Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
אנחנו בפרק י של תהילים התחלנו בשבוע שעבר
את ההקדמה לפרק ואת הפסוק הראשון אמרנו
שהפרק הזה מדבר על הדבר הכל כך קשה ליהודי
מאמין לראות שהרשעים מצליחים אפילו הצלחה
לא טבעית וזה מעמיד קושי לאדם המאמין למה
צדיק ורע לו רשע וטוב לו והבאנו את
המקומות שהנביאים דנו בזה משה רבנו חוקוק
הנביא שלמה המלך ועכשיו אנחנו לומדים את
פרק י של תהילים אמרנו שדוד המלך מקדיש
לזה הרבה מקומות אבל שני פרקים שלמים זה
פה פרק י הפרק הבא זה הג ולז שמה הוא קצת
נותן תשובה לשאלה בכל אופן עכשיו נלמד את
פרק
י אז בפסוק הראשון הוא אומר למה השם תעמוד
ברחוק תעל לעיתות בצרה הבאנו את המלבים על
זה שהמלים אומר ריבונו של עולם אתה עומד
מרחוק ואזה נראה כאילו אתה לא מטפל בעולם
הזה כאילו כל אחד עושה פה מה שהוא רוצה
וגם כשאתה כבר מביא צרה אז אתה לא בעצמך
מביא את זה אתה שולח את החמס ואז מה אנשים
אומרים אז זה לא אתה אז זה מקרה פרצו את
הזה בוא נפתר את הרמטכל נעשה חדש יש בעיה
כאן אז זה העניין של למה השם תעמוד ברחוק
תעלים ות בצרה שבוע שעבר אמרתי לכם שגמרנו
את פסוק א' אבל בינתיים עבר שבוע אז ממילא
מצאתי עוד כמה דברים יפים אחד מהם זה ב
הרב הקדוש בן איש חי בעמוד שמונה
הוא יש לו ספר על תהילים שנקרא חיים
והשלום הוא אומר למה זה ראשי
תיבות למה מלך
המשיח
השם תעמוד ברחוק למה אתה לא מביא אותו למה
המשיח רחוק כל
כך תעלים לעיתות
בצרה
למה
אה ה צריך שתע תעלים את האיתות בצרה ותביא
אותו כבר אז אז כתבתי פה בחוברת זה ידוע
מפורסם בשם אאי בן עזרא שהוא כתב פעם אבי
אל חי שמך למה משיח לא יבוא מה מיוחד
במשפט הזה
שאתה קורא זה גם מהכיוון השני מהסוף
להתחלה זה אבי אל
חי
שמך אבי אל
חילך למה מלך אתה צודק יפה תודה
רבה נכון תתקנו את זה אצלכם למה
מלך למה מלך ה משיח לא יבוא ועל זה קוראים
מהסוף להתח
אבי אל חי שמך למה מלך משיח לא יבוא יפה
מאוד אנחנו עוברים
ל אנחנו עוברים
ל עדיין כן לא זה כמו פסוק ב' פסוק
ב' נכון נכון נכון היה גם תשובה על זה
נכון שכחתי את זה מה מה התשובה
לא בוא בוא יבוא משהו עם זה כן נכון
הלאה פסוק ב' בגאוות רשע ידלק עני תפסו
במזימות זו חשבו אז בפשטות כמו שאמרנו
הנושא של הפרק הוא
שבגאורגיה
כמו דלקת
אחרי והוא רודף אחרי העני ומה קורה צו
במזימות זו חשבו אומר רשי נתפסים הם
העניים במזימות שהרשעים חושבים עליהם שוב
ההצלחה של
הרשעים בילקו אליעזר עמוד 10 בחוברת הוא
אומר הוא אומר למה מתחיל בלשון יחיד
ומסיים
ברבים הוא אומר ככה בגאוות רשע דלק אני
יתפסו במזימות
חשב הוא מה זה חשב הוא
חשב עונה על זה הרב אלקוט
אליעזר אומר פשוט מאוד כיוון שכשאני רואה
שהרשע מצליח אז המחשבות שלו גם כן זה
שכדאי להיות
רשע אתה רואה שהרשע מצליח אז הוא חשב הוא
זה הולך גם על העני העני שרואה שהעשיר
מצליח ועושה לו כל רע ו הקדוש ברוך הוא לא
מתערב אז הוא נשבר מזה אנחנו היום הדלקנו
נ ראשון של חנוכה תחשבו יש הרי את הסיפור
בגמרא על מרים בת בילגה מרים בת בילגה
שהיא המירה דתה וזה ועכשיו היא נכנסה לבית
המקדש ובעטה במזבח ואמרה לו לוקוס לוקוס
עד מתי אתה מחל ממונם של ישראל והיא אתה
עומד להם באת
צרתם כל מי ששומע את הסיפור הזה בא ל לתת
לו בגברת הזאת שתי סטירות איך את
מעיזה לבעות במזבח עכשיו אני לא בא לסנגר
עליה אני רק אומר תחשוב מה עבר עליה כשהיא
ראתה את היוונים 180 שנה בארץ הורגים את
כל מי שרוצה לשמור שבת ואת כל מי שעושה
ברית
מילה מה מה היא חשבה היא ראתה דבר
מזעזע והם מצליחים לא נשאר בעם ישראל אף
אחד
דתי לא נשאר בעם ישראל אף אחד דתי א אמרתי
לכם פעם פם ששאלתי את רבדו לנדו למה איך
יכול להיות שיש מחלוקת בין בית הלל לבית
שמאי איך עושים
קידוש למה אתה לא זוכר מה אבא שלך עשה שבת
שעברה מילא בשמיטה זה פעם בשבע שנים היה
גלות בול 70 שנה לא שמרו שמיטה נו אחרי זה
מה היה מי זוכר בסדר יש מחלוקת אבל שבת
קידוש מה מה שייך שיהיה מחלוקת אז הוא אנה
לי זה אחרי חנוכה
כל עם ישראל הייו בעלי תשובה מי זכר ך אבא
שלא עשה
קידוש לא עשו קידוש עכשיו שהיא ראתה דבר
כזה הורגים את האנשים שואלים את פלוני על
מה אתה יוצא לההרג על ששמרתי שבת על מה
אתה יוצא להסתכל על שמלתי את דני נו אז
היא נשברה מזה זה הכוונה יתפסו במזימות זו
חשבו רק אני לא רוצה להשאיר את זה פתוח אז
מה הטענה בכל זאת
עליה מה
חכי חכי אל תסתכלי על חצי תמונה בסוף היה
חשמונאים 1 איש ניצחו אימפריה איך בזכות
הלוקוס
לוקוס אז רק חבל שהסתכלת חצי תמונה חפץ
חיים אמר פעם ששני המרצים נפגשו אז אחד
אומר שמע אני יש לי קושיה היום אתה מתעלף
אמר לו ה מכיר את הקושיות שלך אבל אם תשמע
את שלי אתה לא אתה לא מחזיק מעמד בוא בוא
נשמע את שלך מה השאלה אומר תשמע ראיתי ום
פסוק משונה שומר השם את כל אוהבה ואת כל
הרשי למה הוא שומר על הרשעים אמר לו אתה
יודע מה הפעם יש לך שאלה טובה אבל יש שאלה
הרבה יותר חזקה אתה יודע איזה פסוק אני
ראיתי היום את כל אוהבה ואת כל הרשעים
ישמיד למה שישמיד את האוהבים שלו עכשיו מה
קרה לשניהם כל אחד לא ראה את כל הפסוק ככה
זה כשרואים חצי תמונה אז יש לך קושיות חכה
