0:00 / 0:00
תניא פרק י"ח חלק ב' - הרב מנחם דוברוסקין | חיפה
9 views
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
אנחנו התחלנו שבוע שעבר את פרק יח של
התניה.
נחזור בקצרה מה שדיברנו שבוע שעבר ונמשיך
הלאה. דיברנו שפרק יח לבאר מה שכתוב
בתחילת התניה, כי קרוב אליך הדבר מאוד. אז
אדמור הזקן שואל, איך יכול להיות מאוד? מה
כל כך קרוב לעבוד את השם ולעבוד את השם
בפה, בלב,
בחיות?
הרי הפסוק אומר בפיך ובלבבך לעשותו. כלומר
שודי צריך לעבוד את השם לא רק במעשה הטכני
גם שהלב שלו יהיה עם השם באומקדליבה. איך
זה יכול להיות? אז על זה האדמור הזקן
עכשיו בא לבאר שיש
דרך קצרה שבאמצעותה אפשר להתקרב להשם. יש
דרך ארוכה ויש דרך קצרה. הפרקים הללו מפרק
יח והילך מבארים מהיא הדרך הקצרה להתקרב
להשם.
כלומר, גם אדם שאין לו יכולת ללמוד,
להבין, להתבונן, הוא אדם שהוא אדם יותר
פשוט והיכולת שלו להגיע לעומקים
היא לא התברך בזה.
הוא צריך לדעת שיש לו אהבה מסותרת שנמצאת
בלב כל יהודי שחקוקה בנפשו פנימה ואהבה
הזאת תהיה ירושה לנו מאבותינו הקדושים כמו
שיורש לא שואלים אותו האם הוא רוצה לרשת
אלא מכיוון שהוא בן תינוק הוא יורש את מה
שהוא מקבל מאבותיו ואבות אבותיו אז ככה כל
אחד מאיתנו מצד הנשמה היהודית מצד הלב הוד
יהודי שיש לכל אחד מאיתנו יש לו נקודה
פנימית אמיתית שהוא קשור לקדוש ברוך הוא
בכל לב ובכל נפש והוא לא צריך על זה לימוד
או התבוננות וזה מתעורר אצל האדם מעת לעת
העניין הזה של האהבה המסותרת
אנחנו צריכים עכשיו להבין מה היא האהבה
המסותרת מהיא הסוג האהבה הזאתי שמתעוררת
אצל כל אחד מאיתנו לעת מן העתים וזה נמצא
אצל כל יהודי. כלומר, ההבדל בין האהבה
שדיברנו עליה לעיל בפרקים הקודמים, דיברנו
שאדם לומד ומתבונן בגדלות השם ועל ידי זה
מתעורר אצלו עניין של אהבה. כרגע אנחנו
מדברים על עניין של אהבה שאדם רק צריך
להיזכר שהוא יהודי ולהיזכר מה יש לו בליבו
פנימה ושהוא נזכר מה יש לו בלב פנימה.
בכוח זה הוא מתעורר לאהוב את השם. זה מה
שנקרא בלשון החסידות וגם בעולם
נקודת היהדות דרפינטרלריד נקודת היהדות
שיש לכל אחד מאיתנו
וברגעים אמיתיים זה מתעורר ואז האדם פתאום
נמשך להשם בכל ליבו בלי שום הסבר
בפרק הבא אנחנו נראה שמצד הנקודה הזאתי יש
לכל אחד מסירות נפש להשם שברגע ברגע אמת
אז האדם בוחר בהשם לחלקו ולגורלו. וגם אם
אדם שבמשך כל ימי חייו חי את עולם הזה ואת
הקליפות, ברגע האמת הוא בוחר בהשם לחלקו
ולגורלו.
>> היחיד
>> זה מאיר היחידה שבנפש הקשורה עם האהבה
המסותרת שהוא חלק מהקדוש ברוך הוא. זה
האמונה שנמצאת עמוק בתוכנו. שלכן במשך כל
הדורות ראינו שודים מסרו את נפשם על קדושת
השם ללא כל מענה ולכל לא כל משע ומתן
>> עכשיו הם החטופים
>> אדם לא ידע כלום בר מצווה לא עשו לו אמרו
לו בוא תהיה מוסלמ תוכך תקבל אוכל רעב
שהחיה הכי מסוכנת בעולם זה אדם מהר רעב
אוכלים תולעים אמר לא לא הסתכים לא הסכים
אתה אומר מאיפה יש לו את הכוחות נפש האלה
מתחת לאדמה בן אדם 30 40 מטר זרו
נשימות לא יודע מה אז זה חייב שיהיה משהו
בתוך הDNA שלו בתוך ה מאברהם אבינו
>> נכון
>> אם יש את הרב מסתרת את לא מצריך אתה יזבון
שמידה
>> דיברנו על זה בשיעור האחרון
אבל השיכך מצוי אז צריך לחזור עוד הפעם גם
גם מי שזוכר
זה כמו שתשאל אם יש לך קרן חיסכון
ששמו לך לעת הצורך אז למה צריכים מזומנים
בעובר ושב [כחכוח]
יש לי איזה קרן חיסכון שהקרן הזו מתי
שנמצאים באיזה רגע של מצוקה אתה יכול
להגיש בקשה [כחכוח] ותוך תוך שעה תוך כמה
שעות נוציאים לך אבל ביום יום אתה צריך
לחיות עם השכל והמידות שלך אתה צריך לחיות
בדרך הרגילה הרי כדי לעורר את האהבה הזאתי
המסותרת צריכים לעשות איזה קוץ' שאז פתאום
יצא אהבה מסותרת. איך תאהב את השם ביום
שאתה הולך ברחוב, חזרת מהפרנסה ואתה חוזר
לעוד עניין? פה אתה צריך להיות חדור בשכל
ובהבנה. יש רגעים שכרגע אתה לא מבין וכרגע
נעלם השכל אז אין מה לעשות. צריכים לעורר
את אותה אהבה מסותרת. אבל ביום יום אדם
צריך לעבוד בשכל ובמידות. זה על דרך משל,
על דרך משל שאדם יגיד, אם זכיתי בלוטומים
וכבר זכיתי כמה פעמים, אז למה ללכת לעבוד?
יש לי הרי
סגולה שאני כל פעם מצליח לזכות בלוטו. זה
שאתה זוכה בלוטו ולהתים תחופות, לא מזה
אתה מתפרנס ולא אדם צריך שיהיה לו משהו
מצידו. מה שיש לו מצד מה שיש לו נשמה
אלוקית
שהקדוש ברוך הוא נותן לו במתנה זה מתנה
אלוקית. יש מה שאדם צריך לעבוד בכוחות
עצמו מסתר זה עוד דבר שאפשר לחיות ימים
ושנים
>> אפשר לחיות עם זה אבל זה לא נזיל ולא שמיש
ביום יום בכל פרט זאת אומרת אתה יכול
להגיד לעצמך ביום יום בכוח אהבה מסותרת
שהרי אם הייתי מגיע למצב של קצה והייתי
מגיע לקרן זווית הייתי מוכן למסור את נפשי
על קדושת השם לכן שאני הולך עכשיו ברחוב
אני לא אסתכל ולא אשמע דברים שלא צריך
להסתכל ולשמוע. כי אם אני מוכן כדי לא
להיפרד מהשם למסור את החיים שלי אז לפחות
בוא אני אראה את זה שעכשיו אני מוכן גם לא
לעשות דבר נגד הרצון האלוקי שלי ביום יום.
