Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
מור ורבותי שלום
וברכה אנחנו מתחילים בסיעת דשמיה את
השיעור של סוכות וזאת הברכה
תשפד ובזה
אנחנו מבקשים סיוע מהשם שיצליח לנו השיעור
ושנזכה גם לשנה הבאה לפני שנתחיל אני מוכח
להגיד
לכם שהבן שלי בא אלי עכשיו הוא חזר ישיבה
אז הוא אומר לי
אבא במוצאי ראש השנה יום טוב ראשון אמרת
ותו דיינו ושם כתוב אפשר לקבל
סידור תודה רבה לך ובכן הסידור
אומר הסידור אומר בפ
בודינו זה זה יהיה ורט עכשיו רק לחוץ לארץ
כי לנו אין השנה אותות ינו עוד פעם אבל
החוץ לארץ אם יהיה להם עכשיו גם בחג ראשון
גם בחג שני אז הוא אומר ככה ותודיענו השם
אלוקינו את משפטי צדקך למדנו לעשות בהם
חוקי
רצונך
ותכינו זמני ששון ומועדי קודש וח ג נדבה
ותיש קדושת שבת וכבוד מועד וחגיגת הרגל מה
ההבדל בין נחילי לבין ותורשה
עוד פעם
ותנח זמני שסון ומועדי קודש וחגי נדבה
ותורשה
קדושת שבת כבוד מועד וחגיגת
הרגל מה
מה
זה קרע נחלה זה קרקע וירושה מה זה גם
קרקע
נו למה אתה יכול להנחיל לבן שלך גם בחיים
זה נקרא
הנחלה אז הוא אמר אמרתי לו תשמע זה מידי
טוב מה שאתה אומר לא יכול להיות שלא אמרו
את זה לפניך אז מצאתי שבאמת בסידור הגרה
זה כתוב רבי צחוק מלצ והוא מסביר ככה
ההבדל בין בין נחלה לבין ירושה זה נחלה
אדם נותן לבנו מחיים אני מנחיל לך את
הקרקע הזאת אני זה
שנותן אתה
פסיבי ירושה אבא
מת עכשיו יש קרקע יש
ירושה מי צריך לרשת את זה הבנים אבל עכשיו
מ מי הפסיבי הצד הנותן הוא הפסיבי
המקבל הוא האקטיבי הוא
לוקח נחלה אתה אני נותן ירושה הוא לוקח
בסדר ברור אם ככה מי עשה שיהיה יום שבת
ויהיה יום חג השם
ותנח זמני ששון ומועדי קודש וחגי נדבה זה
אתה הנחלת לנו אתה נתת את זה אבל ותשנו
אמרת לנו לעשות מה קדושת שבת כבוד מועד
וחגיגת הרגל זה אנחנו צריכים
לעשות הוא אמר את זה אמרתי לו זה לא יכול
להיות כל כך טוב מה אתה המצאת את זה זה זה
לא כתבו לא אמרו את זה
לפניך
שמם אותכם אחריכם
מה הבעיה שם כתוב
לרש והתנחלתם
לרשת צריך לבדוק איך זה מסתדר
שם לא אומרים את זה
השדים אה
לא אז זה גם ורט לחוץ לארץ וגם האשכנזים א
חלש ותכינו זמני ששון מועדי קודש חגי נדבה
ותור אשנו קדושת שבת כבוד מועד בחגיגת
הרגל את זוכר בעל
פה מה אין פה סידור ספרדי בטוח יש
פה למה
סידור אין בסידור רגיל גם יש תפילת תפילת
שלוש רגלים
עכשיו מוריי
ורבותיי מה מצאת סידור ספרדי
נו מה אין תפילת שלוש רגלים יש יש אני
ראיתי אתמול נתנו לי להסתכל בסידור ספרדי
היה שם תפילת שלוש רגלים לא ספרד
ספרדי המזרח ור הלבן הזה שיש בכל הבתי
כנסת כ הגי
לעלים
[מוזיקה]
ינחילנו ותור
אישנו
ואתה לכי לינוק בדיוק אותו נוסח מה אתה
סתם
אמת
צא
שבת מוצאי שבת שךל יום טוב אני אומר בחוץ
לארץ השנה יש להם את זה גם בחג ראשון גם
בחג אחרון יש להם שבת
וראשון
טוב רבותיי בואו נתחיל את השיעור בתפילת ה
בתפילת
המוספים אנחנו מבקשים
א ככה ואין אנחנו יכולים לעלות ראות
ולהשתחוות לפניך ולעשות חובותינו בבית
בחירתך בבית הגדול והקדוש נקרא שמך עלי
מפני
היד על איזה יד
מדובר הרומאים אתה אומר הרומאים והבבא
שוון בית שני
נו אבל יש פירוש יפה בגמרא במסכת תענית
בדף כט הגמרא אומרת שכשהיה הגיעו האוייבים
והכהנים בבית המקדש פרכי הכהונה בובית
המקדש ראו
ש השם ישמור זה הולך להיחרב אז הם עלו שם
לגג של בית המקדש אמרו ריבונו של עולם לא
זכינו להיות גבאים נאמנים אז כח אתה את
המפתחות ויצאה כמין פיסת יד ולקחה את
המפתחות זה היד שנשתל
במקדש יפה מאוד פירוש יפה מאוד זה מופיע
במחזור רבא אצלנו אצל האשכנזים בתור בתור
פנינים יקרים עוד פירוש יפה מאוד השאלה
היא למה אי אפשר להשתחוות אתה לא יכול
לעלות ולהראות זה נכון
להשתחוות נכון ביום כיפור כולנו השתחוו
הוא מביא בשם בעל התניה דבר כל כך יפה בעל
התניה אומר יש אפשרות להשתחוות כמו שעשינו
ביום כיפור כולנו שכבנו על הרצפה וזה בסדר
גמור זה השתחוויה אבל יש השתחוויה אחרת
והיא כאשר אדם
מצליח אני רוצה להזכיר לכם יש לכם ספרי
טילים תפתחו רגע פרק בפרק
א
קל
בקל כתוב שמה אם לא שיוויתי ודוממתי נפשי
כגמול עלי אמו כגמול עליי נפשי אומר רשי
הנני
עליך כמי שאיין לו ידיים ורגליים
כגולת לפניך אתה יודע מה זה ההרגשה הזאת
זה אישת
החווייה זה אישת החווייה אמיתית זה הפש יד
ברגליים
לא שניה שניה אחת יש אפשרות להשתחל מתחב
ביום כיפור הגוף פיזית
משתחווה יש אפשרות אחרת ואת זה אפשר לעשות
גם בעמידה להשתחוות לפני השם אבל נפשית
להשתחוות לדעת
שבאמת הכל שלו אני ראיתי לפניך בלי ידיים
בלי רגליים כגו מותה
לפניך זה הרגשה גבוהה מאוד זאת אומרת זה
זה כאילו ביתחון גדול מאוד בהשם זה קשה
מאוד להגיע לדרגה כזאת כן כולנו מאמינים
