Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
שלום וברכה. אנחנו באמצע פרק ט אבל יש גם
כמה תוספות לפרק למה שכבר למדנו. נפתחו את
החוברת של פרק י קודם. כן. בפרק ט פסוק ח
כתוב והשם לעולם ישב
על
איפה נפתח בחוברת? מה יש לחוברת? נפתח.
עוברת של י' כן
זה נמצא מיד בעמוד הראשון כתוב והשם לעולם
ישב כונן למשפט כיסאו בפרק ט פסוק ח ורשי
מסביר שזה הולך על הכיסא שלם והשם שלם כי
פרק ט מדבר על המפלה של עשו כשהיא תהיה
המפלה של עשו אז עשו זה המלק הרי אז יהיה
השם שלם והכיסא שלם אז רק לחבר לזה את
הפסוק בקלב פסוק יג קלב
פסוק יג אומר
כי בחר השם בציון אי למושב לא מה זה עיבה
הא' של הכיסא והו ה של השפ אז איבא למושב
לא זה דבר אחד דבר שני בפרק ט פסוק י כתוב
ויהי השם נסגב לדך נסגב לעיתות בצרה מה זה
לעיתות
יש הרבה עיתים כאלה מה זה
אז רש"י אומר לעיתות בצרה כן [‏צחוק]
עיתים של צרה
עיתים עיתות
מה שלא היה רק עץ של צרה אחת מהסברית
העולם
לא אין בעיה אין בעיה רק רוצה לחבר לזה
בפרק לא פסוק טז
פרק לא פסוק טז אומר דוד המלך בידך
עיתותיי הציליני מיד אויביי ומרודפיי מה
זה בידך עיתותיי
על איזה איתות הוא מדבר? אומר רש"י, איתי
מה עוברים עליי? על פי ובתזרותיך. אז זה
אותו הדבר. נזגב ליטות בצרה איתות בצרה פה
ידיך איתותיי זה הכל.
אבל רש"י מסביר שזה הולך הייתי העוברים
עליי על פיך הם הוא בגזרותך
נכון? כל מה שקורה עליי זה בגזרות אומר גם
הטובות גם בסדר? 100% גמרנו. עכשיו אנחנו
חוזרים לחוברת של פרק ט ואנחנו פותחים
בעמוד 31. עד לכאן הגענו.
[שיעול] פרק ט פסוק טז.
אומר דוד המלך טבעו גויים בשחת עשו ברשת
זו תמן הוא נלקדה רגלם. הוא ממשיך לפסוק
יז. נודע השם את משפט עשה. בפועל כפיו
נוקש רשע היגיון סלע. מה כתוב כא ובכן
מוריי ורבותיי כשהרשע עושה עבירה עושה דבר
רע אחרי זה הוא יודע קיבל איזה התקפת לב
אז בסדר אף אחד לא רואה את הקשר בין אחד
לשני
הוא קיבל הוא מת אבל אין קשר בין אחד לשני
זה גם לא קרה מיד לעומת זאת כאשר הרשע
הכין לעצמו מנהרות בעזה ובא צונמי ומילה
את המנהרות והוא נכנ בפנים אז כולם רואים
את יד השם אתה יודע מה שזה הוא עשה את זה
והוא קיבל את העונש בתוך זה נכון לכן הוא
אומר ככה תבעו גויים בשחט עשו אם הגויים
הטבעו בתוך הבוץ שהם עשו ברשת זו תמענו
נלקדה רגלם אז נודע השם משפט עשה
למה כי בפועל כפיו לוקש רשעיון סע אז כולם
מבינים את זה רואים את את השם פה
אם זה לא עובד ככה אז לא רואים את יד השם.
עד כאן
אה החלק הזה. אבל באמת יש ככה יש דבר שהשם
מעניש את הרשע בעולם הזה ויש בעולם הבא.
מה עדיף?
עדיף לו
לא
עדיף לנו שסבלנו מהרשון. מדבר על עשו
שאיפה השם יעניש אותו? בעולם הבא. למה
שמה? כי שמה זה עונש. עונש. מה כבר יכול
לעשות לו פה? שיצא לו אותו לאמי האף. מה
זה לא כלום
אבל שמה זה עונש? עונש.
לא. אם זה רשע שמציק לישראל אחד עדיף שהוא
יקבל את העונש של הפה והוא לא הציק
לישראל. מה יתן לך ש
לא שימות ויקבל שמה.
כן.
