Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
ש זהחיקסטור
הדבר הראשון צריכים להדלל
על הניסים ועל הנפלוס
שהוא מוני אלוקניים
בזמן הרב פרץ מרבי סני רשוני היה מגפה
היה זמן שהיה מגפה איזה מחלה ש פשת מגפה
אצל גויים זה רק אצל גויים אצל היהודים לא
היה לא היה מחלה
ועל פי רבבות גויים הלכו
מתו. אצל היהודים בכלל לא היה מגפה. אחרי
שנגמר המגפה אז הגויים חשדו שהיהודים
הביאו את המגפה. הם הביאו את זה. אצלהם זה
לא היה. וממילא התחילו בשביל זה הם התחילו
לרצוח ולעכות רציחות ועקאות ועינויים
ליהודים. אמר אז רבינו פרץ רבצנו רישוננים
אמר רבנו פרץ למה התחילו הרציחות האלו? זה
הכל בגלל שלא לא הודו לקדוש ברוך הוא על
הנס הגדול שעשה איתנו מדיקים
לא הודו על הניסים יודעת מה זה להלל לאדו
להלל לקדוש ברוך הוא על הניסים על הניסים
כתוב השב ינק אומר שה לא שם בגמורה הגמרא
אומרת בוא צריכין לאידס מה זה צריכין
בגמרא אין צריכין יש חייב פוטור מטר אוסר
מטר אוסר מה זה צריכין אומר אתה לא חייב
שום דבר כשעושים לנס לבן אדם אם נס הגמרא
אומרת מנקנו מזכיוס מנקים מהזכויות וזה
שאתה מודה לקדוש ברוך הוא אתה פורע את
החוב שלא ינקו מזכויותיו אז צריך לאד זה
טובה בשבילך
צריכ להודידוס לאדס להלל על הניסל הנפלוס
כתוב מעלשך הקודש כתוב פשט נורא גם מה
פירוש למה כתוב הרב צריכין לוידס מה נקרא
צריכין מה נקרא צריכין אז אומר הקדוש ברוך
הוא רוצה שבן אדם מסתובב תודה לו תעלל
אותו תשבח אותו
ברוך ברוך השם אתה בריא מסובב ברוך השם
בית ילדים תה לקדוש ברוך הוא על הניסים על
הנפל כל הזמן כשבן אדם חי זה הוא חי על
הניסים הוא שוכח להודות הוא רק מתעונן
מתונן זה חסר לו וזה חסר לו ובוכה ומתעונן
אז לא עלינו ובשביל זה קורה איזה ציפ אתם
יודעים מה זה ציפ עלינו השם ישמור מי זה
ארבעה צריכים להודות מה מה איזה הגמרא
חולה שנסרפה או ישב בית האסורים יצא מבית
האסורים או הולכים מדבריות
או עברינורס
עבר כל הדברים האלו אומרת למה זה קורה
הדברים האלו למה הוא נהיה חולה בגלל שהוא
צריך להודות והוא לא יודע להודות ושנהיה
חולה אז הוא מבקש רק שיעשו ממנה מהר המוות
הזה שרק זה ישו ממני רק זה המחלה שלך רק
שיעשו וכשיוצא מהמחלה אז הוא מתחיל להגיד
נשמס כל חי ומזמידו מתחיל להודות נו אתה
יכול להודות כשאתה בריא אז מה שקורה
הדברים האלו זה רק בגלל שצריכים להודות.
ככה אומר הלשך הקודש. כי אתה לא יודע
להודות כשאתה בריא כשהכל הולך בסדר אתה לא
יודע להודות לכן קורה הדברים האלו. כש
רואה הדברים האלו אז אתה כבר מקבל עליך
שמיד כשתצא מזה אתה תודה ואחר כך אתה
מתחיל באמת להודות אתה מתחיל באמת להודות
אתה לא מבין כשאתה בריא איזה ניסים איזה
ניסים רץ איתך אז הדבר בא הדברים האלו זה
קורה בגלל שצריךם לא הקדוש ברוך הוא יעזור
שכולנו נודע מתוך מתוך בריאות איתנה
אבל הודס להלל לבירון
על הניסמן פלוס אומרים
שכשיצאה הרכבת
אז זה היה הרכבת הראשונה שהיה צריך לצאת
בחלם, בעיר חלם. היה בשעה 2:00 בצהריים.
וכך מחלם הם אומרים הם לא הם לא נוסעים
סתם הם רוצים להבין כל דבר. הם חייבים
להבין כל דבר. איך נוסעת הרכבת? הם לא
יכולים סתם א צריכים צריכים להבין כל דבר.
אז בשעה 2 בצהריים היה צריך לצור הרכבת
הראשונה. בשעה אד עלו אנשי חלם לראש הקול.
ראש הקהל קראו לו רב זמלא. רב זמלא בשעה
אחת הם חייבים להבין רבי זמלה לא היה בבית
חיקו שמה למערגלות הבית התאספו כל העיר
חלם מרגלות הבית עד שהגיע רב זמלא הגיע
בשעה 3 בשעה 3 הוא הגיע קומונה שם הזיע
ואמר אני ראש הכל רב זמל היה ראש הכל של
חלמו אני ראש הכל נאמן לדעת צון מריתי
ואני הלכתי וישבתי עד עכשיו בתחנת הרכבת
דרשתי וחכה אותי מה הולך שמה מה? ברוך השם
95% אני כבר מבין 5% זאת חסר לי. מה? אז
הוא סיפר אני הגעתי שמה אני רואה תיבות
ברזל
גדולים עם גלגלים ענקיים 20 קרונות כאלו
הם קשורים בשרשרות של ברזל אחד לשני ואני
מחפש איפה הסוס והגלה שסוחב אותם. אין לא
רואה. לא רואה את הסוס והגלה.
אז ניגשתי למנהיג של הרכבת. שאלתי אותו,
תגיד לי סליחה, אני רוצה להבין איך איך זה
נוסע אז הוא אמר לי אתה מסתלק מפה מיד? אז
אמר לו, אמרתי לו, אני לא בן אדם פשוט,
אני מייצג עיר שלמה ועוד עיר חלם.
אמר לי, אתה יכול לעזוב את המקום אבל מיד?
אז ראיתי שהוא לא רוצה להסביר לי. אז אני
לבד התבוננתי. הסתכלתי בקורונה ה-20 הוא
אומר ראיתי הקרון הזה, התבוננתי איך הוא
נוסע, הבנתי פשוט כי הוא קשור בשאר שראות
לקרון מספר 19 וכש נוסע הוא סוחב איתו את
המספר 20. 5% כבר איבנתי. יש כאן 20
קרונות התבוננתי הלאה קרום מספר 19 איפה
איך הוא נוסע התבוננתי מספר 18 הוא קשור
בשרשרות של ברזל של ל-18 18 נוסע סוחב
איתו 19 ככה עד שהגעתי לקרון מספר אחד
הכל הבנתי את כל ה-19 קונות כי הקרון מספר
כל אחד על קרון מספר אחד את זה לא הבנתי
כי לא ראיתי שום סוס והגלה שהוא קשור והוא
לא קשור לשום שום קרון אז איך הוא נוסע
הקרון מספר אחד שכולם יודעים הקטר יושב
שמה כן הקטר חוץ ממנו הבנתי הכל 95%
את זה לא הבנתי רבו יסאי הצחוק הזה ככה
אנחנו חיים גם כמו החך מחלם מה היה מה היה
השטות של הראש הקול של רב זמלא שהוא לא
הבין שהקרון לא יכול לסחוב קרון 19 יכול
לסחוב את מספר 20 קרון יכול לסחוב את השני
קרון יכול רק הקטר רק הקטר הוא ה-100% ואם
הוא לא הבין את זה אז זה לא הבין 95% הוא
100% לא הבין כי ה-100% זה רק בקטר אין קט
אין קרון שסוחף את השני ככה אנחנו חיים
חושבים שתי מדינות רבים ומגיע מדינה
שלישית ומתערב בתוכו וזה עשה וזה עשה זה
קרנו קרונות זה קרון אחד צוחב יש קטר אחד
האחד יוחד ומיוחד הקטר האחד יוחד מיוחד
וזה לא רק במלחמות בכל הדברים הבן אדם
סומך יש לי איזה שכן שיש לו בן דוד שהוא
יציע לי את השידוך שהוא יציע לי את השידוך
והוא יסדר לי אורך שהוא יסדר לי את הביזנס
אתם לא מבין זה הכל קרונות יש קטר תפנה
מיד לקטר
הכל הקטר
ככה לחיות בזה לחיות בזה ולהבין את זה
ולהפנים את זה וזה פרשת השבוע ופרשת השבוע
פרשת זכוק אז כתוב בסוף הפרשה שסיכון
כשכשכלל
ישראל לחמו עם סיכון מלך ישבן ולקחו ממ
ממנו את אה את חשבן
לקחו אז כתוב שמה ככה כתוב בפרשה כשכלל
ישראל ניצחו אותו ויקח ישראל כל אורלה
וישב ישראל בכל אור מורי בחשבון בכל בנו
בכל ההרים האלו וכתוב בפסוק גם אלכרושל
הגמור דורשת
אומרת הגמורה
אלושלים בבן בונחשבנו
שלום אתם יודעים מה זה חשבונו שלום פשוט
כאן מי שיודע מה שהלך רש"י אומר כתוב
בפסוק אני אקריא קודם את הלשון של הפסוקים
שתבי ויקח ישראל את כל ההורים האלה כלל
ישראל לקחו את כל ההרים וישב ישראל בכל
הורי בחשבון ובכל בנו אומרת התורה הקדוש
כי חשבון אירסיך מלך מוררי
והוא נלחם במלך מורישן
ויקחס כל ארץ מי אדר
מה הפירוש אומר רש"י שהכוונה שחשבון העיר
חשבון זה היה שייך בהתחלה למלך מיוב למוב
רק מה היה אסור לעם ישראל להילחם במיוב
הקדוש ברוך הוא ציווה אל תצורם ואל תסגור
בו מלחום במיוב
יהיה אסור לכבוש את ארצם מה עשה הקדוש
ברוך הוא נתן בלב סיכוי מלך מו להילחם
במויוב והוא לקח את ארצם הוא לקח את חשבון
ממוב הוא לקח את חשבון ממוב וממילא
עם ישראל היה מותר עכשיו לקחת את זה בגלל
שזה כבר לא מו זה שלא מוירי ומעכשיו היה
מותר לעם ישראל לכבוש את הרים האלה מידו
וזה הפירוש הגמרא אומרת אמוני מו תהיהרו
בסיכון מה הפירוש תהיהרו בסיכון היה אסור
לקחת מאמון מו את ההרים האלו אבל אחרי
שציחון ככה קבש את זה היה מותר לעם ישראל
לקח את זה זה הפירוש בפסוק ויקח ישראל את
כל האורים האלה לקחו את כל הערים כיחשבון
עיר סיכון והוא נלחם במיוב
מה הלימוד בשלנו בשקפת העולם היה נראה
ששיח מלך אמר היה גיבור איש מלחמה שאין
בדומה לו לא סתם כי חז"ל אומרים רש"י אומר
אילוי היה חשבון מלאה יתושים גם אין כליה
יכול לו לחפשו זה היה כל כך קשה בסיכואהן
הזה ניצח היה נראה שהוא גיבור חיל למיתו
שום דבר שום דבר את הגרונש בפירוש הקדוש
ברוך הוא הכניס בליבו להילחם הוא הקדוש
ברוך הוא סייע בידו ללקוד את חשבון למה
בכדי שתיפול בסוף בידי בני ישראל זה
הפירוש על כן בואו חשבון בואו חשבון שלא
ילום ההוא לא מנצח במלחמה בגלל הכוח הגדול
זה לא הוא ולא הוא זה הכל יש כך חשבונה
שלום יש כך חשבונה של מה לא יש פסוק בתורה
התוירה אומרת פרשת שבוע הבא אין או כלובי
יוקום וחרי סנסו אז הוא מביא את זה
בספר נפלוס מטרסכו הוא כותב בכל כיסבי
הקודש מצינו שלוש פעמים ראשי תיבות של
כלובי אין אום כלובי יוקים כלובי כלובי יש
שלוש פעמים בתור שהראשי תיבות כסדרו פעם
אחד כלובי קרושטיבוס
כי לאי בכוח איגבריש
פעם השנייה כלובשבס
כילוי וחרבום יורשי אורץ פעם השלישית
כילוי בצדקוסכו השם אלוקך כתוב בפרש עקב
ויודעת כי בצדקוס השם אלוקצת
כילוי בצדקוס השם אלוכו ראשי זה גם כלובי
מה הפירושתח
את כבן אדם כשהוא בוטח בבוסר ודום יש בזה
שלוש סיבות באופנים יש סיבה אחת בן בן אדם
בטוח בעצמו שהוא ינצח. למה? כי הוא גיבור
חיל ויודע טוב תכסיסי מלחמה. על זה הפסוק
הראשון כי לא בכוח כבריש. אל תסמוך ותפתח
בידך חזקה. כלא בכוח יגבריש. יש בן אדם
שני שהוא סבור שיכול להפיל אתיבה ולהצליח
כי יש לו כלי ז' טילים מיוחדים.