כולנו יודעים הכל בעל פה הכל בסדר למיסה
להיות כנה בהרגשה הזאת עד הסוף מאוד
קשה אומר הבעל התניה בבית המקדש כשהיה אדם
מגיע למקום הקדוש והנורא הזה והיה
משתחווה היה לו את הסגולה להגיע לדרגה של
הביטחון בהשם באשת החווייה האמיתית הזאת
ואת זה אין לנו היום אין אנחנו יכולים
לעלות ולראות ולהשתחוות
לפניך מה זה לפניך להשתחוות אני יכול אבל
שאני אהייה זה שהשתחווה באמת ואזה אפשר
לעשות גם בעמידה איך כתוב שם וכל קומה
לפניך תשתחווה תעמוד זקוף תשתחווה זה אפשר
אבל זה צריכים זה דרגה גבוהה מאוד ואת זה
היה הסגולה בבית המקדש את זה אין לנו היום
זה מסביר בעל התניה בעמוד שש והיד שאמרתי
לכם זה בעמוד שבע ואנחנו ממשיכים
הלאה סליחה הה גם עומדים צופים מתחים
רחבים נו אז
מה אתה רואה את הניסים זה עוזר לך עוד
יותר להיות תלוי בקדוש ברוך הוא כן עכשיו
רבותיי אתם זוכרים בשיעור שעבר דיברנו על
הפיוט הזה שאומרים ביום כיפור אצל
האשכנזים אשר ומץ תהילתך מהמלאכים אבל
ורצית שבח מבני אדם מבני אדם יש זה גם
בשחרית גם במוסף ועכשיו גיליתי שגם
בסוכות אצלנו הרי מדלגים חצי זה אתה מתפלל
מסידור רגיל בסוכות תראו בעמוד שמונה אותו
הפיוט כאילו אותו הרעיון של הפיוט על
סוכות אבל לא על עם ישראל אלא על זה
שהקדוש ברוך הוא יש לו את העליונים ושמה
זה והוא בחר בבית המקדש של מטה אז היייתה
חניית סוכו בטלטלה תוקף בשיננית ברכב
ריבות בקדוש שקדם בספיר וסוכות וכן איפה
הוא חנה בשלם סוכות בצנע צדק בפאר פרוכת
בעבודת ערך בסוכת סגולה והיא סוכתו אז
היייתה חניית סוכות בנוצ נוגה במלאכי מרום
בלעת לעתים חנפי כרובים בספיר וסוכות וכן
בשלם סוכו בידידות יער בטירת טהורה בחופת
חדוה בזר זמירות בזר זמירת זבול והיא
סוכתו אז היייתה חנית סוכו ביהודי ד בוגי
המונה בדמוי דקה בדואר דולקים וכן בשלם
סוכו
בגלומרולוס
אתו ובכן לך תעלי קדושה אותו הרעיון של
הפיוט ההוא הולך גם
בסוכות עכשיו
רבותיי יש לנו את העניין של ה סוכות שזה
בעצם
א סמוך מאוד ליום
הכיפורים סמוך מאוד ליום הכיפורים מישהו
זוכר שלפני שלושה ימים היה יום
כיפור ממש לא נורמלי מה
ש מישהו סיפר לי השבוע שבערב יום הכיפורים
האחרון נפטרה אישה שהיא
ואחותה היו אצל הנאצים והם החליטו שהם
רוצות לצום ביום כיפור היו בחורות צעירות
היא נפטרה ב-97 בערב יום כיפור
האחרון אז הם אז הם הם הם כן הם לא ידעו
אבל מתי יום כיפור אז הם שאלו את המחנה
הגברים מתי יוצא יום כיפור והם אמרו להם
באותו יום הם צמו ואז שהם חזרו
מהעבודה אז הם באו אליהם אלה מהגברים
ואמרו להם טעינו זה זה מחר כאילו היום
בלילה אז הם המשיכו לצום יומיים ואז שהם
חזרו הם באו אמרו להם טעינו זה היום והם
שמו שלושה ימים
רצוף עכשיו היא נפטרה בערב יום כיפור
האחרון ב-97 ואחותה נפטרה לפני כמה שנים
ב-94 אולי זכו לאריכות ימים ככה שש שנים
כולם צר א נכון נכון אבל אתה יודע איך אתה
הרגשת מוצאי יום כיפור לא במוצאי חצי שעה
לפני סוף הצום איך ריגשת אם אתה לא מביא
לך כוס מים אתה הולך למות נכון שלושה ימים
הנה הוא עוד מוסיף גם לקח את הקל לצום
לפני
כן לא זה דרגות זה עם ישראל זה זה
ה זה הכתר זהזה היופי זה ה הסגווי
והסגל ביום כיפור אני לא יודע אצל הספרדים
אצל האשכנזים יש פיוט שאומרים העדרת
והאמונה גם אצל הספרדים מה זה הצבי והצדק
למה לא הפיל
וה מה צבי נכנס פה מה זה
רצון אתה
צודק נכון מה זה מה הכוונה
הרצון צבי זה רצון צבי זה רצון זה ב ארמית
כמה כתוב ויואל מוישה לשבת את האיש אומר
התרגום וצבי מוישה הסכים לשבת רצון הצבי
והצדק לחי עולמים הרצון והצדק מה זה רצון
אצל הקדוש ברוך הוא כי רצה כי רצה בו ה
הוא רוצה בנו הוא שמח איתנו הצבי והצדק
לחי
עולמי עוד דבר נפלא שמישהו אמר לי
בשבת היה יום כיפור לא היה בשבת יום כיפור
היה ביום שני אז
מה ואביתה נכון יפה מאוד יפה מאוד יפה
מאוד ביום בשבת אמר לי מישהו יש פיוט אצל
האשכנזים זה ברור לי שלא נמצא אצל הספרדים
א הפיוט
אומר אומרים אהבתנו והצית בנו ו זה יותר
נכון אהבת אותנו ורצית בנו לא יודע אם זה
יותר ה רצון זה גם אהבה בת בשבת בשבת אמר
לי מישהו כתוב אצל האשכנזים הפיוט כתוב
ככה לצופי נסתרות ביום דין לקונה עבדיו
בדין מה זה צופה נסתרות ביום דין קונה
עבדיו בדין אז הוא אמר בשם רב רושר ויס יש
דין בגמרא אדם קנה עבד עכשיו העבד הזה אין
לו יד אחרי זה יכול להגיד לא בואנה אין לו
יד מה אדוני לא ראית מה הדין אבל אם הוא
קנה עבד אחרי זה התברר שהוא חצי יום יושב
בשירותים יש לו שלשולים כל הזמן אמר בואנה
תקח את זה חזרה מה מה ראית לא לא ראיתי זה
מומים שבסתר מומים שבסתר אפשר להחזיר את
המקח מומים שבגלוי אי אפשר להזיר את המקח
