Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
בשעה טובה ומוצלחת אנחנו
בפרשת כי
תצא ויצא ויצא
תש פ
ה ויצא יעקב מ בארש ויילך חרנה ויפגע
במקום וילן שם אומרים חזל שיעקב אבינו
תיקן תפילת ערבית אולי מישהו יודע למה
דווקא בתפילת ערבית מתחילים בוהו רחום
יכפר
עוון למה לא תגיד זה גם במנחה שיכפר למה
לא קורבנות אפיו
התשובה היא כי בשחרית
ומנחה יש את הקורבן תמיד של שחר ותמיד של
בן הרביים אבל בתפילת הרביעית כבר אין
קורבנות אז אם אין קורבנות הוא רחום יכפר
עוון כך אומר התור בעמוד 12
בעמוד בעמוד שתיים מביא את זה הרב בן ציון
סנה בשם הבס יוסף כן הבס יסף שואל למה
דווקא בתפילת ערבית והוא עונה ש
בשם בשם מי הוא
עונה כן הטור הטור אומר את
זה שם הכול בו טוב זהו זה אז זה העניין
הזה דרך אגב מישהו אמר לי אולי פה אני לא
זוכר איפה מישהו אמר לי שאצל הספרדים
נוהגים להגיד בתפילת רביית שיר המעלות שיר
למעלות סנ אלי הרים מישהו אמר זה פה כן
למה למה דווקא את הפרק הזה אומרים בתפילת
רביית אז הוא אמר בגלל שיעקב אבינו תיקן
את זה ומי אמר את שיר למעלות ס עיני להרים
יעקב כשהוא הגיע לחרן והוא היה בלי כסף אז
הוא אמר סא עיני א אל ההורים מאין יבוא
עזרי כן זה מנהג ארץ ישראל מה מנהג ארץ
ישראל כל הבתי כנסת של הישוב הישן אומרים
אה כן בירושלים אומרים את זה באמת לא
ידעתי גם האשכנזים
שבח הוא אומר שגם האשכנזים אומרים את זה
בבתי כנסת
העתיקים
מעניין מוריי ורבותיי אדם יש לו טלית
ונניח שלטת הזו אין
עתרה אז הוא יכול פעם ללבוש את זה מהצד
הזה פעם ללבוש את זה מהצד הזה האם זה בסדר
או
לא אז מה הדין צריך דווקא לעשות התרה כדי
שלא יחליפו את הצדדים סימן מה אומר דוקטור
לא צריך מאיפה אתה לוקח את זה בן איש חי
יכול להיות אני לא בקיא אבל תסתכלו בעמוד
12 במשנה ברורה סעיף קטן ד' כתוב בשולחן
ערוך
כתוב בסעיף ד' מחזיר שתי ציציות לפניו
ושתיים לאחריו כדי שיהיה מסובב במצוות
אומר המשנה ברורה סעיף קטן
ט נהגו לעשות התרה מחתיכת
משי סימן שאותן ציצית שלפניו יהיו לעולם
לפניו כמו שאמרו חזל קרש שזכה
בצפון היה לעולם בצפון ובכתבי האריזל כתב
שלא היה האריזל מקפיד על זה אז אולי בגלל
זה בן איש חי כן עכשיו בסימן
י בסימן י בס מי לא היה מקפיד עשי מטרה או
שלא היה מקפיד ש מטרה לא לא זאת אומרת ה
לא היה מקפיד לשים מטרה ולא היה אכפת לו
שפעם זה יהיה בצד הזה פעם זה בצד הזה דאי
צריך להקפיד הטרה זה בגלל
שמקפידים הלאה סימן י סעיף י כותב השולחן
ערוך א מצנפת פטורה זאת אומרת מציצית
אפילו של ארצות המערב ששני ראשי המושלכים
על כתפיהם וגופם זאת אומרת המצנפת הזאת
שכמו הבן איש חי שזה חתיכת בד ארוך כנראה
שהיה גם אפשרות שזה מונח עליו אז הוא אומר
אף על פי שמתקשה בראשו ורובו פטור כיוון
שהיא קרה לכסות הראש אומר המשנה ברורה אה
כן וכתוב בתורה כסותך ולא כסות הראש אומר
המשנה ברורה סעיף קטן לג בעמוד 13 ומה
שעושים מטרה לטלית לא מפני שיקרה נעשה
לכיסוי הראש אלא משום היקר שציצי העליונים
לא יתחלפו למטה ויין לאל בסימן שכתבתי
שהארי זל לא היה מקפיד על זה וכן מכריע לי
הרבא להקל אם נקרא למעלה וכ יוצא בזה אתה
יכול להחליף את הצדדים אפשר להקב משמ שלא
היה מקפיד להפוך לא שלא היה מקפיד על
ההתרה כ ודאי
שלא תודה רבה עכשיו מאיפה בכלל מגיע כל
העניין של להקפיד על הצדדים האלה אז תהפכו
עוד דף לעמוד 14 שולחן ערוך
סימן שולחן ערוך
סימן סימן מא
לא סימן
מב אם מותר לשנות תפילין של יד לשל ראש
אסור לשנות תפילין של ראש לשטן של יד
אפילו לקח צועה מהם אומר השערי תשובה איפה
שהחץ אתם רואים ויין באליה רבא בשם זקנו
הגאון מערש שמתיר
להפוך וראייה מעד ויקח אבני המקום היין שם
שנעשו כולם אבן אחת אצל יעקב
אבינו וקשה למה נעשו אבן אחת שלא יריבו נו
עדיין יש קנאה באיזה צד מונח על
האבן ואל קורח מה פירוש איפה הראש ואיפה
הרגליים ואל כורחך דלי קפיד
באחי מזה לקח ה האליה רבא שאין אין הבדל
אם זה למעלה או למטה זה לא משנה
זה גוף אחד אז כן יפה עכשיו
א כן ויחלום והני סולם וצב ארצה וראשו
מגיע השמימה והני מלאכי אלוקים עולים
ויורדים בו אם המלאכים יש להם כנפיים למה
הם צריכים לעלות
בסולם
מה אז קודם כל הרב בן ציון מה אין להם
כנפיים יש להם שש כנפיים שש כנפיים
אחד מי
אמר אז זה לא משנה עד כמה שיש מלאכים יש
להם כנפיים אז כנפיים מרוחניות בסדר אבל
בדי שהם לא צריכים סולם כתוב מפורש הוא
בשניים
יעופף מפורש מפורש כאילו זה נביא זה
לא אז ללכן האריזל שואל את השאלה הזאת
חלום הארי הקדוש שואל את השאלה הזאת אם יש
להם כנפיים למה צריך סולם אומר הרב בן
ציון שנה בשם הארי זל או בשם אחד מתלמידי
האריזל הלו
א כן רק שואל לא
עונה אז הוא מביא את ה מה שכתוב בראש
שהיה שני מלאכים שטרגל על בני האדם ואז
הקדוש ברוך הוא שלח אותם ו רצו איזה בתולה
אחת אמר להם תביאו לי את הכנפיים והם
נשארו בלי כנפיים אז היא נתה מזל בתולה
היא עלתה ל שמים תה מזל בטולה והם נתכו פה
מתי הם הצליחו לעלות בסולם הזה כי באמת לא
היה להם כנפיים מקשים ש חלומות לא מדביר
את היורדים הרבב מה זה חלום לא מדביר את
הידים מי י מי ירד בלי כנפ לא
יודע אבל עכשיו תשמעו בשביל מה הבאתי את
כל העסק הזה הרב רב אברום גניחובסקי זכר
צדיק לברכה הוא אמר באמת למה צריך לעלות
בסולם אם יש לך כנפיים אז הוא ענה יש
תלמידי חכמים שיש להם כנפיים שהם יכולים
לעוף בכל ים התלמוד בכל
השס אבל לא כל מה שאתה יכול אתה צריך
להראות שאתה יכול יש סולם תעלה
בסולם ככה זה בעמוד
15 בסוף הוא מביא לא בסוף לקרא הסוף הוא
מביא את התירוץ הזה של רב אבם גניחובסקי
שזה מאוד מאוד יפה
ומוסרי לא כל מה שאתה יכול אתה צריך
להראות
לכולם מורי ורבותיי
עכשיו
השבוע נפטרה גברת בתיה
ברג בטח א הרב
גארי אתה שמעת
