Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
שלום וברכה מורי ורבותיי פרשת וארה תשפג
בסיעתא דשמיא
דבר ראשון היום אחרי הצהריים נודע לי דבר
מדהים שלצי אליי הרב יעקב א
מי
נכון הרב יעקב פרונטמן הוא אמר לי תראה
בפרק ט פסוק כ"ח
אם יש לכם חומשים תפתחו רגע
בפרק ט פסוק כ"ח
אז פרעה מבקש העתירו אל השם ורב מהיות
קולות אלוהים וורד
מה זה קולות אלוהים
רעמים
מה אומר התרגום
קליןדי לבת קולות של קללה
איך הגיע אלוהים לקללה.
אז הוא אמר לי שוקים
זה בהמשך אומר
לא תסתכל כי מודם השם
זה אלוקים
אני שומע מה שאתה אומר אבל הוא אומר שהוא
הסתכל בספרים של המפרשי התרגום וכתוב שמה
האישה לאלה
לקללה
שם מדובר על אישה סותטה אז היא תהיה לקללה
כולם יגידו שיקרה לך כמו שקרה לה היא
איך אומרים עלה ברבים
אלוהים
אני יודע ככה אומרים המפוש זרום לכן כל
קלין בלבד
האלוהים פה זה כביכול עלה ברבים קללה
ברבים
לשלוש משמיות
שלוש ארבע חמש
יש לך אלוקים שזה האלוקים יש לך אלוהים
מלשון דיינים אלוהים מלשון עבודה זרה יש
אלוהים מלשון כוח
יש המון פירושים של זה
טוב עכשיו א אני רוצה לחזור לשבוע שעבר
שאלנו אולי אני נדמה לי ששאלתי בשיעור מה
הריבותה הגדולה של אה
יוכבת ומרים הם לא הרגו ילדים נו מה רגע
אני הבאתי את הדוגמה של אה שביץ אמרתי
אז אני אסביר כאילו
אני אני אתחיל מההתחלה כאילו לא דיברתי על
זה בשבוע שעבר פשוט עכשיו זה יותר מסודר
לי יש מצוות שהקהל מקבל אותם שלמרות שהם
חמורות מי שעובר עליהם זה בסדר לא בסדר
בסדר, אבל כאילו נסבל. למשל, אדם יכול
לדבר לשון הרע ועדיין לשבת במזרך.
למרות שלשון הרע זה עבירה חמורה מאוד, אבל
הקהל מקבל את זה. אדם שיאכל חזיר,
שזה עבירה יחסית ללשון הרע, היא בכלל לא
חמורה, שתיהם חמורות מאוד. אני מתכוון
יחסית.
אז הוא לא אוכל חזיר, ישב במזרח, מה תנו
לו ביתה? מה פתאום אדם שרוצח ישב במזרח?
לא נועף לא.
יש עבירות שמקבלים אותם אבל למשל רצח זה
עבירה שכולם מקבלים שהיא חמורה מאוד.
עכשיו יש עבירות
שאו מצוות שכדי לקיים אותם אתה צריך המון
יראת שמיים. הדוגמה
יש גמרא. הגמרא אומרת שאם יש תלמיד חכם
שחולה צריך שיחה עליו.
את שמעת שאתם מתחורכם חולה תהיה חולה
בגללו
נו מאיתנו בכלל
לעומת זאת סיפר לי רבי רב נחמן לנדו
החבר שלי שהוא תלמיד חכם גדול הוא הוא למד
בישיבת נ בישיבת הנגב אצל רבי סוכר מאיר
כידוע שהבבא סלי היה שם שכן ונחמן לנדו
זכה להיות מאוד מקורב עם הבבא סליח
רבי סוכר מי ראש הישיבה
נכנס לבקר את הבבא סאלי וכידוע ברגע
שמישהו תלמיד חכם נכנס לבבא סאלי היה
מצווה להכין סעודה
וגם הפעם בבא סאלי אמר להכין סעודה
כשהביאו את האוכל
רבי סח אומר היה חולה סוכר אנוש אנוש
הביאו את האוכל והבבאסלי לי אמר לו בבקשה
תאכל
אז הוא לא ידע איפה לשים את עצמו אמר זה
מבקש סליחה אני לא מרגיש טוב אני לא יכול
לאכול הוא ביקש סליחה ויצא
אומר לי נחמן אני הייתי שם זה לא לקח דקה
לא לקח דקה אבא סלי אמר רבי סח אומר לו
מרגיש טוב גם אני לא מרגיש טוב אני לא
מרגיש טוב הוא קם ללכת למיטה אומר לו היה
לו כוח ללכת היה צריך להישאן על הקירות
אז יש מי שמ מקיים את זה. אבל כמה יראת
שמיים צריך בשביל לקיים דבר כזה? זה לא
משהו טבעי.
לעומת זאת, יש עבירות שהם מאוד מאוד שמנות
שגם אדם שאין לו יראת שמיים כמעט
לא עובר עליהם. למשל ניוף צריכים ממש
להיות מובקר לגמרי או רצח.
אדם לא צריך הרבה יראת שמיים שלא לעבור על
זה.
גם דעת הקהל לא נותנת וגם זה עבירה שמנה
אפילו אנשים מאוד נמוכים לא עוברים על
דברים כאלה
עד כאן הכל מוסכם ואם ככה עכשיו השאלה היא
בא פרעה ואומר לה מילדות לכו תהיו רוצחות
עכשיו לרצוח בן אדם זה יהרג ואל יעבור לא
כי יש פסוק זה סבורת מה הסבורת
יחזית
מה יחזית מה אדם שלך יותר אדום משלו בא
אחד אומר אני אהרוג אותך אם לא תהרוג אותו
נו מה מה אהבה מן שלך מהאדם שלך יותר אדום
משלו אין על מה לדבר
בא פרעה אומר להם לא תהרגו יחד תהיו
רוצחות המונין
תהרגו את כל הילדים שיולדו צריך שזה יראת
שמיים שלא להיכשל בזה
שהשם לא ינסה אותנו אבל לכאורה
זה עבירה שאין צורך בהרבה יראת שמיים מה
מה זה ותראנם ילדות את האלוקים ו ועכשיו
יותר גרוע
לפי השכר שהם קיבלו אתה מבין שהיה פה
ניסיון עצום מה היה השכר ויהי יראו ילדות
האלוקים ויעס להם בתים בתי כהונה בתי
לבייה בתי מלכות זאת אומרת שאם מגיע להם
כזה שכר שמן כנראה שהיה פה ניסיון גדול
ואני שואל איפה הניסיון
איפה הניסיון
[‏צחוק]
אז
כדי לענות על זה אני רוצה לשאול עוד שאלה.
יכול להיות ששתי מילדות
ילדו מיליוני נשים
אז מה זה שתי מי ילדות?
הם כנראה היו אחראיות על כולם. אז זאת
אומרת שגם כל ה כל הצוות שמתחתיהן גם לא
שיטף פעולה עם פרעה. למה הם לא קיבלו בתי
כהונה בתי לבייה?
למה רק מרים ויוכבת קיבלו את הדברים
הנפלאים האלה?
קושיה אחת מתרצת את השנייה.
יכול יכולים שני בני אדם לעשות את אותו
המעשה
ולא להתכוון לאותו דבר. יכול אותו אדם
לעשות פעמיים את אותו מעשה
ופעם הכוונה שלו הייתה אחת ופעם הכוונה
שלו הייתה שנייה.
לדוגמה, דוגמה מפורסמת ומאוד קיצונית, אבל
דוגמה, היה באמריקה אדם שעמד על הפסים של
הרכבת התחתית, לא על הפסים, על החיכה
ופתאום הוא נפל פנימה ובדיוק עמדה להגיע
רכבת. היה שמה איזה איש גדול, קושי או מה
הוא נכנס פתימה, הוציא אותו החוצה והספיק
עוד לצאת ואז הרכבת הגיע וכל אמריקה עמדה
דום הירו, גיבור, גיבור לאומי. הלך איזה
כתב בעיתונות, השיג איתו ראיון בלעדי, אמר
לו, "תגיד, מה חשבת באותו הרגע שראית
שהרכבת עומדת לדרוס את האיש הזה?" אז הוא
אמר, "אני עובד במנהן בתור שוטף כלים
במסעדה, 7 דולר לשעה, עשיתי חשבון שאם
יתרסו אותו ארבע שעות לא יהיה רכבת. אני
אפסיד 28 דולר."
