Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
טוב, שלום וברכה. אנחנו מתחילים פרק קנ של
תהילים.
פרק האחרון שכתב דוד המלך עליו השלום.
הפרק שמסיים את ספר התהילים.
נקרא אותו קודם כל הללויה. הללו אל
בקודשו. הללו ברכיע וזו. הללו בגבורותיו.
הללו כרוב גודלו. הללו בתקע שופר הללו
בנבל וכינור.
הלו בטוף ומחול. הללו במינים ועוגב. הללו
בצלצלי שמע, הללו בצלצלי תרועה. כל הנשמה
תעלליה.
הללויה. השאלה הראשונה,
כמה הילולים יש כאן בפרק הזה?
אתם רוצים שנספור ביחד? או שאתה יודע, רבי
יצחק? אז בוא נספור ביחד. הלו אל בקודשו,
הללו בהרכיזו, זה שניים. הללו בגבורותיו,
הללו כאוב גודלו זה ארבע.
הללו בתקע שופר הללו בנבל וחינור
הללו בטוף ומחול הללו במינים ועוגב שבע
הללו הללו בצלצלי תורה
אמרתי שבע לא שמונה עכשיו זה 10
מה הללויה הראשון
לא יודע לא יודע אבל בוא נראה בעמוד
שתיים בחוברת אומרת המשנה מסכת ראש השנה
דף לב עמוד א'
אין פוחטים מעשרה מלכויות, מעשה זכרונות,
מעשרה שופרות.
10ה מלכויות כנגד מי אמר רבי? כנגד 10עשרה
הילולים שאמר דוד בספר התהילים. שואלת
הגמרא הילולים טוב ואבו הרבה פעמים הוא
אמר להלל. אונה הגמרא
הנח דכתיב בהו הללו בתקשופר.
אז גמרא מפורשת שבפרק קנ יש 10ה הילולים
מפורש
כן תסתכלו הדק
לא וכן אלא תסתכל
בעמוד שתיים הללויה אומר המזמור יש בו 13
אלולים
רמז ל-13 מידות ריבונו של עולם
הילולים
מקסימום 12
א הגיע לזה
וגם זה נגד גמרא תודה רבה ל
בתחילה ובס אלוהים מלך שהכלזמור הזה אז
יכול אנחנו לא סופרים את זה ובלי זה יש עס
טוב אני אמשיך לעמוד שלוש
אומר הבית יוסף בל
כתב בשיבורקת
בשם הגאונים
מן עין שאין מנן שאומרים הלל בראש
התשובה היא מצינו שרמז דוד בתהילים הללויה
הללו אל בקודשו יב פעמים לו כנגד ית
חודשים
לפי חכנו כופלים כל הנשמה מה? למה? על שנה
מעוברת שיש ביג חודשים.
אז זה פתר גם את בעיית ה-13.
על 13 גמרנו. אנחנו כבר מבינים
אבל איך הגענו ל-12? זה השאלה.
12 זה בלי לחזור פעמיים על הפסוק האחרון.
ואם חוזרים פעמיים על הפסוק.
אבל היה 10. איך נהיה 12?
10 זה בלי הללויה תחילה בסוף כי הם
משותפים להרבה מסמורים. זה 10. אם ככה
כבוד הרב אם מחשיב את הללוקה אז יש לך 13
מפורש בלי לחזור
למה כי בפסוק האחרון כתוב נשמה תהלל
מה אתה עושה לי פרצוף מה מה ההבדל בין זה
לזה
מה ההבדל ביןל להללו מה
הללו הוא הללו הוא הללו הוא זה להלל את
הקדוש ברוך הוא
בהתחלה כתובל זה תהלל בהתחלה לא כתוב
הללוה הוא בהתחלה כתוב הללו
בקודשו אותו דבר אלוה
אבל פה זה עם המקף זה מילה אחת שתי מי
נו נו
איך זה נהיה 12
בסוף
אז אז אני שואל אז למה בפסוק שזה עוד אחד
כי כ מה תהלל כך
אולי אולי כמו שהוא אומר שתהלל כאן זה לא
נקרא
לא יודע
על כל פנים אז מצאנו כל הנשמות ה בב שכולם
כל המזמור הזה הוא על התחיף
לבוא דבר
כמו שהוא אומר כל המזמור מדבר על העתיד
שלום הרב יזדי מזל איך קוראים להג
חגית יפה מאוד יהי רצון שיהיה לה הרבה
ימים חגים בשנה
בחיים.
טוב,
עכשיו מוריי ורבותיי,
בבית יוסף שאומר
שיש לנו 12
הילולים
וכל הנשמה כופלים בשביל ההילול השלושה.
אז על זה שואל הפרי חדש
מה לגבי א
א ראש השנה ראש השנה לא אומרים הלל
אומר הבית יוסף למה 12 פעם
שיש כל פעם ראש חודש ובראש חודש אומרים
הלל נו אבל בראש השנה לא אומרים הלל
הרב מניה אתה איתנו?
מה אתה אומר על זה?
אז תראו, בעמוד שלוש
יש ספר שנקרא שמי שמעון, ספר יותר קדום.
הוא מביא את הקושיה של הפרי חדש
והוא עונה
ולעניהו דעתי אין כאן שום קושיה.
