0:00 / 0:00
אהרן רזאל מתארח בתוכנית "אורות תשובה"
324 views
אהרן רזאל בשיחה מרתקת עם הרב יואב מלכא: מאין הוא שואב את הכוחות ליצירה? מה ניגנה להקת האחים רזאל? ומהו סוד החבקו"ק? באדיבות ערוץ מאיר: http://www.meirtv.co.il/site --- אתם מוזמנים לבקר בדף הפייסבוק הרשמי של אהרן רזאל: http://goo.gl/mKJ2qq
Categories:
Music
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
שלום צופים יקרים שוב בתוכניתנו הוראות
התשובה והפעם אנחנו געים הארח באול פנינו
את הארון רזל נקודה מיד אחרי הפתיח נשוחח
איתו חוזר
אליך
חזרה כמו
[מחיאות כפיים]
ב כמו ב
שלום ארון שלום ר תודה שבאת תודה תורך
לאורח הזמנים המאוד מאוד לחוץ ואני יודע
שאתה עובד על אלבום חדש אנחנו נדבר עליו
דואט עם שולי רנד מיוחד
במינו הייתי רוצה לפתוח בחווייה אישית
שמקושרת אליך ישירות אני חייב לומר זה
פתיח לשאלות של מהות ותוכן האירוע הזה קרה
לפני כמה שנים ערב ההתנתקות זה היה בערב
שבת אני חייב לציין שבת האחרונה לפני פני
הגירוש מגוש כתייף אני כבר הייתי בתוך
הגוש הסתובבתי ליד מחסום כיסופים ואתה
היית בדרך לגוש שעה לפני שבת זמן קצר לפני
כמה דקות לפני שבת ן וראינו אותך א ועמדנו
שם סקרנים לראות איך ייפול דבר אם תצליח
לשכנע את החיילים או לא אני חיה לומר
שנחלקו הדעות במחסום מחסום כיסופים
כיסופים שלך להיכנס כמעט נתקלו בבעיה
רצינית ורוב דעת הרוב של החיילים הזוטרים
היייתה לא להכניס אותך פתאום הגיע קצין
גבוה מסתכל ליך היי אני מכיר אותו זה
החבר'ה שעושה להם שמח תנו לו
להיכנס זהו זה חוויה שהולכת איתי תרא ארון
זה לא סוד גם בעיניי ודאי בעיני רבים רבים
ב בציבור הדתי אפילו בעם ישראל אפשר לומר
רגילים לזהות אותך עם אמונה עם שמחה עם
אהבה לא יודע אם התכוונת לזה אולי זה פשוט
אתה אבל במת השאלה היא א האם התכוונת לקחת
או ללכת בכיוון הזה מה הם מקורות היניקה
שלך המוזיקלים שוי אותך לדבר הזה א אולי
את צרי ליעקב במקום שאין אנשים אהייה
איש קודם כל אני ממש בצמרמורת עכשיו כי
היה לי באמת החזרת אותי לאותו ערב שבת ערב
ההתנתקות ולא ידעתי שמישהו היה עד ל לדרמה
שחלה שנורא רציתי להיכנס ובאמת עכשיו
מתברר ש שהיית שם ו והיה באמת א מתח גדול
זה ה ממש דקות לפני השקיעה
א שאלת הרבה שאלות א מהותיות על מי אני
ואייך הגעתי לכל זה ו הם בעיני גם כן
חידתיות זאת אומרת
א אפשר לנסות לענות עליהם ואפשר לנסות כל
מיני כיוונים ובכל מקרה
יש בטח הרבה משפיעים בדרך כאילו שעיצבו
איך שנהייתי זמר וזמר של מוזיקה יהודית
וצמר נשמה
ו איפה אתה רוצה שאני אתחיל בוא נגיד ככה
מקורות היניקה אולי באישיות באופי בשלבים
יותר מאוחרים אנשים שנגעו בך זיזו בך משהו
פיתחו את זה אז בוא נתחיל בוא נתחיל באמת
מזה שאני משבט לוי אז א כנראה שיש לנו
אבגנים את הרצון לנגן לנגן מוזיקה קדושה ו
והכמיהה לנגן בית המקדש זה איכשהו ב dna
מה שנקרא ודברים ידועים שהלוים היו מנגנים
בבית המקדש ויש הרבה סודות על המוזיקה
הזאתי של המוזיקה של לוים אורים שאנשים
היו ממש מקבלים הורי תשובה מלשמוע את
הנגינה הזאת מלשמוע את המוזיקה הזאתי והיא
בעצם נעלמה מעם ישראל ועם הגלות ככה
אומרים שאנחנו מקבצים אותה בחזרה עם העם
השיבה לארץ ישראל וה התקרבות לגאולה אנחנו
מקבצים מחדש את ה את את המוזיקה הזאת של
הלוים את את התפקיד הזה את המהות הזאת של
שיר ציון
שאיבדנו אני מרגיש את זה באמת בתוכי מאוד
מאוד את ה את המהות הזאת של לוי
ושל להשתמש במוזיקה ככלי לעבודת השם לא
להפך זאת אומרת לא ש אלא ממש ככלי לעבודת
השם ו מזה
א גדלתי במשפחה באמת חילונית לא לא לא
דתייה ו סבא שלי למשל היה צ'לן הוא היה
מוזיקאי מוצא הולנדי יקה יודע זאת אומרת
גם ניצול שואה שברח התחבא אצל אצל הנצי
התחבא באיזה חווה א בצפון הולנד עם סבתא
שלי וניסי ניסים ניצל כפ פץ פעם מ איזה
חלון ברכבת שהיה בדרך למוות ו וזה גם למשל
מרכיב מאוד חזק בתודעה היהודית שלי
ב ברצון שלי באמת
ל עוצמה העוצמה שקיים אצלי עם ישראל בנפש
כי הוא היה בן אדם לא דתי אבל מאוד מאוד
מאמין תמיד היה אומר לי אהרון מלאכים עזרו
לי כל החיים ו תראה איך הקדוש ברוך הוא
נמצא בכל
מקום אבל הוא לא היה בן נגיד הלכתי וזה
שלב אחר זה יותר אבא שלי כשהינו יותר
צעירים התחיל להיות דתי נגיד אה
ו וככה ספגנו בבית כידוע המשפחה שלי
מוזיקאית גם אח שלי יונתן מוזיקאי וגם
האחים אחרים הנגידים ספגנו מאוד את
המוזיקה מגיל צעיר מאוד א בעצם היינו
נגענו אני ניגנתי
