0:00 / 0:00
הרב ברוך רוזנבלום - פרשת ויחי תשפ"ה 🔴שידור חי באיכות HD
1,294 views
💗 הדרך שלכם להכיר תודה לקול הלשון על ההשקעה האדירה ועל מגוון השיעורים מקליקים בכפתור התודה עכשיו❣ השיעור השבועי בפרשת השבוע מהפנינים הנפלאים של הרב ברוך רוזנבלום שליט"א - מידי יום חמישי בשעה #הרבברוךרוזנבלום 👍 זכו את הרבים בקליק! הירשמו למנוי לערוץ קול הלשון! הצטרפו לוואטסאפ וקבלו את מיטב הסרטונים והשיעורים ✅בעברית https://chat.whatsapp.com/LLRTJJTQ7vAEQEpN4fuSXK ✅באידיש https://chat.whatsapp.com/HOJbRxiL8ZhBbwJrxMfX5b ✅ Kol Halashon on WhatsApp https://chat.whatsapp.com/CnuIKfNOZnJHRZ8R1dGSj5 🔊 ערוץ הספוטיפיי של קול הלשון https://open.spotify.com/show/0LcIowwqek4aWtHrD4JxUT 👈 לאתר קול הלשון https://www2.kolhalashon.com/#/regularSite/home
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
פרשת השבוע שנקרא בעזרת השם שבת זו פרשת
ויחי שנת
תשפה נקדיש את
השיעור לרפואת רבי שלום מאיר בן אליזה
ולרפואת מרת דבורה שינדל בת יתקה ולהבדיל
ל נשמת מורי ורבי רב ראובן אליצור בן יצחק
מאיר קרלינשטיין
שהיום יום פקודת
שנתו ללוי נשמת רבי משה ברבי יצחק מאיר
שפירא רב משה שפירא שהיום יום קודת
שנתו השבת נקרא בעזרת השם פרשת
ויחי השבת שמסיימת את חומש
בראשית הפרשה הזאת עוסקת
בסילוק של יעקב ויוסף
בתחילת הפרשה על הפסוק ויחי יעקב בארץ
מצרים 17
שנה כותב בעל
התורים לומר שלא חיה ימים טובים בלא צער
אלא כמניין
ויחי יעקב אבינו החיים הטובים שלו מתוך
147 שנות חיים היו לו רק 34 שנים
יפות 17 שנה משנולד יוסף עד שנמכר
ו17 שנה
במצרים ממשיך בעל התורים ואומר ויחי יעקב
בארץ מצרים 17 שנה שהראשונים לא היו חיים
החיים הראשונים שלו בזמנים הקודמים לא היה
לו חיים שהרי אמר יעקב אינו כי הרד אל בני
אבל שעולה הוא הרי אמר אחרי שהבן שלו נעלם
הוא אמר כי רד בני אבל שאולה אז אלה היו
חיים לא טובים מאז מתי חזרו לו חזרה הימין
מתי שהוא היה ביחד עם יוסף ממשיך בעל
התורים ואומר 17 שנה כנגד 17 שנה שגידל
הוא את יוסף קלקל יוסף את יעקב 17 שנה הרי
17 שנה גידל יעקב אבינו את יוסף ואחרי זה
יוסף הצדיק טיפל ביעקב אבינו 17 שנה עד
כאן הדברים שכותב בעל
התורים אותו דברים ממש ככתבם וכלשונם אבל
אבל עם יותר ראיות מביא אור החיים הקדוש
זכותו תגן
עלינו שואל אאור החיים הקדוש למה התורה
צריכה לומר לנו שיעקב חי במצרים 17 שנה
הרי באותו פסוק כתוב שיוסף יעקב הסתלק מן
העולם היה בן
147 בפרשת שבוע שעבר קראת שיעקב אבינו
הגיע למצרים היה בן 130 אם אתה אומר שהוא
נפטר במצרים והיה בן 147 אז גם מי שלא למד
ליבה יודע ש 147 פחות 130 זה 17 אזמה
הצורה צריכה לעשות לך תרגיל כזה פשוט
ויחיא יעקב בארת מצרים 17 שנה כותב האור
החיים הקדוש הסיבה לומר דבר אחד לומר לך
שיעקב אבינו היו לו חיים טובים 17 שנה זה
מה שהיה לו 17 שנה למה אומר אור החיים
הקדוש בגלל שכל ימיו של יעקב אבינו היו
מסכת אחת של צרות למה דבר ון מי שנולד
נולד שתנו אמו ברגע שהוא נולד נולד איתו
ביחד עשו הרשע ועדיין לא שקה שמשו אמו
עדיין מה שנקרא עדיין לא שכה שמשו של עשו
זרחה שמשו של לבן הגיע לבן והוא מה שנקרא
יחליף את משכורתו עשרת מונים ואחר מכן
מוסיף עוד להרה לו לבן הרשע ואחריו אחרי
שהוא גמר עם לבן הגיע לו צרת דינה ועדיין
לא נגמר זה ויבוא רוגז הגיע עבודתו של
יוסף הצדיק אז יוסף הצדיק זה שוב צרה
נוספת הזכרנו את זה בשבוע שעבר הפסוק בספר
איוב לא שלפתי ולא שקטתי ולא נחתי ויבוא
רוגז אם ככה אומר הור החיים הקדוש למדך
שוחי יעקב בארץ מצרים החיים שחי יעקב בארץ
מצרים 17 שנה אלה היו הימים היפים של יעקב
אבינו ולכן התורה מציינת היא יודעת שאתה
יודע חשבון אבל אם כות שאתה יודע חשבון
אמר לנו חזל תדע לך שהימים היפים של יעקב
אבינו היו 17 שנה כותב האור החיים הקדוש
דבר נוסף תדע לך שלכן גם התורה מונה את
שנותיו של יעקב אבינו מהקטנות אל הגדולות
אצל אברהם כתוב בן כמה כמה היה אברהם הוא
חי 100 שנה 70 שנה וחמש שנים כמה זמן חי
יצחק 100 שנה ו8 שנה אצל יעקב מתחילים
מהספרים הקטנים שע 40 ומעט שנה למה זה
מתחיל הפוך אומר מסיבה פשוטה כי אצל האבות
הקדושים השנים היפות היו יותר מאשר השנים
הלא יפות ואצל יעקב אבינו היה בדיוק להפך
השנים הטובות הם היו המועטות והשנים הפחות
יפות אלא היו השנים המרובות אז זה צורת
החלוקה שישנם בין מניין השנים שיש כאן
לבין המניין השנים שיש כאן כותב אור החיים
הקדוש אבל תדע לך שסוף ימיו היו דברים
טובים למה
לומר לך שכל ממי שסוף ימיו בטובה כאילו כל
ימיו בטובה אחד שסוף החיים שלו חיים טובים
אז כל הימים שלו בטובה והום זה מה שכתוב
בפסוק ויה ראשיתך מצער ואחריתך זגה מאוד
גם אומר טוב אחרי דבר מראשיתו אומר ה
החיים הקדוש והוא אמרו ויחי יעקב חיים של
שלום בארץ מצרים וזה היה בעיניו שהיו ימי
יעקב שני חייו פירוש שנים של חיים וטעם
אומרו ויהי לשון צער יכוון לומר שאגם שהיו
ימיו בצער אף על פי כן חזרו בעיניו להיות
כולם של חיים זאת אומרת אף על פי שהימים
שלו הראשונים היו בצער הביות ו 17 שנים
האחרונות שלו היו שנים יפות אז כאילו כל
השנים שלו היו טובות אז השנים האלה שהוא
חי במצרים תיקנו לו את כל השנים הקשות
שהיו לו ב קודם לכן אלה הדברים שכותב אור
החיים הקדוש דבר נפלא ביותר מה שני ר סוף
טוב הכל טוב אלה הדברים שכותב האור החיים
הקדוש ממשיך האור החיים הקדוש בעוד מילה
אחת ונאמר אותה אומר אור החיים הקדוש דע
לך אומר אור החיים שכמו שיעקב אבינו גידל
את יוסף 17 שנה אותו דבר גם גידל יוסף את
יעקב אבינו 17 שנה זה צורת החלוקה והוא
שרמז ויחי יעקב בארץ מצרים 17 שנה שמה הוא
רוצה לומר
שבזה מלו הימים שבהם פרנסו את יוסף המפרנס
לכל הארץ הרי אמרנו שיעקב פרנס את יוסף 17
שנה ועכשיו יוסף פרנס אותו ובזה ויה ימי
יעקב זולת זה אפשר שהיו שלמים ימיו קודם
לכן ייתכן שבלי זה היו שלמים הימים של
יעקב אבינו גם בלי זה אלא לשלם יוסף טובת
חסד שקיבל ממנו לכן הוא חי עוד 17 שנה
ולזה התכוון כותב אור החיים הקדוש בד דרך
הרמז טובים השניים מן האחד כמה זה טוב
בגימטריה 17 אז טובים השניים היה טוב אחד
שיעקב פרנס את יוסף וטוב אחד שיוסף פרנס
את יעקב אז טובים השניים יש לך כאן שניים
שטובים ביחד טובים השניים כי כל אותו הטוב
מספר טוב שנים ונכון לשלם זה לזה ותמצא
כותב אור החיים הקדוש שאמרו חזל כי יוסף
הוא בחינת ו מילוי ו כידוע ליהודי נ שתרו
להשם אלוקינו יעקב ויוסף יוסף הוא המילוי
של הו של יעקב אבינו מי שמבין בנשר להשם
אלוקינו יבין מה אני מדבר אלה הדברים
שכותב אור החיים הקדוש והוא חוזר על זה
שלוש פעמים בפרשת השבוע שיוסף הוא מילוי
ו' של יעקב אבינו ליוד נסתרות להשם
אלוקינו נו אז אתם כולם פה יודעי נסתרות
אז לא צריך לדבר עם זה אבל בעזרת השם מי ש
לא יודע נסתרות אנחנו לקראת סוף השיעור
נסביר למה אור החיים הקדוש מתכוון עד כאן
הדברים בסיעתא דשמיא כמובן שאנחנו לא באים
לחלוק לא על רבנו בעל התורים ולא על רבנו
אור החיים הקדוש אבל להגיד לכם שאני כל כך
שלם עם הדברים שהם אומרים קשה לי קצת לקבל
את זה וזאת למה לומר על יעקב אבינו ששנות
היו רעים חוץ מ-34 שנים קשה לי לקבל את זה
ואני אומר לכם למה כי יעקב אבינו היה
בישיבת שם ועבר 63 שנים בחור ישיבה נטול
דאגות ההורים שלו בבית יושב ולומד מקבל
תורה מישיבת שם ועבר איך אתה יכול להגיד
על השנים האלה שהיו שנים גרועות אז מישהו
רצה לומר לי הוא היה רווק אז מה קרה אז
הוא היה רווק אז מה מה מה הטראומה הגדולה
נכון כל השרוי בלא אישה שלוי בלא ברכה
בסדר גמור
14 שנה הוא היה נרדף על ידי עשו היה נרדף
על ידי עשיו זה יכול להיות שהוא היה בלחץ
אבל 63 שנים ישב בישיבה הכל בסדר גמור אין
לו שום לחץ חוץ מזה חוץ מזה שמה יש לו מה
יש לו לעשות הרי חכל רבקה רחל ולאה עדיין
לא נולדו עד שהוא לא היה בן 63 הם לא
נולדו אני אומר הרבה יותר מאוחר למה כי
לשיטה אחת כשיעקב אבינו הגיע לחרן הם היו
בנות חמש לשיטה השנייה שהם הגיעו לחרן הוא
התחתן איתם הם היו בנות 21 אז כשהוא הגיע
לחרן הם היו בנות 14 והוא עבד שבע שנים אז
מתי הם נולדו הם נולדו מתי ב-14 שנה שישב
יעקב אבינו בישיבת שם ועבר אז בכלל הוא לא
הם לא נולדו עד בכלל אז מה ש לחפש שידוכים
הוא היה שרוי בלא אישה וד ש שרו בם עדיין
לא נולדו אז מה אפשר לחפש איך אתה יכול
להגיד על ה-63 שנים האלה דבר כזה שהימים
האלה היו לא טובים אינני יודע מה מונח כאן
אני לא יכול להגיד לכם גם כשהוא גדל היה
בבית לבן וא אומר שעדיין לא נגמר זה התחיל
שנים בבית לבן נולדו לו 11 ילדים 11 ילדים
נולדו לו בשבע השנים האלה השנים הנוספות
שהוא עבד נולדו לו 11 ילדים ב-1 ילדים
האלה שנולדו לו היו גם כתר כהונה שבט לביא
