0:00 / 0:00
The Miniscule Detail - Rabbi Lawrence Kelemen
10,926 views
Follow us: https://www.hidabroot.com https://www.youtube.com/@Hidabrootcom https://www.instagram.com/hidabroot_global https://whatsapp.com/channel/0029VbCYZjl1CYoa4ulQIK2q For more inspiring content: @Hidabrootcom
Categories:
Torah
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
מה שאני רוצה לעשות הבוקר הזה
זה לשתף איתכם משהו קצת אישי
אני לא גדלתי כיהודי שומר מצוות
זה לא היה הרקע שלי
וכשנתקלתי לראשונה בקהילה הזו
מצאתי מספר דברים שהיו פשוט ביזאריים
וכך נראה לי שהיה חושב
כל אדם אינטילגנטי
בכל פעם שאתה פוגש תרבות זרה
אם אתה אדם עם ראש פתוח
ואתה אדם שמנתח דברים
אתה לא יכול שלא לשים לב
לדברים מסויימים בקהילה הזו
שייראו לך כמוזרים ביותר
כי זו תרבות אחרת
אז בהתקלויות הראשונות שלי פיתחתי
רשימה מאוד ארוכה של דברים שראיתי כביזאריים
על היהדות החרדית
אני לא חושב שזו מילה חזקה מידי
אז אני לא אשתף איתכם את כל הרשימה שלי
כי זה יקח הרבה שעות
אבל מה שחשבתי לעשות הבוקר
זה לשתף איתכם כמה פרטים מהרשימה
אולי אשתף שניים או שלושה דברים
שלדעתי הם מאוד משונים בעולם הזה של היהודים החרדים
ואז אראה לכם כיצד עיבדתי
את הדברים החריגים הללו
ואז אולי זה יועיל לכם
אולי תוכלו לקחת איתכם
כמה רעיונות כיצד לעבד תרבויות זרות
כשתפגשו תרבויות זרות
אוקיי, בואו נתחיל עם זה
אתה לא יכול לבוא במגע עם יהודים חרדים
ולא לשים לב, פשוטו כמשמעו
את האובססיה שלהם לפרטים קטנטנים
זו לא מילה חזקה מידי
מישהו יודע מתי נכנסת השבת
בשבוע הזה?
קחו ניחוש פרוע
מי שיאמר 6:30 או רבע לשבע ודאי טועה
מה הסיכויים?
זה יהיה ב 6:31, ו- 18 שניות
בצד של הזה של הר-נוף
בצד השני זה 19 שניות
כן? והם לא צוחקים, כן
אם הם יכלו לחשב על מאית השניה
הם היו עושים זאת
מתי שבת יוצאת?
8:42
ואחת עשרה שניות
פשוטו כמשמעו
זה מה שכתוב בלוח השנה, כך כתוב
באמת נראה לכם שזה מה שאכפת לה'?
אני מתכוון, 8:32 ואחת עשרה שניות
אני מבין יום מנוחה
8:32 ואחת עשרה שניות?!
שימו לב לזה
אולי עדיף שלא אגיד לכם את זה
האם הבחנתם שהיהודים החרדים האלה
נועלים את נעל ימין לפני נעל שמאל?
אני לא צוחק
והם קושרים את נעל שמאל
לפני נעל ימין
חוץ מאשר אם זו אישה
ואז יש שתי שיטות
כשהם גוזזים ציפורניים
אני לא צוחק איתכם
כשהם גוזזים ציפורניים
יש סדר לגזיזת הציפורניים שלכם
רואים האצבע הזו, ואז זו
וזו וזו וזו וזו וזו וזו וזו
ויש ימים מסויימים בהם יותר עדיף
אני לא צוחק
עכשיו, אתם שומעים דבר כזה
ואתם חושבים
בנקודה מסויימת מרוב עצים לא רואים את היער
זה כמו יהדות
לאנשים עם הפרעה אובססיבית
על זה אנחנו מסתכלים
אז
כשאתם שומעים כאלה פרטי פרטים
אי אפשר שלא לחשוב
שהם אבודים איפשהו
שמתי לב שהאובססיה שלהם לפרטים היא..
אגב, זה לא בדברים מסויימים ביהדות
זה בכל סעיף של החוק היהודי
הכל
הדברים הכי בסיסיים
דברים ששמעתם בעבר
שעכשיו מתחילים להיות הגיוניים בעיניכם
אם תחפרו קצת עמוק יותר
תגלו פרטים כאלה
כשנתקלתי לראשונה ביהדות החרדית
הייתי צמחוני במשך שבע שנים
למעשה הייתי צמחוני בגלל סיבות מוסריות
אז הייתי מעוניין מתי שכל המחלוקת פרצה
על שחיטה כשרה, הייתי מאוד בעניין
היא פרצה באירופה
כי הם ניסו להחרים שחיטה כשרה
בטענה שהיא לא אנושית
ומה שקרה בסוף זה
הגיעו ארגונים עצמאיים
לא יהודים שביצעו מחקרים
וגילו שהשחיטה הכשרה
היא לא בלתי אנושית
ולכן היא נותרה חוקית
ברוב יבשת אירופה
זה מעניין
האופן שבו הם ביצעו את המחקר
הם חיברו חיות לרשמת מוח חשמלית
הם ממש יכולים לראות
את פעילות גלי המח
ועם שחיטה רגילה..
בוא נאמר הדרך בה הורגים את רוב החיות
במקום שממנו אני בא בלוס אנג'לס
ואז הם לוקחים מסור חשמלי
ופשוט חותכים את החיה לחתיכות
ובתהליך הזה אתם יכולים לתאר לעצמכם
שגלי המח משתוללים
כי החיה בייסורים נוראיים
וכיצד מבצעים את השחיטה הכשרה?
הם לוקחים סכין ארוכה
חדה יותר מכל סכין מנתחים
הם בודקים עם הציפורן
אם יש איזה סדק בלהב הסכין
אז לא יהיה ניתן להשתמש
בסכין הזה לשחיטה כשרה
הם לוקחים את הסכין הזה
ובפעולת משיכה אחת
הם מנתקים את שני העורקים
הראשיים שמחברים את הלב למח
עכשיו, העורקים האלה חייבים להחתך
חמישים אחוז או יותר
כאשר מבצעים שחיטה כשרה
על פי ההלכה היהודית
אני ביקורתי כלפי החרדים בהרבה דרכים
אך כאן אני חייב לפרגן להם
כשהם מבצעים שחיטה כשרה באופן הזה
מה שקורה זה הדם צונח מהמח
לפני שאיתות כאב יגיע מהגרון
לעמוד השדרה ומשם למח
זה אומר שהחיה לעולם לא מרגישה כאב
מבחינה פיזית זה בלתי אפשרי לחיה
שנשחטת בצורה כשרה לחוש כאב
זה לא יכול לקרות
כשבודקים את גלי המח
של חיות שנשחטות בשחיטה כשרה
יש פעילות מוחית רגילה
ואז.. קו ישר
אז אני מפרגן להם
הם עלו על הדרך הנכונה
אין בעולם דרך פחות כואבת לשחוט חיות
אלא אם מרדימים את החיה
וגם היא תגיע לאותה דרגה ללא כאב
היא לא תהיה יותר
אלא באותה מידה ללא כאב
כי גם שם אין כאב
אך אם תרדים את החיה
לא תוכל לאכול את הבשר
כי ברגע המוות חילוף החומרים נעצר
וחומר ההרדמה קופא בבשר
ואז לא ניתן לאכול אותו
אז אם תרצו לאכול חיה
הדרך היחידה לאכול חיה שנשחטת ללא כאב
היא רק בשחיטה הכשרה
זה מוצא חן בעיניי
אז תקשיבו לזה
ציינתי ששני העורקים שמזרימים דם למח
צריכים להחתך 50 אחוז או יותר
50 נקודה אפס אפס או יותר
מה קורה אם אחד מהעורקים הללו
נחתך רק 49.99 אחוז
..האם החיה כשרה או
היא לא כשרה
עכשיו, אתם אומרים לי שאם חתכת
עורק אחד 49.99 אחוז החיה חשה בכאב?