פסנתר כינור חלילית א גיטרה מגיל א פסנטר
מגיל שלוש בערך זאת אומרת ומרת אבא שלי
השיב אותי על הפסנתר וגם את יונתן כל
האחים וחשף אותנו
למוזיקה
ו
וככה אני חושב שהמוזיקה וה היייתה עיקר ב
בילדות שלי ובערך בכיתה נגיד אמצע יסודי
התחלנו להיות קצת קצת דתי מתקרב למסורת
וגם סיפור שלם יכול להרחיב אולי תגיד לי
איפה שאתה רוצה שאני כן חי אתה יכול לעצור
אותי גם זה בסדר גמור זאת אומרת סך הכל
באמת זאת אומרת אנחנו עדיין מנסים להבין
את את את מקורות היניקה אנחנו בחלט שומעים
כאן מאיפה הדברים באים והולכים נמשכים
והולכים
א יחד עם זה עשית מעשה גדול בעצם קפצת
פנימה לתוך הייתי אומר חלל חלל ריק אתה סך
הכל פועל בתקופה שמוזיקה אלטרנטיבית
חסידית בשילוב של סגנונות ג'ז ו וז ו זה
לא בדיוק השפה המדוברת בציבור הדתי כן
כיפות סרוגות מפחדים לדבר על זה דברים
שנעשים במחתרת זה חלקם זה חלקו שעשית רחה
אולי ואתה פורץ אל תוך החלל
זה השתבץ בו אני מניח ש איזה ביקורות או
מש אבל נכנסת עמוק פנימה צריך חוצפה קדושה
בשביל זה באיזה נקודה החלטת שבמקום שאיין
אנשים יהיה איש
א אני חושב שזה הייה אחרי הצבא
א בצבא אני חושב הייתי הייתי מה שנקרא
מוזיקאי מצטיין זה חבר'ה שמנגנים מוזיקה
קלאסית תורתם אומנותם זאת אומרת במובן של
המוזיקה אז נתנים לשמונה אנשים מכל המדינה
כל שנה קנרים כל מיני
חבר'ה לנגן קצת לבוא קצת לצבא ונגן
לחיילים לשמח חיילים כל זה אבל גם להמשיך
לללמוד ככה הייתי שירתתי שלוש שנים ואני
חושב שמבחינה דתית די חפפתי בצבא הז
בתקופה הזאתי יותר מבחינה מעשית דרך אגב
אני חייב לצין שלפני הגיוס הייתי הולך
בימי שישי בבוקר לשיעורים של הרב דובי גון
שליטה ע על אורות אורות הדחייה זוכר את זה
מצויין זה היה ביום שישי בבוקר הייתי הולך
למדתי גם בחור זכרונו לברכה אורי פל שם
שאחר כך הוא עומד בדרך לחתונה שלו הייתי
ביסודי בדוגמה בכל מקרה
אה צפא אתה יודע אתה בא אתה אם אתה לא בא
עם מקורות חזקים מאוד קשה לעמוד מול הזרם
של ה של ה של האומנים של המוזיקאים של ה
אתה יודע לא הייתי כל כך חזק ב בשורשים
הדתיים ודי הרופפת בוא נגיד ככה
ו
ו התלבטתי מאוד מה לעשות אחרי הצבא סיימתי
את הצבא
והרגשתי שאני בכל מקרה רוצה לחפש את
השורשים היהודיים שלי והיה נדמה אתה יודע
זה מאוד מענין שכאילו יש התפיסה הגלותית
של היהדות היא כאילו אומרת או שאתה כאילו
בבית המדרש או שאתה כאילו עוזב את זה ולך
תצליח בעולם וככה היה באמת נגיד ככה
היהדות היייתה התנהלה בלפי שנים שכאילו
אנשים היו חיו בגטו והיו גדול ואז אם אדם
היה נגיד מצליח בחברה הרגילה בתרבות
באמנות זה היה בשבילו להזניח את העולם ה
להזניח את העולם התורה חס וחלילה ואני
חושב שהבשורה הגדולה של אותנו בארץ ישראל
וה זה העניין הזה שאתה כאילו לוקח את את
כל הכוחות הנפש אם זה האומנות
השיירה כמו שהיה בעצם בית המקדש ומכניס בה
את העבודת השם שלך וזה החידוש הגדול של
הדור שלנו אני חושב של של התשובה זאת
אומרת יש לה שיר מפורסם של הרק איינשטיין
נכון היא חזרה בתשובה זה כמעט כמו להגיד
היא מתה מחלה נוראה זאת אומרת זה שיר שיר
יפה מאוד דרך אגב אני לא רוצה מבחינה
מוזיקלית הוא יפה אבל הוא כולו טרגי חזר
בתשובה הוא למד תורה א כל האור שהיה בו
נעלם כאילו ככה זה היה כאילו חס נרס לקח
את הגיטרה זרק אותה בלג בעומר ו אז א אז
זה לא ככה היום ויש רוח חדשה מאוד של
תשובה ושל שמתבטאת בכל התחומים במוזיקה
באמנות בתרבויות ואני רק הייתי לא בשביל
טנה הייתי רק חלק מה מהגל הזה כנראה ש
שמרגיש שהתשובה בעצם מפתחת אותי
ו בוא נדבר תכלס אני זוכר בגיל 22 חיפשתי
מה לעשות עם עצמי אולי סוע להודו אולי סוע
לניו יורק היו לי הרבה חברים שחיפשו
קריירה וזוכר ש שג אני גרתי בנחלאות אני
עדיין גר בנחלאות שם נפגשתי עם העולם של
חוזרים בתשובה
א הרבה בוא נגיד ש הכללה אבל בסגנון של רב
שלמה קרליבך שיושבים ושרים ניגונים ולא
הכרתי את ה ניגונים האלה בכלל כי אני בתור
מוזיקאי לא הכרתי מוזיקה יהודית ולא
קרליבך ולא לא חסידי רק מוזיקה קלאסית ו
לועזי סטיבי ונדר המפגש עם ה עם העולם של
החוזרים
בתשובה גיליתי באמת את ה התאהבתי מחדש
בעולם הזה של התשובה מאהבה זאת אומרת הרבה
פעמים נדמה שאם אתה גדל עם משהו ואתה
מחוייב לעשות אותו אז אתה לא באמת זה לא
באמת חלק ממך כי אתה לכו אותך וחיובו אותך
ופתאום לפגוש כל מיני חבר'ה ב אחרי הצבא
שחזרו בתשובה זה חברה שאף אחד לא חייב
אותם
להיות דתיים או להיות הם גדלו בתים
