Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
לפחות של התהילים על זה אני מדבר אכיש לזה
במייל לא כן במייל אין לי
בע שלום וברכה אה דולק לא דולק
כן שלומו שלי באוטו מושב ליד
הנהג על המושב ליד הנהג יש בקבוק קטן של
רגע קח את
המפתח
שח שלום וברכה מוריי ורבותיי אנחנו
מתחילים מזמור שכולם מכירים אותו בעל פה
בכל זאת נקרא אותו למנצח מזמור
לדוד יענך השם זה הפעם הראשונה בתהילים
שכתוב למנצח מזמור
לדוד יענך השם ביום
צרה ישגבך שם אלוהי
יעקב מה זה שם אלוקי
יעקב כאילו בהתחלה הוא אומר יענך
השם לא השם שלו הוא ואחרי זה הוא אומר
ישגב לך שם אלוקי יעקב מה זה
שם ועל העניין הזה של שם הוא חוזר שלוש
פעמים ממשיך הלאה ישלח עזרך מ ומציון סעד
יזכור כל מנ
חותך
ועולתך ידע שנ סלה מה זה
סלע ת תמיד אז למה דווקא את העולה תמיד
ואת המנחה
לא אתה רואה מה שכתוב כאן יזכור כל מנ
חותך אבל לא תמיד ועולתך ידע שני סלע תמיד
למה אולי זה הולך על שניהם ביחד הסלע הולך
גם על ה
אולי יתן לך כלבבך וכל
עצתך
ימלא נרננה בישועתך ובשם אלוקינו נדגול
ימלא השם כל
משאלותיך אתה ידעתי כי הושיע השם משיחו
יענהו משמי קודשו בגבורות ישע ימינו אלה
ורכב ואלה סוסים ואנחנו בשם השם אלוקינו
נזכיר המה קרו ונפלו ואנחנו קם מתעודד השם
הושיע המלך יענינו ויום קוראינו אז כמה
פעמים כתוב כאן
[מוזיקה]
שם
שלוש בפסוק ו' גם כתוב נרננה בשעת ובשם
אלוקינו נדגול אז זה שלוש פעמים כתוב בשם
אבל השם בעצמו הוא זה שמושי אז מה זה שם
מה מה הולך
כאן אז לפני שנתחיל את הפרק עצמו כיוון ש
שזה פעם הראשונה שמופיע למנצח מזמור לדוד
אז תפתחו בחוברת בעמוד שתיים הגמרא אומרת
במסכת פסחים קיח עמוד
ב' אמר רב כהנה משום צח פעם ראשונה או
למנצח למנצח מזמור
לדוד אמר רב כהנה משום רבי ישמעאל ברבי
יוי סימה דכתיב למנצח מזמור לדוד זמרו למי
שנוצח אותו
ושמח מי זה זה שנוצח אותו והוא שמח הקדוש
ברוך הוא אפשר לנצח את הקדוש ברוך
הוא מה מה אתה עושה ככה עם מה
מה אפשר לנצח אותו מה הוא לא חשב עד הסוף
כאילו הוא לא חשבן את העניין עד הסוף מה
מה הולך כאן
אזר אז רשי
אומר אומר אתה מסתכל במשו או ברשי רשי
אומר רשי מדלא כתיב לצח אלא
למנצח לשון מפיל משמה שנותן כוח לבריאותו
לנצחו ועדיין אני שואל איך אפשר לנצח
פירוש יש לי ויכוח איתך ואני ניצחתי אותך
בוויכוח זאת אומרת שאתה לא חשבת את הדברים
עד הסוף ואני
כן כול אז הוא גם יכול ת נצח א אבל איך
שיח שהוא יגיד דבר שהוא לא עד
הסוף מה מה זה זה אלוקים הוא נותן לך כוח
בחיות ואתם מתזה לדו זה נקרא ש
מצח זה ודאי לא נכון כי אתה לא מנצח אותו
הוא מפשר לך הוא מאפשר לך לעשות עבירות
אבל טוב אז בואו נראה את הבן יידה אומר
הבן יידה בעמוד
הבא מקשים מאד סנהדרין דף קז שאמר דוד
המלך עליו השלום גלוי וידוע קמח די בעי
למפי צרי אב קיפינה אלא אמרנה אמינה ד אב
דזכי למר מכירים את הגמרא הזאת אמר רבא
מהי דכתיב
לך לבדך חטאתי והרע בעיניך עשיתי למן תצדק
בדבריך תזכה בשבטך אר גלוי וידוע לפניך
שיכולתי לעמוד בניסיון אבל אתה אמרת שאני
לא יעמוד שלא יגידו אב נצח את רבו נו וקשה
לי ייאמרו ומה בכך דק אמר כאן נצחים אותו
ושמח מה למה דוד לא לא עשה את
זהש הקדוש ברוך הוא שמח שמנצחים
אותו והרץ הגאון חידה זל דהתה היייתה
התשובה דרך בדיחות זה לא
באמת ודוחק לא מקבל את זה הבן איש חי
ודוחק זה
מאוד אז מה שהוא מתרץ אני אגיד את זה
בקיצור כי יש כאן אריכות בלשון שלו מה
שהוא מתרץ זה בעצם ככה אי אפשר לנצח את
הקדוש ברוך הוא בשום פנים ואופן ולא שייך
שהקדוש ברוך הוא לא חשב עד הסוף אין דבר
כזה רק מה שכן שייך שהקדוש ברוך הוא אומר
זה מה שאני גוזר ובא הצדיק ואומר ריבונו
של עולם אני מבקש ממך אל תעשה את זה וזה
נקרא
נוצח לא שהוא לא חשב עד הסוף ולא שהוא לא
חשבן בצדק את כל הדברים חס וחלילה זה
כפירה להגיד דבר כזה אלא אומר הבן איש חי
