Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
שאלה ראשונה
רבותיי אולי נתחיל עם שאלה אחרת עם קצת
בדיחה
ו סליחה שאני אומר בדיחה בשביל לשאול שאלה
על התורה בסדר אבל קחו את זה בפרופורציות
כאילו הבדיחה הא בתור בדיחה אומרים שהיה
פעם יקה מה זה יקה על היקים אומרים שהם לא
מבינים בדיחות טוב הם לא מרובעים כאלה אז
היה ברחוב בא אליו מישהו ואמר לו תגיד מה
אמר מה אמר לו תפוח אדמה צחק נהנה הלך
הביתה אמר לאשתו זג
וס
תגידי בגרמנית זה תגידי מה זג וס
וס אמר ל
קרטופל למה עד כאן הבדיחה זהו סגרנו את
הבדיחה בסדר אני חס וחלילה לא לא נעים לי
אפילו לספר את זה בתור אבל אחרי ששמה
גמרנו עם
זה אומר הקדוש ברוך הוא למשה עשה לך שרף
ושים אותו על נס והיה כל הנשוך וראה אותו
וחי ויעש משה נחש נחושת אומר רשי למה אמר
משה הקדוש ברוך הוא אמר לי לעשות נחש אז
אני אעשה אותו נחושת לשון נופל עלשון אבל
מה השם אמר לו נחש או שרף אז למה הוא לא
עשה סרפה
אתה מבין השם אומר לו עשה לך שרו ארו כן
נחש הנחה הוא אמר לי נחש נחש חו הוא לא
אמר
נחש עלי עלי מישהו
פה
יפה התשובה היא מה זאת אומרת עשה לך שרף
יש שרף יש דבר כזה
בכלל זה נחש מסוג שרף הרי כתוב פסוק קודם
וישלח השם בעם את הנחשים השרפים זאת אומרת
שרף זה סוג של נחש שהארץ שלו שורף אז שהשם
אומר לו שרף אין דבר כזה שרף זה נחש
שרף וממילא באמת השם אמר לו
נחש ברור
עד כאן בעניין הזה עכשיו שאלה מאוד רצינית
אני אקריא לכם ואתם תשאלו את השאלה התחלת
הפרשה וידבר השם אל משה ואל אהרון
לאמו זאת חוקת התורה אשר ציווה השם לאמור
למי אמרת כבר
לאמור אמרת את זה וידבר השם אל משה ואל
אהרון
לאמור נו מה פעמיים לאמור זה
מיותר אז יש לנו ארבע פרשיות לפני פורים
שקלים זכור פרה ו החודש האם זה מדרבנן או
דאורייתא מה
המחלוקת זכור זה דאורייתא זה אין
מחלוקת פרה זה מחלוקת רבנן והשניים האחרים
זה רבנן אבל פרה זה מחלוקת מי שסובר שזה
דאורייתא מאיפה לוקח את זה אומר החתם סופר
מפה וידבר השם אל משה לימור דבר אל בני
ישראל לימור שהם יגידו את זה לכן זה
דאורייתא
כך אומר החתם סופר בעמוד
שי בעמוד 2י ו3
כן
עכשיו יש לדון כתוב כן זאת התורה אדם כ
ימות באוהל ומכאן למדו חזל שאין התורה
מתקיימת אלא למי שממית את עצמו עליה
והשאלה היא מה הדין אדם שלומד תורה אפילו
כל היום אבל הוא מקבל על זה כסף האם זה
נחשב קביעת יתים
לתורה אתה אומר זה לא זה לא תשלום יפה
אמרת יפה אמרת מי סובר כמוך יש כאלה
שאומרים כמוך שכיוון שה מלגה היא כל כך
נמוכה אז זה אומר שזה שכר בטלה ולא ולא
משכורת
אבל יש שיטות שיטות אחרונים ברכי יוסף זה
אחדו ברכי יוסף שהוא אומר שבאמת אם אדם
לוקח כסף זה לא נקרא קביעת יתים
לתורה כן סובר הכף
החי מה קבל משכורת כי הוא צריך