שכבר כתב התוסות בארקין דף י שעיקר שאלת
המלאכים
זה אינה אלא על ישראל. כלומר ספרי חיים
וספרי מתים פתוחים לבניו ואתם אומרים שירה
איך אפשר להגיד שירה בראש השנה? אז זה
המלאכים שואלים על בני ישראל
אבל המלאכים גופו ועדיין אומרים מלא ליוף
בראש השנה
ואם כן שעפיר מרמד יב פעמים הללו על הראש
חודש שאומרים בהם הלל על כל פנים אלא שמהן
בני אדם ומהן רק המלאכים
זה רבותיי מביא אותנו
לסוגיה הבאה בפרק הזה תהפכו עמוד ארבע
אתם רואים שלכאורה הפרק מחולק לשני חלקים
חלק הראשון אומר תהללו
מי
לא לא מי אלא איפה על מה הללו כל בקודשו
הללו ברכיזו
חלק השני
אומר איך להלל אותו הללו בתקשופר על
הללו בטוף במים ועוגב זה לכאורה החלוקה
הפשוטה
מה משותף לארבע הראשונים אל בקודצות זה מי
בקיהוזו זה אפורותיו זה על מה כל אחד זה
משהו אחר למה זה מחנה משותף ש
בסדר על כל פנים זה החלק השני
ועכשיו מגיע
ועכשיו ויש לנו גם בתוך ספר התהילים דברים
שאומר לך למשל הללו כל מלאכיו
אומר מי יהלל את השם הללו כל צבאיו הללו
שמש וירח
למה הוא אומר מי יהלל את השם
אז יש כאלה כאלה הילולים ויש כאלה הילולים
אז מה מה זה אצלנו
ק תהפכו חזרה לעמוד שתיים שיש לנו שם את
הרדק הרדק מסביר מה זה הללו כל בקודשו הוא
המלאכים
זאת אומרת שהפנייה הללו כל בקודשו
זה לא על מה אלא זה מי
מי יהלל
המלאכים הללו ברכיזו הוא הגלגל העליון
מקיף הכל
אם ככה רבותיי אז זה נהדר עם התירוץ שאמר
השמי שמעון על הבית יוסף מה השם שמעון
אומר שה
ה-12
פעמים שאומרים הלל זה המלאכים נכון באמת
מדברים פה על המלאכים
כמו שהרדק מז הללו אל מביא את הח
מה
שבי שמעון הוא מביא את החתקו
נכון מאוד רק לפני שראינו את הרעיון אז לא
רציתי להגיד את זה
יפה מאוד עכשיו אנחנו עוברים לעמוד שש
המלבים חולק על הרדק
והמ המלבי מסביר מה זה הללו כל בקודשו
על פי הדברים שהלל עד הנה יאמר הנה יש שני
מיני הילולים
הילול שיהיה שהוא היינו לפי ההנהגה בקודש
הוא למעלה מן הטבע שהיא ההנהגה על ידי
המלאכים שם קודשו זאת אומרת אל הניסים
ויש עלו ברקיע הוא זו שהיא ההנהגה
קיה והגלגל והמערכה מה שנקרא על פי הטבע.
אז הללו כל בקודשו זה על ניסים והללו ברקי
ארוזו
ההנהגה
הרגילה הטבעית.
ולפי זה אז שכתוב עללו כלל בקודש עלו
ברקיע הוא זו אז זה על הניסים זה על הטבע
ממשיך הלאה הללו בגבורותיו אלוהו כירוב
גדלו מה זה גבורותיו
זה הניסים מה זה כירוב גודלו זה שהוא
מחזיק את הטבע כרצונו
יפה מאוד
את השם
מה
את השםס
כי לא כתוב בפסוק
ב למה יכול יכול לכתוב הללו את השם
בתקשופר
לא
למה לא את מי
כי כשאתה אומר בחלק הראשון אתה אומר
את me
בחלק השני אתה אומר
בסדר
אה מהתנתי תחילת אור שלי
שכחת אותי היום
שכורך
טוב אנחנו קטע הבא
תודה רבה ממש תודה
ובכן הקטע הבא זה הללו בגבורותיו
מה הכוונה גבורותיו האבן עזרא אומנה לספר
את גבורותיו
אבל המלבים הרגע למדנו שגבורותיו הכוונה
לניסים והנפלאות וכרוב גודלו מה הכוונה
הכוונה להנהגה הטבעית הקטע הבא זה כבר
הגענו לעמוד שמונה הללו בתקע שופר אומר על
זה רב חיים פרידלנדר
בספרו על התפילה של הימים הנוראים הללו
בתקע שופר
אבל מי ששופר
אינו זה אינו כלי זמר כנבל כנבל וחינוך.
אך מכיוון שהשופר מעורר את הלבבות להכניע
את הרע,
כפיית הרע היא ההילול הגדול ביותר להשם
ית. איך אדם יכול להכי הרבה להלל את השם
על ידי שהוא מתגבר על היצר הרע שלו? זה
מזכיר לי ששמעתי פעם שרב חצק לונשטיין היה
אומר שיש לו הרבה הכרת הטוב לרב קהנמן הרב
מפונביש אז הוא משתדל כל יום לפחות פעם
אחת להעביר על המידות לעילוי נשמתו
הללו בנבל וכינור הרב ימלכי מה אתה חושב
שנבל וכינור זה שני דברים זה דבר אחד מה
זה נבל מה מה זה כינור? שזה כלי נגינה
כינור זה ודאי כלי נגינה
כינור זה כלי נגינה ומה גם נגינה
שאלה זה כלי שני כלים שני כלים שמת
אז בבקשה תהפכו לעמוד 10 וכאן יש לנו את
התלמוד ירושלמי מסכת סוכה
נפת כל פני הנגינה
אומר הירושלמי
ברבא אמר
אבל היא כינור
נימין יירות בין זה לזה
כמה יש בכינור
חמש מיתרים
אז כנראה שבנבל יש
הנבל שאתה חושב זה לא הנבל
זה לא הנבל של היום
לא הוא אומר לך היא כינורי זה אותו כלי
רק עם יותר נימין אה בסדר
זה לא הכלי שנבל מה
ש דוד היה מה של דוד זה כינור כמו
אבל זה לא כדי שמנגנים עליו עם קשר
מי אמר לך
ככה זה בציורים של הגננת
כן
לא שלנו בדקת את זה
מופיע אבל לא מופיע איך זה היה נראה
עכשיו תראו בבקשה יש לכם ספרי תהילים פרק
לג פסוק א'
סליחה פסוק ב הודו להשם בחינור בנבל עשור
לא מה הוא אומר רש"י מה זה בנבל עשור
נבל של 10 מיני נעימה מה הוא לא אומר
מיתרים
נעימה
אני לא אני לא מבין ב מה הכוונה
מה
יותר נעימות
נכון
בוכת המעלות של הכלי שהוא
אולי אולי הכוונה עשרה מיטחרים כמו שאתה
אומר בכל אופן חיבר אומר לנו
תשמע זה אותו זה הבדל של מיתרים זה הכל
רבי רבי חיא בר אבא
ממשיך הירושלמי
אמר רבי חיא ברבא למה נקרא שמו אבל שהוא
מלבין כמה מיני זמר כמו שאתה אמרת מלכי
שהוא
בן את פניהם של כלי הזמר האחרים מרוב שזה
יפה
טוב
כשף בנבל זה עם היד
נבל הוא ככה שהוא עם היד מה שאתה רואה
היום זה לא אומר שזה מה שהיה פעם.
