Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
ובכן אז א אנחנו מתחילים בסיעתא דשמיה את
השיעור של יום
הכיפורים דבר הראשון א רוצה יש דברים
שאיין לי תשובות עליהם למשל סלח לנו אבינו
כי חטאנו מכל לנו מלכנו כי אז מה אתה אומר
על פשע סליחה או
מחילה מחילה ומה אתה אומר על
חטא סליחה סלח לנו כי חתנו מכל לנו כי
פשנו
בסליחות מה אנחנו אומרים אל מלך יושב על
כיסא רחמים מתנהג בחסידות מוחל לעוונות
עמו מעביר ראשון ראשון מבה מ חילה ל חטאים
וסליחה
ל מה
קרה לא
יודע לא יודע מה ההבדל אבל אם אתה אומר על
חטאים אתה אומר סליחה ועל פשעים אתה אומר
מחילה אז כנראה שסליחה זה יותר חזק ממחילה
ואם אחר כך אנחנו אומרים הפוך כנר שאנחנו
מבקשים שכ אחד יהיה גם זה וגם זה אז פה
אומרים כהרים זה לא הגיוני למה פעם ככה
פעם ככה זה לא
הגיוני עד כאן שאלה שאין לי עליה תשובה
ממשיכים הלאה אני לא יודע אם אצל הספרדים
אומרים אצל האשכנזים כל יום בסליחות
אומרים מי שענה למשה בחורב הוא יענינו
אומרים אצלכם לא שאלה היא מה זה נקרא שהוא
ענה למשה בחורב מה משה ביקש
בחורב מה ה התפלל ח העגל על חטא העגל יפה
אתה אומר אפשרות אחת האם יש עוד
אפשרות תראו בעמוד
חמש בסליחות של המתיבתא הם מביאים ב הם
מביאים באות באות
ז לא באות באות ו' שזה הולך באמת כמו שאתם
אמרתם על אבון העגל 40 יום אבל בעמוד הבא
עמוד
שש מהסליחות שלי ישמיענו סלחתי של הרב לוי
מירושלים הוא אומר מה זה מי
שענה למשה בחורב זה ב מים מנס אה להוציא
מים מנ הסלה לשתות אז יש לנו שני פירושים
בזה
הלאה יש סליחה ששוב אצל האשכנזים אתם
יודעים כל יום זה סליחות
אחרות מה זה ב אז איפה זה היה
פעם הראשונה ורב הכוונ
כאילו מתקן על הר סיני לא זה לפי הפירוש
הראשון לפי הפירוש השני
במדבר יכול להות מקום
יבש רבותיי א אתם יודעים שאצל האשכנזים כל
יום זה סליחות אחרות כל יום כל יום את מה
שאתם אומרים 40 יום אם אפס רובע הכן אצלנו
אומרים פעם אחת ב
בנוסח פולין זה ביום רביעי של עשרת ימי
תשובה אמרנו את זה על כל פנים אחד
מהסליחות זה אמצי תראו בעמוד
שמונה זה סליחה שאומרים מלאכי רחמים משרתי
עליון חלון פניל במיטב היגיון אולי אחוס
המני ואביון אולי ירחם ואז אולי ירחם
ויראה בעון ימו ויחשב וישמע צגים לאמו
וודים בלחש סר למו ונהם טולים למצוא ריצין
אולי אחוס המני ואביון אולי ירחם ועכשיו
הוא
אומר אולי ירחם אומרי סלח נה אמצי שבחו
בכל עת ועונה איפה זה עת ועונה מתי זה העת
ועונה מה
הכנ תמיד מה זה
תמיד אז אני אני רוצה להגיד משהו על זה
תרא תבכו חזרה לעמוד שבע
בפרק בתהילים פרק לח פסוק טז הוא אומר
בידך עיתותי רשי מסביר עיתי העוברים עליי
על פיך הם הו בגזרות אז מה הוא
מתכוון יש לאדם כל מיני עיתים בחיים פעם
זה טוב פעם זה פחות טוב אבל הכל זה בעל
ממך עד כאן הקפה ראשונה הקפה שנייה פרק לד
פסוק ב אומר דוד
המלך ברכ את השם בכל עת תמיד תהילתו בפי
אה אז מה זה בכל עט לפי
זה בין לטובה בין לרעה תמיד תלותו בפי
עכשיו אתה מבין מה זה ומצא שבחו בכל עת
ועונה בין לטובה בין לרעה תמיד ומצ שבחו
יפה
מאוד עוד סליחה יש לנו סליחה ז הוא אומר
אולי ירחם לקתה בכפליים עותה הריות כמו
בפי שחליים לוקה ומשתלמת בעוון
שוליים לא שככה בכל זאת מכתב עוז חביון מה
זה לא שככה בכל זאת אומר הפירוש כאן
בצד ואף שהיא מוקה לא שככה מלקיים מכתב
עוז חביון מה זה כתב לוחות הברית הנקראת
חביון
עוזו אז אז השבח של בני ישראל לפי זה מה
הוא שעם כל הצרות וכל מה שעובר עלינו
בגלות אנחנו ממשיכים
לעסוק בדיוק כל זאת בע שחנוך יפה מאוד
תפתחו יש לכם תהילים תפתחו
קיט
קיט פסוק
נא פסוק
נא זדי
מצוני
אה זדי מצוני עד מאוד מתורתך לא נטיתי זה
מה שהוא אומר אז תפתחו בפסוק
סא חבלי רשעים
ודוני תורתך לא שכחתי פסוק סט תפלו עלי
שקר זיידים אני בכל לב אצור פיקודך פסוק
פג כי הייתי כנד בכית אור חוקיך לא שכחתי
פסוק
פז כמעט קלוני בארץ ואני לא עזבתי פיקודך
פסוק צדי ה לי כיבו רשעים לאבד עדותך את
בונן פסוק
קט נפשי בכפי תמיד תורתך לא שכחתי פסוק
קנז רבים רודפי וצרי
מדותיך לא נטיתי אז את הרעיון הזה דוד
מקפיד לחזור עלו די הרבה בפרק קיט נפלא
ביותר אנחנו עוברים לענייני מחילת
העוון
א ענייני מחילת
העוון אז קודם כל נחזור על ור שאמרנו בעבר
מהחידוש הערים הרי כתוב ברמבם עד שיעיד
עליו יודע תעלומות מתי התשובה מועילה אם
הוא עושה תשובה עד שיעיד עליו יודע
תעלומות שלא
ישוב לא ישוב לחטא הזה יותר השאלה היא אז
חבל על הזמן
כאילו
