0:00 / 0:00
מרתק! מה אמר הרבי מילוובאוויטש לאחר מלחמת ששת הימים? | הרב אלישע וולפסון
20 views
Categories:
Torah
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
דגש בעניין פסח קראנו את זה עכשיו עם הדגש
אנחנו עכשיו ככל הנראה יום אחרון של
תשלומים פה בהר המוריה אז אה
>> בטל בטל
>> בעזרת השם כן בעזרת השם אז אנחנו א רוצה
להבין אולי את ההבדל המהותי הזה בין פסח
לשבועות
ומה זה דורש מאיתנו
אז א הבני שכר החודש ניסן כותב
אה א ובזה יש לפרש גם כן הטעם האחר המבואר
במשנה במשנה תורה במצוות אכילת מצה שבעת
הם תאכל מצות לחם עוני כי בחיפזון יצאת
ממצרים נכון מצוות מצא
זכר לחיפזון שיצאנו ממצרים
שואל אבניסוכו והנה מה הוא הנרצה באכילת
מצה לזכר החיפזון
מה מה גלת בחיפזון מה העניין המיוחד
בחיפזון וגם כפי הנראה מדברי התורה הזאת
הנה הנה החיפזון מעל יות הו ושבח הוא
בחיפזון יצאת איזה יופי תזכור את זה
והנה לעתיד במרה בעמנו הבטיחנו יוצרנו כי
לא וכיפזון תצאו
ככה אומר הנביא כי לא וכי תפזנצו ובמנוסה
לא תלכון נכון לפניכם בדיוק על מדליו ועל
יתר החיפזון
וכן אמרו רבותינו במדרש מי גרם לכם כל
לצער הזה חיפזון שיצאתם
לא צריך לעיין שם אבל לעתיד לבוא כי לא
וחיפזון תצאו אז צריך להבין מצד אחד יש
לנו מצווה לזכור את החיפזון יכול להיות את
המצא לזכר החיפזון מצד שני חיפזון זה
גריותה
אנחנו מובטחים שבעתיד כי לא לא בחיפזון
תצאו
אומר רבניס גבד אבל אם עני שכל לך תבין
הכל
דיני החיפזון
הוא להיות שרעשי יתברך שכבר נשתקו בטומת
מצרים ב-49 שרת טומה מנצלן וכולי ואילו
היה ממתין השם יתברך עוד כרגע כבר היו חס
ושלום משוקאים בשער ה50 היו יכולים לצאת
לעולם חס ושלום על כן היה חיפזון היינו
שלא היה כסדר שאר הגאולות ידי פעולות
פעולת ישראל ומעשיהם הטובים פועלים הערת
עולמות העליונים לצורך הגאולה כסדר
המדרגות קטנות וגדלות כנודן מביני מדע בין
היום שהיה דבר בחיפזון נוכרח דבר להיות
בדרך פלא גדלות קודם קטנות
כלומר, בלשון פשוטה,
הגאולה אמורה להיות פרי מעשינו. כלומר,
אנחנו עובדים את השם, אנחנו מתאמצים,
אנחנו משקים, אנחנו מצטהרים, אנחנו עולים
להר הבית, אנחנו מתקדשים ואז הגאולה,
אנחנו בונים את הגאולה, אבן על גבי אבן,
כל מעשה טוב, בונה את האבן של המקדש
וכולי. כן? אנחנו בונים
>> קומה על קומה.
