0:00 / 0:00
הרב ברוך רוזנבלום - פרשת לך לך תשפ"ה 🔴שידור חי באיכות HD
1,497 views
💗 הדרך שלכם להכיר תודה לקול הלשון על ההשקעה האדירה ועל מגוון השיעורים מקליקים בכפתור התודה עכשיו❣ השיעור השבועי בפרשת השבוע מהפנינים הנפלאים של הרב ברוך רוזנבלום שליט"א - מידי יום חמישי בשעה #הרבברוךרוזנבלום 👍 זכו את הרבים בקליק! הירשמו למנוי לערוץ קול הלשון! הצטרפו לוואטסאפ וקבלו את מיטב הסרטונים והשיעורים ✅בעברית https://chat.whatsapp.com/LLRTJJTQ7vAEQEpN4fuSXK ✅באידיש https://chat.whatsapp.com/HOJbRxiL8ZhBbwJrxMfX5b ✅ Kol Halashon on WhatsApp https://chat.whatsapp.com/CnuIKfNOZnJHRZ8R1dGSj5 🔊 ערוץ הספוטיפיי של קול הלשון https://open.spotify.com/show/0LcIowwqek4aWtHrD4JxUT 👈 לאתר קול הלשון https://www2.kolhalashon.com/#/regularSite/home
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
פרשת השבוע שנקרא בעזרת השם בשבת זו פרשת
לך לך
שנת תשפה
נקדיש את השיעור
לרפואת מורי ורבי רבי שלום מאיר
בן אליזה
ולרפואת מראת דבור שינדל בת יתקה
ולהבדיל לעילון נשמת רבי שלמה בן מאיר
ושמחה הסולין שהיום יום יום נקודת שנתו
הראשונה
והמהרם שפיר מלובלין רב יהודה מאיר בן
יעקב שמשון שהיום יום פקודת שנתו מייסד
ומחולל מפעל הדף היומי
וראש ישיבת חכמי לובלין
זכותם של הצדיקים תעמוד לנו בעזרת השם
להיבשע בתשועת עולמים
פרשת השבוע פרשת לך לך היא הפרשה שמתחילה
לעסוק בדמותו של אברהם אבינו
יש לנו שני פרשיות שעודקות בדמותו של
אברהם אבינו. פרשת לך לך פרשת וירא. שני
פרשיות.
לאחר מכן יש לנו שני פרשיות שעוסקות
בדמותו של יצחק אבינו. זה פרשת חיי שרה
ותולדות. ולאחר מכן יש לנו שש פרשיות
שעוסקות בדמותו של יעקב אבינו. אכן מפרשת
ויצא ועד סוף חומש בראשית.
הפרשה שלנו לא פותחת בשום דבר מתולדותיו
של אברהם אבינו. התורה לא אומרת מי היה
אברהם אבינו, לא שהוא צדיק ולא שהוא תמים
ושום דבר. התורה לא כותבת שום דבר. ויאמר
השם אל אברהם, לך לך. בשונה ממה שהתורה
כותבת פרשת שבוע שעבר אלה תולדות נח נוח
איש צדיק תמים היה בדורותיו ואת האלוקים
התהלך נח וילך נוח שלושה בנים את שם את חם
ואת יפת. התורה מספרת קצת על האישיות של
הבן אדם. כאן התורה לא מזכירה אפילו לא
מילה אחת, שום דבר. ויאמר השם אל אברהם,
לך לך. תספר משהו. מי היה אברהם אבינו?
תספר על הניסיון של אורכזדין. אורכזין
מופיע רק ברמז. פרשת שבוע שעבר.
ספר על הניסיונות שאברהם אבינו. ספר מה
שהיה שאברהם אבינו הוא שם בתוך מערה 13
שנה. תספר קצת מתולדותיו של אברהם אבינו.
תשבור תכתוב שהוא שבר את הצלמין. והוא
נלחם עם נמרוד והתווכח עם נמרוד תכתוב
משהו כמה וכמה דברים תכתוב שום דבר התורה
לא כותבת אפילו לא מילה אחת מניסיונותיו
של אברהם אבינו אתה רוצה לדעת מה היה עם
אברהם אבינו לפני לך לך יש תגעת בעזרת השם
פרקד רבעזר מקדיש כמה וכמה פרקים תלמד
מדרש בילקות שמעוני תלמד מדרש תנחומה תלמד
ספר הישר הרבה הרבה מדרשים שמדברים אבל
התורה לא כותבת כלום על מה שאברהם אבינו
עשה
למה מתחילים ישר מהניסיון הראשון? ויאמר
השם אל אברהם, לך לך מארצך וממולדתך ומבית
אביך לארץ אשר הרקע.
זה השאלה שהיינו בעזרת השם רוצים לעמוד
עליה היום ונסה להרחיב בה בסיעתא דשמיא.
אומרת התורה, לאחר שהקדוש ברוך הוא מצווה
את אברהם בלך לך, בוודאי שכל אחד שואל את
עצמו, למה צריך לומר פעמיים לך לך? אם אתה
רוצה רק להגיד לו שילך מהמקום תגיד לו לך
מארצך מולדתך בית אביך מה זה לך לך אז
נכון רש"י כותב להנתך לטובתך אבל אם קודש
שאל את השאלה יש את אותו ביטוי מופיע גם
איפה גם בניסיון האחרון ולך לך אל ארץ
המוריה שם זה גם כן להנעתך ולטובתך לא כל
מקום שכתוב לך לך זה להנתך ולטובתך ולכן
השאלה מה מונח כאן באמירה הזאת ויאמר השם
אל אברהם לך לך
או מבטיחה התורה ברגע שאברהם אבינו ילך
מבטיח לו הקדוש ברוך הוא ואעסך לגוי גדול
ואברכך ואגדלה שמך ויהיה ברכה וברכה
מבורכך ומקללך האור ונברכו בך כל משפחות
האדמה יש כאן שבע ברכות שהתורה מבטיחה
לאברהם אבינו בזה שהוא יוצא מחרן והולך
לארץ ישראל אומרת התורה וילך אברהם כאשר
דיבר אליו השם וילך יתולות ואברהם בן חמש
שנים שנים ו70 שנה בצתו מחרן בהתחלה אומרת
התורה ויאמר השם אל אברהם אמירה זה לשון
רכה כותאמר לבית יעקב אחרי זה אומרת התורה
וילך אברהם כאשר דיבר אליו השם דיבור זה
דיבור קשה מתחיל באמירה רכה ומסתיים
בדיבור קשה והשאלה שכל אחד שואל את עצמו
למה אם מתחיל בהדיבור אמירה רקה צריך אומר
וילך אברהם כאשר אמר לו השם לא כתוב ככה
וילך אברהם כאשר דיבר אליו השם. למה זה
נעשה בצורה הזאת? זו השאלה שכל אחד שואל
את עצמו. והתשובה לשאלה הזאת היא שזה עצמו
היה נקודת המבחן. האם אברהם אבינו הולך כי
יש לו הבטחות שכאן אי אתה זוכה לבנים, שם
תזכה לבנים. כאן אי אתה זוכה לפרסום, שם
תזכה לפרסום. כאן אי אתה זוכה לפרנסה, שם
תזכה לפרנסה. או שהוא הלך? בגלל שהקדוש
ברוך הוא אמר לו. אומרת התורה ויאמר הקדוש
ברוך הוא דיבר אליו תחנונים אמר לו תבוא
תקבלת שם בנים תקבל פרסום תקבל פרנסה אבל
הוא לא הלך לא בגלל הפרנסה ולא בגלל
הפרסום ולא בגלל הבנים למה הוא הלך כאשר
דיבר אליו השם כק הקדוש ברוך הוא אמר
ובעצם זו המשנה אל תהיו כעבדים המשמשים את
הרב על מנת לקבל פרט אלא היו כעבדים
המשמשים את הרב שלמה על מנת לקפל פרט אתה
את הקדוש ברוך הוא כי הקדוש ברוך הוא אמר
לך לעבוד אותו לא בגלל הפרס
שתקבל
ובעל התורים שואל בעל הטורים ויאמר השם אל
אברהם פתח באמירה כתוב ויאמר השם אל אברהם
למה לא כתוב וידבר השם אל אברהם פתח בלשון
אמירה בלשון שברא בו הקדוש ברוך הוא את
העולם העולם נברא בעשרה
מאמרות ויאמר אלוקים ייוור ויאמר אלוקים
תשי הארץ דשארה מאמרות שבהם נברא העולם
באותו לשון שלה מאמרות שנברא העולם. באותו
לשון פתח הקדוש ברוך הוא את הדיבור עם
אברהם אבינו. מה זה בא לומר? אומר לנו,
אומר ה בעל התורים במקום, ללמד אותך שכל
העולם לא נברא אלא בזכותו של אברהם אבינו.
בריאת העולם הייתה בזכותו של אברהם אבינו.
והיות וכל העולם הזה נברא בזכותו של אברהם
אבינו, לכן השתמשו במילה אמירה. כי העולם
נברא בעשרה מאמרות. לכן השתמשו בזה.
עד כאן הדברים שכותב לנו בעל התורים.
הדברים האלה מובאים גם בלשון חז"ל במדרש.
בתחילת פרק ב' בחומש בראשית, במדרש רבא,
בראשית רבא פרשה יב אומרים חז"ל: "אה
תולדות השמיים והארץ בהי ברם, אל תקראי
בהי ברם אלא באברהם." ללמדך שהקדוש ברוך
הוא ברא את העולם בשביל מה? בשביל אברהם
אבינו. זה היה תכלית הבריאה. כותב בעל
התורים בתחילת חומש בראשית בראשית ברא
כותב הבעל התורים ברא ישנה עוד אומר דבר
ראשון אומר בראשית כותב והיא ברם אותיות
מה אותיות באברהם כי זכותו של אברהם אבינו
נבראו שמיים וארץ כותב בעל התורים תחילת
פרשת בראשית בראשית ברא כתב ב דסמיחי
ואידך למן היום אשר ברא אלוקים אדם על
הארץ מופיע בפרשת ואתחנן שוב פעם פעם
המילה הזאת ברא כי מתחילה צפה הקדוש ברוך
הוא באברהם שנקרא אדם שנאמר האדם הגדול
בענקים ולכן ברא את העולם שהקדוש ברוך הוא
ברא את העולם מה עמוד מול העיניים שלו
איזה דמות עמדה הוא שעמד מול העיניים שלו
זה אברהם אבינו ולכן מביא הספר זרע ברך
הזכרנו את זה כבר כמה פעמים שמה שהקדוש
ברוך הוא אמר למלאכים בגמרא במסכת סנהדרין
בדף לח שהמלאכים אמרו לו שלא כדאי לברוא
את האדם למה? כי האדם יחתא. ככה אמרו לו,
"מהאנוש כתזכרנו, בן אדם כתבקדנו." אמר
הקדוש ברוך הוא, "את זיקנה אני הוא ועד
סיבה אני אסבול. אני עשיתי, אני אשאני
אסבול ואמלת." אז המרשה אמר המתינו עד מתי
שתינתן
תורה. אומר הספר זרע ברך אומר לו, "את
תקנה אני הוא המתינו עד שיבוא אברהם אבינו
לעולם. ואז תקנה אני הוא." מה זה קשור
אברהם אבינו ואז תקנה אני הוא? כי אברהם
אבינו הראשון שנאמר בו, המילה זקנה, שנאמר
אברהם זקן בא בימים, למרות שהוא לא היה
כזה זקן, אבל עם כל זה אברהם אבינו ביקש
זקנה ונאמר בו זקנה לראשונה. אז לכן
האמירה הזאת של זקנה נמצאת אצל אברהם
אבינו ולכן הוא ביקש את הזקנה וקיבל אותה.
אז מה שהקדוש ברוך הוא ברא את העולם ואמר
ואז זקנה אניו המתינו עד שיבוא אברהם
אבינו. ברגע שיבוא אברהם אבינו עבורו
בראתי את העולם. אלה הדברים שכותב שכותבים
כותב הספר כותב הספר זרע ברך בבעל התורים
בפרשת שבוע הבא כותב בעל התורים ויאמר
אבימלך אל אברהם מה שבע כבסות האלה אשר
עצבת לבדנה אומר בעל התורים הצבת ב במסורת
הצבת לבדנה אחד כאן בפרשת והרע הפעם הבאה
כתוב בתהילים אתה עצבת כל גבולות ארץ
מופיע בתהילים מזמור עד לומר שבזכות אברהם
אבינו נבראו וניצבו כל גבולות הארץ זה
שהעולם נברא ויש לו גבולות הארץ הזאת זה
הכל בא בזכותו של אברהם אבינו בילקות
שמעוני מופיע על הפסוק שמופיע פרשת בלק
שאמר בלעם הרשע כי מראש צורים אראנו
ומגבעות אשורנו כיוון שצפה הקדוש ברוך הוא
באברהם שעתיד לעמוד אמר הרי הרי מצאתי סלע
לבנות עליו ולייסד את העולם. מצאתי על מה
אני הולך לבנות את העולם. פירוש הדבר
שהעולם נברא עבור מי מרות צורים ממנו.
הכוונה לאברהם אבינו שעבורו הוא נקרא
עבורו הקדוש ברוך הוא ברא את העולם. אלה
הדברים שאומר שם המדרש בילקות שמעוני או
תשסו.
בחז"ל בבראשית רבה פרשה יד אות ו' על
הפסוק ויצר השם אלוקים
את האדם אומרים חז"ל בזכותו של אברהם אמר
רב לוי האדם הגדול בענקים זה אברהם ולמה
קורא אותו גדול שהיה ראוי להיברות קודם
לאדם הראשון בעצם היה אברהם אבינו צריך
להיות האדם הראשון להיברות קודם אדם
הראשון אלא אמר הקדוש ברוך הוא שם יקלקל
שם יקלקל אדם הראשון ואין מי שיבוא לתקן
תחתיו. אם הוא יקלקל אין מי שיתקן תחתיו
אלא הרי אני בורא את האדם תחילה שאם יקלקל
יבוא אברהם ויתקן תחתיו. אם האדם הראשון
יחתא יבוא אברהם ויתקן. איפה התיקון העשה?