מה באותה שעה אנ וד ש אז מה שמתרסק
הספרים שבאותה שעה של נעילה שהוא עושה את
התשובה אם המצב הזה של נעילה עם הבגדי לבן
עם הצום עם הטלית על הראש ועם האווירה
הזאת של בית הכנסת אם זה היה ממשיך כל
השנה השם יודע שלא הייתי חוטא יותר זאת
אומרת כרגע במצב הזה זה באמת אמיתי
לצערינו הרב נגמר יום כיפור מתחילים שוב
לאכול אז ככה זה
נראה לאכול ועוד כמה דברים אבל אבל במצב
הזה באמת
זה זה התירוץ המקובל הרב החידושי הרים
אומר דבר יפה יפה יפה יש בגמרא שאם אדם
גזל מריש
ונאו בבירה מה זה מריש קורה והוא בנה את
זה בבית שלו עכשיו הוא חוזר בתשובה אז
הדין הוא שהוא צריך להרוס את הבית כדי
להחזיר את הקורה למה כי זה נקרא שינוי
החוזר לבריאתו יכול לחזור לקדמותו תוציא
את הקורה תן
לו מה הדין אם הוא הלך ועשה הקורה הזו
ליסטים חתך את זה לחתיכות הוא לא יכול
להחזיר את זה לקדמותו זה נקרא שינוי שאינו
חוזר לבריאתו במצב כזה הוא קנה את הגנב
קנה את זה והוא חייב רק
כסף אבל בשינוי הה חוזר לבריאתו לא קנה
תשבור את הבית תביא אחרי זה ראו החכמים
שאנשים אומרים אתה יודע מה אני לא חוזר
בתשובה מה אני משוגע להרוס את הבית שלי
משום תקנת השווים אמרו שגם שינוי החוזר
בריאתו נקרא שינוי והוא חייב רק כסף וזה
גם הגמרא בסוכה המפורסמת שהיא צעקה ש אתם
יושבים בסוכה גזולה והחכמים לא השגיחו רב
נחמן אמר פעית ידה למה פעית כיוון שזה
מריש ותקנת המרי חייבים רק כסף אמר חידוש
ההרים הרמבם אומר לנו את הדין דאורייתא
שינוי החוזר לבריאתו זה לא נקרא שינוי אז
אם לא יעיד עליו יודע תעלומות אז זאת
אומרת שזה שינוי ה חוזר לבריאתו אז זה לא
שינוי אבל תקנת החכמים היא שמשום תקנת
השווים גם שינוי החוזר לבריות זה נקרא
שינוי אז הרמבם מה שאמר אמר את הדין
דאורייתא זה ורט כן אבל זה לא הפשט אבל זה
ורט יפה מה שאמרנו מקודם זה הפשט בר
שאומרים שזה הכוונה יום כיפור זה נמצא
בעמוד 14 החידוש שרמ אומר איד עלי מות זה
לגבי מצוות עשא נו אז
מה לא כאילו שוא לא קיים
מצוות לא כאילו לא תע מי
אמר ככה הנוסח
לרמ לא זוכר עכשיו טוב
הלאה העניין הזה של חזרה בתשובה הוא מועיל
לנו מאוד מאוד גם זה מהחידוש הערים הוא
כותב בשבת תשובה של שנה שעברה אמרתי דבר
נכון מה מה סברה אמיתית הוא אומר יש סתירה
בפסוקים בספר ישעיהו פרק נ כתוב אי זה ספר
קריטו אמכם קוראים את זה באחת ההפטרות אי
זה ספר תביאי איפה אני גירשתי פעם את אמא
שלכם מצד שני בספר ירמיהו בפרק ג' אומר
הנביא ואתן את ספר
קריטה אז מה זה איזה ספר קריטו עמכם וייתן
את ספר
קריטה א אומר החידוש שהרים אבל הדין הוא
שאם אדם מגרש אישה והוא משלח והיא חוזרת
אין לה
שכל הוא מגרש אותה היא חוזרת אז מה הדין
לא תופס הגט נכון אומר החידוש ההרים
כשאנחנו עושים תשובה אז הם משלחו וחו זרס
אז אז נכון שנתתי גט אבל זה לא
תופס אבל זה הכל בזכות מה ש עושים
תשובה עכשיו רבותיי יש לי בשבילכם
א א בסורה
משמחת העסקה שהקדוש ברוך הוא מציע למחר
בערב בכל ה-24 שעות שאחר כך היא עסקה
כזאת כמה עבירות יש לך לא אתה בכללי אני
מתכוון
אה
מספיק טוב אני רואה את המצב לא מצב פשוט
אז יש לי
עסקה
אתם אני לא אתם אני אם חל ואתם תגידו לי
תודה בוגן את העסקה ללא כאילו כל אחד נותן
את החלק
שלו ם
תשובה אני אסלח אתם תגידו תודה
שנאמר שובה ישראל עד השם אלוקיך כי שלת
בעונך כחו אמכם דברים ושובו אל השם אימרו
לפניו כל תיסה עון ו טוב כל תיסה עוון וכח
טוב מה זה וכך טוב אתה תיסה עוון וכח טוב
מה טוב אומר רשי וכך טוב ואנחנו נגיד לך
תודה
רבה
פר אומר בעמוד 17 תראו את
הרשי דבר אחר וכך טוב וקבל הודייה מאיתנו
שנאמר טוב להודות להשם אז זה העסקה אתה
תסלח אנחנו נגיד
תודה
סליחה ובה זה חוץ מזה נגיד תוד בטח בטח
תשובה בלי תשובה זה לא עובד אז מה שנו
קדוש ברוך זה לא התודה ים לו את התשובה כן
חוץ מזה יש
לנו אתה נותן לו את התשובה הוא גם יגיד לך
תודה בסוף מה אתה נותן לו את התשובה אתה
נותן לו את התשובה המנהל בנק שלך מוכן
למחוק לך חוב של שקלים תגיד לו א אני
מפסיק לעשות חובות ב' זיבת הח ב אני מודה
שלוית ג' יותר אני לא אלווה שקל הוא לא
ימחק לך זה כ שתשובה זה משהו בפני עצמ זה
לא קשו לטוב בטח שזה ואנחנו נודה
לך זה לא נורמלי אני רוצה לספר לך משהו
אצל ההורים שלי אצלכם בבית שרים קרי בון
עולם בשבת כן אבל יש לזה כל מיני מנגינות
אצל ההורים שלי בבית היו שרים כל מיני
מנגינות היה מגינה אחת שזה כנראה מנגינה
חסידית חצי חצי ביידיש כזה זה היה הולך
ככה כה ריבונו עולם ועולמה ינטו מלכו מלך
