0:00 / 0:00
הלכות תשעת הימים הרב יחזקאל קרישבסקי מעייני ישראל ירושלים
84 views
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
בעזר השם אלחו ת יומים מראש חודש מנחמוב
עד י באוב בחוס יומים יש כמה וכמה הלכות
לא נקיף את הכל כעת בחרתי רק כמה דברים
שבהם כל אחד נפגש
בהם אז אנחנו נלמד על
רחיצה על כיבוס בגדים על לבישת בגדים
מכובסים אולי גם על בושר ויין בעזר השם
מעניין ראיתי בהליך שלומה מביא בש שלז בן
רבך שהוא אמר שנכון שברוך השם בחז השם אך
שר דורה ורבו המדקדקים בעלו ורוצים תמיד
לדעת דבר השם זו הלוכ אבל לפעמים עושים
מעטפה ליקר מרוב העיון מתחילים להיכנס לכל
ההלכות של המנהגים של הזכ
וילס ואז שוכחים מהיקר
גוים לגאולה למה שצריכים בעזרת השם מה
המטרה אנחנו רוצים את הגאולה
הש כמובן כידוע מה שהרבי חזר על זה ש
שנכנסו ממטים בשמחה כמובן שיש בזה הלוס
כמו שנלמד אבל יד צריך לדעת שמה שכן מותר
אז צריך להרבות בשמחה מותרת צריך
להרבות לושן של הרבי השמחה מותר למשל על
תוירה פיקוד השם ישור משמחי ליב אז בזה
צריך להרבות בזמן הזה ללמוד יותר הרב אומר
ללמוד עם כוח שם חיס בשמחה וכמובן העניין
של לעשות סיומים שכל סיים זה כמו שכתוב זה
טוב ל
רבון וכידוע מה שכתוב בליקר פרש השבוע פרש
במדבור רבי אומר ציים במשפט פד בשבוע
בצדוק צ במשפט פד במשפט הינו
בתיר אז בעזרת השם שנזכה עוד
השנה פ אז נתחיל עם עם הלוכ יש בלוס האלה
יש ישנם דברים שאסורים מדינ ד
גמורה ישנם כאלה שהם ממנו ולכן רואים שיש
נק מנה למזה מה שהפוקוס
מסוימים פעם שמעתי באמת נזכר מזה עכשיו
כ שכתוב מ שנכנס אוד מרבים
בשמחה אין על זה הלכות אין על זה שולחן
רוך איך מרב משמחה שנכנסו ממט בשמחה יש על
זה כמה וכמה סעיפים בשכון בפוסקים כי באמת
למהט בשמחה אנחנו לא ממציאים לבד כל מיני
דברים כל אחד יבוא ויגיד את הרגשות שלו את
הרגישים שלו איך צריך לעשות את זה כמובן
שלא יש מה שכתוב בשון מה שכתוב בפוסקים מה
שצריך לעשות זה מה שצריך
לעשות לא להוסיף וגם על זה נאמר הכלל כל
הוסיף
גריה הקופונים נתחיל עם ה עם ההלכות ה
קשורות לבגדים לכביסה אבל האמת כדי שהלכות
שקשורות לבגדים יהיה בשלי מס אז אנחנו כן
נלמד בקצרה את הלוס של מסה ומתן בתשעת
היומים תש
היומים כתוב בשולחן רוך תקנא סעיף בז מ
ראש חודש עד הטניס ממטים במה אומדן ו
בבנין של
שמחה מה כמחבר אומר שלחן רוך שצריך למד ב
ומת על מה הוא מדבר מה
הכוונה אז יש בזה שתי דעות יש בזה מחלוקת
והאמת זה כבר נמצא בטור שתי הדעות וזה כבר
בעצם לכר מחלוקת בבלי וירושלמי ינו יש דעה
אחת שמה שצריך למד במעסה ומתן זה דו קמס
ומתן של שמחה מה הדוגמה שמובא בפוסקים
זה צורכי צורכי חופה וכדומה או לקנות כלי
כסף זה מה זומ של
שמחה שרק זה מצ שצריך למד בתש היומי
ויש דעה נוספת שבכלל בכל המס ומתן צריך
למהט על לפונים שתי הוב בפוסקים בלוחה למה
זה כמו שכולם מסיימים ממש כולם המרשל הבח
התז המוג אליבי מוב גם המשבר בספקות י
שאנחנו היום נוהגים להקל בכל זה בזמני
נהגו ק בכל זה אז במה ומתן שלא קשור לשמחה
ודאי שאפשר להקל בפרט שזה נחשב כדי פרנוס
זה כשיש את הסיבה כדי פרסנו ודאי שאפשר
להקל בכל המעשה ומתן שלא קשור לשמחה ומתן
רגיל על ומתן של שמחה על זה יש מוגן אברום
אברם כותב בסז שטוב לאחמ שכדאי להימנע אז
לכן זה יותר חמורה מהומת של שמחה האמת היא
מה נכנס ומה זומ של שמחה בפשט זה כמו ש
דוגמה פסק צורכי חתונה כלי כסף
תכשיטים ראיתי המלקטים מביאים בשם הרב
אלישי חונים בזמנינו שהם דחפו הרבה דברים
בשמחה לא יודע כל מיני ריו ומזגנים וכל
דבר זה ס זה זה כבר חידוש מי שיש לו שאלות
שישאל יתכן שזה לא בדיוק כך אבל על
קופונים על מהז אומן ששמחה כן נוהגים
להחמיר ועל מהז אומן רגיל אז למהט מה למהט
כאילו מה שלא חייבים מה שצריך נוהגים להקל
זה הכל נכון סמ בסתם סמת בכל מיני הדברים
ובדברים האלה באמת רגע עוד הלכה בדברים
האלה כתוב שכמובן שדוב ור עובד מותר אם יש
עכשיו מפצע בחנות שמוכר מבצע כל מיני
מתנות משחקים אז כמובן שדבר בודאי שמותר
אפילו לא צריך להגיע לכולה שנוהגים להקל
כדי פרנוס אסינו
וכ אבל בזה הכל נכון בסתם סומת אבל על
בגדים יש סעיף מיוחד זה אולי לא כולם
יודעים ובאמת זה נגיע מה שאנחנו לכים למוד
על בגדים אז זה גם קשור לזה
על בגד יש עוד סעיף יש סעיף סעיף ז יש
אומרים שעוס דק גודים חדושים כן שמחבר
אומר שאסור לעשות בגדים חדשים אומר הרמו
והוא הדין דסור לקנו סום אסור אסור לעשות
בגדים חדשים ואסור לקנות בגדים חדשים זה
סעיף מיוחד על
גודים למה באמת חשוב מאוד הטעם שכמו שכתוב
שזה בעצם קשור להלכות של כיבוס כמו שאנחנו
אוסרים את העניין של לכבס בתשעת הימים
אפילו שלא רוצה להשתמש בבגד אסור לכבש עצם
יש עצם איסור איסור על הכביסה לבד אז גם
לקנות בגד זה הלכה מיוחדת כי זה דומה
לעניין של כיבוס בתשעת הימים ולכן זה צריך
לדעת שזה יותר חמור יש כל מיני הולכים
ברחובות רואים פרסומת דובר העובד חבס כל
מיני מבצעים כאלה בתשעת הימים אז בסתם
דברים ודאי שדובר עובד זה מותר ולא צריך
להגיע אפילו בלי דבר עובד זה מותר במשו מת
משאר הדברים נוהגים להקל אים זה לא משומת
משל שמחה
אבל בבגדים בעצם באמת שיש בזה מחלוקת
כרונים יש כמה וכמה שטוענים שלא יעזור בזה
דב אובת זה כמו ב זה כמו ב אזה הלכה
מיוחדת ש על בגד כיבוס בגד ללבוש בגד
מחובש לקנות בגד זה משהו מיוחד לדוך יש כן
מחונים שכן כאילו
ב כן לקלו ב בלקנות בגד כשיש דוב העובד
וכמובן ש ראיתי שגם אם אומרים שדובר העובד
מותר אז יש כל מיני פרסמות דעבד כ שאתה
צריך צריך בגדים וזה יש פה מבצע מבצע ממש
מפצע מיוחד אז בזה נאמר דוב עובד אז סתם
שיש כשאין צורך וכמה שקלים בות זול זה לא
נחשב דובוב זה נחשב רק רבוכה לכאורה אבגר
הפורש מוסיף על זה
ש אם אנחנו נגיד שעשו בכלל לקנות בגדים
בדובר עובד אז לכו רה בוא נגיד אם זה דובר
העובד לחנות כן אנחנו לא יודעים היום יש
הרבה רשתות חנויות בגדים שיש להם פנוס זה
בשפע וסתם כותבים מודעה דבר עובד אבל בוא
נגיד על אחד שאנחנו יודעים באמת שהחנות
בגדים הזה זה דובר עובד והוא צריך את
