0:00 / 0:00
הרב ברוך רוזנבלום - פרשת חוקת תשפ"ד 🔴שידור חי באיכות HD
1,751 views
השיעור השבועי בפרשת השבוע מהפנינים הנפלאים של הרב ברוך רוזנבלום שליט"א - מידי יום חמישי בשעה #הרבברוךרוזנבלום 👍👍 זכו את הרבים בקליק! הירשמו למנוי לערוץ קול הלשון! הצטרפו לוואטסאפ וקבלו את מיטב הסרטונים והשיעורים ✅בעברית https://chat.whatsapp.com/FmYTnpl5nqQ8k1Df6YfCCg ✅באידיש https://chat.whatsapp.com/HOJbRxiL8ZhBbwJrxMfX5b ✅ Kol Halashon on WhatsApp https://chat.whatsapp.com/CnuIKfNOZnJHRZ8R1dGSj5 🔴 חדש! 🔊 ערוץ הספוטיפיי של קול הלשון https://open.spotify.com/show/0LcIowwqek4aWtHrD4JxUT 👈 לאתר קול הלשון https://www.kolhalashon.com/New/NewDesign/KhlHomePageNewD.aspx
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
פרשת השבוע פרשת חוקת שנת תשפד פרשה
העוסקת בתחילתה
במצוות פרה אדומה
ידוע לכולם שבתוך מכלול
המצוות ש נכללות בגדר של חוקים נחשבת פרה
אדומה כסמל לחוק שרוצים להביא דוגמה לחוק
זה פרה אדומה ולכן כשהקדוש ברוך הוא נתן
דוגמה לכל אחד ואחד מהמצוות שישנם בתורה,
כמו שנאמר בפרשת ושלח,
שם שם לו חוק ומשפט ושם ניסאו. הקדוש ברוך
הוא נתן דוגמה לשלושת סוגי המצוות, כמו
שנאמר בהגדה של פסח, מה העדות, החוקים
והמשפטים.
אז יש דוגמה מעדויות הקדוש ברוך הוא נתן
במרא מצוות השבת ונתן לנו דוגמה ממשפטים,
גם כיבוד אבהם וגם מצוות דינים וחוק את
פרה אדומה. אז הסמל בתורה למצוות החוקים
למרות שישנם כמה וכמה מצוות שנקראים חוקים
כמו שתח כמו שעת נז חז"ל מביאים כמה כמה
וכמה מצוות צעיר המשתלח ועוד כאן המצוות
עם כל זה כשרוצים לדבר על סמל של חוק אז
פורא אדומו מהווה חוק של פורא אדומו השאלה
הראשונה שכל אחד שפותח את הפרשה שואל את
עצמו שאלה למה נושא פרשת פרש אדומה נמצא
כאן בפרשת חוקת למה את אומרת למה הוא נמצא
כאן איפה אתה רוצה שיהיה היה הדבר הזה
צריך להיות א' כל או בחומש ויקרא ששמה
התורה מדברת על טהרה או על טומאה שם התורה
כותבת את זה או בפרשת שמיני בשרשת שמיני
שם החל העבודה במשכן וכשהחל העבודה במשכן
שם עשו את הפרה האדומה הראשונה אז שם
התורה הייתה צריכה לכתוב את זה התורה לא
כותבת את זה לא בפרשת בשלח שם שם לו חוק
ומשפט ושם ניסאו ולא בפרשת ויקרא בסדר
הקורבנות והתורה כותבת את זה כאן בפרשת
חוקת באמצע חומש במדבר בסוף שיעורותם של
עם ישראל במדבר נכנסה כאן פרשת פרה אדומה
והשאלה למה מה הייתה כוונת הקדוש ברוך הוא
להכניס את מצוות פרה אדומה כאן בתוך פרשת
חוקת ערב פטירתה של מרים הנביאה
למי ששם לב יש בפרשה שלנו כמה וכמה
נושעים, אחד רודף את השני. ולכאורה כשאתה
מסתכל אולי אין קשר ביניהם אבל כשאתה
מסתכל בעומק כל הפרשה שלנו זה חוליה אחר
חוליה שיש לנו כאן קשר רצף בין כל הנושאים
שנמצאים כאן בפרשה. לא את כולם נוכל להקיף
היום אבל לפחות חלקם נוכל לבאר היום
בסיעתא דשמיא עד כמה שידנו משגת. הנושא
הראשון בפרשה זה פרה אדומה. מיד אחרי פרה
דומה עוסקת התורה בהסתלקותה של מרים
הנביאה. לאחר שמרים הנביאה מסתלקת מגיע
חטא מי מריבה ובעקבות חטא מי מריבה נגזר
על משה ועל אהרון שלא יכנסו לארץ ישראל.
מיד לאחר חטא מי מריבה שולח משה רבינו
מלאכים למלך אדום לאפשר לו לעבור בגבולו.
זה הנושא הראשון. ולאחר מכן מופיע
השתלקותו של אהרון הכהן בראש חודש אב.
לאחר מיד השתלקותו של אהרון הכהן בא מלך
הקנעני מלך הרד שהוא בעצם היה המלקי יושב
הנגב שהתחפש ובא להילחם עם ישראל. אז יש
לנו כאן את הנושא של מלך הקנעני. לאחר מכן
עוסקת התורה בהוצאת הדיבה והלשון הרע
שאמרו על עם ישראל אמר על הקדוש ברוך הוא
ועל משה רבנו. דיברו באלוקים ובמשה ואמרו
קצנו בלחם הקלוקל הלחם הזה עתיד שיתפח
במנו ואחר שגמרנו את הנחשים שפגעו בעם
ישראל הנחשים השרפים ציווה הקדוש ברוך הוא
לקחת נס ולשים למעלה לשרף ומשה רבינו עשה
נחש מנחושת והיה כל מי שהיבט בו וחי לאחר
מכן מופיעה שירת הבאר
עלי באר הנו לה באר חפרו השרין ובסוף
הפרשה עוסקת התורה במלחמת סיכון זה סוף
הפרשה הנושאים מגוון של נושאים נושא רודף
נושא אבל ודאי שצריך לדעת שיש כאן איזשהו
סדר הקדוש ברוך הוא כתב כאן באיזשהו סדר
מסוים שכל אחד מהם קשור בשרשרת לנושא הבא
אחריו אז כמובן שלהקיף את כולם ביחד בלתי
אפשרי בשיעור אח צריך לקחת לפחות שתיים
שלושה שיעורים אבל בוא נתחיל בעזרת השם
ונראה כמה נספיק בשיעור היום מיד לאחר
שהתורה מדברת על פרשת פרה אדומה עוסקת
התורה בהסתלקותה של מרים אומרת התורה
ויבואו בני ישראל כל העדה מתברצין בחודש
הראשון וישב העם מקדש ותמת שם מרים ותיקבר
שם כותב כאן רש"י במקום כל העדה עדה השלמה
שכבר מתו מתי מדבר ואלו פרשו לחיים מתי
המדבר כבר מתו ואלה פרשו לחיים כל מי
שנשאר מכאן וילך אלה כולם נכנסו לארץ
ישראל. למה היו צריכים למות כולם? זה שאלה
שראיתי בספר שם אבותיי. הוא שואל למה
צריכים למות כולם? היות והמרגלים כולם
למדו ממרים הנביאה. הטענה שהייתה להם
ראיתם מה קרה למרים הנביאה? כמו שהגמרא
חז"ל שואלים למה נשמחה פרשת פרשת שליחת
המרגלים לפרשת מרים? אומרים חז"ל המרגלים
האלה ראו מה קרה למרים ולא לקחו מוסר. אז
ממילא לא ייתכן שמרים הנביאה תמות לפניהם
כי הם למדו ממנה לכן אומרים כאן חז"ל קודם
כל התעלקו כולם מן העולם אחרי שכולם
התעלקו מן העולם כל אלה שלא למדו ממרים
לאחר מכן מרים הנביאה גם הסתלקה לכן כתוב
ויבואו בני ישראל כל העדה מתברצין בחודש
הראשון וישבעם בקדש ותמת שם מרים ותיקבר
שם התורה לא כותבת את התאריך המדויק
לפטירתה של מרים היא רק כותבת דבר אחת
שמרים הנביאה נפטרה בחודש ניסן. תאריך
מדויק, התורה לא נותנת אבל פה התרגום
יונתן בן עוזיאל כן נותן. אומר התרגום
ועטו בני ישראל כל כנישתא למדבר הדצין
בעשרה יומין ליחדניסן
ומיתתמן מרים ויתברתן. מרים הנביאה נפטרה
בעשרה יומים ליחד לניסן י בניסן. אומר כאן
הפירוש יונתן וכך מופיע גם במגילת תענית
וכך מופיע בשולחן ערוסן תקפ באחד בניצן
מתו בו שני בני אהרון ויש יום צום ובעשרה
בו מתרים הנביאה ונסתלקר ונקבע בו יום צום
לתענית צדיקים אז יש לנו כאן התאריך שנכתב
בתורה חודש ניסן וחז"ל הקדושים בתרגמר צן
זיאל אומר לנו שהתאריך היה י בחודש ניסן
בא הספר אוזניים לתורה ושואל שאלה יפה על
הדרך. שואל הספר אוזניים לתורה, אומר, אני
לא מבין למה התורה לא כותבת שהיא נפטרה
בעשירי בניסן. כמו שהתורה כותבת על אהרון
הכהן שהוא נפטר בראש חודש אב באחד לחודש
החמישי. כך כותבת התורה, נקרא את זה בעזרת
השם פרשת משאי לפני תשעה באב בשלושת
השבועות אומרת התורה שאהרון הכהן נפטר
באחד לחודש החמישי. אז התורה כותבת במפורש
מתי התאריך שאהרון נפטר ודרך אגב הוא
היחידי שהתורה מציינת את תאריך קטירתו
המדויק לא אברהם ולא יצחק ולא יעקב אין
לנו תאריכים מדויקים מתי הם נפטרו גם לא
משה הגמרא אומרת שהוא נפטר בז באדר התורה
לא כותבת על מרים הנביאה התורה כותבת חודש
חודש ניסן אצל אהרון הכהן גם חודש וגם יום
שואל הספר אוזניים לתורה אם כבר כותבים על
על אהרון הכהן תכתוב גם על מרים תכתוב
שהיא נפטרה בעשירי לחודש הראשון למה אתה
כותב רק חודש לרשון אומר הרב אוזניים
לתורה הרב זלמן בן צורוצקין רעיון מאוד
מאוד יפה הוא אומר מי שלא מת בחודש אב זה
לא כל כך משנה לנו מתי הוא נפטר למה למה
חודש צריך לדעת מתי הוא נפטר היות במדבר
כולם מתו בליל תשעה באב ליל תשעה באב חפרו
בורות וכולם נכנסו לישון בתוך הבורות
ובבוקר אמר משה מי שחי שיצא החוצה, מי שמת
שישאר בפנים. אז מילא אם אתה תכתוב שאהרון
הכהן נפטר בחודש החמישי, אנשים יגידו אה
הוא נפטר בחודש החמישי בטח זה בגלל מה?
