Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
ערב טוב לחברי העיקורים ואהובים נועם השם
עליכם
איך ייתכן
אני שואל חידה איך ייתכן
שיש לאדם חנוקיה
עשויה מזהב כסף א ניכרה מאוד ויש לו גם כן
אה
חנוקיה פשוטה
ובכל זאת מצווה עליו לברך
על החנוכיה הפשוטה.
אני חוזר איך ייתכן
שיהיה לאדם חנוקיה
עשויה מזהב הכסף בורשת אבות ויש לו גם
חנוקיה פשוטה מאוד פשוטה פשוטה מאוד
ומצווה עליו לברך על החנוכי הפשוטה איך
יתרן כדבר הזה
ויש לו מה של
דרכות קדו
>> אתה מדבר מאוד חמוד ואני יכול ללב את מה
שאתה אומר אני הולך להסביר מה שאתה אומר
ויש לומר
יש ילד
שהוא למד מאוד בהתמדה
וקיבל
יש ילד שלמד מאוד בהתמדה
והנה הנהלת מותו
נתנה לו חנוקיה.
כתוב שם, חנוקיה זו עבור ילד המצוין
והמציין מאוד, אוהב את תורת השם.
החנוכיה הזו היא שווה מט מאוד, אבל היא
שווה הרבה מאוד. למה? זו חנוקיה של פרסום
הנס.
עיקר המטרה של חנוות חנוכה זה לפרסם נס.
כשמפרסמים ברבים שיש ילד שלמד בהתמדה
ולא שעה אל כלבלי העולם הזה ולמד בחשק רב
והוא קיבל חנוקיה כאוקר מתמותוירו
זה פרסום הנס הכי גדול המטרה של כל אלה
שאנחנו מפרסמים נס ילד שלא שם לב לשום דבר
רק שוקד תלמודו והוא יודע הוא מצטיין זה
קצת נסרבים
>> הילד הזה מפורסם בכל העיר
הילד הזה מפורסם איך הוא מפורסם בכל העיר
הנהלת התמותו כתבה לילד המצטיין שבתורת
השם חפצו ולא עוסק בשום דבר בכל העיר
מפורסם
אם כן אני אומר שזה פרסום הנס הכי גדול זה
נס ילד שלא לא מתחשב
לכן אף על פי שהחנוקיה הזאת של זהב וכסף
זה של סבא שלו וסבא אבל אין בזה פרסום נס
אבל כאן זה נס איזה נס זה ילד בזמן הזה לא
מתעסק לא באופניים ולא בכל מיני שטויות
שיש פה ולא בכדורים מתעניין רק בדבר אחד
לדעת את תורה שהשם הוא הצליח הוא קיבל פרס
זה פירשו הנס הכי גדול לא ראיתי את הדבר
כתוב באף מקום זה חידוש שלי אבל אני חושב
שיש את הרשות להגיד את
>> זהסך
אתמולך
[‏צחוק]
זהג דברים חמודים אתם אומרים אבל כאן
למעשה המעשה הוא צריכים להדליק נרות חנוכה
בחנוקיה הכי טובה אז אני פה אומר קצת דבר
חידוש שמה אני אומר זה החנוכיה שהיא פשוטה
עשויה מפח מכלום לא אבל היא צועקת מה היא
צועקת פרסום הנס ילד יהודי לא מתעסק מכל
המני השטויות שיש בעולם הזה לא בזה ולא
בזה רק הוא מתעסם בדבר אחד לשקוד על תורת
השם זה נס זה פרסום הנס
>> איזה בדיקים בפנים איך זה
>> הדבר הזה שאני קדמה התפרסם בכל העיר
התפרסם בכל העיר שהוא הילד הכי טוב שיש
זה פרסום הנסג הגדול ביותר שיש שיש בימינו
ילד שעוזב את כל השטויות והוא בתורת השם
יגיע יומיו ולילה זה פרסום הנס מה שאני
כעת אומר לא כתוב באף מקום לא כתוב אבל
אני חושב זה מדת עצמי כן שמה שאני חושב
שזה פרסום הנס הגדול ביותר החנוכיה הזאת
>> מותר לשאול שאלה מותר לילד לא לשחק בהפסקה
תראה אם אצל הכדור
לא
>> אתה שולח לר את הזה [‏צחוק]
>> כן כן תראה תראה תראה ילד
שלומד והוא התפרסם כאדם כילד שבת השם יגיע
יש איזה פרסום גדול
[‏צחוק]
>> יש איזה פרסום גדול
אני זה חידוש שלי שאני אומר לא כתוב
שמישהו
בשורה או כאלו דברים
>> איפה זה כתוב הדבר הזה שאתה אומר
>> ראיתי ספרים
>> אה זה לא פשוט בספרים ראית אני אני גם ספר
גם לי גם לי מותר להגיד אני גם ספר
[‏צחוק]
אני גם ספר אז אני אומר חידוש שלא לא כתוב
באף מקום אבל כתוב כתוב שצריכים להדליק
בין חנוקיה יפה
ואני אומר חנוכה יפה יפה אבל ה זה היופי
זה פירשן הכי גדול שבזמן הזה ילד לא מתעסק
בכל דבר רק הוא מתעסק במה חשקת השם
ובתורתו יגואה קיבל שם כולם יודעים בעיר
זהזה זה פרסום הנס הכי גדול זה לא כתוב
באף מקום אני מחדש אותו אבל כך נראה לניה
דעתי
יש היום עוד שאלות בשאלות שונות.
