשים שנאמר נעשה ונשמע סיים
שכולם שמעו מה שם פה רשי את המכילתא שמה
נרפא לא היה בהם סומים ולא היה בהם חרשים
ולא היה בהם עלמים ומה קורה מישהו שלא היה
לו יד נרפא או לא על פי רשי הזה לא רשי
הזה כותב רק מה נרפא שומין אילמים חרשים
ככה רשי כותב רק שלושה איברים שנמצאים
בראש זה מה שתוקן כך כותב רשי ושמה מחילת
פלא גדול רשי הקדוש פעמיים בשס פעמיים בשס
כותב שכולם נרפאו במעמד הר סיני אף אחד לא
נשאר חולה איפה שם בגימורי הזאת באבזור חב
בשבס קמו אומרים חזל ישראל שעמדו למרגלות
הר סיני פסקה זו המתן אומות העולם שלא היו
בהר סיני לא פסקה זו מתן כותב רשי מסכת
אבוד
זורים ישראל שעמדו על הר סיני ונתק מכל
מום דכתיב כולך יפה רעייתי ומום אין בך כל
עם ישראל נרפא זאת אומרת שהריחו היה מכל
המומים וכאן רשי כותב מה רק מה שמיעה
ראייה ודיבור אלה השלושה אותו דבר רשי
בשבץ קמו וכל ש דו על הר סיני נתקדשו
וטהרו ונרפאו מכל מום עברים ופסחים שהיו
בישראל כולם נרפאו מכל האיברים והפסחים
רשי כותב במים בשס שכל האיברים תוקנו
רבותיי מדרשים שבע מדרשים מדברים מה נרפא
ומה לא נרפא אני מכיר לכם רבותיי הפסוק
מדרש רבא קורבו יב במדבור בו ז אומר המדרש
כולך יפה רעייתי ומומן בך אומרים חזל מדבר
בישראל תני רבי שמעון בר יוחאי אומר בשעה
שעמדו ישראל לפני הר סיני לקבל את התורה
לא היו בהם לא סומים ולא חרשים ולא שותים
ולא אלמים ולא פסחים ולא חיגרים ועל אותה
שעה הוא אומר כולך יפה רעייתי מה הוא אומר
כאן הוא לא אומר רק שומים חרשים ולמים מה
הוא אומר גם לא ים והוא אומר גם לא פסחים
והוא אומר גם לא שותים אז זה לא רק זה
בשיר השירים על הפסוק הזה תני רבי שמעון
בר יוחאי אומר בשעה שעמדו ישראל לפני הר
סיני ואמרו כל אשר דיבר השם נעשה ונשמע
באותה שעה לא היו בהם זבים ולא מצורעים
ולא חיגרים ולא סומים ולא אילמים ולא
חרשים ולא שותים ולא שממן שממן זה משוגעים
ולא טיפשים ולא חלוקי לב כולם ברוך השם
נרפאו במים הד הר סיני כך כותב רבי שמעון
בר יוחאי בשיר השירים פרק ד' מה רשי עושה
רשי כתב רק מה רק שלושה דברים ככה רשי
כותב כאן במחלתה בא המדרש בפרשת השבוע
תנחו מהאות ח אומר המדרש רבא בפרשת נסו
בשעה שיצאו ישראל ממצרים היו רובם בעלי
מומים כותב כאן אומר המדרש דבר נורא עם
ישראל יצא מצרים רובם של האנשים שיצאו
ממצרים היו בעלי מומין שמעתם רוב האנשים
יצאו ממצרים 600,000 גברים כולם רחמנא
ליצן רובם של אנשים מה זה רובם אם יש לך
600,000 אתה מדבר על כמה למעלה מ-300,000
אנשים חולים ייצאו ממצרים יצאו ממצרים
ואתה מדבר איתי אחרי שמה שחצי שנה לא היו
בשעבוד מצרים חצי שנה בראש השנה פסקה
עבודה מאבותינו במצרים אתה מדבר על
השבויים שיצאו ממצרים שיצאו מהשבי אחרי
שנה וחצי תראי איך הם נראים תראה איך הם
נראים שנה וחצי אחרי זה רבותיי אחרי 86
שנה של עבודת פרך רובם של עם ישראל אומר