היה כתר מלכות שבט יהודה כתר תורה שבט
ישכר איך אתה יכול להגיד שהשנים האלה היו
רעים נכון נולד יוסף הצדיק מי שנולד יוסף
הצדיק אמר עכשיו אני רוצה לחזור הביתה
נולד תנו של עשו אבל בסדר נולדו לו פרחים
אתה לא מדבר פה נולדו לו 11 ילדים הלוואי
שעל כל אבא בישראל יהיו 10 ילדים מהסוג
הזה איך אתה יכול להגיד שהשנים האלה היו
שנים לא טובות דבר לא כל כך מובן אני לא
יודע להסביר לכם את זה ולא מצאתי אף אחד
ששואל את זה אולי השאלה לא שאלה בכלל אבל
הדבר הזה מאוד מטמיע טוב אומרת התורה
בפרשת וישב וישראל אהב את יוסף מכל בניו
כי בן זכו מולו ועשה לו כתונת פסים כותב
רשי מה זה בן זקונים מולו שנולד לו דעץ
כנותו זוב נולד עד זקנותו בן כמה היה יעקב
אבינו כשהוא נולד היה בן 91 בן 91 היה
יעקב אבינו כאשר נולד יוסף יש עוד אחד
שנולד אחריו מי נולד בנימין הוא נולד שהוא
היה בן 99 אז למה אתה קורא לו בין זיכוים
או לא יש עוד אחד מג'יקל מה שנקרא הבן
הקטן זה זה שנולד אחרון הוא לא נולד אחרון
היה אחריו עוד אחד אז איך אתה קורא לו בן
זיכוים או לא נולד עוד אחד טוב איפה אנחנו
יודעים גם הוא נקרא בין זיכוים איפה כתוב
בפרשת שבוע שעבר אומר לו יהודה מה אומר לו
יהודה אומר ויגש אליו יהודה ויאמר מה הוא
אומר לו אדוני יודע שיש לנו אף זקן
וילד זקונים קטן אז יהיל זיונים קטן אז יש
זיונים את השאלה הזאת כבר שואל הרשב רשבם
אומר היות ויוסף הצדיק היה הרבה שנים זה
זיונים עד שנולד הבא היה הבדל של שמונ
שנים א אם היה הבדל של שמנ שנים אז הוא
נשאר עם התואר הזה בן זיונים קטן יפה מאוד
אחד רצה להגיד לי רעיון מאוד חמוד אומר
אצל יוסף כתוב בן זקונים אצל אצל בניימין
כתוב ילד תיכונים אומר מה ההבדל בין ילד
לבין בן אומר בן בגימטריה 52 כמה זה ילד
44 מה ההבדל בין 52
ל-44 ש שנים זאת אומרת שהפער בין יוסף
לבין בנימין זה שמונה שנים שיוסף היה בן
שמונה נולד בנימין אז יוסף הוא בן ואילו
בנימין הוא ילד ההבדל בין ילד לבין בן זה
שמונה שנים חשבון יפה שמישהו רצה לחשבן לי
כאן שזה החשבון שיש לנו כאן טוב נפלא
ביותר שואל רש שואל בעל הטורים ולמה הוא
נקרא ילד זיקו אז רשי כותב שנולד ו ת
זקנותו אומר בעל התורים לא מסר לו את כל
התורה שקיבל מהזקנים את כל התורה שקיבל
מהזקנים שם ועבר העביר לו מסר לו כל רזה
תורה מסר לו את כל מה שלמד שם ולימד אותו
חמישה מתוך שישה סדרי משנה ראשי תיבות
זיונים זרעים קודשים נשים נזיקין מועד נתן
לו את כל חמישה סדרים חוץ מטהרות לימד
אותו חמישה סדרי משנה מעניין שבעל התורים
בפרשת ויגש על הפסוק ילד זיכוים קטן כותב
בעל התורים לומר שמסר לו כל מה שלמד
מהזקנים שם ועבר כך הוא כותב אותו דבר
לבני ומין הוא גם כן מסר את זה טוב אני
רוצה לשאול אתכם שאלה פשוטה למה הוא מסר
ליוסף יותר מאשר לאחרים יסכר לא צריך
ללמוד את התורה שהוא למד בשם ועבר יסכר
עמוד התורה לא צר יהודה לא צריך לקבל את
זה זבו לא לא הבנתי למה אתה אתה מלמד רק
אותו מה מה קרה מלמד רק אותו כל מה שהוא
קיבל משם ועבר ורק לבנימין נכון הוא נולד
לרחל אמנו וכל מה שהוא התחתן היה עם רחל
אמנו אבל יש עוד ילדים למה הוא מעביר את
כל הסודות למי מעביר את כל הסודות ליוסף
הצדיק הוא זה שלוקח טוב שאלתי את השאלה
הזאת וכמה ענו לי ממש בפה אחד מה פה אחד
תשובה קשוטה היות
ויוסף הוא זה שיצא לחוץ לארץ נכון הה היה
בחוץ לארץ ה היה בחוץ לארץ צריך למד אותו
את התורה כי כל השבטים פה היו תמיד מסביב
לאבא אז כל שאלה שיש להם שאלו את האבא
יוסף הצדיק יצא לגלות במצרים מי למד אותו
שם לכן יעקב כביכול ראה ברוח קודשו אולי
ראה ברוח קודשו שמשהו עתיד להיות עם יוסף
הוא לא ידע מה ולכן הוא לימד אותו נפלא
ביותר אבל בעל התורים שאומר לנו שהוא לימד
אותו את כל התורה כולה אומר בעל התורים
שההוא גם לימד את ב
אז מה שמ שזה לא קשור לזה שהוא יצא לחוץ
לארץ אלא מה הוא לימד את הבנים של רחל את
התורה את הסודות של שם ועבר והוא לא לימד
את זה את הבנים של של לאה והשאלה למה למה
הוא לא לימד אותם מה מונח כאן בעניין הזה
זה דבר שצריך ביור כל הנושא הזה טוב אנחנו
בעזרת השם ננסה לבאר את הדברים אבל קודם
כל בוא נתחיל בפרשת השבוע והה לנו כאן פשט
נפלא בסיעתא דשמיא אומרת הת ורה בפרשת
השבוע לאחר שיעקב אבינו מבקש מיוסף שלא
יקבור אותו במצרים אלנה תקברני במצרים
ויוסף נשבע לו אומר רשי ממי הוא ביקש
דווקא מיוסף למה מיוסף אומר רשי בגלל שהוא
היחידי שיכול לפעול כי הוא המלך במצרים
היומ שית לא תקה אותו כ הוא הבעל הבית אז
אומר בוא אנחנו נפנה אליו כי הוא זה שיכול
לפעול לכן הוא פנה אליו כך כותב רשי אומרת
התורה וי אחר הדברים האלה ויאמר ליוסף הנה
אביך חולה ויקח את שני בניו אמו את מנשה
ואת
אפרים צריך לדעת ש בחומש בראשית ישנם חמש
או שש פעמים המילים וה אחר הדברים האלה
בכל התורה כולה לא תמצאו את המילים האלה
אחרי חומש בראשית ופרשת השבוע שלנו זה
הפעם האחרונה שזה מופיע הפעם הראשונה שזה
מופיע זה פרשס לך לכו בברית בין הפטרים
אומרת התורה וי אחר הדברים האלה היה דבר
השם אל אברהם במחזה למור זה הפעם הראשונה
אומר רשי אומרים חזל כל מקום שכתוב ויה
אחר הדברים האלה מישהו דיבר היה דיבורים
והיה דיבורים אז לכן כתוב ויה אחר הדברים
האלה מה היה דיבורים שמה איזה דיבורים היו
שמה מה כותב שמה רשי אומר שמה רשי אברהם
אבינו חשש שהוא איבד את כל הזכויות שלו
למה איבד את כל הזכויות שלו כיוון שמה הוא
היה במל וניצח את כולם וזרק עליהם חול
והפך להיות חוצים הוא גם הרג הרבה אנשים
אז הוא פחד שש בברוך הוא יעניש אותו על מה
שהוא הרג אנשים חוץ מזה נעשה לו נס שחיים
חול הפך להיות חיצים הוא איבד את כל השכר
שלו שמי שעושים לו נס מנקים לו מזכויותיו
אז הוא פחד נו אז מה עושים אמר אברהם
אבינו זהו איבדתי את הזכויות ו אחר הדברים
האלה הדיבורים האלה הקדוש ברוך הוא אמר
לאברהם אבינו אל תפחד אנוכי מגן לך אני
אגן עליך הכל בסדר גמור לא רק זה גם שכרך
הרבה מאוד לא הפסדת שום דבר מהשכר יש לך
הפעם הבאה איפה מופיע מופיע כל בוקר
אומרים בר שקדו נכון מה כתוב וי אחר
הדברים האלה ואלוקים ניסא את אברהם מה יש
שמה אז שם רשי מביא גמרא במסכת סנהדרין
בדף פט מביאה הגמרא מחלוקת מי דיבר עם מי
האם השטן עם הקדוש ברוך הוא או שישמעאל עם
יצחק במקום אחד פירוש אחד אומרת הגמרא
שהשטן אמר לקדוש ברוך הוא ראית נתת לאברהם
אבינו בן בגיל 100 שנים ולא הביא לך קורבן
לא כבש לא עיל אפילו לא יונה לא הביא לך
קורבן תודה שום דבר לא ואתה תת לו בן לא
נתן לך כלום אמר לו הקדוש ברוך הוא תאמין
לי אם אני אומר לו קח את הבן שלך שנולד לך
בגיל 100 ותעלה הו לעולה הוא עושה את זה
אמר לו בוא נראה אחר הדיבורים האלה
ואלוקים ניטא את אברהם אמר קח את בנך את
יחידך אשר הבתה דבר נוסף אומרים חזל לא
היה דיבורים בין מי למי דיבורים בין
ישמעאל לבין יצחק מה השאלה היה ויכוח איזה
ברית יותר חשובה בן שמונה ימים או בן 13
שנה נו התווכחו ביניהם הברית של מי יותר
חשובה אמר לו יצחק אבינו בדאי של שמנה
אומר לו ישמעאל מה פתאום 13 יותר חשוב למה
13 יותר חשוב זה כאב יותר תינוק לא מרגיש
נותנים לו לשתות יין אני בגיל 13 לא
התנגדתי אמר לו צח יצחק אבינו גם אם הקדוש
ברוך הוא עכשיו אומר לי להישחט לפניו אני
נשחט לפניו אז מה אתה רוצה נו מיד אחר
הדברים האלה ואלוקים ניסא את אברהם ואמר
לו להישחט זה הפעם הנוספת שמופיע העניין
הזה איפה עוד פעם אחת מופיע מופיע
פרשס בפר שס
וישר דרך אגב מופיע עוד פעם אחת לאחר
העקידה לאחר הקידה מה כתוב ויהי אחר
הדברים האלה ויוגד לאברהם לאמור הנה ילדה
מלקה גם היא בנים לנחור אחיך מה שם היה
כתוב בחז שאברהם אבינו היה מהרהר אמר מה
היה קורה אם הקדוש ברוך הוא אומר לי לשחט
אותו ה לא היו לו ילדים גמרנו אין לי המשך
לא עשיתי בסדר אומר אברהם הייתי צריך
להציע אותו לבנות של נרש כול וממרא כיוון
ש עליו מחשבה שלו להשיא את הבת שלו אם את
הבן שלו ם נות נרש כול וממרא והם בעלי
ברית אברהם אמר לו הקדוש ברוך הוא אל תדאג
רק עכשיו נולד הזיווג של של יצחק אבינו
ויוגד לאברהם לאמור הנה ילדה מלכה בנים
לנחור אחיך את ו בכורו את בוז אכיל וכולי
וכולי יפה מאוד אלה הדברים פעם נוספת פרשת
ויישב מה כתוב בפרשת ויישב אומרת התורה
ויה אחר הדברים האלה ותשא אש את אדוניו
אתניה אל יוסף מי דיבר ויחר הדברי למי
דיבר אז רשי הקדוש כותב שמה רשי הקדוש
כותב ראה הקדוש ברוך הוא את יוסף הצדיק
שהוא מצלצל בשערו אמר הקדוש ברוך הוא אבא
שלך בהבל ואתה מצלצל בשערך אבא שלך מתאבל
ואתה מצלצל בשערך חייך שאני מגרה בך את
הדוב מיד ותשא אשת אדוני אתניה זה מה
שכתוב שם טוב רבותי אין כאן דיבורים אין
כאן דיבורים כתוב אחר הדברים האלה איזה
דיבורים אז המדרש מסביר איזה דיבורים אומר
המדרש אתה יודע באיזה דיבורים מדובר אומר
