Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
שדיברו בני ביתי
עם הרב קולדצקי על הנושא
אז הוא אמר שני דברים
הוא אמר שאני אדבר על מה שאני רוצה
ושהציבור אוהב לשמוע אקטואליה
האמת היא שמה שאני רוצה זה אקטואליה אבל
לא תמיד מה שאני קורא לו אקטואליה זה מה
שהציבור רוצה
אנחנו נחלק את הדברים חציו להשם חציו לכם
ונאמר כמה מילים על אקטואליה בהתחלה ברמה
התחלתית ואחר מכן נעלה את הרמה רמה יותר
גבוהה ואחר כך נתחיל את השיעור ברצינות
היום התפרסם
שב ב
בית המשפט העליון, מה שנקרא בסלנג הישראלי
הבולגרי.
יצא המרצה מן השג כשמישהו שם הפליט שהוא
רוצה לפרק את עולם התורה.
אני תמיד מתפעל
מכישרון הזעזוע של הדוברים החרדים.
הם מזדעזעים
ומזדעזעים ומזדעזעים.
אני כבר בערך 65 שנה לא מזדעזע.
לא יודע, אולי בגלל שמשהו נשחק אצלי כבר
אז
או בגלל שלי אין שום עניין לעשות איזושהיא
הצגה מניפולטיבית כאילו אני עדיין מזדעזע.
אבל האמת היא שלא רק בגלל ההרגל אין מה
להזדעזע, אלא בגלל שזה פשוט.
משני כיוונים.
הגמרא אומרת במסכת פסחים דף מט
אמר רבי עקיבא, כשהייתי עם הארץ
אמרתי, מי יתן לי תלמיד חכם וישכנו כחמור?
אמרו לו, אמור ככלב.
אמר לו שכלב נושך ולא שובר עצם
ואילו חמור נושך ושובר עצם.
פלא עצום.
ראיתם פעם חמור נושך?
אני גדלתי בנתניה עיר מלאה חמורים.
כשאני הייתי ילד בנתניה היו שמה כל מיני
סוגים של חמורים. הרבה מאוד הפסיקו ללכת
על ארבע והתחילו ללכת על שניים, אבל היו
גם הרבה מאוד חמורים על ארבע. כמה
מהחמורים הללו היו חבריי הטובים? הם היו
באים למחסן של אבא שלי לקחת סחורות ואני
הייתי משחק איתם. מעולם לא עלה בדעתו של
חמור לנשוך.
מה התכוון רבי עקיבא?
פשט הוא פשוט מאוד.
ידע שור קונה
וחמור אבוז בעליו. השור הוא בעל חיים
אינטליגנטי.
כשמביאים לו את האוכל הוא חושב
צעד אחד עמוק יותר. סיבה קודמת. הוא מחפש
מי הביא לו את האוכל ומכיר לו טובה. החמור
הוא פרופסור לאבולוציה.
כשנותנים לו לאכול הוא אומר תודה רבה
לאבוס.
הוא לא מסתכל על סיבות קודמות. זה התכונה
שהנביא מגלה לנו על החמור. ולכן הוא נקרא
חמור כי הוא לא מסוגל לראות צעד אחד עמוק
יותר, קודם יותר למציאות החומרית. הוא חי
בחומר.
ולכן
המהרל אומר שאדם ששקוע בתאוות
הוא שקוע בחומר.
ולכן קורבנה של סותטה הוא שעורים. שזה
מאכל בהימה. ולכן תרם שקיבלו תורה מביאים
עומר שעורים. והדרך מיציאת מצרים למתן
תורה הוא הדרך משעורים לחיטים. שחיתים זה
מאכל אדם ושעורים זה מאכל בהמה.
כמו שהגמרא במסכת פסחים בהתחלה אומרת
ששאלו אותו האם חיטים נעשו יפות והוא לא
רצה להוציא דיבה אז הוא אמר שעורים נעשו
יפות. הוא אמר צהוב בשר לסוסים ולחמורים
כי חמור קשור לחומר
כשהייתי עם הארץ אמרתי מיתן לי תלמיד חכם
חם ושכן כחמור
מי שהוא לא תלמיד חכם הוא שקוע בחומר
כי חמור שובר את הבעצם של התלמיד חכם
ההתנגדות העצמותית לתלמיד חכם זה המציאות
החומרית
מי ששקוע בחומר אומר הוא לא תלמיד חכם גם
אם הוא יודע בעל פה שסו פוסקים
בצרקות אומר שאם יש לך שני בני אדם אחד
יודע שס כשנכנס לבית המדרש אדם עשיר הוא
מאוד מתרגש כשנכנס תלמיד חכם לא מתפעל
מהשני הוא בעלבד פשוט שלא יודע ללמוד אבל
כשנכנס אדם עשיר הוא לא מתפעל וכשנכנס
תלמיד חכם הוא מתרגש השני הוא יותר שייך
לתורה מאשר הראשון שם כי מצרף לכסף וחור
לזהב ואיש לפי מהללו לפי מה שהוא מהלל אתה
יודע מה המהות של האיש הזה העם הארץ לא
מצטמצם בזה שהוא לא יודע ללמוד אלא המהות
שלו שהוא רוצה לשבור את עצמותו של התלמיד
חכם והשבירה של עצמותו של התלמיד חכם היא
השקיעה בחומר זה הפשט בגמרא במסכת פסיכים
טד
שני
יש מדרש שאומר אליהו הנביא היה מחזר אחרי
תפוחי רעב שבירושלים
ראה אדם אחד שהיה תפוח הוא מוטל ברעב הוא
אמר לו מי אתה אומר לו פלוני מאיזו משפחה
אתה ממשפחה פלונית כמה הייתם 3000 וכמה
נשארתם אמר לו אני אמר לו רצונך לומר דבר
אחד ותחיה אומר לו כן אמר לו אמור שמע
ישראל השם אלוקינו השם אחד אומר לו
כי לא אותו גוסס אומר לו הס כי לא להזכיר
שם השם לא למדני אבא מה עשה נטל יראתו
חיבקה ונשקה ונפל עליה עד שנבקעה כריסו
וזהו שנאמר נתתי ונתתי פגריכם על פגרי
גילוליכם עד כאן ציטות מהמדרש אני חושב
כדי להיות זהיר אני אומר כמעט מילה במילה
המדרש לא אומר אף מילה בחינם. הוא קודם כל
מתאר לנו שמדובר באדם שהוא נצר אחרון
למשפחה שהיו בה 3000 בני משפחה. אדם כזה
שהוא נצר אחרון למשפחה של 3000 איש, אנחנו
מכירים את זה בדור שלנו יש לם שני סוגי
אנשים מה מאלה שעברו
אירועים כאלה.
שני סוגים קיצוניים שונים זה מזה
בקיצוניות. או שהוא
מאוד רוצה לחיות כי הוא נוסע על כתפיו
אחריות
נטל של זיכרון של משפחה של 3000 שנה 3000
איש שהייתה ואינינה או שהוא כל כך שבור
שהוא כבר לא רוצה לכת בכלל רבי מקלזבור
היה אומר אנחנו היינו 150 איש ונותרתי אני
לבדי כולם הרגו הוא הרגיש שהוא נושא את
הנטל של כולם אין מישהו שהוא רוצה לחיות
כמו כל אדם, משהו כזה של שיהיה, לא או אם
הוא רוצה לחיות, אין מי שרוצה לחיות
כמוהו. ואם הוא לא רוצה כך לחיות, אז אין
מי שמיואש
ונמאס לו לחיות כמוהו. ולכן אליהו הנביא
שואל אותו, רצונך לומר דבר אחד ותחייה?