היום הנבל זה כלי ענק שיושבים לידו אפילו
נבל קטן
לא משנה אבל עושים את זה עם האצבעות זה לא
משהו מה שהיה פעם זה לא אומר יכול להיות
שדברים שתבשו בדרך אתה יודע כמו שיש הרבה
מילים
על הדרך שאנחנו כבר בירושלמי תראו את
הסימון הבא רבי שמעון בן לקיש אמר עוגיו
זה
נראה אותך קורא את
זהליס
ארדבליס
אומר הרב חיים קנייבסקי זה הפירוש של רבי
חיים מה זה ארדה בליס פעמון
ידעת שהוגב זה פעמון אתה רואה אמרתי לך
שדברים השתנו מאז
עוגב זה ארדבליס מה זה ארדבליס פעמון
זה לא זה לא לגם שוגב זה גם כן סדרה של
פעמונים אה
בעוצמות קול ובקבית צליל שו
יכול להיות
גר זה למעשה נכב עם פעמון כלי הקשה
כלי הקשה
כן גם סנטר זה כן
טוב
אנחנו עוברים
אנחנו אם כן עוברים לעמוד
לעמוד 12 אז יש לנו כבר נבל וחינור אנחנו
גם יודעים מה זה
ועכשיו אנחנו בעמוד 12 הללו בטוף ומחול.
מה העניין של טוף ומחול? תודה. מה העניין
של טוף ומחול? אז כבר בשבוע שעבר דיברנו
על זה שטוף זה כלי שנותנים
נותנים עליו מכות וזה עושה שמחה.
והרב יעקב בו
לנו שבסוף הגלות אנחנו נראה שכל המכות
שקיבלנו זה מה שהביא לנו את השמחה. אז רק
כדי להשלים את העניין הזה, תסתכלו בפרק יד
בתהילים, פסוק אחרון.
מי יתן מציון?
ישועת ישראל בשוב שבוותמו, בשוב השם שבו
תמוג לי יעקב ישמח ישראל. מה כתוב פסוק
אחד קודם? שם פחדו עצת עניבישו כי השם
מחסהו. רש"י עצת עניבישו. אתם אומרים
שהעצתם של ישראל בושה על שהם בוטחים בהשם
כי השם מחסה הוא. אז הגויים מבזים אותנו
על זה שאנחנו בוטחים בהשם וזה כואב לנו.
נכון? ועל זה אומר דוד המלך מי יתן מציון
ישועת ישראל? ושוב השם שמות יגיד ליעקב
ישמח ישראל. אומר רש"י, מי יתן? אז יקרב
היום שיתן מציון ישועת ישראל ואז יגל יעקב
ישמח ישראל. זאת אומרת על ידי שמקישים
עלינו, על ידי שמבזים אותנו, על ידי זה
תבוא הישועה.
יקרב היום שיתן מציון ישועת ישראל.
עכשיו מגיע החלק הבא ומה זה מחול? אז
בשבוע שעבר דיברנו מה זה מחול?
שעתיד לקדוש ברוך הוא לעשות מכול לצדיקים.
המעניין הוא שהתרגום והמלבים סוברים שזה
שם של כלי.
מה? או אתה מכיר את הכלי הזה? לא זה אבל
פשוט זה
כיוון שהמחול נמצא בתוך
הכוונה לריקודים איך אפשר להגיד שהכוונה
צ לצדיקים
שמה זה משהו אחר מחלת יש לא זה לא משהו
אחר יש שמה פירוש שהכוונה באמת לכלי שיר
יש פירושים אחרים אז תראו בבקשה עמוד 13
רבי רבינו בחיי פרשת כיטיסא
אומר כך מכל כלי זמר שהיו שם לא הזכיר אלא
מחול הכוונה היא כתוב ויר את העגל ומחולות
אתם שמים לב מה כתוב כאן
אומר רבינו ב מכל כלי זמר שהיו שם לא
הזכיר אלא מחול מה פירוש מה זה מחולי זמר
כלי זמ
והתםכ כי תמצא בכתוב שבעה מיני מיני זמר
שהם כנגד שבעה כוכבי לכת שצם חנחל נו בניה
שצם חנחל ראשי תיבות
שבתי צדק
מעדים
חמה נוגה קיימה
ולבנה יפה מאוד א כוכב כוכב ולבנה אז אם
כן כינור כנגד שבתיי
טוף כנגד צדק, מחול כנגד מעדים
מינים כנגד חמה עוגיו כנגד נוגע צלצלי שמה
כנגד כוכב תרו כנגד לבנה זהו שכתוב הללו
בתקע שופר הללו בנבל וכינור הללו בטוף
ומחול הללו במינים ועוגב הללו בצלצלי שמ
הללו בצלצלי תורה והם בין כולם ולם תשעה
מיני זמר כנגד תשעה גלגלים
איי אני לא מבין מה זה הכלי הזה אז הוא
אומר הוא בעלי חוכמת המוזיקה
לכוון כל מין ומין ממיני זמר הללו כנגד
השופר כנגד גלגל התשיעי המקיף והנל כנגד
גלגל שמיני שבו הכוכבים
רבי יצחק רק יש לך שיעורי בית להסביר לנו
מה כתוב כאן
צלצילי תרועה זה שופר
לא
מה זה
נגיע עוד מעט הצלצלים
מה שראינו בגנבל
המודק אומר שכס זה נבל ואסור זה רבת
נבל
אסור זה כלים נפרד לא נבלסור
אבל זה נבל של 10 מיתרים זה הכוונה אז זה
כמו רשימה
נכון
תודה תודה בחומות
כאילו
מה שהוא מסביר
הרשי אני לא יודע לא זוכר לא יודע אם הרשי
מסביר אבל כאן הוא אומר שזה כלי זבר
יכולות
גם בשל שלח תצא כל אנשים אחי
יפה
נכון לא חשבנו את זה
ותצאנ כל הנשים אחריה בטופים ובמעוד
כל
האמה זה כלי
איפה תסתכל אבל
רגע
יש שמה בסוף
