Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
פרשת שלח
כתוב בפרשה
באמצע כתוב
ובדי [כחכוח]
הקדוש ברוך הוא אמר ועבדי כול עקב אוסו
רוח החרס אמוי ומלא אחרי ובי אוסי ולא
אורץ אשר בו שומו וזר ירשנו
אומר רב מוישה פיינשטיין איזה חיזוק עצום
כאן
הוא אומר כך שלמה קולב זכה לשכר הגדול למה
הוא זכה לשכר הגדול ה אומר כי כתוב ויס כל
סום השתיק את כל העם ואמר להם אונלה
וישנו אסו ויז כ זום אמר אושס
כוכ נוכלו
הציבור
קיבלו את דבריו חזרו בהם מחשבתם הראה
אבל שבו המרגלים להשית את העם וכתוב אחרי
כן פסוק ל כתוב פסוק אחד אחרי כן אחי ויס
קולף כתוב נוש אשמ אמרו נולום ככזו ממנו
יוצא אומר פשן ככה יוצא שכלב הצליח להחזיר
את העם בתשובה על רגע אחד
רגע אחד ולכן בדינו שקבל סחור משלם כב עקב
רוח אחר סמ על מה התר הבטיח לו הבטיח לו
את כל הדברים הגדולים אתה יודע על מה על
רגע אחד החזיר את העם בתשובה לכן הוא מקבל
הוא אומר משפ כ אין ארוך מה זה נקרא רגע
אחד של ר תשובה הוא אומר ככה אני אקרי את
הלשון שלו אומר בשמנה מזה אומר קמו בחי
הגוף ההלכה
שאף חיי שעה קטנה מחוייבים לראות שיחייה
מותר לחלל שבת אפילו אם יחייה רק שעה קטנה
יחייה עוד רבע שעה גם אותר לחלל שבת כן
למה חי אז אותו דבר בחי הנפש גם אותו דבר
אף שוי לי זמן קצר נמי הוא דבר גדול לכן
התירה מבטיחה לכלב את כל הדברים הגדולים
מה זה נקרא רגע אחד של יראות תשובה רגע
אחד של ירות תשובה כי ככה מופיע במדרש
המדרש אומר מה זה היה ויס כלב אומר המדרש
מיד עומד כלב ושיק כל אוס השתיק אותם
שנאמר יס קסום אומר המדרש מה עשה עומד לו
על הספסל עמד על הספסל כב ו היה משתן
ואומר הס והס והם שוקים לשמוע ממנו אמר
להם טובו אורץ מאוד מאוד אומר לו הקדוש
ברוך הוא למשה
טובו גדולו אני מחזיק לו על מה אני מחזיק
לו טובה גדולה על דקה הוא השתיק את העם על
דקה ררו בתשובה דקה אחת מה זה נקרא דקה רר
בתשובה
כמו כן הסס צדק אומר על המדרש הזה מכאן רה
לאדם שהלב מתהפך פעם לטוב ופעם יורד א מכל
מקום שו אח טובו יקר מאוד אומר דלוי כלב
פעל רק על שעה וחזרו למרוד וכולם נפלו
במדבר מכל מקום יוקר בינה השם יתב מה
שהשיק העם לפי שעה מה פירוש בן אדם לוקח
רגע אחד רגע אחד רגע מה זה נקרא אצל הקדוש
ברוך הוא זה הת אומרת רוח
אח למה ששתק את העם על רגע בן אדם חושב
לפעמים מה אני ארה עכשיו בתשובה על רגע
אני יודע מה יהיה עוד רגע רגע אחד 60
שניות ל ליך אפילו פעם ביום רגע אחד לדבר
עם הקדוש ברוך הוא רגע קבל עליך כל יום 60
שניות לא יותר תיקח סטופר 60 שניות רגע
אחד תחייה עם הקדוש ברוך הוא תראה תראה מה
מה המדרש אומר כאן אומר ל הקדוש ברוך הוא
למשה טו גדולה אני מחזיק ל על הרגע אחד
שירו בתשובה [נחירות בוז] על רגע אחד כל
אחד ואחד עם ההתחזקות א לדעת מה זה רגע
ובכל מצב החידוש הרים אומר מה אמר נוירו
החידושים אומר שכתוב בסוף הפרשה ולא ססו
אח לבבכם אח עיניכם אשר אתם זונים אחריהם
שואל כשערים אם הוא כבר במצב הוא כבר נחשל
בליבו בעיניו פגם וקלקל כתוב שאתם זוינים
אחריהם רחמנא ליצלן אז מה אתה אומר לא עוד
ולא יסורו אם הוא כבר זוינים אז מה עוד יש
הלשון של החדיש הערים שואל מה נשאר באדם
שלא יטור אחריהם הוא כבר ז השם ישמור הוא
כבר זנ החם מה נשאר באדם שלא יתור החם על
מה אתה מדבר כאן שרים אלא מכן ר אומר
החידוש הרים זה הלשון שלו אלא מכאן ר שגם
ארחיק לכס חס ושלום ד שכבר הגיע לדיוח
ווא נמצא בשול תחס עדיין נשאר ב ניצות
הקדוש ברוך הוא אומר לך שמה לא סור זה לא
ש של הדוש הרים אומר זה הוס השם יבורך
שנשאר בכל נפש מישראל ניצוץ קדוש שו
להתגבר ולתקן שלא לשמע ללב ולעין הוא מביא
על זה שרים הביא על זה את הגמור במכס מד
הסיפור הידוע שאחד כבר היה סמוך לשול טטיס
הלך השם ישמור נו בגימור היה כבר סמוך
לשול טטיס ובאו דלת ציסו ותפחו לו על פניו
ועל ידי זה פרש וניצול מהעבירה מה שהיא
אמרה לו שמה
הוא אמר לה הוא אמר לה זנו מצווה אחז צונו
השם אלוקינו וציצי שמו וכיבו אני השם
אלוקיכם שתי פומ אני שוס לפורה ואני שאוס
לשלם סכר וארבע כש נדמו עלי כדל דם
זה לא שנגמור אז אומר אומר מתורה כבר יכל
להיות ז שמה גם לא סס הקדוש ברוך הוא מחכה
לכל אחד נמצאנו למדים אפילו רגע אחד ובכל
מצב חיזוק של אסקוס של אחסום
הקדוש ברוך הוא הקדוש ברוך הוא מחכה עלינו
כל אחד עםם הקשיים שלו אך כותב בריו זצ
כותב שכתוב בהתחלת הפרש ליסם אור
ליסם אור אומר הור זה הררים ליצר הגמ בסוק
צדיקים נדמ להם כר אומר ליסם כל העליה של
הבן אדם זה רק מההר רק מהיצר הר בלי יצר
הר א אין הכל הסם אז הוא כותב שאל ירא
בעיני אדם כל אותם הניסיונות הקשים שעומד
בהם חדשים לבקרים על ידי יצרו הרע שמתגבר
עליו מצו כי כל חשבות האדם במעלתו הדק על
ידי מלחמות היצר כל אחד ואחד עם המלחמות
שלו איך אמר רורי זוהר אמר פעם למישהו
הוא שאל פעם את מישהו מישהו שבא מבית טוב
מבית של צדיקים ורב זוהר הי ידוע הוא הגבר
אשר יקים אולו של תשובה
שקרב רחוקים ללופים רבוב
אז הוא שואל
מישהו שאל אותו מישהו שאל אות בר זוהר מה
אתה חושב מי עומד לקבל יותר שכר אתם
שהייתם שקועים ומכירים בכל שיקוץ מה הזה
ועזבת את הכל פרשת מכל תנו גולם קרבתם את
עצמכם לקדוש ברוך הוא או ששכר גדול יותר
יהיה של מישהוא שמור כל ימיו נולד בבית
שמור ועושק בתורה ירת שמיים כל ימיו השואל
ששאל את רבור זוהר הוא היה פשוט ש מה יהיה
התשובה שברז ודאי שאחד שקרע את עצמו מכל
מכל מנ מעולם הוא ודאי גדול יותר הוא הבין
ודאי שככה נ לו
שהיות שהוא קרא את עצמו מנמי עולם אז הוא
גדול יותר אבל רורי זור ענה לו בדיוק ההפך
אומר לו לא זה פשוט שזה שנולד כל יומיו
היה בתורה ויראת שמיים יהיה לו שכר יותר
גדול אתה יודע למה אמר הוא זור כי אני כבר
ראיתי את הכל וראיתי שהכל שטויות והבלים
סיגור כלום זה אפס א גדול אז אצלי זה לא
כל כך קשה אצלכם זה קשה כי אתה עוד נמ לך
שיש שמה משהו אמן אז הוא אמר אני כבר
הרגשתי וחשתי עעל פסרי ראיתי שאיין בזה
שום ערך אפילו אם יש בזה אולי איזה הנוה
אז זה רק לרגע אני נכנסתי לעולם של טו אני
מרגיש שכל העולם אז לא שווה מאומ כנגד טעם
של לימוד דף גמור טעם של שמיר שבס טם של
קיום מצווה אז אצלי אבל הבחור הזה אומר לא
הרגיש את העולם נדמה לו שיש שמה במנ מי
עולם איזה ממשות והיצר מפתא אותו אז אז
הוא אומר ש על קופונים
איך שלא יהיה אם זה אם זה הקשיים של רב
הורי זוהר אם זה הקשיים שלנו
אבל זה ברור זה ברור שהקדוש ברוך הוא ברא
את היצר הור כ אין לך דובר חובי בפני
המוקם כמו יותר מהתגברות על קשיים להתגבר
על זה על זה נוצר כ על זה נולדת כאן ככה י
שלוש של הלג רמק מסביר בזה פסוק בכס י
פסוק א' כתוב בפסוק יוקר מחכמה מכובד
סכלות כלוס מעט סכלות קצת אז הוא כותב ככה
כי הני כל מעשה מצווה שיהודי עושה הרי הוא
פועל תיקונים גדולים בעולמות העליונים ורק
התחתונים רק אנחנו בגלל יכולים לעשות אותם
תיקונים נשגבים ולא שום אחד משך נמר לו
מלוחים ושרופים וצדיקים שהיו כאן אף אחד
לא יכול ס את התקונים רק אנחנו למה כי יש
כאן יצר הרע וכל כך לומו מפני שיש ביצר
ורב הוא מסג ולו ממשיך הליג רמק ואומר וזה
הפירוש בפסוק אומר יוקר ותועלת אל החוכמה
והכבוד העליון הוא דווקא בזמן שהוא מעורב
בו שכלות מעט בגלל שהוא מעורב כאן יצר הרע
גדול רצונו לומר שיש בו יצר הרע אבל אחר
שנתבטל יצר הרע אין ממנו יקר לחוכמה כלל
כל כל היוקר כל מה אומר מה שיהודי עושה זה
פועל תיקונים גדולים ב מליונים וזה רק
התחתונים לא אחד משך למ לא מלוחים לא
שרופים אף אחד לא שום צדיק לא יכול לעשות
את זה מיש שנמצא למעלה רק אנחנו בגלל
שאנחנו אז ממילא
סיפר אחד אחד הוא היום מחשובי הרבנים בעיר
התר מונסי מספר כשההוא נכנס לשדל
אז פסו הסתדר שמה גם הבחורים יותר מבוגרים
ממנו היה היו גם השיטת הלימוד זה היה אחרת
מה שהוא היה רגיל לא הסתדר אז האבא שלו
אמר לו ניתן לו כרטיס טיסה אולי תס סה ל
פשבורסק רבי לרבי ינק פשבורסק אמר לו מה
יעזור לי מה יעזור לי הוא רצה שה יתברר
קצת נט צוא אליו הוא סיפר היה אצלו כל
השבת מצאי שבת הוא נכנס אליו עם קוויטל תב
לו בקוטל שהוא מבקש שהוא שהוא יוכל
ללמוד ולהתפלל בלי שום מניות
והרבי רבי ינקל ב שבובסקי קרא את הקוטל
אמר לו בלי שום מניעות
בלי שום מניעות אומרת אתה רואה את הספסל
הוא בלי שום מניות השולחן אתה רואה הוא
בלי שום מניות ולכן הוא ספסל בשולחן לכן
הוא ספסל בשולחן בן אדם ברדס זה המני זה
העבודה שלו אמר לו רבי נקלס שכתוב השבוע
בפרש ש יזור חכם אחי עיניכם אשר אתם
זוינים עלכל יה צריך ות שכתוב אם אתם
זוינים מה זה אשר אומר זה אשר אין אין כזה
דבר בלי שום מניות על זה את לכן אתה לא
ספסל
לכן אתה לא ספסל רק התפקיד הוא לא יסורו
אז הוא סיים לו על זה רבי ינקלה אני לא
יכול לברך אותך שלא יהיה שום מנויות על
דבר אחד אני אברך אותך שיהיה 98%
הצלחה ו2 א מניעות
רבותיי אני מברך אתכם שכולנו יהיה רק
נעימות ולא בלי מניעות אבל לדעת כשזה מגיע
לדעת על זה אתה נוצר אותו כ לכח נוצר אותו
על זה אתה נמצא כאן וממילא רק להתחזק
בבורא עולם להתחזק בבורא עולם על זה אתה
נוצרת כאן
על זה נוצרת
חד התלמיד הגדולים שיושב כאן איתנו סיפר