יש לו כלי ז' שאין לו שום חיל ועם כמותם.
יש לו הטילים הכי טובים להוציא מהמחשבה
הזאתי. לכן ראשית תיבות כי לא בחרבם ירשו
הארץ כי לא יבחר בם ירשו הארץ יש אחד שהוא
מביא שהוא ברור לו שהוא הוא יקד תיבה בגלל
שיש לו זכויות מרובים על זה התורה אומרת
כלי בצדקוסך השם אלוקך זה הפרושו ויוק זה
כי לא בכ אם אתה בוטח בגלל שאתה גיבור חיל
תדע כי לא בכוח יגבריש אם אתה יודע שזה
בגלל שיש לך כלי זן מיוחדים אז זה כילוי
וחרב בוורשו אורץ ראשי תיבות כלובי אם אתה
אתה בוטח בגלל שיש לך הרבה זכויות אדירות
כי לא בצדקו זכ השם אלוקח נח זה אינום כלא
ויוקום רק מה וכריסנסו
מה קריא ש ראשי תיבות כי כל רחום השם אלכך
כקל רחם השם אלכך
נסו רק בגלל זה ככל רחם השם אלכו לא יסך
ולא ישך אז זאת אומרת שאין לנו להישן אלו
על אבינו שבשמיים את זה להשר שריש ולהגד ב
בראש טוב ולחיות בזה
לחיות בזה להבין את זה ש
רבנו יונה כותב באובסו רשונים כמלוכים יש
משנה באובס פרק בז משנה ג אבו אבוזירים
בראשוס
שאם קרב לאודם אלא לצורך עצמו נראין כאבין
בשאס אנווס
ואין או בשעס דק אומר הבן אומר גבות
יש בן אדם מחפש קשרים קשרים עם עם
השלטונות המלאכים עם מלך יש לו קשרים אז
הוא יכול יכול לעשות מזה כסף וזה יכול
ללמוד לו בשעת דוחק לצאת מהכלא לאן להוציא
מהכלא קשרים לעשות כסף אומר הרבנו יונ מרד
גבות שבן אדם להשריש בלב טוב
הוא כותב הלשון הערבי לשון קודשו כי
השלטונים
גם האבוסם גם שהם אוהבים מישהו גם סינוסם
שהם שונאים מישהו לא בידמי
וכאשר
על זה נאמר בפסוק פלג מים ליו מלך ביד השם
על כל אשר יחפוץ יתנו מה הפירוש כמו שאדם
מטה פלג מים להיכן שירצה נכון ככה עושה את
הפלג מים איפה ש כן לב מלך ביד השם
לכל אשר יחפוץ השם יתהא את ליבו כבר ברצות
השם להטיב לאדם יכניס בלב המלך אהבה לאותו
איש ורצון לגדלו ואילו ברצות צות השם
להיפרה מאחד אז היסב את יושב את ליב המלך
לשנו אותו וזה הפירוש זה עירים בראש מנתח
שלעולם אין אדם יכול להטיב לשני או לעשות
רע לשני רק אם ציווה השם ואפילו המלך ה
גדול ביותר עלי אדמות שנדמה לבן אדם שכוחו
רב עדמאות הוא לא יכול לעשות כלום מעצמו
לא יכול לעשות שום דבר הפרגמים ליב מלך
המלך המלך אף אחד לא יכול לעשות שום דבר
כי מעץ השם יוצו הדובו
נראין כאויבן זה לשון במשנה נראים
כוואהבים בשעת נתן מהפירוש זה נראה לך
שהוא אוהב אותך ולכן הוא נותן לא לא זה
נראה לך כי האמת היא שהקדוש ברוך הוא תן
לו את הלב כי לך הקדוש ברוך הוא לא רוצה
להעניק מתנה לכן הוא מטה לו את הלב שיתן
לך יעשה לך טובה כשמגיע אתה צריכים לצאת
מהכל משהו להציל אותך אז יכול להיות אם
הלב שלו אם אתה לא בסדר אם אתה חטאת אז
אין דין ללדו משסד דוחק אז אין זה הפירוש
בהמשך המשנה ואין עומדין לאדם בשעת תוךקו
כי אם אתה חטאת ואתה שמת ואתה צריך לחזור
בתשובה אז אז אפילו אם המלך ירצה לתת לך
טוב הוא לא יאכל אין לומדין לאדם בשל
דוחקו הוא לא יכול למוד באדם משח דוחקו אז
הוא אומר אומר הרבנו יוני האמת היא שזה לא
רק אצל המלך זה אצל כל אחד כל אחד אל
תסמוך עליו אל תסמוך עליו הוא לא יכול
לעשות רב הוא לא יכול לעשות טוב רק למה
הוא אומר וכן כל הלבובז ביד השם על למה
אמר ליו המלך ולא דיבר על שאר האנשים אומר
הרבני יונה הלשון שלו מפני שאף על מפני
שאף על פי
ש למה אמר לו המלך מפני שאף על פי שחושב
מחשב ובידו יכולת לעשות לפי הנראה לעיניים
הוא מלך בדו בידו יכולת לעשות לפי הנראה
לעיניים אך האמת אין כוח ביודי להורה ולא
להיטיב כי אם לפי דבר אלוקים חיים אומר
רבנו זה המשנה אומרת אז ממילא אז אין שום
טעם ותועלת להתקרב אל הרשות קשרים
שום דבר כי בן כהו הוא לא יכול לעשות שום
דבר הרשות לא יכול לעשות מעצמה שום דבר זה
דב מלך ביד השם הקדוש ברוך הוא מטא את הלב
הקדוש ברוך הוא מטא את הלב רב יסאי בזה
לחיות לחיות בזה זה בכל הדברים בכל
העניגנים שמסתובב עליה דומוס בכל מצב שהוא
הבעל המיסה סיפר את זה שבוע שעבר היה אם
אתה שמתם ביום שני פרשז קורח וזה כבר סוף
סוף שבוע שעבר הוא כבר הבעלמיסה סיפר את
זה סוף שבוע שעבר כבר מה היה הלך יהודי לא
רוצה להגיד שם הוא בגיל 60 בעיר ביתר
בכיכר העיר ברחוב בנגן דוד ושם היה תאונה
הרכב הפיל אותו בכיכר
כ בן 60 ובש"ס מיסה הוגדר הפצוע פצוע הקל
אחר כך לקחו אותו לבית חולים והנראה שהכל
בסדר לא נגרם לו שום נזק אחרי כמה שעות
נכנס אליו הרופא
והוא אומר לו תשמע בסיס עשיתי מה שעשו
עכשיו התגלה שמה לו עלינו גידול בצו שלחץ
על עמוד השדרה באופן חמור ומסוכן ואמר לו
הרופא ככה אם אתה היית בא כאן אחרי תקופה
קצרה כבר ה היית מגיע כאן משותק ואחרי
תקופה קצרה לא היית בן החיים עוד עוד
תקופה קצרה רק בזכות התאונה שהגעת כאן
אממילא עשרו את הסיטי ומזה ראו כמה ש הולך
בגוף בשביל להציל אותך טיפלו בו מיד הוא
כבר מזמן אחרי הניתוח עבר ביום שלישי
ניתוח הוציאו את אכל הוציאו את אכל וברוך
השם כבר בסוף שבוע בריא לחלוטין
הוא כל כך היה שמח היהודי הזה היהודי הזה
היה כל כך שמח הוא מספר הוא התקשר לנהג
הנהג נבהל בהתחלה למה הוא פונה אז הוא
התחיל מיד להתנצל הנהג התחיל שהייתי אחרי
יום עבודה קשה לא הבחנתי מי הולך ברחובך
לנהג להבין שהוא מתכוון באמת להודות לו
הוא התכוון אומר אני אומר לך אני התקלטלתי
רק להודות לך והוא לא הנחד ד אז הוא אמר
אז הוא הלך וקנה לו מתנות גדולות ש קיבל
עיצוב גדול על שבת
אמר רק בזכות התאונה הוא ניצל משיתוק לו
עלינו והשם ישמור הם דיברו יותר גרוע הם
אמרו אחרי תקופה קצרה לא הייתה בן החיים
והוא בכלל לא ידע מה מה מומה אז נבי מה
מסתובב באילומוי מה מה הולך כאן מה הולך
כאן בילומי על כפונים על כן בואו חשבונו
של או חשבונו של אומ לדעת כל דבר סיפר כאן
ודי נקרא
יודעים ש אברך צדיק
זה גם בדדיה בעובדה הוא חיפש דירה בקריאת
גת צריך לגור בקיצור מתווך תווך לו דירה
דירה שבעל הבית של הדירה הוא גר ברחובות
והוא כבר זקן זקן מופלג הוא גר לבד גר לבד
שמה בדירה גם לא בריא לא בריא בקיצור אז א
הוא פנה אליו אבריך הזה סיפר הוא פנה אליו
ל יהודי היום לבד גלמוד הוא זקן מופלג אז
אמר לו בסדר תבוא אליי לרחוב אתה לקחת את
המפתח שם תסר לי קית גת תבדוק את הדירה
ותחזור לי תחזיר לי את המפתח אחר כך
לרחובות הוא לקח ממנו את המפתח והוא נסע
לקריאת גט הוא סיפר אחרי שבדקת את הדירה
זה מצא חיים בעיניו הוא והוא חזר לרחובות
הוא חזר לרחובות התקשר אליו לפלאפון ו הוא
לא עונה אז התקשרתי שוב ושובין כל ואינונה
בלי זבר ברור עליתי הביתה ואני דופק לו
בבית אין מענה דפקתי בחזקה על הדלת
והשכנים שכן יצא אמרתי הוא לא עונה והם
התחילו לחשוש כי ידעו זקן מופלג בריא ולא
מתאים לו הוא לא יוצא בקיצור דפקו ודפקו
הם פרצו את הדירה מצאו אותו על שרו על
הרצפה אחי אירוע מוכי ירחי מוחי אך בניס
ניסה הוא אומר הוא עם הרכב שלו האברך הזה
לקח אותו עם הרכב שלו לבית חולים מיד אמר
לי אברך ככה אמר את הדירה הזאתי כבר לא
נראה לי שנקנה ממנו כי לפי מצבו הרפואי
ירוך הרבה זמן עד שיכנס לעניינים אבל מן
השמיים גלגלו אותו ול בני ביתו כדי שיגיע
ברגע האחרון להציל אותו מחים למבס
אלכמשלים בואו חשב חשבנו של אוילום וממילא
לדעת לפנות רק אליו רק לקטר בלי סיפורים
לקטר מיד מיד לקטר הוא מביא השפחים
הקלוויזנבורג הזה כונו לברוחה שבת היורצת
שלו
אז מי מביא במכתובת שיש ירושלמי ידוע
ירושלמי בברוחקס פרק הלוך א' רב חיזקיה
בשם רבודה אומר שלאו הירושלמי לאלם לא יא
פוסקזה זוז מתוכפי אף פעם לא יזוז הפסוק
הזה איזה פסוק השם צבוקוסמוני מזגלוני
אלוקי יעקב סלו כן רבי יוסי בשם רבי יהודה