יהודיים אולי באמריקה בחול היו בכל מיני
קטות אתה יודע במזרח וזה ופתאום דבר האחיד
שרוצים בעולם זה לשבת בשבת לשיר
אי שלום ב איך הלך במשך רבע שעה וכאילו
לחוות את זה אמרתי איזה יופי מה זה
הניגונים האלה זה לא מוזיקה כזאת גלותית
זה משהו נשמע ממש כמו איזה חזון זה כמו
מוזיקה שהיא בעיני יש בה ממש כמו אפשר
לראות דרכה העולם אפשר לראות את הקדוש
ברוך הוא לחבות וזה שבע אותי מאוד וגם
בתור בן אדם שהיה יוצר ותמיד כתבתי מוזיקה
אז פתאום ראיתי שגם בעולם היהודי יש מקום
כאילו ליצירה האישית יש מקום כאילו להביע
את עצמך להיות יוצר ולהיות להביע את העני
שלך ו וגם כן דרך א וזה לא סותר כאילו
להיות דתי או יהודי או לקיים הלכות וללמוד
תורה וכל זה להפך זאת אומרת זה דווקא
ניזון עם זה לשבת לללמוד א א
חסידות או אוב קוק או כל מיני דברים
רוחניים דברים פנימיים דברים שמאוד מושכים
את הלב מעורים את הבן אדם ליצור וזה וזה
תפס אותי והחלטתי לסוע לצפת אז אני קצת
מגיע לנקודה שלך ועל האוטובוס לצפת כבר
התחלתי לכתוב את הניגונים הראשונים שלי
שהם בעצם בעצם הבו את ה הניצנים או את
הזרים הראשונים של המוזיקה האלטרנטיבית
החסידית כן בעצם אפשר לומר כן א באותו שלב
זה היה זה היה למגירה
זה דברים שאתה שרת בינך לבין עצמך או בחוג
ידידים מפרגנים או כבר היו בלוני ניסוי
ראשונים עד כמה הדבר הזה עד כמה הציבור
ושל לא נדבר ג על חוק של ברסלב או חוק מטב
הדברים עד כמה הדבר התה תפוצה לניסיונות
הצנועים הראשונים האלו רציתי להזכיר גם את
מורי ורבי למוזיקה שאני גדלתי בגיל צעיר
כתלמיד שלו זה פרופסור אנדרי היידו שהוא
בעצמו איש חוזר בתשובה איש בעל שיעור קומה
ש המד אותי להתמודד הרבה עם סתירות בעולם
של היצירה והיהדות אני זוכר תמיד אחרי
שיעורים ה הייתי הולכת להתפלל מנחה או בא
אליו ללמוד שבועות וגם כן לומד מוזיקה וזה
היה חווייה מיוחדת
מאוד הוא תמיד הוא חידש למשל גם כן שהוא
הכין משניות א בעוד בשנות ה-70 ש שכאילו
גם פסוק גם פסוק או טקטום יכול להיות בזה
הבעה אישית זאת אומרת יכול להיות בזה
איזשהו משהו ש יכול לגלות את את התמירה
שלך א אתן דוגמה
התקופה הזאתי שלפני שהגעתי לצפת
א אני הייתי בעל קורא עדיין למרות שכמו
שסיפרתי לא הייתי בישיבה אבל הייתי די
תלוש מהעולם הדתי אבל בגלל שאני גרתי
בנחלאות והיו צריכים בעל קורה אז אני היתי
כל שבוע מכין את הפרשה אבא שלי בחוכמה
בעורמה כמו שאומרים מתרגמים
א אונקלוס בחוכמה הוא היה משלם לי ללמוד
את הפרשת שבוע 30 שק לכל עלייה תעשה חישוב
ש השבוע 210 שק זה הרבה בשביל חייל משוחרר
אז הייתי יושב חזק מאוד ללמוד את הפרשת
שבוע להכין אותו ממש לקריאה וזה היה הקשר
שלי עדיין בכל השנים גם בצבא וככה הייתי
לומדת הפרשת שבוע מתוך תיקון קורים ובדרך
לצפת זה היה פרשת נוח ממש לפני איזה 13
שנה אז צדו תנה את הפסוק צה מן
התיבה באוטובוס ולא הייתי עם גיטרה ולא עם
סנטר הייתי במקלי עברתי את ה את אה אתנה
את התחנת אוטובוס של התחנה המרכזית את
המסוף צפת והייתי יושב באוטובוס עם התיקון
קוראים שלי עדיין יש לי אותו מרופט כזה
וראיתי את הפסוק הזה צא מן התיבה וחשבתי
על משמעות היפה שלו זאת אומרת שזה מעבר
לזה שזה פסוק רגיל השם אמר לנוח צא מן
התיבה וזה גם כל יהודי צריך לשמוע את זה
זאת אומרת למשל מה זה התיבה התיבה זה חזל
מדברים על ההבדל בין נוח לאברהם שכשיש
מבול בעולם נוח שהוא לא היה יהודי הוא היה
בונה על עצמו תיבה אני מגיע על עצמי אברהם
שהשם אומר לווא מחריב את סדו מתחיל להתפלל
הוא אומר אני חייב לשנות א זה דוגמה אחת
צא מן התיבה צא מהזה שאתה חי מעצמך אלא
תצא לעולם תעשה משהו תפיץ את האור תעשה
משהו כנראה לא חשבתי על זה במודע כי אתה
יודע שאומנות זה השראה זאת אומרת זה לא
תמיד בא במילים שכליות אבל משך אותי הפסוק
הזה והתחלתי לזמזם לעצמי באוטובוס ככה צא
מן התיבה צא מן התיבה נשחק עם זה כמו ש
מלחינים שיר אתה
אתה ככה היה ילדי מישהו אמר לי תגיד מה
אתה שאר אמרתי לו אני לא יודע עכשיו יורד
לי משהו אז אמרתי לצרה לידה אז גמרתי את
השיר הזה כבר לימדתי אותו לא הגענו עד חצי
ידרך וכל החורנית של האוטובוס מזמזמים את
זה פחות או יותר אתה יודע כן כן זה היה
ככה נולדו השירים הראשונים צא מן התיבה וא
אחר כך אנשים באו ואמרו לי איזה חידוש זה
היה לקחת פסוק הכזה כל מיני תגובות אחיר ת
אותנו מצחוק שמעתי את השיר צלת ידעתי לא
חשבתי על זה שאני בא זה בא לי
פשוט זה לא בא מאיזה החלטה מסוימת זה בא
