0:00 / 0:00
הלכות ראש השנה בנושא למה עדיף לעשות התרת נדרים בעשרה? והאם נשים חייבות?, הרב יעקב שוויכה שנת תשפ"ד
92 views
שיעור שבועי בהלכה, מרתק ונהיר, מהמקורות ועד הפסיקה בפועל הלכה למעשה, מפי הרב יעקב שוויכה, חבר בית דין רבני חב"ד, מרבני קריית מלאכי ומראשי ישיבת תומכי תמימים המרכזית בכפר חב"ד, לעילו נשמתו של אביו | בשיעור הנוכחי - האם התרת נדרים מועילה לנדר מוגדר? מדוע עדיף בעשרה ומה חידוש הרבי בזה? מה השמיט אדמו"ר הזקן בנוסח שלו ומה השמיט הרבי הרש"ב? האם אשה צריכה לעשות? To donate or for dedications to continue the holy work לנדבות והקדשות להמשיך את עבודת הקודש https://secure.cardknox.com/chassidusonline
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
שלום וברכה היום נשכח על עניין התרת נדרים
בערב ראש השנה הגמרא מביאה במסכת נדרים דף
כג הגמרא מביאה הרוצה שלא יתקיימו נדריו
כל השנה מי שרוצה שהנר שלו לא יהיו קיימים
כל השנה יעמוד בראש השנה ויאמר כל נדר
שאני עתיד לידור יה בטל אז הגמרא מציאה
שאדם יעמוד בראש השנה ויגיד כל נדר שאני
בעתיד אני אדור אז הנדר הזה יהיה בטל
למעשה זה לא התרת נדרים של שעבר אלא זו
מסירת מודעה שמה שאני אדור מהיום והלא
יבטל
למעשה כשמדברים על ראש השנה זה לאו דווקא
ראש השנה כמו שאומרים הפוסקים רבנו תם
מביא את זה כמקור להנהגה שלו בנוסח כל
נדרי נס
הנוסח המנהג הקדום היה שבליל כיפור מתירים
את הנדרים שהיו בעבר כחלק מה שאנחנו באים
זקים ליום הדין מתירים כל מה שהיה כך היה
וככה גם נמצא היום בחלק נוסחאות שמתירים
את הנדרים מיום הכיפורים לשעבר עד יום
כיפורים זה רבנו
ותם חולק על זה ומעריך להוכיח נגד נגד
הנוהג הזה זה ומצידו המה שצריך להיות בכל
נדרי זה מסירת מודעה להבא שמיום כיפורים
זה עד יום כיפורים הבא עלינו לטובה כל מה
שאני אדור יהי בטל וכך אדמור הזקן כותב
בסידורו כך המנהג שלנו כמו דעת רבינו תם
אז בעצם רבנו תם כשאומר את הדין הזה מביא
סמוכים לכך מהגמרא הזו בראש השנה הנה
הגמרא מביאה שאדם מוסר מודעה בראש השנה
מופיע ב אז ראש השנה זה לאו דווקא אז זה
ביום כיפור ביום כיפור בשר הכולל אומר
שיום כיפור גם נקרא ראש השנה אז אם כן
ביום כיפור הוא בא ומוסר מודעה על הנדרים
שעתידים להיות אז מהגמרא הזו מקור למנהג
של כל נדרי ביט מסירת מודעה מכאן ולהבא
למעשה אנחנו עושים בערב ראש השנה שתי
פעולות כמו שנראה בהמשך גם מטרת נדרים וגם
מסירת מודעה המקור לכך לעשות ערב ראש השנה
המקור לכך זה בפרי עץ חיים תורתו של רבינו
הארי אומר רבינו הארי ערב ראש השנה אדם
מתיר את הנדרים שהיו לו בעבר
והמביא את ה את הפרי עץ חיים את ההנהגה
הזו בספר של הקדוש והנוסח שמופיע בסורים
בסידורים במחזורים כולל נוסח אדמו הזקן
מבוסס עם שינויים אבל מבוסס על הנוסח הזה
של השלה הקדוש אז בעצם יש גם התרת הנדרים
של השנה שעברה וגם מה שנראה בהמשך מסירת
