Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
פרשת נח
תשפה
למדנו שנוח מצא חן בעיני
השם למה הוא מצא
חן
מה מה זה מצא חן מה זה איזה מין דבר
זה אז הור החיים הקדוש
אומר שיש מצוות שסגל אתן מציאת
חן מה הם המצוות האלה לא גילו לנו חזל
כדי שאנשים לא יעשו דווקא את המצוות האלה
רוצו שנקיים את הכל אז לא אמרו לנו אבל נח
מצא חן בעיני השם הוא קיים את המצוות האלה
בעמוד שתיים מביאים לנו פה בשם רבי אלעזר
אזכרי בעל ספר חרדים תלמיד הארי
הקדוש שהוא גילה מה זה המצווה הזאת שגורמת
למצוא חן בעיני השם שגורמת נשיאת חן מה
היא המצווה אומר זה רמוז בשמו נוח נוח מצא
חן אדם שהוא נוח לבריות בעיני השם הוא
מוצא
חן זה
הסגולה להיות אדם נוח נוח זה אותיות חן מה
כן נח מצא חן אותם אותיות משנה מפורשת
מסכת אבות שרוח הבריות ח כן נכון מאוד
משנה מפורשת מסכת אבות יפה ועל זה יש גם
סיפור יפה מהרב כהנמן זכר צדיק לברכה הרב
של ראש ישיבת פונוביץ אז הוא אמר
כתוב שנוח מצא חן אז ה הוא שאל אבל שאלה
אחרת כתוב אומרים זה הייתה אישה צדקנית
נפטרה זה היה איש צדיק אומר מה זה ההגדרה
של צדיק צדקנית מה
זה אז הוא
אמר נוח איש צדיק או אז כבר שמענו כבר יש
יש עכשיו צריכ לבדוק מה היה נוח מה היה אז
הוא היה אומר את זה ביידיש גו קיט גוץ קיט
זה להיות טוב להיות טוב גוט גוט זה ביידיש
טוב גוט סקיט זה זה זה להיות טובזה איש
טוב אומר זה היסוד הראשון בשביל להיות איש
צדיק נוח איש צדיק אתה עושר ד מה זה איש
צדיק היה איש טוב אז נתן לכולם לאכול
בתיבה עזר לכולם זה נקרא איש
צדיק
יפה זהו אז זה הנושא הראשון
עכשיו יש
באיוב פרק כד
כל הנושא של סדום מה הם עשו מה העבירות
שלהם וכולי בואו נראה את זה מעמוד ארבע
והילך בחוברת מעמוד
ארבע המה היו במורדי אור לא יכירו דרכיו
ולא ישבו בנתיבות לאור יקום רוצח יקטול
עני ואביון ובלילה יייח
גניו אומר על זה רשי הנה הר האלה הם דור
המבול שמרדו
באור בשביל המטר שהיה עולה מן הארץ ולא
היו צריכים לכלום כלומר כשמישהו יותר מדי
טוב לו בסוף זה גורם לכזה מין השחתה של
דור
המבול בן אדם לא עסוק אז מה הוא מחפש
להנות אבל די את זה הוא כבר מכיר אז הוא
רוצה עוד יותר להנות ועוד יותר להנות
ובסוף הדבר היחיד שגורם לו הנאה זה מה
שאסור לו כמו שכתוב מים גנובים ם תקו
התוצאה היא שהוא עושה את כל העבירות
שבעולם הוא גונב הוא עושה דברים
נוראיים אומר רשי לאור יקום אם הם עומדים
ביום היו הורגים עוברי דרכים ובלילה יהי
כגנב לחתור בתים ועין נואף שמרן נשף לאמור
לא תשורי עין וסתר פנים יסים אז גם כן
הנואף הוא היה מחכה ללילה ושאף אחד לא
יראה אותו וככה הוא עושה אז אומר רשי
ובסטר ששים פניו לעבור עבירה שעל כל אלה
היו חשודים דור המבול על הגזל שנאמר ותמלא
הארץ חמס ועל העריות שנאמר כי השחית כל
בשר דרך אגב היה בוינס היו שני רבנים אחד
היה רב ליטאי מתנגד קראו לו רב מאיר סמחי
האור סמח והשני היה הרב של קהילת חבד איך
קראו לו ארוג שובר רבי יוסף רוזין שני
גאוני
עולם ו
היה כבוד גדול ביניהם הכל היה מצוין יום
אחד קיבל רבי יסף עכשיו רבי יוסף רוזינה
רוגצ'ובר הוא לא למד ספרי אחרונים יכול
להיות שכן סתכל פה שם אבל לא עיקר הלימוד
שלו היה תלמוד ירושלמי
ורמבם תלמוד ירושלמי ורמבם זהו כל היום כל
היום היה
בזה ויום אחד הוא קיבל מכתב מאיזה תלמיד
חוכם מארץ ישראל וא התפעל נוראות הוא
התפעל מהמ כתב מה
שתפעל אז הוא כתב להו מכתב חזרה ישאר כוח
איזה יופי של דברי תורה וזה לא היה פשוט
להגיע להרשים את ארוג שובר כי הוא היה
גאון עולם ומי שהיה קצת ככה הוא לא לא היה
לו בעיה הוא פסל אותו תוך שנייה זה
לא אז א הוא התפעל מאוד והוא כתב לו מכתב
ואחרי זה כמה ימים אחר כך הוא רואה את את
רב מר שמחה אז הוא אומר לה הוא שמח שומע
ברוך השם יש תלמידי חכמים בארץ ישראל
קיבלתי מכתב אני אחזור לך על כל המכתב
והוא מתחיל לספר לו את המכתב אומר לו הור
שמח זה לא הוא כתב הוא העתיק תשובה של רב
משול מיגרה זה תשובה מפורשת שלר משול
מיגרו הוא מאוד כאב לו רוגת שובר אז הוא
כתב מכתב חדש עם מלא מלא מראה מקומות ההוא
קיבל את המראה מקומות מה זה היה כל
המקומות שכתוב גנב וגזלן בשס
מה אתה גונב של אחרים כאן מדברים על גנבה
של כסף אבל גם זה לא
בסדר חמס
כן אחרי זה הוא אומר הספר איוב אומר חטר
בחושך בתים יומם חתמו למו לא ידעו אור אז
רשי אומר מה זה יומם חתמו למו אותם שהיו
חלשים מעסות לסטיות ביום אלה הבני הדור
המבול אבל הם לא היו אאלה גיבורים מאשר
מלעשות לסטיות ביום אז היו חותרים בבתים
בלילה
וביום היו חתומים ומסוגר בבתיהם אז בלילות
כשכולם ישנים אז הם עשו את הגנבות וביום
הם היו בבית לא ידעו אור לא היו מכירים את
