Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
פרשס דבור
חודש אוב תישסיו
שבס חזון
אומרים בשם רב שלבוב היה אומר
שחודש
אוב אבא יצא פעם עם בן בדרך דרך ארוכה בין
ההרים ואבא ראה איך שסלע ניתק סלע גדול
ניתק מראש ההר
והוא רואה שעוד רגע האבן הזה נופל על הילד
שלו וזה הורג אותו.
אז האבא קפץ מיד להיות לפני הבן, בין הבן
להבן, שזה יפגע בו ולא בבן,
שזה יפגע בו. הוא מיד הוא מיד ניצב עלעל
על הילד כדי שהאבן יפגע בו ולא בבן.
אומר, ככה ידוע הרי שהקדוש ברוך הוא ישוף
החמוס על היצב ועל הבונם מרוויב לבונוב.
אז זה הפירוש מזל אוב אריה. אריה מרמז
לחסד ורחמן. כך כתוב
כחסד הוא באסטר מזל אוב אריה היה כאן האבא
האבא הגדול כאן איך אומרים מתנות יכול דוד
גם לקנות אבל סתירות יכול רק אבא לתת כאן
היה האבא הגדול האבא רצה להציל את הבן אז
הוא נעמד שובחמוסלצב לבונם כך אומר
הברדיצ'רובקדשסלי
דווי אוב לי ארי במסטורם ארי זה חסד כם
היה גנוז חסד מבחוץ זה דוי אוי רבלי אבל
איי איי במסטורים
במסטורים
אתם יודעים שכתוב בספר הטיול זה אח של
המהרל הוא כותב בספר הטיול שבכל איכו
אין שם אלוקים שמרמז למדס הדין רק שם הבא
היה רחמ מה הפירוש בזה בדיוק באיכו בדיוק
באיכו אין אין שם אלוקים אז הוא כותב
האח של המרל ספר הטי כותב לא ידיע כי
ברוגרם גזכור כו בשטחפט
הכל ברחמן
שכתוב פטרוב שזה נקרא העצם זמן החום היה
בת החודש
הולך ככה טס הרי הולך עם נקודה בפנים
רואיש כופףופף לטויח נכון למעלה מכניסים
למה לרמז כיתוב
גוניס בגבי כן כאן מוכבה בפנים הרבה טוב
בטס הזה טוב וגונס בגביט
כאן שאין לנו כל מוסק שכתוב במדרש ידוע
שבט במדרש בירושלמי שבתישב בנוילד משיח
אומר הסורף אסטרליסק זה הפירוש כרגע באפוי
חיים ברצינוי אין יותר רגע באפוי
מתישבובבוב נכון טישבוב זה היה רגע גב ואז
חיים ברצוינו משיח השם שמו חיים אז אז היה
ברצוינו נוד משיח
וככה הוא מסביר שזה הפירוש יש פוסק פוסוק
באיכו אני הגבר רוני בשיבתברוסוי
הוא אמר יומיו ענובי אני הגבר רוני הרי
משיח נקרא אוני רוכב על החמור אני הגבר
רואוני
את העוני רואב על החמור בשיבתברוס אני
רואה אותו
בתוך התישב כי אז משיח לרמז הכל שרורות
לבני ישראל שעדיין חביבוס הוא גבון
חביבוס הוא גבון
אה שהאהבה האהבה אומר האב טירוב שהשבו
הקושניצמגד אומר את זה אומר שהבוד ישראל
אומר שתמיד קוראים את זה ידוע פרשזסבור
אומר רביס ישראל בפרשה תשעת הימים פרשת
זבורים קוראים תשעת הימים למה אז אומר
השבוע כתוב בפרשה כי השם אלוקיכך
ברחו בכל מעש ידך יודע לכתכבורגלזה
שתבין שבתשעת הימים אבלשם מלכך אמוך ודלך
המדבר הגדול אומר תשעת הימים זה היה
מידבור ציו וצלמוס להורות כשעוברים את
הימים האלו עדיין אלוהית השם
רק כמו שכוני במדבר בארץ לא יויש ושם הולך
לפניהם יומנו אומר ביום הלו לי אשנקרוים
גם כן מתברכי וצמוס תדע השם אלוקיך אמוך
כל אחד עם הבן המצורים שלו שידע ששמה השם
אלוקך אימוך גודל לך תחסמור הגודל הזה
גודל לך תחוסמיד בור הגודל הזה
נשיא בשולם
הוא חלה הוא היה מאוד מאוד חולה
במחלת השחפת זה היה בת ש יג ולכן הוא
השתעל נורא וירק דם ולכה ובשביל הסכנה
הגדולה שלא ידביק אחרים הוא היה חייב
להיות מבודד מבודד היה לו אז בת שנתיים בת
קטנה בת שנתיים והיא רצתה מאוד לתפס לשבת
עליו ולהיות קרובה אליו וכמובן שלגודל
הסכונה הרחיקו אותה מהאבא והיא בכתה מאוד
מאוד אמר אז הנצי בשולם
שהתינוקת הזאתי, בת שנתיים הקטנה הזאתי,
היא בטוחה בגודל דעת, היא בטוחה שאני לא
מקרב אותה בגלל שאני לא אוהב אותה. ככה
היא אבל האמת היא שבדיוק הפוך בגלל שאני
מאוד אוהב אותה, לכן אני מרחיק אותה שהיא
תחיה. ככה ללמד על כל תלו משח על כל תלוי
שחיים שבן אדם בוכה ומתלונן למה הקדוש
ברוך הוא מתרחק ממני? למה הוא מתרחק ממני?
והוא לא מבין שהפוך זה מגוי דלבו. זה מגו
כך כתוב
גודם אומר את זה פרש בוי
שמה בלפר
אז מסמיך את הפסוק אשרום גידסרו
השם באור פניך ילך אומר אני מגודם שהיה
פעם איזה מישהו היה צריך אז זכה להיכנס
לארמון המלך המלך היה צריך אותו לדבר איתו
זכה להיכנס לארמון ובשעה שהמלך ישב ודבר
איתו אז ההוא התחיל להסתכל על הציורים שיש
על הקירות
על המנורות המפוארות שמה במקום להביט בנו
ים זיומלך ולשמוע מה שהמלך מדבר אז הוא
הסתכל על הכירו אותנו המנורות המלך רואה
שהוא לא שומע מה שהוא מדבר לקח את המקל
השרבית שלו והוא יקר לו ככה על הראש יק לו
על הראש אומר הנו מגודים אם ההוא שוט אז
מיד יברח מפחד אחד מכות המלך המלך מכה
אותי הוא בורח אבל אחד שהוא חכם הוא מבין
שהמלך הכה אותך בגלל שהוא רוצה לדבר איתך
מה אתה מסתכל על המנורות כאן על הקירות
אני מדבר אליך אז הוא אומר אשרום יוידסרוע
שרו מלשון רעה כשמגיע איזה רעה קורה דבר
רע הם מבינים שמה שהשם בור פנך עליך הוא
רוצה תכלס המקצל תברח הוא רוצה לדבר איתך
את תתעורר והכל יהיה בסדר
אומר אחד שאין לו שכל הוא בוכה ופור בורח
המלך מכה אותי מהשרבית הולך ובורח אומר
הקדוש ברוך הוא נותן איזה מכה הוא רוצה
פשוט שתתעורר הוא רוצה לדבר איתך הוא מדבר
איתך את תתעורר
תתעורר
כל הענינים זה הרי רק להתעורר כילד דוידי
דוייפקפסחילי
שהיא בן אדם תעורר
אומר כתוב ברבנו יונדוב
שהאכו מסיים כי מוסמסתנו
קצבתנו עד מועד וכידוע שלא מסיימים בדובר
רע, מסיימים רק בדבר טוב, מסיימים רק בדבר
טובה. מה פירוש כזה פסוק? אנחנו באמת
חוזרים לכן עוד הפעם השבינו השם אלוה
ונושוב אבל איך מסיים ככה כמוזמסתנו? אומר
רבנו יוני דוב נוירו
אחד שמועסים בו אחד שהוא מאוז בו לא
מסתכלים עליו כבר לא מסתכלים
אחד שמקים אותו זה סימן שאני רוצה אותך
בחזרה רוצה אותך בחזרה ניתן משל
למשל גם בענייני רפואה ככה הרופא מזהיר את
הפצינט אל תאכל את זה ואל תשתה את זה כי
זה מסוכן כן מסוכן אומר לו כל הזמן תיזהר
אל תאכל את זה אל תשתה את זה אם הרופא
אומר לחולה תשמע אתה בסדר אתה יכול לחול
לשתות מה שאתה רוצה אז החולה מבין שהמצב
רב אמר אם הוא כבר לא צריך להיזהר אז המצב
רב אמר
תמידם אם אם כל זמן שהקדוש ברוך הוא מייסר
את בני ישראל זה סימן שהקדוש ברוך הוא
כביכ אנחנו איתו הוא לא מעש בנו אומר הרב
יוני כ מוס מסתנו אומר בלשנתמיה כי אם
מוסנו
האם מעסת אותנו לא קוצב קוצב תולנו עד מוד
תראה מה הולך כאן כאלו צרות אז זה חייב
להיות שמה במי שקויצב חויזר ומשרצה זה
הלוש של הרבנו מי שקצב חוזר מצרצה ממילא
כמו הדבר הזה הרי לא מעת כי מוזתנו
אך לא קצבת עלינו במילה הכל עשינו זה רק
זה זה זה
מי שקויצב חוזר מצרץ ש נכון שהקדוש ברוך
הוא יחזיר אותנו יחזיר אותנו רק מה הגבן
אדם צריך להתעורר לזה ולהבין את זה איך
אומר הדובנה מגיד שהיה פעם אבא שהבן יוחד
שלו חלה בן יוחד חלה והרופאים המומחים
הזהירו אותו כולם פה אחד אתה יודע במצב
כזה צריכים להיזהר מאוד שהבן שלך לא ישן
אפילו רגע אחד כי סכנה גדולה אם הוא ישן
יכול ליפול עליו תרדמה עולמית רחמנא ליצלן
הוא יכול השם ישמור האבא שמע את זה מיד
הוא לקח את הכרית מתחת לראש כדי שלא ירדם.
אבל הבן התרגל לשכב גם בלי קר. במשך הזמן
הם לוקחים את הכרית, הוא התרגל לזה א כמעט
הוא נרדם בשינה. אז מה האבא לקח? מיד לקח
את המיטה. למה? בגדי שהבן לא ירדם. הוא
שכב על הרצפה
ולא נרדם. אבל הוא התרגל גם על הרצפה.
כמעט הוא נרדם. הוא על הרצפה. כרית כבר
לקחתי ממנו. את המיטה לקחתי ממנו. כמעט
נדם.
