Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
אמר אני הולך ליתום הזה כל יום שישי מביא
לו קצת עוגות וזה תודה
רבה מביא לו קצת עוגות
ואז ואז אני הולך אומר יום שישי אחד חוץ
מכבודכם
אני מגיע לשמה עם כאב בטן צריך דחוף את
החדר בלי
המזוזה ונכנס רץ לשמה אי אפשר להיכנס
מגעיל
אז אומר אמרתי לו תביא מהר אקונומיקה תביא
סמרטוט תביא זה התחלתי לעבוד עכשיו אני
עובד והוא מתחיל לבכות אז אני מסתכל עליו
אני אומר לו תגיד מה אתה בוכה אני צריך
לבכות אומר לו היתום הזה אני בוכה כי אתה
עושה את זה פעם בחצי שנה רב רפול היה עושה
את זה כל
שבוע למה מה אין אין חומש דבר
עוד לא
החליפו סורת
לם אם אתה כבר מדבר על רב רפואה לוין אני
אגיד לך עוד סיפור רב רפואה לוין היה להם
קמע במשפחה שעברה דורות קמע שכתב רב חיים
לוזינג כתב קמ ללידה קלה עכשיו זה היה
אצלו אצל רפול אברכים היו מגיעים לוקחים
את זה מחזירים אחרי יומיים סגולה ללידה
כלת עולים את זה על הצו וזה עוזר
ללידה
בקיצר יום אחד אברך אחד לקח את זה וזה
נאבד לו עכשיו אתה א' סגולה מרב חיים
אבולו שי חוץ מזה סתם השוי הכספי של זה
כמה
זה
נבד המסכן הזה הפך את
הבית לא מצב נו מה עושים אין ברירה הלך
לרב רפול דפק בדלת אמר לו הרב נורא מצטער
זה
נאבק פואל ככה עמד חצי דקה ואז אמר
לו רואים
מפה שהסגל שרב חיים וולוז'ינסקי
הזה היה לתקופה של עד
עכשיו אתה
מבין זה בני אדם
בכלל מלאך זה קטן
עליו אז רואים מפה שהסגל היייתה לתקופה
ועכשיו זה
נגמר עכשיו אנחנו מתחילים את השיעור של
פרשת דברים
תשפד זה ממש ריד אותי שאין חומשים כי
בניתי על זה שיהיה
חומשים א לא לי לי יש חומש אבל אני רוצה
אחרי זה ללמוד קצת מגילת איכה ואם אין
חומשים איך יהיה מגילת
איכה כנראה
שכן וך אלנו מלך אום שהכל יהיה בד
קודם כל רבותיי אתם יודעים שהשבוע
כל מדינת ישראל מחכה שהם כבר יזרקו את
הפצצות שלהם שכבר נגמור עם המתח
הזה יותר מדי זמן
מחכים והמתח גדול והחרדה גדולה זה עד כדי
כך שהכבישים יחסית
ריקים לא לי יש לי יש פה
יש גם הבאתי איתי זה תחלק לאחרים
[מוזיקה]
אבל דק בנסיה יהיה לה יותר קשה רבותיי
אבל השבוע הסתכלתי על החוברת מלפני 10
שנים
תשעד לא יאומן כי
סופר כל הכבוד הנה הביא לנו
חומשים לפני חזיר את זה לאותה קוד חזיר את
זה
לפני 10 שנים רבותיי עוד היה רב שטיינמן
והיו מוציאים כל שבוע גיליון קראו לזה פרי
חיים תסתכלו את עמוד
שתיים אתם רואים בימים אלו לאחר שנשאל
רבינו כמה שאלות בנוגע לזהירות במצב
הביטחוני הקשה בימים
אלו וכמו כן הזכירו את הניסים המופלגים
שמראה לנו הקדוש ברוך הוא באהבתו וחמתו
הנוראה על ישראל שקר רבינו בירורים עמוקים
ולפתע פתח את פה קודשו ואמר יש קטגוריה
ולא
ישו מה נאמר ומה נדבר אין לנו אלא לתפוס
חזק את הדברים שעורר עליהם רבינו במכתבו
האחרון להרבות בתפילה להתחזק בשמירת שבת
כלכתה ו בדיבורים האסורים ולשמור גדרי
הצניעות אתה שם לב אתה חושב שכתבו את זה
השבוע מה מה היה אז לפני 10 שנים אני לא
יודע חמי שיהיה בריא הוא בן 90 כמעט שנה
97 וחצי אז הוא תמיד אומר
לי מאז שאני זוכר את עצמי שכוח שכוח אומר
לי מאז שאני זוכר את עצמי פה בארץ ישראל
הוא ה הגיע פה בתור ילד אומר לא היה יום
אחד של שקט אתה חושב תמיד עכשיו כזה דבר
עוד לא
היה אז היה צו קתן לפני 10
שנים אתה תמיד חושב כזה דבר לא היה לא היה
יום אחד של שקט עכשיו אני במקרה פתחתי את
זה אבל אני חושב לעצמי ואם הייתי פותח את
זה לפני חצי שנה אז גם היה מתאים ומה היה
לצערינו הרב המצב כל כך
ואנחנו כבר
שוכחים כמה השם שומר עלינו זאת אומרת מצד
הפחד שיש לנו ממה שקורה כבר היינו צריכים
מזמן לא להיות הקדוש ברוך הוא שומר וישמור
ויציל
וירחם טוב מי שירצה לקרוא את הגליונות
האלה זה מאוד מעניין ואנחנו עוברים לפרשת
דברים וכאן רבותיי השם אלוקינו דיבר אלינו
בחורב לאמור רב לכם שב בהר הזה איפה משה
רבנו אמר את זה בעבר הירדן בארץ מואב
הואיל משה בארת התורה הזאת לאמור השם
אלוקינו דיבר אלינו בחורב לאמור אז אומר
על זה התכלת מרדכי תכלס מוחה זה נקרא של
מוחה הכהן שבדרון המארשה מבריזן אומר דבר
יפה הרי כשהיה מעשה העגל משה רבנו לימד
זכות על עם ישראל מה היה הלימוד זכו
ריבונו של עם לא ידעו שאתה מדבר אליהם
שאתה אמרת אנוכי השם אלוקיך אמרת את זה
בלשון יחיד אז הם חשבו שאתה מדבר רק אליי
הם לא ידעו שת גם להם
אסור זה היה יפה מאוד אבל עכשיו אחרי 40
שנה הועיל משה באר את התורה הזאת לאמור
השם אלוקינו דיבר אלינו בחורב תדעו לכם את
האמת זה בשביל סנגוריה זה טוב אבל למה ישה
הוא דיבר אלינו בחורב
לאמור בעבר הירדן בארץ מואב עכשיו ככה עבר
הירדן אני טעיתי כתבתי שזה פסוק ה זה בעצם
הפסוק
הראשון אלה הדברים שדיבר משה על כל ישראל
בעבר הירדן במדבר בערבה מול סוף בין פרנו
ובין טופל ולבן עכשיו יצאת מבולבל מפה
נכון למה יצאת
מבולבל איפה הוא אמר את
זה אלה הדברים שדבר משה על כל ישראל בעבר
הירדן במדבר א בערבה א מול זוף איפה הוא
היה