הכוונה שנוצח אותו הכוונה שהצדיקים יכולים
להגיד לו ריבונו של עולם בבקשה לא בבקשה
תעשה את זה אחרת ואת זה הוא מוכן לקבל וזה
נקרא שהוא שמח שנו צחים
אותו אז מה דוד המלך אמר לא רציתי שיגידו
עבד שמנצח את רבו אומר תראה ריבונו של
עולם אני יכולתי לבוא אליך להתחנן שתיתן
לי כוח לעמוד
בניסיון ואז היית נותן לי כוח והייתי עומד
בניסיון א מה הבעיה אנשים לא היו יודעים
שהתפללתי על זה יו חושבים שבאמת ניצחתי
אותך וזה אני לא רציתי
שייקרה אז למה אנשים היו חבים ש בגלל שהם
לא יודעים כמה התפללתי על זה והם לא
יודעים שאתה נתת לי סיעת דשמא לעש אם הם
יודעים את זה שצריכים אותותו בשמ לא אבל
הם יודעים שאתה אמרת לי שאני לא אעמוד
בניסיון אבל הם לא יודעים שאתה נתת לי את
הכוח לעמוד בניסיון נגד מה שאתה אמרת כי
אני התפללתי לפניך ואת זה אני לא רוצה
שיגידו שחז וחלילה יש אפשרות לנצח אותך אז
הם יודעים שלא צריכים אותו בשמח אתם לא
יודעים שבסיטואציה ה נכון נכון זה מה שהוא
מסביר ועד כאן בעניין הזה עכשיו מורי
ורבותיי ניגש לעצם הפרק תהפכו בבקשה לעמוד
אחד לפני הסוף עמוד
43 מה כל אבא שמח שהילדים שלו מצים
א כן אבל אצל אלוקים זה לא שייך בכלל עמוד
רבותיי אז זה הכתב יד של הרב יעקב ברונפמן
וכמה דברים כדאי לנו לקרוא פה אחד בפרק
הזה יש 70 מילים כנגד 70 עם אומות זה כתוב
בתיקוני זוהר תיקון
כב ויש בו 310 אותיות כנגד שי
עולמות והיה דוד אומרו לאחר שהיה אומר את
התפילות 18 ברכות וכן אנו אומרים אותו את
הפרק הזה אחרי תפילת 18 כך אומר העבוד
רהם אנחנו אומרים את זה כן באשרי וב לציון
אנחנו אומרים את זה זה אחרי ש
עוד
דבר הפרק הזה כל הזמן מדבר על משהו שאתה
לא מתפיל על עצמך אלא אתה מתפיל על מישהו
אחר מה הוא אומר ישלח עזרך מקודש ומציון
יסעדק יזכור כל מנחות הוא לא מדבר על עצמו
הפרק הזה למה תכף נראה ברשי אבל על כל
פנים הוא אומר כאן לשון פרק זה אינו תפילה
על עצמנו אלא על זולתנו כמו שכתוב כתבו
המפרשים שנתקן על היוצאים למלחמה זה רשי
וכתב האבודרהם שאף אנו מאכלים זה לזה יענך
השם ותתקבל התפילה שהתפללתי
אבל זה רק עש ארב פסוקים חש פסוקים
הראשנים מה יש ביום שים לא נכון לא יודע
רק החמישה פסוקים הראשונים זה הולך על
יענך חותך אחר כך זה הכל אנחנו אנחנו
אנחנו
נכון עכשיו מה קורה אם יחיד מתפלל הוא לא
אומר את למנצח בטח שהוא אומר אבל אתה אומר
שזה לפי האבוד רם זה תפילה על מישהו אחר
עלעל כל האנשים שאיתך
במניין אז הוא אז הרב הרב ברונפמן כותב
ומה קורה ביחיד ו אומר זה לא שאלה קשה אבל
יש על זה דבר נפלא בזוהר הקדוש פרשת
משפטים ק ט עמוד ב שאחרי
תפילתינו השכינה הקדושה צועקת עבורנו על
סבלות בגלות 70 צעקות המכוונות כנגד 70
שנות הגלות
האחרונות ועל זה נאמר בישעיהו כמו הרה
תקריב ללדת תחיל תזעק
בחוליה היינו סוף הגלות שנמשה לצירי לידה
ועל זה צעקת השכינה אז מה כתוב בפסוק כמו
הרה תקריב ללדת תחיל תזעק בחוליה כן האינו
מפניך השם כן זה 70 בגימטריה אומר הזוהר
הקדוש שזה גם נרמז בתפילה ועל כן נקווה לך
השם אלוקינו שבעליו שתצילנו ותשמר באותם
70 שנה וזהו יענך השם תפילת השכינה הקדושה
על
לינו השכינה מתפללת
עליך השאלה מי אומר את הפרק הזה זה השאלה
הראשונה כאן ואז ברשי כתוב בוא נסתכל רגע
את רשי יש לכם רשי ברשי כתוב המזמור הזה
על שם שהיה שולח את יואב ואת כל ישראל
למלחמה והוא היה עומד בירושלים ומתפלל
עליהם כעניין שנאמר טוב כי תהיה לנו מעיר
לעזור אז זאת אומרת יענך השם ביום צרה מי
אומר את זה דוד על מי הוא אומר את זה על
יואב והצבא ואמרו רבותינו אל מלא דוד לא
עשה יואב מלחמה זה מה שכתוב כאן ברשי
המלבים אומר הפוך
הם יואב והצבא היו מתפללים את זה על דוד
יענך השם ביום
צרה
מהמד בסדר גמור מהשאלה מי אומרת למנצח
מזמור לדוד מה מה פירוש למנצח מזמור לדוד
שמה דוד אמר יכול להיות לא יודע מה השוב