לסוף התמונה תראה את התירוץ
טוב אנחנו חוזרים לפרק שלנו אז יתפסו
במזימות זו חשבו אומר הלכות אליעזר שזה
הולך על העני שנרדף וגם הוא נופל באותם
המחשבות אבל עכשיו תראו דבר מאוד
מעניין בשם הארי הקדוש עמוד 10 אתם רואים
מצוין שמה מתחת לרי
הקדוש עמוד 10 כבוד הרב יעקב לא
10 10 בחוברת בחוברת 10 אני
ב10 יש לך את החוברת של שבוע שעבר י למה
לא לקחת חדשה למה שניקח חדשה מפני שזה
מתוקן לא מתוכן אלא
מעודכן עד שהבאתי
מהבית עמוד 10 אומר הילקות אליעזר בשם
הארי
הקדוש הארי הקדוש
פירש אתםם אתם מוכנים לשמוע את זה הארי
הקדוש פירש
לפעמים נזדמן לרשע מחשבה טובה להרהר
בתשובה ולצדק נזדמן לו הרהור
אוירה על כן מוכרח הצדיק לבוא לגיהנום
להעלות רשע זה אשר היה לו מחשבה טובה וזה
הכוונה יתפסו במזימות זו חשבו כי שניהם
נתפסים ומקבלים חלקם על המזימות
והמחשבות אשר חשבו זה חשב תשובה זה חשב
רור עבירה אז הוא נכנס לגיהנום כדי להוציא
את זה שחשב בתשובה יתפסו במזימות זו חשב
הו הארי
הקדוש עוד על פסוק ב בגאוות רשע ידלק אני
יתפסו במזמור ו חשבו אומר הרב רב יוסף
חיין החיים
והשלום מבגדד כן רבן אש חי אומר כתוב
במשנה במסכת אבות האומר לא יתן ולא יתנו
אחרים מה זה
רשע איזה מין תאווה יש לבן אדם שלא יתנו
אחרים מה אכפת
לך מה אכפת לך אתה לא רוצה לתת אל תתן למה
לא יתנו אחרים אז אומר הבן איש חי ההוא
קמצן עכשיו הוא לא רוצה שיגידו עליו שהוא
קמצן אז מה הוא אומר תאמין לי אני ביררתי
ע על המקרה הזה שקר מהתחלה ועד הסוף אני
אומר לכם זה זה משהו מזעזע מה שאנשים
עושים היום בלי
להתבייש אז מה הוא אומר אני לא אתן וגם
אחרים לא יתנו והכל בשביל מה שלא יגידו
עליי שאני קמצן
ממילא אומר הבן איש חי זה הכוונה בגאוות
רשע ידלק אני הוא הוא מתגאה אבל הוא לא
רוצה שיגידו עליו שהוא קמצן אז הוא דולק
אחרי העני ואומר עליו שהוא רמאי ויתפסו
במזימות זו
חשבו פסוק
ג קודם נלמד את הפשט כי הלל רשע על תאוות
נפשו ובוצע ברך ניאץ השם רשי כי הלל רשע
מוסב על למה השם תעמוד ברחוק כי אתה הרשע
מתהלל שמשיג כל תאוות נפשו ובוצה הברך נץ
השם וגזלן שיבח את עצמו לאמור ניאץ השם
ושלום יהיה
לי לא כתוב
הלק לא אצלך כתוב עמלק כי אתה עמלק הרשע
מתלל
טוב עכשיו אחר כך הוא מתחיל עם דקדוק אז
נדלג על זה ניאץ אומר רשי כמו חרף וכן כל
רש משמשות כך כגון אויב חרף השם ולא נאמר
חירף אלא חרף ניאץ כמו חרף וכן כל אה
סליחה מה עשיתי פה ניאץ כמו חרף וכן כל
לשון ניאוץ כך פתר מנכם מצויין אז באופן
כללי עכשיו אנחנו מבינים מה אומר הפסוק
הזה כי הלל רשע על תאוות נפשו הוא חוזר
להתחלה למה השם תעמוד ברחוק תעלים לעיתות
בצרה כי הלל רשע על תאוות נפשו הו וצע ברך
ניאץ השם הוא אומר שהשם לא רואה שהשם לא
עושה
כלום ע על העניין הזה תסתכלו רגע פסוק יג
בפרק שלנו ומה הוא אומר שם על מני עץ רשע
אלוהים אמר בליבו לא תדרוש מה הוא אומר
כאן הוא בעצם משלים את את מה שהוא אמר
בפסוק ג' ו בוצא הברך ניאץ השם מה הוא
ניאץ שהוא אומר לא
תדרוש בוצע מה
זה לא בוצע פה זה גזלן גזלן והגזל הזה
בוצע בירך מה הוא מברך את עצמו מה שהשם לא
רואה והשם לא יעשה כלום ובזה הוא ניאץ את
השם זה הכוונה הוא בוצע הגזלן בוצע גונב
וברך את עצמו ובמה הוא מברך את עצמו שהשם
לא רואה ובזה הוא ניאץ את
השם כן אז לא יקרה לי
כלום אם א השכחה זה ג'ונגל זה מחשו ברכה
שהוא מדרך את עצמו
דיח ברכה משבח את
עצמו
כן עכשיו אז זה הפשט של הפסוק עכשיו יש
כאן הרבה דרוש על הפסוק הזה בראשה או מה
שדיברנו בשבוע שעבר אם אתם זוכרים בסוף
השיעור של הפרשה ביקשתם עוד סיפור אז
אמרתי שאני אספר משהו שקשור לתהילים אז מה
שקשור לתהילים זה שרב
זושה אז היה פעם באיזה מקום ואחרי שגם
תפילת שבת כל העניים הלכו שגבאי יסדר להם
איפה לאכול אבל רב זו שהתפלל ארוך כשהוא
גמר כבר כולם הלכו הביתה נשאר רק הגבאי אז
הוא ניגש לגבאי מה איתי אמר לו תראה כולם
הלכו כבר אין לי איפה משים אותך אבל ראש
הקהל שלנו יש לו שמה פותח שולחן ענק עשרות
אנשים באים אצלו אתה יכול גם לבוא רק תדע
לך שהוא מקפיד שיבואו רק תלמידי חכמים אז
א גם אם אתה לא תלמיד חכם תגנב ככה ו הוא
באמת בא לשמה ונטל ידיים וקידוש ונטילת
ידיים ואז הבעל הבית אמר נו נשמע דברי
תורה מה אתה אומר מה אתה אומר הגיעו לרב
זושה מה אתה אומר אומר אני לא יודע
כלום אמר לו מה זאת אומרת לא יודע כלום
תגיד א משנה אמר לא יודע משניות אמר אז
א לפחות תהילים אולי אתה יודע משהו
להגיד אמר לו לא לא יודע תהילים אתה לא
יודע אז קום ועוף
מפה אז הגברת בעלת הבית אמרה לבעלה תשמע
זה לא לא מסכימה שתזרוק מפה אנשים אמר ל
תשמע תגיד משהו על תהילים תהילים אתה בטח
יודע אתה אומר לו אמר אתה יודע מה על
תהילים באמת יש לי משהו אני הבנת אני לא
הכרתי אותו את הלל הזקן אבל הבנתי שהוא
היה צדיק מאיפה אני יודע כי באגדה של פסח
כתוב כך היה עושה הלל אז כנראה שהלל היה
צדיק צד שני בתהילים באמת כתוב כי הלל רשע
אז איך זה מסתדר ט אז כולם התפוצצו מצחוק
וב לבית אמר לו נו נו נשמע את התירוץ של
כבודו מה מה אני אגיד לך הילל של הגדה של
פסח הוא באמת היה צדיק כי הוא אומר כל
דכפין ית ויכול יהודי שראב שיכנס לאכול