לכן רשי מסביר הוא היה בעבר הירדן זה היה
לפני מותו ראש חודש שבט
אבל הוא הזכיר להם ברמז את כל המקומות שהם
עשו שם חטאים ואמר להם את זה ברמז כדי לא
לבייש אותם וכולי הרב
הקדוש רבי חיים בן עתר זכותו תגלם לכל
ישראל אומר רבי חיים בן עתר האור החיים
הקדוש עמוד 13 כדאי לראות את זה ביחד
בפנים ואפשר לפרש בשורה העשירית בערך
ואפשר לפרש כל הכתוב דרך רמז באופן אחר
והוא כי במקרה מועט לימד משה כללות יראת
השם ומידות העגונות הצריכים להולכים בתורת
השם והם מידות תשעה הראשון שיהיה לוקח
מידתו של אברהם דכתיב לאברהם ה י מה זה
מידתו של אברהם
אבינו חסד או
אמונה ולכן הוא אומר בעבר עבר זה אברהם
אבינו אברהם העברי הלאה הדבר השני שיהיה
מרדות בליבו תמיד כי אומרם זל טובה מרדות
אחת בליבו של אדם מ-100 מלכויות זאת אומרת
יכול להת לך 100 מלכות זה לא תופס אבל
התנערות אחת של
עצמו משל למה הדבר דומה התרנגולת הלכה
התיישבה בבוץ כול
מלאה בא בעל הבית רוצה לנקות אותה תביא
מברשת שיניים תעשה מה שאתה רוצה זה לא
יעזור אבל אם בתרנגולת תעשה אחד כזה זה
מצי מוציא הכל זה נקרא טובה מרדות אחת
בליבו של אדם יותר מ100 מלכויות וזה
הכוונה אומר האור החיים הקדוש הירדן אבר
זה אברהם העברי הירדן מרדות אחת בליבו של
אדם הלאה הדבר השלישי זה מידת
הענווה מה זה ענווה נפשי כי הפר לכל תהיה
לעולם ישים אדם עצמו כמדבר וזה הכוונה
במדבר שתהה דבר רביעי שתהייה הענווה בדרך
הנאות מה הכוונה בדרך הנאות שני דברים אחד
לפעמים בן אדם נהייה עניו ואז פתאום הוא
רואה נניח א מישהו שצריכים להוכיח אותו
יהודי עושה עבירה וצריכים להוכיח אותו מי
אני שאני אוכיח אותו אני הרי עניו אלו זה
לא ענווה ענווה זה במקום שצריך בדרך הנאות
איך שצריך להיות הנ אבל אם בגלל הענווה
שלך אתה לא עושה מה שצריך זה לא נקרא ענבה
דבר שני אומר אר החיים
הקדוש יש לך דין ערבות
לאלא ערבות בין כל ישראל אם ככה זה הכוונה
בערבה במדבר כבר אמרנו אז מה זה
בערבה שיהיה הענווה בדרך של ערבות וגם
ערבות
הלאה הדבר החמישי זה הסתכל בשלושה דברים
ואחד מהם זה לאן אתה הולך ולפני מי אתה
עתיד לתן דין
וחשבון ומה אומר לנו התנא שוב יום אחד
לפני
מיתתך ואז מה כל יום תה בתשובה כי אתה לא
יודע מתי תמות וזה הכוונה מול סוף אל תשכח
את הסוף שלך מול סוף אל תשכח את הסוף שלך
הדבר השישי מאמר חסידים וזה לשונם הפרוש
צהלת בפניו ודאגתו בלבו והוא מה שרמז
באמרו בין פרן ובין טופל מה זה פרן לשון
פאר ומה זה תופל תפל הוא בפנים הוא עצוב
אבל בחוץ פרן פאר שמחה א זה קשור לפרוש
איך זה קשור לפרוש פרוש
פרן לא פרוש ופרן הפרוש צהלת בפניו ואבלו
בליבו אז פרן זה פאר זה מלשון פאר והכוונה
שתחייך והופל שזה מלשון תפל זה יהיה לך
בתוך הלב אז בין פרן ובין תופל
מה זה ולבן אז הוא אומר שיהיה לך לב טהור
ונקי כמו שהתפלל דוד המלך לב טהור ברא לי
אלוקים ורוח נכון חדש בקרבי מה זה לב טהור
לבן עכשיו כמובן שחייבים ללמוד תורה כל
הזמן כי בלי זה כל הדברים האלה חבל על
הזמן אז הוא אומר יעקב אבינו יושב אוהלים
לכן בחצרות חצרות בית
השם הדבר האחרון שלא יהיה להות אחרי דברים
נאהבים להון הנידמ לאהוב הון מה זה אהוב
הון זה די
זהב די
זהב כל הכבוד האור החיים הקדוש
אה לא באמת אתה חושב היהודי הזה נפטר בגיל
30 אני לא יודע כמה
30 40 42 מה זה 42 כאילו אתה כבר לא זוכר
מתי זה היה
42 זה לא התחלת העולם אפילו לא התחלת
החיים תראה מה שזה אתה מבין מה שאנשים היו
כל כך שקוים בלימוד שיכלו בעשרות שנים
קטנות לעשות דברים כאלה
ענקיים אבל מה שכן אני חושב שהיה לו
חיסרון גדול הוא לא ידע מי יהיה המועמד של
הדמוקרטים לבחירות
באמריקה כנראה שבגלל שהוא לא ידע את זה
יכל לדעת את כל מה שהוא ידע ע הרמה וגם
גםצ נכון נכון אולי ה
נרדף מה
רד היה חיל מנוחות מי לא הבנת ה החיים
הקדוש נו לא היה נרדף נרדף תומכן כו כל עם
ישראל לא אבל לא היה לו את הפיזור
הנפש אנחנו יודעים מה שנעשה בניקרגואה ומי
היה המועמד של הזה לבחירות בנפל כאילו אתה
חייב לדעת את זה נכון כי אחרת איך תהיה בן
אדם בכלל אז ככה זה נראה מישהו אמר לי פעם
בזמן של רב חיים עוד היה כולם התפעלו יודע
הכל בעל פה וזה אמר מה אני יודע יותר
אמרתי לו איך אתה יודע יותר אומר אני יודע
כל השחקנים כדורגל בכל העולם אני יודע את
כל הזמרים ודע את כל השירים הרבה יותר
ממנו רק מה הוא משתמש בזה לדבר מסוים
מדבר זה לא שהוא גאון הוא פשוט לא יודע
דברים אחרים
מסתבר שאפשר היום לא לדעת כלום ולהיות
נשיא ארצות הברית תחי
לדעת
טוב פעם עשו אספה אצל
הסטייפלר על הנושא של חיטוט אישח
שחיטתו בקברים
ודיברו ורב חיים בא רב חיים לא היה בעניין
הוא רק בא כי אצל אבא
שלו קיצר מדברים וראש הממשלה ככה וראש
הממשלה
ככה אז ה ראש הממשלה כבר היה אז שמיר או
מי אז רב חיים אמר אזמר שס
גולדה גולדה כזאת רשעית אז פ אמר לו מה
קרה
לך הודחה זה אזמר שז גול
זה רבותיי פסו פרק א' פסוק יא יב כתוב השם
אלוקיכם ירבא אתכם ואינכם היום ככוכבי