אמר רבו שר ויס באים אנחנו לקדוש ברוך הוא
אומרים לו תרא ריבונו של עולם אצלנו אתה
לא יכול להגיד שלא ראית את המומים שבסתר
אה לצופי נסתרות ביום דין ממילא לקונה הב
לבדן אתה לא יכול להחזיר את
המקח אתה הרי ידעת הכל
אז יפה
לא כן כן כן נכון נכון לא אבל אצלנו אנחנו
עבדים אז מה אתה יכול להגיד לא ידעתי מה
לא ידעתה ריבונו של עולם צופה להסתרת
אתה אה לא
יודע מה
אה את הסוגיות
האלה
רבותיי הזמן קצר המלאכה מרובה
מאוד רבותיי יש הרב מוישה שטרנבוך בגיליון
שיצא שנה שעברה כתב דבר מאוד יפה
אומר אומר למה באמת נהוג כל כך הרבה כסף
להוציא בימים האלה על אתרוג לולב על הסוכה
נוי סוכה כאילו מה הסיפור של זה למה בחג
הזה התהדר בכל כך הרבה נוי וזה אז הוא
אומר יום כיפור עשינו
תשובה מה קרה
שם
אה ביום כיפור אנחנו כולנו עשינו תשובה
אבל איזה תשובה זה היה תשובה מיראה רב שלם
א שודרון אמר פעם בדרשה
שבתשתית המלחמה בירושלים
וזרקו פגזים הירדנים זרקו פגזים אומר זה
היה מפחיד כמעט כמו נהילה כמעט כמו נהילה
זה היה
מפחיד נהילה כל אחד רואה מפחד הוא עושה
תשובה אומר סליחה ריבונו של עולם בוא אני
לא רוצה זה בוא בוא נסתדר
אני מה קורה סוכות סוכות
מגיע אהבה למה בואו תחבו אצלי תיכנסו אצלי
בסוכה כי כי צ פניני בסוכות ביום רע יס
טירני בסתר האוו אנחנו נכנסים הוא מחביא
אותנו אצלו זה סוג אחר לגמרי עכשיו אנחנו
אומרים אם כבנים אם כעבדים מה זאת אומרת
אם כבנים רחמינו כחם אבל בנים ואם
כעבדים מה עבדים ומה הכוונה עבדים שמע אם
אנחנו לא עושים את רצונך אנחנו יש לנו דין
של עבדים תגיד עבד לא עושה את רצון הבעל
הבית
שלו בטח שהוא עושה למה מה מה זה אם כעבדים
עבדים גם עושים
את בן עוד אפשר לשלוח לו עבד לא עושה
יוריד לו את הפרצוף יוריד
לו תשובה היא עבד עושה את מה שהאדון ציווה
בן עושה את מה שאבא רוצה אתה יודע מה
ההבדל
אתה יודע מה ההבדל הוא יוצ זן הוא רוצה
צאת דדי חובה מה אמרת עשיתי גמרנו סימן
טבעי בן עושה את רצון אבא אבא רצה אז אעשה
את זה הכי יפה שאפשר מילה אומר הרב
שטרנבוך מגיע סוכות זמן של אהבה עכשיו
אנחנו רוזים להיות בנים אנחנו אומרים לו
ריבונו של עולם מה אמרת אתרוג הכי יפה אני
אביא לך מה אמרת סוכה אני אעשה גם נוי
סוכה למה אני רוצה לעשות מה שאתה רוצה לא
מה שאתה אמרת לכן בסוכות זה הנהו ככה
לבזבז הרבה כסף חתן תורה חתן בראשית חתן
כל הנאורים מה אתה מבזבז כסף אתה חסר לך
עלייה לתורה תעלה בשני חמישי באיצקוביץ ב1
שק קונה הכל מה התשובה היא לא זה זמן של
אהבה בין לא עושה מה שאבא ציווה בין עושה
מה שאבא רוצה לכן בחג הזה נהוג לבזבז הרבה
כסף על נוי סוכה ועל נוי מצווה ועל עוד
יותר הידור
והידור יפה גם מהצד שלו אתה
אומר פני שנתיים הנין הזה צ לעשות דווקא
סוכה ולא לרכוש רובת אמינים אחרי ום כיפור
כן אם ילכו מחי חי גם זה טוב גם אר המים
זה טוב למה מסוכן כ הזכר לענני כבוד ענני
כבוד זה בונוס היה צריך לתת לנו רק את המן
ואב ענני כבוד סימן לאהבה גם העניין הזה
של
ה של הישיבה בסוכה זהרא ביום כיפור הקדוש
ברוך הוא מכל נו התפייס איתנו
יפהה מו התפייסות הבה עכשיו מורי ורבותיי
אנחנו כולנו יודעים שיש זכר לענני כבוד או
זכר בסוכות ושבתי את בני ישראל עכשיו אני
מבין אם אתה אומר זכר לענני כבוד ה צריכים
לעשות לזה זכר תשמע הוא שם לך ענני כבוד
אף אחד לא ראה אותך היה לך מזגן מרכזי
תעשה משהו תגיד תודה סוכות ומי בנה את
הסוכות
האלה נו אז מה אתה רושה זכר ל זה שיש לך
דירה יש לך דירה יש לך דירה גמרנו
מה
אם זה עניין של סוכה מה מה מה לכן השבור
אומר בלילה הראשון שיכוון הוא לא אומר
יכוון על הצד של המחלוקת של סוכות ממש רק
על הצד נו אבל מה הדה יש גם דעיה כזאת לא
נו אז מה נעשה עם זה מוריי ורבותיי תסתכלו
בעמוד 11 הרב יעקב ברונפמן צלצל אליי
אתמול s תסתכל משהו חדש לא ראינו בחיים
סתכל זה
ה אליהו רבא אומר האליה רבא והרוקח כתב
רוקח זה אחד מהראשונים והרוקח כתב
כשצרודים
שבארץ
כנען אז ישבו בסוכות וזה למען ידעו
דורותיכם
שלא יחשבו מאבותינו אנחנו יושבים בארץ אלא
ידעו שיצאו ממצרים רו על
ערים והיה להם הסוכות האלה נו עכשיו מה
הבנת לא יותר
מ אז כנראה שיש כאן שיטה חדשה זאת אומרת
מה ש לנו זה חדש הרוקח אומר שהסוכה האלה
הגנו עליהם כשהם צרו על סיכון
ועוג עני כוס זה לא ענני כבוד זה סוכות
אבל זה סוכות שאתה עשית סו מעץ והטיל
התייחס אליה כאילו היא
בטון לא יכלו לעשות להם
כלום שיטה חדשה מגן רוח זה נרא היום
לטנקים קוראים לזה מגן רוח כן דבר
חדש
מה אתה אומר נעשה סוכות מבטון בבני ברק
עושים זה בסדר
לא זה רק בחנוכה
זה עמוד 13 רבותיי בספר תפוחי
חיים בספר תפוחי חיים הוא אומר אז אמרו