יש טנק
וחיילים נמצאים שם כל הלילה בטנק.
הם שואלים שאלה האם ידליקו בטנק הטנק
המקום שלהם פה אוכלים פה שותים פה החיילים
האלה שואלים שאלה איפה מדליקים לרות חנוכה
בתוך הטנק או במקום אחר
שאלו אותי
לי היה נראה שבאמת הטנק הוא הבית שלו ככה
היה נראה לי אבל מה אני שאלתי בכל את הרב
רב אלישיב כיוון שכסוף כלסוף שאלה קצת
חדשה ואני אגיד מה רבישיב השיב לי
שאלתי את השאלה הזה קצת שאלה חדשה שאלתי
את הרב אלישי ואגיד לחברי מה הוא אמר
הרבשי השימי שאני לא צודק אני שאלתי אותו
הם אוכלים ושותים וכל הזמן נמצאים בתוך
הטנק האם זה הבית שלהם
השיב לרב אלישב ככה, הטנק אף על פי
שהחיילים אוכלים ושותים ושנים בו, כיוון
שאנו עשוי לשבת ולהנות בו כמו בבית,
אי אפשר לקיים בו מצוות הדלקת נ חנוכה. נ
חנוכה חז"ל תקבו אותו שהבית היהודי ישמח
בדקת לחנוכה.
זה חג של הבית. הבית היו הבית אומר הרב
אלישיב הטנק הוא צורך הזמן אבל הוא לא
עשוי להיות בית זה הוא לא בית הוא כלי
מלחמה הוא לא בית אמר ל הרב אלישיב אי
אפשר להדליק בכלי מלחמה הוא לא בית
זה נקרא בית שננים שם הוא הבעל עם האישה
עם הילדים ושרים לרות חנוכה אמר ל הרב
אלישיב הטנק הוא חשוב מאוד כלי מלח ממה
מאוד חשוב אבל אמר לה הרב אלישיב הוא לא
בית אי אפשר לקמדקת נ חנוכה ככה אמר הרב
אלי
דקה דקה דקה יש פשו שאלות מעניינות מה
עושים מבית הסוהר מה עושים האם מדליקים
שנרות חנוכה כן בבית בבית הסוהר
אני לא יודע מה לשיב על כך
מהכילה
>> מהסוי לגור שמה שבכל אבל זה עשוי
>> ואדם שנסע בטנק לא עשוי לגור שם
>> לא מה זה אדם נמצא בטנק שמעתי שבושבועות
>> גם מונית נמצא במונית שלו הרבה שעות זה גם
במונית לא חייב להיות
>> לא בבית
תראו יקירי יש מושג בתורה דירה בל כורכה
זה בית זה לא בית הכלא אצלו זה בית בל
כורחו
אני חושב שלא
בכללי
>> מי אומר שידליק הוא לא ידליק שלא ידליק מי
אומר שידליק מי אומר אדם שלא בית דקע דקע
אדם שלא בית איפה מדליק אין לו בית אין לו
כלום לא מדליק
אני חושב שמאי שלו אם הוא סבבה בכל
אני חושב שהוא לא יכול להדליקים
>> עוד מעט נראה על ביתכם עוד מעט נראה אבל
כל
זה לא לרצונו זה לא אני חושב שלא מדליק שם
חולים
>> עכשיו נבוא לבית חולים מה הם בית חולים
בית חולים
אם זה מקום שהוא מתרפא וטוב לו שם זה בית
הוא ברצון נמצא שם הוא מתרפא שם זה בית
>> אף אחד לא רוצה להיות
אף אחד לא גם אם זה טוב בדיק
>> במצב שלו הוא רוצה כל מי שחולה רוצה לה
כלי במצב שכת עכשיו הוא נדיר אותו לצוע מה
אתה אומר כמה מה אתה אומר מה אתה אומר שמה