האור ולא היה עת
מהלכם עוד יותר ממשיך הלאה בהמשך הוא אומר
שמה שהם היו עושים תראו בעמוד הבא בעמוד
שש רשי אומר כי יכיר בלהו צל מוות מכיר
היה כל אחד שדימה מבהילים ולא היה ירא מהם
ורבותינו פירשו יומם חיתמו למו ביום היו
עושים סימנים היכן מרתפו של בית ויכן
גנזיו של עשיר שהיו מפקידים אפרסמון אצל
בעלי בתים עשירים אפרסמון זה לא הכוונה
הפרי אלא בוסם בוסם אפרסמון והיו מפקידים
אצל בעלי בתים עשירים ויודעים הם שניחנו
בבית גנזיו ובלילה מריחים והולכים שם
וחותרים
שם אתה מבין מה היו עושים היה בא אתה יכול
לשמור לי את זה טוב כן איפה הוא שם את זה
לא בכספת לפי זה הוא יודע איפה הכספת זה
כמו בביפר ממש ככה מה מזכיר את הביפר הם
למדו
מפה עכשיו מה נח בנה תיבה אמר להם יהיה
מבול אומר הספר איוב פסוק יח קלו על פני
מים תקולל חלקת בארץ לא יפנה דרך קרמים
אומר רשי קלו על פני מים כשהיו הצדיקים
נוח ומתו שלח מוכיחים אותם ואומרים להם
שעתיד המבול לבוא עליהם היו אומרים קלים
אנחנו לשוט על המים יש לנו גומת דברים
קלים לעשות ממוניות
ולשוט תקולל חלקתם בארץ לא יפנ דרך קרמים
היו מקללים את חלקם בארץ לאמור לא יפנה
דרך הטוב בדרכי הצדיקים הרמים ושכנים
ברומו של עולם קרמים הם הצדיקים ופרנסי
הדור כמו ונתתי לה את כרמיה משם תרגם
יונתן ית פרנסה היו מקללים את חלקם בארץ
לאמור לא יפנו דרך הטוב נשבעים שלא יפנו
יפנו את דרכם קיצר זה נורא והיום מה שהיה
ובהמשך הוא ממשיך הלאה עוד עוד כמה דברים
ובין השאר א פסוק כא בעמוד 8 רואה הכרה לא
תלד ואלמנה לא יטיב מה אומר אומ רשי כך
היה מנהגם נושא שתי נשים אחת לתשמיש ואחת
לבנים זו שעומדת לתשמיש משקה יקרין
כדי שלא תלד עולמית ומאכילה תפנוקים ומרחי
ומקשה כדי שתה נאה וזו העומדת לבנים
מלבישה בגני הלבנות
ומריבה וזהו שאומר ההכרה שלא תלד היה רואה
ו מתיב ואת האלמנה שעומדת לבנים לא יתיב
קיצור
אנשים שמרגישים שכל העולם חייב להם והם
יכולים לעשות מה בא
להם זה הנושא הזה
ועכשיו לגבי הנושא של חמס אז מספרים סיפר
רב גודל אייזנר סיפר או הנה שאלת איפה הוא
בבקשה שלתי
צלצלתי אז רב גודל אייזנר שהיה משגיח
בישיבת גור בתל אביב אז הוא היה מספר שהיה
אחד שהיה לו ואף פעם לא משלם רק מה כל
היום במקום לחשוב איך להביא כסף הראש שלו
עבד ממי עוד הוא יכול ללוות היה לוה מזה
משלם לזה לובה מזה משלם לזה ו
בסוף יום אחד הוא קרא לבעלי חויב שלו אמר
להם תראו חברה אני נמאס לי לגלגל ביניכם
אני אומר לך אני לוקח ממך בחודש תשרה ממך
בשש תמשיכו לגלגל את זה ביניכם תעזבו אותי
בצד ו
ב זה נקרא
חמס עוד דבר זה סתם סיפור יפה בלי קשר כל
כך אבל הבאתי את זה פה מה קץ כל בשר ממה
בא קץ כל בשר ש אנשים משקרים אז אתה לא
יכול לסמוך עעל אף מילה של בן אדם זה אי
אפשר ככה לחיות אבל זה סיפור יפה
ש היה פעם
אחד היה פעם אחד
ש הוא היה צריך את השלג לפנות בבוקר אחרת
יקבל כנס עכשיו איך מפנים שלג יש שתי
אפשרויות אחד זה להביא מעדר ולהתחיל לעבוד
קשה אפשרות שנייה זה לפזר מלח המלח מפשיר
את
השלג מי שמכיר באמריקה כל המכוניות רקובות
מלמטה למה בגלל שבחורף יש המון שלג מפזרים
המון מלח וזה עולה על על הברזל וזה לא טוב
בקיצור אז היה אחד שהוא בדיוק נגמר לו
המלח נגמר לו שכוך
שכוך נגמר לו המלח אז הוא אמר לא נורא אני
בבוקר אני אבקש משכן שלי הוא יתן לי אחרי
זה התחיל לחשוב מי אמר שהוא יתן לי אולי
הוא לא יתן לי ואם הוא לא יתן לי אז אני
אקבל כנס לא אבל למה שהוא לא ייתן לי ייתן
לי הלך לישון התחיל לחשוב עוד פעם אולי לא
ייתן
לי קיצר כל הלילה הלוך ושוב הלוך ושוב
בבוקר בא להתלבש עכשיו אני הולך לבקש ממנו
הוא ייתן לי מה הבעיה הוא יתן לי אה מי
אמר שייתן
לי אבל הפעם זה כבר הגיע עם כל ה למה כו
עוד חצי שעה הוא כבר צריך לשים את המלח אז
הוא התחיל לחשוב הקמצן הזה הוא לא יתן לי
אני אני ואם הוא יתן לי בטח יבקש המון כסף
על זה אז זה רשע מרושע האיש הזה
ובסוף הוא ניגש אליו לדלת דפק ההוא פותח
אומר לו מי צריך את המלח שלך קח את המלח
שלך מי צריך אותך ואת המלח שלך ההוא לא
יודע מה הוא רוצה בחיים שלו אז ככה זה
לפעמים אנשים כועסים אחד על השני הוא
אפילו לא יודע על מה הוא בדמיונות שלו הוא
בדמיונות שלו כבר הוא איפה הוא נמצא
כן זה הסיפור הנחמד הזה נמצא בעמוד 14 עד
16 ואנחנו
מתקדמים
או מורי ורבותיי יש לי
שאלה למה למה בתיבה של משה רבנו היה את
הזפת רק מבחוץ ובתיבה של נח היה גם מבפנים
שלא יריח אותו צדיק שלא יריח אותו צדק מי
זה
הצדק משה רבנו שאלה אפשר אתה הרב לנגר אתה
הרי יקה אפשר לשאול אותך שאלה מלב לב מלב
יקה ללב יקה כן תגיד לי בבקשה איש אחד
קראו לו נח הוא היה חי בדור שאפילו הקירות