הפרנסה אז אם אנחנו נתיר את זה אנחנו נגיד
שדובר עובד מתיר רק
למוכר א למכור אבל הקונים אסור לקנות אז
מה ה חל מ את הקנו ז ארלנו אסור לקנות גם
מדוב עובד אז הרב וקש אומר שזה דומה כמו
בכס כול המועד כתוב שאחד שאין לו מה לאכול
מותר לתת לו עבודה בסחר כדי שהתפרנס
ואפילו עושה משהו שאני לא צריך רק אני
רוצה שלבן אדם הזה שאיין לו מה לאכול בחל
המועד א יהיה לו כסף אז מטלי לתת לו עבודה
אפילו שאני לא צריך את זה אותו דבר גם פה
בבגדים אםל בעל החנות זה דובר עובד אז
לכאורה צריך גם להתיר ללקוחות אבל אחי
צריך לדעת שזה המצב רק כשזה באמת דבר ובת
כפשוטו קבנים רק רציתי להגיד את כל העניין
הזה שמה ומט מה שאני רוצה להגיע בנגיע
לבגדים שבעצם בגד זה יותר חמור
קפוני בוא נחזור בנגע לבגוד אז בנגיע
לבגדים שיש לנו בבית יש שתי הלכות שתי
ייסורים שלא קשורים זה לזה יש הלכה אחת
שאסור לכבש לכבש בתשעת הימים ויש הלכה
נוספת שאסור ללבוש בגד מחובש גם אם יבשתי
את זה לפני ראש חודש זה נמצא בארון אסור
ללבוש בגד מחוב זה שתי הלכות אז נתחיל
קודם עם עם ההלכה של כיבוס
של לכבש בגדים בתשעת הימים בעצם מה מקור
הדין זה כבר משנה משנה בטייס שבוע שכל ב
מספ מלכב כןכ שקוראים לזה זה דיגור שלספר
ולכבס זה אסו כתוב במשנה אז אסור לכבש
בגדים במשנה כתוב שבוע של שבוע
ש וגמור מוסיפה שאפילו לך להניח אסור לא
שאתה רוצה ללבוש את זה עצם מהכביסה אסור
וככה באמת נפסק בשולחן ערוך שמחבר לא שנה
מחבר בתוף קנא סעיף ג שבוע שכל בבו אסורים
לספ ולכבס אפילו אין
רשעתו לא רוצה בכל להשתמש בבגד רק לכבס גם
אסור אפילו חלוק אחוד אסור כן זה לא ש
השולחן רוך וכמובן שרמו הרמ מוסיף ג בכל
זה מתחילה אז ראש חודש עד אחר אנחנו כבר
יש לנו את האיסור הכיבוס מראש חוש
מנחו כן למה באמת מה מה הטעם האיסור למה
באמת
החמירו מדינת גמור כבר שאסור לחבש
בניג אז המוגן אברום אומר בספקות ניד ביז
שזה נרא כמשיח דתו וילוס הולך להתעסק עם
הכביסות אז הוא שוכח מהעניין של של הלוס
ולכן זה כאילו משני חזור ממט בסמרה אז שלא
ישיח דס ווילס ולכן לא לכבש בספקות
א איפ אומר הוא אומר טעם נוסף שזה קשור
לשמחה איפה
זה בספקות מוטס הוא אומר אף מדין שורות
דלק שמחה כ שמחפש לאחרים קשור גם ניין
ששמחה יש אחד שמחפש את הכביסה שלו יש לו
שמחה בזה על כל
פונים זה
היסוד שאסור לחפש בנתג בתשעת הימים עכשיו
בפשט האיסור לכבש זה על כל הבגדים זה קשור
לבגדים של ובשים על אולי גם על הלבנים
וגרביים על כל הבגדים על הכל אסור לכבש
ואותו דבר מגבות מצעים כן על הכל מה כן
חריג אז על זה אנחנו עכשיו נלמד אז דבר
ראשון אמרנו שהרמה אומר שאנחנו כבר נוהגים
להחמיר בכל זה מתחיל עז ראש
חודש אומר אומרים על זה ה אומר ליב זה
מובא גם במשנה בקות פטס מי שאין לו יהלו
חלוק אחוד יש להתיר לכבס מראש חודש עד
השבס אנחנו אשכנזים מחמירים מראש חודש אבל
השבוע עד שבוע שחלבו אחד שיש לו רק חלוק
אחד יכול כן לכבש ואותו דבר גם בספקות למד
ביז הוא מביא מדרק מוש כ הפוסקים לוך
שנגיע כובד שבס אחד שאין לו בגד נקי לשבס
יכול
לקובץ שבס לפני כן שיהיה לו בגד מחובש אז
רואים פה בשתי הדברים גם בין ללו לוקחות
תלכלך אותו דבר לכובד שבס שזה התירו עד
שבוע שחברי וכמו שחונים אומרים אח זמ
ממרים שזה כמו משווים את זה לאלכס כל
המועד לסכל המועד כתוב שאחד שיש לו חלוק
אחות אז מותר לו לכבש אם זה התלכלך אז
האמת היא ששמה
בכסל יש יש שמה מחלוקת אם זה דוקא אחד שיש
לו כפשוט או חלוק אחד ואז זה מלוכלך
וכשהוא מכבש את זה על גבי הנור אז הוא הוא
פושט את הבגד ורואים שאין לו עוד חלוק אז
רק בכזה מצב כי פשוט רק בגד אחד אחד שיש
לו בגד אחד רק לא מותר לכבש ליידך יש את
הדעה אחרת שאם יתלכלכו כל הבגדים לבן אדם
זה כמו יש לך לוק חוד
ומחשב נראה לי מחמיר בזה אבל הפוק למס
פוסק חלומות כיל חו זוי שאחד שתלכו לו כל
הבגדים לגמרי אז כמ יש לו חלוק אחות שהוא
יכול לחבש אותו דבר יהיה גם בנינט או
לכובד שבס אחד שאיין לו שום בגד נקי לשבס
אז גם מותר לו לחפס מכובד שבס עכשיו מה
יהיה אם אנחנו כ מנשמים את זה לחול המועד
עד שבוע שךל בוי מה היה אותו דבר לכאורה
בנגיע לגרביים בנגע אם אחד יש
לו הוא השתמש כבר בכל הגרביים הכל התלכלך
כל מה ש כמובן שהוא חיבס לפני ראש חודש
הוא עשה הכלכ הכל היה מכובס לפני ראש חודש
אבל במשך הניט נגמר לו כל ה מה שמדברים
עכשיו על הגרביים לדוגמה כן או לבנים או
כן דברים
כאלה אז האמת היא בפוסקים הם מדברים
בפוסקים של ה הם מדברים על ממחטות פעם היה
מחתות אף כן שזה מאוד מתלכלך היום זה כבר
לא מצוי בכלל אפילו זה מעניין עד כמה
אנחנו מתקדמים שאפילו הפוקוס ב בספר חלמ
חוס במדורה ש לפני 30 שנה אז כמובן שיה
סעיפים ממחטות ת עכשיו המדורה החדשה כמ
שהיה כתוב שזה כבר לא רלוונטי ו הפוסק
מדברים על מחתות אף שהכל התלכלך אז שעת
שבוע שחל במותר ואותו דבר כן אומר הפוש גם
כמו שתברר בחלת קל חוס בפרק חמישי אותו
דבר גם לגרביים ואותו דבר גם לבנים אחד
שהתלכלך לו כל הלבנים אז יהיה מותר לו
השבוע עד שבוע שחל בו יהיה מותר לו
לכבש ו ומה יהיה עם מגבות ידיים אחד שתחלק
לכל המגבות ידיים אז מגבות ידיים האמת זה
מאוד מאוד תלוי
במציאות ישיש יש בתים שמחליפים מגבות כל
הזמן כל כמה שעות כל יום כ כל יום וכמה
פעמים ויש בתים שה מגבת משתמשת משמשת
לתקופה
ארוכה מחלפים פעם בשבוע פעמיים בשבוע אז
ברור שזה אותו דבר כמו שבוחן מוד חוסים
באמת מבואר שמה על המגבות שהוא אומר ש אם
אני זוכר נכון הגנ אברום אומר שזה מחליפים
כל יום ח משנ אומר ש לא מחליפים כל יום אז
ברור שזה אונט ששור שורה תחתונה שה מגבות
קשור
למציאות
א יש בתים שמחליפים כל הזמן וכל יום ממש
כמו לבנים ומש ססט ניסים בעניין וכל הזמן
מחליפים ויש בתים שרק כשמגיעים אורחים ב
מגיעים כמה זוגות לשבס אז בליל שבס לפני
תסד מחליפים את המגבת אז כמובן ששמה זה לא
אותו דבר הקופונים
אז חוי יצא שכל הדברים האלה שכמו שבכל
המועד מתיירים אז גם פה עד שבוע שחל בו אם
הכל תלכלך יהיה מותר
לכבש עכשיו מה קורה אחד שיש לו את הבגד