זה סו מנ אותם מצועם יוצאים לעבודה רוצים
לעבוד זה גם צא
>> תגידי תגידי מיש מלמדים אותו מקצוע זה בעל
כוחו
>> אתה מכיר מישהו שלא רוצה גם חולים הוא
מדליק להיות בבית אין לו בריאה דקה תראה
תראה בית חולים זה מקום זה מקום שהוא רוצה
להיות שם זה בית זה עשוי זה עשוי להבריא
את האדם
>> אחרי שהוא חולה עלף אחד לא בבית חול
>> אבל אחרי שהוא חולה זה הבית שלו
>> הבית אחרי
דקה דקה דקה דקה דקה אדם שחולה אוי ואבוי
מיל בבית אוי ואבוי אם הוא יהיה בבית הוא
אסון הוא מסוכן למות המקום הכי טוב בשבילו
זה הבית חולים זה בית טנק אז אומר הרב שמה
זה לא בית הוא לא [‏צחוק]
אני חושב שבית חולים זה הבית כני חושב
שנות לא תלי
>> החולה
שמעת
>> החולה של תדישור
אז האבא שלו האמא שלו יש לו ביתשהו מקום
אבל בית הכלא זה לא בית מה יעשה בשנה הבא
לעזר השם משום ידליק אף פעם הוא לא יכול
להדליק אין לו בבית כל זה לא בלא בית
שהיה אחד שכ
>> מי פסק היה שאלה שאחד סכ סר שולי כסף זה
בעיה שזה אבל יש בכדור יש דור מסו אדם
בחנוכה עם של א של
>> בחנוכה עשוי ועשו אותו ימי ששון ושמחה איך
איך דורך מה מה עשו אותו
חז"ל קדוש ועשו אותו
>> הלל ועוד אף אחד לא יגיד הלל ועוד שצא
בכלא אוי אוי ועד גם עושים עליה
>> סוכה גם עושים שם ספינה
>> שם ספינה כן ספינות יש גם ספנות שנוסעות
על מקומות של לשם לשם
>> הנאה לשם הנאה שם נושאים לשם הנאה אבל מי
שנמצא בכלא [‏צחוק]
>> של רב חיים היה שמה
>> כבר כבר כבר רבי יהודה מה אתה אומר
>> חונית של רב חיים צל היה שמה מיטה חדר
לימוד עם אפשרות לישון זה מכונים טר כזה
אז קרב בית
>> אצל רב חיים אני חושב גם שלא
זה חמוד הוא עשו שם את כל הצרכים רב חיים
צריך את הבית של אבא שלו ושל אשתו רב חיים
אף פעם לא אכל לבד בלי אשתו
הגישו לו אוכל אז הוא שאל בת שבע גם תאכל
אני אוכל אם לא אני לא אוכל רב חיים הגאון
הגדול הזה [‏צחוק]
מעולם לא אכל בלי אשתו זה נקרא בית
אדם עם אשתו ו אוי אוי אוי [‏צחוק]
זה בית הוא היא לא באה לאכול הוא לא אכל
לעולם הוא לא אכל לבד בלי בלי אשתו זה בית
אבל כאן בכלא הכלא שלו בית אני חושב שהוא
לא יכול להדליק ככה אני חושב רבי יהודה מה
רצית לשאול
>> בית כנסת נפלא שם אפשר לבחות בית כנסת
עשוי אס לבכות אבל חנוכה זה לא עשוי לבכות
חנוכה עשוי למשתה לססות ושמחה חנוכה לא
עשוי לבכות
>> מה אתה אומר
בבית הכנסת של הבית סונוג של הבית הכנסת
>> הבית הכנסת הזה קוראים לו בית סוהר למרות
שיש לו שם עוד בחובת בית כנסת
>> לא אבל גם סוהרים מתפללים
>> סורים אני אומר איפה הסוהרים התפללו לתת