התיקון העשה כידוע לכולם מה שכותב הזוהר
הקדוש. הזוהר הקדוש כותב שחטא עץ הדעת לא
היה רק אכילה מעץ הדעת. בחטא הזה ישנם
שלושה חטאים עבודה זרה גילוי עריות שביכו
דמים מעבר לגזל שהוא אכל מה שהקדוש ברוך
הוא עשר עליו לאכול איפה יש כאן עבודה זרה
אם אתה מאמין לנחש
שהחווה האמין לנחש שמה שהאדם הראשון מה
שאד הקדוש ברוך הוא בא ואכל מן העץ והיות
ואכל מן העץ אז הוא ברא את העולמות מן העץ
הזה אכל וברא עולמות ככה הודיע מי ככה
הודיע הנחש לך חווה והיות והקדוש ברוך הוא
אכל מן העץ הזה הוא ברא עולמות לכן הוא לא
מרשה לכם לאכול מעץ הדעת כדי שלא תהיו
כאלוקים יודע טוב רע ותיעשו אותם דברים אם
אתה מאמין שהיה כאן עץ קודם סימן שהקדוש
ברוך הוא לא ראשון ומה נאמר בנביא אני
ראשון ואני אחרון אבל עדיין אלוקים אז אין
לך שום חיבור לעניין הזה מה קשור מה קשור
לעניין של העץ לכן מה היות ואתה מאמין
שהיה כאן עץ קודם אז אתה כופר בעיקר אומרת
הגמרא מסכת את הנדרים דף לחדם הראשון כופר
בעיקר היה
מלבד זה כיוון שאדם הראשון חטא נגזר עונש
מוות על העולם והיות ונגזר עונש מוות על
העולם אז בעקיפין כתוצאה מחטא אדם הראשון
יש פיכות דמים האדם צריך למות מעבר לכך
אומרת הגמרא שבת קמ הנחש ישיעני ואוכל מה
זה ישיעני לשון נישואים בא הנחש של חווה
והטיל בה זומה אז יש כאן גם חטא של גילוי
עריות אומר הזוהר, האבות הקדושים באו לתקן
את חטו של אדם הראשון. אברהם תיקן עבודה
זרה. למה? שבר את הצלמים של אבא שלו,
התווכח נמרוד, נזרק לכבשן האש, ונאמר
בפסוק, "ופסילי אלוהיהם תשרפון באש". אז
הוא נזרק לתור כבשן האש. אברהם אבינו לא
נתן לעובדי עבודה זרה להיכנס אליו הביתה.
כל אחד שרצה להיכנס אמר תשטוף את הרגליים.
אז הוא תיקן את החטא הזה של עבודה זרה.
יצחק תיקן את העניין של שפיכות דמים. במה
הוא תיקן? התיקון שלו היה במה שהוא עשה
עקידה. בעקידה הוא פשט את צברו על גבי
המזבח. היות הוא פשט צברו על גבי המזבח,
אז הוא תיקן את החטא של שפיכות דמים. יעקב
אבינו תיקן את החטא של גילוי עריות. למה?
כי יעקב אבינו בגיל 84 אומר על ראובן כוחי
וראשיתוני. זה לתימד שהיה מושלם בנושא של
אריות. לכן הוא אמר כוכי וראשיתוני. יוצא
שאברהם תיקן עבודה זרה, יצחק תיקן שפחות
דמים ויעקב תיקן גלוי עריות. אומר רבי
צדוק באחד המקומות, לכן כשיעקב יצא פרש
ויצא ויצא יעקב מבאר שבע וילך הרנה אומר
שמה רש"י כיוון שיצא יעקב פנה הודעה פנה
זיבה פנה הדרה. למה שלושה דברים? כי יעקב
אבינו התיקון שלושת הדברים שבאו מחטא אדם
הראשון. עד כאן הדברים. ולכן אומרת הגמרא
במסכת מסכת בבאב בטר בדף נח שופרי דיעקב
מופרי
דאדם הראשון למה כי הוא תיקן כבר שלושה
רבדים תיקנו והיות ויקנו כבר שלושה רבדים
אז המעלה שלו התרוממה ששופרי דיעקב מאין
שופרד האדם הראשון בספר של הבאר משה
מאוזרוב בספר יהושע שם בפרק יד נקרא אדם
הראשון בשם האדם הגדול בענקים זה השם שלו
מופיע שם בפסוק בספר יהושע ושם חברון
לפנים קריאת ארבע
מה כתוב האדם הגדול בענקים הוא מי זה האדם
הגדול בענקים זה אברהם אבינו הוא נקרא
האדם הגדול בענקים אומר הרב באר משה
מאושרוב על הפסוק הזה האדם הגדול בענקים
כותב הבאר מאושרוב איתא במדרש המדרש נמצא
בברי שיסרבו פרש נג ג פסוק ביחזקאל אומר
הנביא יחזקאל בפרק יז הגבעת עץ שפל אומר
המדרש זה אברהם אבינו מה הוא רצה לומר לפי
שאברהם אבינו תיקן חטא אדם הראשון מה היה
חטו של אדם הראשון בהכלה של העץ הוא אכל
מעץ הדעת הגבעת עץ שפל העץ היה חיטו של עץ
הדעת ולכן אברהם אבינו שהיה שפל תיקן את
זה מה הוא עשה
אברהם אבינו נטה ארזים מה הוא עשה ישאנו
תחת העץ כך נקרא בעזרת השם שבוע הבא נקרא
בסוף הפרשה שבוע הבא והייתה אשלב
באר שבע למה הוא נטה אשל למה הוא נטה
ארזים למה הוא נטה עצים שואל בר משה מאוד
רוב שיעשה הצללה תעשה הצלה תעשה פרגולה
למה הוא צריך עצים שמה אומר הוא עשה
בכוונה עצים לתיקון חטא עץ הדעת היות ועץ
הדעת היה ואברהם אבינו בא לתקן את חטא עץ
הדעת של אדם הראשון. והזוהר הרי כותב
שהחטא של עץ הדעת היה גם בו חלק מהנושא של
עבודה זרה. זה היה החלק שהיה בו. היות
והוא היה מתוך החלק של העבודה זרה. בא
אברהם אבינו לתקן את החלק של העבודה זרה
בעץ שהוא נצא בתוכו עלו. ואז מה אומר
הזוהר הקדוש? איך אברהם אבינו היה בודק
בעץ? כל מי שלא עבד עבודה זרה, העץ היה
פותח את הענפים שלו וסוכך עליו. כל מי
שהיה עובד עבודה זרה אז העץ היה מקפל את
הכנפיים שלו מקפל את הענפים שלו וכך ידע
אברהם אבינו שהוא עובד עבודה זרה יוצא
שהעץ של אברהם אבינו שהוא נטה והייתה עשל
בבאר שבע ישענו תחת העץ היה בודק עובדי
עבודה זרה לתקן את מה לתקן את האכילה מעץ
הדעת שעל פי מה שכותב הזוהר יש במימד של
עבודה זרה מה הפסוק שהוא לומד ממנו מה
שאומר המדרש הגבעת את שפת מי זה? זה אברהם
אבינו שהשפיל את עצמו. ממשיך הבושה מאושרו
ואומר, בוא נלמד ביחד מדרש שמופיע במדבר
הבא, פרשה יג. מביאים חז"ל פסוק בספר
משלי, גאוות אדם תשפילנו. זה האדם הראשון.
כיצד, בשעה שעבר אדם הראשון על ציוויו של
הקדוש ברוך הוא ואכל מלילן, אכל מעץ הדעת,
ביקש הקדוש ברוך הוא שיעשה תשובה. אומר
הקדוש ברוך הוא לאדם הראשון תחזור בתשובה
הוא פתח לו פתח
הקדוש ברוך הוא אמר לו בוא תחזור בתשובה
אני אקבל אותך ולא ביקש אדם הראשון לא רצה
לחזור בתשובה אדה עודכתיב ויאמר אלוקים
האדם היה כאחד ממנו לדעת טוב ורע ואתה פן
ישלח ידו ואכל גם מעץ החיים ואכל וחי
לעולם אלה הדברים שאמר הקדוש ברוך הוא
שואל את שואל המדרש מה הוא ואתה מה כתוב
בפסוק ואתה פן ישלח ידו מה זה ואתה אמר
רבי אבאבר כהנה מה הוא ואתה אלא אמר לו
הקדוש ברוך הוא אפילו עכשיו עשה תשובה גם
עכשיו אתה יכול לעשות תשובה ואני מקבל לך
אני אקבל את התשובה שלך אמר אדם אי אפשי
אני לא יכול לחזור בתשובה לא יכול הקדוש
ברוך הוא אומר לו תעשה תשובה ואדם אומר לו
אי אפשרי הבכתוב בפסוק בספר משלי גאווות
אדם תשפילנו הגאווה שלו לא נתן לו לחזור
בתשובה. מה אני אבקש? סליחה לא. זה מה
שאומר המדרש. לפי שנתגע על הקדוש ברוך הוא
מעצות תשובה השפיל אותו הקדוש ברוך הוא
וגרשו מגן עדן. ושפל רוח תמוך כבוד. זה
אברהם אבינו שהשפיל את רוחו ואמר ואנוכי
עפר ואפר. לכך קרא הקדוש ברוך הוא את אדם
הראשון, האדם הגדול בענקים שגדול מן אדם
הראשון. האדם הראשון נקרא בשם אדם, הוא
נקרא בשם האדם הגדול. זה השם שלו. שני
מעלות שיש לו. לא רק אדם, אלא האדם הגדול.
המעניין הוא שבמסכת סופרים בפרק כא נאמר
כך: "האדם הגדול בענקים זה אברהם אבינו,
שהיה גב קומתו כנגד 74 אנשים ואכילתו
ושתייתו כנגד 74 אנשים." מה זה האדם הגדול
שהיה אוכל כנגד 74 אנשים? לא פחות ולא
יותר. זה מה שכתוב שם במדרש. בא הגאון
מבינה ואומר, "מה אברהם אבינו אכל כנגד 74
אנשים? איך יכול לאכול בן אדם כנגד איש
אחד? איך אתה יכול לאכול כנגד 74 אנשים?"
אומר הגאון מבינה לה ביור נפלא ביותר יש
אכילה שצריכה קדושה. אכילת מעשר שני
בירושלים, אכילת תרומה לכהנים, אכילת
קודשים קולים לקודשי קודשים אכילת שלמה
בחנוכת הבית שאכלו ביום הכיפורים שהייתה
האכילה זו למעלה ממעלת יום הכיפורים ויש
אכילה שהיא למעלה מהם מה אכילה שהיא למעלה
מהם אכילה של 74 אנשים איפה אכלו 74 אנשים
הקדוש ברוך הוא אומר למשה רבינו אומר לו
ואתה על אל השם אתה ואהרון
נדב ואביהו ושבי מזקני ישראל אז כמה אנשים
עלו אתה ואהרון נדב ואביהו ו70 מזקני
ישראל אז כמה עלו 74 אנשים אומר הגאון
מבינה ומה כתוב שם בפסוק ויכזו את האלוקים
ויכלו וישתו אז יש לך אכילה של 74 אומרת
הגמרא במסכת ברכות דף יז לא שהכוונה שכלו
ושתו אלא שזנו עיניהם מן השכינה והנעת התם
הייתה כאילו כאילו אכלו ושתו. ככה אומרת
הגמרא. אומר הגאון מבינה, זה הכוונה
שאברהם אבינו באכילה שלו הייתה לו הנאה של
אזנה מן השכינה כמו אנשים שאותם 74 אנשים.
ולכן אומרים חז"ל שהמאכל שלו היה כנגד 74
אנשים. כך אומר הגאון לונה שם בביאור
המשנה במסכת סופרים בספר שנקרא בשם מקרא
סופרים שם על על מסכת סופרים הוא כותב דבר
מעניין מאוד לבאר מה זה ה-74 הוא כותב כך
אחרי דור המבול לא נתייסד העולם אלא מנוח
ובניו מדור המבול והלאה העולם נבנה על נוח
והבנים שלו אומר בוא תראה דבר ומהם נפצה
כל הארץ כמה אנשים היו
מנוח ועד אברהם אבינו 74 אנשים נוח ושלושת
בניו ארבע בני יפת שבע הרי 11 בני גומר בן
יפת הרי 14 בני יוון ארב 18 בני חם ארבע
אנחנו 22 בני ק 30 בני מצרים 7 37 בני
קנען 11 48 בני שם חמש
בני ארם 4 57 בני אר פרשד 1 58 בן שלך 1
59 בני עבר 2 61 בני יוקטן 13
74 ומאלה נפצה כל הארץ יוצא שכל אלה
מבריאת העולם עד שהגיע אברהם אבינו כמה 74
אנשים אז זה אומר אברהם אבינו האדם הגדול
בענקים
ששקול כנגד מה? כנגד כל הדורות מנח. אז
לכן אומרת המשנה, 10 דורות מאדם ועד נח,
עשרה דורות מנוח ועד אברהם זה 74 אנשים
שאברהם אבינו שקול כנגד כולם. ככה אומר
הספר מקרא סופרים לביאור המשנה הזאת. טוב,
אנחנו בעזרת השם רוצים ללכת הלאה באותו
רעיון
בפסוק שמופיע בספר איוב. בספר איובק א'
פסוק ג איש היה בארץ עוץ איוב שמו ויהי
האיש ההוא גדול מכל בני קדם כך נאמר בפסוק
בספר איוב איוב כשלעצמו צריך שיעור או
שתיים לבאר מה זה הדמות הזאת של איוב את
מי היא מתקנת בשביל מה היא באה לעולם ומה
היא התייסרה כל זה צריך ביאור ויש על זה
הרבה ביאורים שנאמרו בעניין אולי בעזרת
השם ניתן על זה פעם שיעור
אומר לנו רש"י, איש היה בארץ סוץ, איוב
שמו, ויהי האיש ההוא גדול מכל בני קדם."