המדרש
הדיבורים האמורים כאן זה בשעה שיוסף אמר
ריבונו של עולם אבא שלי התנסה בניסיונות
הסבא שלי התנשא בניסיונות הסבא רבא שלי
התנשא בניסיונות אני לא התנסתי בניסיונות
למה אתה צריך ניסיונות בשביל מה אתה צריך
ניסיונות ניסיונות אתה אומר כל בוקר לא אל
תבן לא די כתוב לא נדי ניסיון ד בסיון למה
אתה צריך ניסיונות בשביל מה צריך את זה
אומר כל האבות שלי ברו ניסיונות תן לי גם
ניסיונות מה בסדר בבקשה חייך שאני מביא לך
ניסיון שלא התנסה לא אבא שלך ולא סבא שלך
ולא עשה בר אבא שלך מה מיד ותיסע אש את
הדונה ותניה אז איזה דיבורים שיוסף הצדיק
אמר אני רוצה ניסיונות איך קוראים לזה
קוראים לזה סלסול בשערות למה סלסול בשערות
כי שערות נקראים בשם דינים שערות נקראים
שם דינים לא עלינו בשת אבל האבלים מגדלים
שערות אז השערות נקראים בשם דינים לכן
אישה לאחר הנישואים מכסה את השערות שלה כי
שערות זה בחינה של דינים התחיל לשלשל
בשערו מה פירוש לצל בשערו הכוונה למה לשחק
עם הדינים לא הכוונה שהיה לו פאות
מסולסלות והוא שלשל אותם אלא הכוונה
לשלשול במערכת הדינים אלה הדברים שכותבים
רבותינו אמר לו הקדוש ברוך הוא ככה אין
שום בעיות תביא לך ניסיון מה הניסיון שהוא
קיבל קיבל אשת פוטיפר ברגע שהוא עמד
בניסיון הזה הוא קיבל תואר מה התואר אומר
דוד המלך בתהילים רואה ישראל האזינה נוהג
קצון יוסף מה השם שלו רואה ישראל כמו
שיעקב אבינו היה רואה גם הוא היה רואה במה
הוא היה רואה אומר הבן יודה תיקח את המילה
רואה ותהפוך את האותיות תקבל האותיות ערוה
ולפי שעמד בניסיון של אשת פוטיפר ולא
התקרב אליה לכן ק קוראים לו בשם רואה נוהג
קצון יוסף הוא נקרא בשם רואה למה כי עמד
בניסיון הזה של הערווה ויצא ממנו בשלום
לכן קיבל את התואר הזה בשם רואה טוב הפעם
הבאה שכתוב ויה אחר הדברים
האלה מופיע בפרשת בסוף פרשת זה בפרשת וישב
מה כתוב שמה ויחר הדברים האלה חטאו משקי
מלך מצרים והאופה לאדוניהם משקי מלך מצרים
חטא שר המשקים ושר האופים חטו לאדוניהם מה
אומר רשי אז מה זה והיה אחר הדברים האלה
לפי שהרגיל אותה ארורה את הצדיק בפי כולם
הלכה זה מה היה הנושא בחדשות במצרים כולם
דיברו רק על דבר אחד על מה דיברו על יוסף
הצדיק שמעת יוסף הצדיק שמעת הוא ניסה לקחת
ברח לרחוב היה שידור ישיר מהבית משפט תיק
4000 אתה מבין היה שמה זה היה הנושא אמר
הקדוש ברוך הוא אני צריך להשתיק את זה מהר
איך משתיקים את זה מיד טו משקלך מצרים
והאופה החדשות עברו לדבר עליהם יפטרו אותם
לא יפטרו אותם ירוב לא ירוב התחיל נושא אז
ירדו מהנושא שלו אחר הדברים האלה שכולם
דיברו על יוסף העביר הקדוש ברוך הוא את
הדיבורים על על שר המשקים ושר האופים טוב
הפעם האחרונה שמופיעה אחר הדברים האלה
פרשת השבוע שלנו וכאן רשי ושה וישתו רשי
לא כותב שום דבר וי אחר הדברים האלה יוגד
ליוסף הני אביך חולה רשי לא כותב כלום השל
לנו רשי את השדה בלי פירוש בא החזקוני
בפרשת השבוע ופותח לנו פתח להבין איזה
דיבורים היו אומר החזקוני דע לך שמעולם לא
קרה דבר כזה מעולם לא קרה דבר כזה כמו
שקרה אצל יעקב אבינו ולכן כולם דיברו על
זה מה דיברו אחר הדברים האלה מה ביוג
ליוסף הנה אביך חולה לא קרה העולם עומד
כבר 2200 שנה לא קרה דבר כזה שהעולם עומד
2200 שנה ומישהו חולה העולם כבר נקרא 2200
שנה אף אחד לא היה חולה שמעתם אלא איך היו
מתים חזל בריאים ושלמים מתעטשים ומתים ככה
אומרים חזל הולך אדם ברחוב נמצא בשדה הולך
לבית הכנסת מתעטש ומת אומר הרדל
למה כשם שהנשמה נכנסת דרך האף שנאמר ויפח
באפיו נשמת חיים אותו דבר כנקוב היה מתעטש
והייתה נפשו יוצאת מחיריו פרקי דרבי
אליעזר פרק נב שם זה מופיע שם מופיע הרדל
יפה מאוד כיוון שאדם היה מתעטש ומת אז מה
קרה יעקב אבינו אמר מה בלי שום התרעה
מוקדמת ככה מתעטש ומת יש לי בקשה ריבונו
של עולם בבקשה אל תעשה לי את זה תודיע לי
קודם לפני שאני מת לא רוצה למות בלי התראה
תן לי בבקשה ריבונו של עולם התראה שאני
הולך למות שזה לא יבוא ככה בבת אחת אלא
שיבוא לאט לאט חולה לא מרגיש טוב הוא
מרגיש קורא לבנים שלו מצווה אותם מברך
אותם לא ד אתה לא יודע מתי אתה מת תגיד
אני אראה אותך היום בערב אומר כן אם אני
לא אתעשת אז תראה אותותי היום בערב נו
אומר אתה יכול ל לחיות ככה אז אומר בבקשה
ממך כי גם חברת חשמל שולחת התראה לפני
ניתוק אז בבקשה ריבו רבונו של עולם לפני
שאתה מנתק את החשמל אז בבקשה תעדכן אותנו
קודם תן מחלה קודם טוב אמר לו הקדוש ברוך
הוא בקשה יפה ביקשת וממך אני מתחיל אתה
הראשון שתהייה חולה ברגע שהוא נהיה חולה
היה תוצר כולם דיברו על זה שמעת יעקב חולה
מה אתה אומר חולה באמת חולה אנשים חיו 900
שנה ו 950 שנה ו אל שנים ו-100 שנה ולא
ראו חולי לא ראו חולי היו בריאים מיום
לידתם עד יום אותם שואל תוספות במסכת בבא
בתרא כתוב שלא אברהם אבינו היה אבן
בצוואות שכל מי שהיה חולה היה מסתכל עליו
והיה מבריא אז מה אתה אומר שלא היה חולים
אומר תוספות לא היו חלים בגוף מי שנפל
מהסולם ושבר את הרגל אז זה לא עזר לו כי
הוא שבר את הרגל כי הוא נפל מהסולם נכון
פירוש הדבר שהוא היה הולך לאברהם אבינו
להסתכל על האבן אבל חולי פנימי שהכליות לא
עובדות שהכבד לא עובד ש עיים לא עובדים
שהראש לא עובד נו זה כנראה כבר היה מהאדם
הראשון שהראש לא עובד אבל בכל אופן מחלות
כאלה שהגוף מתחיל להשתבש אומר זה לא היה
בעולם ולכן זה חידוש גדול וכל מלכי מזרח
ומערב כך אומר הביד רב אליעזר סיפרו את
הדבר הזה שמעת מה שמעת יעקב חולה וואו
איזה אטרקציה אירוע היסטורי כולם דיברו על
זה זה מה שכתוב בפרקי דרבי אליעזר ולכן
כתוב כאן ויחר הדברים האלה אחרי שכולם
דיברו שמעו כל מי מלכי הארץ רגז וחלו שלא
היה כמוהו מיום שנברא העולם ולפי כך אומר
הפרקי דרב אליעזר חייב אדם בשעת עושו
להודות לקדוש ברוך הוא שהפכו ממוות לחיים
אדם שמתעטש צריך להודות לקדוש ברוך הוא
שהוא יצא ממוות לחיים לא פחות ולא יותר
טוב אספר לכם סיפור לפני כמה עשרות שנים
הייתי בשיכוני בבית כנסת של תימנים
וחיכיתי שם למישהו ה צריך לפגוש מישהו שם
בכנסת נכנסתי לשמה ישבו שמה חמישה תימנים
אותנטי בני 100 ישבו שמה אמרו אני יודע
שתיים מקרא ואחד תרגום או תהילים ישבתי
שמה והתת שתי ברוך השם סיעתא דשמיא חמשתם
ביחד אמרו לי לשו החוק הביתי
השם לא הבנתי מה הם אומרים הבנתי גם הבנתי
עכשיו אחרי זה שזרתי את זה הבנתי שאומרים
את הפסוק בפרשת השבוע שאמר יעקב אבינו לדן
לישועתך כיביתי השם לא הבנתי אם זה בסדר
או לא בסדר הכוונה שאני אלך מפה לא אלך
מפה לא הבנתי מה הם רוצים אמרתי להם כן
למר וזהו המשכתי הלאה לא ידעתי מה הם
רוצים המשכתי הלאה אצל הכנו האשכנזים מה
אומרים לבריאות זהו לאו תימנים אומרים
בשעתה כיביתי השם לא הבנתי מה זה אבל בסדר
אומרים בורח פעם אחת רצו לכבד אותו עם
פסוק ו
אז ראיתי השבוע של הקדוש בשאר האותיות שער
האותיות של הקדוש נוהגים לומר אחר העיטוש
לישועתך כיביתי השם ודרך אגב השלל לא היה
תימני בדקתי קוראים לו הרב ישי הורויץ
ישיה ליוי הורביץ והוא לא היה לא בתימן לא
בסנה ולא אצל החוטים הוא מטבריה משם ה היה
הרב שיי הורביץ כותב בספר שלו הוא אומר
לומר אחר היתוש לישועתך קיויתי השם שמה
לומר כשם שהשתנו אתה כן אני מקוה ישועתך
והוא כאין ברכת הגומל על כן גם הנוהגים
להשיב לה אומר סותה יש כאלה שאומרים
למישהו לבריאות או סוה הוא לא רוצה להגיד
סוה כי זה בית חולים אז הוא אומר לו
לבריאות טוב לכן אומר לו בחזרה ברוך תהיה
עד כאן דברי השלה הקדוש אותו דבר מופיע
במגן אברום סימן רל בשם הים ש שלוימה שמי
שמתעטש אומר לו חברו סותה ואומר לו ברוך
תהיה ואחר כך יאמר לישועתך כיביתי השם
שהמתפלל על חברו הוא נענה תחילה אומר הכף
החיים וישנם חסידים שאינם אומרים ישועתך
כיבתי השם כשמתעטשים למה שחוששים שמה לא
יכוונו היטב בהזכרת השם זה אומר לשעת
כיביתי השם אולי לא יהיה לך כוונה ראוייה
לכן הם אומרים לא אומרים ישועתך אומרים רק
סות ולא יותר טוב עד כאן הדברים בסיעתא
דשמיא עברנו על כל מה שנאמר ויהי אחר
הדברים האלה האחרון בפרשת השבוע שלנו
ואיין יותר בתורה ויה אחר הדברים האלה זה
האחרון שיש לנו בתורה לכן קצת התעכבנו בו
טוב יוסף מגיע לאבא שלו ואבא שלו אומר לו
כל שקי נראה אליי בלוז בארץ קנן ויברך
אותי ויאמר אליי הנני מפרך וביתך ונתתיך
לכיל אמים ונתתי את הארץ הזאת זרך אחריך
אחוזת עולם ואתה שני בניך הנולדים לך בארץ
מצרים עד בואי אליך מצרים עליהם אפרים
ומנשה כראובן
ושמעון יהול יפה מאוד כראובן ושמעון כותב
בעל התורים כראובן ושמעון גימטריה מנשי
ואפריים אומר בעל התורן כראובן ושמעון
יולי למה הוא לא אמר יהודה וישכר הו פשוטה
מאוד כי ראובן ושמעון גימטריה מנשב אפרים
לכן הוא שם אותם כך כותב בעל התורים על
הדרך לבהר את העניין הוא מולדתך אשר הולדת