לחיות אבל או אז לכן אומר הכף החיים
שרבנים אברכי כוללים צריכים ללמוד גם בשעה
שעליה הם לא מקבלים
שכר הרב שטיינמן אמר לי היום החת
אני אז אתה אומר שוב זה לא שכר אז אתה
הולך כמו השיטה הזאת בסדר 100% אמרתי שיטה
לגיטימי אני אומר מה הם סוברים אבל אמר לי
חתני היום שהרב שטמן היה אומר אברך מגיע
לכולל מתחילים ללמוד בתע עד 9ב לא מורידים
כזב מי שבא אחרי ת ע כבר מורידים לו נכון
אז זאת אומר שמת עד ת 0 אתה לומד
בהתנדבות הרי יכולת לבוא בת
ע אז הנה קבעת העתים לתורה אותו הדבר מי
שהולך בסוף הסדר מרבע לאחד בלה לא מורידים
על זה כסף אז יש לך את הכמה דקות האלה ששם
אתה לומד בהתנדבות בעצם זה היה הפטרון של
הרב שטיימן לשאלה הזאת אפילו לפי השיטה
שעשו שומ שזה לא נקרא אבל יש את הדברים
האלה שעל זה לא מורידים כסף זא אומרת פה
אתה לא לומד בשביל כסף אתה לומד באמת
ללימוד תורה אין
בעיה מה
לא לא
מורידים לא
מורידים יש כאן הרבה סיפורים על הנושאים
האלה
של מי שממית את עצמו עליה ואפילו בשעת
מיטה צריך לבוא לבית הזה אז אתם תראו את
זה בשבת ואנחנו ממשיכים הלאה
פרק יט פסוק
טו כאן כתוב שאול המת מה הדיל באוהל המת
אם יש כל כלי פתוח אשר אין צמיד פתיל עליו
טמא הוא מה זה נקרא צמיד פתיל מה זה הפתיל
הזה אומר רשי לשון מחובר בלשון עברי וכן
נפתולי אלוהים נפתלתי עם אחותי מה הכוונה
נתחבר י עם אחותי מעניין אבל ששמה נבטל י
עם אחותי רשי אומר פירוש
אחר יפה נפתולי אלוהים
נפתלתי מלשון חיבור מביא רשי שזה מה שפירש
שמואל בן סרוק מנחם בן סרוק אבל אני מפרש
לשון אקש ופ טלטול התעקשתי והפצת פצירות
ונפולים
למקום אז מ ן שלא פה הוא מפרש ככה פה הוא
מפרש ככה ושואל את זה הרבי אליהו מזרחי
אני רק רציתי להוסיף נקודה מעניינת נפתולי
אלוהים נפתלתי נתעקש ואצלנו מה הוא אומר
מה זה נקרא
נפתלתי
אצלינו מחובר מה זאת אומרת שהפיל זה אומר
שצריך להיות מהודק סביב ה סביב הפה של
הכלי כי אחר אם זה
לא לא מודק אז לא עשינו כלום אז אמרתי
אולי הכוונה ככה כשלמדנו פרק כב אמרנו מה
זה אלי אלי לא
אלי כן אלי אלי למה עזבתני רחוק מישועתי
דברי שאגתי מה כמה זה שאגתי בגימטריה
פ מא כ זה
יש מה
ההפרש ההפרש הוא
82 82 בגימטריה אלי
אלי אילי אילי למה עזבתני מפני שרחוק
מישועתי דברי שאגתי ההבדל בין דברי שאגתי
לישועת זה האם אני מתפלל אילי אילי האם זה
צמיד פתיל או לא האם אני באמת מחובר או
לא ועכשיו מוריי
ורבותיי עכשיו מוריי ורבותיי אני רוצה
להפנות תצומת ליבכם לבעייה שלא דיברנו
עליה אף פעם
ורק השבוע שמתי לב אליה מפני שב השיעור
שלה אין יעקב למדנו את הסוגיות האלה במסכת
תענית הגמרא מספרת כמה סיפורים על רבי
חנינא בן דוסה אחד שהבת שלו החליפה שמה את
השמן עם
ה ואז מה הוא אמר לה לא נורא מי שאמר לא
קרה כלום יש שמה סיפור עם השכנה שלו