התקלקלו זאת אומרת בעלי חיים השחיתו את
דרכם על הארץ משמשים מין בשאינו מינו
מהקלקות שבני האדם סוק
אה הוא חי 600 שנה בדור
כזה צדיק תמים לא אני אמרתי התורה
אמרה 600
שנה לא
התקלקל כן אבל הריח הוא כבר התרגל רגע אחד
אתה צריך בשביל זה להיות פלדה
לא הולך משה רבינו עכשיו נולד עשור שריח
הוא לא
אה הוא צדיק וזה ש 600 שנה הוא לא צדיק
הוא יכול להריח הוא
מוס דיבורים מבי
ודובים ש הו
חזקים פה אמרת נו אז מה מה תעשה עם התשובה
הז רוצה שהרב אמר זה לפי מי שדורשים אותו
לגנ ש לא היה צדיק תמ לפי זה
מורי ורבותיי אז קודם
כל בעיני בעיני זה שאלה נוראה ואיומה נו
ואיומה איך אפשר להגיד בן אדם 600 שנה
מתמודד עם כל הרוע שיש בעולם ולא לא
מתרשם מה אתה חושב שלא צחקו ממנו לא צעקו
לו פרזיט לא אמרו לו כל הדיבורים
האלה ועוד דבר ווד בר היו צוחקים עליו למה
צחקו עליו לא נולד לו ילדים כאז ילדו בגיל
100 והוא הילד הראשון נולד לו בגיל 500
זאת אומרת שכש ברים שלו התחתנו הוא נשאר
אובק ואז בגיל
200 נולד להם נכד והוא רווק לא רווק סליחה
עקר ואז בגיל 300 נולדו להם נינים והוא
עדיין הקר ואז בגיל 400 הם באו לבקר איתו
עם הדור הבני נינים
שלהם והוא
עקר ואז בגיל 500 לא ואז בגיל 480 הוא
אומר להם חבר'ה מבול אמ ו א נוח כל הכבוד
מבול א כן עלינו כן אתה לך הוא יתן לחיות
לנו תגיד את אתה לא רואה תסתכל
בראי תסתכל בראי את מי הוא אוהב אותנו או
אותך ח שנה להוריד כל פ טיול כיט ה טיול
שנתי נוסעים לתיבה של נח מה סבא מה שלומך
היום איך
העבודה מה והוא עומד ככה ובסוף מגיע ילד
שעכשיו נולד לא הוא לא יכול להריח ריח רע
סליחה מה איתו הוא לא
צדיק אבל השם אמר לו בתוכנית של התיבה
מבית מבחוץ אז בסדר אז אם זה זה התשובה
שלך אז לא צריכים את רשי בא רשי אומר
למה שלא יריח אותו צדיק סליחה אבל הוא גם
צדיק זה ילד בן שלושה חודשים הוא צדיק אז
מה
הוא בניה אתה מבין
אותי ה ק מבחוץ הז כן ולמה רק מבחוץ שלא
יריח אותו צדיק ריח של רע של זפת ומה נוח
הוא לא צדיק אחרי 600 שנה ככה
שהריח של הזבל שהיה בתיבה אז שאלה יש לך
שאלה אחרת יש שמה גם ריח בסדר גמור
אבל אני עכשיו שואל אותך על הרשי מה הרשי
אומר זה לא רשי זה
[מוזיקה]
חזל אתב צרי לות אני לא שומעים את הב צריך
לשנו בסדר יכול ות מה מי דיבר על זה עכשיו
לא זה לא הנושא הנושא הוא שבפנים היה זפת
אצל נח ואצל משה רבנו לא למה לא שלא יריח
אותו צדיק אני שואל נוח הוא לא צדיק היה
דלת כנס צריך לסגור אותו אני לא מבין מה
אתה מדבר איתי אני שואל אותך למה זפת
מבפנים אבל רשי הוא שואל לפי רשי לא מה
הקשר לדלת עכשיו
מה ה לא יכל בחוץ ולהכנס בפנים מה אני לא
ממ מה אתה רוצה מהחיים שלי עכשיו מה מה
אתם מדברים בכלל הוא צודק מה הוא צודק אני
לא מבין מה הוא אומר איך השים זפ מבחוץ
כנס
הוא חייב לשים
פנים איך הוא סוגר את הדלת היה זפן מבחוץ
מבפנים הוא סוגר מביתו ב בחוץ היה
זפת יפה אז יש זפת מה אתה
שואל אז בפנים הוא עשה אני שואל למה עשה
למה שיהיה לו ריח לא טוב מה הוא לא
צדיק הוא זה ש אז קודם כל
רבותיי אם מישהו יביא לי חומש אני אראה
לכם ברשי דבר מדהים
תודה רבה
לך בפרק ו' פסוק
יד עשה לך תיבת צא גופר אומר
רשי הרבה רווח והצלה
לפניו לא לא כאן בהמשך בכופר אומר רשי זפת
בלשון הרבי תיתו של משה על ידי שהיו המים
תשים ד ילדי שהיו המים תשים אז דיה בחומר
מבפנים וזפת
מבחוץ אז מה התירוץ בעצם זה לא על זה
אנחנו מדברים אני יודע אני שואל מה התירוץ
שהוא אמר פה לא ניין של צדיק פשוט בגלל
המים טכני ועוד כדי שלא יריח אותו צדיק
ריח של
זפת אבל כן מפני חוזק המים זיפטה מבית
ומבחוץ
רשי הולך תירוץ אחד אומר את התירוץ השני
ואז חוזר לתירוץ הראשון אבל
כאן אתה שם לב
לבעיה הר אולי אם רשי הי מס התשובה היא
שנייה אחת התשובה היא רשי אומר לך יש שתי
סיבות והם תלויות אחת בשנייה זה לא שתי
סיבות שונות יש שתי סיבות למה אצל נח ה
למה אצל נח היה צריך ואצל משה לא אחד כי
היה מים חזקים אז אין ברירה ואצל אצל משה
רבנו לא היה ויש לזה שתי סיבות אחד שלא
יריח ואחד שהמים היו תשים א המים היו תשים
מה אכפת לך תשים ליתר ביטחון לא שלא יריח
אותו צדיק זה
הכל אבל לא ש שנוח לא היה צדיק נוח גם היה
צדיק רק אין ברירה מה זה אין
ברי שזה רוצה לומר רב שגם נוח היה צדיק
השם אמר לו
תעשה אם המים רים סה
הרב יפה יפה מאוד רבותיי לא הבנת אתב אני
שואל אותך למה רשי מערבב את שני הטעמים
תעקוב אחרי רשי בגל המים
ש מהמים זה אז תגמור עם התירוץ הזה נמשיך
הלאה ועוד שלא יריח אותו צדיק אבל כהן
אומר רשי שהמים היו חזקים אז אין ברירה
לא יודע כבר עברת על התירוץ השני של צדיק
לא אתה מבין זאת אומרת אצל נוע אצל אצל