המדרש היו בעלי מומין למה אומר המדרש מפני
שהיו יגעים בטיטו בלבנים ועולים לראש
הבניין ומי שהוא בונה על ידי שהיו עולים
לראשי אדימוס אבן נופלת עליו וקוט את ידו
קורה נופלת עליו קוטעת רגלו ואז נכנס התית
בעיניים והוא נשתמע עושים שמה שפריץ של
תית משריט פה בתוך העין אין טיפות של
דוקטור פישר לסלק את זה ואז מה נכנס בעין
עושה לו קורע לו שם את הרשת ונגמר ונהיה
עיוור ומה קרה והוא נשתמע והיו בעלי מומים
כיוון ש שבאו להר סיני רבותיי מה שמע
שבקריאת ים סוף כולם עוד היו פצועים הלכו
צולים עם כיסאות גלגלים עם אינפוזיות ככה
אנשים הלכו כיוון שהגיעו להר סיני אומר
הקדוש ברוך הוא ככ היא כבודה של תורה
שתינתן תורה לבעלי אומין זה כובד וירו
שנותן תורה ל60 ריבו שחצי מהם נכים זה
כבודה של תורה מיד אומר הקדוש ברוך הוא
למלאכי השורש אמר אמר הקדוש ברוך הוא מה
אולי אני אחכה עד שיוולד דור חדש יוול דור
חדש עוד 50 60 שנה יכל אלה המומים ימותו
ואז יוולדו ילדים יאים אמר עכשיו אני
אמתין עם קבלת התורה עוד 50 60 70 שנה עד
שכל הנכים ימותו מה פתאום הרי אני משם מתן
תורה מה עשה הקדוש ברוך הוא אמר למלאכי
השרת תרדו אצל ישראל ורפו אותם שלח את כל
השליחים שמלאך רפאל וריה את כל החולים
כולם התרפאו תידע לך אתה רוצה ראיה שכן
אומר רבי יהודה ברבי סימון מנין שלא היה
בהם חיגרים שנאמר ויתיצבו בתחתית ההר אם
הם עמדו כולם סימן שמאש היה להם רגליים
מני שלא היה בהם ומ גדמים מאיפה אתה יודע
שלא הי קטועי הידיים שנאמר כל אשר דיבר
נעשה ונשמע אם איין לך ידיים אתה לא יכול
לעשות שום דבר ומני שלא הה בהם חרשים
שנאמר נעשה ונשמע אם הם שמעו סימן שלא
חרשים ומני שלא בהם שומים שנאמר וכל העם
רואים את הקולות אז יש לך ראייה ומני שלא
היה בהם אלמים שנאמר וינו כל העם יכתב
סימן שמה שהם דיברו ממ אין אתה למד
מהפסוקים האלה אומר המדרש יש לך ללמוד
מהפסוק וכל המחלה אשר שמתי במצרים לא השים
עליך כי אני השם רופאך אומר רבי יהודה רבי
שמעון הואיל וחידש הקדוש ברוך הוא היות
והקדוש ברוך הוא חידש את עם ישראל והביא
את כולם להיות בריאים קרא לירח הזה לחודש
סיוון שר החודש הוא קרא לחודש הזה שר
החודש למה מה פתאום שר החודש שנאמר בחודש
השלישי אומר העץ יוסף שר החודש החודש הזה
התחדש עם ישראל עם ישראל קיבל חידוש מה
חידוש כולם ברוך השם מי שהיה קטוע לו
איברים גדלו ל האיברים בחזרה חזל אומרים
לכן נקרא החודש הזה גם ירח זיו למה הוא
נקרא זיו שחזר זיום של ישראל הצבע חזר להם
לפנים היו נראים טוב ברוך השם כל זה קרה
כתוצאה ממה המים ד הר סיני כל החולים תרפו
עד כאן הדברים רבותיי בוא נעמוד על שאלה
יפה שואל הספר בים דרך במאמרים שלו בפרשת
יתרו מאמר טז רשי הקדוש כותב מה רק שלושה
דברים נרפאו מה רשי
כותב שמיעה ראיה דיבור אלה השלושה דברים
ככה רשי מעתיק מהמחילות אותו דבר כתוב
בזוהר הקדוש שלא היו בהם סומים ולא היו