ספר איפה יש למצוא כל ספר
אתה רואה את ה
הרב רש"י שואל ש
רבינו בחיים
מקודם לא
כימן שזה לא חייב לי כנראה משתמשי
אתה שומע מה שרבי יצחק אומר אומר רבי יצחק
רש"י על המקום שמה בטופ במחולות רש"י שואל
מאיפה היה להם טופים ולמה הוא לא שואל
מאיפה היה להם מכולות
היה מפה
שמכולות לפי רש"י זה ריקודים
אבל מעניין איך ה רבינו בחיי יסביר שם האם
גם שמה הוא מסביר שזה כלי כלי נגינה או לא
טוב בינתיים
נתקדם לעמוד 14
אבל לפני כן אני אקדים סיפור מעניין סיפר
לי ודי שראה את זה אתם יודעים שהרבי
מקלויזנבורג זכר צדיק לברכה היה מדבר
באמצע התפילה אבל לא איתי עם הקדוש ברוך
הוא ביידיש
מדבר ביידיש
ומדבר מכל הלב ובוכה וזה
לא 18 פסוקת אני לא יודע אם 18 פסוקת זמרי
ודאי
אמר לי הוא ראה פעם אתה שומע רבי מושה הוא
ראה פעם את הרבי מקלוזנבורג אומר פסוקי
דזמראה פעם לא אפילו אמר לי פעם אחת הוא
ראה אותו בקרישבה
והיה אומר לו סוססיר אחרי לבבכם אחריניכם
אומר הוא תפס את הזקן שלו אומר כמעט קרה
את הפרצוף
בוחרים
בחורים לא יססור אחרי לבחינה
ככה עכשיו
לגבי העניין של בטוף ומחול אומר לי פעם
הוא ראה את הרבי מקלזבור אומר הללו בסוף
ומאוכל אומר ריבן של הילום הרי בסוף אתה
תמחול אז משמע אתה מחכה
בסועיף הוא מוכול הרי בסוף אתה תמחול
בשביל מה לחכות
ביידיש כמובן
עכשיו אז זה נשמע כמו איזה ורד כאילו מה
סויף
אבל באמת תראו בעמוד 14
עללו בטוף ומכול הרב הקדוש רבי מאיר מפרי
משלן אמר
הללו בטוף ומחול הוא פירש
הוא פירש אתם עללו
סוף שימחול לכם
לשון נופל הלשון טוב ובסוף
ואמרו זאת לפני הרב הקדוש
רבי ישראל מרוז'ינזיה
הוא ביאר כוונתו שרמז בזה לתפ שעות שיש ב
20 יום מראש השנה הזו שענה רבה שזה יום
גמר המחילה אז ראש
יש 20 יום 20 יום 480 שעות טוף בגימטריה
זה 480 וזה הכוונה הללו בטוף ומחול הרי
בסוף ה-480 שעות האלה אלה הוא עם חול
טוף בלי ו
טוף בלי ו'
כך כתוב ב
כן כן ודאי
ואותו הדבר הוא ממשיך כאן בספר הזה
דיבור זהוש רבי אליהו מוויסקית זיה
מקוצק הוא מוסיף הביאול הזהשון קודשו
שמעתי בשם הרב הקדוש מפרי משלם
לפי ששיחתה של תלמידי חכמים צריכה
על פי מה שכתב בספר הסר
שמה זה
הללו בטוף ומחול בסוף תפו שעות תשתלם
המחילה
הוא אומר תפו באמת הטוב כתוב בלי בלי
שמראש השנה גמרה החתימה היינו שענה רבה יש
תפו שעות וזהו בטוף ומכול אז בקיצור זה
אותו אותו הרעיון בסדר גמור
עד כאן טוף ומחול אמרנו טוף כלי שמקישים
עליו והשמחה גדולה
עכשיו ברבנו בחי אשרף הכוונה היא לריפחוד
אבל הוא מפנה לכטיסה
אפשר לראות את הספר
תודה רבה
תודה רבה לך
זה כזה
בטופים ובמחולות אני מקריא את הרבינו בחיי
בפרשת בשלח היו אנשים האלו גדולות חוכמה
כמו שדרשו חז"ל ראתה שפחה על הים אשר לא
ראה יחזקאל והיו מהן שהייתה כוונתן לשמיים
ומהן שהייתה כוונתן רעה וכך היו יוצאות
במחולות בשכבר ידעת כי המחול כנגד מעדים
או אז הוא הולך על כלים כלי נגינה
כלי נגינה
לצאת במחולות כן במחולות
ומזה תמצא במעשה העגל ויר את העגל ומחולות
ושם מעריך לא הוא אומר מפורש זו הכוונה
לכלי לכלי נגינה
לגן במחולות מה זה לצאת ממכולות
מה אני יודע
אבל ודאי שהוא אומר אם הוא אומר זה כנגד
מעדים אז הוא אמר את זה אצלנו בכיטיסה שזה
כלי נגינה
כן נכון
אז זה מעניין
על הדרך בתהילים תח יש לנו חידוש בחומש
יפה מאוד מכולות
אה
הנה חול של ריקוד איך יצאו
אה
היו שמה עשו הפרדה
זה היה בארסים
מה השאלה ודאי שעשו הפרדה
יש כאלה שאומרים יעקב יש כאלה שאומרים
כתוב תן להם מרים שירו להשם כתוב
אבל מה זה לקבוע מה פתאום אז אומרים שקם
חבר'ה באו לראות אז היא אמרה להם לכו לכו
להם מרים הרב אפשר לומר ספר שקל שיש גם
בנבי חול משחקים מה זה עם חול משחקים שמה
זה
שמה זה ריקוד לכאורה
לכאורה אי אפשר לדעת לפי רבנו בחיים אין
אין רבנו בחיים אל הנביא אבל יכול להיות
שהוא יסביר גם שם אותו דבר
הגענו לכלי שנקרא מינים מינים ועוגב אתם
זוכרים מה זה עוגו
פעמון
אבל מה זה מינים?