לנו שלרבי בן ציון הגאון רבי בן ציון אבא
שאול היה שמה איזה הבחור בקבוצת בחורים
שביקשו ממנו רשות לשאוף אוויר צח על שפת
הים בחורים היום לא יודעים מזה מה זה אבל
רצו רצו לשאוף אוויר צח שמה על צפת הים אז
הם רצו ככה הוא שאל אותם למה אתם צריכים
לסוע ים אז הבחורים נהנו ואמרו
בשביל מה הקדוש ברוך הוא נתן לנו את הים
אם לא בשביל שנהנה ממנו
אמר להם הגאון בן ציון שהקדוש ברוך הוא
נתן לנו את התורה את הים הוא ברא הם שאלו
אותו ולמה הקדוש ברוך הוא נתן לנו את הים
אם לא שנהנה ממנו אמר הקדוש ברוך הוא נתן
לנו את התורה את הים הוא ברא לא רבותיי
אני לא באתי כאן לפסול הים חס וחלילה אבל
להבין הכל בטוח תבין מה הקדוש ברוך הוא
נתן שתנה שתעשה חיים שתעלה תתעלה
[נחירות בוז]
תתעלה ותתחזק אה
נתחזק נתחזק אנחנו דוך כאן רבותיי עדיין
חודש שבן
השבוע ביום רביעי זה קוף ציבן ידוע ם הממה
של פטרוב שאמר כיודע כיס כו כיס זה ראשי
תיבות כף סין כו ראשי תיבות יום הכיפורים
שמר שאיך שמתנהל אצל הבן אדם בכ סין ככה
התנהל אצלו יום הכיפורים
יום גדול היה כתוב יש כאלו שאומרים סליחות
הרבה סליחות ביום הזה יש מנהגים בזה על כל
פנים מכף סיוון בדרך אגב בסלונים היו
אומרים שמכ סיוון עד ראש השנה יש 100 יום
100 יום היו אומרים שתמיד אומרים בא למאה
ובא לדעה אם אתה תהיה הבל המאה יהיה לך
דעה בראש השנה לקח את עצמך כבר 100 ימים
לפני ראש השנה ב למאה הוא בע לדעה היו
אומרים יומים על ימי מלך תוסיף יומים זה
גימטריה 100 על ימי מלך על ימי מרכוס על
ימי של ראש השונה על ימי מלך תוסף תוסיף
100 ימים ת יומים על ימי מלך קבל כן בלמ
בלדי במשהו אם זה אם זה עם הרגע שהתחלנו
את שיעור ברגע הרגע לקחת רגע בכל יום כל
יום רגע רגע אחד מדבר עם הקדוש ברוך הוא
60 שניות אם בכל דבר שהוא באלמ בלד אבל
אני רציתי להגיע לאבות אחר שאנחנו עדיין
בחודש שבעה ואומר את זה הבי ברום אומר
כתוב ו אם שומו תשמעו בכולי כתוב לפני מתנ
טורר מה יש אז הוא מביא דברי ארי הקדוש
שידוע שכל החודשים 12 חודשים זה נגד
האיברים חודש ניסן אומר האריה קודש הראש
החודש הזה לכם ראש חודש ניסן זה הראש
ממשיך הרי הקדוש בר אומר אייר סיוון זה
שתי האוזניים
האוזניים
אז הוא אומר ככה אומר שיש כזה עמרת העולם
איך אומרים זה נכנס לו באוזן ימ ימין ויצא
באוזן שמאל לכן נתנו שתי החודשים איר
סיוון איר זה מתכוננים לקבול הסתר סיווון
שתיהם זה אוזניים שמ תשמו שישאר אצ לך
באוזניים מה שקיבלת במתנת תמשיך עם זה שלא
יצא מהאוזן השמאלי קיבלת בבוב שוס רקדת
בחית עבורה בו אם התרה ואיפה אתה עכשיו אז
אם שמי תשמעו זה שתי האוזניים הוא אמר אתה
יודע למה שתי האוזניים אומר הרי הקודש שתי
האוזניים סיוון שבכל שלא יכנס בוז ימים
יצא באוזן שמאל אלא כל אחד מהם יכנסו
האוזניים וייכנסו וישארו שמה להתעלות שמה
שלא יבוא כל אחד עשה לעצמו
מהחודש הזה אתה נמצא עדיין בחודש לחתונה
בירח הדבש
עשית קשרים נו איפה הקשרים מה מה עכשיו
מסופר בסלונים היה חברי קדישה בעיר טבריה
ידוע ושמה
הם נשו על החג לקחו בל הגולה שנסו על החג
לירושלים
חברי קדישה אז הם לקחו בלגולה ש בלגולה
באמצע הדרך הב הגול הזה הוא היה
יהודי כזה פשוט אז במי ספירת העומר הוא
תמד פיחד שלא יתבלבל במספר כמה סופרים כל
יום לכן הנהיג לעצמו שבכל יום אז קשר בחבל
שהוא החזיק את החמורים כל יום הוא קשר קשר
חדש ובזה היה לו סימן כמה קשרים כמניין
הספירה החשבון המדויק
פעם כששם נסאו בערב שבוס לירושלים זה היה
כמה ימים לפני שבוס לא היה כמו היום נסאו
עם העגלה
והראש
של הקבוצה הראש של החבורה היה רב נוח
וינברג היה אבא של הברקס אברום רב נוח
ויבר אובד השם גדול בקיצור הם נסו באותו
הדרך הארוכה לירושלים היו צריכים לעצור
באמצע הדרך לתת מספור לחמורים אז הבלא
גולי הניח את החבל עם הקשרים את החבל עם
הקשרים הוא הניח בשמחות לחמו
והוא חוזר שוט בשבר קרה לו מה יש החמור
נשך בחבל וחסם אותם לגמרי עד שלא נשאר שום
זכר מכל הקשרים הבל הגול חזר הוא נעלמו כל
אז הוא פרץ בבכי ורא וככה הוא הלל ובכה
החמור הזה אכל לי את כל העומר אני לא יודע
איפה אני נמצא בעולם מה המספר היום הוא
אכל לי את כל העומר אז רב נוח צעק לכל
החברה הקדישה אז החבורה שנסעה אומר תראו
מה בלגו אותנו שמה לכל אחד יש כאן חמור יש
לו כאן את החמור היצר הרע א צריכים להזהר
שהחמור הזה לא יאכל לנו את כל המספרים את
כל הקשרים שאנחנו עושים עשית קשרים בחג
השבועות רצית נו איפה אתה עכשיו שהחמור
הזה לא יוכל את כל הקשרים אז אתה יודע מה
העצה אל תסמיך את הקשרים על יד החמור אל
תתקרב לחמור אם זה כלים שונים משונים רחמן
ליצלן מכילים משחיתים אם זה חברים לא
טובים אל תתקרב לחמור ח אמור יכול לרכ את
כל הקשרים לא עלינו כל אחד נמצא עם נמצא
אנחנו עוד לא התרחקנו כל כך מחג השבועות
אתם יודעים וד לא בכלל
עוד לא זה עוד לא עבר שנתיים מזה ואפילו
לא שבועיים אתם יודעים מה היה בחלם בחלם
אז כשיצא רכבת אז הם גם וא רכבת אבל הם
בחכמי חלם הם לא עשו מסילות ברזל לרכבת
וגם לא עשו לא לקחו קטר רק מה אבל יש רכבת
מה עושים לקחו חמש גיבורי חיל שידחפו את
הרכבת דחפו מדחפים דוחפים עד שהם נהיו
זאה אז הם הורידו את המעילים ודוחפים הלאה
ובא בינתיים גנב ם גנב את כל המעילים ום
נכנסים על לדחוף והסתובבו ראו שהמיילים לא
נמצאים אז הם שמחו אה זה סימן שהתרחקנו
כבר מהמקום כבר לא רואים את המעילים זה
סימן ש חנו עד שמישהו אמר להם גומס אתם
עוד באותו מקום רק מישהו גנב לך את זה
לפעמים נראה לבחור שכבר התרחק שנתיים מחג
השבועות עוד לא התרחקת תוך שבועיים רק הוא
גנב לך את המעילים תשים את שתי האוזניים
אם שמ תשמעו אל תיתן לך חמור שח לך את
הקשרים להתחזר ולהתחזק להתחזק בבור הולון
א
להתחזק בבולם
אם זה באמת על הלו הזה מה שכתוב בסוף
הפרשה ססו אח לבבכם חרי עיניכם אה
אשר אתם זונים אחריהם זה כדאי ללמוד את זה
בחינוך בשם פז לעבור על זה זה הרי פרשת
השבוע אויי כמה שהוא כמה שהוא מנתח את זה
את הלב הזה כמה כמה שהוא מסביר שמה שכ שבן
אדם מתחיל להילחם אז אז יש לו חיים בזה רק
אם הוא לא נלחם אז הוא נהייה ככה תתחיל
קצת תתחיל קצת קצת תתחיל קצת ככה מסביר שם
חינוך שכל אחד יאיים בתוכו היה כאן יהודי
בבני ברק אובד השם גדול שיש כאן כמה וכמה
אברכים שזוכרים אותו רב שמילר לידר
הבד השם גדול אבל הוא בדור שלנו עוד אין
10 שנים ממנו היהודי הזה ידוע
היה אובד השם תלמיד חוכם גדול רב שמיל
לידר כשהוא היה זקן הראייה שלו נחלשה מאוד
והמשפחה מאוד רצו שיגש לרופא לטפל בשביל
הראייה כי אם הוא לא יטפל בזה הוא יפסיד
לגמרי את העיניים יפסיד לגמרי את הראיה
הוא לא הסכים בשום פנים ואופן למה הוא אמר
שהוא רואה בזה מתנה טובה מהשמיים מה מה
שניטל ממנו מאור עיניו הוא אמר ככה שכל
עוד שרצון השם היה שאני אראה בשני העיניים
הוא אמר אז ודתי לו על כך עודדתי לקדוש
ברוך הוא על זה אפילו שיש בזה ניסיון של
שמירת עיניים אבל ברגע הוא אמר שבוי שלם
לקח ממנו את המתנה הזאתי אז יש את העיניים
אז הוא אמר ככה הוא אמר אז יש לו מתנה
יותר טובה שמה שניטל ממנו הניסיון של
שמירת עיניים וממילא הוא לא יוכל לראות
מרות אסורות בשום פנים הוא לא רצה לגשת
לרופא רבותיי יהודי בדור שלנו הוא טען שיש
לו עכשיו מתנה יותר טובה כל הזמן שהיה לו
את המתנה של העיניים אז הוא יודע לזה
לקדוש ברוך הוא אפילו שהיה בזה היה לו בזה
ניסיון של שמירת עיניים אבל ברגע שהרבים
שלם לקח ממנו את המתונה אז יש לו מתנה
יותר של העיניים יש לו מתנה יותר גדולה
שניתן ממנו הניסיון של העיניים ומילא לא
יכל לראות מסוס כי מה שהוא צריך לראות בט
תפילה הוא יכל כן לראות על די זכוכית
מגדלת עלד בגימור ה למדתי זכוכית מגדלת
למדת היה מס מ מאוד גדול אבל מה שהוא לא
לא צריך לראות אז טיף לו ככה רבותיי זה
מדרגה גדולה אבל תרדו שזה היהיה יהודי
בדור שלנו ומתי ממתי הוא פחד על נס
בעיניים אתם יודעים באיזה גיל זה היה בגיל
80 כמה מסתובבים בחורים בגיל 18 מה אתה
מפחד להוריד את המשקפיים אני לא מדבר כאן
ע דרג גבות רק לדבר על מדברים על דבר
שידעו ש
אני אומר לא מדבר על דרגות גבוהות כי
שכולנו נראה על העיניים בבריאות יתנה עד
בבריאות יתנה
ולסגור את העיניים מקום שאסור אבל לדעת
שהמשנה כותב בסימן ספקות ז כותב זה הלשון
המשור אומר אבל ן קלוס לכ
המסקל אפילו המסקל ביש אפילו באצבע קטנו כ
שלי
מד בכב
משד כותב
זה הלשון שהוא כותב וש חיוב על כלל אודם
להביט כפי האפשר למטה כשלך בשוק יש חיוב
על כל אודום להביט כפי ה אפשר להביט למטה
כשהולך בשוק אך הוא אומר לא באופן שיהיה
פרוש כזו ש שיהיה מקיס דם לקלים אתם ידים
מה זה הגמור בסת דף חבי נו שמה ברשי
שלא יהיה שלא שלא ידפוק את הראש בקיר אתה
מבין אבל א
אבל גם אל תדפוק את העיניים בשל תטיס
א א
תסתכלו בראשונים הבי כותב בשר תשובב
כותב על זה הגמר בשקדים בחלם החושים
הנכבדים חוש הראות הראות שלראות אז הוא
כותב ונאמר על חוש הראות על הריה כתוב
בניכם
הוזהרנו בזה שסק נו שמה שכותב ה כותב בדרך
פיקודך
שהרבה מהמון עם חושבים זה
זר סתכל בשים אכב
ש
הרמבם כותב כב
שמה על העיניים הוא כותב וא
שעיניים
שכד
של הרוז
מכש דור מריש מדברים כאן להלוך הש אומר