לנו צא מדירת קבע ולך לדירת אראי והוא
שואל אני לא מבין מה הסיפור שלך אתה יוצה
לשבוע לדירת הראי מזה אתה עושה עניין כ
אתה שב אחרי שבות אתה חוזר חזרה אז מה
הסיפור אז הוא אומר דבר יפה אומר ש בסוכת
הכוונה לעני כבוד זהלא שתי דברים זה שתי
דעות בגמרא מה זאת
אומרת שכוך אבל הוא מביא רק דעה אחת זה זה
מחלוקת בגמרא מחלוקת נועים רבי אליעזר
ורבי
עקיבא מפיר של רבי אלי אל הרב המצוה ו
תפסות שופטים אה לא שופטים
משפטים כל החגים מופיעים ב נו אז מה השאלה
איך אחרי 40 שנה מה על שם העתיד אין בעיה
איך יכול לצוות על שם העתיד זה לא בעיה כי
בסוכות הושבתי את בני ישראל אין בעיה
רבותיי מה עוזר אדם יוצא מהבית דירת קבע
הולך לדירת הרי לשבוע חוזר חזרה אז איפה
כאן ה מה הגימיק הגדול אז הוא אומר הרב
תפוחי חיים דבר מעניין אומר היום ידוע
שיהיה זכויות לאנשים שעובדים מתי אתה מקבל
את הזכויות ות
האלה רק שאתה הופך להיות עובד קבוע אם אתה
עובד קבלן אתה לא מקבל את הזכויות האלה
מתי אתה מקבל את זה אתה פ להיות עובד קבוע
כמה זמן אתה מתחיל להיות עובד קבוע אחרי
שנה בעבודה מה עושים כל החבר'ה אחרי 10ה
חודשים מפטרים את כולם מחזירים אותם
לעבודה מה קרה אז אין לך קביות אומר זה
הסיפור אתה יושב בדירה יש לך דירת קבע צא
לדירת הל שבוע תחזור אחרי זה אתה כבר לא
קבוע אתה כבר לא
קבוע
[מוזיקה]
אה עכשיו יש כאן
נקודה יש כאן נקודה הבאר היטב רבותיי הבוא
הר היטב בסימן תרלט
תרלט
אומר
אומר שהאדם שמקיים מצוות סוכה נעשה שותף
לקדוש ברוך הוא במעשה בראשית הוא מביא את
זה בשם הארי ויל כאילו מה מה איך נהיה איך
הגיעה סוכה למעשה בראשית מה
מה לא מצאנו בסדר עכשיו
מצאנו יפה אבל עכשיו דבר חדש מארי ויל
מארי ויל זה לא אחד מהראשונים אני חושב
אבל הוא כן אחד מה קדמונים יותר אז מה אתה
רואה שבו הרייט מביא
אותו אז הוא אומר הרב גשטטנר זצל אומר
שכמו שדיברנו כבר יום הכיפורים זה יראה
וסוכות זה אהבה ועל ידי הסוכה א מגיעה
מידת החסד לעולם מגיעה מידת החסד לעולם
עכשיו העולם כשהקדושים
דין ומה הוא ראה ו זה לא עובד אז מה הוא
עשה שיטף מידת הרחמים מידת החסד אז יוצא
שכשאדם עושה סוכה והוא מביא לעולם את מידת
החסד נעשה שותף הקדוש ברוך הוא במעשה
בראשית כך מסביר הרב גשטטנר
הארי הקדוש אומר שסוכה זה חסד
שבחסד כך מסביר הרב גשטטנר
וזה בעמוד 15
ויש טוב את ההסבר השני אני אני אדלג
בינתיים נראה אם ישאר לנו זמן אחר כך אתה
יכול בבקשה להדליק את ה ונטילטור פה יש
ונטילטור סליחה שאני הדרכתי
אותך על שלוש על שלוש ולשים את זה על הסדר
פה
כוח
היה בזמן ה הדש
מי אה מעריב לזו כן ראשון או אז הוא כן
מהראשונים טוב
טעיתי עכשיו
רבותיי מה הסיפור של השמחת בית השואבה בחג
על מה אתה חוגג מילא בירושלים היה שמחת
בית השואבה שאבו מים והיו רוקדים שמה
גדולי הדור בבית המקדש היו שואבים רוח
הקודש
מה עכשיו אתה בא לבית כנסת עושה לך קצת עם
הקלרינט ואתה עושה ריקודים שמחת בשובה מה
אתה שמח
בדיוק שמחת בחגך לך תשמח בבית מה
מה
הרגים אמר על זה רב חצקל סרנה או שיבעת
חברון אמר דבר יפה מאוד היה אחד קנה כרטיס
הגרלה יום אחד הוא מקבל מכתב
תבוא למשרד הראשי אז לא כמו עכשיו שהמשרד
הראשי זה תחנה באוטובוס אז נסוע
מרחקים קיבל מכתב מהמשרד הראשי זכית בפיס
יש לך אצלנו 10 מיליון דולר תבו תקבל את
זה קיבל כזה מכתב דבר ראשון עשה קידוש
גדול לכל
אוהביו מה קרה זכיתי בפיס בא אחד אומר לו
תשמע תעשה טובה אני בחיים לא ראיתי שטר של
100 דולר אתה יכול להראות לי אמר לו אני
לא קיבלתי כלום אין לי מה להראות לך אז על
מה אתה חוגג אומר תראה יש פה מכתב שאני
אקבל על זה אני חוגג אבל בינתיים עוד לא
קיבלתי ליד כלום אני לא יכול להראות לך
כלום אבל אני אומר לך למיש יש לי את המכתב
הזה זה אומר שאני מיליונר לכן אני שמח
אומר חסק סרנה אתה שואל אותי על מה השמחה
בית המקדש נחרב א אומר יש לנו מכתב ביד
מהנביא ישעיהו שהכל יהיה בסדר על זה אנחנו
חוגגים מה אתה שואל איך זה נראה תאמין לי
עוד אין לי כלום ביד אבל יש לי את המכתב
הזה זה אומר שאני מיליונר ועל זה אנחנו
חוגגים שמחת בית
השבה זה בעמוד
26 עמוד 27
רבותיי עמוד 27 יש כאן דבר יפה מה ההבדל
בין יום כיפור לסוכות הוא אומר יום כיפור
זה כמו החופה בחופה עומדת הכלה בוכה החתן
לפעמים גם מוריד דמעות אבל אחרי זה נכנסים
לחדר איחוד שם מתחילים לחגיגות שם אוכלים
שם שמחים אומר יום כיפור זה החופה ובסוכות
זה החדר איחוד שם נכנסים ביחד עם הקדוש
ברוך הוא בציל אדים מאמנה אז באמת
ממחים א שלח את זה הרב אברהם דוד בעמוד 27
הקטע
השני לא כתוב בשם מי אז אני לא יודע עכשיו
רבותיי עוד
דבר בחג הסוכות היו שואבים מים ועושים כל