בהם עלמים ולא בהם חירשים מה פתאום רשי
תפס את שלושה דברים האלה ולא יותר אומר
רבי ים דרך כתוב בגון מבין על הפסוק איש
יהודי היה בשושן אבירה ושמו מרדכי בן יאיר
בן שמי בן קיש איש ימיני אומר הכהן מוילנה
דע כי ישנם ארבע חושים בראשו של האדם בראש
של האדם ישנם ארבע חושים איזה חושים ראייה
שמיעה דיבור וריח אלה ארבעת החושים ושלושה
נצרכים לתורה לתורה צריכים שלושה דברים מה
צריך לתורה מה ראייה אתה צריך לראות מה
כתוב בתורה תורה שבכתב היא אתה יכול למרה
בעל פה שמיעה זה תורה שבעל פה ומה דיבור
הדיבור כדי לדבר על התורה אלה שלושה דברים
למה הריח אומר הגום מבין הריח הוא לתפילה
למה כי התפילה במקום קורבנות ומה נאמר
בקורבנות אישה ריח כרוח ושם אז החלק של
הריח קשור למה לתפילה יפה מאוד תפילה
כידוע לכולם מרדכי נקרא על שם הריח נכון
מרדכי ו מתרגמי ן מורדור אסתר המלכה נקראת
על שם הריח למה קראו לה הדס אז ממילא הכל
מתחבר לחלק של הריח לכן פורים קשור לנושא
של ריחות לנושא של תפילה זה פורים להודיע
שכל ובך לא יבושו להודיע מה הכוח של
התפילה כמו שכותב הרמבם זה הכוח של פורים
יפה מאוד בא הזוהר הקדוש ואומר דבר נפלא
שלושה איברים צריך
למה לתורה מה צריך לתורה עיניים אוזניים
ופה השאר הדברים הריח קשור למה קשור
לתפילה רבותיי זה ודאי שאתה לא צריך אם
מישהו נקטה לו אצבע אתה לא צריך את האצבע
לתורה נכון למרות שאתה עושה כל בחומר אתה
עושה ככה עם האצבע מי שאין לו אצבע גם
יכול לעשות ככה לא צריך לעשות ככה אם אין
לו אז הוא עושה ככה זה גם עובר מה צריך
לתורה ראייה שמיעה ודיבור בא רבי ים דרך
ושואל שאלה יפה מאוד אני אראה לך הגמרא
ששני אילמים ידעו את כל התורה כולה איפה
זה מופיע כמו רבי חגי דף ג' אני תרי אלמי
תב בשבו שדי רבי שני אלמים למדו אצל רבי
הוא לא ידע אם מבינים את השיעור לא מבינים
את השיעור היו יושבים מולו אומרת הגמרא
והיו מנדנדים עם הראש הנידי בר ושיו היו
עושים ככה עם הראש כל הזמן הוא אמר רעיון
עושים ככה יפה מאוד הוא לא ידע הבין או לא
הבינו יכול להיות שהם אנשים נימוסים אמרו
להם שם במכון שמיעה אמרו תעשו ככה הכל
בסדר גמור כן מבין לא מבין נכון מאוד יפה
מוד אתה בא לחתונה יש תזמורת נכון יש לך
ברוך השם שלוש טופים שדופקים ושתיים
שמסבירים למה הם דופקים נכון אחד שואל
אותך מה שואל אותך שאלה אתה לא שומע מה
הוא שואל אתה אומר לו או אתה עושה לו ככה
עם היד הוא חושב שהבנת אותו נכון אתה עושה
ככה עם היד גם אם הוא ככה וככה התנועה
הזאת הי תמיד טובה נכון הכל בסדר אז הוא
ככה עם הראש אתה יודע הבינו לא הבינו לא
יודעים אומרים חזל לאחר זמן התפלל עליהם
רבי ומה קרה הם נרפאו ומה התברר שהם
יודעים אומרים חזל יודעים את כל התורה
כולה ספרי ספרו וכל השס שני העלים האלה
שואל הרבי ים דרך שאלה יפה מאוד תגיד הוא
אומר אז מה אתה צריך פה אם אתה רואה שלמים
גם כן יכולים לדעת את התורה מה אומר הגון