הוא אומר לו, כן. הוא שייך לסוג הראשון.
ואנחנו מבינים שאם הוא רוצה לחיות, הוא
מאוד רוצה לחיות.
אומר לו אמור שמע ישראל השם אלוקינו שם
אחד
מה יש לך להפסיד
אתה פוחד שזה לא יועיל הרי ממילא אתה הולך
למות אתה גוסס תפוח ומטל ברב אתה יכול רק
להרוויח
התשובה היא האדם הזה פחד שזה יצליח
הוא לא פחד שאולי זה לא יעזור אם זה לא
יעזור אז מה יש לו הפסיד אבל אם זה יעזור
ואם הוא יחיה כתוצאה מזה שהוא אמר שמע
ישראל הוא יצטרך לעשות חשבון נפש הוא
יצטרך לשנות דרכים הוא יצטרך לפעול
בכיוון חדש וזה הוא לא יעשה למה
כי לא להזכיר את שם השם מה עושים נוטל
יראתו מחבקה ונושקה ונופלה לעד שנבקע כרסו
וכל זה למה כי לא לימדני אבא
אנחנו הרבה פעמים כל כך כל כך מתפלאים איך
אנשים נוכח כל מה שקורה לא משנים את
דרכיהם.
האם באמת אנחנו מותר לנו להתפלא?
האם אי אפשר לומר לנו כשאנחנו אומרים להם
תלו כיסא מבין שיניכם, אי אפשר לומר לנו
תלו קורה מבין עיניכם. אנחנו שינינו משהו.
מישהו הפסיק לדבר על לשון הרע מילה אחת?
שינינו משהו כל כך בקלות אנחנו משנים
אנחנו הרי אין לנו בעיה שאנחנו לא מאמינים
אין לנו בעיה שלא שאנחנו לא לומדים אין
לנו בעיה שלא לימדני אבא אבא לימד אותנו
כל כך קל לטבוע מהשני לשנות יש לי חבר
מכירים אותו ר פסח קרון שהוא תמיד היה
אומר שיש לו חבר שהוא יועץ נישואים אומר
לו יש לו עצה לכולם לכל אלה שבאים איתם
מריבות ובעיות ומחלוקות. מי שמסוגל להגיד
משפט בין שלוש מילים פותר את כל הבעיות של
שלם בית. אומר, מה זה המשפט? I was wrong.
I was wrong. אני טעיתי. אני לא צדקתי.
הוא אומר פעם ישב אצל הזוג, שלוש שעות,
הסביר להם את הרעיון של I was wrong. בסוף
הבעל אומר, IT. She was wrong. אומר, אני
הבנתי, היא טעתה.
קל לנו מאוד להקות על חטא על ליבם של כל
אלה שמהם הקדוש ברוך הוא לא התבע כמו שהוא
התבע מאיתנו.
אני לא אומר שהוא לא יתבע מהם כלום. אני
לא אחראי על מה שטובים למעלה אבל ברור לי
שמאיתנו יתבעו יותר.
אז בוא ננסה
לעשות חשבון נפש קצת בעניין זה.
כולם מדברים על הרבה מאוד מופתים וניסים
שנעשו. מופים לא הייתי משתמש במילה ניסים
אבל הרבה מאוד גילוי השגחה שנעשו ב
חודשים ובשנים האחרונות
אחד מהדברים שמצביעים עליהם אני סתם אומר
את זה כדי לחדד כי לא ראיתי שמחדדים את זה
עד כדי כך
הרי ברור לחלוטין
ש
בארצות הברית יש רק אדם אחד שהם מסוגל
לעשות את מה שנשיא ארצות הברית הנוכחי עשה
וזה נשיא הרצות הברית הנוכחי אף אחד לא
היה עושה את זה הקדוש ברוך הוא הציב אותו
בזמן הנכון במקום הנכון לב מלכים ושרים
ביד השם
האדם הזה הוא האדם היחיד הראשון
בכל ההיסטוריה של ארצות הברית
שנבחר פעם שנייה אחרי שנכשל
אחרי שהיה נשיא פעם ראשונה היה עוד נשיא
אחד שנבחר פעמיים עם הפר של ארבע שנים אבל
זה בגלל שהוא לא הציג מועמדות בפעם
השנייה. זה לא שהוא נכשל וחזר נבחר. זה
פעם ראשונה בהיסטוריה של ארצות הברית. עוד
לא קרה דבר כזה. ומי שעשה את זה זה אדם
שבשום סקר בעולם בהתחלה לא נתנו לו
אפשרות.
האדם הזה כמעט הרגו אותו. האיראנים כמעט
הרגו אותו. שלחו השליח שירע בו. הוא יר
הוא הצליח להגיע עם רובה טלסקופי משוכלל,
עם כוונת טלסקופית משוכללת. והוא קבע ירה
קלה בדיוק במקום שאליו הוא התכוון אבל
בחלקיק ששנייה הוא הזיז את הראש
הוא נשרד באוזן
אם הוא היה הורג אותו מי שהייתה נסיעה זה
הגברת ההיא מצד שני ואנחנו היינו מתגעגעים
לתקופה של אובמה
ואפילו אם הרפובליקנים היו מנצחים אף אחד
לא היה כמוהו
את זה מדייקים כולם. אבל יש פה עוד דבר.
אם לא היה ניסיון ההתנגשות הוא גם לא היה
מצליח.
הרי לא היה לו סיכוי לבחר. אחרי ניסיון
ההתנגשות
אז הרבה הצביעו דווקא. אתם עד כדי כך
ירדתם שניסיתם להרוג אותו? הרבה הצביעו
הצביעו דווקא.
זאת אומרת צריך היה ניסיון שהוא צריך היה
להציל אותו. זה ממש השגחה בקרן לייזר. כן?
אתה רואה פה השגחה בקרן לייזר. בדיוק
ניתוח חירורגים מדויק.
כמובן, אם תשאל את הפוליטיקאים אצלנו, הם
יגידו לך, הרי אני גרמתי שיבוא מישהו וירא
בו, ואני גם הרמתי שהוא לא הצליח, כי הרי
הם עושים, הם אחראים על הכל, הם עושים את
הכל.
מורי ורבותיי,
אני הבאתי רק דוגמה אחת. אפשר לתת כעת
שיחה אקטואלית של 10 [כחכוח] שעות עם כל
הדוגמאות שקרו פה בזמן האחרון. אני לא
הולך לבזבז את זמנכם בדברים שכולכם
יודעים.
גמרא במסכת עבודה זרה בהתחלה
עתיד לבוא עתיד הקדוש ברוך הוא ליטול ספר
תורה בידו
ולומר כל מי שעסק בתורה יבוא ויקבל שכר
ראשון מגיעים הרומאים מה הרומאים הרבה
שווקים בנינו הרבה גשרים בנינו במרחצאות
עשינו וכסף וזהב רבנו מאוד כל זה לא עשינו
אלא בשביל שישראל יעסקו בתורה מה יגיד להם
הקדוש ברוך הוא טיפשים שכמותכם כל מה
שעשיתם לצורך עצמכם עשיתם יוצאים בפחי נפש
שתי שאלות. קודם כל, למה הקדוש ברוך הוא
יגיד להם טיפשים? מי שלא עבד ובא לקבל שכר
הוא טיפש. מי שלא עבד ובא לקבל שכר הוא
שקרן, הוא גנב, אבל טיפש הוא לא.
