Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
פרק כה בשעה טובה ומוצלחת זה התחנון
שהספרדים אומרים כל יום בלי נפילת הפים
כבר דיברנו כשלמדנו את פרק ו' את התחנון
של האשכנזים
שהסיבה שהספרדים לא נופלים הפים כי כתוב
בזוהר הקדוש שכשאדם אומר אליך השם נפשי
אשה אז זה מאוד מאוד מסוכן אם הוא יגיד את
זה בלי כוונה ועוד יותר עם נפילת הפים אז
לא נופלים הפים בואו נקרא את הפרק לדוד
אליך השם נפשי עשה רשי אומר שזה הכוונה
אכוון ליבי
אלוי בך בטחתי אל אבושה אל יאלצו אויבי לי
כיוון שאני בוטח בך אז שאני לא אבוש בזה
שאני בוטח בך אל יעלצו אויבי לי שהאויבים
שלי לא ישמחו ברעתי אחרי שאני בוטח בך זה
יהיה א לא נעים אם אני בוטח בך ואני אבוש
האויבים
ישמחו גם כל כוך לא יבושו גם לא רק אני
אלא כל מי ש
מכווה אליך שלא יבוש ומי כן יבוש הבוגדים
ריקם מי זה הבוגדים ריקם אומר רשי הגזלנים
החמס
המושבים את העניים רייקה מנכסיהם
טוב
שאלה ראשונה שצריכים לדון בה זה שוא אומר
שכיוון שאני בוטח בך אז אני לא אבוש מי
אמר [כחכוח] אז אם נפרש שזה זה רק בקשה אז
בסדר זה בקשה אבל אם נאמר כמו שיש בתהילים
הרבה פעמים שכיוון שאני בוטח בך אני בטוח
שאני אצליח זה זא תהיה בעיה כי החזון איש
אומר
אמונה וביטחון טעות התאזרח בלב רבים
שביטחון הכ נ שאני בטוח שהשם יעזור לי
אומר לא נכון ביטחון הכוונה אני בטוח שכל
מה שיקרה השם עושה
אז איך זה מסתדר נמשיך הלאה דרכיך השם עוד
ייני אורחותיך למדיני מה ההבדל בין דרכיך
לבין אורחותיך
זו שאלה שצריכים לדון בה דרכיך השם ודייני
אורחותיך למדיני בדרך כלל דרך זה דרך רחבה
אורח זה דרך לא סלולה
אבל נמשיך הלאה הדריכני באמתך ולמדני
כי אתה אלוהי אישי אותך קיוויתי כל היום
גם פה צריכים להתעכב מה זה אותך קיוויתי
כל היום זה לא עברית תקנית איך היה צריך
לומר כבוד הרב לך קיוויתי מה זה אותך
קיוויתי את שמעת פעם סליחה על הדוגמה אבל
אחד מגיע למכולת אומר למוכר תיתן אותי
בבקשה שני גבינה אז אתה יודע שהוא הולך
חדש לא מדבר עברית
[כחכוח] מה זה אותך קיויתי כלל היום ממשיך
הלאה זכור רחמיך השם וחסדיך כי מעולם הימה
גם בפסוק הזה יש בעיה כי איך היה צריך
להיות כתוב
זכור רחמיך וחסדיך השם כי מעולם מימה למה
זכור חמיך השם וחסדיך כי מעולם אימה
חות נאורי ופש אל תזכור כי חסדך זכור לי
אתה למען טובך השם
אז רשי אומר מה זה כחסדך זכור לי אתה זה
דבר שהוא לא לא הלשון מה זה זכור ליאתה
אומר רשי כחסדך זכור ליאתה הראוי חסדך
זכור לי אילו זכור לי מה זה אילו מעשים
טובים שבידי אז זאת אומרת ככה חטאות נאורי
ופשעי אל תזכור אבל כחסדך זכור לי אה את
מה תזכור לי את המעשים טובים שלי כן תזכור
ממשיך הלאה טוב וישר השם על כן יורא חטאים
בדרך ידרך ענבים במשפט וילמד ענבים דרכו
זה קצת סותר לפסוק הקודם
מה למה כי הוא אמר וישר השם על כן יורה
חטאים בדרך
ואז הוא אומר ידרך ענבים במשפט וילמד
ענבים דרכו רגיל
שוב ישר השם גם לחטאים הפה אז היה צריך
להגיד את זה אחר כך אם הוא מתחיל עם חטאים
הוא יורה חטאים בדרך אז וילמד הנבים דרכו
זה חוכמה בטח שהוא ילמד אותם אז לכאורה זה
סתירה לפסוק הקודם נמשיך הלאה כל אורחות
השם חסד ואמתך הנבי מצד שני למד ע מה מה
ידרך ענבים במשפט
במשפט וילמד ענבים דרכו א שני דברים
אם היית שואל אותי שאני אפרש את זה הייתי
אומר ידריך נבים במשפט עוד שבועיים הוא
יתן לך את המילים הנכונות להגיד שמה כדי
לצאת מזה בסדר וילמד ענבים עוד שבועיים
הכונה ראש השנה כן וילמד הנבים דרכו כאן
הוא מדבר ללמד את הדרך של השם באופן כללי
לא על משהו מסוים אז זה אם אני הייתי מפרש
כל אורחות השם חסד ואמת לנוצרי בריתו
ועדותו
כאן שוב צריכים להתעכב כי הוא אומר כל
אורכת השם כל אורחות השם חסד ואמת
כמה צרות יש לאנשים בחיים הכל חסד
מה אתה אומר שמה שעושה השם הכל לטובה אבל
צריכים להתעכב על זה כי הוא אומר חסד
ואנחנו לא תמיד רואים שזה חסד בעיניים
שלנו על כל פנים נמשיך הלאה למען שמך השם
וסלחת ל עווני כי רב הוא שוב צריכים
להתעכב כי רב הוא לכן תסלח לי אתה מבין זה
הסיבה שתסלח לי כי יש לי מלת אלפים עבירות
מהחג
יפה אבל יש כאן רשי לפני האיבן עזרא מה
אומר הרשי שרבנו אמר את רגע מה רשי אומר
למען שמך הרב סלח לווני כי רב הוא כי נאה
לרב לשלוח עוון רב
אתה מה שמך שמך רב חסד אז אם ככה נהל לרב
לשלוח עוון רב
יפה
מה זה ק מהש בגלל שאתה רב אזרב אתה שואל
אם זה עניין של לשון נופל הלשון כמו נחש
ונחושת
התשובה היא אם אתה רב חסד אז כמה כמה אפשר
יהיה לדעת כמה אתה רב חסד
כמה שילי יש יותר עוונות ואתה עדיין סולח
ככה אתה רב חסד נכון
אז זה לא לשון ופל הלשון אלא זה בדיוק
מראה כמה אתה רב חסד
א
מי זה האיש ירא השם יורנו בדרך יבחר נפשו
בטוב תלין וזרעו ירש ארץ ושוב נצטרך
להתעכב פה מדוע תפתחו רגע פרק לז
בפרק לז פסוק
ט כי מרעים קריטון
וקובע השם הימה ירשו ארץ פסוק יא וענבים
ארץ והתענגו על רוב שלום פסוק כב כי מבכי
ירשו ארץ ומכול קרתו פסוק כט צדיקים ירשו
ארץ וישכנו לעד עליה פסוק לד
כוה אל השם ושמור דרכו וירו ממך לרשת ארץ
אז כל הדברים האלה למי הוא הבטיח לכל אלה