אז אתה יכול להשליך מזה להגיד קל וחומר,
אבל שזה יהיה באופן גלוי זה ברגי אמת, רק
צריך כל הזמן להגיד הלשון של התניה, אינני
רוצה להיות נפרד מהשם אלוקי ישראל. זה
נקרא אהבה מסותרת. אני לא רוצה להיפרד
מהשם. אני יודע שהמחשבה הזאתי מפרידה אותי
מהשם. יודע שהדיבור הזה מפריד, לא רוצה
להיפרד ממנו. אני אני רוצה להיות איתו
ביחד. ולאדם יש מצפן פנימי
שהוא יכול להגיד באופן ברור האם המחשבות
והדיבורים והמעשים הללו מפרידים אותו מהשם
או מחברים אותו להשם אדם אומר תשמע זה זה
מפריד אותי זה מילים שמפרידים אותי זה לא
מחבר אותי כמובן יש פירוד לחלוטין ויש
פירוד שנדמה לו שהוא יושב על הגדר אבל
למדנו כבר בפרקים הקודמים בתניה שבעצם
ברגע שאדם יושב על הגדר אז הוא לא איתו
להיות איתו זה להיות איתו לעשות מה שהוא
רוצה
אז אדם אומר אני לא רוצה להיפרד ממנו
יתברך זה נקרא להשתמש באהבה מסותרת ביום
יום האמירה אני יהודי ולא רוצה להיפרד ממך
>> לא באופן שגלוי באופן של א
>> של חשבון שאתה אומר אני מוכן להיפרד או לא
רוצה להתיפרד הרי אני לא רוצה להתיפרד הרי
ברגע שמסירות נפש אני מוכן למסור את הכל
אז גם בובא לא ניפרד כרגע פשוט לעשות
חשבון זה עניין של עבודה עבודה
>> יש בזה עבודה וזה עבודה יחסית קצרה זאת
אומרת העבודה של כי אהב מסתן עבודה זה
מציאות
>> כן אבל
>> אהבה המסותרת נמצאת להשתמש בזה כנשק ביום
הדין ביום יום האם לעשות או לא לעשות אתה
צריך להוציא את זה גם אם יש לך חשבון בבנק
אם אתה לא תוציא זה לא יעזור קודם דיברנו
שצריכים לבנות לבנות מערכת שיהיה לך כסף
נזיל ללמוד ולהתבונן עכשיו מדברים לא יש
לך יש לך חשבון אבל גם להוציאים מהחשבון
אתה צריך הרי להוציא מהח החשבון ולהשתמש
בזה זה יותר קל מאשר לבנות ולייצר כסף חדש
אבל להשתמש בכסף אתה חייב על הניסיון
>> אוקיי
>> זאת אומרת זה קיים ביהודי בכל מקרה
>> הדבר הזה קיים איך אנחנו יודעים חס ושלום
שלא נעמוד בניסיון ולא בביזיון חס ושלום
לכת לבית חולים אנשים שם לא קשורים אומרים
שמה ישראל מאיפה בא להם לא יודעים בר
מצווה לא עשו להם לא ראו בית כנסת 30 שנה
50 שנה איך יוצא להם פתאום זה זה נמצא זה
אצל היהודים זה רק צריך להעיר את ה
>> מה שהוא דיבר זה הכוונה שמצות כן
>> אבל האהבה ש שהתבוננות זה משהו אחר
>> כן זה למדנו עד פרק יותר ש מדברים על אהבה
מסרת אני יהודי ולא רוצה להיפרד מהשם
אלוקי ישראל
>> שזה קיים אצל כולם כל יהודי כל יהודי ב
>> אפילו אם הוא לא שומר ולא
>> כן כן כן זה קיים זה קיים את זה כל אחד
צריכים רק טיפה לדובב אותו וזה יוצא החוצה
יש סיפור יש זה יוצא ממנו יותר גדול
>> יש סיפור ידוע שכולם יודעים את זה אבל
אולי כדאי להזכיר יש את הסיפור על הסבא
משפולה
סבא משפולה
קבור תמון ליד קבר שכתוב פה נטמן יוסה
להגנב הקדוש
אז מי זה היה סבא במשפולה היה כל הזמן
מפליא את את התלמידים שלו
הוא אמר, יש לי תלמידים אפילו הגנבים שלי
שזה הם יהודים עובדי השם והם הוא היה מדבר
מאוד מאוד בשבחם הוא היה מלמד עליהם זכות
ומדבר בשבחם אחד מהם היו היה יהודי ש שהיה
היה להם חבורת גנבים קצת והם היו קרה
עושים עושים למלאכתם עושים לפרנסתם בלילות
ופעם אחת הם רצו להיכנס לכנסיא
בכניסיה יש כל מיני יוצרות
ובדיוק א עברו השוטרים והשיתור העירוני וו
תפסו אותו תפסו אותו אז הוא אמר מה עשית
אז הוא אמר אני סך הכל רציתי לבוא להתפלל
התפלל לשם לפסל שיהיה לי פרנסה ברווח
התפללתי ראיתי שהוא לא עוזר שום דבר אז
אמרתי לפחות אני אקח אותו ואני אמכור אותו
ואני אראה וככה שנדע את האמת שהוא לא יכול
לעזור ככה הוא אמר נו בסדר ככה הוא אמר
אבל זה לא לא עבד במבחן ה
מבחן המציאות נגד השופטים וכולי
ודענו אותו לשריפה
ולפני שהיה צריכים בפסק דין אמר לו הכומר
הראשי שאם אתה ממיר את דתך אז אז אז תחיה
בטוב ובנעימים אמר אני יהודי ואני לא ממיר
את דתי בשום פנים ואופן ונקבע נקבע היום
שהיה צריכים לעשות את זה ואז עוד פעם
שעמדו ליד המקום הזה של הסחיפה. אז עוד
פעם הוא אמר לו, אתה יכול עכשיו עוד
להחליט שלא ואנחנו אתה אתה פטור לגמרי.
אמר לו, אני יהודי ואני לא ממיר את הלו.