עליה לא אז בשל זה אני מדבר עליה
עכשיו גברת בתיה ברג נולדה ברוסיה
הקומוניסטית
בכיב
באוקראינה ואז היא היייתה הילדה הקטנה של
ההורים שלה לפניה היייתה בת גדולה חמישה
בנים והיא
הקטנה יום אחד היא חלתה בצפניה לא זוכר
מחלה מדבקת
ומסוכנת אז לקחו אותה לבית חולים ואבא
ואמא היו איתה שם ואז הטלר נכנס למלחמה
והוא כבש ערה את
אוקראינה אז הרוסים ארזו את הבית חולים
הכניסו אותו לתוך רכבת ושלחו אותם
לטשקנט עעם הילדה הקטנה שישה ילדים
בבית אתה יכול לדמיין את האיסור איוב האלה
אתה לא יודע מה קורה עם הילדים
מלחמה בקיצור עברו כל מה שעברו
וניסיונות קשים כשהם חזרו התברר להם שהבת
הגדולה גייסו אותה לצבא האדום בתור אחות
והיא נהרגה והחמישה
הבנים נשחטו בבאבי
יר נשארה להם הבת הקטנה הזאת בת
ילה אבא שלה היה יהודי קראו לו רב אברום
רב אברום ליב מייזליק משהו כזה ליב ודאי
אברום אני לא בטוח א רשמתי פה את השם
רשמתי פה את השם יודלי יהוד לי מזליק יוד
ליב מייזליק ולאמא שלה קראו בילה והם היו
אנשים
צדיקים מה היה היה רוסיה הקומוניסטית אסור
לי שום דבר של תורה אסור שום דבר של כלום
אז אבא שלה חיפש פרנסה שהוא לא הצטרך לחלל
שבת מה הוא מצא מתקן מזרונים אז אם הוא
מתקן מזרונים הוא בשבת לא חייב לעבוד כמה
מקבלים על תיקון מזרונים אולי אתה יודע
זהו זה היה המצב הם היו עניים מרודים
עכשיו ברוסיה היה גם רעב היה רעב אבל היה
המון יהודים ברוסיה שהם עוד היו דתיים
והילדים שלהם קומוניסטים הם לא יכלו לאכול
משהו חם אצל הילדים
בבית אז בשבת היו הולכים לבית כנסת ואחרי
הבית כנסת כולם היו באים אליהם הביתה
למשפחת מייזליק מה נתנו להם לאכול ביום
שישי אזה היה הולך ככה ברוסיה הרי יש כפור
נורא מינוס 30 מינוס 40 אז אז מה עושים
אנשים לוקחים גזר תפוח אדמה כל השורשים
וקוברים אותם באדמה בתוך הבית עושים בור
גדול קוברים את זה בפנים ככה זה לא קופא
בכל זאת לפעמים קופא ואז זה נרכב אז
שמוציאים את מה שרקוב זורקים אז היא בת
ילה אמא שלה היייתה שולחת אותה כל יום
שישי לחפש בפחים את כל הירקות הרכובים ואת
זה היא היייתה מביאה
הביתה ואמא שלה היייתה מגרדת מזה משהו
משהו ככה והיו עושים מרק גדול זה היה נקרא
חמין ואת זה נתנו לכל הזקנים האלה לאכול
בשבת והיו שרים וזמירות שבת ודברי תורה
וככה היה עובר עליהם כל היום
השבת אי אפשר לתאר את זה כדאי לקרוא את
הספר כל בדממה נשמע היא כתבה ספר כל בדממה
נשמע כדאי מאוד לקרוא את הספר וכזה מין
בית היה כולו חסד וצדקה וקדושה ו ויום אחד
אסרו את אבא שלה
קגבה ואין אתה לא יכול לשאול איפה הוא אם
אתה שואל איפה הוא אתה גם נעלם וכל מי שרק
ידבר איתם ברחוב אז הוא חשוד אז פתאום הם
נהיו מנדות רק אי ואמא שלה נשארו ואף אחד
לא דבר איתם והם הולכות לבית הכנסת ואף
אחד לא מעיז להגיד להם שבת
שלום נורא והיום ואז אחרי
שנתיים סטלין מת התפגר
אז שחררו אותו הוא הגיע הביתה והתמוטט
בכניסה לבית הגב שלו היה שבור הוא פשוט
הלך על על
השמחה אבל שהוא הגיע הביתה הוא התמוטט הוא
שכב הרבה זמן עד שהצליחו להוציא אותו מזה
ויום אחד הוא קרא לה אבא שלה אמר לה אני
רוצה לצאת איתך לשיט על הנהר ושם באוניה
בסיירה הזאת הוא מדווש עם ה עם ה משוטים
הוא מתחיל להגיד לה תשמעי בת ילה היה לי
חמישה בנים הם לא
נמצאים רק את נשארת לי את הקאדי שלי אני
רוצה שאת תהי הקאדי שלי ואני רוצה שאת
תמשיכי את המסורת של מייזליק ו שככה וזה
וזה והם חזרו הביתה ואבא שלה קיבל אירוע
מוחי
ונפטר ה נשארה עם אמא שלה בודדה בעולם אז
הם החליטו מה יש לנו פה בוא נעבור לארץ
ישראל ביקשו א זה דבר ראשון פיטרו אותה
מהעבודה דבר ראשון יום אחד אמא שלה שברה
את הרגל אבל שבר שצריך
ניתוח
ואז קראו לה ונתנו לה את הסרטיפיקט את
יכולה לעלות לארץ היא ואמא שלה עכשיו הם
יודעים שהיא לא יכולה
לצאת ואמא שלה הייתה חולת לב ואי אפשר
לעשות את
הניתוח בלי ניתוח היא לא יכולה לדרוך על
הרגל בקיצור הרשעים האלה ההתעללויות
זה אז עכשיו תקחו את ה אז היא באה לאמא
שלה מה נעשה וזה אז אמא שלה אומרת
לה אנחנו נבטח בהשם נעשה את הניתוח ואתה
תראי שיהיה בסדר השם ש שהביא אותנו עד לפה
יקח אותנו לארץ
ישראל אז לבכות לבכות היא מספרת איך היא
הלכה הביתה בליל הניתוח והיא התחילה לדבר
אל הקירות ואל הכילים הסיר הזה לת לפני
הקדוש ברוך הוא תגיד לה ם תגיד לו כמה כמה
חמי עשו בסיר הזה וכמה יודים אחנו
והכיסאות האלה לכו תמליצו לפני הקדוש ברוך
הוא
והקירות ואז למחרת היה הניתוח כשנגמר
הניתוח הרופא הגוי יוצא הוא שואל אותה
תגידי לי מה זה אלה דמאיר
ניני אז היא אומרת לו מאיפה אתה יודע את
המילים הקדושות
האלה אז הוא אמר אמא שלך היא לא הייתה
יכולה להיות מורדמת לגמרי בניתוח אז היא
כל הניתוח אמרה את זה אז מה זה קיצור ה
יצאה מהניתוח ונשאר להם רק כמה ימים עד ה
עד התאריך שהם עוד יכולים לצאת מרוסיה
אז אמא שלה אמרה לה אל תדאגי בת ילה אנחנו
נסע עם אמבולנס
זה אבל מה אלה הרוסים אסור לצאת עם גבס
מרוסיה אולי אתם מחביא משהו
בפנים קיצור הם עלו למטוס אמא שלה שכבה על
שלוש כיסאות והם הגיעו לוינה ובינה הם היו
שמה וזה ואז הם עלו
לארץ וכל זה למה עכשיו ום עלו לארץ ואז
במוצאי שבת הראשון ש היו בארץ הם הלכו
לכותל אז אמא שלה כמובן הייתה בכיסא
גלגלים וכשהם
הגיעו ראו את
הרחבה אז היא קמה מהכיסא עם עם שתי מקלות
והתחילה ללכת
במהירות אבל שהיא התקרבה ממש היא זרקה את
המקלות ובלי רגל בלי רגל היא רצה עד
האבנים ו ששקע את האבנים ואמר ר של איך
בינדו אני אני פה איך בינדו אני פה ואז ה
התחילה לבכות ולספר כל מה שעבר עליהם וזה
ואז בסוף ה התחילה לבקש על בתיה לשלה תמצא
לה שידוך טוב ושהיא תמצא את החיים שלה פה
למה אני למה אז א' היא נפטרה השבוע לא היה
לה