>> קומה על גבי קומה. אבל במצרים המצב היה כל
כך קשה שהיו ממש משוקעים עד למטה ראש שהיה
הכרח לגול אותם אחרת השם ירחם כך מבואר
הרבה בספרים הקדושים
והנה הדבר נעשה שלא על ידי מעשינו על כן
לא נתקיים הדבר רק לשעה
ותכף למחרת היום מתחילים לספור דרגה דרגה
עד חג השבועות כלומר מה העניין של המצווה
הזאת לספור יום יום עד חג השבועות כי בעצם
קיבלנו מתנה, קיבלנו משהו שאנחנו לא באמת
מוכנים לאור שלו לכן הוא פורח, הוא מגיע
בפסח אבל הוא פורח מיד האור של ליל הסדר
אור כן יום שהוא לא יום לא יום ולא לילה
איזה הערה של העתיד לבוא אין מזיקין הכל
אבל זה נעלם עכשיו צריך להתחיל לעבוד יום
יום דרגה דרגה קניית מידה אחר קניית מידה
עד שאנחנו מגיעים באמת למקום מקום שאנחנו
יכולים לקבל את התורה
ולהביא את שתי הלחם להיות ראויים לצוותא
הזאת עם הקדוש ברוך הוא. אז אומר
א
והנה אם היות הנס
א מופלא
מאוד
עם כל זה יותר טוב היה לנו באם היינו
ראויים שתהיה הגאולה על ידי פעולת מעשינו
הטובים בהתערות דלתטתא
אז היה מתקיים הערה היו לעולמי יד אם
היינו יוצאים ממצרים מכוח המדרגה הרוחנית
שהיינו כבר בשלים וראוים באמת להיגאל אז
זהו היינו ישר יוצאים ישר נכנסים לארץ
ישראל בונים מקדש נצח נצחים ביחד עם משה
רבנו הכל היה אורות עצומים השם ירחם אבל
לא זכינו לזה וזה שהבטחנו יוצרנו לעתיד כי
לא בחיפזון תצאו כי תהיה גאולה על ידי
פעולת מעשינו
ותהיה גאולה נצחית לעולמי עד רבותיי יש פה
דברים עמוקים מאוד בז זו הנרצה בתם מחלת
מצא זכר לחיפזון שרק תערות דללה כן עניין
המצא שם הפעולה אחרת רק פעולת המומן וזה
כאן בעצם יסוד עצום שזה מה שמזכיר לי
דברים שסיפרה גאול העבד שהיא ריעיינה את
הרבי מלובביץ'
זכר צדיק לברכה והוא אמר לה וזה היה עוד
כמה ימים סמוך לא זוכר ימים חודשים גג
שנים אחרי מלחמת ששת הימים שעוד כולם היו
באורות עצומים והוא אמר
ככה היא מספרת אני לא רואה את הרעיון עצמו
א ש מרעינים אותה והיא מספרת את זה הוא
אמר לה שכיוון שלא א נלחמנו על ירושלים לא
עשינו את זה מדעת ומרצון אלא הקדוש ברוך
הוא ככה גלגל את המלחמה תוך שישה ימים
אז נצטרך להילחם עליה עוד פעם ככה אמר
לרבי הלובביץ' מביא לרעיון למה כי זה לא
היה עם כל החשק איזה יופי חזרנו לירושלים
חזרנו לשכם חזרנו לחברון קדימה עולים
בונים מקדשים כולם שווים לאנים
להחזיר את המפתחות לו להחזיר את חברון
ריבונו של עולם חזרנו אחרי 2000 שנה אבל
לא היינו שם לא היינו שם ולכן היה צריך א
קניית מדרגה חדשה שעליה אנחנו עובדים
עכשיו דרגה באתר דרגה בשביל שזה יהיה בעצם
ואנחנו אנחנו ממש רואים את זה כאן. ממש
רואים שהקדוש ברוך הוא א מוליך את הגאולה
הזאתי
במציאות כזאת שהקדוש ברוך הוא דורש
מאיתנו. מי יודע אולי זה אחת הסיבות
הפנימיות
שהקדוש ברוך הוא א איך נאמר
נותן בלב חכמי ישראל שלא לא ישגיחו בעניין
ההר הבית והמקדש.
כי אם עולים להר הבית, אם דורשים את המקדש
רק כי הרב אמר,
אז אתה לא שמה. אתה לא שמה את את הגאולה
כי רצו אבדך את אבני, את הפרה יכוננו, את
המקדש דורשים עם כל הלב, עם כל הנשמה, עם
כל ההשתוקקות לא עושים את זה כי אמרו לי
שצריך.