אז כבר לא היה ברירה ביד האבא רק מה? רק
להתחיל להכות אותו להקות אותו למה בכדי
שלא ירדה את הכאב של המכות אבל על המכות
הוא גם תרגל והולך להירדים ולכן הם צריכים
מקסגד נאמנו כי כל המטרה לטובס הבן שלו
ישתכר בשינה כדי שלא יסתכן אז אומר אז
אומר המגיד שהקדוש בברך הקדוש ברוך הוא
מייסר את בניו זה פשוט שלא ישקו בשנס אומר
זה לגמרי זה פשוט להתעורר אשר יום
יוידסרוע זה להתעורר ר להתעורר רק התעוררו
לשוב אליו ואם חס וחלילה בן אדם לא מביא
את המהות בתכלס של הייסורים לכן צריכים
להוסיף מכות שונות ומשונות עד שנתעורר
אליו בלב שולם כי כל התכלס זה להתעורר כל
התכלס זה להתעורר אבל אם אנחנו מתעורר אז
מיד יפסקו הייסורים
כל העניין הוא פשוט בשביל להתעורר
כל העניין זה להתעורר
איי איי איי איי איי איך הוא אומר אומר
דוד שולח ידו מנח היום שהיה פעם אחד האבא
נכנס הביתה וכל הילדים יושנים הוא דופק אף
אחד כולם יושנים מה אבא לקח לקח כזה חוט
ברזל חוט ברזל דק הכניס את זה דרך חור של
המנעול ארוך הוא התחיל להקות בזה וזה יקח
אחד הראשים של הילדים על אחד הרקים אז
החוט ברזל התחיל להקות על אחד רשים אז הוא
התחיל לצעוק ולבכות אז כולם התעוררו ופתחו
לו את הדלת אז אומר הכוונה של האבא להקות
את הילד חס וחלילה רצה פשוט שיפתחו לו את
הדלת אז אומר כל די לא יפק פי זחילי הקדוש
ברוך הוא דופק אצלך פי זכילי דויד שולחו
מן החור ומי היום קמתי אני לפתוח לדוידי
הבנתי שהוא לא הוא לא רוצה להכות בי רק
הוא רוצה עד תשעת הימים הימים האלו אתה
מתקרב לקדוש ברוך
מתקרב לקדוש ברוך הוא אבל אבי כל דבר שזה
הקדוש ברוך הוא והוא רוצה את הטוב שלך הוא
מחכה עליך שתת שם
לא כמו שאחד היה ברכב היה לו רכב באחד
הימים אז היה התחיל לאב שמה נורה אדומה
בלוח בלוח שלפניו התחיל לאב שמה נורא
אדומה נדלק ונכבא נדלק ונכבא אז הדבר הזה
טרד את מנוחתו של הנהג אז
והנהג הזה היה חכם לא גדול וטיפש לא קטן
והוא לא הבין בדיוק שזה סימן הזהרה שנעיד
על קלקול הרכב שצריכים לתקן את זה בהקדם
זה הפריע לו רק דבר אחד למה הנורה הזאתי
נדלקת ונכבת אז הוא קרא לחבר שלו שהוא היה
גם חכם בדומה לו והוא הוציא את הנורא
הוציא את הנורא והוא שמח מאוד על המרגוח
שחזר לשכום ברכבו אין כאן נדלק ונרבע לא
עברו כמה ימים והרכב רכב הזה שבוק חיים
לכל חי באמצע יער מסוכן הוא מת על הרכב
הזה ואז הוא התחיל להבין שהאור הנדלק
ונרבע זה לא הוא הבעיה לא האור הנדלק
ונרבע הבעיה רק הוא צריך להבין לשים לב על
הרמז בדבר אותו דבר לדידן להבין על הרמזים
שהקדוש ברוך הוא מרמז לנו להבין את הרמזים
בוא תמד
ולא להמשיך בדרכנו ולנס לנסות לתקן רק את
המרמז במקום להבין ולהשכיל ולתקן את הנרמז
הטעון תיקום באמת בימים האלו בתשעת הימים
בתש היומים איי
א כתוב מהריז'נר כתוב מהמרנויים שה 21 יום
האלו זה מרומז נגד 21 יום של בין המצורים
נגד 21 יום שמראשון או לשמחה סטארת
כך כתוב במרשו גם בפכוירס
צריכים קצת להבין כי בשתיהם יש 22 יום לא
בשתיהם יש 22 יום ולא 21 יום בכל אופן אז
הוא אומר
היום האחרון
גם שלושת השבועות האלו וגם שלושת השבועות
האו בשתיהם
היום האחרון כאן זה תשבו והיום האחרון שמה
זה שמחה סטירה
בשתיהם קוראים התוריסו.
שתיהם קוראים התוריסו. כי זה מכוון כ נגד
שמיני הצרס.
אז הוא אמר שהיום
בימים האלו, בתשעת הימים זה אנחנו נחליט
באיזה ניגון הולכים להגיד תתורס.
באיזה ניגן שאנחנו נתקרב לבילום נבין אשר
יוד השם בפני
נבין ב פניך עליכם רב ישראל נבין שטוב
הקדוש ברוך הוא הזכר שהקדוש ברוך הוא ככה
מביא האוויב וסראלפטרוב
הוא מביא את זה על שבס חזון הוא מבין מביא
כזה לשון על דרך שנשאלתי פעם אחת שאלו
אותו לבאר את המדרש דאיסשום יש מדרש לא
אוי אוי מיד לישראל כיו
שנחרב בס מקדוש כך כתוב במדרש וכבר עומד
על זה המשנה למלך בספרוטור פרש הסדרוכות
האב טרוב
אז הוא כותב טרוב אומנום בשום סיכל ואור
הסלב יש לו מה בזה רוצה להסביר פשוט
האבא של שתי חברים שתי ידידים הכי מובקים
ידידים מאוד מאוד גדולים. מתי האב הכי
גדולה מתבטת שמה? מתי זה? מתי מתעורר
האבסרים ביניהם במלוי תוקפו ואוזו? מתי?
שהם נפרדים
שהם הולכים להיפרד אז ההבי אז היה קרוב
מאורים זה בזה כשנכנס נוחם לאכול וממילא
זה הפירוש שאומר
אומר שבשאז חובס
בני ישראל לגולסמרזה
נפרד כביכול קדשבריך מבונוב ולכן תעורר אז
האבא עזה ועצומה ביניהם
אז האבא עזה ועצומי האבא הזה זה לא עצום
ביניהם ואת זה יש לא שגן מבל כותב
כותב את זה בשיר השירן שאומרים אבאבתנו
השם אלוקינו חם לגדול בסךמלתולנו
אז אומר רב אהבתנו מתי זה היה במיו אובוס
אובס הקדוש ובזמן יציאס מצרים אז היה אב
ורב
אבל כם לא גדול בשעירו מתי זה אומר אחרי
שחטו בעגל
אז חומכם לאדכם לגדו חמלת עלינו הרבה יותר
מהאבה הראשונה הלשון שלו של הרב גבי
ששפטלינו
מבורשנו לוכם בינינו שלא י לנו מכוד
במצב יריד כמו בעל בנפיל יודע שהחם לגדול
בסירו אחי שחטאת ואתה רוצה לחזור לשוב לבד
את אבורבו לא ידוע שהטולדס אמר בשם הבעל
שם טוב הקודש שכל שה בשמיים נאמר לו טעם
איכור ביד המשיח זה למה כי לא מעריכים
באבורב לא מעריכים באבורב
פשטס הפשט לא מעריכים לא מעריכים שמה כל
העבורה בו לנו באיזה באיזה קטע לא מעריכים
בבורנינו בסך ויחב לירשמך איפה איפה לא
מעריכים לא מעריכים בשתי המילים האלו באב
או רבו אתה לא מעריך במילה הזאת אתה לא
מבין איזה אב אובו יש לקדוש ברוך הוא לך
עכשיו בתשעת הימים תבין את האבא אובא שיש
לקדוש ברוך הוא לך זה האבס אב לבן לא
מעריכים לא מעריכים בא' ולא בע לא לא
מעריכים מה זה האבור רעבו היום לא מזכילים
לאובנו לעסקד כמה אהבתונו השם אלוקינו כי
אם היו מעריכים בזה כבר אידם דונם כבר אוי
כבר היינו ובאמת מת בימים האלו עד רבי
הזכרתי לפני כן בניסת שולם שהוא היה אז
בעידון עקסי
באסטורה אז הוא כתב אז מכתב מופיע במכתב
קודש
המכתב שלו הוא כתב אז שאז כשוא חלה הוא
היה אז בעידן אקסה ככה הוא מתחיל את המכתב
כיבואו מים עד נופש זה היה אצלו מצב
הרופאים כבר רימו ידיים ממנו
הוא יצא מהאכל וחי עוד 50 שנה בריאות
אבל אז היה מצב נויר נוררס. אז הוא אמר,
הוא כותב במכתב שאז הוא התבונן שיש שלוש
סוגי האבז של אב לבן. יש האבס של אב לבן,
הבן נמצא על ידו, אוהב אותו,
אוהב אותו. יש לפעמים שהבן גר במרחקים, אז
הגעגוים, געגועים ואבא של אבא לבן זה עוד
יותר אבל יש לפעמים הוא כותב ש שהרופא
צריך לנתח את הבן.
והיו צריכים אחד שיחזיק אותו, שלא יתפרפר,
שלא יעשה כאן והאבא צריך להחזיק אותו.