מלכ ינטו מלכו מלך אית זיסר מלך אנתו מלכו
מלך מלך מלכיו מה זה תת זיסר מלך מה זה
אבא המלך
המתוק תגיד לי מתאים להגיד על הקדוש ברוך
הוא שהוא מלך מתוק על ילד אתה אומר מתוק
בא לי לאכול אותו מה שייך להגיד לקדוש
ברוך הוא מלך
מתוק הרב יזדי אתה מוזמן לענות שיר השירים
יפה חיקו עם
ממתקים כולו עם אחמדים זה דוידי וזהר מה
אומר שם רשי אז אני אגיד לך קצת את הרשי
אבל טיפה אני מרחיב אותו אם בא מישהו
באמצע קריאת התורה בשבת שהבית כנסת מלא
אתה גנב בן גנב אבא שלך סבא שלך כולם
גנבים אתה גם כן גנב ההוא מחליף צבעים
מוצאי שבת 12 בלילה מקבל טלפון הלו חשבתי
על זה עוד פעם אני מבקש
סליחה מה יגיד
לו אתה בא אתה לבקש סליחה בשושו תבוא לבית
כנסת שבת הבאה באותה שעה באותו מקום נבדוק
עם כל אלה שהיו שבת שעברה נמצאים אז תרכה
סליחה והקדוש ברוך הוא מה אומר נשאת בשבת
במכונית
בפרהסיה דבר ראשון אל תספר לאף אחד אשרי
נשוי
פשע ב תבוא לבית כנסת ביום
כיפור רק אני אשמע בשושו וקה
סליחה ואם היה בית מקדש ועמדו צפופים אז
כשהיו משתחווים היו משתחוים רווחים כי
כשמתחתנים ואף אחד לא צריך לשמוע מה שהשני
עשה אז הוא מלך מתוק או לא ז עד כלום אומר
אז אתה רק תגיד לי באוזן סליחה ואני
אסלח אה אבל אני הרי ציוויתי אותך לבקש
סליחה ואתה עשית מה שביקשתי אז אני אשלם
לך על זה גם שכר אה רגע והעבירה שעשית אני
שם אותה על המאזניים של הזכויות
שלך אומר רשי יש לך חך מתוק
מזה חיקו
ממתקים ומה הוא בסוף אומר א אנחנו גד לך
תודה למה
לאכן מה
רשי רשי בשיר
השירים את מה שאמרתי מקודם כך טוב זה רשי
בהושע מה שאמרתי עכשיו אני אני הוספתי על
רשי אבל הרעיון רשי אומר כ
זה בטח למה בא בן אדם ויורק ביום כיפור מה
אתה
מה מה אתה שואל אני לא רקתי אף פעם ביום
כיפור נו מה לעשות אתם ניצבים היום כולכם
הנסתרות להשם אלוקינו והנגלות לנו
לבנינו
הס אנחנו
[מוזיקה]
נצאים אבל יש כאלה שלא מאמינים ביום כיפור
ולא עושים מה שצריך יש בעיה נו זה לא פשוט
חוץ מזה עבירות שבין אדם לחברו מה
תעשה עכשיו הרעיון הזה גם מופיע בסליחות
כמה פעמים עמוד 18 זה סליחה שכתב רשי רשי
כתב סליחה סליחה חג אתם רואים מי
המחבר עמוד 18
המחבר זה שלמה ברבי יצחקי יש כמהות נכון
אז מה רשי כותב השם אלוקי הצקות נורא
בעליונים אמר תשובו בנים שרבנים בואו עדיי
בתודה
ורננים מה הוא
אומר תגידו
תודה זה וידוי או אז אתה יכול להגיד שתודה
זה וידוי ומה זה
רננים כאן אין לך בר תצטרך להודות שזה
הכוונה רננים זה תודה הלאה הסליחה הבאה
בעמוד 19 זה רבי שלמה אי בן גבירול והוא
אומר שחר קמתי להודות לך אלוקי תהילתי
וארנן לך בוקר ווד יעך חטאתי מה
רנן הסליחה הבאה זה עמוד
20 פניך עד מתי ממנו תסתיר צעקתנו שמע
סירנו תתיר קדוש ביתא כי אין בעדינו מעתיר
ראה
בדלות
ו שבכך בפ נח תיר ה למה שוא איך
[מוזיקה]
הפרה ואני מוסיף ואני מוסיף עוד דבר
אחד כולם שואלים איך מגיע לברכת ההודעה
איזה ברכה זה ההודעה מודים איך מגיע לשם
פתאום תחינה שלכתוב לחיים טובים
אחרי
שאמרנו חסר לך יפה להגיד רוך טוב לחים
טובים מה אתה נכס אתזה פה פה אומרים תודה
למה אתה מוסיף פה בקשה אבל לפי מה שאנחנו
מדברים עכשיו זה פשוט מה אומרים ועל כולם
יתברך ויתרומם שמך מלכנו תמיד לעולם ועד
וכל החיים יודו חסל אה רגע אבל באמצע עוד
משהו וכתוב לחיים טובים כל בני ורית וכל
החיים ידעוך סל
אנחנו נודה לך על זה אנחנו נודה לך אל
תדאג תלם לך
כן עד כאן רבותיי העניין הזה ואנחנו
עוברים לעניין הבא והוא אתה יכול להזכיר
לי את השם איפה אתה בצ אתה זוכר את השם
בעל פה שרה בתל שרה בת מלכה ו שרה בת מלכה
טוב השיעור לו נשמע צרה בת מלכה כבר אמרתי
את זה לפני השיעור אבל בצהריים הצלצל אלי
אבל עכשיו לא זכרתי טוב
עכשיו רבותיי אנחנו נעבור עכשיו
ביעף
על 15 סיבות שדוד המלך כותב בתהילים למה
שהשם ימחל את
העוון 15 סיבות אולי יש יותר זה מה שאני
מצאתי
נתחיל עמוד
22 פרק כג אומר גם כ א אומר דוד המלך שבטך
ומשענתך
הימה ינחמוני מה אומר רשי מה זה שבטך
ומשענתך איסורים שבאו עליי ומשען שאני
בטוח על חסדך שניהם ינחמו לי שיהיו לי
לסלוח
עוון אז מה הסיבה
למחול איסורים ו ביטחון
בהשם יש לנו פה שתי סיבות איסורים וביטחון
בהשם
אנחנו עוברים לפרק
מ סליחה פרק כן
פרקי פרק
כפס כה יד א אנחנו נדבר על זה אחר כך כרגע
נעבור לפרק מ עמוד 24 בחוברת פרק מ אומר
דוד המלך מור ואהלות אתם יודעים פרק מ
מדבר על לומדי התורה כל הפרק יפיפית מבני