מודעה בעצם
כשאדם מתיר נדרים
שהיו בשנה
שבעבר אז למעשה מבחינה הלכתית לא מועיל
התרת נדרים כזו לנדרים שאדם זוכר אותם הוא
נדר נדר הוא זוכר את הנדר אז הוא צריך
לפרט את הנדר ולבקש הטרה כדת וכדין כמו
ההלכות של התרת נדרים לבוא ולומר באופן
כללי תתרו לי את הנדרים זה לא תקף ברמת
המעשה לנדרים שאדם זוכר אותם וככה בסידור
דרך חיים מאיר על הנוסח שזה לא מועיל
לנדרים שאדם זוכר מצד שני כדאי לזכור או
כדאי לדעת יותר נכון הלכה למעשה נדרים
שאדם זוכר צריך לצריך צריך להתיר בצורה
מפורשת ומפורטת אבל מאוד מעניין שבנוסח כן
כתוב בנוסח כתוב שאנחנו מבקשים מטרה גם
נדרים שאנחנו זוכרים וגם מאלו שנשכחו
ומופיע בהמשך שאני לא מפרט את הנדרים בגלל
שרבים ם וינה עליכם כאילו הייתי פטם כאילו
שאני מפרט את הנדרים אז אם כן מצד אחד
הלכה למעשה נדר שאדם זוכר צריך לעשות הטרה
בצורה שמפרט ועם הלכות של התר הנדרים מצד
שני הנוסח כן מתייחס לצורה כזו גם כן בפני
כמה מה אנחנו מתירים נדרים מעיקר הדין
אתראה נדרים פני
שלושה והשלושה האלו יכולים שלושה גדולים
זהזה זה הדבר שנצרך שיהיו גדולים בני
מצוות ויכולים להיות קרובי משפחה זה עם זה
וקרובי משפחה עם המתירים גם כן אבל כמו
שדמור הזקן כותב שטוב שתיה עדה שלמה עדה
שלמה זה מניין והמקור שלו מפריץ חיים ע
תורת רבנו האריזל למה באמת אנחנו משתדלים
שתהיה עדה שלמה אז נמרו ע זה כמה טעמים
במטה אפרים הוא מביא את הטעם מכיוון שאם
אדם נדר נדר בחלום צריך עשרה שיתירו לו את
הנדר אז אולי הוא נדר נדר בחלום ואולי גם
כ צירה נוספת שמופיעה בספרים אולי קיבל
חלילה נזיפה נידוי בחלום ואז הוא צריך
מניין השרת השכינה להתיר את אותה נזיפה את
אותו נידוי מצד שני בנוסח שלנו של אדמור
הזקן אדמור הזקן השמיט את מה שכתוב
במחזורים הקדומים בנוסח השלה הקדוש נדר
שנדרתי בחלום הנוסח הזה לא מופיע בנוסח
אדמור הזקן אז אם כן סיבה נוספת שלמה למה
להתיר מנ הדרים בפני העשרה אז הרבי מביא
זה מופיע בלוקי שיחות הרבי מביא טעם רוחני
ראש השנה תיקון העולם בניין צפירת המלכות
תיקון כללות העולם העולם מחולק מה שמבאר
שמה לדברי מצווה דברי ברי רשות ודברים
האסורים בינדר אדם מביא קדושה
לדברים המותרים מצד שני הוא בא לתקן דברים
שאולי לא צריכים שיהיה בצורה כזו אז לכן
אדם בא ומבקש הטרה על הנדרים שהוא עשה
והיות שתיקון העולם זה על ידי עם ישראל אז
באים ולוקחים שלמות של מספר של עם ישראל
שזה מניין אז זה הדה הסיבה שהרבי מביא שמה
בליקוי שיכות אז אם כן אבל לזכור שעיקר
הדין מועיל שלושה אבל טוב שיהיה עדה שלמה
טוב שיהיה
מניין נשים נשים לא נהגו בעדות אשכנז וכבד
בתוכם שנשים יעשו התרת נדרים כנראה שהסיבה
היא משום צניעות משום צניעות שלא לעשות
לבוא בפני גברים וכולי לעתיד את הנדרים
אבל בצד שני אז סומכים גם כן על זה שביום
כיפור אז ימסרו בכל נדרי את ה מסירת מודעה
