0:00 / 0:00
The link between the holy temple and flamenco
61 views
Categories:
Music
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
תקשיבו לי חברים יקרים
כשהייתי ילד קטן
אני בטוח שזה קרה גם לכם,
אבל זה קרה גם לי
אבא שלי היה יהודי מתוק, יהודי קדוש
ובכל פעם שהוא הושיב אותי על ברכיו
הוא היה מספר לי על ירושלים עיר הקודש
ולמרות שהייתי קטן
אני זוכר, אני זוכר
את אבא שלי מספר לי
שבבית המקדש
היו שם הלויים
מאה אלף קולות
ושלשים אלף כלי נגינה
ואני זוכר, אני זוכר
שתמיד ביקשתי מאבא שלי
אתה יכול אולי לשיר לי תו אחד
רק תו אחד, צליל אחד
מהניגונים של בית המקדש
ואני זוכר את הדמעות שעלו בעיניו בכל פעם
והוא היה עונה לי
אנחנו לא זוכרים, אנחנו לא זוכרים
,אנחנו לא זוכרים
אפילו תו בודד אחד
מהמוזיקה הקדושה מכולן
ואני זוכר שאמרתי לאבי
אני לא לא יכול להאמין לך
אני מאמין לך להכל
אבל לזה אני לא מאמין לך
בסופו של דבר התבגרתי וגדלתי
ובכל מקום שהגעתי
שאלתי את האנשים
זה סיפור אמיתי חברים
לילה אחד, לילה אחד
תנו לי ליווי
לילה אחד, לילה אחד, לילה אחד
הלכתי לכותל הקדוש
,בארבע בבוקר
זה הזמן הכי טוב להגיע לשם
פתאום על יד הכותל אני רואה
אני רואה יהודי שופך את לבו
כפי שלא ראיתי מעולם
ושאלתי אותו
יהודי קדוש שלי
?מי אתה
הוא ענה לי
אני רוצה שתדע
שהיום עליתי ארצה מרוסיה
הייתי 10 שנים בסיביר
והיום נחתתי
וזו הפעם הראשונה שלי בכותל
כבר הזכרתי איך שהוא התפלל
!!געוואלדיק
ופתאום עלה בדעתי
!אני צריך לשאול אותו
אמרתי לעצמי, מה יכול היה להחזיק אותו 10 שנים
?אם לא המוזיקה של בית המקדש
אמרתי לו
,יהודי יקר ומתוק
אולי אתה יודע
?מה עלה בגורל המוזיקה של בית המקדש
הוא הניח את ידו הקדושה על כתפי
ואמר לי
אני רוצה לומר לך משהו
,אני רוצה שתדע שסבא שלי
וסבא רבא שלי וסבא של סבא שלי
כל הדרך למעלה
היו חסידים של הבעל שם טוב
ואחריו של המגיד ממעזריטש
ור' אלימלך מליז'נסק
ואני רוצה שתדע שסבי אמר לי
בשמו של הבעש"ט הקדוש
שהנוסח של ראש השנה ויום כיפור
הדרך שבה אנו מזמרים את התפילות
בימים הנוראים
היא הדרך שבה היו שרים בבית המקדש
הוא אמר: מדוע אתה חושב
שכשאתה מגיע בראש השנה ויום כיפור לבית הכנסת
פתאום הנשמה שלך מתעוררת
ופתאום הכל כ"כ טהור בתוכך
...זו המנגינה
...אז אנא הצטרפו אלי
?אתם יודעים מה אנו צריכים
?אתם יודעים למה אנו זקוקים
?למה העולם זקוק
(מתוך תפילות הימים הנוראים)
וּבְכֵן תֵּן כָּבוד ה' לְעַמֶּךָ
תְּהִלָּה לִירֵאֶיךָ, וְתִקְוָה טובָה לְדורְשֶׁיךָ
וּפִּתְחון פֶּה לַמְיַחֲלִים לָךְ
שִׂמְחָה לְאַרְצֶךָ וְשָׂשׂון לְעִירֶךָ
,אני רוצה שתדעו
שהיהודי המבוגר הזה מסיביר
ממש שינה לי את כל החיים
אני רוצה לחלוק את זה עמכם
אני רוצה שתדעו שהנוסח של שבת
,הדרך שבה אנו מזמרים את התפילות בשבת
זה גם קצת מגיע מבית המקדש
,אתם יודעים חברים
אני רוצה לחלוק עמכם משהו מדהים
כשקניתי את הגיטרה הראשונה שלי
,לקחתי כמה שיעורי נגינה מאיזו אשה צעירה
נערה יהודיה
והיא ממש עודדה אותי ליצור מנגינות
היא היתה כותבת את כל השירים שלי
(שלמה לא ידע לכתוב תוים)
ויום אחד היא אומרת לי
"אני רוצה לנגן לך משהו"
משהו שנשמע כמו חזנות אמיתית
?"היא שואלת אותי "אתה יודע מה זה
ואז היא מראה לי
זו מוזיקה שהולחנה ע"י ראובן הלוי
במאה ה-11 בספרד
?אתם יכולים לדמיין לעצמכם
היא אומרת לי "אתה יודע שפלמנקו
?"זו ממש חזנות, נכון
זה מה שהיהודים הביאו עמם מבית המקדש
אח"כ כמובן נכנסה לזה גם השפעה ערבית
אבל בבסיס, המהות של פלמנקו
הגיעה מבית המקדש
התחלתי קצת לחקור את זה ולעיין בספרים
...הקשיבו לזה
,תקשיבו לזה, ממש לא יאומן
זה מבית המקדש
אבל אני אצטרך ממש עזרה מכם
(מתוך קבלת שבת)
מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן בְּכֹהֲנָיו וּשְׁמוּאֵל בְּקֹרְאֵי שְׁמוֹ
קֹרִאים אֶל יְהוָה וְהוּא יַעֲנֵם
בְּעַמּוּד עָנָן יְדַבֵּר אֲלֵיהֶם
שָׁמְרוּ עֵדֹתָיו וְחֹק נָתַן לָמוֹ
ה' אֱלֹקֵינוּ אַתָּה עֲנִיתָם
אֵ-ל נֹשֵׂא הָיִיתָ לָהֶם וְנֹקֵם עַל עֲלִילוֹתָם
רוֹמְמוּ ה' אֱלֹקֵינוּ וְהִשְׁתַּחֲווּ לְהַר קָדְשׁוֹ
כִּי קָדוֹשׁ ה' אֱלֹקֵינוּ
...כל כך יפה
,אני רוצה שתדעו חברים
היו לי כל כך הרבה רבנים בחיים שלי
,אבל היהודי הקטן הזה
באותו הלילה, באותו ארבע לפנות בוקר
בכותל הקדוש
שינה את כל חיי
...אני לא יכול להפסיק לשיר
אז ברשותכם, הלחנתי מנגינה קטנה
,זה קצת בסגנון ה"נוסח" של התפילה
...זה הולך כך
תקשיבו לי יהודים
,גוט שבעס
גוט שבעס
,אתם יודעים, כאשר אתם פוגשים יהודים
"חלקם יגידו לכם "גוט שבעס
אבל ישנם יהודים קדושים אחרים
:שאומרים כך
,שבת שלום
שבת שלום ומבורך
,גוט שבעס
גוט שבעס