אני לא קונה את זה
?נכון
זו אובססיה טהורה לפרטים קטנטנים
וזה מה שתמצאו
בכל הלכה יהודית שתחקרו
הן כולן עמוסות
בפרטי פרטים בצורה מופלאה
למה האובססיה הזו לפרטים
לבוא מהתרבות הנורמלית
שממנה אני בא
זה דבר ביזארי
קחו את השאלה הזו והניחו אותה על המדף
נחזור אליה בהמשך
ההתקלות הראשונה שלי
עם יהודים חרדים היתה..
הייתי בעיצומו של מחקר אקדמאי
נפלתי על ישיבה
מטעם מחקר אקדמאי
הייתי צריך לראיין יהודים חרדים
שם אתה מוצא אותם
הלכתי לישיבה הזו
לא היתה לי שום הבנה בשפה הישיבתית
נקרא לזה כך
האנשים שם אמנם דיברו אנגלית
אבל זה היה ניב באנגלית
שמשולב עם ארמית, עברית, וצרפתית עתיקה
וגם מעט יידיש
אז למעשה לא יכולתי להבין כלום
ממה שנאמר שם
והביאו לי כרך ענק של התלמוד
שכתוב בארמית, שלא יכלתי לתרגם
לא יכולתי אפילו לקרוא
אבל לא הייתי שם כדי ללמוד תלמוד
הייתי שם כדי ללמוד על האנשים
ומה שקרה זה
התפילה שלהם בשעה 7:30 בבוקר בישיבה
שלא הלכתי אליה כי לא הייתי דתי
אבל ב 8:30 היתה להם ארוחת בוקר
שאליה כן הלכתי
ואז בשעה 9 התחיל לימוד התלמוד
והלכתי לכיתה ללימוד התלמוד
כי תמיד רציתי לשמוע
מה כל העניין בלימוד התלמוד
ולימוד התלמוד היה לא יאמן
זה היה כל כך מרגש
וסדר הלימוד נמשך מ 9 בבוקר
עד אחת בצהריים
מה שלא שמתי לב אליו הוא שבשעה אחת
כשכולם סגרו את הספרים שלהם בסיום השיעור
מישהו ניגש לקדמת החדר
הלך לפודיום, ובום! הוא הכה בפודיום
כולם תפסו ספר קטן
עמדו, והחלו לעשות כך
אז לקחתי ספר והתחלתי לעשות
ואז פתאום כלו נהיו בשקט והחלו להתלחש
וכולם עומדים ולוחשים
הם מתפללים
ושמתי לב שזה לא המקום
שבו אני רוצה להיות
אבל מה אני יכול לעשות
אני לא יכול לצאת בשלב הזה
אני מנסה שלא לפגוע ברגשות של האנשים הללו
אני אורח בסביבה שלהם
ואני לא יכול לקום ולצאת בעשרה לאחת
ולצאת מהכיתה, זה לא יעבוד
אז באותו יום אחר הצהריים
תכננתי את מה שעליי לעשות
אז ירדתי לחנות ספרים יהודים
וקניתי סידור תפילה אנגלי-עברי
זו היתה המהדורה הראשונה
בסדרת סדורי תפילה חדשה
שרק יצאה לאור
ונקראה בשם ארטסקרול
וקניתי את הסידור הזה
והבאתי אותו למחרת
ובשעה אחת כשכולם
התחילו בשיחה האלוקית שלהם
אז שלפתי את סידור התפילה שלי
ואני כאן כדי ללמוד עליהם
אז אלמד את הדברים שהם אומרים
אז בזמן שהם התפללו
למדתי את התפילות בסידור התפילה
זה נמשך כך כ-3 ימים
לאחר שלושה ימים היה שם
בחור אחד בן 14 שצפה בי
והוא ניגש אליי ואומר לי "אתה לא מתפלל נכון!"
אז עניתי לו "סלח לי!" והוא התחיל להסביר לי
הוא אמר "אתה רק קורא!" אז שאלתי
מה אתה רוצה שאעשה?
הוא אמר "אתה צריך לומר את המילים!"
עכשיו לא יכולתי להאמין לאן זה הולך
אמרתי לו "האם אתה אומר לי.." הייתי כאן
כדי לגלות את התרבות שלהם
האם אתה אומר לי שהאלהים
שאתה מאמין בו לא יודע מה בליבי?
אז הילד המסכן נהיה מבולבל וברח
אבל אל תרחמו עליו
כי הוא חוזר דקה לאחר מכן
עם תיק מלא ספרים ענקיים
וטורק אותו על השולחן שלפניי
הוא מתחיל להצביע עליו ואומר
"כתוב כאן שצריך לומר את המילים!"
בנקודה הזו הרב קלט מה קורה
הוא תפס אותו וגרר אותו משם
אבל זה כבר היה מאוחר מידי
כי הוא כבר הודה שהם חושבים
שאתה צריך לומר את המילים
מה זה פה? עבודת אלילים?!
באיזה מין אלהים הם מאמינים?
אם לא ביטאתי את המילים בפי אז לא התפללתי?!
למה כזו אובססיה לפרטים?
למה הם חושבים
שאתה צריך לומר את המילים? זה ביזארי!
שאלה שלישית ואז ייגמר לנו הזמן
השאלה השלישית היא כזו:
יש לי מאות דוגמאות
היום אתן לכם רק כמה מהן
לא יכולתי לתקשר
עם האנשים האלה בישיבה
לא רק בגלל שהם דיברו
ניב מעניין של אנגלית
אלא בגלל שאנחנו באים
מתרבויות שונות לחלוטין
אז באמת לא היה לי עם מי לדבר
רק התבוננתי
חוץ מרב אחד
היה רב אחד בבנין שבאמת ריגש אותי
שאלתי אותו שאלה
והוא כנראה ידע שאני מלומד מאוניברסיטת
UCLA והרווארד, אז הוא ענה
בשפה אמריקאית אוניברסיטאית מושלמת
הוא דיבר שתי שפות: ישיבתית ואוניברסיטאית
והתשובה שהוא נתן היתה כל כך עמוקה
והיא היתה כה רלוונטית
פשוט הייתי נפעם
חשבתי שאולי שיחק לו המזל
אז שאלתי אותו עוד כמה שאלות
ובכל פעם ששאלתי אותו שאלה
קיבלתי משהו שהיה אינטלקטואלי
אני לא יודע כיצד להסביר את זה
כל כך מרגש
אז התחלתי לדבר איתו הרבה
אבל כולם דיברו איתו גם, היה קשה להשיג אותו
אז מה שעשיתי זה
בכל בוקר ב 8:30 כשהוא היה אוכל ארוחת בוקר בישיבה
הייתי ניגש אליו
ומשליך עליו את כל השאלות שלי
ולכל השאלות שלי היה את אותו הפורמט
הרב, למה אני צריך לשמור
את המצווה הזו, ואת המצווה ההיא?