שלו שהוא הולך את החליפה או הבגד העליונית
של האישה ונהיה כתם נהיה כתם על
הבגד אז יש את הכפ החיים שהחמיר בזה שאסור
לכבש אפילו בגד אפילו חלק של בגד אבל א רב
שלומה זלמן כמה שר וקש פוסק כמ שזל כותב
ב מובא בשל ממול בשמו בשם כמה פוסקים
שמעידים שאפשר להוריד
כתם אפילו שהכתם כבר היה לפני ראש חודי ש
זה מותר
והגם שראיתי באחד מהמלט בחבד שמביא ש מדג
בליכ שלמ שז מתי ר כמעט לית בלי מים בכל
אופן כמו שבשל ממו ש אומר שהוא אומר שאפשר
להוריד כתמים וכן ככה מובה גם בשם הרב
עוזנו בביס ליבי ובשם הרב ליזי ככה כתוב
בגשר החיים ובאמת שזה מאוד מובן למה אפשר
לנקות כתם זיל בוסטי כמו שאמרנו מסיח
דיידו ווילס או שמחה זה לא שייך כשאחד
מחבס מוריד כתם שתחל לו הבגד ובפרט אם
אנחנו נגיד שעשו אם נחמיר על כתמים בסוף
הבן אדם החומ הזה יצא כולה שהוא כבר יחפש
בכלל
תירים לכבש את כל הבגד אז כמובן שאם נהיה
כתם על הבגד ודאי שאפשר לנקות את הבגדים
בשופי ובאמת שחשבתי שיש לזה רעיה פשוטה
מאוד מילס ישבב עצמו כתוב בטוף קנד סעיף
יד אומר הרמו שמה מספה במים בערב תשבו
ומציע מן המים ונגב ומקנח פודו ורגלו כ
שזה לא לטינו כן אז הוא מדבר ג להרטיב את
עצמו עם עם המפה בכל אופן אבל אומר שאפשר
לשרות את זה בערב תשבו כן אין לו בעיה עם
רואים די מפורש שכש אתה לא מכפש בגד רק
מנקה כתם או שמה זה לשרות אין אזה שום
בעיה כמובן שזה
מותר עכשיו מה עוד אם לפעמים קורה שיש בגד
שהתלכלך מאוד וזה יכול להתקלקל אם נשאיר
את זה בוא נגיד בגד של ילד שאני לא צריך
את זה של תינוק שאני לא צריך את זה לצורך
הישיש הרבה בגדים וא נסתדר בלי הבגדים
האלה גם עד אחרי תי שבוב אבל אם נשאיר את
זה עם הלכלוך אז זה פשוט זה אחר כך כבר לא
ירד בכביסה מצעים לפעמים חיטו ילד והמצעים
התלכלכו אז גם אם אני לא צריך את זה לתשעת
הימים אם אם זה ייהרס גם אומרים הפוסקים
שאפשר לחבש את זה עכשיו כמובן שאנחנו
מדברים כל הזמן על האיסור על בגדים על
בגדים אבל אין שום הגבלה לשטוף א כן כביסה
אסור אבל לשטוף כיילים כמובן שאיין בזה
איסור לעשים איזה גז גזר שובש של שטיפה
שטיפה כמובן שמותר אותו דבר רצפות לעשות
ספונג'ה אין בזה בלוכר בפוסקים א אין כזה
איסור כמו שמותר לשטוף כילים מותר גם
לשטוף את הרצפה התלכלך היה שבס עבר שבס
חזויים וכל הבית מלוכלך מאוד מותר כמובן
לעשות ניקיון יסודי רק מה יש ביוסף חיים
זובל מביא בשים שמואל סלנטר
שנהגו בירושלים כן יש כאלה ש שנשים נהגו
שלא לעשות ספונג'ה אז כמובן גם אם נגיד שת
המנהג הזה יש כ ראיתי אח מלקת מנגרת ישראל
מנ ישראל זה ודאי לא אולי זה מנהג ירושלים
קופונים גם אם יש כזה מנהג אז לקובץ שבס
גם הם מתירים כובת שבס שאפשר אבל א גם בלי
זה כמובן שזה חידוש כי הוא אמ מה שראיתי
שאחרים מסבירים שלמה לא לעשות ספונג'ה כי
לפי טיימו איזו אמתים ם זה להשיח דס ושמחה
בכל אופן זה לא כתוב אנחנו לא מוסיפים
ייסורים לבד כמובן גם בזמנינו שהיום אנחנו
אסתטיקה הרבה יותר אז אם לא נהגו בבית אתה
מנהג הזה וודאי שמותר וגם אם כן נהגו יתכן
שאפשר להקל ואפשר תמיד לשאול עכשיו ראיתי
גם מאחור ש אומרים שאותו דבר גם בעצם
השכבות עבור הספונג'ה הסמרטוטים עבור שם
אנשים לה במטבח וכזה בזה גם את מותר לעשות
מכונת פיסה של סחבות סמרטוטים או אפילו
מגבות שמיועדות לניגוב כהילים רק לא לנגו
ידיים ום זה אמרנו כבר דיברנו מקודם א כן
בגבות מיוחד עודות לקלים הדברים האלה גם
לא נכנס באיסור הכביסה זה כמו שאמרנו כמו
שטיפת כילים כמו ספונג'ה כמו אותו דבר גם
הסחבות וסמרטוטים קריצ בו זה גם מותר לכבס
אותם כשצריך אותם עבור הספונג'ה עבור
הניקיון מה עוד שקשור לכביסה אה ראיתי שיש
כאלה מדברים גם על האם בנעליים לנקות
נעליים יש בזה משהו של קשור לכביסה אז זה
פשט זה מותר כמו שרב וקש גם אומר רק
א של זלמן אומר שיש גרמוש אומר סליחה שישש
יש לנקות נעליים ויש הברקה הברקה אולי יש
בזה מקום לאסור כמובן שלכו שבס מותר אבל
לא לקו שבס אם תלכלך אז הוא אומר שאולי יש
מזה מקום להחמיר למיס הוא כן
מתיר יש כאלה שהחמירו אבל בש שהצריך אפשר
להקל בדבר הזה עכשיו מה שדיברנו כמובן עד
עכשיו זה הכל בנגע לאנשים פרטיים בבית
פרטי כמובן שיש את הדבר הזה לא נכנס לזה
כי אני רק אומר את זה בסוגריים בתי רפואה
או בית אחלמה שיש שמחות או בית מלון ששמה
מחפשים בגדים או לצורך אחד שיש לו אורחים
או מגבות במקווה כצ בוזה כמובן ששמה הלכה
שונה אנחנו לא ניכנס לזה כעת אנחנו דיברנו
הכל בבית
הפרטי הלכה
נוספת אחד ש
שהתלכלך לו כל הבגדים בוא נגיד והוא צריך
לכבש בגד שהתירו ו בוא נגיד ע שו שחל
באופן שהתירו
לכבש אז מה עדיף האם עדיף לכבש או אולי
עדיף לקנות
הוא חלך לו כל החולצות אז אולי שיקנה
חולצה אז לכ יראה ככה מובא מכמה מאחרוני
זמנינו שעדיף לקנות ולמה פשוט הרי אמרנו
שהכביסה זה מדין דימורה כבר כתוב במשנה זה
נקרא דין גימור זה הרבה יותר חמור לקנות
בגד גם אמרנו שאסור אבל זה לא מדין גמור
זה כמ שהראשונים אמרו זה מה שרמו אמר
בסעיף סעיף ז זה היה שלא לקנות בגד אבל זה
לא אותו דבר כ כ לכבס זה יותר חמור אז
לכאורה עדיף
לקנות אבל האמת שזה אין כזה
חובה לא מצריכים בן אדם לקנות אפילו אם גם
חושב לקנות בכל אופן לא ראינו שיש כזה
חובה אם מותרה לו לחבש אז מותר לו גם גם
לכבש וגם את ללבוש מכובס הרי גם כשהוא
קונה הוא לובש בגד נקים מכובס רק מרוויח
את העניין ה כן הרי אמרנו שיש שתי ייסורים
יש איסור כיסה ויש איסור לבוש בגד מכובס
אותו דבר אחד שקונה אז יש גם הוא קונה
והוא לובש את הבגד הנקי את הבגד המכובס
הזה אז זה הוא לא מרוויח את האיסור השין
הוא רק מרוויח את הכביסה אז שוב יש החונים
שאומרים שעדיף לקנות כי האיסור כביסה זה
דין ד גימור למי זה לא ראינו שיש כזה הכרח
מה שכן יכול להיות מצוי אחד שיש לו בבית
בגד חדש שעוד לא השתמש בזה לדוגמה אמרנו
כל
הכל יש לוש כל הבגדים שלו יתלכלכו שמותר
לו לכבס עד שהוא שחלבו קצ זה כל פעם שמותר
לו ויש לו בבית בוא נגיד חולצה סגורה
באריזה עם הסיכות עוד אז באופן הזה ודאי
שעדיף לו לקחת את הקנוי כי פה יש לו רק
