Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
מוריי ורבותיי אנחנו מתחילים את השיעור של
פרשת וישב
תש פד עדיין פד כבר הרבה
זמן זה היום אחרון למלחמה אז דבר ראשון
דבר
ראשון דבר ראשון
רבותיי הרב רב חיים ויטל בטח שמעתם עליו
כן
אז הוא מספר לנו מה זה נקרא
ישמעאל מה זה נקרא
ישמעאל אומר תשמע ארבע גלויות יש לעם
ישראל אבל החמישית זה אצל ישמעאל והיא הכי
גרועה
מכולם איך אתה יודע אומר בפרק קחד של
תהילים לולי השם שהיה לנו יאמר נ ישראל
לולי השם היה לנו בקום עלינו אדם אז הוא
אומר מה זה לולי השם שיה לנו לולי השם
שהיה לנו מה אתה חוזר פעמיים אומר האומות
לא קרועים
אדם ולכן אתה יודע שמה כתוב לך בנבואה של
דניאל שהוא
ראה חיות כל מיני חיות זה הכל אומות העולם
י שמואל כיוון שהוא מל וגם היה לו זכות
אבות אז הוא כמעט אדם מה כמעט כי הוא מל
ולא
פרה ולכן אומרים עם ישראל אולי השם שהיה
לנו יומר נ ישראל אבל זה בסדר ולי השם
שהיה לנו בקום עלינו אדם זה י שמואל העזי
חיים בלעונו בחרות הפם בנו עזי עבר על
נפשינו המים הזידונים
ברוך השם שלא נתן לנו תרף
לשניהם זה רב חיים וטל סביר את הפרק הזה
מזעזע תראו בוא נראה את ההתחלה ואת הסוף
בעמוד ארב כן אנחנו עכשיו זה לא שיעור
תהילים זה פשוט בגלל המצב
כן
כמעט שלא קרא אדם כמעט אדם פרא אדם אומר
רב חיים ויטל כבר ידעת כי הגלויות אינם
אלא ארבע בבל מדב ואדום אבל עוד עתידים
ישראל להיות באחרית הימים בגלות ישמעאל כ
נזכר בפרקי רבי אליעזר ו במדרשי רבותינו
זל או בספר
הזוהר ושם בפרשת לך לך אמר כי ישמעאל
להיותו בן אברהם
ונימול נקרא פרא אדם ולא אדם גמור מפני
שמל ולא
פרה אבל שאר דעלי הגלויות הם משולות אל
החיות כנזכר בספר
דניאל והנה דוד המלך עליו השלום להתנבא
ברוח הקודש במזמור זה כל מה שישראל עתידים
להיות בגלות הנזכרת והנה בהיות ישראל
בגלויות הארבעה הם עתידים לומר ולי השם
שהיה לנו נע כלומר אתה בד' גלויות אלו
היינו עובדים לגמרי כמו שכתוב אחר כך אזי
חיים
בלונו
אבל אני מדלג שורה אבל עוד יש גלות חמישי
אחרון לכולם וקשה מכולם והוא גלות ישמעאל
הנקראת פרא
אדם ואינו נמשל אל החיות ואז יאמרו ישראל
באופן אחר והוא לולי השם שהיה לנו בקום
עלינו אדם כי להיותו אדם לסיבת היותו בן
אברהם ויש לו זכות אבות כמו שמצינו שאמר ל
לו ישמעאל החיה לפניך וגם יש לו זכות
המילה כי גם לסיבה זו נקרא אדם ולכן גלותו
תקיפה משאר ד' מלכויות את הישרת קראו לבד
רק את הסוף נקרא ביחד בעמוד
שבע בעמוד
שבע ב בחצי השני של
העמוד מה מה שכתבנו בגלות ישמעאל שעתידים
ליצר יש לכם את
זה מה שכתבנו בגלות ישמעאל שעתידים ליצר
את ישראל צרות קשות ומשונות לא נראו
כמותם קנל בשם רבותינו זל שלכן נקרא שמו
ישמעאל ם שמה שאז ישראל יקראו וישמע אל
ואם כן אנחנו לא נדע מה נעשה ואיין לנו
תקווה אחרת זולתי ש נבטח בשמו הגדול יתברך
שישנו מידם זהו אמרו עזרנו עזרנו בשם השם
כלומר סיבת ביטחוננו בו יתברך הוא לפי
שהוא אשר עשה את השמיים ואת הארץ ונודע כי
לא ברעם אלא בשביל ישראל שיקיימו את התורה
כמו שאמרו רבותינו
זל אז הסיבה היחידה שיהיה לנו לבטוח בה
השם זה עזרנו בשם השם עושה שמיים וארץ
וכבן שת השמיים ואת הארץ הוא עשה בשביל
ישראל שנקראו ראשית אז בוודאי לא יתן לנו
לחלות ולכן אנחנו בטוחים בהשם שיציל אותנו
מישמעאל אבל השמואל הזה יותר גרוע מכל
הארבע
גלויות כך מסביר רב חיים ויטל מי שירצה
לראות את זה בפירוש שייראה
בשבת
למה הוא לא נכלל בארבע גלויות למה כן הוא
אומר הוא לא הוא לא חיה הוא
אדם זה רב חיים ויטל אומר הגלויות האחרות
זה חיות
האיל הזה שמה בדניאל אבל פה זה אדם אבל לא
לגמרי אדם אלא פרא אדם למה לא לגמרי אדם
כי הוא מל ולא
פרה מכלילים אותו
בור למה צריך ד זהו הלאה עכשיו הרב
שטיינמן שהיום היה היעוץ הית שלו היום ערב
חנוכה מה היה היום
כן
מה גם שדה חמד היה היום בכל אופן הרב
שטיימן כתב מכתב ב
תשסא שהעצה להינצל משנאת העמים איך זה אז
הוא אומר לרגלי המצב של היום הנה זמנינו
הוא נקרא אחרית הימים ואנו רואים שכל מה
שנאמר