ככה מהתקופה מכל הסיטואציה זאת אומרת היה
מצד אחד השפעה מקרליבך שאמר ראיתי איך שרב
שלומה הוא היה מאוד יצירתי זה היה חידוש
בשבילי זאת אומרת שהוא כל הזמן נמציא
במקום ניגונים הוא לא אמר יש לי איזה
ניגון כל זמן חידש וקרא את הרגע הרגיש את
הרגע מאוד נתן הש רעה אנחנו מיד נמשיך ב
עשה המוזיקה רק את נחת קטנה למען הסדר
הטוב זאת אומרת אתה אתה בעצם יליד 74
לכפיר אתם אל אתה של שלט אתה עולה בגיל
צעיר מאוד לארץ מש לא מלאו לך חודש כמ
דומן אני לא יודע אעם עשו אפילו את פידיון
כן אני לוי אזה
לאצ נכן חיפשנו איזה רב שייעשה לנו פדיון
אבל בסוף אמר ל הורתח בחול לידתך בחול דך
בחול לדך בחול ואתה מגיע לפה ממש בתחילת
חייך
אתה משתלב פה במסגרות מסגרות החינוך וכנ
אתה מתגייס לצבא ואז אחרי הצבא כפי מה
שאני ביררתי לפחות לא יודע אם זה מדויק
אתם בעצם חוזרים בתשובה רוב רובה של
המשפחה א אפילו כולה כולם כן זה נשמע כמו
איזה משמעה סיעתית או איזה משהו שאחד נתן
את איך דבר כזה קורה בעתו עונה אחת קודם
כל באמת ניסאי ניסים אני חושב שסיעת דשמיה
גדולה מאוד א כל המשפחה כמה משפחות נפשיות
בלי ה אז זה אז אני אגיד באיזשהו מקום
זה אתה יודע כל בן אדם צריך לחזור בתשובה
מעצמו גם אם הוא גדל דתי זה ידוע זאת
אומרת הוא צריך להרגיש שהוא בוחר בזה ויש
לו קניין בזה ויש לו רצון בזה כבר כשהיינו
בני 10 בערך אני הייתי בן 10 אחי הגדול
יונתן היה בן 11 אנחנו ארבעה אחים אש
שלושה אחים
ואחות ושתי הורים ברוך השם שיחיו ואבא שלי
התחיל להתאהב בצורת החיים הדתית
כבר התחלנו להיות דתיים בערך בגיל 10 11
ואז לא כל כך שאלנו את יודע ילד בכיתה ד ה
זה לא כל כך הפריע לנו אבל לא היינו כל כך
א רצינים בדעת זאת אומרת
א אתה יודע היינו עדיין שומעים מוזיקה
בשבת לאט לאט ואחר כך בכיתה עברתי לבית
ספר דתי אז כבר הפסקנו את הדברים האלה א
בתיכון הלכתי לתיכון אקדמיה למוזיקה תיכון
חילוני תיכון נפלא היה לי שם ילדות נפלאה
אבל לא בוא נגיד שהתחזק י כל כך בעולם
היהודי למדתי הרבה
מוזיקה בית ספר בירושלים ותיק שיש בו מגמת
מחול ומוזיקה וככה כל האחים למדו שם ו
באיזשהו מקום מה שסיפרתי שעברתי אחרי הצבא
זה מה שאני מגדיר ככה חזרה בתשובה שלי כי
זה משהו ש תהליך שאני עברתי בתור בן אדם
קצת יותר בוגר בתור בן אדם שבוחר ובעצם
אני חושב שכל האחים עברו דברים דומים זאת
אומרת א היינו הרבה פעמים על סף כמו ללכת
על גדר וללכת לכיוון השני וברוך השם חסדי
השם עלינו א קראו לנו רוזלר שזה השם
הולנדי זה השם ההולנדי שלנו רוזלר כמו
רוזנברג את יודע אחד השמות האלה וסבא שלי
שהיה ציוני כזה א זה היה מנהג אז הוא
החליט לשנות את שם רזאל כנראה שהוא מזה
ש בלי שהתכוון גרם לכך שהיום כאילו רוב
הנינים שלו
כמעט כולם בעצם הם הם דתיים גם יש לנו
למשל בן דוד שהוא לא בן של אבא שלי בן של
דוד ניצן חן רזל שהוא קנר גם כן חזר
בתשובה
וברוך השם זה כ משהו ש זה זהות אבות התורה
מחזרת על אכסניה כנראה כי אבות אבות כאילו
אתה הולך קצת חורנית היו דתיים ועזבו את
זה אתה בעצם לא לא התחנת על מוזיקה שאתה
מנגן היום אתה התחנת על מוזיקה קלאסית וזה
מחזיק מעמד הרבה זמן אתה למעשה אתה עשם
מדבר על בית ספר למוזיקה שאני מניח ששם
אתה המשכת להתפתח במוזיקה הקלאסית איזה
פען זה באישיות שלך המוזיקה קלאסית אז ככה
כי אתה לא שם אני אפילו מרשה לעצמי לחשב
שאולי אם היית משאיר מוזיקה קלאסית יתכן
שעם ישראל ודי ודי הציבור הדתי שכל כך
זקוק לעידוד וחיזוק היה מפסיד משהו מאוד
גדול קודם כל ההשם היה איך אומרים רבח
הצלה היה עומד ליהודי מקום
אחר כמובן כמובן אבל
לעניינינו אני רוצה גם לספר קצת כבוד לאמי
מורתי שהיא הייתה היא אמריקאית במשפחה אבא
שלי הוא ישראלי הסיבה שנולדתי בחוץ לארץ
כי אבא שלי למד שם הוא היה סטודנט פגש
אותה
וז הגדה מספרת שאבא שלי ישראלי אתה יודע
בא לחול פוגש יהודה אמריקאית אמר לה בוא
נלך לסרט היא אומרה לו אבל היום זה ראש
השנה ומרת הוא לא ידע אתה יודע ר לי אחי
צבא לא היא היהודה אמריקאית לפחות יודעת ש
ראש השנה כי שם בגלות הם יותר חזקים
בדברים האלה למרות שהיא לא הייתה דתייה
ככה זה היה הדייט הראשון משם והלא זה
המשיך והתחזקו ביחד א חמ סבא שלי אבא שלי
אמא שלי מוריס זכרונו לברכה גם כן לא
יהודי דתי אבל בכל זאת שורשי קנה לאבא שלי
תפילין ראשונות בחייו
א וככה לאט לאט הם התחזקו ואמא שלי היא
בתור ה היא בכל זאת היא יהודיה אמריקאית
שגדלה ב בארצות ה ברית ה הייתה בסטי היא