אני לא מכיר כלי כזה היום.
לכאורה הרבה כלים. אין רשי בפרק הזה. אין
רש"י בכלל. אין רש"י.
אה יש יש
סליחה סליחה
במינים והוגם מיני כלי שיר הם. אבל רש"י
לא אומר איזה? יפה. מה אומר על זה
המצודות? מה זה מינים?
אין מצודות.
אינים בוגיו שמות כלי ניגון
שוב אותו דבר כמו רשי
טוב הנה אבל אבן עזר אומר משהו יפה יש
אבן עזרא אומר הרב
גום אומר חלילים ואב
כלים רבים
חליל
חלילים ואבובים
מילים זה חליל לפי ה אומר אומר כלים רבים
בניגון אחד
טוב
כנראה שזה סוג
מוריי ורבותיי תהפכו דף לעמוד שש 16
גמרא מסכת ארקין דף י עמוד ב אומר איפה
שמסומן בסוף העמוד אומר רוב ברשילה אומר
רב מתנה אומר שמואל
מגרייפה
הייתה במקדש מה זה מגריפה
מה שי אומר מגריפה מגרפה
שבא גורפין את הד
והוא כן כף
מגרפה הייתה במקדש 10ה נקבים היו
כל אחד ואחד מוציא 10ה מיני זמר נמצאת
כולה
100 מיני זמר
במתנית תנה
וגבוהה אמה
וקה יוצא אמנה ו10ה נקבים היו בה כל אחד
מוציא 100 מיני זמר נמצאת כולה מוציאה
מי זמר
עכשיו הבנת מה זה
מפוכית
מפוכית כן מוציאה בקושי חצי חצי כליזר מה
זה מפוכית
את הרצפה
רגע פה מדובר פה מדובר שעשו את זה עם עם
זה כלי נשיפה נשיפה נכון
מי אמר
אני חושב
כמו חליל אמרת חליל אמרת שהתרגום אומר זה
חליל כן בניה
חליל זה גם כלי נשיפה וזה דומה מינים
חלילים
מצוין אז אז אז מינים זה
הגמרא מסבירה זה כלי נשיפה הגמרא אומרת
הגמרא מסה נשיפה
מה זה
ואיפה
של גרופים עוברת רוח בחורים זה עושה קול
מי אולי על כל פנים פה שזה כלי שאנחנו
בכלל לא מכירים היום
כלי שמוציא מיני נעימה.
לא מכיר דבר כזה. לא שאני מומחה לכלי זמ
אני לא מכיר כלי שיכול להוציא יותר מכמה
קולות. לא מדבר על טוב שמוציא רק כל אחד
אבל אפילו הכינור והגיטרה וכל אלה מה כמה
קולות הם מוציאים?
יש סך הכל שבעה דים כל זה אוקטב
אותו סדרת תשיבה ופיצ'ים פשוט גבוהים מגיב
צליל שונים זהמוזיקה
כולם רכב את התשובה אין
טוב אבל זה מתחלק שוב ושוב וזה יכול להגיע
לעמו
עכשיו רבותיי תהפכו את הדף אומר רבניו ידע
שם בדף יא במסכתין
מגרפה הייתה בבית המקדש יש להבין למה הוא
צרך לפרש יש לומר שנמצאת כולה מוציאה
מיני זמר כתוב שמה 1000 חשבון זה אפילו
תינוק יודע לאומרו
נראה לי בסיעתא דשמיא אומר הבן איש חי דבא
לספר הנס
שנעשה בה
אף על רגב דת ראיקה ללא משתמאי וכאן היו
100 מיני זמר וכולו משתמילה שומע שהוא
מרגיש בשמע של 100 קולות
אף על פי שיוצאים בבת אחת
דבר כזה
אבל מהר כתב לי על זה הרב יעקב ברונפמן אז
מה זה בא ללמד אותנו
אומר זה כנראה בא לספר לנו את השבח הגדול
לקדוש ברוך הוא תראו העולם העולם הוא פועל
לפי הטבע ויש טריליוני דברים שפועלים בו
תוך כדי, נכון? טריליונים. קח רק את הנושא
של מזג אוויר. כמה דברים פועלים בבת אחת
שיוצרים את מזג האוויר? נכון? כך כל כוח
שיש ב כל דבר והכל תלוי אחד בשני. הרי
עכשיו מה קורה כשהקדוש ברוך הוא עושה נס?
אז בעצם הוא תוקע את הטבע.
היה צריך העולם באותו שנייה להתפרק.
משל למה הדבר דומה? יש א שעון השעונים של
פעם שהיו בנויים על גלגלים כאלה, גלגלי
שיניים. תר לך שאתה תופס גלגל שיניים אחד,
מה קורה? הכל נעצר. ומה קורה כשהעולם
נעצר? מתפרק.