בגמרא ומדרשים על הזמן הזה שנקרא אקו ד
משיחה נתקיים הכל ממש והנה אנו רואים
שהאומות העולם כמעט בכל המדינות הוסיפו
להתנהג מאוד בשנאה לישראל סתם אני עוצר פה
לשנייה איך אנחנו בתור יהודים שומרי תורה
ומצוות
מקווים להסתכל על העולם במבט
תורני האם אמור להיות לנו אכפת שהאומות לא
מגנים את הטבח שהיה בשמחת
תורה אני לא שאלתי אם זה לגיטימי או לא
שאלתי אם צריך להיות אכפת
לנו אז זה לא מעניין אותנו שלא יגנו שכן
יגנו
שיצחקו הפגנות בכל האוניברסיטאות בארצות
הברית בעד החמס להרוג את היהודים לגיטימי
כן למה לא לא מה אכפת לי תגידו מה שאתם
רוצים זה מה שאתם
אומרים אני שואל מה אני אני אומר בדיוק
הפוך אתה אומר לא אכפת לי לא לבלוע ולא
להקיא כן מה לא לא אתה לא מבין אותי לא
מצד שיקרה או לא יקרה אני שואל הגויים
מזלזלים בזה שרוצחים אותנו בסדר מו חמור
אכפת לך למה זה אכפת
לך פני רגע אמרת שלא אכפת
לך כשן ניח הם מפגינים בתורתם נו פה
שמפגינים
רעתנו עלולים להיפגע למה אז זאת אומרת רק
מצד הפחד אתה אומר אני שואל מצד הזלזול
הזלזול בדם יהודי לא אכפת לך
אני חושב שזה כן אכפת לנו והראיה דוד המלך
אומר אלוקים באו גויים בנחלתך תמו אתך על
קודשך שמו את ירושלים לאיים נתנו את נבלת
עבדיך מאכל לאוף השמיים בסר חסידיך לחי
איתו ארץ שפכו דם כות ירושלים וין קובר
היינו חרפה לשכנינו לג וקלס
לסביבות פתאום זה
אכפת אז התשובה היא ככה זה לא אמור להיות
אכפת מצד הלאומי שלנו אבל מצד החילול השם
מה זה דם יהודי זה הבקר אסור לשחוט פרה אם
זה עושה
לצער אבל
יהודי מה הבעייה זה
כלום זה החילול השם וזה אומר דוד המלך
היינו חרפה לשכנינו לעג וקלס
לסביבות אתם יודעים מה שכתוב בגמרא סוף
בהמה
לשחיטה סוף בהמה
לשחיטה וסוף אדם למיתה גמרה מסכת ברכות
שהיה גומר מסכת שהיה גומר ספר יוב היה
אומר סוף אדם למיטה וסוף בהמה
לשחיטה מה
אומרים כפרה
מתה אוי
ואבוי למה הפסדנו היינו יכולים לשחט אותה
לאכול עכשיו היא מתה זה נבלה מה אומרים אם
אדם נשחט אוי ואבוי אדם
משחט נכון אצל עם ישראל זה הפוך מכנסים
אלינו כמו אל
בהמות מה יש הינו קצון
טבחה קצון טבחה זאת אומרת שיהודי מת במיטה
אומרים אוי ואבוי חבל הינו יכולים לשחט
אותו אנחנו מקים את החים מקים אתמ את כל
הסיסמאות האלה אני יודע זה עכשיו מדבר
מבחינה תורנית מה דוד המלך אומר
עכשיו זה הגוי מתייחס אלינו כאילו מה
יהודי מת במיטה חבל למה לא שחתנו
אותו אפשר היה לעשות משהו עם זה זה כאילו
אנחנו בהמות זאת אומרת על זה נאמר נחשבנו
כצאן
טבח הפוך מהעולם עכשיו מה הבעיה עם זה
התשובה היא החילול לשם הנורא היינו חרפה
לשכנינו רק בקלס לבבותינו ד מה הם תאנף
לנצח תבער כמו א
שכינתך לא הוא מדבר הפוך הוא לא מדבר מצד
שמתביישים הוא מדבר מצד החילול השם הנורא
שיש
בעולם שאדם רוצה לבייש רשי אומר אדם רוצה
לבייש את חברו אומר אתה אתה
הרל זה קללה
כזאת בכל אופן הרב שלימן אומר כאן במכתב
רגל המצב היום והנה אנו רואים שהאומות
העולם כמעט בכל המדינות הוסיפו להתנהג
מאוד בשנאה לישראל והצל הזה הוא רק על ידי
הרבות תורה ויראת שמיים ועשיית חסד כמבואר
בחז ודווקא כולם לכן מי שבעצמו אין לו
אפשרות ללמוד ואז כל זכותו הוא רק על ידי
תמיכה לתורה ואפילו מי שלומד מכל מקום
צריך גם להחזיק כמו שאמר בירושלמי סוטו
למד ולימד ושמר ועשה והיה סיפק ביודו
להחזיק ולא החזיק תורה הרי זה בכלל ל הרו
השם ישמר טוב עוד דבר
שהוא מעורר כאן זה עכשיו לילות שבת ארוכים
י חביבי אתה הולך לבית כנסת חוזר גמרת
לאכול 8 וחי מה אתה עושה ב8 וחי אז אדם
רגיל משחרר את החגורה קצת הולך קצת לשבת
על הספה ומתעורר בבוקר אבל מה חבל
חבל לפעמים גם קצת צוצ
לכן הוא כותב כאן
מכתב
שלכבוד האברכים החשובים המחפשים לעשות ה
הטוב הישר בעיני השם יתברך לקבוע עצמם
ללמוד תורה במי לילי שבת הארוכים כמובן
שזה יהיה באופן שלא יפריע לשלום בית יזכו
להרבות תורה ויראת שמיים הם ובניהם ובני
בניהם וירבו זכויות לתועלת כלל ישראל
ולפני שנמשיך עכשיו לפרשה עוד דבר אחד
כיוון שהיה היום היוצ של הרב שטיימן אז
אני פשוט נזכרתי והבת תי את זה