לרשת את הארץ פה מה הוא אומר מ
מי זה האיש ירא השם יורנו בדרך יבחר נפשו
בטוב טלין וזרעו ירש ארץ לא הוא אלא זרעו
למה
סוד השם לראב ובריתו לעוד יעם
סוד השם לראב ובריתו לעוד יעם אינה היא
תמיד אל השם כי הוא יוציא מרשת רגליי פנה
אלי וכונני כי יחיד ועני אני נראה רשי על
זה
כי יחיד ואני אני איך כתוב אצלכם תקו תקרא
רגע הרב יזדי ברשי
פסוק טז [כחכוח]
ועוון רבים תלוי בי זה טעות מה הקשר עוון
רבים תלוי בי
לכן פני אלי וכונני כי אני הכשלתי את כל
הרבים
אז זה טעות אז גם אצלי כתוב ככה לתי הרבה
בשביל למצוא מה הבעייה פה אבל באמת צריכים
לקרוא ואין רבים תלוי בי
ועין רבים תלויים בי ולנגד אני יחיד לפי
כך פני אלי וחוני כי תפילתי צריכה לה
תשועת ישראל
צרות לבבי הרחיבו ממצוקות וצייני ראה אונ
אי ועמלי וס לכל חותי
ראה אויבי כי רבו ושנאת חמס שנאני שומר
נפשי וציני על אבוש כי חסיתי וך טום ויושר
יצרוני כי קייך פד אלוהים את ישראל מכל
צרותיו מה הבעיה ברשי הזה
תסביר לי מה זה ועוון רבים תלויי
של רבים ולכן מה לכן פני אלי וכונני
אתה מכשיל את הרבים לא מכשיל לא עוון רבים
תלוי בי שהדם
נו אז אדרבה אז תפתח להם ישיבות וקול ושלא
יהיה עוון רבים תלוי בך ל מלך יש לו עליו
את העוון של ה למה אם אני לא החטאתי אותם
למה זה תלוי בי אם אני מדרבן אותם ללמוד
לעשות אז למה שיהיה עוון הרבים תלוי בי כל
אחד שיכול להוכיח ולא הוא הוכיח אז תוכיח
אלא מה אתה לא מוכיח ואתה לא עושה מה
שצריך אז מה פתאום אני אסלח לך על זה כי
אתה מכשיל את הרבים זה לא מתאים העוון
רבים תלוי בי אבל תכף נראה למיסה בחוברת
הבאתי איזה ילקו שמעוני ו הר צבי וכולי אם
כן גמרנו את השאלות ועכשיו אתם שמתם לב
בוודאי שהפרק הזה בנוי לפי אב
כמה חסרונות עם כמה חסרונות קודם כל מתחיל
בליך השם נפשי עשה אלוהי בך בטחתי הלבוש
לי לצו לי זה א' איפה ב' חסר שין ב אש
בחתי לא זה אמצע פסוק זה אמצע פסוק אין ב
כן אבל
שן זה הדריכני במיד ולמדני שזה ו באמצע
הפסוק אז אין פסוק גם בו שאין זה הדרי
למ
אין ו גם כל כוך זה ג דרכיך זה ד' הדריכני
זה ה ו אין
זכור רחמיך חות נאורי טוב וישר ידריך נבים
כל אורחות השם למען שמך מי זה האיש נפשו
בטוב טלין סוד השם לראו איני תמיד אל השם
פני אלי וכונני צרות לבבי הרחיבו ק חסר י
ש ש ראה אוני ועמלי ראה אויב קירבו פעמיים
ר
שומרה נפשי ואצילי טום ויושר יצרוני כי
קיך ואז הוא מוסיף עוד פעם פ פני אלוהים
את ישראל מכל צרותיו כבר היה לנו פ אולי
בכ הוא לא רוצה שלפי הסדר אבל זה לפי סדר
אם הואדי טוב עכשיו בואו נראה כןמ
כן ב
ככה הוא אומר בסדר גמור
בסדר
תכף נראה עוד מישהו שסובר ככה רבותיי נה
לפתוח את החוברת עמוד שתיים הרב רבי דווד
רבי דוד עבוד רהם אומר ומזמור זה חיברו
דוד באלפא בא ו יש אומרים שזה הב והב' ש
ולא נודע באמת לא כל כך מסכימים יש אומרים
ומזמור זה אומר הר
אבודרהם ומזמור זה חיברו דוד באלפא בטא
וחסר ממנה שלוש אותיות שהן בוק בוק חסר
לפי שלשון בוק הוא לשון ריקות ומורה על
ריקות מתשובה וממעל טובים והיא המשוב
שנאמר במזמור זה יבושו הבוגדים רייקם
יבושו הבוגדים רייקם שרוצה לומר רייקם
מתשובה ו ממעשים טובים ולפי שהמזמור הזה
חיברו למי ששב בתשובה להתפלל אותו תמיד לא
רצה להזכיר בו משובה ולכן את המילים בוק
את הרי קם הוא הוריד כזה ואף על פי כן חזר
דוד וריאה ברוח הקודש שכפל במזמור זה שלוש
אותיות שהם א' רפ לשון רפואה שים לב האות
א' חוזרת פעמיים הפסוק הראשון והשני מתחיל
לדוד אבל אליך השם נפשי עשה אלוהי בך
בטחתי פעמיים א' ר
פעמיים ופ גם אמרנו הפסוק האחרון הוא עוד
פעם פ אז רפה אומר העבו דרהם וקפל במזמור
הזה שלוש אותיות שהם א' רפ לשון רפואה
ומצאנו בתשובה לשון רפואה שנאמר רפה
משובתם אוהבם נדבה
יפה מאוד
זה אלפ בא הראשון קפ אני חושב שכן כן הבא
בתור זה לג אני חושב אם כן רבותיי זה הב
היית פה ב10 דקות האחרונות אז אתה יודע
זה העבוד רם אתם הזכרתם תזכיר לי את השם
שלך כן אה
ביותר בכל
ישראל אז ישראל אמר לנו שארד אומר שא' וב
יש כאן
א' ב וו יש כאן איפה
בפסוק
בפסוק ב אלוהי בך בטחתי זה ב ובפסק פסוק ה
ולמדני זהו מעניין מאוד את אז אתה אמרת
אבל הרדקור שזה לא בטוח שזה ככה יפה
תסתכלו את המהרש בעמוד אב רשו מסכת שבת דף
קד אומר המהרש
במזמור תהילים כה אילך השם נפשי עשה שיש
בו כל האב חוץ מק
וגם הרש כפולה במקום הק אז מה מרשו סבר
כמו רדק
שחסר פה רק את את הק
עכשיו מה המרש אומר המרשה אומר ככה כתוב
אפקד עליו רשה ושטן יעמוד על ימינו נכון
כך כתוב בפסוק עוד דבר אומר המר שו הגמרא
כאן במסכת שבת בדף קד אומרת למה הק הוא
מסתכל כל הזמן על הר והר מפנה את הגב לק
עונה הגמרא ק זה קדוש זה הקדוש ברוך הוא
רש זה הרשע הקדוש ברוך הוא כל הזמן צופה
לרשע וחפץ בצדקו מה עושה הרשע מפנה את הגב
שואלת הגמרא למה הק יש לה רגל אחת תלושה
כאילו תלוייה באוויר כי הקדוש ברוך הוא
אומר ל רשע בוא השארתי לך מקום כנס ולמה
לקוף יש כזה צ'ופצ'יק שנראה כמו כתר כי
הקדוש ברוך הוא אומר לרשע ואם אתה חוזר
בתשובה אני קושר לך כתר כמותי עכשיו תצרו
לי בעיניים שלכם קר הק הוא באיזה צד ימין