אתה שואל טוב לא יודע לא יודע ברוך את אוכ
לא מ שכל נהיה
בדבר טוב עד כאן בעניין הזה
ועכשיו נתחיל להתקדם יתכן שזה המזמור
חיברו אחד מהמשוררים עעל דוד יה פירוש לי
דוד כמו על דוד יפה הנה איבן עזרא על דו
דות יפה
מאוד פסוק ב' רבותיי ענך השם ביום צרה
ישגבך השם אלוקי יעקב אתם יודעים מה כתוב
כאן
בעצם היה צריך להיות שבן אדם עשה חטא
יחזור בתשובה אבל כשהוא כבר מקבל את העונש
פתאום נזכר לבוא להגיד סליחה לא מתאים
אומר הכתב סופר פה כתוב יענך השם גם אם את
התשובה תעשה ביום צרה כשכבר באה הצרה אז
בן אדם נזכר גם אז יענך השם ביום צרה ישגב
לך שם אלוקי יעקב אפילו אחרי שהצרה כבר
באה זה אומר הכתב סופר בעמוד
חמש
מה ישגבך נשגב מה זה נשגב גבוה ירומם אותך
ירומם אותך עמוד שש
רבותיי פה כתוב ככה המזמור הזה על שם שהיה
שולח את יואב זה רשי שקראנו מקודם והשאלה
היא למה הוא לא יצא בעצמו לקרב למה הוא
שלח
אותם עכשיו במזמור נא פסוק טז כתוב הצילני
מדמים רשי אומר שלא אמות בחרב על עונשו של
אוריה שהרגתי אם כן לא יצא למלחמה בגלל
זה ולא רק על עצמו הוא פחד אלא במזמור יז
פסוק יא כתוב ברשי ונראה לי שנתפלל דוד
תפילה זו לאחר שבא לידו מעשה של אוריה
ויואב וישראל היו בארץ בני המון צרים
על צרים על
רבה לא יודע זה אפשר לבדוק את זה שנייה
ביז פסוק
יא העתקתי את זה אבל כנראה לא טוב כן כתוב
על רבה אולי זה על רבת בני אמון בשמיכות
זה רבה אמון בלי שמיכות רבה כןכן
וירא וירא דוד שלא יכשלו שם בשביל הבירה
שבידו לכן הוא התפלל עליהם אז נפלא מאוד
למה הוא לא יצא כי הוא פחד מהעול שהיה
שהוא הרג את אוריה החיתי ואז הוא שלח אותם
ועליהם הוא התפלל שלא יכשלו בעוון שלו מה
זה אומר ונראה
לי רשי לא אני לא אני אומר שר שמר ונראה
לי מה הכונה זמרת שאין אזה מקור כאילו
מדעתו
נ עכשיו לגבי השם שם שם שאלנו למה כתוב פה
שלוש פעמים שם פעם אחת שם אלוקי יעקב פעם
שנייה נרננה בישועתך ובשם אלוקינו נדגול
פעם שלישית
ואנחנו בשם השם אלוקינו
נזכיר עכשיו ככה בשבת היה לי ממש א אור
אור למה כתוב בפרק למדנו שבוע שעבר את פרק
כה שמה היה כתוב א למען שמך השם וסלחת
לעוני כי רב הוא שאלנו מה זה כי רב הוא זה
סיבה לסלוח וענינו אבן עזרא אבל רשי מה
אומר ונה לרב לסלוח עוון רב מה זה לשון
נופל
לשון איזה מ איזה מיכל להות שכן מה יכל
להיות שכן א' אתה אומר יכול להיות שכן ב
לי יש תירוץ יותר
טוב אז קודם
כל יש לי שאלה על מי נאמר שהוא רחום וחנון
ערך הפים ורב חסד על הקדוש ברוך הוא אני
אומר לך שזה הולך
עליי ה לא לא ב בסדר גמור אני אומר לך שגם
אני רחום וחנון ערך הפים ורב חסד וגם אתה
שאלה רקד איזה גבול אני גם ערך הפים אני
לא כל היום צועק על אשתי אני ארך הפים
אבל יש גבול גם לזה כמה הקדוש ברוך הוא
ערך הפים בלי גבול איך רואים את זה בזה אם
אני אבוא להגיד לקדוש ברוך הוא צר פעם אחת
בשבת יצא לי שנגעתי באיזה חפץ בטעות זה
היה מוקצה אז אז מה אתה נראה לך והוא הצלח
לי על זה זה נקרא ערך הפים זה לא נקרא זה
גם אני
יכול מתי יראו כמה הוא ערך הפים ורב חסד
ככל שיותר עוונות יש והוא אף על פי כן
מוכן לסלוח עכשיו
אתה אם ככה זה מה שאומר דוד המלך
וסלחת למען שמך השם מה השם שלך חום וחנון
ערך הפים ורב חסד למען שמך השם וסלחת
עווני כי רב הוא ונהל רב לשלוח עוון רב
וכמה שעון שלי יותר הרבה ככה כשאתה תסלח
זה למען שמך ירו כמה אתה רב חסד מה אתה
אומר זה הפשט נכון אמרתי את זה ביום ראשון
ב בבוקר צלצלתי כבר לרב ברו אמרתי לו תשמע
אז הוא אמר לי יפה מאוד יפה מאוד אחרי כמה
דקות מצצ אתה יודע זה כבר כתוב
בדניאל עמוד ש בספר דניאל פרק
ט פרק ט פסוק
ט
כן פרק ט פסוק ט זה הספרדים אומרים
בסליחות כל יום להשם אלוקינו הרחמים
והסליחות והקהל עונה כי מרדנו בו נכון כל
יום השם אלוק כחנו כ כן אזז עכשיו אומר המ