טרח,
טרח, פתאום זה לא שווה כלום.
זאת אומרת, אבל המעשה הוא אותו מעשה.
אבל השאלה היא מה הכוונה.
היחיד שיודע
למה אדם עושה מעשה ועד כמה המעשה הזה הוא
בגלל זה או בגלל זה, רק השם יתברך.
והשם כנראה ידע שהמילדות
לא הרגו את הילדים רק בגלל יראת שמיים.
לעומת זאת האחרות עשו את זה כי זה לא
אומני. זה לא אומני. איך אני יכולה
להרוגיל? מה זה? טוב, את לא יכולה להרוג
ילד, אז לא יכולה להרוג ילד, לא קרה כלום.
אבל הילדות לא עשו את זה כי ותראנם ילדות
את האלוקים והקדוש ברוך הוא מעיד עליהם
שזה הסיבה שהם לא עשו.
ועל זה באמת מגיע שכר.
רגע,
עכשיו השאלה ששאלו
הופכת להיות התשובה. אני אסביר. בזמנו
לפני הרבה שנים אמרתי לכם
שיש שאלה גדולה. לך לך מארצך מולדתך, מבית
אביך אל הארץ אשר הראק. זה אחד מהעשרה
ניסיונות של אברהם אבינו.
ולא רק זה, אלא שהשם אומר לו והוזכה
לגוי גדול פה אין לך ילדים יהיה לך שמה
יהיה לך ילדים ואברך בממון והגדלה שמך גם
כבוד יהיה
וזה אחד מעשרה ניסיונות מה הניסיון
לא בן אדם אין לו ילדים אומרים לו תיסע
לעונלולו תהיה שם במלון אפס כוכבים יש שמה
איזה רופא שאומרים שהוא הוא ישא או לא ישא
בטח שישאר
כאן השם אומר לו לך לך ואני מבטיח לך
ילדים
מה הניסיון
מבטיח הילדים כסף וגם כבוד נו אז איפה
הניסיון
עכשיו עוד דבר
במדרש כתוב
שפעמיים השם אמר לאברהם אבינו לך לך לך לך
מארצך פעם שנייה לך לך אל ארץ המוריה
ואיני יודע איזה מהם גדול
באמת
אתה לא יודע איזה ם גדול
עקידת יצחק הולך לך מארצך ממש אתה לא יודע
מה
מורי ורבותיי
התשובה לזה היא ש
אמירה
זה אמירה רכה לעומת זאת דיבור זה דיבור
קשה ואצל אברהם אבינו כתוב ויאמר השם אל
אברהם לך לך זה אמירה רכה ואז כתוב וילך
אברהם כאשר דיבר אליו השם אבל הוא לא דיבר
הוא אמר
התשובה היא השם אמר לו אמירה כי הוא אמר
לו אתן לך את זה אני לך את זה לך את זה זה
הפך להיות אמירה זה דיבור רך לך לך אני
אתן לך כל מה שאתה רוצה אז מה מה ניסיון
ואז אברהם אבינו התעלה על עצמו והלך רק כי
השם אמר ולא התחשב בסיבות
במתנות שהוא יקבל
זה וילך אברהם כאשר דיבר אליו השם
עכשיו
בעצם אברהם אבינו עשה פה דבר הוא לא טבעי
זה הרבה הרבה מעבר למלאך כי אני אגיד לכם
יש דבר שאני ממש לא רוצה לעשות בכל זאת
אני עושה למשל לצום ביום כיפור אני אוהב
לאכול אני לא רוצה לצום
אבל השם אמר אז אני צום
אז עכשיו שאני צם זה לשם שמיים כן
יש דבר שאני מאוד רוצה לעשות
והשם אמר לעשות אותו
אני מאוד מסובך לעשות את זה לשם שמי למשל
לאכול חמים בשבת
יכלו משמנים
למה לא אני אוהב לאכול משמנים
לא בוא נראה אותך עושה את זה לשם שמיים לא
זה מסובך
כי אני רוצה לעשות את זה
עכשיו עקדת יצחק השם אמר לאברהם אבינו לך
תעשה זה לא פלא שהוא עשה את זה לשם שמיים
מי רוצה לשחות את הבן שלו ברור שהוא עשה
את זה לשם שמיים לעומת זאת לך לך מארצך
ואני אתן לך ילדים וכסף וכבוד עכשיו תעשה
את זה לשם שמיים זה הרבה יותר מסובך ואם
אברהם בכל זאת עשה את זה לשם שמיים אז
איני יודע כבר איזה גדול ממי
אני כבר לא יודע הלך לך הזה או הלך לך הזה
למה כי לעשות את הלך לך הראשון לעשות אותו
לשם שמיים זה דרגה גבוהה מאוד מאוד
נחזור למיילדות המילדות
יש לרצוח זה דבר שכל כך מקובל ככה הסברנו
בשאלה לא אפילו אנשים בלי ירד שמיים לא
רוצחים למה מהצ למה
בא הקדוש ברוך הוא אמר אל תרצחו
פרעה אמר כן תרצחו עכשיו בן אדם לא רוצח
זה יכול להיות כי הוא מפחד פחד מהמשטרה.
במקרה הזה לא היה פחד מהמשטרה. הפוך
המשטרה אמרה כן לרצוח אצל פרעה. מה נשאר?
אני לא רוצח כי זה לא מה אני מה זה אני
הרוג ילד? מה אני נראה לך קניבל?
וכאן לעשות את זה לשם שמיים
בלי קשר להומניות אלא כי השם לא מרשה
לרצוח.
וואו.
כי יראו יילדות את האלוקים ויעז להם בתים.
השם יודע אצלם שזה היה לשם שומעים והם עשו
את זה רק בגלל ותראנם ילדות את האלוקים אז
וכי ירו ילדות את האלוקים ויעס להם בתים
מה מה
המידות
אסור את זה כי זה לא אמני
באמת רוב בני האדם לא רוצחים
אבל למה לא רוצחים
פסטנישט
לא כי השם לא מרשה
זה הדפים הראשונים שכתוב בכתב ידי 5 ש
א 89
אשר כוח שבוע שעבר
טוב טוב מחזה
תודה רבה.
עכשיו דבר נוסף, תסתכלו בעמוד ארבע,
מעניין מאוד כתוב בפרק פ של תהילים פסוק
ג'. לפני אפרים ובנימין ומנשה
עוררה את גבורתך.
הפריע בפסוק הזה אפרים ואז הוא עוזב את
יוסף, הולך לבנימין וחוזר למנשה. עוד פעם
אפריים אז אומר עוד פעם מיוסף
למה בנימין נכנס ביניהם אז בגלל זה
הסתכלתי פה ברשי
אבל אז מצאתי דבר מעניין אתם רואים את
הקטע המסומן
אומר לפני אפריים ובנימין ומנשה כשיו
צריכים לתשועתך
אף על פי שהם רשעים ואינם כדאי
אוררה אבל אתה את גבורתך להם ולמה למה? כי
לך לישועת לנו לך נאה
ועליך להושיע בין חייבים בין זכאים
כמו שנאמר למשה במצרים ראו ראיתי את עוני
ימי שתי ראיות הללו למה רואה אני שהם
עתידים לך איסיני ואף על פי כן ראיתי את
אונים מפני השבועה שנשבעתי לאברהם אז ראו
ראיתי את עוני המי שהשם אמר לו בשבוע שעבר
זה הולך גם על היום בין חייבים בין זכאים
נהל לך להושיע אותנו
בסדר סתם ידיעה
אז למה בנימה לא קשור לבנימי ב
לא אני רק אמרתי מה הסיבה שהסתכלתי ברשי
אני מקווה להסתכל בכל הרשי אבל בינתיים
למה הסתכלתי כי זה הפריע לי עכשיו למה אני
עדיין לא יודע
אולי הייתי תדרך
להב
שבכל כל דרור כל אחד מלחמה אחרת אולי לפי
ה
חשבתי ככה בינתיים לא
זה לא הצליח לי
טוב עכשיו מורי ורבותיי אני רוצה ברשותכם
אם אתם יכולים לפתוח את החומש
כי יש לי כאן איזה דבר
לא יודע כל פעם אני מתפלל תמיד אני חושב כ
עדיין אני יודע את הפרשה הזאת הערה אני
באמת יודע כבר למדתי אותה כמה פעמים
או כל פעם מחדש אני מתפלל לראות דברים שלא
ראיתי עד היום. פרק
ז'
בכת דם פרק ז'ים פסוק
יד.