השמים לרוב השם אלוקי אבותיכם יוסף עליכם
ככם אל
פעמים למה דווקא
אל ועוד א הנכם היום ככוכבי השמיים לרוב
למה לא מספיק להגיד והנכם ככוכבי השמיים
לרוב אז הרב דוד שמואלי שלח בשם הרב רבי
ישראל מאיר
גליק בשבס קנג הגמרא אומרת שוב יום אחד
לפני מיתתך שעל ידי שכל יום הוא יחשוב
שאולי זה אז הוא אז כל ימיו נמצא בתשובה
לכן הוא אמר לו אתם רוצים להיות ככוכבי
השמיים אני אגיד לך איך תעשה את זה על ידי
ואינכם היום אם תזכור שהיום זה יכול להיות
היום האחרון אז בסוף תהיה ככוכבי השמיים
למה כי כל יום לא תעשה שטויות כי כל יום
תגיד מה אני אבזבז
א
כתום מה
מהר שמש רנו הה ן אדם שיכול לברך הכי הרבה
וזה הה פל זה יר
מ
יפה רבותיי משה רבנו מתחיל להוכיח אותם
אחרי זה
ב בהרחבה בהתחלה הזכיר ככה זה אבל אחר כך
בהרחבה והוא אומר להם ותרגנו בכם ותאמרו
בשנאת השם אותנו הוציאנו מארץ מצרים
לתת אותנו ביד האמורי
להשמידנו ועל זה כותב החפץ חיים בספר
שמירת הלשון נגד מידת
הנרגנות יעקב מה זה
נרגן
אה זה קוטר מה שתעשה לא טוב לו הפך מלפרגן
לא זה הרבה יותר
גרוע זה כל הזמן מתלונן מתלונן תמיד לא
טוב כל מי שסביבו אנשים רעים הוא קם בבוקר
אז אם אשתו הכינה לו קפה עכשיו זה קר לא
הכינה בגללך אני אחר לבית כנסת בא לבית
כנסת המזגן עובד מה זה הבזבוז כסף הזה
המזגן לא עובד בש בשביל מה צריך
גבאי הוא בא לעבודה אז אם הפקידה שלו
הכינה לו את החומר על השולחן אז זה
בלגניסטית אם היא לא הכינה לו הוא מפטר
אותה ואז סוף סוף הוא הולך לישון בשעה
טובה ומוצלחת ני שהולך לשאול מה הריני
מוכל לכל מי שהכיס אותי היום בין בגלגול
זה בן בקיצור הוא צדיק גדול זה נקרא
נרגן עכשיו אל למה למה אני מדבר על זה א'
כי החופ אץ חיים בשמירת הלשון מדבר על זה
תראו בעמוד
24 אבל השבוע צלצל אליי הרב יעקב ברונפמן
אומר לי תגיד לי מה זה שנאת חינם יש שנאה
בחינם
שום דבר לא בחינם הכל על כסף מה אתה מדבר
חינם איזה חינם שני אנשים שונאים אחד את
השני למה אין סיבה בטח שיש סיבה הוא עשה
לו הוא אמר לו הוא
זה זה לא בחינם מה זה שנאת חינם אם גובן
חושב ששו הרבח 300 הרבח רק 200 אז על 100
הוא שונע אותו חינם ורט יפה אבל מה באמת
מה זה שנאת חינם
אתה יודע גם כמו שאתה אומר עכשיו יש בספר
עולמו של אבא שהוא מספר ש בהונגריה בישיבה
אז הבחורים מתפללים מוקדם עכשיו הבלי בתים
היו מתחילים להתפלל הרבה יותר מאוחר ותמיד
היו מביאים חזנים יפים כאלה כאילו נעים
לשמוע אז הבחורים היו ים להתפלל אוכלים
סעודת שבת ואז באים לשמוע את ה חזן על
מוסף ותמיד היה מריבות שהייה תופס לו את
המקו וזה אתה יודע מה אתה יושב פה
זה יום אחד היה אחד הבעלי בתים התחיל
לצעוק על הבחור הזה מה אתה זה אתה אומר לו
הבחור הזה אתה עכשיו עושה שנאת חינם אתה
אמר לו למה אתה אומר שנאת חינם מה זה קשור
אומר אני יודע למה אתה שונא אותי זה שנאת
המי ארצות לתלמידי חכמים א אני אומר לך זה
שנאת חינם כי אני לא תלמיד
חכם עכשיו ל נינו אומ אמר לי הרב יעקב
ברונטמן יש רמבן שמי שיודע אותו החיים שלו
קצת יותר טובים מה אני מתכוון הרמבן אומר
לא תשנא את אחיך
בלבבך מה
זה יש לך שנאה לחבר שלך אתה חושב שהוא עשה
לך אבלה נכון לך לדבר איתו תגיד לו למה
עשית לי ככה וככה שתי אפשרויות אפשרות
ראשונה הוא יגיד לך לא עשיתי אפשרות שנייה
אומר אתה צודק טעות שלי אני מבקש ממך
סליחה הוא בא לציון גואל אל תשאיר את זה
בלב לא תשנא את אחיך
בלבבך עכשיו הוא אומר לי בא אליו מישהו
לרב יעקב ברונפמן אומר
לו אה יש לי בעיה עם השכן שלי והוא אדם
קשה מאוד אולי אתה מוכן ללכת לדבר איתו
שייעשה ככה
וככה אמר לו טוב אני
מוכן הלך
דיבר אז ההוא אומר
לו כן מה מה צריך אומר אם אתה יכול תעשה
ככה אין שום בעיה אני רק ביקשתי שזה לא
יהיה כאן זה יהיה כאן אבל בשמחה רבה אומר
לא אדם קשה ולא מריבה ולא כלום פשוט
דבר מה קורה אם אתה לא
מדבר אז נהיה שנאה והשנאה הזאתי בחינם כי
אם היית מדבר היית רואה שאין פה על מה
לשנוא
וזה כל כך הרבה פעמים קורה שהשנאה הייא
פשוט בחינם פשוט דבר איתו תשאל אותו תגיד
לו מה מה הסיבה או אתה מבקש משהו הוא לא
מסכים תשאל אותו למה יכול להיות שיתברר
שאין בעיה אבל במקום לדבר אתה משאיר את זה
בלב ואז זה נהיה שנאה והשנאה הזאת בחינם
זה נקרא נרגן ראית מה עשה לי ראית מה ה זה
הוא לא עשה לך הוא בכלל לא התכוון לעשות
זה נקרא
נרגן עכשיו מורי ורבותיי יש סיפור מאוד
יפה מביא אותו הרב ולח באחד הספרים שלו
נדמה לי בספר אבותינו סיפרו לנו שזה
סיפורים מעדות המזרח ש בטוניס או בלוב או
לא משנה באחת המדינות האלה היה
דיין יום אחד נכנס אליו בן אדם הביתה אומר
לו כבוד הרב אני רוצה לעשות דין תורה אומר
לו בסדר גמור את מי מי אתה רוצה לתבוע אמר
לו את
הירח את הירח לדין תורה מה קרה אומר אני
לא יכול לא יכול יותר לא יכול כל פעם שלך
ברחוב הוא כל הזמן מסתכל
עליי הרב הבין את הבעיה אמר לו בסדר אני
אחכה לערב אני אדבר איתו ואני אגיד לך מחר
מה הוא