אבל לא העונש פה. העונש פה. אז מה מה זה
לא זה לא מה שמגיע לו. תרך להיטלר היה
יוצא תולעים מהעיניים, מהרגליים, מהזה. נו
אז מה זה כלום? כמה שנים זה מפחד
כן מה אבל מה שהוא מקבל שמה זה
כדאי יותר מצד שני
כשאתה לא רואה את העונש שהרשע מקבל
אז א' נשאר לך מועקה בלב אף אחד לא רואה
שיש קשר בין הדברים
מה מה הבעיה
לכן אומר דוד המלך
תבעו גויים בשחת עשו ברשת זו תמנו ללקדי
רגלם אז נודע השם משפט השרה למה? כי בפועל
כפיו נוקש רשע ואז היגיון סלע כולם רואים
את זה [כחכוח] כולם מבינים את זה
צד שני אז אם ככה אז למה שהשם לא יעשה את
זה תמיד על ידי זה יתגבר היראת שמיים
בעולם הזה
אם יהיה כמה פעמים כבר נבין את הפרינציפ
ואז מה
אז דפים הב
התשובה היא
מדי לא לומדים קל בחד
מזה שהרשע הזה יקבל את העונש
התשובה היא אם כל מי שעושה רשע יקבל את
העונש מיד היה לנו בחירה אז לא יהיה בחירה
יותר
לכן הוא אומר ככה
טבעו גים בשח אסור ברשתמנו נלכד הרגלם אז
נודע שמשפט עשה בפועל כפנו קשר שעה אז
היגיון צלע אז למה ישובו רשעים לשאולה
ישובו רשעים לשאולה אז כל גויים שכחי
אלוהים אם את העונש שמקבלו בעולם הבא אז
אז לא רואים את אז כל גויים שכחי אלוהים
זה את ההסבר הזה עד כאן אומר הרב
הרב בשם בשם הראשונים בעמוד 32 מביא את זה
בספר מקדש מעוסיף
על זה אחידו
אומר החידו אז למה השם לא עושה באמת את
המשפט של הראשונים בעולם הזה שכולם יראו
מפני שאז
מפני שאז לא יהיה לא יהיה שכר ועונש אם
אתה רואה שמי שעושה רע קבל את העונש על
המקום אז נגמר לך יצרוב ולעשות את הרע
לכן הקדוש ברוך הוא לא עושה את זה
החידון נמצא בעמוד 334
ו
עכשיו הוא אומר
שהגויים הם שכחי אלוהים זהעדיין בפסוק
יחויים
שכחי אלוהים מגדיר אותם מה זה נקרא גויים
גויים הם שכחי אלוהים
גם יש את זה לקמה
בהמשך הוא אומר שפו חמתך אל הגויים
אשר לא ידעוך כאילו זה ההגדרה שכחי אלוהים
לא לא ידעו לך
אז אבל היהודים כן זוכרים את האלוקים
אפילו
אם חז וחלילה מצב שהיה בספרד
שילצו אותם להשתמש
גם אז המשומדים האלה
השם
לא לא שכחו את השם חייב להגיד לכם משהו
מאוד מאוד יפה תראו פרק מד תפתחו רגע פרק
מד
בפרק מד בפסוק
בפסוק ט הוא אומר
באלוהים היללנו כל היום ושמך לעולם נודה
סלע
אומר דוד המלך תדע לך אלוק אנחנו לעולם
שמך אנחנו נודה לעולם
בסדר? אז הוא מתחיל להגיד, אף זנחת ותח
לימינו ולא תצא בציבותינו מה אנחנו נעשה?
בסדר
מה? מה שאמר הקודם
בכל זאת נמשיך להודות לך ממשיך פסוק הבא
תשיבנו אחור מניצר ובשנינו שסומו ומה
אנחנו נעשה באלוהים אילנו כל היום תתננו
כיצון מאכל ובגויים זר איתנו ומה אנחנו
נעשה אלוהים לנו כל היום תמכור רמך בלא
ולא ריבית במחירם ואנחנו נמשיך להודות לך
תסימנו חרפל שכנינו גכנס לסירותינו תסימנו
משל בגויים מוד ראש בלאומים כל היום קמה
נגדי שני כיזתני מכל מחרב ומקדם בני אויב
ומתנקן
כל זאת בתנו ולא שכחנו ולא שיכרנו בעבריתך
לא נסוג אחור ליבנו ותתשורנו יומיני אורכך
כי דיקיתנו במקום תנים ותחס עלינו בצל
מוות רגע היה צריך להגיד את הפסוק כ לפני
פסוק יחדיין
שייך לסדרה
[כחכוח]
כל מה שתעשה לנו אנחנו נמשיך להודות לך.
אתה שומע מלכי את השאלה? פסוק ח צריך
להיות בפני פסוק יח.
התשובה היא אומר המלמעט כאן הוא דיבר על
עם ישראל הרגיל.