הילל של התהילים הוא רשע מרושע למה הוא
אומר בוא לאכול אבל רק בשביל תאוות נפשו
רק אם אתה תלמיד חכם
תיכנס עכשיו כ ב
ב
אה עכשיו ככה בחיים והשלום של הבן איש חי
חיים והשלום של הבן איש חי הוא אומר שמה
זה כי הלל רשע על תאוות נפשו הוא בוצע ברך
נץ השם אומר לפעמים בן אדם נעשה עובד השם
גדול איך הראשון זה שהוא רוצה בעצם לעבוד
עבודה זרה עכשיו לא נעים לו אז מה הוא
אומר כמו שאמרו בדור אנוש הוא הרי כזה
גדול האלוקים שהוא בטח לא מעניין אותו מה
אנחנו עושים הוא לא אבל אתם יים משתחווה
לשמש זה אחד מהמשרתים שלו אז אתה מכבד
אותו כי הוא מאוד גדול הוא לא פה אז בעצם
הוא עלתה הת נפשו הוא מהלל את השם כי הוא
רוצה לעבוד עבודה זרה אז הוא מהלל את השם
שהוא כזה גדול זה הכוונה כי הלל רשע את מי
הוא מהלל את השם והכל בשביל מה בשביל
תאוות נפשו מה זה הוא בוצע ברך ניץ השם יש
גנב אחד עשה מכה בבנק לאומי לילה שלם עבד
פרץ את הכספת אבל כדי שיהיה לו קצת יותר
מלילה אז הוא עשה את זה בשבת כמובן כדי
שיהיה לו יותר מלילה וכשהוא זה פי פתאום
הוא שומע סירנות והוא התחיל לברוח וזה
בסוף הוא הצליח לברוח ריבונו של עולם תודה
רבה לך הוא בוצע הגנב ברך את השם אבל זה
ניאץ את השם הוא בוצע ברך בוצע זה גנב הוא
בוצע ברך אבל באמת מה הברכה הזאת ניאוץ לא
ברכה זה היה בן ישח בעמוד 13 למה הקדוש
ברוך הוא שומ מה למה הקדוש ברוך הוא שומר
הדוך הכן כי מי שבוטח בו הוא חייב לעזור
לו טוב שאתה לא מחליט למי הוא
יעזור כי אם זה אתה היית מחליט אני בטוח
שלא היינו מחזיקים
מעמד עכשיו בעמוד 14 אומר בילקו
הגרשוני לא באמת תחשוב רגע אם אני ואתה
היינו מחלקים את הכסף בעולם בין האנשים
היינו מחלקים את זה כמו שזה
עכשיו ששים היינו עושים התאמות נכון אז
בעצם זאת אומרת שאנחנו פשוט לא מבינים איך
הוא עושה את זה אז נ שאנחנו לא עושים את
זה כי מה שהוא עושה זה בטח
טוב עכשיו נעבור לעמוד 14 בספר ילקות
הגרשוני הוא מביא מהמקדש מעט בשם חזה ציון
חוזה ציון
הוא אומר ככה כי הלל רשע על תאוות נפשו
הוא בוצע ברך ניץ השם
אדם הרשע הוא מעלל את השם מברך לפני שהוא
אוכל הוא לא אוכל בלי ברכה אבל איך הוא
איך הוא מברך בונו מכולם
פרץ ככה כשהיינו ילדים המנהל הרב בירנצויג
היה צועק עלינו איך אתם מברכים בונו מכולם
פרץ בולים את המילים אז זה הוא אומר בוצע
בוצע ברך הוא גונב את המילים בוצע ברך זה
ניץ השם זה לא נקרא
ברכה ולמה הוא אוכל כדי למלות את התהוותו
אז אם ככה זה שנקרא כי הלל רשע למה הוא
מברך כי הוא רוצה לאכול על תאוות נפשו אבל
הוא בוצע ברך הוא גונב את הברכה זה נעץ
השם זה היה בעמוד 14
כן אומר של שלא נפסק לכה מישה ד חצי פי
בריאה יש עניין שמשהו בריה אפילו ה שלמה
זה לא מגיע
לשיעור שיטות ש ברכה
אחרונה לכן המר אומר זה לא נפס לכה אבל
יראה שמיים יקפיא לברך עלוש על חצי על ח
כן אנחנו עוברים לעמוד 16 בעמוד 16 אומר
הפנים
יפות
יש אדם שלא מברך לפני לפני
האכילה רק אחרי
האכילה איך קוראים לזה בגמרא גוזל אביו
ואמו מי זה אביו הדוש ברך ה מי זה אמו
כנסת ישראל ועליו נאמר שהוא חבר לאיש
משחית מה זה איש משחית ירובעם בן נבד שהיה
עובד עבודה זרה ישראל חתה ואכתי את ישראל
זאת אומרת האדם שלא מברך על ה על המה שהוא
אוכל אפילו אם בירך אחר כך אבל זה נקרא
שהוא גונב מאביו ואמו אביו זה הקדוש ברוך
הוא אמו זה כנסת ישראל ממילא אומר על זה
הפנים יפות זה הכוונה כי הלל רשע על תאוות
נפשו הוא בוצע הוא גונב ממי הוא
גונב מהקדוש ברוך הוא ומכנס ישראל הוא
בוצע בר אחרי זה הוא כן רך אבל ניץ השם זה
לא נקרא רק לפני רק אם ה מברך לפני ואחרי
זה היה
בעמוד עמוד 17 אומר הרב חידו חומת הנך שמה
זה כי הלל רשע אל תאוות נפשו ובוצע הברך
עץ השם אז הוא אומר אם אדם לא מקפיד על
תולים אוכל מהים תולים לא בסדר הוא אוכל
אז זה נקרא
שהוא על תאוות נפשו הוא אוכל ייסורים ובזה
הוא מנאץ את השם אז הוא
אומר מה זה נקרא ניאץ השם הוא לא דורש את
השם מה זה את
לרבות את השם לרבות תלמידי חכמים הוא לא
דורש את השם אלא הוא בוצא הברך ניאץ השם
הוא לא הוא לא הולך לשמוע אצל תלמידי
חכמים איך בודקים שלא יהיה תולים זה נקרא
בוצא הברך ניץ השם ועל זה הוא אומר רשע
כגובה אפה בל ידרוש אין אלוהים כל
מזימותיו
שהרשע לא הולך לדרוש את השם הוא לא הולך
לשמוע אצל התלמידי חכמים מה לעשות ובזה
הוא עובר על כמה וכמה איסורים מפני שהוא
לא שמע מהרבנים איך
לעשות זה היה עמוד 17 עמוד 18 דיברנו על
זה בשבוע שעבר בא שיעור עצמו איך פתאום
עשו אמר יש לי רב יותר ויותר מכדי צורכי
הרי אמרנו שן אדם מת בחצי תאוותו בידו על
זה הוא
אומר המלבים שזה מה שנקרא כי הלל רשע על
תאוות נפשו באמת ההצלחה של הרשע היא כל כך
גדולה שעל זה מדוד המלך מדבר פה בפרק הזה
הרשע כל כך מצליח עד שהוא יש לו באמת פ
שני ממה שהוא צריך יותר ויותר מכדי
צורכי
יש ענווה בעולם זה טוב או
רע זה טוב או
רע שאלה איפה משתמשים בה בדרכי
השם גוה
ליבו לא טוב
נווה אבל איפה שצריך אותה באמת זה מידה
מצויינת גאווה זה טוב תלוי איפה בדרכי השם
גבה ליבו זה טוב אבל בדרך כלל גאווה זה רע
וכן על זה הדרך שנאה זה דבר טוב אבל ר דוד