וחברי מוסיפים עוד פסוק שאנחנו גם אומרים
את זה כל יום מה השם צבוקוס אשרוד מתח בו
אז הוא מסביר
על שפחה עם הקלוזנבג שהפסוק הראשון אומר
השם צבוקסמונו מסגובלנו הוא מגן עלינו
מזגלנו אבל כתוב מתי כשאנחנו מקבלים עלינו
אלוקוס כי כתוב אלוקי יעקבסלו אם אני מקבל
עול מלכות שמיים אז תחשוב שאם לא אז לא
לכן מיד אומרים השם צבוקס אשרוד מתחבוך
שאפילו אחד שהוא לא הוא לא בסדר אבל אם
הוא בוטח בך אפילו ראש בטח בהשם חסד סבבה
לכן מיד אומרים אשרוד מטרך אז הוא מביא על
זה ראיה של ירושלמי אחר בפרק תסברוךס לוכ
א' הירושלמי אומר שמה לי יצוח הקדוש ברוך
הוא אומר לי יצבח תצעק אליי ואני עונה לו
מיד תצעק לי אני אני אענה לך מיד אומר
הירושלמי שנאמר כולה שיקרו בשם השם ימולת
מי שיקרא בשם השם מה מי שיקרא אפילו אם
הוא לא בסדר אפילו אם הוא לא בסדר אם הוא
יקרא אליי אני אציל אותו ו לי צבח ואני
עונה לו מיד שני כל שיקרא בשם השם ממולת
מביא הירושלמי על זה מיסה
זאת אומרת שאין הבדל מי שיקרא לי אני אענה
מסבי ירושלמי שרב רב
היגרב של הגמורה רב יצא פחמד תברי
אומר רשלמי הרומאים פגעו בו שאלו שאלו
אותו של מי אתה
אז הוא ענה מיד של סופיונוס ספי יונוס הוא
היה השר הגוי שלהם אז שמעו שמנשי השר
הניחו לו הניחו לו שחררו אותו מיה בערב
באו מספר הירושלמי באו ושאלו את השר למה
אתה מגן על היהודים יש כאן יהודים שהם
מהנש שלך אנשי של
בקיצור התברר שרב לא היה לו שום קשר עם
עשר ואף על פי כן אז
לא היה לו שום קשר הוא אמר את זה פשוט
להציל את עצמו פיקוח נפש אז הוא אמר אני
של סופיה יונוס ממשיך היושלמי ואומר שהשר
סופינוס שאל אותם ומה עבדתם מה אתם עשיתם
לא לרב אז הם אמרו לו אנחנו לא בשלום כי
אמר שהם אנשים שלך אמר להם השר טוב עשיתם
שהנחתם לו למה בלעצם הדבר שהוא טלה את
עצמו לסמוך על שמי עצם הדבר שרב טלה את
עצמו לסמוך על שמי אז טוב הדבר שעשיתם
שהנחתם לו טוב הדבר מסיים הירושלמי על זה
תשמעו טוב ומה מישהו נטלה בבשר ודם ניצור
מי שנטלה בקדוש ברוך הוא על רחז כמה וכמו
זה שהוא אמר כל שיקרא בשם השם ממולת כל מה
הפירוש מסביר מה הפירוש בירושלמי כאן שזה
בא ללמד אותנו שרב למעשה הוא לא היה בכלל
מאנשי סופיאנוס הוא לא היה מאנשים שהיה שר
העיר אבל אפילו אמר סופיאנוס
יהו סבדון עציתם טוב שכרה אתמתו למה בגלל
שהוא נטלה בו אפילו שלא היה לרב שום קשר
איתו אבל היות שהוא נטלה בו לכן טוב עשיתם
שהנחתם לו אז הלחץ כמה וכמה מי שצועק בשם
הוא אומר אפילו שאתה התרחקת מהקדוש ברוך
הוא אפילו שהתרחקת מהקדוש ברוך הוא אבל
כמו ששמה אפילו שרב לא היה לו קשר אבל
בגלל שהוא נטלה בו לכן הוא נצל אז בוודאי
מי שנטלה ב הקדוש ברוך הוא כל שיקרא בשם
השם יאמולת אפילו התרחק מהקדוש ברוך הוא
אבל סוף נפטח בשם הטוב לא רואים הטובים אף
שהוא רחוק מהקדוש ברוך הוא כל שיקרו בשם
השם מולת כל שיקרא בשם השם מולת הפרו שהוא
צועק לקדוש ברוך הוא חי עם הקדוש ברוך הוא
מתפלל
אומרים אלובד בכל לבבכם זה תפילה אומר
הבעלסילם מה פירוש תפילה בן אדם יקח את
היד הזה וידפוק על השולחן כל היום מהבוקר
עד הערב ידפוק ידפוק
השולחן ישבר לא את היד תיקח למכונת צילום
בסוף היום אבל היד לא שולחן לא נשבר אומר
זהצחד עם כל הכוח שברת את השולחן אומר אתה
מתפלל בנקו נכון אתה מתפלל שלוש תפילות תן
את זה בכל הכוח תעשה את העניין זה בכל
לבבכם אתם היום יודעים שהניתוחים עושים
היום הרבה בלייזר לייזר מה הכוח של לייזר
הלייזר הוא את כל האש את כל האש שלו את כל
החום ואת כל האש הוא ממקד על אותו מקום
בגוף וכשהוא ממקד את כל החום את כל האש
שלו על המקום הזה הוא יכול לשבור אפילו
ברזל זה הלימוד בשבילנו על תפילה שלא
נצטרך להגיע לניתוחים שתהמקד את התפילה עם
כל בכל לבב כן ברזל אתה יכול לשבור אז כל
כל יהודי ויהודי כל שיקרא בשם השם ימולת
כל אחד ואחד
כשאתה תבין שהכוח הוא בא מהקטר הגדול
מהקטר הגדול שמה שמה תבין ותפנים ותחייה
בזה שהכל מהקטר הגדול שהכל מהקטר הגדול
יודעים לפנות לקטר ומאמינים שכל דבר זה
לתיבה סיפר
הגהן הצדיק
הסנת ורוב סנטה ורוב שליטה
מלייקוד הרב פרידמן אז סיפר שהיה יהודי
קראו לו רב שמלדובית פרידמן הוא היה תלמיד
של עצחיים
ואחר כך הוא נסע לאנטורט רב שמילדובידוד
פריד קראו לו רב שמל דובידוד פריד ולצורך
פרנסתו עבד רב שמלדובית במסעדה
ועם הזמן הוא קנה את המסעדה והצליח מאוד
עד שמה זה היה מסעדה הכי גדולה בעיר
לפני המלחמה זה היה לפני ה המסעדה הכי
גדולה בעיר ושהיה שמה גם ודים וגם לאבדל
גוהים אז הוא הכין שמה שתי מטבחים
אחד היה מאכלי חלב ואחד היה מאכלי בשר.
חדר אוכל היה רק אחד. חדר אוכל. אבל היות
שהיה שמה גם גויים ואכלו שמה בוס וחולב
יחד. ולכן תיקדוב תקנה לצורך שמירת הכשרות
שכל מאכל אז עוד לא היה הכשרים השגחות של
רבנות אז אז אז הוא אז הוא תיקן לצורך איך
שר היות שהיו שמה גויים שאכלו באוסר
בכלוב. הוא תיקן לצורך שמרת הקשרות שכל
מאכל שיוצא מהמטבח למטבח לא חוזר שום אוכל
יהיה מה שיהיה למשל אם הוציאו בבוקר כמות
גדלה שלכם לא לא הורזר שום דבר אפילו אם
נשאר הרבה אפילו אם היה הפסד מרובה ככה
היה שנים רבות פעם היה בערב שבת סיפר
שהרבצן של רב שמל דוביד פריד הרבנית שלו
נכנסה למטבח השרי והיא מצאה נגד עיניה
במטבח הבשרי לחם מרוח בחמה והיא נבהלה
מאוד אמרה לו אתה יודע שאיך נכנס מחל חלב
למטבח הבשר אמרה לב בעלה כל היהודים
סומכים עליך תראה מה קרה כאן זה מסוכנים
להשל במחלות אסורות רחמנא ליצלן מיד הוא
החליט רבי שמיל דוד שהוא סוגר את העסק מכר
את המסעדה וקיבל על זה או רב בימים ההם
און רב ברחוב נודע שיש לרבי שמל דוד אעון
רב סכום התק היה שם יהודי איש עסקים שעבד
בברוסת את היהלומים וניגש לרבי שמל דוביל
ואמר לו יש לך הזדמנות להשקיע את הכסף
עכשיו ביהלומים יש לי כמה יהלומים יקרים
מאוד תקנה את זה ואתה יכול להתאשר מזה
בעונרה בדמות
הוא קנה הוא קנה את זה רבי שמואל דוד
תמורת כל הכסף שהיה לו מהמסעדה זה היה הון
רב אבל הוא לא ידע שהיהודי הזה שהציע לו
היה גנב וכל היה היו מזוייפים
אחרי שבועיים שרבי שמל דובד ניגש לסוחר
הגדול של היהלומים והרה לו את הלמים כדי
למכור לו מהם למכור למכור לו לסוכר הוא
בדק ואמר לו אני מצטער בצערך מטבל באב לך
אבל הלילה ודיחה שהכל מזויף כאן זה לא
שווה שום דבר שדוד עמד משתומם הוא לא ידע
את נפשו איך אני שנים רבות עבד במסעדה אסף
און רב ועכשיו הוא הכניס את הכל בעסק ביש
נהפח ברגע אחד מיהודי נכבד שהיה עשיר עשיר
נהפח בדקה לאני ואביון
הוא ידע שבזמן הקרוב לא יהיה לו לחם אפילו
לחם בבית מחוסר ברירה הוא החליט לסוע מיד
לארצות הברית ושם הוא חשב פשוט לעבוד קשה
בשביל לחם ולשלוח משמה כסף הביתה לאנטורפם
לאנטופלאפ
כי אפילו כסף לכרטיס נסיעה לא היה לו
וליזה כסף ונסע לארצות הברית בימים הם זה
היה שנת תרפ תרפ הוא הגיע לארצות הברית
הוא עבד שמה שויכת כי למה ת רפ עבדת על זה
היה נהיה שכד כי זה היה עבודה היחידה שלא
יצטרך לעבוד בשבת גיצר עבד עבודה קשה
מפרכת את הקוף מארבע לפנות בוקר עד 10
בלילה
עם הזמן התכבץ בידו כסף הוא שילם את החוב
מה שהוא לב כרטיס לב על הנסיעה וגם שלח
מהכסף למשפחתו כדי שיקנו הם כרטיסים
ויבואו לגור איתו בארצות הברית לעבור
מהנטור לארצות הברית זה היה הכל לפני
שפרצה המלחמה השנייה. זמן קצר לאחר מכן
נכנסו שמה הרשעים והרגו את כולם בעיר
ובכללם גם את היהודי שקנה את המסעדה.
והוא ניצל עם כל המשפחה. בזכות מה הוא
ניצל? בזכות זה שרימו אותו והיה צריך
לברוח לארצות הברית. אז אמר שאותו גנב
שמכר לו את היהלומים המזוייפים.