אז כשהקדוש ברוך הוא עושה נס, הוא בעצם
עוצר גלגל שיניים אחד. אבל זה הכל תלוי
אחד בשנייה. צריך את כל הארץ בשנייה
ואף על פי כן הוא עושה נס
זה הטריקה אלומי
מה זה נוגע אנחנו באים לשבח את הקדוש ברוך
הוא בלי שבעצם תריקא לו משנה כן שומעים מה
רוצים
אומר המלבים
פתיקון תבל בל תימות
זה
אתם רואים את המלבים
בשורה החמישית עוז אשר התעזר
ואב תיקון בל תב סד ארץ ומלואה
ומבואר מן השכל כי הנהגת הטבע הקבוהה
לה
יתר סעת מן הנס שהוא רק לפי שעה
אני מדלג עכשיו תראו לקראת הסוף לא לקראת
הסוף אלא אלא נגיד שמונה שורות מל בקטע
הראשון אומר ואם כן פעולת הנס קלה מאוד
נגד פעולת הטבע כמו שקל יותר ליסה מסע כבד
שעה אחת מלשאיתו שנים רבות אולם בכל זאת
נמצא גאווה יתירה וגבורה עצומה בפעולת הנס
על ידי שבעת הנס לא יתבטל גם פעולת הטבע
הכוללת כי ידוע שכל חלקי המצי מציאות
דבוקים וקשורים יחד עד שכל תנועה נולדת
באחד מחלקי המציאות תסבב או תסובב מכל
התנועות הנעשות במציאות בכללו
עד שנדמה שנדמה את המציאות בכללו כמשין מה
זה משין
מכונה
מכונה הבנויה בחוכמה באופן שהגלגלים
מסבבים את האופנים והאופנים מסבבים את
השלבים והשלבים מסבבים את המכונות והמניע
הראשון הוא כוח הקיטור המגיע המניע את
המשולו
ואם יבוא אחד ויחזיק בכוח באחד מן האופנים
או הגלילים ויעקב פעולתו או יסובבנו בכוח
תנועה נגדיית
אז או שכוח הכיתור המניע את המכונה הכללית
גבר על כוח האדם לא יצליח להעמיד את
המכונה או אם כוחו יגבר על כוח המניעה איך
ריח תשבוט המכונה בכללה ממלאכתה הכללית
ולפי זה אם היה הנס בעמדת תנועת המציאות
כולו ביטול הטבע בכללה היה זה דבר קטן ערב
קטן
אחר שהוא המניע הראשון המניע את הכל ובידו
להניע כמו שירצה אולם מחר שהנס הוא תמיד
עניין למשל שיבטל תנועת המים וטבעה
כוח האש וטבעו ויתר המציאות נשבעו והולך
בדרכו עד שצריך לסובב אחת את התנועה
הכללית של המערכה בכללה שהולכת בדרכת תמיד
ובידו האחרת צריכו לעכב את תנועת החלקים
קית של פרט אחד מן המציאות להוליכה לצד
אחר
ושבכל זאת לא תבטה למכונה בכללה והטבע
והעולם ילכו כד זה פלא גדול ונס להתנוסס
זהו שאמר שבעת אשר השם יהות לוו שהוא
ביטול תנועת החלק מן המציאות בכל זאת לבש
השם גם כן אוז אשר התעזר והראה כוכוב את
העצומו במה שאף תיקון תבלת תימות
הסבר נפלא של המלבים ומה זה נוגע לנו
אנחנו מעללים את השם במינים
שזה כלי שעושה 100 צלילים או
ול שני כל לא משתמה שומעים את הכל מה
רוצים להגיד לו אתה ריבונו של עולם למרות
שאתה עושה את כל הטבע באמצע אתה מפרק חלק
היה צריך לעצור את הכל ולפרק את הכל דוגמה
אתם יודעים מה הדוגמה
הכי פשוטה להבנה
אתם יודעים איך איך הגלגלים עובדים
לא הגלגלים של המכונית הגלגלים של הכוכבים
מה המרכז?
שמש.
שמש. מה מסתובב סביבה? כדור הארץ. עכשיו
יהושע נאמד ואמר שמש בגעון דום.
מה קרה?
השמש נעמדה.
השמש עומדת בכל אנחנו נאמ כדור הארץ.
סיבוב אחד.
ביממה סיבוב אחד. מה המהירות?
צריך לחשב
זה לא צריך לחשב זה דברים ידועים מה המיל
של סיבוב כדור הארץ
מה זה
מועד
כמה גבוהה 500 קימטר לשער
500,000 קילומטר לשער
נו תסתכל תגיד מהרשנה
היא עושה קילה זה 29 קמ בשנייה
בשנייה
29 קימטר בשנייה
סביב צירו
סביב צירו עכשיו אתה עוצר את כדור הארץ
אתה יודע מה צריך לקרות
מה קורה כשאתה מכונית
שאתה עוצר את המכונית במהירות 80 קמש אבל
אתה עוצר בבת אחת מה קורה כל מה שבבגז עף
עליך נכון עכשיו תאר לך שאתה עוצר את כדור
הארץ
וזה מסתובב במהירות של כמה? 80,000 קימטר
בשעה.
כמה?
1740 קמ
1740 קומטר לשעה. פתאום בא יהושע אומר
תעצור הוא עצור
שמת סקרב.
נו אז איך העולם נשאר?
לדקה
לדקה. מה אתה זה? אז אמרתי לך 80,000
קילומטר בשעה.
80,000 קילומטר בשעה זה המהירות שכדור
הארץ מסתובב סביב עצמו.
אני זוכר למה אני זוכר את זה? אמר לי זה
רבי יוחנן דוביץ לו המון פעם אומר אתה
יודע מה זה 80,000 קילומטר לשעה פ
לא היה צריך להישאר בית אחד בנוי
עץ אחד נטוע לא היה יכול להישאר וזה ממשיך
הכל ג איך זה
אפשר אולי גם לה
זה ה1000 מיני זמר שאף על פי שטריקלי לא
משתמע אבל כן כאן משתמע למה זה הגדלות של
הבורא יתברך
השירה
נו שמה את השמש בשה שלו
יפה תקשיב משה רבינו עצר את את ה משה
רבינו זה היה כמה פעמים נעצרה השמש כמה
פעמים
לפחות שבחקמון בן גוריון
רגע לאט לאט פעמיים אצל משה רבינו
פעמיים אצל משה רבינו פעם אחת אצל יהושע
בן
עמלק
מלחמת עמלק מלחמת
אחרי זה יהושע בן, אחרי זה אליהו הנביא
את השמש בהר הכרמל, הוא עצר את השמש כי
הוא רצה להקריב את הקורבן ולהתפלל מנחה אז
הוא עצר את השמש לא תשכע
אז זה כבר ארבע
מי
רגע לאט לאט אחרי זה יש לך א הלוויה של
רבנו הקדוש שלא שקעה השמש עד שכולם חזרו
הביתה והכינו את הצ'ונט ואז היא שקעה ומיד
אה זה כבר חמש. יש בחז"ל אחד המוירועים
שחזר הביתה ביום שישי והוא ראה אני מוטל ב
אז הוא אמר איך אני אעשה? אני אשאיר אותו.