הרש הוא בצד שמאל אומר דוד המלך ריבונו של
עולם אלה הרשעים אני מבקש ממך אל תעמוד
לימינם
במקום ק הוא כתב רש
שהרשע יעמוד על ימינו הפקד עליו רשע ושטן
יעמוד על ימינו זה הכוונה ראה אויבי קירבו
ושנאת חמס נאני לכן בצד ימין שלהם ראוי
ומלי לכל חתי אל תשים שם ק שים שם ר
מה
הם עשו כאלה עבירות שלא מגיע להם כמו
הרמבם המפורסם
בהלכות תשובה כך מסביר פה המר שו
[שיעול]
[כחכוח]
עכשיו
תסתכלו בעמוד חמש פסוק א' אצלנו אומר אליך
השם נפשי עשו יש לנו פסוק מקביל לזה בפרק
פו פסוק ד שמח נפש עבדך כי אליך השם נפשי
אעשה אז אליך השם נפשי אשה מופיע עוד פעם
בתהילים בפרק פו נהפוך לעמוד שש הרבינו
הקדוש האלשיך אומר בא דוד המלך ורוצה לתת
את נפשו להשם אליך השם נפשי עשה מה זה לתת
את נפשי מה מה מה הוא אומר כאן אומר
האלשיך הקדוש
בא דוד אומר אני אוהב אותך אני רוצה לתת
לך מה אני יכול לתת לך אני המלך דוד
בעיניך אני לא מלך כאילו זה לא משמעות של
מלך
המלכות שלי אין לה משמעות מולך את זה אני
לא יכול לתת לך לכן הוא אומר לדוד אני דוד
אני לא מלך אז מה אני יכול לתת לך את נפשי
אני מוכן לתת לך כך לדוד אליך השם נפשי
עשו את הנפש אני מוכן לתת לך רק יש לי
בעיה אחת מה זה אומר שאני אתן לך את הנפש
שלי שאני אמות ואז מה יגידו האוייבים שלי
א סוף סוף אומר תראה ריבונו של עולם לדוד
אליך השם נפשי אעשה אבל אלוהי בך בטחתי אל
אבושה אל יעלצו איבי לי אני מפחד שהאויבים
שלי ישמחו בזה ולכן אני מבקש ממך תשאיר
אותי לחיות ורק תסלח לי כך מסביר האלשיך
הקדוש בעמוד שבע הבאתי אליך השם נפשי
ואייך נותנים להשם את הנפש אז אמרנו עכשיו
את האלשיך אבל חוץ מזה היין מה כתוב אצלכם
קט זה לא קט זה קיט נה להוסיף י יין קיט
פסוק צד לך אני הושי איני הוא פירש רדק
אין זכי אלא בתורתך אז מה זה אליך השם
נפשי עשה אני אלמד את התורה שלך ועיין ברס
כגח אם יש את נפשכם
לקבור את מתים מלפניי אומר שם רשי מה זה
את נפשכם רצונכם אז כשאדם נותן להשם את
רצונו זה נקרא אליך השם נפשי עשה
נכון אמרתי שני פשתים שלושה בעצם האלשיך
נפשי נפשי כן
עכשיו
בעמוד שמונה יש כאן מדרש רבא בשיר השירים
אמר רבי חיא בר אבא אם יאמר אדם תן לי אם
יאמר לי אדם תן נפשך על קדושת שמו של
הקדוש ברוך הוא אני נותן ובלבד שיהרגו לי
מיד אבל בדורו של שמד איני יכול לסבול
איסורים זה פי אל יותר גרוע מלמות אומר
למות אני מוכן לשם אבל שיהרגו אותי לא לא
התנו לי לסבול אבל בדור של שמד איני יכול
לסבול ומה היו עושים בדורו של שמד היו
מביאים כדוריות של ברזל ומלבנים אותם באש
נותנים אותם תחת שכיהן ומסיעים נפשותם מהם
ומביאים רטיות של קנים ונותנים אותם תחת
ציפורן ומסיעים נפשותיהם מהם ו שאמר דוד
אלך השם נפשי עשא הסיכת שהיו משיאים נפשם
על קדושת שמו של הקדוש ברוך הוא אז אם כן
פשט רביעי מה זה אליך השם נפשי עשה אני
מוכן גם להתייסר באיסורים
לכבודך
עד כאן פסוק א' פסוק ב'
אלוהי בך בטחתי על אבושה אל יעלצו אויביי
לי אז במדרש אתם רואים בעמוד תש במדרש
כתוב משל למלך שגזר שלא ילכו אנשים ברחוב
בלילה מה שנקרא עוצר ותפסו בן אדם ברחוב
אז רצו להרוג אותו אמר להם תעזבו אותי כי
אני אחיין של המלך בבוקר הביאו אותו למלך
אמר לו המלך אתה אחיין שלי מאיפה הבאת את
זה אמר לו אני ראיתי שם רוצים להרוג אותי
אמרת אני אגיד את הקרוב שלך קרוב שלך בטח
לא יעשו לי כלום אומר לו המלך אתה בטחת בי
אם ככה תעזבו אותו כך אומר דוד המלך עליו
השלום ריבונו של עולם בך בטחתי על אבושה
אני את בטחונית עליתי בך אז שאני לא
אתבייש בזה וזה נפקא מינה לימים האלה של א
חודש אלול שכל אחד מתחיל לפחד מהמשפט ומה
יהיה ואיך יהיה אז א מה מה התשובה התשובה
היא בך בטחתי לבושה אם נטלה ביטחוננו
בקדוש ברוך הוא בעזרת השם יהיה בסדר איך
יהיה בסדר תשאיר את זה לא אבל עצם הדבר
שאדם בוטח בהשם זה זכות מספיק גדולה כדי
שהשם באמת לא יבייש אותנו
עכשיו
שאלנו את השאלה הזאת איך איך זה מסתדר עם
החזון איש שאומר שביטחון בהשם זה לא אומר
שיהיה טוב אלא ביטחון בהשם זה אומר שמה
שיהיה זה השם עושה נכון שהחובות הלבבות
חולק עליו כולם יודעים את זה זאת אומרת
הוא חולק על החובות הלבבות שחובות הלבבות
באמת סובר שביטחון זה אומר שאני בטוח שהכל
יהיה בסדר אבל א כך החזון איש אומר אז
תראו כאן את המל
הכל יהיה בסדר זה הביטחון כן
לא מי אמר שהכל יהיה בסדר הביטחון הוא שמה
שייקרה זה השם עושה כמינה צריך עוה
השתדלות כאילו לא מה משנה זה קר אם זה ככה
או ככה מה כלפי מה זה משנה כלפיי כן מה
זאת אומרת להיות רגוע מה להיות רגוע לא
משנה מי זה מסלול כן אני רגוע אני רגוע כי
א תמיד בידיים של השם
זהו ככה חזוניש אומר תעות לחשוב שהכוונה
שהכל יהיה בסדר
עכשיו אני אומר עוד פעם גם הכל יהיה בסר
לא
לא לא כן אתה יודע פעם היה היה חסיד גור
אחד שאיבד את כל משפחתו בשואה ונשאר ערירי
לבד תמיד היה בלש טיבל עם חיוך אז פעם שאל
אותו מישהו תגיד איך אתה מסוגל לחייך אומר
מה הבעיה הכל לפי התוכנית אמר לו מה
הפירוש הכל לפי התוכנית אומר לא שלי שלו
הייתי מעדיף שיגיד לי את התוכנית שלו מראש
אבל הוא לא מתייעץ איתי אבל זה לפי