שהורות לא הגיעו לשתי הקצבות ופעם הרי לא
היו עושים בטון אז היו שמים קורות ועל זה
שמים תיח והיא מסכנה לא הגיעה הקורות מה
אז היא באה אליו מה פעם נשים אתה מבין
הקורות לא מגיעות מה עושים הולכים לרב מה
השאלה הרב זה לא מגיע מה את וצה בחיים
שלי מזכיר לי את הסיפור זה סיפור נפלא
שפעם ברוגו בעיר
רוגצ'וב סליחה בעיר דווינסק היו שני רבנים
אחד חסיד ואחד
החסיד מי היה
רוגצ'ובר גאון
הגאונים ו הליטאים מי היה ה המשך חוכמה רר
שמחה גאון הגאונים אבל סוג אחר של גאונות
הוא היה רוגצ'ובר היה והוא היה יותר רגוע
כזה קיצר מספר הרב של העיר קרייניק העיר
קרייניק הייתה בפולניה הוא היה שבת אחת
בדינק עכשיו הוא הולך ברחוב חוזר מהבית
הכנסת עם טלית רואה אישה צעירה
בוכה אז הוא ניגש אליה אמר מה
קרה אז היא אומרת לו התינוק לא רצה לינוק
והוא בוכה ואני מנסה לתת לו הוא לא רוצה
אז הלכתי לרב עכשיו היא הייתה אישה חסידית
אז היא הלכה כמובן לרב החסידי רוגת
שובר אז מה מה הוא אמר לה אז הוא אמר לה
גי גי גי ג תלכי תלכי זה ירושלמי
מפורש אז היא אומרת הוא
בוכה אמר לה הרב של קרייניק הרב של
קרייניק היה רב חזקיהו יוסף משקובסקי סבא
של הרב משקובסקי שפה אז ה אמר לה בואי נלך
לרבי מאיר סמח באו לרבי מאיר סמכה אמרו לו
היא הלכה לרב וככה הרב אמר לה שזה ירושלמי
מפורש מה הוא התכוון אז אמר ר מר שמחה יש
ב תוספות במסכת בבא קמה ששור שמועד לשבת
לא מועד ליום חול הוא נוגח בשבת אבל ביום
חול הוא לא נקרא מורד למה אומר בשם
הירושלמי שבשבת הוא נשתגע אשור פתאום רואה
את זה עם שטריימל את זה ככה
האנשים האלה הוא מתחיל
להשתגע כן אז מה הוא התכוון התכוון להגיד
לה כל השבוע את מניקה אותו עם חלוק היום
לבש בגדים יפים לכבוד שבת הוא לא מכיר
אותך
תלבישי חזרה תחלוק תראי שהוא
יאכל לא רק למה זה מזכיר כיבין אישה הילד
שלה לא יונק אז מה היא עושה היא הולכת לרב
מה
השאלה מה מה את הולכת לרב מה היא עשה איתך
פשוט אנשים צדקניות של פעם מה זאת אומרת
הלכים
לרב הוא היה מהיר כזה
לא בקיצור אז
א האישה ה לא היע ור א הי לחנ בן וס ה ל
לא מגיע הור אר לה איך קאים ר ל איקו אמר
איקו יריו
כישורי והריחו הקורות שיצא אמה מכאן ועמה
מכאן דורות אחר כך אנש הי בא להסתכל על
זה מה עוד יש שמה סיפור שרב חנה בן דוסה
היה עני מרון אז אשתו מסכנה היייתה
מתביישת ביום שישי שהיא לא מבשלת אז היא
הייתה שמה עצים בתנור שהיא יעשה עשם ו היה
לה השכנה הנשמה טובה אז דפקה בדלת הי
מסכנה כל כך התביישה רצה לחדר אחר אז
השכנה נכנסה בלי לשאול מה היא רואה התנור
מלא חלות
והקעקוע לה פלנית פלנית בואי מהר זה תוציא
את ה אז היא אמר כן אני הלכתי להביא את
המרדה את ה עכשיו אומרת הגמרא היא באמת
הלכה להביא כיוון שהם היו מלומדים בניסים