ברומאים
יחשבו שהם בבג"ץ? יכולים לספר בו במיסס.
הם הרי ידעו שהם בבית דין של מעלה. מה
פתאום הם יבואו ויגידו? כל מה שעשינו לא
עשינו בשביל ישראל?
התשובה היא
ברוך תורה דינו שהכל נהיה בדור
>> אמן
זאת תשובה אחת התשובה השנייה היא
שלרומאים
תהיין שתי הפתעות
הפתעה אחת הקדוש ברוך הוא לא יחריז כל מי
שלמד תורה יבוא ויקבל שכר
הוא לא הכניס כל מי שלמד תורה בלבד יבוא
ויקבל שכר אלא כל מי שעסק בתורה כל
הזבולונים מוזמנים כל מי שהיה לו עסק עם
תורה כל מי שהחשיב את התורה
אנחנו בהמשך נראה שהעסק זה עניין של החשבה
כן
כל מי שהחשיב את התורה יבוא ויקבל שכר
ב פתאום הם הראו שבאמת היה להם קשר לתורה
הם יראו את הרמבם בהקדמה לסדר זרעים
שהרמב"ם כותב אתם חושב שכל ה בבניינים
היפים וכל זכיות החמדה הכל לא נתן הקדוש
ברוך הוא שיבנו אלא שיבוא תלמיד חכם פעם
וישה בצילם וינצל הם יחשבו שהם זכו במפעל
הפיס בלי להתכוון יש להם חלק בתורה
ונותנים לכל מי שיש לו חלק בתורה שכר אז
זה בתמימות לא מתוך רצון רמות יבוא לבקש
שכר יגיד למה הקדוש ברוך הוא טיפשים
שכמותכם לא שקרנים אתם צודקים אבל אתם
טיפשים כי אתם לא התכוונתם. אני גלגלתי לי
הכסף ולי הזהב. אמר השם אני גלגלתי שעם
ישראל יהיה להם מזה. ויוצאים מפחי נפש.
שניים מגיעים הפרסים.
פרסים
פתאום פרסים מגיעים. מאיפה פרסים הצנחו
פתאום? מה פתאום פרסים? ממו נפשך. או
שיבואו האחרונים שיהיו בזמן הגאולה וזה
אדום וישמעאל. הנה דו מגיעים או שתבון הכל
ארבע מלכויות
אם אתה מתחיל להביא את המלכויות אז צריך
להביא את בבל אולי אפילו מצרים אבל את בבל
את פרס כן את יוון ואת אדום מה עם יוון
ובבל
פרסים הם לא אחרונים
והם לא היחידים אז מה פתאום הם באים
שאלה ראשונה שאלה שנייה מה אומרים הפרסים
הרבה מלחמות עשינו, הרבה כרחים כבשנו ולא
עשינו את זה אלא כדי שישראל לימדו בתורה
זה מאמש מרפסיניגרון
מילה שווקים ומרחצאות וכסף וזהב כולם
מבינים שיהיהודים נהנים מזה ולומדים את
תורה
הרי זה ברור ככה בזמן שהאידיעטים יושבים
שם בבית המשפט העליון ומדר על תורה
יהודי בן כמעט 90 נסע היום בבוקר לארצות
הברית כדי
לעניין יהודים עשירים שיתנו קצת כסף וזהב
להחזיק פה תורה
שכן של ש שלכם פה כן מגדולי הדור
מה בין בני לבין חמי
יש מה לעשות עם כסף וזהב
אמרתי בתל אביב אצל רב דובד חודש אחיו של
רב מאיר
הוא היה יהודי פשוט וצנוע. הוא היה מגיע
עם חליפה ש50 פעם כבר הייתה באופנה.
אף קטם לא היה לסבוקר, אבל הוא לא קנה
לעצמו כלום. כשהוא הגיע לתל אביב
בימים שלפני,
היה לו כמה פרוטות ומישהו תקע לו איזה
שניים שלושה מגרשים.
הוא היה אומר לנו, אני אדם עשיר, יש לי
הרבה כסף,
אבל אני יודע מה לעשות עם הכסף.
לעצמו לא לקח כלום. הוא היה גר בבית מט
ליפול בקרמת הימנים.
יש לנו מה לעשות עם כסף, זה מובן. אבל
מלחמות תורמות לתורה, כרחים שכבשו הפרסים
תורמים לתורה. מה הבמינה בכלל? הרי כשיש
מלחמה בעולם, אף אחד לא יודע מי ינצח.
כולם יודעים שהיהודים מפסידים.
מה יגיד להם הקדוש ברוך הוא במקום שהוא
יגיד להם אידיוטי מה פתאום מה הקשר הוא
יגיד להם שותים שכמותכם מלחמות אני עשיתי
זאת אומרת זה נכון שזה עזר לתורה אבל אני
גלגלתי לא אתם מה כתוב כאן
מורי ורבותיי
מהרל כותב כאן דברי נבואה
כידוע
ישנה
למרות שכתוב רק ארבע גלויות יש גלות
חמישית גלות ישמעאל דיברנו על זה פה כבר
באריכות רבה
רב חיים ויטל בספר עץ הדעת טוב אל תנים
קכד שירמלות לדוד לו להשם שהיה לנו ימנ
ישראל לו להשם שהיה לנו בקום עלינו אדם אז
החיים בלאנו בחרות הפעם באנו אז המים
שתפונו נחלה בר נפשינו המים הזה עידונים
אומר רב חיים ויטל השם שהיה לנו בארבע
גלויות שנמשלו לחיות יאמר מר ישראל נה אנה
השם משהנה אבל יש גלות חמישית אחרונה
לכולם וקשה מכולם הלאה גלות בידי מי שנקרא
אדם והוא יהיה פר האדם גלות ישמעאל לו
להשם שהיה לנו בגלות ישמעאל אזי חיים
לאונו יש גלות חשמית יש זה עוד עשרות
מקורות הבאתי כמה וכמה מהם כ-10 מקורות
10עשרה מקורות כאלה בספר על גלות ישמעאל
אומר
בעל העיקרים רבי רבי יוסף אלבו וכן כתב
רבי יצחק אבר בנל וכן כתב הנציב וכן כתב
צודק שהיום לא צריך לחפש שורשים גנטיים
בהגדרת אדום וישמעאל
עמי הנצרות הם אדום עמי האיסלאם הם ישמעאל
ככה הם מגדירים אינדונזיה זה גם ישמעאל גם
הלזיה
בא מהרל ואומר בנצח ישראל פרק כא
מלכות ישמעאל היא מלכות כל כך גדולה. למה
היא לא כלולה
בקטגוריה של ארבע גלויות? למה היא לא
נכנסת למועדון האקסקלוסיבי הזה?
אומר מהרל, שני תירוצים. תירוץ אחד זה
נושא ושיחה שלמה שלא ניכנס לעכשיו כמדומני
שאמרתי את זה באחת הפעמים הקודמות פה.
תירוץ שני אומר מהרל אומר אני שגלות פרס
שמלכות פרס היא מלכות ישמעאל
דבר מדהים איראן פרס הפכה להיות לממלכה
ישמעאלית כלומר מוסלמית רק ב-40 השנים
האחרונות הם היו מוסלמים כבר לפני כן לא
תמיד הם נהיו מוסלמים
שמינית לספירה בערך אבל המדינה הייתה
מדינה החילונית
זאת אדם ממלכה עם מלך חילוני היא לא הייתה
מוכרזת כמדינה איסלאמית היא נקראת היום
המדינה האיסלאמית כן זה קרה מאז שההמן
ההוא מפריז הגיע והפך שם את העולם
מהר אומר אומר אני שגלות ישמעאל גלות
אחרונה
זה מלכות פרס
עכשיו אנחנו מבינים הכל
מי יגיע לעתיד לבוא לדרוש שכר? האחרונים.