התוכנית שלו זה הכל בסדר זה זה ביטחון לפי
החזון איש זה נקרא ביטחון אז
אני אומר פה זה לא נורא כי פה אתה יכול
להסביר שהכוונה שהוא מתפלל על לבושה אבל
בפירוש יש פסוקים בתהילים שאומרים שהכל
יהיה בסדר איך זה יכול להתאים עם חזוניש
אז תראו את המלבים בעמוד 10 אומר המלבים
אלוהי בעניין צרכיו הגשמיים הנה בכל
ענייני בך בטחתי ולכן אבקש אל אבושה כאילו
אין תכלי בקשתו השגת הצרכים רק השגת
הביטחון בא להתבייש על ביטחונו בהשם אתי
יהייה לו מקור אכזב ובעבור תכלית זה אני
מבקש אל יאלצו אויבי לי שבזה יגיע חילול
השם זאת אומרת אני לא מבקש ממך שהכל יהיה
בסדר כי אני רוצה שהכל יהיה בסדר אלא
כיוון שאני בוטח בך אז אם זה לא יצליח אז
יפגע הביטחון שלי יהיה לצחוק בעיני אחרים
ראית אתה בוטח בו מה זרך לכן אני מבקש גם
בזה יה סובב שגם כל כוך לא יבושו מה שאיין
כן אם לא יתמלא בטחוני וכן על ידי כן
יבושו עבודים רייקם כלומר אם כן התמלא
ביטחוני אז יבושו הבוגדים ריקם לפי זה אין
התכלית אצלי השגה דבר המובטח הקיום
הביטחון עצמו שתגדל כבוד השם
סיפר לי אני אולי סיפרתי לכם פגשתי לפני
שבוע שבועיים שבועיים פגשתי יהודי שגר ב
נתיבות הוא אומר שהוא היה מאוד מאוד מקורב
הוא למד בבני ברק והוא היה מאוד מקורב לרב
חיים קניבסקי הוא טוען שהוא האחרון שקיבל
ברכה מרב חיים קנייבסקי
ו
אחד מהסיפורים שהוא סיפר לי אומר לי אתה
רואה את הבת הזאת ילדה בת שש שבע חמש ש
משהו כזה אומר היא הייתה כמו אוטיסטית
היא לא דיברה בגיל ארבע היא עוד לא דיברה
היייתה בוהה כזה כל הזמן והרופאים אמרו
אין מה לעשות זה אוטיסטית אין מה לעשות
הייתה רוקעת ברגליים מתעצבנת וזה ממש לא
ואז הוא אומר יום אחד הלכתי עם הבן שלי
הוא מראה לי את הבן שלו ילד בן היום נראה
לי בן שמונה תע 10 אז אומר הלכתי עם הבן
שלי לרב חיים ואני מדבר עם רב חיים על דבר
מסוים ופתאום הבן שלי לא אמרתי לו כלום
אומר הרב אחותי במקום במקום להגיד לא רוצה
אומרת לא תותה
אז רב חיים שאל את הנכד שלו מה הוא אמר אז
הוא אמר לו רב חיים התחיל לצחוק הוא אמר ל
היא תדבר היא תדבר הוא אומר יש לי מחלוקת
עם אשתי אם זה התחיל באותו יום או למחרת
חזרה לגמרי ל ראה לי את הילדה נורמלית
לגמרי
אבל אז הוא סיפר לי שהיה לו אין לו דירה
אז הוא
הלך על מחיר למשתכן
הוא הלך על מחיר למשתכן ו
אתה צריך לשים סכום התחלתי זכה במחיר
למשתכן אבל צריך לשים סכום התחלתי והיה
חסר לא זוכר כמה 30 אלף שק היה חסר לו אז
הוא בא לבנק אבל הפקידות לא היו צנועות אז
הוא לא הסתכל עליהם וזה בקיצור אני לא
יודע בדיוק מה היה כנראה שהוא הגיע למנהל
והמנהל אמר לו תשמע אני אנשים כמוך לא
רוצה לתת להם הלוואות
מה אתה זה לא מסתכל
אז הוא אמר לו תראה אני מחר צריך לשים את
הכסף ואני אומר לך שהכסף יהיה לי כי רב
חיים אמר לי שיהיה לי את הכסף עכשיו לא
מעניין אותי מה שאתה לא רוצה לתת לי אתה
לא רוצה אל תיתן אני אומר לך שיהיה לי את
הכסף זרק אותו משם משו גנרל כל הראש לך
אומר באותו יום גיסו סיפר למישהו את
הסיפור הוא אמר לו כמה הוא צריך 30 אלף שק
נתן לו צ'ק אומר למחרת הגיע לבנק המנהל
ניגש אליו נישק אותו תתחנן לפניו שיסלח לו
למה הוא ראה שזה באמת ככה
זה הכוונה אלוהי בך בטחתי על אבושה
לא לא כ את ה30 אל שק אבל אבל אלוש שבזה ש
בטחתי בך
ואז על ידי שאני לא אבושה גם כל כוך לא
יבושו וגם על ידי זה יבושו הבוגדים ריקם
הסיפור ממשיך הוא לא סיפר לי את כל הסיפור
עד הסוף כי הוא אמר לי שזה עדיין בהתעבות
אמר לי אבל רב חיים אמר לו אתה לא תיקח
משכנתא
איך אני לא אקח משכנתא לא תיקח משכנתא
ועובר הזמן וצריך לשלם ואן ואין ואין ואין
ואין ואיין בקיצור בסוף לא יודע איך זה
עכשיו זה הסתדר לו העניין אין לי מושג איך
אבל טוב
עכשיו מה מזכיר לכם גם כל כוך לא ייבושו
פורים יפה מאוד להודיע שכל קוך לא יבוא
שהוא על זה זה בנוי על המשפט הזה של דוד
המלך שלום אנחנו ממשיכים הלאה פסוק ד
דרכיך השם עוד עיני
מה ומה אמר משה רבנו יש מעניין זה כמה פס
וקים בתהילים שמשה דוד המלך לקח את המילים
של משה רבינו והפך אותם טיפה אבל מה משה
רבינו ביקש אודיני דרכך ומה אומר דוד המלך
דרכיך השם אודיני זה הסתדר עם ה יכול
להיות לא יודע בכל אופן זה פסוק שאמר כבר
משה רבנו ועכשיו אנחנו עוברים לעמוד 14
מה ההבדל בין דרך לאורח אמרנו דרכיך השם
ודייני ו
אורחותיך למדיני
דרכיך השם ודייני אורחותיך למדיני
סליחה אתה יכול להגיד לו שאני באמצע שיעור
האחרון צלצל אליו תגיד לו שאני באמצע שיור
דרכיך השם ודייני אורחותיך למ שאלנו מה
ההבדל בין דרך לאורח אומר המלבים
אבקש עמוד 14 אבקש לדעת דרכיך שדרך הוא
הקבוע לרבים הדרך הגדול והאורות
הם המסתעפים מן הדרך הגדול אל הצדדים
הדרכים הגדולים די בהודעה והאורות הפרטיים
צריכים לימוד כי הם רבים ואינם נכרים כל
כך ג אורני השם דרכך ונחני באורח מישור
באורח צריך הנחיה נכון ונחני באורח מישור
גם יש לך את זה בעיקר כאילו ממש מפורש
במשלי
במשלי הוא אומר
תודה רבה
במשלי הוא אומר אה
א
השלך על השם לא אמ
אה אה אה אה הנה א
הוא ישר והוא יישר אורחותיך איך ההתחלה של