לא, לא ככה. עם כל הלב והנשמה
הממשלות של
>> כן אז זה בעצם רואים שהקדוש ברוך הוא
שאינו על הגב ול השם אלוקינו שביר את
>> את ה את בדור הזה את הניסיון הזה שהגאולה
עכשיו זה בדיוק העניין של שבועות שבועות
זה שתי הלחם זה הפך מהמצה שהלחם זה בעצם
פרי מעשינו אנחנו עושים ולעומת זאת הקדוש
ברוך הוא כן אנחנו המוציא לחם
>> מן הארץ
>> מן הארץ אז הקדוש ברוך הוא עושה או אנחנו
עושים אז יש מדרגה שאנחנו עולים אליה אחרי
שספרנו ספירת העומר והתעורמנו מדרגה אחר
מדרגה וזכים לקבל את התורה שאנחנו
אנחנו פועלים ביחד עם הקדוש ברוך הוא
אנחנו עושים את הלחם וזה הקדוש ברוך הוא
עושה את הלחם וכמובן שזה בעצם ה המהות של
המקדש שבעצם הקדוש ברוך הוא עושה את המקדש
אנחנו עושה את המקדש זה גם מופיע בפרשה
אם כבר א אז יש לנו את את המנורה שלנו
בתקלת הפרשה בעלותך את הנרות אל מול פני
המנורה יאירו שבעת הנרות אז יודעים דברי
חז"ל שמדרש
בעלותך את הנרות אתה מוצא שנתקשה משה
במעשה המנורה יותר מכל כלי המשכן
עד שראהו הקדוש ברוך הוא באצבע
וכן בפרסות בהמה טמאה וטהורה שנאמר זאת
החיה אשר תאכלו את זה לא תאכלו הראו באצבע
וכן בירח החודש הזה לכם וכן במנורה וזה
מעשה המנורה
אז מה העניין אומר מקשה זהב מה זה מקשה
כלומר מה קשה היא מקשה מה קשה כמה זה קשה
מה קשה
מה קשה היא לעשות שהרבה יגע במשה
משה רבנו התייגע הרבה לעשות את המנורה אל
תחשוב עוד מעט נראה תעשה מאליה. תחשוב אה
משה רבנו ישב, התפלל והמנורה נעשתה מליה.
לא
שהרבה יגע במשה.
כיוון שנתקשה לא הצליח. מנסה. משה רבנו
ענק שבענקים לא מצליח לעשות את המנורה.
כיוון שנתקשה אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה
טול כיכר זהב והשליכו לאור [כחכוח]
והוציאו ואם מעצמה נעשת שנאמר גבי הכפתורה
פרחיה וממנה יהיו מכה בפטיש ומעצמה נעשה
ככה הוא אומר מקשה תעשה
מלא י כתיב מלא י כתיב ולא כתיב תעשה
כלומר מעצמה תעשה
נתן משה את הכיכר והשליחו להור אמר משה
ריבו ריבונו של עולם
>> הרי כיכר בתוך האש כשם שאתה רוצה כן תעשה
מיד יצתה המנורה עשה כי תקנהח כתיב כמרא
אשר את משה כן עשה משה את המנורה אין כתיב
כאן אלא כן עשה סתם מי עשה הקדוש ברוך הוא
וככה אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה אם זרתם
להיות מדליקים לפניי אני משמר את נפשותיכם
מכל דבר רע שנמשלו נפשות כנר שנאמר נר
הדונה שמת אדם חופץ כל חדרבת נו בעלותך את
הנרות אז אני חושב שאפשר ללמוד פה מהמדרש
את אותו עניין. בעצם כל המקדש זה עניינו
שאנחנו
יגעים לקיים את מצוות השם. אנחנו עושים את
כל ההשתדלות שלנו
>> אמן
>> והקדוש ברוך הוא
משלים את מעשה ידינו. כן. הוא יום מקים את
המשכן גם חז"ל אומרים אה אה פקודה משכן יש
כאן העדות אשר הוא קם הוא קם מאליו הוא קם
מאליו כמה טרכו כמה יגעו כמה התאמצו עם
ישראל על המשכן
אבל לולי הקדוש ברוך הוא לא היה אפשר לא
היה מתקיים לא היה בלתי אפשרי כמו שחז"ל
אומרים על היצר הרע לולי הקדוש ברוך הוא
עוזרו לא יכול לו אז מה הכוונה אז אני
אזרום הרי הרי הקדוש ברוך הוא אם הוא רוצה
שאני אתגבר אני אתגבר וחלילה
אתה עושה את כל ההשתדלות במסירות נפש
והקדוש ברוך הוא משלים את מעשיך
וכך ממש במקדש
כמו עם הלחם אנחנו עושים את כל ההשתדלות
שלנו במסירות נפש עולים להר הבית בקדושה
בטהרה דורשים את המקדש משתדלים לעורר את
עם ישראל לעורר את הלבבות לעשות כל מה
שאנחנו יכולים על מנת לבנות את המקדש
והקדוש ברוך הוא משלים בעזרת השם נזכה
לראות בהשלמת מעשה ידינו וזה יהיה בעזרת
השם מקדש אדוני כננו ידיך ‏T