בגלל שהוא קשור לחטא של המרגלים. אז התורה
כדי לשלול את ההקשר שתקשר אותו לזה שהוא
נפטר באתיו של עוון המרגלים, אומרת התורה,
הוא נפטר באחד לחודש אב. אל תקשר אותו
לחטא הזה של המרגלין. הוא בכלל לא קשור
לנושא הזה. אבל מרים הנביאה שנפטרה בחודש
ניסן אז זה לא משנה לנו בין כל לא אומרים
תחנון אז מה זה משנה לך מתי ככה אתה אומר
אתה מעניין אותי אם תחנון או לא אבל ככה
נפטרה בחודש ניסן וכל חודש ניסן אומרים
תחנון אז ממילא אומרים לך נפטרה בחודש
ניסן לא כל כך משנה התאריך עד כאן דבריו
של הרב אוזניים לתורה ואז שאחרי שהוא מבאר
את זה הוא בא ושואל עוד שאלה והשאלה הבאה
שהוא שואל כתוב בפסוק ותמת שם מרים ותיקבר
שם מה מה זה ותמת שם מרים ותיקור שם שואל
הספר אוזניים לתורה למה פעמיים שם באותו
פסוק ותמת שם מרים ותיקבר שם ותמת מרים
ותיקבר שם או ותמת מרים ותיקבר מה זה ותמת
שם מרים כך שואל הרב אוזניים לתורה השאלה
לא כל כך קשה כי שם אחד אנחנו צריכים
בשביל לדעת שמרים הנביאה נפטרה
מרים הנביאה נפטרה במיטת נשיקה כי לא כתוב
ויהיה שם כמו שכתוב אצל משה שהיא מת על פי
השם אומרת הגמרא מת במיטת נשיקה אצל מרים
הנביאה אומרת הגמרא בבבבטר יז למדו את זה
עכשיו בדף היומי שאומרים חז"ל אברהם יצחק
יעקב משה אהרון ומרים מתו במיטת נשיקה אצל
מרים זה לא כתוב אומרת הגמרא למה זה לא
צנוע לומר שמרים נפטרה במיטת נשיקה אז
מאיפה לומדים שמתה מיטת נשיקה כתוב אתה
מדשה מרים כתוב ויה מדשה משה אז משה שם פה
שם אתה לומד שזה נעשה אז שם אחד אתה צריך
בשביל ללמוד מזה שהיא מתה במיטת נשיקה אבל
האוזניים לתורה שואל מה זה ותמת שמרים
ותיקבר שם פעמיים אומר הספר אוזניים לתורה
דבר חידוש גדול מאוד אומר הספר אוזניים
לתורה דבר נפלא יש לנו שלושה רואים גמרא
במסכת תענית דף ט הקדוש ברוך הוא נתן
שלושה רואים לעם ישראל משה אהרון
ומרים המן היה בזכותו של משה רבינו העננים
היו בזכותו של אהרון הכהן והבאר היה
בזכותה של מרים אבל יש חלוקה ביניהם אומר
הספר אוזניים לתורה מה החלוקה שישנה
ביניהם אומר הספר אוזניים לתורה חלוקה
מעניינת מאוד אצל משה רבינו כולם ידעו
שהוא הולך למות אבל אף אחד לא ידע את מקום
קבורתו כמו שאומרת התורה ולא ידע איש את
קבורתו אף אחד לא ידע את הקבורה שלו
והגמרא במסכת סותטה אומרת אדם שעמד למטה
בהר נבוא ראה אותו למעלה ומי שעמד למעלה
ראה אותו למטה אף אחד לא ידע איפה הוא
קבעו שמו אותו מול בית פה כדי להגן על עם
ישראל מהכטרוג הזה של פאור שם שמו אותו
אומרים למטה רואים אותו למעלה עומדים
למעלה רואים אותו למטה ואף אחד לא ידע
איפה הוא קבור ידעו שהוא עלה להר נבוא זה
שהוא הולך למות כולם ידעו משה רבינו אמר
להם שהוא הולך למות לא אוכל עוד לצאת
ולבוא אני כבר זקן לא יכול להיות אף על פי
שהתורה מעידה עליו שלא נס לכו ולא כעתה
אינו משה רבינו היה עד 120 שנה ראה
בעיניים שלו בלי משקפיים היו לו כל
השיניים שלו והיה בכושר גופני מעול כולה
הוא עלה 12 מדרגות להר נבוא עם חז"ל
בפסייה אחת כל פעם הלך 12 מדרגות בגיל
שלנו אנחנו כבר לא הולכים 12 מדרגות מכה
אחת נכון משתדלים אחד וגם זה צריכים סיעתא
דשמיא על אחד נו ברוך השם לפעמים אתם
יודעים הרגל פתאום יוצאת לחלט אם אתה
משחרר אותה חזק מדי לכן משה רבינו הלך 12
מדרגות ביום אחד נו אז משה רבינו היה ברוך
השם בכוחו בשיא כוחו אבל מה הוא אומר מה
הוא אומר אומר משה רבנו שנשתתמו ממנו
מעיינות החוכמה כך כתוב לא אוכל לצאת
ולבוא אומרת הגמרא במסכת סותטה שתתמו ממנו
מעיינות החוכמה כך אומרת התורה אז משה
רבינו גם שהוא היה בשיא כוחו הגופני היה
ממד מסוים שכבר הסתתמו ממנו מעיינות
החוכמה עשה משה רבינו החל מראש החל מראש
חודש שבד במשך 37 ימים משה רבינו כל הזמן
מדבר וחוזר על עם ישראל את התורה איך אחרי
זה כתוב שהוא כתב 13 ספרי תורה כמו שכולנו
יודעים אלה הדברים אשר דיבר משה אל כל
ישראל במדבר בערבה מולצוב פרן טופל לבן
חצרות די זהב וכולי מתי מתי הוא עשה את זה
באחד לחודש ה-12 אז הוא עשה את זה מה
שנקרא בלשוננו ראש חודש שבט רועיל משה
בארץ התורה הזאת ומשה רבינו מדבר על בני
ישראל במשך 37 ימים ומדבר ומוסר להם את
התורה פעם נוספת חוץ מזה כאשר משה רבינו
מל מלמד את יהושע ואומר ליהושע, "תדע לך,
אני יום אחד בימים הקרובים אני אמור
להסתלק, תשאל אותם אם יש לך שאלות, תשאל
עכשיו כי אני לא אהיה פה, מחר אני כבר לא
אהיה פה." אז ידעו בדיוק את התאריך שמשה
רבינו עומד להסתלק. משה רבינו גם עמד
בתחינה וביקש מהקדוש ברוך הוא, תקראו
בחז"ל בפרשת וזאת הברכה שמשה רבינו הגוגה
ועמד שמה אומר, "אני לא זז מפה עד שאתה לא
תשלח לי ותיתן לי להיכנס."
בקיצור כמה תפילות שהוא התפלל כולנו
יודעים והתחנן אל השם ביתמור 515 תפילות
התפלל משה רבנו ועם כל זה הקדוש ברוך הוא
אומר לו או אברנה או סלחנה תחליט מה אתה
רוצה אמר לו ימות משה ואל כיוצא בו ולא
תיפול ציפורן מציפורנם של ישראל אז משה
ידעו כולם שהוא הולך למות זה לא היסוד אבל
זה שהוא נפטר בהר נבוא אף אחד לא היה שמה
ואף אחד לא ידע איפה הוא קבור מי שקבר
אותו זה הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו אף
אחד לא היה שמה אצל אהרון הכהן אף אחד לא
היה שמה ואף אחד גם לא ידע שהוא הולך
למות. 123
באותו בוקר ראש חודש אב אומר הקדוש ברוך
הוא למשה רבינו תגיד לאהרון אחיך שיעלה
לאור ההר ותגיד לו שהוא הולך למות ומשה
רבינו ביקש מהקדוש ברוך הוא אל תטיל עליי
את התפקיד הזה אני לא מסוגל להגיד לאח שלי
שהוא הולך למות לא מסוגל אז בחז"ל הקדושים
יש כמה דעות באיזה צורה אמר לו את זה משה
רבנו ניקח באחד הצורות שרבותינו מביאים מה
הוא עשה אומר חז"ל הוא עשה דבר פשוט הוא
אמר לו לצאת עם הבגדים ביחד עם בגדי כהן
גדול ולצאת עם הבגדים ולעלות לאור ההר
ביחד עם אלעזר הכהן. נו שאל אותו שאל אותו
אהרון מותר לצאת עם הבגדים החוצה? לצאת עם
הבגדים החוצה, לטייל, אסור לצאת עם בגדי
כהונה. אמר לו כן, הקדוש ברוך הוא הוראה
שתצא עם בגדי הכהונה כי המטרה שלו הייתה
שיעביר את בגדי הכהונה מאהרון הכהן לאלעזר
בנו. זאת הייתה המטרה. פתאום רואה אהרון
הכהן שמשה רבינו אומר לו תעלה לאור ההר.
אתה ביחד עם אלעזר הכהן. הם עולים בהר
אומרים חז"ל. שואל אותו אהרון הכהן,
"תגיד, אם הבגדים?" אומר, "כן, עם הבגדים
הוראת שעה." שואל אותו אהרון הכהן, "תגיד,
אני הולך למות?" ככה הוא שואל אותו אומר
אתה אמרת אני לא אמרתי אתה אמרת התשובה
היא כן עלה אהרון להר וברגע שהוא עלה להר
מה כתוב בחז"ל מצא שם מיטה מוצעת הייתה שם
מיטה מוצעת אמר לו משה רבינו מה בבקשה
תשכב על המיטה מופיע בפרשת תאזינו שמשה
רבינו נאסף אל אמוה וידבר השם אל משה בעצם
היום הזה לאמור עלה אלר העברים הזה הר
נבוא אשר בארץ מואב אשר על פני ירכו ורא
אתרץ קנן אשר אני נותן לבני ישראל לאחוזה
ומות בהר אשר אתה עולה שמה וסף אל עמך
כאשר מת אהרון אחיך בהור ההר ויעסף אל
עמיו אומר כאן רש"י במקום כאשר מת אהרון
אחיך באותה מיטה שראית וחמדת אותה שהבשיט
משה את אהרון בגד ראשון ולבישו לאלעזר וכן
בגד שני וכן שלישי וראה את בנו בכבודו הוא
ראה את הבן שלו לבוא שם בגדי כהן גדול
הוא הוריד את הבגדים והכל עבר לאלעזר
הכהן. אמר לו משה, אהרון אחי עלה למיטה.
אחרי שהוא הוריד את הארבעת הבגדים, יש
כאלה שאומרים שרק את הבגדי כהן גדול את זה
העביר ללעזר. כי אלעזר הגיע עם בגדי כהן
אדיות. והוא נשאר עם בגדי הכהן האדיות.
נשאר אהרון הכהן. אמר לו אהרון אחי עלה
למיטה ועלה. פשות ידיך תיישר את הידיים
וישאר את הידיים. פשוט רגליך תיישר בבקשה
את הרגליים. ורישי את הרגליים אומרים חז"ל
עצום את עיניך בבקשה תעצום עיניים כמו
צפיך תעצום עיניים ותסגור את הפה וקמץ את
הפה שלו והלך לו אמר משה אשרי מי שמת
במיטה הזו משה רבינו אמר אה מאושר מי שמת
במוות הזה משה רבינו ביקש אומר לקדוש ברוך
הוא גם אתה אותו דבר אומר הקדוש ברוך הוא
מות בר אשר אתה עולה שמה ואסף אל ע למך
כאשר מת אהרון אחיך אז אז איך הוא מת? עלה
להר נבוא, מצא מיטה, אמר לקדוש ברוך הוא,
תשכב, תיישר ידיים, תיישר רגליים, בבקשה
קמוץ את סגור את עיניך, קמוץ את פיך, קמץ
ומת. פירוש דבר זה היה הסדר, אותו דבר. אז
משה רבנו ידע שהוא הולך למות והודיע לכולם
שהוא הולך למות. אהרון הכהן לעומתו לא ידע
שהוא הולך למות. באותו בוקר הוא עלה, היה
לו תוכניות להיות צנדק בשבט לוי, לעשות
פדיון הבן. יש לו 14 זוגות שרשומים לשלום
בית באותו יום ושום דבר פתאום התעדה אהרון
הכהן והיא עוזרת אלצר ביחד עם משה רבינו
מההר ועם ישראל לא מאמינים שאהרון הכהן
איננו אמרו לו מה אהרון הכהן איננו איך
יכול להיות שהוא איננו אלא אם כן אמרו עם
ישראל כעסת עליו והיות והקפדת עליו אהרון
נפטר לבית עולמו מיד ציווה הקדוש ברוך הוא
ביקש משה רבינו שהקדוש ברוך הוא יראה לעם
ישראל את המיטה של אהרון הכהן וכולם ראו
את המיטה של אהרון הכהן והלכו אחרי המיטה
שלו באוויר היה לוויה וירטואלית היה מיטה
פורחת באוויר וכולם הלכו אחרי המיטה שלו
כשהיא הייתה באוויר זה מה שכתוב אומר הרב
אוזניים לתורה תשים לב משה רבינו מנפטר
כולם ידעו שהוא הולך להיפטר מן העולם אף
אחד לא יודע איפה הוא קבור אהרון הכהן אף
אחד לא ידע שהוא הולך למות אבל כולם
יודעים שהוא קבור בהור ההר ואילו מרים
הנביאה יודעים שהיא נפת תרה ויודעים כם
מאיפה היא קבורה. לכן אומרת התורה ותדשה
מרים ותיקבר שם. לכן התורה כותבת שני
הפרטים גם ידעו שהיא נפטרה וגם יודעים
איפה היא קבורה. אבל ישנו הבדל נוסף
וההבדל הנוסף הזה מדברים עליו אחרים.
מרים הנביאה היא הראשונה שקודם מתה ואחר
כך נקברה. במדבר
מתו רק אלה שהיו בדור מה שנקרא מהמתעבים
או מהתוננים. אלה מתו קודם במדבר. כל אלה
שמתו במדבר, 15,000 במספר, הם חפרו לעצמם
את הבור ונכנסו לבורות בחיי חיותם. הם
חיו. נכנסו לבור. כל אחד בתנוחה שלו שכב
בתוך הבור וחיכה שיגיע הזמן שלו להסתלק מן
העולם. מצאו שמה אנשים ששכבו עם רגליים
מקופלות. לא אמרו להם ישר את רגליך כמוצת
פיך. הגמרא מספרת שרבא ברברחנה מצא שמה
אנשים עם רגליים מקופלות. נרדמו ככה בתוך
הבור עם רגליים מקופלות ונשארו ככה באותם
תנוחה של רגליים הם קודם כל חפרו בור
נכנסו בתוך הבור חיים ואחר כך הם מתו
בדור בקורח נכנסו לתוך האדמה חיים נכנסו
לתוך האדמה חיים אני לא יודע אם אלה שהיה
בסלב המתוננים והתאבים איך זה היה אם
נכנסו חיים או לא כתוב שמתו שם אנשים או
שהייתה מגפה אצל פנחס ומתו שם 14,700
אנשים 24,000 אנשים מתו שם אצל אצל בשיטים
מצאת 14,700 בעדת קורח. כל אלה אני לא
יודע להגיד לכם איך היה סדר הקבורה, אבל
האנשים שנפטרו בכל ליל תשעה באב, קודם כל
נכנסו לתוך הבורות ורק לאחר מכן מתו. אומר
אומרים המפרשים דבר נפלא, אצל מרים היא
הראשונה בתמת שמרים. א' כל היראשונה
והחידה מנשות ישראל שמתו במדבר. לארץ
ישראל נכנסו 585,ל
אלמנות של אלה שנפטרו בליל תשעה באב. לא
יודע מה קרה עם אנשים של המתוננים
והמתאבים ומה קרה באלה שהיו בעדת קורח
ואלה שמתו בשבט שמעון גם נכנסו אלמנות. כל
אלה נכנסו אלמנות. נכנסו לארץ אני לא יודע
אולי 650,000 אלמנות נכנסו. האישה היחידה
שמתה במדבר הייתה מרים הנביאה. היא היחידה
שנפטרה במדבר. גם הפטירה שלה הייתה שונה.
למה הפטירה לה שהייתה שונה? ותה מת שם
מרים ותיקבר שם בשונה מהאחים שלך שקודם כל
נכנסו לתוך המיטה ואחרי שהכנסו למיטה מתו.
אז ההבדל יש הבדל ביניהם. זה לא היה בצורה
רגילה. קודם כל היה נכנסו לתוך מיטה ואחר
כך מתו. אצל מרים הנביאה כתוב אחרת ותמת
שמרים היא קודם נפטרה ורק אחר כך קברו
אותה טוב חידוש נוסף כתוב בדברי רבותינו
משה ואהרון הם שניהם לא זכו להיכנס לארץ
ישראל כמו שנראה בהמשך ין לא האמנת בי
להקדישני לכן לא תביאו הם שניהם נפטרו
במהרון בהור ההר בראש חודש אב ומשה רבינו
בז' באדר ראיתי חידוש גדול בכמה וכמה
מפרשים שאומרים שמ מרים הנביאה קבורה כאן
בארץ ישראל לא מופיע בשום מקום את התהליך
כיצד הגיע לפה אם הוציאו אותה מתוך מתוך
הקבר במקום שנקרא קדש וכמו שאלו את
הארונות של השבטים גם אלו את הארון שלה או
לא מצאתי אבל בספר דורש טוב יש שמה מאמר
מהרב יהודה טריקי ושם במאמר שלו הוא מביא
הרבה מקורות שהמקורות האלה מביאים שמרים
הנביאה קבורה איפה בטבריה יש קבר שנקרא
נקרא קבר האמהות. בקבר האמהות קבורות בלהה
וסלפה שכנראה גם אותם הביאו ממצרים. אין
קבורות שם. וכתוב שהקבר הזה יש שם בלהה
וזלפה. יוכבת אמו של משה רבנו ציפורה אשת
משה רבינו מרים אחותו ואלישבע בת מנדיו
אשתו של אהרון הכהן. כולם קבורים במקום
אחד. כך הוא מביא שמה. הוא מביא מאמר מרבי
נחם בר פרץ החברוני, תלמידו של הרמ"בן.