אומר חותכים כאן בבשר והבן צועק ואבא
מחזיק אותו אז הוא אומר ליבו של האב
מספוצץצץ מרווי ומבחוץ הוא נוהג אחזוריס
אז האב הכי גדולה אז הוא התבונן שזה היה
לו הוא חשב אז שזה הפירוש במדרש שהזכרתי
לו יאוי אוי מועיד לישראל כם שנכבש
זה כאן האב הגדולה
אהב רחמן אומר שהרחמון זה האבא שלו יהיה
למעלה מכל הסוג נוישס וכשהוא הוא צריך
לנוג עם הפרט עם הכלל במידס הדין אז אין
לתאר את ההבת דווקא אז אין לא יוד כ ש כן
שנכב בסדוש
יוא כך לדעת רבו יסא את האבא הגדולה
ולהתבונן הקדוש ברוך הוא איתנו
הוא אומר הבסין אומר בוא תנורו על הפסוק
הזה שהזכרתי לפני כן שאומרים השםנו השם
אלך ונשוב אחד שמנו כקדם אחר כך זה מסיים
כי מוס מסתונו קוצפתנו אדמו וחוזרים אחר
כך השםנו השם אלשוב אומר הבא סיים כך יש
השבינו השם אלךשוב בן אדם חטא התרחק
מבורלום מתחנן אשבנו השם אלך שוב אומר אבא
סין אבל כי מוזמסתונו אם בן אדם מרגיש
שאני כבר מאוס אני כבר שפל אין אני כבר
כלום על זה אתה צריך לצעוק הוא השבנו השם
על זה אתה צריך את התשובה הגדולה הגדולה
על זה שאתה חושב
שאתה מתייאש ואתה חושב שאתה חס וחלילה
מאוס ובעולם הוא אומר
הפעם השנייה הוא צועק
פעם הראשונה התפלל לא מר לא נצח תשכוחנו
תעזבינו לא ילך יומו השבינו על שיחס השם
חס ושלום אז אומר השבינו השם כותב הוא פם
בסיס צועק על בחינס כוז מסתנו רצו לאמ על
בחינס רו שיפלוס בן אדם כל כך שפל עד שלבו
נשבר בר ונמאס חייו מרוב חטאיו כנל עד
בחינתיאוש ועל זה התפלל ואמר שאין נס שבנו
על זה אתה צריך את התשובה הגדולה אתה צריך
הקדוש ברוך הוא עם כל אחד אהבור באהבתנו
בכל מצב אהבור רבו אהבור באבתו וממילא רבא
רק חסקסחסקוס
במט
יש שלוש שהגוי מבלני אומר הוא פייר שמה על
הגמור הגמורה אומרת בדף טס מקדשריש נמאחור
נגד דבורים שבדזורגרסדומ
אז הגמורה אומרת על המקדש הראשון רשומו
אלו שטולו בטח
בקדוש ברוך הוא בטח בקדוש ברוך
ראשו בשחדשפטו
וכה במחיר יו
בכסף ל השם השם בקרבנו לא
אומרת הגמור אבל שמה
חורב
אומר גו כותב ככה בן השלמי
מה מה כאן כתוב עומק החילוק בין ראשונים
לאחרונים הראשונים תלו בתחוננו בקדוש ברוך
הוא אז אומר מעשיהם היו רעים עד מאוד שלוש
הבס החמורס אומר הגוי מבלנה אבל לייבום
אוטווי מועיד שמלסתוכן
על כולו
מלסבי
כולו
אז הוא כותב ככה הגמרא ממשיכה הגמרא אומרת
רישוננים שנסגר לאבונום נסגר לקיצום הרי
אחרי חורב שנה קץ כן אומר מה פה שנסגר
לאבונ האובון היה מבחוץ שולש הברס אבל
בפנים היה בתוכנכן נסגר לקיצם היה קץ
אחרונים שלא נסגר לאבונו אומר אחרונים
אומר הגן עסקו בטו מנסחסוד אבל היה סינוס
חינום והוא הסינוס חינום אומר הגן זה
מחויסר תוכן שכל הקינה והסינה בא ממנו כי
הקינה והסינה זה רק מחויסר בתוך אחד שחי
במונה ובתוכנו אז אין לו לא קינה ולא סינה
וממילא אומר זה הפירוש אחרונה שלא נסגל
לאבונומה העוון זה בפנים זה בא שאין אמונה
זה בפנים משהו רקוב אין אין אמונה ולכן
לידה לא נסגע לקיצום זה הפירוש לא נסגע
לבינו זה לא לא יתגלה אז הוא כותב כזה
לשון באבן שלו בפרק בס אבן של הוא כותב
ככה
עיקר הכהן הוא הביטוכן שבן אדם יפטח בבכל
ומישהו מכוסר בתוכן אין טרוס מסקיים בידו
התו לא תתקיים בידו והוא ממשיך ומי שלי
בוי טוי במדסה בתוכן
בוטח יש לו מנה אז אף על פי שאובר עליוס
חמורוס
הוא יוסר טוב ממי שמחוסר בתוכם שעל ידי זה
בלי כינה וסינה אף על פי שהוסק בתור בגמלס
חסוד וזה היה בבית שעניו
מה לעשה בתוכ על כלום שיהיהודי חי באמונה
בתוכמה אומר מ שמחוץ בתוכ אפילו שיש לך
תורה ויש לך גסודים אבל היות שאין הם אין
מינו והם בתוכנו לכן לכן אתה מקנה ואתה
שונא זה בגלל בן אדם שמאמין בקדוש ברוך
הוא יודע שהכל מהקדוש ברוך הוא מה יש לך
לקנות מה יש לך לשנות את השני אין שני
בכלל הכל הקדוש ברוך הוא עושה הכל הקדוש
ברוך הוא עושה רק הקדוש ברוך הוא ואין מי
שיעשה משהו אחר אמר אז הוא אומר זה היה רק
שמה בבית שני ולכן לא נסגל בו זה עדיין לא
יתגלה לכן לא יסגל בקיצור
כשאנחנו מדברים על כזה דבר התחזק באמונה
בתוכנו כי ידוע כתוב בחז זלסקם
כום בלילו ההוא ועל זה הגמורה אומרת בתינס
ככס
א אומרת הגמורה אומר הקדוש ברוך הוא אתם
בחיסם בחיה של חינם ואני אקבל לכם בחייה
לדורס אבל שמה כתוב ותיסוידו כילום
כילום ועל זה הקדוש ברוך הוא אמר אתם בכי
זה מחיה שלנו אני קובע לכם מחיורס מה זה
קילום ואותו דבר את זה הבט הזה אומר הגן
הקודש רב שלה מקלוגר אומר את זה אותו דבר
השבוע בפסוק בפרשה כתוב
על הדור הזה של המרגלים כתוב מהשם
כולל דבריכם ויקצוב
עם שלה
על הדור מרגלים שנשארו במדבור כתוב גם
באיש השם כולל דבריכם מה זה כולל ואותו
דבר שמה כתוב
יסידו תנס כילו ויקום בלילה ההוא אמר
הקדוש ברוך הוא אתה מכניס למחיה של חינם
אני קובע לכם בחיה לדורס שואל רבי שלמ
קלוגה מה זה קוילו מה הכיל אומר רב של
הקלוגר
בן אדם חולה כל הבית בוכה בוכים בוכים
כשאומרים שהחולה הגיע לשער אמובס צריכים
עניין יציאת נשומה הוא אז כבר לא בוכים אז
מתחיל קולות היסטריה ואותו דבר אחרי
הפטירה בשעת הפטירה קולות כולילס היסטריה
למה זה קולות של יוש כבר הקדוש ברוך הוא
אומר לבן אדם אתה רוצה כואב לך משהו אתה
יכול לבכות אבל מה כל ההיסטריה הזאת יש לך
אבא יש לך אבא אני איתך אני אוהב אותך מה
הקולות הקול של היש ויש מה השם כלל דבריכם
אומר שלמקלוגר זה ויקצנו
את כלום
וככה מדייק רבי של קלוגה מה כתוב שמה כמר
השם מיני כוללך מבכי
בעיניך מדימו מה פשוט מני כולך מבכי
תפסיקי לבכות מה זה מני כולך מבכי
אז אומר אתה יכול לבכות אומר הקדוש ברוך
הוא אבל מניקלך מבכ את הקול של האו שתוציא
אומר שלמ קלוגר מה זה הכפל הלשון מניקולך
מבכניך מדימו אז אומר הקדוש ברוך הוא אומר
מיני כוללך בך אתה יכול לבכות אבל תוציא
את הכל ואז אני מבטיח לך אומר אומר הקדוש
ברוך הוא בניך יודעים אתה לא יהיה לך על
מה לבכות אם אתה תוציא תיר את הכל מדכי
אומר של קלוגה וישמ שםז כל דבריכם על
הקולות על האוש יש לך אבא אבא איתך
במקום שיש אמונה קינוסינוצח
גורני אתה יודע אתה עם האבא
מיניקו לך מבחי
יהיה אחר כך בעיניך מדימו
היה
מספרים
אומרים שהעולם הוא כדור עגול. למה העולם
לא מרובע? למה למה כדור?
כי אין קצוות, אין קצה העולם, אין סוף
עולם.
בן אדם ביידיש אומרים אקבלט בן אדם מגיע
למצב אקבלט הפירוש הוא צער שאי אפשר כבר
אק אין אין קצה עולם תמיד יש לך אבא
אין מצב של סוף העולם גם בצרה הגדולה
ביותר העולם לא נגמר
אבחיים קריזורט נפגש פעם עם הגן משה שמואל
שפירה זכרו לברכה ראש ישיבת באר יעקב
ובתוך הדברים רב חיים קריזת אמר לו איזה
בוט שזה שווה מיליון דולר אמר אמר לו זה
שווה מיליון דולר אחר כך אמר ל שמואל
שפירה אני לא נתת לך כמה תנה בחינם תחזיר
לי בעות
אז הוא החזיר לו ואמר לו תחזיר אתה עכשיו
החזיר עוד הפעם החזיר עוד הפעם עד שרשמל
שפירה נשאר חייו אז אמר רשמל שפירה לרב
חיים תשמע אין לי לשלם לך משלי אני אשלם
לך בדבר בוט יקר שהרבנית אמרה את זה אמר
את זה בשם הרבנית אבל זה בורט באמת יקר
תשמעו טוב
שהיא אמרה שכתוב במדרש מדרש ידוע שזעקה
אחד הזעיק יעקב לאיסוב
כתב במדרש מה היה כשמו איסו דברי אובק
ז צעוקו גדול מורו עד
יעקב הזעיק את עסוף
זקה אחד והמדרש אומר על כן נפרעם ממנו
הקדוש ברוך הוא בשושנבירו ששמה נאמר אצל
מורכיזק זה אוקו גדול לאומור אז אמר
שהרבנית שאלה שהעונש לא דומה לסיבה למה כי
אצל איסוף כתוב זו אוקו גדול ויצק צוק
גדול מורו עד מויד אצל מותך צדק לא כתוב
עד מוד צוק גדול מורו לא כתוב עד מויד אז
הוא אמר בגלל שאצל יהודי אין מציאות שזכה
גדולה מורה עד מועד אין כזה זה דבר עד
מועד אין אגבל אין אין בצרה הכי גדולה
שניתן לעלות על הדת לא מאבד השתונות הרוח
זה לא אד מועיד אתה יודע שזה אבא הוא עם
האבא האבא נמצא הוא עם האבא איסוף שייך
אצלו עד מועד אה יכול להיות זה הפירוש
בתהילים יש פסוק זכוקך יש אל תעזביני עד
מועד אל תעזיני עד מועד אתם מבינים אין
גבלת בזה אומר רב שלמ כללוגל
הבכי זה דבר אחד אבל הקולות איך אומרים
אבא לקח את הבן שלו לטיפול שיניים טפל
לחפש שיניים מהמקולקלות וזה קרוך בכאבים
עזים
כאבים עזים אבל האבא חייב וצא טובת הבן
לוקח אותו לרופא
הרופא טפל בבן והבן יבכה ויצא הבן יבכה
אז תתביש רייטמן האבא לא יקפיד על הבן למה
הוא בכה יקפיד עליו למה הוא בכה לא י
כשכואב צועקים אבל אם הבן אחר כך יבוא
בטרונג בטענות יגיד לאבא אתה רק רוצה
לעשות לי רע רק רע אתה רוצה לעשות לי יבוא
אליו בטענות על זה יצטאר כן אבא למה כי
אין בזה שום שמץ אותו דבר אומר רב שלמ
קלוגר רבי שלמ קלוגר אומר הבכי על זה לא
הקפידו לא הקפידו אבל על הכל זה תבע
הבריאה ככה הקדוש ברוך הוא ברא את העולם
כש כואב
כואב צועקים בוכים אבל העיקר הוא לא שלא
יתראם ולא יקרטגר עלגוס סו הבחיה של חינום
כאן היה שהרגיש שזה אגבל אז כולל דבריכם
על זה ויקצב
יהודי יודע שכמרוני בלילה כתוב בפסוק
בתוכן כהלילה והחושך תתחזק בתקוו רבו
מעכשיו כי מרוויני בלילה
תחזק באמונה בביר עולם
ולהתחזק רבו יסאי בעוד דבר את זה אומר
דו בפרק א' רב זה התפקיד של הימים האלו
הוא מביא הלגרמקו
שבשסחוב
או דין מסחזק זה חז"ל אודין מסחזק
עד שביקש לכלות את הכל לכלס הכל לקעקע
בצוס של ישראל מפני שנסחק מד סדין אתחזק
רצה לקעקע בצל
רק מה היה אז הוא מביא כאן חזר אומר הנו
שאומר הקדוש ברוך הוא לגבריאל הקדוש ברוך
הוא אמר למ גבריאל הם גויים להם חסוד עם
אלו עם אלו הם עושים חסד אחד עם השני אז
ואף אם הם חייבים ניצולו וואו להם שאסת
אומרת הם ניצלו רק בגלל שעושים חסד אלו
מאלו וזה הוא מסביר הרמק זה הפירוש כחופץ
חסד הוא מה הפירוש כחופץ חסד הוא שאפילו
אםסדים מקטרגס לישראל הקדוש ברוך הוא מרחם
אם עושים חסד זה עם זה שאז היה מצב שכמעט
היה רק בזכוס החסד
רק בזכוס החסד בזכוס החסד החסד
משמר רבי ידוע מה זה שאו במי רב תנחומה
שהיה הציר הזשומן
ובאו ואמרו לרב תנחומה שק זה רבנו טיינס