המלך אומר תכלית שנאה שנתים לאוייבים היו
לי כי משנא השם אשנא וקו ממך את כת תכלית
שנאה ניטים אז כן טוב תלוי איפה כל דבר
משתמשים
לכן אומר
ה מי אומר פה בספר השיב
אברהם אומר כתוב וידבר השם אל משה במדבר
סיני וכתוב שהתורה ניתנה במדבר מכאן שנו
חכמים בג' דברים ניתנה התורה באש ובמים
ובמדבר מה זה באש ובמים אומר אש זה חום
מים זה קור
אש
אש זה דבר שעולה מים זה דבר שיורד זה
גאווה זה ענווה והתורה ניתנה גם באש וגם
במים רק תלוי במה משתמשים איפה משתמשים
וזה הכוונה כי הלל רשע על תאוות נפשו מה
זאת אומרת כי הלל רשע על תאוות נפשו אדם
אומר אני עניו אז לא נעים לי שאני אדע שס
ואני אלמד איזה יותר מדי מי אני מה אני
וחוץ מזה מה אכפת לקדוש ברוך הוא אם אני
עושה עבירות ג'וק שכמוני מהמה מי מה זה
מפריע לו כאן הוא עושה את עצמו הילל והכל
בשביל מה שיוכל לעשות את התאוות שלו כי
הרי כי הרי מה אני
שווה אז לכן צריך לדעת איפה להשתמש
במה לגבי העניין הזה שלפעמים אדם עושה את
עצמו הילל אבל זה רק על תאוות נפשו אז
מספרים שהיה אצל אצל הציבי רוב
היה לו בבית גם ספר תורה בחדר שהוא היה
מקבל קהל זה היה גם כזה חצי בית כנסת היה
לו גם ארון קודש ספר תורה אז בצבי נרוב
אמר אם אדם נכנס אליל החדר ומתחיל לנשק את
המזוזה יותר מדי ואחרי זה הוא רץ לארון
קודש לנשק את הפרוכת אני כבר מבין עם מי
יש לי
עסק יותר מדי צדיק זה גם מראה מי
זה זהו עברנו לפסוק ד' רשע כגובה אפה בל
ידרוש אין אלוהים כל מזימותיו
אומר רשי רשע כגובה הפה שהוא גבה
רוח ומגביה וזוקף פניו ואפו בגב
רותו אז זה נקרא כגובה אפה מה שנקרא היום
אף
גבוה
גאווה אז מה הוא עושה בא דרוש אומר רשי כל
מזימותיו אומרות לו בא לדרוש הקדוש ברוך
הוא כל מה שיעשה כי אין משפט אין אלוהים
כל מזימותיו לי דין ולי דיין אז זה מה
שהרשע אומר אין אין כלום
ג'ונגל וכידוע בג'ונגל מי שורד החזק אז אם
אני חזק אני יכול לעשות מה שבא לי ואף אחד
לא יגיד לי ואף אחד לא יגיד לי שום דבר זה
מה שהרשע חושב לעצמו וזה ההסבר של רשי
עכשיו
אה בפסוק יג הוא חוזר על זה על מה ני עץ
רשע אלוהים התשובה היא אמר בליבו לא תדרוש
זה בדיוק אותו אותו
הרעיון מה עד כמה הרשע עד כמה הרשע לא
רואה אין אלוקים כל מזימותיו אומר על זה
במסכת נדרים תסתכלו בעמוד 23 אמר רב
ברבונה כל אדם הכועס אפילו שכינה אינה
חשובה כנגדו שנאמר רשע כגובה אפה בא לדרוש
אין אלוהים כל מזימותיו זאת אומרת כשאדם
כועס זה בעצם מרשם שבא מגאווה
ואם זה בא מגאווה אז אין אלוהים כל
מזימותיו הוא אפילו הקדוש את הקדוש ברוך
הוא הוא לא מחשבן עכשיו אפילו שכינה אינה
חשובה כנגדו
טוב עוברים לפסוק
ה יכילו דרכיו בכל עת מרום משפטיך מנגד כל
צוררו יפיח בהם אומר רשי מה זה יכילו
דבריו שוב אנחנו מדברים על זה שהרשע מצליח
מה זה יכילו יצליחו יכילו דרכו בכל עת
יצליחו דרכיו ודומה לו על כן לא יכיל טובו
ויש מפרשים יכילו כמו יכולו על ראשו יואב
בסדר מרו משפטיך
כנגדו מסולקים ומרוחקים משפטי ייסורין
ופורענות שלך מנגד שאינם באים עליו אתה
מבין הרשע הזה כל מה שהוא עושה מצליח יש
לו רשתות אתהה רואה אותם מחזיקים רשתות של
מילי מיליונים מי יודע כמה מאות
מיליונים
וו לא שומ שומר שבת לא צם בכיפור עושה
דברים נוראיים
מצליח ועוד מה מרום משפטיך מגדו כנגדו
מסולקים מרוחקים משפטי ייסורים פורענויות
שלך מנגד אינם באים עליו כל צוררו יפיח
בהם
בהפחתה מפיח בהם והם נופלים
לפניו מצליח דגד
כולם
ואז מה פסוק ו אמר בליבו בל אמות לדור
ודור אשר לא
ורע אומר רשי אמר
בליבו בל אמות לדור ודור אשר לא ורע לא
תבוא עלי רעה לדורותי לא רק לי גם לדורותי
למה אם אין אלוקים אז לדין ודיין איך תבוא
עלי
הראה זה הזכיר לי את ה מה שרשי אומר בדף
לח
ב במסכת סנהדרין בדף לח רשי אומר ש שאריה
פעם רצה לאכול את השועל אז השועל אמר לו
בוא אני אראה לך איפה כדאי לך לאכול עזוב
אותך ממני האור והצמות מה יש לך בוא אני
אראה לך תלך אצל היהודים
ושמה שמה הם מכינים
שבת שמה
תאכל אז בסדר אריה הלך לשמה ראו אותו נתנו
לו מכות עם מקלות וזה אז הוא בא לשועל
אומר לו מה זה צריך להיות אמר לו כנראה
שגם סבא שלך עשה את זה ומאז הם שונאים את
האריות זה לא אתה השם הסבא שלך השם בזה
הרשע הזה אומר אשר לא לדור ודור אשר לא
ברע לא יהיה גם לדורות הבאים אחריי לא
יקרה להם שום דבר ממה שאני
עושה עכשיו יש לי שאלה אמר רשע אומר בליבו
תסתכלו עוד פעם בפסוק ו אמר בליבו בא למות
רשע ככה מדבר נכון עכשיו תסתכלו בפרק
ל פסוק
ז אני לא אתמוטט
נו פרק ל פסוק ז מה כתוב ואני אמרתי בשל
בלמות אז לא צריכים בשל זה להיות רשע הוא
מבקש לא
מה פתאום ד המלך אומר אני אמרתי בשלו אני
בגלל שאני פותח ך לא נכון לא זה הפשט אני
אמרתי בשלוי כשטוב לי אני לא חולה אני
מסודר אמרתי בשלוי בא למוות זה ימשך ככה
לתמיד אבל האמת הי שהשם ברצונך העמדת
להררי עוז ואם הסתרת פניך הייתי נבל אין
לי משלי כלום אני אמרתי בשלוי אני יכל לא
יכול לקרות לי כלום בא למוות לכאורה זה לא
רשע
גם גם אדם רגיל אומר את זה אז מה
ההבדל כך שאלו בעמוד
25 התשובה
היא
מה
כן שאלתי את זה את הרב יעקב ברונפמן לפני
הרבה זמן זה קלסר יצא הדף הזה אז הרב יעקב