את אשתו לשליח שם לא שם זה בית כלאבית
כנסת
>> לא אין שם דין של בית כנסת בתוך בתור בית
סו אין בית כנסת יש שם יש שם רק ביתיסורים
לעבור שם את את הלימודים שרוצים ללמד אותו
בית כנסת של בית זה לא בית זה עשוי למקום
של ירו עוונות
הבית כנסת גם עשוי לשם כך הוא לא יכול שם
לברך אבל אנחנו כ מדברים על באדם שיש לו
בית כנסת א ברוך השם שמתפתח שם
בית כנסת
>> מה אתה אומר יקירי כנסת
>> מה הוא מה הוא אומר
>> שואל שבכל בית כנסת מדליקים אז למה בבית
הכנסת
>> כל בית כנסת זה ששון ושמחה בוא תראה פה שם
מהזצו
יש שמעתשרים פה כל אחד מחל לחברו מה כל
טוב
ורקדים יחד
זהזה זה זה הבית כנסת הוא בית כך זה נוח
לו לאדם פה תראה פה כולם אוהבים אחד את
השני אין הבדל בין העידות כל אחד שם
בשמחתו של חברו זה העם חי פה אבל הבית
מי מדברך על לישון מי מדבר על לישון מי
דבר על לישון לא מדברים על לישון כאן זה
בית כנסת זה מקום של הקדוש ברוך הוא המקום
הכי טוב שבעולם מי דיבר על לישון אבל הבית
של שנמצא בבית הכלא הוא עשוי לונש מנישים
אותו פה הוא לא יכול שם לברך
כן
בואו נעבור לעוד כמה שאלות
איך יכול להיות אדם הדליק נרות חנוכה
למעלה מעשרה ובכל זאת לרובה איך ייתכן
אני אגיד לכם איך ייתכן
למעלה מ20 מה למעלה מ-20 אמרתי למעלה מ-20
אמא ידי חובה אגיד לכם מתי
אדם שיש לו אפשרות להדליק למעלה מעשרה אבל
למשך הזמן אחרי 15 דקות האש מורידה מורידה
והפך כל בתוך בתוך 20 בתוך
>> בתוך ה-20 אני אומר שהוא עשה ידי חובה
למה קודם הדלקה באמת התחלה היא לא הייתה
שווה למשך הזמן הורידו אותה הורידו אותה
זה דומה לאדם שמדליק נר והנר עד שהוא מגיע
למקום לוקח זמן זה שום דבר לא אבל הוא
מגיע לאיזה מקום הבית הזה שקוראים
לו למעלה מ-20 מעמור הוא באמת הדליקה אז
זה כמו אדם מדליק מרחוק ועד שיגיע הוא
באמת בהתחלה שום דבר לא אבל אחר כך הופך
להיות בית אני חושב שיוצא ידי חובה כמו
שאם שחי
>> כמו שם נכון נכון אני חושב אני חושב ש אני
חושב שצי חובה
>> מה הברכה שלו
>> הברכה שלו היא צריך לברך כך לא בהתחלה
תראו יקירי הייתה לי שאלה
מאוד כואבת אבל בכל זאת אני השתדלתי מאוד
להקל בואו תשמעו יקירי זה שאלה הייתה לי
שאלה מאוד כואבת תשמעו יקיריי
יש יהודי שאין לו כסף פרוטה לפורטה אין
לו. איך יכול להיות? יכול להיות פרוטה
לפורטה אין לו. כאן לבית הכנסת שם מישהו
פה ארגז
וכתב שם כל אה
כל בקבוק של שמן עולה 30 ש₪. המחיר היה 50
ש₪ אבל הוא נתן הנחה הנחה.
הוא 30 שק.
הלך בן אדם אחד שלא היה לו כסף
במקום 30 הוא על מחק את הא'ה מזה חמש.