יום ניסוך המים מאיפה לקחו את זה שצריכים
לעשות ניסוך
המים
ממה יש שמה אותיות מיותרות לא מתרבות
מיותרות איפה ביום השני ביום השישי וביום
השביעי למה דווקא ומה האותיות המיותרות מ
ימ אז מזה דרשו לעשות ניסוך המים הצדוקים
שלא קיבלו דרשות חזל אז באמת הם היו נגד
זה ולכן היה כהן גדול כתוב בגמרא היה כהן
גדול אחד צדוקי כשהוא ניסך את המים פחדו
שהוא ישפוך על הרצפה במקום על המזבח אמרו
לו הגבה ידיך ואז הוא שפך על הרגליים שלו
שר ככה ורגמו
כלם
תרוגם לא היה שמה אבנים תגיד מה אתרוג זה
לא נורא לא זה היה אתרוג תימני אה אתרוג
תימני זה היה זה היה ביום האחרון כתוב מיד
שולטים
אתג ויל ת בזה אחת
ח כל מה שאתם אומרים זה יפה מאוד אבל
תשמעו מה שאמר אזה רבי יהודה צדקא זכר
צדיק
לברכה
מה אתה אומר לא היה אבנים זה
הכל אז אתה עונה כן לא היה
אבנים זה מה שהיה להם
זמין רבותיי תשמעו רגע מה שאמר ראש הישיבה
רבי יהודה צדקה זכר צדיק לברכה אומר יש לך
את החילונים לא נות לך להתפ יום כיפור
עושים לך הפגנות בלאגנים וזה אה מה אתה
רוצה לרגום אותם לא עם אבנים יש ארבעה
מינים
הערבה רמז לעמי ארצות לא לומדים לא עושים
ההדס רמז לאלה שלומדים ולא עושים ה
התמר הלולב רמז לאלה שעושים ולא לומדים
ומה זה האתרוג זה התלמיד חכם לומד ועושה
אומר אתה רוצה לרגום אותם את החילונים אל
תביא אבנים שלח את הבן שלך לישיבה יהיה
לנו מספיק תלמידי חכמים ועם זה רגום אותם
הור גם הוא כל העם באת רוגין אל תביא
אבנים לא יעזור אתה ישלח את הבן שלך
לישיבה יהיה תלמיד חכם עוד אחד עוד אחד
ועם זה לרגום אותם שיהיה מספיק תלמידי
חכמים לא יעזור לאף אחד
כלום
על כל פנים הרב הבריח רבי יוסף חיים רבי
יוסף חיים ברון הוא שואל למה דווקא ביום
השני השישי והשביעי התורה רבתה את האותיות
האלה אז הוא אומר כי זה ביחד
15 שני שישי שביעי זה יחד 15 מה היו שרים
שמה 15 שירי המעלות רמז נחמד רמז
נחמד
עכשיו אנחנו נעבור בסיעתא דשמיא לענייני
קהלת אצל הספרדים לא נוהגים אבל אצל
האשכנזים נוהגים בשבת חול המועד קוראים
אצל החסידים גם
קוראים אהלא מספ מחומש לא לא ממגילה בסר
גם אצל אלי טעים זה בלי ברכה כמובן אבל א
אצל
הליטאים הגון אומר לעשות
הז על כל פנים קוראים קהלת מה הסיבה
שקוראים
קהלת קהלת מהביל את כל ענייני העולם נכון
מה הוא אומר הבל הבלים אמר קהלת הבל הבלים
הכל כמה הבלים יש פה שבע הבל הבלים אמר
קהלת הבל הבלים הכל אבל שבע אומר רשי כולת
ההביל את שבעת ימי הבריאה
שאלה היא מה זאת אומרת להבי לא הבנתי אותך
הקדוש ברוך הוא ברא ואתה אומר זה הבל חוץ
מזה למה אתה אומר זה הבל הכסף זה פיכסה
נכון אתה מכיר מישה שיכול לכלות בלי
כסף לא אוכל זה גועל נפש בסדר צריכים
לאכול
ובגדים מה מה מה אפשר לקרוא כד שמ בלי
בגדים אסור לקרו כשמה בלי בגדים נו אז מה
אז איפה פה
ההבל אמר על זה המגיד
ממינסק פילי
פלוי שלמה המלך סותר את עצמו אומר בהתחלה
הכל הבל בסוף הוא אומר סוף דבר הכל נשמע
את האלוקים ירא את מצוותיו שמור כי זה אז
זה הבל או לא הבל אמר המגיד ממינסק אבא
אחד לימד את הבן שלו את המספרים אמר לו
אתה רואה זה אחד אבא מה זה אחד הביא בננה
אמר לו אז אתה רואה זה אחד זה שתיים אבא
מה זה שתיים הביא שתי בננות זה שתיים שלוש
ארבע בסוף אמר לו עכשיו תשמע יש גם מספר
קוראים לו אפס אמר לו אבא כמה זה אפס אמר
זה אפס אמר לו אבל כמה בננות אמר אין זה
כלום אין אמר לו אז בשביל מה צריך את
הספרה הזאת אמר לו מוטק שזה לבד זה אפס
אתה שם אותו ליד
אחד כמה שתוסיף יותר אפסים יהיה הו אומר
המגיד ממיס בא שלמה המלך אמר תשמע כל
העולם זה אפס אחד גדול אבל אם יש לך את
האחד
בסוף מה אתת מאיזה צד אתה מסתכל אם סוף
דבר הכל נשמע את האלוקים ירע את מצוותיו
שמור שום דבר פה לא הבל הכל חשוב מאוד זה
פשוט נותן את הטעם לכל זה אז שום דבר לא
הבל אז את את הבטון אתה צך בשביל לבנות
בית כנסת ואת הבגדים אתה צוך בשביל להגיד
קריעת שמע וכסף את בשביל כל דבר צריך אבל
זה הכל בתנאי שלא תשכח את העיקר אז זה
אחד על כל
פנים הכוהל יש כאן דבר מאוד מדהים בפרק ב'
פרק ב' של קהלת אומר שלמה המלך בניתי לי
בתים נתתי לי קרמים עשיתי לי שרים ושרות
שדים
ושדות ריבונו של עולם מה מה זה הדבר הזה
ורק כדי להגביר את העוצמה של השאלה הבאתי
בעמוד 45 את הרשי ב תהילים פרק
קל אומר רשי עמוד
45 השם לא גבע ליבי לא נהגתי
שררה לא עשיתי גדולות תענוגות בניינים
ונטיעות כאין שעשה בני אני לא גבה ליבי אז
מה שלמה המלך החכם מכל האדם בניתי לי
עשיתי לי מה זה מתאים לאדם
חכם
בילה כתב לא היה
בחר שדוד המלך כבר הלך
לעולמו פעם ראשונה שאתה מגלה שבתהלים כתוב
דברים שעוד לא היו ועל נערות בבל כן