מי הם האחרונים? אדום וישמעאל. מי זה
ישמעאל? פרס.
יבוא הפרסים, אומרים הרבה מלחמות עשינו,
הרבה כרחים כבשנו. הרבה כרחים כבשנו.
אחד קוראים דם עסק, אחד קוראים בהירות.
כבשנו זה לא דווקא שצביה שמה, אבל הם היו
תחת שלטנם, תחת ידיהם, הם היו זרועות
שלהם. אחד קוראים עזה, אחד קוראים צנעה.
הרבה מלחמות עשינו והכל כדי שישראל יעסקו
בתורה כדי לתת לעם ישראל את מה שכתוב לא
נבראו רעמים אלא לפשט תקמומית שבלב כדי
ליצור רקע שבו יקרו כל כך הרבה גילוי
השגחה כל כך הרבה גילוי השגחה שרק
אידיוטים כמו הפוליטיקאים שלנו חלק מהם לא
יצליחו להבחין בזה שישמעו את עיניהם ולא
יבחינו בזה כן אפילו שר ההגנה האמריקאי
יכול לתת נאום שלם בהודיה
לקדוש ברוך הוא על כל הפלאים שקרו פה.
אז את אחד הפלאים שקרו פה כבר אמרתי
בהתחלה לתפארת המליצה. הרבה דברים שכולם
יודעים. בניהם רק ספגע הרבה פגיעות. ברוך
השם לא פגיעות בנפש.
יש פצועים
אבל לא פגיעות בנפש.
יום אחד יום אחד יום שישי אחד
[נחירות בוז] חוף ימי של נתניה
זה פגיעה בירושלמים ויום אחד היום בדרום
זה כבר פגיעה בבני בבחור מבני ברק טבעו
יותר מכל ה מכל הזה טבעו בט אבל הם טבעו
בת חיים יותר מכל ה
הצלחות במרחאות של האיראנים
ושל חבריהם מהצפון ומהדרום ובחל
איך אפשר להבין את זה?
הוא שלחו לפה קרוב ל-40,000 כלי משחית
לחבל ארץ הקטן הזה למדינה הזאת.
[נחירות בוז]
בסך הכל היו
פחות מ-30 הרוגים יהודים.
מדע הסטטיסטיקה פשט את הרגל. צריך לסגור
אותו. מבחינה סטטיסטית זה לא עובד. עם
פרוץ המלחמה הראשונה המודיעין האמריקאי
הודיע להכין 80,000 מקומות קבורה זה היה
הצפי
הצפי ההגיוני
80,000 מקומות קבורה
יש פה מים
אתם לא הבנתם מה אמרתי אמרתי שיש פה
מים אז למה אתם בפנים רגעים. אה, אתם לא
למדתם פיזיקה, אבל אני למדתי. אז בוא אני
אסביר לכם שאין בכלל מקום להיות רגועים
משום ש בכוס מים רגילה יש סבירות מסוימת
שתתפתח ראקציה של פציצת מימן.
מה זה פיצת מימן? אני אסביר לכם.
היה יהודי משלנו, כלומר הונגרי
שחוץ מגולה שידע גם לעשות פציצת מימן.
קוראים לו פרופסור אדוארד טלר. פרופסור
אדוא טלר היה אחד מהיוצרים של פיצת האטום
הראשונה בארצות הברית. הוא ברח מהיטלר
ואני הגיע לארצות הברית. והוא לא הסתפק
בעוצמה של פצצת אטום. והוא אביא פצצת
המימן.
להסביר מה זה
פיצימן בגודל של פיצת האטום שהחריבה ב10
שניות עיר שלמה ביפן הירוש אמה והרגה ב-10
שניות קרוב ל100,000 איש פיצת מימן באותו
גודל העוצמה שלה הוא היא פי מיליון
[כחכוח]
ואתם יושבים רגועים כשאני מלמד אתכם שבכוס
רגילה יכולה להתפתח שמים יכולה להתפתח רק
מים זה מימן כן
שניים שני ממן אחת חמצן
יכול להתפתח ראקציה של פצצת אותו של פיצ
מימן אז אני אגיד לכם למה אתם מרגועים וגם
אני כי הסבירות היא כל כך נמוכה
שזה לא יקרה לעולם בדרך הטבע איך אני יודע
שלא יקראה לעולם יש חוק מתמטי יש מתמטיקאי
בשם אמיל בורל שקבע חוק שכל אירוע
שהסבירות שהוא יקרה מלבד כמובן היא פחות
מ-10 בחזקת מינוס 50 לא יקרה לעולם
מה זה 10 בחזקת מינו50? אני אגיד לכם אחד
ממיליון זה 10 בחזקת מי6 אחד ממיליארד זה
10 בחזקת מ9 מ1000 מיליארד זה 10 בחזקת
מ12
1 בחזק מינו 50 זה אחד ממספר 50 אפסים זה
לא בעיה למצוא 50 אפסים הבעיה לשים אחד
בהתחלה
אגב זו הוכחה שהעולם הזה לא נוצר במקרה כי
לפי כל חישוב הסתברותי לשיטתם זה הרבה
פחות הסבי סבירות מ10 בחזק מינוס 50
הסבירות שתתפתח פציצת מימן בדיוק בכוס
סודה שהביאו לי היא פחות מ-10 בחזקת
מינו50 אז לא צריך לחשוש לזה הסבירות
שבחבל ארץ כל כך קטן כל כך הרבה כלים
משחית ישלחו לפה וכמעט ולא יהיו הרוגים
כשמצפים ל-80,000 יש פחות מ-30 הרוגים
ודים
היא לא בסדר גודל י פחות מרשים מזה אז
מישהו דע דאג לזה.
אתם יודעים מי דאג לזה? אני יודע.
אחרי מלחמת ששת הימים הייתה השפה של אחת מ
של ראשי אחת העוגדות שנלחמו בדרום וכל אחד
מראשי הענפים בעוגדה סיכם מה הענף שלו תרם
והזדמן לשמה לאותה השפה המגיד הירושלמי רב
שפסיב דלביץ'.
כשהשער שלי עוד לא איבד את הצבע, כשאני
הייתי צעיר, היו בארץ שלושה מגידים. היום
יש הרבה מאוד ברוך השם.
אז היו שלושה, בירושלים היו שניים, אבי כל
המגיד, רב שולם ורב שבס יודביץ'. ובבני
ברקה היה אחד רבי יאנקה לגליינסקי.