הגנב הזה הוא היה חמש שנים הוא היה
באושוויץ ובסוף הוא הגיע לארצות הברית ורב
שמיל רב שמיל דובית פריד נודע לו שהוא
מגיע לארצות הברית רב שמל דובית נסע לנמל
לקבל פניו שהוא ירד מהאווניה הוא קיבל
אותו בבורחבו והורספוני הכניס אותו הביתה
ודאג לו לעבודה כדי שהואכל להתפרנס אחר כך
סידר לו דירה לגוש שמה הלווה לו כסף העמיד
אותו על הרגליים והיהודי הזה לא יכל להבין
את שמל דואיד שאל אותו מה פירוש מה שאתה
עושה כל כך הרב בורי אתה רוצה לשלם תויות
חסרו כי אני גנבתי אותך אמר לו רבי שמי
דוד אם אתה לא היית עושה מה שאתה עשית לא
הייתי היום בן החיים כי אף אחד לא נשאר
חייב מהז רק בזכותך אני ניצלתי אני חייב
לך קורס הטוב על כל מה שעשית עם מודי אם
אתה היית נותן לי אז יהלומים אמיתיים
הייתי נשאר סוויכר גדול בנפר הייתי שמה
בתחילת המלחמה הור גורלי כמו ש בכל העיר
רק בזכותך אני בכל משפחתי חיים וקיימים
תראו רבותיי יהודי שחי עם האמונה היא חי
הוא יודע שאין קרון סוחף קרון לא לטובה
ולא לרעה לא לרעה הכל מהקטר ואם זה מהקטר
תראה מה זה לטובה מה זה הצלת נפשות רבותיי
אז לא צריך לפרוץ מלחמות בגלל שתבין שזה
מציל לך את החיים רק תבין בכל דבר שזה
בשבילך טובה וזה מציל אותך כך כתוב רבו
יסאי באפטוירה פרשת השבוע
אפטויר פרשת השבוע רבו סאי איך מתחילה
אפטור בוא נבדוק כתוב ואף פתוח הגלודי
שת חוקס ואבתח הגלודי
אויופט
הגלודי אויו גבר חיל
והוא בן אישנו ויגילסיפתוך
ותדג ליבו ויגדלו בניישו ויגורשו סיף תוך
תם שמעו טוב את הלשון שתבינו את המסר מה
שהולך כאן הם הם גירשו אתוך
הבנים זאת אומרת האחרים
ויגורשו את פתוך ויומרו לו לא תכל בביסבנו
כי בן אישו אחר אותו
לא תכל וברח יפתוך מפניח
וישב בארץ טוב ויסלקתו אלף תוך שם ריק
ויוש ויה צוים ו מיומם וילוחמו בני אמון
עם ישראל היה מלחמה בני אמון כאשר נלחמו
בני אמון ישראל וילכוז זיק נגידו לקחת את
איפתוך מארץ טוב והיו אמרו לא יפתוך לכו
בוא וית לנו לקצין אתה תהיה הקצין שלנו
קצין בני לאחמו בבני אמון ו אומר פתח
לצייק נגילוד אלו אתם סניסי ותגורשוני
מבסוי ומדוע בוסם אליי את כשצר לכם למה
עכשיו הגעתם לכאן ויאם רוזיק נגילד לפתוח
לו חן את תושבנו אליך לוחן את והולכת
עמונה וחמת בבני אומר אומר אחסמסופר
מה זה לוחן מה הוא ענה ה מה המנו לו הוא
שאל אותם מה עכשיו נזכרתם אתם גרשתם אותי
כן מה עכשיו אתם צריכים אותי לקחתם אותי
קראתם לי לקחת אותי אז הם אמרו לו תשמע
אתה נהיית גדול אתה יודע למה תנה אתה גדול
רק בגלל שאנחנו הגרשנו אותך כי אנחנו
עשינו לך רעה אפילו שאנחנו התכוונו לעשות
לך רעה אבל רק מזה נהית אתה גדול לוכן
אתושבנו אליך לוכן אנחנו צריכים
שבנו אליך וכתוב עמונה לחמתו בני אמון
בגלל שאנחנו גירשנו אתך ועשינו לך צער
אפילו שבאמת אנחנו לא התכוונו להתיב לך
רצינו לצייר אותך אבל רק אנחנו עשינו אותך
גדול אם התכוונו לרמז לו אז תזכור שאנחנו
עשינו אותך גדול אז אל תעשה לנו רע אל
תעשה לנו רע כי תבין שככה מסתובב כאן
העניינים שים לשני רעז אתה עושה תורה גדול
ככה לאושן של החידו תשמעו טוב מה שהחידו
אומר החידו אומר כתוב פסוק הוא חותם כאן
צ'ק אחידו
לא פסוק משנה באובוסויס פרק ד' משנה ג'
אל תהיוז לכל אודום
שאין לך אודום שאין לישור תשמעו איך שהוא
אומר אל תיבוז לך אודם אל תבזה בן אדם אתה
יודע למה כי סוף דבר מה שביזה את חברו אתה
מבזה את השני יגרום שחברו יעלה לגדולה
וזה המבזה זה יצטרך לבקש ממנו טובתו אז
אומר החידוש שאין לך אודום אין אדם שקיבל
בושה שאין לו שעה שעלה לגדולה בכדי שהמבזה
יצטרך להגיע אליו וזה מה שהיה כנס לבני
אפתוח
שהם יצטרכו להגיע אליו אל תיבות אדם אל
תיבה זה בן אדם שאין לך עוד לא היה בן אדם
שקיבל בושות שלא שלא כדין שאין לו שעה
שעלה לגדולה בכדי שהמבה יצטרך להגיע אליו
וזה מה שהם אמרו לו. אומר גם החידו אותו
דבר זה עצמו שבגלל שאנחנו הגרשנו אותך לכן
אתושבנו אליך. לכן אנחנו שבנו אליך לכן
שבנו אליך די כי בזכות זה אתה עלית לגדולה
רק בזכות זה זה תזכור טוב
זה גלגל זה זה גלגל אתה לוחץ לכאן וזה
עושה אותו גדול
הספסמס מדגיש בזה עוד יותר הוא לא אומר על
הפסוק הזה הוא מדגיש ככה הגמרא אומרת
בפסוחם סמחבוב אומרת הגמורה
כל שכועס אחד שכועס אפילו פוסקים עליו
גדולה מהשמיים
מורידים אותו. מאיפה לומדים את זה?
מנוללון. מאליוב. שנאמר ויכרעף אליו בדוד.
אליו כעס על מי? על דוד. על אח דוד. דוד
המלך. בפסוק כתוב שהקדוש ברוך הוא אמר
לשמואל הנובי למשוך את למשוח למשוח את אחד
מבני יש למלך. אבל כל אחד שמואל הנבי לא
ידע מי. אחד מבני יש הלך לאליו. אמר לו לא
בזה בחר השם. לא בזה בחר השם. לא בכתוב
לא לא בזה בחר השם. שהגיע לאליו האח הגדול
עליו כתוב קצת לשון אחר. ויאמר השם אל
שמואל אל תבט אל מראו ואל גובה קומתו כי
מאסתיו. כי מעסתיו. א מזה הגמורה לומדת כי
מעסתיו. הפירוש הוא שעד עכשיו הקדוש ברוך
הוא אהב אותו ופסק עליו גדולה להיות מלך
ישראל. רק הוא מעס בגלל שהוא כעס. הקדוש
ברוך הוא מה בגלל שהוא כעס אז רואים שכל
הכועס מפסיד את הגדולה שנגזר עליו שואל
הספסמם זה הכל טוב אבל למה דוד המלך כן
אבל למה דוד המלך כן נהיה מלך אני מבין
שהוא בו מה עשו אבל אבל למה דוד המלך זכה
בגדולה הזאתי זאת אומרת אליוב היה צריך
להיות מלך זה כתוב כאן בגמרא אליוב היה
צריך להיות מלך רק מה כי מהסתי כי פוסקים
אפילו פסקו עליו גדולה לוקחים את זה ממנו
כי מהסתי אבל למה דוד המלך אומר הספסם
ככה הוא כותב זה הלשון וצריך לומר דנו
המידה דזה שכעס עליו שלא כדין זה דוד המלך
כעסו עליו של יזכה בגדולה מסתלקת ממנו הוא
הוא זוכה בגדולה שמסתלקת ממנו ולכן דוד
המלך קיבל את זה זאת אומרת אחד מקבל מנה
בזיונות בושות השידה מוכן לו מוכן לו
דברים טובים מוכן לו מתנות גדולות
רק לזכור את זה בשעת מעשה זה קשה אבל סיפר
לנו איזה חתן בית שמש נסע לארצות הברית
לעשות כסף אז הוא נוסע עם דרייבר אתם
יודעים מה זה דרייבר הדרייבר הזה נותן את
כל הכתובות והדרייבר גם יודע בכל כתובת
כמה הוא נותן
יודע כמה והוא מקבל אחוז עם הדרייבר אז
הוא סיפר לנו שהחתן הזה שהוא היה צריך
הכנסת קלה מדריב אבל איזה גדובת כתובת
שהבעל הבית יצא וצעק עליו
אתה ישלים השנור לך לעבוד מה את מקבל
צנבוד לך לעבוד לך לעבוד צעק צעק עוד עוד
הרבה דברים צעק והבחור הזה עמד שותק ושתה
בצמא את דבריו כאילו הוא אומר לו דברי
חיזוק הוא שמע והוא צעק והוא שמע כאילו
עכשיו שרקלול מהראששי וההוא גמר את כל
הנזיפה אבל הבית גמר את כל הנזיפה צעקות
ונזיפות אז אכשר שהוא גמר את הדרשה הוא
נתן לו 300 דולר לחתן. החתן נודע לו,
התחיל לצאת מהבית, אבל הבית קרה לו בחזרה
ושאל לו, שאל אותו בפליה בתמה, איך מאיפה
כזה אילו כאילו עוז וצעצומות נפש? צעקתי
עליך גערות ונזיפות וחרמות כאלו ואתה נשאר
שענן שקט בשלב. אז החתן חייך וצא לו את כל
השמות של האדרסים שיש לו מהדרייבר. אז על
כל אדרס, על כל כתובת כתוב כמה הוא נותן.
כמה כמה הוא נותן.
אז הרב בעל הבית שעליו היה כתוב כועס
וזואף צועק ומקלל ואחר כך נותן 300 דולר
לכן הוא שתק כי הוא ידע שזה ככה תהליך הוא
אחר כך אמרתי לו שאני חושב שאנחנו אם
אנחנו נאמין כמו שאתה האמנת לדרייבר אנחנו
נאמין בקדוש ברוך הוא שאתה מקבל ממישהו
צעקות שאחר כך מגיע כסף אז אנחנו גם נשתוק
רק צריכים להאמין בזה להאמין בזה הוא מהמה
איך למה שתה כי הוא האמין לדרייבר הוא
האמין לו כזה אנחנו נאמין מה שכתוב כאן
בחז"ל
לכן התושבנו לך לכן לכן נהיה את הגדול אתה
נהיה את הגדול רק מזה אנחנו נאמין בזה
נחיה בזה ועל כל כולם אנחנו מבקשים
ומתחננים
שלא אל תבאנו לא לידי ניסיון ולא לידי
ביזיון אין לנו כוח אנחנו אנשים חדשים
מתחננים לקדוש ברוך הוא שלא ינסה אותנו
אבל אם זה מגיע אם זה מגיע על הדעת
לדעת אוי אוי אוי אוי אוי איזה רווחים אתה
עושה כאן איזה רווחים אתה עושה כאן שאתה
מקבל את זה כמו שצריך להיות מה מה אתה
מקבל כאן
הוא כותב על זה הרב דסלו הוא מביא שמה משל
היה איש נבער מדעת הוא כל הלשון שלו
הוילדר פרא אחד זה פרא
שהוא מצא חכם בעיני המלך הפרא הזה נבער
מדעת כסיל הוא מצא חכם בעיני המלך המלך
ציווה להכניס אותו בבית האוצר שזה היה מלא
כסף כסף וזהב אבנים טובות ומרגליות והמלך
ציווה
שלכניס אותו שמה לתת לו שקים ריקים מדי
שהוא כלכל למעלות בהם כאוות נפשו במשך כל
היום אז אומר רב דסלר אבל אותו כסיל הכסיל
הזה הזה לא ראה מימיו כסף וזהב הוא לא ידע
מה זה לא ידע בטיבם אז הוא התראה מאוד על
הגזירה הנוראה שבא על לא אבל בכפו לסחוף
מסעות כבות כבטות כאלו הוא לא ידע מה זה
כסף וזהב עכשיו זה כסירה קשה לסחוב
הוא התראה מאוד על הגזירה הנוראה לא אבל
בכך הפיל למה למה אני צריך לסחוב ולכן לכן
הוא כותב הוא עשה את מלאכתוב בהצלתיים קצת
שם קצת כאן הכניס לשק רק חתיכות קטנות
ודקות שלזה
הוא לא ידע מה זה וכשלשמחתו נגמר היום יצא
עם עסקים ומחרף ומגדף את צרי המלך על מה
אבל בד בבד הוא התנחם גם כי הוא הצליח
להתחכם ולהערים עליהם בגלל שלא השגיחו
עליו הוא לא עבד בפרך רק לקח רק קצת
הגיע לבית אז סיפר לכרוביו מה שהיה
את כל אשר קרא הוא שהמלך גרזר עליו איך
שהוא נק איך שהצליח רק קצת בגלל לא השגיחו
עליו
וכמובן הם פתחו לו את הראש, הם הסבירו לו
פחולו לאבל רחמנא ליצלן שיתברר לו קודל
ההפסד שהוא הפסיד בבערותו מסיים על זה הרב
דסלו כן אנחנו גם כפראים הללו אילו ידענו
על כל מה כמה עלינו להודות לקדוש ברוך הוא
על כל עצם הטובה שהטיב עמנו במה שנותן לנו
את זה שאנחנו קוראים לזה
בושות אם היית יודע מה יש לך איזה איזה
כסף וזהב
אוי אוי אוי היית אתה גם כ אנחנו מתנהגים
כמו הפרא הזה אני אומר מה איזה על במה ש
שהטיב אם היית יודע על עצם מה שהקדוש ברוך
הוא על כל עצם הטובה שהטיב עמנו במה שנותן
לנו את אשרנו קוראים להם ייסורים בושות
ואשר אנו צועקים ובוכים עודם כי אז היינו
שמחים בהם והיינו מאושרים
הוא מביא
הוא מביא הרב דסלו בשם הרבי שלו הרב בוידה
שהם יצבו לבן אדם שיעמוד ברחובה של העיר.