ילדים הגברת בתי ברג לא היה לה ילדים היא
היייתה מרצה מבוקשת בגלל הסיפור זה
ו גם זכיתי לראות אותה פעם אחת יחד עם
בעלה הוא נפטר לפניה היא נפטרה השבוע בלי
ילדים
ו השבוע אנחנו קוראים וישא יעקב את רגליו
ויילך ארצה בני קדם אומר רשי כיוון שנתבשר
בשורה טובה נשע הוא ליבו את רגליו זה לכן
הבאתי את הסיפור הזה את כל החלק הזה הבאתי
פה מ מעמוד 22 עד
עד עמוד 45
[מחיאות כפיים]
היא כותבת שם בספר מה היית אומר על אבא
אתה שומע מלכי היא כותבת בספר מה היית
אומר על אבא שמרגי את בתו לשתות כוסות
וודקה
שלמים
שו אבל היא אומרת בגלל שהיינו שם לא בגלל
שקר בגלל
שהחברה הי עושים כל מיני תחרויות לא היה
שייך היא היתה חייבת להתרגל לזה פעם אחת
אבא שלה היה
בתחרות היה במפעל א שהוא
עובד יהודי ירא שמיים באים החברה אומרים
לו קחתך זה תאכל
נקניק אולי זה היה נקניק חריף או משהו אז
הוא אמר להם חה
ודקה אני שותה בלי
להפסיק אמרו לו נראה אותך אז הוא שתה
וודקה ויצא נקניק הזה אתה מבין אתה לא
יכול להגיד אני לא אוכל נקניק אתה לא אוכל
נקניק אתה הולך לכלא כי מימה אתה שומר
מצוות
ברוסיה לאלא לא יאומן לקרוא ולא להאמין מה
שיהודים עברו בגלות
הזאת טוב
תהי נשמתה ונשמתם צרורה בצרור
החיים ברוך אתה אדנו אלנו מלך לום שהכל
נהיה
בדור שנים ש בשבת בית ספר התה צרתי אתזה
היה לה מבחנים הא הייתה הולכת לבית ספר גם
בשבת אבל לא הייתה כותבת אבל מה זאת אומרת
למה את לא
כותבת כל שבת היייתה צריכה פתרון
אחר כל שבת אז פעם אחת היא הייתה ביום
שישי חותכת לעצמה את
האצבע מה אחרת מה ה תעשה למה את לא כותבת
אז חתכה לעצמה את האצבע ותחבושת
וזה וכל שבת אתה צריך תירוץ אחר כי אתה לא
יכול כל פעם אותו
תירוץ אז פעם אחת קרה לה שהיא החליקה על
הקרח ושברה את היד איזה שמחה הייתה כי
שישה שבועות
גבס אז היא היא לא צריכה לחשוב על תירוצים
לא לא לא ומן כיא סופר לא
ממש שספרת שהה פעם ביום כיפור גם ואז לא
היה לה תירוץ אז ה בא למרצ אמר לו את האמת
אה כן אני לא זוכר את זה אם זה באמת
הס טוב
בסדר מי שכבר קורא את הספר הזה כדאי לקרוא
גם את
הספר להישאר יהודי של הרב
יצחק
זילבר זה ספר שאתה קורא אותו אתה נהיה כזה
קטן עם המירוס נפש
שלנו פתאום אתה מגלה מה זה מסירוס
נפש טוב נחזור לענייני
הפרשה אומר להם יעקב אבינו לרועים הן עוד
היום גדול לא ע תאסף המקנה בבקשה תפתחו את
הרשי פרק כט פסוק ו
פסוק ז' סליחה אומר רשי לפי שראה אותם
רובצים כסבור שרוצים לאסוף המקנה הביתה
ולא יראו עוד אמר להם הן עוד היום גדול
כלומר אם שכירי יום אתם לא שילמתם פעולת
היום
שלמתם מה זה שילמתם מי משלם למי הבוס
לפועל או הפועל לבוס מה זה לא
שילמתם לא השלמתם כתוב כאן שילמתם שוא
לא הוא עובד והבוס חייב לו הבוס משלם משלם
מחיר כביכול
קיצור זה באמת צריך להיות השלמתם ומפרשי
רשי עומדים על זה במתקנים צריך להיות פה
השלמתם
ואז פתאום הגיע רחל וה כאשר ראה יעקב את
רחל בת לבן אחי אמו ואת צון לבן אחי אמו
ויגש יעקב ויגל את האבן על פי הבאר אומר
רשי כאדם שמעביר את הפקק מעל פי הצלוחית
להודיעך ריבי של היום מה יש לי מזה שסבא
שלי היה כוחו גדול מילא אם הוא היה חי היה
בא לעזור לי לעבור דירה אבל מה עכשיו מה
זה עוזר להודיע ך שכחו מה מה את כוחו גדול
נו אז מה מה מה אתה מספר לי פה והתורה
צריכה להודיע את
זה מה אכפת לי היה חלשלוש היה חזק היה ככה
מה מה זה משנה יעקב אבינו להבין על העתיד
על איזה עתיד
שמה אז אומר מלכי רצו להגיד לנו תראה כמה
למרות שכוחו כל כך גדול תראה 20 מי
שיוצרים פה 20 אני לא יודע כמה רועים באו
כולם ורק ביחד יכולים להרים את האבן הוא
כמאייר אצלו איך כתוב כאן מאוויר פקק מעל
גבי הצלוחית ככה אז תבין איזה גיבור הוא
היה אומר מלכי אז אם הוא כזה גיבור אז
שהוא פגש את עשו היה נותן לו שתי סטירות
היה מוריד לו את כל
השיניים למה הוא לא עשה את זה או כש ניפס
רדף אחריו מה הוא נתן לו את כל ממונו היה
אומר לו בוא נעשה הורדת ידיים מי שמנצח
הורג את השני
מה הבעיה יעקב הוא לא רוצה רו
א אז כוחו גדול
הכוונה שמצד אחד פיזית כוחו גדול מצד שני
כוחו הנפשי גדול מאוד מאוד שהוא מסוגל לתת
את כל ממונו לאליפז לך לך קח קח את זה לך
אחרת היה צריך להציל את עצמו היה הורג
אותו יפה מה ורד או
שצג מה פוצ אותו
לנ אתה אם יש לך כזה כוח שאתה יכול להוריד
בניין עם יד
כן אז אחרי זה אתה נותן למישהו סטירה לא
כיוונת עד הסוף אתה יודעי
כלח אתה עושה ממנו פורפרה מה קרה
לך אבל רבותיי תירוץ חדש השנה זה מה שאתה
אמרת מלכי זה דיברנו בשנים וארו השנה
תירוץ חדש כתוב אחרי זה כשהוא פגע הוא קרא
להם לשדה לרחל וללאה אז הוא אמר להם ואתן
ידעתן כי בכל כוחי עבדתי את אבי כן כול
כוחי איזה
כוח אם היה אומר שלמה לווינשטיין בכל כוחי
עבדתי את אבי כן אז הה רחמנות על הצון למה
אני אין לי כוח אבל שיעקב אומר בכל כוחי
אז מה הוא מלמד אותנו כאן בן אדם עובד אצל
מישהו בד משכורת אומר לו תשמע אני אמנם לא
משקיע את כל מה שאני יכול אבל זה הרבה
יותר ממה שמישהו אחר היה משקיע בא יעקב
אבינו אומר לא בכל כוחי עבדתי את אביכם
אתה מבין גם אם הוא היה עובר עובד על חצי
קלאץ' הזה היה הרבה יותר ממישהו אחר אבל
הוא לא אני יכול יותר אז אני נותן יותר
והרמבם מוציא מזה הלכה תראו בעמוד של 50
למטה כותב רבי לבורו פינקל ולמדים מזה גם
הלכה לדינה וכמבואר ברמבם סוף הלכות
שכירות פועלים וזה לשונו וכן חייב הפועל
לעבוד את הבעל הבית בכל כוחו שהרי יעקב
הצדיק אמר כי בכל כוחי עבדתי את אכן הרי
מבואר ברמבם שלמד מיעקב אבינו את החיוב של
כל פועל לעבוד בכל כוחו אין דבר כזה בעולם
מה מה אדם כ אצל יעקב כתוב
שכן
הלאה אז כתוב ישא את קולו ויבק על מה הוא
בכה אז רשי מה אתה אומר בית המקדש איפה
כתוב זה רשי אומר ש שהוא ראה שהיא לא