אומר רש"י, "גדול מכל בני קדם מדור הפלגה.
דכתיב וינוסא
מקדם, אבל מאברהם אינו כן." שהרי אברהם
כתוב בו הגדול, כמו שנאמר בספר יהושע בפרק
יד. ושם חברון לפנים קריית ארבע האדם
הגדול בענקים הוא אומר רש"י היה לו לכתוב
אדם גדול ולמה כתוב האדם הגדול אלא רמז
שהוא אדם גדול שעמד ב-10 ניסיונות לפי כך
כותבים אותו בשתי האים למה כותבים שתי הים
האדם הגדול ה גימטריה חמש ועוד ה עוד
גימטריה חמש האדם הגדול למה לפי שאמר ד
בניסיונות
יוב ועמד בעשרה ניסיונות לכן נאמר האדם
הגדול אבל איוב נאמר בו גדול מה כתוב
אצליו ויהי האיש ההוא גדול מכל בני קדם לא
כתוב האדם הגדול אומר רש"י למה כי לא עמד
אלא באחת שנאמר תם וישר מכל אותו הדור שלא
נדפס אלא על אותו עוון כל מה שהיה לא איוב
עבירה אחת מה העבירה הייתה לאיוב הגמרא
אומרת שלמרות שאשתו אמרה לו ברך השם ומות,
תקלל כביכול את הקדוש ברוך הוא ותמות.
והוא אמר, מה פתאום? את הטוב ידעת לקבל
ואת הרע לא נקבל. מה פתאום? אומרת הגמרא
במסכת בבאברא, בכל זאת לא חטא איוב
בשפתיו. אמר רבא בשפתיו לא חטא, אבל בליבו
חטא. בלב שלו הוא כן חטא. בלב שלו כן היה
לו טרונות על הקדוש ברוך הוא. אומרים חז"ל
בפסיק תהרבת פרשת החרמות וידבר השם אל משה
אחרימות שני בני אהרון בקורבתם לפני השם
וימותו מתו לאהרון שתי בנים מתוך ארבע
אהרון היה לו תלונה לקדוש ברוך הוא מה
כתוב וידום אהרון אם כתוב וידום אהרון מי
אמר לך אולי בלב שלו הוא כן היה לו טרוניה
הוא לא הוציא בפה שלו כמו שכתוב שאיוב לא
דיבר בפנים מי אמר לך שבלב הוא גם לא חטא
מה הראיה
מיד אחרי זה הקדוש ברוך הוא מביא לו פרשת
שטוי היין. אם הקדוש ברוך הוא מביא לו
פרשת שטוי היין, סימן שמה? סימן שמה? שהוא
לא היה בעיצבון. כי אם הוא היה בעיצבון,
השכינה לא הייתה נראית לו. למה? כי אין
השכינה שורה אלא מתוך שמחה. ואם אתה רואה
שהקדוש ברוך הוא נגלה אליו ומוסר לו פרשת
שטוי יין, סימן שאהרון הכהן לא רק של ויום
אהרון, אלא מה? גם בלב שלו. היה לו שום
תרוניה. ממשיך ממשיכים חז"ל בפתיקתא אשרי
אדם שנגעו בו ייסורים וקבש רחמיו ולא קראת
גר רבותיי תקראו את הדברים שכאן אשרי אדם
שמעתם אשרי אדם שנגעו בו ייסורים וקבש
חמיו ולא קרא את הגר אחר מידת הדין לא היה
לו שום שאלות על מידת הדין של הקדוש ברוך
הוא אלא כיוון שבאו ייסורים על יום אילו
כבש כעסו ולא קרא רת הגר על מידת הדין
למידה גדולה ומשובחת היה בא היה עולה
למדרגות נעלות אמר רבי חנינא בר פפה אילו
לא קראת גר כשם שאומרים עכשיו בתפילה
אלוקי אברהם אלוקי יצחק ואלוקי יעקב כך
היו אומרים אלוקי איוב היינו אומרים ארבע
לא פחות ולא יותר שנטל הקדוש ברוך הוא עצה
מפמליה של מעלה ואמר להם איוב עבדי מידות
גדולות יש בו אשתם וישר ירא אלוקים ושר
מרע והגיעו כל הייסורים אם עומד בהם ולא
קורה עליהם אתגר מייחד אני אשמור עליו כשם
שהיחדתי על האבות הקדושים ולא עשה כן אלא
כיוון שהגיע אותו ייסורים התחיל מבאת
ואומר מידעתי ואמצאהו הערכך לפניו משפט לא
פחות ולא יותר הוא רוצה לזמן את הקדוש
ברוך הוא למשפט
מה הוא רוצה? לדון לפני הקדוש ברוך הוא.
אומרים חז"ל במדרש פרשת משפטים שהקדוש
ברוך הוא משל לאדם שהיה לו טענות על המלך.
אז מה עשה? זרק אבנים על האיקונים של
המלך. זרק אבנים על הפרצופים של המלך וכל
הזמן דיבר כנגד המלך. עד שהביא אותו לפני
המלך וראה את הכבוד של המלך ומה המלך
מעניש? מה אמר? סליחה אדוני המלך שיכור
הייתי. מה? אל תשים אותי. הייתי פשוט א לא
בפוקוס, איך אומרים? לא תחת שליטה. ככה
איוב אמר, הערכך לפניו משפט. אני רוצה
לעשות משפט. למה הבאת ליסורים? כיוון
שהקדוש ברוך הוא התחיל לדבר איתו ואמר,
איפה היית ביוסדי ערב? על מה אתה מדבר?
ראה את זה אומר, סליחה, סליחה, ריבונו של
עולם, לא התכוונתי, לא התכוונתי. עד כאן
הדברים שאומר המדרש בפרשת משפוטים. למדנו
מכאן את המתנה הנפלאה שנקראת עמידה
בניסיונות. עם אלה הדברים אני רוצה
ברשותכם להיכנס לתוך סוגיה
והסוגיה הזאת היא סוגיה נפלאה ביותר
מתורתו ומשנתו של רבי שלמה קלוגר רבי שלמה
קלוגר בביורו לאבות בספרו מגן אבות ונפתח
בדברי המשנה במסכת אבות אומרת המשנה 10ה
ניסיונות נתנסא
אברהם אבינו ועמד בכולם לחותיה כמה חייב
בתו של אברהם אבינו עליו השלום. זו המשנה
המפורסמת בפרק ה' באבות. במסגרת 10ה 10ה
ניסים שנעשו, אחד מהם 10ערה ניסיונות
נתנסא אברהם אבינו. שואל רבי שלמה קלוגר
בתוך הדברים שלו, למה נתנסא אברהם אבינו
ב-10ה ניסיונות? מה זה המספר הזה? 10. אז
בוא דבר ראשון נקדים.
כל האבות הקדושים נקראו אבות רק בגלל שהם
התנסו ניסיונות. רק בגלל זה. הקדוש ברוך
הוא לא נותן תואר אבא למי שלא התנסא
ניסיונות. איפה זה כתוב? מופיע בחז"ל
הקדושים שדוד המלך שאל את הקדוש ברוך הוא
שאלה. מה הוא שאל אותו? שאל אותו שאלה.
ריבונו של עולם, למה לא אומרים אלוקי דוד?
אמר לו, אותם ניסיתי ואותך לא ניסיתי. למה
לא אומרים אלוקי דוד? הרי יש שלושת האבות
נמצאים במרכבה. דוד המלך נמצא במרכבה. למה
לא אומרים אלוקי דוד? אמר הקדוש ברוך הוא,
אותו אותם ניסיתי, אותך לא ניסיתי. האבות
הקדושים רצו לפניי כמו מה? כמו סוסים. בין
ביצי המים הם רצו לפניי. אתה לא רצת
לפניי. אז מה אתה רוצה? ביקש ממנו דוד
המלך בקשה. מה הוא ביקש? בחני. ונסיני.
בבקשה ריבונו של עולם תבחון אותי תנסה
אותי אמר דוד המלך אמר לו הקדוש ברוך הוא
בבקשה ניסע אותו ולא עמד בניסיון אז לא
אומרים אלוקי דוד אמר לו ריבונו של עולם
אבל לא מגיע לי אני רגל רכבי במרכבה אמר
לו הקדוש ברוך הוא אתה רגל במרכבה תקבל
משהו לא אלוקי אלוקי אברהם אלוקי יצחק
אלוקי יעקב רק מי רק מי שעומד בניסיונות
לא עמדת בניסיונות אין אלוקי מה כן תקבל
מה כן תקבל מגן דוד מגן דוד איפה בברכת
ההפטרה יפה מאוד אז ברכת ההפטרה שם הוא
קיבל מגן דוד ההוא לא קיבל אלוקי אומרים
חז"ל אם איוב היה מקבל את זה את הייסורים
ולא מתלונן עליהם היה מקבל אלוקי איוב ככה
היה מקבל דוד המלך ביקש אמר לו מה אתה
רוצה אותם ניסיתי אותך לא ניסיתי שואל הרב
שלמה קלוגר שאלה יפה למה 10עשרה ניסיונות
נתנסה אברהם אבינו בשלמה 10 מכות חזרת
המכות במצרים זה שישאלו את המצרים איך היו
המכות היה 10 בסדר אבל אתה שואל על אברהם
אבינו מה פתאום 10ה ניסיונות צריך לדעת
שכל אחד מאבות עבר ניסיונות בסך הכל אברהם
יצחק ויעקב עברו את כל סוגי הניסיונות
שיכול אדם לעבור במהלך שנות חייו כל סוגי
הניסיונות
ולכן אברהם אבינו קיבל 10. יצחק אבינו לא
קיבל 10. גם יעקב לא קיבל 10. אם אתה אומר
שיש 10 נותן לך תואר אבא גם ליצחק אבינו
10. אברהם אבינו יש 10ה ניסיונות. כל אחד
הולך בשיטה שלו מה היו הניסיונות. יצחק
אבינו מה היה לו? ניסיון ראשון עקידת
יצחק. לוקחים אותו בגיל 37. עקידת יצחק.
אחרי זה מה? מתחתן עם רבקה. הולך לחפש
שידוך מתן עם רבקה. רבקה הכרה לא יולדת.
10 שנים ויהר יצחק להשם לנוכח אשתו כי
הכרה היא אחרי זה מה נולד לו בן עד גיל 15
הוא רבה נחת מהאטומים שלו גם אברהם גם
יעקב וגם עשו בגיל 15 ביום צאתו לפעם
ראשונה מבאח ולא חזר לשם יום פטירתו של
אברהם אבינו מה קרה איתו
חמש עבירות עבר באותו יום השם ירחם מה ילד
בן 15 כבר הוצע
רצר באותו יום הרג את נמרוד יפה מאוד יש
לו בריזומה ברוך השם בגיל 15 רצח ראשון נו
זה האדם חסר ליצחק אבינו בבית של יצחק
אבינו אומרים חז"ל אנשים של עשו עשו קטורת
ומהקטורת שעשו בבית מה קרה לו? התעברור
יצחק אבינו עיוור. כמה שנים היה עיוור? 57
שנים עיוורון מגיל 123 עד 180 שנה 57 שנות
עיורון יצחק טבע ייסורים אמר ריבונו של
עולם תן ייסורים בעולם הזה שלא נבוא לעולם
הבא ושם נצטרך לעבור את זה בניסואי שעבר
57 שנותרון יצחק אבינו מידת הגבורה כמה
ניסיונות אמרנו עקידת יצחק 10 שנים המתנה
נולד לו עשו יצא לתרבות רעה ואחרי זה מה
נהיה עיוור בגללו נו אבל מצד שני רבה הנחת
יש לו את יעקב אבינו שתם יושב אוהלי כמה
ניסיונות עבר ארבע חמש לא עבר 10 יעקב
אבינו המשך של ניסיונות יש לו אחצ'ולי כזה
קוראים לו עשו ביחד איתו ברחם נמצא איתו
ביחד וכל הזמן והתרוצו להיות עם השייגץ
הזה במקום אחד לא דבר נעים ואחרי זה מה
אחרי זה מגיע יום שרוצה לקבל את הברכות עד
גיל 63 יצחק יעקב אבינו יושב ולעמד בשקט
עד שאמא שלו קרא לו בוא לקבל את הברכות.
מאותו רגע ויסתום עשיו את יעקב ומחפש
להרוג אותו. ויצחק אבינו ויעקב מסתתר
בישיבת שם ועבר. נמצא שם 14 שנה ויוצא
החוצה לפעז רוצה לקחת אותו בורח בקיצור
מגיע ללבן רימה אותו זה עשרת כמרה עצרת
מונים גנובתי יום גנובתי לילה הייתי ביום
החלה ניקר ביד שנתיים מה עשה שמה השם ירחם
חוזר בחזרה הולך מעט לבן מכניס לו שתי
נשים במקום אישה אחת חוזר בחזרה לארץ
ישראל מה קורה קובר את אשתו על הדרך מתה
אשתו רחל עמנו משאירה אותו
שלושה שלוש תינוקות ביחד עם בנימין ושתי
תאומות. שלוש תינוקות בני יומם נשארו בלי
אמא ויעקב אבינו נשאר עלן עם שלושה
תינוקות לא פחות ולא יותר. חוץ מזה מה?