וככה הוא עשה והגיע היום השלישי לתענית מה
פירוש יום השלישי היה שני וחמי בשני אז
השיני
ביום השלישי הזה לתענית עדיין לא ירדו
גשמים אומר המדרש אולר תנחומה ודורה של
בני ישראל מה דרש להם בואני ישמלו רחמים
האלו עלינו והקדוש ברוך הוא מסמל לרחמם
עליכם אז המדרש מביא שמה בריכוס על בן אדם
שנתן כסף לצדוקה
למי שעל פיסדרום לא היה מניק לו אפילו
פרוטה אחת
גרו שונה
נתן לה צדוקה הוא נתן לה צדוקה שמה אז אז
אומר המדרש הגביע רבתנחי פוננו קלפמריבו
כללומם יומה עם זה הבן אדם הזה שאין לה
עליו מזוינס הוא לא חייב לה מזונס והוא
סבל רק ממנה רויסו בצורו ונשמל רחמים נתן
לה כסף שכוסף בכוכן חנון מרחם וא בני ידך
בני אברהם יצחק ויעקב לךז כמה וכמו שתשמע
לאלינו רחמים מיד יורדו גשומם ונסרה באלום
ככה אומר המדש מיד יורד מתי שהודי עושה
טובה לשני מרחם מרחם על השני מגביר חסד על
השני
רבו יסאי זה הסוגיה של הימים האלו ו
שדברים חריפים לא הייתי כל כך אולי אולי
לא הייתי מספר את זה ככה באמצע השנה
אבל הימים האלו שצריכים אין לנו שום מוסק
בגדוילה וענוקי ישראל של הרומם בענוקים של
דורסעברו
הסיפור הזה שאני מספר עכשיו זה כתוב בספר
חוט המשולש מי זה חוט המשולש זה בן של
הכסף סופר ושמה הוא מופיע הטולד של אחסם
סופר והשורה הרב פקבגה
כתוב שמה דבר
כבר הקדמתי שאין לנו שום ארוך בחקר
בגדוילה ואנ כישראל
הוא כותב שמה ככה הגן רב מוישה חרף זצל
הוא היה מורד האסרה בעיר פרשבורג
הוא ניהל את דתו במשך עשרות שנים כשהוא
הזכין לא היה לו לא היה לו בכוח להניג
קהילה קדושה וגדולה כזו ביקשו ממנו אנשי
ראשי הקהילה למנות משנה למלך
שהוא יורא להם את הדרך ילכו בו ורב מושה
הסכים
ומינו את מי את הגן רב כבאג גר בעל משנס
רב קיב זה הסבא של הרב קביגר בעל משנס רב
קיב הסבא של רבי כיבגר שהוא יעמוד לי מנו
הוא נהיה שמה משנה עבר זמן ביקשו ממנו
אנשי אידו ממי מרב קביגר
ביקשו ממנו שידרוש בבית הכנסת הגדול אך רב
העיר לא הסכים לכך המורדסר לא הסכים על
הדרשה הזאת והפצירו רבות ברבי עקיבו
שידרוש עד שיסכים להם
ולאכה שנסתלק מורדסר מושחר זצל זה היה בג
אלול תקח
כשהוא הסתלק מהעולם נעמד הגרבי קיבל
ספידוי כרווי לחוכום בפונ לספידווי שמעו
את הלשון וראי זה כינוירוא
באמצע הספידו הפסיק באמצע הספדו הפסיק
ואמר שהנפטר אינום אני יכול להספידו עוד
וטובע אותו לדין לפני בזן של מלו ובכל זאת
ניסה שנית לדבר דבר אבל הפסיק שנית ולא
הספידויד
וכאשר בא לביתו נחלה רחמנא ליצלן וביום
מותים אולסון שמוס היה שמעמו מתי נפטר
בתסבוב אלול היה 11 יום אחרי ה אחרי המורד
העשרה וקראו אליו עליו כשהספידו אותו קראו
עליו את את הפסוק השבוע או 10 יום ערב
עכשיו בברך 11 יום רק בין החורבן הראשון
סטלקו של המורד אסכר החורבן השני סטלק
בקבג הדברים האלו מזעזים כולב אבל כמה
צריך להיזהר בכובד הבריז אין לנו מושג ברב
קיגה בלור בר משחרף אין לנו מושג בענק רוח
האלו אבל הימים האלו מדתמרו בו כשנזרים
בכבוד השני עד קצה האחרון אין ל הקדמתי
ואני אומר עוד הפעם אין לנו מושג בענקר
רוח האלו אין לה שום מושג בהם אבל לדעת מה
זה להיזהר בקובד
הוא סיפר רב חיים ארמפלצח ברוך שהוא היה
עם הקלוויזנבורגר בשואה במלחמה הוא זוכר
שהליל יום הכיפורים הראשון מיד אחרי
המלחמה הנוראה
אז הוא צעק האוליזם בגרוב איזה ורט נורא
הוא צעק שמה ככה יש פוסק בפרש סעזינו צו
ילות חותשי ותשכח כל מכונניו ויר השם וינו
מכס בנו אז ש ככה צור ילדותך הקדוש ברוך
הוא ילד אותך הוא נתן לך כל טוב מיתי מה
לא נתן לך בריאות
פרנסה הוא קד לך הכל תשי תשכח כל שכחת
לגמרי מהכל שכחת מחול זאת אומרת אתה לא
התנהגת כמו שצריך לא התנהגת כמו שצריך תש
תשכח קל שכחת מהכל מחויללך אותיות מכו לך
אומר הקדוש ברוך הוא מכו לך ויר השם וינוץ
על מה וינוץ
מכעס בונו בן סוף כשמכיסים את הבנים
שלהמכיסים את הבנים על זה וינוץ רחמנס עוד
הפעם צור יהיה לו אותך הקדוש ברוך הוא ילד
אותך נתן לך כל טוב ומיטיב פרנסה
וכבוד מטיב לך תשכח כל שוכחים מכל טובותיו
מאמרים כנגד רצונו מכול לאכו על זה מחו לך
הקדוש ברוך הוא מוכ לך אבל ויר השם וינוץ
על מה מתרבה גודל הכעס
מכס בונוס על זה שמכיסים לבוננו על זה הוא
לא מוכן ככה כתוב מרב של מקלוגו הגן הקודש
כותב שיש פסוק באיכו שיקח השם בציון מד
בשבס מד גבות מה כתוב הלאה ונץ בזם אפוי
מלך וכהן אומר רב שלמה קלוגר שיקח השם בצי
מועד ושבס הקדוש ברוך הוא שיקח והעביר את
חטאם שחטו במועד ושבס שחיללו שבס ויונטר
ויר ואינ זהזזה מהפ פה עלמה מלך וכהן על
מה שעשו למלך וכהן על זה הוא לא מוכר על
זה הוא לא מוכר לדעת הימים האלו זה צועק
איך אמר קלזמור גורזון ברוך שלא לדבר לתוך
השרבול לדבר את זה בברור לא לתוך השרבול
מתחת אף להגיד ברור זה סינס חינום ורק על
זה על זה לא אסור אסור היום לחבש ואסור
לעשות שפונ'ה אה תגיד ברור למה כיסינוס
חינום אז שירד
שירד דסכינון כן שרד הפרופיל אוי אוי אוי
אוי אוי
מה כותב
הקליוק כותב דר בפרש שמוס וירו מלך השם מר
דגבות כתוב שמה ויר מלך השם אילבס איש
מתוךסנה
ומשרבינו ראה ויר והנה השנה בוא ביש והשנה
איננו כל שואל הקליות לא מבין השנה בוער
באש השנה יכול האש בוער בשנה לא השנה בוער
באש
האש בוערת לא השנה שנה האש בוער בשנה למה
כתוב השנה בוער באש וכותב ויירמלךשמלו
בלבס אש מתוך השנה אתה מבין לבת שמתוך
השנה האש בוערת לעצמה גם בלי השנה הלבת
שזה מתוך השנה השנה מבהיר אותה אומר פיר
אומר השנה זה הקוץ שהלשון שלך זה קוץ לשני
קוץ ככה סילון קוץ ממיר בסילון מחיו אחד
לשני והקדוש ברוך הוא יראה לו תראה את האש
אש מרמז לכל כל צורס ישראל למהס אתה יודע
ממה זה בא זה מטוי חסנה כי אתה פוגע בשני
עם הלשון שלך
אומר והסנה בוער בוא איש לא האש בוער את
השנה השנה מה שאתה פוגע בשני זה בוער את
איש הצורס
זה מעביר את איש הצורס אני אקריא קצת
מהלשון שלו הוא כותב ככה כקויצמלולו
הקוצים המשמיעים קל כשהם בוערים באש נכון
קוצים כשזה בוער באש יש קל קול אז כך צרו
אל אפילו בזמן שאיש הצוריס מסלקח סביבו
אפילו בכזה זמן של צורס מכל מקום כל
כמד כותב משמיע כיל כותב הקליק וזווס
שמרל
המחלוק
מלקים על
איש השם לכך נמס איננו כל כתב פיר הקדוש
ברוך הוא יראה ל מש רבנו אתה רואה את
הצרות בשני איננו כל ממשיכים עוד לתקור
אחד את השני
זה הלוש שלו מהפכננו
כף על פי שיש לו ביעקב
מכל מקצות נשאר קיים דיננו כל כך הקצרם צב
ישראל
[מוזיקה]
ממילא רב סי
שאנחנו הימים האלו נתבונן
ונתבונן ונשוב בתשובה שלימה על זה איך
אומר הבצ'ר כותב
בכל פסוק שאומרים את זה בכל שבת אבי עד שר
שולוים מה זה אז הוא אומר אבי אבא מתנהג
ברחמים שר זה משפט מלך במשפט ימדורץ אבי
עד שער אם הקדוש ברוך הוא תנהג כמו אבא או
שר שולוים השולום יכריע כאן השולו הוא
יחליט האם מתנהג כמו אבא או כמו שר אבי
הביע את שר שולים השולים החליטה
זה ורק זה רב יסאי לדעת
המהרל אומר זה ורק זה הסיבה על היום על
הימים האלו מה שאנחנו מטבלים בימים האלו
המרל כותב מה שהגמור אומרת במציאה דף ל
אומר רבי יוחנון לא יכור בו ירושלים אלא
אלו על שהמידו דיניהם על דין תורה ולא לא
עשו לפנים משורס הדין שואל שואל מרל מה
פירוש היה שמה שלוש הברס היה שלוש מה אתה
אומר דין תורה היה שמה שלוש הברוס אמר
פשוש דין תורה אני אקריא את הלשון של המרל
שן קודשו פירוש אומר המהרל
אף אבל גב שאו לא הם חטוים אחרים
לא אויו בו החורב לא היה קורה חור אלא
הקדוש ברוך הוא היה משלם להם עונש אחר לא
חור בזמ חור מירושלים אבל כשהמידו דבריהם
על דין תורו ולא ירוצות צו רק בדין מזה
בום על ידי מידס הדין ששלם
כי בזה שאתה מתנהג רק בדין לא רוצה לפני
מישהו עזדין זה העריר את הדין ועורר את
הדין ובעל פי דין זה כשמתנסן שלט אז הלך
להח להחיב אותם אז אומר ככה כי אם היו
אוסים לפני משורס הדין גם כן היו הקדוש
ברוך הוא נושם פנים בן אדם מתנהג לפני
מישהונה הקדוש ברוך הוא מתנהג איתו גם
לפני משור הסדין
לפי כך אומר אם היו אוזם לפני משור הסדין
הרי הקוסב אום חסד בונה אז הוא ממשיך אומם
חסד יבונה ומדובר זה עצמו יש ללמוד גם כן
כי חוקס החסד הוא חורבן או אוילו זה לא
שמרב החקת החסד זה חורבן העולם כי אילום
חסד בו אז הוא אומר כשאתה מתנהג בחסד כל
מה שהתנהגו בחסד ד אז לא ישיך להחייב את
ירושלים למה על כל חטא יש עונש הם היו
מקבלים עונש אבל ברגע שהם נהגו בדין תר לא
רצו פנים משורס הדין אז הדין התחיל להשתלט
ולכן חור בירושלים
זאת אומרת מה שנמצאנו למדם שהבן אדם בעצמו
יחליט את הנהגה איתו כשהוא מתנהג בדין אז
השם ישמור מי יצק לפניך בדין מי יצדק
לפניך רק שמתנהג לפני מישהו עשה הדין
הנהגה איתו גם לפני מישהו עשה דין
שבן אדם מתנהג ברחמים
ברחמם
מוותר לשני
הנוגד של רחמם זה הכי
מה שמעורר רחתי היה מלחום נרו באושביץ
השואה וידוע רב שלום קזווילה הוא היה מאוד
בעניינים ידוע כאן היה כאן הרי היה פחד
נורא שלא יכנס כאן לארץ ורב שלום כזבילה
ואסיתן הם לקחו ספר תורה ווציאו את זה
לארזיסים על גדור החיים הקודש זה היה זה
לא היה פשוט היו צריכים על זה עודם גודל
רום באנוקים שיעשה כזה דבר להוציא ספת לא
מוציאים ספטר לבסלמן
רוס חוכ של אנשים גד צ עם רוב וכשהוא
כשהוא חזר הוא אמר שכאן הוא שלא יכנס לכאן
כשהוא חזר מאור החיים הקדוש מסיבות
ראת שם הב כסדרו אמר בקיצור היה וגם ידוע
שביום שהוא נפטר רב שלום כזבילו
זה היסוד שבסיסו התקוביו תש
ביום הזה נגמר המלחומ כשהוא נפטר אז נגמר
המלחומ בקיצור אז היה בירושלים ודי קראו
לו רבי ינקב רבי ינקב היה בן אדם
גבוה ורחב
הוא לא ידע חוץ מסידו כו במרכא לא ידע שום
דבר סידר קוב מרח קצת התב ובכל בנוסף לכל
זה הוא היה מנוגע ומצוירו מכף רגל ועד ראש
אשר על כן לא ישו לו להיכנס לשום מקווה
בירושלים לא ישו לו להיכנס כשהיה כאן
המלחומה שהיה מלחומה הנרות הרב שלום
כזבילר אמר אם היו נותנים לרבי ינקף כאן
להיכנס לאיזה מקווה בירושלים
אז המלחומה באירופה היה נראה אחרת לגמרי.