שתי פה יש לו שתי איסורים ויש לו איסור
אחד אם הוא יכבס אז הוא גם איסור אחד צריך
לכבש וגם ללבוש בגד מחובש פה שיש ל כבר
הבית דבר קנוי סגור אז יש לו רק את הבעיה
של ללבוש הבגד הנקי המכובס אז כמובן שזה
עדיף יו כל זה דיברנו בנגה לגדולים מה
יהיה בנגה
לקטנים אז בנגע לקטנים יש על זה סעיף
בשולחן
הרוך המכב אומר בסעיף יד וסור לגדולים
לספה לקטני ולכבס סוסו אסור לבן אדם גדול
לכבש כסוס בגד של של קוטן אומר הרמו הרמו
מוסיף שתי הלכות פה דבר ראשון מיו גודם שמ
פפים בוים הקטנים לגמרי שמוציאים בהם רי
משתינים בהם וד משר שורה זה הלכה אחת פה
מדובר ממש על החיתולים היום כבר לא מצוי
היום יש לכולנו טיטולים אפילו הדור החדש
כבר אפילו לא יודע מה זה חיתולים אז זה
משהו אחד אחרי זה הרמור מוסיף עוד הלכה
אפילו בגדי שער קטנים נו יגים לוקל בשם
מפס יוסף אז פה מדובר על שער קטנים
לא רק על
החיתולים אז מה מדובר פה מה הכוונה שרק
תני כמובן מה שכ אומרים שרק תנים שם
מלכלכים אם יש לנו ילד לא רק חיתולים כן י
אפילו ילד גדול יותר והוא מלכלך כל יום כל
הבגד כל יום הוא מלבישים אותו בבוקר עם
בגד נקי בסוף היום כל
הבגד איך אומרים מלוכלך לגמרי אז בכזה ילד
אומר הרמו שמותר לכבס
עבורו עכשיו גם בדבר הזה יש עוד הלכה
חשובה
מאוד כן המחבר מדבר על שבוע שחלבו אסור
לכבש לספר בשבוע שחלבו רמו לא בא ואומר
כמו שהוא אמר כל הזמן באורך כל הסעיפים של
השולחן ערוך בכל פעם שיש את או שבוע שחלב
או אז הרמו מיד אומר מ ראש חודש חבר אומר
שחלב הרמו אומר מ אנחנו גי מש תמוס פה
הרמו שותק הרמו לא אומר מה קורה פה
לאשכנזים אז יש פה מחלקת אורבי אומר אורבי
כותב זה מובא במשב בביז שגם לילדים צריך
להחמיר מראש חודש המשנה בור מביא בשם ח
יודו שמותר עד שבוע שחל בוי לא כמ לא כמו
אלי רבי והאמת זה כבר נצא בפרי מגוד
ופרגודים אומר מה שאני אמרתי עכשיו שמזה
שרמו שותק ולא כמו בכ לאורך כל הסימן כל
פעם אומר שאנחנו נוהגים ראש חודש להחמיר
פה הרמו שתק אז לכן מותר לחפש לילדים
עד שבוע שחל בוי כל האיסור זה רק משבוע
שחלבו כמו ה מחבר אז זה דבר ראשון מה שפרי
מגונים אומר ולכן לעד שבוע שחלב וודאי שזה
הרבה יותר קל לכל ילד לחפש כשצריך לחפש
בגדים מות לכד שבוע שחלב כמו שאמרנו ודים
א כ שח ודם אומר אז רב מחמיר אז אם אין
צורך כמובן שצריך כמון להחמיר ראש חודש אז
צורך אחד ש שחל בוודאי שאפשר להקל עכשיו
גם בשבוע שחל בוי על זה הרמו הרמו הסיפ
אמר שתי הוספות הוספה אחת בנוגע לחיתולים
שמה יש את הרעי וצוו כן והלכה נוספת הר
אומר בקד שטג אוקי מה הכוונה אז כמו שא
הפוסקים אומרים שכל ילד שוא מלכלך לגמרי
כל פעם מלבישים אותו בגד
גיחז כאילו לכלך לגמרי עד סוף היום יש לו
כל הזמ יך להחליף ל את הבגדים אולי לפעמים
אפל פעמיים ביום אז זה אפשר לכפס עבורו
וזה לא קשור לגיל כאילו יש כאלה האחרונים
רצ להגיד שלוש אבע אז כמו שהוקש אומר כמו
שהרבה פוסקים אומרים שאפילו ילד בן 9 זה
לא קשור לגיל חינוך פה אפילו שהוא כבר
הגיע לגיל חינוך אם זה ילד שהוא כל יום
מלוכלך לגמרי כל הבדים שלו מתלכלכים אז
מותר לכבש
עבורו אוקיי עד עכשיו דיברנו בנגה לאיסור
הכביסה עכשיו נעבור בנגה ללבוש בגד
מכובס זה כמו שאמרנו זה הלכה נוספת שגם אם
הבגד מכובס
אסור ללבוש בגד מחוב כן זה מחבר בסעיף
ג שבוע שח אסור לבס כן ואפילו וכ מובסים
מקודם אפילו שזה מחוב אז אסור ללבוש בגד
מחובש אם לא השתמשנו בזה לפני ראש חודש
והאמת היא שזה מחלוק רנים כן הגמור הדין
גמור מדבר על לחב על הלבוש בחוב לא כתוב
גמור יש מחלוק שניים דז רשי באמת שמותר
ללבוש בג מחובש אבל הלוכ כמובן כמו הרמבם
ושאר הראשונים שאסור ללבוש בגד מכובס אותו
דבר גם בכס ווילס אחד שהוא אבה ל עלינו אז
גם כן א שולחן רוך פוסק שאסור ללבוש בגד
מחובש ולמה באמת אסור למה באמת אסור ללבוש
בגד מחובש אז האמת שיש בזה א שתי תמים ויש
נפק מין גדולה לכן אגיד את זה
הרמבן מדובר בתס שר הובל כותב שמה שזה
קשור לאיסור של כביסה כן הוא מביא את הרשי
שהתיר ואז הוא אומר אם זה נוכ שכ שאומר
וסו בכביסה לא לכבס אמרו אלא שאסור ללבוש
כן הוא הכניס את האיסור הלבישה את הבגד
מחוב שזה קשור
לעניין של כמו שאסור לכבס אז גם אסור
ללבוש בגד מכובס אבל האחרים אומרים וזה
מובה בפסח
וב בכס אלס כן שוט לח מתודה שהוא כותב על
פוספס שזה קשור בעצם זה קשור לאיסור רחיצה
כמו שאסור ברחיצה בד שבגוף אסור להתנהג
אותו דבר ללבוש בגד מחובש זה דבר שבגופו
זה תינוק וזה
אסור
אז וכמובן שחשוב להדגיש שגם שאנחנו אומרים
שאסור ללבוש בגד מחובש אז אנחנו אומרים
שזה מדממים את זה לווילס כן לאס אוולס אז
אז זה נקרא עוד פעם הרמבן מוסיף פה עוד
שורה אין שיב של אוילס חוס משב שלב ולא
חמור ממנו בכל
מקוול יותר חמור מנטק זאת אומרת ש בניט
יותר קל
מ מלכס הולס ולכן יש פנים שכן אפשר להקל
לא כמו שאחרים
טוענים עכשיו אז בל הקופונים אז אמרנו ש
אסור ללבוש בגד מכובס ופשט זה כלל בכל
הבגדים בכל המצעים הגבות כמו שכתוב בעל
אוכל לפרוס מנפות כן אסור ללבוש אסור
להשתמש עם בגד מארון צריך להשתמש עם זה
לפני ראש חודש צריך להכין ראש חודש כמו
שאמרנו לפני כן אלי נדבר עוד מעט איך
מכינים אבל זה בפשט זה על כל
הבגדים אז מה כן חריג אז נתחיל נתחיל ככה
דבר ראשון מה הרמו מה כתוב בשולחנו ארוך
הרמו בעצם מתיר רק לקובץ שבש בגדי זה הרמ
אומר בסעיף א' כן אסור לבוש בגד מחובש
אפילו בשבס חזון אין מחליפים כי אם מקסון
אז לבד למה כ שמשנה בור מביא בסעיף קוטוב
שזה בגד זה המש בור מוסיף מטעם זה מותר גם
להחליף פוס בקוס אז לבנים וגבים מתרים
הרמו משנ ברו סך הכל מתי מותר ללבוש בגד
מחובש רק לקובץ שבס חזוי זאת אומרת
שלשום צריך גם להכין לפני טג גם לבנים וגם
גרביים א כל הדברים האלה אסור ללבוש בגן
מכובס
בעצם אותו דבר גם במחבר המחבר בסעיף ג'
אומר שכלי פשטון כן מה זה כלי פשטון הלוחם
מסביר שזה ביגדי זה אז גם כן אומר המרכב
שמה אוזו ללוב שם בשבוע הזה הדבר שבוע
שחלבו אבל גם כן הוא עוסר גם בבגדי זהה
לכאורה רק לקוב שה בסמה
תרים איפה השתנה העניין בנגיע ל הלבנים