ובכל בוקר הוא ענה, ובכל בוקר
הייתי מקבל סיפוק אדיר מכל התשובות הללו
הרגשתי כל כך טוב ובהשראה כשהייתי הולך משם
עד שבוקר אחד
שאלתי אותו את אחת השאלות ההן
והוא הסתכל מעבר לשולחן והוא חייך
והוא אמר: "קלמן, אתה ממשיך לשאול
את השאלות הלא נכונות."
בשלב הזה התחלתי לחשוד
וכל הרדאר שלי עלה למעלה
שאלתי: "למה אתה מתכוון?"
הוא אמר: "אתה ממשיך לשאול מדוע עליי לשמור
את המצווה הזו, ואת המצווה ההיא."
ואז עם חיוך גדול הוא הסתכל עליי ואמר
"אתה לא מבין?" אני מצטט:
"המנטרה שלנו, שיר הנושא שלנו הוא.. "
הוא אמר
"אנחנו עושים את זה אפילו
אם אנחנו לא מבינים למה אנחנו עושים את זה."
חשבתי לעצמי "אתה משוגע"
טוב, עכשיו
לא הייתי מופתע שאם תגרד יהודי חרדי
תמצא דתי קנאי מתחת
חשדתי בכך לאורך כל הדרך
מה שבילבל אותי היה
שאני שופט די טוב של אנשים
באמת האמנתי
שהוא תפס אותי
באמת הרגשתי שהוא הבין מהיכן אני בא
וכשהוא ענה בצורה כזו עניינית בכל בוקר
הבנתי שהוא מדבר אליי
האקדמאי מהאוניברסיטה
הוא הבין אותי
מה שלא הבנתי זה מדוע כל אדם אינטילגנטי
שהוא יהודי חרדי
אפילו אם הוא האמין בכך
מודה שאנו עושים זאת
אפילו אם אנחנו לא מבינים את זה
אז הוא הבין שבאותו רגע
עמדתי לאבד כל כבוד כלפיו
מחוץ לחלון, זה הלך
למה שהוא יגיד דבר כזה?
למה הם כה אובססיביים עם פרטים?
למה הם חושבים שצריך לבטא את המילים?
למה הם מודים שהם עושים את זה
אפילו אם הם לא מבינים את זה
תריצו במהירות את הסרט, כעשר שנים קדימה
אני כאן בירושלים
מצאתי מספיק מידע בנוגע לקהילה החרדית
כדי להמשיך את המסע שלי
גיליתי כאן תלמיד חכם
שהוא מנהיג בקהילה החרדית, אדם מדהים!
כשפגשתי אותו לראשונה בהרצאה הזו
שאני עומד לתאר, הוא היה בן 75
הגעתי להרצאה, אני האדם היחיד בהרצאה
שמגיע מהרקע שלי, כל השאר..
זה חדר בגודל כפול מהחדר הזה
מלא ב 150 איש
כשנכנסתי אמרו לי שלא יהיה
מקום לשבת, עמוד ליד הקיר
אבל זה היה מגוחך
נכנסתי וכל הקירות היו מלאים
אנשים עמדו על הרגליים אחד על של השני
עמדתי על רגליו של מישהו
שרגליו היו על מישהו אחר
והאיש הזקן הזה עם הזקן הלבן
קם מהספסל עומד ליד הפודיום
והוא מתחיל לדבר
וזה חלק מסדרת חורף ארוכה
והתבהר בדקות הראשונות
שלסדרת החורף הארוכה הזו היה נושא
כל התכלית של היהדות
כל תכלית התורה היא לעצב בן אדם
שיהיה מומחה ב
אינטימיות
אז שמעתי את זה ונפלתי מהכסא שלי
כולם בחדר רגועים
ומקבלים את זה כדבר רגיל לחלוטין
הוא נותן הרצאה שלמה ,הלוואי והיה לי
את מלל ההרצאה כדי שאוכל לקרוא לכם
מה שאני כן יכול לעשות
זה לומר לכם מה קרה לי כתוצאה מאותה הרצאה
יצאתי משם וכל התפיסה שלי
לגבי הדבר הזה שנקרא יהדות השתנתה
אני עוסק כיועץ נישואין
אני לא אמור להגיד יועץ נישואין
כי אני מייעץ גם לאנשים לא נשואים
התעסקתי בייעוץ זוגי קרוב ל 30 שנה
בנקודה הזו ייעצתי למאות זוגות
פשוט כמשמעו
מעולם לא ראיתי אפילו פעם אחת
ב 99 אחוז מהמקרים הזוגות מגיעים אליי
כי הנישואים שלהם על הקרשים
הזוגיות שלהם על הקרשים
היא מתפרקת
מעולם לא ראיתי זוג שבא אליי
ומערכת היחסים שלהם היתה בצרות
בגלל שהם לא הסכימו על נושא גדול
"אני ליברלי, היא שמרנית!"
"אני רוצה לצאת!"
מעולם לא שמעתי דבר כזה
נכון?
אפילו לא שמעתי
"אני יהודי, היא לא יהודיה, תוציא אותי מכאן!"
מעולם לא שמעתי דבר כזה
אפילו לא פעם אחת
אני מתאר לעצמי שזה קורה שם בחוץ
אבל סטטיסטית המקרים האלה הם אפסיים
לרוב המוחץ של האנשים שמגיעים אליי
יש מערכות יחסים שמתפרקות בגלל דברים
שהם כל כך קטנים, כה מזעריים
שאם תשמעו עליהם
אתם תגידו שהאנשים האלה לא בסדר בראש
היה לי זוג שבא אליי
הוא היה רופא, ולא סתם רופא
אלא מאוד מודע לאורח חיים בריא
אבל לא רק מודע לחיים בריאים
הוא היה גם בענייני תזונה
אבל לא רק תזונה
הוא האמין שסוכר מעובד
זה רעל
אז מעולם הוא לא אכל סוכר מעובד
כשהוא התחתן עם אשתו
הוא עודד אותה לא לאכול סוכר מעובד
אבל היא חשבה שזו מעין בדיחה
אז היא התעלמה ממנו
ואז היו להם ילדים
והוא המשיך לומר לאשתו שהוא לא מרגיש בנח
עם זה שהיא מאכילה את הילדים בסוכר מעובד
והיא חשבה זה מצחיק
עד שיום אחד עלה לו הפיוז
בשלב הזה היו להם כבר 3 ילדים
עלה לו הפיוז והוא אמר לאשתו
את מרעילה לי את הילדים!
וכדי להגן עליהם, אם תמשיכי
לעשות את זה אני אתגרש ממך
אז היא אמרה "אתה צוחק."
והוא ענה: "לא, אני רציני!"