לוקחים לו את יוסף הצדיק. יוסף הצדיק נעלם
ממנו. הבן שלו נכתב. הבת שלו דינה לוכב
אותה בשכם בן חמור. יש לו ניסיונות. חבילה
של ניסיונות יש לו. ליעקב אבינו. נחתף לו
בן. הוא לא יודע איפה הבן שלו. הוא אפילו
לא יודע שהאחים מכרו את הבן שלו. לא
חיזבלה לקח אותו ולא נסרה לה. מי לקח
אותו? האחים מכרו אותו למצרים. הוא לא
יודע הבן אהוב שלו יודע איפה הוא נמצא הבן
שלו. למעלה מ-20 שנה שהוא לא יודע איפה
הבן שלו נמצא. יעקב עבר חבילה של
ניסיונות. לא השרה. השרה שלימות של עשרה
עבר אברהם אבינו.
מה זה המספר הזה? יוסף הצדיק התנסע רק
בניסיון אחד. הניסיון של אשת פוטיפר. זה
הניסיון היחיד וגם זה לא בגלל שהוא היה
צריך לעבור את הניסיון הזה אלא בגלל שיוסף
ביקש ניסיונות כתוב ויהיה אחר הדברים האלה
וטיסא אשת אדוניו אומרים חז"ל מה זה אחר
הדברים האלה היה יוסף מסלסל בשיערו מה זאת
אומרת יוסף מסלסל בשערו כתוב בספרים
הקדושים ראיתי שהכוונה שהוא צלצל בדינים
שערות זה דינים אמר יוסף ריבונו של עולם
אבא שלי התנסא בניסיונות סבא שלי התנסא
בניסיונות סבא רבא שלי שלי ניסיונות ואני
יבש.
אין שום ניסיונות ריבונו של עולם בבקשה
תביא תביא ניסיונות י כאילו היה בנופש
איפה היה? היה במצרים היה האחים אכרו אותו
זה לא ניסיון זה בקטנה הוא מדבר על ניסיון
משהו בומבשתי אמר הקדוש ברוך הוא ביקשת
אתן לך ניסיון שאפילו האבות שלך לא יתנסו
מיד ותיסא אשת אדוניו והלכה והלכה התחילה
לשגע אותו הגברת פוטיפר זה מה שהלכה לעשות
יוצא שהוא טבע וזה הצלצול בשערות זה
הניסיון האחרון ובושלים לכן הוא נקרא אברך
אבא קטן כי הוא גם התנסע בניסיון אחד הוא
לא קוראים לו אלוקי יוסף אבל הוא נקרא
תודות יעקב ויוסף סלע אז הוא נקרא ביעקב
נכנס גם יוסף הוא נכלל בתוכו של יעקב
אבינו לכן קוראים לו אברך כל האבות
הקדושים עברו ניסיונות שואל רבי שלמה
קלוגר למה 10 למה 10 תחלק אותם מה אתה
מחלק ניסיונות כמה יש בסך הכולל 22 23 24
כל אחד יקבל שבע ניסיונות שמונה ניסיונות
בסדר גמור אברהם 10 יצחק חמש
יעקב שבע למה למה החלוקה הזאת ככה שואל רב
שלמה מקלוגר בתוך הדברים שלו שאלה נוספת
הוא שואל למה קוראים לאברהם בשם אבינו יש
לך אדם הראשון לא נקרא אבינו נוח לא נקרא
אבינו מטושלח הצדיק לא נקרא חנוך לא נקרא
שם בן נוח ראש הישיבה הכי גדול בעולם שכל
האבות למדו אצלו אברהם אבינו למד ממנו חסד
יצחק אבינו למד בישיבת שם בעבר
יעקב למד בישיבת עבר. אנשים גדולי עולם
למדו בישיבה שלו. הוא לא נקרא אבא. הושיבה
זה הכל לא קוראים לו אבא. נו למה הדכה
אברהם אבינו הראשון שקוראים לו אבא? חוץ
מזה הוא שואל ולמה דווקא כאן אבא? יש גם
משנה קודם. מה אומרת המשנה באבות קודם?
עשרה דורות מנחד
אברהם. למה לא כתוב אברהם אבינו? למה
אברהם אבינו מגיע רק בעשרה ניסיונות ולא
מגיע מעשרה דורות מנוח ועד אברהם? שאלה
נוספת של הרב שלמה קלוגר. חוץ מזה הוא
שואל, עשרה ניסיונות התנסא אברהם אבינו
ועמד בכולם. מה זה המילה עמד בכולם? מה זה
עמד בכולם? עבר את כולם, התייצב בכולם,
צלח את כולם. מה זה המילה הזאת ועמד
בכולם? וחוץ מזה הוא שואל להודיע חיבתו של
אברהם אבינו? מה החיבה הגדולה שיש כאן?
באדם שמתנשא בניסיונות? אחד שמניסיון בני
נסיונות אתה אומר מסכן זה כמה דור שנכנס
מכניס לו ניסיונות עזוב זה לא ניסיונות
רק לאותי החיבה הקדוש ברוך הוא אוהב אותו
איך נראה ניסיונות ביחד עם אהבה ככה שואל
הרב שלמה קלוגר בספר שלו והוא אומר תשובה
רבותיי אני רוצה בעזרת השם לדבר על התשובה
הזאת ומה שנאמר עכשיו זה יהיה הקדמה לקראת
השיעור הבא בעזרת השם בערצות השם יתברך
בשבוע הבא כי הניסיונות של אברהם אבינו
מתחלקים לשניים. יש לנו חלק בפרשת השבוע
הזה וחלק בעזרת השם בפרשת שבוע הבא. כי
חז"ל הקדושים במדרש פרשת השבוע אומרים
ניסיון ראשון בלך לך מארצך וניסיון אחרון
בלך לך אל ארץ המוריה. אז זה מתחיל בלך לך
וזה מתחיל בלך לך. חוץ מזה שואלים המפרשים
שאלה נוספת למה נאמר לך לך ולא נאמר לך?
אם אתה רק מתכוון שאברהמינו ילך מפה לפה
אז אתה לא אומר לו אתה ילך מהבית כנסת
החוצה אתה לא אומר לו לך לך מהבית הכנסת
הביתה אתה אומר לו לך מהבית הכנסת הביתה
הולך מהבית לבית הכנסת למה תגיד לו לך לך
אז רשי כותב הנעתך וטובתך בהחלט אז שואל
מה מונח כאן בכל העניין הזה
כותב הרב שלמה קלוגר בוא נלמד דבר נפלא
בסיעתא דשמיא ונראה כאן כמה יסודות נפלאים
בעבודת השם אומר רבי שלמה קלוגר דע
כי אדם שמתנשא בניסיונות סימן שהקדוש ברוך
הוא אוהב אותו את אשר יאהב השם יוכיח זה
תלמד אדם עובר ניסיון אל תרר אחריו אל
תהיה כמו איוב ואמר מיערוך לפניו משפט שום
דבר יש לך ניסיונות תשמח מה זה אומר סימן
שהקדוש ברוך הוא אוהב אותך השם צדיק יבחן
הקדוש ברוך הוא נותן לו ולפי צדקת הצדיק
כן יהיה ניסיונו ואם אין אינו צדיק גדול
מתנסא פעם אחת ואם הוא צדיק גדול מביאו
לידי ניסיונות הרבה אם יש לך ניסיון אחד
סימן שאתה צדיק קטן אם יש לך 20 ניסיונות
סימן שאתה צדיק גדול זה מה שיש לך וזהו
שאמר הכתוב עשרה ניסיונות התנסא אברהם
אבינו ועמד בכולם להודיעך כמה חיבתו של
אברהם אבינו שמה היסא
אותו הקדוש ברוך הוא בשרה ניסיונות טוב,
אתה יודע מה? אתה אומר למישהו, תשמע, הוא
חולה. אומר, סימן שהקדוש ברוך הוא חולה
עליו.
לא ככה. למה הוא עושה אותו חולה? סימן
שאוהב אותו. אחרת היה עושה אותו חולה. אם
הקדוש ברוך הוא עושה אותו אני, הקדוש ברוך
הוא אוהב אותו. למה אוהב אותו? לכן לקח לו
הכסף כי הוא אוהב אותו. תגיד לו, זה מה
שנקרא הפוך על הפוך. אומר לנו רבי שלמה
קלוגר, 10ה ניסיונות להודיע חיבתו. אם אתה
מתנסא בניסיונות, סימן שמה אוהב אותך. עשה
אותך חולה, סימן שהוא חולה עליך. עשה אותך
אני, עוד יותר חולה עליך. ברוך השם זה מה
שהקדוש ברוך הוא עושה. נפלא. אומר הרב
שלמה קלוגר, ולמה נאמר אצל אברהם אבינו
בשם אבינו? למה לא כתוב עשרה דורות מנוח
ועד אברהם ואין אבינו? כותב רבי שלמה
קלוגר, ואנו מתייחסים אחר אברהם ולא אחרי
נוח, ולא אחרי מתושלח, ולא אחרי שם. לפי
שאברהם אבינו היה הכר, אברהם אבינו לא יכל
ללדת, הוא היה עקר ולא היה ראוי להוליד על
פי טבע. ואם כן, מה שבני אדם, מה שבני אדם
הרי הם כבנים, זה רק מכוח התולדה שעובר
מאבא לבן. משנה במסכת עדויות אומרת המשנה
בפרק ב', האב זוכה לבנו בנוי, בכוח,
באושר, בחוכמה ובשנים. האבא מקנה לילדים
שלו. מה הוא מקנה? הוא מקנה תכונות
שנמצאות אצלו. מקנה לילדים שלו. אם אברהם
אבינו נולד מטרח,
הוא היה מקבל את המידות של טרח. מה טרח?
כל הברידים שלו מלים במה? בעבודה זרה. אמר
הקדוש ברוך הוא, אני מנתק אותו ממי? מאבא
שלו. איך מנתקים אותו? עושים את אברהם
אבינו מה? הקר. אם הוא עקר, אז הוא לא
יורש מאבא שלו שום דבר. אם הוא לאורש משום
דבר אז לא נכנס בו הכוח של האבא. אם לא
נכנס בו הכוח של האבא אז אברהם אבינו
בחינה של מה? של בריאה חדשה. בא הרב שיח
יצחק. השיח יצחק זה הרב יצחוקיזיק חובר
ואומר דבר נפלא ביותר. אדם כמה זה אדם
בגימטריה? לא אדם סליחה. אדם ראשי תיבות.
כולנו יודעים מה שכולם יודעים. מה זה אדם
ראשי תיבות? אדם, דוד משיח. זה הראשי
תיבות שכולם מכירים. אומר הרב שיח יצחק
לביצחקיזק חובר, אדם ראשי תיבות אברהם. כך
הוא כותב אברהם. מה? דוד משה.
אברהם דוד משה. למה? כותב רבי כותב הרב
שיח יצחוק לפי שאלה השלושה הם מציאה בעולם
שבאו לעולם לאחר יאוש. ונבראו מחדש. אז זה
מציאות חדשה בבריאה. לכן אדם, מה הוא אדם?
אדם הוא בחינה של מציאות חדשה. מי הם
המציאות החדשה? הא' זה לא אדם הראשון, זה
אברהם אבינו. היש לך אחרי זה ד' זה דוד
המלך. והמי הבא בתאור מי?
משה רבנו. למה? אומר הרב שלמה אומר סליחה
הרב יצחוקי זקח חובר דבר נפלא. אברהם
אבינו נשלח לאור כסדים. אתם יודעים מה זה
אור כסדים? חז"ל הקדושים אומרים שאי אפשר
להתקרב לשם. איך הצרפו אנשים באור כשדים?
אתם יודעים איך? ברוגתקה.
רוגתקה היה כלע. וככה הוא זורקים אנשים.
המכונה היום בלשון העם בנג'י. פעם קראו
לזה כלע. שמו בן אדם עם גומי מרחוק, מתחו
את הגומי עף כמו כתבם. הוא טס נמוך ישר
לתוך לתוך אור כסדים. היה כזה אש לוטת שאף
אחד לא יכל להתקרב לשם. יש סיכוי לאחד כזה
לשרוד אם הוא נופל בתוכו? אומרת הגמרא
במסכת מן החות, כל העומד להישרף
כשרוף דמי. כך אומרת הגמרא, אברהם נשרף
בתוך כבשן האש. אם הוא נשרף בתוך כבשן
האש, סימן שמה? שהוא הוויה חדשה בעולם. אם
הוא הוויה חדשה בעולם, פירוש הדבר שהיות
וואו הוויה חדשה בעולם, אז המציאות שלו
היא אחרת לגמרי. אם אברהם אבינו המציאות
שלו היא אחרת לגמרי, אז הוא הוויה מחודשת
בעולם. אז אין לו שום קשר לאבא שלו. למה?
כי הוא נשרף. עלה על המוקד. אין לו יותר
קשר לאבא שלו. דוד המלך איפה הוא נולד?
אומר יצחק קיזיק חובר שאדם אבל דוד המלך
נולד מה היה כתוב? כמה זמן הוא אמור
לחיות?
כמה?
שלוש שעות. שלוש שעות והוא עננו נפל. מי
נתן לו את החיים שלו? מי נתן? אדם הראשון
נתן לו. קיבל 70 שנה. איפה נולד דוד המלך?
היה סיכוי שהוא יוולד. הוא היה אמור
להיוולד ממי? מילות כל העולם הושמד אין
אנשים בעולם על פי דעתם חשבו שנהפך שדום
אין עולם מאיפה הוא יצא נקרא בשבוע מה
מאיפה הוא בא מתוך מערה ששם נכנסו שתי
בנותיו לתוך המערה מה הם עוצאים במערה
יין מאיפה היין מששת ימי בראשית אם אתם
אומרים שאין סיכוי בכלל שכל העולם מושחת
ואין יותר אנשים אז איך יהיה העולם לאט אם
הוא לא היה שיכור לא היה עושה את זה אז
הקדוש ברוך הוא לאחר יאוש אין אין אנשים
בעולם מקימים את החדש דוד המלך מה לאחר
יאוש מצאתי דוד עבדי איפה מצאתי אותו
בסדום שם מצאתי אותו זה אחר יאוש כמו
מציאה אברהם אבינו גם נאמר בו מציעה ומצאת
את לבבו למה לפניך גם מציעה דוד המלך גם
מציעה משה רבנו גם הוא מציע למה א' כל הוא
נולד ליוכבת לאחר 130 שנה וחזרו בחזרה
חזרה לנהרותיה חזרה בחזרה להיות ואחרי
שלושה חודשים שהוא נולד איפה שמו אותו?