ספר הסבא שלו היה לו תלמיד שהוא גר
בלונדון והוא הלך לעשות בר מצווה בחודשי
הקיץ והוא רצה שה
שהנחת תפילין יהיה אצל הרב עוזנו הרבי שלו
אז הוא סיכם כבר כמה חודשים לפני כן עם
הרב וזנו אמר לו כן אבל הרב ווזנר אמר לו
שבוע לפני הבר מצווה תתקשר אליי עוד הפעם
לדעת איפה אני נמצא תתקשר
הוא התקשר אליו שבוע לפני הבר מצווה וני
יודע מה הרב וז אומר לו בשום פנים ואופן
לא לבוא לא לבוא אמר לו אבי הבן האבא אמר
לו שהבן יקר שלו יהיה לו עגמת נפש גדולה
מזה למה כי הוא היה בטוח שפוסק דור יניח
לו את התפילין בקדוש ותרו הוא מתכונן על
זה ויהיה לו עכשיו עגמת נפש אמר לו הרב
זנר כל אותה התעלות רוחנית כל התעלות
רוחנית שאתה אמרת זה לא שווה אם הוא יכשל
פעם אחת בראייה אסורה בהיותו במטוס או
בשדה התעופה כי זה מקומות מועדים לסכנה
ברוחניות אז יצא כעו בהפסדו אמר לו האבא
אבל כבר כבר רכשתי שתי כרטיסים זה עולה
כסף 2000 דולר מה אני עושה עם זה
אז הוא אמר לו שום דבר לא שווה כנגד
המכשול שלו סרו אחלב אח עיניכם אפילו פעם
אחת אמר אני עושה עשתי כרטיסים א אמר לו
אני אגיד לך מה לעשות תעשה מסגרת יפה
וגדולה בבית תשים את זה בסלון שתי
הכרטיסים ותכתוב את זה מננו בשביל ח שזה
יהיה החינוך הכי גדול איך פוסק דו סתכלו
על זה הגאון מווילנה כותב זה כתוב הגמור
בברו סא כתוב בגמ החרי ולא הח אישו אני
מכרי לכם את הלשון של הגו מבלנה למה החר
הרי ולא החר אישו זה הלשון שלו אומר החר
הרי אף על פי שול לארצך
כסיב בחי בהם ימס בהם
לא צריך להוסיף שום מילה רבותי
אתה רוצ את עצמך
ותר טובח למה
על לפונים
לדעת קצת רבותיי איך
שלמה שמע ישראל שמים את הידיים על על
העיניים אומר כי זה קבלת ל מלכות שמיים
הקבלת ול מלכות שמיים הראשונ זה לסגור את
העיניים לכן סוגרים את העיניים איך אמר
הקברנה בשוב שסיכם לעיניכם אומר השם ושוב
יסכם כשיהודי רוצה לגשת לב התשובה א
בראשונה יקח לעיניכם את שמירת העיניים
ממילא יגיעו שאר המדרגות כ הרשון של הרית
רבי סנו הרשו בבעלי הנפש הקדוש כותב שמה
רשן לכל הגדים הוא שמיר עיניים תוך שאינו
שמורים ליבו שמור מתך שאינו ובמורים כולו
יש
איך הוא כותב שמה אב משכבו משוג ממך הגמרא
אומרת אידם
כן נכנס בוי רוח שטס אז איך הוא השתגע
מאיפה הגיע רוח שטו ממר עיניך אז תר תשמור
על העיניים
תשמור על העיניים
הבסר כתוב הבוק יציץ ופורח ישראל השם
ישמור לפעמים הם יציץ פרח כל היהודי השם
ישמור החמור אכל את הקשרים
אז לדעת
להתחזק להתחזק
אומרת כבר מה שכתוב במחזה עיניים ספר מחזה
עיניים הוא כותב למה כל דבר שכואב לך אתה
בוכה עם העיניים כואב הראש הראש יבכה כואב
האוזניים שהאוזניים יבכו כואב הידיים
שהידיים יבכו למה כל דבר אתה בוכה עם
העיניים אומר כי כל הצרות בא רק בשביל
העיניים ולכן זה הפירוש בפסוק דוד המלך
אומר פלגי מים יורדו ינוי אל וי שומרו ס
לא כתוב הלא שמרתי לא ישמרו כעיניים לא
שמרו אתה
אי א א אז הוא מסביר שמה מחזי עיניים זה
מגד מבריסק אז ה כותב שמה משל ה
בכל מקום יודעים יש שומרים על המכס כן שלא
יבריחו סחורה לא להכניס סחורה מברכת בלי
לשלם מכס אז אם שומרי הגבול עושים מנחתם
נאמנה נזרים שלא יכנס שום דבר אז אז הם
מצליחים אבל אם השוטרים מתרשלים וכבר
נכנסה הסחורה האסורה לתוך הארץ עכשיו
מלאכת השוטרים זה קשה פי כמה וכמה למה
תסתובב עכשיו להוציא את הסחורה מעיר לעיר
כבר לכפ איפה מה אתה יודע אתה יודע איפה
איפה הוא החביא מה אתה יכול לדעת את כל
המחבואים איפה שמחביאים עכשיו זה עבודה
מאוד קשה מאוד מאוד קשה איפה אתה יודע
באיזה עיר באיזה כפר אתה יודע את המחבואים
איפה החביאו את הסחורה אבל אם אתה אומר
שמה בלוד שמה בז תעופה שמה אתה שומר שלא
יכנסו אז זה שמור אז מצליחים זה אז הוא
אומר אומר שמהמר זניים איי איי איי איי
איי אומר היצר הרע מנסה להכניס את הסחורה
האסורה איפה דרך העיניים משמה מכניס את זה
לתוך המדינה הו גופו של האדם העין רואה
והלב חומת והשם ישמור אז אם אדם שומר טוב
את הגבול שלא יסתכל איפה שעשו אז בקל הוא
יוכל להנצל למנוע מיצר הרע את זממו
וקל
אבל מי שלא שומר בגבול אז ממילא כל בל נפש
איי איי איי איי איי אמרתי גם משהו אומר
מר גבות התלמיד של הרמ מפנו תר כתשובה ג
שוב אומר שהגמרא אומרת סו מחשוב כמס קל
בחובן אדם שיש לו עיניים ומסובב את
העיניים ודי חשוב כמת פתר מעצמו מיד גזירת
מיתה
אתם שומעים איזה שכר פתר מעצמו גזירת מיתה
זה לב בתורה שבוע משתלם אבל סול
שם
משתלם
משתלם כן א להיזכר מיד בקריאת שמע של
שחרית כשאתה שם את את הידיים על העיניים
להיזכר ש זה הקבלה הראשונה איך אמר הקדוש
סליב אומר סמח ם פ צדק אומר סגור ע פה
צדיק
סמח ככה הולך באב סמח א פ צד סגור פה צדק
[כחכוח]
מישהו אמר פעם מסופר שהתלמידים של הגאון
מוילנה אמרו לו חוכמה הרב יושב כאם בחדר
סגור הייתי זה חוכמה החוכמה היא הרב יצא
לרחוב בוא נראה אז אמר עם הקדוש ברוך הוא
לא עושים חוכמות לא עושים חוכמות עם הקדוש
ברוך הוא
מסופר שהגאון ר פנחס אפשטיין היהה ראש
בסדין בירושלים ראש בסדין של איד אח רדיס
אז היה הרבי רבינו מל צקר כשהוא הלך ברחוב
אז המשמשים דאגו לפני כן ששום ישה לא תהיה
ברחוב ורב פנחס אפשני היז בחור
הסתכל ככה מה הולך ככה אומר הרבי הוא כבר
יהודי זקן מה מגרשים שם אנשים זקנות מה
מה מה רוצים הרבי יהודי זקן
אז הוא סיר פנס אפשטין ראש בז סיפר שתוך
כדי מחשבה כשההוא חשב על עצמו ככה מיד
ניגש אליו הרבי אחז לו את היד אמר לו בחור
אתה שכחת מה שלוים המלך אמר שכחת מה שלוים
המלך אומר במשלי אל תהי חוכם בעיניך עם
העיניים לא עושים חוכמות שמה גודרים ואיין
חוכמות שמה
רבי לופין מביא רבי לופיאן מביא
שבי וליב מביא רבי לופין ששמע את זה מהחפץ
חיים שהחפץ חיים אמר הוא דקדק מה שכתוב
פרשת השבוע שאנחנו אומרים את זה כל יום
פעמיים באהבה מה אומרים וזכרתם את כל
מצוות השם ועשיתם אותם
ולא ססו רוחכם אשר אתם מזנים אחריהם עוד
הפעם למ תזכרו בסיס מצו בסם קדוש לוק ארחץ
חים
למה אתה לא כתבת מיד אתה התחלתם
כשפני
לפני
למה לא כתבת אז הוא אמר שחפץ חיים צק
שיכול להיות כל מ השם כל שאין אין קדוש
אתה לא קדוש
שרק אחי ולא ססו
נו אז ממילא רבותיי
תעזר איך מישהו אמר פעם לל שמחה אי אפשר
היום ללכת ברחוב אי אפשר ללכת היום ברחוב
אז אמר לו אז לא הולכים הוא חיכה שייתן לו
קצת חיזוק אמר לו אז לא הולכים
מה מה אני מתכוון להגיד אמ היה איזה אברך
כאן בן אליה שהוא חזר בתשובה הוא היום בן
הליה אבל הוא חזר בתשובה אז הוא אמר לי ב
אמר טרסנט ז יש הרבה לבים בת ושום לב לא
כתוב כמ בני
אומרת אשרם זכ אומרת מעידה שאדם נכשל בזה
אומר למה לא כתוב למשל סרמד
צ צ שום דבר לא כתוב לאשר רק כתוב
שרז למה אז אמר פשוט אחד שחזר בתשובה אבל
היום בן לי כ בכל הלים ם החלטה והנהגה
שאתה לא עובר על הלו זה מספיק כ על כל לא
צריכ להגי לך אבל בנ האלו אז הת אומרת תדע
אר אתם ז אין מציאות שלא תשל אם לא תמיד
גדרים מסגים אשרם ז לכ ה אומרת בזה בזה
אתה צריך לש גרים מסג
שר
איך אמר הרבי פת צצר אש ור זהו בדרך לא
יויו קראנו את זה בעלותך ו איש אשר הוא
טורר כי בדרך לא היה מישהו אמר לו אבל
כבוד הרב יש שתי אשרי בתהילים יש אשרי
ממדרך הולכים בתורת השם גם כתוב אשרי יושב
בביתך גם לשבת בבית זה קדוש אבל גם ללכת
בדרכים זה ר קדוש מה הבעיה ככה אמר לרב
נפתור רופשיץ רב נפתור רבש אבל השרי יושב
איתך אתה אומר כל יום נכון ומה אתה מסיים
תהילת השם מדבר פי אשרי תמימי דרך מה נגמר
הפסוק האחרון טעיתי כזה עובד בקשה ך את
מבין
אמר לו עוד אמר לו עוד דברות שאשי הרי
שתיהם זה א' ביז נכון האשי זה גם אבז
ואשרי ד זה א בז אבל ההבדל הוא באשרי ממ
דורך זה בטמ אפין
שמונה שמונה טמנ אפין ככה זה נקרא אז אמר
כי בן אדם צמים בדור כשהולך בדרך אז צריך
להפך את הפנים להקמת לכו ש בשמונה תמניה
אפין שמונה דרכים צדדיים לשמור על טהרת
נפשו בטמ אפין אבל הבי סול הוסיף על זה
הבי סול אמר אבל אחד שהולך בדרך ושמר על
עצמו אז בטמפ נהיה כפול שמ קדוש אחרי
שעברת את הדרך ושמרת על עצמך אתה קדוש פ
כפול ש
כתוב בזוהר הקדוש כתוב רוס הדוך זה פרשת
השבוע צריכים קצת לדבר על הלב הזה כתוב
בתקן תיקון ז תיקון עין תשמעו את הלשון
וכל דינן כל הדינים העונשים שלא נדע כל
דינן תים במה זה תלוי בדיבור וכן בעינן
בשפתיים ובעיניים וזה תלוי כל הדינים כל
האנשים כמד כמו מור מניסן ככ אומר הזוהר
הקדוש כמ כמו מור מניסן ב קל אין ו לדיון
אלא מה שאין ורס כל הדינים זה רק על
העיניים אין ל ד זה לשון של הזוהר הקודש
לשון תיקוני זואר כד קמו אמר מניסן אין ל
לדן למה שאיין ברס אז ממילא אז לדעת
אתם יודעים מישהו נכנס פעם לבי סרול ואמר
לו שאיזה בבא אמר לו שיש לו עין הרעה לא
יודע מה לעשות איזה בבא אמר לו שיש לו עין
הרעה לא יודע מה לעשות ככה אמר לו בסול
אמר לה ביסור שאתה יודע הגמורה אומרת במצי
דף קז אומרת הגמורה שרב נכנס לבית האלמין
הוא אמר 99 מתו כם בעין הרע 99 מהמצות
ומעין הרע ואחוז אחד זה בדרך כל הארץ דרך
כל הארץ דרך אז אמר תשמע שניה אגיד לך 99%
מתו מהעין הרע כי הם לא שמרו על העיניים
לך תשמור על העיניים ואל תבלבל בראש זה