עוד פעם היה כתוב מה היה כתוב פה פה זה
היה כתוב א כמה
>> 30 הוא עשה ספצליסט גנב עם ספצוליסט הוא
כתב 35 הוא כתב
באו אנשים ושילמו בשמחה
אחרי שקנו 10 10 אנשים אז כבר כמה זה 10
אנשים 10 כפול 50 ש₪
>> מה כמה 50 ש₪ שק אזזה זה כבר המחיר של הש
עכשיו הוא נלך וזרק את הכל והשאיר את הזה
כמו שהוא כלומר הוא הדליק את החנוקיה
הוסיף הוסיף חמש ויש 10 אנשים שקנו אז כבר
היה כמה 10 * 5 זה במחיר 50 מחיר של 50
הוא מחק את שלו ודאי זה הוא זה
כולם מבינים מה שאני מדבר
מובן מה שאני מדבר מנחם
הוא מה הוא עשה בקודם הוא הוסיף חמש יש 35
שיהיה ואחרי שכתב 35 הוא חיכה ל10 אנשים
עכשיו יש כבר 50 הוא מחק את הכל והלך
הביתה
היהודי הזה יש לו נקיפת מצפון למה הוא גנב
כסף הוא לא הוא [‏צחוק]
איך הוא גנב הוא גנב הוא כתב 65 ולקח את
זה לעצמו כדי שלא לו חנוכה
הוא שאל אותי יצאת ידי חובה או לא יצאת
ידי חובה שאלתי אותו למה עשית את זה אז
הוא אומר אין לי כסף מה אני יכול לעשות אז
אני גנבתי
ואין אין לי אין לי כסף אין לי מפרסי כסף
אני צריך חנוקיה כל חייב לתת לי אז כתבתי
35 כתבתי
ומי שקנה את זה היה כל אחד שמח למה פה זה
היה כל אחד אומר כל כך בזול במקום 50 35
עד כאן חמש חמש אחת 10 כל בני המשפחה
הייתה פה שמחה מאוד עולה חמת החנן פה אה
35 שק אבל הוא גנב למה הוא גנב הוא כתב ש
אבל הבית כתב רק 30 באמצע תקף אותו
>> היה מותר לו לקנות את כל הבקבוקים ב3 אותם
ב-35
זת
על 10 בבוקים
>> אבל לא הבוקים של בעל הבית הוא אומר הוא
מוכה ב-30
איך מותר לו איך אני לא עושה סחורה בפרתו
של חברו לא אסור לזה לעשות
אז הוא שואל אותי בסוף מה אני אעשה מה
אני ראיתי אנשים אישה שהיה שווה 35 ימות
שמחו הוא ימזול 35
חיה מעל התענוג הוא בא ושאל אותי שאלתי לו
למה עשית את זה הוא אומר אין לי אפשרות עד
אני מה אני אעשה
מה אומרים הצדיק עשה ידי חובה הוא שאל
אותי בסוף פרסום הנסים רואים לא יודעים אם
זה גדול או לא
>> אז הוא עשה פרסום הנס אבל בגזול הוא עשה
אם אני עשה פרסום הנס על זה שאני אגנוב
אניצא לא בסדר הוא גנב הולך על אחרים אבל
>> מה מה
>> בסדר אבל
>> מה מה מה אתה אומר יקיר מה אתה אומר ב
אחרים זה בסדר לא יודע יש פרסו
>> אבל אלוקים יודע
>> מה מה
>> מצווה בעבירה
ודאי ודאי מצב וראה כן כן אבל למעשה כולם
שמחו כולם שמחו אז אז בא ושאל אותי ואחרי
כל הפסוקים תגיד מה מה הייתי יצאתי ידי
חובה או לא מה משבים לו גנב אחד
אני לא ישאבתי לו ככה
חברה היקרים רוצים לשמוע תשמעו תשמעו
אמרתי לו כך תשמע
אדם הזה מסכן גדול
אין אין לו פרנסה אין לו כלום אין לו אני
חושב שאם בא לבית יודה
שהוא קנה ב-35 וכולם שמכו הוא הסלח לו ככה
אני חושב
אין לי מספיק סמכות להגיד מה שאני אומר
אבל נדמה לי שהוא סלח לו ונדמה לי שהקונים
ששלמו שמש גם הם יסלחו לו למה הוא מסכן
אני שואל את חבריי היקרים אפשר לקיים
מצוות בצורה כזו
עוד פעם