היא אמרה לו: "לא ידעתי שזה כזה עניין גדול
אני מצטערת, לא אעשה את זה יותר."
והכל היה בסדר למספר חודשים
עד ש..
הוא תפס אותה
מבריחה לתוך הבית
דגני בוקר
וזה היה הסוף
הוא הגיש בקשת גירושין
הם באו אליי ,כי מה שאני עושה זה
לפעמים אעזור לזוגות להגן על ילדיהם
מפני ההשפעות ההרסניות של הגירושין
והם רצו שאגן על הילדים
שאתן להם עצה כיצד להגן על הילדים
אז הם באו אליי ליעוץ
אז..
רציתי לעזור אבל יש פה זוג שמתגרש
בגלל דגני בוקר
כן?
מי ששומע את זה חושב שהבעל לא שפוי
אבל הוא נראה שפוי מכל שאר הבחינות
היה זוג שבא אליי
זה היה סיפור טראגי
זה התחיל באופן טראגי אבל בסוף הסתדר
הכרתי את שניהם לפני שהם הכירו זה אתה זה
הם אנשים מאוד נחמדים
זוג צעיר ונחמד, הם רק התחתנו
השתתפתי בחתונתם
שבועיים לאחר מכן פגשתי אותו
היה לו זקן פרוע, שקיות שחורות מתחת לעיניים
הוא נראה איום ונורא
ושאלתי אותו: "הכל בסדר? מה קרה?"
והוא אמר לי: "אני הולך להתגרש ממנה."
שאלתי אותו: "אתה הולך להתגרש ממנה?!
אני מכירה אותה, היא בחורה מתוקה."
למה אתה הולך להתגרש ממנה?
הוא אמר: "היא לא אוהבת את הזקן."
אמרתי לו "אתה צוחק עליי."
הוא אמר: "לא! התחלתי לגדל זקן
וזה לא מוצא חן בעיניה"
אז אמרתי: "אתה מתגרש מאשתך
בגלל זקן?!"
אמרתי: "תן לי סכין, אני אחתוך לך את הזקן
או שאחתוך לך את הגרון."
"אתה משוגע? מה אתה עושה?!
תגלח את הזקן שלך!"
אז הוא אמר "לא זה מסמל משהו הרבה יותר גדול!"
זה מה שהם תמיד אומרים במשרד שלי
"זה מייצג משהו הרבה יותר גדול!"
אם הייתם יושבים אצלי במשרד
הייתם חושבים שאנשים משוגעים נמשכים אליי
כי כל מה שמגיע אליי מתגרש
או מפרק מערכת יחסים בגלל משהו שהוא כל כך קטנוני ומטופש
פשוט שחררו את הדבר הקטנוני והמטופש הזה
תשכחו מזה!
והם תמיד אומרים: לא לא, זה מייצג משהו
הרבה יותר גדול!"
ואם אתם חושבים שאני מושך
אנשים משוגעים, שימו לב לזה
אם יש מישהו בחדר הזה, שהיה מעורב
במערכת יחסים ארוכה ונפרד לאחרונה
אם אבקש מכם לומר באופן פומבי מה היתה הבעיה שבגללה נפרדתם, הייתם נבוכים
כי כולם נפרדים בגלל דברים קטנוניים
וזה נראה כמו אי שפיות, אבל זה הכלל
כמובן שתמיד הם אומרים
שזה מייצג משהו הרבה יותר גדול
אבל במציאות אלה דברים קטנטנים
כל מערכות היחסים
כמעט כל מערכות היחסים מתרסקות
על פרטים קטנים וקטנוניים
ויותר מזה, אם נראה לכם שגיליתם כאן
חוקיות מסויימת, שימו לב לזה
באחוז אחד מהמקרים זוג יבוא אליי
והכל מתנהל באופן מעולה
ואני מתחיל לחקור
למה הכל מתנהל באופן מעולה
ומה אתם חושבים שגיליתי?
אספר לכם סיפור
זוג חמוד מאוד הגיע אליי, מקסימים
הם צלצלו לקבוע פגישה
מסיבה מסויימת אשתי קבעה להם
פגישה בביתי במקום במשרד שלי
ו..כשהם הגיעו לביתי
הייתי באמצע שיחת טלפון
אז אשתי קיבלה את פניהם
היא הכניסה אותם פנימה למטבח
ולמטבח שלנו היתה דלת הזזה מעץ
שחוצצת את המטבח משאר הבית
והיא הכניסה אותם למטבח
כדי שתהיה להם קצת פרטיות
והיא סגרה את הדלת
ואז היא ניגשה אליי ואמרה שהם כאן
אז ניתקתי את הטלפון
עשיתי מה שאני תמיד עושה
אז ניגשתי לדלת
ונקשתי עליה בעדינות לפני שנכנסתי
ואז פתחתי את הדלת
אבל הם כנראה לא שמעו אותי דופק
כי רק אומר שהם היו מאוד עסוקים
אז לא רציתי להפריע לכלום
ובשקט סגרתי את הדלת
ואז דפקתי שוב
הפעם הרבה יותר חזק
חיכיתי רגע, פתחתי את הדלת
עכשיו הם עברו לשני כיסאות - שזה סימן טוב
ואז נכנסתי ושאלתי
איך אני יכול לעזור לכם?
והם ציחקקו
אז שאלתי איך אני יכול לעזור לכם?
אז היא אמרה לי:
"רצינו לקבל מספר עצות לחיי הנישואין."
ואמרתי: "יודעת מה? נראה לי
שחיי הנישואים שלכם בסדר גמור."
אמרתי: "אולי אתם תוכלו לי כמה עצות?"
אז הם אמרו:
"לא לא, אנחנו באמת רוצים מספר עצות."
אז זה דבר מאוד חכם לעשות
ואני מציע לזוגות לעשות זאת
אמרתי לילדיי לעשות זאת
לפני שאתם מתחתנים, בזמן שאתם מתחתנים
פשוט לכו למי שטוב בזה וקבלו עצה טובה
אז אמרתי: "אוקיי אני שמח לעזור לכם"
ומה שעשיתי זה לשאול שאלות אבחון
פיתחתי במהלך השנים שאלות אבחון
שעוזרות לי לדלות כמויות מידע עצומות בזמן קצר מאוד
א שאלתי אותם שאלה אחת
אומר לכם מה היתה השאלה
אבל אז לא אוכל להשתמש בה עליכם
אלו שאלות ערמומיות
אז שאלתי: "תגיד לי משהו
האם אתה חושב שאשתך אוהבת אותך?"
אנשים מצפים להפך
שאלתי האם אתה חושב שאשתך אוהבת אותך?
אז הם חמודים מאוד..
הוא הסתכל עליה ואמר: "בטח שכן!"
והיא הסתכלה עליו ואמרה: "בטח שכן!"
אז אמרתי: "מעולה! תגידו לי משהו"
פניתי אליו ושאלתי:
"מה גורם לך לחשוב שהיא אוהבת אותך?"
אז הוא ממש נתפס לא מוכן
והוא עבר למגננה ואמר
לפעמים כשאני מגיע הביתה, ואני נכנס
והיא בסלון, והיא מרימה את עיניה ורואה אותי
היא מחייכת
אמרתי: "זה הכל?!"