בפסוק כ הוא מתחיל לדבר על האנושי
הוא אומר כי דקיתנו במקום תנים ותחס עלינו
בצל מוות ואז מה עשינו בד ברירה
אמרנו את דתינו הלכנו לכנסייה כל יום
ראשון השאנו את עצב חיללנו את השבת
אבל אתה יודע את האמת אם שכחנו שם אלוהינו
ואני אפרוס כפינו לאל זהר על אלוהים יחקו
זאת כי הוא יודע תעלומות לב כי עליך
הורגנו כל היום היום שם במרתפי
האינקוויזיציה נחשבנו כיצון טבחה
זה הולך על האנוש
גם אם כן עשינו דבר כזה זה לא היה אמת
האמת הייתה שהיינו איתך והראיה כי עליך
הורדנו כל היום נחשבנו כזדותך
ממילא עכשיו כאן הוא אומר מה ההגדרה של
הגוייס שכחי אלוהים תקראו בעמוד 35 משהו
יפה מאוד
כותב את זה בספר שבט יהודה והביא את זה
הרב ולח בספרו אבותינו סיפרו לנו סיפר
רבינו שלמה איבן וירגה זצל ממגורשי ספרד
שמלך ספרד שאל בעצת יועצו וירשוריש כך
קראו לו צדיק גדול וירשוריש
האם יחוף את היהודים להמיר את דתם הנה
היועץ הנוכרי ודאי מה טוב היה לו יעלה
הדבר בידך אך תדע אדונינו כי האנוים
יקפידו על שמירת דתם הקודמת יותר מיקפידו
לפני המרדת דתם ושמעתי ככה אמר לו היו
שמעתי שבסיויליה אמרץ אחד לדוק או שזה לא
יודע אולי זה הרב בן גוירגה הזה אומר
שמעתי כי בסיביליה אמר יועץ אחד לדוקס אם
תרצה אדני לדעת איך האנושאים שומרים שבת
נלך ונעלה ל צריח המגדל עלול לצריח אמר לו
סנך הוראה בית פלוני ובית בית אנוסים בית
פלוני בית אנוסים שאל אדוקס איך תדע אמר
לו כי לא תראה באחד מהם עשן עולה מהרובתו
למרות הקורא עז במי החורף כי יום שבת היום
ולא הדליקו אש וידוע לנו הוסיף היועץ על
אנוס בספרד שהיה אוכל בכל יומות השנה למח
לחם מקמח שלא החמיץ ואומרו שקיבתו אינה
סובלת עיסת חמץ כל זאת כדי שיוכל לאכול כן
ביבי הפסח
מה
ובחג שבו תוקעים בשופר הולכים הם להרים
ולעמקים ותוקעים שלא ישמע הכל החוצה ויש
להם שוחט ומנקר חלב שמביא בשר לבתיהם ומי
שמל את דניהם ומהם שמלים את עצמם כי לא
בטחו באדם פחדו שיתגלה הדבר ויעלו למוקד
ומהם שמחביעים ספרי תורתם בשקים של פלפלים
ומה תועיל באמירם דתם למראית עין ויקראו
פירדו אופ בלו אבל שומרים דתם כעקיבא
וכתרפו
תקרא להם כל מיני שמות נוצריים אבל באמת
הם שומרים את הדעת שלהם כמו כמו עקיבא
וכמו טרפון הלא תדע אזונו שאין כל ספק כי
היהדות היא מהמחלות שאין להם רפוא
הגויים לא יודעים זה אלוקים אבל היהודים
לא שוכחים את אלוקים אף פעם
אנחנו עוברים לפסוק יט כי לא לנצח ישכח
אביון תקבת עניים תובד לעד איך כתוב אצלכם
עניים או ענבים
קוראים אני
אה
קרב וכתיב
קריב וכתיב כתוב ענבים וקוראים אני מה
הבעיה לתובים
נשטר מת
בשביל מה צריך פה קריא כתיב
והמעניין הוא שבפרק הבא תראו פרק י
פרק י פסוק א יב מה השם אל נסא ידיך אל
תשכח
כתוב אני קוראים הנביא הפוך מאצלי
[נחירות בוז] כוח מה העניין בזה התשובה
היא
תראו בעמוד 37 כתוב בפרקי אבות ויהיו
עניים בני ביתך
אז אומר על זה המפרש אם אני לא טועה אני
חושב שזה כתוב בשם הרייבד אבל לא בטוח
אומר המפרש
מה זה מה זה ויו עניים בני ביתך כתוב למוד
בני ביתך ענווה כי העניים מתי הם יוכלו
להיות בני ביתך
אם הבני ביתך יהיו ענבים אם הם יהיו בעלי
גאווה אז אפילו אם תזמין אני הם לא ירצו
לעבור לא נעים לי את השולחן ככל אחד מסתכל
עליך כאילו הרגת אותו אז הם לא יבואו אבל
אם בני ביתך יהיו ענבים אז יהיו עניים בני
בני ביתך ואז הוא אומר וכן בתהילים כתוב
אני וקרי ענבים
וכן פירוש המשנה יהה ביתך פתוח לרווחה
ובמי התקיים שבני ביתך יהיו ענבים שאם לו
לא עשית כלום במה שביתך פתוח לרוחת למה כי