אומר המלבים מה זה כי מרדנו בו אתם רואים
מלבים בעמוד
הבא שמי שחוטא בשגגה ונענש ירוחם באשר
נענש שלא
כמשפט וכן יסלחו חטאתו שהיה בשגגה כמו
שכתוב ונסלח לכל דת בני ישראל כלכל העם
בשגגה ואז יהיו הרחמים והסליחות מצד הנענש
אבל אנחנו מרדנו במרד ובעל ואיננו רואים
לרחמים וסליחות ומה שירחם ויסלח לנו אינו
בעבורנו רק בעבור כבוד שמו ובעבור השם
אלוקינו לא בעבורנו כי אם על מרד הוא מוכן
לסלוח זה למען כבוד שמו למען זה מה שאומר
הנביא דניאל להשם אלוקינו הרחמים והסליחות
כי מרדנו בו כלומר הסליחה לא מגיעה לנו זה
לא מצידינו אלא הסליחה היא מצד שהוא כל כך
סלחן שאפילו על מרד הוא מוכן
לסלוח אז זה עכשיו שימו לב לסליחות של
האשכנזים עמוד 10 הנשמה לך והגוף פעו לך
חוסה על המלך הנשמה לך והגוף שלך השם עשה
למען שמך עכשיו שימו לב מה זה
נקרא השם עשה למען שמך כי הרי קוראים לך
רחום וחנון התענו על שמך השם מה זה אתנו
באנו מה פתאום באת תגיד אתה לא זוכר שנה
שעברה גם עמדת פה הבטחת את אותם הבטחות
ולא יצא מזה כלום מה אתה בא עוד פעם אומר
רבונו של עולם אתה צודק באמת לא הייתי
מעיז לבוא באנו אתנו על שמך השם עשה למען
שמך בעבור כבוד שמך כי אל חנון ורחום שמך
למען שמך השם וסלחת לעוננו כי רבו
בדיוק מה
שדיברנו עכשיו ככה
א 13 מידות של רחמים כולנו יודעים אותם
וכתוב לנו אבל
שכל פעם שהגמרא אומרת מסכת ראש השנה
שהקדוש ברוך הוא אמר למשה רבינו שאם יחתרו
יעשו לפניי כסדר הזה ואני מוכל להם השאלה
מספיק להגיד את זה או שצריך לעשות את זה
יעשו לפני צריך לעשות את זה איך אתה עושה
אל מה הוא אל אפני אל
מה אז מכאן ראייה שמספיק להגיד ועל זה
אנחנו אומרים את הראיה אל הורית לנו לומר
13 המידה אל מורה לנו שמספיק להגיד את
זה רגע אחד רגע אחד רגז מה הוא רחום רחום
מספיק להגיד רחום זה לאים באמת מה מה הוא
רחום אף אתה רחום מספיק להגיד את זה כן
אומרים רחום זה אמרתי את המילה לא הוא
מצווה אותך להיות רחום אבל זה אומר שאף על
פי שאתה עוד לא הגעת למדרגה הזאת עצם
הזכרת המידות זה אני מוכה להם ככ לכאורה
אל הורית לנו לומר
13 אבל אלה שאומרים שלא חייבים דווקא
לעשות אז מה הם יעשו עם המידה אל אמ מה
אתה רוצה אפשר להגיע גם לזה ויקרא לו אל
אלוהי ישראל מה כתוב שם ברשי
אה שהקדוש ברוך הוא קרא ליעקב אל מי קרא
לו ככה אלוקי ישראל אז אתת רואה שאפשר
להגיע למידה
הזאת אז ממילא כן מה הוא הפטו אה אתה אומר
שעוד לא הגעת לשם בסדר גמור זה מריל חוזק
הדבר אין רחום רחמים חזקים לא אל זה
מידה לא נכון תסס אומר במסכת ראש שונה שאל
זה הספקת מזון שהוא נותן מזון לכל
בריאותיו על זה נאמר הכפירים שואגים לטרף
ולבקש מאל אוכלם אל זה מידה שהוא מספק
מזון לכולם אם ככה מורי
ורבותיי אומר על זה הפנים יפות שזה מה ש
כתוב כאן יענך השם ביום צרה
ישגבך שם אלוקי
יעקב מה מה הוא
אומר
א מה הוא איך זה הסתבך לי רגע שנייה אחת
אה הוא אומר וזה שכתוב יענך השם ביום
צרה על ידי מה הוא על ידי מה יענך השם
ביום צרה על ידי שתחזור בתשובה ותתנהג עם
המידות האלה איזה מידות אל אני לא יכול אז
הוא אומר לך ישגב לך שם אלוקי יעקב אלוקי
יעקב אתה רואה שיעקב כן הגיע לזה אז אתה
יכול להסתגל גם את
זה עד כאן ה הפנים יפות ועכשיו מורי
ורבותיי אולי אתם זוכרים כמה וזה כבר קשור
גם לפרשת השבוע אבל הכל מעורבב ככה זה
התורה הקדושה אז כמה הקללות היה בפרשת
בחוקותיי 49 49 וכמה יש בכי
תבו כמה 98 וכמה זה ביחד 147 כמה שנים חי
יעקב אבינו 147 כמה פרקים יש בתהילים
147 מה שקרה זה ככה הקדוש ברוך הוא עשה 49
98 קללות ונתן ליעקב לחיות מראש 147 שנים
כדי לרפד את הקללות האלה ה-17 שנים של
יעקב אבינו באו לרפד את ה-17 קללות שיש
בתורת כהנים ובמשנה
תורה
1 בתהילים יש 147 פרקים היום יש לנו 150
אבל לכתחילה זה היה 147 זה גמרא ולמה 147
כנגד שלותי של יעקב אבינו
עכשיו