מבינה ששלושה דברים אנחנו צריכים בשביל
לימוד תורה מה צריך בשביל לימוד תורה
עיניים אוזניים ופה הנה יש לך למים
שיודעים את כל התורה כולה כך שואל הרב בים
דרך שאלה נפלא מאוד אלא מה מוכח מכאן שמה
שהפה לא נצרך כדי ללמוד תורה למה נצרך הפה
למה ללמד לאחרים מושה כיב תויו מסיני
ומורו הפה לא נצרך ללימוד פרטי אלא למה
הוא נצרך ללמד תורה לאחרים זה המהות של
הפה אלמים יכולים ללמוד תורה אבל אילם לא
יכול להעביר את התורה באה הגמרא במסכת
סנהדרין ואומרת אדם לעמל יולד אני לא יודע
אם לעמד מלאכה או לעמל פה למה מדכתיב דם
לעמל יולד אומרים חזל זה מה שכתוב מה זה
לעמל לעמל זה תורה מאיפה כותב המרשה מאיפה
אתה יודע שעמל זה תורה לעמל זה ראשי תיבות
ללמוד על מנת ללמד זה לעמל בשביל מה הקדוש
ברוך הוא נתן לך פה כדי ללמד תורה לאחרים
אם למדת תורה הרבה אל תחזיק טובה לעצמך כי
לכך נוצרת מה התפקיד שלך ללמד תורה לעם
ישראל אבל יש כאן עוד פלוס אחד שמה שאתה
לומד לבד הגמרא אומרת מסכת מכות שזה לא
טוב למה אומר הנביא חרב אל הבדים ונעלו
חרב על צברי שונאיהם של תלמידי חכמים
שעוסקים ועוסקים בתורה בד בבד לא טוב
ללמוד תורה לבד למה אדם צריך לללמוד תורה
עם מה עם חברותה כמו שכתוב ו אלא ש מתפש
כתיב אח ונהלו וכתיב הם אשר נעלנו ולא עוד
אלא שחוטים שנאמר באשר חטאנו יוצא שמה
שעיקר הלימוד הו בחברותה אילם לא יכול
ללמוד בחברותה אז לא רק כדי ללמד לאחרים
גם לימוד בחברותא גם הוא המהות שיש לך
בעצם של לימוד התורה בא הזוהר הקדוש ואומר
דבר נפלא וניתנה תורה במזל תאומים למה מזל
תאומים אז הכלי יקר רוצה לומר לפי שהתורה
הם תאומים יש לנו שתי לוחות לוח אחד חמש
דיברות והלוח השני חמש דברות ונאמר על זה
בשיר השירים תאומי צביעה תאומי צביה
הכוונה אומר רשי שם שתי לוחות כאן חמש
וכאן חמש יפה מאוד נתן לנו במזל תאומים
למה אומר הזוהר הקדוש לפי שתאומים הוא
היחידי במזלות שיש לו פה ויש לו עיניים
ויש לו אוזניים יש לו פה לדבר דברי תויו
לכן זה נתן במזל תאומים כך הוא אומר שמה
והגית בהם יומ ולילה לכן יש לו פה כדי
לעסוק בזה לכן נתן במידת התאומים בא החידה
ב ניצוצי אורות ומביא שאלה של הרמד על
הזוהר הקדוש הוא שואל את מי הל מילתא מה
הזוהר כל כך מבסוט במזל תאומים שיש להם פה
אני רוצה לעדכן אותך כותב הרמד גם מזל
בתולה יש לפה בתולה גם כן מה כל כך התרגשת
ממזל תאומים שיש אתהם פה גם לבתולה יש פה
אומר הרב ניצוצי אורות השאלה נכונה אבל
לאישה יש פה היא לא מלמדת תורה הפה שיש לה
זה מה ללימוד תורה מי מלמד תורה מלמד תורה
זה בתאומים שם מלמדים תורה למה שיש לך
שניים שהם ביחד אז אחד מלמד את השני תורה
זה פירוש הדבר אדם לעמל יוולד זה מה שיש
לנו כאן ללמד אחד את השני בחברותה אם ככה
רבותיי נוכל להבין שעם ישראל שעמד למערות
הר סיני התרומם למדרגה של מה של מלאכי
השורש זה המדרגה שעם ישראל התרומם סודות