אף אחד לא ירצה לבוא אם יש לך הילדים שלך
יצעקו עליהם הסתכלו עליהם כאילו רצחו את
אבא שלהם אז לא רוצים לבוא אבל אם אתה
רוצה אז ענבים ועניים זה קריטיב אם עניים
ואם אתה רוצה שיראו אליך הבית אז בן ביתך
צריכים להיות אניות
פסוק כ לא עדיין בפסוק יט כי לא לנצח ישכח
אביון תקוות עניים טוב דלא
על זה משהו חזק מאוד אומר האפלוואה
האפלואה זה רבי פינחס אורביץ שהיה
רב
בפרנקפורט
בגרמניה
והוא היה בעל מחבר ספר פנים יפות על התורה
אז הוא כתב אפלוהי על מסכת כתובות ושם הוא
מסביר דבר גולדיק
הוא אומר תראה העני כשיש לו צרה פונה
לקדוש ברוך הוא אומר ריבונו של עולם אבא
שלי יש לו כסף עוד כבר לא חושב שאני צריך
תכניס לו מחשבה בראש יתן לי אני אחר אומר
תראה ריבונו של עולם אני אהיה ליל מי
לפנות אבל מה שכן אתה יכול להמציא לי איזה
מציאה ברחוב לא [כחכוח] שמה הרי אנשים
מאבדים כסף אז למה שאני לא אמצא את זה
וככה כל אחד נותן עצות לקדוש ברוך הוא
אומר הקדוש ברוך הוא אומר דוד המלך כי לא
לנצח ישכח את דירות הקדוש ברוך הוא יעזור
לך אבל את התקוות שלך הוא יאבד
תקבות עניים טובת דעת לא לפי התוכניות שלך
הוא יעזור לך אבל לא לפי התוכניות שלך
תקוות עניים זה טוב לעל אבל לא לנצח שכרח
להיות כן
זה הסיפור המפורסם על הא
על האמא שאתה מתפללת
בדיוק על האמא שהתפללה על הבן שלה
מה
היה אחד שהיה לו מחלות היה מוכר יין אבל
הוא אכל את הקרן אכל את הקרן והיה לו כסף
לבנות סוף כל סוף נשאר לו כמה בקבוקים
בודדים
ומישהו נכנע שם אפשר לטאום
לא קונה
האמא ידעתה את המצב של הבן שלה אז כל היום
יותר מתפלל בורא של עולם בן יש בחור
כישרוני עכשיו בדיוק החליפו ממשלה אבא של
קחו אותו לאיזה מנכל לפשר
וככה כל יום היא מתנה יצרה אחרת לקדוש
ברוך הוא עד שיום אחד נכנס מישהו לחנות
אמר אפשר לטום את היין שלך נתן לו לטום
זה משהו משהו אני רוצה מזה
1000 בקבוקים אני עושה חתונה גדולה אני
אשאיר גדול אם יקח כסף כסף תביא לי 1000
בקבוקים אז היא אמרה הקדוש ברוך הוא תראה
ריבונו של עולם הרבה עצות נתתי לך אבל על
זה לא חשבתי שמישהו יגיד על היין החמוץ
הזה שהוא טעים זה לא חשבתי
אז תקמת אניים טוב עד לעד אבל פי חטא לא
לנצח שכחיון
וזה הוא מסיים ואומר קום השם
אל יעוז אנוש
מה זה קומה השם על יעוז אנוש
ישבטו גויים על פניך אומר רש"י
יעוז מנשם עוז לא
אל יעוז הרשע לאורך ימים בגדולתו
וישבטו גויים על פניך מה זה על פניך פני
פנים זה כעס אומר רש"י על פניך בשביל הכעס
שיכעיסו במקדשך תתן להם מה שמגיע להם על
זה
ומסיים שיטה השם מורה להם ידעו גויים
אינוש אי מסלה ועל זה רבותיי תפתחו בעמוד
40 אומרת הגמרא במסגים הרשעים אנוש דווקא
מה מה
הגויים הרשעים קוראים פה אנוש אל יעוס
אנוש
אנוש הם הסל מה
אנוש זה מלשון אנוש זה החולשה של הבן אדם
אז ידעו גויים שאינו שהם הסלע והם לא בני
אדם גיבורים גדולים
תראו בעמוד 40 גמרא במסכת סותטה דף מט
עמוד א למעלה
אמר רבי אילא
בריה ורכיה אלמלי תפילתו של דוד היו כל
ישראל מוכרי רוב
מה זה מוכרי רבב אומר רש"י צד שמאל
איפה הרשי
חתכנו אותו
לא לא חתכנון למעלה
מימין למעלה הנה מוכרי רב מימין למעלה כן
רבב הוא דבר מאוס כמו חלב ושומן ונדבק
בבגדים ונמאסים ואין לך אדם מתעסק בהם אלא
עני אז דוד המלך התפלל פה על כל ישראל מה
הוא התפלל שיתה השם מורה להם לגויים אחרת
הם היו מקרקסים אותנו
שוחטים גם ככה הם עשו אבל לא עד כדי כך
ואם אלמלא תפילתו של דוד היו כל ישראל
מוכרי רבב שנאמר
שהיא תהשם הורה להם.
אז על זה תראו למטה מהמאור בשמש יש על זה
גם שיר יפה.