וכל אחד שעובר ושב אתה צריך להוריד לו את
הנעליים ולהחזיר לו בחזרה. להוריד לו
לחלוץ נעליים ולחזור להלביש. אוי הוא
הרגיש כזה השפלה נוראה ובזיון גדול, כזה
גזירה קשה יצום לבטל את הגזירה הבושה
הנוראה הזאתי. אז אומר דבר מעניין תרא
תראה הוא אומר מוכרי הנעליים יכול להיות
החנות מלאה קונים הוא כל היום דוד את
הנעליים על הרגליים 100 מאות פעמים ביום
בשעה לא רק ביום והוא שמח בכזה שמחה על כל
פעם שחולץ נעליים לובש נעליים למה כזה
איפה ההשפלה ביזיון שאני צריך לעשות את זה
רק יודע שעושים איזה גלט כסף שם איזה גלט
בגלל זה הוא מאושר ושמח בכל פשיטה ורבישה
אומר אומר הרב דסלר, אם אתה תבין איזה
גלט, איזה שכה שאתה מקבל על כלבושה, איזה
הצלת נפשות יוצא מכלבושה, איזה איזה אוי
היית היית הכל היה מתנהל אצלך אחרת, כל
החיים היו מתנהלים אצלנו אחרת אם היינו
מבינים כמה כמה מקבלים על זה
מסופר אצל רב שלמה כזוילר האיש אלוקים
קודש המפוסדור
היא נכנסה אליו נכדה והיא בכתה
שאין לה כסף, אין חלות על שבת, אין כסף אז
היא אמר לה ללכת לכותל מערבי להתפלל טר
היא הלכה לכותל מערבי כותל מערבי עוד לא
היה אז כמו היום כזה גדול זה היה גדול כל
הזמן מכוון השטח שאנשים יכולים לעמוד לא
היה כזה שטח גדול והיא התחילה שמה עם
בחיות היא נגשה לה כותם ערבי עם בחיות
וצעקות
ואנושם צדקונס התחילו להשקיט אותה צת שהיא
תירגע יש כאן עוד אנשים
אבל היא לא נרגה. חצי שעה היא צעקה ובחתה
על המצב הרע שלה שכשהיא יצאה החוצה אז אחד
מהנושם צדקוניזה התנפלה עליה בצעקות בישהו
אותה מה את בסת יחידה כאן מה צעקת מה את
לבד כאן צעקה עליה צעקות נוראות צעקות אבל
לא סתם צעקות
צעקות בושות היא בישה אותה שהיא הלכה
הביתה רבותיי על הדרך היא מצא נפוליאון
זהב אם אתם יודעים מה זה נפוליון זהב
בזמנם בירושלים נפוליון זהב יכלו לחיות
מזה שלוש חודשים כל הבית היה מספיק לאכול
את כל הבית ממש נס היה בחזור מהכותל מערבי
אז היא נכנסה לרב שלמה כזבילה היא אמרה לו
ברוך השם סבא היה ממש שמפס הלכתי לכותל
שמעתי מה שאתה אמרת וחזרתי הביתה ומצאתי
נפוליון זהב אבל אני לא מבינה היא אמרה לו
הקדוש ברוך הוא רוצה לשלוח לישועה אז הוא
צריך לשלוח לי גם דרך בושות לא יכלתי
למצוא את הנפוליון זהב גם בלי הבושות
אז אמר לה רבי שלמה כזביל התורה טעית את
חושבת שאת פעלת את הישועה מה ישוען הפליון
זהב ואת לא מבינה למה היה צריך ללכת דרך
בושות התורה
הישועה שפעלת זה הבושות שקיבלת בושות כי
הבושות זה הרווח הכי גדול כי בבושות פותים
את המוות אפילו הבושות זה מציל את הבן אדם
וזה משפיע עליו כל השפע רק שלוקחים איזה
תרופה מרה מאוד צריכים מיד כל המתוק
להמתיק את הלשון לכן מצאת נפוליון זהב
להמתיק את הלשון מהתרופאה
התרופה מרה אבל המעשה ישועה שהפעל זה
הבושות לדעת שהוטרנות והבושות האלו וככה
מסביר הבודסיסוסכו אבלברג'ו מסביר
הבודסיסוסכו על מה שהקראתי לפני כן את
ההפטורת שימו לב אני הקראתי לפני כן על
אפתוח הגילודי מה היה ואי איך כתוב איך
מתחילה ההפטרה השבוע ואפתוך הגלודי היה
גיבור בור חיל ואחים ויגרשו את תפתח
ויאמרו לו לא תכל בבית הבינו כי בן אישה
אחרת אותו ויברחתוך פני אכו ויהשב בארץ
טוב אז הוא שואל דבר ראשון למה הפסוק
מתחיל את הפסוק ההפטרה מתחילה הפסוק ויפתח
הגלדי היה גיבור חיל מה הוא צריך להתחיל
בזה מה מה מעניין
ובכלל הוא לא מבין למה כתוב שהאחים
אחים גרשו אותו נכון ויגורשוזוי והציפתוך
וימרו אמרו לו לא תנחל בבית אבינו אתה לא
תקבל כאן גירשו אותו מהנחלה כן כתוב ויברח
יפתח מפניך וישב בארץ טוב למה ה צריך
לברוח למה לברוח הם לא רצו להרוג אותו הם
אמרו לו רק אתה את לא תקבל כאן נחלה אבל
אם היה צריך לברוח ואם
הוא ברח שמה רוגז היה צריך להיות כתוב
וילך מה זה ויברח ממי הוא בורח מה צריך
לברוח
תשמעו טוב מה שהוא מסביר הבוסה תשמעו טוב
הפסוק מתחיל ויפתח היה גיבור חיל הפסוק
מתחיל תשמע טוב האבתך הזה היה גיבור חיל
ואם הוא היה רוצה היה לוקח את זה מהאחין
בכוח כי היה גיבור חיל
לכן מתחיל ככה הפסוק תזכור דבר יש אחד
שאיפתוך הזה הוא היה גיבור חייל יכל
להוציא את זה בכוח אבל מה אפתוך ידע
שהביזנס הכי טוב שרק שייך לבן אדם בעולם
הזה זה ותרנות כי מזה גודלים נהיים גדולים
מהוותרנות
וממילא לכן הוא שתק אבל הוא פחד להישארות
באותו מקום למה כי הוא פחד שהיצר הרע
השתלט עליו זה דוח תשמעו תשמע הכי מגרשים
אותו מהנחלה הוא פחד שהוא לא יוכל לעמוד
בבטרנות לכן הוא ברורח כמו בורח מהאש כי
הוא ידע שלא יפסיד לא יפספס את הביזנס הכי
גדול כי לא הוא פחד שלא יוכל שלא יוכל לא
יוכל לעמוד בזה זה אז הוא כותב את הלשון
על ככם ברח מהם כבורח מן השונא הבא עליו
להורגו הוא ברח הוא ידע ש היצר עורב לבן
אדם בכל מצו הוא חשש שאם ישב ביחד עם
האחים יבוא היצר ביחד הימים ויפתא אותו
להוציא מהם את הנחלה את הגיבור תשמע את
הגיבור אז ויברח הוא עשה ויברח כמו בורח
מהשונאח הגדול וישב בארץ טוב הוא כותב
וישב כתוב בחז"ל בגמול במגיל לק
וישב זה לשון עקבה שית תעכב בארץ טוב מה
פירוש בארץ טוב הפירוש הוא בידיעה ברורה
שכל מדובד רחמנ תבוב הכל זה לא האחים הכל
זה הקטר ואם זה הקטר אז הכל טוב והכל טוב
והרקיל את עצמו ככה אומר מה כתוב עליו
בפסוק וישב בארץ טוב וסלקתו אלף תוך הנושם
ריקים מה הפירוש אנושם ריקים שהתלקטו אליו
סביבו אנשים רבים ששפחו לפניו מר ליבם על
כל צרותיהם הצרות והתלאות והוא נתן להם כל
כך להבין בין תאונה ודעת עד אנשים ריקים
שהם הרגישו ריק הם השאירו את המזוודה על
הרצפה השאירו את כל המזוודה של הלב השאירו
שמה שהוא נתן להם להבין שהכל זה לטובתו של
האדם כל הבושות וזה רק וישב בארץ טוב
להבין שכל דבר זה לטובתך ועד שהם נהיו
ריקים מכל צרותיהם ונפקחו עיניהם לראות
ככל ארץ טוב בקיצור מה הוא מסיים זה ורק
זה אבל הזה רק זה עשה סוף ביסלונו לקוצין
שכל האחים באו להתחנן אליו בוא תהיה הקצין
שלנו בוא תהיה הראש שלנו לוכן תושבנו אליך
זה בגלל הוטרונוס הזה בגלל זה ורק בגלל זה
הוא נהיה כל כך גדול רק בגלל זה הוא נהיה
כל כך גדול
וממילא את זה להבין שמזה הביזנס הכי גדול
הביזנס הכי גדול זה רק מזה זה
כתוב השבוע
אוז יושר ישראל
עלי ואירנו לו
אומרים בשם הספסמס שהוא אמר
למה השבוע זה לא ישב בשירא קריאת ים ספש
שבשירה אוזיו של מוישה בני ישראל שירה
קריאס ים סוף שבשירה ולמה שבוע גם אותו
דבר שיר ישראל למה אין למה זה לא שבשירה
אמר תשמע כאן כבר עמדו אומר אחרי ניסים
כאן כבר היה המון ובאר הקדוש ברוך הוא
הציל אותם מהמלחמות
לשורר בזמן כזה לקדוש ברוך הוא זה לא כל
כך מבוסה קריאז ים סוף זה עדיין היה כשהיה
לכתח במדבר בארץ לא הזרו שיהודי שר בכזה
זה מצב הוא יודע שהכל מהקטר והכל לטובה
ואז הוא מאמין ומתחזק זה נקרא שבשיר
כשמודי כל אחד ואחד כשמבין אומרים כתוב
בפסוק
אומרים את זה בכל יום חמישי בצורו קורסו
וחלצקו בסיסרם אבכונכו על מי מריבוסלו מה
זה על מי מה זה מי מריבה זה פרשת השבוע מי
מריבה מה שהיה אצל משה רבינו
זה היה אצל משה רבינו
מה זה פחונכו? הקדוש ברוך הוא אומר אני
בוחן אותך על מי מריבו מה זה מה זה קשור
אלינו זה משה רבינו ומה זה סלו סלו הפירוש
הוא תמיד סלו תמיד תמיד הקדוש ברוך הוא
בחן אותך על מי מריבו דבר ראשון זה לא
קשור אליך מריבו מי מריבו היה צ רבנו לא
קשור אליך ובכלל מה זה סלו תמיד תמיד
הקדוש ברוך הוא בוחן אותך על ממריבו
אמר לי איזה רב בארצות ארצות הברית אמר
איזה רב חשוב אמר כשהוא עמד שהיה לו את
הניסיון הזה אז אמר ככה מה היה אצל
המניסיון אצל משה רבינו אין לנו מושג במשה
רבינו בכלל עוד מעט נדבר אין בכלל מושג מה
זה היה משה רבינו אבל סתם מה שכתוב בפסוק
ממר לה הקדוש ברוך הוא אמר לו לדבר לסלע
והוא יכסלע אמר כל יהודי כשנפגש עם הסלע
כל אחד עם הסלעים שלו נפגש עם איזה אבן לא
עלינו לא עלינו אז יש אצלו מבחן האם ידבר
אז ידבר מאמונה שהכל זה מהקדוש ברוך הוא
והכל זה רק טוב זה רק מהקדוש ברוך הוא או
ידבר בר לסל או שיתחיל להכות להקות את כל
סביבו לצעוק ולכעוס ויהיה מסוכן לעמוד בד
עמותיו לכל אחד את המבחן הזה כל אחד עובר
אבכוך על מי מריסלו כל החיים בן אדם עובר
את המבחן הזה כשנפגש עם סלע האם ידבר לסלע
ידבר יבין מה זה מנה יבין שהכל זה הקדוש
ברוך הוא ימין מהכל מהקדוש ברוך הוא וזה
לא ההוא ולא זה ולא זה זה רק הקדוש ברוך
הוא והכל זה הקדוש ברוך הוא זה הכל טוב
אבכו על מי מריבסלו זה כל יהודי עובר סלו
כל הזמן ורק להתחזק להתאמן עם האמינה בביר
און ובעצם הנגמה שליברנו עכשיו באמת שאין
לנו כל מוצג וחיקר אומרים שהקולריה הגון
הקודש הכול אריה אמר פעם ברב לרבן בפרש
זכוקס אמר את זה ככה בדמעות לפני שדיבר ב
מהפרשה אמר כשפלגמים יו דמה ומדמעות הוא
אמר הלוואי שאנחנו אנחנו נזכה שבשאס יציא
נשומר יהיה לנו את הכוונות שהיה למשה
רבינו כשהיקה את הסלע הלוואי שלנו יהיה
בשזיסומ שיהיה לנו את הכוונות שמש רבנו
היה לו וכשיקה את הסלע אז אין לנו שום
מושג רק להבין מה שהתורה רוצה לנו להגיד
על החיזוק שלנו על זה
ידוע ש יש 10 שיטות ברשונים
מה היה כאן החטא של משה רבינו שאין לנו כל
חי קרבוי הרמב"ם אומר שהחטא היה שאמר
שמעונו המוררים ואסור להגיד ככה למסוק
שמעון המויר
מדרוש זרן כתוב שאפילו שהמצב היה ככה זה
היה המצב של עם ישראל אבל רבים אסור להגיד
את זה על רבים על הכלל היה אסור להגיד את
זה שמעון
ממשיך בס עין פשיעה עלה הרמבם אומר שמה
היה חטא שהוא אמר שמעון אמר אומר הרמב
בסין שלכן הולך עוד פשיעה משבינו אמר
הדיבור שלי הקדוש ברוך הוא אמר לי לדבר
לסלע אבל הדיבור שלי כבר לא יכול להועיל
למה כי פגמתי בדיבור פגמתי בלשון אז הולך
עוד פשיעה אז מה יהיה החטא כי היסוד
הראשון של יהודי לדעת שאם אירו תשובה אחד
אתה מתחדש לגמרי אם ככה נהית בן אדם חדש
שכן יכולת לדבר לסל זה היה חטא של משה
רבים
עוד הפעם הרמבם אומר שמה היה החטא כאמר
שמענו המוירן
אומר הבא סיין עוד פשיעה אז מה יהיה