הפירוש בעין הרע כי שלא שמרו על העיניים
זה כבר כתוב באור החיים הקדוש בפרשת ויחי
שאחד ששומר על העיניים לא שייך לשלוט בוען
הרע הוא כותב את זה על יוסף הצדיק מה מה
זה ב פורת יוסף בן פורט עלי יין תנו בורח
הקדוש כ שומר על העיניים עלי עין זה לא
יכול לשלט בעין הרע
וגם רשי בברוס דף כף נו שם אחד ששומר על
העיניים
י
זה אמרנו שמרוויחים חיים אתם זוכרים
שאמרנו לפני כן שצו חושב כמס אומר התלמי
של הרמ מפנו קל חחד שיש לו עיניים והוא
סוגר את העיניים
שבוודאי
שחושב קמס צ ניצול מגזירת מיתה מיד על
המקום זה מסוגל לפרנסה הביס אברום אומר מה
זה לא יסוס רוח ניכ שאתם זוינים מה זה
זוינים מה המילה זוינים
ואותו דבר גם בגימור תמיד כשגמר מדברת
מהעיניים הגמורה מדברת מזון הגמ בזבחים
קיח הגמור בברוס דחף זון אינו מדבר ר בפה
הגמרא לא אומרת ז פיב מלשון הרע בעיניים
הגמרה אומרת זן
השם ישמור למה זן מה זה זונים אשר אתם
זונים אחריהם אמר תדע כי כאן אתה משחק עם
הפרנסה עם המזונות זה אומר זה הפירוש בגור
מ שבטלו זה משנה מכס אומרת המשנה מ שבטלו
טרו טלה טעם הפירות
בזה אתה משחק עם הפרס
כל אחד באחד אם הוא ידע שזה פרנסה זה כבר
לא שיחה מוסרית אז זה כבר היום הכל לצורך
פרנסה מותר הכל תשמור על העיניים לצורך
פרנסה לצורך פרנסה סיבה שאתה מקבל כאן
פרנסה משתלם
אומר הבי סבום אומר גם מה שקראנו השבוע
בפרשה והמון כ סגרת גד הוא ואינו כאין
עבדו לך שהמון הפרנסה זה לפי עיניים
הוא אומר הדברי ישראל הדברי ישראל אומר
בכל דיס כותב שמה הפסוק אומר בשמואל א תז
אודם ירא אל העיניים והשם יראה
ללבב אומר לבב ראשי תיבות לחם בגד בית
הקדוש ברוך הוא אומר תן אתה אדם רא
לעיניים אתה תשמור על העיניים ושם ר ל הלב
אב אני אדאג לך ללחם פרנסה ביגוד ובית בלי
משכנתא אני אדאג לך לכול אומרים בשם צדיקי
כמו אומר אין יכו לכו יסברו
אז כתוב אל תקרא ישברו אלא ישברו אמרו מה
פירוש אם אתה אין יכול אליך ישברו לכבוד
שמיים תשבור על העיניים אז ואתה נותן להם
את אוכלם בעיתו מקבל את הפרנסה בלי גמחים
כל דבר מה שאתה צריך אתה תשמור על העיניים
ואני אשמור לך על ה על ה על כל מה שצריך
אתה תשמור על העיניים
כבר אמרתי כמה פעמים
זה רשי רשי בישעיה לג רשי אומר שמה כתוב
בפסוק אוצם אינו מזבר
הוא מר ממשק כתוב הנובי אומר שמה לחמו
ניטון ממונים
אומר רשי הקדוש כשנ קדישה לחמו ניתן אומר
רשי לחמו ניתן לא יהה מבקש לחם כי מן
השמיים יספיקו לו מזו רשי אצלי חתימה של
יותר מחתימה של להבדיל מנהל ב בינלאומי
רשי אומר לך לא יהה מבקש לחם כי מן השמיים
יספיקו לו מזון ממו נאמנים מדבר על ילדים
אומר ממ נאמנים מק ממב לא יוזב כמר זרו
יגדל וכל צרחו ספק הכל אני אסדר לך תן לי
את העיניים איך אומר רנו אוצם אינוס ברו ס
סופי תיבות מעות בסוף אתה תראה כסף על זה
נו
היה בירושלים היה
מנקי דש בירושלים המפורסמים היה רב שמואל
שפירה די שמעתם ממנו רב שמואל שפירה אחד
שלא הכיר אותו אם בחור ראה אותו ולא הכיר
אותו לפני כן הוא חשב שהוא סגנו הוא חשב
שהוא עבר כי ה הלך ברחוב ה שמירת עיניים
שלו היה מרדי אז כ שקברו אותו בסימס הגולן
אמד שמה רבי יעקב מיר שכטר
יודעים מי זה הגאון הצדיק רבי יעקב מיר
שכטר ועמד על ידו הגאון רב צבי חשין
עמדו שמה על יד הקבר כ שקברו אותו רב צבי
חשן דבק לרבי יקב מו שאל אותו יקב מו מה
הוא עושה עכשיו רבי שמואל מה הוא עושה
עכשיו רבי יקב מו התחנן לפניו תהיה בשקט
וד כמה דקות סטמס
הגולל עכשיו הוא צעק לו עוד הפעם כל הקל
צרי לו מה עושה עכשיו רב שמואל אני אגיד
לך מה עושה עכשיו רב שמואל אתה יודע מה
הוא עושה עכשיו הוא פותח את העיניים עכשיו
בטח את העיניים
אומר רבנו הבן השחי
מביא שעיקר הוא כותב ככה שעיקר התענוג
בעולם הזה זה מאכל ומשתה נכון יפה גן עדן
התחתון כתוב בזוהר הקדוש גן ד הח מהנ שמה
ריחות טובים שיש שמה ריח גן עדן גן עדן זה
גן עדן החת שקובה אצל כל נשמה יהודית
לזכות לגן עדן הליון משמנה
בעיניים צדיקים ים נהנ מזי השכינה זה התכל
של יהודי בגן עדן הלי אומ אומר הבן איש חי
סימן לדבר זה פני האדם שהפה נמצא למטה כי
הנהג קם בעולם הזה ממאכל ומשתה אחר כך
מגיע האף בגן עדן התחתון זה האף ריח גן
עדן ואחר כך הגן עדן העליון זה העיניים זה
עיניים אז הוא מסיים על זה וא אתה תבין
כמה יהודי צריך לשמוע על בובס אינוב שלא
לפגום חוש הראייה כי כל התכלס צריך להגיע
זה להנות מהעיניים בכדי שיוכל לראות פני
מלך יים אז כולנו בעזרת את השם
בימים האלו איך כותב הרבי י כותב בהגר
התשוב תשמעו לשון של רבנו ינה אומר בשר
נוסו אינו מי שלא מרים את העיניים זוכ זנו
אינו בנו משה מידו כנגד מידו שכך אומרו
הזל כל הקו שנו מז מקבל פני שכינו
מרז נאמר מיד אח מלך ביופי תחז זכה לראות
הרס בני השכינה פשוט כל אחד רוצה לעשות
שיהיה לו הצלחה בטירה להבין תוירה רוצה
הצלחה בכל הענין עם בנים טובים אומר רבנו
יני תן לי את העיניים תן לי את העיניים
כמובן העיקר המלחמה בעניינים האלו מלחמה
מלחום לשם במלק זה העיקר העיקר זה המלחמה
להלחם
סיפרתי כבר כאן ש מחנך גדול כאן מחנך גודל
פסיכולוג רב מושה בלוי סיפר שהיה בשנ ט שמ
הסטייל ה נפטר בקף ג ט שמ והסיפור הזה היה
בטסט
חצי שנה לפני שטיפל נפטר הוא היה לו חוסי
כלל שישי איזה בחור חשוב למד איתו כל
הלילה ר מש כבר הי אחרי החתונה למד עם
בחור בליל ש פעם אחת הוא הגיע אליו ורמש
בלו רואה הבחור הוא לא איתנו הוא לא בסדר
שאל אותו מה קרה לך אתה לא תוכל לעזור לי
מה קרה לך עד שהוא נפתח קצת ואמר לו שהוא
היום נסע באוטובוס לתל אביב לרופא שיניים
מי שזוכר לפני 40 שנה כשהיו צריכים רופא
שיניים היו צריכים לסוע לתל אביב לא היה
כאן אז הוא נסע היום לרופא שיניים אבל
האוטובוס הוא נכשל במר בריה אסורה ושמה
נחשל אתה תוכל לעזור לי
בקיצור המ שבלא ראה את המצב הוא רץ מיד
לרחוב רשבם סטייפל קיבל קהל רק עד 11 וחי
אז הוא רץ מיד לרשום את השם ואחר כך לקח
את הבחור באוזניים תפס אותו עד לרחוב רשבם
הוא פיחד ש עוד מעט הצטרך מישהו אחר השם
ישמור אז ה תפס אותו והכניס אותו לטייפ
כורה הבחור לא לא איתנו
ה סטייפ אני לא צריך להגיד כמה החריפות
שלו הוא היה איש קדוש ונורא ורכ הה פחד
שמה להכנס הוא הה היה מאוד שרף חריף מאוד
הבחור הזה נכנס כי ידוע סיפ הרי לא שמע לא
ילו לדבר אלי לא ילו לדבר אלי אז הבחור
הזה רשם לו אני בחור בגיל 19
בחודש אלול קיבלתי על עצמי שמירת עיניים
ושמרתי על עיני הום זה הה בחודש תבס היום
נסעתי באוטובוס לתל אביב נכשלתי בצורה
נוראה
כתב עוד כמה ואני אונו אני בו ואני אונו
אני בו חתם את השם שלו עם השם של האמא
המשב מספר שאיך ש סטייפל קרא את זה אני
בחר בן 19 ראשו שתי באוט שלתי שם את הפתק
על השולחן והרים את העיניים על הבחור הזה
ה סטייפל רים על מישהו עיניים אז ההוא
חיפש או בלטה או חלון מאיפה לברוח הרים את
העיניים לבחור הזה [נחירות בוז]
ואמר לו תומר לי תומר לי כשזו על האוטובוס
פעם אחת שומר אותו על העיניים פעם אחת
שמרת ע העיניים אז הבחור כתב לו הרי לא
יכלו לדבר אליו אז ה כתב לו המצב רע ומר
אז הסיפר אמר לו עוד הפעם שאלתי אותך משהו
שהיית ו פח שומרת לו על העיניים אז הבחור
עשה לו עם הראש ככה כן עם הראש ה נדנד לו
שכן
אמר לו הסטייפלר מה שאני אומר לך אכשיו
אינני מגזים אינני משקר אילי י בחי הייתי
קם לפניך אומר לא קו מוסי פעם אחת שמרת על
העיניים שפכת דם פעם אחת הייתי קם לפניך
אמ לא יקו מוסי
לפי ערך
ערך הנסיעה מפה לתל אביב משב לא רשם כל
מילה כתב כ ערך הנסיע מפול תל אביב לפי
דעתי ערך 30
דק 35 דקות ככה זה בכל פעם ששמרת על
העיניים קיימת ואבת השם אלוקיך בכל לבבך
בשני יצרך קימת ונקדשתי בסך בני ישראל
קימת קךכ
אחר כך הוא המשיך ואמר לו אמנם בכל פעם
שנכשלת אות עונש לא הבקר לא רק חיזוקים
אבל בכל פעם שג
אז מה אתה בוכה
עכשיו במילים הבאות הוא זרק אותו מהחדר
בצעקות נוראות המילים הבאות אמ
דע כי בכל פעם שכ מגבר על צ בניו קדושה
שמיר הסיניים הכו במדרג יוסף הצד ממש ממש
ממש לא תאוריה ו וי העיקור המלחמה תלחם
תלחם תלחם ככה
העיקר המלחם מה באת כא לבי לבכות מה זה
בכיינות כאן לבכות תבות תבכה בבוקר ש
אומרים אל ת ד סון אל תב לחת כ שמה תבה
אבל כאן העיקר המלחמה
בכל פעם שגבר עלבר
מה אתה בוכה כאילו אל תסתכל על הבר כל פעם
ש
הוא צעק לו במילים האחרונות כל פעם שג
בקדושים
בדרג הצד ממש ממש ממש לא תיאוריה ולא כילו
העיקר המלחמה תלחם תלחם תלחם
איך אמר מלך טשו גנו אמר ש
אמר ש
פצוע מלחמה
אז פצוע קשה אז ככה זה הולך הממשלה מפרנסת
אותו נותנת לו פרנסה מחתן את הילדים אפילו
פצוע מלחמה אבל אם באמצע מרים את העיניים
אם לא יכול מיד יורים אליו למוות אומר זה
אותו דבר מלחמת היצר קורבן שבן אדם לוחם פ
נפל נפצע אומר הקדוש ברוך הוא אני צריך
לפרנס אותו פצוע מלחמה אי אבל אמא מלה לי
בשבילי אז השם ישמור ויצא העיקר מלחמת
תילחם תיכנס לעניינים איך כותב רבנו אב
סין אומר מ סוסר איש ומסתוריים ואני לא
יראנו נאום השם אז הוא אומר מיסורים זה
המחשבה עם סוסר איש במסתור ים שמה במחשוב
הוא לוחם לוחם אומר הקדוש ברוך הוא ואני
לא יראנו אני לא ישגיח עליו להחיותו
ולהצילו לפרנסו ולחלקו ם סוסר איש