ורב שבס יודלביץ' הזדמן לשם. מישהו שאל
אותו ככה בלהג ומה אתם עשיתם? אז הוא ענה
מניי במקום אלב מלחמת ששת הימים
הרבנות הצבאית התבקשה להכין 24,000 מקומות
קבורה אנחנו דאגנו שישארו ריקים
אני מציע מיליון דולר לכל מי שרוצה לשמוע
מי שיוכיח שרשב סעיוד לבטעה
מישהו יכול להיות בטוח שזה לא ככה מישהו
יכול להיות בטוח שזה לא ככה ואנחנו בטוחים
שזה כן ככה
השוטים האלה בדיוק בזמן הזה לוחמים נגד
עולם התורה לפרק את עולם התורה הם רוצים
טוב אין מה לבוא בטענות אתם יודעים מה
כשאני רואה את התגובות של שרי הממשלה אז
אני פתאום מבין מה שידידי המנוח הרב משה
גרילה כשאני בא עכשיו לפה מה הכנסת ספר
תורה שמכניסים בירושלים לילוי נשמתו אמר
הוא שאל למה ההפך מהחכם מהרשע זה חכם ההפך
מרשע זה צדיק אומר לא, כשאתה רוצה להמיד
מישהו מול הרשע צריך להיות חכם, לא מספיק
שיהיה צדיק. [כחכוח] אי אפשר להמיד מול
הרשע רק צדיק. כן. איך אמר פעם הבסיס
ישראל? מישהו בא לשאול אותו שיש לו הצעה
לשני מוהלים. אחד הוא צדיק והשני הוא בעל
מקצוע. הוא אומר, "אתה צדיק, תיקח להיות
בעל תוקע."
הצדיק שיגיד שיתפלל שיגיד תילים שיתן
ברכות נגד החכם נגד הרש צריך שיהיה חכם גם
כן כן לא מספיק כל השוטים האלה עם כל
התגובות המטומטמות והגסות שלהם שבסך הכל
עושים חילול השם בעיני כל העולם
עכשיו הגענו לתחילת השיעור
מה אנחנו אמורים לעשות
אוי ורבותיי אנחנו אנחנו נמצאים בדיוק
באמצע הדרך שבין
יציאת מצרים למתן תורה.
ספירת העומר.
הימים האלה,
האירועים האלה שמתחילים ביציאת מצרים
ומסתמים במתן תורה הם קו פרשת המים שבהם
שבו העולם התחלק לשני חלקים.
עד אז ומאז.
עד שהתחיל התהליך והגיע משה רבינו לפרעה
על סמך מה שאמר לו הקדוש ברוך הוא בהוציאך
את העם תעבדון את האלוקים על ההר הזה
וחיבר את כל האירועים ביחד
עברו 26 דורות 10שה דורות מאדם ועד נוח
10ה דורות מנוח ועד אברהם יצחק יעקב לוי
כעת אמרם משה כנגד 26 הדורות הללו שהעולם
היה אומר עומד על בלי מה? מה זה בלי מה?
לא הייתה את המהות שלו.
אז איך העולם היה עומד? הוא היה עומד בחסד
אלוקי. מה היה החסד האלוקי?
כנגד החסד הזה אמר דוד המלך את אותו פרק
עם 26 פעמים 26 פעמים 26 פסוקים כי לא
עולם חסדו. כי העולם היה תלוי ועומד בחסד.
כשהסתיים התהליך במתן תורה נהיה מקום
עבודה. מכאן ואלך אנשים מקבלים שכר ולא
חיים בחסד.
רבי יצחקנו אומר
שלא שמכאן ואלך כבר העולם לא עומד על חסד
אבל השתנתה צורת החסד ואם נשתמש בביטויים
שלו אומר עד מתן תורה היה חסד ויטור וממתן
תורה היה חסד משפט
הכוונה היא כזאת אם יש לך שני אנשים באים
אליך לקבל סעד ואתה נותן לאחד 100,000
דולר ולשני אתה נותן מקום עבודה שמשלמים
לו 10,000 שק חודש
אם היא עשית חסד יותר גדול עם השני כי
הראשון מקבל צדקה וצדקה זה בושה
ואילו הראשון מקבל מקום עבודה מקבל שכר
בהרגשה טובה
עד מתן תורה עד יציאת מצרים מתן תורה עד
שלא התחיל התהליך של פה לא היה לא הייתה
עבודה וממילא לא היה מקום לתת מידה כנגד
מידה שזה ההנהגה של חסד משפט הייתי שאלו
אותי הריה שבע מצוות בני נוח שבע מצוות
מנוח זה לא עבודת השם שבע מצוות מנוח הם
מצוות שכליות שבע מצוות בנוח כל ברדת מבין
שאי אפשר לקיים לקיים חברה בלדיהם הרי
הגמרא אומרת אם לא הייתה ניתנת את התורה
היינו לומדים כל מיני דברים מבעלי חיים
כמו בעירובין קב עמוד ב
ולכן במתן תורה חזרו וציוו על שבע מצוות
בני נוח כי מכאן והלך זה כבר כן עבודה אבל
עדה זה לא היה עבודה עבודה שיש רק ממתן
תורה והלך
איפה היה נקודת השינוי?
נקודת השינוי הייתה
בקריאת
ים סוף. שם נאמר זה כלי וענווהו. דרשו
חז"ל אני והוא מה הוא רחום? אף אתה תהיה
רחום. מה הוא חנון? אף אתה תהיה חנון. מה
זה? הב דומה לו?
הב דומה לו לא רק בזה שהוא רחום ואתה
רחום, אלא הבה לו בזה שאתה הב דומה לו.
בעצם העובדה שאתה דומה לו, אתה דומה לו.
למה? כי הקדוש ברוך הוא דומה לך. כי הוא
מתנהג איתך מידה כנגד מידה. ברגע שניתנה
תורה והעולם עבר למצב של חסד משפט, מה זה
משפט? מידה כנגד מידה. אז ההנהגה מתמאת
אלינו. וממילא כשאני מדמה אליו, אני מדמה
אליו לא רק במידות, אלא גם בעצם העניין
שאני מדמה אליו. הבנתם מה אמרתי? כי אני
לא, אבל
זה יפה וזה עמוק
וזה נכון.
מהרל אומר
בגבורת השם פרק מז או מט, תבדקו,
שלוש פעמים כתוב שעם ישראל האמין.
פעם אחת ביציאת מצרים ויאמן העם [כחכוח]
פעם אחת בקריסים סוף וימינו בהשם משה
אבדוי פעם אחת במעמד הר סיני ויאמר השם
משה הנה אנוכי בא אליך בהבנם בבו ישמע
מדברים עמך וגם בך יאמינו לעולם שלושת
האמונות הללו היו בשלושת עיקרי האמונה יש
לם שלושה עיקרי אמונה שרבי יוסף אלבו בספר
היקרים בנה את הספר סביבם והם למעשה 13קרי
האמונה של הרמבם שמחולקים לשלוש חטיבות
לפי שלושת יקרי אמונה של רבי יוסף פל בו
אגב הרמו בספר תורה עשה אוילו מביא את
עיקרי האמונה לפי רבי יוסף אלבו לא לפי
הרמבם
אבל זה אותו דבר העיקרים אומר שזה אותו
דבר שלושת עקרי אמונה זה
השגחה פרטית ייחוד השם ותורה משמיים זה 13
יקרים אמונה לפי הרמבם חמישה העיקרים
הראשונים זה ייחוד השם בורא ומנהיג יחיד
רוחני נצחי ולא לבדו אוה לעבוד ארבע
עיקרים הבאים זה תורה משמיים נבואת נביאים
נבואת משה
תורה משמיים נצחיות התורה וארבעת האחרונים
זה השגחה פרטית ידיעת השם שכר עונש משיח
בתחיית המתים שזה זמן ומקום קבלת השכר
במצרים אומר מהרל ויעמנם בהשגחה פרטית כי
הם ראו שהקדוש ברוך הוא מבדיל בכל מכה
ומכה בין יהודי ומצרי ובין רכוש יהודי
לרכוש מצרי
במכת חושך הם למדו לראות השגחה פרטית
שמבחינים בתוך העם היהודים בין צדיקים
לרשעים.