אז היא הבינה שהשם לא יבייש
אותם וככה ככה כמה סיפורים עכשיו הסיפור
שאני רוצה לדבר עליו עכשיו זה לא קשור
לרבי חינא בן דוסה אלא אליעזר איש בר טוטא
הוא היה אדם שהיה הגבאי צדקה היו רואים
אותו בורחים ממנו כי הוא היה נותן כל מה
שיש לו וזה לא בסדר אז בורחים יום אחד הם
הגיעו הוא ראה אותם עכשיו הוא היה ברחוב
למה כי הוא הלך לקנות נדוניה לבת שלו
ופתאום רואה את הגבי צדקה והם רואים אותו
ברחו רדף אחריהם אמר להם אני משביע אותכם
תגידו לי במה
הסכיתו אמרו לו אנחנו אוספים ליתום ויתומה
שמתחתנים אר אני נשבע שהם קודמים לביתי
נתן להם את כל הנדונים
כל הכסף נשאר לו בכיס זוז הלך קנה קצת
חיטים בא הביתה זרק את זה למחסן והלך
ללמוד בישיבה הגיעה אשתו אומרת לבת מה אבא
קנה לא יודע מה שהוא קנה שם
במחסן אז היא הלכה למחסל והיא רואה מהחלון
מלא תבואה ודרך החריצים של הקרשים רואים
תבואה והיא מנסה לפתוח את הדלת לא נפתחת
מרוב הלחץ של של התבואה כשהוא חזר מהישיבה
אתה יודע הוא התכונן לקבל מנה והלכת לקנות
דוניה מה היא אומרת לו בוא בוא תראה מה
עשה האוהב שלך מה עשה
בשבילך אמר לה ככה
ההודו שאיין לך בהם חלק אלא כאחד מעניי
ישראל אומר רשי
למה כי זה מעשה ניסים ואסור להנות ממעשה
ניסים
למה
אסור
כיי מנקים לא מזכויות אז אסור להנות ממעשה
ניסים שאלה איך עם ישראל שתו 40 שנה מים
של
ניסים מר ה חלק מה תרופת שלהם בטח שזה
תצרוכת אלא
מה תודה
אז תמיד שים זה
ככה יפה אתה שואל לכאורה אז קשה אז קשה על
רבי חינה בן
דוסה מה עם הנרות וקשל רב חינה בן דוסה מה
עם הקרשים איך הי נהנתה
מזה אז אתה אומר כבוד הרב יש לי תירוץ יש
לי אוקימתא שאם יוצא מזה קידוש השם אין
בעיה
יכול להיות שאתה
צודק אז
מה מה אתה
מתרץ הגוף הקשה אז איך היה מותר א שאלה מן
זה גם אותה
שאלה זה הופך להיות
טבע אני לא מבין מה אתם
מדברים ברוך אתו אדנו אלנו מלך אלום שהכל
נהיה בדבר
לא זה נקרא
טבע מורי
ורבותיי יש לפחות 10 אוקימתות מתי מותר
להשתמש במעשה ניסים אתם תגידו את הראשון
אבל עם מקורות עם מקור
מי שיגיד את את התשובה הנכונה עעם מקור
שבע נקודות
שמונה
יפה הרג שמענו הוא אומר לה זה אסור עלייך
ואין לך בהם חלק אלא כאחד מעניי ישראל
מהשמה
שלענין מותר מעשה ניסים
כוות למה
לא אתה אומר אני ביקשתי מקור אתה עכשיו
אומר דבר בלי מקור מקור זה מה שהוא אמר
עכשיו
למדנו לא אמרתי לך להגיד תירוץ שמה אמרתי
לך באיזה וקמת יש לך מקור שמותר להשתמש
להנות ממעשה ניסים והנה התשובה מעניים
מותר להם הלאה ש מי זה
היה שמנה
נקודות שערי ניקנור נו אז מה מה את מה אתה
לומד משם מה
הקמת אתה שואל אך היה
מותר מה מותר למה
מותר מי מדבר
נס שבא על ידי תפילה אין בזה בעיה נו
ואיזה תפילה היייתה
איפה אבל פה אנחנו מדברים קודם כל אנחנו