הייתה בדבר שנקרא וודסטוק כל הדברים האלה
היא היייתה בעצמה זאת אומרת היא לא הייתה
ממש היפית אבל אתה יודע גדלה עם הביטלס
גדלה עם הכל
ה איך אומרים כל העולם היכל הנגינה הזה
שהגויים שבו מאיתנו כנראה אבל שיש בזה
הרבה הרבה אורות ואנחנו גם בד הגדלנו על ה
על השירים האלה של החיפושיות
ובו דילן וכל הדברים האלה ותמיד היה לנו
קצת ניצות של של המוזיקה זאת אומרת
המוזיקה שהיא היא קלה ממובן שהיא לא נשארת
בעולם האקדמיה ועולם הקונצרטים א היא
פורצת למשל ש כ היינו קטנים לי ליונתן
ולריק אחותי וליהודה אח הקטן היה לנו להקה
כמו שאמרתי לא הנו כוח דתי מיא הייתה
הזמרת לא לא היינו מודעים דברים כאלה והיה
לנו להקה תמיד הינו מנגנים וממציאים שירים
הייתי כותב את רוב הטקסטים יונת כותבת
רובע
לחנים ואפילו זכינו בתחרויות אתה יודע של
תחרויות נוער ו ז שהיינו קטנים כבר עסקנו
גם בעולם הזה של של השירים ושל השיירה
וכנראה שהאישיות
שלי באמת
בחרה לנתב את דרכה לעולם של של השירה ושל
האפיה זאת אומרת א זה גם כן השינוי ש
המהפך שעברתי עם הפגישה עם ה עם האישיות
החזקה של רב שלמילה של הגיטרה של הופיע של
אני למשל לא פגשתי אותו מעולם וכשהייתי
צעיר זה לא עניין אותי בכלל מוזיקה יהודית
או עממית וזה אולי ידעתי שיש איש כזה ש
שנמצא בנחלות כ געת בנחלות שיש לו גיטרה
וזה היה נראה לי כמו הדבר הכי רחוק ממני
בעולם אני אתה יודע גנתי פסנתר ומוזיקה
כזאתי מסובכת ג'אז ובאמת הגעתי לזה איכשהו
כנראה הבנתי את הפשטות הזאתי המיוחדת
שלעשות דבר פשוט וטוב זה לא לא יותר קשה
לא יותר קל מלעשות משהו מסובך
וט אפשר להגיד אפשר להגיד
שה ההליכה שלך למוזיקה
עכשווית היא בעצם אין חזרה
בתשובה מה מסובך לפשוט אם אפשר להגיד זה
ככה סת כן איזה חסד נורים בכל אופן אתה
שומר למוזיקה הקלסית אני חייב לומר ש
בעיבודים אבל אולי זה באשמתו של יונתן אני
שומע לא סממנים לא אני צריך להגיד שני שמע
יותר את הג'אז ש יותר את הז אבל אני מוד
קשור למוזיקה קלאסית וא אני רואה את עצמי
עדיין מחובר אליה מאוד מאוד באמת בעולם של
העיבודים של ההרמוניה זאת אומרת מישה שומע
את המוזיקה שלי ואני באמת כמו שאני אומר
שלא יותר מסובך זה לב דווקא יותר טוב אבל
יש בה באמת יחסית לז'אנר כאילו יותר סיבוך
אולי בעיבודים אני אני תמיד מכניס בומים
שלי עיבודים של כלי קשת וכל מיני מעבירים
הרמוניים כאלה שרואים שהם באים מהעולם של
ה של של הקלאסי כן אבל בכל אופן זה יותר
התחושה היא שזה כבר יותר מתאים למבנה
הרגשי של המאזין היום רגשי נפשי זא אומרת
נתני באמת שומע הוא מאתגר יותר את
המאזינים כ פשר ר אני כנראה הה איזה מרד
כזה שרציתי באמת א היה לי פעם איזה חבר
בצפת שבאמת לימד אותי הוא אמר לי תשמע
באמת א יש כמה דרגות באמנות מסובך ו מסובך
וטוב זה דרגה מתחת לפשוט וטוב כה הוא היה
אומר תמיד שכאילו פשוט וטוב זה קשה מאוד
אח כמה הייתי רוצה להעריך בדברים האלה
דווקא דווקא בגלל שאני קצת עוסק בזה בצורה
חובבנית אומנם אבל הביטוי הזה פותח לי
איזשהו הוא היה אומר ש הוא אומר שיש ארבע
דרגות הוא הי אומר יש פשוט ורע זה הכי
גרוע פשוט הוא גם פשוט וגם רע מסובך ורע
זה קצת יותר טוב כי הוא פחות מסובך הוא רע
אבל הוא מסובך מורכבות יש יותר מזה זה טוב
ומסובך זה מתהפך כאילו והכי גבוה זה טוב
ופשוט עשני יהודי פשוט יהודי פשוט זה נפלא
ארון רגילים לזה כמו שאמרתי מקודם בהתחלה
ממש בתחילת דברינו אמרתי בדרך אגב גיע
הזמן להתייחס לזה באמת רגילים לזהות אותך
א בתור פורצת ד דרך חלוץ המוזיקה
אלטרנטיבית חסידית קודם כל האם אתה מודה
בהשמה בהשמה או בהשמה ואם כן אם אתה חולק
את הקרדיט הזו עם אומנים ספים וואו בטח
תשמע א זה דבר ברור לחלוטין שאדם לא יוצר
בשיש ביש בעין ובריק ותמיד יש אחד שהשפיע
עליי
וכולי וכולי אני רוצה להגיד שאני א באמת
לפני בערך 14 שנה 13 שנה שהוצאתי את הדיסק
הראשון השנה בוער
אז זה היה בשבילי איזשהו באמת רצון קצת
להביא איזה רוח חדשה כזאת למוזיקה ואני
זוכר למשל שהלחנתי את שיר המעלות שיר
המעלות בשוב השם את שיבעה ציונ אז
ימלה אז הגדילה שם לה השותים הלה היא כל
מיני דברים כאלה ש שעשיתי באמתלא היתי ממש
מעודה אבל היה לי כנראה איזשהו רצון כאילו
מצד אחד להביע את עצמי ביהדות מצד שני קצת
לנער את ה אמרתי כאילו איך הולך המגינה
המפורסמת שיר
המלות זה כאילו באמת בן אדם שמתגעגע למקום
הזה ו בוכה על זה וכל זה וזה מנגינה נפלאה
בעיניי אני עדיין בוכה ממנה זאת אומרת כי