אחריהם אם יוולדו לך אחרי מנשה ואפריים
עוד ילדים לך יהו על שם אחם יקרו בנחלתם
הם לא יקבלו נחלה הם מקבלים מעמד חדש הם
נכנסים בתוך מנש ואפרים אין להם מעמד של
שבט חדש כמו מנשה ואפרים כותב רשי הוא ך
לקהל עמים בשרני שעתיד לצאת ממני עוד כהל
עמים ואף על פי שאמר לי גוי וא כהל גויים
גוי אמר לי על בנימין כי על גויים הרי
שתיים לבד מבנימין ושוב לא נולד לי בן
למדתי שעתיד אחד משבטי יחלק הקדוש ברוך
הוא הבטיח לי שמה שיוולד לי בן זה גוי
וכאל גויים זה הבטחה שיוולד לי שתי בנים
נוספים הם לא ולדו לי אז איפה הם אז אז
הפשט הוא שהשבטים נחכים לשתיים יות והחקים
נחכים לשתיים אני נותן לך את זה מתנה ולכן
שני בניך נולדים לך לפני בואי אליך כלומר
שנולדו לך מי שפרשת ממני עד שבאתי אליך לי
הם בחשבון שער בניי ליטול חלק בארץ איש
כנגדו כמו שראובן מקבל חלק ושמעון מקבל
חלק ויהודה מקבל חלק מנש מקבל חלק ואפרים
מקבל חלק יפה מאוד עד כאן הדברים הם גם
יקבלו חלק ב גלים וגם במסעות וגם במרגלים
בכל דבר יהיה להם שבט הכל באופן נפלא טוב
רבותיי עד כאן האם נולדו יוסף הצדיק עוד
בנים כתוב כאן הבנים שנולד אתך להיו מה
שייוולד לך אחר כך לא נולדו לו עוד בנים
או
לא מהכ הרמבן אומר שכן כך אומר הרמבן כמה
נולדו לו לא ידוע לא ידוע הרמבן אומר דבר
אחד אומר הרמבן תדע לך שנולדו שתי בנים
כותב הרמבן אפשר לקרוא אותו בפנים בפרק מח
פסוק טו שכבר היו לו בנים עד בוא אלי
מצרימה מאחר שהוא צרך להעריך ולא אמר ואתה
שתי בניך נולדים לך אפריים נשקר ובן שמעון
יולי ומולדתך אשר תוליד ו לך יהו וזה תע
מה שאמר לאיל ויוסף יולד שני בנים בטרם
תבוא שנת הרעב כי אחרי הרעב נולדו לו עוד
בנים אחריים והכתוב לא יזכיר אותם כי אין
להם צורך הכתוב לא מזכיר אותם כי אין להם
צורך אבל אומר הרמבן נולדו לו עוד בנים
הרל בג בספר דברי הימים א' בפרק ז יש פסוק
ויתאבל אפריים אביהם ימים רבים ויבואו אחו
לנחמו אומר הרל בג מי זה אחו כמה אחים היו
לאפרים כמה אחים היו לאפרים מנשה למה כתוב
אחיו אומר אלבג מכאן יש לך ראיה שהיו לו
עוד
אחים נכון מאוד גם אצל יעקב כתוב שהוא אמר
להם יעקב אמר לאחו אחו רשי שם כותב בניו
ככה כותב רשי הרל בג מוכיח משם שהכוונה
לאחו שהיו לו עוד אחים כך כותב אני מביא
לך רלבג רלבג בספר דברי הימים כך הוא
מוכיח טוב נפלא ביותר אין לנו מידע כמה
בנים נוספים נולדו לו אבל ודאי שנולדו לו
נפלא ביותר אלה הדברים שיש לנו רבותיי אני
רוצה לשאול כמה שאלות ואחרי זה נוכל לבסס
את העניין בוא נראה דבר דבור על
אופניו שואל אור החיים הקדוש אחרי שלא
נולדו לו השתי ילדים הוא אומר אני נותן לך
את הילדים האלה מתנה זה מה שכתוב פה נכון
לא היו אמורים להיוולד לי שתי ילדים לא
נולדו אני נותן לך אותה מתנה זה הילדים
שנולדו אצלך של הור החיים הקדוש למה הוא
נותן לו את זה מישהו אמר לו לפת את זה
ליוסף זה מתנה שקיבלת הקדוש ברוך הוא
שאמורים להיוולד לך שתי ילדים מה פתאום
אתה מעביר את זה ליוסף אומר החיים הקדוש
אם אני היית שואל אותי למי לתת הייתי נותן
את זה ליהודה למה כי יצא לו שתי ילדים פרץ
וזרח וממי פרץ אמור לצאת מלך המשיח הייתי
אומר ליהודה ואתה הבנים שלך שנולדו לך
מתמר אני נותן לך נחלה יהודה יקבל לשבט
שלו יהיה פרת ועוד שבט אחד יהיה זרח מה
פתאום ליוסף כך שואל הרב אור החיים הקדוש
שאלה מאוד יפה אני רוצה לשאול בכלל שאלה
אחרת הקדוש ברוך הוא הבטיח ליעקב ליעקב
אבינו שיהיה לו גוי זה בנימין וכל גויים
עוד שתי שבטים הם לא נולדו הם לא נולדו
השתי שבטים האלה מי אמר לך שהשתיים שלא
לודו עוברים ליוסף אולי הקדוש ברוך הוא
הבטיח לך ואחרי שהבטיח לך מסיבה כזו או
אחרת החליט הקדוש ברוך הוא לא לתת לך אותם
נכון שדבר טוב הקדוש ברוך הוא לא חוזר בו
אבל בוא תנסה להבין הקדוש ברוך הוא הבטיח
לך וזה לא תקיים אומר יעקב אבינו זה לא
תקיים אצלי אני נותן לך את זה לא התקיים
אצלך סימן שהקדוש ברוך הוא לא רוצה לתת את
זה לך למה אתה חושב שמה שלא מגיע לך מה
עובר ליוסף מה פתאום זה לא כרטיס ברכה
שאתה מקבל או כרטיס שובר שאתה מקבל לקנות
בחנות ספרים שאתה אומר אני לא צריך את זה
אני אתן את זה לבר מצווה הבאה זה לא עובד
ככה הקדוש ברוך הוא הבטיח לך גוי זה
בנימין הק ה רואים שתי ילדים נוספים
שייוולדו לך לא נולדו הילדים עבר זמנו בטל
קורבנו היו אמורים להיוולד לו שתי ילדים
הקדוש ברוך הוא הבטיח לו מסיבה כזו אחרת
זה לא היה כמו שאומרים המפרשים אז למה אתה
חושב שזה מגיע ליוסף מה פתאום זה מגיע לא
נולד לך אף אחד לא יקבל את זה יש לך 12
ילדים זהו נגמר הסיפור העולם בנוי על 12
שבטים 12 שבטים יש אז גמרנו למה אתה חושב
שצריך לתת לך להכניס יושה וסף החוצה מכניס
את שתי השבטים צריכים להוציא לוי כדי
שיהיה 12 למה צריך את כל זה זה השאלה של
אור החיים הקדוש שאלה מספר אחד אני רוצה
לשאול שאלה מספר
שתיים יש כאלה שרוצים לומר שמה שהוא לקח
את שתי הבנים ונתן ליוסף בזה הוא נתן לו
מתנה להורות שהוא בכור למה כי בכור מקבל
פי שתיים והיות והוא העביר את הבכורה
מראובן ל יוסף איפה זה בא לידי ביטוי שהוא
נתן לו עכשיו חלק כפול מה החלק הכפול מנשה
ואפרים אז למה נזכרת עכשיו זה קרה שהעברת
את הבכורה קרה לפני 48 שנים מתי נולד
בנימין מתי נולד בנימין מתי הוא נולד
שיעקב אבינו היה בן 99 בן 99 היה נכון ואז
מה כשנולד בנימין העביר יעקב אבינו את
מיטתו לאוהל בלהה בא ראובן לקח את המיטה
של אבא שלו ואיפה הוא שם אותה באוהל לאה
מה הוא טבע אלבון עמו
אמר לו יעקב מה אתה מעביר את המיטה שלי
בלי אישור מה אתה חושב שהמיטה שלי מיטה
שלי זה השראת שכינה כתוב חזל שיעקב לא
נכנס לאוהל אלמלא שהוא ראה ששכינה נמצאת
שמה מה אתה מעביר את המיטה פחס כמהים אל
תותר כי חילל את יסוי אביך ככה אומר לו
יעקב אבינו נו רבותיי הוא מעביר את המיטה
אמר לו ככה עשית אתה לא תהיה יותר בכור כך
כתוב ספר דברי הימים א' פרק ה' ובני ראובן
בכור ישראל כי הוא הבכור ובכללו יצוא אביו
ניתנה בכורתו לבני יוסף ברגע שהוא חילל את
יצועי אביו הבכורה ניתנה ליוסף אז הנה הוא
נותן לו כאן מתנה מה המתנה שהוא נותן לו
בבקשה שתי בנים נותן לך עכשיו את הבכורה
למה עכשיו הבכורה ניתנה לו מתי כשיוסף היה
ילד בן שמונה אז הוא נתן לו אז הוא הביר
את הבכורה מראובן ליוסף אז מה זה קשור
עכשיו כבר הוא ידע שהוא בכור אז הוא אמר
לו ובני יוסף ובכ ללא יצאו האבים ניתנה
בכורתו חוץ מזה זה כתוב בגמרא במסכת ברכות
דף ז אומרת הגמרא שלאה קרא לבן שלה כי רא
השם באוני כתוב בחז אמרה להה ראו מה בין
בני לבין בן חמי שמה הבן שלי מי הוא הבן
שלי ראובן בן חמי מי הוא עשו מראו מה בין
בני לבן חמי שעשו הרשע מכר את הבכורה
ברצון ומה קרה לו הוא שנה את אח שלו הבן
שלי לקחו ממנו את הבכורה כוח ובחלל יצוא
אבי לקחו לו את הבכורה העביר אותה ליוסף
ומה עשה ראובן ליוסף מה עשה לו דאג לו
בשעה שזרקו אותו לבור מי דאג לו ראובן
אומרת לאה ראו מה בני לבן חמי יוצא שכשל
כבר ראובן אמרה לה את השם שלו כי היא כבר
ראתה מה עתיד להיות שראובן עתיד לעבור
הבכורה מראובן ליוסף אז מה עכשיו אתה נותן
לו מנה כפולה אתה נותן לו חלק נוסף מה
מונח כאן יסוד הזה טוב אני רוצה ברשותכם
ללכת לבאר את הדברים על פי תורתו ומשנתו
של בעל חקרי לב בעל חקרי לב קוראים לו רב
אריה ליב אריה ליב לימן היימן זה השם שלו
היה רב של בית כנסת הגרו בבית וגן
בירושלים והוא כותב יסוד נפלא ואני רוצה
בעזרת השם לעמוד על הרעיון שלו ונתחיל
בדבר דבור על אופניו שואל הרב
בספר שלו חקרי לב מאמר ל רבותיי יש לנו 12
שבטים שלושה מתוכם קטרים משנה באבות נכון
אומרת המשנה אמר רבי שמעון בר יוחאי שלושה
קטרים הם כתר כהונה כתר מלכות כתר תורה
כתר כהונה שבט לוי כתר מלכות שבט יהודה
כתר תורה שבט יסכר התורה לא מספרת עליהם
מאומה מהרגע שהם נולדו עד ה רגע שהם מתו
מאומה מה כן תורה כותבת פרשת וישלח אומרת
התורה תדע לך שמעון ולוי אחים אכלו הרגו
את תושבי שכם אתה שמעת שלוי היה קנאי מה
אתה יודע יהודה וירד יהודה מאת אחו ויתד
איש דולמי הוא שמו חירה זה מה שאתה שומע
לדבר על יהודה מה שמעת לי שכר עמוד התורה
מה אתה שומע ממנו מה שמעת שמצאו את
הדודאים והיא קיבלה את הדודאים ובאותו
לילה עלדה את ישכר תספר משהו ספר מי זה
עמוד התורה ישכר תספר יצחר חמור גרם תספר
עליו משהו ספר על יהודה מה הוא זכה למלכות
תספר על לוי הקנאי מה הוא זכה תספר עליו
שום דבר התורה מתעלמת מהמהם על מי התורה
מקדישה ארבע פרשיות ארבע פרשיות שלמות על
מי התורה מדגישה אתה יודע על יוסף איזה
פרשה וישב וישב מקץ ויגש ויחי ארבע פרשיות
מתוך שליש מ-12 הפרשיות בחומש בראשית
מדברים על יוסף תן שתי פרקים 12 שבטים תן
בבקשה שתי פרקים על ראובן שתי פרקים על
שמעון שתי פרקים על לבי תן בבקשה אתה מדבר