הוא היה כאן בסיור בארץ ישראל. הוא מרווי
רשימי רשמי הטיול שלו. וכך הוא כותב,
חזרנו דרך הערבל ועל הדרך כמו מיל מטבריה
מערה ושם יוכב אתם משה רבינו ומרים אחותו
וציפור האשת משה. הוא כותב שבמערה הזאת
שוכבות שלושה שלוש נשים. רבי יעקב שליח,
תלמידו של רבי יחל מפריד, מגדולי
הראשונים, מבעלי התוספות, כותב שהוא היה
ברשמי מסע בעיר טבריה ולצד אחד מן העיר,
בית קברות גדול, ששם קבורים 24,000 תלמידי
רבי עקיבא. כך הוא כותב, יש שמה קברות
גדול, 24,000 תלמידי רבי עקיבא. הדבר הזה
פלא בגלל שרבי עקיבא היו לו תלמידים מקוט
ועדנטיפרס. ולא יכול להיות שקבורם קבורים
בטבריה. הם מתו בכל רחבי הארץ. לא כולם
קברו שם בטבריה ליד רבי עקיבא. אינני יודע
סמוך לשם כמו מיל מערה ושם קבורה יוכבת א
משה רבינו עליה השלום ומרים ביטה. יש ספר
שנקרא בשם
שבתי צדיקים. הספר הזה זה ספר שראיתי אותו
היום של הרב סלמן מוצפי. הרב סלמל מוצפי,
זכר צדיק לברכה, היה אבא של הרב הרב
מוצפי, הרב בחכם בן ציון מוצפי. כן? אז
הוא יש לו ספר והספר הזה קוראים לו שבתי
צדיקים. השם בספר ספתי צדיקים יש שמה
תמונה של הקבר בטבריה ורואים את הרב מוצפי
שליטה תוקע שם בשופר ליד הציון וכתוב שמה
פה נתמנו בלהה וזלפה ויכבת אל משה רבינו
וציפורה
ואלישבע ומרים הנביאה יש שמה שלט גדול ואז
זה בניין גדול זה לפני שנכנסים לטבריה יש
שמה מקום שנקרא אוהל האמאות ושם הן קבורות
טוב נפלא ביותר אותו דבר הוא מביא בשם שם
רבי משה ירושלמי בספרו ידי משה האמהות היו
מהלך שעה אחת מטבריה שם קבורה יוכבת א משה
ואשתו ציפורה אלישב בת המנתב ומרים הנביאה
בספר סדר הדורות הוא כותב שישנם שתי דעות
איפה קבורה מרים אחד הדעות אומרת שהיא
קבורה בעיר האמהות סמוך לטבריה
ועוד הוא כותב שמה סמוך לטבריה כחצית חום
נקברו יוכב את אמו של משה רבנו וציפורה
אשתו אלישבע בת מנדב ומרים הנביאה כך מביא
שם בבת אל תי אז יש לנו כמה וכמה מקורות
שמרים קבורה כאן בטבריה חידוש גדול אז אני
לא יודע להגיד לכם מתי העביר אותה ואיך
העביר אותה לא מצאתי על זה סימוכין אז
אינני יודע להביא לכם מקורות לעניין אבל
בכל אופן מצאנו שמה שמרים מה שאהרון ומשה
אהרון ומשה לא נכנסו לארץ ומרים הנביאה לא
נכנסה בחיי יהיה חיותה אבל נכנסה במותה
לומר שהיא עברה גלגולי מחילות קשה לי לומר
אבל בכל אופן אלה הדברים שמצאנו בדברי
רבותינו בסיעתא דשמיא אחרי שלמדנו את זה
אני רוצה ברשותכם להיכנס לתוך נושא אחד
ואולי הציבור הקדוש יעזור לי בשאלה שאני
לא מוצא לה פתרון אחרי שדיברנו כל כך הרבה
אני רוצה לעמוד על שאלה אחת בסיעתא דשמיא
שלושת בני אמרם לא הייתה להם לוויה
לא הייתה להם לוויה. ואני לא מצליח להבין
למה. למה משה רבנו עלה להר נבוא, עלה להר
ושם נפטר מי שטיפל בו הקדוש ברוך הוא
ויקבור אותו בגי מול בית פה. זה מה שנעשה.
אהרון הכהן לא הייתה לו לוויה. אף אחד לא
החזיק אלונקה. לא הייתה אף אחד שהחזיק
אלונקה. אף אחד לא. מי היה?
פשוט הייתה מיטתו פורחת באוויר ואנשים
הלכו אחרי אהרון בעיבר לא ראו אותה לא ראו
שום דבר הלכו הלכו אחרי אהרון אף אחד לא
החזיק את הארון ראו מיתתו פורחת באוויר
המשנה אומרת 80,000 ילדים נושא שמו של
אהרון הכהן הלכו אחר מיתתו אלה ילדים
שנולדו מה שלום בית שעשה אהרון הכהן עשה
שלום בית 80,000 ילדים אני צר לה שלולדו
גם כמה בנות שקראו להם אהרונה אבל הם לא
יצאו להלוויה ונשארו רק הבנים שהלכו
להלוויה 80,000 נו מספר מהגון של אנשים
שעשה שלום בית אהרון הכהן רבותיי אף אחד
לא נגע במיטה שלו גם אף אחד לא נגע בו אחר
מותו הוא עלה למיטה אמר לו משה רבנו פשוט
רגליך פשותט ידיך מוצפיך מוציניך אמר לו
את הרות ואהרון נפטר יש שמה טיור מפורט מה
משה רבינו מדבר איתו לפני מותו אבל אין
לנו את הזמן עכשיו להיכנס תסתכלו במדרש
בסוף פרשת מעשי מרים הנביאה על פי מדרש
אחד טיפלו בה רק אהרון ומשה על פי מדרש
שני משה אהרון ושתי בניו של אהרון אלעזר
ויתמר ארבע אנשים במדרש אחד אומר חז"ל משה
רבינו אמר אני ואחי קברנו אותה אני החזקתי
אותה בראש אומר משה רבינו אהרון החזיק
אותה ברגליים וככה הכנסתי אותה לקבר לא
כלב הבעל שלה לא הבנים אף אחד לא היה שם
משה ואהרון שניים קברו אותה פי שיטה אחת
במדרש אחר עומד משה רבינו כשהוא קבר כבר
גם את אהרון מרים נפטרה והוא נשאר לבד ישב
המשה רבינו ובכה ככה אומר המדרש בילקות
שמעוני ישב משה רבינו ובכה אמר אוי לי
שנותרתי לבדי משה רבינו אומר נשארתי לבד
בלי משפחה כשמתה מרים לא בא אחד מישראל
אצלנו אף אחד לא בא ללוות אותה אני לא
יודע מה הטענה אף אחד לא בא ללוות הודעת
שהיא מתה ותבואו ללוות היה קרו שאמר
הלווייתה של מרים הנביאה תצא מהאוהל שום
דבר אף אחד לא ידע היא מתה משה ואהרון
חפרו בו הכניס אותה בפנים אף אחד לא ידע
בכלל שהיא נפטרה אבל זה מה שכתוב אומר משה
רבנו כשמת המרים לא היה אחד מישראל אצלנו
אלא אני ואהרון ובניו עמדנו לפני מיתתה
ובכינו אותה וספדנוה וכברנוה כאן הוא כותב
שאהרון ובניו במילקות שמעוני אחר כתוב
אומר אני ואהרון לבד קברנו אותה, אני
החזקתי אותה בראש ואהרון אחי ברגליים וכך
קברנו אותה. וכשמת אהרון נצתקו בו אני
ובנו. אני וביחד עם הבן שלו אליעזר. עמדנו
שם וטיפלנו בו
ועמדנו לפני מיתתה ואמרנו אני ואלעזר הבן
אני מטה עליי. מה יהיה איתי? שואל משה
רבינו. מי יעמוד עליי בשעת מיתה? מי יעמוד
לידי כשאני מת? כך שואל משה רבינו. הוא
אמר, "לא אח ולא בן ולא אחות." אומר, "מי
יבכה עליי?" משה רבינו אומר, "לא בנים
שלי, אין לי אחים ואין לי אחיות, אני
לבד." מה זאת אומרת אין לך בנים? יש לו
בן, לא. שמאחד גרשום ושם האחד
אליעזר. נו, אז מה יש לך? מה אתה אומר?
אין אף אחד. יש לך שתי בנים. כותב הזית
רענן, דבר מפחיד. אומר הזית רענן ואפשר
שמתו בניו של משה רבינו על פניו בחייו כך
הוא כותב ייתכן שמשה רבינו קבר את הילדים
שלו הגם שלכאורה לא משמכן כי בפרשת פנחס
משה רבינו מבקש שימנו מנהיג את מי הוא חשב
שימנו מנהיג את מי את הבנים שלו אחד
מהבנים שלו לכאורה זה פלא אבל כך כותב
הזית רענן טוב למדנו מכאן קצת על הסיפור
הזה של ההלוויה אני רק רוצה לשאול שאלה את
הציבור היקר
היושב כאן אולי מנדהו מכם ראה שמע או יודע
או יכול לשאול את אלה שמבינים בתורת הקבלה
או משהו אחר מהסוג הזה למה לא נערכה להם
הוויה למה אין להם הלוויה לא משה רבנו נגע
בו אף אחד אז תגיד משה רבינו בחינת אלוקים
וזאת הברכה אשר ברך משה איש האלוקים את
בני ישראל לפני מותו מחציו ומה לאלוקים
מחציו ומת האיש באלוקים לא נוגעים בסדר
הבנתי בסדר גמור אבל אהרון הכהן למה למה
לא הייתה לו לוויה? למה לא לקחו את המיטה
וסחבו אותו לאט לאט והלכו לקבור אותו? עלו
לאור ההר. אתה לא רוצה שיעלו לאור ההר
שעלו ארבעה אנשים לאור ההר וטולמידים אבל
לא יותר אבל מה פירוש הדבר שלא עולים שום
דבר מה זה הדבר הזה? מרים הנביאה אומר משה
רבנו מקום אחד אומר משה היינו שניים ומקום
אחד אומר היינו ארבע איזה מין דבר זה? למה
אין לוויה קונבנציונלית עם אלפי אנשים
שיוצאים ללוות אותה וכתוב בחז"ל שהיות ולא
ליוו אותה ולא השפידו אותה כותב הכלי יקר
לכן הסתלקה עבר אמר לא בכיתם אותה זה לא
כיבוץ של אהרון הכהן ויבקו אותו כל בית
ישראל זה לא כיבוץ של משה רבינו ויקו אותו
בני ישראל כאן שום דבר לא קברו אותו ארבע
אנשים והכל עבר ומשה ואהרון התיישבו שבעה
ויותר מזה לא למה לא נערכה להם הלוויה
חייבת להיות סיבה שמשתת מאחורי העניין
הזה. למה לא נאכל לוויה לאף אחד בבני
אמרם? זה השאלה שאני רוצה לברר. מישהו אמר
לי איזה תירוץ, אמר שיביא לי את המקור, עד
היום הוא לא שב אליי. בקיצור, אז לכן אני
רוצה ברשותכם אם יש מישהו מכם שמע יודע
אני אכיר לו טובה על העניין הזה. אני רוצה
רק לעמוד על עוד נקודה אחת בסיעתא דשמיא.
לכאורה מרים הנביאה נפטרה בלי שום עוון.
אני אומר לכאורה מסיבה פשוטה. כי חז"ל
הקדושים אומרים למה נשמחה פרשת פרה
לפטירתה של מרים? למה התורה לא כתבה פרשת
פרה בחומש ויקרא ושם אותה כאן? כדי להסמיך
את פרה אדומה לפטירתה של מרים? מה פרה
אדומה מכפרת? גם פטירתה של מרים מכפרת.
לכאורה מרים הנביאה מכפרת בגלל שאין לה
שום עוון. אחד שאין לו שום עוון הסילוק
שלו לוקח איתו ביחד את כל העוונות של עם
ישראל. לכאורה אני אומר לכאורה. אם אתה
אומר ככה אז מרים אין לה שום עוון הגם
שחז"ל הקדושים אומרים בגמרא במועד קטן דף
כ"ח אמר רבי אלעזר למה נשמחה מיטת אהרון
ובגדי כהונה בא בגדי כהונה מכפרים אב מיטת
צדיקים מכפרת אהרון הכהן כולנו יודעים
לכאורה היה לו חטא בזה שהוא לא דיבר אל
הסלע ין לא האמנתם בלהקדישני הוא לא אומר
ין לא האמנת אומר ין לא האמנתם מי זה לא
האמנתם לא אתה ולא אהרון אז מה שמע שיש
שלב אל תענה בנושא הזה של בנושא הזה של
חטא מריבה
הפלא הגדול שחז"ל הקדושים אומרים שגם מרים
הנביאה הסתלקה בגלל חטא מי מריבה לכאורה
איך זה יכול להיות למה זה יכול להיות כי
כל מה שהיה מריבה זה בגלל שמרים הנביאה
מתה אם מתה לא היה מים לשתות לכן היה חטא
מריבה חז"ל הקדושים אומרים גם מרים הנביאה
הסתלקה
באתיו של חטא ממריבה. איפה זה כתוב? רש"י,
דבר ראשון רש"י בפרשת וזאת הברכה וללוי
אמר טומך ואורך לאיש חסידך אשר ניסיתו
במסע
תרבהו
על מי מריבה. מה זה תרבהו על מי מריבה?