נו אז אז הכניסו לו את היד. אחרי שהכניס
את היד אמרו לו אתה עוד לא מאוחר, אתה
יכול אתה יכול עוד לשנות. ירופים ירפו לך
את היד. ואחרי שהוא כבר
היד כבר הייתה בתוך האש. אמר אני לא ממיר
את ה את ה בשום פנים ואופן. אני לא ממיר
את האלוקים, אני יהודי, אני גנב וזה, אבל
לא ממיר שום פנים באופן. והוא
נשרף על קידוש השם. והסבא משפולת ביקש
להיכבר לידו, להיות קבור לידו. זאת אומרת
והיה בעם ישראל כאילו אה
שיהיהודים עשרו את נפשם היה בלי סוף אבל
שגם יהודים שכל ימיהם היה במקום אחר לגמרי
גם היה פעם איזה איזה יהודי שלצערנו גם
המיר את דתו והוא נהיה איזה ראש עיר באיזה
עיר ברוסיה לא זוכר את השם של העיר או
בווינה באיזה עיר
והכריחו
לשרוף ספרי קודש
ולעשות כזה מעמד של שריפה מכיוון שהוא היה
ראש העיר הוא היה צריך להיות נוכח שמה ואז
שרפו חומשים ושרפו זה ושרפו זה ואז הגיעו
לשרוף השם ישמור ספר תורה
זה שהיה אחראי ה נתן לו את הספר תורה שהוא
שהוא יזרוק את הספר תורה אז אז לפני ש
>> לראש העיר שהמיר את דתו שהוא ככה ככה נתן
לו הכומר או מישהו מזה זה אז למרות שהוא
כבר המיר את דתו והוא ווא והוא א זה הוא
זרק את עצמו לאש לא זרק את הספר
>> ברגע האמת זאת אומרת באותו רגע שכבר הגיע
לאותו רגע אחרי שהוא כבר זה אותו רגע זאת
אומרת אז התעוררת נקודת האמת שזה הוא לא
יכול זה נקרא אז זה אהבה מסותרת שמתגלת
בצד של מסירות נפש אבל פה הכוונה לומר
שביום יום האדם לא יפרד מהשם כוח המסירות
נפש אז אז על זה דיברנו, דיברנו בתחילת
הפרק שצריך להבין
איך קיבלנו את האהבה הזאתי, מאיפה זה נוצר
ומה מבוקש, מה העניין של האהבה הזאתי ואיך
נכלל בה גם דכילו. הרי יהודי צריך לעבוד
את השם גם באהבת השם וגם ביראת השם. אז
איך יכול שיהיה שני הדברים ביחד? אני נזכר
עכשיו בסיפור ששמעתי פעם שם אחד השלוחים
סיפור לא כל כך מפורסם אבל זה עוד דוגמה
של התעוררות עצם הנשמה היה יהודי
איש עסקים שנסע ברחבי העולם לא לא חושב
שהיה חסיד אפילו היה יהודי שקרוב לרבי
ובאחד הפעמים הוא היה מודיע לרבי כל פעם
לפני הנסיעות שלו היה מודיע לרבי איפה הוא
נוסע אז פעם הוא כתב לרבי שהוא בדרך לנסוע
לאונקו נגיד מלי אז רבי אמר לו שהוא אם
הוא יכול להיכנס רוצה לתת לו משהו שליחות
שהוא נכנס לרבי אז הרבי נתן לו צדקה לתת
שם כמדומני רב נתן לו ספר תניה רבי אמר לו
לפעמים שנוסעים במטוס פוגשים יהודי אז
צריכים לתת לו את הספר תני ככה הרבי אמר
לאיש עסקים
הוא היה מאוד קרוב ידע אם הרב אומר כאלו
דברים אז אז על דבר נו הוא הגיע למטוס
אחרי שקצת הטיסה קצת ככה התחילת הוא ניגש
לדי הוא אמר לו אני חייב לדעת את הרשימות
של כולם אני חייב לפגוש פה איזה יהודי אז
אמר לו איך הם עושים יהודים אומר לו איך
אני יודע זה מטוס לו ככה אז הוא משגע אותו
אומר לו תכריז ברמקול שאם יש יהודי במטוס
שדחוף יגיע לדייל הראשי יש משהו חשוב נו
הדייל הראשי לא יעשה את זה וזה אבל יהודי
שהיה קרוב לרבי והרבי אמר לו במט שפוגשים
יהודי צריך לעשות אז הוא איך אומרים הוא
ישב עליו אמר לו אני חייב אמר לו זה אני
חייב חייב חייב קיצר הדייל הראשי אחרי כמה
שעות של טיסה כבר הוא נכנע הוא הוא אמר ב
ב
בר בר ברמקון אם יש כאן איזה יהודי אז יש
פה איזה משהו חשוב שצריך להגיד לו אז אני
מבקש שיגש לזה ראשי וטיסה בניו יורקון שמה
וכל ה נו אחרי כמה דקות מגיע בן אדם אחד
לדין ראשי אז אומר לו מה מה אתה רוצה
להגיד אומר אני לא יודע מה אני רוצה להגיד
ת איזה בן אדם שחייב לפגוש איזה יהודי
בטיסה אני אפילו לא יודע למה הוא אומר שיש
לו איזה שליחות בשבילו חייב לפגוש אותו
קיצר הוא מפגיש אותה עם ה עם ה עם היהודי
הזה עם האיש העסקים הזה
שלום עליכם מתחיל לדבר איתו וזה וזה אומר
לו תשמע אני מגיע עכשיו בניו יורק
יש צדיק הרבי מלובביץ' שמעת עליו לא שמעת
עליו זה צדיק גדול הוא מתחיל לספר לו והוא
ביקש שאני אמסור לך ספר תניה שאני אמנסור
לך מתחיל להסביר לו מה זה ספר תניה וכן
בקיצור זה טיסה ארוכה אז הוא מבאר לו
מסביר לו איזה זכות זה אז הוא אומר לו מה
הצדיק שלח בשבילי אז הוא אמר לו לו הרבי
אמר לי לפני יומיים שלושה חית אצלו אמר לי
שתיסע במטוס תפגוש שמה יהודי ותיתן לו
תעני ככה הרב אמר אמר אז אני באתי לצנ
שאני עושה על עסקים אבל הוא אמר אני
אתכוון עליך אתה היחיד שני ניגשת יש פה
300 400 אנשים ניגש אליך מסביר לו מה זה
התני ומסביר לו
קיצור הבן אדם הזה דובר גלית דוברית לא
יודע ש רואה ספר תני מחזיק את הספר אומר
לו תשמע בוא תגיד לי כמה מילים מה כתוב
בתוך הספר שאני אדע מה שכתוב
אז בתוך התניה היה סימניה סימניה הרבי נתן
את זה עם סימניה בתוך התניה הסימניה הייתה
בתניה פרק יחס פה פעם בפרק הזה תני אז הוא
אז היהודי אז האיש עסקים שקצת יודע קצת
חסידות זה אז הוא למד איתו בעמידה שם
יושבים הוא מסביר לו פרק תן שכתוב שודי יש
לו נשמה ומסרת נפשו לא להתיפרד מהאחדותו
יתבר וכול וכולו והוא מדבר איתו על זה
והוא רואה שפלוני פלוני מתרגש מאוד וכולי
אז אחרי שדיברו אמר לו תשמע זה איזה מסר
שקיבלתי עכשיו מלמעלה מה שלא עלינו יש לו
חברה גויה והם קבעו כבר זמן להתחתן כן
אומר לו ועכשיו הוא הוא מקבל מסר שזה נקרא
להיפרד מהיהדות להיפרד מזה סוף דבר הבן
אדם הזה עזב אותה עזב את את ה הרבי שולח
תניהל רגע אחד זה להיפרד מהדוס עם סימניה
בפרק יחס יש יהודי אחד במטוס ומלקרוא את
השורות של התניה ולהיזכר שהוא יהודי לדעת
שיש לו חלק ליק ממה על מה שהוא לא יכול
להיפרד מהשם עשה את ההחלטה שהוא נפרד ממנה
לגמרי זה דוגמה מה שאתה אומר הרב הבן שלי
היה בהונקום עכשיו
ולראות אי אפשר לברוח מהשם יתברך
>> כן
>> שהקדוש שהקדוש ברוך הוא שם עניין על יהודי
לא יבר ממנו כלום הבן שלי היה באקום מכה
הוא הגיע לשן חי מגיע לשן חי יום כיפור
יום רביעה יום כיפור אומר לי אני נוסע קנה
כרטיסים לתאילה אני אומר לו אבל יום כיפור
אתהציר דקותה אנחנו בצומות תרים את הזרפ
שאתה לא נמצא אבל הוא שם אני פה מה אני
אגיד לו נוסע ברכבת גלגול כבר באשתו
הכארות שלשולים בלאגן רוצים כבר פספורט כן
יתוח להפעיד עניינים
חזר בחזרה לאותו מלון
חזר לאותו מלון נכנס לפחדים אני לא אוכל
אני לא נוגע בכלום וגם ככה צמחונים וטוב
מגיע שעה לפני כניסת הצום מגיע צידנית
מבית חבד
טלפונים עניינים מגיע צידנית מראה דגים
חלום הכל כל הסעודה פסקת שנחשן חי
>> כל הסעודה קיבל עניינים לפני יום כיפור
אין ברית נרוצה לעצור הקדוש ברוך הוא עוצר
אותו זה השנה
>> עכשיו עכשיו עכשיו הבן שלי עכשיו חזר
הביאו לו צידנית מכל העניינים כל הסעודה
כל זה האמא נרגעה ברוך השם הכל טוב עובר
רביעי חמישי אומר לי אבא לא אכלתי כלום.