במכת בכורות הם ראו איך שהקדוש ברוך הוא
מבחין בין טיפה של בכור למי שאינו בכור.
השגחה פרטית ויעמן העם בהשגחה פרטית.
במעמד הר סיני וימינו בהשם וגם בך ימינו
לעולם בתורה משמיים. בקריאת ים סוף האמינו
בייחוד השם.
מה זה נקרא ייחוד השם?
אמונה בייחוד השם היא
לכאורה בעולם רואים כל מיני הפכים, כל
מיני דברים נוספים יש אש ומים ויש יום
ולילה ויש שמיים וארץ ויש טוב ורע ויש אמת
ושקר ויש ים ויבשה וזה שהם ראו שהקדוש
ברוך הוא שולט על זוג הפחים אחד הופך יבשה
לים וים ליבשה לפי צרכיו הם הסיקו מזה
שהוא שולט על כל ההפכים והיאמין ינו בהשם
משה עבדו בייחוד השם מה זה משה עבדו פה
עוד מעט נראה
כשבאו המרגלים לרחב פנחס וקלה בן יפונה
אמרה להם רחב שמנו וימס לבבנו ויה למים כי
שמענו כי יוביש השם את את מי ים סוף
מפניכם כי עדנו כי השם הוא האלוקים בשמיים
ממלווה על הארץ מתחת
אומר המדרש
במדרש שמואל אומר הקדוש ברוך הוא לרחב את
אמרת כי השם האלוקים בשמיים על הארץ מתחת
מילה על הארץ מתחת את ראית בעינייך אבל
איך את יודעת שגם השמיים היא מעל
איך היא ידעה באמת ייחוד השם בהפחים הללו
של ארץ שמיים היא למדה את זה מקריאת ים
סוף כי שמענו כיווביש שמתיים סוף מפניכם
כנראה היא גם למדה מהרל כי ידע שבקריאת ים
סוף היה גילוי של ייחוד השם ויאמינו בה
שמשה יבדו בייחוד השם משם ילמדה ייחוד השם
השם אומר לו הקדוש ברוך הוא את האמנת מה
שלא ראו עינייך חייך שמבנייך יצא יחזקאל
הנביא שאצלו נאמר נפתחו השמיים ויר מראות
אלוקים מה ראה יחזקאל
יחזקאל ראה את מרכבת השכינה באה מן הצפון
מצפון טיפת אחרה להחריב את בית המקדש מה
הוא ראה ייחוד השם הוא ראה שהמחריב והבונה
זה אותו כוח עצמו
בזכות מה ראה יחזקאל ייחוד השם
בזכות הסבתא ממי למדה הסבתא ייחוד השם
מקריאת ים סוף כתוב בפסוק מה ראו ישראל
בים סוף ייחוד השם כתוב המהרל ממילא זה
הפשט ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל
בן בוזי כי היא הייתה המקור ומלי ראתה
יותר מיחזקאל בייחוד השם
ובמראה הגבוה ביותר שראה יחזקאל זה על
הכיסא קדמות הדם
כי מה זה קדמות הדם אדם הקדוש ברוך הוא
מדמה לנו הקדוש ברוך הוא מדמה לנו
ואנחנו מדמים אליו וזה מתחיל מקריאת ים
סוף שנאמר זה כלווה אני והוא כמו שאמרנו
קודם הכל נסגר במעגל אחד עכשיו צריך להבין
מה זה נקרא שאנחנו מדמים לקדוש ברוך הוא
ולמה זה כל כך נחוץ
וי רבותיי
כולם יודעים את היסוד שרמחל החדיר לתוך
דמינו היינו
היסוד של נעמה דחיסופה
שלמה צריך למה יש רע בעולם כדי שתהיה
בחירה ולמה צריך בחירה כדי שנעבוד ולמה
צריך שנעבוד כדי שלא יהיה בלי מה שחסר
המהות של העולם כל עוד שלא הייתה עבודה
העולם היה בלי מה צריך להבין למה המהות של
העולם זה שנעבוד למה המהות של העולם זה
שנעבוד
כדי שהשכר שלנו יהיה בלי בושה
וכאן שואל הבן את השאלה הזאת רמחל ודעסו
לא שואל גם בדרך השם הוא לא שואל אבל הוא
עונה ברמס
הרי אנחנו מכירים את התכונה הזאת שאין אנו
נהנים הנהה ממתנות כמו מעבודה משכר על
עבודה מכירים את זה נכון שאנחנו בדור
מקולקל ומיש אמר לי תן מיליון דולר עם
הבושה אני אסתדר לבד
אבל בכל זאת גם אנחנו המקולקלים נהנים
יותר כשאנחנו עובדים ומרוויחים מאשר
שאנחנו מקבלים מתנות. אנחנו מכירים את זה
אבל מי טבע בנו את התכונה הזאת? הקדוש
ברוך הוא. אז מה המשחק? הוא טובע בנו
תכונה ואז צריך לברוא את כל הרע ואת כל
המהומות כדי שיהיה לנו עבודה ונתגבר
ונרוויח. שמלכתחילה יברא אדם נהנה הנאה
שלמה ממתנות ולא יהיה צריך לברוא מקום
עבודה והכל יבוא על מקום בשלום.
אני אגיד לכם את התשובה בשני סגנונות.
בסגנון שהיא רמוזה ברמחל
ובסגנון שהיא כתובה בלשם.
הרמחל אומר דבר פשוט. היסוד האקסיומטי
היחיד שאנחנו צריכים לקבל כאקסיומה כנתון
זה שהקדוש ברוך הוא רצה להטיב.
למה [כחכוח] הוא רצה להטיב? זה כבר שאלה
על עצמותה של הקדוש. זה לא שואלים אבל
מכאן הכל כבר מובן. כשנגר רוצה לעשות
שולחן טוב הוא עושה אותו מהחומרים הכי
טובים שיש לו כשהקדוש ברוך הוא רצה להטיב
הוא עשה את נזר הבריאה את המרכז של הבריאה
את האדם מהמהות הכי טובה שיש לו מה היה
המהות הכי טובה שיש להקדוש ברוך הוא זה
הקדוש ברוך הוא בעצמו וכך נגזר שהנשמה
תהיה חלק לא קם ממעל ומזה נובע שתכונות
הנשמה דומים תכונות הנשמה דומות לתכונות
המקור ממנו היא באה והרבה על תכונות הקדוש
ברוך הוא אנחנו לא יודעים אבל אנחנו
יודעים שבאנגלית אומרים he is not a taker
he is only a הוא לא נוטל, הוא רק נותן
וממילא גם תכונת הנשמה שהיא לא אוהבת
לקבל. לבוא ולהציע לברוא נשמה שאוהבת לקבל
זה להציע שהיא לא תהיה חלק אלוק ממעל,
שהיא לא תהיה דומה לאלוקים. וזה ודאי לא
טוב.
תשובה מצויינת
אבל את אותה תשובה עצמה בצורה עמוקה יותר
כותב הלשם אל לחפש את זה בלשם. אני לא
מאמין שיהיה לכם כאן למצוא אבל יש פה שם
משפט כזה. כיוון שהעולם יוצא יצא מן
האחדות וחוזר והולך אל האחדות אין לך
אחדות יותר מאשר מעצמו אל עצמו
מה כתוב כאן עוד פעם נגיד כיוון שהעולם
יוצא מן האחדות
וחוזר על האחדות אין לך אחדות יותר מהשם
עצמו לעצמו הפשט הוא כזה כשאני אומר שזה
שלי
מה אני מתכוון? שזה של אני. המילה שלי זה
של אני. האם באמת זה של אני? מתי דבר יכול
להיקרש שלי? כשהוא של אני שלי. בוא נבדוק.