תיכנס עמו לקבורה ועוד דבר שהוא הגיע אנה
בידיים ריקות
אמר אליעזר העבד של אבא בא לפ עעם ע גמלים
תונים ואני אין לי
כלום אז קודם כל הוא ראה שהיא לא תיכנס
עמו לקבורה למה אתה מדבר פשוט תגיד היא לא
נקברת איתו מה אתה לא תיכנס עמו לקבורה מה
מה מה הדבר הזה לא תיכנס על
הדרך אז כתב כתב הרב יעקב
ישראל הרב יעקב ישראל שטיי נויז כתוב אחרי
זה שהוא אמר ליוסף בפרשת ויחי ואני בבואי
מפדן מתה עלי רחל בעוד קברת ארץ לבוא הפרת
ואקברה שם בדרך הפרט היא בת לחם אומר רשי
ויודע אני שיש בליבך עליי ואני לא
כנסת אלא קברתי אות לא הכנסתה זאת אומרת
הוא היה יכול להכניס אותה לפחות לבית
כברות לבית לחם הוא לא הכניס אותה הוא קבר
אותה באמצע הדרך זה הכוונה ולמה ולמה
באמתע הדור על פי הדיבור שמה שכשיהיה
החורבן יעברו שהם להתפלל אומר אוי ואבוי
לי היא לא נכנ נסת אמי לבית לחם לקבורה
אני אפילו לא אוכל להכניס אותה אני צריך
לקרוא אותה באמצע הדרך למה בגלל החורבן על
זה הוא בכה הלך
ובד
מה שאינה נכנסת עמו לקבורה לאן הייא נכנסת
תגיד שלא נקברת אבל לפי הרשי שמה שהוא
אומר ולא
הכנסתה מה פירוש לא הכנסתי קברתי אותה
באמצע הדרך למה אתה קובר ימצ הדרך תכניס
אותה לבית לחם תקבור אותה בבית קברות בל
הגל אז מה התשובה התשובה היא
כדי ככה כתב לי הרב יעקב ישראל שטיינהויז
ווזה יפה מאוד מורי ורבותיי הרב בנימין
שרעבי כתב ספר שערי בנימין על קהלת ושם
הוא כותב מה הסיבה השנייה שכתוב ברשי למה
הוא בכה שהוא בא בידיים
ריקות אז כותב הרב
שרעבי אחרי 120 בן אדם מגיע
למעלה ואם הוא בא בידיים ריקות אז אז זה
יהיה בכי
גדול יש סיפור יפה על אברים ל צ'נצ'ל
אברים צ'נצ'ל
החפץ חיים הוא היה ברדין הוא היה בחור לא
100 כאילו 82 וחצי
כזה והיה בחור נחמד כולם אהבו אותו אבל
הוא היה מסכן קצת הקיצור יום אחד אה הוא
הייה אוהב להריח טבק והיה אחד בבת קנס
שהיה מחלק טבק אז הוא היה מבקש ו היה נותן
לו פעם אחת כנראה באמצע קריאת התורה או
משהו ההוא לא נתן לו ועברים ל צנצי נעלב
ונעלם כולם דאגו לו איפה הוא נעלם מה קרה
לו בקיצור אחרי כמה ימים פתאום עברים על
צ'צ'יק בבית כנסת כולם אומרים לו שולם
עליכם אז הוא עושה להם
ככה שולם עליכם נותן שלוש
אצבעות סוף התפילה כולם התאספו אברמה איפה
היית אומר הוא לא רצה לתת לי הלכתי לוורשה
לקחתי שם עם מישהו קמצוץ טבק והנה באתי
להראות לו שלא צריך את הטובות
שלו וכל רדיין התפוצצה מצחוק המשוגר הזה
הלך עד דורשה בשביל להביא קמצוץ טבק היית
בבר שהיית מביא חבית טבק מה מה מה הלכת
בשביל קמצוץ טבק ואז החפץ חיים ראה את
ההתאספות אז הוא שאל מה קרה מה קרה אז
סיפרו לו והוא התחיל לבכות
אומר אתם אומרים ע דבר שה הוא הלך אתם
יודעים מה המרחק מפה לרקיע 500 שנה ועוד
500 שנה ועוד 500 זה יוצא שמה מיליוני
שנים אם אתה עושה את החשבון ואת כל המרחק
הזה הנשמה שלנו עברה לבוא אנה בשביל
מה סוף קצת מצוות אומר כשנחזור יעמדו שמה
אבא אמא סבים סבתות דודים
דודות אברי אמלה מה הבאת אמה חפץ חיים
והלוואי שנוכל להגיד קמצוץ טבק
והלוואי שלכל הפחות קמצו ת
בכלבי אתה צודק בשאלה שלך חפץ חיים
אמר עכשיו מורי
ורבותיי יש לי
שאלה שקצת הטרידה אותי השבוע יש לי שלוש
שאלות שהטרידו אותי השבוע
אבל אחת עכשיו נגיד למה כתוב וייתן לבן לה
את זלפה שפחתו ללאה ביתו שפחה למה הוא נתן
לה את
זלפה אז מעניין פה רשי לא אומר כלום אבל
אחרי זה כשהיא לקחה שהוא נתן את בלהה לרחל
אז אומר יעקב שבעצם זלפה הייתה קטנה ובלהה
גדולה ובעצם היה צריך לתת את בלהה ללאה
ואת זלפה לרחל שהוא הרי מכר לו סיפורים
שהוא נותן לו את רחל בשביל לחזק את העניין
הוא נתן לו את זלפה שיראה שזה שזה
הקטנה ואני שואל איך עבדו עליו שהוא נתנו
לו את לאה במקום את רחל
מה עזוב אותך סימנים איך הוא לא ראה את
האישה מה אתה קונה חתול
בשקלי היה לילה ולא היה
פרוזקטור מה מה ומות זות
ואז אז כתוב בחז שהם חיבו את האורות שם הם
עשו כיבוי
אורות ב בחרן
בחתונה אז אני שואל אם את הכלה הוא לא ראה
את הזלפה הוא כן
ראה לא באמת מה ההגיון בן אדם התחתן קלה
הוא לא אה זה זלפה זה בסדר גמור כן מה מה
הזלפה
זלפה אתה לא רואה אז אתה לא רואה זלפה אתה
כן רואה מה אתה
אומר אז היה הבדל מי אמר שלא הה
הבדל אני שואל אותך תגיד לי אתה
הכרת תקשיב רגע אתה מכר פה ודי הרב יצחק
זילברשטיין נו כן נראה לך שהוא מגיע
לחתונה עם הנכד שלו אומר לו תגיד מי זאת
לא אז איך יעקב רה את
זילפה אם על הכלה הוא לא מסתכל על הזלפה
הוא
מסתכל אחרי כל הדיבורים לפה ולשם באמת
בלאגן גדול ואחרי שכיבו את האורות כן חזל
אומרים שכיבו את האורות מטעמי צניעות
כמובן אז אז
אז כנראה שצריך כנראה שצריך
לומר שקצת בכל זאת היה קצת אור אלא מה
כיוון שרחל ולאה היו באמת תאומות אז הוא
לא זיה את ההבדל ובפרט שהיה גם סימנים הוא
שמך על הסימנים יותר מעל הראייה עכשיו אבל
היייתה שמה ילדה אחת שכל הזמן לקחה את
הדברים מפה לשם אה לקחת לך את זה לפה לקחת
לך את זה לשם היא העוזרת של הכלה עכשיו
הוא לא הסתכל אבל ההבדל בין בלהה לזל היה
ניכר כי רשי אומר זלפה היייתה קטנה בלהה
הייתה גדולה זאת אומרת זה היה גם גובה
כנראה היה היה הבדל ניקר חיצ אז הוא לא
מסתכל איזה זלפה קוראים לך זלפה תביא לי
תודת זהות לא אבל הוא רואה זאת שמתעסקת פה
אז שבע שנים היה שם יפה לא שבע שנים הוא
היה בשדה הוא לא היה
שמה הייתי בחורף החלה חקה
זהר לכן אפשר אפשר להבין את זה בסופו של
דבר כאילו הוא לא ראה זלפה אבל הוא כן יכל
לראות שזה ילדה קטנה וזאת גדולה אז הוא לא
לעומת זאת ברחל ולאה הוא יותר סמח על
הסימנים מאשר על העיניים שלו כי הם גם היו
תאומות תאומות זהות אז מה אתה מה אתה
ג עיני לה רקות זה זה זהות צריך ממש אור
בשביל לראות את זה