הפחדים גם העניינים לא כלום לא שום דבר.
חום 39 עניינים טוב. יום שישי בבוקר הוא
מתקשר. נגמר יום כיפור מסיים. אומר לי
קניתי אני בדבמונית נוסע עכשיו לקראם פלזה
בשנחי ממול הבית חבד קנית שילמתי אמרתי תן
שם זה כל הארוחות קניתי כל הארוחות לשימה
פחדים ורק ביום ראשון אני נוסע לתאילנד
הגיע שם היה בבית חבד. מה היה בבית חבד?
פרשת האזינו של הבר מצווה שלו
>> זאת אומרת אני אומר תגיד איפה איפה תברח
מהשם הונגונג ש מה זה בשביל הקודש הבריך
הוא פיליפינים הונג קונג
[‏צחוק]
וואו
>> מאמצע הרכבת הוא עושה עכשיו אני מדבר
>> יפה מאוד יפה מאוד יפה מאוד
>> מי עזרו לו ברוך השם חבדקים צדיקים חיילים
של הרב
>> בוא נראה עכשיו בהמשך משך הפרק אנחנו
אוזים בפרק והעניין והעניין בעמוד פרק יח
והעניין בשורה מתחילה בא גם דכילו
ועניין איך איך יש לודי אהבה מסופרת
והעניין כי האבות אין אין מרכבה אבות
העולם הם מרכבה מה זה מרכבה כמו שמרכבה
בגשמיות אין שום רצון משלה וכל העניין של
מרכבה זה למלות את הרצון של הרוכב כך אבות
העולם הם קידשו את הגוף שלהם והגוף שלהם
היה כל כך מז זוכך בטלשם שכל תנועה שהם
עשו באיברים שלהם
היה לפי רצון השם. במאמר אחר אדמור הזקן
כותב שאפילו בשעה שהם ישנו הם הזוזו את
האיברים בשעת השינה על פי רצון השם. כלומר
הם היו בעלי בתים על עצמם גם בעת השינה
שכל תנועה שהם עשו זה היה לפי רצון השם.
מספרים הרב לנדו הזקן סיפר הוא היה א רב
בבית של רב לנד של הרבי הרשב. הרב לנדו
הזקן, הכוונה הסבא של הרב העכשיית, רבי
יעקב לנדו שסיפר שהרבי רשב שהיה נח בלילה,
היה באמצע הלילה, שהוא כבר היה
ממש יושן כבר זה בתוך השינה הוא כל הזמן
היה מסדר את הטלית קטן שהיא תהיה ישרה כי
אדמור הזקן כותב שהתלית קטן צריכה להיות
פתוחה אמה כי ככה מקיים את המצווה עכשיו
בלילה אין חובה ללבוש ציצית כל האמה
שלובשים בלילה ציצית זה פי קבלה וזה הכל
כשמירה אין חובה אבל הוא מתוך שינה כל
הזמן שהוא מסתובב מצד לב שזה רואה שהוא כל
הזמן מתוך שינה מסדר את את הציצית שזה
יהיה כמו שצריך
אבות העולם היו בבחינת מרכבה שכל הזמן היו
בטלים להשם ומכיוון שהם היו כאלו בטלים
לכן הם זכו להמשיך נפש רוח נשמה לבניהם
אחרי מד עולם מה הכוונה נשמות ישראל היו
לפני בריאת העולם אבל עוד לא הידעו באיזה
גופים באיזה משפחה היו הנשמות הללו? אבות
העולם שקידשו את עצמם הם זכו שכל מי
שיוולד מהילדים של אברהם יצחק ויעקב שרחל
ולא שאותם נשמות ישראל שהם קדמו לעולם והם
חלק אלוקם מממש הם יבואו לתוך הגופים הללו
זאת אומרת הם לא יצרו את המושג של נשמות
ישראל נשמות ישראל היו מאז ומעולם למעלה
אבל איפה הם יהיו באיזה גופים הם יהיו
באיזה עם הם יהיו באיזה איזה משפחה הם
יהיו שאבות העולם קידשו את עצמם בכוח שהיה
להם נשמות גבוהות והם קידשו גם את הגוף
שלהם אז הם זכו להמשיך לבניהם אחריהם אז
זאת אומרת יש כאן באמת ירושה שכל מי שנולד
מהשם
>> את מה הם הורישו
>> את אותו נשמות אלוקיות שיש נשמות ישראל
למעלה איפה הם יהיו אצל מי הם יהיו אצל
איזה משפחות הם יהיו זה יכול להיות פה זה
יכול להיות שם זה יכול להיות בבחירה כל
פעם יקחו את הנשמה ויתנו את זה למשפחה
אחרת
לגופים אחרים יש מושחק של נשמות ישראל
>> יפה איפה ואיזה גופים הם יכנסו לפני בריאת
העולם גוי
>> לא
>> באיזה עם אין אין אין עדיין יהודי ואין
גוי אין אף אחד אין אין עוד לא בחרו מי
יהודי ומי יש גוי הבחירה מתי הבחירה נעשתה
בשעת נתן תורה אין לנו יש מושג של נשמות
ישראל בעולם העליון למי מעבירים את זה
לאיזה לאיזה לאיזה גופים הם יכנסו אז אבות
העולם שעבדו במסרירות נפש וזיקחו את עצמם.
הם גרמו שכל מי שייוולד מבניהם אחריהם עד
מהם
>> עד עולם יבואו אותם נשמות ויכנסו על דרך
זה גר שנתגייר מכיוון שזה ניצוץ קדוש שנפל
הקליפה אבל הם בכוח המסירות נפש שלהם גרמו
שאותם נשמות יבואו לגופים האלו זה יכל
להיות כביכול על ידי מישהו אחר אבל הקדוש
ברוך הוא בחר באברהם יצחק ויעקב
ונתן להם נשמות שהם יצליחו על ידי עבודתם
שכל אחד מהצאים שלהם איך איך
>> זה שכר על העבודה או שזה פסה מהעבודה
>> זה זה תוכנית אלוקית לגמרי זה תוכנית
שהקדוש ברוך הוא תכנן שהם שהם יעשו את זה
אבל זה לא היה הגיע על מקום ריק זה מכיוון
שהם היו בכזה ביצולקות
>> ירושה זה מהם קדימה קדימה זה ירושה אבל
להם זה ניתן כשכר על עבודתם לאבות העולם
זה ניתן כשכר ומעז שזה נכנס בתוך אבות
העולם
מאז זה עובר בירושה לכל מי שנולד אחריהם
איפה באים
>> לא יציר שנו מקדשים מורישים אז איפה לשבות
הולכות
>> למישהו אחר לא יצו
>> אז מה לא היה יהודי
>> כן אין כזה שאלה אין כזה שאלה אין כזה
שאלה הקדוש ברוך הוא בחר בהם שהם יעבדו
בחר ברוים שלנו דרך האבות
>> דרך האבות
>> דרך אבות
>> דרך האבות
>> איך ירושה נשמתית בוי של הגופים
בזכוך של הגופים
הם קיבלו מתנה את הנשמות האלוקיות להם
>> שלהם בלבד ואחרי שהם קיבלו את זה בהם אז
כל מי שנולד מהם מקבל את זה באופן של מתנה
זה נכנס בDNA שלהם הילדים כבר היה נשמה
>> הילדים שנולדו מאברהם יצחק ויעקב היה נשמה
אלוקית
>> כן השבטים
רק במ
>> במתן במתן תורה זה כבר הך להיות לכלל
ישראל כולו אבל ליצחק ויעקב
ליצחוק ויעקב
יצחוק לא כל יצחקו יצחוק יצחוק ויעקוי
והשבוטים הם קיבלו את אותו dna אלוקי
שבכוח
>> כולם קיבלו
>> מי יצחוק יעקוב שבטים 70 נפש שירדו למצרים
ומהם אחר כך נוצר ישראל הייתה הבחירה בעם
ישראל כעם ועברו תהליך של גיור כולם זה
היה בשעת מתן תורה אבל הנשמות עצמם היו יש
בהלכה הרבה דיון מה היה הגדר של עם ישראל
לפני מתן תורה הלשון שכתוב בספרות ההלכתית
יצאו מכלל יצאו מכלל בני נח ולכלל ישראל
עדיין לא הגיעו הם היו משהו באמצע אבל אז
מתן תורה זה נהיה מתי נכנס לנשמה בברית כן
בברית הנה יודע בג לא עכשיו אברהם אבי כן
כן כן
>> בספרים שלשכח ברה מצודה שבחינת כי כי הרב
היה כולו מה שכל הדמות היו תלות לשם כיוון
שמה שידו אז היה צריך לשב את ידו
>> נכון נכון
>> בחירה צה בגלל העבודה בחירה זה בחירה
הקדוש ברוך הוא בחר בא אברהם אבינו כי הוא
בחר
>> כן כן אבל גם שבוחרים במישהו הוא צריך
להעמיד כלי שהבחירה שבחרו בו תהיה מתאימה
למה שבחרו זאת אומרת אתה בוחר שהכלי הזה
זה יתים. אני צריך שהכלי הזה עכשיו יהיה
יהיה זך שעל ידו יוכל להתגלות העניין. אז
זה שהם עבדו את השם ועמדו בעשרה ניסיונות
בבחירתם
ובכוח זה שהשם נתן לו נשמה גבוהה. על ידי
זה באמת זה יכל לעבור דרכם. מה זה דרכת
הבחירה? זה לא זה לא בגלל שתן להם נשמה.