והגרביים
אז זה
הגיעו רבי
מהאחרונים ובוא נתחיל אולי שזן זה יש לי
פה את הספר בפנים שוא אומר
ש אפילו שאני מנעים מרחצה אבל איפה שניה
ביגדי זהה וכן
גרביים כשגם קושי מותר
להחליף כן ככ אבני יושפה ועוד רבים אותו
דבר גם ב
מי עוד נגיד בקיצור שלא יהיה ארוך מדי פה
יש לנו פה
ד אז בעצם זה כבר פסחי תשוב הפסח תוב
שאמרנו מקודם הלך מתודה זה מוב כבר בפסח
תשוב בירדי בס פט סלס אז הוא אומר שבכדי
זה מותר להחליף ככה מוב גם ברס אפריים ככה
מוב בשרש איינשטן ככה מוב בסל מחז לגבי
גרבים אז כל האחרונים הבינו שבגדי זה
בזמנינו זה יותר קל חו מה השתנה בזמנינו
מזמן המשנה בו באמת אז א אני לא רוצה
להעריך מאוד בשיעור אבל זה ברור שסדרי
החיים שלנו השתנו מאוד בדור האחרון ולא
צריך ללכת הרבה
אחורה כל אחד יכול לשאול את ההורים שלו
איך איך השר שלי אומר שהיה לו הם ברוך השם
יש לו הרבה אחים יש לו הם נראהלי תשע אח
אם אניני זוכר נכון היה משפחה שלמה שממש
משפחה צפופה של בנים ובנות והיה ארון של
הבגדים של כל הילדים של כל המשפחה היה
ארון של שתי דלתות ולא גבוה כמו שלנו לנו
יש ארון כפול עד למעלה ארון נמוך כזה כמו
ארונות של פעם זה היה ארון של שתי דלתות
שמה נכנס הביגוד לכל המשפחה של החורף
והקיץ של א של 13 ילדים אז ברור שסדרי
החיים השתנו אצלינו ויש לנו כאן אנחנו
היום הרבה יותר נכנס לאסתטיקה ויש כמויות
של בגדים לכל אחד וכל הזמן מחליפים לכל
אחד יש מכונות כפיס ומכונות יבוש ומחליפים
כל הזמן בגדים ואנשים כבר רגילים היום
אפילו הלבנים בכלל
א אפילו זה לא קשור לעשיר ועני כן כולם זה
זה אנחנו ברוך השם זה הדור שלנו שאנשים
מחליפים לבנים אפילו פעמיים ביום מגיעים
הביתה בצהריים ומחליפים את מחליפים גופיה
מחליפים לבנים אנשים אפילו גם באמצע הלילה
מתעוררים עם רטוב מחליפים אנחנו מאוד מאוד
המצב הזה השתנה מזמן המשל בור זה ברור הרי
א
אה טוב לא נעריך בסיפורים א כן זה המציאות
היא שהדבר השתנה מאוד ולא היו היו הולכים
פעם עד לא לפני הרבה זמן היו הולכים עם
בגד אחד כל השבוע וכל השנה ולא קיצר לא
נעריך בסיפורים זה ברור שהיום המצב השתנה
וכל אחד יש לו הרבה בגדים ומחליפים כל
הזמן בגדים אז זה לא קשור בכלל ל
למה שהמשנה בורה דיבר ובכלל בפרט מה
שאמרנו מקודם שלפי הטעם שלעבוד שזה קשור
לכמו רחיצה לא קשור זה לא בגלל האיסור של
כביסה זה בל האיסור של לבוש בגד מחובש זה
כמו רחיצה זה כמו רחיצה ש מה שלא של תינוק
מה שלה הוריד לכלוך מותר אותו דבר גם
בגדים ש ש שזה לא קשור לתינו הוג רק זה
להחליף בגד רטוב מזהה שככה רגילים כל הזמן
אז בזה אתם יודעים בפוסקים זה כבר אפילו צ
ברוך השולחן ולא ניכנס בכל השמות של
הפוסקים שהם אומרים שבגדי זה אפשר להחליף
בני טג ולא צריך להכין מלפני ראש חודש
מלפני הני
טג כן אז אנחנו מדברים ככה ככה על גרביים
אמרנו וגם על הלבנים שלא צריך להכין לפני
ראש חודש גם אם לא הכנו אפשר להחליף כל
פעם בשס הצורך על מהגב אז גם כן אותו דבר
כמו שאמרנו מקודם בנוגע לכביסה אותו דבר
גם בנוגע ל
ל ללבוש לקח להוציא מגבת נקיה בתים
שמחליפים כל יום כל הזמן מגבות זה כמו
לבנים וגרביים שמאוד סטניס אים בדבר הזה
אז וודאי שאפשר לקחת מגבת מאהרון בתים
שהמגבלה מחליפים רק פעם פעמיים בשבוע אז
זה יכול להות צריך יותר להחמיר כ מה
שרואים בחונים דיברו על מגבות בבתי כנסת ל
מגבות בבתים לכאורה כן היה צריך להכין
לפני ראש חודש בבתים שלא שלא הסת ניסים
בדבר הזה ואחד שלא עשה את זה אז מה שקורה
לשבוע שחלבו לשבוע שאחריו ודאי שכדאי
שבשב יוציא כמה מגבות בכל טיל הסדים משתמש
קצת ואז יהיה לו מספיק עד אחרי עד רי באוב
ואחד
ש ועוד עיצה יש מה
ש שלמ זלמן אומר בנגיע לאו
שיוציא את המגבות לפני שמשתמש בזה אם הוא
לא הכין שישים את זה קצת על הרצפה ודרוך
על זה שמשך זמן יהיה לרצפה ודרכו על זה
ואז יהיה אפשר להשתמש בזה כמובן ששז בך
התיר את זה כתב את זה רק על הלבנים ועל
מגבות לא על חולצה ומכנסיים שעל זה הוא
סבור שזה לא עוזר מה שדורכים על הרצפה אז
א אותו דבר מגיע ל דברנו על לבנים וגרביים
אז ראיתי גם זה חידוש קצת אבל ראיתי ב
באחד
מפסק לתאי שהוא מעיד שרב ישיב אמר לו שאלה
שהולכים גופיה בלי שרוול בלי שרוול בכלל
אז אז גם החולצה הופכת להיות בגד של
זהה אז וגם אם הוא לא הכין לפני לפני ראש
חודש מותר לו בני תג לקחת את החולצה כי זה
נחשב בגד שזה ה איזה חידוש הרב ורקש לא
אהב את החידוש הזה ככה אפשר ללכת עוד ועוד
אבל ככה הוא אמר הקופונים א אולי יהיה
צירוף שאחד שלא יכין אז ש בכזה מצב יש לו
כזה גופיה אז נסמוך עעל התרים של לדרוך על
הרצפה על
החולצה א כן עכשיו כל זה זה במשך השבוע
לכוב שבס כוב שבס אז בעצם שוב הרמו התיר
לכוב צבס רק את הבגדי הזאב המשור עושים גם
את הגרביים סח הכל לכוב שבס אבל אנחנו כמו
שאנחנו נוהגים שמחליפים את כל הבגדים
לקובץ שבז כל הבגדים ולא כמו שחל שאמורים
שצריך בגד אחד להשיר לא מחליפים את כל
הבגדים לקובץ שבס אותו דבר גם
המפות גם אם ה מפות מכובסות אפשר להשתמש
לקובץ שבס ומגבות מכובסות ואלה שנוהגים
להחליף מצעים כל שבוע לכובד שבס מחליפים
את המצעים בבית אותו דבר גם יה ות להחליף
מצעים כל הדברים האלה לכוב שבס מותר לקחת
בגד מחובש מהארון גם אם עוד לא השתמש בזה
אחרי
הכביסה עכשיו איך הופכים בגד מחובש מארון
שיהיה בגד שכ השתמשנו בזה אז האמת הי שזה
קשור בעצם צריך להגיד את זה כבר לפני ראש
חודש אז מה שכתוב באלכס הולס מובא בסימן
שפ
טס שאול אסור לו ללבוש בגד מכובס אומר
הרמו בסעיף א'
וד אר רק ז די בכך שבן אדם אחר שהוא לא
אבל לבוש את זה שעה ואז זה כבר לא בגד
מכובס אז רמ אומר שעה אומר
השך כלומר זמן מה ואין צריך שו זמני חפז
גים כן ככ גם פוסק באמת מוד הרבה פסקים
שלא צריך שעה צריך משך זמן
ש דקות כמה זמן שזה כבר יהפוך וריד את
הטריות שלו אז כן ו קמו אני ראיתי באמת לא
זוכר עוד באלונים אולי בסח השבוע לא זו
איפה ראיתי שצריך שעה שוב אין צורך בשעה
צריך רק ש להוריד את הטריות של הבגד שהוא
כבר לא יהיה בגד מחובש כמו ששך אומר בשך ד