על שבטי קם מ זה יצו עם ישראל זה היסוד של
עם ישראל ספר עליהם מה הם שום דבר לא יוסף
מלך חלם חלומות נהיה מלך עלה למעלה גדולה
למה אתה לא מספר עליהם שום דבר שואל הרב
היימן בספר שלו שאלה יפה מאוד טוב אנחנו
בעזרת השם נבאר את הדברים עד כמה שדנו
משגת בהמשך בוא נראה עוד דבר אחד יעקב
אבינו היה בבית לבן נולדו לו שם 10 ילדים
שנולד הילד ה-1 הוא יוסף הוא נולד אחרון
במהלך שבע השנים השניות שהוא עבד שם הוא
נולד אחרון אמר יעקב אבינו ללבן שלחני
ואלך אל מקומי ולארצי בקשה חר אותי אני
רוצה ללכת הביתה אומר רשי משנולד תנו של
עשיו שנאמר והיה בית יעקב אש ובית יוסף
להבה ובית עשיו לקהש אש בלא להבה אינו
שולטת מרחוק מי שנולד יוסף בטח יעקב הקדוש
ברוך הוא ורצה לשוב רבותיי מה קרה לולד
יוסף בטח יעקב אבינו בקדוש ברוך הוא ולפני
זה הוא לא בתח בקדוש ברוך הוא נולד יוסף
שהוא שתנו ש של עשו אז
מה נולד גם משכר עמוד התורה טויו בג מאו
מצלה ממי אתה מפחד
מעשיו מה אתה מפחד יש לך כוח יותר ממנו
ממה אתה מפחד מי שלקח אבנים והרים אותם גל
אומרים חזל הגודל של האבן שהרים יעקב
אבינו אתה יודע מה הגודל שלה אומרים חזל
כשירה של טבריה כמו ההר של טבריה אתה מרים
יעקב אבינו הרים הר של טבריה יש לך בעיה
גיע עשיו אתה שם את זה אתה חוסך הקמת
מצבה אתה שם את זה אתה אומר פה נטמן עשיו
ושלום על ישראל ממי אתה פחד מה אתה פחד
אומרים חזל תדע לך נולד יוסף אה עכשיו
ברוך השם ויה בית יעקוב אש ובית יוסף לאבה
ובית עשיו לקש נכון יוסף הצדיק הוא הבן של
רחל אמנו איתה הוא התחתן זה הייתה כל
המטרה לירידה לחרן כל התשובות שתגידו
נכונות מה קרה נולדו לו השם 11 פרחים 10
פרחים עד עכשיו עד שלא לולד יוסף אומר אני
לא חוזר הביתה נולד יוסף עכשיו אני יכול
לחזור למה השכר לא טוב עמוד התורה לא טוב
טויו מגנו מצלה מה קרה מה יש יוסף טוב
רבותיי בוא נלך עוד שבלב אחד מביא שמה הרב
היימן דבר נפלא רלא אמנו אמרה ראו מה בני
בין בני לבין בן
חמי שואל ה גאון מוילנה מאיפה חזל לקחו את
זה כתוב ותקרא למה קרא לו ראובן כתוב כי
ראה השם באוני מאיפה חזל אמרו שמר ראו מה
בני בבן חמי מאיפה לקחו את זה חזל כך שואל
הגאון
מוילנה אומר הגאון מוילנה תשובה יפה דע לך
שהתורה כותבת כאן התורה כותבת כאן קודם כל
את השם ואחרי זה את הם נכון ותקרא שמו
ראובן למה כי ראה השם באוני באף אחד
מהשבטים זה לא כתוב כך בכל השבטים כולם
כתוב קודם כל הטעם ורק לאחר מכן השם נכון
כי שמע השם ותקרא שמו שמעון הפעם ילוי
אישי אליי ותקרא שמו לוי הפעם עודה את השם
ותקרא שמו יהודה נפתולי אלוקים נפתלתי מ
אחותי גם חולתי ותקרא שמו נפטלי קודם כל
סיבה ואחרי זה שם אצל ראובן מה כתוב ותקרא
שמו ראובן ותאמר רה השם באוני אומר הגון
מבינה מכאן אתה למד שיש סיבה נוספת חוץ
מזה מה הסיבה הנוספת ראה השם בוני מה
פירוש הדבר אמרה להה ראומה בן בני לבן חמי
אז זה מה שאמרה מאיפה לומדים את זה מזה
שהשם של ראובן מופיע לפני הטעם אז מלמדו
שיש טעם נוסף שהתורה לא כתבה מה הטעם חזל
אמרלי הרי בניים בן חני רבותיי תראו דבר
פלא בכל השבטים קודם כל מופיע טעם ואחרי
זה שם ה אחד היחיד המיוחד שמופיע הטעם גם
לפני וגם אחרי יוסף הצדיק איפה אומרת
התורה ותר ותיל את בן תה תאמר אסף אלוקים
את חרפתי אם אסף אלוקים את חרפתי אז איך
צריך לקרוא לו אה אסף ותקרא את שמו יוסף
למור יוסף השם לי בן אחר יש לך טעם אחד
לפני השם ויש לך טם אחד אחרי השם קרא לו
אסף השם את חרפתי ותקרא שמו יוסף לאמור
יוסף השם לי בן אחר שואל הרב ויימן שאלה
מאוד יפה לא הבנתי אצל כולם כתוב קודם הטם
ואחרי זה השם כאן כתוב קודם הטעם ואחרי זה
השם ואחרי זה כתוב עוד תעם אז אצל ראובל
אמרת שישנה סיבה נוספת למה כאן צריך להיות
שתי סיבות אז אם השם שלו מהה אסף השם את
חרפתי זה הטעם שמופיע קודם אז איך צריך
לקרוא לו אסף איך אתה קורא לו יוסף כי
יוסף השם לי בן אחר מה מונח כאן טוב לפני
שנתקדם אני רוצה לשאול עוד שאלה אחת
באבנים שהיו שמות השבטים עליהם באבני
החושן היו מלא אבנים 12 אבנים עם שמות
שונים אודם פיטטה ברקת נופך ספיר יהלום
לשם שבו ואחלמה תרשי שוהם
וישבה יפה מאוד כותב רשי השמות שלהם על פי
הסדר שלהם האבן הראשונה עודם כנגד ראובן
האבן השנייה פטדה כנגד שמעון וכך הולך עד
הסוף כאשר האבן האחת לפני האחרונה שוהם
היא כנגד יוסף והאבן האחרונה יושפה כנגד
בנימין כך כותב רבותיי יפה מאוד יש לה
לכהן הגדול יש שתי אבנים על הכתפים של ה
על הכתפיים שלו איזה אבנים האבנים האלה
נקראים אבני איך קוראים להם אבני העפות
כמה אבנים היה שמה שתיים מאיזה אבן מאיזה
אבן הם היו אבני שוהם שישה מ שמותם על
האבן האחת ואת שמות השישה הנותרים על האבן
השנית יפה מאוד שואל הרב ציץ השדה שאלה
יפה ולמה השמות נכתבו דווקא באבנים של
יוסף אפשר לכתוב את זה על ראובן ראובן מה
ה האובן שלו עודם תכתוב שישה בשמותם על
האודם ושישה משמות על האודם השני למה
דווקא אבן של יוסף למה דווקא האבן שנקראת
בשם שוהם כך שואל הספר ציץ השדה טוב אלה
הדברים הרב פישר בספרו הרב שלמה פישר בספר
שלו כותב שהסיבה שזה כתוב ככה היות והגמרא
בסוטה דף לו אומרת שהיה עתיד לצאת מיוסף
הצדיק 12 בנים ולא יצאו ממנו היות והעתיד
לתת ממנו 12 בנים ולא יצאו ממנו לכן מה
לכן הוא זכה ששישה מ שמותם על ה אן האחד
ושמות השישה הנותרים על האבן השנית כך
כותב הרב שלמ שפישר בספר שלו אנחנו נראה
בעזרת השם בסוף השיעור ביעור נפלא נוסף
לבאר את הדברים אני רוצה רק לעמוד על עוד
שתי שאלות אחת מהם עומד עליה הרב חקרי לב
בפרשת בפרשת תולדות בשעה שיעקב אבינו מקבל
את ברכתו של יצחק אבינו קוראת לו אמא שלו
מהישיבה בגיל 63 ואומרת לו בוא בוא מהר
הביתה למה הגיע ערב פסח ויוסף ויעקב אבינו
יושב בבית המדרש ואמא שלו שומעת
שמבקש יצחק אבינו לברך את עשו היא קוראת
לו מהישיבה ואומרת לו כך שמעתי את אביך
מדבר אל עשו אחיך לאמור הביא לי צית ועשה
לי מתמים ואכלה ואברכך לפני השם לפני
מותי ביקשה תשמע אבא שלך רוצה לברך את
עשיו ערב פסח רוצה לברך אותו בברכה טוב
רבותיי פלא מופלא הוא רוצה לברך אותו
בברכה לפני השם כותב הרמבן ולא נזכר בכל
הפרשה לפני השם רק במקום הזה אין בשום
מקום לפני השם רק כאן למה אמרה לו אמו
הברכה שיברך יצחק אבינו את עשיו זו ברכה
לפני השם וזו תהיה ברוח הקודש ואם תברך
בעשו אחיך תתקיים בו ובזו לעולם ואין לך
עמידה לפניו
אם הברכה הזאת תתקיים בו זה יהיה תמיד
בעשו לא תוכל לעמוד בפניו למה כי זה לא
ברכה של יצחק זו ברכה של הקדוש ברוך הוא
פלא מופלא אני רוצה לשאול שאלה בבקשה ברכה
אחת אומר לו יצחק אבינו ליעקב אבינו מה
יעבדוך עמים וישתחוו לך לאומים
אבה גביר לאחיך וישתחוו לך בני אמך מישהו
השתחווה ליעקב אבינו
מישהו השתחווה ליעקב
אבינו
הלו מישהו השתחווה ליעקב אבינו אני רוצה
להגיד לכם שיעקב אבינו השתחווה למי
השתחווה לעשיו כמה פעמים עד מי קיבל את
הברכה הבה גביר לאחיך והשתחוו לך בני אמך
מי השתחווה לך מי זה בני אמך מי זה עשו
עשו השתחווה
ליעקב ההפך יעקב השתחווה לעשיו אמרה לו
רקה הברכה באה מהקדוש ברוך הוא הברכה באה
מהקדוש ברוך הוא ויעקב משתחווה לעשו ועשיו
לא משתחווה ללא מה הברכות של הקדוש ברוך
הוא לא
מתקיימות איזה מי דבר זה אומר המדרש אומר
רב יודן אומר המדרש רבותיי מדרש רבא אומר
רב יודן דע לך שיעקב אבינו
אמר הייתי סבור שהקדוש ברוך הוא מתימני
מאותם רחות הייתי בטוח שהקדוש ברוך הוא
יתן לי לטעום מהברכות האלה הבה כביר לאחיך
שתחוו לך בני אמך חשבתי אני אטעם מזה ולא
לא קיבלתי את זה אלא מה וכל אותם ברכות
שקיים בי יעבדו חמים ישתחוו לך לאומים
כביר לאחיך והשתחוו לך בני אמך במי נאמר
ביוסף הצדיק יוסף הצדיק השתחוו לפניו כולם
קום באו כולם באים ליוסף בני אביך בני אמך
כולם באים למצרים כולם משתחווים לו אפילו
אבא שלו וישתחו ישראל על ראש המיטה גם הוא
משתחווה נכון זה הזמן שלו הומלך משתחווים
לפניו רבותיי הברכות התקיימו בשל יוסף לא
הבנתי מה זה כרטיס ברכה זה כרטיס לבר
מצווה שקיבלת לחנות ספרים שאתה מעביר את
זה לא התקיים אצל יעקב נעשה העברה ליוסף
איך זה עובד הדבר הזה רבותיי פלא מופלא
אני רוצה רק לשאול שאלה אחת כתוב בגמרא
במסכת סוטה שהיה ראוי ליוסף לצאת ממנו 12
ילדים כמו שיצא מיעקב אבינו שנאמר מה אלה
תולדות יעקב יוסף יוצא שאף על פי מה שלא
יצא ממנו יצא
מבנימין למה שתיים יצא מיוסף מי זה מנש
באפרים ערה ילדים יצא מ יוסף כ מבנימין
וכולם קרוים על שמו של יוסף אז הם ביחד 12
כמו שיעקב אבינו 12 ילדים גם יוסף 12
ילדים רבותיי מה זה מונח כאן יש ליעקב 12
גם יוסף צריך להיות 12 אלא מה ייצאו לו 10
ממקום אחר אומרת הגמרא טוב נפלא ביותר
רבותיי בא הרמבן בפרשת השבוע שלנו פרק מח
פסוק טו ויברך את יוסף מה הוא בירך אותו