משה רבנו יש שני טעמים למה לא לשים אחד
המים היו תשים אף על פי שהמים היו תשים
אבל למה שלא תשים לי יתר ביטחון גם מבפנים
התשובה היא כי שלא יריח אותו צדיק אצל נח
המים היו קשים אז נכון שהוא צדיק אבל אין
בריירה כי המים הם כל כך חזקים שחייבים
לשים בשני הצדדים זת אומרת לא ש נוח לא
היה צדיק עד כאן הקפה ראשונה המשכתי לחפש
ופתאום ראיתי שיש בזה בלאגן לא פשוט מה
אמרת אצל משה רבנו היה מה היה מבפנים מה
היה
מבחוץ ואתה איך כתוב
שמה אצל משה רבנו איך
כתוב ותחמרה בחמר ובזפת אומרת הגמרא זפת
מבחוץ חימר מבפנים מה
הבנת איפה זה החוץ ואיפה זה הפנים החוץ זה
איפה שעם
המים יפה ככה כל אחד שקורא זה מבין אומר
תוספות שם במסכת סוטה תהפכו את הדף עמוד
בחוברת שלנו זה עמוד 22 אומר תוספות חימר
מבפנים וזפת מבחוץ פירוש פירש רבי בשם רבי
שמעון בר קלונימוס
זה וזה בתוך התיבה
גם הזפת וגם החימר אז מה זה מבפנים ומבחוץ
התשובה היא שהחמיצה את הזפת אבל מבחוץ לא
זיפה שלא ירגישו כי הגומה דומה לקנה היאור
ולא יבחינו התיבה בתוך כנה היאור זאת
אומרת לפי הפירוש הזה אז ככה מבחוץ לא היה
כלום אצל משה רבנו מבפנים היה זפת
ומכוסה בחימר כדי שלא יריח אותו צדיק את
הריח הזה אפש את זה אפשר לעשות גם אצל
נוח תעשה זפת מבחוץ זפת מבפנים אבל חמרה
בחמר כנראה מכמה ים החזקים זה חזק מה זה
מה למה ציפוי אנחנו לא יודעים למה הוא סיד
את התיבה אולי הוא
תח עונה על זה העיון יעקב פה על המקום
בסוטה דף יב אומר העיון יעקב נוח לא צריך
לשים חימר כדי לא להריח זפת שם בוסם שם
בוסם הביא איתו קטורת שם גחלים שם קטורת
יש ריח טוב משה רבינו תינוק בן שלושה
חודשים הוא לא יכול לשים קטורת אפש תשים
לו ז ב עוד 20 דקות זה נגמר הגחלים נגמרים
נגמר הריח אתה לא יכול לשים עוד פעם אבל
נוח בן אדם מבוגר הוא יכול לדאוג לזה הוא
לא צריך לשים חימר הקושיה מקור מה אנחנו
שואלים אם נח היה שם חימר לפני הזפת אז לא
היה לו ריח לא לפני אחרי בסדר מצד פנימי
של הזפת אז ז למה הוא לא שם מה הוא שם מש
מי אמר שהוא לא שם אם ה היה צריך לש יכול
להיות ש שם טפטים יכ שם וילונות יכול לא
היינו שם אנחנו לא יודעים מה הוא שם שמה
אין חושיה בכלל הורי ורבותיי ואז התברר
שהבוחר בה יותר
גדול בא אלשיך הקדוש וחוקר חקירה חקירה
חמורה כאילו
מזעזעת מה זה התיבה הצלה או עונש
הצלה או
כפרה שפ אחד את
השני מה השם רצה מנוח הצלה לכן אמר לו
לעשות את התיבה להציל אותו או בשביל שמגיע
לו עונש כנס לתיבה יש לך מאסר בפועל שנה
עם עבודת פרך להאכיל את
החיות עונה על זה הרב האלשיך ברור שהתיבה
היה עונש וכפרה ולא הצלה כי
הצלה יעשה לו הקדוש ברוך הוא הצלה באיזה
מערה מה פתאום לשים אותו עם חיות שנה שלמה
לא ראינו שינה
בעינינו עד שפעם אחת יחר את הזה לאריה נתן
לו בייטה עשה אותו נכה למה זה הצלה זה אמר
לו הקדוש ברוך הוא חביבי אתה 12 חודש
עכשיו משפט רשעים בגיהנום 12 חודש כנס
לתיבה עם כל החיות מעשר בפועל עם עבודת
פרך מהים רותחים מס
כפרה ממילא אומר האלשיך הקדוש אל תשאל
אותי למה משה רבינו לא זמו זפת שהוא לא
יריח אותו צדיק ונח לא היה צדיק עונה לשך
הקדוש לא התיבה היייתה לכפרה בין שאר
הכפרות שהוא היה צריך בתיבה זה הריחה של
הזפת כרה מה כפרה או זה שאלה טובה על מה
כפרה והתשובה היא כנראה על שהוא לא התפלל
על בני דורו שהוא הושפע גם ק היה צריך
להתפלל עליהם כמו שאברהם התפלל על סדום
הוא לא התפלל אמר לו הקדוש ברוך הוא מבול
אמר מבול יהיה
מבול אנחנו מתקרבים לקיבוץ תרח מרחים מחצי
קילומטר הוא חי שמה עם גן חיות שלם נראה
לי הז זה הייתה הבעיה הי כה
שצריך יכול
להיות זה הסב ש הרבה ילדים שלא יהיה לו קל
בשימוש היום יומי אולי זה אלשך לא אומר
אבל יכול
להיות אז יש לנו אם כן שלושה לא מדרש סר
גמור בסדר גמור עמוד
25 לא אז זה לא אלשיך לא צבל מביא מדרש
אזה כם תס טב אומר רבי יצחק מה כן זה מת
נפלא ביותר עכשיו אנחנו יכולים להמשיך
הלאה
שאלה כי אותך ראיתי צדיק לפניי בדור הזה
ואיפה נעלם
התמים בהתחלה כתוב נוח י צדיק תמים אחרי
זה כתוב אותך ראיתי צדיק לפני בדור הזה
איפה נעלם
התמים יפה יפה אומר רשי לא אומרים כל שבחו
של אדם בפניו אלא רק מקצת ואני שואל למה
לא
ש ש שלא יתגאה שלא יתגאה ככה גם אני חשבתי
השבוע צלצל אליי הרב ברונטמן אמר לי למה
לא אמרתי לו שלא תגה אמר לי מה פתאום סתכל
ברשי עמוד 30 הרובין דף יח עמוד ב אומר
רשי אומרים מקצת שבחו לומר דרך ארץ הוא
שאף על פי שאדם משבח את חברו שלו בפניו
הרבה אבל אין מרבה בשבחו לפניו מפני שנראה
כמחליף זה
הסיבה נראה כמני למה לא
מפרגן עכשיו מה שאתה שואל אני אספר לך
סיפור מעניין ככה מובא בספרים ש במיר אתה
בישיבות אתה יודע מה זה סמטוחה