בש פטס זמן מה א
כן עכשיו אחד שעכשיו אנחנו כבר נמצאים
בתוך הת אנחנו כבר לומדים עכשיו את השיעור
ואחד שצריך בוא נגיד לשבוע שחלבו אין לו
כבר מספיק אז הפתרון הוא יש פתרון לעשות
את זה בשבס הרי בשבס אמרנו שמותר לבוש בגד
מחובש לכובד שבס אז אומרים הפוסקים שבוא
נגיד שיעשה ככזה עצה שבליל בערב שבס אחרי
שהוא במקווה מתרחץ כובת שבס הוא לובש
בקודים כובת שבס ואז שבס שבס בלילה הוא
מוריד בשבס בבוקר הוא לובש חולצה אחרת אם
אחד השם רם גם ח מיתוג אז גם כן רון כ
שמוריד חולצה יכול לליד חולצה אחרת א יש
פוסקי מאוד שאמרו ש בעצם אם מותר לי לקובץ
לחליף אז גם פעם בכמה שעות אני אחליף
לקובץ שבס חולצה זה לא לא מקובל לכולם כ
אולי זה כבר נראה ממש מעיך עם שבס לכו רי
כמובן שאסור לעשות כשזה מצב שזה מיך מ שבס
לחול אם אישה לא יכולה ללבוש בגד חולי בגד
של יום חול בשבס להכין את זה זה מיך מחל
כמובן שאסור מדברים בגד שלא רואים שזה
שיום חול אז אני לוב שזה קצת לקוב שוס אז
טוב זה העיצה בשביל האחד שצריך לשבוע
לימים של אחרי שבס
חזרי עכשיו אחד שאיין לו בגד שהוא השתמש
בזה יש לו רק בגדים מכובסים אז יש כזה
נפוץ בעולם את העניין להניח על גבי קרקע
אז האמת היא שזה בכלל לא פשוט גם רבי שלו
מזלמן אומר שזה לא עוזר מה שאמרנו מקודם
מה שמובא בשמו שבס כי חוסו הוא רק מדבר על
לבנים שאנחנו אמרנו שבעצם לא צריך בכלל
הוא מדבר על לבנים לאובל שמה הוא צריך
שהוא ידרוך על זה
ס אנחנו אומרים שלבנים בכלל לא צריך לדרוך
על זה כן או על בקד זה אבל בף גדולי הוא
אומר שלא עוזר מה שאנשים עושים להניח על
גבי קרקע כן גם הרב וזוב שולל את זה רפי
שר ראיתי שולל את זה אז מענייין שכלל המלא
לא יודע מי הראשון שכולם הולכים אחריו
מביאים מהמכס צחוק שכביכול הוא התיר שזה
עוזר להניח על גבי קרקע
אז כל אחד יכול להסתכל בפנים בחלי q צד לא
מדויק בכלל המסיס רק מדבר בנגע לבית מלון
שלא נכנסנו לזה כן הוא מדבר שם מנגע לבית
מלון
שמחליף אתה מגיע באמצע נטק ויש שמה מצעים
חדשים צ בו זה אז על זה הוא אומר שהוא
מדבר כשס אין בריירה אנחנו נמצאים ביך
אומרים בדיעבד בש בדי אובה בשק נמצאים
במצב זה המציאות אין לי עכשיו עצה אז על
זה הוא מביא מה לח מטודו אם אני זוכר נכון
לח מטודו זה חתן של המוגן אברום הואזה
נמצא בירידי בס שיניים וכס אלס שהוא אומר
שעוזר שידרכו על
זה ו
וכמו שהמכס יצחק מביא שמה שהוא אומר
שידרכו על זה א הוא מדבר בכס בילס
שמלבד שמישהו אחר ילבש את
זה כן כשמישהו אחר ילבש את זה אז הוא
מוסיף גם את עניין של לדרוך על זה על קול
פונים המכנסי צחוק מתיר לדרוך במצב של אן
ברירה כן אני צת שאין לי משהו אחר אני
הגעתי לבית מלום ושמו אני הגעתי עכשיו
באחרי ראש חודש ויש פה מצעים חדשים על
המיטה תוריד את זה על הרצפה ותדרוך על זה
אבל הוא לא דיבר ללכת לכתחילה לא להכין
לפני ראש חודש בגדים לא צריך אני אדרוך על
זה קצת זה לא לא מוב ב מחסי צחוק מה שכל
המלים יש מחסי צחוק לא
מדויק עכשיו גם תי מה עוד שיש כאלה
שאומרים שצריך ללכלך את זה עם הנעליים על
גבי על גבי קרקע מדייקים לכור בקק זה מה
שהיה פעם אין עניין שהבגד יתלכלך בפשט אין
עניין שהבגד יצא מלוכלך יש עניין שהבגד
יאבד את הטריות כמו שאמרנו שאפשר ללבוש את
הבגדים ש מלובשים את זה זמן מה לפני ראש
חודש ואפילו הבוצר שלב אומר שאפשר לבוש
כמה בגדים זה על גבי זה כן הולכים עם זה
זמן מה עד ש מורידים קצת הטריות אותו דבר
גם כשדורכים על זה מורידים את הטריות רק
מה אנחנו אומרים שלכתחילה לא סמכים על זה
כי רב שלומ זלמ וכמו שאמרנו הרב ווזנר י
אלה שוללים את זה גם אין איזה מקור ללבוש
בגד כתוב ברמו בסימן שפטס זה כתוב בשח
כתוב בבצה ששה כמה מגנים זה על גבי זה
היין שלה לדרוך אין אזה מקור קדום מי
שהתיר התיר את זה רק בצירוף כמה דברים יחד
דעבד ולכן אי אפשר לסמוך הזה לכתחילה אחד
שמגיע המצב זה המציאות הוא לא ך עם בגדים
הוא מתקשר עכשיו והוא ה הוא לא מד אנחנו
רים אד לפני שבס כן הוא צ נצאים עכשיו
לפני שבס והוא צריך את ה הוא חייב בגד אז
אולי בכזה מצב אולי שישן אפשר להתיר שידרו
גם מבפנים גם מבחוץ וזה יהיה זמן מעל
הרצפה לא רק שנייה
אחת אז זה אולי אז אפשר לסמוך אבל כמובן
שזה לא סדר של לכתחילה
עכשיו בנגיע לקטנים א בנגיע לקטנים האם
קטנים צריכים להכים בגד אז זה משהו מעניין
לא מובא בשום פוסק בשחור בפוסקים את הדבר
הזה מדברים על קטנים על לכבש בגדים דיברנו
מקודם מדברים על קטנים על בוש יין מדברים
על קטנים על רחיצה על ללבוש בגד מחובש לא
נמצא אז לכן א לכן הרבה מקילים אז שוב עד
שבוע שחל בוי ודאי שאפשר לקד כמו שאמרנו
שאפילו לכבש אומר הפרי מגוד חי אודום
שמותר ד שבוע שחלב אבל גם אחרי שבוע שחל ב
לכאורה אפשר להקל כי אף אחד לא עשה א כל
הדורות חיכו עד שיבוא לא זוכר
מיישר שמישהו שיבוא לחדש את האיסור הזה שג
ילדים צריכים להכין בגדים זה לא כתוב לא
כתוב אז לכאורה אחד שלא הכין לכתחילה לא
צריך להכין בכלל מי שנוהג ככה יכול להמשיך
להגי יכול לנהוג אולי קצת חינוך שייעשה
בגד אחד פשס זה לא כתוב ואין בזה חובה על
פי שחון
אורך עכשיו נעבור אה
ו תמיד הזמן רץ אז רוצים לדבר על ריצ אז
אולי כבר נקצר קצת ונגיע לרחיצה בתשעת
הימים אז ככה הלוי מובא בשולחן ערוך
ז יש גים ש מראש חודש ויש שתי דעות כן ה
מראש חודש או שבוע שחלבו רמו אומר כ כמובן
ג ץ אפילו בצונן מ ראש חודש וולך כןמ
מוסיף מראש חודש הוא מוסיף אפילו
בצונן אז זה
ה זה השכון אורך ברמו האמת במקור הדין זה
לא דין גימור דין גמור זה רק על טי שבוב
לבד חלק הראשנים
חלבו ראש חודש אבל מהזה כמובן אנחנו
פוסקים שמראש חודש יש את האיסור של רחיצה
עכשיו איזה רכית זה נאסר
בלוחה א צ של תינו כמו שרואים שאפילו בתי
שבוב בעצמו ת שבו לין כתוב בשולחנו קנד
סעיף טמו וד מלכוס כן בשעה מקמ בגוף מותר
ללחוץ ויר
לכלוך כמו שכתוב כמו שחים אים שמה דס חיצ
של תייג אז מה אסור חיצ של תינוק זה מה
שאסור
בניט עכשיו בכנסים
קיפר בטוב
ריג סעיף א' כתוב אוס חץ ביום
הכיפורים בן בח בן בצונן כן אחרי זה זה