אחרבינו החז שהדיבור שלו כבר לא יכול
להועיל ברוך אמר לו ודיברתם על הסלע אבל
הדיבור שלי כבר לא יכול להועיל למה כי
הדיבור פגום אמרתי שמנו אמור אז מה היה
החטא אומר אבאסין כי היסוד הראשון של
יהודי שמאירצו אחד התחדשת לגמרי אם ככה כן
יכולת לדבר רבו סא אין לנו מושג משבנו אבל
לנו לדעת אם ירו שוב אחד אתה מתעלה ומתחזק
ומתחדש לא סתם מתחדש מתחדש הספסמס טוען
השבוע עוד יותר מפעם ספסמס אומר ור שקשה
להוציא את זה על הפרק כותב את זה בתוך רלז
ור נוירו אמר כתוב כשבוע אוז יושר ישראל
עלי באר נו לו שואל ספסמס איפה משה רבנו
בתמונה ושיר הסים קריסים זה כתוב אוזיושר
מושה בני ישראל נכון למה כאן לא כתוב אוז
מושה בני ישראל אומר מרדי גבות אומר
הספסמסים
זה שירסים זה היה לפני חט העגל אז היה
אוזיו של מיש שבני ישראל מש רבנו יכל ביחד
עם בני ישראל כאן היה אחרי חטא העגל ועם
ישראל חזרו בתשובה במוקר שבת אין צדיקים
גמורים יכולים ללמד משבינו לא יכול להופיע
באותו פסוק כי הם נהיו יותר גדולים פה פחד
מה שבן אדם מתעלק שבהיר שבחד
נויר נרוס היות שהשירה הזאתי אוז יוש
ישראל היה אחרי ששבו בתשובה לחטא בשיר הזה
לא נזכר משה רבנו כי הם נשים גבוהים ממנו
כי במקום שבתשיבו הם אין צדיקים גורם יכול
ללמוד זה בשבילנו איש מחוכום יוסף לא כך
לחזק את עצמו בכל שעה שעל ידי הנפילות אתה
מתעלה רק יותר רק מתעלה יותר
הדבר שמל אומר שלמה משה רבינו היכא את
הצלע
גבות כי משה רבנו עשה קל ברוך אמר אם
בפרשת בשלח כתוב שהקדוש ברוך הוא אמר לו
קח אתסמתכו והכיסו בצור תקה את תקה את הסל
ויצאו מים פרשס בשלח זה היה לפני חטא העגל
אם לפני חטא העגל אז אז הקדוש ברוך הוא
אמר לו להכות בסלעם משה רבנו הקדוש ברוך
הוא אומר אז עכשיו שכח את העגל ודאי
שצריכים להקות את הסלע אומר הדבר שמיל מה
היה החטא כי הקדוש ברוך הוא אמר לו זה קל
ברוך מופרח למה כי אחרי חטא שבן אדם חוזר
בתשובה הוא נהיה יותר גדול עכשיו היה
מספיק דיבור פעם היו צריכים קאות עכשיו
מספיק דיבור
מה זה יהודים אם אם אירו תשובה אחד מה שנה
מה שנהיה ממנו נהית הרבה יותר גדול
אותו רעיון כתוב גם מהגהן הקודש רב
שלמלוגה בחוכמה מסתורה הוא גם כתב קצת
אחרת אותו אותו דבר של הבסע עין רק קצת
אחרת הוא מסביר הוא שואל למה למה משה רבנו
הקסלה הקדוש ברוך אמר לו ודיברתם על הסלע
אתם זוכרים מה שכתוב בחז"ל שהוא דיבר על
הסלע הזדמן סלע אחר ולכן הדיבור לא הועיל
הדיבור לא הועיל ולכן הוא קה אז שואל רבי
שלמה כל קלוגה אני לא מבין שרבינו דיבר על
הסלע זה לא הועיל אז היה צריך לחזור ולשאל
את הקדוש ברוך הוא מה לעשות
מה לעשות למה הקד את הסלע
אומר שבשלם קלוג דגב אותו הריון כמו בסין
אומר ככה בהתחלה
היה כל האוסס והמופסים זה היה עלדי מטה
בזה הוא קת מצרים ה מקוס היה עם מטה פרשת
ורובי זה היה הכל עם מטה קריאת ים סוף זה
גם היה עם מטה הקדוש ברוך הוא אמר לו
כךסמת מט אותך בזה היה קריס יםסוף המטה
מלחמס המולק אומר רבי שלמה קלוגה גם היה
עם מטה
לרו שגיבו מטה לקים בי לקדו וכשהוא ק את
עצור גם היה עם מטה הכל היה מטה אבל כל זה
אומר רב של קלוגו
מה אתה במצרים? מה אתה בקריאת ים סוף? מט
במלחמת סמולק והכל היה לפני מתירת אחרי
מתירת משבינו התעלה למדרי גבוהה יותר שהוא
לא צריך מטר רק בדיבור הוא יכול לפעול
פלאות גדולות עם דיבור
ולכן אומר רבי שלמה קלוגר הקדוש ברוך הוא
אמר לו ודיברתם על הסלע אתה לא צריך את זה
משה רבינו אחז את עצמו אומר של מקלוגר
שהוא פגם בזה שהוא אמר שמעונו המוירים
שבזה שהוא אמר שמעונו המועירים
הוא פגם
וממילו נפל מהמדרגה העליונה שהיה לפני
מנטרה ולכן הוא צריך להקות את הסלע אז זה
היה אומר שלמה קלוגה שזה נחשב לו לחטא כי
בעירשוב אחד אתה כן נהיה כמו לפני כמו
אחרי מתואר משה רבנו אחזור ודיברתם ולכן
מספיק דיבור אבל היות שהוא אמר שמענו
המורה אז הוא אחד שהוא נפל מזה ומילו כמעל
נפנימה שצריכים את המטה אבל האמת היא מה
יחד כי אתה צריך לדעת שהם מאירו תשובה אחד
הרי עשית תשובה וממילא אז אתה התחדשת אז
אתה בחזרה כמו אחרי מה את מתוארת כמו אחרי
שדיבור מספיק זה לדעת רבו יסאי על כל אחד
ואחד לדעת וככה מסבירים רבו יסי דברי רש"י
בהתחלת הפרשה שכולם שואלים פשט מה רש"י
אומר זה זכות הסטור לפי שהסטרון אומנס
ישראל לאמר מה המצווה הזוז ומה טעם יש בו
לפי חכוס בכווק
רים אלפוני ואין לך רשות לאחר אחר אז כולם
שואלים שרשי בעצמו כן מביטם אחר כך רביש
דרשן שמה שפורד בא לכפר על חטא העגל
המסברים
שמחסול הרבה מסבירים שזה הפירוש שה היצר
הרע הזה הוא בא להסביר לך את הטעם כן אתה
יודע למה יש פה רעומות חטא העגל
סוטנזו אומרים מה הטעם יש בו הוא רוצה
שתגיד אה רבייש דעש את העגל תדע שאתה חטאת
אז לסטנזה תגיד אין לו ראש לערכה גזר
מלפוני אין אין איזה חוקסטור אין לזה טעם
איך אומרים תלוי מי שואל אם היצר טוב שואל
תסביר לו את המשדה השם יצרו אומר תגיד לו
זה זכות שעשו לו הוא שואל מה טעם יש בו
למה הוא רוצה להגיע לרב מושדש היה לך את
העגל נו איך אתה ניגש עכשיו ללמוד אתה
חטאת פשט תדע שזה הסוף ממסילה גזר מלפונה
לא תענה גזיר מלפונה ואין לך שסר אחר
רק מה אמ שם חיסקה בנסחסקיצד כותב בוסד
אומר העיקר הלימוד מפרשה איפר הפור יקריא
את הלשון ועיקר הלימוד מאפר הפור שלאחר כל
המסים שנשרף ונכלל לגמרי עד שנעשה אפר אפר
זה שום דבר בכל דבר אתה עוד יכול משהו
לעשות לסתום את החור בכל דבר אתה יכול עוד
משהו לעשות אפר שום דבר אתה לא יכול לעשות
נשרף ונכלל לגמרי עד שנעשה איפה ואין אבא
מינה שיהיה עוד מזה משהו די כמזה נעשה כל
העניין שמתאר כל הטמאים ואלפים מישראל
שנטמעו יש להם טהרה על ידי האפר הזה כמו
יש לו כל אחד מישראל אומר לחזק את עצמו
בשביל לא ליאיש את עצמו לחשוב את עצמו
כאפר שכבר אין בו כל תאלה בתקווה אלא
עדיין יבין שעדיין יש לו תקווה האפר הזה
יעני אפר אפר אפר תראה הוא מתאר בסלפס זה
עלמ זה אומר זה עיקר לימון פה תמיד להתחזק
זה הקדוש ברוך הוא מחכה מבן אדם להתחזק
ולהתחזק
להתחזק רבו יסא ולהתחדש
אומר הטפ של מהשבוע
זה
אודם כיומס בואל מה אומרים חז"ל
שמ מ מסליהם אומרת פר שלמה
א שטרה אומרת הדרך שעל ידי תתחזק בלימוד
התורה איך אני אתחזק בלימוד התורה איך אני
אתחיל ללמוד
ה בן אדם עסוק אה עסוק ותרוד ועוד סיפורים
כל הסיפורים מה עושים
איי איי איי אמר תפר שלמה שמעון רבו יסאי
שזה פשיטה הם נותנים לבן אדם שכבר הסתלק
מהעולם כבר נסתלק מהעולם
נותנים לו לשוב לעולם הזה ליום אחד או
לשעה אחת. אין שום ספק שיהיהודים כל הכוח
השתדל עכשיו לעסוק בתורה ביום הזה עם עשים
טובים לא היה מאבד אפילו רגע אחד לא היה
מעניין אותו שום חדשות ושום קרובים שום
דבר ינצל את כל היום זה אומר הנה התירה
מסקיים אצל מי שמסמל יחשוב לעצמו שהוא כבר
מת נתנו לו שחרור על יום אחד וככה תנצל את
כל היום אומר התפארת של איי איי איי ככה
תבין נתנו לך פשוט רשות לתגן זה תנצל את
זה תנצל את זה אם אתה תבין מתפנים יש שרצי
כותב
שאודם כיומס באוהל כן זה אוהל מצד שני
כתוב בפסוק בכהלס כי לך אדם אל ביסלמי אז
אומר ללמד אותך כאן זה נקרא אוהל הציבור
יודע מה זה אוהלים ראיתם אוהלים שטה
אוהלים כאן אוהל אמר זה נקרא אוהל ביס
אוילומי שמה זה בית תדע איפה להשקיע
כאן זה נקרא אוהיל למד שעיקר העולם ומקומו
של האדם זה באל שמה להשקיע להשקיע גם היה
ראש בזדן של צפס היה הגן הצדיק רב שמואליה
זכוס יוגן עלינו והוא ישב עם הקהל ברב
דרבן הוא סיפר להם סיפור כך אמר שהיה
יהודי שהיה גר קם בצפת יהודי שגר בצפת
שהגיע זמנוי ויתו לעלות לשמיים והגיע שמה
הוא התייצב בבזן של מעלו ובדקו את המצב
שלו בתורמצ וראו שפחות או יותר המצב טוב
רק יש לו כמה פגמים קטנים וכמה פגמים
קטנים ובלי הסברי הם מוכרחים להשיב את
הנשמה למטה להיוולד מחדש בגלגול זה יתקן
את ענייינו מה שחסר לשלמות נפשו ולנשמתו
מספר הראש בזדן שבכתה הנשמה שעכשיו היא
יודעת מה עליה לתקן אבל אם אני אם אני ארד
בחזרה למטה כתינוק שנולד אני לא יודע מה
עליי לתקן השמ יהיה תקנתי כלכלתי אני לא
יודע יודע מה לתקן באזן שמעו את הטענות
והבטיחו לו הבטיחו לנשמה שבאו מה הזה היא
תדע ותזכור מעליה לתקן המשיכה הנשמה ובכתה
אבל הפעם הזה כשאני נולדתי ונולדתי ברוך
השם בבית של ירים משלמים מי יודע באיזה
בית אני הולכת עכשיו להיוולד הבטיחו לה
שאתולדי באותו בית שממנה בת כעת אותו בית
אין לך מה לבכות בכתה על הנשמה אבל עכשיו
אני באתי אחי שנים רבות שעסקתי בתויר
באבוידה ביר השמיים במיסים טובים שולחים
אותי מחדש זה הגיע ששנים רבות שש קידושה
חזרתי כמה מעלות טוב בות שאני צריך לתקן
נכון אבל באופן כללי אני הייתי בסדר עכשיו
כשאני יורד ואני יורד אור עם התורה אור עם
הארום אני צריך את הכל למנות מחדש לקנות
את הכל מחדש הבטיחו לה בשמיים
תבלדי
באותו גיל באותו גיל באותו גיל של עכשיו
בדיוק עם אותו תורה ומצפס באותו מצב
הציבור עמדו ולא ידעו אם לצחוק כי הם לא
לא נודע להם מאף אחד שנפטר איזה מישהו
בצפת לאחרונה וגם לא שמעו על תינוק שלא
נולד ווודאי לא שמעו על תינוק בגיל 70
שנולד כי הבטיחו לה שה תודי הסתכלו עליו
מי זה שאלו אותו מי זה אז מי ששאל מי זה
אמר זה אתה
ומי זה אתה ממי זה אתה אומר תדע שאתה היית
בשמיים ולילה אתה היית בשמיים הלילה היית
היית בשמיים
היית בשמיים והשבתם את הנשמה לנמה
בפיקדווינוי ובמשך הלילה הקדוש ברוך הוא
החליט להשליב לכם את הנשמה לאותו בית
לאותו גיל לאותו מצב שהייתם בו עד עד
שהשבתם את הנשמה לשמר הפיקוד כשלכתם לשון
אל תתפסי רק לתפוס את עצמך עכשיו בידיים
להבין שירדת מחדש לעולם הזה בכמך בבוקר
ומעתה חפר
חפר אתה חזרת חפרן חפרן חפרן
לדעת חפרן זה בתורה במצ כתוב החופץ חיים
כותב שהוא שמע מגוינח ככה כותב הז חסד פרק
יא באגו שמעתי בשם גאון אחד שאמר והחפץ חי
מיד מסביר בזה פסוק הוא אמר שכשודי מתיישב
ללמוד שצריך לשאר בנפשו אז שלוש דברים
דבר אחד שאין לו רק יום אחד לחיות.