שלושה אנשים יש להם ציור אומנותי ששווה
100 מיליון דולר.
האחד קיבל אותו במתנה, טלה אותו בקיר
בסלון. השני שילה 100 מיליון דולר וקנה
אותו וטלה אותו על הקיר בסלון. והשלישי זה
הצייר. שזה תלוי אצל בסלון. שלושתם אומרים
היצירה הזאת היא שלי. אבל מי באמת יכול
להגיד זה שקיבל אותה במתנה. האם אתה יכול
ללמוד מזה שיש לו את היצירה הזאת משהו על
עצמו? שום דבר. הוא קיבל, הוא טלה בסלון,
הוא היה מקבל סיר לחץ, הוא היה טולה סיר
לחץ בסלון.
וזה גם לא של האני שלו. כי הרי כשהוא רוצה
למכור את זה, הוא ימכור את זה. זה כבר לא
יהיה שלו. את האני שלו הוא לא יכול למכור.
אבל לא רק בגלל שאין קונים,
כי משהו באמת של אני לא יכול למכור.
זה ששילה 100 מיליון דולר וקיבל את היצירה
על היצירה הזאת זה כבר יותר שאתה יכול
ללמוד עליו. זה שזה הטעם שלו שבזה הוא
משקיעה את הכסף. אתה יכול ללמוד עליו
משהו. אנחנו [כחכוח] משפחה של בדועים,
כלומר אנחנו לבדים,
מזמינים אותנו לשבת פה, לשבת שם. עניין של
חסד
יש קהילה שמתברר לראשי הקהילה שאנשים
מתקשים מאוד לקיים את מצוות השבת, ראשי
התיבות של שבת, כלומר שינה בשבת העלוק, אז
מזמזמינים אותי לשבת ואז כולם ישנים.
אתם רואים
נותנים לנו דירה שמישהו שפינה את הדירה לא
שפינה לכבודינו מישהו שנסע להורים שנסע
לשבת אז נותים לנו את הדירה שלו דבר ראשון
כשנכנס לדירה כזאת אני מסתכל על ארון
הספרים רוצה ללמוד מי בא לבית אתה יודע
הכל
אם בארון הספרים יש אם אין ארון ספרים
בכלל אז אתה יודע אז אתה אתה יודע עוד
יותר טוב אבל
אם יש שס ומפורש
אתה מבין שזה מישהו שלומד שספורשים זה
יכול להיות אדם שקובע אתים לתורה זה יכול
להיות רם בישיבה בישיבה קטנה בישיבה גדולת
אם יש הרבה ספרי אלוכה פה אתם מבין אולי
זה איזה מוצא מת ספרי מחשובה אתה רואה
ספרי ברסלב אתה רואה ספרי חבד אתה רואה
ספרי ביז'ול אתה אתה יכול ללמוד על האדם
אתה היום יש זוהר בקומיקס
בשביל הילדים כן כן ראיתי שהיוציאו קוזרי
לילדים איך תם אליהו לילדים אז למה שלא
הוציאו זוהר בקומיקס לילדים כן יש את כל
כל היורים בשואה בקומיקס כן שיהיה מצחיק
להם כ
אתה מבין מי האדם
זה שהוא קנה את היצירה הזאת וזה הוא השקיע
זה באמת שלו אבל עדיין לא לגמרי שלו כי
הור יכול גם למכור את זה היחיד שיכול
להגיד שזה שלו זה הצייר כי כל משיכה אחד
מכחול עלבד אתה לומד על האופי שלו ואם הוא
ימכור את זה זה ימשיך להיות שלו את יאנקל
קנה את היצירה של הצעיר הגדול הוא מוחק את
השם של הצער כותב יאנקל
שוויטה זה השם ב100 מיליון דולר מי ישלם
חמש הגורות על יצירה שלי אנקל ההפך הוא
ישאיר את השם לצייר והוא יתגאה יש לי
יצירה של הצייר הדגול הזה כלומר
היצירה הייתה של היוצר לפני שהוא מכר
ואחרי שהוא שהוא מכר אלא עד שהוא לא מכר
היצירה הייתה של היוצר והכסף הה של יאנקל
אחרי שהוא מכר גם היצירה גם הכסף של היוצר
כיתולה אצל יאנקלו הוא כ צריך לשמור על זה
ולשלם ביטוח גם
כיוון שהעולם יוצא מן האחדות ומגיע אל
האחדות הפשט הוא בזה ככה הרמבם בהלכות
תשובה כותב על ידיעת השם שהוא וידיעתו חד
כל מה שיש לקדוש ברוך הוא זה המהות של
הדבר
זה אחד איתו כל דבר שהוא שלו זה אחד איתו
ממי והאדם שהוא חלק אלוק ממל זה אותה
תשובה של רמחל רק העמקנו אותה להבנתינו זה
לא שרמחל צריך שנעמיק אותה בהבנתנו כמובן
האדם שהוא חלק אלוק ממעל גם שואף להגיע
להתאחדות מעצמו אל עצמו ולכן הוא צריך
לעבוד על היצירה שלו הוא צריך לעבוד על
העולם שלו הוא צריך שעולם עם שלו יהיה
שלו. ברגע שהוא יקבל במתנה זה לא יהיה
שלו. ומילו הוא לא מדמה לבורא שכל דבר
שהוא שלו הוא שלו. בעצם
בקריאת ים סוף הם האמינו בייחוד השם. אבל
לא רק שהם האמינו בייחוד השם הם עצרו
דמיון ליחוד השם. אני זה כלי וענווההו אני
והוא. זה לא רק שהם ראו שהקדוש ברוך הוא
שולט על ים ויבשה מלו אחד אלא אני והוא
אנחנו מתאחדים ביחד עם הכל
זה השוב אליי והשוב עליכם זה
ה מה שנקרא במעמד הר סיני של קודש בריך
הוא ישראל ואורייתא חד הם הכל מתאחד ביחד
וזה הזה כלי ונובהוהו שכעומת
מה שקרה בכל התהליך הזה שהעולם עבר
מחסד ויטור מבלי מה והגיע למהות שלו ולכן
וימינו בהשם ומשה עבדו כי משה עצמו היה
דוגמה נפלאה לאותו התאחדות שלו כל מה שיש
לו הוא באמת שלו זכרו תורת משה עבדי התורה
שמשה קיבל זה תורת משה כי כמו שהקדש בריך
הוא ואוריית אחד כך משה ואוריית אחד ושני
זה גדלים השמים לגודל שלישי שמים ביניהם
הל קודשברך הוא ישראל ואורייתא דרך משה
רבינו הכל כל אחד והכל התחיל במעמד הר
סיני ולכן יחזקאל שראה מה שלא ראתה אה
שראתה מה שראתה שפחה על הים רק ראתה יותר
ממנו ראה למעלה כדמות אדם
ומי עוד היה דמות אדם
יעקב אבינו הוא האדם שבמרכבה
ליל הסדר אנחנו מסיימים את ליל הסדר לפני
השירים עם אליהו הנביא מוסגים לאליהו
מהרל אומר שיש גם חמישית בסדר אנחנו
לא נוהגים לשתות חמש כוסות כן אבל אנחנו
כן מוזגים חמישית לאליהו הנביא זה
של והביתי אתכם אל הארץ זהנו הגאולה
השלמה ופותחים את הדלת