בירך אותו המלאך הגואל וכולי אומר הרמבן
מפתח של ברכות היה בידיו של אברהם אבינו
ומסרו ליצחק אבינו ויצחק אבינו מסרו ליעקב
אבינו ויעקב אבינו מסרו ליוסף ויברך פירוש
הדבר שמסר לו את מפתח הברכות למה הוא מסר
לו את מפתח הברכות תמסור את זה ליהודה
תמסור את זה לכתר מלכות תמסור את זה לכתר
תורה תמסור את זה לכתר כהונה מי מברך את
עם ישראל באהבה מי הכהנים תן להם קיבלת
מפתח ברכה אתה נותן אותו ליוסף תן אותו
לשבט הכהונה קוצב ברוך הוא את בני ישראל
אמור להם מה אתה מעביר את זה ליוסף מה
מונח כאן אומר הרמבן העביר את זה ליוסף
למה ליוסף למה תן את זה לשבט שאמור לברך
את עם ישראל טוב עד כאן הדברים נוכל בעזרת
השם להיכנס למערכת התשובות בעזרת השם יש
לנו כאן רעיון יפה
מאוד בפרשת
השבוע מדברת התורה על דמותו של יוסף הצדיק
בפרשת וישב אומרת התורה אלה תולדות יעקב
יוסף מה פירוש הדבר אלה תולדות יעקב יוסף
אומר רשי רשי כותב תלה כתוב תולדות יעקב
ביוסף מפני כמה דברים אחת שכל עצמו של
יעקב לא עבד אצל לבן אלא ברחל כל מה שהוא
הלך לעבוד בחרן היה בשביל רחל אמנו ושהיה
זיב איקונין של יוסף דומה לו יוסף היה
דומה ליעקב אבינו וכל מה שהרה ליעקב הרה
ליוסף זה נסתם וזה נסתם זה אחיו מבקש
להורגו וזה אחו מבקשים להורגו וכן הרבה
בבראשית רבה רשי לקח שלוש דוגמאות ווא
אומר הרבה יש בבראשית רבה אז בואו אני
אקריא לכם בראשית רבה ברשותכם אומר המדרש
רב רב שמואל בר נחמן אמר למה נכתב אלה
תולדות יעקב יוסף ולו לא היה צריך לומר
אלא אלא תולדות יעקב ראובן שמעון לוי
יהודה יסכר זבולון ד נפתלי גת ואשר מה אתה
כותב אלה תולדות יעקב יוסף מה זה רק בן
אחד יש לו מה זה תולדות יעקב יוסף אלא
אומר המדרש אלא כל מה שרה לזה רה לזה כל
מה שקרה לזה קרה לזה מה יעקב נולד מהול אף
יוסף נולד מהול מה זה אמו הקרה אב זה אמו
הקרה מה זה נתקשה אמו בשעת לידתה אב זה
נתקשה אמו בשעת דתה מה זה ילדה עם או
שניים אב זה ילדה עם או שניים מה זה אחיו
שונא אותו אב זה אחיו שונים אותו מה זה
אחד מבקשים להורגו אב זה אחי מבקש להורגו
זה רואה צאן וזה רואה צאן זה נסתם וזה
נסתם זה נגנב וזה נגנב זה נתברך באושר וזה
נתברך באושר זה יצא חוצה לארץ וזה יצא
חוצה לארץ זה נולדו לו בנים בחוץ לארץ וזה
נולדו לו בנים בחוץ לארץ זה לבו מלאכים
וזה לבו מלאכים זה נתגדל על ידי חלום וזה
נתגדל על ידי חלום זה נתברך בת חמי בשבילו
נתברך בית חמי בשבילו זה ירד למצרים וזה
ירד למצרים זה כילה רעב וזה כילה את הרב
זה משביע וזה משביע זה מת במצרים וזה מת
במצרים זה כנט וזה נכנס זה אלו עצמותיו
וזה אלו עצמותיו עד כאן מדרש רבא פרשס
וישב טוב רבותיי במדרש רבי פרשת נוסו
מופיע עוד דבר פרשי יד אות ה אומר המדרש
יעקב ויוסף שניהם צדיקים היו כך כתוב
ושניהם דומים זה לזה וחזר חוזרים בחזרה
ומבאר מה כתוב אלה תולדות יעקב יוסף ללמדך
שהייה יוסף דומה לאביו בכל דבר כאן יש
אותו רשימה ועוד כמה תוספות שלא כתובות
בפרשת וישב מה למשל אומרים חזל זה נגנב
פעמיים וזה נגנב פעמיים מה זאת אומרת יעקב
לא נגנב וגם יוסף לא נגנב פעמיים אלא מה
מופיע אצלהם לשון של גניבה פעמיים אצל
יעקב אבינו כתוב גנובתי יום וגנבתי לילה
ויוסף הצדיק אמר כי גנוב גנבתי מארץ
העברים אז לזה מופיע פעמיים גניבה זה
מופיע פעמיים גנבה זה נתברך ב1 ברכות כאשר
בירך יעקב אבינו יצחק את יעקב בירך אותו
ב10 ברכות וזה הת בירך בע ברכות כשם משה
רבנו בירך את יוסף בפרשת זזות הברכה ב10
ברכות זה השביע את בנו שיקבור אותו בארץ
ישראל וזה השביע את אחו פקוד יקוד אלוקים
אתכם ולתם את עצמותיי מזה אתכם יפה מאוד
עד כאן הדברים שחז עושים משבעות בין אחד
לשני את אותם דברים תמצאו ברבנו בכיה רבנו
בכיה בפרשת לדוס שואל רבנו בכיה את אותה
שאלה ואומר תשובה יפייפיה האחת בדרך הפשט
האחת בדרך הדרוש ואחת בדרך הקבלה רבנו
בחיה בדרך הפשט תשמעו פצצה שזורק הספר
רבנו בחיה רבותינו הראשונים כמלאכים אלה
תולדות יעקב יוסף להורות
שיוסף כלול מכל המעלות של כל האחים כולם
פירוש הדבר יש לך שבט אחד שהוא מה כתר
כהונה יש לך שבט אחד שהוא כתר מלכות יש לך
כתר אחד שהוא כתר תורה יוסף הצדיק כלול
מכולם ביחד כל השבטים כולם ביחד נמצאים
בתוך יוסף יוסף נמצא מכל 12 השבטים הוא
כלול רבנו מחיה מביא רק רבע דוגמאות של
הקטרים מה הם ארבעת הדוגמאות הראשון בכור
כמו שראובן בכור ככה יוסף בכור אחרי זה
ממשיך הלאה יוסף מלך ויהודה מלך אז גם
מלכו יש לו כמו ליהודה נבואתו של לוי לוי
היה נביא נכון אותו דבר יוסף ויק אשר פטר
לנו כן היה וחוכמתו של ישכר מה החוכמה יוד
ביני לעתים היו חכמים גדולים אין לבון
וחכם כמוך אומר רבנו ב
יוסף הצדיק זה תרכובת זה תרכיז של כל 12
השבטים במקום להגיד ראובן שמעון לוי יהודה
יסכר זבולון דן פטלי גד ואשר אתה אומר
מילה אחת יוסף יוסף כולל את כל ה-12 שבתים
במכה אחת זה על דרך הפשט על דרך הדרוש
אומר רבנו בחיה מה שקרה לזה קרה לזה וכאן
הוא מביא את כל המדרש זה נסתם וזה נסתם זה
אחב שונים אותו וזה אחב ושנים אותו זה ר
למצרים זה הרד למצרים מביא את כולם חוזר
על זה אותו דבר יפה מאוד רבותיי הלאה
ובדרך
הקבלה כותב רבנו בחיה יעקב ויוסף שניהם
נמצאים במרכבה במרכבה של הקדוש ברוך הוא
נמצאים יעקב ויוסף שניים לכן כתוב אלה
תולדות יעקב יוסף כיוון שבמרכזן של הקדוש
ברוך הוא בכיסא הכבוד נמצאים שניים מי
נמצא בכיסא הכבוד מי נמצא יש לך שם ארבעה
דמויות ככה אמר יחזקאל הנביא מה הוא רא
דמות של אריה דמות של שור דמות של נשר
ודמות של אדם מי זה הדמות של אדם שנמצאת
בכיסא הכבוד מי יעקב אבינו זה מה שכתוב
אכן יש השם במקום הזה ואנוכי לא ידעתי מה
זה החן החן זה אריה נשר קרוב ואנוכי זה
שאני נמצא שמה לא ידעתי החידוש ליעקב
אבינו יפה מאוד אז יעקב נמצא בכיסא הכבוד
הוא דמות האדם כותב הרב
כותב הרב רבנו בכיה המקור לזה מדרש נקרא
אותיות דרבי עקיבא יחזקאל הנביא ביקש
שהקדוש ברוך הוא יחליף את הדמות של השור
בכיסא הכבוד למה למה כיוון שהקדוש ברוך
הוא מסתכל על השור זה מזכיר לו כל הזמן את
העגל ביקש בבקשה תשנה את הדמות והקדוש
ברוך הוא נענה לבקשה ולכן מה הוא שם במקום
את הדמות של השור את מה הוא שם דמות של
יוסף למה יוסף למה כי יוסף נקרא שור שנאמר
בכור שורו הדר לו אז מי נמצא בכיסא הכבוד
דמות האדם זה יעקב ודמות השור זה יוסף
פירוש הדבר שיעקב ויוסף נמצאים בכיסא
הכבוד אלה תולדות יעקב יוסף א' אומר רבנו
בחיי יוסף כולל את כל השבטים כולם אז אתה
במקום להגיד 11 שמות תגיד שם אחד יוסף
כולל את כל ה-12 חוץ מ זה בדרך הקבלה הוא
נמצא בכיסא הכבוד וזה נמצא בכיסא הכבוד
טוב עד כאן הדברים אם ככה הגענו אל הנקודה
בא אור החיים הקדוש כות ו תגן עלינו ואומר
רבותיי למה מה פתאום יעקב אבינו החליט לתת
ליוסף היו אמורים להיוולד משתי ילדים
שנאמר גוי ו כהל גויים ראיתי שנו לודו לי
נותן לך אותה מתנה שתי בניך נולדים לחד
בואי אליך מצרימה לי הם הם שלי מה זה לי
הם אני מכניס אותם למניין השבטים כותב אור
החיים הקדוש יוסף כבר לא נקרא יותר שבט
אלא יוסף ובחינת נפש
יעקב יעקב ויוסף זה אותו דבר אומר אור
החיים הקדוש וזהו שאמרו הכתוב אלה תולדות
יעקב יוסף והוא אומרו בני יעקב ויוסף סל
ורמזו חכמי האמת כי הוא בחינת מילוי הו
שהמילוי כאות עצמה
וכמו שהבאנו בתחילת הפרשה מה הוא אמר והוא
הידוע לידי נסתרות להשם
אלוקינו יוסף הצדיק הוא המילוי של הב של
יעקב אבינו מה הוא רוצה אומר הליקוי יערות
על אור החיים הקדוש בוא אני אסביר לך מה
הוא רוצה ואני אסביר מה רוצה הע ליקוי
הערות רבותיי יש אותיות שהמילוי שבהם מה
הוא הוא האות
עצמה למשל שאתה כותב מ איך כותבים מ מ יפה
מאוד אם אתה רוצה לכתוב ו איך אתה כותב וו
יפה מאוד יש שלוש אופציות אבל האופציה היא
הוו יפה מאוד אומר לנו הר החיים הקדוש
יעקוב ויוסף זה וו הוא סוד הו הוא יכל
לגיד אותו דבר הוא יסוד הממים אותו דבר
למה הוא עבר ו מסיבה פשוטה מאוד זה הידוע
אני אומר את זה היהודי ע יודי נסתרות להשם
אלוקינו תם יודעים לשטרות לכן אפשר להגיד
לכם את זה רבותיי כתוב בזוהר הקדוש מהוא
אות האמת איזה אות היא נקראת אות האמת אה
אות האמת זוהר אתם יודעים נכון לא הלכנו
גבוה מה זה אות האמת מה היא אות האמת ו
אומר הזוהר כתוב ויישם השם לקין אות איזה
אות הוא שם לו אומר הזוהר אות ו' כך כותב
הזוהר בפרשת ברשי נכון מסיימים הגיע הזמן
לעשות חזרה יפה מאוד מה הוא שם לו ויש השם
לקינות מה שם לו ב אומר הזוהר דהו אות
האמת מה הוא מספר
האמת תשע האות של האמת היא ו' ומספר האמת
היא תשע יפה מאוד רבותי אלה הדברים בוא
נלך הלאה רבותיי תראו דבר יפה בעזרת
השם תגידו עוד כמה שעות תגידו מזמור
שאומרים אותו מתי אומרים אותו בשבת בבוקר
מזמור בתהילים מה המזמור אומר לדוד בשנותו
את טעמו לפני אבימלך