אמר מחרת ההוא נכנס נו מהרב פגש את הירח
כן נו ומה הוא אמר אל תשאל אל תשאל הוא אש
עליך הוא אומר שאתה מסתכל עליו כל
הזמן אז אני סיכמתי איתו שמעכשיו אתה לא
מסתכל עליו לעולם והוא גם לא הסתכל עליך
ההוא שמח יצא מהבית הרב התחיל
לבכות אמר חצי דיני תורה זה על זה
ר לא לא מופיע
פ הוא
שוא מי
מהמו
שד מי
מי חושב
שהוא
ה שמה זה בסיפור אחר לגמרי זה ה כבוד
המלכות לא היה מה לשאול לא היה מה לשאול
מהש לשאול הוא יגיד שלא נו אז מה אם הוא
יגיד שלא אבל הוא
מורד עכשיו יש לנו פה את העניין עם ה
בשנאת השם אותנו הוציאנו מארץ מצרים שזה
בלתי אפשרי איך יכול להיות שאנשים ברי דעת
יגידו שמה שהשם עשה לנו עשרת קריאת ים סוף
זה בשנאת השם
אותנו
מה מה אתה מדבר בשנאת השם אותנו הוציאנו
זה כל מה שראית זה הה כי הוא שונא
אותך אז אז הנציב בעבר אמרנו על זה תירוץ
אחד ונעזוב את זה
עכשיו
הנציב בעבר אמרנו בשים רבבי עזר ברזל
השבוע הנציב אומר כאן תירוץ אחר לגמרי
אומר הנציב בני ישראל אמרו הרי אנחנו
עבדנו עבודה זרה במצרים זה לא
סוד עכשיו אם אנחנו עובדי עבודה זרה בטח
השם כועס עלינו שונא אותנו אז למה הוא
הוציא אותנו ממצרים פשוט מה הוא יוציא
ילדים הוא יקח ילדים החוצה מי מי יטפל בהם
אז הוא הוציא אותם אנו כדי שטפל בילדים
אבל ברגע שכבר לא מצטרך אותנו ברור שימית
אותנו במדבר כי הרי הוא שונא אותנו כי
עבדנו עבודה
זרה לכן אמר להם הקדוש ברוך הוא מה אתם
אומרים שאני את הת שלכם אתם אומרים לוז
יהיה שכל הסיבה שהוצאתי אתכם זה כדי לשמור
שהם לא יהיו
לוז הם ירשו את הארץ בגלל שאתם אמרתם את
זה כך מסביר הנציב אז בעצם מה הבעיה אז אז
בסדר אז הם אמרו בסי היה להם איזה חורבה
והשכלה שהם חשבו שזה ככה מה אז מה הבעיה
כל כך למה זה נקרא נרגן אם באמת זה הבעיה
שהם חשבו עבדנו עבודה זרה אז בטח שהשם
שונא אותנו אז למה הוא הוציא אותנו ממצרים
זה רק כדי שהילדים לא יהיו לבד במדבר
שנטפל בהם נו אז מה
הבעייה
אהה אני לא שומע שש זה
הבעייה בן אדם פשוט לא מאמין
שהוא יכול למצוא כן בעיני השם זה זה כל כך
נוגע לכולם כי כל אחד יש לו זמנים
יותר נגיד לא לא איך זה נקרא זמנים שהוא
לא במיטבו
בסדר
מה ימי השנאה והוא עושה שטויות ואחרי זה
אה זהו זה השם אותי השם לא אוהב מי אמר לך
למה אתה אומר את זה מכאן מגיע כל התשעה
באב הרי זה היה בליל תשע באב הרגנו
באהליכם זה בתשעה באב שחזרו המרגלים מכאן
מגיעה תשה דרך אגב באיזה תאריך המרגלים
יצאו
לדרך בכט
בסיוון אז אם ככה הם היו צריכים לחזור
בי 40 יום זה יוצא י
אז איך הם חזרו בתשעה
באב מה
היה תשובה אומרת
הגמרא תמוז של אותה שנה היה מעובר בדרך
כלל תמוז הוא לא מעובר הנה עכשיו היה ראש
חודש הב יום אחד תמוז לא מעובר באותה שנה
תמוז היה מעובר מה אומר על זה הנביא
ירמיהו קרה עלי מועד לשבור בחורה מועד זה
הכוונה היום טוב היום טוב יום השני של ראש
חודש קרה עליי מועד לשמור יש לכם עכשיו
תסתכלו את
הפסוק
ביחה פרק
א' אל מזה אנחנו לומדים שתשעה באב קרוים
מוד זאת אומרת שמועד הולך על תשעה באב
חודש אתה תגיד מה שאתה רוצה אני מכיר לך
רק את הרשי
סילה כל הבירה השם בקרבי פסוק טו פרק א'
פסוק טו אומר רשי קרא עליי מועד יעיד
גייסות לבוא עליי ורבותינו דרשו מה שדרשו
זה מה שאתה
אמרת
מה דרשו מה שדרשו תמוז די שתה של המרגלים
מילוי מיליו
של שנה שנייה לצאת ממצרים לכן
אירה חזרתן של המרגלים בליל תשעה באב
שעליה הובאה בכיתן לדורות זה הכוונה קרא
עלי מועד לשבור
בחורי
לא כי תשעה באב הוא בתשעה באב הוא לא
בי
זה אתה אומר והחורבן השני ם היה
ביוד הלילה הזה הוא ליל תשעה באב וזה חייב
להיות תשעה באב זה לא י ולא יא ולא אתה
יודע אתה יודע שרוב בית המקדש לא נשרף בי'
לא בט אלא בי רק לעת ערב בתשעה באב לעת
ערב התחילו לשרוף לשרף כל יום י אז למה
קבעו את זה
לט מה
נכון היום הזה היום הזה
זה הל
רבותיי כתוב בהמשך שהשם אמר למשה רבנו אתה
עובר על גבול בני אדום אל אל תעצר אותם
ואל זה אוכל תשברו מאיתם בכסף ואכלתם וגם
מים תכו מאיתם בכסף ו שתיתם וההמשך כי השם
אלוקיך ברכך בכל מעשה ידיך ידע לכתך את
המדבר הגדול הזה זה 40 שנה השם אלוקיך עמך
לא חסר את דבר אומר על זה האוזניים לתורה
ילד אחד תחיל לעשות שטויות אמר לו אבא שלו
אני רוצה שתצא מהבית תלך תישן באיזה
מלון ואחרי זה תחזור אז הוא שאל אותו אבא
למה אומר תישן יום יומיים במלון תראה כמה
זה עולה תחזור הביתה תראה תכפיל את זה
ב-20 שנה שאני מגדל אותך
אומר הקדוש ברוך הוא אתם כבר 40 שנה פה
אוכלים בחינם שותים בחינם תעבו אצל אדום
אוכל תשברו מאיתם בכסף ואכלתם וגמה אם תכו
מאיתם בכסף ו שתיתם ואז תבין מה פירוש זה
40 שנה השם אלוקיך ימך לא חסר את הדבר אז
תבין מה מה קיבלת אתם פשוט התרגלתם אז אתם
לא מאריכים למה אל תש כ מים שמשה רבנו רצה
לצאת לא לא זה לא על מוב זה על הדו
שחמה מפורש לא אני לא דיברתי על זה אתה
מדבר על פסוק אחר אתה מדבר על פסוק ט ואני
על פסוק
ו האוזניים לתורה זה העמוד הקודם לא לא אל