מדברים עיקר השאלה שלנו כרגע זה על הבאר
על הבאר והמן וחוץ מזה אתה אומר שזה תרץ
אבל על שערי ניקנור איזה תפילה הייתה
בשערי ניקנור לא יודע מי אמר זהירות
נפש רבותיי תהפכו דף רבותיי תהפכו דף
לעמוד 36
ב שאלה טובה איך ישתמשו בחנוכה אם שמן זית
אצטריך למצוא לזה תירוץ
במר עמוד
36 גמרא מסכת סנהדרין דף ס עמוד ב ר רבי
חנינה רבי יושי אבוי כל מעלי שבתא וזכי
בספר יצירה
ומיו אגל טילת ואכלו ומה עם מעשה
ניסים אומר ה נף יוסף משום כבוד שבת עשו
כן אז הנה לנו עוד הקמת שמותר להנות ממעשה
ניסים באיזה מקרה כבוד
שבת ביוח נפש לא צריך רעיה מה צריך
יה מה זה קשור
לפה מה זה מה אתה נהנה מצוות לו להנות
ניתנו מצוות לאב להנות ניתנו
רבותיי שואל הבן יו ידה איך איקו יכלה
להשתמש בקורות האלה עונה הבן וידה שלושה
תירוצים תירוץ ראשון הנאה שאינה נכנסת
לגוף מותר להנות ממעשה נסים מה אסור הנאה
שנכנסת לגוף אוכל שתייה
אסור
רגע אתם לא נותנים לשו
לנשום כרגע הוא מתרץ על איקו על הקורות
הלאה תירוץ נוסף אומר הבן יו ידע לגבי
הנושא הזה של הקורות מכשירי הנאה מה זה
מכשירי הנאה כאשר אדם נהנה מהנס עצמו זה
אסור אבל איקו לא נהנתה
מהנס הנס היה רק מכשירי הנאה ממה היא
נהנתה
מהתקרה עכשיו התקרה היה בנס לא היה בנס רק
על ידי שתערכו הקורות אז תקרא עומדת
במקומה אבל זה לא זה לא ההנאה שלה לכן זה
לא נקרא להנות ממעשי ניסים תירוץ שלישי
אומר רבן יו ידע כשמתקשרים כמו במקרה של
שעוד דורות אחר כך אנשים הצביעו ואמרו אתה
רואה תראה איזה נס השם עשה לכבוד רבי רבי
רבי א חנינה בן דוסא אז מתקדש שם שמיים
אין שום בעיה נעצור כאן ונעשה סיכום
בינתיים כמה תירוצים יש לנו עד עכשיו
אורקים טות לא
תירוצים אחד זה עניים שתיים לכבוד שבת
שלוש הנאה שלא נכנסת לגוף ארבע איך מכשירי
הנאה חמש קידוש השם האם זה עושה לנו תירוץ
על ה על המים של בארה של מרים נעשה חשבון
רב שבת ודאי לא מתרץ עניים עם ישראל לא
עניים מה עוד לא נכנס לגוף דווקא פה זה
נכנס
לגוף מה עם מכשירי הנאה לא פה זה היה
ההנאה עצמה מה עם קידוש השם אז חר קידוש
השם כן טוב הבעיה היא שהשם אמר למשה יל לא
האמנתם בי להקדישני
היה בה קידוש השם אבל לא מספיק יפה אז
אפשר לחלק היה קידוש השם אבל לא מספיק
קידוש היה אפשר לעשות את זה יותר טוב יפה
אז תירוץ אחד יש לנו נמשיך
הלאה עמוד 38 עוד בן יו ידה וכאן הוא מדבר
על הנושא של הבת שלו שאמר לה מי שאמר לה
שמן וידלוק יאמר לחומץ וידלוק
איך אפשר שהוא אמר ל דבר כזה מה
לגבי מה לגבי שאסור להנות ממעשה
ניסים א זה לכבוד שבת אז קודם כל אם זה
לכבוד שבת אין בעיה אבל זה לא היה
כן
מה מה זה נדל
כבר אם זה נדלק למה היא
בכתה אז כנראה שזה עוד לא נדלק
אז קודם כל קודם כל הוא
אומר מה הבעיה הם לא נהנו מזה אשתו של רבי
חינא בן דוצה גם הדליקה
