0:00 / 0:00
הקב"ה אוהב אותנו! למה אנחנו לא מאמינים? • פרק ק"ה | הרב אלישע וולפסון
12 views
Categories:
Torah
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
הקדוש אנחנו נשלים עוד כמה א דברי חז"ל על
דברים שקשורים למזמור קה בתהילים
אז כך נאמר במדרש שיר השירים
הרבא
פסוק חזית איש מהיר במלאכתו
אז זה
>> כן אז בוא המדרש דורש את זה על שלמה המלך
זה שלמה בן דוד
לפני מלכים התייצב
שהיה זריז בבניין בית המקדש
אדהו דכתיב ויבנהו שבע שנים כתוב אחד אומר
ביתו בנה שלמה 13 שנה
נמצא מאופה ומרובה בניין בית שלמה מבניין
בית המקדש
מה בבית שלו השקיע 13 שנים בבניין המקדש
השקיע שבע שנים אלא כך אמרו בבניין בניין
ביתו נתעצל
בבניין בית המקדש היה זריז ולא נתעצל
הונה בשם רב יוסף הכל מסייעין את המלך כל
שכן הכל מסייעין בשביל כבוד מלך מלכי
המלכים הקדוש ברוך הוא ואפילו רוחות
ואפילו שדים ואפילו מלאכי השרת מר ובניין
בית המקדש הייתה סיעתא דשמיא האלוקית באמת
אם היה חושב את זה לפי כוח בשר ודם נראה
לכך כמה עשרות שנים אבל שלמה גם התאמץ
והייתה לו סיעתא דשמיא שכל ההוויה כולה
התלבשה לעזור. לכן לקח רק שבע שנים.
אמר רבי יהושע בן לוי, השם ירחם בשעה
שדימנו וגמרו. שלושה מלכים וארבעה אדיוטות
אין להם חלק לעולם הבא. ביקשו לצרף שלמה
עמהם. השם ירחם. כתוב שנשב יטו את לבבו.
ו עד כדי כך שרצו לומר וואי זה דבר מפחיד
זה של שהוא להכניס לו בכלל המלכים שאין
להם חלק לעולם הבא
יצתה בת קול ואמרה
אל תיגעו במשיכיי כן מה שהפסוק יצאנו
במזמור אל תגעו במשיחי ואל תראהו אמר בדבר
סימון ולא ודלה שנתייחס ראש לשלת יוחסין
שנאמר ורחבם בן שלמה
אמר רבי ביהודה בר סימעון ולאשרתה עליו
רוח הקודש שמספרים הללו משלי שיר השירים
וכהלת
אז אנחנו רואים מה זה הכוח והזכות של
בניין בית המקדש שאפילו שאדם נפל למקום
כזה שהיה אבא אמינה להכניס אותו בכלל אלו
שאין להם חלק לעולם הבא פחד פחדים
>> גיר אותם שלא ברצון בית דין לא גיור בית
>> כן אבל אבל
יצתה בעמרה מה אתם יודעים מי זה שלמה המלך
הוא בנה את בית המקדש
זה משהו
>> אם ככה
>> נפתחו בפניו השערים לראות מה זה הזכות
הגדולה של בניין בית המקדש
מדרש נוסף
>> מה הקשר בין אל תגו במשחה אל הבניין בית
המקדש
>> שזה נאמר כאילו הוא הוא משיח השם לבנות את
בית המקדש
>> המקדש זה הכוונה
>> כן ככה ככה נבין בג זה סתה בת ואמרה ת
ממשיכה מה זה שלמה המלך הוא בנ את המקדש
מה אתם
זה הפירוש כך אני מבין
>> של המדרש על זה
לתב
>> יש רמבם על שלמה ושמשון זה הזכות שלו
>> כן כן
>> זה רצו לטבוע אותו ממשיכה זכות זה שהוא
>> בנכן כן חכמים
>> א מדרש נוסף פה א מדרש ארוך מעניין אומר
המדרש תנחו בפרשת תרומה סימן ט על הפסוק
ועשית יריעות עיזים לאוהל על המשכן כאן
>> זה שאמר הכתוב
אהבתי אתכם אמר אדוני
ואהבתם במהבתנו
מה האהבה של הקדוש במה מתבטאת האהבה של
הקדוש ברוך הוא לעם ישראל
אהבתי אתכם אמר הקדוש ברוך הוא ראו כמה
חיבבתי אתכם
מן הארץ עד לרקיע מהלך תקשנה ומן הרקיע
הראשון לשני מהלך תקשנה ואוביו על כל רקיע
ורקיע כי המהלך תקשנה נמצאו כולם מהלך