כאילו גזירה. הגזירה היה גזירה אבל זה היה
נראה אחרת לגמרי.
יודע את הימים האלו מה מה מה קורה כאן
כשיש לפנים מישהור הסדין?
אבל זה מזיק יכול זה מפריע לי. מפריע לי
במקווה אבל זה מפריע לי. לא מזיק אבל זה
מפריע. כן. זה מפריע. אם אתה תעשה אפילו
דבר שמפריע לך אז
א
אומר אחסםספר סםסופר אומר הגמרא אומרת יז
רבונרומי כסיב צדק השם בכל דרוחוב וכסיב
חוסד מסוב זה סתירה צדק זה בשורס הדין
חוסיד זה לפנים בשורס הדין מה הולך כאן מה
הגמרא אומרת בתחילו צדיק לבסיף חוסד פשט
הפ פשוט שבהתחלה הקדוש ברוך הוא דן שור
עשה דין וכשלא הולך אז זה חוס לפני משה
דין נומרח סמסופרו סמסופר אומר אומר אני
שהדין הראשון שדנים בן אדם זה על בן אדום
לחברו ושמה אין לפני משורס הדין שמה צדק
רק צדק בשור הסודין עכשיו מסויף אין שמה
אם הקדוש ברוך הוא רואה שבן אודום לחבר או
התנהג לפני פני מיש הדין אז בחוס בכל מה
בן אדם למוק אז הקדוש ברוך הוא מתחסד איתו
על בן אדם למוקרי אולי את הלשון של אחסם
סיפ ואשת אומר אני לא שחסם ספר עכשיו ואשת
אומר אני בתחילת זדי של הקדוש ברוך הוא
יושב בדין אולוב איך עם חברו וריו אייום
מסנהג אם לפני מישורס הדין או לא הציבור
יודע מה זה לפני מישורס הדין כן צריך לפר
לא ובזה המשפט אומר במשפט הזה של בן אדם
לכרו אין הקדוש ברוך הוא מסנג לפני משורס
הדין אלא במשפט צדק ואוז אם על פי משפט
צדק יוצ דינוי שהסנושים שאברים על פשע
ומעבירן על מדו אז אחר כך שהקדוש ברוך הוא
יושב אולס
מה שבנו לבי הוא בחסד לפני משורס הדין זה
הפירוש
בתחילה צדיק השם בכל דרוחוב דיקה שאמין
אודמם לכיר שזה נקראתו מן בדרוכו ואחר כך
חוסת בכל מעסוב זה במעשה המצבנית
חשובה בירושלים
ש
היא הייתה מטופלת כל השנים זה 50 שנה יותר
60 שנה הייתה מטופלת בבעל חולה לו עלינו
שהוא היה צריך איזו רבא על כל צד בשל הוא
נהיה חולם בגיל
גיל 27 משהו כזה אני חולה ומאז ומדובר
בתמד חוכם גודל מועיד
א בודל חיים אני הייתי שמה גם אצלו אצלו
בבית הוא כבר הוא נפטר לפני כמה שנים
אז היא סיפרה שרב מאיה ברנספר היה בא לחזק
אותה גם לחזק אותה
אז הוא שאל אותה אין ילדים שמה הוא שאל
אותה בערב ראששון הוא התקשר אליה פעם שאל
אותה איך הולך באים לעזור שמה גיל אז היא
הנתו בטלפון לא מפסיקים לעלות כאן כל הזמן
מגיעים ומגיעים לעזור לעזור איתו ולעזור
איתה
אז רבי מאבר אמר זה היה בערב השונה מבקש
ממך משהו שאחי שאת מדליקה נרות, כשאת
מדלקה נרות, תספרי את זה לקדוש ברוך הוא.
תספרי את זה לקדוש ברוך הוא. תגידי לו שיש
כאן יהודים יקרים שעומדים לסייע. למה? כי
אין דבר יותר אהוב לאבא מלשמוע דברים
טובים על הבנים שלו כשהם צריכים את זה. כי
מחר זה יום הדין.
אין יותר אהוב לאבא מלשמוע דברים טובים על
הילדים שלו כשהם צריכים את זה. אני מבקש
ממך דבר אחד. ספרי את זה לאבא חרת לא כסת
מה זה אצל הקדוש ברוך הוא שאחד מחזק את
השני משמח את השני
יוא איך אמר האילי גריז'נו וגם אני שמעתי
סנק אז בני ישראל אומר היו פעם שתי אחים
שאחד עלה לגדולה והתאשר והשני נשאר אני
מרוד ויוב היוים והאני מרוד הזה היה צריך
לחתן בנים ואלו הראש אין עם כולל אין לו
שום דבר אז הוא הלך ונסע לארמון של האח
החליט לספר לו על המצוקות שלו אולי אוכלס
אולי יוכוס אולי ירחם
הוא הגיע שמה צלצל באינטקום
רוצה להיכנס לאח
מי אתה כאן לא מכניסים הוא היום עשיר גדול
מי אתה
אז הוא אמר אני אח שלו
אמרו לו אח שלך למטה מי לי יש אח הוא לא
זכר כבר שיש לו אח הוא ראה מיליון אם הוא
לא ראה אח והוא נשט
בקיצור לא יודע מי יש לי אח לא יודע מי
אחר כך הכניסו אותה בקיצור עלה למעלה אומר
לו או אז מה מה נשמע אח יקר העשיר אומר לו
מי אתה
אמר לי אח שלך הוא שאל אותו עוד הפעם מי
אתה מה פירוש מי אתה אוכיח ובסורך אנוכי
הניר שלך העשיר אמר איני יודע מה אתסך
הוא זכר שהוא בן יוחי נראה לי שתיית
בכתובת
אומר האליזן העני הזה יצא בבישספונפחי נפש
עברו כמה ימים האח העשיר הזה אח הוא לא
ידע שיש לו אבל אבא הוא זכר יש לנו אוב
זוקר מנסה לבקר את האבא שלו ואיך שהבן הזה
עשיר נכנס האבא מסתכל עליו ככה בפליה שואל
אותו מי אתה עשיר אמר לו אני לא יחוב ברכו
בחירך אני
לא יודע מה אתה מדבר אין לי בן שני קוראים
לו רובה
אני חושב שאתה היית באדרס אתה היית בכתובת
לא מכיר אותך הבן העשיר הזה התחיל לחשוש
שאולי קרה משהו לאבא מהזקנה
רחמנא ליצלן אולי משהו קרה לשפיע דעתו
והתחיל להתחנן לו אבא אבא יש לך כמה בנים
יש לך אבא י שתי בנים מי בכור הוא בן אני
הבכור.
האבא אמר, אני לא יודע, אני לא מכיר אותך.
עד שבסוף אומר הרי שנאמר לו, כן, תשמע,
אני אבא של שמעון. אם אתה אח שלו, אני אבא
שלך. אם אתה לא אח שלו, אני לא אבא שלך.
יש לי בן קוראים לו שמעון. אם אתה אח שלו,
אני אבא שלך.
הוא מסביר בזה. זה הפירוש וגם אני שמעתי
פש ויו אני גם אני שמעתי סנק אז בני
ישראל. אם אחד שומע הקול של השני אז הקדוש
ברוך הוא אומר אני אשמע גם את הקול שלך אם
אתה לא מכיר את ה
אי הי הימים האלו רבסל התבונן שיש אח
אם זה אח כהוב אם זה אחנחד
וס אם זה אח שצריך טובה אם זה אח שאתה
צריך לשתוק לו לא משנה הוא אח יש כאן עוד
בן אדם
מסופר
הברון רוצלד עשה פעם קידוש רבי
מכבוד השמחה שהייתה במעונו
לקידוש הזה הוזמנו הרבה מבני ישראל ברישוס
גדול ההורי הדור
הציבור נכנס לקידוש היה דבר מעניין
השולחנות ארוכים יש יין וגביעים חוץ מזה
שום דבר מה צריכים קידשק בסוד עוגה משהו
עוגה
אין גורנשט נכנס הברון רוצילד
בעיתו נכנס גאון ישראל
בפחמוז בלחי הזו ש בציבור חיקר עד שנכנס
הברון ומזג את היין ואמר אל כן בירחש
מזים עשוזה קציו ברוך טוב בוא ירא פרי
הגופן ושתה את ואחר כך עשה ברוך בינה
מזונוס ואכל את הגביע הגביע זה היה מזוינס
לא לעסק סקות שלכם צריכים על זה הרבה בויד
לקלילו הסוגס
הגביע הזה היה מזונס
אחר כך הוא כיבד את רב חיים אויזר את גאון
ישראל
שיעשה קידוש אז רב חיים אויזר מזג את
ביין
ורב חמיזר עמד וחשב
מזג את מלא יין וחושב וחושב וחושב
חושב עד שהוא רב חמז גם אמר על כן ברך
השםזה משקד שיוסברים מורנון בוא יראה פרי
הגופן וגם שתה את היין וגם עשה בואיר מנו
מזוז ואכל את את הגביה
שאלו את רב חיים מויזר אחר כך מה חשבת כל
כך הרבה לפניכם אז אמר היה לי כאן שאלה
הלכתית מהשאלה הלכתית כולם יודעים בעלוכה
שאת הפת את החלות צריכים לכסות בשעת קידוש
למה שלא יראה הפת ת בושטוי כי אתה לא עושה
קידוש על הפס על הכלות שלא יראה פס
בושטויז כן בסימן ריע ספטס לכן שלא יראה
פס בויטו לכן צריכים לחצות את הפס
עכשיו ככה במזונויס
יש דיעות ויש דיות ורב הוא יש הרבה מנהגים
על זה יש כאלו שמכסים את העוגה יש כאלו
שלא מכסים את העוגה עוגה יש כאלו ויש כאלו
אז אמר רב חכם אויזר חשבתי לעצמי יש גם לא
לחס את העוגה אבל להחזיק את העוגה ביד
ולעשות קידוש על היין זה אתה פוגע בו.