נרות אז הם לא נהנו ממילא היה
נרות מה ה בחתה אתה אשכנזי או ספרדי רגע
אז מה היא בחתה מה הספרדים אם באה אישה
אורחת היא לא מדליקה יחד כמו אצלכם שבאים
אורחים מה מה עושים מדליקים יחד אפ שאמא
שלך מדליקה נכון אצל הספרדים לא ככה למה
כי זה לא מוסיף אור לא לא מברכים לא
מברכים אז או שהיא מדליקה בחדר אחר או ש
מדליקה בלי
ברכה כאן אשתו של רבחי בן דוסר היא גם
הדליק ה נרות אז הם לא נהנו מהמעשה
ניסים מה הוא אומר ולכן גם כתוב שבמוצאי
שבת ו מזה נר של הבדלה למה לא ירכו על
זה כי זה מעסה
נסים זה כבר לא נקרא
לינו אבל הוא מתרץ עוד תירוץ רבותיי והוא
אומר ככה יש יק ויש שם אלוקים ההבדל הוא
שכל הניסים הגיים באים
מקוק והניסים שנקראים טבע כאילו הנשים
הרגילים הם באים משם
אלוקים כאשר ההנהגה הרגילה בעולם היא שם
אלוקים הנהגת
הטבע מה קורה כשיש פתאום נס אה זה יוצא
מהטבע אז זה נקרא להנות ממעשה ניסים מה
הדין אבל אדם שהשם מתנהג איתו באופן
נורמלי בשם
יקוק כמו חנה בן דוסה הרי הגמרא אומרת שהם
היו מלומד בניסים מלומדים
רגילים היא הלכה להביא אתה מבין מה אומרת
היא באמת הלכה להביא את
המרדה למה כי אצלה זה היה פשוט שזה מה
שיקרה מלומדת בניסים אז אצל אדם כזה אומר
אין בעיה להנות ממעשה
נסים לפי זה האם עם ישראל יכלו להנות מזה
במדבר ההנהגה היתה י כוכ לא לא שם אלוקים
הכל היה שם ניסים כל הזמן
הלאה אומר היה וץ בעמוד
41 וזה בעצם תירוץ גם של הבן יהו יודה עוד
מעט נלמד אותו אתם יודעים מה בואו נתחיל
עוד פעם מהבן יודה אומר הבן יודה מיס שויו
היו שני שותפים והם הכניסו כל אחד זה מנה
וזה מנה לשותפות ואמרו מעכשיו אנחנו
שותפים חצי חצי בכל י אםו מאתנו יאה זה ש
לאך להתק ם זהש כ זה לאא
עק טוב א הם ק הרבה חורה בין השר הם קנו
חביות של שמן זית כין שזהה בזול באותה
תקוה שמו את זה במחסן של
ראובן ו אחד או של ראובן נכנסת למחסן ה רה
של שמן מהחבית של של השמן
נוזל הלכה הביא כלי אספה את זה התמלא הכלי
כה הביאה עוד אחד עוד אחד עוד אחד כשנגמר
לה הכלים זה
הפסיק כן ממש כמו בא בא אותו ראובן לבית
הדין אומר רבותיי מה הדין זה נקרא מציעה
או שזה חלק
מהשותפות מהדין בבית של מי זה היה רובן
רובן כמו
ש זה כוב שפ
אז אם הוא היה שאל אותך זה היייתה התשובה
הוא שאל את הבית דין והבית דין דןו לפה
ולפה והבן י יודע מה אני לא מבין מה הדיון
בכלל אסור להנות ממעשה
ניסים בעצם השאלה הזאת היייתה צריכה
להתעורר אצלכם כמו שהבאתם את כל הדוגמאות
למה לא הבאתם את הדוגמאות ש את הדוגמה של
הלשון אמית שאליהו אמר לה קד הקמח
לא יחסר וצפחת
השמן לא לא לא
תכלה זה הצרפית הצרפית
כן מה עם מעש ניסים הכל הכל ככה אומר הבן
יהוד היסוד זה גם אומר הייעוץ כשלא
ניכר השפע הנס מותר להנות מזה זוכרים את