ויאמר השם אל משה כבד לב פרעה מאין לשלח
העם לך אל פרעה בבוקר הנה יוצא המימה
וניצתה לקתו על שפת היא היהור ואמרתי
שנאפך לנחש תיקח בידיך ואמרת אליו השם
אלוקי העברים שלכני אלך עלימה שלח אתמי
ויעבדוני במדבר והנה לא שמעת את כהו כה
אמר השם בזאת תדע כי אני השם הנה אנוכי
מכה במטה אשר בידי על המים אשר אשר ביהור
ונהפכו לדם וההדגה אשר ביאור תמותו
שיהיהור ונלעו מצרים בשות מים מן היעור על
מה הייתה ההתראה
מה
על היעור
ההתראה היא על היאור
אני יקה במטה אשר בידי את המים אשר ביאור
ונהפכו לדם זהו
ועכשיו מגיע פסוק יט והשם מצווה ויאמר השם
אל משה אמור אל אהרון כך מתך ונתי ידך על
מימי מצרים
על נהרותם על יאוריהם
ועל אגמיהם
ועל כל מקווה מימיהם
ויהיו דם והיה דם בכל ארץ מצרים ובעצים
ובאבנים מה זה בכל ארץ מצרים זה כבר לא
מדברים על ההורב יהיה בכל ארץ מצרים אומר
רש"י גם באמבטאות וגם במרחצאות יש לך
בריכה אולימפית יש שמה 500 קוב מים הכל
יהיה דם זה לא מחובר לנהר בכלל יהיה הכל
דם ובהעצים ובאבנים אומר רש"י כלי עץ כלי
אבן כלומר יש לך בקבוק מדן במקרר גם זה
יהיה
עכשיו הציווי הוא שונה לגמרי
מה הוא בהתחלה יתרה
אני מכה על היאור
וכל המים ביאור יהודה ונלאו מצרים שות מים
מן היאור
ואז כשהוא מצווה
הוא אומר
תתה את ידך על מימי מצרים על נאורותם על
יאוריהם ועל גמיהם ועל כל מקווה ממיהם
ויהודם
עכשיו מה קרה בפועל ויעשו כן משה ואהרון
כאשר ציוה השם וירם במטה ויח את המים אשר
בור יפרו לעני עבדיו ויהפכו כולם אשר ביור
לדם
אז מה קרה בפועל?
ד
רק היהור
לאדם בכל צ
אני לא יודע איפה אתה קראת את זה
פסוק אני לא הגעתי לפסוק כא
ויח את המים השברו לני עבדה ויהפכו כל
המים שבריאור לדם ביאור
ואז פסוק כא והדגה אשר ביאור מתה ויבשאור
ולא יכלו מצות מים מן היור
ופתאום עכשיו או יש ידיעה חדשה ויהי אדם
לכל ארץ מצרים
מה זה לא קרה בבת אחת כאילו צבי דינים
כל המים האחרים כשהמצרים של נתח למים
בחזרה
נו
היהור לא כתוב שמוע זה היהור שלהם מה שאתה
אומר עכשיו זה חידוש מי אמר לך מי אמר
אז אני הייתי מבקש לשים לב לעוד נקודה
שדילגתי עליה בכוונה בשאלה
שימו לב בציווי בהתראה בפסוק יז
בהתראה כה אמר השם בזו תדע כי אני השם הנה
אנוכי
מכה
עכשיו בציווי
אמר השם על משה מורא לאהרון קח את מתך
ולטה ידך
לא להקות
מה זה להתותז
לא לא את המטה נתה ידך
קח את המטה ותעשה ככה
כי הרי זה ברור שהוא לא הלך להקות כל
בקבוק מים במקרר
ברור שלא
אז אז אני לא מבין הוא אמר להקות אחרי זה
הוא אומר לנטות מה מה הולך כאן
גם הביצה
וגם ובביצוע הוא יקר אז מה
עוד
אה מהש הזה קד כוח עליו למה למה קטע מי
הוא את ידו אתה מערבב עם משהו אחר
לעשות את ידו זה היה באיר
באוויר
למה למה צריך כל הזמן שבאור צריך
ממ
מוריי ורבותיי
כמו שאמרתי התפלתי על עצמי מה איפה היית
עד היום לא ראית את זה לא קראת את הפסוקים
אז מצאנו ברוך השם שזה רבינו בחיי
הרבינו בחיי איפה נמצא תכף נחפש
רבינו בחיי נמצא
כמה?
68. תודה רבה.
כן. הנה הרבינו בחיהי. אומר רבנו בחייה,
ייתכן לפרש לפי פסוקי הפרשה שהקדוש ברוך
הוא ציווה שני עניינים. האחד, הקאת היעור
במטה, כדי שיתהפכו מאימיו לדם. והשינית,
נטיית היד במטה, בלי הקה על שאר מימי
מצרים, על הנערות, על היורים ועל האגמים
והיהיו דם.
ומה?
ומה שאמר הנה אנוכי המה מכה במטה אשר בידי
הכוונה על אהרון כי איך משה כי אין משה
מכה את האור לא במכת דם ולא במכת צדיין
ואמר ויעשו חן משה ואהרון כאשר ציווה השם
לבאר כי שניהם השלימו מצוותו כי משה יתרע
לפרעה במכת היאור מכת היהור להקות את
היהור
אבל את זה הוא לא יכול לעשות. ואמר לאהרון
לנתות ידו על מימי מצרים. וכן עשה אהרון
נטה ידו על מימי מצרים. כמו שאמר השם
יתברך למשה. וזהו שכתוב וירם במטה שהרי
אהרון את ידו במטה ונתה ידו לארבע רוחות
העולם על מימי מצרים. כי ציווה השם יתברך
למשה נתה את ידך והך במטה את המים אשר
באיור. יהפכו כל המים אשר ביאור לדם.
ועל כן חזר והזכיר בסוף ויהי אדם בכל ארץ
מצרים כי באמת כשהוא היכע את היהור מה
קרה? רק היאור נהיה אדם אבל אחר כך שהוא
טה את ידו על ארבע רוחות השמיים אז כל
המים במארץ מצרים נהיה דם אז באמת היה
בשלבים המכה הזאת
חידוש גדול אבל לכאורה זה מוכרח מהפסוקים
וכאן דרך אגב נרוויח עוד משהו הרי כל
העולם שואל מאיפה לחרטומים היה מים בשביל
לעשות אותם דם
אבל לפי עכשיו
מצוין. ברגע שהיהו נהפך לדם, הם רצו לברז,
לקחו קצת מים והפכו אותו לדם. כי בברז עוד
לא היה דם.
לא יודע. למה אתה עכשיו אתה כבר אוחז
בלמה, עד עכשיו אזנו במה? אני לא יודע.
אבל עובדה ממילא אז מטורז גם מאיפה הם
לקחו מים. יש תירוצים אחרים גם רק לפי לפי
הרבנו בחי הזה אז זה פשוט.