גילו להם וכל החולים נרפאו אם ככה נוכל
להבין דבר נפלא היום עברנו טו
בשבט כותב כותב דוד המלך במזמור צב
בתהילים צדיק התמר יפרח כארד בלבנון ישגה
מה יותר גדול מה יותר גדול צדיק שומל תמר
או כארץ בלבנון ג מה יותר לגובה תמר או
ארז ודאי שארז עולה יותר גבוה מה אתה משבח
אתה רושן ראשון צדיק התמר יפרח כארז לבנון
גה למה ארז אדם שלומד לבד עם עצמו יכול
להגיע לפסגות הרבה יותר גבוהות מאשר צדיק
שהוא תמר למה יושב למד יושב וגורס וגורס
וגורס נכנס בבוקר יוצא בערב יודע את כל
התורה כולה שת בכל התורה כולה אבל מה הוא
גודל לעצמו ולא נותן לאחרים צדיק מה הוא
כתמר מה תמר הוא לא מתמר גובה כמו ארץ אלא
מה הוא נותן פירות לאחרים אחד שנותן פירות
לאחרים הוא לא עולה לפסגות אבל הוא נותן
פירות לאחרים אחד שנותן פירות אחרים המעלה
שלו יותר גדולה למה למה כי אדם לעמל יולד
ללמוד על מנת ללמד לכן התורה ניתנה כתומים
שאדם ידל ללמד את השני זה התפקיד שלנו
ללמד את השני ולכן רשי מציין שלושה דברים
אוזן עין ופה מה התפקיד של הפה ללמד תורה
לאחרים זה התפקיד שיש לנו שמעתי פעם א לא
זוכר בשם מי שמעתי פעם או ראיתי פעם כתוב
בגמרא במסכת גיטין שבביתה כאשר היה נולד
ילד העיריה הייתה שולחת מה לבית שולחת עץ
ארז כך כתוב ושהייתה נולדת נקבה מה שלחו
מין אחר של של ארד סוג אחר של ארד ומה היו
עושים ם זה היה מגיע חתונה היו חותכים את
זה ועושים עם זה מקלות בחופה את המקלות
בחופה היו עושים עריה עריית ביתר היייתה
שולחת לכל אחד הביתה את ארץ נולד בן העריה
אומרת שלום מזל טוב מגיע לך שלחו לו הציץ
יפה הוא היה נטע את זה בחצר אומרת הגמרא
אשקה דריספק חרבה ביתם מה קרה יום אחד
עברה שמה הכרכרה של בת המלך נכון נשבר
עליהם האופן של הגלגל הם הלכו הורידו את
אחד של ארז כדי להכניס אותו בגלגל ועל זה
התפתחה מלחמה אמרו חפצם חפצם הגיעו הציו
בקיצור התחילו מכות והתחילו מלחמה מזה עצה
כל המלחמה שתשאל את השאלה למה הורידו את
הארזים האלה ראיתי פעם או ששמעתי פעם לא
זוכר בדיוק דבר נפלא רוצים להגיד לזור
צעיר עד עכשיו הייתם
ארזים כל אחד היה בישיבה עלה לפסגות ישב
התרומם הגיע לשמיים האישה הייתה בסמינר
ברוך השם עלתה בפסגות מגיע החתונה אומרים
נגמר הסיפור מעכשיו עולים מה כדי לתת
לאחרים עד עכשיו הייתם לבד מעכשיו נותנים
לאחרים והם ילדים אתה צריך ללמד אותם תורה
צריך להגיש להם מחנך אותם צדיק התמר יפרח
יותר מאשרת בלבנון למה כי הוא נותן פירות
אחרים זה המעלה שלו אלה הדברים שמביאים
רבותינו בא הספר שמן ראש ונותן עוד דבר
יפה מאוד אומר השמן ראש כתוב בחז הקדושים
שבמים דר סיני מה נאמר עליו אני אמרתי
אלוקים אתם ובלי עליון כולכם זה מעמד הר
סיני מה זה אני אמרתי את אני אלוקים אתם
כיוון שעמדו ישראל למרגלות הר סיני מה קרה
פסקה זו המתן אם פסקה זו המתן אמר הקדוש
ברוך הוא נמחק החטא של אדם הראשון אם נמחק