רופמן אמר לי יש הבדל מה שהכתוב בפרק ל
מדבר על ההרגשה הכללית של בן אדם הרגשה
כללית של בן אדם לא שהוא עושה עבירות לא
שהוא גונב לא שהוא זה כללית מרגיש טוב אני
כבר בן זה יהיה בסדר עלה גם כן אבל האמת
היא לא ככה האמת היא שאם מסתרת פניך לרגע
הכל הכל נופל בן אדם מרגיש בלי בטיש אני
ברוך השם אני אמרת אני אמרתי בשלוי מזה
אני אני דוד כן כל אדם אומר את זה כשאני
מרגיש טוב יש לי פרנסה הילדים בסדר ימשך
ככה למה לא אני אמרתי בשל ו בא למות עולם
אבל האמת היא לא ככה אלא אתה עמדת להררי
עוז ואם הסתרת פניך הייתי נבל מה שמדבר פה
דוד
המלך מדבר על הרשע אתה גונב אתה מאמלל
אנשים
אתה מאמלל אנשים ועל זה אף על פי כן אתה
אומר
בלמות אתה לא חושב שתקבל עונש של
זה זה צבי דינים לגמרי שם בפרק ל הוא מדבר
על ההרגשה הכללית של בן אדם ב אדם אומר
תשמע אני כבר בן 40 50 60 ברוך השם
התחתנתי יש לי ילדים פרנסה יש לי דירה
בריאות למה שלא ימשך ככה אני כמו נושאת
מטוסים שום גל לא יכול להפוך
אותי אבל האמת היא לא ככה אתה העמדת להררי
הררי זה הר אתה נתת לי את הכוח להיות כמו
הר אבל אם נסתרת פניך הייתי נבהל זה כל בן
אדם ככה אבל כאן הוא מדבר על רשע אדם
שעושה רע לאחרים רודף את העניים והוא אומר
לא אמר בליבו בא למות למה אתה חושב שלא
תימות כי אין דין ואיין דיין אתה עושה
אבלות איך אתה חושב שלא יקרה לך כלום לכן
זה צבי דינים
לגמרי פסוק
ז עלה פיו מלא ומרמ ותוך מה זה
תוך הלו
תוך אומר רשי תוך לשון מחשבה רעה הלנה
בתוכו תמיד עכשיו תראו בעמוד 26 בחוברת
אייל להלן פרק
עב מתוך ו מחמס געל נפשם ורשי ורשי שם
אומר שמתוך זה ממכות ומגזר ועוד פירש מתוך
זה תוך תוכו בעלי מזימות חורשי אבן כמו
איש
תחכים אז כנראה שלפי לפי
ה ההקשר רשי משנה קצת את הפירוש לפעמים ר
גמור מה זה התוך תוך תוכו זה המחשבות שלו
לא התוך הו פה
ות גם כ
כן עלה פיו מלאו מרמות ותוך תחת לשונו המל
ובן ישב במערב חד
צעירים עכשיו מה זה תחת לשונו לפני שנמשיך
מה זה תחת לשונו המלו ואבן איפה זה מתחת
ללשון איפה זה תחת לשונו אמל ואבן מה
זה תחת לשונו על
לשונו אל לא אמר מפורש רק ברמזים וכאלה שכ
עוד שאלה מה ההבדל בין פיו לפי
הוא הוא מתחיל עלה פי הוא מלא למה לא
פיו פי
הוא אז תראו בעמוד
27 בספר תולדות
אדם תולדות אדם זה רב זה רב זלמ מוולוזין
אח של רב חיים מוולוזין הוא נפטר בגיל
צעיר מאוד בהיותו כבן 32 חלה הגאון רב
זלמן מווילנה נכנס אחד מגדולי העיר לבקרו
אמר לו רב זלמן יודע אמר מדוע כתוב ישקני
מנשיקות פי הוא ולא כתוב מנשיקות פיו לא
הייתה בידו תשובה אנה רב זלמן המדרש אומר
על הפסוק עלה פי ומלא ו מרמות ותוך למה
נאמר פי ומלא מפני שהוא מלא באלות אלות זה
כללות
ופירושו מדוע נכתב פיהו מלא ולא פיו לרמז
שפי הרשע מלא כללות ונ עצות אף כאן כנסת
ישראל משתוקקת להידבק בבורה כי נשיקות פיב
מלאות וקדושות כל טוב עולם שכולו טוב עולם
שכולו ארוך שהצדיקים יושבים מטרותיהם
בראשיהם ונהנים מזיו השכינה זה הכוונה הי
שכן מנשיקות פי הוא שזה מלא
מלא יצא המבקר מחדרו של החולה בעיניים
דומות ואמר רב זלמן לא יקום ממיטתו כיוון
שחפץ הוא לעלות למרום ולהנות מנשיקות פי
בוראו על כל פנים אז פי הוא קיבלנו תשובה
מה זה תחת לשונו המל וואבן תחת
לשונו אז יכול להיות שאני אם אני מבין טוב
אז הכוונה ככה כשהוא בא לדבר עם בן אדם
הוא לא מספר לו תשמע אני משקר אותך הוא
מספר לו סיפור שנשמע טוב תשמע כדאי לך
לעשות איתי עסק אתה תעשה ככה אני אעשה ככה
וביחד נעשה ומתחת ללשון מונח השקר הגדול
בין השורות זה בין השורות זה נקרא תוך מה
זה תוך זה המחשבות שלו לכן זה תחת
לשונו פסוק ח ישב במערב חצרים בא מסתרים
יהרוג נקי איניו לכלך
צפון אולי אתם יודעים מה ההבדל בין הוא
יושב בבית ליושב בבית בת ה הבית הידוע
הבית רגיל סתם איזשהו בית נכון כשכתוב
ישב במערב זה באיזשהו מערב במערב חצרים
במסתרים למה לא
במסתרים מהמסר הידוע איזה מסתר ידוע הוא
מדבר יש איזה מסתר ידוע לפושעים האלה עד
כמה שידוע לי הם עושים את זה בכל מקום לא
זה לא לא מקום ידוע מה זה בא מסתרים רשי
ובר לא
בפרס עכשיו תהפכו לפרק סד פסוק
ה פרק סד כידוע לכולם מדבר על על דניאל
איש חמודות שהם עשו לו שם את התרגיל הזה
שאסור להתפלל רק
למלך אז תסתכלו בפרק סד פסוק
ה להראות במסתרים
תם פתאום יורו הו ולא יראו למה במסתרים
במסתרים אולי דוד המלך לא יודע את ההבדל
בין ב
לבא מום
מסו רבותיי עכשיו תסתכלו בפרק יז פסוק
יב יז פסוק
יב
דמיונו מה זה דמיונו למה זה דומה כאריה
יכסוף לטרוף וכי כפיר
יושב
ב אז פה זה ב
למה פעמיים יש לנו בא פעם אחת
ב ויש לומר בסיעתא
דשמיא יש אלה הרשעים שדוד המלך מדבר עליהם
יש להם מסתור אחד ויחיד מה הוא
אין
אלוהים זה
המסתור מה אתה עושה מה הבעיה בג'ונגל החזק
מנצח מה הבעיה אין אלוהים זה
המסתור אויבי
דוד האמינו שיש אלוקים רק הם האמינו שדוד
רשע ואלוקים רוצה שייעשו מה שהם
יעשו לכן הם ישבו במסתרים בפרק יז
הם ישבו במסתרים פעם במסתור כזה פעם
במסתור כזה אבל אלה הרשעים שהוא מדבר
עליהם פה זה עשו הרשע הוא לא מאמין ש הוא
אומר אין אלוהים כל מזימותיו עכשיו אם אתה
רוצה לראות שאני צודק יש לי
רעיה