בחוברת אתם זוכרים
שלפיד יאיר לפיד כן
שליטה ש כשהוא רצה ללכת לכנסת הוא הרי היה
עיתונאי אז מה הוא עשה לפני שהוא
הלך לפני שהוא גמר להיות עיתונאי והלך
להיות חבר
כנסת הוא הלך ופרסם שבית שמש ירקו על איזה
ילדה כי היא לבשה לו בצניעות או
משהו והיה אלאום הדרת נשים אתם מסתכלים
עליי כאילו אתם לא חייתם בארץ הזאת לפני
לא זוכרים את
זה מה זה היה התקפה על
הדתיים משהו מה זה לא זה כבר ברוך השם
עברו 12 שנה
מאז אז הה נורא בסוף בסוף אחי אחרי שהוא
כבר נבחר לכנסת אז התברר שזה לא היה נכון
גם אבל אז היה הד נשים אצל הדתיים מזלזלים
בנשים וזה בא אלי יהודי בעל תשובה אמר לי
תשמע אתם הדתיים החרדים בבני ברק לא אכפת
לכם זה עובר לכם ליד
האוזן אבל אנחנו הבעלי תשובות אתה יודע מה
אנחנו סובלים
עכשיו באים אבא אמא אומרים תגיד לאן הלכתם
לג'ונגל באים חברים מהעבר מה קרה לכם איפה
אתם ככה מתנהגים
פה ואתם לא מרגישים צורך לענות בכלל אבל
אנחנו תעזרו
נו הלכתי אז לרב שטיימן
וביקשתי ממנו שיכתוב מכתב והוא כתב
מכתב המכתב הזה נמצא בעמוד
117 היות שיש אנשים מגנים את היהודים
שומרי מצוות בגלל שמשפילים את כבוד האישה
ראוי להעתיק דברי הגמרא והפוסקים
יבמות דף סב עמוד ב אנו רבנן האוהב את
אשתו כגופו והמכבדה יותר
מגופו וכולי וזה לשון הטור בהקדמה לאבן
העזר ועל כן ראוי לאדם לאהוב את אשתו
כגופו לכבדה יותר מגופו ולרחם עליה
ולשומרה כאשר ישמור אחד מאיבריו וכמו כן
היא חייבת לעובדו ו לאוהבו כ נפשה כי ממנו
כי ממנה
לוקחה לכן אצל החרדים לדבר השם העיקר כבוד
אשתו והם כאילו דורשים את כבוד האישה
כאילו הוא כתב את זה תוך כדי הכתיבה הוא
עצר לרגע והוא אמר אצל החילונים מאוד
מכבדים נשים אבל א של
[מוזיקה]
השני עמוד
117 לא כתוב לא אמרתי שהוא הפסיק לכתוב
ההוא אמר את זה אין אצלם קש בל יש כל הזמן
א נשים וחטופות
וחטופות את של השני
הגמרא ברכות בסא אומרת אחרי הרי ולא אחורי
אישה וכל אחד יבין שמה שלכן לא טוב שיהיו
נשים לפני הגברים כי אז הם דיברו על זה
שנשים תמיד מאחורה וגם החרדים לא מבזים
נשים ואם קרה מקרה זה לא משכב את היהדות
החרדית ובסוף הוא כותב שמובא בשם הגרא
שבזמן שיש התנהגות רעה נגד היהודים זה
סימן שיש קטגוריה על כלל ישראל וזה גם
כשיש קטגוריה על כלל ישראל יש התנהגות לא
טובה נגד שומרי התורה המצוות ועל זה לא
יועיל הוכחות לחלק מהמהם נגד טענותיהם כי
כוונת חלק מהם לא לטוב רק להרע והשם יטוב
ישפוט תבל בצדק פעמים במישרים ד ת
תשעב
בכ זה מה שקורה אצלם בכנ דבר זה כזה כדי
לכפות ולהסתיר את מה שקורה אצלם מה שקורה
אצלם זה נורא ול הפ אז מביים אז ילד מישהו
ירה לא אומרים עמדו קהל וירקו על
בחורה מישהו ושמה השם רח מה שגורים אנשים
זה נורא בהיום מוריי ורבותיי אנחנו
מתחילים עכשיו פרשת וישב ויש לי קושיה
נוראה ואיומה נוראה הרב אופמן אתה מוכן
לעזור לי מה אתה יודע דבר ראשון כשאומרים
לך אתה רואה אותו הוא בכור מה אתה יודע
עליו הגדול מכולם שהוא נולד כל הכבוד זה
הדבר מה זה בכור הוא הגדול מכל
האחים עכשיו תבטחו חומש תפתחו
חומש פרשת וישב זה יוצא השבוע
לא אומר לך וישו
א לא לא לפני וישו וישמע ראובן פרק לז
פסוק כא וישמע ראובן ויצילהו מידם ויאמר
לא נקנו נפש אומר רשי
למה
אמר
אמר בפסוק כב רשי אמר אני בכור וגדול
שבכולם לא יתעלה הסירחון אלא בי שכוך אתה
בכור וגדול שבכולם איזה
חידוש מ אמר
הוא לא היה חשיבות יהודה היה יותר חשוב
הוא היה
מלך אני בכור וגדול שבכולם זה כמו להגיד
אני יורד
למטה אתה לא יורד למעלה אף
פעם אבל הוא לא בכור נתנו או בחור ליוסף
אמא שלו אמר בנבואה בכור גדול כן כן
התשובה אני חושב ככה כמו שאתה אומר למדנו
בפרשת ויצא כשהי קראה לו ראובן על מה היא
קראה לו
ראובן והוא בא בין בני לבן חמי שבן חמי
עשו מכר את הבכורה ואחרי זה רדף אותו כמו
לא יודע מה אבל מכרת והבן שלי לקחו לו את
הבכורה מי לקח
לו יעקב לקח ונתן את זה ליוסף ולא רק שהוא
לא רדף אותו אלא עוד הציל אותו מהבור
עכשיו שימו לב מוצאים גופה מה הדבר הראשון
המשטרה מחפש את ה רוצח כ ובן מה הדבר