אז הוא ממש התגונן ואמר
"לא לא, לפעמים היא מכינה לי כוס תה."
אז אמרתי: "זהו!? חיוך וכוס תה?
ככה אתה שהיא אוהבת אותך??"
פניתי אליה ושאלתי:
"מה גורם לך לחשוב שהוא אוהב אותך?"
היא חשבה לרגע והחלה לצחוק
אז שאלתי "מה?"
אז היא אמרה: "היום בבוקר, כשהוא עזב
הוא השאיר לי פתק קטן על המקרר
עם שלוש מילים."
לא שאלתי איזה שלוש מילים
כי יש הרבה צירופים שאני יכול לחשוב עליהם
אך עם זאת, זה מדהים!
אמרתי להם שזה מה שגורם
למערכת יחסים להמריא
חיוך, כוס תה, שלוש מילים על המקרר?
והתשובה היא כן!
זה מה שגורם לזוגיות לנסוק
כל מערכות היחסים
מתרסקות או ממריאות מעלה
בהתאם לשימת לב לפרטים קטנטנים
מצאתי שזו המציאות באופן עקבי
בקרב מאות זוגות, ואומר לכם למה
אני מאמין, אתם יכולים להתווכח איתי על זה
אבל זו הסיבה שאני מאמין שככה זה עובד
אם מישהו שם לב לדברים הגדולים
זה לא אומר שבהכרח אכפת להם מהאדם האחר
כי איך אפשר לפספס את הדברים הגדולים?
רק עכשיו חגגתי 31 שנות נישואין
אם אני זוכר שזו שנת הנישואין ה 31 שלנו
זה לא אומר שאני מאוהב בחנה
כי איך אפשר לפספס את יום הנשואין?
זה כמו פיל ענק במרכז החדר
אך אם אני זוכר
שלפני 31 שנה, שבוע שעבר
פגשתי אותה לראשונה
ואני זוכר ששאלתי אותה
לאן היא רוצה ללכת
היא אמרה בוא נצא לאכול דגים
ואני זוכר שבמסעדה
כשהמלצר הביא את התפריט
היא אמרה: "לא לא, אני לא צריכה את זה.
פשוט אזמין סלמון."
ואני זוכר שבאותו לילה היא אמרה לי
שהיא לא אוהבת שוקולד
היא אוהבת חרובים
ואני זוכר שבאותו לילה
היא אמרה לי שהיא אוהבת פרחים
והפרח האהוב עליה הוא ורדים
אך לא אדומים
היא אוהבת ורדים צהובים
והיא אוהבת המון מהדבר הלבן
ששמים בראש הזר
והיא אוהבת את הזר
עטוף בסרט בצבע תורכיז
וביום הנשואים ה 31 שלנו
כשאנחנו יוצאים ויושבים
המלצר לא מביא את התפריט
הוא פשוט ישר הביא את הסלמון
ואז הוא חזר מספר דקות לאחר מכן
עם זר פרחים שיש בו 31 ורדים צהובים
עם המון מהדבר הלבן הזה
וסרט בצבע תורכיז
אם אני עושה את זה
זה אומר שאני אוהב אותה
כי אחרת למה שאזכור
את הסרט בצבע תורכיז?
אם באמת אכפת לכם
אז אתם מבחינים בפרטים
ומסתבר, שכן, כל מערכות היחסים
עולות או נופלות
בהתבסס על
עד כמה הבן אדם קשוב
לפרטים קטנטנים
יש לי מספר ספרים רבי מכר
אבל יש לי רעיון לספר שישבור
את שיא המכירות של כל הספרים האחרים
זה רעיון גאוני
זה ספר עזרה עצמית, פשוטו כמשמעו
ספר לעזרה עצמית למערכות יחסים
וככה זה עובד
אתה קונה את הספר
בספר יש תרגילים שמכריחים אותך
מתרגלים אותך לשים לב לפרטים קטנים
פרטים קטנטנים
ובספר הזה יהיו עשרות
מאות תרגילים כאלה עבורך
ארבע..חמש..שש מאות ושלוש עשרה מהם
הספר הזה נכתב כבר
הרב עם הזקן הלבן הארוך הסביר
זו הסיבה שישנן 613 קטגוריות
בהלכה היהודית
שכוללות אלפי, אלפי אלפים
של פרטים קטנטנים
כי אם ננסה לעסות את המוח האנושי
ליצור מישהו שיהיה מומחה במערכות יחסים
הם חייבים להתרגל לשים לב לפרטים קטנטנים
אך מדוע עליך לומר את המילים?
במרוצת השנים היו לי הרבה תחומי עניין בפסיכולוגיה
התחום המועדף עליי ביותר הוא
הפסיכולוגיה של השוני בין המינים
בפסיכולוגיה של השוני בין המינים
ההתמחות שלי היא בלשנות
אני מרותק מהאופן השונה שבו
גברים ונשים משתמשים בשפה
אני יכול לדבר איתכם על זה במשך שעה
אך לא כעת
אין לנו מספיק זמן
דבר אחד שאציין הוא
אחד ההבדלים המובהקים
בהם גברים ונשים
משתמשים באופן שונה בשפה
היא לא בכמות המילים
שהם משתמשים בהן במשך יום
הפוך מהאמונה הרווחת
יש אמונה רווחת שנשים משתמשות ביותר מילים
במשך היום מאשר גברים, וזה לא נכון
בממוצע, בכל תרבות טיפוסית
גברים ונשים משתמשים
באותה כמות מילים
אך מה שמצאנו משותף לכל התרבויות הוא
שגברים ונשים משתמשים
במילים הללו בצורה שונה
ובאופן ספציפי, גברים נוטים לדבר
כשיש בעיה לוגיסטית שדורשת פיתרון
כאשר ישנה בעיה שדורשת פיתרון
גברים ידברו
כשאין בעיה הדורשת פיתרון
גברים נוטים להיות בשקט
אז שפה גברית נראית כך:
סליחה, תוכל להביא לי את זה בבקשה?
אתה תשלם את חשבון המים?
לא לא, הערב אני מבשל ארוחת ערב
כל אלה דוגמאות לשפה גברית
להביא דברים לידי ביצוע
זה גורם לבעיות כי גברים נוטים לשתוק
כאשר אין בעיה שדורשת פתרון
אז האשה חוזרת הבעיה ואומרת:
"היתה לי הבעיה הזו בעבודה היום
והיה מתח ביני ובין הבוס, ואז פתרנו את הבעיה
והרגשתי כל כך טוב לגבי זה
איך אתה מרגיש לגבי זה?"
והוא אומר לה: "טוב."
ואז היא אומרת: "ולאחר מכן, לחברה שלי
ולי היה רעיון מעולה
ועבדנו עליו, ועשינו את זה ביחד
והרגשנו תחושת ניצחון, הצלחה כבירה."
והוא אומר: "וואו."
בנקודה מסויימת היא רוצה לתפוס אותו מהצווארון
ולנער אותו ולומר לו: "תדבר איתי!!"
ולמה אכפת לה? איזה הבדל זה עושה לה?