הבבא סאלי שהיה שם מגבת על בקבוק ויסקי אה
בקוק רק ומוזג ומוזג ומוזג וזה לא נגמר
ומה ם מעשה ניסים התשובה היא לא ניכר לכן
הוא גם היה מחסה את
זהזה נכון אבל זה לא ניכר צפ
הואר זה השונמית זה אשתו של עובדיה זה
ניים כן
אבל היה ל היה לו משו
היה אבל
כאן אנחנו מקבלים עוד הומט שאז מותר להנות
ממעשה נשיא באיזה מקרה מותר אם לא ניכר
הנס היה לך וזה מתרבה לא רואים
שזה הבעיה היא שהתירו הזה לגמרי לא
מסתדר עם רבי אליעזר איש בר
תוטה הרי שמה הוא כבר קנה קצת חיטה והחיטה
התרבתה אז למה זה
אסום
מה לא ניכר הנס אז למה
זה לפי התירוץ הזה לא מובן
טוב אנחנו ממשיכים ל עוד
אוקימתא והיא כבר יהיה נפק מיני עצומה
לנושא
שלנו בגמרא מסופר על רבי חינא בן דוסא עוד
סיפור העיזים של השכנים של רבי חנינא בן
דוסא ואמרו לו העיזים שלך אוכלים לנו את
השדות אמר העיזים שלי אוכלים לא הם לא
אוכלים אמר לו מה אוכלים אמר להם תראו
העיזים שלי ילכו היום למראה ואם הם אוכלים
מהסודות שלכם יטרפו אותם זהבים ואם הם לא
אוכלים כל א עז תביא בקרניים שלה
זאב זאב רשי אומר זה זאבים כתוב דובים א
זה באמת זאבים
אז השאלה היא ומה קרה
באמת שואלת הגמרא מאיפה לרבי חינה בן דוסה
היה
איזה עיזים עונה
הגמרא ועוד אומרת הגמרא הרי אסור לגדל
בהמה דקה בארץ ישראל אומרת הגמרא זה לא
היה שלו
אלא מישהו שכר תרנגולות והוא גידל אותם ד
שזה כבר היה יותר מדי אז הוא מחר וקנה
באיזה זבי אה קנה ב זה עיזי ומה עם השאלה
שאסור
לגדל בהמה דקה בארץ
ישראל התשובה היא זה לא
שלו ואם זה לא שלו אז
מה אז זה לא התשובה התשובה היא שהעיז שלו
לא
הזיקו כל הבעייה ש לגדל עיזים בארץ ישראל
מה היא שהם מזיקים את השדות אבל הם הרי לא
מזי אז אין בעיה רגע אבל זה ש עיזים לא
מזיקות זה לא מעשה
ניסים התשובה היא כי זה לא שלו וכאן היסוד
הגדול אומר התאווה
לעיניים היסוד הגדול הוא שמי שבשבילו נעשה
הנס אסור לו להנות מזה אבל לאחרים
מותר ממילא כן שרב חנא בן דוסא העיזים
האלה לא היו שלו אז לא בשבילו נעשה הנס
אין בעיה שהוא יוכל להנות מזה
מה
מה למה השכנים אמרו כאילו כאילו אין לך
שכנים לא משנה הוא מגדל אותם אבל זה לא
שלו אז לא הוא הנהנה לכן אין
בעיה עכשיו רק שנייה
אחת לפי זה זה הרי גיול מה שכתוב בפרשה
שלנו מה משה רבנו עשה אמר לו הקדוש ברוך
הוא קח את ל דבר אל הסלע אז הוא חיפש את
הסלע שהיה בארה של מרים אבל לא הוא הלך
להתחבא בין
הערים אמרו לו עם ישראל מה אתה מ זה לא זה
כן אמר להם שמעון המירים אתם אומרים לי
טוב בסדר אני אעשה הגדו לכם אתם לא בסדר
אתם מורים את מוריהם ואז הוא נתן מכה כי
הוא הבין שזה לא הסל של מרים אז הוא נתן
מכה וזה נתן טיפות
ואז הוא נתן מכה שנייה וזה נתן הרבה מים
אבל מה הוא אמר להם המן הסל הזה
נוציא מה
לכם כי לי יהיה אסור לשתות