רק ש סנטוחה קוראים לזה סנטוחה אה סנטוחה
סליחה שמה שוח זה של אלה שלא יודעים מה זה
סמטוחה
לא משנה הקיצור בחור מתארס כולם באים אליו
לחדר שרים לו מדברים
לו
ואז באו חרי כמובן אחרי איזה חתונה שבע
ברכות הבחורים קמים לדבר מתחילים לשגע לך
את השכל חפצה של תירה גופו של תיירה הוא
כולו תירה מה כגר לא יכול
זה קיצור באו לרב חצק לוינשטיין במיר אמרו
לו הרב דיי מה
מה מה סתם זה זה
ש אמר להם רב חצקר אני לא אבטל את המנהג
הזה
כי עד ש בחור מסוגל לפרגן לחברו אני לא
אקח להם את זה
זאת אומרת יש בזה נכון אתה שואל הרי זה
פירגון אז למה לא להגיד
פירגון רשי אומר נראה כ חנופה אז כנראה
שיש צדדים לפה ולפה חנופה ושים אסור א
חנופה ושים אסור אבל צדיקים
אסור מה מה מה מה מה למה אסור להתחנף
לצדיקים אתה שואלת חנפים
לא כן אבל זהזה זה נכון זה רק לרש
יותר
ר זה נכון לנו אבל ה פה חזל עמדו אתזה
מהקדוש ברוך הוא שח הקדוש ברוך הוא
ח מה אתה שואל זה רנ לא זה לא קושיה כי
הקדוש ברוך הוא רוצה ללמד
אותנו
הנחוצים אז אולי אני לא הייתי אף פעם
בנתוח אבל
אני אני חושב שזה באים ההפך באים לפרגן
וזה אולי גם כי כולם יודעים שמגזימים בזה
אז גם לוקחים את זה בפרופורציות הנכונות
אף אחד לא באמת חושב ששקו אח ו שמרו את זה
בבטן כל החיים וא כזה
גון שפתאום עכשיו לא הצליחו
להחי אומרים שפעם באו לברר אצל אצל רב
אברום גניחובסקי על בחור שהישיבה רצתה
לזרוק אותו כי הוא נסע לחוץ
לארץ אז אמרו לו באו לברר עליו אז שאלו
אותו נו איך ה בחור הזה מה השגות בשמיים
יש
לו וככה כל מיני דברים כאלה דו משמעיים
והשידור
נהייה
כן היה מדבר על זה כל אחד ל אחד
ה רב שמח זיסל אתה יודע מי שזה היה רב שמח
זיסל ראש ישיבת
חברון סמח זיסל ברוידה אז הוא היה אומר
שעוד מעט כשיגידו הרב הגאון התכוונו להגיד
שהוא זכר ולא
נקבה
ומ אינפלציה בתיירים היא כזאת שהיום
שכשאתה אומר הרב הגון לא מתכוון שום דבר
מעבר לזה שהוא
זכר שאלה רבותיי
האם היה מבול כן למה היה מבול לשחט כל בשר
לשחט כל בשר אשר בור רוח חיים
ואפילו השלוש טפחים בעו עומק המחרשה גם
נמחה אני שואל
האם היה באוקיינוס מבול
המבול נועד להרוס את האנשים את בעלי החיים
את האדמה האם באוקיינוס היה מבול היה סיבה
שיהיה
מבול דגים היו במבול דגים לא מתו במבול זה
אנחנו יודעים אני שואל אם היה בכלל מבול
באוקיינוס הרי הסיבה שיהיה
מבולים ו בש היה חוק
אא בלי חוק אני שואל אם נפתחו רובות
השמיים מעל האוקיינוס כן
שלא לכאורה לא אין שום סיבה אשים באוניות
שהיו ב מה מה לא היו אנשים באוניות שהיו
בים יכול להיות שלא אולי לא אתה שואל שאלה
טובה אבל אולי לא כאילו זה לא מכריח שזה
יהיה הסיבה שיהיה יש שות שבארץ ישראל לא
היה מה יש כאלה עזוב אני שואל אותך עכשיו
על האוקיאנוס אז ממילא אם לא היה
באוקיינוס מבול למה השם לא ציוה את נוח
לעשות אוניה בשיל מה תיבה קח אוניה ס לשמה
אל תחזור ש בני
הדור למה תיבה ה
שבה תעשה אוניה מי יביא אותו עד האוקיינוס
זפ ה הרוח מי אמר שהתיבה לא הייתה אוניה כ
בזה תיבה וס
בחוסה סגורה נו בס גם אוניות סגורות
מלמעלה פם למה לשבת בגשם בסיפון סוגרים
היום כל אוניה סגורה יש לה יש כ 20 שאלה
זו רבותיי שואל רבי יונס אן אייבשיץ
אם תגיד אולי נוח לא ידע לבנות אוניה אומר
מה פתאום כמו שאמר לו לבנות את התיבה היה
מלמד אותו לבנות את האוניה צולל אם תגיד
אולי
אה בקיצור בסוף נשאר עם תירוץ כיוון שביב
חודשים של המבול כל החוקי הטבע שבטו לא
היה שמש ירח לא היה כל זה לא קיים גם רוח
לא היה וכיוון שלא היה רוח אז הוא לא ה
יכל להגיע
לאוקיינוס הולכים ברגל לאוקיינוס ואחר כך
מה עושים צריך להגיע בזמן המבול לש להגיע
לפני המבול לשמה לפני
המבול סבי ש אצלו אומר שהמבול היה רק בחצי
הכדור המזרחי ולא המערבי א לא הוא אומר
ההפך הוא אומר הוא אומר כתוב שארץ ישראל
נקראת ארץ לא
גוש ארץ לא טוהרה למה כי לא היה מבול בארץ
ישראל הוא אומר אם באמריקה גם לא היה אז
למה זה לא נקרא
שמה אנחנו לא יודעים מי זה הילידים שמה
הרי בני ש הוא מדבר תקרא סתכל רגע יש לך
את החוברת עמוד 33
אל נ כותב רבי ינוסן
איבשיץ באמצע באמצע הקטע הזה הוא אומר אף
גם אם נאמין שהאוקיינוס מקיף העולם מקצה
אל הקצה כמו צינור ובצד אחד שלושת חלקי
עולם אסיה אפריקה ואירופה ובצד השני העולם
החדש הנקרא
אמריקה אם כן איך באו בני אדם לשם קודם
המבול העולם החדש בלא ספינה א רוצה להוכיח
שהיה ספינות גם לפני המבול עכשיו ם תמציא
לומר דלא היה קודם המבול שם אנשים אם כן
אף המבול לא ירד שם כיוון שהוא ללא צורך
ואם כן מהרבות ד ארץ ישראל שנקרא טהור על
שלא ירד שמה המבול א גם העולם החדש טהור
הו זה לא ירד שמה המבול מוכרח להיות שהיה