לכסות או לא לכסות יש נידון. אם כן צריך
לכסות את העוגה, האם זה נקרא בושה בשבילו,
האם זה נקרא בושה בשביל העוגה או לא נקרא
בישה
זה דבר אחד, אבל להחזיק אותו בידיים, אתה
עושה קידוש על היין, אתה נותן לו שתי
סתירות, אתה מבייש אותו. לכן חשבתי אם
מותר לעשות את זה אבל אחר כך החלטתי
שיותר חשוב בוישתה של רוטשיל מבושישתה של
עוגה.
ולכן עשיתי את הקידש. היה מתבייש אני לא
רציתי לעשות קידוש
הגויים של הגן ישראל
זה נקרא גוהן במדעסים את זה גם צריכים
ללמוד יש תיק לחייז שלא מופיע שמה בשוט
כן כולנו מחכים האלו רב יסא לבניין ציון
וראשלום
ויש את הבניין
של של הבן אדם יש איזה ור
של החופץ חיים כותב איני אונפשי מכל בנו
סירי
שבעבורים של הגוף אומר הח זה פסוק באיכו
אומר בגוף יש הרבה יש כעס ויש הרבה הרבה
דברים לא טובים אבל אין או לנפשי מה
שהעיניים עושה זה יותר חמור מכל בני
יסירים יותר חמור מכל האברורים רב סי
גדורים בירא שמיים הימים האלו להשריש את
זה בגדורים גדורים ביראי שמיים כל אחד
ואחד יודע טוב טוב מה הוא צריך איך אומר
אחסם סיפר רב לכם סוי ושעור הזה השבוע
בפרשה רב לכם סוי סעור הזה פנו לכם צפוינו
הר היצרור אין נדמה להר תפסיק להסתובב
מסביב להר תנו לכם צפונו תברח כבר ממנו
תפסיק
לא יודעים שאומרים היה פעם איזה מסיבס מר
ואחד שתה וויסקי יותר על המידה יותר מה
יותר מהמותר
הוא נסע אחר כך עם הרכב הביתה ובפרוש
דרוכם עצר אותו שוטר ובדק אותו יש איזה
מכשיר שאפשר לדעת האם הוא שטוי יש מכשיר
שםבודקים את הנהג והתברר שהוא שטוי הרי
אסור לנהוג לו אסור לו לנהוג במצב כזה לכן
נתון שוטר נתן לו קנס כספי גבוה כפי חוק
המדינה
עבר כמה רגעים והשוטר עוצר אותו עוד הפעם
נותן לו עוד הפעם דוח ועבר עוד כמה דקות
ועוד הפעם מסר לו דוח פעם אחרי פעם שאל
אותו התחיל לצעוק עליו מה אתה החלטתי
לרדוף אותי כאן עד הביתה אתה הולך להקריב
אותי ככה פעם אחרי פעם מקב אותך מה מה
עושה מה דלקת אחי תתפוס אחרים מה מה אתה
מתפרקת עליי
אמר לו השטר תסתלק מהכיכר אני אפת פיק לזה
הוא לא הרגישה שטוי שמסובב את הכיכר כמו
כל הזמן סיבוב אמר תסתלק מהמקום כאן השטר
אמרת במקום אחד כל פעם שאתה הגעת אתה
עדיין נוהג תסתלק מהמקום כאן רב לוחם סוי
בסור הזה מסתובב עם היצרורה ובוכה ובוכה
וצק אמ לכם צפוינו תיקח גמורת תתחיל תברח
ממקום שעשו תעשה גדר ביראת שמיים פנו לו
צפוינו
מסתובב עם היצר הדרך הישור הרבים בלי יודע
תור ככה תיפטר מהיצר ותתרחק ממוקם סכונה
ביצר
תתרחק ממוקם סכונה
תרחק סכונ
אומרים כזשו
כיפור אומרים רשון אומרים כז לפניך בפקדבר
יצר
מליש
אשר לא ישק
אומר ככה הקדוש ברוך הוא אומר זה מספקדוס
יש לך יצרור נכון אבל יש משהו אחר וץמלה
לאיש אתה קנית לך משהו ונפס לך איזה יצרור
חדש הקדוש ברוך הוא אומר זה לא יצרור שלי
זה יצרור שלך תסתדר עם זה מה שיסוד המסך
בלא זה בראש נהיה סתום כי צריך מעליש
מעליש זה המעשים שלך אתה עשית כאן יצרור
חדש זה יצרור שלך איפה הגדר ביראת שמיים
איך הוא אומר בוא ידוע על חיד שחתו לפניך
ביצר אורו שואלים מה זה ביצר אור כל
החטאים זה ביצר אור יצר אור שאתה הבאת אתה
בראת איזה יצר אור חדש
ועל זה לעשות תשובה בימים האלו הבסמקדוש
הבשמקדוש שלך היצרור שלך מה שאתה עשית לא
יודע מי שנכנס לקוץ כרבי ואמר לו בחי יש
לו מחשוב בזורז באמצע התפילה
אמר לו סליחה זה זה בכלל לא זורס אצלך הוא
מאוד אימשך איך עשית היום שלך אתה קם קם
בבוקר מה אתה עושה דבר ראשון מסתכל בעיתון
מה אחר כך כה חייב לשמוע את הניס אולי
תרחש משהו קריטי בישון ליל ואחר כך אתה
מונן לסדר כמה עסקים אחר כך אתה נמד
להתפלל זה מחשב זורס הםשתך
מתכוון להגיד אומר אהב לכם סוז את פנו לכם
צפונו
לדעת זה זה כתוב השבוע בפרשהפלפיופס
אתם אוים בגבול אחיכם בסיר אתם אוברים
בגבול אחר
וירו מכם ונשמע
אתה עובר בכזה מקום תשמר
זה לא פשוט
תשמר
הוא אומר צטבו בגיד שאתה עובר בכזה מקום
לכן נצטבו להתרחק לגמרי מני עזוב עד
שנאסרו לבקש מהם אפילו מים בחינם רק אוכל
תשברו מאיתם בכסף אכלתם וגם מים תכו שסיסם
כל זה אומר ללמד כמה צריך להתרחק מהשייכס
לרע ונשמרת מאוד אתה אומר בכזה מקום
זה בכל 10 זמן מי מדבר על כזה בין הזמנים
אה
שרה אמר מה זה לא אריה צריך לגן החיות יש
הרבה בחורים צים לגן החיות למה הוא רוצה
רוצה להבין מה זה יסגבר כוערי בבוקר יפה
הוא רוצה לדעת לפני אלול מה זה אריה שואג
מלא ירו הוא רוצה לראות אבל האריה הזה זה
מאוד מענגן נהנים מזה מתי רק שהוא סגור עם
סורגריח אחרת ההנאה הזאתי תמיד אותך זה
אתה עוד מעט יקרא אותך לחתיכות את זה
תזכור מזל אויה זה אם זה גדר אם זה עם גדר
ביראת שמיים אם זה עם גדר ביראת שמיים
גדר ביראת שמיים שלא יקרא אותך וזה כשאתם
אוברים בגבול אחריך בניס ותראו את שקוצם
מביא כ אתם יודעתם סר ישבנו בארץ מצרים
סשר עוברנו בקב הגויים אשר עברתם מה כתוב
שמה בתי
את שיקוציהם סגולליהם עץ ואבן כסף וזוב
אשרם ועל זה אומר משה רבינו פנגש בכם
שירשפשנו
הוא שאל פעם רב שנמשדרון זה מתוק הוא שאל
אתם כתוב תראו שקוצאים כשעברתם שמה ראיתם
שקוצאים מה כתוב בהתחלה תראו את שקוציהם
סגליהם שקץ וגלל מה כתוב הלאה עץ ואבן מה
הלאה כסף וזוב אשרים הם לא מבין זה היה
שקט וגלל אחר כך זה נהיה עץ ואבן אחר כך
כסף וזהבמה מה מה הפירוש בזה רב שומ
שודרון הקדים עם סיפור שהיה עם טו אני לא
מאמין שהסיפור הזה היה איתו כי הוא היה
עושה מעצמו עופר ויפר באמצע ראשי אני לא
מאמין שזה היה איתו אבל לא משנה תשמעו את
הסיפור הוא סיפר על עצמו ככה פעם הראשונה
אני נסעת הוא רצה להסביר את הפסוק מה זה
שלוש דרגות כאן שיקוציהם גילוליהם אחר כך
זה נהיה עץ ואבן אחר כך קח כסף וזהב סיפר
בפעם הראשונה שנסע מארץ ישראל לארצות
הברית הוא נסע בספינה שהם ליגה לשם שעברו
על יד עיר ונציה
ונציה אז הכריז הרב החוב בכל מלא התרגשות
שעומדים לעבור בסמוך לוונציה ואפשר להשקיף
מהסיפון אל העיר אז הוא אומר ברגע אחד
נהיה שמה עמולה גדולה מכל הצדדים כולם רצו
לתפוס מקום ותחפו אחד את השני גם פני
זכינו לאנדורו הכל בגלל רוצים לזכות במקום
טוב ליד המעכה אמר רבי שלדרון לא הבנתי מה
ההתרכשות הגדולה מה רצים כאן הסבירו לו
כינציה זה עיר שמורכבת שמה מאיים בלב ים
והבתים בנויים שמה על שפת הים ממש ואחד
שרוצה להגיע מבית לבית מבית לבית צריך
לעבור עם ספינה קטנה רבי שונה מסתכל עליהם
בתימאון כאילו נסתרה דעתם לגמרי בשביל זה
שווה לדחוף ולהידחק בין כל האמון על זה על
זה היה מסתכל עליהם כמו נטרפה דעתם לא
עלינו א הוא סיפר כשחזרתי עם ארצות הברית
לארץ שוב עברה הספינה על דעת נציה וגם הרב
החוי להכריז אותו דבר זכנים הם נערים כולם
רצים לסיפון הוא הסתיק אמר פשונם הסתכלתי
בפעם השנייה עכשיו חשבתי לעצמי אמס הדבר
שלא זה לא שווה לרוץ ולדחוף אבל אני כבר
מבין את ההתרגשות לראות עיר רחובות מנאות
מים אני כבר מבין את ההתרגשות פשוט זה היה
פעם השנייה כשחזרתי לארץ אמר לתקופת הימים
הייתי צריך לחזור עוד הפעם לארצות הברית
לנסוע בפעם השלישית אני בעצמי כבר רצתי עם
המונם אני בעצמי אז זה הוא הסביר בהתחלה
פעם הראשונה זה אצלו שיקוציהם וגילוליהם
מהנורמלים נסתרה דעתם פעם שנייה הוא כבר
הבין אותם נהיה עץ ואבן פעם השלישית אני
רצתי כזה וזה אומר זה הסכונה שאתה עובר
במקום לא טוב טוב זה אומר הבלפלו פרשת
השבוע אתם אוברים בגבול אחיך ונשמרת בגול
אחיך סב צריכים לשמירה להישמר
אני מבין ש מקווה שהציבור לבד יבין את
הנמשל לא צריך להסביר כל כך טוב את הנמשל
אתה עובר שמה כי זה ככה טבע הבן אדם מתקרר
פעם הראשונה חס ושלום פאיר פעם השני הוא
הבין אותו ופעם השלישית הוא מתקרר רחמנא
לצלם אבל כאילו דברים החזון איש פסק
שקריאו את זהור כבר יעבור אבל כאילו דברים
הוא אמר את זה
מתרגל מתרגל שמה
במקומות נושאים נושאים שיהיה לבריאות
ולנחת ולשמחו אבל יזהר איפה אתה נוסע עם
מי אתה נוסע
מאיפה אתה נוסע למי אתה נוסע תבדוק
הגמרא אומרת כד כי אחי נרשו
יוא
אומר רב לכם סוי בסור הזה פנו לכם צופנו