אך אם הם היו שומות אולי באמת זה
בבוקר הוא שם לב שזה
לאה באור בור רואים גם הבדלים
קטנים באור רואים גם הבדלים קטנים אבל
שהיה חושך ום חיבות האורות גם בטח הייתה
אנומה או משהו זים
לגמרי וחניות הה מורי
ורבותי אצלנו בשכונה יש יהודי
בשכונה יש יהודי שקוראים לו יואב
מני אם אתם שמעתם פעם את השם הרב אליהו
מני היה רבו של רבינו הקדוש הבן איש חי
היה רב של העיר חברון הוא צצה שלו קוראים
לו מני הוא זכה לחזור
בתשובה הוא פרופסור אולי הוא פרופסור ואני
לא יודע יכול
להיות כדרכם של בעלי תשובה שמסתירים את
הדברים לא
יוד לא
יודע יואב מני אני מכיר אותו בתור יואב
הוא גר בשכונה שלנו מתפלל איתו מנחה בשבת
אז שנה שעברה הוא אמר לי תראה איזה
עולם עשו ולבן שניהם רמאים גנבים שודדים
רוצחים כל מה שאתה רוצה ההבדל אבל הוא זה
עשו הוא פרא אדם מה לקח את הברכות קרבו
ימי אבל אבי והרגה את אחי ח רכב אני עזו
אתה מבין זה עשו פרא אדם
צד נשים מתחת יד לבן לא הוא לא אינטליגנט
עם חליפה הוא לא יעשה כן במקומנו הכל לפי
החוק אתה מבין הוא מרמה את כל העולם לפי
לא יעשה כן במקומנו ל את הצירה לפני
הבחירה מה ששה שני זה בשבו הזאת ת ל גם את
זה למה לא למה גנב שדד אבל לפי
החוק זה לבן וזה
אדום יש בעולם שתי מדינות גדולות וחזקות
אחת קוראים לה אמריקה אחת קוראים לה רוסיה
שניהם גנבים שודדים רוצחים מה שאתה רוצה
רק רוסיה פרא אודום מה שלא מוצא חן לו
פתאום מוצאים את ההוא קפץ מהזה אתה לא
יודע איך הוא קפץ קפץ מהמרפסת מה תעשה למה
פעם אחת הוא דיבר נגד פוטין אחרי זה הוא
התחרט קפץ
מהמרפסת כל העולם יודע שהוא רוצח א הוא
משחק את זה כיו הכל בסדר יש אמריקה לא הם
לא ככה הם הכל לפי החוק הוא נותן חנינה
לבן שלו זה לפי החוק הוא זה הכל לפי החוק
אבל רק לפי החוק זה אדום זה עשו איפה נמצא
השלטון של רוסיה בכיכר האדומה איפה נמצא
השלטון של אמריקה בבית
הלבן לבן
ואדום זה נמצא בעמוד
69 לא 6 כן 69
69 מורי ורבותיי השבוע מישהו צלצל אליי
נדמה לי שהוא לא הזדהה על כל פנים אני
וודאי לא זוכר עכשיו שם הוא אמר לי דבר
מאוד מאוד יפה אומר לי בא לבן אומר לי
יעקב מה אחי אחי אתה ועבדת ני חינם הגיד
לי מה
משכורתך הוא לבן ש ממתי לבן נהיה
כזה תת לאיזה מותק לאות וד אצלי בחינם לא
יפה לא תגיד לי כמה אתה רוצה למה לא הוא
לא אמר שהוא ישלם את הוא רק אמר תגיד לי
כמה אתה רוצה אז שאלנו את זה בשנים קודמות
ותירצו שהוא רצה שהוא יהיה שומר סוחור ולא
שמר חינו שלא יהיה טו על גניבה והודה ועוד
כל מיני הסברים שבוע מישהו צלצל אליי אמר
לי נראה לי ככה שמישהו צלצל ואמר לי אמר
לי
תשמע יעקב הגיע אז הוא ראה את
רחל הוא אומר לה את מוכנה להתחתן איתי
אמרה לו כן אני מוכנה רק יש לי אבא והוא
בעייתי אמר לה מה אמרה לה יש לי אחות יותר
מבוגרת ממני הוא יתן לך
אותה אמר ככה אחי ואני ברמאות אין שום
בעיה אנחנו ותרוץ ותגד לאביה כך כתוב
בפסוק ויגד יעקב לרחל כי אחי אביה הוא וכי
בן רבקה הוא ותרוץ ותגד לאביה מה היא אמרה
לו אבא אבא הגיע מישהו חבל על הזמן הכיסא
שלך מתנדנד אתה כבר לא תהיה אלוף העולם גם
ברמאות הוא אומר שהוא אחיך
ברמאות בא לבן אמר לו מה אתה
אמרת אתה אח שלי ברמו אחי אחי אתה השתגעת
אני יכול להיות את המנהל של הבית ספר
לרמאים את אתהה בא לספר לי שאתה
אחי חכה חכה תגיד לי מה אתה רוצה משכורת
ואתה תראה שתעבוד
בחינם בוא נחתום חוזה
ואתה תראה שתעבוד בחינם אחי אחי אתה ועבדת
לי חינם אגיד לי מה
משכורתך זהלא שאלה
אהר
כן החפץ חיים גם זה צלצל אלי מישהו ואמר
אחרי זה מצאתי את זה בספרים כתוב מפורש
חפץ חיים שואל ממתי לבן מדבר עם שם השם
הוא אומר לו
אשתי ברכני השם בגללך למה זה היה לפני
בחירות מה קרה הלו בנים אה הלו בנים לפני
שהגיע י בסדר ממתי הוא אומר שהשם מה השם
הוא עובד עבודה זרה יש לו טרפים מה פתאום
הוא מזכיר שם השם אומר החפץ חיים הוא היה
רמאי אלוף העולם המנהל של הבית ספר לרמאים
הוא ידע שעם כל אחד צריך לדבר בשפה
שלו אם אתה בא ליעקב אתה אומר לו בואנה לא
נעים אל תלך אממ אני רוצה ללכת צריכ לדבר
בשפה שהוא יבין אומר
תשמע ויברכני השם בגללך עכשיו לא רק אני
רואה את זה שזה השם זה כולם
רואים כולם רואים שמאז שאתה באת לפה בזכות
שאתה עובד את השם אז אתה יודע איזה קידוש
השם זה מה עכשיו
תלך תגרום חילול שם שמיים אתה מבין צריכים
לדבר בשפה שבן אדם מבין והוא ידע באיזה
שפה לדבר אומר החפץ חיים לכן הוא אמר לו
ניחשתי ויברכני השם בגללך אתה מבין זה לא
שהוא נהיה דתי רק הוא הבין שהראות עכשיו
זה זה זה מה שיצליח אז זה קרה הוא
דיבר זה בעמוד
70 לא הם אומרים את זה רק לפני
בחירות וחוץ מזה גולדה שמעת פעם על גולדה
איי איי איי
גולדה למה אני כלל כך מתרגש מלהגיד גולדה
בזמנו אצל הסטייפלר בבית עשו אספה בגלל
חיטוט אי שחווה שחפרו כברים אז עשו אספה
סקנים וזה ורב חיים גם בא לשבת שמה חיים א
אבא שלו נפתר ה היה בן 56 עוד היה ממש
צעיר אולי 40 אולי 50 קיצר מדברים שמה
וראש הממשלה וראש הממשלה אז רב חיים אומר
אזמר שס גולדה
כבר היה ראש הממשלה שמיר הוא עוד החס
בגולדה כזאת מרשעת הגולדה
הזאת גולדה אז מה הגולדה כשהיה מלחמת יום
כיפור גולדה הייתה מי אמר אתה דיברת על זה
היא היייתה ראש הממשלה המצב היה ממש חמור
אז מנחם פורוש אמר לה לפחות תגידי בעזרת
השם אמר לו לא לא לא לא לא אם אני אגיד
בעזרת השם הם יבינו שבאמת המצב חמור
מוריי ורבותיי אנחנו מגיעים לשאלה הבאה
מזעזעת כל נפש ורפו כל
ידיים אתם מוכנים לשמוע
קושיה אבל ממש
מזעזעת ותקרא את שמו ראובן רשי
ראו מה בין בני לבין חמי מי זה
בני ראובן ומי זה בן חמי עשו מה בין בני
לבן חמי הבן של חמי עשו מכר מרצונו את
הבכורה ורדף כל החיים את
יעקב והבן שלי לא מחר לקחו
לו ונתנו את זה