סעיף א' אחרי זה יש הלכה נוספת של הבוא מן
הדרך כן ורגלו קס שמותר לו לרחוץ
וממשיך מובא אומרים החונים אומר המוגן
מובא עוד החונים וזה מובא גם במשנה בורה
ורה זה מובא שמה בספקות ביז לא שזה משמע
זר
רצ זה מותר כ שאין חי של
תג מסרו רק חי של תייג אם הוא הזיע ארב
יכול אפילו בם כיפר לרחוץ אז המשנה מסיים
עלם כיפר כל מקום מי שס צריך לחיץ כל כך
נוח להחמיר אז זה חומ של המשנה ברורה אל
תרב איפה אל תרב פה אל תרב בטוב רידג
ריג ר מדובר על האיסור חיצ כן אז מה שעשו
זה חיצ של ישו ד באמת בסעיף א' אמר הלטר
ששיחה זה אסור כן סי של
תינו אבל ברצ וא שכל
ש אזרב אומר שגם בם קיפר
עצמו לא צריך להחמיר כי שזה לא רחיצה של
תינו גם משבור אמרנו שהוא מחמיר על רחיצה
כמו סיכה על תרב מחלק בין רחיצה לסיכה כל
פעם שזה לא רחיצה של תייג אפילו ב קיפר
מותר כן אז
ממילא אם ככה אנחנו בזמנינו שוב אני כבר
לא רוצה להעריך במציאות כן המציאות הדברים
ידוע שפעם לא היה שום לא היה לאף אחד בכלל
מפניד לפני 100 שנה בכלל לא היה מקלחות
לשום בית היה במרחץ מחוץ לעיר לא היה בבית
שום כל העניין הזה ש תגע לא היה סקיס בבית
ולא היה ברז בבית לא היה מקלחת בבית איך
בכלל היו מתקלחים
א היו מתקלחים פעם לא ידע לכובד יוםטוב
א אחרי זה אפילו היום שכבר אחרי זה שכבר
נכנס הדבר הזה שיש מקלחות בבית בדורות
האחרונים אז עדיין זה כל הזמן משתנה יותר
ויותר
א איך אני רק להגיד אני לא רוצה ללך
בסיפורים כי הזמן ארוך אבל הפוקס מעיד על
עצמו שכשהוא היה בחור היה בחור בישיבה אז
הוא הגיע לפרשבורג בגבעת שאול למד הוא למד
שמה סך הכל חצי שנה אחרי זה הרב אוזנ כבר
סכב אותו אליו אבל זה היה שנו מוברס אומר
לי מא' חשוון עד א' ניסן כן חמש חודשים
ברצף לא נסאו עז הביתה הוא וכל הישיבה אף
אחד לא התרחץ חמש חודשים ככה חיו זה היה
הלכו למקווה המקווה לא היה איך מן היום יש
את הפילטרים וכולי א כן זה מה מה שעשו
טבלו וזהו גםצ זמן לכולם היה טוב באמצע גם
ימים חמים באמצע חורף כולם לא התרחצו זה
הה ברור שמצב השתנה היום אנשים מתרחצים כל
הזמן כל יום אז כמובן שהדבר השתנה ולא רק
זה לא צריך ללכת רחוק עד השנות הבחו של
הרפר שזה כבר קצת 50 שנה יותר מ-50 שנה
מעניין רב שלז אבח כש מדבר על רחיצה אז
הוא היה קצת החמי ברחיצה בירושלים לפני 30
שנה זה לא היה כל כך מצוי אז מובא שמה
שהציבור יקלוט מה קורה שאלו אותו על
אמריקאים ש מתרחצים כל יום כן זה היה מינג
מינג חוץ לאור שמת חצים כל יום א איסטניס
קיצר הוא לא התחבר לזה הוא אמר אולי
פעמיים בשבוע לא כל יום בכל אופן בלי סבון
כן אז זה אני סך הכל לפני 30 שנה אז לא
היה את הדבר הזה היום רוב אנשים מחצים כל
יום אנשים אפילו יש אנשים איסטניסטים
שאפילו בשבס מרחים אחרי המקווה מאכלו מכל
סיבה שהיא שמגיל אותם לא יודע מה חיייבים
אתפס מקלחת כמובן בוא מוטר בשבס אז היום
הדור מאוד מאוד השתנה בדבר הזה אז לכן אז
א לכן אז אפשר להבין מה כאילו מה קורה
כאילו בלוחה כתוב שאמרנו שוב
המ המחבר אומר אולי שראש אחלב יש מחלוקת ד
סח מה הספרדים צריך לשים האשכנזים אומרים
מראש חודש
ואפילו לכובד שבס כן אפילו לכובד שבס אם
אנחנו הולכים בתוך המשו בפנים בתוך הרמו
בפנים הרמו אומר שאפילו לקובץ שבס אפילו
בערב שבס חזונו אסור לרחוץ כי אם רופו
יודו בצונן אחרי זה הוא מוסיף יש מקיל
הראש בחמי למי שרוג בקח כל שבמו התיר רק
את הראש ואחרי זה מובא בחונים גשנ בו שמה
שגם פודו גלוב בחמין לקובץ ש
אבל ביום חול לא לא התרחצו בכלל כי מדברים
על קוב שבס פונו יודו רגלו רק את הראש אז
על זה מגיע מגיע הפוסקים בדור האחרון אז
שוב אני אומר של זל כמו שאמרנו הוא דיבר
על אמריקאים שמתרחשים כל יום כן כנראה
בירושלים שלפני 30 שנה זאת היה פחות והאמת
היא ששוב לא רוצה עם הסיפורים להעריך אבל
אנשים שאפשר לשאול אנשים שסך הכל לא יודע
עם הרבה זמן 15 שנה 20 שנה היה סך הכל
מקלחות ביום חול במקוואות היה רק ביום
שלישי ויום שישי לא היה כל יומ חמים
המקלחת כן אבל טוב היום המציאות היא שהיום
העולם משתנה בדבר הזה אז יש כבר את הגריס
מויש באבן העזר חליג ד פד שהוא אומר לגבי
שילס בני הישיבה ביים חוים אח ושחי שדר
טיבור באמ יש לוקל בזה כן ככה הוא כותב גם
הרב ווזנר מעניין שראה שדברים משתנים רק
בשמה שנים הרב ווזנר בחלק זן בסימן ז הוא
אומר בן הרחיצה אז אומר אחד שוא איסטניס
שיעשה רק מים קרים ובלי
סבון
כן בלי סבון הוא כותב אפילו נראה לי שזה
מדבר שם רק על ערב שסם אני זוכר נכון ע זה
תשובה לרב מוישה שתן מבייס הליוי מביס
ליוי אז שמה הוא אומר שרק בערב שעב בלי
סבון אומר כם בארץ בארץ ישראל שמזיעים אז
מותר כל הגוף בצונן ואז הוא צירף עוד דבר
שלא לעשות את כל הגוף לעשה ביבר איבר האמת
היא ב ביחס בין ה מצורים אין כזה הדבר
אורבר מאיפה הרב אוזר לקח את זה אז ההסבר
הוא שבח שבז ראינו שיש כאלה שאומרים יש
דעות ש עושים פחות כן טוב לא כנס בכל
הדעות שמה שעושים אבר אין לזה דין שרחי אז
הכן את זה לצירוף שעושים עיבר עיבורים
עיבורים לא בבת אחת אז אין זה דין שחי אז
צירף לעשות מקלחת
קרה מקלחת
קרה בצונן כל
הגוף והוא מסיים שמה הדוב או מוסו לליב
יורה השם מתי להקל הקופונים הוא עצמו בחלק
חס בס קכז הוא כבר כותב כתו הפושט שמותר
גם עם סבון בחלק ז בושים חלק ז זה תשובה
בתוש מוב עוסר עם סבון בלי סבון חלק חס
שזה סך הכל תופשי מטס שלוש שנים לאחר מכן
הוא כבר כותב שכמובן שמותר עם סבון וגם
שלקוב שבס המוגן ברום מביא את זה שאסור עם
זף אסור עם סבון אז דבר ראשון הוא לא מביא
שמה זה לם אמרים את זה כשם החזון איש שהוא
טען שאם הרמו התיר רחיץ בחמין בערב ש חו
חמי זה קצת עניין של תינוק אז בערב שכיל
יותר את הדעה השנייה שרמו מביא והחור
הוסיפו גם פ רגלו בחן אז גם סבון מותר בכל
אופן הרבו ש בחיס כ מתיר בערב שע גן סבון
אז שוב אמרנו שהרב ווזנר מדבר על סבון על
כל יום מקלחת קרה לאלא כל הגוף בבת אחת כל
צבס מתיר עם סבון כבר בח כס ורב מוישה
בכלל התיר להתקלח כל הנ טג אחד שמזיע הרבה
ואחרי זה יש כבר את העוד הפוסקים שטוענים
שהמצב שלנו כמו שאנחנו אומרים כמו שרב מוב