7,000 שנה
ותלפי החיות מהלך תקשנה ותו שנה אין צריך
לשער למעלה מתלפי החיות וכיסא והכיסא
למעלה מכולם קיצור איזשהו מין תיאור פנימי
רוחני הלכתי א רוחני שבעצם מצייר את ה את
הנסגבות העליונה האינסופי של הקדוש ברוך
הוא המרחק הענק כביכול ממקומו מכיסא כבודו
כיסא כבודו של הקדוש ברוך הוא כל כך נסגב,
כל כך עליון, כל כך למעלה, למעלה, למעלה
מהעולם הזה, שהעולם הזה, כמו שאומרים
בחבד, שהוא למטה שאין למטה ממנו. כן? וראו
כמה חיבבתי אתכם, שהנחתי את הכל ואמרתי
לכם ועשית יריעות עיזים, עשו לי יריעות
עיזים ואבוא לשכון אצלכם
לאוהל. כן. צוהל כן כ עשיתי לאל על המשכן
אני עשיתי לכם עננים שהוא מגנים עליכם
כאוהל דכתיב פרס ענן למסך ויש לילה זה גם
במזמור שלנו ואף אתם עשו מסך לפתח האוהל
כלומר שבעצם הקדוש ברוך הוא אומר לנו אתם
תם שמעים אותי במה אני אוהב אותכם אמרתי
לכם לבנות לי בית מקדש יותר מזה יותר מזה
אני אני שוכן בשמשי שמי קדם למעלה מכל
עליונים ואני אומר תעשו עשו לי או יריות
טיזים מה זה יריות עיזים קח עז
ואני אשכון שם אני כמה אני רוצה כמה אני
אוהב אכם שאני מניח את כל עולמי העולמות
שיש לי למעלה ואני רוצה פה פה לשכון אתכם
פה בהר המוריה הא' ונשליה פה בתוככם זה
הכל ואתם שואלים מהבתנו תן אנחנו חזרנו
לארץ ישראל חזרנו להר הבית חזרנו למקום
המקדש
ואנשים שואלים מה הקדוש ברוך הוא רוצה
אותנו? הוא לא הוא לא מעדיף שנשאר בחוץ
עדיין בקותן נחכה קצת והקדוש ברוך הוא
אומר מה אתם רוצים מה לא עשיתי בשבילכם
השארתי אותכם לארץ ישראל עשיתי לכם ניסים
ונפלאות בשישה ימים השבתי לכם את כל מרחב
הארץ ישבתי לכם במקום המקדש כל כך בפילי
פלאות ואתם שואלים אם הגיע הזמן האם השם
רוצה בנו השם אוהב אותה אהבתי אתכם אמר
השם הנה בואו שובו אליי ושוב עליכם
ממשיך המדרש ואומר אומר אמר רבי יהושע בן
לוי מדרש מפורסם וחשוב
אמר רבי יהושע בן לוי אילו היו האומות
יודעים מה היה המשכן והמקדש יפים להם
באהוליות וקסטריות היו מקיפין אותן לשומרן
הם היו אומרים פה משה אף אחד לא זז מפה עד
שאתם בונים את בית המקדש מה השתגעתם לאן
אתם הולכים ודע מה זה בית מקדש
למה שעד שלו הוא כמה משכן
היה הדיבור יוצא ונכנס לתוך בתיהם של
אומות העולם והן נתרזין
מן הען שכך כתיב כי מיכל בשר אשר שמע כל
הלוים חיים מדמ תוךש כמונו ויחי
אתה היית שומע קולו וחיית אבל האומות
שומעים ונתרזים בתוך ההוליהם ומתים טוב
מאוד מעניין הוד של של ה כאילו כשהיה
גילוי שכינה שהיה איזה דיבור אלוקי בעולם
אבל לא היה כלי לקבל אותו את עם ישראל את
המשכן אז הדיבור הזה בעצם פעל בעולם הרג
אצל אומות העולם
ולא תאמר במשכן אלא אף בבית המקדש היפה
להם מן הען שכן שלמה מסדר בתפילתו ואומר
וגם אל הנוכרי אשר לא מעמך ישראל ובא מארץ
רחוקה למען שמך כי ישמעון את שמך הגדול
ואת ידך החזקה זורך נטויה ובא והתפלל אל
הבית הזה כן תפילה ידועה של שלמה המלך אתה
תשמע שמיים מכון שבטך ועשית ככל אשר יקרא
אליך אנוכרי למען ידעון כל המש למען ידו
כל מץ את שמך לראה אותך כעמך ישראל ולדעת
כי שמך נקרא לבית הזה אשר בניתי מדהים