עכשיו יש לי שאלה אינפורמטיבית. אבל אם
נפך זה לא ראקה אז להקות משה לא היה מתים
שהוא יכר את היום אבל להקות את היד למה
עדיין המים לקו המים לקו זה לא התאים למשה
רבינו גם אם זה בלי הקר המים לקו
זה לא מתאים
מוריי ורבותיי אני רוצה שאלה אמרתי
אינפורמטיבית זה לא היה נכון שאלה עיונית
האם לפי דעתכם
ברגע שנהיה דם ביאור ממילא הדגים מתו
או שזה היה פעולה נפרדת קודם נהיה דם אחרי
זה גם הדגים השם המיט אותם או שממילא שיש
דם
עבוד
אף כמיני לקידוש אישו
היה דעדה בתו
באופן טבעי מה אתה אומר את זה בתור סברה
יש לך ראיה איך
דגים
לא מעניין אותי סברות
הדגים בתוך המים נושמים
כן אין להם אן להם ח
מה שאתה אומר זה סברה אמרתי לא מעניין
אותי סברחות תביא ראיה
לפי הפסוק
הפסוק פשוט
גבלדי הנה הפסוק מה הפסוק אומרפסוק
קודם כל
וההדגה אשר ביאור תמות
או מתה
מה זה אומר שזה ממילא
ציבור
ממילא
ואני מסכים איתכם
אם זה ממילא למה צריך להגיד את זה
לא
הוא מזכיר לו את זה מזכיר לו את זה בהתראה
שגם יהיה סירחון
וואי ורבותיי
אני מסכים איתכם ב100% אבל השבוע פתאום
עלה לי פסוק בתהילים
פרק כה הפך מימיהם לדם וימת את דגתם
יודע שהוא הפך את זה לדע תוצא מזה
לא זה כבר לא תוצא וימת זה פעולה אולי
זה פעולה פעולה נופתם
דגים
מה יש
מה שתי מכות
כן אבל השאלה אם זה נעשה ממילא
אה אז אז לכאורה זה סותר את הפסוק של
התורה
זה לא יכול להיות.
אדרבה, מה שאתה אומר זה אומר שזה לכאורה
סתירה.
מסביר
מה זה מסביר?
אבל בתורה משמ שזה ממילא.
אבל אחרי העיון מתברר שהספורנו שואל את זה
בתהילים. הוא לא שואל הוא אומר תראו את
הספורנו
בעמוד
60.
אומר הספורנו כמו שאתה אמרת וימת את דגתם
להורות שהיו המים לדם ממש ולא היה שם
אחיזת עיניים
אז מה זאת אומרת מה זה וימד את דגתם
הדם המיט את דגתם
הפך מימיהם לדם לאחיזת עיניים לדם ממש
והדם המיט את דגתם כלומר זה שימד את דגתם
זה אומר לך שהאדם היה דם ולא אחיזת
עיניים.
אז איזה יהודי צודק?
בטח שהוא צודק. שאלתי איפה ההוכחה
100%
אישה
אם אחד קידש אישה ואמר להישה
תגיד
אה
כן ככה בישיבות אומרים כל כל אחד חקירה מה
נפקמי זה פקי קידוש אישה מה מה פירוש
נפקידוש אישה גם קידוש אישה אמר לה עלמנת
שזה ככה ו שזה ככה
כן א דרך אגב אם כבר מדברים על קידוש אישה
במשך השבוע הזה אני אמנם שמרתי את זה לשנה
הבאה בקלסר אבל כיוון שהזכרנו קידוש אישה
אז אני על הדרך
הרא לי את זה הרב יעקב ברונבן שאחד הספרים
מביא בשם רב חיים מבריסק. הרמבם בהלכות
מלכים מביא את השש מצוות שאדם הקדוש ברוך
הוא ציווה לאדם הראשון. אחרי זה אומר
הרמבם בא נח הוסיף לו עבר מן החיים.
עד שבא אברהם והוסיף לו ברית מילה. בא
יצחק והוסיף
יעקב הוסיף מעשר.
בא יצחק והוסיף
תפילת מנחה כנראה כן
כן תפילת מנחה
ויעקב הוסיף גיד הנשה
ומעשר אולי יצחק מעשר אולי אתה צודק
ואז הגיע אמרם הוא הוסיף לה עוד מצוות כאן
הרמבם לא מפרט מה כל העולם שואל איפה
מצאנו שהשם ציווה את אמרם משהו מיוחד
אז רב חיים בריסקר אמר שכתוב שבמדרש כתוב
שכשאמרה החזיר את יוכבת הוא עשה לה חופה
מי המציא חופה הנה זה המצווה של הצדה אמרם
חופה
ממילא אומר רב חיים בריסקר זה הכוונה מקדש
עמו ישראל על ידי חופה וקידושין היה צריך
להיות קידושין וחופה אלא שהחופה הייתה כבר
בזמן אמרם וקידושין הצטבנו במעמד הר סיני
אז ממילא זה חופה וקידושי
קמיני לקידושי אישה
טוב
עכשיו מוריי ורבותיי נעבור ל
לפסוק בתהילים שממש פלא האמת שלפני כמה
שנים אברך צלצל אליי כמה פעמים לפסוק הזה
לא מה אתה רוצה מהחיים שלי אבל עכשיו
ראיתי שזה באמת כתוב אבל מה הפסוק אומר אז
כתוב שמה
שרץ ארצם צפרד ב
מלכיהם כמה מלכים היה להם
שתיים למה
שתיים איזה
יוסף היה
רבי יוסף כבר מזמן
חדר שלו נשאר
אה
שהרץ ארצם צפרד בחדרי מלכיהם אבל לא היה
להם מלכים רק מלך
אז עכשיו מצאתי בעמוד 77
מצאתי מדרש מדרש אומר
חזקיה ברבי ברבי אמר אם כשיטה הזו לא לקחו
בתיהם של גדולים שהיו עשויים בשיש ובפסיפס
אלא מלמד שהייתה צורדיה עולה מן התהום
ואומרת לשיש עשה לי מקום שאעלה ואעשה רצון
בוראי והיה נבקעשיש ועולה ונותלת בית
הסתרים שלהם ומסרסן
אז כתוב כאן שאם לשיטתך
אז בחדרי מלכיהם,
בחדרי גדולים ש שלהם שהיו עשויים בשיש
ופסיפס
אז לא נכנסו צבדים לא באמת כן נכנסו מה זה
חדרי גדוליהם אומר על זה המארזו
בתיהם של גדולים דורש מה שכתוב תהילים ק
שרץ רצם צפרדיים בחדרי מלכיהם ולא היה שם
אלא מלך אחד על כורכך דורה או על כן דורש
בעניין זה בתיהם של גדולים שאין שם עפר
ואבק ומים ולפי הדעה שה עפר נהיה צפדיאים
אז אם ככה בחדרי מלכיהם בחדרי גדוליהם לא
היה צפדים לכן על כל ורוח שעלו מן התהום
וזהו ועלו והוא בביתך יעלו מן התהום
ויכנסו אפילו במקום שיש שיש אז הנה חדרי
מלכיהם הכוונה גדוליהם מי זה גדוליהם
הבגץ לא סתם
חייב להכניס פוליטיקה
אה גדוליהם
אל תערבב
שבוע שעבר נפטר גדול גדול רב שמעון בעדני
אמרתי גדוליהם לא אמרתי גדול
טוב
אמ א
מה נעשה עכשיו?
אני מבקש סליחה אבל אני חייב להזכיר איזה
חתם סופר שבוער
לי להזכיר אותו אפילו שלמה בבא חוברת כי
הבאנו אותו בשנים קדמוניות מסתומר הוא
אפילו מופיע בספרים אבל
זה פסניש פסניש לעבור את פרשת וואוירו בלי
להזכיר אותו חתם סופר אומר
כתוב ולא יכלו המצרים לשתות מ כתוב ככה
ויחפרו כל מצרים סביב היעור מים לשתות כי
לא יכלו לשתות
מה ההמשך
מה פתאום אם ממיור מדם היהור
חוץ מזה שהוא היה לך חתם סופר אני לא מבין
היה דם ביאור אז הם הלכו לחפש מים אולי הם
יחפרו יצא מים אחד חפר מצא דם הלך השני 50
מטר קדימה חפר מצא דם הלך השלישי עוד 50
מטר קדימה חפר מצא דם בשמע הרביעי חפר
אתה לא מבין שאין
ויחפרו כל מצרים
למה
שהם היו לישראלים
יפה הנה זה החתם סופר
יפה מאוד אומר החתם סופר מה שקרה זה
שהמצרי
בא ליהודי אמר לו
אני צריך מה מים אמר לו אתה יודע
אתה תביא חבית מים אני בעד מחיר שמלי של
1000 דולר מברך לך את המים יוצא לך מים
מברך לך את הדם יוצא לך מים טוב ההוא הלך
שחב חבית מים חבית דם מהיאור הביא את זה
שילם 1000 דולר היהודי עשה לו ברכה אמר לו
זהו אתה יכול ללכת הוא פותח את החבית פיקס
זה מים אבל מלא דגים מתים סנפירים קסקסים
פכס אי אפשר אפשר לשתות את זה. מה עם
מגעילים?