ומסתוריים מסתורים זה מחשבה אם הוא ילחם
שמה במחשבה אז אני לא יראנו אני לא אני לא
ישגיח עליו להחיותו להצילו לפרנסו לשמחו
ויק רבו ישראל להתחזק להתחזק
להתחזק בשמחה איי איי אי איי איך אמרם רמס
שבח [נחירות בוז] הנורא מה שהיה פרשת
השבוע אוי אוי אוי אווי אוי מה היה החטא
אומר מה הגבור אומרת ביינס ככס אומר בחו
רבי חנון אומר להם הקדוש ברוך הוא אתם
בכיסם בחיו של חינם ואני קובע לכם בחיו
לדרוס אומר הם רמז אתה יודע מה הלימוד
מכאן אם בחיה של חינם עשה בחיה לדורות אתה
יודע מה הלימוד ששמחה של חינם מביאה שמחה
לדורות בחינם תהיה שמח סתם אני שמח כי אני
יהודי שמחה של חינם מביאה שמחה לדורות
לשמוח עם הקדוש ברוך הוא לשמוח התחילו עם
כאלו סיפור ידות לא יכול השם ישמור תראה
ליגיע [נחירות בוז]
יהודי
שמח איך הוא שמח אי אומר היסוד
שכתוב פרשת השבוע
מצ השם
אומר היסוד אבוד זכרתם תזכרו טוב כל כל מה
שקורה לך זה מצו השם זה ציבו י ב שהקדוש
ברוך הוא זה מצוות המלך זה הגוך פרוטיס
ומילא אתה לא תהיה עצוב אם אתה תדע הזכרתם
תזכור אתכל כל דבר שקורה איתך זה הכל מצת
השם ציבוי השם וממילא כזה בן אדם אם הוא
יודע שהכל זה ציבי השם אז הוא יודע שהגוף
שלו נפשו חייו בניו כל נכסיו זה מת השם אז
הוא כל הזמן יודע לקדוש ברוך הוא הוא לא
יבכה בחיה של חינם הוא ידע שהכל זה מהקדוש
ברוך הוא אומרים הרי ככה ידוע מסבירים
בחטא המרגלים
אנחנו אין לנו מושג כל כך מסופר שהר ג'מי
מצא פעם את ה את הספ סמס זה היה בשבועות
האלו הוא היה ככה
ה היה ככה לא
הספ סמן שאל אותו מה קרה לך אמר בפרשיות
האלו שלח קור חוקס כל החטאים אני לא יכול
אני לא יכול לא יכול לעבור על זה אמ ס אבל
אתה רה מכל החטאים שנו שלהם נהיה אצלנו
תורה הלוא המצוות שלנו שיהיה משהו כאילו
כאילו תבין טוב ש יש לנו כאן עסק עם דור ד
שאין לנו מושג מהלך כאן אבל דוח רצה ללמד
אותנו מה ממה להימנע
בשמרת העולם
שלכל אחד יש שמרת העולם שכל אחד יש חצי
מלאה
ולעומת זאת אתה מתדמה לאדם שחסר לו ויש לו
חצי ריקנית החכם
יביט יסתכל תמיד על החצי המלא וישמח יגל
וישמח אל כו מסתכל על החצי המלא לעומתו
הכסיל הסתכל תמיד על החצי החסר חכם ראשי
תיבות
חצי מלאה מי חכם ישמור אלה ויתבוננו
חסדי השם הוא כל הזמן מתבונן בחסדי השם כל
הזמן הוא רואה את החצי מלאה מתבונן
תמיד בחסדי השם חילופין ב
מ שמסתכל חצי ריקנית זה השם ישמו בדרך
צכוסלובקיה על
הרק מהיום מסתכל רק על החצי המלאה
איי איי איי וככה יהיה ססום ושמחה שלום
וברכה מנת חלקך כל הימים תשבור אותה תסתכל
תמיד על החצי המלאה
כאן
המרגלים
כבר הקדמתי שאין לנו מושג מה הולך כאן אבל
קצת ללמוד את זה שבמקום להודות לשם הם
הסתכלו על החיסרון המדומה אמרו אפס כזום
התלוננו בחו בחיה של חינם אבל הוא חכמו
היו מסתכלים היו מביטים על הטוב שהקדוש
ברוך הוא מפלי לעשות לכן כתוב הבל הטורים
אומר שלח לכ אנושים אומר הבלטים ספז חוכם
הקדוש ברוך הוא אמר לו תשלח רק אילו
שמסתכלים על החצי מלאה חח אמשי תיבות
חצי מלאה
שידה וכל דבר להודות ולהלל על החצי
המלאה כי הבן אדם רגיל כאילו החצי
מלאה זה הרי פשוט אצלי זה הרי פשוט הוא לא
מבין שזה חסד השם הוא רק בוכה על זה שזה
רק איך אמר הס קולנו אל תס קולנו שאומרים
חצי מלאה מ מי החליט לך שהכוס הוא כזה
גדול אולי נתנו לך קטן ה זה מלא
אז זה מלא מי החליט לך שזה שזה שזה כזה
גדול הקדוש ברוך הוא שיעזור שיהיה לנו
כוסות גדולים ומלאים אבל אתה תתרגל תמיד
להסתכל שחצי המלאה זה לא זה זה זה חסד
השם תודע על זה יש כזה ורט בכל מידו מידו
שוא מודד לוך אמוד אלו ומועד מויד אז כולם
יודעים פשט ש מה פירושו מועד מועד איך
מבינים פשט שבין אם טוב בין אם רע כן ככה
כל אחד יודע בין אם טוב ביןם הפוך אז ה
מלצ פשיט שמתי יותר קל להודות כשנותנים לך
טוב כן אז רבותיי בואו נתחיל לפחות לפחות
נתחיל עם הדבר הקל נתחיל להודות על הטוב
בכל מדד
מד בכל מידידו ה מדבר גם על החלק גם שנותן
לך טוב גם נותן לך רע א בואו נתחיל דבר
ראשון עם הקל עם הקל ושיהיה רק ושיהיה רק
בזה שיהיה לנו רק אבל תדע להודות
תדע להודות תדע שהקדוש ברוך הוא נותן ללך
את זה אל תשכח
רק מה הבן אדם שוכח להודות על זה מצאנו
הזור בת הדוש בפש
בבות ישבו
סזל
ושכחת השם אלוקיך חס וחלילה ואמרת כ צ
יודישע לי את החיל הזה אתה מתחיל להלמות
אתה לא מסתכל על החצי המלאה שזה חסד
השם אתה לא מתבונן שזה חסד השם מה שהוא
נתן לך רחמנה ליצלן איך
אמר הגאון רבי מויסה סולובייצ'יק זכרונו
לברכה המרבות מתוק הגמרא אומרת בברוס לה
הגמרא שואלת סתירה פסוק אחד כתוב לשם ורץ
אלויו פסוק אחד כתוב בורץ נוס לבני ודום
מה הגיבור מיישבת כן קודם ברוכה קודם וכשם
צם לאו אחרי הברכה אחרי שברכת אז אתה יכול
להנות מזה לפני כן אסור להנות לפני כן זה
לשם אחרי הברכה א רצ מעודם זה שלך אז הוא
אמר בדרך צכוסלובקיה
יודע
שזה לשם אחרי שהוא קיבל את זה אח ברוך
אחרי שכבר קיבל את הברכה אז הוא חושב שכבר
רוני עודם זה כבר שלי מפני שהוא זכה לברכת
השם כשהוא עדיין בצער ודוחה כז זוכר טוב
טוב של השם הוצלו אחרי הברוכה אחרי שהרחיב
השם את גבולו נדמה לו כ הארץ נתן לבני אדם
כבר יש לו טענות כבר זה הוא שכח שהקדוש
ברוך הוא נתן לו איי אי איי
הוא שוכח מזה איך כותב השיב סויפר כותב
היה בן בתו של חסם סויפר הוא כותב פסוק
במגילה סרוס אני מלי הלכתי ורק משני השם
הוא אומר כשמלאו כשהכל מלא
אני מלא הולכתי הוא חושב שזה אני כשרי קם
אז ה אומר ישבני השם מבין כשהולך מלאו אז
הוא מבין זה אני זה אני כל תבין שזה לא
אני
איך אומרים תמיד שים
תמיד בן אדם הזה
שואלים אותו מה נשמע אצלך אז אם טוב לא
אומר בסיעתא דשמיא סיעתה דשמיא ברוך השם
יש סיעתא דשמיא
מה הפירוש אני עושה הקדוש ברוך הוא עוזר
לי סית א כשלא הולך לו טוב ומר הכל משמיים
אז הכל משמיים
לדעת בכל מצב רבותי לדעת שהכל זה רק
מהקדוש ברוך הוא הכל מה הקדוש ברוך הוא
וממי לדעת
על עוד נקודה
שהסצנה כתב מכתב על הפרשת השבוע שהוא רצה
לחזק זברק קולוס באמצע שס המלחמה אז הוא
כתב מר גבות על פרשת השבוע איזה חיזוק
גדול הוא שאל שאלה כך כתוב השבוע
ש
כלל ישראל פחדו ובכו מהפחד שמה שהם לא
יכולים לערוך מלחמה נגד ילידי ענק משבע
עמים היושבים בארץ ןמ יושב בארץ נקב וגם
לידי הנוק רונו שום הם בכו לא יכולים עם
זה לא נוכל להילחם
כתוב בפסוק ויס קול סום
מה אמר אוו נעלה מה רשי הקדוש אומר מה אוו
נעלה אומר רשי אפילו בשמיים והוא אומר סו
שלמות ועלו שם נצליח בכל דבריו תשמעו אז
הוא כתב מכתב ככה באמצע המלחמה אמ אני לא
מבין הוא לא ענה לתשובה שלהם הם פחדו הם
פחדו רעדו יש כאן ילידי נוק כן יש כאן איך
נלחם אז הוא אמר להם אולא נעלה אפילו
בשמיים ואומר הסו סולמות נעלה למה לא אמר
איזה מילים לסתור את הטענות שלהם זה הרי
נראה שכאילו הוא לא ענה על השאלה שלהם
[נחירות בוז]
אז הוא כתב ככה אני חושב שאני אקיר את
הלשון שלו של המכתב אבל כך צריכו ליוס
אמונס איש ישראלי הוא כותב
לא בלבד בשעה שרואה מבוא ודרך לישועת גם
על פי שכלו ודרך הטבע ימים בשם שישיה
ויתחזק רק גם בשעה שאינו רואה חס ושלום
שום מבוע פי שכל ודרך הטבע לישועת יאמין
בשם שישאר ויתחזק באמונתו בביטחונו זאת
אומרת אמונה זה לא נקרא כשאתה רואה איזה
מבוא בדרך לישועה בדרך הטבע על פי שכל אז
אתה מים בשם רק מה ממונה נקרא שעה שאתה לא
רואה חס ושלום שום מבוא על פי שכל ודרך
הטבע שלי תיב שע תמים בקדש ברוך הוא ההוא
כותב הל עד הרבא בשעה זו כשאתה לא רואה
שום הבוא שום הבוא על פי דרך הטבע לישועה
בשעה זוא טוב שלא תקש למצוא איזה שכל מבוא
בדרך הטבע כדאי שלא תתעקש למצוא איזה שכל
בדרך הטבע למשל שידוך שלא נראה שהוא תהרס
כבר בגיל בגיל הזה עם כל הבעיות שיש לו או
בעיות או גיל שהם ביחד ותו דבר אם במחלה
שהרופאים כבר אומרים ככ וזה אומר ככה ולא
נראה לו איך ש או שזה בפרנסה לא נרא אז
אומר אדרבה בשעה זו טוב שלא תקש למצוא
איזה שכל מבוא בדרך הטבע שלא תקש למצוא
איזה שכל בדרך הטבע איך הוא ישע כי מכיוון
שעל פי פשוט הו לא ימצא אז חס ושלום תוכל
למנעו על ידי זה להיפגם ופגם באמונתו
וביטחונו בשם יכול לעצור את ישועתו חס
ושלום
רק מה צריך לומר צריך לומר ככה הכל אמת אז
העם היושב בה כמו שאמר הגלם אמרו באמת אז
העם יושב בה וכינים הדברים שערים בצורות
בשמיים מכל מקום אנני מאמין בשם שהוא
למעלה מהגבול בטבע שישנו זה הוא אמר כל
אנל ש אני לא אתווכח איתכם בלא שום שכל
בלא סברה אמונה אמונה בתוכם בשם באופן כזה
תקרב את ישועתו בזה הוא מסביר כאן את דברי
כלב אומר שכלב אמר אפילו אתם אומרים לי
להתווכח איכם אתם אכים לינו אבל
אפילו אין בד את הארץ כז רים בצורות לות
מוד מכל מקום בלי כל כ לחזק את האמונה
אפילו בשמיים ווא אומרם
נצליח בכל דברו זה אומר
אומרים שזה הפירוש שלח כ
תשלח את כל החכמות כ תשלח את כל החכמות אמ
בקדוש ברוך ה אל תחפש אתזה מבו דרך למשואה
הפוך למה כי היות שלפי פשוט אתה לא תמצא
את הדרך וממילא אז את פגם לך האמונה ופגם
באמונה יעצור את הישועה אז מה זה חסר לך
רק מה רק מהז תפתח בשם אני מאמין בשם שהוא
למעלה מהגבול בטבע שהוא ישנו [נחירות בוז]
ככה אומר החסם סויפר אנורי מין יזרי בן