גולדיק פרק י פסוק ח ישב במערב ח צעירים
במערב
במסתרים למה כי את המערב זה המשהו הטכני
איפה הוא יושב לחכות לך במערב אבל
במסתרים יהרוג נקי באיזה סתר בסתר שאין
אלוהים זה המחבוא שלו ואיפה אני רואה שזה
ככה תסתכל בפסוק הבא בפסוק
יא אומר בפסוק ט הוא אומר יערוב במסטר
כאריה בסוכו יערוב לחטוף אני יחטוף אני
במושכר שתו דקה ישוח ונפל בעצמו חלקיים כל
זה התיאור של המעשים של הרשע ואז בפסוק יא
מה הוא אומר אמר בליבו שכח אל הסתיר פניו
בעל רעל הנצח הנה זה המסתור
שלו אותו הדבר בפרק
סד תפתחו רגע חזרה בפרק
סד כשהוא אומר בפסוק ה לראות במסתרים תם
פתאום יורו ולא יראו ואז מה הם אומרים
בפסוק ו' יחזקו לם הו דבר רע איך הם
מחזקים את עצמם בדבר רע יספרו לימון
מוקשים מה הם אמרו מי יראה למו זה
המסתור מה למה ברבים ל אה לא
יודע למה כתוב במסתרים ולא במסתור לא יודע
שפר ש כן הופיע פעם אחת במסור ועל זה
הוסיף לי הרב יעקב ברונפמן
בעמוד 30 את הזוהר הקדוש אומר הזוהר הקדוש
רבי חיא פתח ואמר אתם רואים זוהר פרשת נח
רבי חיא פתח ואמר אם יסתר איש במסתרים
ואני לא ראנו נאום השם איך כתוב שם
במסתרים או
במסתרים
במסתרים אומר על זה הזוהר כמה אינון בני
נשי מן ליבה סתי מן
דלא משגיחין ולא ידן בקר
דמרון דכתיב ב הלו את השמיים ואת הארץ אני
מלא איך בעוון בני נשע להסתתר מכוו ואמרי
מי ואנו ומי יוד
אינו אתה רואה שגם הזוהר מסביר מה זה
המסרים האלה אם יסתר איש במסתרים ואני לא
ראנו באיזה מסתרים הוא מסתתר שהוא אומר
השם לא רואה אומר הז כמה אטומים אטומי לב
סתומי עיניים דלא משגיחין ולא ידין בקר
דמרון דכתיב בת השמיים ואת הארץ אני מלא
איך בעוון בני נש סטר
מחובו חושבים שיכולים להסיר ממ את העבירות
שלהם ג השאלה של במטרים אלי יש כל מיני
כות יש כאלה שלא מאמינים בשכחה פתש ש
מאמינים שיש אלוקים מכל מיני דרגות שמעת
מה הוא עונה לך למה מסר כי יש כמה דרגות
במסתרים האלה אחד אומר אין השגחה פרטיית
השני אומר בכלל אין
אלוקים במסתרים תבכה נפשי
נכון שמה לא שמה כתוב
במסתרים אולי ה בא לא יודע שמה זה פשוט
שמה יש זה בתים האלה הוא בוכ אה שמה זה
באמת בית מסוים נכון בתי גבי בתי נכון שמה
זה הגמרא במסכת ברכות יפה חגיגה
כוך יפה אז התקדמנו עוד קצת במסתרים וב
מסתרים שמה במסתרים זה אם יסתר איש
במסתרים אז האזור באמת מסביר על זה ובא
מסתר נפשי שזה בתי גבי בתי בראי אז באמת
בית מסוים יפה
מאוד עכשיו תשימו לב שאצלנו כתוב במסתרים
יהרוג
נקי ובפרק סד מה כתוב
במסתרים תם איפ אתה יודע
מהחוברת זה
חוכמה למה
כאן לראות במסתרים תם סליחה אצלנו במסתרים
יהרוג נקי ובפרק סד שוא מדבר על דניאל הוא
אומר לראות במסתרים תם אז על זה אני שאלתי
בזמנו את הרב יעקב ברונפמן והוא אמר לי
לעיין
ב הוא אמר לי את התירוץ הזה למסה מצאתי את
זה מודפס אז הבאתי את זה מהמוד הרב חוזה
דוד הוא אומר ככה אתה
יודע שאתה שומע על פלוני שהרגו אותו
השלטונות הרגו אותו למה אה הוא היה פושע
גדול וזה אה כן אז למה לא הבאתם את המשפט
שלו שכולם יראו
למה
לאלא התשובה היא אם במסתרים יהרוג סימן
שזה נקי סימן שהוא היה נקי האיש
הזה למה לא אתה למ תעשה משפט פומבי ש נראה
כולנו לאייכמן עשו משפט בפומבי כולם ראו
את הפשעים אחרי זה תגזור עליו עונש
מוות מה אתה הורג בן אדם אתה מספר לי אחרי
זה שהוא ניסה לברוח כאילו מה ניסה לברוח
הוא כנראה היה נקי כנראה היה
טם ולכן הרגת אותו כך מסביר בחוזה דוד
עמוד
מה אותו הדבר שם זה טם אדם שנקי לא לא עשה
לך שום דבר אז למה אתה עושה את
זה לראות במסתרים
תם מה אתה יורה בו אה הוא ניסה לברוח באמת
ניסה
לברוח הועיל והזמן עבר אז נשאיר את החצי
השני לפעם
הבאה מה לעשות להיות חוברת מה להיות חוברת
ים מי
יודע אתם יודעים מה לא לא נשיר בוא בואו
נתקדם בואו
נתקדם
בואו נמשיך עכשיו תראו יש כאן הגענו בעצם
לפסוק י ט יערוב במסטר כאריה בסוכו יערוב
לחטוף אני יחטוף אני במושכות
ברשתו כמה משלים יש
כאן אתם לא
איתי כמה משלים יש כאן יערוב במסטר כאריה
בסוכו זה משל אחד יערוב לחטוף אני זה
עדיין אותו משל אבל אז הוא הופך יחטוף אני
במושכות ברשתו מה זה מושכה
ברשתו יש רשת כשהוא דורך על זה אז אתה
מושך את החוטים וזה תופס אותו זה כבר לא
אריה זה כבר
צייד אז למה צריך שני
[מוזיקה]
משלים לפעמים הוא מכשיר אותו בצורה של ן
לו לפעמים מי אותו מפיל אותו נכון אני
שואל למה צריך שני משלים יש שתי סוגים של
אה אה נו מה אמרת כן משול הרזה הרשפ בורו
בלי בלי לעבוד עליו כ דבר שני זה פשוט וב
א יפה תראו את רדק
בעמוד
סליחה
כמו שזה מה
שמ ך
סב אתה אומר האריה הוא עושה את זה ב ברעות
דורס כן אריה לא לא רק דוריסה הוא מתכוון
הוא לא מתבייש מאף אחד הצייד עושה את זה
בלבן כאילו בעדינות אבל התוצאה היא אותה
תוצאה תראו את רדק בעמוד 33 אומר רדק
כאריה אם שילו לאריה שהוא עומד בסוכה
וירוב לחטוף את אשר יעבור עליו כדי שלא
ישמרו ממנו ויברח ממנו כשיראו והחטיפה היא
הלקיחה במהירה כי הרשע ישב במערב במסטר
ואחר אז אז זה זה הכוונה במשל הראשון כמו
אריה שמה הארייה יושב בצד שאף אחד לא
ייראה אותו
וכשזה בשנייה זה נגמר אבל אחר כך המשילו
לצייד שיפרוש רשתו ויעמוד רחוק מרשתו כדי