אמר לו בואנה את הכסף חזרה. אמר לו אני
שלי עשיתי. אתה רוצה תביא דם נקי. עכשיו
מאיפה הוא יביא דם נקי? ויחפרו כל מצרים
סביבות היאור
כי לא יכלו לשתות ממימיור.
מה? כבר נהפך למים. אבל אי אפשר לשתות את
זה.
אה נפלא מאוד. נפלא מאוד. לא. אני אגיד
לכם יש כאן בנקודה של המידו כנגד מידו יש
כאן עוד נקודה כי הרי כל דבר היה חייב
להיות כאן במידה כנגד מידה אז לא נתת לי
לשתות עכשיו תוכל לא לשתות כן אבל אני
היהודי לא שתיתי בזמן שעבדתי
אתה תשח במזגן לא תשתה לא תעבוד ולא תשתה
ויחפרו כל מצרים סביבות היאור תחפור ולא
תשתה
הכל במידה כנגד מידה עד הסוף מה
סביבות הכל היה בגלל היה של הור זה היה
בגלל המ
נו אז מה סתם זה היה שתי מכות
אתה מצרף את זה טוב
מצוין
ועכשיו מורי ורבותיי
איי איי איי איי איי איי איי איי איי איי
משהו גבלדי גולדיק שוב פעם אותו הסיפור
מתה אם פעם אתה קורא את הפרשה ופתאום אתה
שם לב שאת זה את זה עוד לא קראתי אף פעם
אבל בואו נראה.
אז היה מכת דם ומה הפרעה עשה עם המכת דם
הזאת?
מה? מה
כתוב?
ויפן פרעה ויבוא אל ביתו ואל או שת ליבו.
גם לזאת. פשוט לא התייחס. איך אפשר לא
להתייחס לזה שאין לך מים שבוע?
אה, מה
קנה?
תירוץ ראשון. היה לו הרבה כסף, הוא קנה.
לא הפריע לו. תירוץ שני,
או שמכ
מכת דם לא הייתה אצלו. ולמה אומר המשך
חוכמה?
כיוון שכל זה היה כדי שהיהודים ירוויחו
כסף, הוא את שלו כבר שילם במה? בזה שהוא
גידל את משה רבינו. אז הוא כבר שילם. לכן
אצלו לא היה מכה דם. תירוץ שלישי,
אצלו לא היה מכה דם. למה? אומר השך שך על
התורה כשפרעה ההוא ההוא לקח את שרה אמנו
אליו הביתה אז אותו לילה הוא חטף מכות
וצרעת וכל מה שאתה רוצה אבל הם הספיקו
לצייר את שרה אמינו על הקיר שלו בחדר שלה
והיה היופי של שרה אמינו כל כך גדול
שכשהיה בא א פרעה לעשות הסכמים עם מדינות
וזה אז היה ויכוחים אמר לה בוא נראה לכם
תמונה יפה היה מכניס אותם אחד מראה להם את
התמונה הם כמו קיבלו סמים
החתים אותם על כל מה שהוא רצה מה היופי
הזה של שרה אמינו היה יופי לא נורמל לא
עד כדי כך ממילא ויפן פרעה ויבוא אל ביתו
כשהוא ראה את התמונה של סורו אמנו הוא
איבדה הכרה ממילא אז ממילא לא שתלי בו גם
לזאת
מה אמר לו לו הקדוש ברוך הוא במכת צפרדיה
אמר לו אז אתה חושב שעוד פעם זה יהיה ככה
ושרץ הי ספרדים ועלו והוא בביתך
ובחדר משכבך
הם ימחקו לך את התמונה
הראיה שבבית עבדיך הוא לא אמר בחדר
משכביהם אלא הוא בבית עבדיך הוא בעמך רק
אצלך היא בחדר משכבך למה אין נגמר הסיפור
הזה
על כל פנים מה שנוגע למכת דם פרעה לא מגיב
אפילו מגיע מכת צורדע איך פרעה מגיבשה
אסור למעלה את המכה
בדיוק
מה
והוא מבקש שתעשו טובה תגמרו עם הסיפור הזה
שואל אותו משה רבנו מתי
מחר מחר אין בעיה למען תדע
כן כ השם אלוקינו
ואז
פסוק ט פרק ח פסוק ט ויעס השם כדבר משה
וימותו הצפרד מן הבתים מן החצרות ומן
השדות ויצברו אותם חומרים חומרים דרך אגב
כמה זה חומר
חומר זה קור
וה תבאש הארץ ויער פרעה כי הייתה הרווחה
והכבד את ליבו מי שיכול יכול להסביר לי מה
פירוש המילה והחבד זה משהו אלוקי או שהוא
עובד על זה אלוקי
ואכבד את ליבו כתוב שהשם הכביד את ליבו או
הכביד את ליבו
ואכבד משמע שהוא מחביד אז התגובה שלו זה
אני עובד על עצמי להחביד את ליבי הלאה
כינים מה קרה
פסוק טו ויאמרו אחר תומים אל פרעה אצבע
אלוהים היא ויחזק לב פרעה מה זה ויחזק הוא
עשה את זה או שהשם עשה את זה
הוא
הוא או השם
הוא
לא ברור שהשם
ויחזק לב פרעה זה משהו שהוא לא עשה ממילא
זה התחזק
מי עשה את זה השם עשה את זה
פסוק ת אחרי זה מגיע מכת ארום
מה קורה בערוב?
פסוק כ"ח פרק כ"ח פרק ח פסוק כ"ח
ויכבד פרעה את ליבו. מי עשה את זה?
פרעה.
פרעה הכביד את ליבו. אז יש לנו צפרדיה ו
צפרדיה ו
הרוב שבהם פרעה עושה את העבודה
בינתיים. הלאה. מה יש לנו אחרי זה?
אחרי הרוב בא
דבר ומה כתוב וישלח פרעה והנה לומד ממקני
ישראל עד אחד וכבד לב פרעה משהו לא הוא
עשה השם עשה
מכה הבאה שכין ויש שכיין בעבורות פורח
ופסוק יב ויחזק השם את לב פרעה
זה לא הוא זה השם עושה
ואז מגיע מכת שעין ברא
מה קורה בסוף מכת ברג?
ויצא פסוק לג ת לג ויצא משה מאים פרעה את
העיר ופרוס כפיו אל השם ויחדלו הקולות
והברד ומטר לא ניתח ארצה ויער פרעה כי חדל
המטר והברד והקולאות ויוסף לחתו ויכבד
ליבו הוא ועבדיו
מי עשה את זה
פרעה עשה את זה ק את הפסוק הבא ויחזק לב
פרעה פה מי עשה את זה? השם
משהו קצת א
בלאגן
יכול להיות עכשיו שבת ש
אחרי שהוא רצה בחר החדיל בו הקדוש ברוך
הוא פה בגלל שבחר את זה הבחירה
אין בעיה אבל למה דווקא בשלושת המכות האלה
לא לא
ספרדע הרוב וברד מה יש באלה
אז קודם כל בוא נראה שאני לא המצאתי את זה
אחרי התייעצות עם הרב ברונפמן הוא חזר
אליי אמר לי כן ברוך השם הראשון מאירים את
זה תראו בעמוד 80
רשבם
אומר על מכת ספרדיה והכבד את ליבו לפי
שהמכה הזאת גדולה הייתה לא נתחזק ליבו
מעילה אלא הוא הרשיע להחביד את ליבו. אז
הרשב"ם שם לב לזה. ובמכת הרוב אומר הרשב"ם
פסוק כ"ח גם בפעם הזאת כמו שהכביד
בצפרדיים. זאת אומרת גם בפעם הזאת פרעה
הוא זה שמחביד את ליבו. אז הרשב"ם כבר שם
לב לזה. חוץ מזה גם הספורנו. הספורנו על
מכת ספרדיה אומר ואכבד את ליבו התאמץ על
טבעו.
שלא לרא מן הצפרדיים הנשארים ולסבול רעת
הבעשה כדי שלא לשמוע בכל הכל יתברך. מה
אומר הספורנו? שבאמת זה עבודה של פרעה
במכת ספרדיה. מה היא מכת הרוב? אומר
הספורנו גם בפעם הזאת כמו שעשה בצפרדים אף
על פי שהיה לו לרומי הערוב שלא מת אבל שר
ונקל זאת בעיני השם להשיבו.
