Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
שלום וברכה פרשת צו
תשפד פעם אחרונה מתי היה פרשת צו בלי
תוספות לא פורים לא פסח 11 שנה 11
שנה שזה בלי לא ערב פסח לא ערב פורים זה
תמיד יוצא אוזה אוזה פעם
זה אז ככה רבותיי דבר ראשון לגבי השאלה
ששאלנו בשבוע שעבר על מגילת אסתר
שאיך יכול להיות שמרדכי יעשה נגד כל גדולי
הדור עד כדי כך שהגמרא אומרת שכנסת ישראל
אומרת ראו מה עשה לי יהודי מי זה יהודי
דוד המלך שהוא משבט יהודה למה הוא לא הרג
את שמעי שיצא ממנו מרדכי שהתקנה
באמן זה מה ששאלתי והוספתי על זה את
התרגום שגם אסתר
אמרה לא הוספתי את התרגום אז זה נוסף אחר
כך התרגום
תרגום רגיל של מגילת אסתר כתוב
שמה
א
ותצוגת כתוב צוהו אל מרדכי כאן כתוב על
כאן כתוב אל אומר
התרגום שסיבתה להגיד למרדכי תפסיק כבר
להתגרות
באמן זה צבו אל מרדכי הצבתה תפסיק להתגרות
בהמן אה רואה שגם אסתר השתתפה ב ב עוד
יותר צלצל אליי ביום ראשון בפורים עצמו
הרב יעקב ברונפמן אז הוא אומר אתה ראית את
התרגום על פרק ו' פסוק א' כתוב בלילה הוא
נדדה שנת המלך אז המלך אחשוורוש אבל
התרגום אומר וגם מרדכי לא ישן למה היהודים
עשו לו הפגנה מתחת לבית מה אתה מתגרה
בהמן אז נו אז מה הפשט בזה אז איך הוא
יכול לכת גיד
כולם בקיצור בשבת שעברה חתני נכנס אליי
הביתה אז אמרתי לו תשמע יש קושיה חדשה שלא
היה לנו אף פעם אמרתי לו את הקושיה אומר
לא חדשה שואלים את זה אמרתי לו נו מה
עכשיו מה מי שואל את זה ה
הנסיס לבעל הנתיבות יש ספר על מגילת אסתר
איך קוראים לוי מגילת סתרים הוא שואל את
השאלה הזאת כמו אחד על אחד מביא את הגמרא
שואל את השאלה ממש והוא מתרץ על פי הרמבן
בהקדמה לספר איוב
ל טענות עליו הוא הוא לא יכל אין לו מה
לעשות למה את רבי אליעזר נידו על דבר כזה
לא יודע הוא גם עשה נגד התורה אבל שמה אני
לא אין לי תשובה ויכוח בהלכה זה לא הלכה
למעשה זה ויכוח בהלכה אנילא אני לא יודע
אבל ככה מתרץ פה המגיל סתרים ואם אתה רואה
שהוא הגיע לכזה מין תירוץ אז כנראה שפחות
מזה לא היה לו תירוץ טוב כן שלקחו לו את
הבחירה אבל אני אומר רק תוספת ואם לקחו
למרדכי את הבחירה אז מה פירוש אז מה רצו
מן השמיים שקבלו את התורה שיקבלו את התורה
מאהבה שיהיה לנו פורים אחר בשביל מה לכלות
הבחירות הזוהר מרדכי לא יכול להשתחוות הוא
משבת בנימין אין מציאות בסדר מה אי אפשר
לערבב את שני הדברים האלה בכל מקרה
הוא ב בזה הוא מסביר למה כתוב לא יכרע ולא
ישתחווה בעתיד גם כן מה אתה
אומר שזה עדין קשה אז למה כנסת ישראל
מתלוננת כי הם לא יודעים את זה כנס ברור
שהם לא יודעים את
זהזה לא מה פתאום שבי זה מה פורים
היום אבל מה אתה יכול לבדוק את זה בכל בכל