הוא פירש הרדק. אתם רואים בשורה השנייה כן
קלות תפילות דוד בן ישי פירש הרדק כי דוד
המלך עליו השלום היה מתפלל על כל העניינים
שצריכים ישראל עד ביאת משיכינו. על החולים
שיתרפעו ועל הברועים על הבריאים שלא יכלו
ועל פרנסתם שיתברכו
ולבטל מהם כל הגזרות הקשות
ולעתיד לבוא כשיבוא המשיח
ממרה בימינו אז יתבטלו כל הדינים ולא
יצטרכו להתפלל על שום דבר
אבל בינתיים על מה אנחנו מחזיקים על
התפילות של דוד בן ישי הוא התפלל על כל
ישראל על כל העניינים יש גם שיר כזה עשו
מזה שיר דוד המלך לא זוכר
את המנגינה אני לא זו גם זוכר אבל זה
המילים
על החויים [שירה] שהתרפו על הברים שלא
יכלו ועל פנוססו לא מכירים את השיר הזה
מכיר
חבל יעקב צריך קצת להתקלות
המילים אנחנו צריכים
ועוד דבר אחרון לגבי הפרק הזה
[נחירות בוז] א
הגויים כידוע עובדים עבודה זרה עכשיו זה
התחיל בימי אנוש והרמב"ם מסביר שלמה הם
עבדו עבודה זרה
כי הם אמרו תשמע אלוקים אה
שם פה את השמש את הירח זה המשו עכשיו הוא
למעלה גבוה הם פה אנחנו נעבוד אותם בזה
אנחנו נותנים כבוד לאלוקים שמרא אותם
אז מה הטענה נגד זה לכאורה זה בסדר גמור
מה מה הטענה
האלוקים לא גבוה הוא פה איתנו עכשיו אם
אתה מכבד את ה את המשרט של המלך בזמן
שהמלך נמצא פה זה זה מרידה
אם הוא לא נמצא ואתה נותן כבוד ללציג שלו
אז בסדר גמור אבל הוא נמצא
מלמילא אומר רב צבי אלימלך מדינוב צבי
אלימלך מדינוב זה היה בעל הבני יסוס
אז הוא אומר
הוא אומר קו השם
זה הפסוק שלפני כן קומה השם אל יעוז
אנושבטו
גויים על פניך מה זאת אומרת על פניך
אתה נמצא פה
אתה ארי נמצא פה
אתה הרי נמצא פה אז מה הם אומרים שאתה לא
פה ואתה הם יכולים לעבוד לתת כבוד למשרטים
ועד כאן פרק ט ואנחנו בסיעתא דשמיא
מתחילים את ההקדמה לפרק י
כנראה שנצטרך לסיים את זה בשבוע הבא אז
ההקדמה לפרק י כך תראו רבותיי אחד מהדברים
הכי קשים לאדם המאמין
זה לראות את הבעיה של צדיק ורע לו רשע
בתור
זה ממש מסובך
כי אתה אומר תשמע אלוקים אם תעבוד אותו
יתן לך שכר
ואם אתה לא תעבוד אותו יתן לך עונש ואז
אתה בא מסתכל על ההורה אתה אומר הכל הפוך
הכל הפוך
אז אתה מתחיל להתפלפל ולהסביר לא זה
הכוונה ככה אז מי שבעניין בסדר מקבל את כל
מה שחז"ל אומרים וזה בסדר גמור זה האמת
אבל מי שלא בעניין
בפרט הצעירים
הוא לא
לא הוא לא מסתדר לו העניין הזה אדם צעיר
הוא עוד לא בנוי ההזדהות שלו עם ה עם כל
מה שכתוב בספרים היא עוד לא שלמה ואת
העולם הוא כן רואה וזה צועק ההפך זה בעיה
גדולה
ודוד [נחירות בוז] המלך
עכשיו ככה לפני שנגיד דוד המלך מי היה
הראשון ששאל את הקדוש ברוך הוא על זה משה
רבנו תסתכלו בעמוד חמש
למה עוד
אה
למה עוד
לא שומע
משה רבנו
לא אמר לו למה צדיק לא ש
תסתכל בעמוד חמש גמרא מסכת ברכות דף ז אמר
לפניו ריבונו של עולם לפני מה יש צדיק
וטוב לו יש צדיק ורע לו יש רשע וטוב לו יש
רשע ורע לו
משה רבנו כבר שאל את השאלה
אחר כך הבאבא תור ששאל את זה לפי הסדר של
ההיסטוריה אז זה דוד המלך אבל דוד המלך
נשאיר אולי כן דוד המלך בואו נראה רגע פרק
משה רבינו בא דוד המלך זה לא היה קשה לה
לא לא כתוב בטח שהיה קשה אבל מה שכתוב
תראו את דוד המלך בפרק צב
פרק צב הוא שואל איש בהר לא ידע וכסיל
יבין את זאת מה
יפרח ישעים כמו העסב
ויציצו כל פועלי אבן למה למה למה שכ אומר
הפוך שרק בר לא ידע את זה ורק סי לא יבין
את זה
נכון
זאת אומרת מי שיש לו שכל כן מבין
כן כן כי הוא עונה תשובה לאיש אדם די אז
כי מי שיש לו שכל מאמין בעולם הבא ובעולם
הבא זה מסודר
הרשע בגיהנום והצדיק בגדלת
אבל בעולם הזה קשה מאוד
הלאה הבבא תור ששאל את זה זה שלמה המלך.
סתכלו בעמוד שש
מה
על דוד דילת פה ב
כי אנחנו הולכים ללמוד לדוד
שלנו
לא פרק י מדבר רק על זה אבל אנחנו לפני
הפרק י כהלת פרק ט שלמה המלך אומר הכל
כאשר לכל מקרה אחד לצדיק ולרשע לטוב
ולטהור ולטמא ולזובח ולאשר איננו זובח כך
טוב כחוטה הנשבע כאשר שבועה ירה זה רע בכל
אשר נעשה תחת השמש כי מקרה אחד לכל וגם
לבני האדם מלא רע ועולות בלבבם בחייהם
ואחריו
כאן לא הבאתי את המשך הפסוק מה הבעיה מציג
שלמה מלאכת הבעיה אומר תסתכל העולם משול
קורה אותו דבר לצדיק ולרשע רשי מדבר רק על
זה שכולם מתים בסוף
לא תראה רש"י
מקרה אחד
א לפח הכל כאשר לכל אומר רש"י הכל נותנים
לליבם כאשר מגיע לכל אדם שסוף דבר לתת
יכול לשקד רחיו
מקרה אחד ויודעים שסוף הכל אשר צדיק ואשר
רשע למות ומקרה אחד יש בעולם הזה לכולם כל
זה הם יודעים ואף על פי כן בוחרים להם דרך
הטוב לפי שיודעים שיש הפרש ביניהם לעולם
הבא
והוא מתחיל להסביר מקרה אחד לצדיק ולרשע.