עכשיו בא הקדוש ברו הוא אומר בסוף בסוף
הקללות של פרשת בחוקותי וזכרתי את בריתי
יעקב ואף את בריתי יצחק ואף את בריתי
אברהם אזכור למה הוא מתחיל עם יעקב כיוון
שיעקב שנים שלו מרדות את ה על זה נאמר כאן
יענך השם ביום צרא כשיהיה הקללות
ישגבך שם אלוקי יעקב כיוון שיעקב אבינו
ה-17 שנים שלו מרפדים את הקללות האלה וזה
כתוב בעמוד 13 14 בשם הספר מבשר שלום של
הרב מויש צבי לנדה מוישה צבי
לנדה אנחנו עוברים לפסוק פסוק ג ישלח זרך
מקודש ומציון יסעדק יזכור כל מלכותך
ועולתך ידש נשלה יתן לך כלבבך וכל עצתך
ימלי נרננה
בישועתך עוד פעם לא הבנתי ישלח עזרך מקודש
ובסוף מה נרננה
ישועתך אבל הוא שלח עזרה לא ישועה אולי זה
אותו
דבר לא אם יהיה ישועה אזה נכון נרננה נו
ישלח אתך מה ההבדל בין עזרה לישוע זה
כנראה יותר זרה שזה לכן על זה נרננה ל
עזרה לא כתוב נרננה רק על ישועה הישועה זה
סופי עזרה זה רק עזרה בינתיים עד ש עד הקר
שמ מורי ורבותיי בספר בספר ילקות אליעזר
מביא בשם הפיקי יהודה אפיקי יהודה בדורות
שלפנינו היה נחשב גדול הדרשנים לא היה
בכלל דרשן שלא עבר על הספר בינו לאיתים
אפיקי יהודו ספר יסודי מאוד בקיצור האפיק
יהודו הוא דן מה ההבדל בין עזרה לישועה
והוא אומר עזרה זה יש
מיש ישועה זה יש
מעין מה זאת אומרת עזרה גם בן אדם יכול
לתת אם יש לו אפשרות יש מייש גם בן אדם
יכול לתת אבל ישועה זה רק הקדוש ברוך הוא
כי יש יש מעין זה רק הקדוש ברוך הוא יכול
אין מישהו אחר שיכול לעשות דבר כזה
ולכן באים בני ישראל ואומרים ככה ישלח זרך
מקודש ומציון סדק אבל אנחנו לא מסתפקים
בזה אלא מתי נשמח נרננה
בישועתך ובשם אלוקינו נדגול לא לא נסתפק
בעזרה נחפש את הישועה ככה מסביר הילקות
אליעזר בשם הפיקי
יהודה עמוד
16 עכשיו ככה
ברשי
אה כן סליחה שנייה אחת אני כבר הזכרתי את
זה כשלמדנו
את הזכרתי את זה כשלמדנו את שיר המעלות
בשוב השם את שבעת ציון אני רק חוזר על זה
כי זה קשור לפה כתוב כאן ישלח עזרך מקודש
ב תסתכלו בעמוד 19 במסכת מידות בתוספות
יום טוב בפרק ב משנה ו אומר למה עזרה בבית
המקדש נקראת עזרת ישראל עזרת כהנים עזרת
נשים אומר על זה התוספות יום טוב כתב רביה
זרת עזרת ישראל מצאתי נקוד העין בסגול
עזרת וכן נראה דשם דבר הוא לשון עזרה זה
בפרק תפילת השחר בירושלמי מפרש עזרה שמשם
עזרה באהל העולם לכן הא נקראת
עזרה ושנא מר ישלח עזרך
מקודש לא עזרה בלי שמיכות עם שמיכות זה
עזרת ישראל לא עזרת ישראל אלא עזרת ישראל
ולמה על שם הפסוק ישלח עזרך מקודש זה
במסכת מידות בתוספות יום טוב פרק ב' ב
משנה ו
ו בעמוד הבא יש לנו גם את האורך
האורך אומר שעזרת הכהנים יש מפרשים בשביל
כן נקראת עזרה מן עזרה בצרות כלומר ששם
מתפללים לכל ושומן ועוזר עזרה בצרות נמצא
באוד זה פסוק נמצא מאוד זה פסוק
בתהילים נים
מה נכון יש עזרת ישראל עזרת כהנים ועזרת
נשים מה
הבעייה אבל עכשיו תשמעו רבותיי תוספת
נפלאה מהרב שלום רות לוי אומר בפרק קטו
פסוק ט כתוב ישראל בטח בהשם עזר מו מגינ
מו בפר אותו פרק פסוק י כתוב בית אהרון
ביטחו בהשם עזר מו מגינ מו ובפסוק יא כתוב
יראה השם ו בהשם עזרם ומגינם הוא אז הוא
אומר ישראל בטח בהשם עזרם זה עזרת ישראל
בבית הארון ביטחו בהשם עזרם ומגינם זה
עזרת כהנים ויראה השם ביטחו בהשם עזרם
ומגינם זה עזרת נשים ולמה הם נקראות יראי
השם שלא חטאו
בעגל עכשיו שאלנו למה יזכור בפסוק ד יזכור
כל מנחות ועולתך יד שנ סלע למה פה הסלע
ופה אין סלע למה פה זה לעולם ופה זה לא
לעולם על זה אומר רבי הלל רבי הלל מקול
אומאי המקרי
דרדקי
נכון מקרי דרדקי אומר מאוד יפה היום אין
לנו בית מקדש אז מה אתה עושה
במקום אתה קור זה בתפילה את הקורבנות
עכשיו שאתה קורא תפילת קורבן עולה אז אתה
אומר נשלמה פרים שפתינו ריבונו של עולם
כאילו הקרבנו בסדר גמור הקדוש ברוך הוא
יכול לקבל את זה אין בעיה אבל שאתה מקריב
חטאת אתה מקריב מנחה אתה מקריב