תהפוך
זה אחרי זה מספר משה רבנו וישלח מלאכים
ממדבר קדמות אל סכון מלך חשבון דברי שלום
לאמור אברה בארצך
למה הוא שלח דברי שלום מי ביקש מ לשלוח
דברי שלום אמר שהוא למד אה אומר רשי הוא
למד מקד מונו של עולם שאמר שכי תצא למלחמה
הוא פתחת אליה בשלום אז ככה משה
רבנו אבל השם לא ציווה אותו השם לא ציווה
אותו מה השם אמר
לו גר את המחל
מה השם אמר לו לך תחבוש את
סיכון אז הוא הלך ופתח
בשלום על זה
אמר איך קוראים לו הקרם חמד
גבל אומר מי שגר במזרח התיכון לא שואל
שאלות כאלה למה במזרח התיכון אם אתה פונה
למישהו בוא נעשה שלום הוא משר מתחיל תך
מלחמה למה כי זה אומר שאתה
חלש משה רבנו רצה להתחיל עם סיכון אז הוא
פנה אליו לשלום הוא ידע שזה תהיה
התוצאה ככה אמר קרם
חמד זה בעמוד
ואנחנו
א אין לנו זמן כבר לזה אנחנו עוברים
לענייני תשעה באב
אמרתי לכם שבוע שעבר על אב ומנחם
אב
[מוזיקה]
מה כן כן דיברנו על זה בסדר גמור ערב תשעה
באב ייש סעודה שנקראת סעודה מפסקת תראו
בעמוד 72
בבקשה כותב השולחן ערוך בסעיף ו מי אפשר
לו לא יאכל בסעודה המפסקת אלא פת חרבה
במלח וקיטון של
מים אומר המשנה ברורה רגע
והלאה ויש מחמירים לטבל אחר אכילתה אנפת
באפר וכלו על שם ויגרש בחצץ שינאי כך אומר
הרמו אומר על זה המשנה ברורה סעיף קטן טז
ואומר זהו סעודת תשעה באב כשהוא לוקח לחם
ואוכל את זה עם אפר הוא אומר זה סעודת תשע
איזה סעודה
זה זהו סעודת תשעה באב איפה כתוב שצריכים
לעשות סעודה בתשעה
באב מה קר עלי מוד קרה עלי
מועד אז תהפכו לעמוד
73 היינו ב-72 עכשיו 73
בסימן
קנב בסימן תקב כותב המגן אברהם שסק
יא מישהו רואה את
זה זה נכון שזה מסומן אבל לפני כן נקרא מה
שכתוב
ברמו מול זה ממש ברמו כתוב ומנהג בכל
גלילות אשכנז לאכול סעודה קטנה קודם מנחה
ואחר כך מתפללים מנחה ואוכלים סעודה מפסקת
ונוהגים
ל למה אה להרבות קצת בסעודה
ראשונה שלא יזיק להם
התענית אז קצת בסעודה ראשונה תאכל קצת
יותר סעודה שנייה אסור לאכול שני תבשילים
ואתה ביצה אתה כבר אוכל הרי אז אי אפשר
לאכול תבשילים אז אוכלים רק לחם כותב המגן
אברהם
ולי נראה טעם אחר למה צריך לאכול סעודה
אחת קודם קודם
המנחה אומר ה רק שנייה אומר המגן אברהם לי
נראה טעם אחר מפני שבזמן בית שיני היה יום
טוב תשעה באב
והיה
והיה מרבין בסעודה מרבין בסעודה אז אף
עכשיו לא זזו ממנה להיות לזיכרון שייהפך
במרה בימינו לששון
ולשמחה השאלה שאלה מעניינת מה עשו בזמן
בית המקדש השני בתשעה באב התשובה היא עשו
יום טוב
השני בזמן בית שני בגלל
ש כי הוא נבנה יפה מאוד אז הוא אומר אפילו
שהוא נחרב מזכירים את הסעודה הזאת ולכן זה
המשנה בור שאומר זה סעודת זה סעודת תשעה
באב אני לא יודע לא יודע אולי רק אכלו
משהו ככה
סודה בעניין המצווה לצפות לגאולה יש מצווה
כזאת איפה כתוב את
זה כן אבל איפה כתוב שצריך אתה יכול לשאול
אותותי שאלות אני אגיד לך לא ציפיתי כי לא
ציווית מאיפה כתוב שצריכים לצפות
לגאולה הרמבם נו ואיפה הוא לקח את
זה כאילו זה מצווה שאתה שואל אותי אם
עשיתי אותה תגיד לי קודם לעשות אותה שזה
אחד מהדברים שואלים
תשאל אני אגיד לך לא וישאל אותי למה לא
אני אגיד לך כי לא אמרת לי
לצפות איפה כתוב שצריכים לצפות
לגאולה
באיפה שמכ כ שיבוא זה על הגאולה
העתידה לא זה על כל בעיה שיש
לך
אז אז אז
הרב
הרב יצחק
פרחי שלפני 170 שנה היה נקרא
המגיד
הירושלמי יש לו כמה ספרים מלאים יראת
שמיים הרב יצחק פרחי הוא מביא
מסמק אחד מהראשונים איפה כתוב צריכים
לצפות לגאולה אנוכי השם אלוקיך אשר
הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים פה זה
כתוב
למה תשמע במצרים עבדו עבודה זרה המצב שלהם
היה משהו לא כל כך אה אף על פי כן הקדוש
ברוך הוא געל אותם גם אותנו הוא הגל לא
משנה
קפלניקוב
אותנו זה לא יותר גרוע היום ממה שהיה אז
במצרים
ואם אני צאתי אותך מארץ מצרים מבית עבדים
תאמין שאני אגל אותך גם
לעתיד מה אנוכי זה ציווי מה השאלה הכה ש
כבוד הרב יש מצווה להאמין איפה היא כתובה
אנוכי השם אלוקיך זה המצווה להאמין אנוכי
זה
ציווי ככה הוא אומר
רבותיי על העניין הזה של הציפיה לישועה
מספרים שהחפץ חיים היה נוכח כשבאו להזמין
את הביס ליוי להיות הרב של בריסק והוא לא
רצה הוא לא רצה ודיברו והתחננו והוא לא
רצה היה לו סיבות ואז לפני שהם כבר קמו
ללכת אז אחד הנציגים שמה אמר לביס לוי 23
אל יהודים מחכים לך ואתה תאכזב אותם
ביזהלוי לקח את החליפה
בא אמר החפץ חיים 23 אל יהודים מחכים
הביסלי לא יכול לאכזר אותם אז אם 23 אל
יהודים היו מחכים
למשיח לא היה יכול לאכזב
אותם זה עמוד 83
[מחיאות כפיים]
שום
הגלות היא נוראה
ואיומה מבחינת אני אדבר עכשיו על גלות
הגוף של עם ישראל
אחד הדברים המזעזעים
ביותר זה ש בשוט מהרם מרוטנבורג
שוט מרם מי זה מערם מרוטנבורג
הפוך רבו של הראש זאת אומרת הוא אחד
מהראשונים מופיעה שאלה באחד הערים כתוב שם
זה השם של העיר באו גויים להרוג את
היהודים לקחת אותם בכוח
לנצרות אז אז היה יהודי שהילדים שלו