אז אני רוצה לעצור פה שנייה להסביר מה
הספורנו מדבר. מה מה הוא אומר? הוא לא
התשובה היא פרעה
חוטף מכות. חוטף מכות.
ברגע ששרה המכה אז זה נגמר. בעצם
היה דם נגמר דם. זהו יש מים.
מי עוד צריך לפחד? אין לו ממה לפחד. אבל
מה קורה ממכת ספרד?
ביום
יש עדיין צבות דיים אז עדיין יש לו ממה
לפחד
הלאה הגיע כינים נגמר כינים
אבל מה קורה במכת הרוב
עברו דירה
הם רק עברו דירה אז יש לו מה לפחד
לכן בשני אלה
אומר הספורנו הוא היה צריך להכביד את ליבו
כדי לא לפחד ממה שנשאר
זה החילוק שהוא אומר מה לגבי מכת רש
אמרנו גם זה וגם זה גם הוא הכביד וגם
ויחזק מה יש
אלה שהיו באמצע הדרך
אלה שהיו באמצע הדרך הוא ראה אותםצא
אז בוא נראה מה הוא אומר על מכת בר עמוד
ויחזק לב פרעה רגע לפני כן והחיטה והכוסמת
אתם רואים בוא הוא ראה מה רב רשעם של פרעה
ועבדיו כי אף על פי שהחיטה והכוסמת לא
נוקו
ומשה התפלל
וראה פרעה כי חדל כל הרע בתפילתו כי באופן
אחר היה קלה גם יתר הפליטה
מכל מקום הוסיף פרעה לכתוב והכביד ליבו
במזיד ובעבדיו
אז היה לו מה לפחד ממה שנשאר במכת רב כן
ממהחיטה
והכוסמת
הרי מה קרה נשאר עדיין חיטה וכוסמת זה הוא
יכול להפסיד אז היה לו מה לפחד לכן הוא
הכביד את ליבו אבל מה זה ויהיה חזק שזה לא
מעצמו אלא השם עושה את זה ממשיך הספורנו
ויחזק לב פרעה לא מעצמו אבל כאשר דיבר השם
ביד משה מתי
קודם שצירף את אהרון אמו שאמר לו ואני אני
ידעתי כי לא יתן אתכם מלך מצרים להלוך,
שלא יניכם להלוך ברצונו ולא ביד חזקה
וארצה שלא יעשה זה מיראת ידי החזקה שלא
יוכל לסובלה אלא ממה שהוא יכיר במלכותי לא
שהוא יפחד שיכיר במלכותי כאן פרעה היה לו
מצד אחד הכבדת הלב כי עוד נשאר חיטה
מקוסמת אבל מה הוא היה צריך גם לפחד ממה
מעוד מכות, עוד מכות יבואו עוד מכות, אז
מה יהיה איתי הסוף?
לכן היה צריך פה את הויחבד כי היה לו מה
לפחד ממה שנשאר אבל חוץ מזה ויה חזק שלא
ישלח את עם ישראל מיראה אלא רק מהכרת כבוד
השם ואת זה הקדוש ברוך הוא חיזק את ליבו
כך מסביר האן א הס אספורנו ואני ברשותכם
רוצה להגיד תירוץ אחר
אבל בשב זה צריכים לחזור לתחילת הפרשה
ידבר אלוקים אל משה ויאמר עליו אני השם
דבר א אני השם
ויר אל אברהם אל יצחק ואל יעקב באל שדי
ושמי השם לא נודעתי להם מה פירוש
מסביר רש"י כך אני השם פירושו אני נאמן
לקיים את דבריי
נאמן לתת שכר לשומעים בקולי ונאמן לתת
עונש לאלה שעוברים על רצוני זה אני השם
אומר הקדוש ברוך הוא למשה רבינו דע לך אני
עם האבות דיברתי
והם ידעו את השם שלי.
אבל שהפתחתי להם דברים הבתחתי את זה באל
שדי וזה אומר שהבטחתי ולא קיימתי.
ועכשיו סוף סוף הגיע הזמן שאני הולך לקיים
את דברי
ויאמר אליו אני השם נאמן ואני הולך לקיים
עכשיו את מה שאמרתי לאבות הקדושים. מה הוא
אומר לו? וא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב
באל שדי ושמיע אדונוי לא נודעתי להם מה
פירוש לא נודעתי להם לא קיימתי את דבריי
הפתחתי להם את ארץ ישראל לא נתתי להם וגם
מקים אותי את בריתי אתם נתת להם את ארץ
כנן את ארץ מגרוים אשר גרו
אבל עכשיו תדע לך לכן אמור לבני ישראל אני
השם אני הולך לקיים את דבריי ומה זה אומר
זה אומר והוצאיתי אתכם מתחת צילות מצרים
והצלתי אתכם אתם מעבודתם וגלתי אתכם בזרון
ובשפטים גדולים ולקחתי אתכם לי לעם והייתי
לכם לאלוהים והדעתם כי אני השם
אז מה זה אני השם
אה
נאמן לקיים את דברי
זה נקרא אני השם
כשבא משה רבינו ואהרון פעם ראשונה אל פרעה
מה הם אמרו לו כ אמר אמר השם אלוקי העברי
שלח את עמי ויעבדוני במדבר מה פרעה אומר
להם
את השם לא ידעתי מי השם אשר אשמע בקולו מה
זאת אומרת לא ידעת מה
הוא היה אתאיסט הוא לא היה אתאיסט הוא עבד
אלילים
מה זה אומר אתה לא יודע
אמר להם אני אין לי בעיה עם אל שדי אין לי
בעיה עם אלוקים
מה אתם מספרים לי שעכשיו הוא אני השם?
שהוא הולך עכשיו לקיים את דבריו. זאת
אומרת שאני הולך להפסיד את כל העבדים האלה
שהוא הולך לעשות וגם את הגוי אשר יעבוד
ודע לנוכי.
את השם לא ידעתי לא מתאים לי.
ומכאן והלאה כל הוויכוח היה אתה מוכן
להודות שהוא השם או לא?
אתה מוכן להודות שהוא השם או לא?
ועכשיו תראו את מכת דם. אחרי ההקדמה הזאת
בואו נראה את מכת דם.
מכה דם פרק ז'. בסוף המכה, לא בסוף המכה,
בתחילת המכה.
פרק ז'
פסוק
א ד'.
ולא ישמע לכם פרעה ונתתי את איתי במצרים
והוציא ציבותי אתמי בני ישראל מארץ מצרים
בשפטים גדולים וידעו מצרים
כי אני השם
מה זאת אומרת שאני השם ואני נאמן מה אני
אמרתי
יצאו ברכוש גדול גם את ש דן אנויכי אני
השם הם ידעו את זה דוננויכי הם ידעו את זה
טוב
ויאמר השם אל משה ואהרון טוב עכשיו זה
המטה ואחרי זה פרק ז' פסוק
יז
כה אמר השם
בזאת תדעה כי אני השם
מה מה אתה רוצה
אתה הולך ללמוד אני נאמן לקיים דבריי את
הגוי אשר ירבודוני
אני אוציא אותם ממצרים אתה הולך ללמוד את
זה בזאת כי אני השם נאמן מן
נו וכשזה קורה אז מה פרעה צריך עכשיו
לעשות להודות שהשם משלם שהשם נאמן אבל הוא
לא מתייחס בכלל הוא לא שת לייב לי בו גם
לזאת נכון בסדר גמור אין בעיה מגיע צפרדע
ואז בצפרדה תראו מה קרה המכה הייתה כל כך
נוראה כל כך נוראה שפרעה קורא למשה
ולאהרון
ויקרא פרעה פסוק ד' פרק פסוק ד' ויקרא
פרעה למשה ולאהרון ויאמר העתירו
אל השם
ויסר הצפרד ממני ומעמי והשלכה את העם
ויזבחו להשם
ויאמר משה לפרעה התפאר עליי למתי יתיר לך
ולעבדך ולעמך להחליצך מבדך באותו תישארנה
בוא דבר
ויאמר למחר אמר לו אין בעיה ויאמר כי דברך
למן תדע כי אין כשם אלוקינו
תדע לך השם הזה הוא האלוקים שלנו הוא
אלוקינו
ושר זונים בתך ויצא משה ואהרון ויצק משה
אל השם ויעס השם כדבר משה ויצברו אותם
חומרים חומרים וטבעש הארץ היה פה כיתה
הרווחה אבל עכשיו הוא תקוע עם השם הזה
שהוא אמר
מה עושים
ויכבד את ליבו. ויכבד את ליבו. הוא חייב
לעבוד עכשיו קשה כי הוא כל כך הזדעזע
מהמכה שהוא כבר הוא הוא אמר דברים אפשר לו
כדעת
ואבד את ליבו. ואז הגיע מכת כי כלים. מה
פרעה? מה מה מה פרעה אומר?