אי אפשר להשאיר אותו אבל לקחת אותו יחד עם
השק שלי אני לא יכול. אז הוא השאיר את השק
ולקח אותו לעיר וחזר ולקח את השעק וחזר
הביתה ואז שקע השמש.
בן גוריון. לא
בן הקדימון בן גוריון. הנה לך שבע מקרים.
לא שמה ששמשקה חזרה
מה לא הגמרא אומרת שנקדה חמה בעבורו נקדה
הרי היה גשם לא ראוי אם שקע או לאניין
הזה של אולי גם להם מדוד המלך שאמר לקדוש
ברוך הוא
מי מים אמר אני אמות אז אני אמר או אחרי
אמר את כל העולם אני צריך חזרה כדי גם עם
אותו
אורה שאני כל הדור שלך אני מעולם
את חומך
לפתוח כל העולם וזה אולי תפר במזל שהוא לא
אולי
זה נכון
אה כי יעקב אבינו כזה גל יעקב אבינו שהוא
הוא החזיר את זה
לא הוא בא לישון שמהר
יפה
בבוקר יקב
ב את הכדור הארץ עוד יותר מהר כדי שהשמשכה
יותר מוקדם
ואחרי זה הוא החזיר את זה אחור בקיצור זה
זה אומר הרי זה פלא פלאים אל תיקון טבל
בלתימות
איך איך העולם לא מתמוטט כשהקדוש ברוך הוא
עושה כזה נסוא עשה קריסוף
אתה יודע מה פירוש לעצור את כל הימים את
כל מימות שבעולם נקראו
זה היה צריך להשפיע על אי אפשר הכל הרי
אחד עם השני
פתאום כפתור אחד נעצר אין כפתור אחד זה
הכל חתיכה אחת כל הבריאה
זה הכוונה הללו במיניים
כלי שעושה 1 קולות ואף על פי כן שומעים את
כל הקולות זה תהלל את הקדוש ברוך הוא שהוא
עושה את הכל ביחד למרות שהוא יכול באמצע
לעצור את זה
אין תקיר
מה זהח
בבית המקדש אחד כזה
אני לא יודע אם היה רק אחד כזה בבית המקדש
מה שבטוח אחד בשביל ה
היה יעקב מה שבטוח לי היה בזמן בית המקדש
לא קיים
מאוד מלהיות קיים איך אמר פעם הרמבם לסקי
כשרב חזק ברמסקי שכב בבית חולים סוף ימיו
לא עלינו אז הוא היה קם לפני הרופאים כי
הרופא בא לעשות מצווה צריכים לק
אז הרופאים וחן להם
אז יום אחד הגיע איזה רופא אחד עלה לו הזה
לראש הוא אמר לרב חזקלברמסקי אם הרמב"ם
היה היום לא היה נחשב רופא
תגיד זה לרב חזקל אברמסקי
חזק היה אדם תקיף אז פרחזק אברמסקי אמרה
לו אגיד לך משהו אם אתה אפילו גולם לא
היית נחשב
אתה הרי בלי המכשירים שלך אתה לא יודע
אתה לא יודע כלום לא לחץ דם לא דופק לא
יודע כלום
אז המכשירים האלה לא היו בזמן הרמבם
אז מה אתה היית אז
בן עזרא שיכול לראות מי זה הרב שמדברים
אלא
והשמע שלו היה מושזרוע
היה אומר לשמה שמי אבן עזרא אמר לו תן לו
10ה זהובים ושילך
טוב עכשיו עוגב אמרנו שזה פעמון רבותיי
עוגב זה פעמון אנחנו אנחנו בעמוד 19 העוגב
זה פעמנה כמו שאמרנו שם בארקין
שכהן
גדול על ידי זה נכנס לקודש הקודשים והוא
מודיע שהוא נכנס בשביל מה צריך להודיע כי
הרי כתוב כל אדם לא יהיה באו מועד בבוא
לכפר בקודש ציתו והגמרא אומרת שאפילו
מלאכי השרת לא יכולים להיות שם אז צריכים
להודיע שהוא בא כדי שכולם יצאו
אז הוסיף על זה הרב יעקב ברונזמן שיתכן
שזה שבח על זה שאנו זוכים להשמיע כולינו
לפניו יתברך ועכשיו הגענו לצלצלים
הללו בצלצלי שמ
צלצלי שמע
אז קודם כל הכוונה
צלצלי שמע. למה כתוב שמע? זה בגלל הדקדוק
כיוון שזה סוף פסוק.
שמה זה במילה. זה לא במק
ולמה זה כתוב עם קמס בגלל שזה כי
באמת מה הכוונה צלצלי
מעניין הוא שהתרגום
ש
פצלצלון דשמעין בלכודיו.