דבר השני שאין רק את הדף גמרא הזאתי. אתה
יודע בן אדם הולך ללמוד הוא צתחיל את זה
אולי זה אולי זה הראש מסובב לו בכל השס
הוא לומד בכולל שס באמצע גם כוללוכ לא
מסובב לו את יודע שתי שלוש דברים אמר דבר
אחד שרק יש לו רק את היום הזה לחיות יותר
מזה אין יש רק בן אדם אחד בעולם זה אני
ובי תלוי כל תיקון העולם ואין רק את הדף
גמרא הזאתי
שום דבר וככה תתיישב ככה שמעתי בגשם גונן
אחרות שידע עוד הפעם שרק הוא יהודי אחד
שהקדוש ברוך הוא מצווה הוא על קיום התורה
אז יוטיזה שבו תלוי קיום העולם על ידי ועל
ידי זה שיחשוב שיש לו רק יום אחד לחיות לא
יותר וממילא ינצל טוב את היום הזה ינצל
טוב את היום הזה וגם יחשוב שאין עוד דבר
ללמוד ממילא לא יתעצל כי היצרורה מכניס לך
אלף דברים ככה יש רק את הדף הזה וכאן תלמד
את הדף הזה
אז אומר החובץ חיים שזה הפירוש בפסוק
השם נפשך איך אני עושה את זה איך אני אתה
יודע איך ואו הדבורים או אלה יש רק את הדף
הזה הלאה יש אשרנו מצב חור יש רק אתה
בעולם אין עוד אחד והדבר השלישי היום יש
רק יום אחד עכשיו יהיה ושיננו כבר תוכל
לחיות תירגע תעשה סדר במוח יש רק את היום
הזה תנצל את היום הזה לא אני מבולבל
מאתמול וממחר לא יודע האובר עין האודין
הוי בקרף עין אם כן הדג מניען עכשיו תשב
את היום הזה תנצל
את היום אין רק את היום הזה רק אני בעולם
ורק את הדף גברה הזאתי ככה תשב רויג רויג
כי בזו הזחיקסטוירו שזה פרשה של תערה אז
זה קצת רבינו הרוקח כותב דו נוירו אומר
למה כתוב זוז חכוטירו ולא כתוב
זוזחוקספורו
הוא כותב ככה הרוקח כותב וקשו חוקס התורו
לפור
חוק אדו
חוקסת לפור אדו מהפור אדו מתהרסטורס
לאמדו לשמו
תור את הארס את הארס השלו הקודש כותב
כותב את הלשון הזה אף בזמן שאין אפר פורו
יוכל אודום לטאר עץ
סמו כשדובג בשמודסטור
איפר הפור תאר
אומר הרוגסבוסם שזה הפירוש במשנה המשנה
אומרת אחד שלומד תראה לשמוע מה כתוב
ומחשרתוי
צדק חוסד יושב בן אמר אתם זוכרים מכשרת
ביידיש אומרים הגאולה הגעלה ע הגלת כלים
קוראים לזה כשר כשר אומר זה מכשרת זה כשר
זה עגלה זה מכשיר אותך מכשיר התורה הקדושה
לוקחת את הבן אדם אדם עם כו זמת עוונותיו
ופועל כפיו ומכשירה אותו לגמרי מלשון
הכשרת כלים ורטחיני בלבון אש ככה זה מכשיר
אותו מכשיר אותו מכל הדברים
מה פירוש מכשירו אז הוא מסביר
מה כתוב הלאה מכשירת לי סיד חוס בנמון
ומרחקתו עם מן החטא כי הבעיה תמיד שבן אדם
לא עלינו עובר עבירה יהיה איזה פגם בנפש
זה השם ישמור זה גורר אותו אותו לעוד
עבירות זה הבעיה זה גורר אותו לעוד עבירות
אז מה יצא כשאתה לומד דף גמרא זה מגעיל זה
מרחקתומן החטא זה הפירוש של מרחקתומן כשזה
זה לא שן עגלת כלים זה עושה אותו כשר
מזכך אותו וממילא מרחק זה לא לא סוחב איך
אמר גודלייזנר אני לא מפחד מהעבירה אני
מפחד מהגוררס אני מפחד מהמשךמשך אז ממילא
אז אז אומר דף גמורה זה מכשיר אותו חידוש
שהרי אומר מרד גבות
שכתוב במחשרתו ליס צדיק חוסד יושור נאמר
אז מה שמע שאתה השתישבת בגלד הגמורה לא
היית לא זה ולא זה ולא זה כי אם מחשו כתוב
מחשו לי צדיק חוסד יושבנמן זאת אומרת אתה
לא היית צדיק אתה היית משלנו לא צדיק ולא
חוסד ולא יוש ולא נמן ואפילו כזה אחד
גם יכול ללמוד תורה לשמו מה כתוב בהתחלת
המשנה כל הסק בתור לשמו זה יכל לדבר עם
הרבה מחשבת לי יושמת אל תחשוב תורה
לשמו מה יכול הקדוש הזה לא אפילו אחד
שעדיין לא צדיק לא חסיד לא ישר לא נאמן
הוא גם יכול ללמוד תורה לשמו אומר החדשה
זה הפירוש במשנה אתה תתישב בגמרא אתה גם
יכול ללמד תורה יראה לשמו כן תויר לשמו
אבל זה מה שמטהר מטהר את הבן אדם אני
סיפרתי כאן פעם היה
יהודי קראו לו גר בניו יורק קראו לו רב
אייזק פרי
רביזיק פרי היה עשיר גדול הוא הוציא
נידב את זה יש אבני נזר הדפוס אמריקאי
שובס אבנזר שמשמואל הדפוס אמריקאי זה הכל
מה שהוא נדב
בקיצור רב אייזיק פרי צלצל פעם לאיזה אברך
מרבי בצטויר קם בבני ברק שהיה היד שלו הוא
צלצל אליו ואמר לו שהוא חוזר עכשיו מהרופא
לא עלינו ולא עליכם גילה אצלו דברים מאוד
עוד לא טובים הרופא
צריך להתחיל טיפולים ואותו טלפון הוא אומר
לחבר למרביצור הזה שקוב רוצה לקבוע אותו
חברוסה על הטלפון פעם בשבוע קבו חברוסי
והחברוסי על הטלפון היה חוק ולא יעבור
הבית של אייזק פרי מספרים שהוא חזר
מטיפולים הוא היה חלש כמו סמרטות ה היה
חלש וכאהוב אבל על הטלפון הזה הוא לא ויטר
הסוף הוא לא ויטר על הטלפון הזה הטלפון
הזה שלמד פעם בשבוע לא ביטר מה משמסירוס
נפש מה מוס למעשה
הוא נפטר זה היה בחודש מרחשבן לפני כמה
שנים לפני שנים חודש מרחשבן הוא נפטר
הביאו את האורן כאן לארץ ישראל קרבו אותו
בקריית שאול בתל אביב הביאו כאן את הארון
והלוויה הלכו שמה בלוויה עשירים נגידים
ושועי עם ובלבת הם חשובים דפוי ובתוך תוכם
גם הלך אמר בצטור רחבוס שלמדתי טוב
בפלאפון במסירות נפש
כשהגיעו שמה לקריאת שעול תל אביב הסוס
טימסה גולל אתם יודעים לוקחים את התוריה
ואומרים והוא רחמפר כן נכנסים בעפר והוא
רחמפר עובן כולם לקחו עפר ככה ואמר בצטורה
הזה החברוסה שלו גם לקח את התוריה וגם שפך
עפר והוא רחמך פרו
אחרי סטימס הגולל אתם יודעים כשנגמר סתימס
הגולל תמיד הציבור מתפזר אבל הקרובים מאוד
נשארים מסביב לקבר עוד כמה דקות נשארים אז
הציבור התפזר ועמדו קרובים הקרובים עמדו
ככה מסביב לקבר ושמעו
מהקבר פלאפון מצלצל מתוך הקבר את מקף אותו
מזה פחד רעדה כי לא שמענו כזה דבר מהקבר
מצלצל פלאפון תקף אותם פחד צריך לתקוף פחד
כשפלאפון מצלצל באמצע 18 אבל האם תקף פחד
שבאמצע מהקבר מצלצל פלאפון לא שמענו כאלו
דברים. בקיצור, מה התברר הדברים?