צדיק זה נוח. רשע פרעה נכו מה קרה לפרעון
נכו?
נכה.
למה הוא היה נכה?
הוא גנב את הכיסא של שלמה המלך, הביא אותו
למצרים
ועלה כשהוא שם את הרגל על הנדרגה הראשונה,
האריה במקום לשאוב אריה מזהב. במקום לשאוב
ניגש אלה ביתה, עשה אותו נכה.
ומה קרה לנוח?
בקישו הרי. גם אריאל בעד בו נו אז צדיק
ורשע אותו דבר הלאה לטוב ולטהור ולטמא
הטוב זה משה הטהור זה אהרון הטמא אומר רשי
המרגלים
אלו המרגלים אלו אמרו שמחה של ארץ ישראל
אלו אמרו גנותה ואלו ואילו לא נכנסו לארץ
והזובח זה יהושיהו המלך שהוא היה צדיק
גדול ולאשר איננו זובח זה אחאב שביטל את
ישראל מעלות הרגל מה קרה בסוף זה מת
בחיצים וזה מת בחיצים
כתוב זה דוד כחוטה זה נבוכת נצר זה בנה
בית המקדש וזה החריבו זה מלאך 40 שנה וזה
מלאך 40 שנה הנשבע כאשר שבועי יראה הנשבע
זה צדקיהו שנשבר לשקר כאשר שבועי ירה זה
שמשון
ומה קרה לשניהם זה מת בניקורי עיניים וזה
מת בניקוריניים
ואז מה קרה? מסביר רש"י בפסוק הבא.
אז זה אומר שלמה המלך זה רע בכל השנה עשה
תחת השמש כי מקרה אחד לכל וגם לב בני האדם
מלא רע ועוללות. אומר רש"י לבני האדם מלא
רע שאומרים אין דיברנות לרשעים
אין הכל אלא לפי המקרה. פעמים לצדיק פעמים
לרשע.
זה בעיה מאוד קשה. זאת אומרת זה שמצאנו
שמונה אנשים בהיסטוריה שבמקרה הזה
לא שמונה אנשים בהיסטוריה של התנך שהוא
מביא לך דוגמאות אתה רוצה דוגמאות נוספות
כל יום אתה רואה את הדוגמאות
מקרה אחד לצדיק ולרשע
הלאה חוקוק הנביא הגיע גם עם אותה שאלה
פרק ב' פסוק א' על משמרתי אמודה ואת יצבה
על מצו ועצפה לראות מה ידבר בי ומה שיב על
תוכחתי מסביר רש"י למה על משמרתי מודה אגה
חבקוק אג עוגה ועמד בתוכה ואמר לא אזוז
מכת שישמע מה ידבר בי על שאלתי זאת למה
הוא מביט ורואה בהסלחתו של רשע ומה שבאים
להתווכח לפניי על תוכחתי שהם מוכיחים אותי
בפניי שיש להערר על מידת הדין
אומר אומר אני אומר ריבונו של עולם אתה
שולח אותי לדבר איתם תוך החוט אומרים לי
מה אתה רוצה
מה אתה רוצה כאילו מי שלא טוב אז א למה
מסתכל
קשה לעבוד בצורה הזאת את השם שוב אני אומר
אלה שמזדיים לגמרי ויודעים את כל הפירושים
ואת כל מה שחז"ל אמרו אין בעיה אבל מי שלא
בקטע
צעירים למשל עכשיו
קשה מאוד. מה הוא רואה מול העיניים
הם חוגגים אז למה לא?
בעיה
ובכן
חז"ל גם כתבו על זה
ספר מיוחד. איך קראו לספר הזה?
איוב.
ספר שכתבו בשביל זה. יש כאלה אומרים שמשה
רבינו כתב את זה על כל פנים. זה הספר
שמטפל בבעיה הזאת. איוב היה איש צדיק והשם
הביא לו כל מיני צרות נוראיות והראים שלו
מדברים איתו והוויכוחים שמה זה הכל על
הנושא הזה. יש צדיק עובד בצדקו.
עכשיו אחרי כל ההקדמה הזאת בא פרק י ופרק
ופרק עג. שני פרקים שלמים. דוד המלך מקדיש
לבעיה כזאת.