התשובה היא שעבור נשים
השפה מסמלת משהו אחר
מהזמן שהנשים הן ילדות קטנות
הן מאוד רגישות למיקומן במה שאני קורא לו "מרחב האהבה"
כלומר שהאישה היא מאוד רגישה
לתנועות הקטנות ביותר
בתוך מערכת היחסים או מחוצה לה
אישה תרגיש אם היא מתקרבת
למישהו ברמת המיקרון
היא תחוש מרחק רגשי ברמת המיקרון
בתוך מערכת היחסים
אגב, גם גברים מרגישים
אם הם מתקרבים או מתרחקים רגשית
אך במקום למדוד את זה ברמת המיקרון
אצל גברים עלינו למדוד את זה ברמת שנות אור
הו, את רוצה להתגרש? יש איזושהי בעיה?
אצל נשים, בגלל שהן כל כך רגישות
להאם הן מתקרבות או מתרחקות ממישהו
גילו מספר תנועות שהן יבצעו
שיעמיקו את הקשר שלהם עם מישהו
יגרמו להן אכפתיות יותר, אוהבות יותר
וכאשר נשים רוצות לאהוב יותר הן יבצעו את המהלכים האלה
אחד ממהלכי המפתח הוא
נשים חשות באופן אינטואטיבי
שכאשר הן רוצות להתקרב למישהו צריך לתת להם
ככל שאתה נותן יותר לאדם
כך יותר אכפת לך ממנו
וככל שהדבר שאתה נותן הוא יקר יותר
כך יותר אכפת לך ממנו
והדבר הכי יקר שניתן לתת למישהו
זה כאשר אתה נפתח ומשתף את עצמך עם האחר
כאשר אני פותח את פי
ומבטא את מה שמתרחש בתוכי
זה גורם לי להרגיש קרוב אליך
לעיתים, אישה תדבר
לא כדי לשדר נתונים טכניים
אלא כדי להרגיש קרובה לאדם שהיא מדברת איתו
שימו לב לזה, אני מדבר כאן
לקבוצה של 100 אחוז נשים
עכשיו אני רוצה לשאול אתכן כנשים
האם אי פעם הייתן מעורבות
בשיחה עם אישה אחרת
והאישה הזו אמרה לך
את אותם הפרטים בדיוק מוחלט
פעמיים באותה השיחה
האם אי פעם זה קרה לכן?
אי פעם שלוש פעמים?
האם אי פעם ראיתם שני נשים הולכות ברחובות
ושתיהן מדברות במקביל
מה זה?!
מה הן עושות?!
אז התשובה היא
זה לא שהן לא מנסות לתקשר
אלא הן פשוט מתרגשות והן רוצות
להתקרב אחת לשניה
אז הן מדברות אחת עם השניה
כי ככל שאת מדברת כך תחושי יותר קרבה לאחר
גם ביהדות אנחנו מוצאים
מונחים זכריים ונקביים בשפת הדיבור
זכריים, כלומר דיבור שהוא תכליתי לחלוטין
בנגוד לפסוקים שהם עם שפה
הנוטה יותר לבניית מערכת יחסים
אז לדוגמא, היהודים החרדים האלה חושבים
שהעולם הזה לא שייך להם
הם חושבים שהעולם הזה שייך לקב"ה
אז לדוגמא אם הם רוצים
לאכול משהו, נגיד תפוח
התפוח הזה לא שייך לי
אך אני רוצה לאכול את התפוח
אז אני צריך לשאול, האם אני יכול לאכול
את התפוח שלך בבקשה?
אז הם מברכים לפני אכילת התפוח
האם אני יכול לאכול את התפוח בבקשה??
והם מוצאים את התפוח מרשות הקב"ה
לרשות עצמם, זה מאוד תכליתי
זו שפה זכרית טהורה
היכן מוצאים שפה נקבית טהורה ביהדות?
אז גיליתי את זה
כי זקן חכם אחד מסר שיעור
שיעור נפלא
היינו חמישה בקבוצה והוא דיבר איתנו על
כיצד להיות בעלים טובים יותר
והוא נתן את העצה המטורפת ביותר
שהכי נוגדת את השכל האנושי
בכל לילה כשהוא היה מדבר
הייתי אומר לעצמי "זה מגוחך!"
ואז הוא אמר לכו הביתה ותתאמנו על זה
ושבוע לאחר מכן אשתי הייתה אומרת לי
"תחזור לשם, תלמד עוד!"
טוב, אז..
לילה הוא הוא נעמד לפנינו
והוא אמר שאם בני זוג לא מבלים זמן איכות ביחד
בין פעמיים לשלוש פעמים בשבוע
הזוגיות שלהם הולכת להתרסק
כששמעתי את זה הייתי כל כך מבולבל
כי זה הדבר הראשון שהוא אמר שנשמע הגיוני
ב 20 השבועות האחרונים
כל הדברים האחרים שהוא אמר לי היו מטורפים
זה בעצם היה הגיוני
ידעתי שלא הבנתי אותו כשורה
אז ניגשתי אליו אחרי השיעור
ואמרתי לו "רבי, כשאתה אומר שאני צריך לבלות זמן איכות עם אשתי
למה אתה מתכוון?
בנקודה הזו הוא הביט בי עם מבט של "וואו, אתה אדיוט הרבה יותר גדול ממה שחשבתי."
אז אמרתי: "לא לא, אני מבין מה הפירוש של זמן איכות."
אך מה לדעתך הוא זמן איכות?
אז הוא אמר לי: "תגיד לי משהו
האם אי פעם לקחת את אשתך למסעדה?
אז אמרתי: "כן בטח"
הוא אמר
בפעם הבאה שאתה לוקח את אשתך למסעדה
הוא אמר:
"תמצא מסעדה שבה אין אף תלמיד שלך"
שזה לא דבר פשוט
כי היו לי כאלפיים תלמידים רק בעיר
תמצא מסעדה שאין בה אף תלמיד שלך
הוא אמר: "סדר את הכיסאות אחד מול השני"
תאמר למלצר שאתם רוצים לשבת ממש אחד מול השני
180 מעלות
ואז הוא אמר
במשך כל הערב
אתה צריך ללחוש
אז אמרתי לו: "למה?"
אז הוא אמר לי:
"האם אתה לא מרגיש עד כמה החדר הולך וקטן
כשאתה לוחש?"
אז אמרתי: "כן."
אז ניסיתי את זה, עשיתי את הכל
מצאתי מסעדה שבה בטוח
לא יימצא אף אחד מהתלמידים שלי
מקום קטן
אמרתי למלצר שאני רוצה לשבת ממש מול הבחורה
הוא אמר: "אין בעיה"
אז הוצאתי אותה ובמשך כל הערב לחשתי
אל תעשו את זה אלא אם כן אתם נשואים!
זה יעיל ביותר!
חזרתי אליו ואמרתי לו: "מאיפה הבאת את זה?!"
הייתי בטוח שהוא קורא ספרי פסיכולוגיה בשירותים
מהיכן הבאת זה?
אז הוא אמר: "הבאתי את זה מההלכה היהודית"
אמרתי: "כן, בטח. מאיפה בדיוק? הלכות דייטים??"
תעשה לי טובה..
אז הוא אומר: "לא, הנה כאן."
והוא שולף את ספר ההלכות היהודי
פותח אותו, מניח אותו לפניי
הלכות תפילה
הוא אמר: "זה כתוב כאן."