אדם הוצק חן בשפתותיך אז הוא אומר מור
ואהלות קציעות כל בגדיך מנילי שן מני שמוך
מה זה קציעות כל בגדות השמה תסביר לנו רבי
יעקב אתה הרי רגיל יגיד תהילים מה זה הדבר
הזה מה הוא אומר פה אומר רשי
ומדרשו כל בגדות וסר חונך כל בגידות וסר
חונך מתכפרים ומריחים ריח רב על ידי מה
לימוד התורה הוא מדבר כל הפרק על לומדי
התורה אז זה מה שרבינו יונה אומר שכפר הכי
חזקה זה על ידי לימוד התורה שהרי עליה
נאמר על התורה הקדושה רפאות הי לשרך ולכל
בשרו מרפה אז זהו זה תורה זה עוד סיבה
למחילת האבו פרק
נ זבח לאלוהים תודה ושלם לעליון נדרך מה
זה זבח לאלוהים תודה אומר רשי
התוודה על מעשיך ושוב אליי זהו זבח שאני
חפץ בו אם כן מה התנאי למחילה וידוי והוא
חוזר על זה עד פעם אחר כך בפסוק בפסוק כג
בעמוד הבא עמוד 26 פסוק כג זובח תודה
יכבדנני ושם דרך אראנו ביש האלוהים אומר
רשי זובח תודה ה מביא לי זבח של תשובה
והודעה על עוונותיו
הוא יכבד לי ושם דרך השב אליי אני מלמד
ושם דרך לחוטים לשוב אליי אז אני ארנו
בישועתי בפרק
נא הוא אומר עכשיו למדנו את הפרק הזה אבל
נחזור על זה בגלל בשביל הסדרה הזאת הוא
אומר בפרק נא פסוק ה' הוא אומר כי פשאי
אני אדה וחטאתי נגדי תמיד אומר רשי מתוך
שאני מתחרט ודואג עליו דומה לי כאילו הוא
לפני תמיד אם כן מה התנאי
למחילה חרטה אז מה היה לנו עד עכשיו
איסורים ביטחון בהשם על זה שהוא יסלח
הלאה תורה ו וידוי חרטה חמש סיבות כבר
הלאה הפרק נא פסוק ו אמרנו כבר את זה גם
בשיעור הקודם אין ב חוללתי ובחטא יחמ
נעימי וכאן יש לנו שתי סיבות אומר רשי
סיבה ראשונה מה הכוונה אין בעוון
חוללתי לא לפני כן רגע פסוק ו' קודם לך
לבדך חטאתי והרה בעיניך עשיתי למען תצדק
בדברך תזכה בשפתך אומר רשי דבר אחר למען
תצדק בדברך אם תמחו לי תצדק בדיני לנוכח
כל הרשעים שאינם שווים שלא יכלו לומר
כאילו כאילו עשינו תשובה לא אילו עשינו
תשובה לא לא העלנו הרי מה יקרה אם לא תמח
לי מה יגידו טוב אז גמרנו אני חטאתי אבו
בוא נלך למי אל הים הוא
משה כן אז מה בגלל זה זה לא נכון הממ נכון
רבותיי אז אם כן מה הסיבה למחילת
העוון שעל ידי זה אנשים יחזרו בתשובה איפה
זה כתוב פעם שנייה
בתהילים בפרק קל
כי עמך
הסליחה למען תורא מה זה תורא
תיירה אם לא תסלח אז גמרנו אנשים יגידו
עבוד לי אבל אם אתה שסולח אז תירה אז
אנשים יגידו אפשר לחזור בתשובה לחזור
בתשובה
הלאה פרק נא פסוק ז יש לנו שתי סיבות הן
בעוון חוללתי ובחטא חמת נעימי אז רשי
מסביר ש שני הסברים הסבר אחד מה זה שכיוון
שהעצם לידת האדם היא על ידי מעשה שהרבה
עוונות תלויים בו זה הסיבה שאני חטאתי עוד
דבר ממי מי ברא
אותי או זה ההסבר השני מי ברא אותי אתה לא
אבא ואמא כמה עבירות יש להם אז מה אתה
מתפלא אם הכנסת אם הכנס חיידקים כבר בפס
ייצור אז אז מה הפלא אחר כך שיש
בעיות אז כבר יש לנו אני חושב כבר שבע
סיבות לפחות אם לא יותר שמנ
אולי מה לא נכון ה אה אבא של דוד בסדר הוא
לא כתב את זה רק על עצמו דוד המלך הגמרא
דנה אם הוא כתב את זה על עצמו או על עם
ישראל והגמרא אומרת כנגד עצמו המרנו כנגד
עם ישראל המרנו שלמ הוסיף את האלשיך שמה
אה כן יפה סח רבותיי עמוד
28 פררק סח פסוק א יד גם פה הוא הולך על
הסיבה של תורה אם תשכבון בין שפתיים כנפי
יונה נכפה בכסף וברות ירקרק חרוץ אומר רשי
אני אסביר בעל פה את מה שהוא אומר מדובר
פה על על
ה על ה על האנשים שסבלו בגיהנום
אבל תראו בפסוק טו בפרס שדאי מלכי
בא בתורה תשלג בצלמון יהיה לך נקי לגמרי
תשלג בצלמון צלמון זה הגיהנום
דכ אדמון בצל
צלמון אבל צלמון זה הגיהנום אבל כאן תשלג
בצלמון לא יהיה לך גיהנום למה בא על ידי
התורה שהקדוש ברוך הוא נתן לנו ואם אתה
לומד אותה זה כפרת
עוונות פרק
עח פסוק לח והוא חום יכפר עוון ולא ישחית
יכפר עוון ולא ישחית וירב להשיב הפה ולא
יאיר כל חמתו למה ויזכור כיוס רים הרוח
הולך ולא ישוב אז עוד סיבה
למחילה פרק
ט ט טם עכשיו זה כם קשור לפרק כה פרק עט
הוא אומר אל תזכור לנו עוונות ראשונים מהר
יקדמונו רחמיך כי דלונו מאוד מה הסיבה לא
לזכור לנו עוונות ראשונים
אומר הלאה פסוק ט עזרנו אלוהי אישנו על
דבר כבוד שמך ואצלינו לכפר לחותנו למען
שמך מורי ורבותיי המשו המפורסם שדיברנו
עליו כבר כמה פעמים בפט שבס פט אומר אומרת
הגמרא שלעתיד לבוא הקדוש ברוך הוא אומר
לאברהם אבינו בניך חתולה אז הוא אומר ימחו
על קדושת שמך יעקב אומר ימחו על קדושת שמך
שואל המשו איך זה יכול להיות שהם יגידו
דבר כזה זה אבותינו לא אכפת להם מאיתנו אמ