הראשון שהולכים
לחפש למי היה כדאי שהוא
ימות למי היה
אינטרס ככה מתחילים חקירה למי היה אינטרס
למה הבן אדם הזה מת בא ראובן אומר תשמע
אני הייתי פעם בכור ועכשיו אני רק הגדול
שבכולם למה כי לקחו את הבחורה ממנה נתנו
את זה ליוסף אז למי יש
אינטרס לא תלה הסירחון אלא בי לכן הוא אמר
אני בכור וגדול
שבכולם אז ברור שאני עשיתי את זה
לא התשובה מה שאתה שואל זה שאלה נהדרת
שאלנו את זה בוצא שאלנו את זה בוצא היא
אומרת ראו מה בין בד לבן חמי והוא הוציא
אותו מהבור אבל שהוא הוציא אותו מהבור לא
לקחו לו את הבחורה תשובה היא זה הכל בנויי
על רוח הקודש אבל ראובן גם ידע את
זה עכשיו מוריי ורבותיי יש לי סתירה
ברשי סתירה ברשי יכול להיות דבר
כזה כן השם
חלקים אז בוא נראה אומר רשי אומר רשי שהם
הביאו לו את הכותונת אז הוא אמר אוי
ואבוי טרוף טורף יוסף חיה רעה חלתו מי זה
החייה רעה הזאת
מי
מי מה זהב מה רשי
אומר אשת פוטיפר נ נכון עכשיו תפתחו בפרשת
ויחי פרק
מט פרק
מט
פסוק לא פרק מט פסוק ט גור אריה יהודה
מטרף בני עלית אומר רשי מה זה
מטרף ממה שחשדתי בטרוף תורף יוסף חיה רה
חלתו וזהו יהודה שמשל
לאריה אז מי זה החייה
רעה פה אומר יהודה אצלנו אומר אש
פוטיפר סתירה
ברשי הוא לא אומר על התוב טורב הוא אומר
על החיה רעה
גם השי
אומר אומר שיצא ממ הים הא אבל הוא ש דבר א
הוא חשב שהוא
[מוזיקה]
נב אז מה השאלה מה אתה
מתרץ מי זה החיה
רעה ז מה זה שלפ טפו יצא לו מילים שלוח
הקודש אז אני אגיד לכם אני סיפרתי לכם את
זה 100 פעמים אני אספר את זה היום 101 יום
אחד באתי לרב חיים קנייבסקי זכר צדיק
לברכה אמרתי לו הרב יש לי סתירה ברשי פרשת
האזינו רשי אומר שכתוב בעצם היום
הזה בשלוש
מקומות אבל יש ארבע ורשי עצמו אומר את
הרביעי אז אמרתי לו זה סתירה ברשי א זוכ
כמו עכשיו הוא הוציא מהארון שלו חמישה
חומשי תורה עים רשי שם את זה על הסטנדר
הוא מסתכל עליי ומדבר איתי והוא
מדפדף בסוף שהוא גמל לדפדף אז הוא אומר לי
זה מדרשים חלוקים ורשי הרבה פעמים הביא
פעם את זה פעם את זה והוא לא מדווח אבל
מראש הוא הולך להביא לנו שני מדרשים
חלוקים רק פעם הוא מסביר ככה פעם הוא
מסביר ככה אתה חושב שזה סטירה זה לא סטירה
זה מדרשים חלוקים ורשי פעם הביא את המדרש
הזה פעם את זה מה מה זה נוגע לנו לעכשיו
תראו
בעמוד
49 כשראיתי את הסתירה אז הלכתי לחפש
ומצאתי בילקו שמוני ילקו שמוני אומר אמר
לית ידה אנמה א נחמי חיה רעה חלתו נצנצה
בו רוח הקודש זו אשת פוטיפר דבר אחר זה
יהודה שנאמר חיה רעה ואין חיה רעה איל
הריה אז אומר זה שתי דעות במדרש ורשי מביא
פעם את זה פעם את זה זה הכל
רבותיי עוד לא גמרנו יש לי סתירה חדשה
ברשי תגיד לי בבקשה שבחור נעמד מול הרעיב
מתחיל לסלסל את הפאות שלו או יותר גרוע
לסדר את הצופ זה דבר טוב או לא טוב לא טוב
א זאת אומרת
שכשוך בשערו כך כתוב בת מה
בהתחלה בהתחלת הפרשה ו
כה תגיד כן כן תבדוק לפני שאתה אומר כן
כן רשי אומר והוא
נער א אני בויש לך והוא
נער ה ר היה עושה מעשה נערות מה זה מעשה
נערות מתקן בשערו ממשמש בעיניו כדי שיהיה
נראה
יפה לא רואים שיש כאן ביקורת לא נכון רשי
סותר את עצמו אומר שזה לא אין בעיה עם
זה איפה
רשי
םם תפתחו בפרק בפרשת וישב
ט פרק
לט
פסוק
ו
לא כן פסוק
כי אם הלחם אשר הוא אוכל ויוסף יפה תואר
ויפה מראה אומר רשי כיוון שראה עצמו מושל
התחיל אוכל ושותה ומסלסל בשערו אמר הקדוש
ברוך הוא אביך מתאבל ואתה מסלסל בשערך מה
שמה אם לא שאביו מתאבל אין בעיה עם
זה
סתירה ומה מקודם מה קיבל רק לרדת למצרים
שום דבר רציני יש בעיה אבל עכשיו זה בעיה
יותר
חזקה אביך מתאבל ואתה מסלסל בשיערך כאילו
אם אביו לא מתאבל אז אין
בעיה מורי ורבותיי אין סתירה
ברשי כשאתה יושב בבית אצל אבא בישיבה מה
אתה עומד למול הרי כאילו אתה
נקבה אבל נכון זה דרכם של נערים שמאוד
אכפת להם איך הם נראים והם א
דואגים להראות טוב אז אז הוא קונה לעצמו
חגורה
קלאץ' וחולצה טצ וזה פאץ' והוא מסודר אכפת
לו למה הוא בחור צעיר ככה זה זה לא בסדר
אבל בחור צעיר לא מטור מה קורה