הבחירה
>> הבחירה שהוא נתן להם נשמות גבוהות לאבות
העולם. זה לא
>> קשור לעבודה לכורה.
>> לא. זה מלמעלה
כוח הנשמות שהיה להם הם עבדו במסירות נפשו
עבדו כן כן
>> אבל אבל אברהם אבינו הקדוש ברוך הוא בחר
באברהם אבינוכ
>> אבל אברהם אבינו היה יחיד שבעצם הוא היה
לו אמונה בשם יתברך לפני שהוא דיבר איתו
לפני שהוא ראה אותו לפני שהוא פגש אותו
>> נכון
>> אז איך איך הוא קודם היה איזה עניין מצד
אברהם איזה יוזמה מצד אברהם לגלות השם
שהוא חקר הוא חקר אחרי זה מתוך החקירה שלו
>> כן
>> מתוך החקירה שלו אז הקדוש אני לא לא מבין
את את התהליך בעצם כי אברהם היה היחיד
שהוא בעצם התחבר לשם יתברך מפני שלפני
שהוא ידע לך מי זה השם יתברך
>> הוא חקר הוא חקר אברהם אבינו חקר שית ש
בחר בו
>> מתי מה איךה
אופנה בכלל שכל אופנה שהנשמה שלו ירדה
בכלל לבחור לבחור במישהו ש לבחור במישהו
שירצה לחקור
>> אז נתנו לו כוח שיחקור מה היה עם כולם למה
כולם בכלל שש שעות גנשמה
>> כן כן כן אבל הוא חכה רק ירדה בעניין של
>> טוב היא ציצה
>> זאת אומרת זה היה התפקיד של אברהם
מלכתחילה בכלל לפני זאת אומרת כל העניין
שבעצם אתה אומר שאין בחירה
>> שבעצם זה הייתה השליחות שלו של הנשמה שלו
מלמעלה לא
>> אמת אבל השליחות הזאתי יש לך בחירה לעשות
אותה או לא לשות הניסו
>> יפה יפה אני נותן לך שליחות אבל השליחות
יש לך בחירה אם תעשה את זה ואיך תעשה
עברת יש לא עברת לא עבר זה ברוך השם
[כחכוח]
>> סוף סוף כל סוף תצטרך לעשות את זה אבל
נותנים לך בחירה
יש לך בחירה האם לעשות את זה ברצון טוב
ושמחה והאם תעשה את זה באיכות גדולה או
שתעשה את זה ככה לצאת ידי חובה
ומתי תעשה את זה? אתה יכול להתחיל לחקור
על הקדוש ברוך הוא בגיל 30 ו-40
>> זה לא רק לאברהם גם לנו אין בחירה הבחירה
שיש לנו זה רק מתי ואיך לעשות את הדברים
לא האם לעשות את הדברים יש ראיתי איזה
עניין של אור החיים הקדוש שהוא אומר לך לך
לארץ אשר הריקה ואז מי נדבק אל הבלוט נדבק
אל הבלוט ומש כל הזמן שרק אחרי שהוא יפרד
מילות ורק הקדוש ברוך הוא לקח ויראה לו את
ארץ ישראל. זאת אומרת שיש מולים ויש
מעכבים בזה שהתחבר אליו מצד הקליפה, מצד
הטומא תחבר אליו לוט עד שלו הוא לא נפרד
מלוט הקדוש ברוך הוא לא יראה לו את ארץ
ישראל
מיד אחרי שהוא נפרד מילו שהוא אמר לו
השמיאלה והבינה ואחרי זה אומר אור החיים
הקדוש רק מאז שהוא נפרד ממנו הקדוש ברוך
הוא מיד רואים את זה באורייתא שלקם דירה
לו את ארץ ישראל זאת אומרת שיש גם מים מצד
עם מי אתה מתחבר ועם מי בן אדם ויש כל
מיני מקטרגים ומונים ומעקבים וכולי כולי
וכולי
>> צריך לעבוד
>> קיצור צריכים לעבוד אי אפשר לשבת בחיבור
ידיים יש
>> הכין כלי שהדברים יצליחו
שווה
רשי ככולה סתחים לא יותר בכבול השמ
>> אז זה אנחנו לומדים
שחוסי
יותר מקבלת פני השכינה אבל אברהם אבינו
גופ
>> מאיפה הוא ידע את זה
>> מאיפה ידע אומר המון ראשון ש הכל הבהות של
אברהם אבינו הידיים שלו הרגליים שלו אברהם
אבינו לא היה מזיז את האצבע מילימטר אם זה
לא היה רוצה לשב הקדוש ברוך הוא בא לבקר
אותו אחרי 100 שנה הקדוש ברוך הוא נמצא
אצלו פתאום הוא מרגיש שהרגליים מסילים
לרוץ מכדול חיסוס הוזית מקבל השכינה המהות
של אב אבינו היה מהות של רוץ נשה
כל האבורים שלו היו מאודשים
וזה קל אבל כי עשינו היינו עושים הייתי
פעם באיזה בית כנסת וברוך השם בשבת היו 20
מתפללים וה התחלנו לעשות קידוש היו מגיעים
לקידוש 60
הרב 20 לתפילה 60 לקידוש אמרתי רואים
בחושה הכנסת הים בהגבלת פני שיש
רואים אמיתי
>> זה עובד עושה קידוש 60 אנשים בתפילה 20
>> זה עובד גם קידוש
>> לא אני לא מכיר לאיש התפללו בחוץ
>> שוב עיקר הידה שלא יודע
>> ליקותי שיחות כתוב שמזה שהוא ראה את
האורחים שהשם מדבר איתו זה שהוא כתוב ויה
הוא ראה אותם אז זה סימן שיש פה רצון
אלוקי כי אחרת לא היה צריך לראות אותם אתה
אתה מדבר השם אם יראו לך אתה השם מדבר
איתך כתוב ויר מה פוש איך אתה יכול לראות
שהשם עשה את האורחים
>> כן אז יכול להיות שיש אורחים אתה לא רואה
אותם
>> זה שהוא ראה את האורחים שמדבר איתו סימן
שזה רוצה
>> הרב אבל זה עניין שתהיקה
שהיה יותר מדי ששארחם
>> וגם בגלל שחוד אורחים שעוד באותך זה עוד
סימת עוד שגדולה
>> כן אבל שאתה
>> כן שאתה מדבר עם הקדוש ברוך הוא אתה הרי
מרוכז איתו אתה לא רואה שום דבר אתה מדבר
כרגע אחרי שהוא ראה אותם אבל תן לעצמך