שלא ישמר העוף ממנו וחבלי הרשת בידו
וכשיש ימשוך הרשת בחבלים שבידו והעוף נתפס
כן דרך הרשע
במערב כן דרך הרשע במערב ויעמוד רחוק מן
הדרכים כדי שלא ישמרו בני אדם ממנו ושיראה
בני אדם עניים וחלוש בדרכים ירוץ אליהם או
ירוץ אליהם זה כמו אריה או יעמוד בבדי
חבורתו בדרכים בלא כלי זן והוא עם
המזוינים מ חק וכש יעברו בני אדם חלושים
יעשו אלו להם סימן והם באים ם והם להם כמו
הרשת לצייד אז זה באמת שני צורות כמו שאתה
אמרת שתי צורות של איך תופסים את העני פעם
זה לעמוד בצד ותח לתפוס וללכת פעם שנייה
זה עם רשת ועניינים עד שתופסים אותו
מפילים אותו פנימה
כן פדקה ישוח ונפל בעצמו
חלקיים
דכה ישוח ונפל בעצו מו
חלקיים אז
א מה מה רגע אנחנו כבר דילגנו לפסוק י
פסוק ט יש עוד משהו שחייבים לראות תסתכלו
בעמוד 36 משהו יפה יפה
מאוד בסנהדרין דף מג עמוד א' יש הגהה זה
לא מופיע בגמרא זה הגהה בצד וכאן כתוב
והתניה בערב הפסח תלאו לישוע הנוצרי וקרוז
יוצא לפניו 40 יום ישוע הנוצרי יוצה
להסתכל על שכי שף והסית והדיח את ישראל כל
מי שיודע לו זכות יבוא וילמד עליו ולא
מצאו לו זכות ותלו בערב פסח אמר אולה ותס
בה ישוע הנוצרי פוכי זכותו הרי מסית הו
ורחמנא אמר שעל מסית לא מלמדים זכות לא
תחמול ולא תכסה
עליו עונה הגמרא אלא שי נישו ד קרוב
למלכות אווה ולכן היו חיייבים להתייחס
אליו בצורה כזאת למרות שזה לא ההלכה כיוון
שמסית לא דנים בזכותו עכשיו תראו הלאה תנו
רבנן חמישה תלמידים היו לו לישוע הנוצרים
ואילו הן מתיי נקאי נצר בוני
ותודה אתיו למתי אמר להוא מתי
יהרג מתי אומר להם המתי הזה אותי אתם
הולכים להרוג הכתיב מתי אבוא ויראה פני
אלוקים אמרו לו אן מתי יהרג דכתיב מתי
ימות ועבד
שמו הביאו את השני אתיו לנקי אמר להו נקאי
יהרג אכתי ונקי וצדיק אל תהרוג אמרו לו אן
נקא יהרג דכתיב
במסתרים יהרוג
נקא
אתיו לנצר אמר להו נצר יהרג הכתיב ונצר
משורשיו
יפרח יפרה אמרו לו אן נצר יהרג דכתיב ואתה
הו שלחת מכוך כנצר נטעו וכולי וכולי כל
החמישה האלה על פסוקים לכאן ולכאן זהו אז
זה סתם דבר יפה ואנחנו עוברים לפסוק
יי דכה ה שוח ונפל בעצמ חלקיים אמר ליבו
שכח אל הסתיר פניו בעל רעה לנצח אתם
זוכרים שבתחילת השיעור הבאנו
ש א הבאנו שמה שכתוב במזימות זו חשבו על
מי זה הולך זו
חשבו יפה הרשע שרודף את העני אז הוא חושב
אבל גם האני מתחיל לחשוב ככה אז איפה
האלוקים למה הוא לא מושיע אותי
אז זה מעניין מאוד פה הספורנו אומר את זה
תראו בעמוד 37 אומר הספורנו חלקיים זה חיל
של נחים ואניה הדעת שיפלו ויעבדו מחיי
עולם ומחיי שעה למה אמר בליבו אותם
החלקיים שכח
אל הסתיר פניו מצרות
ישראל אף על פי שעשה הפך זה במצרים אבל
באל רעה לנצח וזה כי גם שבחר בם אז אבל לא
בחר בם לנצח אבל אבל רק לאיזה זמן אז גם
הספורנו אומר את זה על הפסוקים האלה את
אותו רעיון של הבן איש חי
שם אה זה לא היה האריזל האריזל אמר
א שהוא חשב תשובה והוא חשב מחשבה רעה אז
הוא נכנס לגיהנום להוציא אותו משהו
אחר פסוק יג לא יב קומה השם אל נסה ידך אל
תשכח הנבים על מני עץ רשא אלוהים אמר
בליבו לא
תדרוש אז אומר אומר בספר הדרש והעיון אתה
יודע על מני עץ רשע אלוהים כי הוא אומר
בליבו מה אתה שואל אם זה כשר או לא מה אתה
מתפלסף תאכל ודי אמר בליבו בל תדרוש אל
תעשה כל כך הרבה חשבונות מה יהיה אחר כך
מה יצא מזה
סע סע קדימה על מה ני עץ רשע אלוהים כי
אמר בליבו בל תדרוש אומר לעצמו אל תדרוש
כך מסביר הדרש והעיון ואנחנו עוברים לפסוק
יד ראית עכשיו שימו לב רבותיי זה לדעתי
הפסוק שהכי מסובך להסביר אותו
בתהילים תקרא תסביר לי את הפסוק בבקשה
שאתה מסתכל עליי ככה תק תקרא את הפס פסוק
פסוק
ידת כ אתה אמר תי ך ליך כן עכשיו
תסביר איפה
הפסיק מה מה כתוב כאן בכלל ראית כי אתה
עמל וחס תבית לתת בידיך עליך יעזוב חייליך
יתום אתה היית
עוזר לא לא ברור בכלל מה עכשיו ספר לכם
סיפור
מעניין כשעשו פעם ראשונה את הביאור מילה
על מילה בתהילים אני חושב שסיפרו לי שעשה
את זה חסיד של ר בושר
פריינד אז הוא בא אליו להגיד לו שהוא עושה
את זה אז הוא אמר לו תן לי לראות מה כתבת
בפרק י פסוק
יד מה כתבת פה מאוד קשה להסביר אבל למה
ישה ככה מה שרשי מסביר זה ראית הרי מה מה
הוא אומר בפסוק יג הוא אומר על מה ניץ רשה
אלוהים אמר בליבו לא תדרוש אומר דוד המלך
זה לא נכון
ראית אתה כן
ראית כי אתה המל וחס תבית לתת
בידיך מה זאת אומרת כי אתה המלוחה תבית
הרי תמיד אתה ראית את כל מה שעשו בעולם
לתת בידיך כאן הוא כבר
מדבר לתת בידיך
הכוונה העני הרי נותן בידך את האמון הוא
מוח בך שאתה תציל אותו עליך יעזוב חילך מי
זה
חילך זה האנשים החלקיים האלה המסכנים עליך
יעזוב
חילך יתום אתה היית עוזר מה זה יתום זה עם
ישראל כך רשי מסביר
ב בפסוק יח לשפוט יתום ודך יתום רשי אומר
מה זה יתום לעשות משפטם של ישראל היתומים
ודקים יתום אתה היית עוזר זה עם ישראל אז
עוד פעם מה שה ש אומר אמר בליבו לא תדרוש
זה לא נכון למה ראית ראית ודאי שאתה ראית
רק אתה אתה שותק כי אתה למה אתה שותק כי
זה דרכך אתה עמל וחס תבית לתת
בידיך אתה נותן להם כוח להצליח לרשעים אבל
עליך יעזוב חילך החלקיים האלה שדיברנו