התחננו אליו אבא תהרוג אותנו הוא הרג
אותם ואז אשתו אמרה תהרוג גם אותי הוא הרג
אותה ואז הוא רצה להרוג את עצמו והצילו
אותו והשאלה שהוא שואל את המרב מרוטנבורג
אים הוא צריך לעשות
תשובה על זה שהוא הרג את הילדים שלו ואת
אשתו המרב מרוטנבורג מפלפל לא באריכות אבל
קצת כותב ואז אומר המרב מרוטנבורג
ואז אומר המרב מרוטנבורג
אבל אין פה
שאלה כי דבר
זה כבר יש לנו התפשט להתיר כולם יודעים
שזה מותר וחסידי וקדושי עליון עשו את זה
אז איך אפשר להגיד שייעשה תשובה אתה שומע
יש כבר מנהג בעם שלנו לעשות את זה
תראה עמוד
91 יהודי אחד שאל את
מערם אם צריך כפרה עעל ששחט אשתו וארבעת
בניו ביום ערג רב ב קובלינר עיר הדמים כי
כך
ביקשו ראו כי יצא הקצף מלפני השם והתחילו
האבים להרוג בני אלחי הנהרגים על קידוש
השם וגם הוא רצה להרוג את עצמו במיטתם אלא
שהצילו הצילו השם על ידי גויים הם הוא
צריך לעשות תשובה אז יש כאן פלפול ואחרי
זה כותב המרב מרוטנבורג מי הוא דבר זה פשט
התירה פשט היתירה זאת אומרת זה כבר מנהג
אצלנו כי שמענו ומצאנו שהרבה גדולים שהיו
שוחטים בניהם ת
בנותיהם זה פשט המנהג ככה עושים
אצלנו אתה מבין איזה מנהגים יש לעם ישראל
מסרס על זה
סירס ש שמענו ומצאנו שהרבה גדולים שהיו
שוחטים את בניהם
ובנותיהם מה
פתאום וגם רבינו קלונימוס עשה כן בקינה
המתכללת אמרתי שעו מני זה הכינה כינה כט
אצל האשכנזים הבאתי אותה בעמודים הקודמים
88 89 90 ששמה כתב רבי קלונימוס על העניין
הזה ששחטו את הילדים שלהם
מה זה נקרא למות על קידוש
השם זה נקרא למות על קידוש
השם בספר בד חנה
דמלכא
מסופר ש בתשעה באב החוזה מלובלין ישב עם
הראש בן הברכיים ובכה ובכה ובכה עד
שהחסידים כבר פחדו שייקרה לו משהו אז
ביקשו מהבד חן היה בדחן מיוחד
שהוא שיגיד משהו שיוציא אותו מה אז הבדחן
נכנס אליו ואמר לו הרב אופמן לך יש כתובה
עם אשתך כן אז הבדחן הזה נכנס אמר לו הרב
אני יכול לשאול שאלה א הכתובה שנתתי
לזוגתי נקראה והיא הדביקה את זה עם קמח
קמח ומים שאלה אם אני מותר לי לחיות עם
אשתי
בפסח כי זה
חמץ זהו זה היה הבדיחה מה מה מה הנקודה
כאן הקדוש ברוך הוא הרי מעולם לא נתן לנו
גט כך כתוב בנביא איזה ספר כתובת קריטו
עמכם תביאו את הגט אין גט אלא מה שחתנו אז
הוא קרא את הכתובה ואנחנו הדבקנו את זה עם
הרבה חמץ עם הרבה עבירות
אז מותר לגור ביחד כן בכל צרתם לא צר ובכל
החטאים שלנו הקדוש ברוך הוא איתנו זה היה
הכוונה שלו להגיד את הבדיחה הזאת זה לא
סתם בדיחה זה לא באמצע תשעה בב אתה מתחיל
בדיחות אלא הכוונה היייתה להגיד נכון הכל
ונכון שאנחנו הדבקנו את זה עם חמץ את
הכתובה ועדיין
הוא איתנו בכל
מקום ואנחנו עוברים עכשיו לספר שנקרא
איה נ לפתוח חומשים בסוף החומש יש מגילת
איכה אין חוברת יותר אין
חוברת
[מוזיקה]
מה בפסוק פרק א' יש י
יפרק א' פסוק ג כתוב גלתה יהודה
מעוני ומרוב
עבודה מה זה מעוני ומרוב
עבודה מה הלכות שוג החות יפה מאו אז זה
אומר הזכרנו את זה כנרה גם בשנה שעברה
אומר החידה בספרו נחל השכול מה זה מעוני
שאת החומרות כל מיני ניונים שומרים אבל את
הגוף הדברים את המצוות לא שומרים זה נקרא
מעוני במצוות ומרוב עבודה שלא חייבים כל
מיני דברים שהם הנהגה טובה וזה אבל למשל
לשון הרע זה יותר חמור אם אחד גניח מקפיד
מאוד בלשון הרע אז זה יותר טוב מאשר
להקפיד מאוד בכל מיני
דברים אז גלתה יהודה מעולי ומרוב עבודה זה
החידה ועכשיו היו צריה פסוק ה היו צריה
לראש אויביה שלו מה זה היו צריה לראש
בפשטות כל המייצר
לישראל נעשה ראש כמו שאמר
ההוא טיטוס בגמרא במסכת גיטין ש אונקלוס
קלוניק הלה את דוד שלו את טיטוס באוב אוני
יודע במה ב
שאל אותו מה אתה אומר אמר
לו אמר לו תגיד לי א מה אני אעשה אמר לו
תה להם תעשה להם צרות למה שכל המצר לישראל
נעשה ראש אבל בחידוש הסבר נוסף אתה יודע
מה
הפתרון שאתה יכול לעשות לא הפתרון אלא מה
המפלה שיכולה להיות לכל
ציבור שיש כמה ראשים זה המפלה הכי גדולה
מה ב ל
כן זה המפלה הכי גדולה מה ההצלחה הכי
גדולה שיש רק ראש אחד והיו צריה
לראש כך מסביר חידו שזה הקינה היו צריה
לראש במקום שהם יהיו מפורדים הם נהיו ראש
מאוחדים ו אז איך אפשר להילחם
ב רבותיי זכה ירושלים פסוק ז זכרה ירושלים
ימי ימי אוניה ומודה כל מחמודיה אשר היו
מימי קדם קודם כל היא זכרה את ימי אוניה
או את כל
מחמודיה מה היה
קודם נו אז מה זה אז היא זכרה את ימי
אוניה זה לא עוניה היה ל
מחמודה אז רשי כבר עמד על זה ורשי אומר
זכרה ימי אוניה זה ימי
חורבנה שהביאו על ידי
אוני בסדר
עכשיו חזל אומרים ששאלו בגמר מציע שאלו את
ה את ה מפני מה עבדה הארץ אז שאלו את זה
את החכמים ואת הנביא ואת המלאכים לא ידעו
לענות עד ששאלו את הקדוש ברוך הוא והוא
אמר מה הוא אמר על עוזב את
תורתי אז למה החכמים לא ידעו להגיד את
[מוזיקה]
זה אז אתה אומר הם כן למדו רק
לאורי ורבותיי האלשיך הקדוש כא על
מקום אומר זה פשוט שהם לא
ידעו כי מה אתה אומר על מה נחרב בית המקדש