לא לא את עם ישראל תמחה את העוונות תמחה
על קדושת שמך שנאמר ואז עזרנו אלוקי אישנו
על דבר כבוד שמך ואצלינו וכפר על חותנו
למען
שמך
זה זה גם מסביר לנו את מה שאומרים בסליחות
אתנו על שמך השם מה זה אתנו באת באמת אתה
בא לסליחות למען שמו כן תודה רבה לך
מה זה אתנו על שמך השם אתה בא לסליחות
בשביל כבוד
שמיים אתה בא לסליחות כי אתה רואד
מפחד התשובה היא אתנו זה בנו איך אתה בא
לסליחות תגיד שנה שעברה היית פה עמדת
באותו מקום הבטחת אלף הבטחות לא עשית כלום
מה אתה בא עוד פעם אתה לא מתבייש אומר
תאמין לי ריבונו של עולם אני מתבייש ולמה
באתי על דבר כבוד שמך אתנו על שמך השם עשה
למען שמך איך קוראים
לו מה
שמו אה אתנו על שמך השם עשה למען שמך
בעבור כבוד שמך כי אל רחום וחנון שמך
וכיוון שאתה חנון ורחום לכ אני באתי אם לא
לא הייתי מעיז לבוא ומה עוד יותר מזה ככל
שיש לי יותר עוונות ואף על פי כן אתה תסלח
אתה תהיה יותר חנון ורחום לכן
למען שמך השם וסלחת ל עווני כי רב הוא
וכמה שיש יותר עוונות ואף על פי כן אתה
תסלח אז אתה עוד יותר השם שלך
גדל עכשיו אם
כן נלמד את הדבר הזה גם במלבי כתוב
בסליחות של האשכנזים מביאים את הפסוק הזה
כל יום זה פסוק בספר דניאל אנוכי אנוכי
ומוכה פשך למעני
וחותך לא אזכור מה זאת אומרת אנוכי אנוכי
הוא מוכה פשעיך למען ני מה זה
למני אומר המלבים זה פשע מדברים על פשע מה
זה פשע מרד לא
מזיד יש חוגג יש מזיד מה זה מזיד אדם היה
בשוודיה רעב לא מצא חנות קשרה איפה יש
בשוד חנות קשרה אז הוא נכנס לחנות רב אכל
הוא עשה את זה במיז אבל הייתי
רעב הייתי רעב אבל אם בא בן אדם בתל
אביב בבני ברק מה חסר לך כשר פה מה אתה
אוכל תרף זה
מרד זה מרד זה פשע זה נקרא אז אומר המלבים
על פשע מישהו יכול למחול אתה מרד את הבי
אתה בא לבקש סליחה
אה אומר המלבים אבל אנוכי אנוכי ומוכה
פשעיך למעני שיראו כמה רחמן שגם עלל זה
אני מוכן לסלוח זה נקרא למה אני על דבר
כבוד שמך ברור
הלאה בתפילת ראש
השנה בתפילת ראש השנה אנחנו אומרים
אה כמובן זה רק אצל האשכנזים אומרים את
הפיוט הזה אם לא
למענו
יעש ויסיר ממנו חרון אף וכעס מה זה למענו
יס
למענינו מה אין לנו צורה לבקש את זה אפילו
אבל למענו יס ויסיר ממנו חרון
הכעס איפה רואים את
ה סליחה כשרואים את הדבר הזה שהקדוש ברוך
הוא מוכן למחול על על דברים שלפי החוק אי
אין מחילה על זה אז מה אתה רואה
שהוא מלך למה מלך אין מי יאמר לו מה תעשה
ומה
תפעל מלך אין מי ומר לו מה תעשה ומה תפעל
אז כאן רואים את המלכות שלו לכן אנחנו
אומרים קדוש אתה אתה קדוש זאת אומרת מובדל
אין כמוך ואיין אלוה מבל אדך כ
כתוב ויקבע השם צבקות במשפט והאל הקדוש
נקדש בצדקה כשאתה עושה איתנו את הצדקות אז
רואים
שאתה מלך ואין כמוך אם לא תעשה איתנו
צדקות גם שופט יודע לשפוט אבל אתה שאתה
עושה איתנו את הצדקות ולא לפי החוק ולא
לפי השכל אז רואים שאתה קדוש אתה מובדל
אין לו מבל אדך על הדרך הזאת חמול על
מעשיך כתוב הולך על קדוש נור שמך לא הולך
איך אנח
ואים
מה הכתוב הולך על קדוש א ונור שמך
מי אמר לך איך רואים מכאן אתן בגלל שאם
היה עוד אלוה אז אתה לא יכול לעשות מה
שאתה רוצה אז אתה שופט אבל אם אתה עושה מה
שאתה רוצה אתה מצדיק אותנו למרות הכל סימן
שאין מי אומר לך מה תעשה ו מה תפעל אותו
הדבר חמול על מעשיך ותשמח במעשיך ויאמרו
לך חוסך בצדק המוסך כשיראו שאתה מצדיק
אותנו תוקדש אדון אז יראו שאתה קדוש אתה
מובדל למה אחרת לא ידע
זה ה הקדושה שמך אותו דבר קדוש וין אלו זה
אותו דבר קדוש זה מובדל וין אלו מבל אדך
זה אותו
דבר בסדר רבותיי נמשיך הלאה עוד
סיבות אנחנו עוברים עכשיו
לעמוד לעמוד 40 בחוברת עמוד 40 פרק פה
נשאת עוון עמך כיסית כל חטאתם סל למה למה
זה מגיע
לנו אז נמצא שלוש מקומות אחרים שדוד מדבר
על כיסוי
אחד בעמוד הבא עמוד 42 פרק לב פסוק ב אשרי
אדם לא יחשוב השם לו עוון ואין ברוחו רמיה
סליחה
סליחה אשרי נסוי פשע פסוק מילה אחת
קודם ארי נשוי פשע כסוי חטאה אשרי אדם לא
יחשוב השם לו עוון ואין מחור רמיה פסוק ה
חטאתי אודיעך עווני לא
כיסיתי אה אז למה מגיע לי שאתה תכסה על
הפשעים שלי כי אני את אבוני לא כיסיתי
וידוי הלא פרק
מ הוא אומר בישרתי צדק בקהל רב הנה שפתיי
לא הכלה השם אתה ידעת צדקת לא כיסיתי בתוך
ליבי אמונתך ותשועת אמרתי אז אם ככה מה
הסיבה שהשם יכסה על פשעינו שאנחנו נשבח
אותו ונודה
לו העמוד הבא פרק
קמג
קמג פסוק
א
פסוק ט הצילני מאויבי השם אילך חסיתי
כלומר הביטחון
שלי בך וזה מתאים למה שלמדנו גם קודם גם