בליך הש האמריקאים שמתרחשים כל יום היום
בזמנינו וודאי שזה ככה אז ודאי שאפשר להקל
כמו שאנחנו אומרים שכל הורט שמה שרחי של
תייג אסור כן כמו שכמו שאמרנו שהחזן איש
אומר שהסבון זה עניין של תינוק שלכן לכן
זה אסור אז בערב שה סבר שמותר אפילו בשמפו
בסבון כי התירו תינו ברב שה בקופונים הם
נכנסו בזמנם הודר סבון תינוק היום בזמנינו
יש הרבה שאומרים שאני אעשה מקלחת רק עם
מים לא הילו כלום לא הי אתת הקסו הוא נשאר
מזיע הוא נשאר מסריח הוא נשאר בדם שאנשים
אחרים התרחקו ממנו זה לא לא היילו כלום אז
כמובן שבאחד שבמצב כזה מותר ככה פוק פוסק
שמותר גם עם סבון אז שוב אל אוכ למיסה
אה א יש כאלה
שטענו שכן כמו שהרב ווזנר אומר
ש זה הדוב טולוי בירא השם אז אם ככה איך
אפשר לתת לאנשים שהאם זה באמת תייג או שזה
רק להוריד שוא יסני ש להוריד זהה לא כל
אחד יכול להגיד אסטני סוני אז א כן ן
אנחנו לא זה בזה ש אולי ספרה יפה אבל
אנחנו רואים ב שעב שאין כזה טען לא אמרו
לבן אדם שאסור לו להתרחץ כי אולי הוא יעשה
סחיטה ולא אמרו לבן אדם שאסור לו לעשות
משהו שכולי יעשה בויר כן מה שמותר מותר
במטר אז גם פה ברחי אחד שיודע שהוא לא
עושה את זה לתייג רק להוריד זהה או ש
להוריד הרגשה רעה זה לא רחיצה של תינוק
מותר לכן למזה מה שצריך
לנשים ודאי בפרט מעוברת קריצ ואפילו
לגברים כל האלה שרגילים וצריכים לכח כל
יום אז דבר ראשון פותחים את המקלחת בצד
הקר בוא נגיד בברז שמסתובב ימינה ושמאלה
הוא פותח את זה על הצד הימני ונסים יכול
לעשות מקלחת קרה ודאי טוב אם הוא לא מסוגל
להיכנס למים קרים אז הוא מזיז את הברז לאט
לאט שמאלה לכיוון המים לכיוון הצד החם
ולאט לאט יעצור אם זה לא נסבל יזיזות קצת
יחכה אם זה כל זמן שהוא מרגיש ש כבר נסבל
שיעשה כזה מקלחת ברמה הזאת בחום הזה פושו
זה לא נחשב חמין ראיתיו פוסקים אומרים אז
לכן ככה יעשה ויעשה את המקלחת להוריד את ה
את הזהה מה שכמה שאמרנו שאפילו ם קיפר
מותר מי שמזיע הרבה ואותו דבר אחד שחייב
סבון אז גם כן מותר כן מקלחת חמה זה כבר
לחורה העניין של תינוק רק אחד יבוא ויגיד
הוא לא מסוגל בשום אופן והוא לאלא לא
מסוגל אפילו ביומים החמים האלה אז הוא
חייב מקלחת רותחת מקלחת חמה כ ענין של ת
פשט אסור פש צריך קר או פושר אחד שחייב
שישאל כמו שאמרנו ש אמר שגם אם סבון אם
העניין זה לא תייג כמו שהם הבינו בדור
הקודם ר זה רק פשוט שיעזור שולר המקלחת גם
זה
מותר חשוב לקובץ שבז ודאי שזה קל יותר כמו
שכבר אמרנו שגם בדור הקודם כבר הקלו יותר
עכשיו במשחת שיניים כמובן שאין הגבלה בכלל
זה לא נחשב רחיצה כמו שז כבר כותב ודאי
שמותר ציפורניים גם כן אין שום הגבלה
בשבוע גם שיש מחלוקת סז מוגן אברום האם יש
עניין להחמיר זה הכל על שבוע שחלבו אבל
קובת שבס וד שורב ככה פוסק ולא צריך דווקא
אחד שמקפיד על זה כל שבוע גם אחד שלא
מקפיד כל שבוע גם אחד שמסתפר שיוריד ספנה
רק פעם בשנה אין הבדל מותר להוריד
ציפורניים לכובד
שבס עכשיו בנגי ה
לקטנים אז א שוב המשנה ברורה כ אגיד את זה
ממש בקצרה השנה ברורה עצמו הוא החמיר פה
המשנה ברורה בספקות צ ג אומר קטנים שיש לו
עם חטים ברוי שום נוי ג רוח צום ברוי שום
כן סך הכל
התיר לעשות לרחוץ את הראש כי יש לו חטטים
אז בעניין הזה שוב פעם הרי לכאורה לא מובן
החומר הזא של המשנה בורה הרי
באלכס יום כיפר בוא נתחיל בחומר באלכס יום
כיפר טוב
ר
טז שניה איפה
זה טוב רט זן אז ב על ם כיפר כן על היום
הכי חמור התינו קוס מוטורים בכל לו המחבר
אומר כן רחיצה סיכה אחילה ושתיה כן כמו
שהם לא צמים גם מותר להם להתרחץ ש גוזו על
הקטנים
ומה כן אז יש את ה מוגן אברם שאל תרבי
מביא שם משנ בורה מביא גם כן שהיום שלא
נהגים לרחוץ בכל יום אז מניס הרחיצה לא
נחשבת לעינוי ולכן לא לעשות רחיצה ביים
קיפר כן קיפר לא לעשות אחד שלא עושה כל
יום באלכס יום תב בטוף קיא כתוב בשכן אורך
בלר משב אותו דבר
שאחד שדרך לרחצה בכל יום מותר לרחוץ ביום
טב כל גופו בסכס אפילו בחמין שו ביום טב
כן מהזה אל תרי אחר כך עוד ד
מסיים ש
בחמין
להחמיר
ב
להחמיר ב בטנו אפילו ש כל ם אב בכל אופן
כל הוורט הזה זה אם לא רוחצים בכל יום
אבל אבל אם אם אם כן רוחצים כל יום ודאי
שאין שום איסור ודאי שיהיה מותר כמו
שאמרנו שאפילו אם קיפר יהיה מותר מה שכתוב
בשחור רבע משבור אז ודאי אלה שעושים
מקלחות ילדים שלהם כל יום ודאי שמותר וגם
בשבוע שחל בכל יום ותי שבע בעצמו נחמיר
כמו כיפר בעצמו אולי אבל בשאר הימים אותה
עכשיו אלה שלא עושים יום אז שוב פעם אנחנו
הם הם הם אז עד שבוע שחל בו אז גם כן
לכאורה אפשר להקל עליהם כמו שאמרנו מקודם
מהפרי מגוד וח ודום שבכלל שכלת אם מתירים
להם את לכבש שזה דין גימור ודאי שאפשר
להקל רחיצה שזה רק מנוגה ואפילו אחרי שבוע
שחלבו אז שוב כמו שאמרנו כבר וני קשה
להגיד נחנו לא יודעים להגיד ללד מה זה רק
תינו ומה זה להוריד את הזהה אבל כמובן מה
שמתירים למבוגרים די שלילדים אפשר להקל עד
ערב
תשבו טוב
א הזמן מאוד תערך כבר מעבר לשעה אז נגיד
ממש בתמצית אחד ונגיע ללבושו ויין כתוב
בשולחן ארוך בסעיף ת סעיף י כן שאנחנו
נוהגים ביסו בושר ויין
א בשר אסור אפילו תפשל של בושר אפילו מרק
אסור כל דבר שהיה מורב זה בשר יין מה
שאסור זה דווקא יין מצנים אבל לא כש זה
מעורב בעוגה או כ שמעורב יין בקומפוט קצ
בזה מותר ודאי זה לא קשור לעניין של שמחל
יין שנאסר נגיע לאבדו המחבר אמר ששותים
הרמו אומר שנוהגים לתת ל לטינו למה איזה
מין גנש מנ קסיד ששותים לבד אפילו שז גם
מיד הד שלו זחמ גולברג שהוא שתה בעצמו
קופונים בנגיע לקטנים בכלל על איסו בוסו
ויין המוגן אברום הבין שאין איסו לבו
שאיין אסו ויין
לקטנים ככה הוא מדק ברמו למיסה הרבה
החונים חולקים על זה ובאמת היום שיש מספיק
תחליפים יש מאוד הרבה תחליפים לבשרי וליין
אז ודאי שנוהגים להחמיר לכתחילה
שלא נותנים לקוטן בוס יין אבדו למי שנוהג
אז כן נותנים לקוטן כמו שכתוב ברמו בעזר
השם שכבר נזכה באמת עוד השנה לכל בתשב את
הבוסר והיין בעזרת השם שנזכה כבר כפה מיד
ממש לגאולה השלמה מ בימינו אמין