החטא של אדם הראשון אז מה קרה עכשיו אין
יותר חטאים חזרנו למדרגת אדם הראשון לפני
החטא אדם הראשון לפני החטא לא נגזר עליו
עונש מוות אז מה הוא היה אמור להיות חי
לעולם זה מה שאמור לחיות אני אמרתי אלוקים
אתם ובלי עליון כולכם מה זה אלוקים אתם
אתם תהיו כ אלוקים אומר הרב שמן ראש
אלוקים אין בו מום אלוקים הוא מושלם אין
בו שום מום אמר הקדוש ברוך הוא אני אמרתי
אלוקים אתם אתם הופכים להתרומם לדרגה של
אלוקים לא יהיה בכם שום מום זה המעלה
הגדולה שיש לכן הקדוש ברוך הוא ריפה אותם
לא רק בגלל שאין זה כבודו של טויו שנתן
התורה למי שיש בו מום אלא מה יש כאן מימד
נוסף מה המימד הנוסף אתם הופכים להיות כ
אלוקים אני אמרתי אלוקים אתם אין מומים
במי שהוא נחשב כאלוקינו
עם ישראל במעמד הר סיני הקדוש ברוך הוא
הרי הביא את הר המוריה להר סיני כמו שאומר
המדרש בת
מזמור סח עם ישראל היה מוכן להקריב את
עצמו לפני הקדוש ברוך הוא במים הד הר סיני
אתה לא יכול להקריב מי שיש לו מום מי שיש
לו מום לא יכול להיות קורבן אז מה צריך
לעשות צריכים לרפא אותם ואחרי שמרפאים
אותם אפשר לתת להם את התורה לכן היות ום
עקבה כל מום אומרת התורה לא יכול להיות
מוקרב לפני הקדוש ברוך הוא לכן הקדוש ברוך
הוא ריפה אותם כדי שיהיו מוכנים להקרבה
ולכן במים הדר סיני כמה וכמה פעמים
נשמתם מתו וחזר הקדוש ברוך הוא שפח עליהם
תל של דחיה וקמו יוצא שעם ישראל הקריב את
עצמו לפני הקדוש ברוך הוא אם עם ישראל
מקריב את עצמו לפני הקדוש ברוך הוא לא
יכול להיות מצב שמה שם יהיו בעלי מ מומים
ם אלה הדברים רציתי לומר רק דבר אחד
בסיעתא דשמיא הרב אלישיב זכר צדיק לברכה
מרן הרב אלישיב כותב בספר דברי הגודש שלו
שבחג השבועות בשעה שקוראים בתורה
את מעמד הר סיני סגולה בדוקה לכוון בשעת
קריאת התורה על חולים
שמשפילים למי שיש חולה בבית לכוון עליו על
מעמד הר סיני וכשם שהתרפא במעמד הר סיני
ככה תרפו בתאריך הזה שבו הקדוש ברוך הוא
ריבא את כל החולים ככה הוא כותב הרב
אלישיב נו קודש קודשים לול משתינה הייתי
אומר שאותו דבר אפשר לכוון גם בשבת הקרובה
ואני אסביר למה ראיתי דבר נפלא ביותר בספר
שנקרא בשם עמרי יוסף עמרי יוסף של הרבי מ
ספינקה שמביא בשם
רבו הרבי שלו כמדומני היה הרבי מזיד צ'וי
זה היה הרבי שלו הוא כותב דבר נפלא השלה
הקדוש כותב שהקריאה מעוררת הזמן מה זה
הקריאה מעורר את הזמן שאתה קורא על קריאס
ים סוף פירוש דבר שהיום זה קריאס ים סוף
פרשת בשלח היינו בשביעי של פסח שאתה קורא
פרשת בוי אנחנו נמצאים במצב שאתה נמצא
איפה אתה נמצא ביציאת מצרים שאתה קורא
השבת בעזרת השם פרשה סי טרוי אתה יודע
איפה אתה נמצא במים הר סיני מה שאתה נמצא
אתה נמצא במד הר סיני זה נקרא הקריאה
מעוררת הזמן שואל הרב אמרי יוסף שאלה יפה
מאוד יש לנו שתי נבואות על המרכבה על
המרכבה יש שתי נבואות איפה נבואה אחת זה
הנבואה של יחזקאל נכון הוא היה בנהר כבר