ויגרשו ויילך יפה מאוד מה אמר דוד המלך
דוד המלך תה לפני אבימלך ויגרשו ויילך כאן
מופיע פי סדר אב אתם מכירים את זה יפה
מאוד ודאי אתם אומרים את זה בכוונה אתם
יודעים אברך את השם בכל עת תמיד תהילתו
בפי א' האות ב'
בהשם אתם לא אומרים את זה בהשם תתעלל נפשי
ישמעו ענבים ויצמחו וות ג גדלו השם איתי
פראש מ האות ד' דרשתי את השם וענני ומכל
מגורות טלני האות ה מה הוא הביטו אליו
נהרו ופניהם אל יכפרו האות
ו' אה האות ו'
אין מה האות הבאה זה אני קרא והשם שמע
זהו איפה עוד ו איפה עוד ו אין פה ו למה
אין פה ו' כי מה היא המילה מה היה אות ו'
אות האמת מה כתוב כאן לדוד בשנתו את טעמו
לפני אבימלך מי זה אבימלך
אבימלך כל מלכי הפלישתים נקראו בשם אבימלך
על מי הכוונה להכיש מלך גת נכון מה עשה לו
דוד המלך מה עשה לו דוד
המלך הוא בא לפניו כמו
שותה הוא בא לפניו כמו משוגע מה אמר החיש
מלח גד החסר משוגעים אנוכי מה הבאת לי פה
משוגעים יש מספיק בבית משפט מה אתה צריך
הבאת לי פה משוגעים מה צריך את זה היות
ודוד המלך התחפש לשותה והוא לא שותה אלא
מה עשה את עצמו כששותה אז זה לא אמת לדוד
בשנותו את טעמו לפני אבימלך אם אתה אומר
מזמור הזה אתה לא יכול להכניס את האות ו'
למה כי האות ו' היא אות האמת אתה לא יכול
להכניס אז ממילא זה לא נמצא שמה יש עוד
דבר מאוד יפה ראיתי כתוב במדרש
אותיות חסרות ויתרות הוא כותב שירמיהו
תמיד כתוב בתנך בו בסוף ירמיהו כך כתוב
חוץ ממקום אחד שכתוב ירמיה לא כתוב ירמיהו
איפה בשעה היה נביא שקר שקורא לו חנניה בן
אזור אתם מכירים את הסיפור של חנניה בן
אזור הוא ימות בשנה הזאת בשנה הבאה אתם
מכירים את הסיפור יפה מאוד הוא אמר את
הנבואה שלו ועל זה אמר ירמיהו הנביא מה
אמר אמן כן יעשה השם היות והוא אמר אמן כן
יעשה השם על שקר הורידו לו את האות ו שם
כתוב ירמיה בלי ו למה כי הוא אמר אמן כן
יעשה השם על שקר על שקר אין את העות ו יפה
מאוד רבותיי האות ו' היא האות שמסמלת אמת
רבותיי תראה דבר נפלא כתוב יש מזמור שנאמר
אותו בעזרת השם בשבת קודש מה אנחנו אומרים
יש מזמור שאומרים אותו בון תקטר אתם
מכירים את המזמור הזמר בשבחין ושם נאמר
בבון סקטור אמר את דובד ללובר זכותו תגן
עלינו מה זה בבוב אנ טסקט יש שלוש סוגים
של כתיבת אותיות ו יש כותבים ו איך ו כך
הוא כותב כותבים אות אחד מופיע בצורה של ו
יו
כמה זה בגימטריה 22 22 יש צורה אחת
שכותבים ו כותבים ו או כמה זה 13 ויש עוד
ו שכותבים אותה וו כמה זה 12 מה זה אם אתה
כותב וו יו זה המספר שלו 22 כנגד אותיות
התורה כמה אותיות התורה 22 אם אתה כותב ו
או כמה זה 13 זה שמו של הקדוש ברוך הוא
אחד כמה זה אחד בגימטריה 13 אם אתה כותב
על שבתיק כמה הם 12 אז איך אתה כותב וו אז
אומר בו אנ סקטר בון תקטר תתחבר כי קטר זה
לשון של חיבור במה הוא מתחבר אורייתא 22 ק
שבריו 13 וסכו 12 אחד הוא פירוש דבר איך
שאתה כותב ו הכל מתחבר לחטיבה אחת אז מה
זה אות ו עוד ו זה מידס האמש יעקב אבינו
נקרא ו למה כי יעקב נו כותב רשי בפרשת בחו
קוסי לקח מאליהו הנביא חמש פעמים את האות
ו במקום אליהו כתוב אליה וחמש פעמים כתוב
יעקב מלא אז הוא לקח ן פאות ו כרוון למה
כי ו הוא מידת האמת איך השם של יעקב אבינו
תיתן אמת ליעקב חסד לאברהם יוסף הצדיק
הבחינה שלו בחינת מידת יסוד מה המידה של
יסוד בספירות איזה ספירה זאת מספר שש מה
זה מספר שש ו פירוש דבר יעקב ו אומר לנו
אומר לנו אור החיים הקדוש ו' הוא המילוי
של הו' שניהם ביחד מתחברים ביחד אם ככה
תראו דבר יפה איך כותבים את המילה אמת איך
כותבים אמת א' מ ת מה המילוי של אמת מה
המילוי של אמת המילוי של א' מה זה לפ כמה
זה
בגימטריה 110 יפה מאוד המילוי של מ כמה זה
40 המילוי של ם המילוי כמה 40 אז כמה
הגעתם כבר 150 המילוי של ת תו מה המילוי
שלו ו זה המילוי נכון כמה זה ביחד
156 יוסף בגימטריה 156 המילוי של אמש זה
יוסף זה המילוי שלו אם ככה רבותיי למדנו
מה שאומר הור חיים הקדוש הנסתרות ה השם
אלוקינו כי הם ו וו' מחוברים ביחד אומר
השלה הקדוש בתוי הויר אומר השלה הקדוש דבר
נפלא דע כ שאתה אומר שמע ישראל השם
אלוקינו השם אחד למי הכוונה שמע ישראל השם
אלוקינו השם אחד שין קב אבינו אחוד מה הוא
אחד כתוב בחז אומר לה הקדוש ברוך הוא אני
כל העליונים ואתה אל בתחתונים כך הוא אמר
לו אך עוד מה זה אחוד יעקב אינו אחד יש לו
שמונה בני גבירה וארבע בני שפחות כותב
השלה הקדוש וכן יוסף הצדק גם הוא אך מה
הוא אחד הוא הא' ואיתו ביחד היה יצא
משמונה בני כבירה והיה חבר של אבא בני
שפחות שנאמר וונר את בני בלהה ובני זלפן
אשי אבים אז הכל מתחבר לנו בחד המחתה אם
ככה אומר לנו אר החיים הקדוש נחזור לדברים
אומר אור החיים הקדוש דע לך שיעקב ויוסף
זה אותו דבר זה לא אבא ובן זאת הנשמה של
יעקב אבינו נמצא בנפש של יוסף הצדיק זה
אותו חטיבה ולכן הם סימן של בבים מחוברים
כי זה דבר מחובר אחד לשני אומר אור החיים
הקדוש על פי זה תבין טוב מאוד ולכן ביקש
יעקב אבינו אלנ תקברני במצרים אומר אור
החיים הקדוש למה לפי שיעקב ויוסף הם בחינת
נפש אחת והוא סות ו מלאה שיש בה בית וים
ולא הפרדו ואשר על כן חש יעקב שיוסף בשעה
שיעקב ייאסף מן העולם לא יתרצה יוסף פרד
ממנו ולכן ישאיר אותו שם למה כי זה אותו
נפש של יעקב ויוסף לכן אמר בבקשה אל נ
תקברני במצרים בבקשה תוציא אותו למה כי
המדרגה שלו מדרגה של אבא זה המדרגה הם
שניהם מחוברים ביחד אומר הור החיים הקדוש
על פי הקדמה זו התיישבו כל הדקדוקים כי
יוסף ובחינת יעקב ו במדרגת אב לשבטים יקרה
רבותיי נתן לו יעקב מתנה מה המתנה ברגע
שהוא אמר לו שראובן ושמעון יהיו לי שאפרים
הוא מנשה כראובן ושמעון יהיו לי איפה יוסף
נמצא התרומם יוסף לדרגה של אבא אם הוא
התרגש דרגה של אבא למה כי הנשמה של יעקב
הנשמה של יוסף זה אותו דבר על פי זה תבין
טוב מאוד אם הוא נעשה באותה מדרגה התורה
לא מדגישה ארבע פרשיות לדמותו של שבט שבט
לא מקבל ארבע פרשיות איך קורא הרמבן לחומש
בראשית חומש בראשית נקרא ספרם של אבות
האבות נמצאים בפרשה אבות נמצאים בפרשה יש
לך ארבע פרשיות של יוסף מה התשובה כן יוסף
כן למה יוסף כן כי יוסף בחינה של אבא כי
יסף ההמשך של יעקב אבינו אד יש לו ארבע
פרשיות בתורה אם ככה נוכל להבין טוב מאוד
כותב הזוהר הקדוש ודע כי יעקב ויוסף כחד
היינון ולכן אמרו בגמרא במסכת סוטה אין
באחו גדול ממנו למה כי הוא כולל את כולם
ביחד הוא כולל את כל השבטים ביחד יש בו גם
כתר תורה וגם כתר כהונה וגם כתר מלכות אם
ככה נוכל להבין אם הוא כולל את כולם לכן
כותבים אומר הספר אומר הספר של הרב היימן
אומר הספר לכן כל השמות נמצאים על אבן אחת
איזה האבן שוהם של מי שייכת ליוסף הצדיק
מה הבחינה הזאת כי הבחינה של יוסף כוללת
כולם לכן כל השמות של לשבטים נמצאים דווקא
על האבן שלו אם ככה נוכל להבין לא שהוא
בחר דווקא ביוסף רק אותו הוא לימד תורה
אלא מה היות ויוסף הצדיק היה ההמשך שלו
ברגע שהוא ההמשך שלו אז הוא מלמד את ה
תורה את כל מה שהוא למד למה כי יהודה הוא
מלך וישכר הוא תורה ויעקב ולבי הוא כהן
אחד שכולל את הכל ביחד מי הוא יוסף אז הוא
ההמשך של יעקב אבינו לכן היות והוא היה
המשך של יעקב אבינו לכן הוא גילה לו כל
רזה תורה שהוא לימד בישיבת שם ועבר נפלא
ביותר לכן נתן לו גם את הטעם הנפלא אמר לו
אתה תקבל את המתנה של שתי הבנים הנוספים
אה הבטיחו את זה לי זה לא יצא אצלי זה
ימשיך הלאה אצלי איפה הוא ימשיך אצלך אם
אני בחינה של אבא אתה ממשיך שלי יש לנו
חלק של אותה נשמה מה שאני מקבל ואתה מקבל
זה אותו דבר אז אני קיבלתי כוח לברך אומר
הרמבן אם אני קיבלתי כוח לברך למי אני
מעביר את זה למי שממשיך אותי מי הממשיך
אותי יוסף אז אני מקבל את הברכה הקדוש
ברוך הוא אמר אמר יצחק אבינו על פי הקדוש
ברוך הוא מה יעבדוך עמים ישתחוו לך לאומים
הבה גביר לאחיך השתחוו לך בני אמך יעקב
אבינו לא זכה מי כן זכה יוסף הצדיק שאלנו
מה זה הבטיח לו הבטיח לו קיבל את זה איך
הוא קיבל את זה אמרת שקיבל את זה יוסף
יוסף ויעקב זה אותה נשמה זה אותו יחידה זה
אותו המשך אם זה אותו המשך מה שהוא מקבל
הוא מעביר הלאה זה אותו יסוד הנפלא אם ככה
נוכל להבין דבר נפלא אומר
המרשה כל מי שאומר מפחד מעין הרע יאמר ענה
מזרעה דיוסף כעטיה זה לא שלת בין אבישה מי
אמר לך שאתה מיוסף אתה כהן אתה משבת לוי
אתה נוצא ידיים באהבה ואומר מה ברוך אתה
השם אתה מברך ברכה אשר קידשנו מצוותיו
וציוונו איך אתה אומר הנ מזרה יוסף קתינה
שאתה מברך את עמו ישראל באהבה יוסף הצדיק
כולל את לוי אומר רבנו בחיי הוא חלק מלוי
יש פו את לוי ויש פו את יהודה ויש פו את
רובן יש לו את שמעון יש את סוחו אתה יכול
להגיד כי יוסף בחינת אבא אם יוסף בחינת
אבא אתה יכול לומר ענה מזרה דיוסף כתנה
ולכן כאשר הוא מקבל מתנה שיהיה לו שתי
ילדים הוא מעניק אותה ליוסף כאשר הוא מקבל