עליהם מקודם זה האנשים מסכנים הם הם
עוזבים עליך הם יודעים שאתה תעזור להם
יתום אתה היית עוזר יתום זה עם ישראל אתה
בוודאי הי תושיע
אותנו ופסוק הבא טו שבור זרוע רשע ורא
תדרוש רשעו בל
תמצא מה זה שבור זרוע רשע ורת אה רגע לפני
כן לא לא לא לפני כן בסדר שבור זוהר רשע
ברא תדרוש ראשון או בל תמצא מה
פירוש הדוש יפה אמרנו על זה בשבוע שעבר
נכון בהקדמה לפרק שמה כל זמן שיש רשעים
שמצליחים בעולם אז באים עם ישראל אומרים
תשמע למה לא להיות כמוהו אבל אם תשבור
זרוע רשע אז ורה תדרוש רשעו תחפש את
הרשעים בעם ישראל לא תמצא למה כי יראו שזה
לא כדאי להיות רשע יראו שאתה נותן שכר טוב
לשומרי מצוותיו אז לא יהיו רשעים זה ההסבר
של
רשי ובשבוע שעבר הבאנו שאותו הדבר רשי
אומר גם בפרק עג וגם בפרק
פ עכשיו יש כאן דבר יפה מאוד שאומר בעמוד
42 ספר החיים ספר החיים זה אח של המהרל
מפראג רב חיים והוא כותב יש בני אדם שלא
דעי להם שלא יכוננו את העניים לתת להם לחם
רק יבקיעו גם כן השערים שערי ה זול ושערי
הרחמים אשר מהמהם המתיר השם לחם על הארץ
ולכך עונש שלהם מרובה וגם דוד כינ אלם
שנאמר שבור זרוע
הרשע איפה עוד למדנו שהאיש הזה נקרא רשע
זה שמבקיע
שערים ביום כיפור לא רצת ששבת יצר פיירי
ודאי יפה מאוד גמרא במסכת יומא שהיה
מעוברת אחת שרצתה לאכול ביום כיפור ונלחם
אז יצא ממנה רבי יוחנן היייתה אחרת שלא
נלחש צא ממנה שבתי עצר פירי רשע אבל שואל
שואל על זה וכאן זה דבר מאוד יפה הוא שואל
הרב הרב רב חיים אח של המהרל יש לתמו כי
בשביל שרוצה למכור ביוקר יהה נקרא
רשע על מה אמונה מהנ אז על זה אתה כבר
קורה רשע למי שחסר לו באמונה נו
נו אומר האח של המהרל ולא מצינו שהזהירה
עליו התורה ועוד למה התפל די על כלילת רשע
זה ולא התפלל כן על שאר הרשעים לכך נראה
שלא נקרא רשע לא נקרא רשע בשביל שרוצה
למכור ביוקר אלא כשההוא כבר רשע בפני עצמו
ובשבילו יורד הקללה בתבואה
הארץ בגללו יורד כל
ה יורד הכוונה יש פחות שפע וממילא עולה
המחיר ואז הוא עוד מנצל את זה ושומר
להעלות את המחיר עוד יותר עליו מר שהוא
רשע זאת אומרת הוא כבר היה רשע קודם והוא
ו בגללו כמו שאמרנו מקודם אח הוא לאיש
משחית חבר הוא לאיש משחית
מי מי שלא מברך למה גוזל לאביו ו לאמו
ואוזל בי כנסת ישראל בגללו אין שפע
בעולם עכשיו עמוד
43 זה מה שדיברנו בשבוע שעבר ועמוד
44 שימו לב כאן כתוב שבור זרוע רשע ורע
תדרוש רשעו בל תמצא תסתכלו בפרק לז פסוק
יז שמה זה ההשלמה של זה כי זרועות רשעים
תשברנה וסומך צדיקים השם מתי יהיה סומך
צדיקים השם במה סומך צדיקים השם אם זרועות
רשעים תשב ענה אז ממילא לא יהיה רשעים
סומך צדיקים השם זה נפלא
מאוד בן איש חי אומר מה זה שבור זרוע רשע
ורע תדרוש רשעו בל תמצא אז הוא אומר זרוע
רשע זה הש' שיש בשם של הרשע רשע שבור זרוע
הרשע תשבור את הש' אם אתה שובר ש' לשניים
מה אתה
מקבל
נק קנ 150
נק ואז את הנק
הזה תצרף ם הרע מה תקבל
נקרא שבור זרוע רשע ורע תוסיף את זה לרע
והכל יחל מן
העולם עכשיו פסוק טז השם מלך עולם ועד
עבדו גוים מארצו השם מלך עולם ועד עבדו
גויים מארצו שימו לב רבותיי יש אדם שהוא
מלך אבל אומרים לו תשמע הם בגדו בך כל
האומה שלך אומר אה כן בגדו להרוג את כולם
עד הסוף א לא ישאר ילד אחד מה הוא תרחם או
טיפש למה כי איןן מלך בלי עם כי אין מלך
בלי ם מה אתה הורג את כולם אבל הקדוש ברוך
הוא לא ככה הוא לא צריך את העם לכן השם
מלך עולם ועד גם אם עבדו גויים מארצו וזה
הכוונה השם למבול ישב וישב השם מלך לעולם
במבול מה נשאר וישב השם מלך לעולם לא לא
קשור לבני אדם יפה
מאוד זהו את הפסוק האחרון יז לשפוט ידו
יתום ודך בא להוסיף עוד לרוץ אנוש מן הארץ
אז א את זה נשאיר לשבוע הבא סתם מה
פתאום אה לא דילגנו דילגנו על אה יז יז
תאוות ענבים שמעת ע השם תכין ליבם תקשיב
אוזניך צריך להגיד יכינו ליבם לא מה זה
תכין ליבם יכינו
ליבם הדש ברוך הוא מסייע
אותם אז יש בזה שני הסברים הסבר אחד מה
שאומר התפארת ציון והשם משמואל והם
אומרים
שהכוונה שאדם צריך להתפלל עם כל הכוונה
אדם מסוגל להתפלל עם כל הכוונה אבל אם השם
רוצה ונותן לך את האפשרות להתכוון כל
התפילה אם אתה תכין את ליבם אז ברור
שתקשיב
אוזניך כי רק בסיעתא דשמיא אדם יכול כל כך
לכוון אז אם אתה תכין ליבם ברור שתקשיב
אוזניך זה אפשרות אחת אפשרות שנייה זה מה
שאומר הבן איש
חי זה מה שלא לא לא לא בן איש חי לא בן
איש חי סליחה ילקות אליעזר בעמוד 47 אומר
הילקות אליעזר הקדוש ברוך הוא מצפה שהצדיק
מבקש ממנו משהו וכשהוא מבקש הוא ממלא את
רצונו אבל לפעמים הצדיק הוא כל כך צדיק
שכל מה שיש לו זה טוב לו ולא אכפת לו הוא
לא מבקש משהו אז הקדוש ברוך הוא גורם לו
שיצטרך לבקש תכין
ליבם ואז הוא יבקש ואז תקשיב
אוזניך מה זה תכין ליבם לא נותן לו ילדים
כי הוא מתאוה לתפילתם של צדיקים מתאוה אז
אז הוא לא נותן לו ילדים נו אז תתפלל כבר
זהו זה הכוונה תכין ליבם תקשיב אוזניך
דבר אחרון לשפוט ידו ודך בא להוסיף עוד
לרוץ אנוש מן
הארץ מה זה זה אומר רשי לשפוט יתום ודך
לעשות משפטם של ישראל היתומים ודקים בא לי
הוסיף עוד ישמעאל ועשו להרץ אנוש לחטט
ולשבר את הנושים וחולים ובזה סיימנו את
השיעור של התהילים