הפסוק
בכל דרכיך דעהו והוא יישר אורחותיך כלומר
אם במצוות הקבועות אתה הולך בדרך אז יש לך
אפשרות שהקדוש ברוך הוא יעזור לך באורך
איפה שזה לא סלול הוא ישמור עליך הוא יישר
אורחותיך אבל אם אתה מפספס בדרך אז אל
תצפה שהוא ישמור עליך באורח לכן אומר דוד
המלך דרכיך השם הודיעני תודע לי את הדרך
של התורה ואורחות
למדיני אורח זה דבר לא סלול יש כאן דברים
שלפעמים אתה צריך קחת את האוטוסטרדה לא
נכונה אתה אף פעם לא תוכל להיכנס זה נכון
אז יש את ה את הדרך ויש את האורח אורח זה
דבר שהוא לא קבוע ל הרבים לא קבוע לרבים
זאת אומרת יש לפעמים יחידים שצריכים לעשות
דבר מסוים במצב מסוים ושם אתה צריך להיזהר
לא ליפול
אני אקח דוגמה קיצונית בסדר בדרך הדרך
הסלולה היא לעשות טוב לשני
יש פעמים שאין לך בראה אתה צריך לתת
משכנתא למישהו למי זה הבן שלך אבל זה כבר
אורח
כי עושה רע למישהו זה לא הדרך הסלולה זה
אין בריירה פעמים שצריך לעשות את זה או
דיין שצריך לעשות אז בסדר אבל אז צריכים
הרבה זהירות לא זה דרך לא סלולה אז צריכים
הרבה זהירות בזה זה דוגמה קיצונית זה לא
חייב להיות בדברים האלה דווקא אבל כשהדרך
היא דרך אז זה קל מספיק אורני השם דרכך א
דרכך השם עוד יני תודיע לי את הדרך אבל
אורחותיך למדיני
ובמשל אומר המלבים ובמשל דרכיך ודייני הם
הדרכים הכוללים שבהם תנהיג את עולמך כגון
הרחמים והחנה
רך אפיים ורב חסד אז תודיעני למע תנהג בהם
כמו שכתוב והלכת בדרכיו ואחותך למדיני הם
הפרטים התפרים מדרך הגדול שיתנהג השם
בעייתים פרטיים ובמקומות פרטיים ובאנשים
יחידים וכן לדעת איך יתנהג האדם בעתים
ובעניינים פרטיים ש
שז
שילוב לפעמים מדרך הכולל כמו להתאכזר נגד
רשעים ולהתגאות ולוז
כנגדם וכדומה שזה צריך לימוד זה לא זה לא
דבר שהוא כללי אז כאן אתה צריך לדעת את
הפרטים איך לעשות את זה
שאלה הבאה שהייתה לנו איך הוא אומר אותך
קיוויתי כל היום למה מה היה צריך להגיד לך
קיוויתי כל היום מה זה אותך קיוויתי זה לא
עברית אומר המלבים בעמוד 15 אותך קיוויתי
הכוונה ככה ריבונו של עולם
כל מה שאני מבקש ממך בעצם זה הכל בסוף
בגלל שאני רוצה אותך אתה זה התקווה שלי
אתה זה מה שאני בסוף רוצה אני מבקש ממך פה
אני מבקש כסף ופה אני מבקש מקרר ופה אני
למה יסה מה אני באמת רוצה אותך קיוויתי כל
היום כי אני רוצה אותך להיות קרוב אליך רק
מה אני בן אדם יש לי צרכים ואם לא יהיה לי
את כל זה אני איהיה בדיכאון ואז אני לא
אוכל תעשה לי טובה כל מה שאני רוצה זה
אותך לכן הוא אומר הדריכני באמתך למדיני
כי אתה אלוהי אישי אבל למה ישה אותך
קיוויתי כל היום זה כל מה שאני רוצה
עכשיו שאלנו למה זכור רחמיך השם וחסדיך
כי מעולם הם היה צריך להיות כתוב זכור חמך
וחסדיך
השם אומר על זה הילקו שמעוני פה עמוד 16
אומר הילקו שמעוני לא מן הדין אלא כי
מעולם מימה זכור חמיך השם וחסדיך לא מן
הדין אלא כי מעולם מימה אמר רבי יושי בר
נחמיה התנהג בחסדים שהתנהגת בהם עם אדם
הראשון שכך אמר לו כי ביום הולך ממנו תמות
ומה למיסי יצא אלולי שנתת לו יום אחד משלך
שהוא אלף שנים איך הוא יכול להעמיד תולדות
שנאמר והאדם ידע את ך ושתו אז הכל היה
בגלל שעשיית איתו חסד שהיום הזה שדיברת
עליו לא לקחת את היום שלו אלא את היום שלך
אז וחסדיך כי מעולם אימה מה הוא מבקש זכור
חמך השם
וחסדיך כי מעולם ממה כי מעולם אתה מתנהג
בצורה הזאת ולמה תסתכל ו את רשי עכשיו
תראו זה בדיוק מה שרשי כותב כי מעולם אימה
אומר רשי בפסוק ו ממות אדם הראשון שאמרת
לו ביום הח הולך ממנו מות תמות ונתת לו
יום משלך שהוא אלף שנים
טוב וישר השם פסוק ח טוב וישר השם על כן
יור חטאים בדרך ידרך ענבים במשפט ילמד
ענבים דרכו אז שאלנו טוב
אמרנו פה לא היה לנו שאלה רק אמרנו טוב
וישר השם אומר על זה החומת אנך הרבינו
הקדוש החידה מה זה טוב וישר השם על כן
יורא חטאים בדרך כתוב כי תראה חמור סונ
אכה לא כי תראה א השבת עביד למדנו אתזה
שבת שעברה מה היה כתוב שמה אה
לא שומע השב תשיבנו לו השב תשיבנו לו כתוב
חמור א בשדה בהמה לא משנה והתעלמת מהמהם
אז אז אז עכשיו השאלה היא כזאת צריכים
להחזיר אבידה נכון ומה הדין זקן וינה לפי
כבודו
פטור
אדם יהודי שחוטא הוא בעצם הולך לאיבוד ואם
הוא הולך לאיבוד אז יש מצוות השבת עבדה
וכך מסביר האור החיים הקדוש על הפסוקים
האלה עכשיו בא הקדוש ברוך הוא ואומר אני
צריך להחזיר עבדה זקן בנה לפי כבודו
אני צריך להחזיר אותך
אבל זה לא לפי כבודי מי אתה בכלל מצד שני
הרמבם אומר תסתכלו בעמוד 18 החדו מביא את
הרמבם אומנם כך כתב הרמבם שש שבע שורות
מלמטה אמנם כך כתב הרמבם פרק יא מהלכות
גזילה ד הולך בדרך הטוב והישר מחזיר העבדה
בכל מקום וכביכול הוא עושה לפני משורת
הדין הוא מחזיר העבדה אף שאינה לפי כבודו
ממילא הקדוש ברוך הוא הוא עושה טוב וישר
טוב וישר השם על כן יורה חטאים בדרך אף על
פי שהוא זקן בינה לפי כבודו
פסוק ח שאלנו שיש פה סתירה צד אחד הוא
אומר בפסוק ח על כן יורה חטאים בדרך ואילו
בפסוק ט הוא אומר וילמד ענבים דרכו אז הוא
ילמד את החטאים או את הענבים איך זה הולך
אז על זה אומר המארי אוסד בדברי יהודה