תוך הינו עדיין כולנו צריכים לעכור את
הגלות זאת אומרת זה לא שאנחנו אנחנו בכל
מקרה ואז אמרתי אנחנו שבעת ציון היינו
כחולמים אז י מלא חוק פינו לשנינו רינה
כאילו קצת לתאר את הטקסט לעשות צחוק לעשות
איזשהו אז י מלא חוק פינו כאילו אז כתבתי
למשל את הלחן הזה שהוא יש ב איזה מרדנות
כזאתי אולי על העל על הלחנים הרגילים של
שיר המעלות ו ששרים אותם מאוד בשנים וכן
בבחירת הטקסטים ו אבל אני חושב שהיו היו
כמה א אני לא יצרתי בוק למשל אני זוכר
שהגעתי לצפת לפני שאני יצאתי דיסק הוא כבר
היה שם למשל דיסקים המפורסם של קרדונר שיר
המ כבר היה אז כן כן זה היה לפחות שנה
לפניי
פרוקס הוא היה כמה כמה וכמה שנים לפניי
ולא הכרתי אותו הת לא הכרתי אותותו כלכך
אבל אני זוכר למשל שנגעתי חוזר בתשובה אחד
ש אמר לי וואי אני חייב להכיר אותך מקבל
טלפונים ואז הוא אמר לי אתה לא מכיר צפו
זה קלאסי זה זה כמה שנים לפניך טובות הוא
פגש את דילן ודילן שמע אותם נג שיפך אותו
כן אני לא שמעתי את זה אבל הוא אמר לי
אתזה אבל הוא באמת הוא אמר לי את זה וואו
אז באמת א לא יצרת לריק זה היה קרדונר
לפניי ואני זוכר שלפני שהוצאתי דיסק כבר כ
הייתי בצפת אמרו לי אהרון יש השבוע בא לחנ
אחת עד איראן אין לו דיסק עדיין אבל יש לו
שירים מגניבים אתה חייב לראות אותו ובאתי
ונתנו לי הקלטה שלו עדיין פירטית של אבא
נהייתי דוס כל השירים לפני שזה היה בדיסק
אבל זה היה כבר מופיע בתל אביב בברבי וכל
מיני מקומות כאלה באופן קבוע זאת אומרת
שאני לא ממש הייתי ראשון הייתי בן הייתי
בתקופה מסויימת חוץ מזה ש א אני חושב שהיו
הרבה אומנים אני אגיד דבר שלא הרבה יודעים
אבל אני חושב שהיה היה שנה כזאת ש שאומרים
שהרבה גדולי עולם נפטרו ו אן אם זה שלמה
קרליבך וגם א א אני זוכר שהיה כתבה בעיתון
ואני לא הכרתי את ה אנשים האלה לא היתי כח
תי אבל היה כתבה שאמרו שבשנה הזאת ו אותנו
אמרו שם הרב גורן הרב נריה הרבי
הרבי קרליבך כולם היו בערך בשנת
945 בכל מיני עולמות שונים כאילו לא יודע
הזכירו שם גם כאילו בקיצור בכל מיני
תחומים שונים וזה והרבה פעמים כתוב
שצדיקים במיתתם קראים חיים זאת אומרת
דווקא הלמות שלהם גורמת לאיזשהו פתיחה
גדולה וכל העולם הזה של ה של ה מנהני
קרליבך שהיום אי אפשר בלעדיהם בכלל לא היו
קיימים היו קימים רק במתי מעט זאת אומרת
זה לא זה היה כמו כמו שכאילו יש איזשהו
אנרגיה בתוך גוף ברגע שהגוף הזה הו הכל
מתפרץ לעולם ובאמת היה ואני חושב שאני רק
הייתי חלק מזה זאת אומרת שכל השנים היו
אנשים שייצרו ככה אבל בגלל
ש פתאום נהיה איזה מצב כזה הקלים תרבותי
נקרא לזה כאילו יש מקום שיש צורך כזה
פתאום
ב גם נגיד לה אני הרגשתי באמת שפתאום
העולם הדתי לאומי כאילו פתאום מאוד תמיד
הוא היה או שומע חילוני או אברהם פריד
וככה למשל אשתי שהיא גדלה ככה הא באמת
גדלה על אברהם פריד כמוזיקה דתית ושהוא
זמר נפלא בעיניים ממש והוא המוזיקה מדהימה
אבל הוא לא אלטרנטיבי זאת אומרת הוא לא
מוטא את הישראליות ואת ה את הכאן ועכשיו
שלי בארץ ישראל
ופתאום נוצר איזשהו מין וקום כזה ש זה שאב
אנשים כמוני ליצור למשל גם סיני תור אני
חושב ש הוא כבר היה שער בתקופה שאני הייתי
שעה עוד לא יצא לו את הדיסק אבל אני זוכר
שגם הייתי פוגש אותו בכל מיני מקומות
שחברה באים ומנגנים
ו בקיצור זה הרבה הרבה מיתנו קצת מדור
שאחרי קרליו כזה אני מבין כן אבל אני חושב
שבכל אופן הייתה לך איזשהו סיעתא דשמיה
בלתי רגילה לתת את ה את המשולש שעליו
דיברתי מקודם אהבה אמונה ושמחה והציבור
מצביע ברגליים אני כמעט לא רואה פלקט או
כן הכרזה
שמך לא מופיע שם לפעמים בטח מצחיק אותך
אפילו ככה עלכל דבר אהרון חזל זה דבר גדול
זה דבר גדול אבל איך אמרנו פשוט וטוב ואין
מדרש
[מוזיקה]
עיקר
ט צא מן התיבה צא מן התיבה אתה
ואשתך
ובנך צא מן התיבה צא מן
התיבה אתה
ואשתך
ובניך הונ שב ליך תחצה מן התבה צא מן התבה
צא פה פה פהפה פה פה פהפה פה פה טה טהה
טהה צא מן התיבה צא מן התיבה אתה
ואשתך
ובנך צא מן התבה צא מן התבה אתה
ואשתך
ובניך ונ שבנך יח צא מן התיבה צא התיבה צ
צא מן התיבה צא מן התיבה שניים שניים
שניים שניים זכו לקבה מן הדמעה ומן התאורה
שני שניים שניים שניים חהו לקבה אצא
איתך צא
מהתיבה צא מן הטבע אתה ואשתך
ובניך ונ שניך יתח צא מן התיבה צא מן
התיבה
צאר אני מניח שכמוני גם הרבה מן הצופים
מוכים כפיים בבית אבל אפרופו צא מן התיבה
כשעוסקים במוזיקה א מתוך הנאה והרגשת
יצירה ויש דרישה גדולה מאוד של הקהל ו