פרק י עכשיו אנחנו פרק פרק עג אותו הבעיה
מדבר דוד המלך על הבעיה הזו
ובפרק לז
הוא מזכיר את הרשעים אבל אומר בסוף
לצדיקים יהיה טוב
אז זה שלושה פרקים שדוד המלך מקדיש לנושא
הזה והנה עכשיו אנחנו מתחילים ללמוד את
פרק י כל מה שאמרתי עד עכשיו כתוב בהקדמה
של החוברת שנמצאת בעמוד ארב
שאלנו פעם אחר דוד גם סידר את הסדר של
החזקים או שזה אנחנו
מסתבר שכן
מסתבר שכן כי הרי אנחנו דורשים סמוכים
חלק מהדברים אנחנו יודעים למשל אנו נשמח
ומגוג [כחכוח] ל הגמרא דורשת את זה אז אבל
מסתבר שכן למה מסתבר שם בחזל סידרו את זה
שהיה גם בחזל סידרו את זה צודק אז אין לי
בעיה אני מתכוון להגיד
שדוד
זה לא במקרה
כן שדוד כתב את התים את זה בתור ספר והוא
הכניס את ה מה שמשה רבנו אם אתה מדבר ככה
אז יש לי שאלה בשבילך אתה אומר דוד הרי
כתב את התילים הוא פרסם את זה בתור ספר
[שיעול]
[כחכוח] ואני שואל אותך כשדוד המלך כתב את
זה אתה אומר הוא פרסם את זה בתור ספר הוא
נתן את זה גם לבן שלו
כן מסתבר שכן אז איך שלמה עשה את בת פרעה
הרי דוד המלך כותב לו צבאה אם הוא נתן לו
את זה כתוב שמה אם השם לא ישמור עיר שב
שקד שומר אם השם לא יראה בית ש שאב לא
בונה בוא ועל מה הוא מדבר על בית המקדש
אומר לשלמה אתה אתה לא עזוב מה שאתה בונה
אם אתה לוקח את בת פרו
את הספר והוא פחות זאת לקח
לא יודע אני באמת לא יודע
לא זה לא שאני אומר לך שאני יודע אני לא
יודע
ולא רק זה כל הפרקים של החומבה
אתה מבין ירמיהו הנביא צועק להם צועק להם
יש לכם דוד המלך
כתוב כאן את כל הדברים
אבל אבל מצד שני אז איפה זה היה מה הם לא
קיבלו את זה לא יודע
מוריי ורבותיי נתחיל
כן אני רק לפני שנתחיל את הפרק עצמו
כנראה על שתלוי את הכינורות על העצים על
הערבות לא עשו את זה כי הם קראו שככה כתוב
בתרילים
נו אז אז אז אני שואל אז איפה היה הספר
הזה
עכשיו ככה תראו רבותיי יהיה תסתכלו רגע
בעמוד זה לא בעמוד בפרק י פסוק טו את ה
פשוט זה זה נותן את ה את השוס של ההקדמה
הזאת שדיברנו בפסוק טו אומר דוד המלך שבור
זרוע
רשע
ורא תדרוש רשעו בל תמצא אומר רש"י שבוזרו
של עשו הרשע
ורע תדרוש רשעו בל ורא תדרוש רשעו בל תמצא
פושאי ישראל שרואים את הרשעים מצליחים
ליבם נוסעם להרשיע
אבל מי שתשבר את זרוע הרשעים אם באת לדרוש
רשעם של רשעי ישראל לא תמצא
הנה כל ההקדמה שדיברנו
מתרכזת ברשי הזה בפסוק הזה
ממש הוא צועק את זה תשמע למה יש רשעים בעם
ישראל כי רואים שהרשע מצליח
שבור זרו הרשע לא תצאנו רשעים יותר
אותו הרעיון הוא אומר בפרק עג
תסתכלו רגע בפרק עג
בפסוק פסוק
פרק עג
פסוק טדבר על הרשעים שתו בשמיים פיהם
ולשונם תהלך בארץ לכן
בגלל שככה הרשעים לכן ישוב עמו הלום
ומלאצולמו
אומר רש"י לכן ישוב עמו הלום לפי שעמו
רואים דרך ישים צליך אז ישובו על דרך
רשעים ללכת בדרכיהם הלום כמו מי יביח הלום
ומי מלא מץמו ומים של פלג המלא הם דברי
תורה הם נחשבים למות תמצית ומזולזלים
בעיניהם
ואותו הדבר הוא חוזר בפרק פ תפתחו רגע
בפרק פסוק
פסוק יח תהי ידך על איש ימיניך קודם כל
איך לקרוא את זה ידך על איש ימיניך מה
הכוונה
כי שימיניך זה מישהו
איש ימיניך זה מישהו טוב אבל הוא מדבר פה
על עשו
אז צריכים לקרוא את זה ככה תהי ידך איזה
יד ימיניך על מי על איש מי זה איש יודע
ציד איש שדה זה עשו
תהי ידך על איש, איזה יד ימיניך
על בן אדם אימצת לך.
אומר רש"י, על בן אדם אשר אימצת לך להיות
מושבו משמני הארץ. ואז מה יקרה? פסוק הבא?
אז ולא נסוב ממק תחיינו ושמך לקרא.
אם אתה תעניש את העשו הזה, את הרשעים אז
גמרנו אז אנחנו לא נסוג ממך. אומר רש"י,
ואל תגרום לנו להיות נסוגים ממך.
ברור. הבעיה פרוסה לפניה.