אנשים באמריקה עוד לפני המבול והיה מבול
גם באמריקה אלא מה בארץ ישראל זה המקום
היחיד שלא היה
כיש יכול להיות אותו הקטע כי הרי אנחנו
יודעים שבני חם זה אפריקה בני שם זה אסיה
בני יפת זה אירופה מה זה האדומים שם אנחנו
לא יודעים מי הם אולי זה לארב לתי זה כן
שאומר שהמבול היה רק בחצי הכדור המזרחי
ושמה זה לא היה ממילא הם עוד מלפני נוח
ומלפני שיפת ולכן הם
האדומים פיפ זה מה
שנ למה 120 שנה לבנות את התבה לשכנע אותם
לחזור בתשובה באמריקה מה איך איך תשכנע
אותם אתה אומר שאלה שהיו באמריקה לא ראו
את נוח בונה תיבה יכול להיות שבאינטרנט הם
ראו מה
מה שיטת האלשיך שי הי שכל התיבה הייתה
כפרה דוך עשה כפ לא לפי שדת שזה לא שאלה
אתה צודק יש כאלה שאומרים שאמריקה זה דבר
חדש
דור הפלגה זה יש כאלה ש הזמנים שפעם כל
היבשות
הוות ואיכשהו
ור כן ממ ה
ה למרות שלפי החושי שלו אם היו שם גם כאלה
קודם המבול לא רק שהם לא ראו את נוח הם לא
ראו גם את השחים כל בשר
הרם השיטו
בעצמם מה שהוא אומר לפני ה היה יבשת אחת
קבו מים במקום אחד שתראה היבשה נו ד אין
יבשות אין אמריקה אין כלום אי אפשר לדעת
מה היה מה שאתה אומר עכשיו שנדד היבשות
וכל
זה בסך הכל אויל והחוקרים אומרים ככה אז
רוצים להראות שהתורה לא סותרת את זה אבל
האם באמת היה ככה או לא היה ככה מי יודע
אף אחד לא יודע את זה פשוט כיוון שהמדענים
אומרים ואז באים לך עם הוכחות וזה אז אומר
בסדר גם התורה לא סותרת את זה התורה אומרת
ר ה בשע זה כתוב ככה זה כאילו אבל אבל
הוכחה אין אין לאף אחד
הוכחה רבותיי פרק ז פסוק
כא אני מבקש תשימו לב עכשיו לפסוק עצמו
כדי להבין את
הבעייה פרק ז פסוק כא ויקבע כל בשר
הרומס עלי
עוד פעם ויב ויקבע כל בשר הרומס על הארץ
על מי מדברים פה מי זה הבשר הרומס על
הארץ חיות בעוף ובבהמה ובחייה ובכל השרץ
השורץ על הארץ וכל הד כל האדם פסוק כה א
כג וימח את כל היקום אשר על פני האדמה
מאדם עד בהמה עד רמס עד אוף השמיים מה קרה
הוסוק מאוד בכא את האדם הוא אמר אחרון ובכ
ג את האדם הוא אומר ראשון יכול להיות שאחד
זה לפי החשיבות ושני זה לפי סדר המיתה אז
האור החיים הקדוש אומר דבר פשוט אומר האור
החיים הקדוש כמה שאתה אומר אומר האור
החיים הקדוש תראה למות האדם מת אחרון מדוע
שירא לא הוא יש לו אפשרות הוא רץ קדימה
עלה להר עד שהמים הגיעו שתבוא רב שיתב הוא
לך חיפש מקום איך להנצל או שעשה לעצמו
אניה וכל זמן שהמים עלו עלה איתם עד שהוא
טבע דווקא העופות הו צריכים לות אחרונ כ
היו עפים למעלה לעצים העופות יכול להיות
שהמים היו חמים לא יודע בכל אופן האדם מת
אחרון לכן כשהוא אומר לך בפסוק כא ויגבה
כל בשר הרומס על הארץ בעוף בבהמה בחיה בכל
השרץ השורץ על הארץ וכל האדם ואז זה ויגבה
שמת אבל עכשיו הגיע הזמן לספר לנו את
החשיבות של הדבר החשיבות של הדבר מי הכי
חשוב מכולם אז את מי הוא מחה מעל פני
האדמה הצורה של האדם היא הראשונה שנמחצה
זה האור החיים הקדוש בעמוד
35 יכול להיות אולי גם בשביל
זה זה עמוד 35 36 כתוב שהם הלכו לבבל כל
הגופות שנשארו אם נשארו כתוב ארץ שנער
שלשם ננערו כל מת
מבול
הבחי 35
36 פרק ז פסוק כג וימח את כל הייקום אשר
על פני האדמה מהאדם עד
בהמה עד
רמס ועד אוף השמיים וימח הו מן הארץ וישאר
אך שמתם לב לתהליך בהתחלה הוא היה איש
צדיק תמים אחרי זה הוא היה אותך ראיתי
צדיק עכשיו וישאר אח נוח לא צדיק לא תמים
אח נוח רח רק נוח אומר על זה היה יהודי
גאון גדול בקנדה שקראו לו הרב פנחס
הירשפרונג הוא עוד היה תלמיד של רבי מאיר
שפירא מלובלין אז הוא אמר בשם רבי מאיר
שפירא מלובלין שבאמת בהתחלה נוח נקרא צדיק
תמים אחרי זה היה נקרא צדיק עכשיו כבר
נשאר רק נוח למה אם כל העולם נחרב ואתה לא
התפללת עליהם וישאר אח נוח אם זה מה שקרה
בסוף אז רק נוח נשאר כאילו נוח בלי
תירים ואז הוא מוסיף עוד דבר בשם רב מאיר
שפירא שרבי מאיר שפירא אמר
שהקדוש ברוך הוא רמז לו לנוח שמצרה אתה
יכול לעשות צוהר
איך פתח התיבה בשידת הסים קח את המילה צרה
את פתח התיבה בציד הסין תשיר אבל תחתיים
שניים או שלישים תעשה את הר והה תהפוך ואז
מצרה יהפך להיות
צוער כניס את הרעיון שאמרת
בתהילים שהוא היה צדיק שעוד היו
אנשים לא ה למי להשוות
נגמר המבול אז הוא שלח את העורב והעורב מה
עה סיב עשה סיבוב חזר אז מה אומרת התורה
עד כלות המים מה אומר לך רשי מה זה עד
כלות
המים ויצא יצוב ושוב עד כלות המים מעל
הארץ מה זה אומר רשי שעורב מוכן לשליחות
אחרת בזמן אליהו שיהיה הרעב הוא יביא
לאליהו לאכול שואל
אז העורב הוא טוב או רע פה אתה רואה שהוא
היה רע הוא לא רוצה לדווח שנגמר המים הוא
לא אכפת לו מאף אחד שמה אתה רואה פתאום
שהוא טוב הוא מספק לאליהו מזון אומר רבי