היה וא הכל זה
נבואה כל תהילים הכל נכתב ברוח הקודש ובים
זה רוח הקודש מה מה בפשט של הפסוק זה נאמר
על רוח הקודש אניבי אבל פה זה רשי נו מה
הבעיה זה חזל זה לא
רשי לא לא לא אני מתכוון להגיד רשי מצתת
חזל רשי לא כותב את הדברים האלה מעצמו זה
הכל חזל מפרשים ככה את
הפסוקים וכל התהילים כולו זהזה לא כולו
אבל רובו על שם העתיד שיר אמ בשם שיבה
ציון היינו חולמים
לך
תיפ זה לא פירוש זה חזל זה לא גם אם רשי
היה אומר את זה כל דבריו קודש קודשים אבל
הוא מצטט חזל 90% מהראשי זה
חזל נכון זה הולך על תהילים כן עכשיו
רבותיי שימו לב מה מה הולך כאן איך יכול
להיות אדם כל כך חכם החכם מכל האדם ואני
רוצה להדגיש לפני כן אין לנו שאלה אם שלמה
המלך היה איש קדוש או
זה בכלל לא שאלה הגמרא קוראת לו הגמרא
קוראת
לו
איך חכם באדם זה פשוט הגמרא כ קוראת לו
גדול
העולם גדול
העולם לא מדובר על בן אדם
שזה זה לא אחנו פשוט מנסים להבין מה הוא
כתב כאן יצה למר ש את הכל זה הכל
אבן אז תראו בבקשה בעמוד 46 כאן צילמתי
מהמרי יושר תעלומות חוכמה של בעל הנסיס
והוא מסביר את זה שבאמת שלמה המלך בא ללמד
אותנו פה הוא אומר אל תחשוב שאתה יכול
להתחיל עם היצר הרע ולהגיד אני רק לוקח את
זה ופה אני יוצר זה לא עובד זה לא עובד או
אתה שלו או אתה לא שלו אין אמצע נזכר כרתי
שפעם סיפר הרב שבתא
יודלביץ' שהוא פגש שוטר הימים ששוטר עוד
היה יודע מה זה שבת יודע הכל אז הוא שאל
אותו מה אז השוטר הזה אמר לו תשמע הדרדרות
זה נורא והיום לא חלמנו חשבנו ע נקי מדינה
חילונית לא חשבנו יגיע עד כדי ככ
הדרדרות אז הוא אמר לו אני אגיד לך היה
פעם מישהו עלי ר שם ס יודלביץ ענה לו היה
אחד עלה פעם לקול בו שלום למעלה אז היה
קול בו שלום הבניין הכי גבוה כמה זה 30
קומות 32 קומות 36 קומות טוב פעם אחרונה
שאני ספרתי
הפחות בכל אופן עלה שמה למעלה עלה שמה
למעלה ועבר את הגדר בא מישהו אומר לו לאן
אתה הולך אומר אני קופץ אומר מה אתה קופץ
אתה משוגע לא יוציא אותך עם שפחתה לא
יוציאו אותך משם זה 36 קומות אמר לו לא
אני קופץ שתי קומות רוצר
איך אפשר לעצור אין דבר או שאתה איתו או
שאתה לא איתו זה לא עובד ככה אומר בעל
הנסי ז בא שלמה המלך מלמד אותנו עמוד
46 התחיל להביל המידות הרעות והוא נגד
מעלות גבורה שהוא כבישת
היצר והעיקר מה שצריך לכבישת היצר אמר
שלמה עצב יהיה מותר ודבר שפתיים אך למחסור
וכן אמרו חזל יזכיר לו יום המיתה
שאין לך דבר שמרחיק גאווה וחמדה ושאר
מידות רעות כי אם כשיעלה ע ליבו מאין באו
לאן הוא הולך ושהוא חוטב רב
מרי עכשיו
אומר אני מדלג לפסוק ב' לצחוק אמרתי מעולל
אמר לא מבעיה אם השמחה הוא שמחה של שחוק
הוא מהולל ושימון וטירוף הדעת ולשמחה מה
זו עושה אפילו השמחה מה זו ראה סה כי ראנה
מה הגיע לי כי אף שהתחלתי בשמחה מועטת מכל
מקום הגדלתי השמחה לבסוף עד שבאתי ללידי
אמה שהזהירה התורה תרתי בליבי למשוך ביין
בשרי ולבי הו של ולבי משמש בלשון ועם כל
זאת
כלומר אף שמשכתי ביין היה ליבי נוהג
בחוכמה ולאחוז בשכות ורק שיהיה לי מעט
אחיזה בשכל שאין חוכמות החיצוניות מעט
משאר החוכמות אשר שר חכמים נכשלו וטעו בהם
ונטו מדרך האמת אל דרך
השכלות ועדיין היה לשם שמיים שהיה כוונתי
רק עד אשר הראה כדי שיראה ואחר כך מה קרה
גדלתי מעשי התחלתי להגדיל מעשה השמחה עד
שבניתי לי בנים כל כך בתים כל כך להתגבר
יצרי עליי מחמת השמחה עד שעשיתי לקלות
ופרדסים עשיתי לי בריחות מים ואתה דע לך
גודל הרע צומח מהשמחה הזאת קניתי עבדים
ושפחות רמז שאחר כך גבר עליו היצר הרע עד
שנכשל במה שהזהירה התורה להרבות סוסים
ורמה ורמה זה בתיבת
מקנה כנסת לי כסף וזהב מה שיכשל בזה שהזר
התוהה לא רבה לו כסף וזהב עשיתי לי שרים
ושרות שידה ושידות רמז על מה שעבר לא ירבה
לו נשים וכל זה מאיפה
התחיל חשבתי אני רק אני רק טועם מזה אני
אקח קצת ו בא שלמה אמלך תראה מה שקורה אין
אצל היצר הרע זה או אתה איתו או אתה
בלעדיו אין אמצע זה הוא רצה ללמד אותנו פה
זה כמעט אותו הדבר כותב גם רבנו החידה
בשני העמודים בשלושה העמודים הבאים אבל
חידו גם אומר עוד פשט ואני רוצה להזכיר
לכם ואתם תגידו לבד את
הפשט זוכרים את תלמי המלך שבזבז עוצרות
ועוצרות בית אביו לצדקה מבז מונבז מונבז
מה הוא אמר אמרו לו מה אתה עושה אבותיך
גנזו ואתה מבזבז מה הוא ענה הם גנזו למקום
ש הם גנזו לאחרים ואני גנזתי א שלמה המלך
אומר חידו ואמר בניתי לי בתים נתתי לי
קרמים מה זאת אומרת תכ נתתי צדקה נתתי
קרמים נתתי הכל לעניים עשיתי בתים נתתי את
זה בחינם לאנשים שאיין להם וזה הכוונה
נתתי קרמים לי לי כל הזמן הוא אומר לי למה
לקח לי את זה לעצמי אבל זה לא לפי הפשט
כמו
נכון נכון זה לא לפי הפשט רק אומר גם זה