אומר שמה רש"י במקום בשם חז"ל אמר משה
נסתפקת לבוא עליו בעלילה נזכבת לבוא עליו
בעלילה אם משה אמר שימון האמורים אהרון
ומרים מה עשו מה אתה מכניס כאן את מרים
אתה יכול לומר אהרון מה עשה מה אתה בא
ואתה כותב אהרון ומרים מה שמע מכל של רש"י
רש"י אומר שגם מרים קשורה לעניין הזה של
חטא ממריבה כי משה רבנו שואל אני עשיתי
עבירה אבל מה עשו אהרון במריבה
משמע מדברי רש"י שגם מרים הייתה בתוכו
איפה מצאתי את זה מצאתי את זה בשלוש
מקומות מקום אחד מצאתי את זה בילקו שמוני
מופיע בילקו שמעוני אות תשסד
מופיע גם בשילקו שמעוני רמז תי מופיע גם
בו קורה בו פרשל לא אות ד וופיע גם בספרי
בפרשת ואתחנן בכל המקומות זה מופיע באותו
רעיון אומרים חז"ל שלוש פעמים כתוב לא
תביא חמ מריבה
מופיע שלוש פעמים. כתוב בפסוק לא כתוב לא
תביא. לכן לא תביאו. אומר המדרש לא תביאו.
לא את לא משה רבינו לא אחוך לא אח שלך
אהרון ולא אחותך. שלושתיכם לא תבוא לארץ
ישראל. כך נאמר בפסוק. אומר האלכו שמוני
שלוש פעמים כתיב מי מריבה. שלוש פעמים
כתוב בתורה מי מריבה. לומר
אמר הקדוש ברוך הוא כנגד משה אהרון ומרים
רבי שמעון אומר משל למלך זה המשל הזה נמצא
גם בו קורה בעולם לד וגם בספרי בפרשת
ואתחנן משל למלך שהיה מהלך ובנו אמו המלך
יצא לטיול והבן שלו היה איתו הם שניהם
ביחד נשו בקרונין קרונין זאת עגלה קרכרה
שניהם ביחד נשו קרכרה מקדימה היה העגלון
והגלון לון הזה ישב בקדימה וטיפל בסוסים.
הגיעו למקום צר. העגלה הגיעה למקום צר ששם
צריכים מיומנות כדי לעבור מה שנקרא לא
ליפול מהכביש כדי ליפול שם לתהום. ומה
שקרה נתהפכה הקרונין. הנהג לא נזהר
והקרונין התהפכה על בנו. פירוש דבר
הקרונין התהפכה על הבן של המלך. נשמת
עינו. העין שלו אחת נפגעה. הוא התעבר
ונקטאה ידו. יד אחת שלו ירדה ונשברה רגלו
וגם הרגל של הבן יצא עיוור בעין אחת סומה
בעין אחת יצא קטו היד ושבו רגל וכשהיה
המלך מגיע לאותו מקום כשהמלך היה עובר ביד
אותו מקום ששם הם התהפכו עם הקרונין שלו
שם התרהפכו עם העגלה אמר המלך כאן נזק בני
כאן נסתמת אינו כאן נקטעה ידו כאן נשברה
רגלו המלך כשהוא עבר שמה תמיד ציין את
המקום הזה כאן הנה כאן הבן שלי בית הראייה
כאן הבן שלי נקטה לו היד כאן הבן שלי
נשברה לו הרגל אומר המדרש אותו דבר גם כאן
מי מריבה אומרים חז"ל מזכיר אותו ג' פענים
לומר כאן הרגתי את אהרון כאן הרגתי את משה
כאן הרגתי את מרים דהינו שלושתם מתו באתיו
של חטא ממריבה על איזה פסוק מסתמך המדרש
תרלי מזמור קמא נשמתו בידי סלע שופטיהם
בסכות העוון של הסלע במקום לדבר אל הסלע
קו את הסלע הסתלקו מהעולם השופטים מי זה
השופטים המנהיגים משה אהרון ומרים יוצא
שגם מרים קשורה לחטא הזה של מי מריבה ואתה
שואל את עצמך איך היא יכולה להיות קשורה
מה השאלה מרים הנביאה נפטרה ובגין זה שהיא
נפטרה היו צריכים לדבר אל הסלע אז איך אתה
קושר אותה לאוון שהיא לא קשורה בכלל היא
נפטרה לפני זה נפטרה וכתוצאה מזה שהיא
נפטרה בגלל זה היו צריכים לדבר אל הצלע
במקום לדבר עיקו תשובה אחת נפלאה מופיעה
ברייבת בספרי הריבת בספרי כותב כך
היות וגלוי וידוע לפני הקדוש ברוך הוא שם
משה ורבנו ואהרון הכהן עתידים להכות את
הסלע ולא לדבר שהדבר הזה כבר היו הרשום
משמיים את זה לא אומר הריבד אבל כולנו
יודעים שהשתגנים ינים של פרעה אמרו לו
שעתידים מושעם של ישראל ללקות על המים
איזה מים הכוונה לחט מים מריבה שמה ללקות
על המים היות ועתיד ללקוט על המים לכן מה
הם אמרו באותו רגע שהם הוא שמו אותו בתוך
המים אומרים זהו הוא קיבל את העונש שלו הם
כבר ראו שמשה רבינו עתיד ללכת על המים
הכוונה במי מריבה ידע הקדוש ברוך הוא שחטא
מי מריבה משה רבנו במקום לדבר אל הצלע יקה
את הצלע ואז שניהם ילכו אומר הרב זה לא
יפה
שאת המרים תיכנס לארץ, אחות שלהם תיכנס
לארץ ומשה רבינו ואהרון הכהן לא יכנסו
לארץ. לכן הוא לקח את מרים לפני שמשה
ואהרון הסתלקו כדי שלא יהיה מצב כזה שמרים
נכנסת לארץ ואילו הם לא נכנסים לארץ כי
אחרי זה ביזיון משה רבנו שני המנהיגים לא
דוכים להיכנס לארץ ומרים הלביה נכנסת
תיכנס לארץ לכן גורשים חז"ל ואומרים שבאת
של חטא מריבה מתו שלושתם לא שמרים קשורה
לזה חקיות זה משה ואהרון נלקחו בגלל החטא
הזה של מי מריבה לקחו גם את מרים הנביאה
שהייתה חלק מהעניין כדי שלא יווצר מצב
שהיא נכנסת הארץ. למעשה היא לא נכנסה אבל
נכנסה לאחר מותה כמו שכולם מביאים שהיא
נכנסה
ונקברה בעיר טבריה. עד כאן הדברים בסיעתא
דשמיא. לאחר הרעיון הזה נלך רק עוד נקודה
אחת לפני שנפתח נושא נוסף. בספר זרע שמשון
לרבי שמשון חיים נחמני בעל מחבר ספר ספר
שמשון שבוע שעבר הבאנו את רבי שמשון
מאוסטרפולה ניצוצי שמשון. השבוע הנביא
בעזרת השם את הספר שנקרא זרע שמשון. הוא
מפליג מאוד בשבחם של אלה שילמדו בספרים
שלו. ומה שהוא כותב שמה, מי שישא את שמי
על טבטיהם אז הוא אומר יזכר על ידי זהו
מברך אותם ב-10 לשונות של תפילה הוא מחלה
את פניהם ובאל ל הגמול ישלם במתב חי
אריכוזינ רביכי לגומלי חסדים טובים. מי
שילמד בספר שלו הוא נפטר בלי ילדים אז הוא
מאוד מאוד מבקש שילמדו בספרים שלו היום זה
יצא בצורה מאוד מאוד יפה עם פירושים עם
מקורות מאוד קל ללמוד את זה יש שמה כמה
רעיונות יפים בפרשת השבוע אבל לא נכניס את
הכל בשיעור אחד בסיעתא דשמיא אומר הספר
זרע שמשון לדעת שמרים עומדת תסתלק ידו למה
ידעו אומר מסיבה פשוטה כי 30 יום לפני
שאדם מסתלק מן העולם הוא יודע שהוא שהוא
משתלק מן העולם אפילו הוא לא יודע יהיה לו
חזה אומרים חז"ל מזל לחזיה אני לא יודע
להסביר לכם מה זה אבל כתוב שכל אדם מלווה
אותו צל יש לו צל שמלווה אותו קראנו לפני
שבועיים שכלב אמר שאין מה לפחד מהיושבים
שמה למה שר צילה מעליהם הצל שלהם צר
מעליהם אז אין את הצל אדם יש צל מעליו צל
בגימטריה
120 אז ב-120 שנות חיים מלווה אותו צל
לפני שבן אדם מסתלק מן מן העולם הצל הזה
לאט לאט עוזב וזה מה שכתוב ונסו
מה כתוב שיר השירים
ונסו הצלים אז הצלט לאט הולך ועוזב אותו
אז זה ונסו הצלים א מי שרוצה לראות כתוב
בחז"ל מי שרוצה לראות את זה אם הוא חי או
מת יכול להסתכל בצל שלו בהושנה רבה אבל
כתוב לא לעשות את זה להיות בחינה של תמים
תהיה עם השם אלוקיך טוב אולי פעם ניתן
שיעור ע על צל אפשר לעמוד על זה כמה וכמה
דברים
ירש לצל יש הרבה דברים שקשורים לצל נשאיר
את זה פעם לשיעור שלם שקשור לצל טוב
רבותיי אומר הרב זרע שמשון דע לך שמרים
הנביאה 30 יום לפני שהתלקה מן העולם כבר
ירד תפוקת הבאר הבאר לא נתנה את אותו כמות
מים שהיה קודם למה כי לאט לאט הצל שלה
הסתלק וכשהשלה הסתלק ירד תקופת המים תפוקת
המים ירדה כמו שאתה מוצא שמה שבן אדם
מסתלק ממנו נוצל גם אותו תפוקה של המים.
אם נגיד שהמים זרמו ב-10 צול ירד לחמש
צול. אז הזרימה כבר לא היה. כמו לפעמים
אתה מנסה לפתוח את הברז אומר רגע מה קרה?
מה קרה שאין מים? דבר או סגרו לך את השיבר
או עושים איזה תיקון פתאום אתה רואה שאין
זרימה כמו שצריך. לכן הוא אומר מרים
הנביאה 30 יום החל מי בחודש הדר החל
הירידה של המים. אומר כך תמצא גם אצל משה
רבינו. אף על פי שלא נס לכו ולא כעת אינו
מה הוא אומר אומר משה רבינו
לא אוכל לצאת ולבוא אני כבר לא באותם
כוחות שהייתי קודם מה כתוב לו נס לכו אומר
אבל עם כל זה גם הצל של משה רבנו שחי
בדיוק 120 שנה הצל שלו קצת ירד קודם הוא
אומר אף על פי שמשה רבינו היה בכושר ועלה
12 מדרגות עם כל זה הוא אומר כבר הוא לא
היה באותו קורבכן הוא אמר ולא אוכל לצאת
ללבוא אומרת הגמרא במסכת סותטה מלמד
שנסתתמו ממנו
מעיינות החוכמה. אומר הרב זרע שמשון, גם
אצל מרים הנביאה לפני שנפטרה ירד תפוקת
הבאר. ביום הפטירה שלה גם סתלק הבאר. זה
מה שאומרת הגמרא במסכת תענית. כיוון
שנפטרה מרים הנביאה נשתלק הבאר. מה זה
נסתלק הבר? הוא דבר עד עכשיו היה ירידה
במים ועכשיו נסתלק לגמרי הב. עד כאן
הדברים שכתובים בדברי רבותינו. לאחר
שלמדנו את זה, בוא ניכנס לסוגיה מאוד מאוד
מעניינת. אחד הדברים הקשים לביאור זה חטא
מי מריבה. השלב הבא אחרי פטירת מרים זה
חטא מי מריבה. ידוע לכולם שמשה ואהרון
התיישבו שבעה בי בניסן. הם יושבים שבעה.
כך אומר המדרש. פתאום משה אהרון רואים
שהרבה אנשים באים באים כמויות של אנשים.
אומר אהרון למשה תראה כמה אנשים באים
לנחם. כנראה היה מסה של כמה עשרות אלפים.
אומר משה רבנו, זה לא פרצופים של אנשים
שבאים לנחם, אלא אנשים שבאים לצעוק עלינו.
תראה את הפרצוף שלהם, תראה איך זה נראה.
ואכן הם נכנסו והתחילו לצעוק על משה רבנו,
מה אתם יושבים שיבעה? אנחנו אין לנו מים
לשתות. למה אין להם מים לשתות? כתוב בחז"ל
שברגע ששמעו שמרים נפטרה, כולם שבחו את
המים. למה? כתוב שאם יש מת שמת באיזה
שכונה, כתוב צריך לשפוך את המים המגולים.
למה? כתוב בחז"ל שמלאך המוות לוקח את
הסכין שלו ורוחץ אותו במים מגולים. אז לכן
כולם שפחו את המים. נו אז לא מבין למה
שפחו את המים. לא צריכים לשפוך את המים.
למה? כי מרים הנביאה נפטרה במה? בנשיקה.
מי שמת בנשיקה אין מלאך המוות. זו גם
הסיבה שאהרון הכהן ובניו טיפלו בה. כולם
שואלים איך אהרון הכהן יכול לטפל בה? כהן
לא נטמע. אם כהן לא נטמע אז איך היה מותר
לו? הוא לא אח. היא לא אחות שלו. כבר
הלכות נשואה. וכהן גדול לא נטמע אפילו
להורים שלו. איך אהרון קבר אותה? הבנים של
אהרון מותר להם להטמא לאחות שלהם. אבל
אחות אחות שלו נשואה אבל היא הייתה דודה.
היא לא הייתה. מה פתאום הם טמאו? התשובה
אומרים כל המפרשים כי מרים הנביאה נפטרה
במיטת נשיקה זה לא מטמא. וגם לא צריכים
לשפוך את המים. כולם באו ואמרו צריכים את
המים. איפה המים? באו למשה רבינו ואמרו
תביא מים.