כולם וכים כפיים והקדוש ברוך הוא אומר לך
לך בכוחך זה ווש את את ישראל תורה מה יהיה
עליה התיבה רת המדרש הצטמצמות ראיתי אותך
פה לפני התוכנית יושב עם הספר ולומד את
הגמרא כל שנייה פנויה אני מרגיש אתה מודע
לזה אבל איך אנחנו יוצרים את האיזון הזה
בין השניים אתה מרגיש את הצורך לפנות אל
התורה אל התיבה להצטמצם שום אז קודם כל
זכייתי באמת שהיו לי הרבה הרבנים טובים
בדרך ש זקו אותי מאוד מאוד ואני אגיד לך
את האמת גם בתור מוזיקאי יש בדיחה כזאת
אוים מה הזכה בן דורסאי שכולם מזכירים
אותו א מחל בן דורסיי מחל בן דורסיי כולם
יודעים מחל בן דורסיי מחל בן דורסיי ה
פושע שלא היה לו זמן לאכול את האוכל ז הוא
כל את האוכל לא כל כך מוכן וזה עכשיו הם
נפק מין להלכה אז אומרים שלומדים ממנו
ניצול
זמן חקים שזה ישיל לא מחקים שיבשיל אין לו
זמן הוא עסוק בדבר שלו וגם מוזיקאים הם יש
להם אתעניין זה מוזיקאים קלאסיים לנצל את
הזמן זאת אומרת ללמוד לנגן הרבה להתאמן זה
אומנות כזאתי וגם התורה זה זה חדור בי
העניין הזה עוד מהמוזיקה באמת שכל דקה
יקרה וכלכל דקה אפשר להשיג הרבה וגם אם
אתה לומד חמש דקות פה לכתוב חמש דקות פה
בסוף היום שלך אתה יכול להות בעצם לצבור
סדר בוקר שלם גם אם אתה לא נמצא בבוקר
בישיבה ואני בגלל שאני חי בעולם הזה של גם
המוזיקה וגם התורה וכל זה אני אני א משתדל
לחטוף מתי שאני יכול אבל באמת האמת היא
שמאז
שהתחתנתי זכייתי ש אשתי גם מחזקת אותי
בעניין הזה אשתי הפרט ש
א מחזקת אותי בעניין של לימוד תורה למדתי
בהרבה מקומות למדתי מיד אחרי חתונה במכון
מאיר למדתי שנה וקיבלתי המון ועברתי לשיבה
אחרת ועברתי בסוף היום אני לומד בכולל
בנחלאות אל הבית של חבר'ה נשואים וכל בוקר
אני לומד אני בעיקר היום אני בעיקר לומד
זאת אומרת אני את השעות הטובות שלי שהייתי
רוצה לשבת לנגן אני ישב לומד ואני מרגיש
זה מזין את בסופו של דבר זה מזין גם את את
המוזיקה שלי זאת אומרת גם אם אני כשלומד
גמרא אני לא עכשיו למדתי איזה טכניקה חדשה
במוזיקה אבל בסופו של דבר מה אני רוצה אני
רוצה לצור מוזיקה שהיא קדושה שיש בה
איזשהו שהיא
תביא אז אין אפס זאת אומרת אם אני אכניס
לתוך הנפש שלי קדושה לימוד תורה אני מניח
שבסופו של דבר זה יצא
ב ביצירה שלי כי אני חושב שתמיד אמרתי
שיוצר זה קצת כמו א בצחוק כן זה כמו איך
זה נקרא פוד פרוססור כאילו מה שאתה מכניס
לתוכו אתה תוחס ואז יוצא אתה יודע גזר
יוצא ככה לפי זה ה מה מה שזה תוכן וגם מה
שאתה מכניס לעצמך אם זה מעם קדושה אם זה
תורה זה ג גם מזין את את האפו את מה שיוצא
ממך ו
כן אני רואה את זה
כ לימוד תורה
כ אחד
ה חבות שלי בעולם זה כיף לשמוע תשובה אני
חייב להעיד אולי אני זכאי להעיד ש
בניסיונות שלי לתפוס אותך לצורך רעיון
במפגש מוקדם לפני הרעיון לא הצלחתי כי אתה
לומד
תורה כ אל תגעו במשיחי עכשיו אני מסיח
בדברי תורה א או מצווה טובה אני אומר
מצווה גדולה להיות בשיחה תמיד
ישי
רכילות קשרה אני מקווה רכילות כשרה קודם
כל דיברנו אפרופו חיבוק כן שהקדוש ברוך
הוא מחבק אותך וטוב תמיד לראות את זה
שהקדוש ברוך הוא מחבק לא למיד זה על הרמה
הנמוכה של ההרצה וקדוש ברוך הוא מחבק אותך
נקודה אגב גם אותי מחבק אני חייב לומר לך
שגם אותי הוא מחבק אני לא מבש לדות וכך כל
ה אני יודע שהוא מחבק אותי אני יכול להגיד
את זה אבל מסגרת החיבוק הזה אני חושב שגם
הציבור הקרוי במרכאות כבולות מחבלות
חילוני מגלה בך עניין אתה פורץ גבולות כן
אם קודם דיברנו על כך שכל בעל כיפה סרוגה
הוא יודע מי זה ארון רזל לא צריך להסביר
מעבר לשם הרי שגם בציבור הכללי יש איזשהו
פעפוע של הסגנון הזה ו בגלגל זה לא סוד
שיש כמה וכמה שירים שיחסו לפלייליסט
ושירתו שם כיהנו שם משך תקופות ארוכות וגם
עכשיו ממש מזל טוב אגב על הפלי על על
הסינגל החדש שנכנס א א א מה אתה אומר על
זה יש לך איזה אמירה ברורה בתופעה הזו
טרנד או או תהליך תשובה
שעם ישראל צמל קדושה זה ברור וכל יהודי
כמו שאמרת אין באמת דבר כזה חילוני ודתי
באמת יש אנשים אני יכול אתה יודע א בכל
בכל נשמה יהודית יש באמת רצון להיות להיות
קדוש ולהיות לאהוב את התורה ולפעמים יש כל
מיני מסכים אחד שהשני את זה עליו בילדות
ואחד שהעיתונות תשני את זה עליו אחד אבל
באמת צריך להיזהר באמת זה עבודה
גדולה אתה יודע לאהוב כל יהודי ולראות את
זה וגם בתור אומן שאני רואה איזשהו אומן
זה תמיד איזשהו אומנות ומוזיקה זה תמיד
יכול לעבות גשר בין בין חילונים דתיים הם