הוא קורא לחרטומים. ומה הם אומרים לו?
אצבע אלוקים.
לא אצבע השם. אצבע אלוקים. מה הם
מתכוונים? אומר הרשב, הם אמרו לו זה לא
קשור שום דבר. זה הכוכבים בדיוק עכשיו זה
בגלל ה
לא קשור.
אז הוא לא הסתבך עם שום דבר אז גם אין
צורך להחביד את ליבו כי הוא לא הודע. ואז
מגיע מכת הרוב. ומכת הרוב הייתה מזעזעת.
טרפו שם ילדים אנשים
לא באמת אתה יודע מה אשתך עושה כשהיא רואה
מקק
עכשיו תחשוב שהיא פותחת את הדלת היא רואה
נחש קוברה
מה אתה יודע מה הלך שמה
הרב פרעה ראה שהם מצב ממש קשה פסוק
כאויקרא
פרעה אל משה ולאהרון ויאמר לכו זיוחו למי
לאלוק
לא להשם אלוקיכם לאלוקיכם
ויאמר משה תראה לא נכון לעשות כן כי תאבת
מצרים נזבח להשם אין לזבח לא שייך דרך
שלושת ימים נלך במדבר וזבחנו להשם
אלוהיקנו
ויאמר פרעה אנוכי אשלח אתכם וזבחתם להשם
אלוקיכם במדבר
עוד פעם הוא נפל עם זה להשם אלוקיכם
ויאמר משה בסדר גמור אז אני אעשה שם בקר
ויעס השם כדבר משה ויעסר הרוב מי פרעה
מעבדיו ומאמור לא נשאר אחד נו ומה עושים
עכשיו פרעה עוד פעם מודה שיש השם לכן
ויכבד פרעה את ליבו גם בפעם הזאת חייב
לעבוד קשה למחוק את כל הרושם
ואז הגיע מכת דבר נופל פה
לא וישלח פרעה הנה לומד מכניס ישראל עד
אחד ויכבד ליבו לא הוא עבודה משהו מיוחד
הוא לא הודעה מגיע מכת שכין
ואז מה מה עושה פרעה
לא יכלו אחרתים לעמוד לפני משה מפני השכין
כי היה שכין מחר טומים בכל מצחיים זהו
ויחזק השם את לב פרעה הוא לא הודע כאן
כלום הוא לא צריך לעשות עבודה
ואז מגיע מכת ברד
ובמכת ברד קורא פרעה למשה רבינו ואומר לו
איי איי איי איי איי איי איי איי אי איי
אישלח
פסוק כז וישלחו ויקרא למשה אומר עליהם
חטאתי הפעם
השם הצדיק
כבר לא השם השם הצדיק ואני ועמי הרשעים
העתירו אל השם
ורב מיות כלות אלוהים ובר
היה אומר לו שאין בעיה אני אעשה מה שאתה
מבקש נו וכשזה הפסיק מה עכשיו עושה פרעה
הוא תקוע עם
לכן ויכבד ליבו אבל הפעם זה הוא ועבדיו כי
הרי הם גם הודו
הוא ועבדיו השם הצדיק ואני והמי הרשעים אז
אני ויכבד ליבו הוא ועבדיו
הוא צריך לעשות עבודה פה
עד כאן ההסבר מה אומרים התלמידי חומים
יכול ללכת אולי
טוב, אני דילגתי כאן על משהו שאני חייב
להגיד לכם.
הרמב"ם המפורסם,
הרמב"ם המפורסם
שלמה מגיע לפרעה עונש? הרי בסך הכל השם
גזר את זה נכון
אז למה מגיע לפרעה עונש
אני אמרתי רמבם ואתה אומר משהו אחר מה
הרמבם מונה על זה
ש
שלא נגזר
מי יהיה המעביד אתה רוצה לזכות במצווה
עכשיו תקבל את העונש משל למלך שאמר שמי
שיתן מלכות לבן שלו אז א המלך רוצה שילקו
אותו קם מטיפש אחד ונתן את המלכות. אמר לו
המלך עכשיו אתה אמר לו אבל אני מה שביקשת
מה אני הורדתי לך לעשות את זה זה הבן שלי
מה אתה מרביץ לו נראה את הרמב"ם
הרמב"ם במוד 40 הלכות תשובה פרק ו הלכה ה
שואל הרמבם והלא כתוב בתורה ועבדו וינו
אותם הרי גזר על המצריים לעשות רע
או עונה הרמבם לפי שלא גזר על איש פלוני
הידוע שיהיה הוא אלא כל אחד ואחד
מאותם הזונים עבודה זרה אילו לא רצה לעבוד
לא היה עובד מסיים הרמבם וכן המצריים כל
אחד ואחד מאותן המצעירים והמריעים לישראל
אילו לא רצה להרע להם הרשות בידו זה
התירוץ של הרמבם בסדר
אנחנו אנחנו בסדר עם זה עכשיו תסתכלו במוד
41 גמרא מסכת סותטה דף מו עמוד ב ואומר
רבי יהושע בן לוי בשביל ארבעה פסיעות של
ליוה פרעה לאברהם שנאמר ויצב עליו פרעה
אנשים
נשתעבד בבניו 400 שנה שנאמר ועבדו ועינו
אותם 400 שנה אז נגזר על פרעה דווקא או לא
נגזר על פרעה דווקא
לא נגזר על מישהו מהקצאצאים של הפרעה
הראשון זה לא חי
זה
הרמבם אומר
שזה לא נגזר בכלל כי הוא יכל לזכות בזה גם
קוש
אבל לא כאן משמ שזה המצרי
ואת השאלה הנפלאה הזאת שואל הרב הרב אליהו
פלי שהוא רם בישיבת פונביש לצעירים בספרו
פשתא דקרא נמצא בעמוד 42 הרמבם בהלכות
תשובה שם תירץ שלא נגזר עליש הידוע שיעבוד
בהם אלא סתם כי גריזרך בארץ לו להם ויש
להעיר מעדית בסודתה דף מו עמוד ב אמר רבי
יהושע בן לשליות של פרעה לאברהם נשתעבד
בבניו 400 שנה הוא מבואר לכאורה שהיה
הגזירה להשתעבד אצל פרות צורך
שאלה יפהיפיה
א מה עוד מה ש או מאוחר כבר נהיה
לא לא זה לא ככה אתה אומר עוד 100 עמודים
אנחנו לא יפים
מה
הריבת כותב טעמים אחרים זה נכון
ועיין בחוברת בעמוד 92 שהבאנו עוד מדברי
הפשטה דקרא גם בענייני הרייבד הזה
הרב שאל לפני כמה שבועות למה זה בכלל שאלה
כסוב פסוק לאי
נו
למה זה בכלל שאלה
מה למה שאלה לא הבנתי
שאלה של הרמבם הרי בוודאי ש
אה אתה אומר מראש הוא אמר מי ש יכתוב צור
נכון נכון נכון
שמעתם מה הוא אמר לפני כמה שבועות שאלתי
אני לא מבין כתוב בתורה וגם את הקוד ש
דןכי אז אמרו מראש רבותיי הבן שלי צריך
לחטוף מכות מי שיתן לו מכות יכתוף כפול 10
למה מגיע לי מכות אמרתי את זה מראש לא מה
אתה רוצה
אני אוסיף עכשיו לשאלה הזאת אני אוסיף
שהזוהר בפרשת ויחי כתוב שמה אבל גדול
למצרים כשהם הלכו שמה בלוויה אבל גדול
למצרים אומר הזוהר למה אבל הם ידעו מה
שהולך לקרות
והם ראו עכשיו את השעיבוד מתחיל והם הבינו
שבסוף הם יחטפו אז כבר היה עכשיו אבל גדול
למצרים אבל כמו חתול הוא לא יכול לעזוב את
זה שיטט אז אל תעשה.