ליוסף ולא רק שהוא לא רדף את יוסף הציל
אותו הוא עוד רצה צ לא הציל אותו אבל רצה
להציל אותו מהבור כל הכבוד לו תראה איזה
בן יש לי צדיק יסוד עולם עשו הוא חמיה של
בן בן חמיה בן חמיה זה יצחק הוא הבן של
חמיה
י ראית מה ההבדל בין בני לבין חמי לקחו לו
את הבכורה נתנו ליוסף לא רק שלא רדף אותו
הוא עוד רצה לעזור לו לצאת
מהבור אפשר לשאול משהו
לא אה אז אם אפשר לשאול אני רוצה לשאול
באיזה שלב בחיים יוסף נהיה הבכור במקום
ראובן דה לפני שע אבינו דקה לפני שיעקב
אבינו מת מת היתה מחירת יוסף 39 שנה קודם
אולי אתה יכול להסביר לי לא רק שלקחו לו
נתנו את זה ליוסף והוא עוד רצה להציל אותו
מהבור הלו בש שהוא רצה להציל אותו מהבור
ראובן היה הבכור ויוסף לא היה בכור כן אבל
היא כבר יודעת את הכל עכשיו אז מה אם היא
יודעת רובן לא יודע איפה ה מידס את אומר
תראה איזה מידס מה מידס לא לקחו לו כלום
עוד יותר גרוע כשהוא הוציא אותו מהבור רשי
אומר אמר ראובן אני בכור וגדול שבכולם לא
התעלה הסירחון אז הוא בכור אז מה אתה
אומר מה אתה אומר לאר לקחו לו את הבכורה
נתנו ליוסף הוא רוצה להוציא אותו מהבור לא
לקחו ל שום בכורה בעוד 30 שנה נדבר איתך
עוד פעם כרגע אין שום שום מידס אין כאן
שהוא חלם את החלום שהוא מל אז כנראה שלון
כבר הרגיש פה שהוא הולך ח למה הוא הרגיש
הוא מה מה זה
קשור מוריי ורבותיי הייתי נותן לכם להמשיך
רק אחרי שאני כבר ממש הייתי עם זה השבוע
חזק מצאנו שבסין דשמיא בעלי התוספות
שואלים את זה
יש תוספות השלם על התורה שואל את זה
תסתכלו בעמוד
75 אתם רואים ותקרא שמו ראובן בברכות מסיק
זה הרשי הזה זה גמרא במסכת ברכות שאמרה
ראו מה בין בני לבין חמי מה בין בן חמי
לבין בני עשו מכר בכורתו ליעקב מדעתו ויער
עליה ובני אביו ובני
נטל בכורתו ממנו שלא מדעתו הוא נתנה ליוסף
ולא שנאו ואפילו רצה להצילו קשה שבשעה
שהצילו לא לא ניתנה עדיין לבכורה ליוסף
שהרי בפרשת
ויחי פירש רשי דעל בנימין רמז לו הקדוש
ברוך הוא שעתיד אחד בניו לחלק לשניים
ואותה ברכה נתן ליוסף כשהביא לפניו בן הש
ואפרים
לברכה ויש
לומר בשעה שהציל ראובל את יוסף כבר בלבל
יצועי אביו וידע שינטל ב בכורתו מעליו זאת
אומרת ברגע שהוא עשה את החטא נגמר הסיפור
של הבכורה אבל זה עדיין לא ניתן ליוסף רק
מה בוא נעשה חשבון אם אני ראובן לקחו לי
את הבכורה מי יהיה במקומי אחד מבני הנשים
האחרות שהוא הבכור כן אני הבכור של
לאה שמעון לא יכול להיות בכור אז מי כן
אחד מבני האנשים האחרות מי הבן של זלפה
נראה לך הבן של בלאה או הבן של
רחל ועוד בפרט הבן של שאת הבן של רחל הוא
כל כך אוהב זאת אומרת זה כמעט 1 ועד 1 שו
2 ואז מגיעה ההזדמנות של הזהב האחים שלו
רוצים להרוג אותו את יוסף ואני לא צריך
לעשות כלום רק
לשתוק מה אחריות אחריות אחריות מה לי ולזה
הוא רוצה לקחת לי אני לא אמרתי כלום לא
עשיתי כלום ני חור
כבר אבל עכשיו אנחנו תרוץ בסדר נכון יפה
מאוד איפה
הבעייה הוא אומר אני בכור רשי אומר אמר
אני בכור וגדול שבכולם לא יתעלה הסירחון
אלא בי אם הוא כבר לא בכור למה הוא אומר
אני בכור כרגע אני עדיין ן הה בכור זה
עתיד א הבכורה השאלה הרבה יותר קשה למה
רשי חוזר על עצמו אני בכו וגדול שבכולם
פעם אחרונה שאני בדקתי מי ש בכור הוא גדול
שבכולם אז למה הוא צריך להגיד אני בכור
וגדול שבכולם התשובה היא אדרבה כבר לקחו
לו את הבכורה אומר אני בכור נולדתי ראשון
אבל אני כבר לא בכור אני רק גדול שבכולם
ואף על פי כן לא תעלה הסירחון אלא בי מצד
שני גדול
שבכולם פשוט
מאוד נפלא
ביותר רובן לא שאל אף פעם למה קראו לו
רובן הוא לא ידע לא בילו סודי מה כתוב
בתורה למה קר לו רוב אז הוא לא ידע כי ראה
השם באונ אי כי אתה יה אבני אישיו זה הוא
לא ידע לא הוא לא למד מסכת
[מוזיקה]
ברכות עכשיו
רבותיי אתה יודע מה אתה שאלת שאלה עכשיו
מעצבנת כן אני אומר לך נס שאתה יושב רחוק
ממני עכשיו שאלה מעצבנת מה ראובן לא ידע
את הגמרא במסכת ברכות של רו מה בן מדין
לבן חמי מ אני שואל אותך שאלה יותר טובה
שלמה
המלך לא קרא אף פעם את הפרק אם השם לא
יבנה בית שו עמלו בוניו בו אם השם לא יבנה
יר ש לא ישמור עיר שו שקת שומר על מי דוד
המלך כתב את
זה על הבן שלו למה לקחת את בת
פרעה מה אתה בונה ירושלים ואתה עושה דבר
כזה לא יהיה לעיר הזאת תקווה הוא לא קרא
את הפרק ה
הזה עם ישראל לא קראו אף פעם את הפרק על
נערות בבל שם ישבנו גם בכינו מה צריכים את
הנביא ישעיהו ירמיהו יחזקאל בשביל מה יש
לך את המלך האהוב שכותב לך על נהרות בבל
שם ישבנו גם בכינו איפה
הם אה שאלה מעצבנת יופי תתעצבן יחד
איתי עד שאתה שואל אותי על הגמרא במסכת
ברכות
איך הדו לא יודע לא יודע זה שאלה שאן לי
עליה התשובה לא מבין לא מבין ספר תהילים
שלם כותב לך את כל
הנבואות מה זה היה
בגניזה
ה את זה כרא שם
זה שהיום אנו ישב נבות שאנחנו לאלא יודעים
זה אמור בסדר איך אתה יכול להסביר את
הפסוק אשרי ש
אשרי שישלם לך את גמולך שגמלת לנו אשרי שי
אוחז וניפץ אותו עליך אל סלה יש לך עוד
הסברים חוץ מההסבר הפשוט ודמה טוב ההסבר
הפשוט ש שהם יעשו לנו את זה ויהיה מי
שייעשה להם את זה
חזרה כן פץ את הראשים של העוללים
שלך מוריי ורבותיי ותקנה רחל באחותה ואז
היא באה ואמרה ליעקב תתפלל עליי ויעקב כעס
עליה למה את אומרת שאני יכול להביא לך
ילדים אני לא יכול אני לא אלוקים התפלל
לאלוקים ואז באמת הא התפללה והשם נתן לה
ילד
אבל האם יעקב כן התפלל עליה או
לא ה היא אומרת לו אבא לי בנים אמר לה מה
אלוקים אנוכי אשר מנך רבתן אז הוא
התפלל עליה או
לא פיוט שלא אומרים אבל הוא קיים בסידור
בראש השנה ביום הראשון בעמוד
81 הפיוט הזה מוזכר ברשי
השבוע אבן חוג מצוק נשיה תהום רבה צול
שעייה בפינת ראש יסוד שלישיה שוטטו שעון
בה
לישעיה כאן מתחילים גבעת שורש מאוסה בונים