אבל כשאתה נהיה
מושל וירצו מן הבור וגל ויגלח ויחלף
שמלותיו מה זה ג לך זה כבוד המלכות עכשיו
אתה מושל זה לא אתה זה
המדינה אומר רשי הוא ראה את עצמו שנעשה
מושל אז היה אוכל ומסלסל סרו למה שמע אני
המושל אני לא יכול להראות כמו איזה נ ברקי
אני צריך א המעמד מחייב אמר לו הקדוש ברוך
הוא אתה צודק אבל
הגזמת אביך מתאבל ואתה מסלסל
בשערך כאן אם לא שאביך מתאבל לא היה עליך
טענה למה אתה ערי
מושל אבל כשאתה בחור בבית בש מה אתה צריך
את זה
בכלללל בשות לפני זה כשהיה נער וכשהיה אחר
כך בבית
פוטיפר כך מסביר הרב הוא היה מושל כתוב
מפורש ברשי
תסתכל נכון אז זה לא ענייניו של איזה
מישהו זה
סר זה
סר כן אז ככה מתרץ הרב דינר זצל הרב של
לונדון ככה הוא מתרץ את הסתירה הזאת בדברי
רשי הרב דינר נמצא
בעמוד
כמה כמה 62
62 62 משלוש
בהחלט יפה
מאוד
ועכשיו יש לי
שאלה שמה מישהו ידע
לענות מה הברכה או הברכות שבירך יוסף
כשהוא מכרו אותו
למצרים דבר ראשון בורא מיני בסמים יפה
בורא מיני בשמים זה תשובה נכונה מה עוד
דיין האמת שהוא דיין האמת שתי
ברכות על על על שמועה רעה על צהרה גדולה
ודאי ש מברכים דיין האמת אז דיין האמת ו
בורא מיני
בסמים מה שהוא לקח אותו להיות
עבד
כן
של
כ
כם בדין
גםג החידה הזאת היא מהגיליון נר לשולחן
שבת בעמוד
69 נמצאת החידה הזאת
ו עכשיו תשמעו רבותיי אומר החפץ
חיים יוסף הצדיק זה בבואה למה שיעבור על
עם ישראל חו היה שנאה ואז מכרו אותו לעבד
הוא היה עבד וליל אז הוא ישב בכלא אחרי
הכלא הוא עלה לגדולה ובסוף התברר שכל מה
שהצרות שעברו עליו רק רוממו אותו והם הם
אלה שגרמו שייעלה למעלה למעלה נכון אומר
החפץ חיים ככה עם ישראל היייתה שנאה ונחרב
הבית והלכנו לכל מה שיכול לקרות כולל גלות
כל כלא כולל הכל אבל יבוא יום ויתברר שכל
זה גרם לגדולה שלנו כשיבוא
המשיח כך אומר החפץ חיים וזה נמצא בעמוד
27 ואנחנו
מתקדמים
ל דרך אגב יש כאלה שמסבירים מה מה שייך
יוסף הצדיק מסלסל
בשערו
שלא יפול מה שלא יפול שוא חשו שמה שייתן
לו כוחות לא ליפול ב זה אחר כך מה בהתחלה
מה מסלסל
בשערו אומר החידוש
הערים כתוב שהקדוש ברוך הוא מדקדק עם
צדיקו כחוט
השערה כמה זה חוט
השערה זה פחות ממילימטר כאילו זה משהו דק
ויש כאלה שמשלשלים בשיער
עוד יותר עוד יותר זה הכוונה שהיה נזהר
מעבירה היה מסלסל
בשיערו גים לסול בעצמ בדיוק זה עמוד 30
נמצא החידוש הערים הזה עכשיו לגבי
החלום הראשון שחלם יוסף אז הוא חלם אנחנו
מאלמים אלומים ונה כם אלומים וגם ניצבה
והנ תסבן עלומות תשתחוו על ה אלומתי מה
המנו לו על זה המלוך תמלוך עלינו תשאול
בנו
כלומר הם בעצם פתרו לו את
החלום נכון מה קרה שכשהוא בא אליהם עם
החלום השני שמש ירע ד משתחוים לי לא יודע
מה את אמרו לו לא ענו לו אז הוא הלך לאבא
שלו ויספר אל אבי
ואלחו ויגר ב אביו יומר מה החלום הזה
שעבון אבוא אמך חבוד לך ארצה עכשיו הוא
פתר לו את החלום הם לא רצו לפתור אז הוא
פתר ו הוא צעק עליו אבל באמת ואביו שמר את
הדבר זה יהיה אבי שמר השאלה היא למה בפעם
השנייה הם לא רצו לפתור לו את החלום פעם
השניה הם פתרו לו המלוך תמלוך עלינו משל
תמשול נו פעם
השנייה כלום
מה אז אז שלח לי בעמוד 33 רבי יוסף מאיר
ברנשטיין אומר כשההוא אמר להם בחלום
הראשון אז הם אמרו תשמע יכול להיות מציאות
שאתה תמלוך עלינו אם יהיה רעב ולך יהיה
עלומות ולנו לא יהיה מה לאכול כן בשביל
האינטרס הזה אנחנו נהייה מוכנים להיות
עבדים שלך כן אז בא עם החלום השני הוא אמר
להם לא אלומות לא משתחווים לאלומות השמש
והירח משתחווים
לי אומר לו זה בחיים לא יהיה אין פתרון
אין פתרון לי ש מה פתאום בשיל אינטרס מילה
עלומות לעומתך אנחנו נשתחווה כן אבל לך
בחיים לא אז הוא הלך לאבא שלו ואבא שלו
אמר כן גם זה יהיה ומתי זה יתקיים בפעם
השלישית שהם באו למצרים כשהם באו יחד עם
אבא אז כולם השתחוו למי למלך
יוסף למלך יוסף לא לתבואה ולא ים
למלך זה קרה אבל רק בפעם
השלישית
למה בפעם הראשונה הוא לא אומר כמה אלומות
היו כי במים לא היה והנה תסו בן העלומות
איכם
ותשתו לעומתי לא כתוב כמה אחרי זה כתוב 11