האדם הזה גנב איך הוא גנב הוא כתב 35
מ-30
אבל מה הוא עשה את זה כיוון שאין לו אני
חושב שאם היני הייתי מדבר עם בעל הבית
והייתי אומר לו בעל הבית הוא גנב הוא כתב
נדמה לי שבעל הבית היה אומר לו גם ברוך
יהיה אני מסכן אדם כזה
ואם היו שואלים את הלקוחות שלמת 35 במקום
הבל
מסכן אין לו אין לו שכל חל בנו בו כסף
>> דקע דקע דקה דקה אני שואל את חברי היקרים
אני רוצה להגיד שיוצאים ידי חובה למה אם
בלבט היה יודע שכזה מסכן יש בו הוא היה
מוותר לו זה לא בעיה הוא לא הסיגל הבית לא
הור שיגיד שכן
סכום שב קיבל פחות אבל תראה תראה תראה
תראה כבר כבר כבר כבר כבר כבר דקה אח דקה
אבל מה היית אומרים מסתובב בן אדם אביון
אביון בכסף בסבל [‏צחוק]
והכל אביון והוא הלך עשה כזה מחתיכת דבר
אתה מקפיד עליו בדעבד
>> לא מק לא כלום בסדר הוא קיבל לא אכפת לו
בכלל אבל הבית אין לו בעיה
>> אבל אם אני אשאל אותו הבית בוא אלי אני
יודע שאין לא בוא בוא אני רוצה לדבר איתך
התשבתי פה ואמרתי תשמע יש פה קמצן אחד אין
לו מאיפה לקחת פורטה לפורטה אין לו
ואין לו שום דבר והוא עשה ככה אתה צולח לו
אתה מסכים זה מספיק לי אני שואל האם זה
מספיק למצוות חנוכה כן כן כן שמעמ
>> מה מה
>> אפשר להגיד ביחד שהוא קנה מבעשים
>> מי נתן לא רשות למכור את זה
הבית
>> הבית לא הסכים לא מה פתאום הבית הסכים
להיש מה פתאום ללבית בית הוא אדם שרוצה
להרוויח קצת אבל הוא רוצה טובת לציבור
תראה את זה מדובר פה מדובר על על המקום
הזה דיברתי עם בעל הבית הוא אמר לי תראה
אני רוצה שיהיה בזול
אבל מה שאלת לו מה אתה היית עושה במקרה
כזה אז הוא חשב חשב אומר אם אני הייתי
רואה כזה אדם מסכן יכול להיות שהייתי
מסכים לו
כן שהשאלה היא אם אפשר להיות אפשר לקיים
את המצווה
אפשר אפשר להיות
אומר שגזול יוצאים כמ שמסלבן
סתם מפסלב
לאן אותו אולי יהיה לו בעיה עם הברכה אבל
בלי הברוכה עצם המצווה הוא קיים שם לא ש
>> אבל איך זה נהיה שלא כבוד הרב איך זה נהיה
שלא שלו
לו לקחת לו לא ודאי לא ודאי שצריך להיות
שלא אם אדם
נר של [‏צחוק] מישהו אחסדר ודאי שלא איך
איפה זה כתוב מי
מה מה כתוב בנחנקה
רב חיים מה כתוב בנחנקה איפה כתוב המקורות
מה כתוב בהם המצווה
>> מה מה נרשוב
>> נרישו בי כך כתוב נכון
>> אבל אם אדם שאין לו שום דבר הוא ילך ודאי
שהוא יצא ידי חובה
אי אפשר [‏צחוק]
אי אפשר לעבוד את הבורא עם כסף זר לא איש
וביסוי מצוות לכ איש וביתו איש וביתו זה
נקרא אדם עם הבית שלו זה לא הבית שלו שום
דבר לא
אני חושב שלא די חובתו אבל מה אני בכל זאת
חושב חמצת חנוכה היא לפרסום הנס ולעשות
חסד ולאנשים זה לא אכפת כל כך. אני חושב
אם הייתי מדבר על הבית הוא היה מוכל לו.
השאלה הזאתי אם על פי השערות שלי אפשר
לקיים מצוות. זוהי שאלה.
צריכים היום מצווה לקיים צריכים לקיים
אותה בכסף קדוש וטהור אבל לא בכספים כגון
אלה.
לי נראה שם. אבל מה בעל הבית לא מקפיד?