מזה לכן שהסל נתן את מעמיו אז מה כתוב
ויש ותשת העדה ובירם ומה עם משה הוא לא
נין מה מש רבנו מי אמר ש צריך
לשתותו שניה הוא באמצע
מה הרב מהמשך 40 שנה צור הראשון
שמה זה היה בשביל
מרים שמה זה היה בשביל
מרים אחרים מותר אבל אחרים מותר משה רבנו
אשתו ילד 40 שנה
מהו למה היה בארה של מרים עכשיו בארה של
מרים חזר בגללו הוא לך ורה שלר 40 שנהר
אור ות או לא
נכון מהמ לא
יודע עוד תירוץ רבותיי עוד
תירוץ עוד תירוץ
עכשיו נס למה אסור להנות ממעשה ניסים
אמרנו מנקים לו מזכויותיו האם רבים עם
ישראל כולו ינקו לו מזכויותיו לא אז שעם
ישראל אין בעיה איפה יש לנו רעיה על
הניסים רעיה מעל הניסים מה על הניסים אתה
אומר
עיה ותנו אה שננו מבקשים שיעשה לנו סים
כשר זה לאבותינו
יפה יפה
מאוד
עכשיו עכשיו אני רוצה להגיד לכם
הפיקוס כאילו להפוך אמרנו שאסור להנות
ממעשה ניסים
נכון יש
בגמרא עוד מעשה והגמרא אומרת ככה יום אחד
אני לא זוכר מי היה המורא שראה את זה הוא
ראה אוניה
שמלאכים לוקחים חול מעמיסים לאוניה והכל
נהפך לקמח
סולת ואז המלאכים היו נראים כמו מלאכים של
אוניה ובאו ומכרו את הסולת אמר להם אל
תקנו כי זה מעשה ניסים אומר רשי ולא ראוי
להנות ממעשה ניסים
לא ראוי או
אסור אזה אני שואל מה
אחרים תראו בעמוד 49 אומר המצפה
איתן משמ ד איסור ליקה וקשה ל פירש רשי
שאסור להנות ממעשה ניסים משום זה מנקים לו
מזכויותיו יש לומר דיינו דווקא ביחיד אבל
בציבור אין מנקים להם בכל זאת לא
ראוי עכשיו יש לי עוד שאלה נניח שאסור
להנות ממעשה נסים זה מדאורייתא או
מדרבנן דרבנן אז מה השאלה על עם ישראל עוד
לא היה
דרבון בזמן המדבר עוד לא היה דרבון אם זה
דרבון אז עוד לא היה האיסור הזה לא היה
נכון רבותיי אבל השדה חמד חולק על זה זה
אומר שלומה קלו שזה באמת רק
דרבון שדה חמד חולק עליו חזק מאוד וסובר
שאסור ושזה מדאורייתא ולא שייך טוב זה
עמוד
ח
מה לא ידע
ועכשיו האפי קורסות הגדולה הגדולה
אפיקורסות בצחוק
כן יש גמרא שרבי רב הונה החמיצו לו 400
חביות
יין אה באו החכמים אצלו אמרו לו אתה יודע
עשה חשבון הנפש אמר להם מהני חשוד בעיניכם
אמרו לו לא הקדוש ברוך הוא גם לא חשוד מה
אתה אומר על זה אמר טוב יש מישהו שיודע
משהו עליי שיגידו לי אמרו לו אתה
לא נתת לאריס שלך את ה את הזמורות אמר להם
גנב ממני צללתי כמה שיכולתי אמרו לולא בכל
זאת הייתי צריך לתת לו למה טעם של גניבה
יש כאן אז הוא נתן לו והחיות חזרו להיות
יין אני אמרתי ש אין זה תירוץ אבל התירוץ
הזה לא נקינ רע התירוץ שוא נקינ זה חר
להות י אז היה ס איך הוא נ
נס זה י השם מה יו השם מ זה
ם אומר הזך אמת רבונה סבר שמר להנות ממעשה
סים
ם מותר להנות אז אין בכלל
שאלה
טוב הועיל ואני עייף מאוד אז אנחנו נסיים
פה היום תודה רבה לכם שהייתם