אז אז השאלה היא חזקה מאוד. אז אז על מה
הבעיה? מה הבעיה?
אה מה זה ה ערוב? הנה אני משליח בך את
הערוב. למה הערוב? הרוב.
כך שואל רבינו בחיי. עמוד 95
עונה רבינו בחיי. תדע לך שערוב השם לא יצר
יש מעין אלא הוא הביא את החיות מאפריקה
אז ממילא זה הערוב ההוא שנמצא שם יבוא
אינה כשאתה אומר אני אביא לך ערוב כינים
אני אביא לך כינים אני אברא כינים מעפר
הארץ זה לא היה אז אני אביא כינים עכשיו
הערוב הכוונה זה שנמצא שם עכשיו בואו לפה
רבותיי
השם עושה ניסים
עשה לנו ניסים אצל פרעה. האם גם היום יש
את הניסים האלה?
מה
לא שומע?
משקפיים.
מי אמר לך שמי שיש לו משקפיים רואה?
לא, אני רוצה ראיה. נו, תגיד לי ראיה, אתה
צודק. אני שואלך קריה.
כתוב בפסוק בתפילה העושה לנו ניסים ונקמה
בפחו. לא עשה, עושה.
למה הוא עושה? הוא לא עשה את זה פעם.
הוא לא עשה את זה פעם. הוא עושה את זה גם
עכשיו.
אומר עמוד 94
הרב שלמה יצחק זכר צדיק לברכה
רש"י מסכת ברכות דף יב עמוד א'. אומר רבא
ברחינם
סבא משמי דרב כל שלא אמר אמת ועציבים
שחרית ואמת ואמונה ערבית לא יצא ידי חובתו
אומר רש"י
וברכת אמת ויציב כולה על חסד שעשה עם
אבותינו
שהוציאה ממצרים ובקה להם הים והעבירם
כל זה מה שהיה וברכת אמת ואמונה שאומרים
בלילה
מדבר באף על העתידות
שאנו מצפים שיקיים לנו הבטחתו ואמונתו
לגועלינו מיד מלכים ומיד עריצים ולפסום
נפשינו בחיים ולהדריכינו על במות אויבנו
כל אלו הניסים התדירים תמיד
העושה לנו ניסים נקמה לא עשה עושה אמת
ואמונה מדבר גם על עכשיו
מה מזכיר את הניסים שהוא גם עשה אבל הוא
אומר העושה כי אותם ניסים הוא עושה גם
עכשיו
רשי מפורש
מה מה
יש פרעה יש כאלה קוראים להם מתחיל בפי
קוראים לו פוטין יש כאלה מתחיל בריש
קוראים לו לא יודע מה יש כל מיני
שאלה שאלה אחרונה לפני שנסיים
אולי אתם יודעים החיטה והכוסמת לא נוקטה
כי אפילות
מה הכוונה שבאופן טבעי כיוון שהם אפילות
מאוחרות אז הם היו רכות ולכן לא נשברו או
שהכוונה ש היה איזה נס שבגלל זה הם לא
נשברו באמת שתי
כל הכבוד
אומר רש"י שני פירושים פירוש אחד כי
הפעילות סיבה טבעית פירושני הפעילות פלאי
פלאות נעשו להם
ועכשיו כל ברכה שתאונה כל דבר שטעון ברכה
לאחריו טעון גם ברכה לפניו ברכת אשר יוצר
איזה ברכה יש לפניה
אשר יצר איזה ברכה יש לפניה
אומר החתם סופר בעמוד 108 וגם זה אמר לי
השבוע הרב יעקב ברונפמן
אומר החתם סופר עמוד 108 יש להקשות מברכת
אשר יוצר מה אתה אומר כל ברכת תאונה אחרי
התאונה לפניה
ויש לומר משום שאינו ראוי לברך עובר לעשי
צרכיו משום דאז תפילתו תואבה מוצר שירותים
אבל הנה החינמי דעיקרה על לפניו כמו שכתב
בתוספות על ברכת התבילה עד כאן הקפה
הראשונה הקפה השנייה אומר החתם סופר ואולי
יש לומר כי ברכת אשר יצר גם כן היא כמו
ברכה אחרונה על האכילה
אף על פי שכבר מירך אחר שנה גרונו מכל
מקום עוד ראוי לברך ברכה אחרונה שפעל
המאכל את פעולתו וחלק לכל עבר חלקו המגיעו
ומפנה הפסולת לחוץ והכל שייך לברכה אחרונה
לאכילה אז מה ברוך הוא ראשונו על אשר יוצר
בורא פרי העץ ובורא נפשות המועצי והאזן את
הכל
זה הברוך ראשון ברוך אחרינו זה אשר יוצר
כך אומר לך עם סופר
גם כל בוקר אנחנו פנים ידיים ידיים חג אשר
יצר
נכון נכון
טוב מוריי ורבותיי מה
אתה רוצה זה סיפור לסיום
ואם אין לי
אפשר לשאול שאלה
אפשר לשאול שאלה אם זה קצר כן כי מאוחר לי
קצת כן
פה פרשה שיעקב גיש היה חולה שלח לשוח יוסף
שיקרה שיש יבוא אליו אומר לו תקבור אותי
ברה
שם קבתי את אברהם
במשרה אשתו ם קבתי יצחק
איך עובר על יצחק על הבגיד שם קבחתי את
אביכה
את ששם האבא שלו לא יודע תשובה
לא יודע תשובה
אני רוצה להגיד לכם עוד משהו אחד לסיום
אני לא זוכר שבוע שעבר סיפרתי על רב
דוויבלנדו עם יהודי שבא לספר לו את הצרות
שלו אה טוב אז את זה רציתי לספר
ואם את זה סיפרתי אז אני אספר עכשיו סיפור
אחר
שלא קשור עכשיו למשהו מסוים אולי כן
יש א בתחילת השיעור אמרנו גדוליהם
אדם גדול וגדויהם
כן יש הבדל בין הגדוילים לגדוליהם
הגדוילים האמיתיים זה אנשים שנקיים
מנגיעות אישיות עד קיצוניות של נקיות
והגדוליהם זה חתיכת נגיעה אחת גדולה בכל
עניין
אז סיפור על אדם גדול כמה נקי יכול להיות
יום אחד אתם יודעים שהיה פעם איזה דיבורים
שלמים על התרנגולות אם מותר לאכול
תרנגולות זה השתנה אמינים
זוכרים משהו כזה היה דיבורים
אה נכון
נכון היה דיבורים שלמים ויום אחד הגיע
אחיין לא אחיין אלא קרוב משפחה של רב
ניסים קחליץ אמר לו שמעתי שהרב לא אוכל
תרנגולות
אני רוצה לדעת אם אני גם אעשה ככה אז הוא
אמר לו לא אמר לו הרב אני אין לי בעיה אני
אמר לא לא אפשר לאכול לכתחילה
אז למה הרב לא אוכל אמר אני עשי משהו אחר
טוב עבר זמן יום אחד הוא פגש רבניס ממצב
רוח טוב.
אז הוא אומר לו, "הרב
מותר לאכול תרנגולות?" אמר לו, "כן." אז
למה הרב לא אוכל? מה אני אגיד לך? שמעתי
שיש דיבורים אז החלטתי לברר את זה אבל איך
אני יכול לברר דבר עם היתוך כדי אוכל את
זה? הרי יש לך ניגס.
אז אמרתי לרבנית, אני יותר לא אוכל
תרנגולות ונגמר הסיפור. ועכשיו ביררתי,
אבל התברר לי שזה בסדר.
אבל גמר אני כבר קיבלתי על עצמי לא לאכול
תרנגולות
זה נקי נקרא נקיות
כמה זה רחוק מהאנשים שנקראים גדולים אצל ה
אצל אלה שלא זכו לאורה של תורה
שנזכה אנחנו לאורה של תורה וגם להיות
נקיים אמן ואמן שבוע טוב שבת שלום
בשבועיים הקרובים אז אני לא אוכל להגיד את
השיעור אני נמצא בחול אז יגיד את השיעור
כרגיל אה
מי
הרב קרלנשטיין כן
יחזק
חזקיהו לא יחזקיהו ‏Ja.