איפה שמו אותו? בתוך היור. יש סיכוי שהוא
ישרוד. ההסתגנינים שלו אמרו שמה כבר זרקו
אותו למים. למה? הם ראו בכוכבים שמה שהוא
נזרק לתוך המים. למעשה איפה שמו אותו?
בתוך היור. אז למה לא ראו אותו? כנראה
שבמסכים לא רואים יש טס נמוך. רואים רק
מישהטס גבוה. הוא היה נמוך מדי. המסכים של
המצרים לא עלו על זה. ההשתגנים שלו לא עלו
על זה. יפה מאוד. אמרו לפרעה, זהו הוא שלח
למים נגמר הסיפור. אין יותר מושיעים של
ישראל. הכל בסדר גמור. טוב, נפלא ביותר מה
שאומרים לנו רבותינו. אומר הרב יצחקיזיק
חובר, שלושה אלה היו מחוץ למציאות שהיה
להם סיכוי לחיות. אברהם אבינו בכבשן האש
אין סיכוי לחיות. דוד המלך אין סיכוי
לחיות כי הוא שלוש שעות בסך הכל. וגם אחרי
שהוא קיבל 70 שנה הוא נולד על ידי זה
שהקדוש ברוך הוא התפילין במהרה יין. וחוץ
מזה משה רבינו נולד לאחר יאוש כי ביוכבת
הייתה בת 130 שנה הייתה צריכה לחזור בחזרה
לנהרותה וחוץ מזה גם הוא אומר זרקו אותו
לתוך היור גם אין סיכוי שהוא יצא משם יוצא
רבותיי שאברהם אבינו יצא לאחר יאוש אומר
הרב אני חוזר בחזרה לרב שלמה קלוגר אברהם
אבינו אתה יודע מה זה אברהם אבינו אברהם
אבינו נזרק לכבשן האש אז מה הוא כאילו בטל
מן העולם אין לו שום סיכוי אז ההוויה שלו
היא הוויה מחודשת. אומר רבי שלמה קלוגה,
דבר נפלא ביותר דע לך אברהם אבינו לא היה
ראוי להוליד על פי טבע. ומה מה שאתה אומר
שבני בנים הרי הם כבנים זה כאשר הוא נולד
מאבא שלו. אבל אם חתכת את זה כי אברהם
אבינו הוא עקר ואם אבינו נצרק לתור כבשן
האש אז ממילא אברהם אבינו הוויה חדשה. מה
עשה הקדוש ברוך הוא? כדי שאברהם אבינו
ילד? מה הוא עשה? נקרא בעזרת השם פרשת
השבוע. מה אומר הקדוש מה אומר אברהם אבינו
לקדוש ברוך הוא בברית בין הביתרים? מה הוא
אומר לו? ריבונו של עולם אני אין לי ילדים
הן לי לא את הזרע אין לי ילדים ומי ירש
אותי? מי מסק אליעזר אליעזר הוא זה שירש
אותי מה אמר לו הקדוש ברוך הוא? מה פתאום
אשר יצא ממאך הוא יראשך מי שיצא ממאך הוא
יראשך ויאמר אברהם הן לי לא נתת זרע והנה
בן בביתי הורשת אותי והנה דבר השם אליו
לאמור לא ירשך זה כי אם אשר יצא ממך הוא
ירשך
מה אומר הפסוק ויוצא אותו החוצה ויאמר
הבתנ השמימה וספור הכוכבים אם תוכל לספור
אותם ויאמר לו כ יהיה זרך והמין בשם
ויחשבה עלו צדקה מה הוא עשה כאן? אומר
רש"י, "ויוצא אותה החוצה לפי פשוטו, הוציו
מאוהלו לראות הכוכבים." ולפי מדרשו, אמר
לו, "צא מהסתגננות שלך שראית במזלות שאינך
עתיד להעמיד בן." אמר לו, אברהם אינו
מוליד, אבל אברהם
יש לו בן. שרי לא תלד, אבל שרה תלד. אני
קורא לכם שם אחר והשתנה המזל. דבר אחר,
הוציו מחללו של עולם. הגביעו למעלה מן
הכוכבים וזהו לשון הבתה מלמעלה למטה
רבותיי מה כתוב כאן אברהם אבינו אומר
ראיתי בכוכבים אני אין לי אפשרות ללדת למה
כי אברהם אבינו נולד במזל צדק ומזל צדק
אומרת הגמרא שבת קנ עמוד ב מזל צדק איפה
יושב בצד מערב צד מערב אומר רשי זה צד קר
מי שנולד שם במזל הזה אין לו יכולת ללדן
מה אמר לו הקדוש ברוך
אני מעביר את המזל שלך מצד מערב שהורקר
לצד מזרח. איפה זה כתוב? הפטרה שנקרא
בעזרת השם בשבת קודש. מיר ממזרח צדק. מה
עשה הקדוש ברוך הוא? אני מעביר את המזל של
צדק. אני מעביר אותו ממערב למזרח. איזה
יופי. כך אומר הקדוש ברוך הוא לאברהם
אבינו. תצא מהכוכבים. מה ראית שהכוכב שלך
נמצא במערב? עזוב, אני משנה את הכוכבים.
שם אותך במזרח, יהיה חם, מחליף לך את השם,
מסדרים הכל בסדר גמור. שואל רבי שלמה
קלוגר, זה כזה קל? אני מעביר אותך את המזל
מפה לפה, נסדר את זה עכשיו אתה בקר אני
אעביר אותך עכשיו מאיפה? אני מעביר אותך
מסיביר לפלורידה.
אני עושה העברה סיביר, הכל קפו. כל
הכפויים אני מעביר אותך עכשיו לאיפה?
עכשיו לפלורידה. שם חמים נעים, ברוך השם,
הכל בסדר. מה זה ככה? צ'קצ'ק מעבירים
מעבירים הזלות מה זה איזה מין דבר זה אומר
רב שלמה קלוגה בוא נלמד גמרא אם ככה יש לי
שאלה על גמרא אומר רב שלמה קלוגה הגמרא
מספרת על אחד מרבותינו שקראו לו רבי
אליעזר בן פדד מכירים רבי נעזר בן פדתד
היה אני מרוד אני מרוד לא היה לו פורטה
לפורטה היה ראשי וגדול היו לו הרבה
תלמידים רב לידר בן פדת לא חשוב הלך לרופא
הלך לרופא אמר לו אדוני לך תעשה בקשה כזה
זה דם. הטכניקה שהייתה פעם, כל מי שלא
מרגיש טוב, בבקשה תן ליטר דם. ואז מה? אתה
נותן ליטר דם, אתה מחליף את השמן, שמנים,
בריקסים, אתה מעמיס את הכל, מחליף אותם,
נכנס דם חדש, אתה נהיה בריא. זה הטכניקה
שהייתה. טוב, הלך למקיש דם המפורסם שכולנו
מכירים, קראו לו אבא אומנה. הלך לאומנה,
בלי אבא. הלך ומנע הלך הכיס דם השל את היד
שלו הוא הכניס את הזה הוציא ברוך השם
הוציא את הדם הכל בסדר גמור קווה שהיה
מומחה להתק אחד ולהוציא דם שלו אז קר אותו
10 פעמים במפורת יוסף בקיצור אז יש עצר
הכל יצא בשלום קיצור אומר לו האומנה הזה
אומר שהוא מחזיק את הפלאסטר עד שהוא שם לו
שם את הגזה אומר לו ככבוד הרב אתה הולך
הביתה אתה חייב לאכול משהו מתוק שוקולד
רוגל
קפה, קקאו, משהו, שוקו, דברים שהם מה
שנקרא מלאים במעשים טובים. ארבע עיגולים,
מלא שומן, מלא סוכר, מלא זה עיגולים כאלה
שליצמן כזה מלא כאלה יהיה לך מלא מה שיותר
עיגולים יותר טוב, בסדר גמור. שוקולד ביחד
עם קרם בתוכו, ברוך השם. כזה מין חזק יקח
חצי חבילה יפעיל את המנוע מחדש שלא יהיה
לך נפילת סוכר בעזרת השם יזרים המנוע חזק
בסדר כבוד הדוקטור אני הולך הביתה נטפל
חוזר אבליזר בפעדת הביתה מחפותח את הארון
נדם אין כלום לא שוקולד לא קקאו לא עוגיות
שניתחנו לפני פסח ולא אחרי פסח האהרון ריק
אין ופלים אין כלום שום דבר אין כלום גם
לא קפה לא תהי שום דבר אין בבית אהרון ריק
בקיצור אמר הוא אמר לאכול אבל שוקולד אין
אבל הוא אמר או יש בחלון יש אשתי קנתה כזה
שום יש שום לפני פסח קונים כאלה קלויים
כאלה אתם מכירים את זה כזה מין צמה כזאת
של שומים טולים את זה על החלון זכר ליציאת
השומים קיצור אתה שם אותו על החלון חתך
כזה שום אחד קילף אותו
מה זה משנה שוקולד לבן או שום לבן אותו
דבר בירך שהכל נהיה מדברו תק טק טק הכניס
אותם כמו כדורים אכל אכל אותם אומר או
בעזרת השם עושה מי שקצת יודע אני יודע אם
זה נכון או לא אומרים ההומפטים שמי שאוכל
שום זה מוריד לחץ דם אני יודע שזה מוריד
את החשבון בבנק זה אני יודע אבל אני לא
יודע אם זה מוריד לחץ דם או לא בכל אופן
קצת אמרתי לאכול שום אכל שום קיבל סכחורת
נפל על הרצפה נפל על הרצפה מזל שלא שבר את
הגן הירכיים פשוט השכב על הרצפה ושכב ככה
מאולף 9 10 11 הוא צריך לתת שיעור הוא לא
בא12
התלמידים אומרים רגע הרב לא בא בחיים הוא
לא החר הרב בחיים לא קרה שהוא יחר אומרים
התלמידים ה בוא נלך לראות מה קרה עם הרב
מה אנחנו עשינו בבית ספר שהמורה לא בא
הלכנו לראות מה איתו הלכנו הביתה מי הלך
התלמידים האלה לא תלמידים טובים רוצים
לשמוע שיעורים לא היו סתם מתפלכים מהשיעור
נו בא לה הביתה אמרו כבוד הרב דופקים בדלת
ורב לזר בן פדעתו פותח פתח אחד התלמידים
אומר בוא צריך לראות מה קורה לו פתח
בעדינות פתח את ה את הדלת ראה את הרבי
שוכב על הרצפה וואו נכנס ללחץ הרבי על
הרצפה לא על המיטה תפס את היד של הרבי שם
את הדופק אומר או ברוך השם 80 בסדר הוא חי
חשבתי השם ירחם איזה בר מינה בדק חי ברוך
השם הכל בסדר חי אוילומים חי בסדר גמור
מסתכלים כל התלמידים מסביבו פתאום רואים
את הרבי פורס בבכי רב ליעזר בן בן פדעת
בוכה בוכה בוכה כמה דקות פתאום מפסיק
לבכות אומרים אותו מחייך מאוזן לאוזן אחרי
כמה דקות רואים פתאום זיקוקים מהמצח רואים
זיקוקים והוא פותח את העיניים תלמידים
רואים אותו הוא רואה את כל התלמידים מסביב
אומר מה קרה מה באתם פה אומר רבי 125
היית צריך להתחיל שיעור לפני שעה למה לא
באת
מנסה לשחזר מה קרה רגע מה למה אני לא
הלכתי לשיעור פתאום מחזר הוא 8: בבוקר עשה
כזה דם ולא היה שוקולד והוא אכל שום והוא
נפל ברצפה הוא מנסה לשחזר אומר אה עכשיו
אני יודע מה קרה
רבי מה קרה הוא מספר להם שהוא נתן דם ולא
היה שוק בבית אז הוא נפל ולמה בכית אה
בכיתי אתם יודעים מי בא לבקר אותי הקדוש
ברוך הוא בא לבקר אותי שכינה למעלה
מראשותיו של חולה אז הקדוש ברוך הוא בא
לרוקר אותי בא הקדוש ברוך הוא לבקר אותי
אמרתי ריבונו של עולם תגיד עד מתי אני
אהיה אני מרוד עד מתי אין בבית מה לאכול
שוקולד אין רוגל אין אין מה לאכול פרוטה
לפורטה עד מתי ריבונו של עולם תן לי בבקשה
קצת כסף אמר הקדוש ברוך הוא מה אתה רוצה
אני רוצה כסף אומר לו אתה רוצה להיות עשיר
אומר לו אתה רוצה להיות השיר אני רוצה
להיות במזל של השיר לא רוצה להיות אני לא
רוצה אמר לו אתה רוצה להיות עשיר אין בעיה
אני הופך את העולם לטו ובהו. אני הופך את
העולם לטו ובהו. ואז אולי תבלד במזל של
אושר. אני עושה סוגר את העולם, פותח מחדש,
הרשמה מחודשת, מתחיל עולם חדש ואז נראה
איפה תיפול. אם תיפול במזל של אושר, תהיה
בילגייט. בוא נחכה ונראה מה קורה. טוב.