אברהם מדבר כרגע עם השם בגילוי השכינה אז
הוא כל כולו מדבר עם השם הוא לא רואה שום
דבר אחר זה שבכל אופן מתי שהוא מדבר את
השם הוא ראה שהוא יכול לראות את זה והוא
שם לב הוא לא הסתכל על צדדים זה שמתי שהשם
דיבר איתו פתאום ראה והבחין אז הוא הבין
שצריך לעשות את ש
>> חסידות בחסידות כתוב בעומק יותר שאברהם
אבינו הבין שמה שהוא חווה את הקדוש ברוך
הוא זה נקרא תענוג נברא זה תענוג שלי אבל
אם אני אקח את האורחים זה תענוג בורא אם
אני מחפש את התענוג שלי אז אין לי יותר
חוויה מאשר שהקדוש ברוך הוא מתוועד איתי
מתוועד איתו ומדבר איתו בא לבקר אותו אבל
אומר לעשות מה שהוא רוצה זה תענוג בורא אז
האדם שיש כל הזמן צריך לזכור מה לשים בצד
אתה רוצה תענוג נברא או תענוג בורא? תענוג
נברא. השם בא לבקר אותי אז מה אני מקבל
אורחים? אני כרגע בחוויה האלוקית של גילוי
השכינה, אבל מה הוא יתברך רוצה תספר
לאורחים, תיתן להם לאכול ו תספר להם על
מציאות השם. אז הוא שם את התענוג נברא שלו
בצד והלך לעשות את תענוג בורא.
>> זה בעצם כל העבודה של היהודי לוותר על
תענוג נברא, לעשות בתענוג בורא. תענוג
נברא זה מה אני אקבל מהדברים, מה אני
אענה.
כדי לוותר על תענוג נברא
>> כן פה מדובר תענוג נברא רוחני לא תענוג
נברא שהוא נהנה מדבר גשמי תענוג נברא באמת
אלוקי רוחני של גילוי השכינה באמת בדרגה
של אברהם אבינו לוותר על זה בשביל דבר אחר
זה ניסיון קשה מאוד שמכו זה לא שאדם אומר
הביטרתי על על כסף אוקיי אתה מוותר אתה
מוותר על דבר אמיתי בשביל אז זה דרגה
גבוהה זה הדרגה של אברהם
מדבר על
>> אז מאיפה מאיפה כל אחד מקבל נשמה אלוקית?
אז כמו שכותב בהמשך, מ-10 ספירות דקדושה
שבארבע עולמות אצילות, בריאה, יצירה,
עשייה. ה-10 הספירות הקדושות הזה מתגלה
הכוחות האלוקים ומ-10 הספירות בעולם
האצילות יש 10 ספירות בעולם הבריאה ובעולם
היצירה.
בכל עולם יש 10 ספירות. ואין נשמה שלא
נחצבה שאין לה שורש באחד [כחכוח] מהספירות
או בעולם האצילות
או בעולם הבריאה היצירה או עשייה אבל כל
נשמה אלוקית יש לה שורש בעולם העליון וזה
אבות העולם גרמו שלכל אחד יש נשמה לכל אחד
ואחד כפי מדרגתו כפי מעשיו איזה נשמה יש
לי האם נשמה דבריאה או דיצירה האם נשמה
מחוכמה או נשמה ממלכות זה הקדוש ברוך הוא
נותן נותן לכל אחד לפי המדרגה שלו, לפי
המעשים שלו, לפי המעשים יכול להיות שמשך
החיים פתאום נותנים לאדם תוסף גזונה פתאום
האדם מרגיש פתאום משהו יש לו איזה
התאוררות רוחנית לא רגילה נתנו לו הוסיפו
לו איזה משהו מהנשמה ממקום יותר גבוה כך
הוא אומר אני בדרך כלל לא מתרגש מהדברים
הללו נתנו לו היות והוא עשה מעשים מסוימים
אז הוא כרגע קיבל יותר בפשטות בפשטות
הכוונה לומר ש
יש סוג סוגי נשמות למעלה יש נשמות כאלו
ונשמות נשמות של יושבי אוהל נשמות של בעלי
עסקים מרא עובדים טובים ומרא תורה ויש כמה
מיני מדרגות בנשמות וכל אחד ואחד לפי מה
שהוא צריך להשלים את הכוונה בעולם הזה אז
הקדוש ברוך הוא נותן לו וזה נמשך
מי יזכה להמשיך נשמה יותר גבוהה זה תלוי
גם בהורים ההתנהגות של ההורים ואיך שהם
מקדשים את עצמם אז באמצעות טעות זה הם
יכולים להמשיך נשמה ממקום יותר גבוה אבל
כל נשמה יהיה מי שלא יהיה גם אם זה נשמה
של המי ארצות זה נשמה שיש לה שורש בעולם
אלוקי רוחני אפילו תאמר במלכות של עולם
העשייה הרוחני אבל יש לו הנשמה שלו מהמקום
הזה אז כל יהודי בזכות אבות העולם כל ועל
כל פנים אפילו לקל שבקלים ופשי ישראל נמשך
בזיווגם נפש דנפש דמלכות דעשייה שהיא
מדרגה התחתונה שבקדושת העשייה. אפילו האדם
הכי פחות בעם ישראל
מוליד נשמה אלוקית שתבוא לגוף. הנשמה
הזאתי היא אחת ממדרגות דקדושה. אז נחזור
לשאלה. אמרנו מה אפשר לרשת עניין של אהבה?
מה האהבה עוברת בירושה? אמרנו שאהבה
המסותרת זה ירושה מאבותינו. התשובה היא
שלא יורשים אהבה. אהבות לא מורישים לנו
אהבה. האבות מורישים לנו נשמה אלוקית
ובכוח הנשמה האלוקית אתה יכול לעורר אהבה.
אהבה אי אפשר לרשת. אבא שלך אהב צבע צהוב
אתה תאהב גם צהוב. אבא שלך אהב סוג כזה זה
לא עובר בירושה. אבל מה עובר בירושה?
הנשמה האלוקית זה כן עובר בירושה. ובכוח
זה שאבות העולם גרמו שיעבור בירושה נשמה
אלוקית אז יש בכוח כל אחד מאיתנו
לעורר את העניין. של האהבה המסותרת. אז אם
כן, הבנו שאהבות העולם הם המשיכו את הנשמה
האלוקית לכל אחד מישראל שיתעורר באהבה
שומר
>> אהבה לא קשורה לאהבות.