מי זה גבעת
שורש
רחל היא מאסת בונים כלומר אין לה לדים אין
לה ילדים
רובע היום מארבע אבנים היום זה ראש השנה
מה זה ארבע
אבנים שהיא זכתה לשני
ילדים
שלה
וגם וגם שני ילדים
מבלה אז היא נפקדה בארבעה דמעות מבכה על
בנים כשבה מניי הם הבנים האדמון כבד שלא
חלה אה זה מובא ברשי הפסוק הזה הלו מישהו
היה פה
היום רשי מביא את הפיוט הזה האדמון כבד
שלא חלה צבע לקחתה לו ונתבע לה זה עשו
ופילה רבים בעד התכלה היא התפללה הרבה
דותה מזד ולא
חוללה לבדות אותה מידיים של עשו זכר לה
יושר אורחות הקדוש ברוך הוא זכר לה שהיא
מסרה את הסימנים הובר להמיר בבטן אחות נה
דינה חישבה היום זכרה לה
אחות סילוף דינה ביוסף לאנחות החליף את
דינה עם יוסף תבע ככלי יוצר האביר ניסי
חיילים להעצים ולהגביר יה כסת אנקת גביר
מטות שניים מנה הסביר הקדוש ברוך הוא שמע
את מי אנקת גביר מי זה
הגביר אומר למטה בפירוש שתי שורות מלמטה
כששמע הקדוש ברוך הוא תפילת יעקב הנקרא
גביר אז מה הוא נתן לה שתי ילדים אז בסוף
בגלל מי נולדו בגלל לפי הפיוט הזה מהתפילה
של יעקב ובראשי מה כתוב מהתפילה שלה אבל
כך כתוב התורה גם אומרת
ורה כותב וישמע אליה
לא זה אצל
רבקה אצל יעקב כתוב אצל רחל כתוב ויזכור
אלוקים את
רחל אה וישמע אלי האלוקים
נכון רגע לא צריך סתם בעלפה נראה
בפנים
ש יזכור אלוקים את רחל וישמע אליה אלוקים
ויפתח את
רחמה נכון אז מאיפה אז מאיפה הפיוט הזה
לקח שהשם שמע את התפילה של יעקב אז תראו
בעמוד הבא בעמוד 83 אומר המדרש רבא פד
בשלום נפשי מקרב לי כי ורבים היו עמדי מי
זה רבים היו עמדי זה יעקב מה זה מקרב לי
שלא תקרב לי עצתו של רשע שלא יאמר זו
שילדה ילנה אמו וזה שלא ילדה אל ילנה אמו
יפה ה מה מה ברבים היו ברבים תפילת רבים
מוריי ורבותיי עכשיו באה השאלה השלישית
שאמרתי לכם שלוש שאלות השבוע זה השאלה
השלישית ממש קשה רשי אומר למה מה השם זכר
לרחל אחד זה שהיא מסרה את הסימנים
והשני שהוא שמע את תפילתה שהייתה היייתה
מצעירה שלא תיפול בידיו של עשו לפי שאין
לה בנים שלא יגרשנה יעקב לפי שאיין לה
בנים ואני שואל ריבונו של עולם למה שיעקב
יגרש אותה על מה מגרשים אישה שאיין לה
בנים על
מה כדי שהוא יוכל לקיים פריה ורבייה ליעקב
יש 11 ילדים מה בוער לגרש את את מסכנה
הזאת רחל היא לא חייבת והיא מתחננת אל
תגרש אותי עשו מחכה בחוץ
מה פתאום לגרש אותה מהלי יש קש יותר הרי
רשי בעצמו אומר בתחילת הפרשה שהוא רואה
שהיא לא נקברת איתו כלומר היא מתה איתו
היא אשתו כשהיא מתה מה מה מה הוא פוחד פה
בכלל מה היא פוחדת שהוא יגרש אותה כן זה
היא לא ידעה אבל היא פחדה לא כתוב שהוא
רצה הוא לא סיפר לה למה הוא ב לא לא כתוב
שהוא רצה שהוא רצה לגרש אותה בכלל לא רצה
נכון היא פחדה שהוא רוצה לגרש אותה נכו אל
אתה שואל אם הוא סיפר לה למה הוא בכה
בתחילת הפרשה יכול להיות שהוא לא סיפר לה
או שהוא סיפר לה את הטעמים האחרים של
רשי וריי ורבותיי מה פתאום היא חשבה שהוא
הולך לגרש אותה מה פתאום עלה בדעתה דבר
כזה למה שהוא יגרש אותה רצה להעמיד 12
שבטים יש לו יש לך 11 אתה מפחד שהיא לא קח
עוד אישה יאללה מה הבעיה ארבע לא טוב
שיהיה חמש למה לגרש אותה אין שום סיבה כו
מה שכתוב בגמרא שאם אדם רואה שאשתו לא
מולידה שיגרש אותה אחרי 10 שנים זה כדי
שיהיה לו ילדים אבל אם יש לו מה למה לגרש
לא
ממנה ממש היה לי קשה מאוד השבוע עם השאלה
הזאת עד שבשעת דשמיה מצאתי שני תירוצים
פילאי פלאים מארץ
הפלאות התירוץ
הראשון מורי ורבותיי זוכרים את הגמרא
במסכת עבודה זרה הרי שגזל שער
חים הזרעה בקרקע דין הוא שלא תצמח מה
פתאום שהקדוש ברוך הוא ישתף פעולה עם הגנב
הזה אבל עולם כמנהגו נוהג והרשעים שקלקלו
יתנו את הדין כיוצא בדבר הרי שבא על אשת
חברו דין ה שלא תלד אבל עולם כמנהגו נוהג
והרשעים שקלקלו יתנו את הדין זאת אומרת
ממזר זאת אומרת ילד שנולד מאיסור למה נולד
כי עולם כמנהגו
נוהג אבל מה קורה אם
יש לאישה הזאת
הכרות בדרך טב היא לא יכולה ללדת האם השם
יעשה נס שיוולד ילד
מאיסור לא ההפך לא כי רק בגלל שעולם
כמנהגו נוהג בסדר עד כאן הכל בסדר עכשיו
נבין מה שכתוב אצל אצל אליעזר הוא הגיע
לחרן אומר עבד אברהם אנוכי
ותלד שרה אשת שימו לב לפסוק ולסדר של
המילים לא מסודר ותלד שרה אשת אדוני בן
זקוניו אחרי
זקנתה מה לא
מסודר היה צריך להיות כתוב בטל את שרה
אחרי
זקנתה בן לאדוני בן זקוניו מה אתה מכניס
את אחרי הא זקנתה בסוף התשובה היי הוא
הגיע אמר להם שלום עליכם שלום עליכם אני
האבד של אברהם הוא אמר לי רק למשפחה ללכת
אמר לו מה אתה נראה לך שאנחנו פסיכים כל
העולם מדבר על אזה שהוא ממזר למה מי מי
שמה עד לפה לא מצאתי שידוך אה בטח כי כולם
יודעים שהוא ממזר אמר להם אתם טועים תלת
צרה אשת אדוני בן
זקוניו אחרי זקנתה אז אם זה אחרי זקנתה זה
נס ואם זה נס זה לא
איסור אם זה איסור לא יכול להיות שיוולד
בנס רק עולם כמנהגו נוהג ברור עד כאן
יופי רחל עכשיו חוזרים לשאלה שלנו רחל
מסתכלת היא נתנה את הסימנים ולאה התחתנה
עם יעקב יעקב נסע לאישה את לאה מותר לעשות
עוד את
אחותה לא אסור
אסור הם נהגו איסור עכשיו אומרת רחל יש לי
בעיה אני
הכרה בשביל ללדת אני צריכה
נס עכשיו הוא נמצא עם שתי אחיות ואם יהיה
נס אז הוא ידע שאין פה
איסור אבל אם לא יהיה
נסד
ש אם לא יהיה נס הפשט הוא שהוא נשוי
באיסור והוא יגרש אותי לא כי אין לו ילדים
אלא כי אנחנו שתי
אחיות מה הוא לא ידע את הדין והוא אמר אני
אעשה את זה ואני אבדוק לפי זה לא יודע
עכשיו לפי זה נבין עוד דבר נפלא ביותר
שבוע הבא פרשת וישלח הוא הולך להיפגש עם
עשו עשו מגיע
סתכל יעקב אומר לו אל תדאג אני תריג מצוות
שמרתי הכל בסדר תריג מצוות שמרתי
מה שאבא אמר ויה כאשר תריד
ופרקת מצות שאמרתי עיסו מסתכל אומר
לו