כשאתה רוצה ליצור רגע אינטימי
עם בוראך, מה אתה עושה?"
הוא אמר: "אתה לוקח שלושה צעדים אחורה מכל העולם.
תמצא מסעדה שאין בה אף אחד מהתלמידים שלך.."
ואז הוא אמר: "אתה לוקח שלושה צעדים קדימה.
שב ממש מולה
ובמשך כל הערב תלחש."
הוא אמר: "למה אתה לוחש?
באיזו עוצמה היית מדבר
אם ידעת שהאוזן שלה נמצאת ממש ליד הפה שלך?"
והוא אמר: "ולמה אתה צריך לדבר?"
הוא אמר: "כי ה' מאוהב בך בטירוף.
והוא רק רוצה שתצטרף אליו במערכת היחסים הזו"
והאיבר הלוהט ביותר לאינטימיות
בכל גוף האדם
הוא ממש כאן
ככל שאתה נפתח יותר וככל שאתה מדבר יותר
כך אתה מתאהב יותר
הלוואי והיה לי יותר זמן לסיפורים
היה בחור אחד שבא אליי לייעוץ
רותח מכעס, כל כך נסער!
שאלתי: "מה הבעיה?"
הוא אמר: "התאהבתי!"
אמרתי: "מזל טוב! מה הבעיה?"
הוא אמר: "אני צעיר מידי!"
הוא בן 35!
שאלתי מה פירוש צעיר מידי?!
הוא רצה לצבור הון מסויים
לפני שהוא פוגש את הבחורה
והוא פגש את הבחורה
לפני שהוא צבר את הסכום, ולכן הוא כועס
אז שאלתי אותו: "על מי אתה כועס? אתה עשית את זה."
הוא אמר: "אני לא עשיתי כלום!"
אמרתי: בוודאי עשית משהו!"
אמרתי "היכן פגשת אותה?"
הוא אמר "במשרד!" שאלתי: "מה עשית?"
"כלום! רק דיברנו!"
אמרתי "אידיוט!"
כך מתאהבים!
למה כזו אובססיה לפרטים הקטנים?
כי כל מערכות היחסים נוסקות או קורסות
על סמך תשומת הלב לפרטים הקטנטנים
למה עליך לומר את המילים?
כי זו המכניקה להתאהבות
אתה נפתח ומספר מה מתרחש בתוכך
כך אתה מתאהב
אך מה הרב ההוא חשב?
למה הוא אמר
שאנחנו עושים את זה
אפילו אם אנחנו לא מבינים את זה?
האם הוא לא חשב על כך שאני אאבד
את כל הכבוד וההערכה אליו?
אשתי היא הצעירה מבין 4 ילדים
חמי היגר מגרמניה באמצע השואה
הוא ברח באמצע השואה
הוא הגיע לארה"ב
הוא רצה להתחיל חיים טובים יותר לעצמו
הוא מצא משהו יפה ביותר שנקרא "הצופים"
תשאירו עולם נקי יותר אחריכם
תהיו אדיבים וכנים
היו להם את כל כללי המוסר האלה
חמי אמר שזה מה שרוצה עבור ילדיו
לו ולחמותי היה בן תינוק
כשאותו בן נהיה בוגר מספיק
חמי שלח אותו לצופים
חמי נהיה ראש ומנהיג הצופים
מספר שנים לאחר מכן נולד להם בן נוסף
כשהוא היה בוגר מספיק שלחו אותו לצופים
ואז חמי היה ראש הצופים של כל לוס אנג'לס
מספר לשנים לאחר מכן היה להם בן נוסף
כשהוא היה בוגר מספיק שמו אותו בצופים
עכשיו כבר היו להם 3 בנים בצופים
חמי נהפך לראש הצופים
של כל מדינת קליפורניה
ואז לאחר מספר שנים
הם כבר הפסיקו להביא ילדים
מספר שנים לאחר מכן, אופס!
היתה להם תאונה..
ונולדה להם בת קטנה
חנה
וכשחנה היתה בוגרת מספיק
היא ראתה שהבנים משתתפים
במרתון האופניים הארצי ואימוני הישרדות
והיא אמרה: "אבא, גם אני רוצה להיות
בקבוצת הבנים הצופים"
וחמי אמרה לה: "מתוקה שלי
את לא יכולה להיות בקבוצת הבנים הצופים כי את..
בת."
אבל הוא אמר לה: "את יכולה להיות..
בקבוצת הבנות
אז חמי רשם אותה לקבוצת צופים לבנות
ובזמן שהבנים היו באימוני השרדות, וחצו את המדינה באופניים
היא מכרה עוגיות
והיא היתה כה נסערת
והיא חזרה ואמרה: "זה לא הוגן!"
והוא אמר: "יודעת מה? זה באמת לא אותו הדבר."
הוא אדם מאוד טוב וכנה
חמי אמר לה: "תשמעי, תלבשי מכנסי ג'ינס כחולים
שימי טי-שירט, תכנסי את שער ראשך לכובע מצחייה
אל תגידי לאף אחד שאת ילדה
את בן מקבוצת הבנים, בואי איתי!
אשתי הפכה לבן בקבוצת הבנים
וזה מה שגיליתי
גיליתי שיש יתרונות וחסרונות
בלהתחתן עם בן מהצופים
היתרונות בלהתחתן עם בן מהצופים הם
שבנים לא צריכים יותר מידי
היא גדלה כל חייה במתחמי קאמפינג
אז היא לא מאוד חומרית
היא מאוד פשוטה במה שמשמח אותה
היא לא צריכה הרבה דברים
היתרונות הם שבנים מהצופים
לא צריכים הרבה
החסרונות בלהתחתן עם בן מהצופים
אני יכול לתארם כך
בזמן שבו פגשתי אותה
היה לי עסק משגשג, מזומן בכיס
הייתי אומר לה: "חנה, אני רוצה לקנות לך משהו
מה אתה רוצה? רוצה בושם?
רוצה תכשיטים? רוצה בגדים? בואי נלך לשופינג!
אבל החסרון בלהתחתן עם בחור מהצופים
זה שהם לא צריכים יותר מידי
אז היא הייתה מסכלת עליי ואומרת:
"לא אני רק רוצה להיות איתך"
והייתי אומר לה
"לא אני רציני אני רוצה להוציא אותך, אני רוצה לקנות לך משהו!"
והיא: "לא, אני רק רוצה להיות איתך."
וזה היה משגע אותי
עכשיו, במרוצת השנים
גיליתי מספר דברים חומריים
מתנות שאני יכול ללכת לחנות
ולקנות לה שהיא כל כך אוהבת
זה גורם לה לצחקק
לדוגמא חנה אוהבת חרובים
וחנה אוהבת את הורדים הצהובים
עם הרבה חומר לבן מעל
וסרט תורכיז
יום אחד אני מלמד את תלמידותיי
על אינטימיות, כאן בסמינר נווה ירושלים
זה חלק מסדרה בת 30 שבועות
ואני מוסר לבנות שיעור על
כניעה לבקשות לא רציונליות
מסיבה מסויימת אנשים בתרבות המערבית חושבים
שלא צריך לבקש לשתף פעולה
עם בקשות לא רציונליות של הבן\בת זוג
כי זה כמו להכנע לאי-שפיות
אז הייתי צריך להסביר לקבוצה
שבן אדם הוא לא "המוח הגדול"
ושלאנשים יש צרכים פסיכולוגיים וצרכים רגשיים
אנחנו נכנעים לבקשות לא רציונליות
אלא אם כן זה קשר הרסני
אנחנו נכנעים לבקשות לא רציונליות
אנחנו דואגים לבן או בת הזוג שלנו
אז אני נותן את ההרצאה הזו
על כניעה לבקשות לא רציונליות
ופתאום דפיקות בדלת
המזכירה של הדסה מהקומה למטה
עולה למעלה ואומרת:
"אני כל כך מצטערת על ההפרעה
הודעה דחופה מאישתך!"