שואל אותו הרב, כולו הי ואולי, אתה הופך
את העולם לטו ובהו ואז אולי אני אהיה
עשיר? אולי אם אתה אומר לי אתה הופך את
העולם ואז אני בלגי אז יש מה לחשוב אבל
אולי
שואל אותו רב לדר מדלד ריבונו של עולם
תגיד לי רוב החיים שלי לפניי או רוב החיים
שלי אחריי שגיד לי אני בן 50 כמה אני עתיד
לחיות עד 120 אז יש עוד 70 שנה אם אני
אמור לחיות עד 70 שנה אז כמה יש לי עוד 20
שנה אז הרוב מה שנקרא אחריי 20 שנה אמר
הקדוש ברוך הוא למען קמינה הוא אומר אם
אני הולך לגמור כבר אז אני משאיר את המצב
ככה כמו שהוא אם יש לי עוד 70 שנה אז אני
חושב אולי כדאי להפוך אמר לו הקדוש ברוך
הוא את הרוב עברת אתה קרוב לסיום יותר מה
שקרוב להתחלה אמר לו ככה היא החי לא בינה
אמא שנשאר לי עוד 10 15 שנה תשאיר אותי
כבר ככה שרדתי ככה 55 שנה תשיר איזה עוד
חמש אם אתה אומר לי עוד 70 שנה הייתי חושב
על שינויים קרדינליים אבל מה משהו בקטנה
תשאיר את זה ככה לא רוצה טוב יפה מאוד
אמר לו הקדוש ברוך הוא, יין, לא ביקשת,
לא ביקשת לשנות. אני אראה לך מה מחכה לך.
הרא לו הקדוש ברוך הוא 13 נערות של
אפרסמון שמחכה לו לאחר שיגיע לעולם שכולו
טוב. אומר רבי אליעזר בן פדעת לתלמידים,
כשהקדוש ברוך הוא אמר לי שאני הולך להסתלק
מן העולם, מה עשיתי? פרסתי בבכי. זהו, אני
הולך לגמור. אחרי שהקדוש ברוך הוא ראה
שאני בוכה כי אני הולך לסגור את העולם אז
מה עשה? הראה לי 13 נהרות של אפרסמון
שראיתי מה מחכה לי בעולם הבא לכן חייכתי
הבנתם? כן אח כבוד הרב ומה זה הזיקוקים
שיצאו לך מהמצח אמר לו כשהפמליה של הקדוש
ברוך הוא יצא מהבית הוא בא עם פמליה של
מלאכים אחד המלאכים נתן לי צ'פחה
כמו מרן זצל הרב עומדיה מה היה עושה מי
שהיה אוהב אותו מה נותן לו צ'פכה נכון
נותן לו ככה סימן לאהבה אחד המלאכים אמר
אה רב לזר מפדת נתן לי ככה היה מבסוט ממני
נתן לי צ'פך זה הזיקוקים שראיתם עד כאן
הדברים גמרא במסכת תענית שואל רבי שלמה
קלוגר לא מבין מה הבעיה לא הבנתי מה אתה
רוצה לשנות את המזל טיק טק תעביר אותו
ממערב למזרח תעשה אותו עשיר למה אתה צריך
להפוך את העולם מה הקדוש ברוך הוא אמר לרב
לזר בן פד מה הוא אמר לו אני צריך להפוך
את העולם לטובהו ואז תו במזל של אושר אומר
אני לא מבין מה עשה אברהם אבינו מה אמר לו
נולדת איפה בצד מערב מה זה מערב צד
קר אני אעביר אותך למזרח שנאמר ממזרח צדק
אני עושה תיק טק ואתה עובר הכל בסדר צא
בהתגננות שלך צ'יק צ'ק אני עושה את זה
אומר אז למה הוא לא עשה את זה רב ליזר בן
פדר צ'יק צ'ק מה אין לך כסף אני עושה צ'יק
צ'ק מעביר אותך למפעל הפיס והכל טוב מה לא
הבנתי למה אצל רבי לזר בבית צריכים להפוך
את העולם מטוב ובהו ואצל אברהם אבינו אומר
מאיר מזרח צדק אני מעביר אותך למקום למקום
אומר הרב שלמה קלוגר רבותיי תשמעו דבר
נפלא
דע לך אומר רבי שלמה קלוגר יש אפשרות
להפוך את העולם ואז צריכים לראות עולם
מחדש איך בוראים עולם מחדש אם הכל חוזר לך
טוב ובואו ויאמר אלוקים יהי אור ויאמר
אלוקים יהי רקיה ויאמר אלוקים תדשי הארץ
תשא ויאמר אלוקים נעשה אדם כמה אמירות יש
כמה
10שה מאמרות נכון בעשרה מאמרות נברא עולם
כדי להתחיל עולם מחדש כמה מאמרות צריך כמה
10ה מאמרות צריך צריך לבנות את העולם מחדש
אם צריכים לברוא את העולם מחדש בעשרה
מאמרות אמר הקדוש ברוך הוא לאברהם אבינו
אפשר במקום לעשות העולם טוב ובבואה אתה
יכול להפוך את העולם באיזה צורה שהאדם
עצמו נהפך איך אפשר להפוך את האדם בעשרה
ניסיונות הופכים את האדם מחדש לכן האמירה
הראשונה שנאמרה לאברהם אבינו בניסיון
הראשון
מה אומר בעל התורים? איך קוראים לו? ויאמר
השם אל אברהם לך לך. שואל בעל התורים למה
ויאמר? הרי כתוב אחרי זה וילך אברהם כאשר
דיבר אליו השם. אז למה ויאמר? מה אומר בעל
הטורים? בלשון שהוא ברא את העולם שנאמר
ויאמר אלוקים יהי או באותו לשון הוא דיבר
עם אברהם אבינו. למה? כי אברהם אבינו היה
בריאה מחודשת של עולם. למה בריאה מחודשת
של עולם? כי צריך לברוא עולם מחדש. למה?
כדי להפוך את אברהם אבינו מעולם של כפו,
מצד צדק שנמצא בצד מערב, צריכים להעביר
אותו לצד של הפשרה, לצד של מזרח. איך
עושים את זה? או שהופכים את העולם לטו
ובבור כמו אצל רבי אליעזר בן פדעת או
אפשרות אחרת שמה? שמביאים על אברהם אבינו
10עשרה ניסיונות. שעשרה ניסיונות נותנים
מה? נותנים הוויה מחודשת. 10ה ניסיונות
נצאה אברהם אבינו זה כמו 10ה מאמרות שעל
ידם נברא העולם עד כאן ההקדמה של רב שלמה
קלוגר עכשיו תלכו לשלב הבא שלו רבותיי פלא
פלאי פלאות אומר רבי שלמה קלוגר דבר נפלא
הוא כותב דבר שהוא נגד מה שאנחנו מכירים
אבל רב שלמה קלוגר נאמר אותו אומר רב שלמה
קלוגר אדם שיש לו בנים שממשיכים את הדרך
שלו נקרא נקרא בשם עומד.
אדם שאין לו בנים נקרא בשם הולך. למרות
שכולנו יודעים שמלאכים נקראים בשם עומדים
ואילו אדם נקרא בשם הולך. נכון? ונתתי לך
מהלכים. מהלכים? אז יש לך נקרא מהלכים אדם
נקרא בשם הולך. כי הולך אדם לבית עולמו
ומלאך נקרא עומד. אומר רב שלמה קלוגה
רבותיי אני רוצה לומר לך תלמד כלל.
אדם שיש לו בנים נקרא עומד. אדם שאין לו
בנים נקרא הולך. שנאמר בכו בכי
להולך. מי זה בחוכי להולך? למי שהולך מן
העולם הזה בלי בנים. אם אין לו בנים אז
גמרנו אין לו שם איך אתה קורא לו? יעמוד?
אין יעמוד. אם הבן היה לו בן ה אומרים
יעמוד. דוד בן מוישה. אז אבא שלו משה והבן
הוא דוד. אז הכל בסדר גמור. אתה מזכיר את
האבא שלו אומר אתה יודע מי הוא? או הוא
הבן של רב דוביד. אתה יודע מי הוא? הבן של
רב דוב, אתה יודע מי הוא? אתה מזכיר כל
הזמן את האבא. לא רק בעלייה לתורה אומר,
אתה רואה אותו, הוא הבן של הרב הגל. אתה
משבח את האבא כל הזמן. אז מה זה נקרא?
האבא כבר לא פה 50 שנה אבל עדיין הוא
עומד. השם שלו עומד וחק שהילדים שלו
מקבלים עליות שאתה מזכיר. אז הוא נקרא מה
הוא נקרא בשם עומד. ברגע שבן אדם מת בלי
בנים, אומר שלמה קלוגר, מה הוא נהיה?
הולך, השם שלו הלך והשם שלו לא נזכר. אלא
אם כן הבן אדם השאיר אחריו מה השאיר אחריו
מפעלי נצר החזון איש מ בלי בנים תראו כמה
אנשים יש בקבר שלו כמה אנשים יש בקבר שלו
ויום היורצד שלו בחודש הזה חודש חשבון
רמיר שפיר המלובלין היום היורצד שלו נפטר
בלי בנים מישהו שוכח אותו כל יום כמה שתי
מיליון אנשים מה עושים שלוש מיליון לומדים
דף היומים בזכותו של מי שלר שפירה שמה
שללך מהעולם הזה בלי ילדים הקים ישיבה
חלובלין גאווני עולם למדו שמה הרב עוזנר
זצל גאוני עולם למדו שמה הלך בלי בנים אבל
השיך הרב מורשת נצח אף אחד לא שוכח אותו
אף דקה ביום לא שכחים את המאר שפירובלי
סימן שמה אחד שבלי להשאיר מורשת הולך מן
העולם הזה הולך מן העולם הזה שכחת ממנו אם
אין לו ילדים ואין לו משפחה אז השבעה
עושים עניין בבית שלו מה שנקרא קצת שיו
אנשים באים למנחה ערבעית מתפללים שם בבית
ואחרי זה בשבעה עולים לקבר ואחרי זה ב-30
מבקשים בבית ביטוח לאומי שיעשו לו מצבה
וזהו נגמר הסיפור בתום השנה מחפשים שתי
שכנים שהיו לו לבוא להגיד קדיש תח אתה
יכול להצטרף אתה יכול להצטרף זהו אחרי שנה
נגמר הסיפור אומר הרב שלמה קלוגר אדם שהלך
בלי ילדים נקרא הולך השם שלו הלך מן העולם
אחד שהמשיך עם ילדים איך קוראים לו עומד
איך קוראים לו? מה הוא עומד? מה הוא עומד?
השם שלו עומד לנצח. זה מה שכתוב כאן. אומר
הרב שלמה קלוגר, אם ככה בואו נלמד ביחד
רבותיי,
אומרת המשנה, 10ה ניסיונות נתנסה אברהם
אבינו. שאלנו למה 10ה? למה הוא 10? ויצחק
אבינו מה? חמש. ויעקב אבינו למה דווקא 10?
מה מונח כאן? מה הוא אומר? כי במקום
10עשרה מאמרות שבהם נברא העולם, אברהם
אבינו התנסא בעשרה ניסיונות שהם כנגד 10ה
מאמרות. כמו שאתה אומר שאתה בורא את העולם
מחדש בעשרה מאמרות, יש אפשרות לבנו את
אברהם אבינו מחדש. במה? בעשרה ניסולות. מה
זה אומר? אברהם שרות ניסה סבמינו ואז מה?
אחרי 10ה ניסיונות הוא כבר יכול ללדת.
הקדוש ברוך הוא החזיר לו את כושר ההולדה.
למה? הוא העביר את המזל שלו מאיפה? ממערב
למזרח. ואז מה? עכשיו הוא יכול ללדת. אם
הוא יכול ללדת אז הילדים שלו מה נקראים?
הוא כבר לא נקרא בשם הולך. אז איך הוא
נקרא בשם? עומד. זה השם שלו. אומרת המשנה,
10ה ניסיונות התנסה אברהם אבינו. ומה קרה?
ועמד בכולם. למה זה עמד בכולם? ברגע שהוא
עמד בעשרה ניסיונות הוא קיבל מה? עולם
חדש. עולם שיכול ללדת. אם יש לו ילדים אז
איך קוראים לו עכשיו? בשם עומד. אז הוא
נקרא בשם עומד. להודיע חיבתו של הקדוש
ברוך הוא. מה חיבתו? במקום להפוך את כל
העולם לטו ובהו, מה הוא עשה? העביר את
המזל שלו ממערב למזרח בעשרה ניסיונות של
התנסא שגנגד 10ה מאמרות. אם ככה נוכל
להבין דבר נפלא. איך הניסיון הראשון נקרא?
איך קוראים לו? ניסיון ראשון בלך לך. למה
לך לך?
בכו בכי
להולך. מי זה להולך? להולך בלא בנים.
הניסיון הראשון בלך לך עדיין אברהם אבינו
לא היה לו בנים אז הוא נקרא בשם הולך. אם
אתה תעמוד בניסיון הזה תהפוך להיות מהולך
למה? לעומד. ברגע שאתה הולך להקידה
ולוקחים לך את יצחק אבינו, אתה שוב פעם
הולך להיות מה? במקום עומד אתה הופך להיות
הולך, כי לוקחים לך את יצחק אבינו. אז איך
אתה נקרא עכשיו?