אומר המארי אוסד על הפטרה של נדמה לי שזה
פרשת ויחי וחזקת והיית לאיש שמה אומר ככה
רבי יהודה אוסד
כאשר הצדיק נפטר מן העולם
אז כתוב ש מעבירים אותו דרך הגיהנום ולכן
ולמה מעבירים אותו דרך הגיהנום שכל הנשמות
שכבר הגיעו לתיקונם אבל עוד אין להם כוח
לצאת נדבקות בנשמה של הצדיק יוצאות יחד
איתו מהגיהנום כך כתוב עוד דבר
כתוב שרבי יוי חנן אמר שהוא בכה לפני
מיתתו שאלו אותו העמוד הימני פטיש החזק נר
המערבי למה אתה בוכה מה הוא ענה להם אני
לא יודע באיזה דרך ה הולכים ויש לפני דרך
גן עדן דרך גיהנום ואני לא יודע באיזה דרך
מוליכים אותי אז כאילו שואלים מה מה זאת
אומרת לא יודע הוא לא יודע אז מי כן יודע
והתשובה היא הוא לא ידע אם יעבירו אותו
דרך הגיהנום או לא אבל מארי אוסד מחדש כאן
עוד דבר אומר יש אדם שזכה לחזור בתשובה ו
עכשיו הוא צדיק
והוא אם הוא יעבור דרך הגיהנום זה לא יהיה
כל כך טוב אומנם הוא צדיק אבל החטאים שהיו
לו אפס
לא כל כך טוב אז לכן כזה צדיק שחזר בתשובה
אומרים לו אתה אל תלך ליד אל תלך דרך פה
תלך מסביב מסביב מסביב למה שלא לא בטעות
מישהו יחשוב שזה אתה עדיין
כשיש דרך סלולה לא צריך להדריך אותך אבל
כשאין דרך סלולה צריך להדריך אותך תלך
מסביב דרך פה ואחרי זה תפ ימינה ברחוב
השלישי שמאלה לה אומר המארי אוסד טוב וישר
השם על כן יורה חטאים בדרך
הו מראה לאדם
לחזור בתשובה והחוזק
מגיע למעלה אז הוא מורא לו את הדרך יור
התאים ב אומר לו תלך מפה מפה מפה אל תלך
מפה תיזהר לעומת זאת ידרך ענבים במשפט
וילמד ענבים דרכו את אלה שהיו צדיקים תמיד
את אלה הוא יכול
אומר להם שייכנסו דרך הגיהנום כדי שנשמות
שצריכות יצאו יחד איתם
כן אנחנו מתקדמים עכשיו לעמוד 28
מה זה על כן יורי חטאים בדרך אומר האור
תורה רבי פנחס מג'רי
אור תורה רבי פנחס מג'רי מה זה יור ים
בדרך כתוב שיש רי מקלט לרוצח בשוגג ולאיפה
הוא הולה איך יודעים איפה המקום הזה כתוב
קריאתם לכם ערים ותכין לך הדרך
תשים שלטים לעומת זאת לבית המקדש גם יש
שלטים לא אין שלטים זה הכוונה על כן יורה
חטאים בדרך כי הוא טוב וישר
רשי מפורש על הפס
הרשי מפורש על הפסוק אה נכון אז מה
זה רשי מפורש
אה הוא מדגיש את החטאים שזה בשגל טוב בסדר
אתה צודק זה באמת רשי מפורש טעות שלי
ממשיכים הלאה פסוק י כל אורחות השם חסד
ואמת לנוצרי בריתו וועדותיו יש לנו פסוק
מקביל בפרק קג יח וחסד השם מעולם ועד עולם
עלי ר וצדקתו לבני נים לשומרי בריתו ו
לזוכי פיקודיו לעשותם כמו שכתוב פה כל
אורכות השם חסד ואמת אבל למי לנוצרי בריתו
ועדותו גם שם כתוב חסד השם מעולם ועד עולם
לשומרי בריתו וזוכי פיקודיו לעשותם
אני לא אעמוד עכשיו על דברי הרמבם אבל
תסתכלו עמוד 30 31 32 33 הרמבם באמת שואל
את זה מה זאת אומרת כל עורכת השם חסד ואמת
מה זה כל אורכות השם חסד ואמת כמה צרות יש
לבן אדם כמה חסרים יש לבן אדם מה אתה איך
אתה יכול להגיד את זה אז התירוץ המקובל זה
מה שהרב יסדי אמר מקודם שמה
כל מה שהשם עושה הכל לטובה כן זה התירוץ
המקובל והוא נכון הרמבם הוא הלך בדרך אחרת
הרמבם אומר
תשלח לי חסר לך המון דברים נכון תגיד בכמה
חדרים אתה גר
כמה מזגנים יש לך תגיד מה אתה אוכל אומר
תשמע הדרך שהשם עשה זה היה מספיק לך דירה
יותר קטנה בלי מזגן ותאכל
דברים פשוטים תאמין לי חצי מהמשכורת אתה
חוסך
יותר מחצי
וגם את הבריאות שלך אתה תשמור
רק מה אתה אוהב לאכול דברים עם שומנים אתה
אוהב לאכול זה אז מה אתה רוצה
אומר כל אורחות השם חסד [כחכוח] ואמת רק
אתה מצאת לך דרכים חדשות ואז אתה בא
בטענות רגע מה קורה סליחה זה לא הדרך שלי
זה דברי הרמבם פה אני זה ארבע דפים אבל
כדאי לקרוא את זה בשבת
א עוד לגבי פסוק י כל אורחות השם חסד ואמת
ל בריתו עדותיו
אז מביא
נו איך קוראים לו הפרדס יוסף בספר בראשית
בפרשת בראשית
כתוב
אחד דיבר אלוקים שתיים זו שמעתי הוא מביא
ב
לא זוכר בשם מי הוא אומר אחד דיבר אלוקים
זה מידת הדין שתיים זו שמעתי מה זה שתיים
זו זו זה 13 שתיים זו זה 26 זה יקוק מידת
הרחמים
אחת דיבר אלוקים זה אלוקים זה דין אבל
שתיים זו שמעתי למה יזה הוא צירף מידת
הרחמים
ולמי
הוא צירף מידת הרחמים
לאנשים נורמלים אבל רבי עקיבא וחביריו
איתם הוא דיבר במה מלוש בשפת האם מה זה
שפת האם מידת הדין לכן כתוב שטוק כך הלתה
במחשבה לפני אם ככה אומר הפרדס יוסף לא
זוכר בשם מי אומר אם ככה זה הכוונה כל
אורחות השם חסד אבל ואמת לנוצרי בריתו
עדותיו מה זה אמת זה מידת הדין
[שיעול][כחכוח]
יעקב אבינו אמר קטונתי מכלל החסדים ומכל
האמת אשר עשית את עבדך מה הכוונה קטונתי
מכל החסדים ומכל האמת התמעטו זכויותיי
בגלל החסד והאמת זאת אומרת שמי שהשם עושה
איתו מידת הדין ומעניש אותו על העבירות
שלו אז גדל אצלו מידת הזכויות שלו ואם ככה
זה הכוונה כל אורחות השם חסד ואמת מה
פירוש חסד ואמת גם כשהוא עושה למישהו
איסורים זה כדי לתת לו חסד שלא יתמעטו
זכויותיו אלא ההפך וזה אומר הגבעת שאול רב
שאול ברך על הפסוק הזה ועכשיו הגענו לפסוק
יא וסלחת ל עווני כי רב הוא שאלנו רשי
אומר נהל רב לסלוח על רב על עוון רב
שאלנו אבל בפשטות איך זה מסתדר בגלל שיש
לי הרבה עבירות אמרנו את התירוץ שכבר