אהבה יש בתוך זה אבל אתה צריך נשמה שהם
אושו זה משהו שבתוך הנשמה כן כן כן לא
קשור מתקבל למעשים שהוא יעשה במשך החיים
>> כפי המעשים של ההורים
הכוונה מעשים שהוא הולך
>> כפי המעשים של ההורים זה מה שהוא קיבל
בהתחלה ומה שהוא יעשה במשך ימי חייו אז
הוא אפשר יכול לקבל תוסף הוא יקבל נשמה
יותר גבוהה במשך החיים יכול לקבל עיבור
מקום יותר נעלה לאטו לא ככה מבואר שהמעשים
האלו זה כתוב בזוהר בפירוש זוכר ברנש י
לנפש יתיר הוא זוכה לקבל הרעה אלוקית
ממקום יותר גבוה לפי המעשים שלה יש גם
בחירה מלמעלה שהקדוש ברוך הוא אומר הנשמה
הזאתי התפקיד שלה להיות איש עסקים זה
הנשמה שלו יש נשמות שהם צריכים להיות
גיבורים חסידים ואדם לא צריך להגיד אני
צריך נשמה אחרת זה הנשמה שקיבלת זה הכוחות
שלך תפעל פה את הרצון האלוקים א שאתה צריך
לפעול לפי העניין שלך
והנקודה הזאתי נמצאת אצל כל אחד. הרבי
כותב בעגרות קודש לעשרות אנשים שכותבים
שהם לא מאמינים. אז הרבי כותב לו, אין דבר
כזה שודי לא מאמין. בלשון של הרבי, אני
מאמין
שאתה מאמין ששנינו מאמינים.
שאנשים היו כובדים, אין דבר כזה. זה כמו
שאדם יגיד, יש לי ספק אם אני בן אדם. אתה
יכול להגיד אם אני מתנהג ככה מתנהג אחרת
אבל זה שאתה בן אדם אין כזה מציאות היהדות
זה לא השקפה כל הדתות זה השקפה זה השקפה
זה מנהגים היהדות זה לא השקפה ודת היהדות
זה מהות כמו שבן אדם זה לא זה לא דת אדם
הוא אדם והוא לא בלחי אבל להתנהג כבן אדם
זה בחירה חופשית בדתות אחרות כל הדת נקנת
מאידיאולוגיה מהשקפה או מהתנהגות בעם
ישראל הדת לא נקנת לא מהשקפה לא משום דבר
המציאות שלך שאתה יהודי זה בעצם המהות שלך
אתה לא יכול לשנות את זה אין בחירה
החופשית הזאת הבחירה זה רק על ההתנהגות על
העצם של האדם על עצם המהות שלו אין בחירה
אדם לא יכול לבחור אם להיות בן אדם או דג
או ציפור הוא בן אדם להתנהג כבן אדם יש על
זה עניין של בחירה חופשית
ואף על פי כן נקרא עוד כמה שורות מאיפה
הנשמה מאיפה זה מגיע ואף על פי כן אפילו
שמע הכי נמוכה שבה מנפש דנפש מלכות דעשייה
מאחר שהיא מ-10 ספירות קדושות היא כלולה
מכולם גם מחוכמת העשייה כלומר גם נשמה
שהיא באה מספירת המלכות של העולם העשייה
כל הספירות הרי קשורות זו וזה אז בעצם
מאיר אצלה גם ספירת החוכמה כי כל ה-10
ספירות נמצאים אחד ליד השני וכל אחד כלול
מחברו בקליפה בכוחות הקליפה כל כוח הוא
נפרד בקדושה הכל זה באחדות ובהתכללות אז
גם אם יש לו נפש ממלכות של עולם העשייה זה
קשור עם חוכמה של עולם העשייה וחוכמה של
עולם העשייה קשורה עם חוכמה של עולם
היצירה והברי
>> בהתגלות מה פעיל אצלו מלכות העשייה אבל
בעצם הוא קשור עם כל הספירות כולם ויש לו
את כל הספירות כולם מה החלק היותר פעיל
אצלו נפש דעשייה ובתוך הספירת החוכמה של
עולם האצילות מאיר הקדוש ברוך הוא בעצמו
השם בחוכמה יעשה דרץ זאת אומרת אומרת אצל
כל יהודי יהיה מי שיהיה. הנשמה שלו היא
מדרגה קדושה של אחד הספירות העליונות
בעולמות העליונים וזה אין על זה בחירה.
נולדת יהודי זה מקרה אבות זה המהות שלך
שיש לך חלק אלוקה. איזה דרגה קיבלת בנשמה
זה כבר תלוי. וכל דרגה בנשמה קשורה עם
אינסוף. מכיוון שכל הספירות קשורות זה עם
זה עד שהשם בחוכמה יעשה ארץ.
>> לכן כל יהודי יכול לרות לנפש. הכל קשור.
>> כן. כן. והוא זה המהות שלו. מכיוון שזה
המהות שלו. לכן עוד פעם זה צריך להבין את
זה כל הזמן. יהודי זה לא זה לא פילוסופיה,
זה לא השקפה. זה לא שחינכו אותך לחשוב
בצורה מסוימת. אתה מתחנך ככה, תחנך גוי
כמה שאתה רוצה. הוא לא יכול להגיע לזה.
הוא לא יכול להגיע כי אין לו את המהות
הזאתי. אין לו. כמו שנראה בפרק הבא זה
שגויים מוסר נפשו זה הכל מצד אינטרסים.
אין אין מסירות נפש שיכולה להיות בלי שום
אינטרס. כמו שנדבר על זה בהמשך הפרקים
הבאים הנקודה העצמית של היהודי שהיות ויש
לו נשמה 10 קדושות שבתוך זה מלובש חוכמה
דמלכות צילות ששם מאיר אור אינסוף ברוך
הוא ממש כדי כתיב השם בחוכמה יעשה דרס
וכולם בחוכמה עשית סיים אדמור הזקן את
הנקודה הזאתי ונמצא כי אינסוף ברוך הוא
מלובש בבחינת חוכמה שבנפש האדם יהיה מי
שיהיה מישראל היות ומלכות של עולם העשייה
כלולה גם חוכמה דעשייה ובתוך החוכמה מלובש
חוכמה דאצילות ובחוכמה השם בחוכמה יצא דרץ
נמצא שכל יהודי יהיה מי שיהיה בתוכו נמצא
שם השם נמצא בתוכו ובבחינת החוכמה שבא עם
אור יסוף ברוך הוא ומלובש בה מתפשטת בכל
הנפש כולה לאחיותה מבחינת ראשה את בחינת
רגלה כדקטיב החוכמה תחייה בעליה החוכמה
הזאתי ששורה באור אינסוף זה מחיה את האדם
כמו שהנפש מחייה את כל הגוף ככה החוכמה
האלוקית הזאתי שנמצאת אצל כל אחד בסוגריים
הוא אומר פה דבר מופלא
ולפעמים ממשיכים פושי ישראל נשמות גבוהות
מאוד שהיו בעמקי הקליפות כמו שכתוב בספר
הגלגולים בכתבי ארי זל מבואר שאדם בעל
נשמה גבוהה
נעשה רשע גמור חס ושלום הנשמה שלו יורדת
לעמקי הקליפות ושוב הקליפות לא מרשים
לנשמה הזאתי לצאת אם אדם בבחירה חופשית אז
איך רוצים להוציל את הנשמה הזאתי שנפלה
לקליפות אז הקליפות מוכנים שהנשמה הזאת
תרד עוד פעם לעולם אבל רק אצל פושי ישראל
כי הם חושבים שברגע שהנשמה הזאתי שהם כבר
לקחו היא תחזור עוד פעם כאן למישהו שהוא
לא מתנהג כמו שצריך אז היא תישאר ברשותם