שהעיקר זה היצרור הגמורה קוראת לו יש שבע
שמות כן אחד השמות שלו מה זה צפויני מה
הפירוש היצרור הזה שמתחבה אוי הוא הוא הכי
גרוע הוא מראה לבן אדם הוא ידיד שלו כל
מטרתו לגרום לו אושר והנאה ומרמה אותו
לומר על רע שהוא טוב על טוב שהוא רע אומר
רב לכם סוי בסור הזה קשה לך מלחמה עם
היצרור הנדמי קהר תנו לכם צופינו תראה טוב
מה הוא מה הוא מצפין שמה איזה חורבן הוא
מצפין לך שהוא לא מראה לך הוא נראה לך הר
צריך להילחם איתו צפויני תדע לך הוא
מחביבא לך דברים רעים תסנע אותו
בי השם סינו
כי הבעיה היא כשהוא מתחפש לאח זה אומר
הבלו הבעיה שלי זה אתם עוברים בגבול
אחריכם בני עשר זה הבעיה וסצפוני עליכם רב
לכם סוי וסור הזה תנו לכם צופונו
שהוא מחביא את עצמו מראה לבן אדם שהוא
ידיד שלו כל המטרה שהוא רק לגרום לו אושר
והנאה אז הוא אומר לכם סוי וסור הזה זה
רפני מנחם סיפר על זה אמר משל על זה שהיה
איזה עכבר עכבר תינוק תינוק שהגדיל לגדול
קצת התחיל לגדול קצת התחיל ללכת הפסיעות
הראשונות
רצה לטייל קצת האמא אמרה לו שאתה יכול
לטייל אבל תשמעו נפשך מהשונא הגדול שיש
שיש לנו שרוצה לבלוע אותנו חיים חיים ש
יצא לדעק וכף הוא חזר בבעלה מספר לא אמא
בסערת רוחו ראיתי כי איזה בריה משונה איך
תפס אותי פחד נורא שאלה אותו האמא איך הוא
נראה הבריה הזאתי ענה התינוק הוא בלחי
עליך על שתיים אמרה לה אמא הבלחי הזה זה
אדם אין לך מה לפחד כל כך אפילו שהוא לא
אוהב אותנו כל כך אבל הוא גם לא שונא
אותנו יתר על המידה
אין לך אין לו זמן לרדוף אחנו עסוק בדברים
שלו הבן אדם הזה הוא חזר עלה ללך החבר
העכבר הקטנצ'יק הלך עלה לטייל וככה שמסיר
ברשנו הגיע עוד הפעם תיאר לעצמו תאר לאמא
שלו איזה דמות של תבניס דמוס איזה בלחי
אחר
מלחי שהולך על ארבע אמרה לו האמא לא זה
הרג מלך החיות זה צריכים להיזהר ממנו אבל
מה יעניו לא נתונים דווקא לעכברים הוא ככה
חזר הדבר גם עם נמר ועם זה ועם שאר מיני
חיות טובות שהעכבר חזר והוא נבהל ואמא
הגיע אותו הוא לא בסדר עבר זמן והעכבר
הקטן חוזר ומספר לאמא בשמחה גדולה פגשתי
ידיד וריח חבר טוב שרוצה לשחק איתי שאלה
אותו אמא מי הידיד הגדול אז הוא תיאר לפני
לפניה הוא רואה איזה חיה נמוכה שיש לה על
צברה אותה על צברה פרווה
כזה וכולו היה כובד האמא נחדה ואמרה לו
אוכל דדור זה החתו דול ממנו תיזהר כבורח
מן האש הוא לא ידיד הוא סווינה
הוא סווינה הוא סווינה הגדול של העכברים
אמר על זה על זה אומר הפסוק אמרפני מנחם
עדכי ישויח ונופל בצומיל כהן זה פסוק
בתהילים תקה שך היצרור נראה כנתכה הולך
ישח הולך נמוך חתול החתול הזה אבל נופל
בעצומביל כהן רבים רבן נופלו שמה בנחולות
על זה לדעת רב סי אוי אוי אוי
על זה לדעת ממנו להיזהר אוי להיזהר
הזהירות
ובאמת הזהירות
זה על הגדורים בעיר השמיים בימים האלו
נוירנוס
גדורים בעיר השמיים
אומר הבן איש חי אומר
ש
כתב את זה בדראש זה פרש לוזחו כתוב הפוסק
הכל כל יעקב ודסוב מה הגמרא אומרת בשור
שיעקב מרחם בכולי נחלש מנשמי הכל אז ידי
איסוף שלטוס
אומר אני לא יודע מה פירוש הידיים שואל
בזמן שהכל כל יעקב אין הידיים ידי עסו אין
הכל כל יעקב ידיים ידי עסף אין לו ידיים
הברכה שלו היא על חר בחיך לא על ידיים על
החרב מה וגם אותו דבר אומרים מפני היות
‏Jaz
he
בשבזל
אומר המדרש בשמסיס
השחילו כלסמרססים
ומסיירים כל האילנות התחילו לראות ולפחד
למה כי עכשיו נראה עברה ברזל שממנו עשוי
הגרזן שהוא משחיט וגודע את העצים
אמר להם הברזל ככה אומר המדרש מה לכם
הרססים מה אתם מפחדים
עץ מכם אלכנס בי ואין אחד מכם נזוק הברזל
לבד לא יכול לחתוך הוא צריך ידית עץ מכם
לא יכנס בי ואין אחד מכם ניזוק אם אף אחד
לא יתן לי ידית אז אני לא יכול לחתו
צריכים ידית
הוא אומר בן איש חי נובו נוירו
בזמן שהכיל כולל יעקב איסוף התברך על חר
בכותי חרב אבל החרב לא יכול לעשות שום דבר
כשאין הכול כולל יעקוב כשאתה מוריד פרופיל
אז הידיים זה עושה ידיים לחרב הידיים ידי
איסור זה מפני היות שנשתך במגשך היד שלך
שאתה התקררת בירא השמיים כ פרצת גד ביראת
שמיים זה עשה את הידיים ידי עשו
מ שושג יהודי גד דר ביראת שמיים
יד
פיצרור לא יכול אני מדבר לא רק ניות שנשלח
מך ביסמ הפרוטי של בן אדם היצרור לא יכול
להחריב את הביס המגש הפרוטי של אחד רק אם
הוא נותן לו יד רק אם הוא נותן לו את
הידית מה הידית שאתה נותן לו כשאתה פורץ
חומו ביר השמיים בגדר ביראת שמיים
כמו שלא יכל להחריב את הבמקדש אומר הבן
איש חי רק עם הידית והידית נותן בני יעקב
כשאין הכל יעקב אז הידיים עסף זה היד אותו
דבר את המקדש הפרוטי שלך הוא לא יכול
להחריב רק שאתה פורץ חובר בירא השמיים
טיטוס רשי נכנס לבסמקדוש חיללו בבזו נוירו
עד שהוא קרב לפרכס שמבדיל לו בין הקודש
ובין קודש הקדושים מה הגמרא אומרת בגיטב
ונותלסיף וגידרספרסט
לקח את הפרכס מנג גרגסני זה סל גדול והביא
כל כלים שבמקדש הניחם בהם והשיבו בספינו
ללך להשתבח באירוי אז מה היה מה היה הדבר
הראשון מה שעשה הוא הפגיעה במחיצס בפרויכס
המבדילו בגדר ומזה נהיה חוב מסמקדוש איך
להתקלו
גדורים בעיר השמיים רבו יסאי אומר היבונים
נכנסו הגמרא אומרת צ'יק צו בני מזבח מה לא
עשו
גזרו לעקור את הדעת אנחנו יודעים שיר רחד
יבנים נגבצו אליי מה ופורצו חומס מגדול זה
הכל פורצו חוץ השם ישמור
ז בימים האלו ימים האלו בפרט שעסוקים
בבנין צים בירושלים על הדעת העיניים
והשפתיים
העיניים והשפתיים
כן ה
איך הוא אמר על השפתיים האם רנום השבוע
בפרשה איך חוס לבדי מה כתוב זה לבדי?
תורככם צכם ורבכם אמר הקדוש ברוך הוא אומר
איכו לבד עם האיכו נסתדר לבד תורככם
ומשעכם שיהיה על ריבכם על ריבכם
על המריבות אתם תשליטו שם הסדו
יצבד איכו אני אסתדר לבד תורככם
ומעשאכם ורבכם התיכה שלכם והמעשה שלכם
שיהיה במריבות שמה לעשות סדר הימים האלו
הזמן מבקש תפקידו אומר החידוש ירים את
הלשון תשמעו לשון של החרש ליגע עצמו יש
ליגע עצמו ביום הלולו להיפוטר מסין
השכינות ואיינו מה שאינו רוב בשל אחרים
ואפילו מי שאין מי שאין לו עין תובע על כל
אחות זהו סינס חילון
שאין עין טובה רבנו שלנו
לדעת הימים האלו הזמן מבקש תפקידו הזמן
מבקש תפקידו איך אמר רבי סער פרשת השבוע
אחינו מהסבנו אתם זוכרים את הטעמים אחינו
יש תליש קטנו אם שיש לו בבנו זה קדמה ואז
לו אז אומר אחינו באחווה תיזהר מטלישה
קטנה למה כי זה קדמה ואז לו זה ילך הלאה
והלאה אם אתה לא תסגור את זה ביד תיזהר
מטלישה קטנה בימים האלו
שרבים בא בסכינם תיזהר אתם יודעים מה זה
טלישה קטנה ניקר הקטן בחנו
תיזהר כי זה ילך קדמה ואז להתקדם לכל
הרוחות רחמנא ליצלן
איך הוא אומר זה הפירוש מסבירים שזה
הפירוש שינת חינם מה זה שינת חינם זה הרי
לא בחינם זה היה משהו הוא דיבר עליי הוא
הזיק לי רק מה אשבוערת עם פיסת עץ קטנה זה
תכבה תוך רגעים ספורים הגפרור זה נכבא מיד
נרבע מיד אבל אם יוסיפו לו העצים אז זה
איבר שעה
ואם מוסיפים שמן ועוד חפצים הבוערים האש
תבואר כמה ימים וככה הלאה כפי רוב השמן
שיוסיפו למדורה כך תוסיף האש ליבור אומר
אותו דבר איש המחלוקס אם הוא פגע בך אם
אתה לא תוסיף לענות לו תשקע אש מעצמה
ותכבה אבל אם זה יענה וזה יצעק ויגרור
אחרים אז אי אפשר לדעת עוד כמה ימים ושנים
תמשך המחלוקס אז שפת השמן הגערות והצעקות
זה בחינם זה כבר בחינם כי זה יכל להישק
כן, אתה צודק הוא הזיק
דיברת עליו צעקת בסדר גנדיק זהו זה לא
מסיפים כאן מתחילים מוסיפים עוד עץ עוד אש
ועוד שמן זה כבר בחינם
נכון אתה אומר הוא הזיק לך הוא דיבר עליך
בסדר אבל האש בוערת בעץ קטנה זה תכבה תוך
כמה דקות אם תוסיף לה עצים זה יברר שעה אם
תוסיף שמן עוד חפצים בהרים כמה ימים תמיד
כפי רוב השמן שיוסיפו מדונורה ככה תוסיף
לבאור
אותו דבר ישמחלוק זה אם אתה לא תוסיף אני
את הלוגנדיקט זהו זה שקט
תשקע אש מעצמה ותכבה אבל אם זה יענה וזה
יצעק ויגרור אחרים אז אי אפשר לדעת כמה
ימים ושנים תימשך המחלוקס זה הוספת השם
הגרות והצעקות זה כבר בחינם
זה כבר בחינם
הוא היה אומר מטסלמן אוכזיז מה זה סינס
חינם
מה זה סינס חינם אמר איזה מלמד שמסר שיעור