אליהו אומר המהרל גור אריה בפירוש שלו על
הרשי אומר אתה יודע למה שמה הוא פחד שאם
אליהו יהי ראב הוא יגיד אתה יודע מה
ריבונו של עולם תעשה גשם אומר לא לא לא
אתה תיקח לאכול שכולם יסבלו זה האוהב הוא
אוהב שכולם סובלים אז ככולם סבלו והיו
בתוך הזה אז הוא לא רצה לדווח נגמר לא
נגמר תשארו תסבלו לא קרה כלום שהיה שמה
שכל העולם סבל ואליהו רעב אז מה יהיה אז
הוא מביא לו לאכול את אתה אל תסבול ממילא
אז זה ה רבי הזה הרגור אריה עכשיו נעבור ל
או פרק ח פסוק
כב עוד כל ימי
הארץ זרע וקציר וקור וחום וקיץ וחורב ויום
ולילה לא ישבותו
רשי
רשי עוד כל ימי הארץ לא ישבותו ו עיתים
הללו שני חודשים לכל אחד ואחד כמו ששנינו
חצית שמר חשבן וחצי כיס לב מה
זה יש כאן מישהו
הר חצי תשרי ומר חשבן וחצי כסלו מה זה
זרע חצי כסלו תבת וחצי שבט
קור
בסדר נמשיך הלאה אומר רשי
חורף את זרע שעורים וקטניות החר להתבשל
מהר קור הוא חצי שבט ואדר וחצי ניסן מה
אמרת מקודם מה זה
קור
סתירה מקודם אמרת חצי קיסלב תבט וחצי שבט
זה קור עכשיו מה אתה אומר חצי ניסא
חצי שבט ואדר בחצי
ניסן אז שואל את זה הרי הם רבי אליהו מזר
אחי והוא עונה שיש באמת ברשי טעות במקום
קור הראשון צריך להיות כתוב חורף שזה לא
החודשיים שלפני כן אי אפשר להסביר את זה
את הסתירה הזאת אלא אם כן נשנה את המצב
פהד זה
בארגנטינה ואז אחרי המבול הקדוש ברוך הוא
לנוח לאכול הוא הקריב קורבנות אומר לו
הקדוש ברוך הוא אחרי הקורבן מה הוא אומר
לו איפה זה הנה פרק
ט פרק ט פסוק
ג כל רמז אשר הוא חי לכם יהיה לאוכלה כי
רק עסב נתתי לכם את כל כאן הוא מתיר לו
לאכול בשר לכן הרמבם אומר שש מצוות נצטווה
אדם הראשון שהגיע נוח נצטווה מצווה
שביעית עבר מן החי לא היה שייך לצוות את
זה את אדם הראשון כי היה אסור לו לאכול
בכלל בעלי חיים שאלה אפשר מלכי איך למך
הרג את קיין מה היה הסיפור שם
הוא הלך לצוד אבל הוא היה עיוור אז הוא
לקח איתו את וב על קין שיכוון לו איפה
איפה הבעל חיים אז הוא כיוון לו ואז הוא
ירע והתברר שהוא הרג את סבא שלו אבל היה
אסור להם לאכול
בשר מה הוא הלך
לצוד אה לא דווקא לאוכל מה
כן אז היה מותר להם להרוג בעלי חיים
רק לאכול היה
אסור או שאולי קיין היה חילוני לא קין למך
אולי לצוד לצורך החלת בעלי חיים מי אמר
לצורך החל אני שואל להרוג בעלי חיים היה
מותר להם זה השאלה יש בעלי חיים שצריכים
לאכול בשר צריכים לספק למה אני צריך לספק
להם בעלי חיים שצריכים לאכול בשר אני צריך
לספק להם בשר שיאכלו הקדוש ברוך הוא אמר
תשופנו עכב אם לא איך יערוך אותו טוב זה
סכנה שמה זה שאלה של סכנה אני שואל להרוג
בעלי חיים לא יודע לצורך האור שלהם לצורך
שמן לצורך לא יודע מה היה מותר או אסור
רצה מה קיין
רצה מה הוא
רצה נו
ליכי הים לא יאכלו אותי אבל להרוג אותם מי
אמר איך היה שטריים לא
היוגים ש הראשון יש ד שזה ה אז יכול להיות
שהרב תה לבד והוא לקח את
האור מוריי
ורבותיי למה הת להם אחרי התיבה
לאכול בגלל שהאדמה לא הייתה באותה איחו
שלהוציא פירות וירקות יפה צרכ ח יש עוד
סיבות בגלל שהוא הציל את כל הבעלי חיים אז
הם כבר שלו כאילו הם חייבים לו רבותיי
חידוש עצום ונורא אומר
בספר בספר של
רבי העיקרים
נו רבי יוסף אלבו אומר רבי יוסף אלבו תדע
לך מה שהיה הסיפור עם קין והבל זה היה
סיפור מאוד מאוד משונה הם ראו שאבא שלהם
אוכל
קש תפוח קש מה
שצומח כול בעלי חיים
אסור אז אמרו אז אמר קין כנראה שאני והבעל
חיים על אותה
רמה ולכן אני הה עובד אדמה ואני אקריב
להשם מה שמותר לי לאכול מה הוא הקריב זרי
פשתן זרי
פשתן אח שלו אחז
כמוהו אנחנו כמו בעלי חיים אבל האלוקים
הוא מעל
כולם
ולכן בשביל האלוקים מותר לי להרוג בעלי
חיים אז הוא שחט בעלי חיים לכבוד
האלוקים וישע השם אל קין ואל מנחתו א אל
הבל בן מלכתו ואל קן ואל מלכתו לא שעה כי
בעצם הבל היה יותר קרוב
קצת לדעה הנכונה קצת יותר
קרוב אז למה בסוף הבל מת
וקין נשאר
לחיות אומר הבעל העיקרי מפני שללכת אחרי
הדעה של הבל הרבה יותר אנשים יכולים לטעות
בזה הדעה של קין היא כל כך משונה שאנחנו
והבע חיים באותה רמה היא כל כך משונה שרוב
ב אנשים לא ילכו אחריו לכן לא נורא להשאיר
אותו בינתיים אבל הבל כיוון שהוא בכל זאת
הבין שלוקים כן מותר להביא בעלי חיים אמר
זה לא טוב תהרוג אותו כך זה נמשך עד שהגיע
מבול הגיע המבול נכנס נוח לתיבה יצא
מהתיבה הביא קורבנות בעלי חיים
מיד אמר לו הקדוש ברוך הוא נוח נוח לא רק
לי גם לכם מותר לאכול ואני רוצה שתאכלו את
כל בעלי החיים ולנוח היה מותר לאכול גם מה
שלנו אסור חזיר היה מותר לו לאכול גמל היה
מותר לו לאכול הכלכל ר למה תדעו בעל החיים
הוא בדרגה נמוכה מבן אדם