שלמים בפה אתה
אומר נו נניח שהקדוש ברוך הוא קיבל את זה
מה עם הכהן הוא נשאר
רעב
כשהיה בית המקדש קיים והבא את המנחה הכהן
היה אוכל את זה ה את השלמים הבא את חטאת
הכהן היה אוכל את זה עולה רק הקדוש ברוך
הוא אז אם ככה אם הקדוש ברוך הוא הה יכול
להסתדר גם על דיבורים אבל ע על על מנחה
הכהן לא קיבל את שלו ממילא לכן הוא אומר
הרי על כאן כשהוא מדבר ישלח יזכור כל
מנחות רשי אומר מה זה מנחות הם התפילות
שאתם מתפללים במלחמה ועולתך ידע שנ סל
שיקבל את זה כאילו זה עולות עולות מיחים
עולות מיחים זה
שמנים אומר אבל אומר המקרי דרדקי את העולה
אין בעיה זה סלע כמו שתמיד הוא קיבל גם
עכשיו הוא קיבל הקדוש ברוך הוא צריך את
הבשר הזה צריך אותך נתת אין בעיה סגרנו
עניין אבל מנחתך זה לא סלע זה לא לעולם
למה כי אתה לא מביא כלום לכהן לכן יזכור
כל מלכותך ועולתך ידע שני סל זה תמיד
ש אתה אומר שאפשר להגיד שהסל הולך על שני
הכיוונים בסדר גמור זכותך להגיד את זה
ומקובל אין
בעיה מה אתה
שואל כן נכון מאוד נכון
מאוד עכשיו ככה פסוק הבא הוא אומר יתן לך
כלבבך וכל צדך
ימלא רבותיי יש לנו כלל שתפילה צריכה
להיות כמה שיותר
מפורטת
ו מה זאת אומרת תפילה מפורטת תגיד ותגיד
ברור מה אתה רוצה ואל תקמץ במיילים דוגמה
כשאדם ילד רוצה לבקש מאבא שלו אופניים הוא
לא אומר אבא אופניים הוא אומר אבא אופניים
עם 10 מהלכים עם שני גלגלים בלי גלגלי עזר
עם מעצור יד ומעצור רגל עם צפצפה ועם פנס
ובצבע ירוק עם שפריץ אדום היום זה גם חשמ
וגם חשמליות נכון אז ככה ילד מדבר עם אבא
אומר הקדוש ברוך הוא דבר איתי אני אוהב
לשמוע אותך יונתי בחגב הסלע בספר המדרגה
הראיני את מראך שמיני את כולך כי כולך ערב
ומראך נווה עכשיו מגיע הסיפור של החמור
החמור תסתכלו בעמוד א עמוד
27 הגמרא אומרת כתוב תאוות ליבו נתת לו
וארשת שפתיו בל מנעת סלע אומרת הגמרא זכה
תאוות ליבו נתת לו לא זכה והרשת שפתיו באל
מנת הסלע מסביר על זה הבן יהו יודה שם
במקום הבן איש חי על פי המדרש שאחד היה
הולך במדבר ויגע ויגע הרבה ועמד והתפלל
לפני השם יתברך תן לי חמו
רכבה עכשיו רכבה הוא יכול להשמע ככה או
ככה הכוונה או אני עליו או הוא עליי והוא
לא דקדק לבקש בלשון ברור שהיה צריך לומר
ארכבה בקמץ תחת הכף אך הוא אמר והרכיבה
שהוציא את הכף בניקוד חיריק דמה שמע שהוא
ירכיב את החמור והנה תכף הרש להתפלל הזדמן
ל שמסר אחד רוכב על אתון שהיה קרוך אחרי
הבנה הקטן ואמר אסר לאותו האיש שייסה את
החמור הזה על כתפו כי קטנו ולא בלכתו
עכשיו ככה אם היה האיש הזה זוכה הקדוש
ברוך הוא היה מתייחס למה שיש לו בלב זכה
תאוות ליבו נתת לו לא זכה והרשת שפתיו באל
מנת
הסלע לכן צריך לפרט כמה שיותר וברור
להתפלל מה זה נוגע לפסוק שלנו כתוב כאן
יזכור כל מנחות ועולתך סליחה כתוב כאן יתן
לך כלבבך וכל צדך ימלא אומר בספר חוזה
ציון בעמוד 23 ש לפעמים בן אדם נורא רוצה
משהו רק מה הוא חושב שאת המשהו הזה הוא
ישיג על ידי שהוא יעשה ככה וככה אז הוא
מתחיל פ להשם אני רוצה ככה וככה והשם יודע
שזה מה שביקשת לעשות ככה וככה לא יביא
אותך אל מחוז חפצך אתה לא תשיג את מה שאתה
רוצה אז מה הוא עושה הוא שומע מה אתה רוצה
ולא שומע את הבקשה שלך זה הכוונה יתן לך
כלבבך בכל עצתך
ימלא לא שייתן לך מה שביקשת אלא יתן לך
כלבבך וכל עצתך ימלא אותו הדבר זה כתוב
בעמוד 245 חידו הקדוש
אומר נתחיל לקרוא מהשורה החמישיית בסופה
והנה אמרו בזוהר שהמתפלל צריך ל פרש דבריו
על דרך שאמר יעקב הצילי נינה מיד אחי מיד
עשיו יש לו רק אח אחד ואף על פי כן הוא
אומר מיד אחי מיד עשו אך שהאדם מרחיב
בלשונו לפעמים יצאת תקלה כדי אשכחן גבי
חנה ש התפעלה על הבן שלה שלכמה זמן הוא
יהיה במקדש עד עולם ומה זה עולם עולמם של
לביאים ובגלל זה הוא חי רק 52 שנה ובכן
אומר האחיד המתפלל בו יכיל שמה ילכד
בדיבורו אייזה דיבור שלא לטובתו לאחי