והראה מרות אלוקים מופיע בתחילת ספר
יחזקאל את זה מתי אנחנו קוראים מתי קוראים
נבואת יחזקאל שבועות השבת מה אנחנו קוראים
אנחנו קוראים הנבואה של הנביא ישעיהו בשנת
מות המלך וזיהו ויראה את השם יושב על כסא
רם וניסה אומר הנביא ישעיהו שואל הרב ברי
יוסף שאלה יפה מאוד איזה נבואה יותר חשובה
ש ישעיהו או של
יחזקאל איזה נבואה יותר חשובה של ישעיהו
או של יחזקאל הגמרא אומרת ישעיהו הרבה
יותר חשוב ככה אומרת הגמרא מסכת חגיגה למה
אינו דומה אומרת הגמרא בין עיר לביין כפר
ישעיהו נביא היה בן אעיר הגמרא שואלת למה
הנביא ישעיהו לא מפרט את הנבואה שהוא ראה
לפרטי פרטים הנביא יחזקאל מפרט את זה
לפרטי פרטים אומרת הגמרא מה אתה משווה
ישעיהו הנבי היה בין עיר וילו יחזקאל היה
בין כפר מה ההבדל בין עיר לבין כפר אדם גר
בעיר נכון הוא מתרגש שוא רואה בתים גבוהים
רואה בית גבוה 50 קומות 60 קומות הוא
מתרגש לא מתרגש לפני 40 שנה הייתי בניו
יורק פעם ראשונה שהייתי במנהטן לפני 40
שנה הסתכלתי וואלה איזה בתים ווא ווא ווא
משתקים מה הלכתי עם הראש ככה שלא ליפול
אחורה כאלה בתים היום אתה לא צריך לסול
מלא יש לך פה אתה נוסע בתל אביב נכון יש
לך שם 100 קומות בנ ברג פה בזה הכשרת
האישו אר שמה הכל מגדלים נכון מגדלים זה א
יש לך אתה מתרגש מהמגדלים אז בין עיר
שרגיל זה לא מתרגש בן כפר שמגיע פעם
ראשונה לעיר מה הוא רגיל אצלו הבית הכי
גבוה זה הבית והעליה זה מה שיש לו בית
ועליה וילה שתי קומות הוא מגיע וואו איזה
יופי ווואו נכון הוא מתרגש טרקטור מעכבת
או שמחה
וששון ישעיהו הנביא היה בן עיר היה רגיל
חזל הקדושים אומרים שהנביא ישעיהו שיני
למשה בנבואה היה שני למשה רבנו בנבואה אז
הנבואה של ישעיהו הנביא שואל האמרי יוסף
נמצאת בפרשת השבוע נבן הפטרת יחזקאל נבואת
יחזקאל נמצאת איפה בשבועות אומר למה מה
היום היותר חשו שוב הנבואה של ישעיהו או
יחזקאל ודאי שישעיהו אז איפה היה צריך
להיות ההפטרה של ישעיהו בשבועות כאן אני
צריך להביא את ההפטרה של יחזקאל ולא ככה
את ההפטרה של יחזקאל אתה קורא
מתי בשבועות ואת הפטרה של ישעיהו אתה קורא
השבת סימן
שמה שקריאת התורה של השבת חשובה יותר מאשר
קריאת התורה של חג
השבועות אם אלה הדברים שכותב עמרי יוסף
חשבתי לומר דבר נפלא אנחנו לא צריכים
לחכות לחג השבועות כדי לרפא את החולים אם
הקריאה מעוררת הזמן ויש השבת הזאת כוח של
חג השבועות בוא ננצל את השבת הזאת לבקש
מהקדוש ברוך הוא שירפא את כל חולי עמו
ישראל מהמלחמה הזאת ישנם כל כך הרבה אנשים
פצויים למעלה מע אל ו ידיים ורגליים
ועיניים ושמיעה רח ניסן והשבעים שחוזרים
לשם פצועים וחבולים השם ירחם ננצל את היום
הגדול הזה שבת קודש שבת קבלת התורה שכל
אחד ואחד יבקש מהקדוש ברוך הוא על חולי
עמו ישראל אל נ רפן לה אלנ רפן לה שהקדוש
ברוך הוא ישלח רפואה שלמה לכל חולי עמו
ישראל ונזכה כולנו לגאול השלימו במרב
ימינו אמן אמן