אמרנו בעבר האי בן עזרא עכשיו תסתכלו
בעמוד 38 כאן הוא מופיע הי בן עזרא למען
שמך השם לכת ל עווני כי רב הוא אומר האי
בן עזרא מה זה כי אף על פי שהוא רב אז זה
פירוש חדש למילה כי כי זה אף על פי ובזה
מסביר האיבן עזרא שזה מופיע בעוד כמה
פסוקים כדרך כי עם כשאור פו כי עם כשאור
פו לכן מה לכן תסלח לכן תלך איתנו אלא אף
על פי אותו הדבר כי חטאתי לך
ועל פי זה
במגיד מדובנה מסביר את הפסוק של הפטרת א
ניצבים ויילך ניצבים מה כתוב בניצבים סוס
הסיס בהשם תגן נפשי באלוקי כי הלבש ני
בגדיש מ צדקה עתני כי חתני חין פאר וככלה
תעדה כלה לי הייתי רב מוישה שבע ברכות
הייתי אתמול אז שאלתי את החתן נו ברוך השם
מזל טוב יהיה בניין הדעה אתה שמח אמר לי
מאוד אמרתי לו למה מה אני יושב בראש
השולחן
פעם הבאה שאני אשב בראש השולחן צריך בשביל
זה להיות ישב ראש מעצת גדולי התורה
נגשתי לכלה אמרתי לה מזל טוב בד נו עצמך
מאוד למה עצמך איזה שמלה יפה יש לי אמרתי
לא לחינם מלאך הזרזיר אצל העורב
אלה שני שני בני אדם משונים
למה כי במה הם באמת היו צריכים לשמוח
אחד בשני מה אתה מדבר שטויות מה ראש
השולחן א
רבו יסי מה אומר הנביא סוס הסיס בהשם תגל
נפשי באלוקי כי הלבישני בגד ש צדקה תני כת
יכן פאר וככלה תחזה כלי לכן הם שמחים
נו אומר המגיד מדובנה
נה ככה יבוא יום שהשם יושיע אותנו והשמחה
תהיה עד השמיים למה יסגרו את בית חולים תל
השומר כל החולים יחזרו הביתה בריאים אני
לא מדבר מה שיהיה תחיית המתים ויסגרו לנו
את כל האובר דראפטים ויהיה לנו כאלה
ישועות וכל האמריקאים האלה והאירופאים
והפלסטינים כל אלה ירדו לנו מהראש ואפילו
הממשלה תרד מהראש יהיה לנו מלך קוראים לו
דוד המלך אז
על מה נודה להשם אז במה נשמח בא ה הנביא
ואומר סוס הסיס בהשם
תגל נפשי באלוקי כי הלבישני ואף על פי
שהלביש בגדי יש המעיל צדקה ית אני במה
אנחנו נשמח לא בישועה אלא בך
ואז הוא מביא דוגמה כמו חתן יחן פר כלת
עדק אליה אז הם שמחים בזה לא במה הם שמחים
אחד בשני ככה גם אנחנו אף על פי שהלביש
בגדי ישע במה אנחנו נשמח בו זה הכוונה זה
כמו האיבן עזרא שזה אף על פי
נכון מאוד
פסוק יא עוד בעניין הזה שלמען שמך השם
וסלחת לווני כרבו זה קשור עכשיו גם
לסליחות מורי ורבותיי מרשו
מסביר דבר נפלא כבר דיברנו על זה בעבר עד
כמה שזכור לי בכל אופ א כולם מכירים את
הגמרא במסכת שבת דף פט עמוד ב שמה כתוב
שאברהם הקדוש ברוך הוא אומר לאברהם אבינו
בניך חטו לי אז הוא אומר ם החול קדושת שמך
אומר ליעקב בניך חתול מחול קדושת שמך בא
יצחק עושה חשבון מה זה אברהם ויעקב ככה
מדברים עלינו עם הכול קדושת שמך אין לך מה
להגיד אז אל תגיד אבל למה להגיד עם הכול
קדושת שמך אומר המשו אתה יודע מה הכוונה
עם הכול קדושת שמך ההבנות ימרחו על קדושת
שמך כמו שנאמר וזרי אלוהי אשנו על דבר
כבוד שמך ואצלנו כפר על חותנו למען שמך
איך קוראים לך
רב חסד איך קוראים לך רחום וחנון נו אז
למען שמך תמחה את העוונות ימחו
על קדושת שמך זה מה שאברהם ויעקב אמרו ואם
ככה זה מה שע מה שדוד המלך אומר גם פה
למען שמך השם וסלחת ל עווני כי רב הוא
בגלל ששמך השם מה שמך רחום וחנון רב חסד
נו עכשיו למה זה קשור לשיחות אתה יכו
להדליק וד פעם את ה ונטילטור סליחה
עכשיו למה זה קשור לסליחות אני לא יודע
איך הנוסח בדיוק אצל הספרדים יש את זה אבל
לא באותיות מסך בדיוק אצל האשכנזים
שמתחילים את הסליחות אומרים ערימה של
פסוקים ואז לקראת הסוף אומרים הנשמה לך
והגוף שלך השם עשה למען שמך אתנו
על שמך השם מה זה אתנו
ההי יקר מהי זה יוצא שיצחק היה הכי יקר
נכון אז למה השם לא קיבל את מה שאברהם
ויעקב אמרו כי אתה רואה שעד היום לא הבנת
את זה נכון אמר להם אל תדברו איתי ככה אני
רוצה שיבינו מה אתם אומרים
אני רוצה לימוד ברור כן עכשיו אני
חוזר לסליחות אתנו על שמך השם עומד יהודי
אומר תסלח לי אומר לו הקדוש ברוך הוא מה
מה סלח לך מה מה איך באת אתה לא מתבייש
אומר אתה יודע למה באתי ריבונו של עולם
אתנו על שמך השם באתי בגלל השם שלך קוראים
לך רחום וחנו עתנו על שמך השם עשה למען
שמך בעבור כבוד שמך כי אל רחום וחנון שמך
למען שמך השם וסלחת לעוננו כי רב הוא פשוט
עוד הסבר אחד ב פסוק הזה של הבן איש חי
משהו מאוד מאוד יפה הרב בן איש חי בבן יהו
יודה ביומ כב עמוד ב אומר הרב בן איש חי
דוד המלך שמי בן גררי קילל אותו קללה
נמרצת נוף אתה מואבי רוצח צורר תואבה וא
איך קראו לו האחיין שלו אה
בן צרויה נו איך קראו לו אבל איך לא יואב
אח שלו
אבישי בן צרויה
אמר לו אני אוריד לו את הראש אמר לו לא אל
תעשה לו כלום למה למה הוא ריחם עליו כ הה
תלמיד חוכם גדול ועם תלמיד חוכם לא
מתעסקים וזה גם דוד המלך אומר בתהילים שלו
לא עליו אלא ל
על אחיתופל אלופים וד אלופים יהודאי והוא
אומר לו אני בגלל שאתה תלמיד חוכם לכן לא
הרגתי אותך אז זאת אומרת דוד המלך אומר
אני לא יכול להרוג אותו הוא תמיד חוכם
גדול א אל תעשה לו כלום עד עכשיו דוד המלך
ואומר ריבונו של עולם אתה זוכר שאני את
אחיו את את שימי בן גירו לא הרגתי למה כי
הוא תלמיד חוכם גדול אז גם לי תסלח וסלחת
