0:00 / 0:00
בלעם וסוד ההצלחה בחיים • לקח מפרשת בלק | הרב אליהו ובר
16 views
Categories:
Torah
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
פרשת בילם
פרשת בלק
א פרשת בילם הגמרא קוראת לזה פרשת בילם כי
כביכול זה ספר נפרד
פרשה פרשה נפרדת מכל התורה כולה יש ספר
איוב משה רבנו כתוב שהוא כתב ספרו פרשת
בילם וספר איוב כי ספר איוב אנחנו יודעים
זה ספר נפרד זה לא חלק מה מהחומש אז גם
פרשת בילם ברמה מסוימת זה דבר קצת נפרד
יש משהו מאוד משותף. יש שלושה יועצים.
הגמרא אומרת ששלושה יועצים היו לפרעה
באותו
באותו עצה.
אז אז אחד מהם היה יתרו והוא זכה להמשך
גדול. כן בנסנהדרין. חתן שלו היה משה
רבינו. היה את בלעם והיה את איוב. אז משה
רבינו ככה ריכבז את כולם. הוא הסופר שכותב
את כולם. בכל אופן פרשת בלעם זה ספר בפני
עצמו. א הנביא בילם מה אומר המדרש אומר
ספרי ולא קם נביא עוד בישראל כמשה בישראל
לא קם אבל באומות העולם קם מפרשים בפרשה
מנסים לרמבן מאיר שלא כתוב עליו את המילה
נביא בשום מקום בכל זאת כתוב עליו מחזה
שדי חזה א צריך לחלק אולי בין חזון לבין
חוזה לנביא זה קצת חילוק
>> אברהם כתוב מה
>> מה
>> אצל אברהם כתוב
>> נכון אברהם היה נביא כי נביא עליו גם כתוב
נביא אברהם אומר אם אתה מורד צריך להוריד
גם את אברהם לפי זה
>> כן כן אני אומר המחווזה שדוד חווזה זה
ראיה שבילם היה נביא לא אני הפך
>> בכל אופן אז בלילם היה נביא גדול ואיפה
הוא נפל
איזה נקודה נפל הנביא בילם הוא נפל
בחילופי תפקידים נביא יש לו תפקיד כתוב
בתורה פרשת שופטים לא יהיה בך מעביר בנו
ביתו באש כוסם כסמים מעונן מנחש מכשף
וחובר חבר שלו ועדוני ודורש אל המתים כי
תאושך
כל אלה תמים תהיה בשם אלוהיך ואתה לא כן
נתן לך השם אלוהיך נביא מקרבך מאחיך כלומר
התפקיד של הנביא זה כשיש לנו שאלות אנחנו
לא יודעים מה לעשות אז א לגויים יש א
מעוננים וכוסמים וכל הגויים האלה מוננים
על כוסמים ישמעו ואתה לא כן לך יש נביא
עכשיו התפקיד של הנביא זה לבוא בשם השם
ולהגיד מה הבן אדם אדם יש לו שם שאלה יש
לו לא יודע מה לעשות, מה להתקדם קדימה או
מה הוא צריך לתקן, מה הוא צריך לפעול,
באיזה נקודה הוא צריך לזה. אז בשביל זה יש
נביא. הנביא אומר לנו את דבר השם, הוא
מעביר לנו את דבר השם וזה
היה תפקיד של בילם. אבל מה בלעם עושה?
במקום לעשות את דבר השם, יש לו שאלה אפילו
עם סיכון ומואב, יש לו איזה זה מתחיל
להתעסק עם קללות, מקלל את פלוני, מקלל
אתמול, מתעסק עם מואב. אחרי זה בא בבלק
אומר טוב אתה עניין אתה עניינך עניין
הקללות אז א
אז בוא תקלל
ובא לקלל ונמצא מברך כידוע אז הנקודה של
בילם הטעות המרכזית לכאורה לא יודע זה שזה
שהוא החליף את התפקיד היה לו תפקיד להיות
נביא ובסוף נהיה לו תפקיד אחר ובאמת ולא
חופץ וברכה ותחק ממנו כתוב ויהב קללה
ותבואהו אמן חופץ ברכה ותחק ממנו כתוב על
מי שבמקום להתעסק עם ברכות מתעסק עם קללות
יש תפקיד לכל בן אדם יש לו תפקיד בעולם
וכשבן אדם אחרי זה מחליף את התפקידים שלו
אז בסוף רק יוצא מזה דברים רעים יש אפילו
בבית המקדש אתם נקודה נקודה מעניינת שבית
המקדש אחד התפקיד שלו להיות משורר בבית
המקדש אומר לו אני רוצה להיות משוער
או אני רוצה להיות משוער, אני רוצה להיות
משורר.
>> אומרת הגמרא זה במיטה. יש מחלוקת אם זה
במיטה או רק לו, אבל עבירה מהתורה וזה
ודאי זה הוא לא מקיים. אומר מה קרה? אני
גמרתי לשיר עכשיו אני רוצה ככה לנעול את
הזה. הוא בא לסייע רבי יוחנן בן גודגודה
בא לךסייה
בשעת הגפת הדלתות אומרים לו לא לא את
התבבלת יש לך את התפקיד שלך. לכל אחד יש
את התפקיד שלו.