יעקוב מי אלה
לך תריג מצות שאמרתי עדוק שכמוך מי
אלה שתי
אחיות טריק מצוות אתה אומר
לי ענה לו מותק הילדים אשר חנן אלוקים מ
אודך אתה לא יודע שהם הקרות ואם יש פה
ילדים אין פה
איסור אם הם לא הכרות אז לא ראיה אבל הם
הכרות הילדים אשר חנן אלוקים את
עבדיך זה עמודים 87
89 יש ספר שנקרא עמרי נועם הרב מרדכי
שמואל ריסקין ספר נראה לי אח מהחיים אבל
לא מהדור הזה לפי
הדפוס אב גם ליה נשואה באיסור וילדה ליה
ילדה מה פתאום סו אבל גם האחות מה
החוט אתה לא מכיר את הוורט אחד הוורט
היפים שיש בתבל מאז שנברא העולם ועד היום
כתוב בגמ בפסחים לעתיד לבוא הקדוש ברוך
הוא את הסעודה לצדיקים אומרים לאברהם
אבינו תברך תברך ברכת המזון זימון אומר לו
אני נועד שמואל לא מתאים יצחק עישוב יעקב
אני נסעתי שתי אחיות שהתורה עתידה לאסור
עליי אז לא מתאים בסוף דוד מברך שואלים
כולם התודעה עתידה לאסור את זה על יעקב
חשבתי שעשר את זה על שלמה לבשתי מה פתאום
עליי התורה עתידה לאסור עליי מה פתאום
עליי על כולנו איי איי אי
אי התשובה היא נדמה לי זה חנוכת
התורה כי יום שנבראו בו שמיים וורץ תחשוב
מה התורה אמרה ואישה אל אחותה לא תיקח
לגלות לצרור ערוותה עליה בחייה אני רוצה
למצוא את את הבן אדם שיקח אישה אל אחותה
אין דבר כזה אדם לוקח אחות אל אשתו לא
לוקח אישה אל אחותה
מתחתן עם אישה ואז הוא לוקח את אחותה הוא
לוקח אחות אל אישה מה התורה אמרה ואישה אל
אחותה לא תיקח היחיד בעולם שעשה את זה היה
יעקב הוא לקח קודם את האחות ואחרי זה את
האישה לכן הוא אמר עתידה התורה לאסור עליי
התורה הוציאה את זה בצורה הזאת
בשבילי גולדיק אז לכן לאה לא לא הייתה
באיסור אחד מה מצות ואם כבר אתה מזכיר את
זה אני אוסיף
ורט כבר אין לי כבר
תערים אתה יודע שיש שאלה גדולה למה רחל
נפטרה מה
קרה אז כולם יודעים מה שיעקב אמר קללה של
צדיק אפילו על תנא היא בא יעקב אמר ש תמות
א עוד
הסברה לפני אחה שתי אחיות שתי אחיות רק
בחוץ לארץ לפי הרמבן אבל כשנכנסים לארץ אז
ב שלב מה מה זה יעקב אמר שתמות כולם מתים
באיזה שה לאמה את בת 36 מה קרה אז השאלה
היא למה דווקא במקום הזה למה דווקא בגי
הזה זה שהוא אמר שת זה לא 36 ולא 35 ה
נפטרה בסדר היא נפטרה צעירה מאוד אז
אומרים מה יעקוב או שבגלל שהם היה נשוי
לשתי אחיות והרמבן אומר השתי אחיות בחוץ
לארץ הם לא הקפידו שהוא נכנס לארץ או
שבגלל שהיא גנבה לאבא שלה את התרפים והיא
ציערה אותו או בגלל הרבה סיבות הרב
שלפוברסקי הוא היה מחותן של זאת אומרת אני
לא יודע אם הוא חי עד 120 אולי בכל אופן
הבת שלו התחתנה עם נכד של הרב חיים
קניבסקי יום אחד הוא בא לרב חיים קניבסקי
ואמר לו הרב יש לי פשט חדש למה למה רחל
נפטרה כתוב במדרש בגלל שהיא דיברה לפני
אחותה יעקב אבינו קרא להם לשדה אמר להם מה
אתם אומרות שנחזור חזרה לארץ אני אבא שלכם
גונב אותי וגם השם אמר לי
ותן רחל
ולאה מה זה זה אחותך הגדולה איך את מדברת
למעשה אני לא מבין ריבונו של עולם ועל זה
הורגים בן
אדם בדרגה שלהם זה התשובה הרגילה תשמע מה
שאמר הרב שלפוברסקי
להתעלף הסכ שאל הרב שלו פוברסקי תגיד לי
ממתי יעקב אבינו בכיר שבאבות מקבל הוראה
מהקדוש ברוך הוא לך חזרה לארץ והוא הולך
לשאול את נשות אם לעשות את זה אוו לא
שירגישו
טוב צכ למו התשובה היא הוא אמר להם אתן
מבינות מה זה אומר לחזור לארץ אחד מכן
צריכה למות אתן מבינות מה זה אומר לחזור
לארץ קפצה רחל ועשתה את הוויתור האחרון
בחיים שלה היא אמרה כן אני מבינה מה זה
אומר לכן היא
מתה היא דיברה לפני אחותה כדי לקחת על
עצמה את המוות הזה היה ברור שמישהי צריכה
למות לכן יעקב קרא להם אמר אני הולך לחזור
לארץ טען רחל א כן כן אני אני לוקחת את זה
וזה הויתור האחרון שהא ויטרה כמה וויתורים
זה
האחרון אחד
צות זה לא ליס ש אפ זה כתוב פה פה זה לא
כתוב זה כבר הבאנו לפני איזה שנה שנתיים
שלוש אחד מהפ מצוות זה לא ליסע שתי החיות
א שהוא לא קיים את הקרי חים אהב את אף אחד
לא יכול לקיים את יש מצוות של כהנים יש
מצוות של קורבנות בבית המקדש אז למה הוא
אמר מצות
שמרתי שמרתי זה מלשון מצפה לא שמרתי שמרתי
זה מלשון מצפה לא
מלשון אביו שמר את
הדבר טוב אני נורא מצטער להודיע לכם שתם
זמנינו תם זמנינו אנחנו רק נסיים עם איזה
סיפור
קטן
והוא
מה אני אני סיפרתי לכם בתחילת השיעור העל
הקים לבדר במיני לא
לא אז היה אז מה מה
אז אתם יודעים מה זה קמלי בד רבא מיני כן
מה זה קמלי בד רבא מיני
יודעים שאם אדם הרג מישהו ותוך כדי שהוא
הרג אותו הוא גם קרא את החולצה שלו אז הוא
פטור על החולצה כי לוקחים ממנו את העונש
הגדול יותר זה ברע
במיני יום
אחד יום אחד היה מבחן בישיבת תפארת ציון
ילדים ישיבה קטנה אז היה בוחן והחזון אש
גם היה שמה עכשיו הבוחן לא שמע טוב אז הוא
שאל את השאלות והחזון אש היה אומר לו אם
הילד ענה טוב או לא ענה טוב אז הבוחן שאל
את אחד הילדים מה זה כמ לי בדרב מינ עכשיו
הילד לא היה בעניין בכלל אז הוא אמר לו זה
הכוונה שכשהם נכנס צריכים לקום קמלי בדרב
מיני הרב נכנס צריכים
לקום אז ההוא הבוחן מחכה שהחזון איש יגיד
לו אז החזון איש אמר
לו הוא לא ענה טוב אבל הוא בעל כישרון
גדול הוא בעל כישרון מספרים שהיה הרב
נפתלי נבנצל הוא היה בישיבת פונוביץ אחד
הרמים ישיבת פונוביץ הקטנה הוא היה בבית
חולים מצב קשה כנראה אחרי זה הרופא רצה
לראות אם הוא בסדר אז הוא אמר לו אני אגיד
ארבע מילים תחזור
אחריי אז הוא אמר את הארבע מילים והרב חזר
אחריו והכל היה בסדר ואז הרב אמר לו עכשיו
אני אגיד ארבע מילים ואתה תחזור אחריי
קמלי בדרב מיני ההוא לא ידע מאיפה הגיע
קים צ'ונג הזה סין אז הוא לא ידע לחזור
אמר לו הרב אז תגיד לי עכשיו מי חולה אני
או
אתה שוי שיהיה לכולם לילה טוב ושבוע טוב
ובשורות
טובות וגשמים בעיתם