מדהים מדהים צריכים להבין השבא פה למקדש
זה שליחות א כלל עולמית שלמה בונה את בית
מקדש אומר אני מבקש ממך ריבונו של שכל מי
שמגיע לפה מכל הגויים יבוא יתפלל
וידעו כי אדוני אלוהי ישראל מלך ומלכותו
בכל משל וכך יראה את שמך הגדול
וממשיך ואומר אבל ישראל כשהוא מתפלל לפניך
בבית הזה נכון כתוב חז"ל דברים ידועים
ונתתה לאיש ככל דרכה אשר תדע את לבבו כי
ידעת את לבדך את לבב כל בני אדם
כן כלומר אצל הנוכרי עשית ככל אשר יבקש
ודק אצל ישראל
אתה תשמע לפי העניין תראה מה מה צריך
לעשות
אה
אם הוא טובע בנים ואתה יודע שהוא מכיסין
לפניך אל תיתן לו וכן אם תב נכסים ואתה
יודע שעתיד לבעד בהן אל תיתן לו אבל נוכי
ועשית כל אשר יקרא אליך אנוכי למען ידון
וגמר כן אבל ישראל מכירן שמך וכבודך ואתה
צופה מראש מי בסוף כי אתהש שם כאשר חפסת
עשית. כלומר שבעצם א עם ישראל כמו שהגמרא
בראש השנה אומרת עם ישראל הם עובדים את
השם בכל מקרה. השם יודעים שהשם מה שהוא
עושה לטובה, גם אם זה לא נראה כל כך בעולם
הזה, לכן תעשה מה שטוב להם באמת, אבל
הגויים, אם אתה לא תעש מה שבעתם, הם
יקצפו, יגידו לא, יכפרו, יגידו לא זה לא
אז לכן אתה אומר שלמה, אתה תקבל את תפילתם
בכל מקרה, גם אם זה לא טוב להם, אף פחות
הם יראו שאתה שומע את השבינה שלהם
>> אה
ולא תאמר בית המקדש היה יפה להם. אתה רואה
כמה בית המקדש, כן? לא רק המשכן, אלא כמה
בית המקדש, כמה הוא יקר וחשוב אפילו
לאומות העולם,
אלא אפילו לישראל
שאילוליהם לא היה מטר יורד לעולם ולא השמש
זורחת. תראו איזה ביטוי. אלמלא ישראל לא
היה מטה יורד העולם ולא השמש זורחת.
שבזכותן הקדוש ברוך הוא מזריח בעולם הזה.
ולעתיד לבוא אומרות העולם רואים אך הקדוש
ברוך הוא מתבק עם ישראל והם באים להידבק
בהם שנאמר נלך עמכם כי שמענו אלוהים עמכם
אז אומות עולם יבואו להידבק בישראל כי הם
יראו איך הקדוש ברוך הוא נדבק בעם ישראל
כן וזה יקרה ככל שאנחנו נזכה פה לאשרות
שכינה במקום הזה לבנות את הבית הגדול
והקדוש לחבר את כל עם ישראל אל הקדושה ואל
הקדוש ברוך הוא וכמו שהקדוש ברוך הוא עושה
איתנו עוד ניסים לפות עוד ילכו למעלה
למעלה ונגבר עד מאוד. אה ובפסוק עוד ממש
משפט אחד קצר ובזה נסיים. כתוב
>> כן ויוציא עמו ושסון נכון סוף המזמור
ויוציא עמו ושסון ברינה את בחירה ויתן להם
עצות גויים ועמ ירשו בבוש מחוק ותורותיו
נצור הללויה אז על הפסוק הזה יש איזה פרשן
א הרבה פעמים על פי הסוד יוסף תהילות כותב
ברינה את בחיריו כן צון ברינה את בחיריו
שזה מדבר על שבט לוי בעבור רינה שירננו
במשכן ובמקדש כלומר הקדוש ברוך הוא הוציא
עמוצסון ברינה את בחיריו הוא מוציא את עם
ישראל והוא הפרט את בחיריו שבט לוי שהם
יבואו לרנן בבית המקדש כלומר הקדוש ברוך
הוא החלק מהותי מה ויוציא את המסון שקדוש
ברוך הוא הוציא את עם ישראל מהגלות זה למה
הוא מתהווה פה לשמוע את שירת הלביאים על
הקורבן
השמחה במקום הקדוש הזה במשכן ובמקדש ירצו
שנזכה לראות פה כהנים בעבודתם ולבים בדו
תחנם ושירם ובזמרם וישראל במעמדם
>> ירו איננו ישמח ליבנו וכן יהי רצון אמן
>> אמן