משה רבינו קם מהשבעה. על פי החתם סופר זה
היה אחרי. לא ניכנס כרגע. על פי מה שכתוב
במדרשי חז"ל הלכו באמצע השיבעה להביא להם
מים. אז בוא נקרא ברשותכם את הפרשה בתורה.
הקדוש ברוך הוא אומר למשה רבינו לקחת את
המטה ולקחת את המטה וללכת לדבר אל הסלע.
כך אומרת התורה כאן מיד אחרי הבטירה של
מרים הנביאה. רבותיי בעל העקדה רבי יצחק
הרמה כותב כינוי ביטוי לחטא מי מריבו. יש
בשר, יש לחם, יש תקין, אין מדלג ואין פה
לאכול. כך הוא כותב. מה פירוש הדבר? יש
לנו את כל חומרי הגלם. יש לנו גם בשר וגם
לחם וגם אפשרות לאכול את זה עם סכין
ומזלק. אין לנו פה. אין לנו פה. מה פירוש
הדבר? אתה קורא מה כתוב בתורה שמשה רבינו
נשטו לקחת מטה ואתה מסת שהלך לדבר אל הסלע
ואין לך הסבר מה קרה פה. אין לך הסבר. אם
הקדוש ברוך הוא רוצה שהוא ידבר אל הצלע,
אתה רוצה לדבר, מה תגיד לו? דבר אל הצלע.
למה צריך לקחת מטה? אומר הקדוש ברוך הוא
למשה רבינו, קח את המטה והקל את העדה אתה
ואהרון אחיך ודיברתם אל הסלע לנה ונתן ממ.
אם אתה רוצה שידבר אל הסלע, אז בשביל מה
צריך לקחת מטה? מה? בשביל מה? ויאמר השם
אל משה, גש אל הסלע ותדבר אליו. למה צריך
לקחת מטה? אם משה רבינו שומע את המילה
מטה, מה פירוש הדבר? ש צריך לתת מכה. למה
צריך לתת מכה? כי בפרשת בשלח קראנו בתורה
שהקדוש ברוך הוא אומר למשה רבינו לקחת את
המטה ולהקות את הצור. דיברנו בשבוע שעבר
שאיך משה רבינו הכה את הצור. אמר לו במכות
של מצרים הכית ביחד עם השם הפוך. זוכרים
את השיעור בשבוע שעבר עם השם הפוך. אבל
עכשיו תיישר את המטה ותיתן מכה עם השם ישר
כדי שיהיה להם מים. אז איך משה רבנו נתן
מכה? נתן מכה באופן ישיר. ככה מדברת
התורה, פרשת בשלח. עכשיו אין מים אומר
הקדוש ברוך הוא קח מטה. אם אתה אומר לו
לקחת מטה, סימן שמה? סימן שאתה רוצה
להכות את הסלע. זה הדבר הכי פשוט. אז היא
אחרת הקדוש ברוך הוא צה להגיד לו לקחת
מטה. טוב, שאלה מספר אחת. אז יש כאלה
שאומרים שבאמת על זה לא הייתה טענה. חוץ
מזה שואל השפת אמת, שאלה נכונה. למה באמת
בפרשת בשלח הוא אמר לו לקחת
להקות? וכאן הוא אומר לו לדבר. אומר השפת
אמת שאולי התשובה נפלאה ביותר האור החיים
הקדוש גם כותב את זה אור החיים א הקדוש לא
כותב את זה כן כותב את זה בפרשת בשלח כתוב
אז ישאיר משה ובני ישראל את השירה הזאת
לשם ויאמרו למה שואל אור החיים הקדוש אז
ישאיר משה בוא תפתח גמרא במסכת חולין רבי
פנחס בן יאיר עבר נהר שקוראים לו נהר
גינ כמה פעמים הוא חילק את הנהר
שלוש פעמים הוא חילק את הנהר פעם אחת הוא
עבר אמר גיני גיני חלוק לממך אני הולך
לפדיון שבועים. אם לא אני גוזר עליך שלא
יעברו לך מים מעולם. נחלק. אמר לו רגע
רגע, יש פה אחד שמביא תוך לקמח של פסח.
נחלק גם לא. יש פה את הנהג. יש לנו פה
דרייבר אחד, ישמעאלי אחד. ההוא טיה. תחל
גם בשבילו. שלוש פעמים נחלק נהר גיני.
שלוש פעמים. שואל אור החיים הקדוש, גינאי
לא פחות מים סוף. לא כתוב אז ישיר רבי
פנחס בן יאיר את השירה הזאת לשבמרו לאמור.
למה אין שירה? למה השירה נאמרה רק בים
סוף? שואל אור החיים הקדוש. ותשופתו
המפורסמת של אור החיים הקדוש מה היא? אומר
אור החיים הקדוש, זה לפני מתן תורה וזה
אחרי מתן תורה. לפני מתן תורה צריך שהקדוש
ברוך הוא בששת ימי בראשית יגיד לה מים
שיקבו המים אל מקום אחד ותירה היבשה.
אומרים חז"ל לעתיד לבוא שוב פעם כמים ראו
וצריח להראות היבשה בזמן שהעם ישראל עובר
את ים סוף. ושימסוף אמר לו אני לא נשמע
אליך. מה עשה הקדוש ברוך הוא? גיש משה
רבינו את הקדוש ברוך הוא והקדוש ברוך הוא
בא ביחד איתו לים סוף וברגע שראה ים סוף
את הקדוש ברוך הוא מה הוא עשה? הים ברח
ברח מפניו. כך כתוב בחז"ל הקדושים. פירוש
הדבר שלפני מתן תורה צריכים לגייס את מה?
צריכים לגייס את הקדוש ברוך הוא שיבוא
לעזור לו. צריכים לקחת כל מיני פעולות
צריך לעשות אומר האור החיים הקדוש אבל
לאחר קבלת התורה רבי פנחס בן יאיר מה שהוא
אומר ככה מתקיים. למה הצדיק גוזר
והקדוש ברוך הוא מקיים אם הצדיק אומר לו
אם אתה לא עוצר גוזרני עליך שלא יעברו חמי
לעולם אני סוגר אותך אז זה הכוח שיש אחרי
מתן תורה אומר השפת אמת על אותו משקל שם
בפרשת בשלח זה היה לפני מתן תורה לפני מתן
תורה מה צריך לקחת מקל ולהכות בו אחרי מתן
תורה לא צריך לעשות שום דבר מה כתוב ילקו
שמעוני אומר הקדוש ברוך הוא למוישה שנה לו
פרק אחד תגיד לו בבקשה מתי קוראים לשמע
בערבית תגיד לו משנה אחת רבי אליעזר אומר
רגלה בשנתה פרה בשתיים תגיד לו דבר תורה
ותגיד לו בקשה תיבקע והוא יבקע לא צריך
להרביץ לו שהיו צעירים היה צריך להרביץ לו
עד שהוא מבין עכשיו הוא מבין כבר אתה אומר
לו דבר תורה אלא אומר אם ככה תבין את
ההבדל שיש בין מה שקרה בפרשת בשלח לבין
פרשת השבוע כאן זה כבר אחרי קבלת התורה אם
זה כבר אחרי קבלת התורה אז לא צריך כבר
אחרי קבלת התורה לא צריך להכות את הסלע
אפשר
לדבר אל הסלע. זה פירוש אחד שמסבירים
רבותינו. לכן החילוק בין להכות את הסלע
לבין לדבר אל השער. יש כאלה שאומרים שהחטא
הוא אחר. מה הוא החטא? החטא הוא בזה שמשה
רבינו אמר שמעון האמורים. הכינוי הזה שהוא
אמר לעם ישראל שמעון האמורים זה הסיבה שבא
לכלל כעס, בא לכלל טעות. וזאת הסיבה שהוא
לא נכנס לארץ ישראל. תראו נוסף כתוב בדברי
רבותינו שמשה רבינו אמר המן הסל הזה נוציא
לכם מים מה זה נוצי היה צריך לומר מנסה
להזה יוציא הקדוש ברוך הוא יוצא מה אתה
אומר נוציא המלאכים שאמרו כי משחיטים
אנחנו את המקום הזה נתחיטו ממחיצתו של
הקדוש ברוך הוא משה רבינו טעה ואמר מנסה
לזה נוצי הוא לקח קרדיט לעצמו והיות והוא
לקח קרדיט לעצמו לכן הוא נאנש בעונש החמור
הזה ולכן מה העונש החמור
ראיתי באחד הפרסים שאומר כל האומר דבר בשם
אומרו מביא
אבל היות זה משה רבינו לקח את הקרדיט
לעצמו ואמר אני יוציא והוא לא קישר את זה
למי לקדוש ברוך הוא אז אם הוא לא אמר את
זה בשם אומרו שהוא יוציא אז הוא לא יכול
להביא יותר גאולה לעולם אז הוא אמר אתה
כבר לא תהיה גואל אתה כבר לא תיכנס לארץ
ישראל אני אבחר גואל אחר כך ראיתי מישהו
שאומר פשט בעניין הזה אם ככה אני רק רוצה
להביא עוד רעיון נפלא שמופיע מופיע בספר
עמרי שמאי הוא הולך על הקו הזה שמשה רבינו
אמר שמעון המוירים הוא קינה את עם ישראל
בשם הורים והיות הוא קינה את עם ישראל בשם
הורים זאת הייתה הסיבה שלכן הוא לא נכנס
לארץ ישראל אומר הספר אמר שמאי דבר נפלא
ביותר הוא כותב שהקדוש ברוך הוא אמר למשה
רבינו קח את המטה ועל המטה הזה כתוב שם
השם אם כתוב עליו שם השם ברגע שהיראה המטה
יראה את שם השם עליו אם הוא רואה את שם
השם עליו הוא יבקע באופן הקרומית הוא יפחד
מהשם של הקדוש ברוך הוא יבקע אבל היות זה
משה רבינו כינה את עם ישראל בשם שמונה
המורים אז הוא קינה אותם בכינוי גנאי אם
הוא קינה אותם בכינוי גנאי אז זה כבר לא
עזר לו לא יכל לעשות את הנס למה כמו
שהבאנו מקודם שרבי פנחס בן יאיר חילק את
נהר גיניאי שלוש פעמים נכון ככה אמרנו פעם
אחת בשבילו פעם אחת ליהודי ששכב איתו
חיתים ופעם אחת למי
לישמעאלי ההוא טיה שלו אותו יפה מאוד אומר
הרב אומר המים רשמה היא דבר נפלא ביותר
כתוב בירושן מבית דמאי שזה לא הלך לפדיון
שבועים הוא הלך למסור שיעור בצד השני שנהר
גיני חיכו לה התלמידים שלו הישיבה הייתה
על גדת נהר גיני זה מקום טוב כדי ללמוד
תורה בקיצור למד שם ליד גלי צנז אתה רואה
את הים אתה תופס אווירה טובה לומד חזק
ברוך השם טוב בקיצור אז היה שם על דת נהר
גיני
הוא היה דת נהר גיני. ברגע שהוא היה שמה
באו התלמידים שלו ואמרו לו, "כבוד הרב, גם
אנחנו יכולים לעשות את זה. גם אנחנו
יכולים לעבור לגדה השנייה של הנהר ולהגיד
ככה. אמר, מי שיודע בעצמו שלא פגע באדם
מעולם יכול לעשות את זה. אומר הרב אמרי
שמאי, תבין טוב מאוד, משה רבינו בא והיה
צריך לדבר אל הסלע. אם היה מדבר אל הסלע,
היה אומר לסלע, היה נשמע. אבל היות זה משה
רבנו אמר שימון האמורים אז הוא כבר פגע
בעם ישראל אז הוא כבר לא יכול לעשות נס אם
הוא לא יכול לעשות נס אז אין ברירה צריך
לתת מכה לכן הוא אומר בהתחלה הקדוש ברוך
הוא אמר לו תדבר אל הסלע ילך כל זמן שהוא
לא פגע באף ודי ברגע שהוא אמר שימון
המוירים אז הוא כבר פגע אם הוא כבר פגע אז
הוא לא יכול לחולל את הנס עד כאן הדברים
שאומר הספרי שמאי אני רוצה לתת לכם מתנה
שכשראיתי אותה פרצתי בריקוד אני בדרך כלל
לא רוקד אבל הפעם
מה שנקרא פרצתי בריקוד מעין רבי שמשון
אוסטרפולה משבוע שעבר אם אתם זוכרים להפוך
את המטה לראות את המטה מצאתי מרגלית
יפייפיה בספר שנקרא בשם יד יוסף הספר יד
יוסף מחבר הספר הוא רבי יוסף צרפתי זה השם
שלו ספר קדום מפני כמה מאות שנים בספר שלו
הוא כותב דבר מאוד מאוד יפה אני רוצה
ברשותכם ללמוד קטע לחזור לספר בראשית
עודות אנחנו בחזרה בספר בראשית
בוא נלמד ביחד
קטע בפרשת וירא בסוף הפרשה אומרת התורה
תראו כאן דבר יפה ו ההי
ויאמר אבימלך ופכל צר צבעו אל אברהם לאמור
אלוקים ממך בכל אשר אתה עושה יש לך סיעתא
דשמיא איפה שאתה נוגע זה מצליח ואתה מבקש
ממנו אבימלך היא שווה לי באלוקים הנה אם
תשכור לי ולני מיני ולנכדי כחסד אשר עשיתי
עמך תעשה עמדי ועם הארץ אשר גרת בה אותו
חסד שעשיתי עמך תעשה עמדי מה החסד שהוא
עשה כאן לא ניכנס כרגע לחסדים על מה הוא
מדבר כאן טוב
אומר אומרת התורה
ויאמר אברהם אנוכי שבוע בסדר כן עשה בסדר
שנשבע לא עשה בסדר שנשבע לא ניכנס לכל
מאמרי חז"ל בעניין והוכיח אברהם את אבימ
מלך על אודות באר המים אשר גזלו עבדי
אבימלך. אברהם מוכיח אותו על מריבה
שהתפתחה בין הרועים של אברהם לבין הרועים
של אבימלך. על מה? על באר שחפר אברהם
אבינו. ובאו הרועים של אבימלך השתלטו עליה
כמו הבדועים משתלטים על השטחים ואומרים זה
שלנו. מאבא שלנו כבר 700 דורות אין
כושונים. וזהו. אמרו שלנו המים. הכל בסדר
גמור. אומר אברהם לאלימלך, שמע החבר'ה שלך
בן דגנובים. חבורת גנבים גונבים לנו באר
שחפרו לנו המים. יפה מאוד. מה אומר לו?