ומי שמשנה את התפקיד שלו אז הוא מחליף אז
התוצאות הם לא לא טובות אחד התפקיד שלו זה
לעשות דבר אחד הולך להיות דבר אחר שבו על
חייל שבתוך כדי המלחמה במקום ללכת ל הוא
אמור להיות במרגלי והוא חיש ללכת לשריון
החליף את התפקידים אתם יודעים
הדבר חמור מאוד אי אפשר להחליף את התפקיד
ולפעמים אני אומר ב
בהקשר
גם למציאות שלנו פה
>> היה תפקיד לידת ישראל כבשו פה את המקום
לפני 60 שנה והיה להם תפקיד מה היה תפקיד
לקרוא ל עם ישראל ללמוד ללמוד את הלכות
הקורבנות לבנות בית המקדש היה תפקיד לא
במקום זה עשו תפקיד אחר עשו עבודה אחרת זה
מי יודע לאן זה מגיע אחד לוקח תפקיד אחד
והופך את זה לתפקיד אחר אז בסוף זה מברכה
הפך להיות לכל כללה
הוא בדיוק היום כהן שעשה את התפקיד שלו
הצליח לא הצליח אבל בכל אופן הוא ניסה את
התפקיד שלו
>> הוא עשה את התפקיד שלו
>> כן אז הוא עשה את התפקיד היו כאלו שהפריעו
לו לעשות את התפקיד אז א אז זה אבל ככה
באמת לשמוע ברכה מכזה כהן זה לא פשוט הבית
>> ויש
>> אחרי הפעם השנייה
>> וישא אהרון את ידיו לעם וירד מעשות העולם
וחטת השמ
>> כן כן אז זה באמת מאוד מאוד חשוב זה יש
איזה כי להפך כשעושים את התפקיד אז אז
מגיעה הברכה לעומת זאת יש כאלה שכמו
שהוזכר פה בבין השורות שהם לא עושים את
התפקיד הזה מריים אפילו לאחרים לעשות את
התפקיד שלהם כמו ה כמו שרשי מביא בפתחית
ושרת בחוקותיי לא רק שהם א לא עושים אז גם
בחוקותיי תמעסו ממיסים את האחרים מפריעים
לאחרים לעשות את התפקיד שלהם אז בסוף זה
רק קללה וצריך לדעת שלכל אחד יש התפקיד
שלו מה הוא צריך לעשות יש א אנשים שהתפקיד
שלהם לעשות אה
דבר אחד עושה תפקיד שני אני אספר סיפור
מספרים על א על א על הנציב שכשהוא סיים את
הספר העמק שאלה אז הוא אז הוא עשה מסיבה
גדולה שאלו אותו מה קרה אז הוא אמר שכשהוא
היה ילד אז ההורים שלו ראו שהוא לא הוא לא
מצליח אז החליטו להפוך אותו לסנדלר ואז
הוא נבעל וזה התחיל התחיל לבכות וזה בסוף
הוא הלך ללמוד והוא הוציא סוף המקש הוא
אמר תארו לעצמך אם אתם מגיע לשמיים אולי
יוצא סנדל יר שמיים שואל אותי מה עשית
בשמיים את מוציא סנדלים היו אומרים לי עמק
שאלה איפה זה נעלם אז אמרו הסיפור ידוע
קצת אבל אמרו שיש כאלה שיבואו לשמיים והם
יוציאו ישאלו אותם מה עשיתם יראו להם הנה
זה עשינו עשינו כל מיני א אזה חידושים גיד
דו יוצאו להם סנדלים למה לא עשיתם את זה
לא היית שהייתם צריכים לעשות אז
א יש כאלו וכל כל אחד וזה לפעמים יש אדם
אנשים מוצאים דפים צפצ'קבילים נגד נגד כל
מיני דברים לכו תעשו דברים אחרים
דברים כל אחד צריך לדעת איפה התפקיד שלו
ובאמת אחד הקשיים זה הנקודה ההפוכה שבגל
זה אנחנו צריכים להביא שאין לנו היום כוסם
כסמים ולא מעוננו מנחש ומחשף זה אסור
לשאול אותם אנחנו במקום זה צריכים לשאול
את הנביא. אנחנו לפעמים לא יודעים מה
אנחנו צריכים לעשות. איך יודעים בן אדם
התפקיד שלו? התפקיד זה הכי טוב זה לשאול
את הנביא.
>> השאלה אם מה עושים שהיום הכוסמים קוראים
לעצמם נביא.
>> כן. זה בעיה קשה מאוד שהקוסמים הופכים
להיות נביאים. אז אז אנחנו באמת צריכים
לדעת את התפקיד שלנו וזה
לא קל. אז אנחנו
צריכים ללמוד תמיד מדברי הנביאים מתוך
דברי חז"ל א חז"ל המוקדמים. הנביאים ללמוד
אותם ללמוד טוב את הנביא ואז לדעת כל אחד
מה צריך לעשות אז בשביל זה יש לנו תנך
באמת אולי התפקיד הראשוני שלנו זה ללמוד
את התנך ואז אם נלמד את התנך נראה מה
הנביאים אומרים ואז נדע מה התפקיד שלנו
לעשות אז ובמקום לחפש תפקידים אחרים בואו
נלמד את התנך ונדע מה צריך לעשות אז הקדוש
ברוך הוא יעזור שבאמת נידע מה צריך לעשות
צליח בכל העניינים
ולא לא לא נטעה אחרי כוסמים מעוננים
מחשפים וכל מיני מרעין בשין ודורשים אל
המתים כי תועבת השם כל אלה אלא אנחנו רק
נדרוש לקדוש ברוך הוא אלוהים חיים ונדע מה
התפקיד שלנו אמן כניצ ‏S