כוכבים בנימן אז אומר הרב זריאן שבפעם
הראשונה הרי בנימין לא בא איתם אז לכן הוא
לא אמר כמה אלומות אמר אלומות
תשתחווה ובפעם השנייה שהם באו שמעון לא
היה איתם אז תשתחווה נעל אמותיהם הוא לא
אומר כמה א בפעם האחרונה כשהם השתחוו לא
אז זה באמת היה 11 כולם
באו אה זה היה חלם נגועי החלם הזה כן
אחלום האמית יש לחלום שניהם אמיתיים מה
אתה שואל החלום נבואי נכון יש לו גם את
הסימנים שהוא לא מתנחם ע יוסף על זה נדבר
עוד מעט נו מה עכשיו מה השאלה גם החלום
צריך לעבור לו שכן תנחש שכן ידע שיוסף
חי מה פתאום מה פתאום לא הבתי הוא שואל
שאם היה חלום שיוסף יהיה מלך אז מה אתה
אומר יוסף מת אז הוא לא
מת אבל הוא פתר לו והוא יודע שי ות חלום
נבו שמר את הדבר כאילו אב שמב שמר את הדבר
אתה מטפל את זה ואתה רואה שאתה גם לא
מתנחם
עליו שנה אתה לא מת לא מתנחם זאת אומרת
שהוא לא מת למה מת תכח
אנחנו שהוא הוא לא ד
אתו עכשיו תכף נטפל בשאלה השנייה ששאלת
רבותיי מה הדין אדם שיושב שבעה וחבר שלו
גם יושב שבעה הוא צריך ללכת באמצע השיבה
לנחם
אותו עזוב אותך מהטלפון אתהה יודע מה
בטלפון יש לו מצוה לנחם
אותו מה כן מה אתה פוסק הלכות ככה תביא
ראיות אני אמרתי את זה פעם יצחק תביא
ראייה שאמרתי את זה פעם
וב
אב יצחק
ובב יצחק לא היה
אבל ה הוא ידע יעקב ישב שבעה וא ב ובאו כל
בניו וכל בנותיו
לנחמו כך כתוב ויקומו כל בניו וכל בנותיו
לנחמו יפה מאוד אין מפה רעיה מפני שהם לא
היו אבלים הם הרי ידעו את האמת שיוסף חי
אז הם לא התאבלו אז אין לך ראיה שאבל צריך
לנחם אבל חוץ מזה חוץ
מזה הם לא באו ללחם אותו הם לא באו ללחם
אותו הם באו אליו בטענה אבא אדם שיש לו בן
יחיד ומת אני מבינה אנחנו מבינים למה אתה
תבכה יש לך 12 ילדים ריבונו של עולם כאילו
מה אנחנו
כלום ויקומו כל בניו וכל בנותיו לנחמו במה
לא בבאו לנחם תראה אות הנה אנחנו
פה מה באמת ההלכה אז תראו בעמוד 44 שלח
הרב בצ בל הרב בן ציון בן לאה שנה בקטע
האחרון מה באמת ההלכה יש להביא ראייה
שאיין יכולים לנחם מה שנאמר בגמרא במסכת
כתובות אמר רב נחמן אמר רב ברכת חתנים
בעשרה וחתנים מן המניין אבל ברכת אבלים
בעשרה ואין אבלים מן המניין
ובראשי בגמרא במסכת מגילה ובשת מקובצת כאן
בירום לחלק בין חתנים לאבלים דבלים הם
מתנחמים ולא מנחמים ועל כן לא שייך
שיצטרפו הם לעשרה שצריך עשרה מנחמים ולכן
אין אבלים מן המניין לגבי ברכה זו חזינן
דיה דין אבלים
מנחמים
מה מה אה שמה
גם עכשיו ככה הוא שאל שאלה חזקה מקודם
יעקב לא תנחם על יוסף
ולמה כי הוא חי אומר רשי גזרה עלמ שהשתכר
מן הלוחיות בית חודש אבל יוסף היה חי אז
הוא לא התנחם 22 שנה אז כולם שואלים נו אז
למה הוא לא הבין שהוא
חי ש עכש יפה אומר השלה הקדוש בשם הרמו
יעקב אבינו אחרי 12 חודש לא הפסיק להתאבל
אז הוא אמר אז מתברר עכשיו למפריע שלפני
שנה כשחשבתי שהוא מת הוא לא היה מת אבל
עכשיו בטח הוא כבר מת אז עברה עוד שנה
והוא הממשיך להתאבל אמר
אז כנראה שגם לפני שנה הוא עוד היה חי אבל
עכשיו בטח שהוא מת וככה זה נסחב 22 שנה
הוא כל הזמן התאבל וכל הזמן הוא לא ידע
שהוא חי כי אני רק יודע שהוא חי זאת אומרת
שלפני 12 חודש עוד היה חי אבל עכשיו לא
יודע
כלום למה מה קרה רוב
מתורף הם לא סיפרו לו כלום הוא אמר את זה
בעצמו הוא אמר בעצמו איך יכול להות בן אדם
ש קרו ר יכול לכו 2 21
שנה מה מה המינה של יעקב אבינו לפי הרמה ש
ובה פשוטה הוא לא טרוב
טורף אבל שהוא חי איפה
הוא איפה
הוא
רב אבל האמין לו הוא האמין שהוא טרוב טור
כי כש אליפז בא ואמר לו תביא לי את הראש
אבא לא יאמין אז אמר תגיד לו שהאריה טרב ל
זה הוא עשה את המרזב לראש אז הוא אמר אני
כבר וצא את המיילים האלה טרוב תורה זה לא
בא עליי כנראה בעל הבן שלי אז הוא חשב אבל
אחרי שהוא ראה שהוא ממשיך
להתאבל אז התברר שהוא לא טרוף טורף אבל
הוא כבר מת מצ מסיבה אחרת אמה יש הרבה
כאלה שים ח הרבה זמ 22 שנה
[מוזיקה]
מוריי ורבותיי יש לי שאלה מה אמר יעקב
אבינו כשהוא חשב שיוסף באמת מת מה הוא
אמר כי הרד אל
בני אבל שאולה ככה הוא
אמר כן פרק לז פסוק ל