ויאמר אבימלך, לא ידעתי מי עשה את הדבר
הזה וגם אתה לא הגדת לי וגם אנוכי לא
שמעתי בלתי היום. אל מי מדברים פה?
ויאמר אבימלך, לא ידעתי מי עשה את הדבר
הזה. למי? הוא אומר לא ידעתי?
לאברהם אבינו. וגם אתה לא הגזת לי. למי
אומר?
גם לאברהם. וגם אנוכי לא שמעתי. מי אומר?
שלוש דברים אומר לאברהם ויאמר רבי מלך לא
ידעתי אני לא יודע מי עשה את זה וגם אתה
לא הגעת לי הוא בא כביכול בטענות לאברהם
לא גם אתה לא אמרת לי וגם אנוכי לא שמעתי
מה אברהם אומר לו לא שמעתי אז מה באת מה
הולך כאן למי הוא מדבר פה אומרים המפרשים
בוא אני אגיד לך מה מדברים פה מה מדברים
פה כתוב בהתחלה ויהי בעת האי ויאמר אבימלך
ופיכל צר צבעו אל אברהם מי היה בחדר היה
אברהם ביחד עם גלנד היה שר הביטחון שלו
שמה היה הציליגר הזה גלנט היה שמה טוב היה
שמה אומר לו תשמע מה פתאום גנבתם לנו את
הבאר אומר רבי מלך לא ידעתי שום דבר אומר
לו פחול הוא פונה לפחול וגם אתה לא אמרת
לי אומר פחול גם אני לא ידעתי מה 7ב
באוקטובר אף אחד לא יודע מכלום דבר זה ישן
הוא היה באלת שום דבר הכל בסדר גמור נו אף
אחד לא יודע מכלום מה קרה
ויאמר אבימלך לא ידעתי ויקח אברהם צון
ובקר ויתן לו אבימלך ויחתו שניהם ברית
קורטים ברית ויצב אברהם את שבע כבסות הצון
לבדיהן ויאמר אבימלך אל אברהם מה הנה שבע
כבסות האלה אשר הייתבת לבדנה ויאמר כי את
שבע כבסות תיקח מידי בעבור תהיה לי לעדה
כי חפרתי את הבאר הזאת על כן קרה למקום
ההוא באר שבע כי שם נשבעו שניהם ויחטו
ברית בבאר שבע וכולי וכולי איפה מתי אנחנו
קוראים את זה בעזרת השם עוד פחות משלושה
חודשים בראש השנה
אנחנו קוראים את הדבר הזה טוב נפלא ביותר
לא צריך לחקות לפרשת והירו בראש השונה
ביום קוראים שמה את הקריאה הזאת רבותיי מה
הולך פה מה פתאום מאיפה אבימלך מאמין
לאברהם אבינו שהוא קרת באר אתה מוציא
מחברות על הראיה אומר כאן רש"י במקום מה
שאומר המדרש אומר המדרש כמדומן פרש פד
אומר המדרש אומר המדרש מד אומר המדרש באו
הרועים של אברהם ביחד עם הרועים של אבימלך
ורבו אומרים הרועים של אבימלך אנחנו חפרנו
אומרים ההורים של אברהם אנחנו חפרנו נו מי
הוכיח של מי החפירה מי הוכיח אמרו הרועים
של אברהם אבינו מ ש בבדיקה פשוטה מאוד
תגשו לבאר אם המים עולים לקראתכם שלכם
אנחנו הולכים הביתה אם אתם הולכים אנחנו
באים המים עולים לקראתנו שלנו הולך בדיקה
טובה או לא מצוינת יפה מאוד באו הרועים של
אבימלך אמרו הוא הלו הלו צא מים החוצה גור
נשמת נש אף אחד לא שומע כלום נשארו למטה
לא עושה כלום יאללה תזוזו הצידה זזו הצידה
בא הרו של אברהם אבינו
ואמרו שלום אנחנו מאברהם אבינופ יצא
צ'רנוקה של מלח זה כיכר מלכי העיריה יצא
כזה צנרת למעלה אמרו נו של מי המים לנו
המים ברוך השם אם ככה לנו המים אומר אברהם
אבינו לאבימלך מה זה מה אתם לוקחים את
הבאר מה אתה לא יודע שלי שאלת רואים שלך
המים עלו לקראתנו ואתה אני רוצה לכרט איתך
ברית מה בעבור תהיה לי לעדה כי חפרתי את
הבאר הזאת מה זה תהיה לי לעדה אומר המדרש
בוא תראה דבר יפה מאוד אומר המדרש רבי
אומר אני אקרא לכם את המדרש רבא בפנים
רבונו נמרי רואב של אברהם אבינו היו
מדיינים עם רואב של אבימלך רואה אברהם
אומרים לנו הבהר ורואי אברי מלך אומרים
לנו הבהר אמרו להם רואה אברהם כל משמיים
עולים להשכות את צונו שלא יבר וכיוון שראו
המים את צונו של אברהם מיד עלו במדרש כתוב
בברא שכתוב עלו לקראת אברהם אומר לו הקדוש
ברוך הוא לאברום אבינו זה סימן לבניך מה
אתה כיוון שראו המים את צונך מיד עלו עליו
מיד שבאו ראו את הצאון שלך עלו המים
לקראתך אב בניך ברגע שהבאר רואה אותם מיד
עולה לקראתם ברגע שבאר תראה אותם תעלה
למעלה וזה מה שעם ישראל שר על הבאר איזה
באר עלי באר אינוולה עלי באר הבאר שעלתה
לראשונה לקראת אברהם אבינו זו הבאר הזאת
על זה מדובר זה מה שנקרא בעזרת השם בשבת
בשירת הבאר עלי בארנו לה אז זה הבאר שהיה
לקראת משה לקראת משה רבינו רבי יצחק אמר
בעבור תהיה לי לידה מה זה בעבור תהיה לי
לידה אם הוא מדבר שיש לו לוע שזה עלה
לקראתו היה לו לומר בעבור היה לי לעד מה
הוא אומר בעבור תהיה לי ליד מה שמע שתהיה
לי לידה למה הכוונה לעתיד תהיה לי לידה
למה לעתיד תהיה לי לידה עכשיו תהיה ללידה
אומר הקדוש ברוך הוא זה סימן לבניך כשם
שעלו המים לקראת צונך כך יעלו המים לקראת
עם ישראל וברגע שתגיע אל הסלע ותגיד לסלע
שלום אני נכד של אברהם אבינו ברגע ג שתגיד
לו שאתה נכד של אברהם אבינו לא צריך להגיד
כלום תגיד לו שלום אני משה אני שבע דורות
מאברהם אבינו ברגע שהבאר ישמע שאתה נכד של
אברהם אבינו המים יעלו לקראתך כך אומר
המדרש פירוש הדבר אומר הרב אומר הרב צרפתי
בספר שלו דבר נפלא אומר היד יוסף אמר
הקדוש ברוך הוא למשה אתה לא צריך לעשות
שום דבר עם הסלע תגיד לסלע שאתה נכד של
אברהם אבינו תגיד לו שאתה כדור שביעי של
אברהם אבינו ויצאו ממנו מים רבים ברגע אחד
יצא ממנו מים אלא מה שמשה רבינו לא ידע
שבאמת זה מה שקרטו עם אברהם אבינו ולא ידע
שבאמת זה כך יהיה אומר הרב יד יוסף אחרי
שאמר הקדוש ברוך הוא לאברהם אבינו למשה
רבינו שיכיל את העדה וידבר לסלע לאמור מה
שאמר הקדוש ברוך הוא שזה סימן לבניך שיעלו
לקראת ישראל וזה הדיבור שידבר אל הסלע לכך
היא כילם שהסלע יראה אותם ויקיים את התנאי
וממעשיו של משה כותב היד יוסף אומר מהמעשה
שלו רואים שמה רואים שמשה רבינו לא האמין
שהמים יעלו לקראת ישראל כשידבר אל הסלע
לכך אמר לו הקדוש ברוך הוא יען לא האמנתם
בי להקדישני ולא האמנתם בדיבורי שאמרתי
שכשם שעלו המים לקראת צונו של אברהם אבינו
כך יעלו המים לקראת צונכם והשקיט את הדרה
ואת בהירם לכן מן הדין שלא תיכנס לארץ
ישראל אומר ככה אומר הספר יד יוסף עכשיו
תבין טוב מאוד אומרת התורה לכן נקרא המקום
הזה מה
מה כתוב בפסוק המי מריבה אומר מה זה מי
מריבה מי מריבה אומר זה לא רק הכוונה כאן
שרב הוא עם אלא מי מריבה אומר זה מי מריבה
למריבה שרבו מה הרו של אברהם אבינו הם
הרועים של אבימלך הם המי מריבה זה אותו
מריבה שהפעם שהקדוש ברוך הוא השתיק את
המריבה הזאת על ידי
שהמים עלו לקראת הצונו של אברהם אבינו.
אמר הקדוש ברוך הוא, כשם שעלו המים לכבודו
של אברהם אבינו, כך בעזרת השם יעלו המים
גם לכבודו של עם ישראל. לכן אמר הקדוש
ברוך הוא למשה רבינו, מה תעשה? בסך הכל
תעשה דבר אחד. דבר אל הסלע. תגיד לו שאתה
נכד של אברהם אבינו, המים יעלו לקראתך.
אתה לא צריך להכות לו שום דבר. המים יזהה
אותך. תן לו קוד. אני נכבר אבינו. ויולו
לקרסך. זאת התביעה שהייתה כאן על משה
רבינו. פשט חדש. אם אומר בעל העקידה, יש
לי לחם לאכול ויש לי בשר לאכול ואין לי פה
לדבר. הנה יש לנו כאן פה. הסבר חדש ונפלא
לכל הנושא הזה. טוב, מיד לאחר הנושא הזה
מצאנו דבר נוסף ואני רוצה קצת לדבר עליו
למרות שאפשר לתת עליו שיעור שלם אבל מה
שנקרא בקטנה נדבר עוד אותו מיד לאחר שעם
ישראל היה החטא של מימרי והקדוש ברוך הוא
אומר למשה רבינו לא אתה ולא אהרון תכניסו
את עם ישראל לארץ ישראל אומרת התורה וישלח
משה מלאכים מקדש של מלך אדום כ אמר אחיך
ישראל אתה ידעת את כלה אשר מצעתנו ויראו
אבותינו למ וירדו אבותינו מצרימה ונש
במצרים ימים רבים ויראו לנה המצרים אל
אבותינו וניצק אל השם וישמע כולנו וישלח
מלאך ויציאנו ממצרים והנה אנחנו בקדש עיר
קצה גבוליך נעברנה בארצך לא נעבור בשדה
ובחר ולא נשתה בהר דרך המלך נלך לא ניתה
ימין ושמאל עד אשר נעבור גבולך ויאמר אליו
אדום לא תעבור בי כן בחרב אצל לקראתך
ויאמרו אליו בני ישראל במשי צילה נעלה ואם
ממך נשתה אני ומקניאי ונתתי מכרם רק אין
רגליי ברגלי אבורה ויאמר לא תעבור ויתה
אדום נקראתו בעם כבד וביד חזקה ואם אין
אדום נתון את ישראל עבור בגבולו ויהיה את
ישראל מעליו טוב מה קרה בעקבות זה מיד
לאחר מכן מופיע אני תכף אדבר על זה מה
מופיע אחרי זה ויסו מקדש יוצאים עכשיו
לכיוון ארץ ישראל רוצים לעבור דרך שעיר
דרך אדום הוא לא נותן ויבואו בני ישראל כל
העדה הורה
מה זה כל העדה? כולם שלמים ועומדים להיכנס
לארץ שלא היה בהם אחד מאותה שנגדרה עליהם
גלירת כליה שכבר מתו מתי מדבר מאלו שכבר
כתוב בהם חיים כולכם היום זה כבר כתוב אצל
מרים מה הוא חוזר פה עוד פעם הפשט הוא
שבזכותו של אהרון הכהן נשארו ה-15,000
האחרונים ה-15,000 האחרונים שלא מתו בתשעה
בהבזכות ויבקו אותו כל בית ישראל היות בכו
אותו כל בית ישראל ואמרנו שצילוקם של
צדיקים מכפר אהרון הסתלק ויתו כל כל בית
ישראל הייתה מחילת עוונות ל-15 לכן כתוב
ויצאו מקדש ויבואו בני ישראל כל העדה אור
ההר ושמה אהרון נפטר ואהרון נפטר ה-15,000
האחרונים הם נוטלו בזכות זה שאהרון נפטר
ובכו אותו גם מרים הנביאה שנפטרה בי בניסן
עזרה לזה שמיטת מרים מכפרת אז גם הפטירה
של מרים עזרה ל-15,000 האחרונים
וגם פטירתו של אהרון. לכן כתוב כאן
שהאחרונים נכנסו לארץ ישראל ולא מתו. אז
כאן אהרון עדיין לא מת. אבל זכותה של מרים
הנביאה שמתה קודם מיטת צדיקים מכפרת. טוב
מה קרה? ויאמר השם אל משה ואל אהרון בהור
ההר על גבול ארץ אדום לאמור יאסף אהרון אל
המיו כי לא יבוא אל הארץ אשר נתתי לבני
ישראל על השם מריתם את פי לב מריבה. קח את
אהרון ואת אלעזר בנו ואל אותם אור ההר
והפשט את אהרון את בגדיו לבשתם את אלעזר
בנו ואהרון יאסף ומת שם ויעס משה כאשר
ציווה השם ויעלו אל הור ההר לעני כל העדה
ויבשט משה את אהרון את בדיו וילבש אותם את
אלעזר בנו וימרון שם בראש ההר וירד משה ב
אלעזר מן ההר ויראו כל העדה כי גבע אהרון
ויבקו את אהרון 30 יום כל בית ישראל טוב
אני רוצה לחבר את שני הנושאים האלה גם יחד
וללמוד דבר נפלא עד כמה שיד ידנו מסגת.