התפלל דוד המלך עליו השלום אמר זינה שהוא
לשון התפילה אבל אם יש איזה משמעות בדברי
שלא לטובה בינה הגיגי תבין גם מה התכוונתי
לאד מה
שאמרתי וזה אותו הדבר אצלנו והזוהר נמצא
בעמוד הבא ואחרי זה הבן איש חי ובזה יצאנו
ידי חובה בנושא הזה הרב אבל ךי אצל משה מה
יש אצל משה קיצר בתפילה
אין לא הרחיב לא ביקש לא אצל משה כתוב שמה
למה הוא קיצר שלא י אמרו על אחותו ה מתפלל
ארוך ועלינו מתפלל קצר לכן הוא
קיצר זה היה לו סיבה מיוחדת
שמה פסוק אני לא מרש נוח לבקש אני מבקש
קדוש ברוך הוא ברפאל וב לי גם לב גם גם
הברך וגם היד
ומאמת אני אמר הדוש ברוך הוא לא יודע מה
כהב לי רפ אותי מספיק למה אתה לא מבין
שהוא לא צריך להג שתגיד לו הוא יודע לבד
הוא רוצה לשמוע
אותך רוצה לשמוע הנכד שלך כבר התחיל
לדבר הנכדה התחילה לדבר כן ו אתה אוהב
שהיא מדברת איתך א הנה שמעת עכשיו זהו
זה
עכשיו מה עושה סבא שהוא קורא לנכד שלו ל
בוא אנ רגע מותק והוא עסוק עם הבובות שלו
והמנוי אינו זמין מה אתה עושה אתה לוקח לו
את הבובה ואז מה הוא עושה ה בוא בוא בוא
מה אתה רוצה את זה
כן קח מה רציתי רק שדבר איתי זה הכל זה כל
מה שרציתי הקדוש ברוך הוא אומר יונתי בחגב
הסלה בסדר המדרגה הרני את מראח שמיני את
כולך אני ננש דברו איתי דברו
איתי פסוק ו נרננה בישועתך ובשם אלוקינו
נדגול ימלא השם כל
משאלותיך מה זה בשם אלוקינו נדגול אומר
המלבים אומר
המלבים שהכוונה בשם אלוקינו נדגול שאנחנו
לא
מבקשים
אנחנו לא מבקשים את
הישועה בשבילינו אלא את ניסה דגל מלחמה
יהיה הדגל בשם השם שהשם יהיה שר החיל
ההולך בראשם והדגל יקרא על שמו ואנחנו
נמשך אחר דגלו ובמה שמילא השם גם חפץ לבבך
ידענו כי ימלא השם
משאלותיך זה הכוונה ובשם אלוקינו נגו
הישועה שלנו אז אנחנו משייכים את הכל
לקדוש ברוך הוא עכשיו כשהקדושים
בגלות איפה הקדוש ברוך הוא נמצא איתנו
בגלות
וממילא נרננה
בישועתך שאתה תגעל אותנו הכוונה אתה תגעל
גם אז בישועתך אז תגעל גם אותנו זה אומר
הבו צינה דנהורא בעמוד 29 ובעמוד 30 הבעל
שם טוב
אומר מה זה ימלא השם כל משאלותיך כולם
יודעים שכיום אין השם שלם ואין הכיסא שלם
מה חסר
בשם וק זה מה שחסר בשם אומר הבעל שם טוב
כל התפילות שלך אתה יודע על מה צריכות
להיות על ימלא השם ימלא השם זה כל
משאלותיך כל מה שצריך כל מה שיהודי צריך
לחשוב זה נו מתי כבר יתמלא השם מתי כבר
יהיה השם שלם ם מלא השם כל מי
שאלותיך הרב שלום רות לוי אומר בעמוד
31 שכתוב ב בעל
הטורים מה זה אתה
אתה זה הגלויות עין זה 70 שנה של גלות בבל
ת זה 400 שנה של גלות
מצרים וה זה ה 5000 של הגלות של אדום
שאחרי 5000 שנה אז יכולה לבוא הגאולה כך
אומר הבעל התורים על הפסוק כה אמר אבד כי
יעקב עם לבן גרתי ואחר עד עתה מה זה עתה
70 שנה של מצרים 400
של סליחה 70 שנה של בבל 400 של מצרים ו
5000 של גלות אדום שאחריה יבוא המשיח מה
פתאום הוא אומר 5000 הרי אז 2000 שנות זה
הוא מפלפל פה אבל העיקר לפי זה הוא אומר
אתה ידעתי כי הושיע השם משיחו אתה כשיעבור
ה הע והת והה אז הושיע השם משיחו ויבוא
משיח בצורה שמחה בבן איש חי יש ספר החיים
והשלום בן איש חי על התהילים
הוא אומר מה זה עתה ידעתי השבוע בפרשה
כתוב
לנו
נו לא יש עוד אתה אחד
א טוב שנפתח את החומש נראה אז הוא
אומר
אתה
לא ועתה ישראל מה השם אלוקיך שואל מ ך אין
עתה אלא תשובה השבוע כתוב כל המצווה אשר
אנוכי מצוך
היום כל כל
המצווה כי המצווה הזאת לא רחוקה הי ממך לא
בשמיים הי זה גם הולך על תשובה אבל אתה זה
תמיד תשובה אין ועתה אלא תשובה ממילא אומר
הבן איש חי אתה כשנעשה תשובה ידעתי כי
הושע השם משיחו מיד יבוא משיח
התע
עכשיו עוד דבר אומר הבן איש חי בספר החיים
החיים והשלום אומר הבן איש
חי כתוב שהמשיח יבוא או אני ורוכב על חמור
או עם ענני שמיה אז מה מה במה זה תלוי
התשובה
היא יש מצב שעם ישראל יהיו ברמה גבוהה ו