תאכלו תבינו את זה בן אדם נועד למשהו
אחר הגיע מעמד הר סיני אומר בעל העקרים
הקדוש ברוך הוא אמר עכשיו נעצור הבנתם את
העיקרון אדם זה הכי גבוה מכולם יש לו
תפקיד בעולם הוא שולט על כל בעלי החיים
עכשיו תשמעו אני לא רוצה שתאכלו הכל זה
בימות גסות מאוד תאכלו רק את מה שאני מרשה
לכם זה ישפיע פחות רע על
הנפש לכן התהליך היה ככה בהתחלה הייהה קין
והבל הבל היה יותר קרוב להבנה אבל עדיין
רחוק מה הקדוש ברוך הוא תהרוג אותו כי
אנשים יטעו אחריו הגיע המבול בא נוח אמר
לו הקדוש ברוך הוא יקרב לפני קורבנות כן
כן אבל טוב מאוד אבל מיד עכשיו תאכלו גם
תאכלו גם את הבשר של כל בעלי החיים כמו
שהרם אומר ללכת עד הקצה האחרון הגיע מעמד
הר סיני אמר עכשיו אפשר להת דרמל לאכול
בעלי חיים כן לא את
כולם זה המאמר הזה נמצא מ עמוד 47
ואלך ואז ממה שמותר לכם לאכול אתם יכולים
להביא קורבנות יפה לא לא כל מה שמותר
תרנגולות אסור להביא קורבן מה תרנגול אתה
לא יכול להביא קורבן וגם לא גם לא ג'ירפה
מתוך אלה שזה או מתוך זה כן בכל חמה חיפ
מה חפ למך בזה שהוא הרג ב קן
למך אה שם בשאלה היא לא יודע אני אומר
אולי הוא היה חילוני עצם זה אבל שקן אולי
הוא לא שומ מה שצריך עצם זה שקין מצבע
שהוא הרג בן אדם והבל לא נטבע על זה שהוא
הרג חיה לא היה מובן פה שזה לא אותו מדרג
זה לא אותה רמה הרג חיה הביא קורבן הכל
בסדר הקדוש ברוך הוא מבזות אבל הוא הרג בן
אדם ונהייה קטסטרופה ונהייה זה והיה צריך
עות והיה צריך אז כבר מפה מבי חוים
ש לא אולי זה בגלל שאת הבהמות הוא הקריב
לקורבן ופה הוא סתם הרג אם הוא גם היה
הורג סתם בהמ יכול להיות שזה היה אותו דבר
כן יכול להיות שם היה מביא אותו בתור
קורבן היה טוב ור כאילו מבחינת בני האדם
שלא יודעים זה הה יכול להראות ככה אכי
רעים לסיום רבש את כל הורת בדוק בשרם לא
אכלו אז מה שאמרתי אולי הוא החילוני כן מה
זאת אומרת
אולי
רבותיי דבר אחרון לעכשיו אתם יודעים ששרה
סכה ולמה נקרא שמה
סכה שוחה ברוח הקודש והכל סוחין ויופי
עכשיו תראה את המרחק בין שני הטעמים היא
וחה ברוח הקודש כלומר רואה ברוח הקודש
ועוד שהיא הייתה יפייפיה וכולם מדברים על
היופי
שלה יופי של אחת ששוחה ברוח הקודש זה כמו
קרוק היתה כמו עם אסר אומר על זה אומר על
זה
א מי אומר את
זה אני לא זוכר בשם מי הוא אומר טוב לא
משנה אז אומר הרב יעקב מאיר שכטר זה
הברסלבי אשלים אבל הוא אומר את זה חשוב
בשם מישהו לא משנה אז הוא אומר להיות
צדיקה ושוחה ברוח הקודש שאת מכוערת זה לא
כזה חוכמה אבל הכל סוחין ביופיה ואף על פי
כן היא רק רואה ברוח הקודש זה כבר חוכמה
גדולה אף על פי כן אתה לא מעניין כל זה רק
שלראות ברוח הקודש זה כבר חוכמה
גדולה תראו בבקשה במדור של חיזוק יש דרך
אגב השבוע זה היצ של הרב עובדיה אז הבאתי
הרבה סיפורים עליו גם אבל בעמוד 66 מדור
של
חיזוק יש מכתב שכתב רב דויב לנדו
לרר רובן קרלינשטיין
שיחזק את האולם עמוד
66 שיחזק את האולם בנושא של שמירת השבת
עכשיו שמירת שבת כולם שומרים הכוונה שמירת
ערב שבת יש כאלה שביום שישי עד הצפצוף
מרשים לעצמם לקחת מונית ואיך הנהג יחזור
אתה אומר העיקר אני אשמור שבת איך הוא זה
לא בסדר אז הוא כותב לו על זה חיזוק גדול
כאן לב מי לא ישאר ולא יחרד לפרצופו שת
השבת עד כדי
חילול רוצה לומר על ידי אלו הנושאים לעיר
אחרת בערב שבת קודש במועד מאוחר ונכשלים
ומכשיל אחרים
ובעיקר את הנהג המסכן החפץ גם הוא לשמור
שבת כלכתה וגם בלא זה בוא נניח שהוא
חילוני לא שומר שבת מי התיר להם להכשיל
יהודי בחילול שבת אכי מחאת שבת מילט הי
והכ שלתה יש להעלים עין
ממנה ולנהוג כדרך הכסילים האומרים שיהיה
טוב רחמנא ליצלן ואוי להם לבריות מחילול
שבת קודש ועוד חרדים
יקראו על זה וכו בזה ה כבר התריעו על זה
רבים וכן טובים ובאתי כי יהודה ועוד לקרא
לעורר לב מעלת כבוד תורתו שלית אשר ליבו
חם ואר ל קודשי תורתינו מצוותיה וזהרה
וקסם בפיו לעורר לב האמונים לשמור משמרת
התורה ולהתעורר לקיומה בלב נכון הנא יתן
מקום בדבריו מליבי הלבבות גם לעניין נשגב
זה ויעורר הלבבות לשמור משמרת השבת שבת
קודשנו שלא להיכשל ולהכשיל ושלא יטו לב
למשמע את עיני שכלם
כי שלום יהה להם ולא יבוא מכשול על דם עד
כאן דברי היצר הרע וייקחו הנה יפקחו
עיניהם וייפתחו ליבם לראות ולהבין את כי
עוון גדול יש במעשיהם חטאת היחיד והרבים
ובכלל מחללי שבת הם וזכות שבת קודשנו
תעמוד לכל החרדים קדושתה ודואגים לבל
תחולל חלילה מו כירו ודורו
שלמה זהו זה א אנחנו סיימנו רבותיי
כמה דברים דבר ראשון בסיעתא דשמיא ובחסדי
השם יש את הספר על ההלל אפשר לרכוש אותו
פה ב-50 שק דבר
שני
ב דבר שני רציתי להגיד עוד משהו ושכחתי אז
שיהיה לכולם לילה טוב ובשורות טובות