עבודה זרה מתי התחילו לעבוד עבודה זרה 200
שנה לפני החורבן אז מה קרה
עכשיו מה קרה גילוי
עריות מה שפיכות
דנים אז מה קרה
עכשיו לכן דבר זה שאלו את החכמים את
הנביאים את מלאכים לא יודע לא יודע מה קרה
עד שעלו את הקדוש ברוך הוא אומר האלשיך
הקדוש והוא ענה על זבה תורתי אומר האלשיך
הקדוש היה פעם מלך ש אתה יודע מלך הוא אדם
עצוב למה הוא אדם
עצוב הוא לבד אין מישהו שנושא איתו בעול
כל האחריות היא עליו זה נורא ואיום אז מה
מה אמרו לו יש איזה קנר מנגן אתה שוכח את
את כל ה בבעיות שלך הביאו אותו באמת ניגן
המלך אמר תשאירו אותו פה
טוב יום אחד
בא אחד אחד מהשרים וא אומר למלך אתה יודע
הקנר הזה שאתה משוגע
עליו הוא בגד
בך מה הוא בגד
בי הוא יש לו דיבורים עם המלך של המדינה
הזה שהם אמר המלך תעזבו
אותו
טוב עוד זה יוצא וזה בא מגיע שר אחר אומר
לו כבוד אדוני המלך הכנר הזה שאתה משוגע
עליו הרג את אחד מה עבדים
שלך אני שומע תעזבו
אותו עוד זה יוצא וזה
בא אומר לו שר אחר אדוני המלך הקנר הזה
שאתה כל כך אוהב אותו
נאף עם אש את חברו אמר המלך תעזבו
אותו אחרי כמה זמן לא מיד חצי שנה שנה
ההוא הקנר הזה הלך מכות עם מישהו
ההוא חתך לו את היד הוריד לו את היד בא
מישהו אומר למלך אדוני המלך הקנר שלך מסכן
הלך מכות עם מישהו הורידו לו את היד אמר
ככה לתלות אותו אמר לו אדו המלך לא לא
משהו פה לא ברור כשעשה את כל העבירות אמרת
לא קרה כלום עכשיו צריכים לרחם עליו
שהורידו לו את היד אז אתה אומר לתלות אותו
אמר מה אתם לא מבינים כל זמן שהוא ניגן
הייתי צריך אותו אז בסדר הוא חטא נגדי
והוא עשה לי וזה בסדר אבל אני צריך אותו
ברגע שאיין לו יד אני לא צריך אותו תלו
אותו אומר האלשיך
הקדוש למה הדבר זה שאלו את החכמים את
הנביאים לא ידעו מה קרה עכשיו הם עובדים
עבודה זרה כבר מאות שנים רצח ניאוף הכל יש
אז מה קרה אז לא ידו לבאר אמר הקדוש ברוך
הוא כל זמן שהם
ניגנו אסקו
בתורה אני את המנגינה הזאת
אוהב אבל על וזבה
תורתי נגמר
[מוזיקה]
זכרה ירושלים ימי אוניה ומודה כל מחמודיה
אשר היו ממי קדם על זה הלשר הקדוש כותב את
זה
את המנגינה הזאת אני
אוהב חטאו חטאו אני אוהב את המנגינה אל
תעשו להם כלום הפסיקו
לנגן לחד
פרק ב' פסוק
ב' פרק ב' פסוק
ב' ביל השם ולא חמל את כל נאות
יעקב הרס באברתו מבצרי בת
יהודה היא הגיע על הארץ חילל ממלכה ושריה
מה זה חילל ממלכה ושריה בפשטות את צרי
הממלכה ה חילל אותם השפיל אותם עד הארץ
אבל בואו נקרא
רשי זה אני אומר לכם לקרוא ולא
להאמין מה שקוראים למה אומר
רשי פרק ב' פסוק
ב' מה זה חילל ממלכה
ושריה מדרש אגדה יש אילו שרים של מעלה
שהחליפה הממונה על האור מינה על המים
והחליף כל
הממונים למה לפי שהיו ברשאי ישראל בעלי שם
המפורש
שמעת רשעים שיודעים את השם
המפורש ובוטחים הם שישביעו את צרי מעלה
להצילה מאש וממים
ומחרביך האש בשמו הוא משיב לו אין ממשלה
זו בידי וכן
כולם למדנו פה כמה דברים דבר ראשון שיש
רשעים שיכולים לדעת את שם המפורש אין אזה
קשר דבר שני דבר שני למדנו מפה שהם חשבו
שאפשר לעצור את החורבן על ידי השבעה של
שמות של
מלאכים אבל הקדוש ברוך הוא אמר לא זה לא
הדרך הדרך ש לעצור את החורבן זה לעשות
תשובה אין דרך אחרת אבל היה אפשר שקדוש
צריך אבל מה זה צריך הוא לא עשה את זה עשה
את זה אז הוא עשה את זה אבל אז אי אפשר
להציל אתה לא יכול להתחכם עם הקדוש ברוך
הוא אתה לא יכול להתחכם איתו עשית בעיות
לא יעזור לך עכשיו ואם צריך אני אחליף להם
את השמות מה הבעייה
אתה רוצה למצוא חן בעיני יש רק דרך
אחת פרק ב' פסוק ג' גדע בכורי אף כל קרן
ישראל השיב אחור ימינו מפני אויב השיב
אחור ימינו מפני אויב מה אומר על זה
רשי השיב אחור ימינו השיב עצמו כ
כמשיב אחור ימינו מלהילחם בעד בניו כאילו
הוא לא רוצה
לעזור אז היה פעם שכתוב ימינך השם נהדרים
בכוח ימינך השם תירץ אויב נהדרים בכוח נח
שם תיר צוב אבל השיב החור ימינו פתאום אין
לו לא עוזר יש לי שאלה ומתי הוא יחזיר
חזרה את היד הזאת
לה איזה יום
היום היום
היום חמישי
לא מה
שישי למה אתם מתחכמים שאלתי איזה יום היום
היום יום חמישי מה אמרתם
בבוקר לו עמי שומע לי ישראל בדרכה
יהלכו כי מעט ברגע אחד אויביהם הכניעה ואל
צריהם
א אז אשיב את ידי כאן השיב אחור ימינו ואם
שומע לי אשיב ידי נחזיר את היד
למקום פרק ב' פסוק ט תבעו בארץ
שעריה למה תבעו בארץ שעריה מה קרה לכל בית
המקדש כולו טבוע או רק
השערים אז למה השערים תבעו ולא
נשרפו מה נתנו כבוד התורה כשבא שלמה המלך
עו שערים השכם וינסו פתחי עולם ויבוא מלך
הכבוד מי זה מלך הכבוד השם זז גיבור השם
גיבור מלחמה סאו שרים השכם וסאו פתחי עולם
ויבוא מלך הכבוד מי הוא זה מלך הכבוד השם
צבקות אה אתם נתתם כבוד להשם אתם לא תשרפו
תשקעו בארץ מי אומר את זה
רשי השערים עשו רשי בפסוק ט אומר רשי תבעו
בארץ שערי המדרש אגדה לפי שחלקו כבוד
לארון שנאמר סאו שרים משכם לפי כך לא שלתה
בהם בריאה ותבעו
בארץ מי שנותן כבוד
לתורה ברזל
ככן הכל