אתה לא צריך אתה לא צריך את התהילים, אתה
מקבל גיבוי מהתהילים. אבל כן, הבעיה היא
פרוסה. אתה אתה רואה שוב אני אומר אדם
שהוא כבר עבר כמה שנים בחיים שלו ויודע
ורואה ומכיר את החזלים וכל זה משהו אחר
הצעירים זה ממש משגע את השכל ממש משגע את
השכל כך ילד שגר בתל אביב אבא הם נוסעים
ליד למה אנחנו לא
קשה בדרך ברק הוא לא רואה את זה אין לו מה
לשאול אבל שגרים בין אנשים שלא שומרים זה
בעיה
הילד מרגיש שהוא לא הם נהנים ואני לא למה?
מה קרה להם משהו שהם נעשו לים? לא קרה לה
כלום. אז מה הבעיה?
זה צרת גדולה. ועל זה הוא מדבר כאן. אמנם
הוא לא מדבר על חס וחילה
על הרשעים של עם ישראל, מדבר על הרשע של
עשו אבל הבעיה מובנת לכולם. אז הוא מתחיל
עם זה שלמה השם תעמוד ברחוק תעלים לעות
בצרה. מסביר המלבי, ריבונו של עולם,
שמת בעולם מצב של רשע וטוב לו, צדיק ורע
לו, זה נראה כאילו אתה בכלל לא משגיח על
העולם.
וגם שכבר מגיע הזמן מה שאתה מחליט להעניש,
את מי אתה שולח? את יחייה סינוואר. נו, אז
עדיין אף אחד לא משייך את זה אליך.
למה השם תעמוד ב איך הוא אומר? למה השם
תעמוד ברחוק בכללי? כאילו אתה לא משגיח
צדיק ורע לו רשע וטוב לו ועוד יותר תעלים
לעיתות בצרה גם כשפה באה לנו איזה צרה אתה
לא עושה את זה בעצמך אתה שולח את יחי
סיימנו אז מה אומרים אה הראש המוסד אה ראש
המודיעין אה
למה אתה לא עושה אתה יודע מה אתה רואה את
עצמך למה השם תעמוד ברחוב תעלים לעיתות
בצרה
עם השאלה הזאת אנחנו נסיים את השיעור של
התהילים להיום. יש לנו שתי דקות
בגלל בגלל שזה להיכנס עכשיו לתוך כל
העניין
אתם יודעים מה עוד מילה על הפסוק הזה
אחרת אנחנו לא נספיק גם שבוע הבא
יהיה בסדר
רבותיי תשמעו תשמעו עוד דבר יפה מה הדין א
אם אדם רואה את השונא שלו שהסוס שלו החמור
שלו נפל תחת משאו מה הדין
מה
חייב לעזור
חייב לעזור אותו
אף על פי שהוא שונא שלו שואלת הגמרא מאיפה
יש לודי שונא בו
אה
הוא עיד שראה אותו
הוא עיד שראה אותו עושה עבירה אז הוא יודע
שהוא בעליר לכן הוא סויני שלו אה אם אתה
יודע שהוא בא לוירה לך לבית הדין לא אני
ערה
אז אני יודע שהוא בא לברך אף על פי כן יש
לי מצווה
לעבור
לפרוק לפרוק את החמור
דוד המלך אומר תגידו ריבונו של עולם
אנחנו יותר גרוע מחמור
בוא עשינו עבירות אתה יודע את זה אתה יודע
את זה עשינו עבות אבל אתה לא רואה שאנחנו
תחת המסע קוראים
למה אתה לא בא לפרוק יפרוק אותנו מהגלות
מה מה התשובה
אה רבותיי כי תראה חמורסונאחר עובץ תחת
משאו אומרת הגמרא בתנאי
בתנאי שאתה רואה את זה מקרוב. אם אתה רואה
את זה עם משקפת, אתה לא חייב לרוצת שם.
ואנחנו הרי התרחקנו הקדוש ברוך הוא.
והקדוש ברוך הוא כשנחרב בית המקדש עלה על
הרקיע.
אומר דוד המלך, למה השם תעמוד ברחוק?
ובגלל שאתה עומד ברחוק תעלים לעיתות בצרה.
כך מסביר המאריה רבי יהודה אוסד. זה נמצא
בעמוד תשע בחוברת.
ועוד דבר אחד על פסוק א'. רבותיי, מה
ההבדל אם אני אומר הוא נמצא בבית לבין אם
הוא נמצא בבית?
זה בה הידיעה בית נסיע.
מה זה אומר?
משהו שאנחנו יודעים.
אם אני אומר נמצא בבית אני מתכוון החטוף
הזה נמצא בעזה בבית. לא במחנו לא יודעים
לא במילה רע. איפה בבית? יש שמה הרבה
בתים. לא יודע איפה. כשאני אומר הוא נמצא
בבית אני מתכוון לבית מסוים
בא דוד המלך ואומר פסוק א' למה השם תעמוד
ברחוק תעלים לעיתות בצ
בא צרה למה בא בצרה
יש הרבה צרות
זה מה שדיברנו גם בשבוע שעבר
נשגב לאיתות בת צרה הצרה הידועה ומה זה
הצרה הכי ידועה צדיק ורע לא רשע
תעלים לעיתות בצב
בת צרה שכל צרתם נוצר שהקדוש ברוך הוא צר
לו אז בצרה שלך הקדוש ברוך הוא הקדוש ברוך
הוא אין בד צרות יפה
טוב עכשיו כבר עברנו
גמרנו פסוק