אדם מתבונן ורואה אין אין ישועה מיין יזרי
א אין אין איך שיבוא ישוע כל השדכנים אמרו
או כל הבנקים אמרו זה זה או כל הרופאים
אומרים זהו זה אומר אזר מים השם אתה יודע
למה כי אוס שמיים ור זה גם היהיש עיים אז
יהיה לו ישע ממנו בלי להתבונן בלי שכל עזר
מאם השם כי הוא ברא את השמיים גגם יש מעין
אז מה לך אפילו אז הישועה שלך גם קיימת
כשמגיע כאילו דברים רבותיי הוא טוען ססמס
זך א סמס מביא מהסבא שלו חידוש ההרים
שמרגל היה כאן ראש בני ישראל זה לא היה
סתם הוא מביא מכשרים שהם ראו ברוח הקודש
שלא יכנסו ולכן זה היה כל הסיפור כ ככה
הוא כותב כי ודי הוי נראה לאין סיכ לום
שאין מכוחם לכנוס שהרי לא נכנסו אתהה רואה
שהם לא נכנסו הם ראו את זה ברוח הקודש
אומר הספר סמס מביא את זה מחד שרים אבל מה
היה הבעייה כי אם אמונה היית כן נכנס כי
אמונה זה יותר מרוח הקודש הוא כותב ככה את
הלשון ק את הלשון באמ גם חטא המרגל חסור
אמונה כמ שאומר הדו אוזרים
כדר לאין שכלם לאין שכלם שהם מכוחם לכנוס
שרי לא נכנסו הם ראו ברוח הקודש שם לא
יכנסו הם ראו ברוח הקודש שבני ישראל לא
יכולים עכשיו להכנס לאר יראל כמו שהיה
באמת בסוף אבל אמר אם היו מאמינים ומבטלים
הסתכלות לרצון השם ברזה עצמו מסייע להם צת
מהטבע כמו שאמר הקדוש ברוך הוא לאברהם
אבינו צא מגננו שלך
איי אי אי א מון הוא אב ירל אומר מון הוא
אותיות אמונה עם אמונה אתה יכול לעשות הכל
מון מה שאתה רוצה דבר עם אמונה א עם אמונה
עם אמונה אמונה אני אסביר עוד נקודה
באמונה
מה ששואלים כאן כולם בפרשה רשי אומר שלח
לכ נושים מה אומר רשי לדעתך אני איני מצא
לכו
אם תרצה
שלח
אז כולם שואלים פסוק אחרי כן כתוב וישלך
אוסו משה ממדבר פו על פי השם פרוש כ רש
אומר אני איני מצווה אותך אם תרצה שלח
הפסוק אחר כתוב כן על פי השם אזה הה על פי
השם או לא על פי השם מה הולך כאן תשמעו מה
שמסביר יסוד כאן באמונה תשמעו טוב
מה זה אמונה
להכניס את זה טוב טוב לראש אומר רוצנ השם
שבן אדם יעשה הטלוס יעשה קיים מצוות הטלוס
יעשה פעולות לכל דרכו הגשמיים ולא רק זה
הבחירה בידו איך לעשות את זה למשל בפרנסה
בן אדם צריך יצ
צריך להביא פרנסה צריך לעבוד והרשות בידו
להחליט באיזה מלאכה יעבוד באיזה מסחר
ישקיע ואותו דבר ברפואה כשיש חולה בתוך
ביתו ניתנה רשות לרופא לרפות אתה צריך
ללכת לרופא בידך הברירה אם ללכת לרופא
פלוני או רמוני ואיך הוא יטפל באותו חולי
אותו דבר בשידוכים כשבן אדם אמת בפרק הש
מקדש מותר לליו החובה לגמור בדעתו אם הוא
מון בשידוך או לא ותלוי הדבר בדעתו
זה הכל רבותיי בקשר דיברתי עכשיו על
שידוכים על רפואה על פרנסה זה הכל בקשר
לעתיד
לאחר מעשה אחר אחרי שאתה עשית כבר איזה
מהמהלך בעניינים אם זה בשידוך או בפרנסה
או ברפואה אתה חייב להאמין שכל מה שעשית
זה על פי השם היה ש הוא מסבב כל הסיב הוא
הכניס לך בלב ובמוח לעשות את הצעד המהלך
שאתה עשית ואין לבן אדם אסור לבן אדם
להתחרט ולהתמכר ולאכול את הלב למה עשיתי
כך וכך ואפילו נראה לך בעליל שזה טעות
גמורה שאתה עשית אבל זה לא אתה זה הקדוש
ברוך הוא זה אומר ק רשי אני איני מצוך אם
תרצה שלך אבל פסוק אחר מיד אומרים תדע שזה
על פי השם כל הטעויות זה על פי השם איך
אמר עשיתי את זה בידיים בוכה למה עשיתי את
זה בידיים אמר לו הבי סבום הידיים שלך זה
גם בדי שמיים אין כזה דבר אין כזה דבר
טעות הרופא רצון הבורא זה זה אחרי בן אדם
צריך באמת בידו לעשות לעשות את ההשתדלות
הבחירה בידך איזה השתדלות לעשות אם זה
ברפואה אם זה בפרנסה אם בשידוכים איזה
השתדלות לעשות ואייך לעשות איזה טיפול הכל
בידך הקדוש ברוך הוא נתן לך נתן לך אתזה
זה השתדלות בידיים שלך אחרי שאתה עשית את
המהלך תזכור בין אם זה הצליח ביןם זה לא
יצרך זה על פי השם על פי השם הטעות שאתה
עשית זה גם על פי השם ן
היה כאן הגאון רב מכל פיינשטיין רב
מכל פיינשטין היה לו בת שהיה לו עלינו
אסטמה
כל מי שיש לו אסתמה יש לו משף בבית וכל מי
שיש לו משף יש לו כמה משפים רזרבה פיקוח
נפש היה לה פעם בגיל 19 היה לה תקפה של
אסטמה
התחילו לחפש משף המשפ אחר השני השלישי שום
דבר לא מצאו קראו לא אמבולנס האמבולנס
הגיע היה ציס נשום אחרי ציס נשום הזיזו את
המיטה שלה ומצאו מתחת למיטה שלה מונ משפי
ישבו שיבה עם קוראים לזה נקיפות מצפון ככה
קוראים לזה כי אם היית אם היית מחפש עוד
היית מזיז את המיטה היית מוצא ישבו ככה
נכנס שמה לנחם רבי יין ק גלינסקי והוא
הזכיר לרב מחל פיינשטיין שהוא למד איתו
בלומ ג'י לפני השואה הוא היה שמה משגיח
משה רוזנשטיין בקיצר ע פקודת המשגיח הם
לבנו כל החצי שנה לבנו אז הישיבה את
הסוגיה ש אמונה בגימור בדרושים ברשו בריש
לבנו טוב את אמונה אז הוא הזכיר לו מה
למדנו אז אתה זוכר והזכיר לו שהסוגיה
הסיכום ככה שבן אדם צריך אמונה אבל צריך
השתדלו
אתה צריך להאמין שהכל בורא עולם אבל לעשות
השתדלו אבל הוא הזכיר לו שלמדנו אז אבל
השתדלות זה רק בקשר לעתיד
על עבר בן אדם שחושב שיכולתי למנוע את
העבר על ידי השתדלות זה כפירה אין כזה דבר
השתדלות בקשר לעבר העבר זה היה חייב להיות
ככה על העובר אין כזה דבר השתדלו הזכר עוד
הפעם יש אמונה והשתדלו ה הזכיר לו שככה זה
היה מסוכם ז גמור ראשונ שהשתדלו זה רק
בקשר לעתיד על האובר אחד שחושב שיכולתי
למנוע את זה על ידי אטלוס זה קופ
היה רבי מאר למ שנבור ישב שיבה כשגמר את
השיבה הוא יצא הוא היה לו גבאי היה
אמריקאי קראו לו יקר ביג ליזן הוציא אותו
תיל איתו ברחוב אחרי שהוא קם השיב ואמר לו
אתה יודע אצלנו היה נהוג שבאמצע השיבה לא
העלו קוניאק על השולחן יש מנהגים שכן
מעלים באמצע השיבה קוניאק לחיים אבל אצלהם
בפול נהגו באמצע השיבה לא לעלות אבל תיקב
כ שקמו משיב מיד קוניק אמר לו יקיר אתה
יודע למה אתה יודע למה מ מיד קוניק כי
יושבים שבה ימים על הרצפה ואומרים שזה קרה
מזה וקרה מזה אולי אם לא היו עושים את
הניתוח הוא לא היה נפטר אולי אם לא היה
נוסע באוטובוס לא היה קורה התאונה חבל
שהוא הלך לשמה חבל למה הוא הלך לשמה אם לא
היה הולך שמה זה לא היה קורה אמר לו
יושבים שבע ימים על הרצפה וממלאים את הראש
עם אפי קורסו לכן תקף שקמים עשיבה לוקחים
קוניאק חריף לשטוף את המוח פיקסוס וצועקים
על זה שהכל נהיה בדברו שזה היה בדברו זה
לא היה שייך למנוע את זה אפילו אם היה
יושב בבית הוא היה נפטר פתאום היה נפטר
פתאום לא היה לו דקה לחיות לקור את היקסוס
הזה אין השתדלו בקשר לעבר אין כזה דבר בן
אדם שחושב שיכל למנוע את זה את העבר על
ידי השתדלו זה פיקסוס
איך כותב הרבי רפנס קורצו כותב על החז
שהגמר אומרת בדור טס רשים מלאים חרס אז
הוא שואל אם הם מלאים חרטות למה הוא רשע
מך אז אומר לא מדברים על ה מתחרט על
העבירות לא מתחרט רשעים הים חרות הוא
מתחרט למה הלכת לשמה לא הייתי הולך לשמה
המשגיח לא היה תופס אותי א למה הלכתי לשמה
כאן ברחוב שלי המלוה שלי תפס אותי למה
רשעים אלהים חרטות כי הוא לא מאמין שכל
פציעה מ את הבורא מה פירושש אים בחרותו
אוי אוי אוי אבל וד מי שמאמין הוא יודע
בכל דבר בכל צד ושאל איך הוא אמר מחבלי
משיח יצלו לברכה אומר כל הזמן חבל שלחתי
לשמה חבל שלחתי לשמה חבלי משיח האלו
החבלים האלו יצלו ל מהחבלים האלו חבל שלח
לשמה חבל שמה איך אמר לי פעם איזה רב מניו
יורק אמר לי שלפני שאתה אוכל משהו ככה
נהוג ככה נוהגים ישראל הם קדושים שלפני
שאוכלים משהו מעיינים בהשגחה איזה השגחה
יש לזה יפה מאוד מאוד אמר אני חושב גם
שלפני שאתה אוכל את הלב תאיים בהשגחה
הפרטית
לא תאכל את הלב לפני שאתה אוכל את הלב
תאיים בהשגחה הפרטית
אני עשיתי את זה בידיים בידיים אך אומר גם
כתוב בפסוק
גם כי אלך בגי צל מובס לא אירור
כי ודי אומר אני לא מבין לגי צל מובס לא
הולכים מולכים אותך מה פירוש גם כי אליך
היה צריך להיות כתוב גם כי הולכו בגי צל
מובס למה כתוב גם כי אלך גיצל מובס לוקחים
אותך עם קיטל עם הזיקים מה מה מה זה אומר
גם כ אני עשיתי את זה בידיים פו שלך עשיתי
גם אני יודע כמד את זה ממך לא ממני שאין
אין דבר בידיים בידיים הכל בדי שמים ואת
זה לדעת איך כותב המואר עיניים כותב כותב
את זה בפרשת חנון כתוב המואר עיניים שצריך
כל בר ישראל להאמין בכל בכלל הנהגותיו ב
בגשמי בעסק פרנסוס בסק למה זה מה הוא צריך
להאמין הוא כותב כי העצ ושכל העצה והשכל
שבא לו במוחו כדם שייעשה הדבר ההוא שלוח
אליו ממרום קודשו לדרכו בדרך ילך בכדי
שיסתכל וירוויח במסתו
שרצוי אוקי זבור אי שיהיה כך ופוך אומר
הפוך גם חס ושלום ואם שרצונו יתברך שמו
להביאו לידי הפסד יתם בלבבו עצא ברצון
שיעשה כך שעל ידי זה סיבה זו יבוא לו הפסד
אבל אתה צריך לזכור את זה כתוב בתורה
וזוכר אות השם אקח
ורבותיי
אבל אבל לדעת שיש השתדלות אחת שזה תמיד
הכי חזק מה זה תפילה עם תפילה אתה תעשה את
הכל הכל הכל
א א א הכל אמר הגוון הצדיק רבי חזק
לבנשטיין המשגיח אמר מישהו למד פעם בכולל
והיה שמה שאלה רב קיגר שרב קגר היה צריך
איון גדול נשאר כמה שמה ישבו את הקושיה
כולם צאקו לו זה מיליון דולר כזה תשובה זה
מיליון דולר
מיד הוא לקח את ה את הרב פקי ו הייגר וירד
עם הרב קיב היגר למכולת מה יש היה לו שמה
חובה של 30 אלף שקל והוא נכנס הוא נותן את