יפה הרב חידו בעמוד שלו 51 מסביר את זה
ככה יש
בקהלת את העניין
של אל תהי צדיק הרבה ואל תרשע הרבה פרק ז
פסוק טז מה יותר גרוע תגידו צדיק הרבה או
רשע הרבה
שאלו את רב חיים קניבסקי את השאלה הזאת
הוא אמר פשוט צדיק הרבה יותר גרוע מרשע
הרבה אדם שיודע שהוא רשע הרבה הוא יעשה
תשובה צדיק הרבה אם מישהו י להגיד לו תעשה
תשובה יתן לו שתי סטירות מה אתה אני צדיק
הרבה אתה אומר לי מה לעשות יותר גרוע צדיק
הרבה ג על שאול
[מוזיקה]
שות
שלו כן על זה יצא
כן רבותיי כתוב שלח לחמך על פני המים כי
ברוב הימים תמצאנו תן חלק
לשבעה וגם
לשמונה מה אומר על זה הרב חידו בשם אבא
שלו מי זה היה אבא
שלו היה סבא ידוע חסד לאברהם מי זה אבא
אני לא יודע א בסדר כנראה יהודי שזכה כזה
בן אז כנראה
ש אז כל פנים הוא אומר בשם אבא שלו כל כך
יפה אומר כתוב בגמרא שרבי אבאו היה קל
מוצאי שבת שוחט עגלה ואוכל רק את הכליה
שלה עד שגדל הבן שלו אמר לו אבא בשביל מה
אתה מבזבז תשמור מיום שישי א קליה למוצאי
שבת למה למה לשחוט עגלה שלמה בשביל כליה
אחת אמר לו טוב תעשה מה שאתה אומר מה קרה
שמרו באה החתולה אכלה את זה אמר לו אתה
רואה על זה אומר האבא של אחי דו שלח לחמך
על פני המים ברוב הימים תמצאנו ותן חלק
לשבעה זה שבת וגם לשמונה זה למוצאי שבת
ואל תגיד שזה בזבוז לא בזבוז תשקיע בזה
תאמין לי לא תפסיד
מזה רמז
יפה רבותיי פרשת וזאת
ברכה קושייה מזעזעת בניה אם אתה עונה על
זה 50 52
נקודות 52 אני
מכ אם אתה תענה תקבל רק 51 אני רוצה לשאול
אתכם תפתחו רגע חומש פרק לג פסוק
יב למה אמרתי לך
אתה שומע כתוב בפסוק לבנימין אמר ידיד השם
ישכון לבת החלו חופף עליו כל
היום מה אומר
רשי אתה מוכן להסתכל ברשי להגיד לי מה הוא
אומר אתה מוכן להסתכל ברשי להגיד מה הוא
אומר ידיד השם תח ליו חופף עליו כל היום
אומר רשי השראת השכינה היה בחלקו של
בנימין נו נו תקרי תקרי אבי יצחק
זריס או
נו לא לא
לא
כן אומר רשי לפני כן כתוב ללוי אמר אחרי
זה כתוב לבנימין אמר אומר לוי עומד
בקורבנות ובנימין מהבנין בית המקדש בניין
בית המקדש אצלו תמיד אז ממילא לכן שמח
אותם לבי ובנימין
עכשיו ראית
מלכי כן עכשיו תסתכלו בבקשה פרק
בתהילים
פרק
עח פסוק סח עט
עח פרק
ח פסוק
סח אומר דוד המלך בפסוק סז וימאס באוהל
יוסף ובשבט אפרים לא כר מה זה אומר משכן
שילו ויבחר את שבט
יהודה את הר ציון אשר
האב לא מבין דוד המלך לא ידע בחלקו של מי
נמצא בית המקדש רצועה נכנסה רצועה
אבל אתה לא יכול להגיד זה שבט יהודה רשי
הרגע אמר לך למה נשמחה ברכתו של בנימין
ללוי הוא עבד בקורבנות ואצלו היה בית
המקדש פתאום דוד המלך אומר זה של יהודה
מאיפה זה
הגיע לא זה היה של בנימין ורצועה של יהודה
נכנסה ועליה עמד המזבח אבל זה של
בנימין ר המזבח
ה אצל בניומין
מה הרוץ הזה ש זכה לזה שיצו לו ב זה
בנימין בנימין כול הכל
בנימין מה פתאום אומר ויבחר בשבת יהודה מה
מאיפה הגת לזה הענין הוא על המלך ששבת
יהודה שהוא היחיד שיכול לש
ב זה נקרא ח בשפת יהודה בער ציון אשר האב
הוא בחר
בואה
שולט מי דיבר על שולט הוא אומר הוא מס
באוהל יוסף שילו והוא בחר בשבת יהודה מה
פתאום בשבט יהודה הוא בחר בשבת בנימין בית
המקדש שמר בית חלקו של בנימין ובו
ה רובו היה בחלקו של בנימין רק המזבח היה
בחלקו של
יהודה ובכן מורי
ורבותיי שלפני כמה חודשים גיליתי את
הקושיה הזאת צלצלתי לי הרב יעקב בונ אמרתי
לו מה אוי אוי
כאילו יש לפעמים קושיות אתה
אומר זה באמת זה דבר מדהים כאילו איך זה
יכול להיות אחרי יומיים הוא חזר אליי גמרא
מפורשת עמוד 70 רבותיי מהרה מסכת זבחים דף
דף קיח עמוד ב כי את רב דימי אומר אומר
רבי בשלושה מקומות שתה שכינה על ישראל
בשילו ונו וגבעון ובית עולמים ובכולם לא
שרתה אלא בחלקו של בנימין שנאמר חופף עליו
כל היום כל חפיפות לא יהו אלא בחלקו של
בנימין טוב שמענו כי
אז יש כאן מישהו
ער
לא אתם לא שומעים את
הרב שילו זה בחלקו של בנימין
עוד פעם אני קורא עכשיו תקשיבו כי את רב
דימי אומר רבי בשלושה מקומות שרתה שכינה
על ישראל
בשילו נוב וגבעון ובית עולמים ובכולן לא
שרתה אלא בחלקו של
בנימין שנאמר חופף עליו כל היום כל חפיפות
לא יהו אלא בחלקו של בנימין כי אזיל הבי
אמרה קמי דרב יוסף אומר חד בר
החליל ולא מיתה כן וכתיב ויטוש משכן שילו
וכתיב וימס בול יוסף בשבט אפרים לא בחר
איך אתה אומר בנימין שילו היה אצל יוסף לא
אצל בניומין
אומר רב אדם מה קשילי דילמה שכינה בחלק
בנימין וסנהדרין גדולה בחלקו של
יוסף מד מצינו בבית עולמים ששכינה בחלקו
של בנימין וסנהדרין בחלקו של
יהודה הוה
אומר השראת השכינה בית המקדש זה באמת
בחלקו של בנימין סנהדרין איפה
נמצאת תודה רבה ממילא במה השם בחר איך