בזכות עצמם תבוא הגאולה יש מצב שהקדוש
ברוך הוא אומר תשמע אני חייב להביא את
הגאולה והמצב לא טוב אבל אני רואה שיחסית
לצרפתים הם בסדר גמור זה נקרא רוכב על
חמור בשרם בשר חמורים בשרם זה נקרא רוכב
על חמור אז אם לא זכינו אז יהיה עני ורוכב
על חמור יחסית
לחמורים אבל אם זכינו אז עם ענני שמאיה
ברמה הכי
גבוהה דבר שני
אומר ד דבר שני הוא אומר כתוב שהגאולה
ממצרים היייתה בחסד אבל הגאולה לעתיד תהיה
בדין בדין מגיע לנו את הגאולה יבוא הגאולה
בדין מה זה איפה הראייה לזה הראייה לזה
שכתוב
א בחינם נמכרתם ולא בכסף תגאלו כסף כידוע
על פי הסוד זה חסד וזהב זה דין אז הוא
אומר ולא בכסף לא בחסד אלא בדין מגיע לכם
וזה הסיבה שעתיד לבוא מי אומר עלינו את
הסנגוריה יצחק אבינו למה הרי הוא דין כן
כן בדין בדין נחמו נחמו המי אומר אלוקיכם
בדין מגיע אומר על זה הבן איש חי אם ככה
אתה ידעתי כי הושיע השם משיחו יענהו משמי
קודשו על ענני
שמיה על ענני שמיה הוא יבוא ואיך זה יקרה
בגבורות יש ה ימינו גבורה זה כידוע דין
דין זה שמאל אז איך אתה אומר בגבורות יש ה
ימינו אלא כיוון שבדין יגלו אז ממילא זה
יהיה בגבורות ועדיין יהייה יש ה
ימינו זה בן איש חי עכשיו זה דבר בדיחה
ידועה אלה ברכב ואלה בסוסים מ את
הבדיחה שהגויים ב להגיע לאמריקה צריכים
לקחת רכב סוסים להגיע אצלנו מספיק לעמוד
18 אנחנו בשם השם אלוקינו
נזכיר אז הם בעמוד
35 בעמוד 30 טוב זה כבר לא מעניין כאן כבר
לא נתעכב כי הזמן מתחיל להתקצר אלה ברכב
ואלה בסוסים הרב רות לוי מביא בעמוד
37 שהפסוק הזה הוא בג טריה ברוך שם כבוד
מלכותו לעולם ועד לעומת זאת
הפסוק השם הושיע המלך יענינו ויום קורנו
גימטריה שמה ישראל השם אלוקינו השם אחד
עכשיו יש לזה הסברים רק לא נעמוד על זה
עכשיו רק נסיים בעוד שני דברים קטנים אחד
הימה קראו ונפלו ואנחנו קמנו ונתעודד
הימה קרעו ונפלו ואנחנו קמנו ונתעודד
אומר על זה בספר מקדש
מעט כאשר אתה רוצה להראות למלך שאתה נכנע
לפניו מה אתה צריך
לעשות השתחוות אבל אצל הקדוש ברוך הוא יש
ממרה חסידית שאומרת וכל קומה לפניך
תשתחווה אומר אדם זקוף עומד ובלב שלו הוא
משתחווה בכל קומה אבל לפניך תשתחווה יש
דבר כזה ממילא זה הכוונה היימה קראו ונפלו
ואנחנו קמנו ונתעודד אבל אנחנו נופלים
לפני הקדוש ברוך הוא קנויים לפניו עוד דבר
בעמוד 30 40 הרב רב וולף טננבוים מביא
אותו הילקות הגרשוני ה אומר מה זה הימה
קראו ונפלנו ואנחנו קמנו ונתעודד אדם
משועבד ההוא יכול להחליט כל מיני שיגעונות
ואני משועבד אין בריירה אבל הקדוש ברוך
הוא כשאנחנו משועבדים לקדוש ברוך הוא זה
בדיוק הפוך זה מה שנותן לנו את האין לך בן
חורין אלא מי שעוסק בתורה אין לך אדם
מאושר אלא מי שעוסק בתורה אין לך אדם שיש
לו שמחה וחיים טובים כמו מי שעוסק בתורה
ושומר את המצוות על זה נאמר פרק א' של
תהילים אשרי איש א אשר לא הלך ב כי אם
בתורת השם חפצו על זה נאמר פרק קיב מה
נאמר
שמה אשרי איש ירא את השם במצוותיו חפץ
מאוד על זה נאמר פרק
קכח מה שמה נאמר אשרי כל ירא השם ההולך
בדרכיו יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך
יוצא
היימה קרעו לפני המלך שלהם ונפלו ואנחנו
קוראים לפני הקדוש ברוך הוא ובזה קמנו
ונתעודד
השם הושיע המלך יענינו ויום קוראינו אזה
אמר לי פעם דוד שלי זכרונו לברכה קראו לו
יחיאל אז הוא אמר לי שמה זה השם הושיע
המלך השם או המלך אז הוא אמר לי היה פעם
מלמד אחד שלא השיג סליחה היה אבא אחד שלא
השיג מלמד לילדים שלו אז לא היה לו ברא
הוא נהייה מלמד אז משה עד ארב חי צהריים
הוא היה מלמד ומרב חרי צהריים עד 800
בבוקר ה היה אבא בש הוא היה כל הזמן אבא
יום אחד היה שבת הילד שלו ישב על הברכיים
אמר לו אבא אתה יכול לדבר עם המלמד שלנו
שכשהוא מרביץ שלא ירביץ
חזק זה הכוונה השם מושיעה גם כשאתה מלך
יענינו ויום
קורנו איפה
אתה