אז ככה אפשר להוציא אותם מרשות הקליפה אז
הפוך יכול להיות מאוד שנשמות מאוד גבוהות
שמשום איזה סיבה בבחירה נפלו בקליפה קרה
משהו קרה מקרה אז כרגע להוציא אותם זה
דווקא שהם באים ממקומות אחרים על דרך לשון
חכמינו יזהרו בבני עניים שמהם תיצא תורה
אז בחלק הזה של הגמרא כתוב דווקא מישהו
ענב ומגיע מבית פשוט שמה אתה תראה את
הרצון ואת התשוקה זה אותו על דרך זה אותו
משקל שהקדוש ברוך הוא שם נשמות לפעמים לא
תמיד לפעמים יש נשמות גבוהות שנמצאים שמה
לכאורה זה שהקליפות מסכימות שהנשמות האלו
ירדו כאן לעולם הכל טוב אבל סוף כל סוף
כדי שההורים יוכלו להמשיך נשמה בדרגה
גבוהה מאוד צריך שיהיה גם משהו אצל ההורים
אז איך ההורים יכולים להמשיך כזו נשמה טוב
הקליפות מוכנים אבל לפי מה שאמרנו זה מובן
מכיוון שכל יהודי אפילו עם הארץ וקל
שבקלים
יש בכוחו להמשיך נשמה אלוקית למה כי גם עם
הארץ וקל שבקלים שהוא מנפש דעשייה יש לו
חוכמה של עולם האצילות. אז לכן יכול להיות
שאפילו יהודי הכי פשוט, לא פשוט, פושי
ישראל ממשיכים נשמות הכי גבוהות כי בעצם
הוא יהודי. וראינו במשך הדורות שהיו הרבה
נשמות מאוד גבוהות שההורים היו אנשים
פשוטים ולפעמים רצינו שיש נשמה שמגיעה
ממקום שאתה אומר איך היא הגיע? מאיפה
הגיעה נשמה כזו גבוהה? תראה איפה איפה
איזה בית הוא גדל. ההורים שלו מתנהגים
אחרת לגמרי. הפוך זה מכיוון שהוא
כן יהודי ומכיוון שגם לאבא זה יש נפש
אלוקית אז הוא זוכה להמשיך ולפעמים דווקא
לא מוכנים לתת כזו נשמה גבוהה כדי שתינצל
על כל פנים אהבה המסותרת זה חלק מהמהות של
היהודי מה שודי הוא חלק הלקם ממעל ממש
יהיה מי שיהיה יש בו חוכמ דאצילות אתה
רואה יהודי ברחוב חוכמד אצילות הרבי רייץ
היה מלמד שקראו לו הרשבץ
רבי שמואל בצלו אז הוא אמר שהמלמד אמר לו
פעם תראה מה שקורה אצל יהודי חוכמה דצילות
נמצאת בשק עם בשר וגידים ודם רותח תראה מה
שקורה אצל היהודי הזה חוכמת האצילות נכנסת
לשג עם בשר הרי כל יהודי יש לו בשר לפעמים
האדם ובתוכו נמצא כרגע חוכמד צילת כי הנפש
שלו קשורה עם אלוקות והאלוקות זה וזה מה
שהקדוש לכן כתוב שזה נשמה בגוף
זה החיבור הכי הכי מוזר כי הנשמה היא
חוכמה דאצילות והיא צריכים לזרוק אותה
להיכנס לתוך הגוף כי אין שום חיבור צריך
להכניס את הכוח המפליל לעשות שהקדוש ברוך
הוא דוחס אותה בתוך הגוף ואחר כך אומרים
עכשיו תשי את העבודה אבל הנשמה מצד עצמה
חוכמה דאצילות תכניס לתוך שקים בצר ועזרת
זה מה שהקדוש ברוך הוא רוצה פה מתגלה
העצמות כמו שהקדוש ברוך הוא הוא נושא
הפחים נמנע נמנאות אז הוא שם בתוכ כנו גם
חיבור הפחיד נשמה בגוף יהודי זה נמנע
הנמנאות נשמה שהיא חוכמה דצילת בתוך בשר
וגידים שרוצה לאכול לשתות לההנות ולרוץ
אחרי כל עולם הזה ובתוכו מסתתר אצל יהיה
מי שיהיה מסתתר בפנימי יסחוק מדצילס אז זה
חיבור מיוחד רק הקדוש ברוך הוא עושה כאלו
קונצים אצל בעלי חיים אין כזה חיבור וגם
אצל גויים אין כזה חיבור כי אצל גויים יש
נפש המחיה אין את החוכמה דצילס יש לנו נפש
מ מדרגות של עולמות אחרים לא מדרגה של
חוכמת צילס שמה אתה לא רואה את החיבור
הפחים אצל יהיה יש את החיבור הפחים והנשמה
ירדה אדם צריך להתבונן בזה לנשמה יש
צער מצד אחד להיות בגוף על כורכך חתחי אבל
היא מתנחמת שהיא יודעת שדווקא החיבור הזה
יכול להביא אותה לגילוי עצמות לאינסוף
דווקא החיבור הזה מלאכים למעלה אין חיבור
שני הפכים כל המלאכים למעלה אין אצלם
חיבור הפכים
אנשי שמות והגופים שלהם פחות או יותר
באותו רמה. לא צריכים לקלוע את הנשמה בתוך
הגוף של המלאך כי הגוף שלו זה גם אש ורוח.
גוף של היהודי עם נשמה כל כך גבוהה זה
חיבור נפלא. אז כל אחד יש לו חוכמה
דציליס. אתה הולך ברחוב הנה חוכמה דצילס.
חוכמה דצילס. שלום מלך חוכמה דצילס. זה מה
שאתה כל אחד זה חוכמת האצילות. אור
אינסוף. השם בחוכמה יסוד לגלות את זה.
>> בסדר אבל דבר ראשון צריך לדעת את העובדה.
צריך לדעת את העובדה. אתה אומר יש פה
יהלומים. יהלומים חוק מדלצילס הסיפור
הידוע עם הרבי הרשב שהיה איזה יהודי עשיר
שפעם ראה את הרבי רשב קרב יהודי פשוט הוא
לא יכל לסבול את זה אז אז הוא אמר לרבי
רשם איך אתה מקרב את הבן אדם הזה אני מכיר
אותו מהבן אדם הזה הוא לו קשה עם זה ואז
הרבי רשב שאל אותו מה יש לך בתיק אז הוא
אמר שהוא יש לו עכשיו יהלומים והוא בדרך
עכשיו ליריד למכור יהלומים אז רשב תראה לי
אני רוצה לראות את היהלומים בקיצור הוא
מציג את היהלומים הוא אומר זה יהלום כזה
יהלום קודם מתחיל להסביר לרבי ככה הרבי
מסתברו מה זה יעלו משהו מיוחד אז רבי רשע
אומר לו היהלום הזה זה נראה אבן פשוטה אני
לא רואה בזה שום דבר לא זה ככה אז החסיד
אמר לרבי צריכים [כחכוח] להיות מיוון על
יהלומים למה הרבי כל היום בספרים צריך
להיות מיושב
לא צריך להיות מיווין על נשמה של יהודי
צריך להיות מיוון כמו ש צריך להיות מיווין
זה חוכמת צילס אתה רואה יהודי ברחוב זה
חוכמת דצילס דרך ארץ חוכמה דצילס הולכת נו
יש צדיקים שמאיר אצלהם חוכמה דצילס אז
בכלל אבל כל יהודי בעצם בעצם בעצם מירצם
נשמה אלוקית ובכל וזה אבה המסותרת אני לא
רוצה להיפרד מהשם מה אני מעולם האצילות
אני אפרד מהשם אני הכי קרוב יותר מהמלאכים
בנשמה שלי אז איך אני אפרד מהשם זה אהבה
מסותרת אינני רואה ציניסות