מופיע כאן שעם ישראל פונה לאדום ומבקש
רשות לעבור. אדום לא מוכן לתת. לא מוכן
לתת. לא רק שהוא לא מוכן לתת למרות
שאומרים לו אנחנו נקנה ממך. נקנה ממך מים
נקנה ממך אוכל. וחז"לשים כתוב שכך הם עשו.
כך הם עשו. וקנו ממנו. תסתכלו ברשי בפרשת
דבורים בפרק ב' כתוב שמה שהם קנו ממנו מים
והם קנו ממנו אוכל. הם חנו שמה ועשו מסע
רכש. עשה קניות הם עשו שמה יפה מאוד
רבותיי מה קרה
אומר אדום לא אתן לכם לעבור שמה מיד אחרי
זה אומרת התורה וישו מקדש ויבואו בני
ישראל כל העדה הורהר ויאמר השם אל משה
יאסף אהרון מה אומר כאן רשי כותב כאן רש"י
על גבול ארץ אדום ויאמר השם אל משה ואל
אהרון בהור האר על גבול ארץ אדום לאמור
מגיד שמפני שנתחברו כאן להתקרב לעשו הרשע
נפרצו מעשיהם וחסרו הצדיק הזה. וכן הנביא
אומר ליושפת, כתחברך עם החזיהו פרץ השם את
מעשיך. שמעתם?
אתם יודעים למה אהרון נפטר?
אהרון נפטר כיוון שעם ישראל התחבר עם עשו
הרשע. איפה הוא התחבר עם עשו הרשע? ביקשו
ממנו לעבור. הוא אמר לא. אז זהרץ ישראל
מעליו אומרת התורה. אז מה אתה רוצה? איפה
התקרבו? איפה יש לך התקרבות? המפרשים פה
כל אחד מבין לא מבין בגלל שעם ישראל התקרב
לאדום לכן אהרון צריך למות שעם ישראל
ימותו מי שהתקרב לאדום שיתקרב אהרון לא
תקרב לאדום מה אתה רוצה מאהרון הכהן בגלל
שעם ישראל התקרב אנחנו עדיין לא יודעים מה
הוא התקרב בכלל בגלל שעם ישראל התקרב בגלל
שהוא התקרב לקחו את אהרון הכהן למה אתה
לוקח את אהרון הכהן תיקח את אלה שיתקרבו
ככה השאלה ששואלים המפרשים בראש ובראשונה
בוא ננסה להבין איפה ההתחברות אתה אומר
אומר התחברו איפה התחברו אומר הספר תפארת
ציון ועוד כמה מפרשים אחריו הם פנו אליו
וקינו אותו בשם אח כה אמר אחיך ישראל אתה
ידעת את כל התאה אשר מצעתנו אתה קורא לעשו
אח שלך מה יא אחי
עשו הוא אח שלך אף על פי שרשי אומר מה ראה
להזכיר כאן אחווה אלא אמר אחים אנחנו בני
אברהם אנחנו שנאמר כי גר יהיה זרך ועל
שנינו היה אותו החוב לפורו. אומרים חז"ל
משל לשני אחים שלקחו הלוואה, שני אחים
לקחו הלוואה ואח רצה לשלם. אז האח השני
שילם במקום האח הזה. אומר לו יעקב, אנחנו
שתינו היינו צריכים לרדת למצרים. למה?
הקדוש ברוך הוא מאמר לאברהם אבינו בבית
בנבתרים, ידוע תדע כי גר יהיה
גם אתה צריך להיות. שמע עשו שם צריכים
לרדת למצרים. מה הוא עשה? הוא ברח להר
סעיר. אמר לו, אני לא הולך. אומר לו, אומר
משה רבנו, תשמע, אתה היית צריך להיות
איתנו במצרים, אנחנו סבלנו במקומך. איך
אומר המדרש? שני אחים לקחו הלוואה ואחד
ברח לו פרה, שני שילם ממקומו. אומר לו
ישראל, אני שילמתי במקומך. הבנת יא אחי?
לפחות תן לי לעבור. כך הוא אמר לו. אמר,
אתה קורא לך אחי? ככה שואל. רש"י אומר,
היה סיבה למה הוא קורא לאחי? למה? הוא
אומר, "אתה היית צריך להרתי למצרים. אנחנו
שנינו זרעו של אברהם אבינו. היות והוא לקח
קרא לו אחי לכן לקחו את אהרון הכהן מה
הקשר אהרון הכהן כי אהרון הכהן היה אח של
כל אחד ואחד בעם ישראל למה כי אהרון הכהן
היה אוהב שלום ורודב שלום אז הוא היה
בחינה של אח לכל אחד בעם ישראל אם אתה
קורא לעשו בשם אח אומר הקדוש ברוך הוא
ניקח לך את האח שלך האמיתי אהרון הכהן הוא
אח של כולם הוא אח של כולם הוא גם אח של
משה רבינו וא אתה אומר לו אחי היקח ממך את
האח הזה טוב
רבותיי, עד כאן צריכים לומר את הדברים
שאומר הספר תפארת ציון. רבותיי, אני רוצה
לשאול לומר דבר נוסף. בא כאן בעל התורים,
לא כאן זה נמצא. זה נמצא אחר כך במלחמת
סיכרון. כותב בעל התורים שהסיבה שלקחו את
אהרון הכהן, כי עם ישראל פנה, לא אח שלו,
זה הבעיה. אחי אומר, זה לא בעיה. למה? כי
כמו שרשי אומר, אח הוא באמת אח. הוא אמר
לו, "אתה צריך לרדת איתי לשעבוד מצרים, אז
לפחות תן לי לעבור." אתה יודע מה הייתה
הבעיה? אומר רבנו עובדיה ספורנו, מה אתה
אומר לו נעבר נע
וארצך? מה אתה פונה אליו בבקשה? נעבר נע
מה אתה איך אומרים אתה מתחן? תעשה טובה תן
לי לעבור. מה זה נע? תגיד לו אני עובר
אצלך בארץ מה זה נע? אומר רבנו בעל התורים
בוא תראה מה קרה אצל ציכון. וישלח ישראל
מלאכים אל ציכון מלך האמורי לאמור. מה
אעברה
בארצך איפה נה
איפה נה נה
אנה אני עובר פה אתה לא תיתן לעבור אני
אחסל אותך הוא בא ליצנה זה טובה תן לי
לעבור מה אתה מתחנן לפניו מה אתה מתחנן
דבר איתו כמו שצריך אומר בעל התורים העברה
בארצך ולא אמרנה כדרך שאמר באדום שלא רצה
לפייסו כל כך ולא לא שלח לו אלא כדי לפתות
לו בשלום ולכן לא השיב לו תשובה כמו שעשה
מלך אדום אלא מיד יצא לקראתם למלחמה מלך
אדום שלח לו שליח לא תעבור בי כן תעבור בי
כאן הוא אמר לא מיד נכנסים למלחמה יוצא
שהתביעה אומר בעל התורם הייתה מה התביעה
התביעה הייתה על המילה נה זה הייתה התפילה
מותר להגיד נה אה מותר להגיד אחים מותר
להגיד רבותיי אני רוצה לשאול שאלה בעל
התורים כותב הכל קודש קוד קודשים. רבותיי,
למדנו מדברי בעל התורים שאם אתה פונה לגוי
ואתה אומר לו נה, זה נקרא התפיסות שלא
לצורך. אסור לעשות את זה. אני רוצה רק
לשאול שאלה. שש שואלים כמה וכמה מפרשים.
רבותיי,
המילנה, כותב הספר שערי הורה, המילנה מלמד
את החנונים. מאיפה אנחנו יודעים? בשעה
כשיעקב אבינו בא ומביא לאבא שלו מתמים כמו
שהאמא שלו אמרה לו לעשות מה כתוב שם בפסוק
אומר יעקב אבינו שנה קומנה שבה ואוכלה
מצדי כן מה אומר לו בבקשה של יעקב אבינו
הוא פונה לאבא שלו ומה הוא אומר לו קומנה
שבעה ואוכלה מצדי אומר יצחק ליעקב גשנה
ועמושך בני אתה זה בני עשו אם לא כשעשיו
מגיע מה אומר לאבא שלו? מה אומר? יקום אבי
הוא לא אומר לו נע מה אומר? מה אומר יעקב
אבינו? עכשיו אני מבין הכל כל יעקב ועדיין
לעשו איך אתה יודע? עשו לא אומר אף פעם נה
איך הוא אומר? קום אין נה. אם אתה אומר
יקום נאבי אתה פונה אליו ואומר קום קום
נאבי. אם אתה אומר קום נאבי פירוש דבר אתה
פונה אליו בלשון תחנונים. אז פלא שאומר
יצחק אבינו הכל כל יעקב מאיפה הוא יודע
שהכל כל יעקב כי הוא מדבר את החנונים
פירוש הדבר אומר לנו בעל התורים לעשיו לא
מדברים בשם נער אומרים לו אברה בארצך לא
בשם נער טוב עד כאן הדברים שאומרים
המפרשים דבר נפלא ביותר הדבר הזה הוא הוא
קצת פלא בגלל שאם יעקב אבינו הוא המורה
דרך שלנו איך להתנהג עם אומות העולם כמו
שאומרים חז"ל בפרשת וישלח יעקב אבינו פונה
לעשיו כמה וכמה פעמים בשם נה כמה וכמה
פעמים איפה הוא שולח שליחים לעשיו מה הוא
אומר אם נע מצאתי חן בעיניך ולקחת בנכתי
מידי הלאה קח נ את ברכתי אשר לה יעבורנ
אדוני לפני עבדו שלוש פעמים מבקש יעקב נע
מעשו אז מה אתה טובע מעם ישראל שאומר ברנה
בארצך למדו מיעקב אבינו אבל בעל התורים
אומר לנו התביעה הייתה
על זה שהם אמרו נה זאת התפיעה אומר לנו
הרב אומר לנו הרב תפארת ציון לא זאת התפיה
נה יש לך ראיה מיעקב אבינו שאמר נה אבל מה
השאלה הוא אמר אחינו מותר להגיד לגוי אח
ודאי שלא אמר מה אתה אומנ אליו אח אז רשי
מסביר כאן אח כ היית צריך לסבול ביחד איתי
אומרת הגמרא סותם מאמרת הגמרא שאמרו
להגריףסמלך
אחינו אתה אחינו אתה אומרת הגמרא ונאנשו
בעוון חנופה אומרת שם הגמרא מאמוד א ממ
פירוש דבר שמה שאסור להגיד אחי אתה על
הגריפה אותו דבר מופיע בגמרא במסכת תענית
כתוב שגזרו גזירה על עם ישראל ואמרו גזרו
שמה שלא יעסקו בתורה ושלא ימולו בניהם
ושיחלו שבת אתם מכירים את הגזירה הזאת לא
צריכים ללכת רחוק יש לנו פה את המן הרשע
שלא ילמדו תורה ושיפסיקו ללמוד זה מה שהוא
רוצה זה הגזירה. מה עשו? הלכו לאיזה אישה
אחת שמכירה אותם ושאלו אותה מה לעשות. מה
היא אמרה להם? תעשו להם הפגנה בלילה. ככה
אמרה הגברת ועשו הפגנה. מה הם צעקו? צעקו
אי שמיים. לא אחים אנחנו לא בני אב אחד
אנחנו לא בניהם אחת אנחנו. מה נשתנו אנחנו
יותר מכל האומות? אז מה הם אמרו? לא אך
אנחנו מאב, לא אנחנו. אב ש מכאן שמותר
להגיד אח. אז אומר שם תוספות שמה שהם אמרו
אי שמיים הפנו לקדוש ברוך הוא אומר אומרים
המפרשים כמדומני שאומר את זה הספר עמרי
שמאי אומר יש הבדל גדול אם אתה בא לבקש
לעבור או שאתה מבקש להוריד ממך גזירה אם
אתה מבקש לעבור תגיד ברן בלי נהר אתה מבקש
רחמי שמיים שמה אתה אומר נער שמה אתה מנצל
את המילה לא בני אב אחד אנחנו ביום אחד כי
אתה רוצה להרים רחמי שמיים שם זה מותר
לעשות טוב לאחר שלמדנו את זה אומר הספר
אומר השפת אמת בשם האדמור רבי בוני מפשיסך
אומר רעיון נפלא אהרון לא נפטר בגלל זה
אהרון נפטר בגלל חטא מריבה אבל ידוע לכולם
שצור תמים פה או לא כי חודר משפט ואם יש
מישהו שלא מגיע ל את העונש אז לא מענישים
את הבן אדם גם אם בן אדם מגיע לעונש אבל
אם מישהו יפגע שהוא לא שייך לעניין אז מה
עושים לא מענישים אותו לכן אומרת התורה
למה עם ישראל נאנש? אהרון היה צריך למות
בגלל חטא מהם מריבה. זה שאהרון נפטר מיד
אחרי שהם עברו וביקשו רשות מאדום, אומר
אור החיים הקדוש, הוא יכל לחיות עד חודש
שבט, שנה הבאה. מה דחוף לקחת אותו עכשיו?
אומר האור החיים הקדוש, אתה יודע למה הוא
נלקח? הוא נלקח בגלל סיבה אחת. כיוון
שביקשו ממלך אדום, לכן הוא נלקח עכשיו.