שהמרבצטור הזה, החברותה שלו, כשהוא לקח את
התורייה שפך, אז נפל לו הפלאפון מהכיס
כאן. נפל לו הפלאפון מהכיס וזה נפל לתוך
הקבר. שיצא החוצה מבית העלמין אז הוא ראה
שאין לו את הפלאפון. אז הוא רצה להתר איפה
הפלאפון שלו. אז הוא ביקש ממישהו בחוץ שמה
פלאפון והוא התקשר לפלפון שלו. אז הוא
התקשר מיד לקבר. אז כולם דיברו שמה בחוץ
שאיזיק פרי היה עשיר גדול אבל הקבר לא לקח
אפילו דולר אחד רק מה הוא לקח רק את
הפלפון הזה שלמדתי חברסת שלמדתי באף איש
האוםדולי אף חוכמו איש האוםדולי תר שמר רק
מה שהוא למד במסירוס נפש רק
זה
במי שמס
אנחנו שלא נדע שאנחנו נלמד בבריאות איתנה
בבריאות תנה
בשמחה
אבל לדעת שזה מה שלוקחים אין לי די יותר
איך החצים אמר אם התפר שלו אמר תדע ששחררו
אותך מבית מין תתפוס את היום הזה כן אין
לי יותר מסכן מי שמאמצ תפוס אתקח את היום
הזה תקדיש את זה שיהיה קדוש היום הזה
שיהיה קדוש וכשיהיה קדוש אומר החסמסופר
בפרשת סמעד
השמשקס מקרוקידש אלידו אומרסמסיפה
מרדי גבעות שבן אדם קורא לעצמו איזה יום
מחר אני רוצה שיהיה כל כולו קודש
מה שיותר ללמוד מה שיותר לשמור על העיניים
ושרף את הפרה לעיניו קדושת עיניים פרשת
השבוע שרף את הפרה לעיניו מחר מה שיותר
עיניים מה שיותר ללמוד מה שיותר טוב
להתפלל אני רוצה מחר יהיה מקרא קודש
אשר תקרא הוא אותם מקראי קודש מה שאתה
קורא מקראי קודש אומר הקדוש ברוך
מויע דוי זה המועדים שלי פסח פסח שבועות
סוכות כתוב אחר כך זה במועדם זה המועדים
שלכם מרדיגסן סיפו שיהודי לוקח על עצמו
יום אחד שיהיה אצלו קדוש יום אחד יכול
להיות ביום שני פרשת חוקת יום יכול להיות
יום שלישי פרשת בלק ויכול להיות אפילו יום
חמישי פרשת פנחס לא משנה שאתה לוקח לעצמך
יום בשבוע שאתה קורא לזה מיקרוקודש היום
הזה אני אקדיש שקדש את עצמי מה שיותר מה
שיותר לייק כי כמרה מה שיותר
לשמור על העיניים על השפתיים
באמונה שלמה אלה אי מוידו אומר הקדוש ברוך
הוא זה המועדים שלי אשתקרוס מקרו
אחר כך פסח שבועי סוכי זה במייה אדום זה
המועדים שלכם
לוקחים את זה לוקחים את זה אבל איך אני
יכול מה אתה רוצה שאני אלמד יום שלם לא
רציתי יום שלם שעתיים אבל שעה אני אפילו
לא יכול אני לא יודע איך עושים את זה איך
אני מתיישב שאל יד הגמרא הסטייפלר פעם אמר
זכותי יגן עלינו אמר פעם שאם 10 בדיחות
אפשר להגיע מירושלים לבני ברק רגלי ברגל
ברגל מירושלים לבני ברק
עם 10 בדיחות אפשר איך הוא אמר עד לכניסה
לעיר זה בדיחה לא יכול ללכת על הכניסה
לעיר זה בדיחה בלי
מהכניסה לעיר עד שורש זה גם בדיחה
בדיחה משורש עד חבצלת
זה גם בליחה מחבצלת עד שר הגאי זה גם
בקיצור הוא אמר עם 10 בדיחות אתה מגיע
רגלים מירושלים לבני ברק מיד אחר כך אמר
הסטייפל אותו דבר מבקשים בן אדם תתיישב
עכשיו ללמוד שעה אני לא יכול אני אומר לך
אני לא מסוגל אומרים לו אבל חמש דקות אתה
יכול חמש דקות זה בדיחה
נכון זה בדיחה תשב לומד חמש דקות אם
הבדיחה מאוד יבדח אותך תמשיך עוד בדיחה
עוד חמש דקות אם זה מאוד יצחיק אותך עוד
חמש דקות מה יקרה אם חס וחלילה תשמע שלמדת
שעה שלמה אתה מפחד אתה תישאר בחיים אל
תפחד אתה תישאר בחיים מקסימום תשאיר לעוד
תרשיר לעוד אנשים לחיות בשעה הזאתי אתה
מבין שום דבר לא יקרה
יכול להיות שזה הפירוש בגימורה הגמורה
אומרת שרבי לפני שהוא התחיל את השיעור
הגמרא אומרת הוא התחיל עם בדיחה מכמה
דפוסכל לרבונו התחיל במילסד בדיחוסה להיות
שזה הפירוש שמתחילים עם בדיחה רק חמש דקות
וככה וככה זה ימשיך
לבדחוס על כלפונים שבן אדם יודע שזה ה
זהחוקתו שהציבו השם לאמה המר יוסף מסביר
את זה אמר שמישה נכעס לבית היין
הוא עוד רוצה לשתות קצת מנעוד עם הזה מהין
אבל היה שמה רק אחד ומלוכלכת ואין מים
לשטוף את זה מה עושים מה עושים
אחד אין מים לשטוף את זה
ומה אבל רוצה לשתות מה הוא עושה אומר עושה
פשוט והחליט לוקח את שוטף את זה ביין
שטף את זה טוב ביין שתף עוד ביין וככה אחר
כך הוא שטה את היין
אמר אומר יוסף
אי שזה הפירוש של אדם נרגש ללמוד נרגש איך
איך אני יכול ללמוד המצב שלי אוכל תפשע
אמר יוחנו מעט מים תיקח קצת תורה רחצו רג
לכם תשתתף מה וממילא וישאנו תחת העץ של
תורה ככה אתמ תוכל ללמוד אחר כך עדף גמרא
זה ישטוף אותך זה זה הטהרה הכי גדולה שרק
שייך
בחסול מביא שרבי יצחק לבוא בדיבורחנ
דיבוריו האחרונים היה שהתר הכי גדולה זה
דף גמרא זה התר הכי גדולה זה דף גמורה דף
גמורה ורבו יסא תויר ויר השמיים אז נסיים
הרי תורש שמיים
פרשת השבוע כתוב אלכמשל בוא חשב נחשב
חשבון שלו
אבל הלוש שם הגמורה זה ככה התחלנו את
השיעור בזה אבל נסיים עכשיו את השיעור איך
שכתוב בגמרא זה אומרת זה היס דבש הגמרא
אומרת שמה חס על כמשל
אומרת הגמור המושלים
המושלים אלו המושלים ביצם בואו ונחשב
חשבון של מסביר דבש בחלק א' דוש
מה הקשר מושלים ביצרם לממלכת ציכון? מה
הקשר?
זה אומר דובה בן אדם חושב לעצמו מה
מנפקמינה בגדר הזה? איזה גדר ביראת שמיים
זה רק סייג. בסדר עברתי על הגדר מה קרה?
אומר הירץ דבש תיקח משל מחשבון מה היה
חשבון? חשבון אמרנו כבר בהתחלת השיעור זה
היה עיר של מיוב. רק צריך הוא לקח את זה.
איך הוא לקח את זה? כי עיר חשבון זה עמד
בספר. זה היה על הגבול. על הגבול.
מו השגיח על העיר הזה. למה? כי זה היה
בנקו. זה לא עיר גדולה. זה היה עיר חלש.
זה לא עיר גדולה. אז הוא לא שמר על זה.
אבל מוין
שאפילו שזה לא עיר גדולה, אבל זה בגבול.
ואם אתה לא שומר על זה, על הגבול, אז עוד
מעט האויב נמצא בפנים. זהו. לא הבין על זה
כתוב בפסוק כי חשבון עיר סיכון והוא
והוא לקח את זה אם מיוב היה משגיח
אם הוא היה משגיח על חשבון הסיכון לא היה
כובש את זה ולא היה יכול להיכנס בכלל
פנימה רק היות שלא היה עיר גדולה אז הוא
לא שמר על לא שמר על חשבן בכל כלי מלחמתו
ובמילא בקלות קבש את זה צריך מלחמ ומשמה
היה לו דרך סלול לכבוש את כל הרצמו זה
אומר עלשל חשבן אומר הגרס דבש תבין מה זה
גדר ויראת שמיים גדר אל תזלזל בגדר כי
סיכל מקבש את מו רק בגלל שזלזל בגדר בגלל
שמו זלזל בגדר לא ידע מה זה גבול מה זה
גדר
מה זה גדר גדר איך היה אומר רב חיים שלביץ
אין אדם חוטא אלא אם כן נכנס בו רוח שטות
אמר אני השם רוח הפילה אותי לבור אני חי
השם על מה תחייב אותי אני השם שרוח הפילה
אותי לבור
נכון אבל שכל אם יש גדר הרוח לא היה יכול
להפיל אותך איפה הגדר על זה ינישו אותך
שעומד רחוק הרוח לא יכול להבינות רחוק
שכל לדעת
אומר המערית מרדגות המערית אומר כותב את
זה בצור נספניח פרשת כסיצה כתוב פסוק בכס
אין צדיק בארץ אשר יעשה טוי ולא יחתו אומר
מירות צדיק זה זהו שהולך בשיעור הצדיק
מקיים כל מצוות התורה לא פחות ולא יותר
אצלו אין צדיק אשר יעשה טוב ולא יחטה אבל
למה שהוא לא הלך לפני משת הדין כי לא עשה
גדרים מסייגים לכן אין צדיק צדיק זה בלי
גדרים עושה מה שצריך לא פחות ולא יותר לכן
אין צדיק אשר יעשה טוב ולא יפתע אבל לכן
צריך להיות חוסיד לעשות לפנים מישהו עשה
דין וגדורים מסיוגים וממילא יהיה לך שמיר
עליונה מהחטא כי יש לך גדור מסיוגים אומר
מסביר את סוףנוספניך זה הפירוש דוד המלך
אומר שומרון נפשי למה כי חוסינוני עשיתי
גדר את תשמור עליי מהחטא
גדר
גדר זה מה ששומר על הבן אדם גדר על
העיניים איך כותב בר יוס לוריה כוב כותב
בבוינס פנים שאויל מה זה דברי עולם הזה
רואים בעיניים
דברים רוחניים עולם הבא
רואים כשסוגרים את העיניים
או למה זה אתה רואה בעיניים פתוחות או למה
אתה רואה בעיניים סגורות אומר זה הפירוש
אני ישנו וליביאר כשבן אדם יושן העיניים
והשפתיים סגורות ליבי אז הלב אר לרוכניס
שאתה כמו ישינו כשהעיניים והשפתיים סגורים
מידה אז רבו יסאי עם השם חיזקו ונסחסק
לדעת מה זה גדורים וסיוגים גדורים וסיוגים
בכל עניים בכל הענינים
אני ישנו בליבי
בגלל בכלל שמירס הגדורים לשמור על
מסוירסבסו ושמירת הלבושים וכל הדברים אומר
החידושי הרים פרשת השבוע כתוב וישמ קנני
מלך הרוד יושב ונגב מה אומר רש"י מי זה
היה הקנני זה המולק למה כתוב הקנני אומר
רש"י שינה לשונו לדבר בלשון קנ קנען למה
למה דיבר בלשון קנען כדי שישראל תפללו
לקדוש ברוך הוא לתת קנענים בידם והם לא
כנעניים
אז מה ראוי כלל ישראל ראו הם לבושים כמו
המליקים ומדברים בלשון קנן אמ עשו ישראל
וככה אומר רשי אמרו נתפלל סתם נתפללו אם
נתון תיתן את העם הזה לא כתוב מי למה כי
הם ראו לבושים
כמו המולק ומדברים כמו קננים ולכן הם הרו
מה זה שואל החידוש הרים על למה הקנענים לא
שינו גם את הלבוש ללבוש כמו קנען וממילא
אז הם יראו כמו גם דיברו קנען וגם ללבוש
כמו קנן וממילא בני ישראל היו מתפללים
שיתנו הקנענים בידם ולא הייתה תפילתם
מתקבלת אז למה הם לא עשו את זה למה גם לא
לבשו כמו קנענים
אה אומר החידוש הרים מרדי גבות כי אם אתה
מתלבש כמו קנעני אז אתה קנעני ואם היו
מתפלל מתפללים על המלקים אם נוסן טיטן אתה
קנעני אז הם היו נפלים בידם כי אם אתה
מתלבש קנני אתה קנעני
וממילא אז בזה שהוא לובש כמו כנענים אז
הוא נהפך להיות קנענים ממש כי המהות האדם
וטבעו נקרר אחרי לבושו ודיבורו ואז הייתה
מתקבלת תפילת ישראל שיתן את הכנענים בידם
לכן הם לבשו מלבושי עמלק שישארו שישארו
המלקים ורק ככה הם רימו אותם ודיברו לשון
קנני
שואלים לבן אדם
למה אתה הולך ככה? זה לא מתאים לך. אבא
שלך לא הלך ככה. אומר, אני אמיתי, אני טוי
כבר. אמרתי לו, אם היה כתוב ברווי
כתוויכוי, אז אתה צודק. אתה רוצה מבחוץ
כמו שאתה בפנים, אבל כתוב הפוך טוי כבר,
תראה לטיות, תראה, תראה להתלבש טוב ויהיה
טויכו כמו בחוץ.
אתה אומר שאתה אמיתי. מה זה אמיתי? כי
בפנים אתה לא בסדר. אז אתה רוצה שבחוץ גם
לא יהיה בסדר. אתה לא טויכה כבר אתה ברווי
כתוויכו שיהיה בחוץ כמו בפנים כתוב
שתוויכו יהיה כבר שבפנים יהיה כמו בחוץ אז
תתלבש טוב
תראה טוב הקדוש ברוך הוא יעזור בכל
הגדורים הסיוגים הקדוש ברוך הוא יעזור
שיהיה לנו חידש טוב במבירוך ושנראה
בעיניים רק דברים טובים ציגזור לנו גזרס
ישס ‏S