זה או נותן למק במאור פנים כח את כגר שאל
אותו מה קרה מה מה אתה רוצה אמר אני רוצה
עודף
מה עודף הסתכל עליו כמי שנפשה דעתו עליו
שאל אותו מה קרה כולם בוא בוא איתי לכל
תשמע כולם אומרים מיליון דולרו הזאתי אמר
אני לא יודע מה שאתה אומר כם משלמים או
בירוק או בכחול כם משלמים במטבעות שמשלמים
כאן לא רב קג זה קדוש אבל כן משלמים רק
בכחול או במטבעות אמר רחת ק לבנשטיין אין
על מה לדבר שסל מו טויו זה כנגד כולו טלמו
טויו גדו ללסטר זה מעל הכל אבל תדע אם אתה
רוצה לקבל כאן רק על ידי תפילה אין אם אתה
תחשוב כל התורה ומצוות אין כאן לקבל כך
הקדוש ברוך הוא ברא את העולם לקבל שבע כאן
זה רק התשלום בתפילה
וממילא אז שמה לעשות את ההשתדלות הנכונה
כולם מתפללים לא באתי כאן להגיד שהציבור
התפלל מסתו התפללו כבר מתפללים אבל יש כזה
דבר שמה שבו הכל פונ השתטח על כברי אוויס
אמרוס בקשו עלי רחמים וככה הוא נצול אומר
רבנו הארי הקדוש אומר דבר נורא
כותב שקראנו בהתחלת הפרשה
למתי ראובן שמוע בן זכור למתי שמעון שופט
בן חירי מה הפירוש בזה אומר הרב רי הקודש
דוב
אי שבשמיים הרגישו שהולך להיות כאן איזה
זעזוע עם המרגלים שסובלים עד היום הזה מזה
הרגישו בשמיים שהולך להיות כאן לקרוא כ
משהו א ורצו מהשמיים שזה לא יקרה רצו
למנוע את את המרגל מהחטא לצילה מרת מרדת
שחת אז הקדוש ברוך הוא צירף לכל מרגל
מהמרגלים את ראש השבט זאת אומרת ראובן הלך
עם שמועה בן זקור למתי ראובן שמועה בן
זקור ככ אומר הרי הקדוש ראובן הלך עם שמוע
בן זקור שמעון הלחם שפת בן חורי כן לכל
אחד
למתה יוסף כאן היה כאן איזה בעיה עם מי
הלך יוסף עם מנשה או עם אפרים
כתוב בתורה מה כתוב בתורה למתה יוסף למתה
מנשה גדי בן סוסי למתה אפרים לא היה לו
מישהו שילך איתו לא ה מי שיילך איתו ולכן
מה שרבינו עמד והתפלל עליו אומר הרי הקדוש
אחרי התפילה הוא צירף אותו אליו את מי את
לוי כי לוי לא היה מרגל לשב את לוי לא היה
אז הוא צירף את לוי ליהושוע למתי אפרים
משה אבינ עוד הפעם יוסף הצדק ירד אמ מנשה
למתה יוסף למתי מנשה אז מ ילך עם אפרים
משה רבינו התפלל אחרי התפילה צירף את לוי
שילך עם משה
א עם משה בנעם למט אפרים אוי תשמעו עכשיו
טוב מה שאומר רבינו הארי הקדוש ברגע
שהתחילו לחטו
כולם פרחו ראובן ושמעון כולם עלו אומר
אומר הי הקדוש למה מה מה זה נר שראובן
ושמעון ירדו אליהם זה בעיבור נשמה בעיבור
נשמה ראובן ירד לשמה אבן זכ הוא שמעון
לשפת בן אחורי אז אומר הארי הקדוש כשבן
אדם חוטא כתוב שאפילו הנשמה שלו פורחת אז
בודאי שהנשמה של הצדיק פורחת ממנו אמר אז
כולם פרחו ראו בן שמעון כולם עדו בחזרה מי
נצו
אומר הרבינו הרי הקדוש רק מי שהיה על ידי
תפילה תפילה עצמאית אם זה כלב הלך להשתטח
על כברי אבות אבותיי בקשו עליי רחמים
אותו דבר ישע בן נ מש רבנו התפלל עליו
ושיח מצץ מרגלים זאת אומרת הרבי הקדוש ירד
מהשמיים איתי מבוטח הרבי הקדוש שום דבר רק
אגנ תפילה תפילה ש שלך זה עזר
רק התפילה שלך רבותיי בקשו עליי רחמים אי
אפשר להגיד שום דבר כי אתה רואה שבשמיים
שלחו אותם שלו אבל מה שתפילה שלך עושה
התפילה שלך
יוצה שהרבי יתפלל זה טוב זה אולי יעזור
אבל התפילה שלך
איך הוא אמר הפני מנחם שהרבי זה כבים לא
כסה גלגלים אתה תשב ככה והוא יוליך אותך
זה כבים שתוכל ללכת לבד זה יעזור לך
לתפילה שלך
על כל פנים לדעת מה זה כוח התפילה ה אי
אפשר לטאר ולשאר
אומר הרבי רבינ מי אלכסנדר זה הפירוש
הפסוק השבוע ויקרו מושה לושה בינן
יהושע
מה זה נקרא ממ ש רבנו ראה איזה אברך
מסתובב וכל דבר הוא מבקש הושע ריבונו של
עולם תושיע לי עכשיו אני צריך ברוס תושיע
לי תושיע לי מדבר ל הקדוש ברוך תושיע לי
אני צריך ברוס הוא אחר שם תושיע לי אני
צריך עכשיו תחוף אל דולר או תושיע לי כל
דבר תושיע לי הוא מדבר כל הזמן הושיע אז
אומר יהושע בן אדם הזה יש לו את הישועה
בידיים ויקרא משה לאוש בינן איזה אברך
נתקה כוב הושע הושע אחד צועק אחד יחיד
ומיוחד תעזור לי אז יהושע אמר יהושע כזה
יהודי שהוא כל הזמן צועק לקדוש ברוך הוא
הושע הוא יהושע יש לו יהושע ביד
לדעת מה זה ישועה שבן אדם אבל להתקע שמה
כמו שהגמרא אומרת אם רואי עודם שהספר ל
ולא נהנה יחזור והתפלל
למה
כי בן אדם מתפלל הוא רואה שלא נהנה תפילה
הוא פונה לרופא לעסקנים מולדות באמריקה אז
הוא מראה בזה שהוא סומך על עוד מקורות
ישוע מלבד התפילה אז השם ישמור אבל אם הוא
פונה שוב להתפלל הוא מכריז ריבונו של עולם
אפילו ש לא נהנתי אין לי כתובת אחר רק אתה
הכתובת
נראה לפעמים לבן אדם שהתפילה לא נהנית
רבינו בחי אומר השבוע מיר גבות הרבינו בחי
אומר
שהיה גזר דין שיש שמו שבועה נכון השבוע
שמה כולם ימותו כאן כולם מתו במדבר כך
כתוב אני השם דיברתי אם לא זאת העשה לכל
העדה אם לא זאת עשה לכל העדה הרעה הזאת
הנועדים עליי במדבר הזה יתמו ושום ימוסו
זה היה גזר דין שיש משמעה וזה לא נקרא גזר
תין שיש שמו נשבה זה לא נקרא אומר רבינו
בחא אומר ד גזר ש
היה כאן גזר דין שיש שבועה מש רבנו התפלל
הרבה בין שלישי לרביעי הוא התפלל התפילה
לא עזרה כ נראה שהתפילה לא עזרה הקדוש
ברוך הוא אמר לו במדבר הזה יתמו בשם ימותו
תסתכלו בין שלישי בין שלישי לרביעי פרשת
השבוע כמה התפלל להתחנן זה לא עזר אומר
רבינו יחי זה נראה על פניו שלא עזר מה
הקדוש ברוך הוא אמר 40 שנה זאת אומרת זה
הרך עוד 40 שנה נו אז תטר לך עם אברך בגיל
נגזר עליו למות ודחו את זה ב-40 שנה אז
התפילה עזרה או לא נדחה עד גיל 70 אומר
רבינו בחי תאר לך תאה לך כמה ילדים נולדו
לו כמה נכדים עוד נולדו לו כמה שמכות הוא
עשה בינתיים זה עזרה או לא ככה נראה לך
דבר שנראה לך על פניו שלא עזר רבינו בחי
ארבי סינו הראשון אין כזה דבר תפילה לא
עוזרת
איי איי איי אי אי
ידוע
היה הגו רב אברם אר ישיב הוא היה חתן אצל
הלשם
אצל הלשם והוא היה גר בעיר הומל והלשון
הוא הוא התאכסן אצלו בבית היה אצלו בבית
ולא רב אבמ לישב לחתן לא היה ילדים שנים
רבות
אז הם נסו מאומ ל לוינה בשביל צורכי רפואה
לילדים שבועיים דרך היה השבועיים היה דרך
כשהגיעו שמה אחרי שבועיים הרופאים הרימו
ידיים והודיעו שהם לא יכולים להושיב אין
מה לעשות לא יהיה ילדים לא יהיה אין ליז
ברי חזרו שבועיים היה הדרך וכשהוא היה היו
על הרכבת בדרך אז האישה האישה היייתה הבת
של הלשם הרבנית שלרב לי ש היייתה בת
התאפקה בדרך לא בוכים בדרך לא בוכים שאף
אחד לא צריך לראות איך שהגיעו
אז היא ידעה שבבית נמצא הבלה לשם לא רצתה
שהאבא האבא שלה יראה את הבכיות נכנסה
למחסן שם המחסן של התבואה היא שמה נתנה
דרור לדמותה בבכיה גדולה בכתה היא גמרה
לבכות נכנסה הביתה
ובדיוק הלשם אמר שמה בפתח הבית מצא את
העיניים האדומות שאל ש אותה מה העיניים
אדומות התחילה להגיד שיש לה משהו עם
העיניים אבל האבא מיד הרגיש שזה אה
אל תבלבל תגידי את האמת מה בכית מה קורה
אז היא הודתה שהרופאים יעשו אותם לגמרי
מילדים וכבר שבועיים שהיא מתאפקת מלבכות
עכשיו היא פרצה בבכי אמר לה לשם שכתוב
בפסוק קורב השם לכל כרב לכול אשר יקראו
באמש אז אמר מה זה באמש מ מי לא מבקש באמש
חולה מבקש רפואיים הוא לא מבקש באמש בן
אדם מבקש ישועה לא מבקש באמש
אומר המצב שאתם נמצאים עכשיו שהרופאים כבר
ישו זה באמת רק לקדוש ברוך הוא עבר 10
חודשים נולד הרב אלישי ו הגאון רבי יוסף
שולם אלישי
זה שייקראו במס מביים שיודעים שאין באמת
זקר שאני יודע שאין לי על מי לפנות רק עלך
אבא לא מתפלל לא מתפלל מתפלל לקדוש ברוך
הוא אבל אתה תסדר לי את הגמח זה נקרא
תפילה עם פוזל אומר בכל עין לכ צם כל העין
צפל קדוש ברוך ה אל תזו ם העיניים לשום צד
רק לדעת
סיפר לי מישהו אחרי דרשה לפני שנים רבות
אברך מקם מבני ברק אמר לי הוא היה בזמנו
הפרופסור משיח היה הפרופסור הכי גדול
בשביל ו פיר וריב לילדים
אמר לי הוא היה אצל פרופסור משיח אחי אחרי
זמן זמן עם טובה עד שהפרופסור משיח היה
הרופא הכי גדול הוא אמר הרים את הידיים
אמר תשמע כתב לו מכתב שהוא כבר לא יכול
לעז כתב לו את זה על הדף שהוא לא יכול
לעזור לו שום דבר
הוא אמר אברך הזה הוא בחן הוא לא יודע הוא
לא יודע מה לעשות עם עצמו איך הוא חוזר
הביתה עם כזה פתק
מה מה הוא אומר לא ידע מה לעשות אז מ
פרופסור משיח הוא לא נכנס הביתה הוא עלה
לרב חיים קנבסקי
הרה לו את הפתק כ שפרופסור משיח קדב לו
שלא שייך שרקט אין רב חיים נתן איתו קרץ
נאנח איתו השתתף בסבל שלו נתן קרצ מה אפשר
לעשות נתן קרץ בקיצור הוא ראה שאצל רב
חיים הוא גם נתן קרצית אבל הוא לא הוא ירד
למטה הוא נכנס ללדרמן לבית כנסת סגר שמה
את ה את הלשונית
ההוא נכנס היה מאוחר בלילה היה חושך ניגש
ל קודש הוא אמר ובחר ו לאר חיים לא
הפרופסור משיח אני איתך גבד אף אחד לא
יכול כאן מה אני עושה כאן כשהוא סיפר את
זה הוא כבר היה אבא לשמונה ילדים גר כם
בבני ברק אבא לשמונה ילדים הוא מיד נושה
תפילה אבו בקרח היה כן כז ג ידעו שהדרך
כאן רחמנו ליצלן היה כאן אבו בקש רחמים
ובדק ק וח אח מה זה כוח התפילה
[נחירות בוז][כחכוח]
אתם יודעים טוס תוסס קכא שיטס רבין אותם
תינו שמה זה תוסס ארוך אבל אני רוצה איזה
שורה אחת בטוס כולם יודעים ש המרג למש
כתוב בשבוע 40 שנה זה הרך 40 שנה ואיך הלך