קוראים דבר כזה ו אני ד אני אגיד לך את
האמת ממש דוגרי רצית דוגרי אני בדיסק
הראשון שהוצאתי לפני 13 שנה הייתי בטוח
שזה לחילונים כי אני גדלתי על מוזיקה כזאת
והמוזיקה עצמה כמו ששמעתם לא היא לא נשמעת
מוזיקה יהודית אבל מתברר שיש מסכים שונים
זאת אומרת אתה פונה לציבור החילוני עם
פסוק אז הוא אומר זה לא בביל זה תשים לי
ברדיו כל חי ולא בשב סוק פסוקך בדיוק למת
זאת אם אתה שר על דברים שהם
א איך אומרים אנחנו בחודש אדר עכשיו אז
אחד הדברים הכי גבוהים בעיניי שמרגש אותי
מסכת מגילה שלא מוזכר שם שם השם מה זאת
אומרת השם שם בכל מילה אבל הוא לא לא לא
כתוב והשם אמר למרדכי להגיד את זה והשם
אמר ל לפר אבל זה כל כל המסר של של של של
מסכת מגילה זה שבעצם למצוא את הקדוש ברוך
הוא גם איפה שאתה לא רואה אותו באסתר זה
סוד ההצלחה בפנייה לציבור אני חושב שאם אם
אתה בא לציבור שישנו עליו את הממסד הדתי
ואתה אומר לו בוא תהיה דתי הכי טוב לי הוא
יגיד לך עזוב אותי ם אתה אומר לו האם
חיבקת בן אדם הסתכלת על השמיים א דבר כזה
אז הוא אומר בטח זה מדבר עליי זה זה מה זה
מה שאנחנו
ו יכול להיות שזה אחד מהם כן אגב מי רודף
אחרי מי הם מבקשים את השירים מך שאתה צריך
לא א להתחנן לבקש לא לא צריך להתחנן אני
קצי אולי אני לא אני חושב שזה
באמת הם שמעו את השיר למשל השיר החדש
ואמרו שיר נפלא שיר זה ושמחתי אמרתי ברוך
השם בד לא אני עדיין מקוו שיקחו אתזה יש
לי כמה שירים שגבריאל חסון אמר לי שחובה
לוצי את זה נכון ולא הצלחתי אולי נדבר נשה
עסקים אחרי שתוכנית א א' התמדה התמדה וד
תראה זה הדיסק השביעי שלי הדיסק השביעי
שלי מה אני רוצה שש דיסקים הוצאתי והם לא
זכו להיכנס ל יכל
המיינסטרימי כל כך ו גם משפט גם באמת אני
זוכר שדיברתי עם שולי רנדל זה והוא אמר לי
שאין חכם קבל ניסיון אמר לי תשמע הטקסטים
שלך זה דבר שהדור צריך היום ואתה בדיס
באלבום החדש אגב השיר מה עשית היום שכבר
מנוגן אפשר לראות אותו א הוא אחד עשירים
ממנו כן הוא אלבום עם שולי רד הוא הוא
מתארח שם גם יונתן מתארח שם בשתי מילים מה
המטרה של האלבום הזה האלבום הזה אין לו
מטרה חוץ מהש החברים יושבים ביחד מפיקים
מוזיקה זה נפלא לא מה החידוש שלו החידוש
שלו שכולם טקסטים שלי כולם שירים ש לאו
דווקא מה כתבתי בשנה האחרונה אלא כל השנים
אספתי והשנה התיישבתי ביישוב הדעת ת יותר
גדולה ולגמור את הטקסטים לעצב אותם עבודה
יותר א כל פעם שאתה יוצר יש לזה שני חלקים
כעם הרגע של השראה שנולד הרעיון וגם הרגע
של עבודה קשה של לבנות את השיר להמשיך
אותו למצוא לסיום וזה מה שעשיתי עם הרבה
שירים שילי במגירה וזה בעצם מפגש של איך
אומרים זה הצבעים של רן ורז לא זה לאל בום
של משותף הוא בא לשיר אחד הוא בא לשיר אחד
בא לשיר אחד אל תוד תיקון תוד יש לי דואט
איתו יש לי דוית גם יונתן אבל יש שם 12
שירים וכולם א מדברים על קרבת אלוקים על
חיפוש ז אנחנו מחכה בסבלנות חמישה אלבומים
אישיים שתי אלבומי הופעות ועוד שבעה
אלבומים שבהם אתה בעצם מופיע עם אנשים
שונים יבול עצום תנה מלא הנה א אני רוצה
להחל לך בהצלחה ולהודות לך על כל השעה
הנפלא הזו שהענקת לנו בגילוי לב בחיוניות
בשמחה באמונה באהבה ולקראת הסיום אולי כ
אלווה את עצמנו החוצה עם שיר נוסף תודה
רבה חיים המאזינים ש להתראות בתוכניתנו
הבאה מה עשית
היום מה רצית
היום את מי חיבקת בחום של
תנך
[מוזיקה]
ללכת מה חיפשת
היום מה מצאת
היום מה הצליח לגרום לך לעצור שוב
ללכן האם שמרת את השיר ששרה סיפור לך האם
שמרת בכיסך את העלי של נחל ראשך האם כבר
שרת שיר היום האם מצאת שביל היום האם
נזכרת חלום האם ברכת לשלום אדם בודד הולך
מולך לעולם לא תדע מה עשית לו
[מוזיקה]
בנשמה מה דיברת
היום למי הקשבת
היום האם פינית מקום מוזמן לשפוך למך כמים
בן
אדם ני הרת
היום סל צרת
ללשון כן כל אדם צריך מדי פעם לעצור
ולהביט
לשמיים האם שמעת את השיר ששר הסיפור לך
האם שמרת בחסך את הי עלי שנח ל ראשך האם
כבר שרת שיר היום האם מצאת שביל היום האם
הקשבת לחלום האם ברחת לשלום אדם בודד הולך
ך לעולם לא תדע מהעובר לו
בנשמה מה אספת
היום מה השלכת
[מוזיקה]
במקום שנים ניסית לסתום לבלום לגזום אך לא
באמת עזת לומר
שלום
ענ לי לפני שיהיה מאוחר מד
לה לילי כי לאמר לך ד
לא לאומר לך
[מוזיקה]
דנה לי לפני שיהיה מאוחר מדי מלא ליבי כי
לא אומר לך ד
לא לא אומר לך
ד לשביל שגלית פת
[מוזיקה]
סבתא ואבני
המקום ויקשו העיניים את עצמם לצון להבין
פנימה בסולם שהופיע
בחלון