ברכה השתחוו חמים לא התקיים בו היה בקוש
רוצה יוצא יעקב אבינו לטעום מזה אמר אני
לא תע מזה מי כן יתם מזה יוסף הצדיק הוא
הממשיך שלי הוא תעם מזה יוצא רבותיי שיעקב
ויוסף היינו אותו דבר זה אותו יסוד אומר
הרב ליב היימן דבר נפלא בספר שלוחי קרי לב
אצל כולם מופיע קודם כל הטם ואחרי זה השם
אצל ראובן קודם כל השם ואחרי זה הטם מה יש
אצל יוסף ותר ותל את בן ותאמר אסף השם את
חרפתי ותקרא שמו יוסף לאמור מה יוסף השם
לי בן אחר שואל הרב הימן מה זה המילה יוסף
מה זה המילה יוסף המילה יוסף בתורה מופיע
על מושג של המשכיות איפה בשעה שעם ישראל
עמד במעמד הר סיני ושמע את קולו של הקדוש
ברוך הוא אמרו למשה רבנו אם יוספים אנחנו
לשמוע את כל השם אלוקינו עוד
ומתנו מה זה יוספים מה פירוש יוספים אם
ממשיכים אנחנו לשמוע את קולו של הקדוש
ברוך הוא מה קורה ומתנו נמות מה זה יוספים
ממשיכים יוצא שהמילה יוסף מה פירושו של
דבר מה זה יוסף ממשיך מי ממשיך את יעקב
אבינו היא אמרה אסף השם את חרפתי השם שלו
צריך להיות אסף אבל איך היא קוראת לו יוסף
למה יוסף כי הוא הממשיך של ע יב אבינו מכל
השבטים כולם היחידי שההוא הממשיך של יעקב
אבינו שני ו מחוברים מידס האמס השש של
יוסף ו מדס היסוד ו מדס האמש של יעקב
אבינו זה החיבור הנפלא בא הספר מלאך הברית
ומר דבר נפלא לכל אחד מאבות הקדושים יש מה
יש חג כך כותב הטור אמר לי אחי הרב רבי
יהודה פסח
כנגד אברהם שנאמר לושי ועשי הוגות שבועות
נגד יצחק שנאמר כל שופר הולך וחזק מעמד הר
סיני מהקרן של האיל של יצחק אבינו סוכות
כנגד יעקב אבינו שנאמר ויעקב נסע סוכות
הויבן לו בית אומר הרב רבותיי בסוף סוכות
יש עוד חג אחד איך קוראים לו שמיני עצרת
שמיני עצרת כנגד יוסף למה כי שבע ימי
הסוכות זה זה ינקו שמיני עצרת זה המשך של
סוכות נכון אמרנו יוסף הוא הממשיך זה נקרא
שמיני עצרת למה אחרי שבע של ימי סוכות בא
שמיני אבל אם כזה שהוא בא שמיני הוא רגל
בפני עצמו הוא רגל בפני עצמו אבל הוא
ההמשך של סוכות אז שמיני הצרת הוא ההמשך
שלו יוצא שהבחינה שלו הוא בחינת הממשיך אם
ככה למדנו שהיות והוא הממשיך לכן יעקב
אבינו גם נתן לו את הברכות מה נתן לו את
הברכות אני קיבלתי הבטחה לברכה מהקדוש
ברוך הוא אני נותן לך את זה כי אתה תהיה
הממשיך כי הבחנה של יעקב אבינו ויוסף זה
אותה בחינה שאחד ממשיך את השני אומר הגאון
רבי יצחק הוטנר ובזה בעזרת השם נסיים אומר
הגאון רבי יצחק וטנר אף אחד מהשבטים התורה
לא כותבת את הפטירה שלו בחומש בראשית אף
אחד לא פרשת שבוע הבא פרשה שמוץ וימת יוסף
וכל אחב וכל הדור ההוא זה כתוב מה כתוב כל
השבטים שבוע הבא אחד כתוב בפרשת השבוע עם
זה נאמר חזק חזק ונתחזק עוד כמה שעות מה
וימת יוסף בן 110 שנים וייכנסו אותו וישא
באהרון במצרים חזק חזק ונתחזק מה נכנס לפה
הרמבן קורא לחומש בראשית ספרם של אבות מה
זה עושה כאן אלא למדך שיוסף הצדיק מה הוא
אבא כי הוא ההמשך של יעקב אבינו אמר לו
אתה יוף לא שבט אתה עולה לדרגה של של אבא
אז הבחינה של אבא ספרם של אבות יש לו ארבע
פרשיות בפרשה בחומש הזה והוא מסיים גם את
החומש הזה בפטירה שלו כי הבחינה שלו בחינה
של אבא עד כאן הדברים של הגאון רבי יצחק
הוטנר אם ככה אני רוצה בעזרת השם רק
להוסיף עוד נקודה אחת בסיעתא
דשמיא היום השרה בטבט השרה בטבט נאמר
בעזרת השם בסליחות הוא ירח שמאוד לקיתי בו
שלושה דברים ח בט ובי בתב בח תורגמה התורה
ליוונית בט כתוב בשולחן ערוך לא נודה רה
בו אבל הפייטן אומר שמת בו עזרא הסופר כך
כתוב עסור בתיב מה קרה הגיע נבוכדנצר וצר
מסביב לעיר ירושלים דייק מתי זה היה זה
היה בשני אל שלח כמה שנים עברו מאז
2447 שנים חלפו מאותו יום שנבו ת נצר הגיע
ובנה מסביב לירושלים דייק בנה מופיע בסוף
מלכים מופיע בספר יחזקאל הוא בנה סיבה טוב
יפה מאוד רבותיי קרה משהו לא קרה כלום
ירושלים המשיכה לחגוג הכל היה בסדר גמור
חוץ מזה זה קרה בבית ראשון אנחנו את הצרות
של בית ראשון כבר לא סופרים כי הביית השני
נבנה עם כל זה עשרה בטבט נשאר ווא החמור
ביותר מ כל התעניות למה הוא לא אפשר לשנות
אותו ביום שישי מתענים רבותיי להתענות
ביום שישי זה רק תענית אחת תענית חלום חוץ
מזה אין תעניות ביום שישי כותב רבי דוד
אבודרהם גם אם הוא חל בשבת מתנים בשבת
תראה חומרה למה כתוב עליו בעצם היום הזה
כך מביא הבית יוסף בשם רבי דוד אבודרם רשי
חולק עליו רבותיי אני רוצה פשוט לקחת דבר
אחד לפני שנסגור את הפינה רבותיי כותב
השלה במסכת עמוד מ דע
לך שכל אדם שמתאבל על
ירושלים כל אדם שמוריד דמעה על ירושלים
לוקח על עצמו קושי של תענית יום שישי
תענית עם ויכל להיכנס לשבת מהונן ככה יש
לנו מצוות טועמיה אנשים ברוך השם תומים
בסיעתא דשמיא טועמים ואוכלים וון וקיגל
וגלה וקו ברוך השם מקיימים טועמיה בידור
רב יום שישי שום דבר מח בבוקר ועד 5:30
בערב 12 וח שעות תענית יום
שישי אומר לנו רבינו השלה הקדוש מסכת
תענית עמוד מ דע לך שאדם שמתאבל על
ירושלים בונה אותה אתה בונה את ירושלים
באמצעות התענית הזאת כל צער שיש לבן אדם
על חורבן הבית אתה בונה את בית המקדש על
ידי זה לכן אומר השלה אסור להתאבל בשבת על
ירושל למה אסור טבל בשבת כי אם אתה אומר
שכל אבנות מה עושה בונה אסור לבנות בשבת
אסור לבנות למה כי איסור בניה לא בונים את
בית המקדש בשבת אומרת הגמרא בניית בית
המקדש לא דוכה שבת אם אתה מטבל בשבת אז מה
עושים אתה בונה את ירושלים אומר השלה לכן
לא מטבלים בשבת כך כותב השלה רבותיי אני
רוצה לומר דבר נפלא הבן יו ידע על מסכת
מסכת חולין אומרת שם הגמרא
אילן שמשי פירותיו סוקרו בסקר וענו באבנים
כותב שמה בן יו ידה מה זה אבנים הכוונה
להתפלל אתה רואה אילן שמושל פירותיו תתפלל
עליו מה זה אבנים דאיתא בזוהר אבנים שלמות
תבנה
חיינו תפילות שלמות שתהיינה הזוהר כותב מה
זה אבנים שלמות תבנה הכוונה שהתפילות
תהינה שלמות יוצא שתפילה נקראת אבנים
כשאנחנו מתפללים להקדוש ברוך הוא על בניין
בית המקדש אתה שם
לבנה אתה מניח לבנה בבניין בית המקדש
תוריד דימה שמת שמונה בלוקים מכה אחת כל
דמה שאתה מוריד על בית המקדש אתה בונה עוד
נדבך בבניין בית המקדש אתם רוצים לראות
כמה הקדוש ברוך הוא מכיר טובה לאדם ש
שבוכה על בית המקדש בוא נראה פסוק בקהלת
בפרק ה פסוק ח ויתרון ארץ בכל הוא מלך
לשדה נאבד אומר שלמה המלך החכם מכל אדם מה
ויתרון ארץ בכל הוא מלך לשדה נאבד שואל
רשי מה זה מלך לשדה נאבד אומר רשי רבותיי
פלא פילי פלאות רשי הקדוש ספר קהלת נעשה
הקדוש ברוך הוא פועל
מלך לשדה נאבד הקדוש ברוך הוא נעשה פועל
לציון ציון נקראת שדה אומרים המפרשים למה
שנאמר ציון דה תחרש הוא נעשה פועל לציון
לטבוע אל בונה ממחר ביה ולשלם שכר
לבונה הקדוש ברוך הוא נעשה
פועל של יהודי שבונה את
ירושלים הוא נעשה פועל שלך אתם מבינים מה
כתוב כאן הקדוש ברוך הוא נעשה פועל שלי
אני פועל שלו הלוואי יה פועל שלו אומר רשי
אם אתה מתבל על ירושלים הקדוש ברוך הוא
נעשה פועל שלך הוא מכיר לך טובה על זה
שאתה בונה את ירושלים הוא נעשה פועל
שלך אתם מבינים מה זה שבן אדם עומד עכשיו
בסליחות מחר בבוקר ומוריד להקדוש ברוך הוא
דימה אומר אבא תבנה את בית המקדש אומר רשי
הקדוש ברוך הוא נעשה פועל שלך למה כי אתה
רוצה שיבנה אומר לנו הזוהר כל תפילה זה
אבן כל תפילה זה לבנה אתה בונה לבנים
לכבוד בית המקדש לכן בשבת אומר השלה לא
מטבלים למה כי אסור לבנות את בית המקדש
בשבת אומר החתם סופר בכמה מקומות בספרו
בכל שנה בשנה בשרה בטבט יושב הקדוש ברוך
הוא עם פמליה שלו ודן השנה שנת תשפה יבנה
בית מקדש או לא כל חלפו
2447 שנים חלפו מהמצור על ירושלים שצר מלך
בבל
2447 שנים מהמצור שהיה בבית ראשון רבותיי
מחר ישב הקדוש ברוך הוא וידון עם פמליה
שלו יבנה הבית או לא יבנה הבית בתש פה או
לא אם אנחנו נוריד מה אם אנחנו נצעק לקדוש
ברוך הוא נשים הרבה לבנים מכה אחת ו הקדוש
ברוך הוא יהיה פועל שלנו פועל למה פועל
לשלם את אלה אומר רשי שבונים את בית המקדש
איך אתה בונה את בית המקדש אני לא בונה
אומר לנו רבינו בכ אומר לנו צך השלה הקדוש
כשאתה מתאבל אתה בונה את ירושלים ננצל
בעזרת השם את היום הגדול הזה לתפילות
ותחנונים לקדוש ברוך הוא השלה הקדוש מעריך
מאוד רבותיי מעריך מאוד על הכוח שיש
לאמירת קורבנות אמירה שבן אדם אומר
קורבנות בתפילת שחרית ובמנחה הוא מראה כמה
הוא משתוקק שיהיה קורבנות בבית המקדש
רבותיי הנושא של קורבנות הפך להיות נושא
מזולזל אומרים אותו לא אומרים אותו אומרים
קצת קצת מדלגים בוא נקבל לעצמנו קבלה
כולנו יחד נוסיף באמירת קורבנות נקפיד על
זה בשחרית ובמנחה נראה לקדוש ברוך הוא כמה
אנחנו חפצים בבניין בית הבחירה וקורבנות
שיש שמה ובעזרת השם הקדוש ברוך הוא ישמע
לכל תפילותינו ונזכה עוד השנה בבניין בית
הבחירה במרה ימינו אמן ואמן