כל שנה מתו כמה טס מביא חזל גם בסוף טיינס
15,000 פרטר 15,000 כפול 40 זה 600,000
בתוך
40 שנה במשך של 40 שנה מתי מתי הם נפטרו
כל שנה בליל תשב בליל ערב תשב יצא בסקול
שכולם יצאו לחפור כברים כולם נכנסו לקברים
כולם נכנסו לקברים וכל שנה הם היו קמים
היה ח 15,000
עד שבשנה ה-40 נגמרו כל ה-600 אל עכשיו
ככה מי שעיין שמה בטיס דס רבינו תם
שבשנה האחרונה
בשנה האחרונה
ה15 אל האחרונים לא מתו א היה כאן גזר דין
שיש משב שכולם ימותו הם לא מתו ועוד יותר
תוספות שואל והרי כתוב פסוק בפרש פינחס
ולא נוסר מה מי שאף אחד לא נותר כי אם כל
פנו בישע בנום פסוק מפורש אומר טויז באותם
שהיו ראויים למות היינו בתז אז אתם תראו ת
זה אומר 15,000 האילו לא מתו אפילו שהיה
גזר דין שיה ששבו
אז רבי צל פטרבורג מסביר שמה הפירוש מה
הלך כאן אני אסביר לך פשוט ה אתה יכול
לתאר לך הוא אומר כל ערב ט שב איזה תפילת
רבית היה שמה שכולם יוצאים לחפור קברים
נכנסים לישון אחרי מערב נכנסים לישון לא
ממיתה אלא בקבר ידעו שלמחרת לא לא כולם
קמים לא כולם קמים היה תפילה סרביס אה אזה
היה תפילה בכוונה נכון
אבל 15,000 נפטרו כל שנה
למה כל אחד התפלל מייר כבונה אבל דוך הוא
אומר 15 אל מ-600 אל זה חלק אחד מ-40 אז
אני אהייה משמה ווב רובל הר לא מתים הוא
התפלל בכוונה אבל זה התפילה לא כל כך באמש
כי הוא ידע שזה דוח רק חלק אחד מ-40
רובד רובי לא ימותו ומה עוד שאני מתפלל ב
ניין כאן ואני משתדל לכוון פירוש המילות
אני לא ימות
הגיעה השנה האחרונה עם הידו זהו זה זה הם
זהו זה זה אנחנו אין אין אחרים אוי איזה
ורח ה ימצא קוז ולא יש חיס איזה הבטל כל
הגזירות שם צעקו בטל מעלינו כל גזירות
קשות ורעות איי איי איי זה תפילה קרה גזר
דין שיש שמו שבוע זה כזה תפילה קרה גזר
דין שיש שמ שבוע ועל זה תוספות אומר אפילו
שכתוב בפסוק לא נותר מהם אשכים כפ זה לא
עליהם
תלוי איך התפילה ניגשת איך אתה ניגש
לתפילה
אמר לי אחד אחד מהרבנים הגדולים בירושלים
רבנים הגדולים בירושלים הוא אמר לי הוא
היה מעורב בסיפור הזה כי זה באזור
איפהשהוא רב איפה שהוא רב אחד פוסק גדול
אמר לי ככה שהיה שמה בתלמוד תורה היה שמה
איזה ילד במיד סטיבס מחונך להפליא אבל
דבון לב ראשו מחו וליבו סתומים וחתומים עד
נמה לא מבין שום דבר אפילו דברים פשוטים
לא נקלטו במחו אומר כש המלמד הסביר 10
פעמים ברציפות שהיה בן אדם שקראו לו נוח
ועשה תיבה גדולה לאנשים להיכנס ונוח להכנס
נכנס לתיבה בשביל להינצל ממי המבול אחר כך
שאלו אותו שאלו את התלמיד לאיזה איפה נכנס
נוח אמר לה מטריה
היה קשה הבנה לא סתם בקיצור זה זה השפיע
מאוד על התנהלות הלימוד בין המלמד וכל
הכיתה
ולאידך גיסה לא היה שום סיבה למה לשלח את
הילד הוא היה ילד במידות והנהגות הוא היה
מצטיין אמר לי הרב ככה
פנו אליו גם הוא לא יודע לחימה על בינ
לבינה גם ההורים פנו למומחים לצדיקים
למקובלים למחנכים שום דבר לא עזר סתימת
הראש לא נפתחה בכו זה עד שבוא מים נפש ואז
באו מים נפש הנעלת המטרה כתבו מכתב כואב
להורים שהיות ישיבת התלמיד בכיתה מפריעה
למהלך הלימודים עם שר בני הכיתה ום
הם לכן הם נאלצים לשלח בקרוב את התלמיד
הביתה
ככה הם כתבו מכתב להורים שבקרוב הולכים
לשלוח אותו הבית אמר לי הרב ככה הרב הזה
הוא פוסק והוא פוסק גדול ואמר לי הוא היה
בתוך העניינים עבר שבועיים והמלמד רואה
שהילד הזה מפסיק הדבר הראשון הוא מפסיק
לשאול שאלות מטרידות ואד רבה הוא שוקד
ומבין הכל כרגיל הוא עוד עולה על כל בני
הכיתה באופן נפלא והמלמד לא ידע מרוב פליה
הוא לא יודע מה זה אבל אז היה פרשס מצוו
אז הוא חשב את הרס המצויר זה דבר מעניין
ציפורים אולי ציפורים נתפסים לו בראש
בקלות אבל מי יודע מה יהיה שבוע הבא שבוע
הבא יהיה פרשס אחרי אחרי קדושים המלמד הזה
רואה את הנס בשנית
הוא מבין את הכל ולא רק מבין את הכל אומר
מבין דובו מתך דובו
מצטיינים כם בכיתה
בקיצור אומר לי הרב שהמנהל של התלמוד
תוירה הוא הרב של המוסדות האלו אומר המנהל
התקשר להורים שהוא רוצה לעלות אליהם הביתה
א עלו מיד התחילו להתחנן על נפשם תנו לנו
עוד שבוע לפני שאתם עושים סטמס הגוי על
הבן שלנו תעשו טובה עוד שבוע המנהל התעקש
אני חייב עכשיו לעלות הביתה והמנהל נכנס
והמנהל שאל את ההורים אצל מי ביקרתם
לאחרונה עם הבן אנו ההורים אצל מי לא אנח
הפכנו כל אבן בעולם אחרי כל מקובל כל צדיק
אצל מי לא אמר המנהל לא אני לא מדבר מזמן
אני מדבר בשבוע ים האחרונים אצל איזה יוץ
הייתם
ההורים ההורים לא ידעו מה המנהל רוצה אז
הם בחות ונו רחם נו תן לנו עוד פסק זמן
אמר להם המנהל אני רוצה לדעת אצל מי הייתם
בקיצור האבא מסתכל על האמא אמא על האבא
ועד שפתחו ואמרו כשהגיע כאן המכתב שהולכים
לסלק אותו מהחדר אמרנו אין לנו עלמי לפנות
הלכנו לקס מערבי
נעזוב כל המומחים ניפל נו ביד השם הם
תיפלו עד היום גם עם מומחים בחינוך גם ם
מה שאתה רוצה נפלנו ביד השם פתחנו שמה את
סגור לבינו בכינו שמה דמעות היינו שמה
לילה שנ גמרנו את התהילים נחלי דמעות
נשפכו באותו לילה מאז נפתח הראש של התלמיד
הוא התחיל להבין בעוון ה נפלו ודס הנר
הנהר הזה גדל הוא היום כבר נכנס לישיבה
ואך שהרב אמר לי הוא מכיר טוב אמר נראה
שהוא הולך להיות אחד מגדולי הדור
תפילה יש אתם חושבים שעד אז הם לא התפללו
אבל יש כזה באמש מה שהיה אצל הרב אלישי
יש באמש יש תפילה ויש תפילה בוא נבוא נחזק
את זה ונסיים רבו יסי הדבר הראשון זה
בשורה טובה ש הולכים לסיים כבר אני נסיים
באגין
שכותב את זה הרמבן מסקל בנגן אחר שלא
דיברנו עד עכשיו כתוב למט אפר מש בן למ למ
מנשי אומר הרמבן מדגז
אומר ככה
מצאנו בתורה כמה וכמה אופנים לייחס את
שבטו של יוסף על שתי חלקים ש מנש פרים
לפעמים
מקדים את אפרים ומיחס אותו על שם יוסף
למשל בהתחלת פרשת במדבר בהתחלת פרשת במדבר
אתם זוכרים לבני יס לבני אפרים
ואחר כך לבני סבני אפרים נו אלי שומ בן
אמיו ואחר כתוב לבני מנשה גם שמה אומר כם
בפרש שלך תשמעו טוב מה אומר הרמבם התורה
שינתה הקדימה את את שבט אפרים למטה אפרים
משה בנן ולא יכסו אותו אחרי יוסף אחר כך
כתבו את שבט מנשה
ויכסו אותו אחר יוסף זאת אומרת אפרים כתוב
לפני מנשה אבל אצל אפרים לא כתוב למתי
יוסף כאן כתוב למתי אפרים משע בנ שמה כתוב
למתי יוסף למת בן השה אומר הרמבם למה כי
ככה אתה מכבד את שתיהם את אפריים כיבדתי
ששמתי אותו קודם אומר הרמבן ואת מנש
כיבדתי שלמתי יוסף למתי מנשי את עומד
להיזהר בכבוד הבריות לכל אחד לתת משהו
מובן עוד הפעם אמר כאן שינתה התורה הקדימה
את שבט אפרים אלא שלא יכסו אותה אחרי יוסף
אחר כך כתב את שם מנש ויחסו אחרי יוסף ותם
הדבר אומר הרמבם כי בכך חילק כבוד בשניהם
כבודו של אפרים בזה שהקדימו למנשה וכבודו
של מנשה בכך שיחסו אחר יוסף ככה התורה זה
ר זה תרה ללמוד איך לכבד את הבריות איך
לכבד את כל אחד שאף אחד לא ירגיש פגוע שלא
יהי חס וחלילה חלשות הדעת לאף אחד
לא חלישות הדעת והפוך מכבדים את השני אך
אומר החתם הקדוש שקראנו עוד לפני שני
קראנו
וורץ
אשמנו רוזו היש בו עץ עם עין והחזקתם
ולקחתם מפרי אורץ ספ מגבות אומר ידוע מה
זה היש בעץ מה זה יש בו עץ צדק המגן על
הדור אודם כושר היש בעץ המגן על הדור מי
זה העץ המגן זה החדשן של החתם סופר י צדק
ה מגין דורו כעץ והוא
בעל גמילות חסדים שהעולם נענים מפירותיו
כאותו עץ פרי עושה פרי זה הפירוש שיש בה
עץ אם יש כאן צדיק בל גמלות חסדים ומהנה
בפירות בבני העולם ונקרא עץ למה הוא נקרא
עץ הצדיק הזה כי הוא הבעל גמילות חסדים
מגין על דורו כעץ עכשיו תשמעו טוב היש בעץ
אומר החסם סופה תתבוננו לראות אם אם תמצאו
שמה בבר חסד אז אל תקחו מפרי הארץ למה כי
אז אין סימן שהארץ מבורכת כי יכול להיות
שהארץ לא מברכת היא לא מבורכת למה יש
פירות פירות יפים כי יש כאם בל גמילות חסד
בגללו מתברכים הפירות רק עם עין ולקחתם
מפרי הארץ היש בעץ לא כתוב לקחתם עם עין ם
אין עץ אין בל גמילות חסדים אז הוא לקחתם
מפרי הארץ כ אז זה סימן שהארץ מבורכת
פירותיה כי אם כי אם יש עץ יש בל גמלות
חסד אז אל תקחו מפרי הארץ למה כי אז אין
רעיה מתיון של פירות על ברכותיה של ארץ
ישראל כי זה בגלל הגמלות חסד שבו מה זה
גמילות חסד גמחים
כל דבר טוב מילה טובה לשני היה בא ללשם
הזכ הזכרתי אותו לפני כן הוא הצי חיבורים
מחוכמים חיבור עמוק בחוכמת הקבלה
הגיע השמועה לאוזניו 20 שנה אחרי שהוא
חיבר את החיבור ל הלשם 20 שנה אחרי כן זה
לא היה כמו היום הטלפונים וכל הדברים 20
שנה אחי הוא לקח איזה מפיץ שפיץ את זה בכל
העולם 20 שנה אחרי שהוא חיבר את זה הגיע
אליו ידיעה שכש הגיע לבגדד רבנו הבן איש
חי לקח ופה ורקד את זה כמו הכנסת ספר תורה
יך שהוא שמע מזה פרץ בבכי שאלו אותו למה
בכי השמחה תראה איך שמחשיבים את הספרים
שלך תראה רבנו אז הוא קרא להם לחדר הוא
ראה להם בחדר תראו כמה מחברות יש כאן כמה
אם הייתי יודע שמחשיבים את זה הייתי מוציא
את הכל האור היום אני כבר זקן אני כבר לא
יכול רבנו ל שם היה צריך את המילה הטובה
מילה טובה לשני זה עץ ממילות חסדים מילה
טובה לשני אני גם אגיד לכם מילה טובה
שגמרנו והקדוש ברוך הוא יעזור
שנזכה
לכל הדברים הטובים ולאמונה לאמונה ססון
ושבו במקדש בימינו לקנו ב