והיה שמה ילד אחד
שהוא לא נח אפילו רגע אחד כל הזמן השתולל
הפריע עם הידיים זה רק חפצים לארבע רוחות
השמיים העביר פתקים לכל התלמידים
והמלמד קצף עליו כעס הוא הכר אותו במקל עץ
שראש השני היה לו שמה סכין חד כמו תער
וככה הוא חתך את ידי הילד מצד אחד היה מקל
בצד השני וההורים נרשו וצעקו עליו שום
שמיים מה עשית כאן לחתחת את הידיים בחינם
של הילד שלנו אז אמר להם למה את זה בחינם
אתם יודעים מה הוא השתולל רגע אחד הוא לא
הוא לא רגוע אתם יודעים מה עשה כאן ביושר
קנה לעצמו את העונש צו לו ההורים שווישקסו
בשורת הדין לכן לכן חותחים אבל ידיים לילד
שמפריע חותחים ידיים אפילו אם נזכים שמגיע
לעונש הכי גדול אבל זה בחינם זה נקרא
שבחינם אבל למה אני לא מבין שהוא בחינם
חתך לו את הידיים זה אומר זה בחינם זה
ודאי בחינם אז אומר אותו דבר אומר כולם
יודעים מפספורסכם
שכל הצוריס והרוס זה רק בגלל סינס חינם
בגלל סינס יש לר אז יוצא שעלדי יודעים מה
שאתה שונא אותו בגלל שהוא פגע בך הזיק
אותך אתה אומר זה לא בחינם נכון הוא הזיק
אותך הוא פגע בכבוד שלך גנ ממך כסף בנה
בשטח שלך אתה מגביר אבל אתה יודע שאתה
עכשיו מגביר את מיד הסדים וגורם לאסונות
אז זה כמו הסיפור עם הידיים שמה של זה
בחינם כי כאילו צרות שבא בגלל השינה אין
לזה אין לזה אין אין לזה תשובה זה זה אתה
רוצה שאנשים ימותו בגלל שהוא פגע בך אז
אומר לכן זה נקרא סינוס חנום זה נקרא
בחינם
תראה כמה איזה צורס שיש כמה צרות שיש ואתה
לא מבין שהצרות האלו זה הרי רק בגלל הסינה
אז אפילו שאתה צודק הוא בנה בשטח שלך בהכל
אבל תראה איזה צרות כלפי הצרות זה נקרא
בחינם
אבל מה איך הוא אומר המלמד הזה אם הוא היה
בא מתנצל הוא מתנצל שהוא רק התכוון רק
להכות ולא הבחין שבצד השני יש סכין חד של
ברזל
באמת מתנצל
יש יש אולי קצת טעם בהתמצלות הזה קצת הוא
לא ידע הוא לא ידע אבל זה ברור שאם נקרא
עוד הפעם כזה דבר אז הוא כבר אכזר ופשע
יחשב בעיני הבריות אין על זה התמצלות אין
כבר התמצלות
אומר אותו דבר עם ישראל יכולים היה בידינו
עיתון שלא ידענו מראש את עצם את את ה את
הסכנה של החרב החדש של סינסכינה במחלוי כ
שזה הורס את יסוד הקודש במקדש אבל עכשיו
אחרי שראינו כבר את החוב מנוירו שרק
העבירה של סינסכינם גרמה את זאת אז אם
עכשיו אנחנו לא נביא ונשכיל שתגובה של
סינא דברים קטנים לכינם את חושב אז רחמונ
לצלם עכשיו תיזהר מי עכשיו תיזהר
כלומר הפעם ראשונה יכול אנחנו נשריש את
הדברים האלו רב יסאי
אומרים איזה ורד שהקמצו בר קמצה חוב
בירושלים
שואלים כולם כולם שואלים את הקושיה הידועה
למה קמצה מה אתה רוצה מקמצה
קמצה שום דבר לא היה איתו זה רק בר קמצה
מה מה רוצים מקמצה
ככה יש כאלה שמסברים על פי דברי המרשו כי
המרשו אומר על המקום הוא לא אומר את זה
המרשו אומר דבר אחד המרשו אומר אפשר הקמצו
בר קמצו אומר המרשו אפשר שהיה זה אב ובנו
זה היה אבא ובן אז יש כאלה שמסבירים
שאומרים לאבא אם אתה היית יושב עם הילדים
אם זה בליל שבת אם זה ביום והיום הייתה
מספר להם סיפורים כמה מרוויחים מוותרנות
וכמה מפסידים מלריב אז זה לא היה קורה כזה
דבר עם הבן שלך אז אתה השם הקמצוא השם
האבא השם
זה עוד כתוב בגמור לפני השם בר קמצה אפילו
שם יותר מהבן
ואנחנו נשריש בנו
נסיים רבו יסאי אנחנו מחכים לבס המקדוש
בלי שום דבר אנחנו יוצאים את הבס מקדש
אומרים שבס חזון כתוב שבס האבטרוב מביא
שהשבס חזון זה יותר גדול מכל שבסס לשונו
למה נתחיל נסביר את זה קצת מה אומר התפר
שלמה
שתמיד קוראים
פרשס דבורים שבס חזון שבס חזון קוראים
פרשת דבור אז הוא אומר רמז יש כאן אומר
קוראים בתורה מחר בבוקר נקרא את זה השם
אלוקינו דיבר אלינו בחורב לאמו
רב לכם שבש אז אומר השם אלוקים דיבר אלינו
בחורב בשאס החום הרב לו שבש השבס נשאר
אותו דבר כמו בית המקדש השם אלוקים דיבר
אלינו בכל ערב אפילו בזמן החום רב לכם שבש
תדעו השבת קבי קיימ
אומרת של זה פירוש מתונות יש בביז גנוז
בבזגנוזשהמו
אפילו שהבית נגנז אבל בזה נשאר מתנוקתיבו
השבס נשאר
הכותב התפל ככה אומר יש פסוק בפרשת
בחוויסה
אוז תרצה אורץ שפסו בזמן הגולוס בזמן
הגלות כל ימי אושמות
אשר לאשוףסו בשבסכם בשבתכם
אומר אומר התפלמה כך התור הגה מרמזת לנו
שכל החום זה רק לעניין סכול בשבס לא פגע
כל החום זה כאילו הבס מקדש קיים שבסו
תשמור מקדוש יש בסמקדוש הוא מסביר את זה
שמ מבואר בספרי אריזל שאפילו בזמן הזה
אחרי שבז שחור ואין עבודה ואין קב אבל
בשבז קודש שנשים כל הייחודים שנעשו אז על
הקרבונס בסמקדש זה גם נהיה ממילא בעלס
כמוש
כאילו זה זה השבת עושה את זה באופן לבד
זה הפירוש אומר שפסו תשמרו במקדוש יתרו יש
בזה מקדוש אבל אחר כך הוא מוסיף עוד הרבה
יותר
לו אוי
דל אומר שהיום היום השבתות זה הרבה הרבה
יותר ממזמן המקדוש למה כי בזמן המקדוש
שיומוצח גם היה
היה בסמקדוש השוס השכינה אז לא היה איסרנו
מן החושך לא היה היום הוא אומר שהימים
האלו באמצע השבוע יוס חשג
אז כל תקוסנו
חנו זה רק היום השבס קודש בתנוח נפשנו
מנוח אבא ויד שבס מנוח אז ביותר משב של
יומקדם בזמן המקדש אז הוא מסביר אוז בזמן
הגולס תרצה אור שפס כל שמו הימים האלו של
השמ של הגולוס השבוסים יוצא
בשבסכם
שהיום השבתות זה יותר מהשב שהיה בזמן הבס
היום כי בזמן מזמקדוש לא ייו זה לשון שלו
כי בזמן מזמד לא ייו שבוסם טובים כאלה
וממילא
הוא מביא שם שמואל מביא גם בשם היהודי
הקודש שהשבוסת של בין המצורים זה כל כולוי
כל השבס כל השבס רב דרבן למה מסביר אומר
שמסביר למה זה מה זה רב דרבן למה מך זה רב
רבן כי כל כל יום במנחה זה זמן של דין
וכשהוא נפגש בשבס לא יכול להיות דין אז זה
רחמים אז הוא אומר דין כשנהפך לרחמים זה
הרי רב ודרבים זה הפרש הפשוט בזוהר הקודש
כן כשמגיע זמן של דשבס נהפך לרחמים רבים
אז אומר השם שמואל הרי בימים של בין
המצורים כל היום זה דינים לא רק בזמן מלך
הרי כל היום זה דינים אז מיד שנחשב זה
נהיה רב הרב אומר מתי
הכי הכי קשה זה בתש הימים המגיע שבס חזון
זה השבס הכי גדול של כל השנה אז השרמן
החוישך הכי גדול הפטירוב הפטירוב כותב
הפטירוב כותב שבס חזון זה של פטרו באב
ישראל שבס חזון יוסר גודל במלו מכל שפסשו
לא שלא בסול הוא מביא גם הספסי צדיק כותב
שמעתי מפיזקיני אחי שערים
בשם רבו מלובלין מלובלין ששבז קודש זה שבס
חזון רוצים גודל שסרוצים גודל
איך הבובה ורבס היו אומרים הבובה ורבס
אומרים שאמרו שאחד שיש לו קצת שכל צריך
לעשות טוס שבץ כמה שהוא יכול לשבוע מה חסר
לך תשעת הימים הם התכוונו בכניסוסה ואני
תפילו שגם ביציוסה יהיה תסבס
השם יעזור השנה שיהיה גם מציאות על
קלפונים נסיים בבורט שזה אמר הברד שברוב
הצמח צדק מביא את זה בשם שהוא שמע את זה
מאבא שלו הצמח צדק בשם הברדיצ'בו מה זה
נקרא שבס חזון
אוי אוי אוי הוא אמר יהי איזה מלך שעשה
לבן שלו לבר מצווה בגד יקר ומפואר בכל
מיני פאר ועודו אבל הבן לא ידע לא הסכי
להעריך את חשיבות הבגד
לא שמר את זה. נקרא הבגד לכמה קרעים ואאבא
היה צריך לתפור לו בגד חדש. ועדיין לא
הסכיל הבן גם את הבגד החדש. לא הזכיל הבן
להחשיב את יקור תפרס גדולת הבגד החדש. ואת
זה גם לא שמר וקרא את זה כבתחילו. מה עשה
אב ברחמוב על בנוי? תפר לו בגד חדש
לשלישי. אבל הפעם הוא לא מסר את זה לבן.
טלה את זה במקום שמור, סגור בארון. מפעם
לפעם
הוא קורא לבן, אומר לה, "תשמע, כאן יש בגד
יפה, תהיה מנץ'. אתה יודע מה זה מנץ'? אתה
תהיה
זה הבגד מוכן בשבילך שאתה תתלמד לשמור את
עצמך ובגדיך אתה מקבל את הבגד המפואר."
אומר הברדיצ'ברוב היה בייש נחרב, היה בי
שיני נחרב.
הקדוש ברוך הוא כבר בנה את הביס השלישי
שבס חזון
שמראים לעם ישראל את המקדש השלישי שיבונה
במעיר ביומנו זאת אומרת זה היה כמו שאז
האבא הראה מפעם לפעם פותח לו את הארון
לילד פותח את הארון מפעם לפעם להראות לו
את הבגד החדש אומר לו אתה עוד לא מקבל את
זה כשתהיה מנץ שתקבל את זה אותו דבר שבס
חזון בשבס הזה הקדוש ברוך הוא מראה לעם
ישראל את המקדש השלישי שיהיה רד ויבונ
וסגל במהירה בימינו אמן