נלקח עכשיו אומר השפת אמת בשם רבי בוני
מפשיסך עצור תמים פה ככל דרכיו משפט אומר
אם אהרון נפטר ויבקו אותו כל בית ישראל אם
לא מגיע להם העונש אז הוא לא נאנש אז נכון
שאהרון מגיע לעונש בגלל מי מריבו אז מה
פתאום בני ישראל קיבלו את העונש מה התשובה
אתה יודע מה התשובה כיוון שביקשו ברנה
כיוון שהם קראו לו אחי לכן הם נעשו שנלקח
הם נלקחו יעקב אהרון הכהן עזב אותם עד כאן
הדבר דברים בא הספר באר בשדה ואומר דבר
נורא אתה יודע מה ההתחברות של אדום אתה
יודע מה ההתחברות שהייתה כאן אני אגיד לך
מה ההתחברות שהיה שואל הרב קודם כל שואל
המהרזו בממיד בורה בפרש יט אהרון מת בגלל
מי מריבה מה אתה אומר שהוא מת בגלל
שהתקרבו אלא הכוונה למה מת כאן ולא אצל
הירדן למה הוא לא מת בחודש שבת או בעל
באדר שבוע לפני שמשה רבנו היה יכול להחזיק
מעמד עוד שישה שש חודש, שישה חודשים שבעה
חודשים למה הוא ניקח עכשיו? אז הוא אומר
זה בגלל שהם התקרבו לאדום לכן לקחו אותם
כך כותב גם המהרזו אני רוצה ברשותכם לקחת
ביאור נפלא של הספר באר בשדה ומכאן יש לנו
כאן התחלה של שיעור חדש שאולי נראה בעזרת
השם פעם אחרת לומר אותו אומר הספר באר
בשדה מה ההתחברות עם אדום כיוון שלא נתן
מלך אדום לישראל עבור בגבולו היה להם
להתרחק מגבולם ולעזוב אותם ואם היו הולכים
קרוב והמה היו צרחק מגבולם וללכת מהם ומה
הם עשו היו הולכים ישראל קרוב לארצם
ונכנסו לקנות מהם אוכל ושאר דברים והיו
נוסעים ונותנים עמם במסחר כאנשים אחים ועל
זה נאשו ואבדו את הצדיק והמידה כנגד מידה
שיצאו מתחת ענני הכבוד שהיו בזכותו של
אהרון הכהן ענני כבוד הקיפו אותם אף אחד
לא יכל להיכנס פנימה
הגיעו לאדום פתאום 40 שנה במדבר הם היו
מוקפים בענני כבוד לא ראו אף אחד ממטר לא
ראף אחד ממטר פתאום הגיעו לאדום ומבקשים
לעבור דרך אדום יצאו השלישים השליחים
החוצה ואמרו אתם יודעים מה יש שמה יש שמה
קניון מה זה אבו דבי יש שמה קניון גובה
כזה וגובה כזה ישראלי זה מגדלי ישראלי זה
פינת זה קייטה אתם יודעים איזה קניונים יש
להם שם בדו מסעדות
ואוכל ואוכלים שם ושותים שם והמחיה.
בקיצור, מה היה? אנשים יצאו והתחילו לקנות
אוכל ומאכלים אצל האדומים. נכנסו, קנו
בגדים אצל האדומים נכנסו, יצאו, נכנסו,
יצאו, עשו מסחר עם האדום הפכו להיות חלק
מהם. אומר הקדוש ברוך הוא, כל מה שהקבתי
אותכם בענני כבוד, כדי שאומות העולם לא
יראו אותכם, כדי שאתם לא תתקרבו לאומות
העולם. אומר הספר באר בשדה, ברגע שהם יצאו
מבד לעננים כדי לעשות ביזנס עם אדום,
לקנות שמה את כל המאכלים שיש שמה, נכנסו
לקוטוריה, קנו רוגלח וקנו בורקס משולש
ומרובע וקנו קרם שליט, שמונה קומות ושורמה
ולפה וכל מה שאתה רוצה וקנו מהם את כל
האוכל כי עדיין לא נאסר על יינם וקנו שמה
את כל המאכלים נכנסו קנו חליפות למה כי
הלכו עם אותם חליפ חליפות שיצאו ממצרים
שמלתך לא בלתה מעליך ורגל לך ראו שמה שניב
של בגיר ברוך השם נכנסו קנו חליפות ברוך
השם מדדו חליפות עשו קניות אה
התחילו שם פרצו את ענני הכבוד ועברו לשם
לתוך אדום אומר הקדוש ברוך הוא כל מה
ששמתי לכם את העננים כדי שעשות לכם גבול
שלא תלכו לשם ברגע שהלכתם לשם פרסתם את
הגבול ניקח את אהרון הכהן
אהרון הכהן בזכותו באו עננים ועכשיו
הסתלקו עננים אז העונש אומר הספר באר בשדה
היות והם יצאו החוצה הם יצאו החוצה מחוץ
לעננים זה העונש שהם קיבלו אם ככה נוכל
להבין את הפרשה הבאה מה הפרשה הבאה וישמע
כנעני מלך הרד ואחרי זה מה קרה מה קרה עם
ישראל התחיל לדבר כנגד המן מה הם אמרו על
המן קצנו
למה קצנו עליכם הקלוקל אומר רש"י אמרו
עתיד המן הזה שמה יהיה איתו
יתפח במנו אנחנו אוכלים 39 שנים מן יום
אחד יהיה בום מה קרה 39 שנים לא היה בום
אז מה קרה עכשיו מה קרה עכשיו פעם ראשונה
שאנשים אכלו אוכל קונבנציונלי
מי שאכל מן האוכל נבלא באיברים נכנסו לתוך
עשו קנו בו רקס קנו רוגלך קנו בלקלך קנו
קנו שמה קנו עוגות קרמשני קנו כזה וכזה
וקנו אוכל ולפות ושוארמות וכל זה וקנו
פירות והיה שמה מסחר באו התחילו לאכול
התחיל לאכול התחיל המנוע לעבוד אם התחיל
המנוע לעבוד אה יש פסולת אם יש פסולת אז
מה עושים ויתד תהיה לך על אזניך ויצאת
החוץ אמרו וואו זה עובד המנוע יש יציאות
אה יש יציאות אז 40 שנה שזה היה בפנים עוד
לא יצא החוצה
יום אחד זה התפוצץ. מה קרה? מה עכשיו
התפוצץ? היות פעם ראשונה שהם התחילו
לאכול, התחילו לאכול מתחיל לעבוד משהו זז
פה בפנים. עד עכשיו זה לא זז. הכל עבד.
נכנס ישר לברידים. לחם הברים אכל איש.
יוצא שכתוצאה מזה מה קרה? כתוצאה מזה אמרו
אתם פרצתם את העננים כדי ללכת לאדום
ולסחור עם הגויים וללמוד מהם ולאכול
מהאוכל שלהם. אם אתם לא צריכים את ענני
הכבוד, אתם יוצאים מסלק את אהרון. שאהרון
בזכותו היה ננה הכבוד ואז אתם תלכו ויבוא
מלך הקנענים מלך הרד ויילחם בכם עד כאן
הדברים בסיעתא דשמיא יוצא שמה שכל המושג
הזה שאתה רואה כל פרשה כאן מחוברת לפרשה
של למה נשמחה מרים הנביאה נשמחה ל
פרשת פרה אדומה לומר לך מה מיטת צדיקים
מכפרת פרה אדומה כך מיטת צדיקים אחרי זה
מי מריבה ממי מריבה עברת לטירתה
טירתו של אהרון הכהן וככה הולך יחידה
יחידה עד שאתה מגיע שדיברו כנגד המן ואמרו
קסנו בלחם הקלוקל והקדוש ברוך הוא שלח בהם
את הנכשים השרפים חוץ מזה שהגיע המלך הרד
להילחם וחזרו אחורה שבע מעלות ששאיר את זה
לפעם אחרת אני רוצה לתת לכם מרגלית יפה
בעזרת השם שמצאתי בספר אוצרות תני התורה
ואני רוצה להקריא אותה כאן בפניכם אם לא
אכפת לכם מרגלית יפה
מובא במשנה ברורה הלכות שבת בשם האליהו
רבא יש לפנות קורי הכביש מהבית בכל ערב
שבת בעזרת השם תוכנית למחר
לוקח מתי ארוך ולוקח קורי הכביש אני תא
לעצמי שאין לכם בבית קורי הכביש אבל לפחות
בחדר מדרגות יש לפעמים קורי הכביש כי זה
אומר הכביש שלי זה אומר הכביש שלך בקיצור
אז יש שמה מעלה בעיות עם הכבישים זה שלי
זה שלך בבית אין כמובן אין שמה אומר המשנה
ברורה יש לפנות קורי הכביש מהבית בכל ערב
שבת בכל ערב שבת צפנות קורי הכביש ברמד
לדבר שבת מה ראשי תיבות של שבת שממית
בידיים תתפוס
את הכביש תפוס אותו בידיים זרוק אותו יפה
אומר השלב
כתב הראשית חוכמה בספרות תוצאות חיים מורי
נשמתו עדן הכוונה לרמק רבי משה קורדוברו
כתב לפנות קורי הכביש מהבית לסוד רמוז
צריך לפנות. הוא לא אומר לך לפנות נמלים
אומר לך דווקא קורי הכביש תפנה. והוא בסוד
הרמז. יש איזה סוד. אומר השלב ואני הולך
רחיל אגלה לך את הסוד. הוא אומר סוד. אומר
בבקשה אני אתן לך את הסוד. וכאן הוא אומר
מרחיב לבאר את מה שכותב השלה וכותב קורי
הכביש הם הקליפות שמונאות שלום בית.
אם יש לך קורי הכביש תדע לך שזה פוגע
בשלום בית לכן יש לפנות אותה מהבית בכל
ערב שבת אני לא אומר שמי שלא רוצה שלום
בית שלא יפנה אבל כתוב פה שאדם שלא מפנה
אחרי זה יש לו בית במקום לשלם ליועצים
חינוכיים ויועצים זוגיים תפנה את הקורי
הכביש והכל הסתדר טוב מאוד יש כאלה
שממליצים לפנות את הבעל בעצמו אבל בכל
אופן הוא אומר דבר ראשון לנסות את הקורי
הכביש
איזה כיפות כותב השלה איזה כיפות מסמלות
קורי הכביש אומר הספר דרכי חיים ושלום זה
ספר של הרבי המנחס אלוזו ממונק כותב כאשר
היה מבחין בהכביש האדמור ממונק היה רואה
הכביש היה תורח בעצמו להורגו הוא בעצמו
האדמור מאונקש מי שידע קרא פעם קצת על
המנחסלוזו אבי זכרונו לברכה היה כל פעם
מספר עליו סיפורים היה קם בעצמו להרוג את
הכביש וכמה פעמים עלה בעצמו על ספסל שראה
קורי הכביש לקח נר עם אש ושרפו לקח נר
ועמד שמה איפה הפינה של הכבישים בדרך כלל
הם יושבים בפינות עלה למעלה על צולם אז
אתה פ ככה שרף אותם זה מה שהוא עשה ופעם
אחת חלץ נעלו והרג בו הכביש ואמר על אדום
השליך נעלי
לא פחות ולא יותר לקח את הנעד שלו ואמר על
אדום שתכנע לי הוא לא אמר בדיחות המין
חסלוז ממנקס לא אומר בדיחות אלא שכתוב
בחז"ל במשלי שהכביש הוא קליפת אדום ולפי
שעשו ואדום מכונים שממית שממית זה הכביש
טוב אומר הרב דבר נפלא
הלפו אלפי שנים שאדום לא נתן לנו לעבור
בגבולו
לפני מתי שעם ישראל יצא ממצרים איפה מדובר
פה? שנת 2487
מדברים 88 48 יצאנו מצרים חלפו 40 שנה 47
48 2448
אנחנו היום ב5784
זה יפה מאוד ואנחנו מה היות והם לא נתנו
לו לעבור אנחנו גם לא מאפשרים להם לבוא
בגבולנו ובכל ערב שבת מסלקים את העכבישים
שהוא אדום מהבית כדי לקיים יין דברי המשנה
ברורה. טוב, השאלה היא שואל הרב למה זה
מונע? למה יתוש למה הכביש מונע שלום בית?
אני יודע שהרבה בתים דווקא תקנים
עושים בעיות עם שלום בית. נכון אתם מכירים
את זה? רחמנא ליתן יש נשים שרואות כזה מין
תקן הם יוצאות מהתף תקן.
בקיצור הוא אומר דווקא הכביש הכביש הוא לא
כזה מפחיד כמו תקן.
וצריך להבין אתם למה הקבי שמונה השלום בית
בוא והתבונן דבר פלא מכל היצורים שבעולם
אין בריאה שחיה לבד ומתגוררת בפני עצמה
אין דבר כזה לא תמצא שתי הכבישים בפינה
אחת תמיד יש רק
הכביש אחת זה נכון או לא
אה כן רק הכביש אחד כל החיות הבהמות
הרמסים כולם חיים בבית משותף היונים זוג
זה זוג הפרות בזוג הכלבים בזוג כמדומני
שהנחש הולך לבד כך ראיתי פעם שנחש הולך
לבד צריך לבדוק את זה לבד מהכביש שכל אחד
מבני הזוג מתבורר בבית בנפרד אז א' תקולה
לשלום בית
כל אחד גר לבד זה מה שהוא אומר ובפינה
נפרחדת וכל אחד בונה בית לעצמו ואינו
מתגורר יחד עם בת זוגתו או עם בן זוגו אלא
חי לבד. והבנים הבאים אחריהם וכל הצאצעים
כל אחד בונה לו בית לבד. עושה קורי הכביש
וחי שם לבד. איך קוראים לזה? אגוצנטרי.
חי לעצמו. אף אחד לא רוצה אותו. וישנו
כביש שהגדיל לעשות. הוא נקרא האלמנה
השחורה. יש כזה הכביש אלמנה השחורה. מה
הוא? שהנקבה אחרי שהמידה בולדות הורגת את
בעלה וחיה לבד בעולם. לכן קוראים לה אלמנה
השחורה. אמנה השחורה דווקא עלמנה השמחה לא
כתוב כאן אלמנה השחורה. והנה כאשר חיים
בבית הכבישים עם תכונות כאלה שמה שחיים
בנפרד כל אחד משפיעים הם את תכונתם הרע על
הבית כולו וגורמים למנוע השלום בית. לכן
מצווה לעסירה מהבית בכל ערב שבת כי אין לך
זמן של חיבור במני הזוג כמו שבת קודש אם
ככה למדת פה שכמו שמה אדום זרקו אותנו לא
נתנו לנו לעבור אומר הרב בכל ערב שבת
אנחנו עושים בדיקה אם יש קורי הכביש
אומרים לעשו שהוא נמשל להכביש תצא מפה גם
אנחנו לא ניתן לך להיכנס לתחום שלנו עד
כאן הדברים קוראים בעזרת השם את הפרשה
הזאת פרשה שעוסקת
בעלי בארנו לה באר חפרו השרים שרומז אל
התורה הקדושה י רצון שנזכה שהחודש הזה
יהפוך אותו הקדוש ברוך הוא לסון לו לשמחה
ולמועדים טובים ‏Yeah.