כי ירד אל בני אבל שאולה תהפכו רגע לפרשת
ויגש לא פרשת
מקץ כשבנימין הם לוקחים אותו
למצרים אומר להם
יעקב אומר להם
יעקב וקראו אסון והורדתם את
ציבי מה
קרה בגון יש ביגון יש באבל מה
ההבדל
מה הדין של אבל ועל
שפם יעטה מה זה שפם יעטה כאילו הוא שותק
הוא לא מדבר יעקב אבינו את כל התורה שלו
למי העביר מה היה המחשבה שלו אני אמות הוא
ימשיך את התורה ואני שפתי דובבות בקבר
ברגע שיוסף
מת אז הרד על בני אבל שעולה אני לא אדבר
בקבר
יותר יה שפתי דובבות כי אין מי שיעביר את
התורה
שלי בנימין ביגון שעולם אבל כאן זה אבל
שעולה אין מי שיעביר את התורה
שלי זה היה הקטע הקשה שלו כך מסביר ה מרשו
ביבמות תראו את זה בעמוד
51 מרשו במדורה בטרה ביבמות דצו עמוד
ב
עכשיו צלצל אליי לפני שעה כלו לא לפני שעה
שעה לפני שגע חצי שעה לפני שהגעתי ענה
צלצל אלי ידידי הרב הגאון רב נחמן לנדו
אומר תשמע מיליון דולר אתה חייב לשמוע
עכשיו מה שואל אותי תסתכלו פסוק להלו מה
הקשר
ביניהם פרק לז פסוק ל ויקומו כל בניו וכל
בנותיו לנחמו וימאן להתנחם ויאמר כי ירד
בני אבל של ויבק אותו אביו פסוק לו והמדים
אכו אותו אל מצרים לפוטיפר סריס פרעו שרה
ט בכים אז שה אחד
לשני בכי של האבא שלו ראים לו
ש
שמהר למצרים ום רחוק אב כל הכבוד
כל הכבוד ראית את זה פה בחוברת
איפה
45 אפילו אני לא שמתי לב אה אה זה הצרור
אמור כן הצרור אמור אומר לא זהזה כאילו זה
קצת נוגע לעכשיו צרור אומר אומר שהדמעות
האלה של יעקב הואילו שמכרו אותו רק עד
מצרים ולא להה הים
הרחוקים ולא לאיי הים
הרחוקים כן זה מה שעזר לא אני אומר נכון
שהחטא חטופים לכל הפחות הם פה א שלוקחים
אותם לאיראן נו עכשיו הלך תעס
משהו כאן מי יודע אולי עוד
אפשר הצריך גע צרים כל הגזירה שיעקב אבינו
ירד למצרים עלד מהמר לא מהמ
מצרים אתה שואל על זה
יפה
מהמוד
45 בארץ לא להם כן אבל טוב אז מה יכול
להיות שהגלות היייתה באיראן
בי ים יכול
להיות טוב רבותיי הזמן לא לטובתינו אז אני
רק רוצה לשאול תגידו לי בבקשה יהודה בא אל
תמר הוא עשה עבירה בזה או
לא מה הרמבם למה לא הוא
פוב לפני מתן תורה זה דבר לגיטימי לפני
מתן תורה זה
לגיטימי אז היא פנויה אז אם היא פנויה אז
מה הבעייה אין
בעיה והוא נתן לה את הערבון אז עכשיו
כאילו הוא חוזר לזה שולח את ראהו העדולמי
אומר לו לך תבי לה חוזר אומר שמע לא מצאתי
אותה אומר די תיקח לה את הערבון למה פני
אלבוז פני אלבוז איזה בוז למה בוז אם זה
מותר אז מה
הבעיה מה לא שילמתי יש לך ערבון מה הבעיה
איפה הבוז
פה שהצליח לבו התשובה
היא התשובה היא אומרת הנחלת יעקב זה לא זה
לא הנחלת יעקב כאילו הרב לובר בוים אלא זה
נחלת יעקב על רשי
אומר הוא אומר שבוז זה שאישה הצליחה לעבוד
עליו יכול להיות אזה עמו עמוד
56 עכשיו פה למדנו דבר
נפלא שנוח לו לאדם ש י יפיל את עצמו לכבשן
האש ופני חברו ברבים כך למדנו ו ועל זה
סיפור היה הרב ניסי מיגן שמעת עליו אז הוא
מספר ש אות
אה אותו גם אז הרב ניסי מיגן מספר שהיה לו
סבא יהודי בעל בית יראה שמיים היה אומר
תהילים עכשיו הוא היה בא לבית כנסת
והעיניים שללו היו קצת חלשות אז בתוך הבית
כנסת היה חשוך הוא לא רצה להדליק צהו
באמצע היום לבזבז כסף לבית כנסת היה יושב
ליד הפתח וקורא תהילים אומר יום אחד אני
מגיע לבית כנסת אני רואה שאנשים באים
נותנים לו צדקה צדקה הוא לוקח אומר חשבתי
שאני מתעלף אמרתי לו
סבא מה מה נהייה את ה שנורר אתה צריך כסף
תגיד לי אומר יא אבני אני צריך אני כסף לא
ביקשתי מאף אחד הם ראו אותי חשבו שאני
שנורר נתנו לי עכשיו מה אני אגיד להם מה
אני לא שנור קחו את זה אז יתחיל יעלבו וזה
מה הבעיה לקחתי שמתי בכיס גמרו לתת לי
שמתי את זה בקופה מה
הבעיה נוח לו
לאדם נוח לו לאדם עכשיו תשמעו סיפור י
מדהים עכשיו לפני 100 שנה היהודים הגיעו
מאירופה
לאמריקה אז הרבה הרבה יהודים הלכו לאיסט
סיד זה מזרח מנתן וגם רב מויש פיינשטין
היה שם הוא הקים שם ישיבה קראו לזה תפרת
ירושלים היה יהודי שהיה חילוני אבל פה
קראו לו לשני מניין פה זה לאט לאט התחיל
וא שומע כל הזמם מדברים על רב מוישה רב