ואם הייתי אומר לו לבית שמסתום זה יהודי
אני מסתוב היה מוכה לו ומסתם גם הוא היה
מוכה לו מי שקנה אני רק לא יודע אם הייתי
אומר הים אוכל לו האם זה מספיק לקיים
מצוות עשה דאורייתא
זה מצוות עשה דאורייתא איך את אמרת רב
חיים איך כתוב אישו
>> נר איש וביתו הוא צריך להיות הנר הבית שלו
אבל לא
אין לו שום דבר אין לו
איך הוא יצא ידי חובה לפי מה שהרב אומר כל
בבן אדם שגונה בדרך כלל אין לו אז בדרך
כלל בא לבית תעש אז אין בכל אין את את
החיוב להשיבה כללית
>> יש אני אגיד לך למה אתה מדבר מאוד יפה אדם
שאין לו אם הוא גר בבני ברק צריך את
הכתובת ויכת לקופת העיר ויתנו כל מה שהוא
צריך
בכל מקום שהוא אם בא אדם ואומר אין לי יש
מוסדות שנותנים אין דבר כזה אין אין מקום
יהודי שאין שם מוסדות שנותנים אין דבר כזה
יהודי אין אין ביהודים דבר כזה
אבל כאן הוא אני חושב שנדמה
לי שהוא לא יכול לצאת ידיך כך נדמה לי אבל
פה במקרה כזה כולם שמחו הרי רק מה הוא
אני לא חושב השם
זה אם
אני בכל מסופק למרות שכתוב נרש ואני מסופק
אם אפשר לקיים מצוות על ידי גניבות לא
נראה לי
אני השם שונא גזל בעולם הקדוש ברוך הוא
שונא גזל שונא שונא את הגזל הוא שונא
הקדוש ברוך הוא שונא את הגזל היה למקרה
הניז היה למקרה איום ונורא
מהמשכדוגמתו לא היה לי במחיי כזו שאלה
כזו שאלה
אספר לכם שאלה שהייתה לי אני
השתוממתי השאלה שהגיעה אליי
היה פה יהודי
שנסע לארצות הברית
והנהיג ישיבה בחוכמה בדעת ובתפונה מגיד
שיעור יוצא מן הכלל היה שם שם שלוש שנים
וחזר הבית ארצה.
בדרך שהוא חזר ארצה אז לא היה לו מקום
להתפלל. אז הוא התפלל בבית כנסת של א ש
שבז תעובה.
הוא מתפלל שם ופתאום אשתו רואה שנפל לו
כדור קטן.
אשתו ראתה את זה.
היא הכימה את זה, את הכדור הקטן והלכה עם
זה לרופא
ואמר לו זה טיפול של בן אדם שסובל
מפילפסיה.
האישה באה אליי מאוד בוכה
ואמרה לי הייתי הכי מאושרת עם בעלי. הכי
מאושרת.
חיים כזה לא חיים. אני רואה שהוא סם
אפילפסיה והוא לא גילה לי. היא שואלת אותי
איך אני כעת אוכל לחיות איתו? הוא רימה
אותי ולא סיפר לי.
אתם יודעים מה שהשבתי לו?
השאבתי לו תשמעי גברת. אם הוא היה יכול
להחזיק ממש שלוש שנים בת אשתו ואף אחד לא
ידע שם מאפילפסיה זה לא אפילפסיה. תזה כל
מיני שמות לא אפילפסיה.
אדם כזה שמסוגל להגיד שיעורים שלוש שנים
ואף אחד לא היה לתונה נגדו שלוש שנים
והגיע כאן לארץ ואם לא היה נופל הדבר הזה
גם היא לא הייתה יודעת אמרתי לאשתו תקריא
לזה כל השמות שבעולם חוץ משם אחד זה לא
אפילפסיה הוא גיבור יותר חזק מכולם הצליח
להגיד שלוש שנים שיעורים אני אמרתי לה
ואמרתי לה והיא קיבלה את דבריי והיא קיבלה
אותם ברוך השם אמרתי אדם הזה לא יכולה
אפילפסיה אני יודע איך שקוראים לומחלה שלו
אם הוא הצליח להגיד שיעורים שלוש שנים ואף
אחד לא
וגם פה אם לא היה פלכ כדור אף אחד לא היה
יודע מזה אמרתי לשתו בעלך הוא גאון גדול
איך קוראים לזה אני לא יודע איך אבל כל
השמות חוץ מאפילסיה
היא קיבלה את דבריי
למה זה אף פס [‏צחוק] אדם שומר שיעורים
שלוש שנים ואף אחד לא תפס