נצ הם תאגו בתוך הדמה ל ה מהלא לא הבנתי
את השאלה מה עשוי כל החומות החומות היו
עושים מצי מדוברים על שערים שערים זה
מברזל יפה אתם תבו אבל איך נשרפו הבנים
איך נשרפו איך נשרפו אבנים אבנים לא נשרפו
אבנים נשברו אבל כל השאר מה שאפשר היה
להישרף נשרף והשערים יכלו להישרף והם לא
נשרפו הם טבעו טבעו בארץ
שערה ודאי ממס
ודאי מה זה לא אתה מדבר פה על בית
ראשון קנור זה בית
שני כי איך כתב ירמיהו הנביא זה על בית
ראשון
לסיום פרק ב פסוק ט
מלכה ושריה בגויים
אין מה אין ורה
תורה
שאלה גומרים תפילת 18 ואומרים ההי רצון
מלפניך השם אלוקים אלוקי אבותינו שיבנה
בית
המקדש ימר בימינו
ו ז ככה אתה
אומר לבניות לא נכון
דילגת שיבנה בית המקדש מרבי אמינו
ו ן חלקנו בתורתך איך זה מגיע אחד לשני
בכלל מה שייך בניין בית המקדש
לתורה כאילו אז תן חלקנו בתורתך אומר הגון
פשוט כתוב כאן מלכה ושרה בגויים אין
תורה ככה אי אפשר ללמוד תורה ממילא כי בלא
בית המקדש סוף סוף תן חלקנו בתורתך עכשיו
בוא נעשה חשבון על מי אנחנו מדברים
פה אז רבי שמעון בר יוחאי זה נקרא אין
תורה הרמבם אין
תורה עזוב אותך אנחנו לא מבי אנחנו בכלל
לא מבינים מה אנחנו מדברים נכון רב חיים
קניבסקי זה אין
תורה אז מה זה התורה
אז
עכשיו אמרתי לכם את זה בעבר ואני רק חוזר
על זה עוד פעם אני שאלתי פעם את רבי מכל
יודה אומרים שיהיה תחיית
המתים אמרתי לו אז נפטר הרב שך אמרתי לו
אני לא מבין הרב שח כל כך הרבה עבד בחיים
שלו פה סוף סוף מת אומרים לו א אל תדאג
תחזור עוד
פעם איפה הוא נמצא
עכשיו בגן עדן לומד תורה אז מה ה מה הוא
צריך תבוא עוד פעם בשביל מה צריך עוד פעם
עזוב עד שכבר מת מה הוא צריך את
זה אמר לי רב מכלי ודה תשמע מה שכותב
הרמבם הרמבם בהלכות מלכים מדבר בפרקים
האחרונים על ימות המשיח נכון בפרק י יא א
י
ויא או סליחה אולי יא יב כן יא יב ה מדבר
על ימות המשיח ואז הוא כותב הר
רמבם לא נתאוו החכמים
והנביאים לא נתאוו החכמים והנביאים ימות
המשיח לא כדי שישלטו בגויים על כל העולם
ולא כדי שירדו באקום ולא כדי שיינשא אותם
האמים ולא כדי לאכול ולשתות ולשמוח אלא
כדי שיהיו פנויים בתורה
בחוכמתה ולא יהיה להם נוגס
ומבטל אז רבי שמעון בר יוחאי למד תורה אבל
הוא לא היה פנוי היה לו שעבוד מלכויות
תחבה במערה אז זה לא כל כך טוב ככה אז לכן
הוא התאוה שכבר יבוא המשיח ואז סוף סוף
יוכל ללמוד תורה בלי בלאגנים ולא יהיה להם
נוגס ומבטל נו ואז מה יהיה
ממשיך הרמבם כדי שיזכו לחיי העולם הבא רגע
ומה עושים בעולם
הבא עכשיו לומדים תורה אמר לי רבי מכ
יהודה אז אתה מבין מה פירוש
תורה מה שרבי שמעון בא יוחי כבר למה זה לא
נקרא זה עכשיו הוא יתחיל אחרי אחרי שיהיה
משיח אז הוא יבוא בשביל סוף סוף ללמוד ואז
אחרי שהוא ילמד הוא יזכה לחיי העולם הבא
ומה הוא יעשה שם ימשיך ללמוד אז אתה מבין
מה זה תורה
לסיום
[מוזיקה]
רבותיי יש לנו בברכת בתפילת 18 ברכות
שמדברות על הגאולה ולירושלים רחה ברחמים
תשוב או תשכון בתוך ירושלים כמו שאומרים
דות
המזרח הברכה
הבאה את צמח דוד אעבדך מרת עצמיך זאת
אומרת הברכה הזאת מדברת על ירושלים
והברכה הבאה מדברת על דוד המלך צמח
דוד אז למה דוד המלך קפץ גם לברכה של
ירושלים ירושל תשכון בתוך ירושלים רכה
הלא וכיסא דוד אעבדך מה דוד חכה הברכה
הבאה זה
דוד בסדר זה לא גמרת עשית כבר עושה שלום
אנחנו ו רשימה למה צריך לערבב אמר הבריז
קרוב יש צורה לעיר
ירושלים מה זה הצורה של ירושלים כנסת בית
משפט
סליחה מה זה הצורה של
ירושלים בית
מקדש בתוך הבית המקדש
סנהדרין ובתוך ירושלים יש מלכוס ביס דובית
בלי זה
זה לא צורה של ירושלים
שנאמר כי שמה ישבו כיסאות למשפט כיסאות
לבית דוד כיסאות למשפט זה הסנהדרין כיסאות
לבית דוד זה מלכות ביס דובית אז שמבקשים
לירושלים מרחה ברחמים תשוב מה
מבקשים תבנה בתוכה את בית המקדש וגם את
כיסא דוד אדך מרה לתוך תחיל אחרת זה לא
עשינו עסק ואחרי זה על מלכות ביס דוד ככה
הסביר בריס
קרוב פגשתי פעם באמריקה יהודי שהוא מלמד
בחיידר הוא אמר לי דבר נפלא
ביותר בחיידר ילד אחד שאל את השאלה הזאת
וענה
תשובה הוא אמר שאיך הוא יודע את התשובה
הזאת כי הזמינו אותו לחתונה חסידית שכנראה
בא אבא של החתן או הכלה מאוד מקורב אדמור
אז האדמור הגיע לחתונה עכשיו כל החסידים
מאוד התרגשו האדמור אמור להגיע ואז כולם
שואלים נו מתי הוא יגיע
אז בחצי שעה שעה הוא יגיע נו מתי הוא
יגיע נו מתי הוא יגיע אז אומרים הגבאי
הודיע שהם כבר יצאו מהבית כולם מתחילים
להתרגש כ יצאו מהבית ואז שואלים א מתי הוא
יגיע לא הגבאי עוד הודיע שהם כבר ב בצומת
א ואז שואל מתי הוא יגיע הם כבר קרוב מאוד
וז מתי הוא יגיע זה כ הוא אומר כל הזמן
אמרו עוד מעט עוד מעט אומר מתי ידעתי שהוא
באמת עומד להגיע שנכנסו שני הגבים הביאו
את הכיסא של האדמור שמו אותו בראש השולחן
ידעתי שעכשיו הוא מגיע אמר הילד הזה
ירושלים הרחה ברחמים תשוב אבל איך אני אדע
שאתה כבר מגיע זה דוד
שנזכה לגאולה שלמה בקרוב אמן ואמן כל טוב