היא מגישה לי דף מקופל
אני פותח את הדף וכתוב:
"לייב, בבקשה, עם שני קווים מתחת למילה
בדרך הביתה מהעבודה
האם תוכל לאסוף שתי שקיות של אצות ים?
אז קיפלתי בחזרה את הדף
הכנסתי אותו לכיסי
סיימתי את ההרצאה
שלי על כניעה לבקשות לא רציונליות
ואז יצאתי למסדרון
בעודי הולך במסדרון אני חושב לעצמי
כיצד יגיב אדם, שלא יודע דבר
על מערכות יחסים, למכתב הזה?
היא מעולם לא הסבירה
למה היא צריכה אצות ים
ואני יכול לתאר לעצמי בחור שיאמר
"היא לא הסבירה למה היא רוצה"
ואז הוא מחייג אליה והיא לא עונה
והוא אומר: "אני לא אקנה לה את האצות הים!"
אם גבר יגיב כך
הבעיה היא לא שחנה שכחה לומר
למה היא רוצה את האצות ים
הבעיה היא שהוא לא מבין דבר במערכות יחסים
מה קרה בפועל?
הלכתי לרחוב
נכנסתי למכולת ושאלתי
האם אני יכול לקבל שתי שקיות
של אצות ים בבקשה?
ובנקודה זו הוא אמר לי..
אני אפילו לא אחזור על מה שהוא אמר לי
אבל הוא אמר שהוא לא מחזיק אצות, כן?
הוא אמר אתה צריך ללכת
לחנות טבע במרכז העיר
אז אמרתי טוב
אבל אתם צריכים לתאר לכם את המחזה
אני אוהב את האישה הזו עד עמקי נשמתי
ואני יודע שישנם דברים מסויימים שהיא אוהבת
אך דבר כזה מעולם לא קרה לי
אז אני כל כך נרגש, אני על האוטובוס
אני הולך לקנות אצות ים לחנה
טוב, ירדתי מהאוטובוס, אני נכנס לחנות הטבע
שאלתי האם אני יכול לקבל שתי שקיות של אצות ים?
הם אמרו "אנחנו כל כך מצטערים."
שאלתי מה קרה?
הוא אמר: "ממש עכשיו מכרתי
את שתי השקיות האחרונות שלי."
הוא אמר "אבל אל תדאג יש חנות טבע נוספת
עוד כמה רחובות מכאן."
שאלתי "האם תוכל להתקשר אליהם בבקשה?"
הוא אמר "כן רק רגע"
הוא מחייג
"כן, יש לי כאן בן אדם שרוצה שתי שקיות של אצות ים
כן? יש לכם?"
אמרתי: "תגיד לו שישמרו אותם עבורי בבקשה."
הוא רוצה לדעת אם תוכלו לשמור אותן עבורו
כן? תשמרו עליהן עבורו?
בנקודה הזו יצאתי מהדלת והתחלתי לרוץ
ואני רץ ברחוב יפה
אתם צריכים לתאר לכם את הסצינה
אני בקושי מספיק להכנס לחנות ההיא
"אני האיש עם האצות ים!"
הוא אומר "תירגע."
הוא מניח את השקיות עם האצות ים
ועל המדף יש לו מגשים
והמגשים מלאים בחרובים מסוגים שונים
אז אמרתי יודע מה? אני אקח 3 מאלה ו-3 מאלה
ואקח 3 מאלה ואלה ואלה..
הוא שאל "עוד משהו?"
עניתי "לא זה הכל" והוא ארז הכל
הוא מסר לי את השקית
לקחתי את השקית, שילמתי, לקחתי עודף
יצאתי החוצה, ותוך כדי שאני יוצא
לא! אני הולך במורד הרחוב
אני נכנס לחנות הפרחים
לא, לא ורדים אדומים, אני צריך ורדים צהובים!
ושים המון מהחומר הלבן הזה מעל הזר
לא, לא ורוד, סרט תורכיז!
לקחתי את כל זה וחזרתי הביתה
רחוב מכאן
חנה פותחת את הדלת ואני אומר
היי
למה עשיתי את זה?
היא מעולם לא אמרה לי
מדוע היא רוצה את אצות הים
אז למה קניתי אותם עבורה?
והתשובה היא לא שלא אכפת לי
למה היא רוצה אצות ים
כי כאשר אוהבים מישהו
רוצים לזחול בתוך הראש שלהם ולגלות הכל עליהם
אז אני מת לדעת למה חנה רוצה אצות ים
אבל לא אסרב לקנות לה אותם
עד שהיא תצדיק בפניי את הקניה
אני אוהב אותה!
אז היא אמרה שהיא רוצה אצות ים
וזה מספיק לי
כשהרב ההוא הביט
מהצד השני של השולחן עם חיוך גדול
ואמר: "האם אתה לא מבין שאנחנו עושים את זה
אפילו אם אנחנו לא מבינים את זה?"
זה לא שהוא שכח שאני אקדמאי מאוניברסיטת
UCLA והרווארד
זה שהוא בטעות חשב שלמרות שהייתי ב UCLA ובאוניברסיטת הרווארד עדיין נותר בי מעט לב
הוא דיבר על מערכות יחסים
אני דיברתי פילוסופיה
זה מה שקרה עכשיו
ממש עכשיו הראיתי לכם שישנם דברים מסויימים
בנוגע לתרבות של החרדים
שהתפרש בעיניי כביזארי
כי אני בא מתרבות נורמלית!
אך בתרבות הנורמלית שלי
העדיפות העליונה היא השגיות
לא חיבור וקירבה
ולכן בהתבוננות דרך עיני התרבות שלי
התרבות הזרה שביקרתי
נראתה ביזארית במאות דרכים שונות
ומה שלמדתי במרוצת השנים זה
שכאשר אני רואה משהו במערכת הזו
שנראה מוזר
זה המקום בו יש לי הכי הרבה ללמוד
זה המקום בו החכמה הכי עמוקה קבורה
וזה המשחק שאני משחק
ב-30 ומשהו השנים האחרונות
למצוא את האלמנטים הקטנים האלה
שנראים ביזאריים
ואז לגלות את האוצר שטמון מתחתם
אז אתן יוצאות למסע שלכן ואתן לכן מזכרת
חפשו את אותם דברים ביזארים
תחפרו עמוק, נסו להבין ותהנו
ונצלו את המערכת המדהימה הזו
כדי ליצור מערכות יחסים מרהיבות בחייכן
טוב, שיהיה לכן יום נעים
תרגום: אליהו רפאל