זה אפילפסיה אני לא יודע ש קוראים לה זה
חוץ מד אפילפסיה לא מה הוא גיבור גיבור ש
בגיבורים הוא אילוי שבעילויים
אמרתי לאשתו אדם כזה לא נקרא פלפסיה אמר
כן אני צריך עוד לדעת איך אמרתי לאשתו
ואשתו קיבלה את זה ממני וברוך השם הם חיו
חיים מאושרים הם שארו אדם שמסוגל עם הכל
כוח החומה שלו להגיד שיעורים בשביל להגיד
שיעורים לתלמידים זה הדבר הכי קשה שיש
והצליח להרביץ תורה איך קוראים לזה אני לא
יודע לא אפילפסיה שבחס צועזה אשתו
>> גם הפרוכל של הרב
[‏צחוק]
>> כבוד הרב כל מיני דברים אפשר להגיד חוץ
מדבר אחד אפילפסיה לא
אמרתי לאישה
אם היו היה במי חז"ל והיו שומעים שלוש
אומר שאומרים אני מודיע לך היו מחפשים שם
רק שם אחד לא אפילפסיה לא
>> לאישה אכפת לי איך קוראים לה מחלה או
שאכפת לו שבעלה מסכים ממנו דברים
>> לא זה לא על זה היא לא חסה היא ידעה שהוא
אין לו אין לו אפשרות אחרת שהסתיר אבל הוא
הסתיר בצורה כזו שלוש שנים להגיד שיעורים
לתלמידים הם מוצצים את הנשמה התלמידים
האלה ועמד במבחן אמרתי לא כמו זה אפילו
אני אחפש את השם שלו אבל דבר אחד אני כן
יודע צריכים לחפש שם אני יוד לא יודע איך
איך קוראים ל מה שאני אומר אילוי גדול כ
אני קורא לו אילוי גדול
>> מה מה
>> מזכה את הרבים זה כבר התוצאה אבל אדם הזה
זה עילוי גדול יוצא מן הכלל
אני לא מכיר כזה עילוי
>> נכון
יש שלבים צריך
>> מה אתה אומר כ
>> רב אם צריך זה גם סגולה
>> זה גם סגולה הכל אבל אני אומר צריכים פה
לא יודע איזה שם לתת לו דבר אני כן יודע
אם הוא הצליח את זה לעשות
אם אני קורא לו עילוי גדול אני אפילו אם
אני לא קורא לזה אמנם יש פה איזה מחלה
ואני לא יודע מה היא צליח להגיד שיעור שו
שיעורים אני אמרתי לה לא לאישה הזפילפסיה
היא קיבלה את זה ממני
>> אם בן אדם אדם רגיל שמתקס
>> אדם רגיל ש זה לא קורה אדם רגיל שפלפס זה
לא קורה לא קורה
להסת
>> בוודאי שלא אני אני להסתיר
אותה נגיע
מהשידור
>> אני לא הייתי אומר בשום אופן לא הייתי
אומר אבל הוא הוכיח הקדוש ברוך הוא הוכיח
לו אדם שאמר בהצטיינות
שיעורים לתלמיד דים ישראל אם הוא היה באמת
חופה עמוקה לאלא לאלא
>> לא לא זה לא הולך כאן אצלו לא כיוון שהשם
שלי הוא לא אפילו פסק אילוי גדול זה השם
שאני נותן לו
טוב יקירי אנחנו היום צריכים קצת
להזדרז איך זה ללכת קודם אני רוצה לברך
אתי
שכולם יחד נזכה לראות שלעם ישראל טוב,
שיהיה לעם ישראל טוב, שיהיה טוב לעמו
שלנו, שלא נזדק לו לדברי אה, שהאומות,
שאומות העולם יגידו העם היהודי הוא העם
הנפע. מה שאני רוצה שהקדוש ברוך הוא יעזור
לנו שאומות העולם יגידו זה העם הנבחר
שהקדוש ברוך הוא בחר בו
>> שלומדים תורה ועל די התורה מצליחים שניות
>> שני שמות נבקש בזכות הרבים להתפלל על שני
תינוקות של בית רבן חיים מיכנסת ילד בן
שלוש בטיפול נמר רץ ח בן מלכה ילד בן שלה
וחצי מורדם ומונשם
כן קבלמה ספילת רבים שהקדוש ברוך הוא
יעזור ברפואה שלמה
>> אמן רוצה לבקש את כולנו את כל עם ישראל
שנזכה לראות ישועות שנזכה לראות שלום
שנזכה לראות שטוב לכולם
>> וגם כן שנזכה לראות את את מה את היופי של
תורתנו הקדושה ‏Ah.