[נחירות בוז] לאליהו ואומרים שפו חמוס שפו
המוסך זה הסור ברע של הגאולה כן ואליהו
הנביא זה השא טוב של הגאולה והשיב לבות עד
בנים
אגב תמיד חשבתי שהסיפור שלא הנבי בא יותר
מן היין זה סיפור שמספרים לילדים מדורי
דורות
אמר לי חתני וחתני הוא מוץ חשוב בירושלים
והוא יודע מה הוא אומר הוא לא אומר סתם
דברים
שרב חיים גרינמן אמר לא הייתי מעיז להגיד
את זה בבני אברק אם לא הייתי בטוח שחתני
יודע מה הוא מדבר
לא לקדש על של אליהו בבוקר כמו
שנוהגים חלק מהאנשים שהקידוש של בוקר
חידוש של יום עושים על של אליהו בלי
שיתקנו את כי כבר שטו מנה קצת
לא הייתי מצפה שזה יגיד דווקא רבי חיים
גרינמן אבל אני אומר דבר בשם אמרו
מה אליהו הנביא פתאום הגיע לסדר ואם הוא
מגיע עכשיו אמרנו בהתחלה קודפי תבחל אם
הוא היה רב הוא היה בא בהתחלה מה פתאום בא
עכשיו מה הוא היה צמלא יין
כבר נגמרה היין כמעט
הגמורה במסכת עני אומרת יעקב אבינו לומד
מת שואלת הגמרא וכי לחינם סבדו סבדני קברו
קברניה וכנתו חנת
אמר לו מקרא אני דורש מה אתה אומר סבדו
סבדניה חנתו חנת קברו קורניה הגמרא הזאת
קשה עד מאוד מילא אם בן אדם היה אומר יעקב
אבינו לא מת והשני אומר אני עכשיו חוזר
מהלוויה קברתי אותו במידי ראיתי שקבעו
אותו אז אפשר להגיד לו מה אתה אומר לי
ראיתי אני מצטט לך פסוק אתה אומר ראיתי זה
כמו שבאו לרב חיים שאלו אותה התנהגות של
תרנגולת רב חיים פתח את הגמרא חיים רב
חיים מבריס כן פתח את הגמרא לראות איך
תרנגולת מתנהגת שאלו אותו בשביל לדעת איך
תרנגולת מניגת פותחים את הגמרא הולכים
ללול ורואים אמר ואם תלך ללול ותראה
תרנגולת מתנהגת אחרת מה שכתוב בגמרא אז מה
סתם תרנגולהמורת
זה לא בדיחה
תרנגול סתמי יכול להתנהג אחרת מתרנגולים
כמו שיש בני אדם של מתנהגים לא כמו בני
אדם כל כך הרבה אז אז מה תרנגולת לא יכולה
להתנהג? לא כמו כ לא כמו תרנגולת.
הגמרא מדברת על המציאות התרנגולית המהותית
שמדברת על התרנגולת. אותו דבר גם פה אתה
אומר ראית ראית. אבל הרי קבעו כבניה וסבדו
סבניה זה גם פסוק. מה אתה אומר לי נקרא
אני דורש? גם אני מביא פסוק. זה כתוב
בפסוק מפורש. סוף פרשת ויכי.
התשובה היא כזאת.
ארבע ארבעה רבדים יש בתורה
פשט דרוש ורמז וסוד זה הסדר הדרוש זה
הפנימיות של הפשט והסוד זה הפנימיות של
הרמז הרמז זה הפשט של הסוד כמו שהפשט זה
הפשט של הדרש
כנגד ארבע רבדים ארבעת הרבדים הללו יש
ארבע ארבעה עולמות
אצילות יצירה בריאה
סליחה, עשייה, יצירה, בריאה ואצילות.
עולם העשייה מקביל לרובד הפשט. עולם
היצירה מקביל לרובד הדרש. עולם הבריאה
מקביל לרובד הרמז ועולם האצילות לרובד
הסוד. הלא מת של יעקב אבינו לא התגלה
בעולם העשייה. ולכן הוא לא התגלה ברוב אתד
הפשט. בפשט שבדו סבדניה, קברו קברניה.
בעולם העשייה. שבדו הספגדנים, קברו
הקברנים והוא מת.
וזה מה שעונה לו. זה לא מקרא אני דורש. זה
מקרא אני דורש. אתה מביא לי פסוק בפשט.
אני מדבר על רובד הדרש. זה רובד אחר
לגמרי.
אותו דבר. יעקב אבינו הרי תיקן את חטא אדם
הראשון
ולכן הוא נקרא האדם שבמרכבה. ולכן ביקשו
מלאכי השרת לומר לפניו שירה. אז למה העולם
לא הגיע לשלמותו?
הרי כל העולם צריך לתקן את ח את אדם
הראשון.
משום שזה לא הגיע לעולם העשייה, זה נשאר
בעולם למעלה, באותו עולם שבו הוא לא מת.
לעומת זאת, אליהו הנביא, הלא מת של אליהו
הנביא, כן התגלה בעולם העשייה, כמו שכתוב
במפורש בנביא,
שהלכו לחפש אותו ואמרו שלא מצאו אותו.
ולכן הלא מת של אליהו הנביא הגיע לרוב אתד
הפשט.
וזה הקשר בין אליהו הנביא ליעקב אבינו
שיעקב אבינו לקח מאליהו הנביא חמש פעמים
ו'
ולכן בסוף כתוב הנה אנוכי שליח לכם את
אליה הנביא חמש פעמים כתובה מילה אליהו
אליה חסר ו' חמש פעמים כתובה מילה יעקב עם
ו' כי יעקב לקח מאליהו הנביא את הו הוא
יחזיר לו אותו כשיבוא להשיב לב אבות על
בנים ולבנים על אבותם
לכן לקראת הסדר כשאנחנו מגיעים לכוס
חמישית
לשלשון גאולה חמישית והתי אתכם אל הארץ
אנחנו עם אליהו הנביא [כחכוח]
שבא לטבוע את הו ו' זה חיבור ו זה חיבור
חיבור זה ייחוד השם כשהכל מתחבר כשעליונים
ותחתונים מתחברים שזה מהותו של עולם ולכן
עד שלא הייתה עבודה לא היה אדם יכול
להדמות לקדוש ברוך הוא ומכיוון שהוא לא
יכול היה להידמות לקדוש ברוך הוא היה חסר
את המהות של העולם כי כל המהות של העולם
עולם הקדוש ברוך הוא ברא נשמה כדי שתתאחד
ותגיע בסופו של דבר אל המציאות שבה קודש
בריך הוא ישראל באורייתא חדם
ממילא מוריי ורבותיי כל מה שאנחנו למדנו
כל הגילויים הללו כשבאים הפרסים לקראת
תחית הימים אומרים הרבה מלחמות עשינו הרבה
כרחים כבשנו וכל זה לא עשינו לוקחים את
הדבר הכי קיצוני הכי שונה מלחמות כיבוש
כרחים שנאת ישראל והכל וזה הכל הופך להיות
לכלי אז נכון שלהם לא מגיע כלום אבל
במציאות עצמה הכל הופך לכלי להתעורר
ולהבין איפה אנחנו נמצאים מוריי ורבותיי
לא מדברים על אף אחד אחר מדבר אלינו לכן
אני אומר את זה פה ולא בגבעת
רם ששמה יש 120 חרשים שלא שומעים תודה רבה
‏Ah.