ויאמר השם אל אברהם לך לך אל ארץ המוריה
שם שוב פעם הליכה למדנו כאן יסוד נפלא
בעבודת השם מתורתו ומשנתו של הרב שלמה
קלוגר רבותיי אלה הדברים בוא נלך עוד שלב
אחד ונכין את עצמנו בעזרת השם לנחיתה
לקראת השיעור הבא
10ה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו מה הם
הניסיונות
יש שש או שבע שיטות מה היו הניסיונות
המדרש הפשוט מה הוא הניסיון הראשון בלך לך
והניסיון האחרון בלך לך זה מה שכתוב בחז"ל
במדרש תנחומה הראשון בלך לך מארצך והשני
בלך לך אלר המוריה רבותיי כל אחד שואל את
עצמו ושאלה פשוטה מאוד מה אתה משווה מה
אתה משווה ניסיון העקיתה אומר המדרש ואיני
יודע איזה מהם גדול יותר יודע אני לא יודע
אם הניסיון הראשון או הניסיון האחרון מה
אתה לא יודע אתה לא יודע איזה ניסיון
הקדוש ברוך הוא אומר לאברהמינו עמוד הזה
שלא יגיד ראשונים אין בהם ממש מה אתה
משווה אחד לשני הניסיון הראשון שלך לך הוא
כלום לכאורה כלום למה כלום אבל ברך ואגדל
שמך ויהיה ברכה לעבור דירה אברהם אבינו
התסק כבר באור כסדים זרקו אותו לאש הוא
מוכן למות בשביל הקדוש ברוך הוא אז הוא לא
מוכן ללכת אז ראיתי שמתרצים
ללכת להישרף על כבשן העץ זה בדיוק 10 דקות
ללכת מהבית לטיול של 100 שנה זה סיפור
ארוך זה לא ניסיון של דקה אתה נשרף בבת
אחת כמה זמן נשרפים שעה אתה איננו פה זהו
נגמר ניסיון לך לך זה ניסיון ל-100 שנה
מ-75 עד 175 אברהם כל הזמן הולך הולך כל
הזמן זה ניציון מתמש חוץ מזה שאסור לנו
להתייחס לניסיון הזה שילך לך בזלזול למה
אני רוצה לומר דבריהם הם זהם זכרונם הגאון
רבי שלמה הסולין בספר שלו מעיין גנים
הלילה פקודת שנתו הראשונה כותב בספר שלו
אין לך מושג כמה קשה ניציון ההליכה ממקום
למקום למה אדם מוכר באיזשהו מקום נכון אדם
גר כאן בבני ברק איפה הוא גר כאן ליד
הכנסת הגדול הוא מכיר בעלית הכנסת הגדול
מכיר אותו מכיר את הגבאי שומע לכם בוקר
טוב נפלא שלום נחמד מאוד אם מכירים אותך
אתה מתפלל 20 שנה 20 שנה מכירים אותך אתה
פוגש את הגבאי אתה אומר לו הרב דוביד אתה
יכול להביא לי בבקשה מפתח שתבית הכנסת
אומר לו למה? אומר אני רוצה הלילה לבוא
לבית הכנסת בשלוש שאף אחד לא נמצא פה מתי
פותחים את הבית הכנסת? ב40 יש את השיעור
הראשון פה שלוש אני רוצה לבוא רוצה לפתוח
אתרון הקודש לה שכניס את הראש בפנים לצוק
בתפילה לעקור את הגזירה שיש עליי תן לי
מפתח אם הוא מכיר אותו 20 שנה יתן לו מפתח
בטח מבטיח של ארם קודש גם יגיד לו את הקוד
שמונה ימינה שלוש שמאלה ארבע ימינה שמונה
שמאלה שהיו השם לגדי תמיד תסובב וליפתח
ארון הקודם יופי ברבו אם אתה לא מוכר אתה
אתה כל שנה בבית הכנסת שנה הוא לא מכיר
אותך נתן לך שלוש פעמים עליות אתה בא אלי
אומר רב דוביד אני רוצה לקרוע גזרתי עם
שמיים אתה מוכן לתתי את המפתח אומר תבוא
בש אני פותח בש אומר לו אני רוצה 3 וח אף
אחד לא נמצא אומר תעשה את זה בבית
תכניס את הראש בכרית ותצק למה תרי בארון
קודש אומר מה אכפת לך תן לי את המפתח אני
לא נותן מפתח לא מכיר אותך לא מכיר אותך
לא מכיר אותך לא נותן למה אתם מכירים את
ההוא בא לקחת הלוואה מהבנק הוא בא למנהל
אומר תן לי 50,000 שק אני צריך עכשיו
כשידורים תר אומר לו אני לא מכיר אותך
אומר איזה עולם איפה שגרתי לא נתנו
כי הכירו אותי פה לא נותנים כי לא מכירים
אותי אז איפה אני אקבל הלוואות הוא אומר
פה לא נותנים כי לא מכירים שם לא נותנים
כי כן מכירים אז איפה אני אקבל הלוואות
אומ הולך כאן אתה בא למקום חדש מישהו מכיר
אותך לא מכיר אותך רבותיי מה קורה לבן אדם
שעובר למקום לא מכירים אותו אף אחד לא
מכיר אותו אף אחד לא אומר לו שלום אף אחד
לא אומר לו להתערות שום דבר אתה הולך
ברחוב אתה אומר מישו אתה הולך בתל אביב
אתה פגש אתה אומר לו שלום לא אתה לא הולך
היית צריך להגיד שלום רבי יוחנן נגדים
שלום לכולם אפילו נוכרים בשוק באופן
הקרונה אתה יודע היום איש באייפונו כל אחד
הולך עם הזה כולם מסתכלים בתוך השקט יש
הקיצון הזה ושלום בסדר אתה לא צריך להגיד
אפילו שלום אתה הולך במקום שמכירים בוקר
טוב מה שלומך איך מרגיש לא ראיתי אותך אתה
מדבר משהו שאתה בא למקום חדש אף אחד לא
מכיר אותך אף אחד לא מכיר אותך אני רוצה
שאלה לא ייתכן לא יהיה לא יקום ולא יהיה
למרות שיכול יכול להיות שזה כני היוהמשית
נותנת תורה שמעבירים כל אחד לעיר אחרת.
החלטה
מה שנקרא מעבירים אנשים מערים. מי שגר
בבני ברק עובר ליהוד.
מי שגר ביהוד עובר לנו מוסנצון
מי שמוסנצון עובר לגיבת שמואל. מגיבת
שמואל לפתח תקווה. פתח תקווה לרעננה.
רעננה להרצליה הרצליה לתל אביב. שיכון
בבלי הולך לשיכון התקווה וככה
עושים חיש חשה
איבדת את כל המהות שלך כל המהות שלך למה
הכרת אנשים גרת איתם בבניין 20 שנה אתה בא
לבניין אומר מאיפה אתה אני מאתלית
מאיפה אתה אני מבנימינה מאיפה אתה נתניה
כל אחד ירד תחנה אחרת ברכבת אתה לא מכיר
אף אחד אומר למי יש מפתח של הבית כנסת
לגבאי אבל לא יודע איפה הוא העבירו אותו
נחכה עד שמישהו יבוא והוא גבאי. איפה
מתפללים בחוט? תפילת קורונה בחצר. כן. אתה
לא יודע מי פותח שום דבר. אתה לא מכיר שום
דבר. רבותיי, מי עשה את זה? אתם יודעים מי
עשה את זה? יוסף הצדיק. בעזרת השם פרשת
ויגש. ואת העם העביר אותו לערים מקצה גבול
מצרים ועד קצהו. מה עשה יוסף? שהגיע את כל
מצרים. מי שגר בקאיר עבר לדמנור. דמנור
אלכסנדריה אלכסנדריה לכולם שגע אותם אומר
רש"י למה את העם העביר יוסף מעיר לעיר
לזיכרון שאין להם עוד חלק בארץ והושיב של
ערזו בחברתה זהו זה מה שהוא עשה בשביל מה
הוא עשה אף אחד אין לו שום דבר אתה לא
מכיר את המקום שלך אתה לא גר שם שום דבר
לך לך מארצך זה ניסיון מאוד קשה לא פחות
מהניסיון של העקדה למה מעררים לך את
הביטחון נכון? אין לך שום דבר. אברהם
אבינו מגיע, היה בטוח שמה כל ההבטחות
שהקדוש ברוך הוא הבטיח לו, חמש דקות הכל
מסתדר. מה הבטיח לו? ילדים הוא גר בארץ,
הוא מחכה ישר שהוא בא לארץ, הוא מיד נפקד.
נפקד? לא. מה פתאום? כמה זמן זה לקח? כמה
זמן? 25 שנה. 25 שנה הבטחה. עד שהיא קימה
הבטחה אצל אברהם אבינו. עד שישמעאל נולד.
כמה זמן לקח? כמה זמן? 11 שנה. אברהם
אבינו בן 86 שנה שהוא נולד. רבותיי, איפה
הבתחה? הבתחת לי כסף? נכון, עברך בממון,
איפה הכסף? אברנו היה לו כסף, הביא איתו
10,000 דולר, מה שמותר להכניס לארץ ישראל.
10,000 דולר. נכנס, חי פה כמה חודשים,
שילם שכירות דירה. כן, ודאי שילם שכירות
דירה. קנה במכולת, בטח כרטיסי אשראי לא
היה. כל פעם הוציא כסף מזומן, נתן. בבקשה
יפה מאוד. מה קרה? ויה רב בארץ.
בכל העולם לא היה רב. איפה היה רב?
רק בארץ. נו אז מה צריך לעשות שיש רב
בארץ? מה צריך לעשות? כולם יורדים למצרים.
מצרים יש אוכל. מישהו ירד למצרים? מי ירד?
אברהם אבינו.
אברהם לוות ושרה. שלושה אנשים יורדים זה
הכל.
מכונית אחת ירדה. לא במה השרים לא היה להם
רב. התחילו לאכול זונדה.
מה זאת אומרת? יש רעב. כולם צריכים לרט.
מה היה כשהיה רעב אצל יוסף הצדיק? כולם
באו לשבור אוכל. אין אחד שלא בא. מי בא?
אירופה, אסיה. כולם באו. אפילו צ'אומי
קופינג מסיין הגיע. החוטים לא נטו שם שם
פליקים. אז הוא יכל לבוא עם האוניות לקחת
אוכל. יפה מאוד. כולם. אז למה רק אברהם
אבינו הלך? חשבתם על די פעם? למה חשבתם?
מה ד ראיתי? באחד הספרים אומר פשוט מאוד
אברהם אבינו נגמר הכסף. נגמר הכסף. עד
עכשיו עלה לחם.
8 ש₪ עכשיו העמיר לכם למחיר 800 ש₪ כיכר
אלה שגרו פה היה להם כסף קנו ב-800 שק
לאברהם אבינו לא היה כסף באו אמרו לו רבי
אברהם 800 שק כיכר הוא חוזר הביתה אומר
לשרה אנחנו אין לנו כסף אין כסף
מה עושים אומר בוא נרד למצרים אין ברירה
שם עולה לחם 480 480 עדיין לא התייקר יש
שם את המחירים עוד ממובק
לא התייקר המכירים. בוא נרד למצרים. מי
היחידי שירד למצרים? שלושה אנשים אברהם,
שרה ולט. ולמה כל אלה לא היה להם כסף, היה
להם חשקומה, תקוח לקשיש, תכוח לבקשיש. הכל
בסדר. עד יעבור זהב. אברהם אין לו כסף,
יורד למצרים. אתם יודעים מה הוא עשה אברהם
אבינו? בכל מקום השאיר חובות בכל מקום.
אומר, "סלך אדוני, אתה מוכן לתת לי בבקשה
ואני איתך ויש לי רק 300 ש"ק. אני קונה
ב-500 300 תרשום אני חוזר בעזרת השם לאיפה
אתה הולך אני הולך צ'יק צ'ק פה חוזר נכון
חוזר כזה זקן לא תיתן לו נתן לו ברוך השם
יפה הוא בא לבית מלון כמה עולה בית מלון
500 ש₪ ללילה תעשה טובה אין לך 500 ש₪ יש
רק 300 לא צריך קבלה לא צריך קבלה 300 אני
רק ישן נישן על לא נישן על הרצפה רק כן לא
תיתן לו 300 שח נראה לך 200 שק תרשום
אומרת התורה וילך למשיו מה אומר רש"י?
בחזירתו
פרע כפותיו הוא נשאר חייו רגע הבטחת לי
עשירות איפה זה? איפה זה? מה עשה אברהם
אבינו? לא שאל שום שאלה איפה זה? למה? לא
יודע. הקדוש ברוך הוא אמר יהיה יהיה לא
עכשיו מחר לא מחר מחותיים לא מחר מחותיים
חצי שנה לא יהיה שנה. מתי שיהיה? אין לו
שאלות הניסיונות של אברהם אבינו הניסיונות
שלך לך זה התנתקות ועירור הביטחון של
אברהם אבינו. אין לו בית אין לו כסף. אין
לו כלום במה לפתוח.
ואברהמינו מגיע למצרים, ישר לחשוב קבלת
פנים. הגיע הרב של היהודים. מה קבלת פנים?
לוקחים את שרה לבית של פרעה. איפה? איפה
הוא נמצא? שמו אותו במלון הולידי קיר
ליד ארמון. אמרו תמתין פה, תמתין
להתפתחויות.
יפה מאוד. יושב אברהם בחלון ביחד עם לוט,
מחכה לראות מה קורה בארמון. בינתיים שרה
נמצאת שמה. מה אתם חושבים? זה כל כך נעים.
היא לא נמצאת מתחת לאדמה, היא נמצאת
בארמון של פרעה. זה נעים.
הניסיונות של אברהם אבינו ניסיונות
פשוטים. יש לו אישה, יש לו ביטחון, אישה,
גם זה לוקחים לו.
בית אין לו, לקחו לו, שכחי ימך. לא אבא,
לא אמא, לא כלום. תשכח מההורים שלך. לך לך
מארצך. לא רק אתה עם הגוף, גם עם הנפש.