כתוב שם בפרק בתהילים בשיר המעלות אומר אה
ירושלים הבנויה כש חוברה ליחדיו ששם לו
שבטים שבטי קה שמה ישבו כיסאות
למשפט אה למה השם בחר בירושלים כיסאות
למשפט כיסאות לבית דוד מלכות דוד וכיסאות
למשפט הסנהדרין נשקת הגזית על זה השם בכר
ממילא נכון בית המקדש היה בחלקו של בנימין
והשראת השכינה בחלקו של בנימין אבל
הסנהדרין
הכיסאות למשפט זה בחלקו של יהודה וזה השם
בחר זה התירוץ פשוט אבל ישיש מצאתי עוד
תירוץ העמק דבר הנציב אומר ככה ויתוש משכן
שלו אוהל שיקן מה זה
באדם אז הוא אומר ככה יוסף הצדיק מה היה
ה הפעילות הגדולה שלו בעולם חסד חסד שהיה
רק
ליהודים גם גוי יכול לעשות חסד וזה מצווה
שגוי יעשה חסד
ודאי לא חסד עם גויים ודאי זה למה לא לנו
אסור לקבל מהם צדוקי חסד לאומים חטאת אבל
גם חסד אם הוא יעשה עם יהודי למה לא כסף
אסור לקחת מהם כסף של צדוקי חוץ מזה ממילא
הוא אומר אתה יודע כשהיה משכן אצל שילו
אצל יוסף עיקר השראת השכינה הייתה אוהל
שיקן באדם בעניין של אנשים זאת אומרת חסד
ברגע שנחרב משכן שילו והשם בחר לבנות
בירושלים שמה עבר אומר הנציב עבר המרכז
הכובד של כל ה השראת השכינה לעניין של
תורה תלמידי חכמים וזה הכוונה ויבחר בשבט
יהודה שבט
יהודה
רגע ולמה שבת יהודה זה קשור לתלמידי חכמים
דווקא
מה אה
מחוקקים שב או או או או לא אסור שבת
מיהודה ה מחוקק מבין רגליו זה הכוונה
ויבחר בשבט יהודה כך מסביר הרב
הנציב רבותיי בברכת יוסף אומר לו משה
רבינו
א
ממגד תבועות שמש
הוא ממגד גבעות עולם הוא ממגד ארץ אומל הצ
ש לא לא לפני כן לפני כן לפני כן יוסף אמר
ך את השם צו ממגן שמיים ממעל
ומאום מתהום רובצת תחת ווידוס מה זה הדבר
הזה תהום רובצת
תחת דבר יפה מאוד הראה לי הרב יעקב ברונפן
לפני שנה
כבר עמוד 75 בספר איוב כתוב כאן לא ידריכו
בני שחץ לא עדה עליו שחל בחל מי שלח ידו
הפך משורש הרים מה זה הפך משורש הרים מה
כאילו הפך את ההרים
מהשורש אז יש מלבים אומר תעיין בהירה בסוף
הספר הערה בסוף הספר בעמוד 77
רבותיי הנה בשנת
תקפא נפל הר גבוה בארץ צרפת ובמקומו נשאר
נחל עמוק של מים וזה נסתובב על ידי נתיב
וצינור של מים שירד מן מעיין מים שנמצא
בראש ההר אל מחילה שהייתה בהר בתחתיתו
ותבין זה על פי החוק של אשר לנוסעים אשר
ישפכו בקנה
הקומה חלולה יעלו המים בקנה השנית כפי
גובה המים בקנה שבצידו איך קוראים לזה
בעברית כאן הוא מסביר את כל העניין של כחו
כלים שלובים אבל הוא אומר זה היה היה
מעיין ב שהר וכש ההר נפל לא יודע איך קרה
שההר נפל אולי היה איזה הר גש או משהו בכל
אופן למטה מצאו מעיין
מים
עצום אז ה הוא כותב הוא בראש ובראש ההר
בצידו נמצא מעיין שממנו יוצא צינור טוב מי
שיש לו סבלנות יקרא את כל זה אומר וזה
הכוונה לשלוח ידו בחלמיש לעקור משורש
הרים אחרי שאתה עוקר את ההר מהשורש אתה
רואה שלמטה יש
מעיין
אה מתהום רובצת תחת מתחת להרים יש תהום זה
לא שזה הפשט אני חושב שהכוונה שיש שמה
הרבה רטיבות זה
הכוונה מתחת לר מתחת
לאדמה רבותיי אתם יודעים כמה שוקלת
מכולה
בערך כמובן שתלוי במים מלאה ממוצע בכולה
זה 20 טון 20 25 טון כמה מכולות לוקחות
היום
אוניות מאות ואלפים
גם אז בוא נניח שה לקחת 500 מכולות כמה
זה 20 טון כל
מכולה כמה זה
יוצא 1000 טון
זה מגיע גם רבה הרבה
יותר 10 אל טון וכולי והאוניה עצמה מה
קורה אבל היא הגיע לנמל חיפה פרקה את כל
המיצובישי
ועכשיו היא תיסה חזרה רייקה אתה יודע מה
יקרה כל רוח תהפוך אותה אין לה
משקלים אז מה שעושים היום זה היא באה לפה
והיא לוקחת מפה מה שאנחנו מוכרים מה אנחנו
מוכרים לא יודע אבל פוליטיקה אולי לא יודע
מה
מוכרים אבל ככה זה עובד המסחר בנוי על זה
שהאוניה מגיעה פורקת סחורה ולוקחת סחורה
חדשה מה קורה אם אוניה
מגיעה ואם היא באה פורקת סחורה ואין לה מה
לקחת חזרה או הפוך היא באה כדי לקחת סחורה
אבל היא באה ריקה כי אין לה מה להביא מה
עושים האוניה תתהפך
היו מביאים המון חול בתוך האוניה כדי
שיהיה לה משקל ואז כשהיא מגיעה פורקים את
החול מעלים את
הסחורה מברך משה רבנו את זבולון אתם יש
לכם עסק עם משכר לכם יהיה הברכה הכי גדולה
אוניות יבואו אליכם מלאות חול כי לא יהיה
להם מה למכור לכם ואתם רק תמכרו להם סחורה
זה הכוונה לזבולון אמר שמח זבולון בתך
וישכר באוהלך הממ אר יקראו שם יזבחו זבחי
צדק כי שפע ימים מנקו ספונ
יהיה לך כזה שפע שלאף אחד לא יהיה מה
למכור לך אוניות יגיעו אנ עם חול וצו מפה
עם
סחורה שנה
טובה זה מגיד מדובנה באיזה
עמוד המגיד מדובנה
בעמוד
כמה 81 כן 81
רבותיי שיהיה לכולם חג שמח שבוע הבא כמו
שאמרתי לא יהיה שיעור שבוע אחרי זה בעזרת
השם כרגיל פרשת בראשית ולגבי התהילים
בעזרת השם בלי נדר פרק ב'