עניין של וידוי גם עניין של הודעה גם
עניין של
ביטחון פרק
צדי עוד סיבה למחילת החטא פרק צדי
למנות ימינו כן הודע ונביא לבב חוכמה על
איזה נביא מדברים
פה על איזה נביא מדברים פה הרב
אלי התשובה היא זה לא נביא אלא באים לקדוש
ברוך הוא תראה אתה בא אלינו בדרישות בראת
את העולם נתת לכל אחד אלף שנה אלה שמתו
צעירים מתו בגיל
850 אנחנו נתת לנו 70 80 שנה אתה מצפה
שנביא לך משהו עם זה
ימי שנותינו כן הודה ואז נביא לבב חוכמה
נביא לך את הלב חכם אבל ב-70 שנה אתה מצפה
שנעשה עם זה משהו תן לנו זמן להתארגן נכון
תן לנו זמן להתארגן
ונביא נביא לך לב חכם אבל ככה איך אפשר אז
זה עוד סיבה
למחילה פרק
צד אשרי הגבר אשר תיסרנו יו מתורתך למדנו
להשקיט ללא ממיר אז מה זה איסורים פרק
קג אומר כרחם אבל בנ ריחם השם אל יראו כי
הוא ידע יצרנו זכור כי עפר אנחנו אז מה
הסיבה שהוא ימחל שהוא יודע שאנחנו עשויים
מעפר נו תזכירו לי ומה הבעייה עם
עפר אז הוא יודע שהוא עשה בוץ אז מה מה
התענה דבר אחרון פרק קיט פסוק
פסוק סז תרם אענה אני שוגג ואתה אמרתך
שמרתי אומר דוד המלך כשעשיתי את העבירה לא
ידעתי שזה אסור ועכשיו שאני יודע אני כבר
לא עושה את זה אז תמחה לי עד כאן מה שכתוב
בתהילים סיבות למחילה ועכשיו תשימו לב מה
שעשה הפיט בעמוד 49 הפייט הזה קוראים לו
הרב יצחק
כהן והוא אומר ככה אדון בפקד אנוש לבקרים
במיצוי הדין אל תמתח למה גוף נשמים טריום
דוחו ולא יאכלו קום היוכל גבר לזכות במשפט
אם יש בידו מעס להצטדק הרי בוא נתחיל זרו
חומו מאיפה הוא בכלל נולד מליחה סרוחה אז
מה זה מה שדוד המלך אמר את הטענה
הזאת בטח שהוא אמר הן בעוון חוללתי חטי
חמת נעימי הלאה חבוי עורבו בקרבו מעת
יוולדו הרי היצר הרע נולד איתנו ביחד
הלאה תמן בחובו היצר הרע כרשת לרגליו יסית
הו בכל יום לשחט להפילו וכוח וגבורה בגוף
עין לעמוד לפניו להתייצב מיום עכשיו ממשיך
הלאה מיום עומדו על דעתו נפש ישים בך פה
להבי לחמו כאן זה כבר סיבה שלא כתוב
בתהילים מה אומר מה אתה רוצה בן אדם הוא
אסור כל הזמן חפש אלכם שבע כל ימיו כעס ו
מחובות מה זה איסורים תשובו לאפרו לא
ישקוט פני אדון בעצבון
רוח מה זה עצבון רוח איסורים צוה בשברון
לב זה כבר החרטה שברון
לב קרוב אתה לרחוקים רוצה בתשובת
רשעים שדי ימצא לדור שך תאמר לבקשך יוסרו
סלחתי קורא בשמך צדק במשפט עם מיחד זה כבר
ההמשך שהוא כבר מבקש ובסוף הוא אומר גם את
העניין של הביטחון הקטע האחרון הוא בך
תלינו ביטחוננו רחמיך מהר יקדמונו חזק
ואמיד שמך לא שכחנו אנ לנצח אל
תשכחנו יבה הניה מהיב השניה
כ כה יא לא דילגנו הסברנו את זה
ב לא לא הסברנו את זה
במרשה שהוא על מה הוא מדבר על המילים האלה
בדיוק נכון או לא מה כתוב בכה על איזה
פסוק אתה מדבר מה כי למן ש יפה נו אז זה
מה שמר שו מדבר
עכשיו נעבור קצת לענייני
התפילה שאלה כללית אתה מבקש קדשינו
במצוותיך מה זה
קדשינו תבדיל אותנו למה הוא לא הבדיל אותך
עדיין אני שמעתי אותך אומר הבוקר אשר
קדשנו במצוותיו הוא כבר הבדיל אותך אנחנו
צ להבדיל את עצמנו אז כאן צריכים להגיד
שזה לא לא כאילו אם זה קדשינו תבדיל אותנו
כבר הבדלתי אותכם נתתי לכם תורה מה אתם
רוצים אשר קידשנו במצוותיו אז מה אתה מבקש
קדשינו אז צריך לומר שקדש הכוונה או שנזכה
לעשות את המצוות או שנזכה לעשות את המצוות
כמו שצריך לעשות אותם ש שזה או שההשפעה
עלינו תהיה כזאת אבל לא הקדשנו הרגיל של
תבדיל אותנו אתה
מובדל זה התרוממות כזאת מהמצב ש שאתה נ
להגיע יותר גבוה יפה יפה עמוד 65 שאלה לא
יודע עליה תשובה ובכן תן פחדך השם אלוקינו
על כל אז זאת אומרת אתה מבקש פחד יהיה על
המעשים ואז מה אתה אומר וייראו כל המעשים
כלומר פחד גורם שיראו אחרי זה אתה אומר
ואמתך על כל מה שבראת ואז מה אתה אומר
וישתחוו לפניך כל הברואים זא אומרת פחד
יגרום
ראה ואימה יגרום שהשתחווה בין אחד לשני לא
יודע זהלא
ממך
ל וכל מה שבראת זה הגויים 100 אז פחד שזה
פחות זה על כל מעשה חזל
ישא אתה אומר אתה אומר שמעשיה זה עם ישראל
ובראת זה כל האומות מי אומר ככה כ זה הפש
למה
מים בסדר טוב
מאוד עכשיו באבינו מלכינו אני לא יודע אצל
הספרדים אצל האשכנזים אומרים אבינו מלכינו
קבל ברחמים וברצון לתפילתנו וממשיכים הבא
בתור אבינו מלכינו פתח שערי שמיים
לתפילתנו הרי לפני שנייה אמרת את זה קבל
ברחמים ו רצון תפילתינו אז מה אתה אומר
פתח שהרי שמיים
לתפילתנו אתה לא מכיר את לא שני אין
אין אבל את השר את זה פסח שרי שומים א זה