מוישה מי זה רב מוישה הזה אז הוא אמרו לו
תלך שמה להתפלל שחרית תראה אותו הוא בא
לישיבה פלל שחרית בסוף התפילה כבר מקפל את
התפילין אז הוא אומר תגיד אבל מי זה רב
משף איינשטיין אומר הנה זה שיושב שם במזרח
אומר מה הוא אומר לו מה מה הבעיה אומר
לפני חמש דקות ה הוא בא לידי הוא עשה לי
ככה אז נתתי לו חצי דולר והוא לקח מה
התברר מויש בא להגיד לו שלם עליכם אז הוא
חשב שזה שנורר נתן לו חצי דולר אז מה גיד
ל אני לא שנורר
קח נוח לו
לאדם טוב מוריי ורבותיי כמה מילים על
חנוכה ווא 10 10 לת
כבר מה
להים רביח שעה אמרת 10 לת אמרתי 10 לת אתה
אמרת שעה בסדר אתה אל תחפש את התויות שלי
למה אתה גם טועה זה שעתיים
כ עכשיו אתה שומע בחנוכה אומרים על הניסים
ועל הפורקן נתת גיבורים ביד חלשים ורבים
ביד מעטים וטמאים ביד טהורים ורשעים ביד
צדיקים
תגיד לי מ שצדיק חייב להיות של
מזלו מילא אתה אומר נתת גיבורים ביד חלשים
נס רבים ביד מעטים
נס אבל לא גם טמאים ביד תאורים למה תאורים
צריכים להיות
בשכל מה
הבעיה איפה הנס בזה טמאים בי התאורים
רשעים ביד צדיקים כאילו אז מה אז הוא צדיק
והוא יודע ללחוץ בעדק מה
צדיקים אמרתי טהורים
אמרתי אתה אנטרס וכי תורתך שעוד לא שאלתי
אבל מה עשה עם שתי השאלות האלה טהורים
וצדיקים מה הבעייה בגלל שאתה טהור וצדיק
אז אתה לא יכול לנצח
במלחמה היא של הסר
ש זה העתידיות ואם יהיה אחרת אז
י זה כבר
פלפול התשובה הפשוטה היא התשובה הפשוטה
היא למה השם נתן את הרבים ביד מעטים ואת
הגיבורים ביד החלשים מפני שהחלים והמעטים
האלה היו צדיקים תאורים ווסקי תורתך זה
הסיבה זה הפשטות אבל אני חושב להוסיף עוד
עוד עוד קניץ אחד הפולי וירוב שאל בנוסח
של הספרדים לא אומרים את זה אבל בנוסח של
האשכנזים כן אומרים את זה אומרים על הנסים
ועל ה פורקן ועל הגבורות ועל התשועות ועל
המלחמות אצלכם לא אומרים את זה לא אומרים
מלחמות לא אומרים מלחמות אצלנו כן לא אז
שאל הפה נבי זרוב אני לא מבין מה אנחנו
צמאי דם אנחנו איזה יופי היה לנו מלחמה
כאילו מה על זה צריכים להודות יותר היינו
מודעים אם לא היה מלחמה מילא על הניצחון
אתה מודה אבל על המלחמה
להודות
אז אל תודע אבל מה אתה צריך להזכיר את
המלחמה כאילו אתה אומר ריבונו של עולם
תודה רבה לך על המלחמה למה אתה אומר על
הניצחון אמרת
מלחמה אומר הפו נבי
זרוב המצב של עם ישראל מבחינה רוחנית כמו
שדיברנו מקודם היה בתחתית של התחתית
בתחתית של התחתית לא היה אנשים דתיים כבר
לא היה אנשים
דתיים
ואז לקום ולהילחם מלחמת דת כדי שאפשר יהיה
ללמוד תורה ולעשות ברית מילה ולשמור שבת
צריכים בלזה המון המון כוח ועל זה אנחנו
מודים להשם עוד לא על הניצחון על זה
שאנחנו עוד ממשיכים להילחם על הקדושה ועל
הטהרה על זה אנחנו מודעים להשם על המלחמות
שאתה נותן לנו את הכוח
להילחם על על הלימוד תורה להילחם על
הקדושה על הטהרה על זה אנחנו מודעים להשם
על פי זה אם ככה אפשר להסביר אולי על נתת
גיבורים ביד חלשים רבים ביד מעטים זה זה
באמת נס הנס הנוסף הוא שנתת לנו את הכוח
להילחם על הצדקות ועל הטהרה ועל לימוד
התורה על זה אנחנו מודעים נתת את הגיבורים
ביד חלשים רבים ביד מעטים זה מצד הנס אבל
יש כאן עוד נס שעם ישראל במצבים הכי
נמוכים שלו עדיין ממשיך להילחם על מה על
קדושה ועל
טהרה ממילא כשמדליקים את הנרות ורואים את
ה רואים את ה את
ה שלהבת העולה מה אתה רואה תסתכל תראה שגם
כשעם ישראל בתחתית של התחתית השלהבת
ממשיכה לעלות עם ישראל ממשיך להילחם על
הקדושה ועל הטהרה וגם מנצח והראיה סתכל
מסביבך
ובזה סיימנו את השיעור של היום ולמרות שיש
בחוברת עוד הרבה מה לדבר אבל זה אה חידה
יש מקום ששמו ח
שמונה
[מוזיקה]
איפה לא לא מדינה מדינה לא במדבר באיזה
חור
תראו בעמוד תראו בעמוד 96
96 תהילים סח יאתיו חשמנים מיני מצרים
אומר רשי מה זה חשמנים מנחם פתר חשמנים שם
מדינה יושבי
חשמונים אז מה זה חשמנים אלה שגרים בח
שמונה אז שמה זה במדבר אבל זה לא מדינה זה
איזה מקום
במדבר תודה רבה לכם שבוע טוב סורות טובות
ישועות ונחמות אמן ואמן