ל עווני כמו שאני סלחתי לו כי הוא רב גדול
ה כי רב הוא תראו בעמוד 41 אצ 41
ולכן
ונראה לי ששיני שמעי אדם גדול בתורה וגדול
בסנהדרין לכן בעבור כבוד תורתו ראוי שימחו
לו מה שאיין כן אותם בני בליאל שהיו
הדיוטות אין ראוי שימחו להם לכן את האחרים
הוא הרג ולא את שמי בן גרה ובזה יובן
בסיעתא דשמיא הפסוק שאמר דוד עליו השלום
וסלחת לווני כי רב הוא פירוש לווני שמחלת
ל שמעי ולא עשיתי בו משפט למה זה למה זה
עוון כי הרי היי צריך למחות על כבוד
המלכות יען כי רב הו וגדול בתורה לכן י
שליטה מספיק על אשר מחלתי לו
[נחירות בוז]
שאלנו בפסוק יג
נכון
זה נכון גם לגביך לא סופ שזה להיות דוד
אדם עושה לך רע מה אתה אומר לא הוא עשה
השם שלח אותו נכון
אז למה אז למה דוד המלך זה כי הוא היה מלך
הוא יכל להרוג אותו והוא היה צריך להרוג
אותו
השם אמר לו כלל ולכן אני מקבל את מה שהוא
עשה עדיין יש כבוד המלכות
וזהו הוא סלח לו בגלל שהוא רב גדול
עכשיו רבותיי פרק כה פסוק יג שאלנו למה
זרעו הרש הארץ למה לא למה לא הוא זרעו ירש
ארץ בפרק לז כמה פעמים כתוב שהוא בעצמו
לכן
אני כתבתי פה בחוברת לג זה היה לז לא מה
זה לז טעות נ לתקן בחוברת הכל פרק לז
כן עכשיו ככה אז למה אצלנו הוא לא מבטיח
לא אלא רק לזרעו אומר רשי אומר סליחה אומר
המלבים
אומר המלבים אחר שהשלים תפילתו שיכונה הו
השם בין בצרכיו הגשמיים בין בנפשי אומר
שליא השם האמיתיים יש עוד דרך אחר מעולה
מן הדרך הזה שהתפללתי עליו עד הנה והוא
שהם ימאסו ענייני עולם הזה לגמרי ולא
יבקשו רק אושר הנפש הרוחני
וזהו שאמר
מי זה האיש הוא ירא השם באמת
השם יורא הו בדרך אחר אשר יבחר והוא כי
נפשו בטוב תלין עיקר השתדלותו יהיה על אשר
נפשו האלוהית שהיא תלין בטוב ושכר עולם
הבא ולא ירצה מן הבנ והם צלחו בזכותו והוא
די לו בקו חרובין מערב שבת
ברור
כן הרב אמר שדד המלך אבל אין לי זמן עכשיו
לענות על זה אז אחרי השיעור בסדר סליחה
א אתם רואים עכשיו עמוד 44 שאלנו ברשי שמה
כתוב ועוון רבים תלוי בי מה הקשר עוון
רבים תלוי בי אז קודם כל בעמוד 45 יש לנו
את הילקות שמעוני פני אליי וכונני כי יחיד
ואני אני וכי יחיד היה דוד והלו כתיב עצם
השישי דוד השביעי הוא לא היה בן יחיד וכי
אני היה דוד והלו כתיב ונה והנה באונ
הכינותי הוא הכין שמה הרבה זהב וכסף אלא
אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא לפי שמתני
למלך על בניך ועיניהם עיניהם תלויות בי
ואני יחיד כנגדם וכולם צריכים לי ואני אני
כנגדך והנה הם תלויות בך שהם בניך לפיכך
כי יחיד ואני אני ועכשיו נראה את התרת צבי
שהוא מפרש את רשי על תהילים והוא באמת
אומר ופירש רשי ועין רבים תלוייה בי ו
לנגדך אני עני ולפיכך כך צריך לומר ולא
עוון
אנחנו אומרים לפסוק יז צרות לבבי הרחיבו
כיכי ממצוקות הוציא איני מורי ורבותיי כאן
המלבים ואני שמעתי את זה בשם הגאון מהרב
חכם שאול קרדי במקסיקו שאומר ככה צרות
לבבי הרחיבו זה שיש לי צרות זה מרחיב לי
את הלב למה זה מרחיב לי את הלב למוד תורה
לא כי על ידי צרות אני אני קשור אליך כשבן
אדם אין לו צרות הוא לא צריך את הקדוש
ברוך הנו יכולים ללמוד תורה כמו נ אבל מה
פעמים שהצרות מביאים אותי לדיכאון אז זה
אני מבקש ממך ממצוקות הוציא עני צרות לבבי
הרחיבו אבל דיכאון אני לא רוצה ממצוקות
הוציא אני הוא חכם שאול קרדי לפי זה הסביר
דבר נפלא אני אמרתי לכם את זה אז בפרשת
בשלח כתוב וילכו שלושת ימים במדבר ולא
מצאו מים מה זאת אומרת
לא מצאו מים לא היה להם תורה אז אז לכן
משה רבנו תיקן להם כבר הבו עליהם שלושה
ימים בלי תורה אז תיקן להם שיקראו שני
וחמישי בתורה כדי שלא יעברו עליהם שלושה
ימים בלי תורה סליחה עברו עליהם שלושה
ימים בלי תורה עברו עליהם 2448
שנים בלי תורה עוד לא היה תורה בעולם
מה זה שלושה ימים בלי תורה איזה שלושה
ימים בראשך
אמר חכם שאול קרדי עד אז היה להם כל הזמן
צרות
הפעם הראשונה שלעם ישראל לא היה צרות זה
ויר ישראל את מצרים מת על שפת הים פעם
הראשונה
[אנחות] הם מתים
ואז מה קרה כבר אין קשר עם הקדוש ברוך הוא
וילכו שלושת ימים במדבר ולא מצאו מעים
עכשיו חייבים תורה כי בלי צרות אתה בכלל
לא קשור עם הקדוש ברוך הוא איך תהיה קשור
איתו לכן חייבים צרות או צריכים תורה שלוש
ימים במדבר ולא מצאו מים רק אני הוספתי על
זה בסיעתא דשמיא שבפרק
לד פסוק יט שמה דוד המלך ממשיך את אותו
הרעיון שמה כתוב קרוב השם לנשברי לב ואת
דקי רוח יושיע זה משלים את הרעיון הזה כי
כאן הוא אומר צרות לבבי הרחיבו מה הוא
אומר שם קרוב השם ונשבר לב ומה כאן הוא
מסיים
מ מצוקות וציני איך שמה הוא מסיים דקי רוח
יושיע זה ממש השלמה של אותו רעיון
בפרק ככה פסוק יח כתוב ראה אוני ועמלי ושע
לכל חותי הכוונה ראה אונ אי ועמלי ובזכות
זה שסע לכל חותי כמו שכתוב גם בבראשית רבא
על יעקב אבינו שאמר את אוניי ואת יגי הכפי
ראה אלוקים ויוכח אמש וויל כבר ערה ל10
אין לנו ברירה אלא לסיים פה ומי שרוצה
לעיין עוד כדאי מאוד גם בשני הדפים
האחרונים זה הכתב של הרב יעקב ברונפמן שיש
כאן עוד תוספות נכבדות מאוד עד כאן שיעור
תהילים להיום ובעזרת השם שבוע הבא בלינדר
אה
יהיה פרק כ'