לשנה הבאה אז זה עד כאן לגבי כמה פרטים
לגבי ה התרת נדרים החלק השני של הנוסח
שאנחנו נוהגים זה מסירת מודעה הרי אני
מוסר לפניכם שכל הנדרים שנידור מכאן או
להבא שיהיו בטלים וזה כמו שאמרנו מקודם
הגמרא מסכת נדרים דף כג שהגמרא מביאה את
זה אז אנחנו לא עושים את זה בראש השנה
בעצמו בערב ראש השנה מביאים מוסרים מודעה
על כל הנדרים שיהיו אבל כדא לדע דעת
שבהלכה זה תופס אך ורק לנדרים ש שהוא לא
כשהוא ידור אותם בעתיד הוא לא זוכר במודעה
הגמרא מביאה הוא בלבד שלא יהיה זכור בשעת
הנדר אדם בא בערב ראש השנה במסר נדר כל
הנדרים שאני אדור בטלים מבוטלים אחרי זה
במהלך השנה הוא רצה לנדור נדר והוא בא
ונודע היות שבשעה שהוא נודר הוא זכר שהוא
מסר מודעה ואף על פי כן הוא נודר אומרת
הגמרא אז הוא וק את המודעה הוא עוקר את מה
שהוא מצר מודעה שהמודעה לא תתקבל ואז הנדר
הוא כן חל אז הסירת מודעה הזו היא לא עבור
נדרים שאדם זוכר בשעה שנודר שהייתה מודעה
עוד פרט שכדאי לזכור שאנחנו לא סומכים על
ה מסירת מודעה הזו אלא בשעת הדח גדול
באופן כללי אם אדם עושה נדר במהלך השנה
הוא כן צריך לעשות התרה נדרים אז שסומכים
על זה אך ורק אם זה בצורך דול ואומרים
הפוסקים שבנושא של הנהגה טובה אולי כן
אפשרי לסמוך הנהגה טובה שאדם עשה אז יש
יותר בקלות אולי לסמוך על ה מסירת מודעה
אם קשה לאדם לעשות התרת דרים אז הנהגה
טובה שאדם לא אמר בלשון נדר יש יותר מקום
לסמוך על מסירת הודעה בנוסח המקורי שמופיע
בספרים כולל בסידור אדמור הזקן היה פה חלק
שלישי החלק השלישי היה סדר נזיפה אולי אדם
חייב חלילה נזיפה ואז הוא היה מבקש הטרה
לנזיפה הזו היה חולץ נעליים יושב על הרצפה
כמו דם מנודה ומבקש שיתירו לו את זה ככה
מופיע בסידורים כולל באדמות הזקן בסידור
אדמור הזקן
רבי הרבי מביא שדמור הקודם בשם הרבי רשם
שלא נהגו לומר את אותו סדר נזיפה אז יש יש
אנחנו מדלגים על כל אותו סדר נזיפה בסדר
ביטול קללות להפוך את הקללות לברכה כל זה
אנחנו לא נוהגים לומר אבל נוצר פה איזשהו
עניין מעניין אחרי זה אחרי שכבר מסענו סדר
מודעה אז יש כולם יהיו מותרים ל כולם
וכולי אין כאן לא נידוי ולא שמת מה זה
הנוסח הזה בנוסח המקורי זו היייתה תגובה
לנזיפה לחלק השלישי של התרת נדרים אותו
ביטול כסדר נזיפה וביטול כללות זו הייתה
תשובה לזה למעשה אנחנו לא אומרים סדר
נזיפה כמו שהזכרנו הורה של הרבי והרבי
הקודם והרבי רשב אז הרב חיים נועה שאל את
הרבי אז מה זה כולם יהיו מותרים לך יהיו
וכולי ה הרי בנוסח המקורי זה תגובה לבקשת
בסדר נשיפה וסדר כללות אומר הרבי של
מנהגינו שאנחנו לא אומרים אז זה מתייחס
להמשך שאין כאן לא נידוי ולא שמתה וכולי
על זה הולך הנוסח כולם יהיו מותרים וכולם
יהיו וכולי זה הולך על ההמשך הזה על כל
פנים שלכל אחד ואחד מישראל כתיבה וחתימה
טובה לשנה טובה ומתוקה והכל יהפך לברכה
לבשורות טובות ולבית משיח צדקנו קורב ממש
אומ