ה את השר נכון זהו אז למה אתה שר זה
השאלה אז באמת למה אמר לי השבוע הרב יעקב
ברונפמן אחד הסליחות היה תראו בעמוד
66 שערי שמיים בלולי אש
ומים
390 כמניין שמיים כמה שערים יש
אמרת 390
שערים ועל אנחנו אומרים יפתחו לכינון יפת
פעמיים ותעל תפילתם לאל השמיים ואז הוא
מתחיל להסביר שערי רקיע בו מאורות תקיה
שערי זבול שבו מזבח סבול שערי ויילון נכנס
ויוצא גילון שערי שחקים שבורי חיים שוחקים
הוא אומר לך את כל השערים אז אם יש 390
שערים אז מה ביקשנו
מקודם אבינו מלכנו קבל ברחמים וברצון
לתפילתנו קבל אבל עכשיו מבקשים פתח שערי
שמיים את כל ה-90 שערים תפתח לא רק תקבל
תפתח את כל ה 390 שערים לכן זה שתי בקשות
נפרדות ככ אמר לי הרב ברונפמן וזה יפה
מאוד ואנחנו עוברים לפיוט שאומרים אצל
האשכנזים גם בראש השנה בשני הימים גם ביום
הכיפורים אומרים את
זה ובכן לך הכל יכתירו לאל עורך דין לבוחן
לבבות ביום דין לגולי עמוקות בדין זה לפי
א' ב כל השבחים של הקדוש ברוך הוא השאלה
היא א הרב אנטבי אתה יכול לעזור לי בבקשה
כשאתה אומר לאל עורך דין אז איך אתה קורא
לקדוש ברוך הוא עורך דין השנה השנה רעדתי
מזה כאילו השנה
זה אה אתה אתה אשכנזי לא אתה לא אשכנזי
אתה מל עם
אשכנזים לאל עורך דין אז איך קוראים לקדוש
ברוך הוא עורך דין לבוחן לבבות איך קוראים
לו למה בוחן
לבבות לגולי עמוקות איך קוראים לו גולי
עמוקות לדובר מיישרים איך קוראים לו יופי
תעברו
לט אז איך קוראים לו טר
היה צריך להיות
מטהר אותו הדבר רש לרחם עמו כי זה לא
הסתדר עם אב אז זה הבעייה אבל אבל זה יוצא
משונה כי במקום לקרוא לו מרחם אתה קורא לו
רחם זה הכוונה מה זה הכוונה ברור שזה
הכוונה אבל ה אב מתאר חוסיו היה יוצא
מצויין למה זה מ אתה צריך
ט לא פה האות השנייה
לא לא היה יוצא טוב אז אני אומר אבל
המשמעות היא משונה כאילו כאילו אתה קורא
לקדוש ברוך הוא תר חוסוב לא מטר אלא תר
חוסוב או רחם אמ לא זה מתחיל הרי לך הכל
יכתירו ן יכתירו לבוחן לבבות חירו לגולי
עמוקות אז פה יוצא יכתירו לטהר חוס זה מה
שאמרתי יש אותו דבר דונה מאוד אומים את זה
לא בראש ש ביום כיפור כל תפילה זה בוחן
לבבות מאל כמוך אה נכון ב עמוקות מאל
כמוך ממש דומה מאוד
מאוד שתגיד מיל כמוך תהר חוס ה בלי הלמד
אבל בהתחלה בלי מה שהיה כה בכלל ורך דין
הרי זה או אמת
וצדקה מה קשור ריכ זה לא עורך דין שלמ
שורך דין מלמד אותך איזה קומבינות לצאת בת
קדוש ברוך הוא ילמד אותך איזה קומבינות
לצאת בטוב די זה גמה שפ אומר זה גם מה
שפלט אומר זה לא נשמע או באמת או בצדקה או
ברחמים מה קשור סידור של דיןו הקדוש ברוך
הוא אין
ו אתה שמעת פעם על זה שיצאנו ממצרים אחרי
210 שנים במקום 400 ומה היה
החשבון רחמים זה לאי מה היה החשבון אבל אמ
של אם לדת יצחק וגם כן קושי השאיבות
וריבוי האוכלוסין ואני אומר לך שאם רואה
חשבון היה עושה את החשבון הזה היה מקבל
מכתב פיטורים תוך שבוע מה זה איזה מין
חשבון זה זה נקרא עורך דין עם קומבי כן עם
קומבינות
זה
בר מה מה כל הפ הוך לפי אב כן כן א זה
הסיבה זה יוצא משונה
שזה טוב עכשיו גם בתפילות של ראש הנה ויום
הכיפורים אנחנו אומרים וקרב פזורנו מבין
הגויים וגם בסוכות ונפוצותינו כנס מירכתי
הארץ מה מה ההבדל בין פזורינו לנפוצות מה
ההבדל בין בין הגויים לירכתי ארץ וקרב
פזורינו מבין הגויים ונפוצותינו כנס
מירכתי ארץ מה מה מה סתם זה נשמר חזרה מה
אוליר השת אנחנו לא יודעים איה למה הם
נפוצות מהיותר נפוצות ורמה ש אז בסידור
הגרא בסידור הגרא הוא אומר כאן פירוש
כזה עמוד
72 אומר תראה על ידי זה שהתפזר בין האומות
כל אחד מאיתנו קיבל מנהגים שונים אתה מבין
אתה יכול אפילו באותה עדה יכול להיות לך
כמה ומנהגים שונים ולא רק זה אלא גם איך
זה
נקרא השקפות ש לא השקפות אני מתכוון
התנהגות איך קוראים לזה מנטליות שונה בא
זה מתוניסיה זה הגיע מפולניה זה הגיע
מגרמניה כאילו מסתכלים אחד על השני כמו
איזה גורילות מאיפה אתה באת בכלל מה מה זה
הדבר הזה איזה התנהגות זאת בעצם הוא מתנהג
מאיפה זה הגיע באמת זה השפעה של הגויים
שהיו בסביבתם
גם המנגינות אתה שומע את המנגינות של
הספרדים זה מושפע מהשירה של הערבים אתה
שומע את המגינות של האשכנזים זה מושפע
מהשירה שהיה שמה זה ברור לגמרי שההשפעה
היא נוראה אם ככה אז אומר וקבץ וקרב
פזורינו זה שאנחנו מפוזרים קרב
פזורינו מאיפה זה הגיע הפיזור הזה מבין
הגויים ונפוצותינו כאן הוא מדבר על זה
שיהודים נמצא בכל העולם זה הוא אומר כנס
מירכתי הארץ זה הקירוב הרוחני וזה הקירוב