מה זה בלכודיו? שומעים רק
התשובה היא שבאמת
שעושה רעש חזק מאוד דומה למצלתיים שיש
כן
מנחושת אחד כזה עושה רעש חזק מאוד עכשיו
אם תעשי 10 כאלה
אז גמרת עם כל התזמורת
שמעו רק לכן אומר התרגום שהבחויתי
בצילצלון דש בלחודיו
אז למה כתוב בצלצלי שמה שמה
אומר הרב שלום רות לוי
היינו כמו שכתב ארקין דף י וצלצל
מינה מי ואסף במצידתה אבדי וחד גבר אבתבה
קרי להו אז צלצלי שמה שהיינו בגן היו
נותנים לנו כזה אה אז זוכרים דבר כזה
קראו לזה מצילתיים זה לא היה מנחושת אבל
זה היה אז כנראה שהכלי הזה עובד שניים
ביחד לכן קוראים לזה צלצלי צד שני לוקחים
רק אחד כזה כי אחרת לא ישמעו כלום
מהתזמורת הארת
מי אומר
יפה
אפשר כוח
עכשיו יש לנו כאן רש"י על זה אומר רש"י
בצלצל לי שמה מצילתה עם המשמיעים קל שמה
שם דבר הוא כמו שמע בסגול ומפני העת נחתה
הוא נקוץ קמץ גדול ולכך תעמו למעלה תחת
השק ספר תהילים אבל אנחנו עוד לא סיימנו
נשאר לנו צלצלי תרועה מה זה צלצלי תרועה
אומר המלבים
צלצלי שמה ובעת שיתנהג עמם בדרך הטבע שאז
יעלו ברקיה ווזו וכרוב גודלו ואז לא ישמחו
שמחת המכול על השראת השכינה ביניהם ובכל
זאת יעלו בצלצלי תרועה שהתרועה מורה החרדה
מפני השבר ויראו מהשם פחד העונש
בעניין שבשני ימיני ההילולים יהיה או שופר
או תרועה שופר מורה על יראת הרוממות תרועה
מורה על יראת העונש ות תהיה היראה בלולה
עם השמחה על דרך וגילו ברע עדה
זאת אומרת מה זה הצלצלי תרועה זה עושה
רצינות זה לא נותן לך לסמוח יותר מדי כמו
שאנחנו רואים גם תרועה זה כלי מגינה
כן כן
צלצלי תרועה
לא
יש תרועה של ויש צלצלי תרועה שני דברים
עכשיו שימו לב רבותיי זה הרבי יעקב
ברונפמן אמר לי את זה זה דבר נפלא אתם
זוכרים שם ל לקריית
לבית המקדש ועצו בקריאת יערים כי הוא זמית
נכון מה היה שמה כשהוא זמית
היה קצת קצת
יותר מדי שמחה
ואז קרה מה שקרה אומר רבי יעקב בוא לפעמים
תראה איך שזה מדויק בדברי הימים א' יג
פסוק י
וירכיבו את ארון האלוקים על עגלה חדשה
מבית אביב ועוזה ואחיו
כל ישראל מזחקים לפני האלוקים
ובשירים ובכינורות ובפים
ובמצילתיים ובחצוצרות איזה כלי לא כתוב
צלצלים
צלי תרועה לא היה ולכן היה יותר מדי
א קלות ראש למה אמר לנו המלבים מה זה
צלצלי תרועה זה עושה את
דרוש קצת
אחרי שהוא זמת בדברי הימים א' פרק טז כתוב
פסוק כח
ישראל מעלים את ארון ברית השם בתרוה
ובשופרצוצרות
ובמצילתה משמיעים בנבלים וכינ קרה דוד
המלך מבין שמה שהיה זה היה יותר מדי קלות
ראש פעם הוא הוסיף את התרועה
להרגיע את את המצב וגילו ברעדה מה שאנחנו
אומרים
ש מיד דין
נשאר לנו את הפסוק האחרון כל הנשמה תהלל
כוכה
אומר הזוהר חדש בראשית יא עמוד ב עמוד 26
עוד אמר רבי אלעזר מידכתיב הללו בתקשופר
הללו בנבן בחינור הללו בטוף ומכוללו
במינים ועוגיו וכ כי צריך הקדוש ברוך הוא
להי
מה אתה עושה לו תזמור אתה עושה לו הוא
צריך את זה אלא אמר דוד כל מה שתשב מי
קודשברך הוא כהנ מיני זמר אינו כלום כי
האדם האומר עכשיו עשה זה וזה כל מה שתעשה
אינו כלום מה שתעשה דבר פלוני כך אמר דוד
בצלצלי שמ בצלצלי כלומר אינו
אי אלא מה הוא הללו כל הלק
אז אם כן מה הפסוק האחרון של תהילים אומר
לנו
הוא לא בא להגיד עוד מין זמר הוא לא בא
להגיד עוד מין אלא הוא בא להגיד תשמע כל
זה יפה אם לא נתת את ה
לך על הזמן
כל הנשמה מה תעלל
זה? אומר זוהר חדש
כאן תוספת והיא על כל נשימה
ללקה
וש
תהילים
גם ברא
אתם רואים בעמוד 20
שם רבי חנינא אמר על כל נשימה
מה היטעמה
הללקה כל הנשמה תהללקל ולפי הפירוש הזה אז
מה זה כל הללקל הוא בא להגיד על מה להודות
להשם על כל נשימה ושימה על כל ר
צריכים להגיד
וכך גם מסביר בעמוד 28
הרב קדושת לוי רבי רבי רבי אלימלך מרבי
רבי רבי לויסום ברדיצ'ב ודבר אחרון רבותיי
פעמיים כל הנשמה למה פעמיים
אז תראו בעמוד 29
את זה מצא
א פרשת בלק
והוא מסביר כך כתבו הפוסקים שנהגו לכפול
אתת הלל קה מודיע שנגמרו של סוף תהילים.
כלומר, כיוון שממשיכים בפסוקי דזמראה
בפסוקים נוספים, על כן כופלים את כל הנשמה
כדי להודיע שהחלקי
התהילים
וההמשך
אל הפסוקים אלוקתים
שירת הים כופלים פסוק השם ימלוך לעולם ועד
למה כי הוא שירה והפסוקים שאחר כך הם
הוספות עיקר השירה
לא איפה נגמרת השירה בפרשת בשלח השם ימלח
לו נגמר
כיבסוס פרשה בים זה לא
נכון אכפלת זה משהו כמוסימום
כ
בדיוק בתהילים אין שכל פעמיים ש
לא
בסידור יש לך את זה בתהילים לא כתוב
פעמיים
תהילים כתוב פעם אחת
אבל בסידור הרי אתה ממשיך אחרי זה עוד
פסוקים אז אתה חוזר על זה פעמים להגיד עד
כאן הפסוקי דזמרה הפסוקים של דוד המלך
בבר דוד