כלום. קח את התמונות של אבא שלך, תשרוף
אותם. התמונות מהמקרר, תשרוף אותם. שום
תמונה לא. שכחי עמך. בתביך אומר אומר דוד
המלך בתהילים שכח מאבא שלך עוד היה לו אחד
שהזכיר לו את המשפחה מי הזכיר לו
לוט חוזרים בחזרה לארץ ישראל לוט התחיל
לגנוב למה כיוון שהוא לא עשה לך לך מה הוא
עשה לך הוא רק עבר פיזית מחרן לארץ ישראל
אבל הוא נשאר עם מה עם כל המידות המשוקצות
של חרן נשארו לו בראש אז מה קרה הגיע
למצרים התקלקל בחזרה אז כל מה שקרה הוא
התקלקל הוא חזר בחזרה לקלקול של בית אבא
אומר לו אברהם יפרד נעליי תסתלק עם פה לא
רוצה אתה היה אחד שעוד הזכיר לו את הבית
גם זה לא כלום לא שכחי המכך הוא בתביך אין
לו כלום רבותיי אתם יודעים איזה ניסיונות
התנסא אברהם אבינו יש לכם מושג מה התנסא
אברהם אבינו
10עשרה ניסיונות התנסא אברהם אבינו ועמד
בכולם
איך עומדים בזה איך אדם אומר שלמה קלוגר
ככל שהוא מנסה אותך יותר, סימן שהוא אוהב
אותך יותר. להודיע חיבתו של אברהם אבינו.
איך עומדים בניסיונות כאלה?
ראיתי רעיון נפלא בספר סוכת דוד של הרב
דוד קויט והוא יהיה פתיח לשיעור הבא. שימו
לב רבותיי, רעיון נפלא. רבי דוד קויט עובד
על פסוק בפרש חיי סור. ויהיו חיי שרה 100
שנה ו20 שנה ושבע שנים. מה ההמשך?
שני חיי שרה. שואל רש"י, הבנתי שנה, שנה
שנה בת קבת כ הכל בסדר. מה זה שני חיי
שרה? אמרת כבר והיו חיי שרה 100 שנה, 20
שנה, שבע שנים אז אמרת כבר מה זה שני חיי
שרה? מה אומר רש"י? מה אומר רש"י? כולם
שווים לטובה.
שווים לטובה. איזה יופי. כולם שווים
לטובה. שואל הרב דוד קוייד שלו, שווים
לטובה? שווים לטובה. החיים של צרה אמנו
שווים לטובה. איך כותב רבנו בחיי? כל
שנותיה הטובות של צרה אמנו כמניין ויו.
כמה זה ויו? כמה ויו בגימטריה?
הלו
37.
מגיל 90 עד 127. אלה היו השנים היפות של
צרה אמנו. למה? נולד יצחק.
אלה השנים היפות שלו. איך אתה יכול להגיד
כולם שווים לטובה? 75 שנות הכרות של גברת
שווים לטובה.
75 שנות הכרות. כל האמהות הולכות עם עגלה
בוגבו והיא הולכת עם עגלה של יש.
מה שווים לטובה? על מה אתה מדבר איתי?
איפה שווים לטובה?
אה, על מה אתה מדבר איתי? שווים לטובה.
חוץ מזה מה? מגיעים לארץ ישראל, מבטיחים
לנו מה? אושר וילדים. שום דבר לא מתקיים.
אין ילדים, אין אושר, אין פרסום, אין
כלום. מגיעים למצרים, חוטף אותה, מכניס
הביתה. מה אתם חושבים? זה נחמד להיות בבית
כזה? נחמד להיות בבית כזה ביחד עם פרעה.
משחרר אותה. ואברהם כבד במקנה, בקס, בצב,
ברוך השם, מתקיימה הבטחה. לא השאיר צלקת
בראש של צרה אמנו, שפרעה הכניס אותה אליו
הביתה ובעלה נמצא בארמון ממול והיא לא
יודעת מה קורה איתו ומה הוא קורא איתה.
שווים לטובה. כזה להיכתס. מה הם היו
בשוויץ?
מה זה כולם שווים לטובה? באו לארץ ישראל,
אדון אבימלך לוקח אותם. מה זה כל כך נחמד?
אחרי 10 שנים בארץ ישראל היא לא נפקדת. אז
מה מתחתנים עם מי? עם הגר. ומה הגר? מיד
נפקדת בישמעאל. ומה התחילה לעשות? הגר היא
תלמידה של שרה אמנו. ומה קרה? היא באה
ומוציאה על שרה אמנו לעז. ומה היא אומרת?
זו אין אין. זאת האישה הזאת נראית צדיקה
בחוץ אבל היא לא צדיקה זו אין סתרה
כגילויה היא נראית מה שנקרא צדיקה מבחוז
אבל זה לא האמת האמת שזה לא ככה גר שמהזו
תזרוק אותה מפה זרוק אותה
פשוט גרי שעמה הזאת כולם שווים לטובה כך
שואל הרב דוד קוטיד
אומר הרב קוט תשובה רבותיי פלא פילי פלאות
הקדמה לשבוע הבא
לא כולם שווים לטובה.
אתה יודע איך מייצרים שהחיים שלך יהיו
שווים לטובה?
שתאמר בכל רגע נתון הכל לטובה.
כל מה שעובר עליך במהלך שנות חייך. תאמר
משפט אחד. מה? הכל לטובה. זה המשפט שתאמר.
אם תאמר יהיה טוב יהיה טוב. זה המציאות.
תגיד שזה טוב, זה יהיה טוב. למה אתה צריך
להגיד שיהיה טוב? כי אתה לא יודע, אתה לא
רואה את המצב. למה? הרי יש לך מוגבלת. אתה
לא מצוגל לראות 80 קילומטר קדימה. אתה לא
מצוגל לראות מעבר לשנה קדימה. הקדוש ברוך
הוא יודע מה הוא עושה. מה? הוריד אותך
למצרים כדי שתחזור בחזרה ממצרים עם מה? עם
כסף וזהב. אז מה המטרה שלו? שתחזור משם עם
הרבה כסף והרבה זהב. זה הוא רצה. למה הוא
עשה את זה? אומרים רבותינו, כי הקדוש ברוך
הוא רצה להכין את הירידה של עם ישראל
למצרים. ומה כתוב בפסוק? ואחרי כן יצאו
רכוש גדול. ההכנה שזה אברהם אבינו יעת כדי
להביא משם רכוש גדול. אז הקדוש ברוך הוא
יש תוכניות שאתה לא מעותקן בדיוק. הוא לא
מתייעץ איתך איך לעשות ומה לעשות. תסמוך
על הקדוש ברוך הוא שכל מן דוד רחמנא
נתבוד. אומר הרב דוד קבית, זה מה שקרה
כאן. כולם שווים. איך כולם שווים? היא כל
תמיד אמרה הכל לטובה. זה הכל מה שהיא
אמרה. כך אומר הרב דוד קוויד. יסוד נפלא
ביותר. לאחר שלמדנו את זה, הוא אומר, וכך
אברהם אבינו גם אמר. כל מה שקרה לו, אמר,
הכל לטובה. הוא בא לארץ, שאלו אותו כולם,
איפה הכסף? הבטיחו לך ילדים, הבטיחו לך
פרסום, איפה? אמר, לא יודע איפה. הכל
לטובה. מה אני יודע? הקדוש ברוך הוא עושה,
יודע מה הוא עושה? אני אתכנן לו תוכניות,
הוא יודע את המסלולים יותר טוב ממני. מה
שהוא עושה, הכל בסדר גמור. אני נכון, אני
חייב, אני לא עובד את הקדוש ברוך הוא ממנת
לקבל פרס. יפה מאוד. אז מה היסוד של אברהם
ושרה? הכל לטובה. זה היסוד. ככה אומר הרב
דפ. טוב. השבוע בסיעתא דשמיא ראיתי ספר של
הרב האדמור מקלויזנבורג זכר צדיק וקודש
לברוחו. כבוד קדושת האדמור מקלויזנבורג בא
לשפח חיים. יש לו ספר נקרא שפע חיים. כמה
וכמה כרחים. בספר שלו הרב יקוותי על
יהודהם האדמור מקלויזנבורג פרשת וישלח
מאמר חטא.
המאמר שלו בעצם מדבר על הכניסה שלו
לאושביט. הוא נכנס לאושביט. אתם יודעים
שאדמור מקלוזנבורג איבד אישה ו1 ילדים.
האדמור מקלוזנבורג השאיר בשואה אישה ו-1
ילדים. הקים מחדש את ביתו כמדומני שבעה
ילדים נולדו לו מחדש. והקים את מפעל הש"ס
שהקים את כל ממלכת עולם התורה. הקים את
בית חולים לנידו. הקים קריה חסידית גדולה.
שנמצאת בקריאת צן ובפתח תקווה ובטבריה
הקים אימפריה עולמית ב10 אצבעות שלו לאחר
שמה שנקרא המשפחה שלו עלתה לאפר נפחה מן
העולם ומה ותראה איך הוא הקים אותה איך
הקום אותה זה ההקמה הגדולה שלו ראיתי באחד
המפרשים ואומר שאברהם אבינו אמר ואנוכי
עפר ואפר אומר מה זה ואנוכי עפר ואפר
ראיתי באחד מהמפרשים אומר אמר אברהם אבינו
ריבונו של עולם הניסיון הראשון שלך אתה
הופך אותי לאפר למה שכחי המך ובו בית אביך
תשרוף את כל התמונות של המשפחה אז אפר מה
אתה אומר לי ניסיון אחרון קח את יצחק
אבינו ומה תעשה לו מה תעלה או לא אז מה
יהיה אז אין לי משפחה אין לי לא משפחה
בעבר ולא משפחה בעתיד אתה לוקח אותי מהכל
אני מנותק מהכל אין לי לא אבא בעבר ולא בן
בעתיד אנוכי עפר באפר זה מה שהוא אמר לו
אמר לו הקדוש ברוך הוא אתה אמרת ואנוכי
עפר ואפר מה אתן לך אתן לך שתי מצוות
שעושים בעפר ובאפר מה
אתן לך עפר סותטה ואתן לך מה אפר פרה
אדומה אומר הרב מה זה אומר הבית הלוי למה
דבר נפלא אתה אמרת שאין לך עבר יתן לך עפר
תותה שמגלה אם האישה זינתה בעבר אתה אמרת
שאין לך עתיד אתן לך אפר פרה אדומה שמה
עושה מטהר לעתיד אתה אמרת אנוכי עפר ואפר
שאין לך עבר ואין לך עתיד ניתן לך גם עבר
וגם עתיד. אני חוזר בחזרה לאדמור
מקלויזמור. האמור וקלויזמור המשפחה שלו
הלכה אפר. אין לו שום דבר. ומה עשה? הקים
את הכל מהעפר, כונן מחדש את עולם התורה.
מפעל הש"ס האגדי שהוא הקים. הקים עולה של
תורה עם מיליונים של דפי גמרא שהפכו
בעולם.
האדמור מקלוד כותב איך הוא הגיע לאושביט?
איך היה הדרך עם אבא שלו?
כותב פה מאמר מאוד יפה לקרוא אותו ולבכות.
הוא מספר שהוא יצא עם אבא שלו ממקום פה
באיפוש הם היו והם יצאו לחו לדרך אומר אבא
שלי יצא לגלות הזאת ראיתי אותו כל הזמן
שמח שמח מחייך מבסוט פגשנו בדרך מישהו
שאמר לנו שהמקום שגרנו כך הוא אומר נשרף
עליו באש ואבא צחק היה מבסוט ברוך השם אמר
הכל טוב הכל טוב היה מבסו את המורשת הזאת
קיבלתי מאבא כך הוא כותב וכאן הוא מגיע
להסביר ועית בגמרא חייב אדם לברך ך על
הרעה כשם שמברך על הטובה זה העיקר לדעת
שכל הנעשה לאדם ישראל וגם מה שנראה בעיניו
כרע הכל לטובה מאת השם יתברך וכל מן דאביד
רחמנה זה תו אביב
ואיתה במדרש מביא אז מקלוזמור מדרש והוא
מדרש פליה צדיקים אין אוכלים אלא מן הגזל
ואומרים תמיד כדר לעומר
אני חוזר. צדיקים אין אוכלים אלא מן הגזל
ואומרים תמיד כדר לעומר. אתם מכירים כדר
לעומר? לא. פרשת השבוע ופל מלך שינה היוך
מלך תדע כדר לעומר מלך הילם יפה מאוד. מה
הם עושים? צדיקים אוכלים מן הגזל ואומרים
כדר לעומר. מה זה? אומר האדמור מקלוזן
גמורו פירושו על פי מדרש חכמים על מסכת
אבות גזל נוטריקון גם זו לטובה כדר לעומר
נוטריקון כל מה דעביד רחמנה תביד צדיקים
אוכלים כשקורה להם משהו שנקרא אכלת אותה
מה הם אומרים גזל מה זה גזל גם זו לטובה
ואומרים תמיד כדר לעומר כל מה דעביד רחמנא
לתו אביד במדרש אחר ראיתי לזה תוספת מה
כתוב שם והצדיקים אוכלים רק מבושל
כך כתוב צדיקים אוכלים רק מבושל ראיתי
בספר דמסק אליעזר אומר מה זה מבושל אומר
מבושל זה ראשי תיבות של מה מסתפק במה שיש
לו
צדיקים אוכלים מבושל מספיק להם מה שיש להם
הם לא דורשים יותר מהקדוש ברוך הוא רבותיי
אתה שואל איך אברהם אבינו עבר 10ה
ניסיונות? לא בגלל שהקדוש ברוך הוא הבטיח
לו, לא בגלל שהוא הבטיח לו ממון. ויה לך
אברהם כאשר דיבר אליו השם, הוא עשה מה
שהקדוש ברוך הוא דיבר אליו. איך הוא עבר
את הניסיונות? ביחד עם שרה. צדיקים אוכלים
גזל גם זו לטובה ואומרים כדר לעומר, כל מן
דביד רחמנא לתב אביב. אם כך נאמר בעזרת
השם על כל דבר גמזו לטובה ונגיד כל מה דוד
רחמנא לתו אבוד ירנו הקדוש ברוך הוא כיצד
כל דבר שעובר עלינו הכל הוא לטובה ונזכה
עוד השנה בעזרת השם לראות בביאת גואל צדק
במרה בימינו אמן ‏e