הפיזי עכשיו יש תפילה שאצל האשכנזים היא
מאוד מאוד מרכזית אצל הספרדים יש אומרים
אותה ויש לא אומרים אותה הוא נתני תוקף
קדושת היום הוא נתני תוקף קדושת לא אומרים
אצלכם חלק אומרים חלק לא לא משנה אצל
אשכנזים זה כאילו מרכז ה מה
מה לא לא אומרים אנו אומרים לא משנה לא כי
בפיוטי הקדושה זה הפיוט היחידי שאנחנו
היום אומרים כולם אומרים קדושה אנחנו לא
אומרים
נכון מה אתה שואל יש ספרדים אני לא יודע
מבי
ש לדרמה בטח יש להם פיוטים חלקם אזה קטע
אחד יש להם איזה משהו ש
לא
יודע הרבה מהספרדים אומרים בסידורים זה
מודפס בין בין השחרית למוסף על כל פנים
הוא אומר ככה הוא נתנה תוקף קדושת היום כי
הוא נורא והיום ובות נעשה מלכותך ואז הוא
אומר אדם יסודו מעפר וסופו
לעפר בנפשו יביא לחמו
משול תקשיב עכשיו כמה משלים הוא נותן לבן
אדם משול כחרס הנשבר
י כחציר יבש כציץ נובל כענן קלה כרוח
נושבת כאבק פורח וכחלום יעוף עכשיו תגיד
לי מאיפה הבאת את כל המשלים
האלה אז
חיפשתי חיפשתי רבותיי ומצאתי חוץ
מאחד כחציר יבש זה תהילים צדי פסוק ה וגם
בתהילים קג פסוק
טז א כתוב בתהילים כחצי החלוף יציץ וחלף
כן
ואנוש כחציר ימיו כציץ השדה כן יציץ עכשיו
כציץ נובל אז כחציר יבש וכציץ נובל אמרנו
כצל עובר זה בפרק
קמד ימו כצל עובר ימיו כצל עובר יפה הלאה
זה כענן קלה זה באי אויב אז בחוברת יש לכם
את האיוב הזה בעמוד 74
אומר לך כחלום יעוף אתם רואים פרק כ פסוק
ח כחלום יעוף ולא ימצאו
הוא מה הבאב
תור רגע אני כאן זה זה חלום יעוף אנחנו
דיברנו על ענן כלה ענן כלה זה איוב פרק ז
זה העמוד הבא בטעות זה נכנס קודם ענן כלה
הוא אומר בפרק
פסוק ט כלה ענן
ויילך מה עוד הוא אומר כרוח נושבת זה
תהילים קג פסוק טז כי רוח עברה בו
ואיננו חבק פורח זה ישעיה פרק ה פסוק כד
זה בעמוד הבא בעמוד
76 לכן ככול קש לשון אש וחשש להבה ירפה
שורשם כמה כ יהיה ופחם כאבק ייעלה כאבק
יעלה כאבק פורח וכחלום יעוף זה כבר ראינו
באיוב פרק כ פסוק ח מה נשאר חרס הנשבר זה
לא מצאתי הילה מוזמן למצוא את המקום איפה
האדם נמשל לחרס הנשבר בגמרא מה
בג
בגמרא
אולי בנוי כמו חרס פ זה נכון אני לא שאלתי
שאלתי איפה זה כתוב
הוא אומר משול מי משל אותו הנביאים אזני
שואל איפה זה
כתוב
א כידוע
שהאדם ייסודו מעפר וסופו לעפר ואם ככה אם
יסודו מעפר וסופו לעפר אז למה יש ש להצטער
אם היית אומר התחיל מזהב נגמר עפר יש על
מה להצטער התחיל עפר נגמר עפר אז לא
הפסדנו כלום
אומר על זה אומרים על זה כמה מהאחרונים
אבל הוא ה קיבל הרי נשמה יכל להפוך את
העפר לזהב על זה מתאבלים יסודו מעפר סופו
לעפר אבל ה הרי היה לו גם נשמה יכל להפוך
את זה
לזהב
ה ה הפח נשבר זה לא הולך על בן אדם הפח
נשבר ואנחנו נמלטנו אתהה מתכוון כן זה
הולך על הגויים שהם הם שמ לנו פח והפח
נשבר ואנחנו נמל זה הנמלט הפח זה הם
כן טוב אנחנו נעבור עכשיו
לשאלה חדשה אולי אתם יודעים באיזה יום
באיזה שעה הייתה עקידת יצחק
ראש השנה בראש השנה אתה אומר
והמקור לפי
אם אז תראו בעמוד 85 זה תפילה שמודפס
במחזורים זה תפילה חידו חידו כתב אותה
מודפס במחזורים לפני תפילת מנחה של יום
כיפור ושמה כתוב הזכו לנו השם אלוקינו
אהבת הקדמונים את הברית ת החס ששבת על
אברהם אבינו ר מוריה ואת העקדה שעקד את י
על גבי המזבח ביום הזה לעת
כזאת אז החדו סובר שעקד יצחק היה ביום
הכיפורים אחרי הצהריים
ליום ביום הזה לעת
כזאת מחלוקת גדולה בלאגן לא פשוט אבל זה
מה שאחיו אומר וזה כתוב במחזור של יום
הכיפורים ואנחנו נסיים פה בעוד דבר אחד
מוצאי יום הכיפורים לא פחות ולא יותר גמרת
תקיעת שופר טו והוא רחום יכפר עוון מה קרה
לך איזה
עוון עכשיו עכשיו
זה המהירות שכ תפ אז אתה אומר
המהירות האמת שזה לא שאלה בכלל כי אתה
שואל איזה עוון גאווה כעס מה חסר דברים
שאפשר בלי לאכול אפשר לעשות אבל חידוש
העררים אומר דבר כל כך
נפלא אומר החידוש הערים אתה יודע איזה
עוון שאנחנו לא באמת מאמינים שזה
עוזר כמה אתה באמת מאמין שהשם זה באמת קשה
להאמין זה מידי פנטסטי כאילו אני עצום 25
שעות ורק אם אני
בריא ואז אני אבוא אני אגיד סליחה וזה
מספיק וכאילו הוא באמת צולח
זה לא פנטסטי
מדי אומר החידוש
הערים על העוון הזה שאנחנו לא באמת
מאמינים עד הסוף על זה מיד במוצאי יום
כיפור אומרים סלח לנו אבינו כי חתנו וכל
לנו מלכנו כי
פשנו באמת הוא
שולח באמת הוא מוכל באמת הוא טוב מתוק טטה
זיסר
מלך שיהיה לכולם גמר חתימה טובה ביום
שלישי הבא בעזרת השם בערב 9:30 יש שיעור
בעזרת השם יתברך