אוצר ספרים יש את הספר הזה הרב כל הנהדרים
התנגדו למרדכי כנראה זה מה שכתוב כנסת
ישראל עד כאן בעניין הזה רבותיי
א א ככה דבר ראשון סיפור יפה יום אחד
במניין אצל ל החזון איש עמד אבא אחד עם בן
והבן אה דיבר אז הוא כס
עליו אחרי התפילה החזון איש אמר לו היום
באמת לימדת את הבן שלך שני לקחים שיהיה לו
את זה לכל החיים הוא תפרגן כמו שצריך א מה
מה איזה לקחים אמר לו אחד שאסור לדבר
בתפילה והשני שמותר לכעוס
את הראשון אני לא בטוח שהוא יזכור את השני
בטוח ש הוא
יקבל ו השני הוא ודאי
כך זה בענייני החיזוק ועכשיו אנחנו
נעבור לפרשת השבוע ברשותכם ולפני שנמשיך
כאילו לפני שנעשה לפי החוברת יש לי שתי
שאלות שנולדו היום בבוקר ואיין לי תשובה
לא הספקתי לעיין הספקתי לדבר עם הרבר
ונטמן כלום אתם הכל בידיים שלכם
עכשיו שימו לב לפרק
ז
פסוק כב
כג פרק ז פסוק כב
כג מה הבעיה רבי
יצחק
וידבר השם אל משה לאמור דבר אל בני ישראל
לאמור מה לאמור למי
לאמור דבר על בני ישראל המילה לאמור נראית
מיותרת הכל נראה מיותר כי אחרי שכתוב
וידבר השם ל משה לאזה זה אנחנו רגילים
מהתורה וידבר השם דבר על בני ישראל ואמרת
עליהם ועשו להם ציצית בסדר מה זה
לאמור
עם אורך החיים מדבר זה מצויין
טוב עכשיו הוא ממשיך
הלאה והוא אומר
א
בפרק ז פסוק רגע
[מוזיקה]
רגע פרק ז פסוק
[מוזיקה]
רגע אתה אומר זה ככה
מופיע
ס אותו דבר בסדר אז מה זה תירוץ א עוד
קושיה אז צריכים לדעת מה הכוונה
באמת
ישראל
ש ישראל
צרו שזה צח לא לא
יודע טוב שאלה השנייה אני לא זוכר עכשיו
מה היייתה עוד בעיה כזאת
דומה למה הוא חוזר בכח אותו דבר כח כט
נכון תבין את אישה
השם טוב לא זוכר את ההמשך זאת אומרת היה
לי פה עוד שאלה אבני לא זוכר עכשיו גמרנו
עוד דבר לפני שאני אשכח צלצל אליי הערב
הרב הרב מנתניה
ששמו
איךו
בעל גימטריות בעל גימטריות נו איך קוראים
לו רפאל שטמר שאל אותי חידה וזה חידה
לכבוד פרשת פרה א מה הדין כלי חרס שיש
עליו צמיד פתיל והוא נמצא באוהל
המת אז נטמע לא ומה
שבתוכו גם לא איך יכול להיות שיש כלי חרס
במצ מיד פתיל בתוך אל המת ומה שבתוכו
נתמ
חידה אתה אתה עומד אז תביא רגע משניות
מסכת
פרה כזית של מת בפנים שולם עליכם אז זה לא
נטמע זה
טמא כל
הכבוד
לא לא מצד זה לא מצד זה לא מצד זה במסכת
פרה בפרק יא פסו משנה א' כתוב כל הראוי
לטמא מדרס מדף לחטאת בין תמא בין טוב דם כ
יוצא בו כל הראוי להתמ תמ מת בין
ד שנייה אחת טוב אולי אולי הכתובת לא
נכונה או שאני לא מרוכז עכשיו בכל אופן
שמה כתוב כתוב שצריך להשים את האפר במקום
טהור אז אם האפר מונח במקום לא טהור אז
הוא נטמע זאת אומרת למרות שהוא לא נתמ מצד
הכלי אבל כיוון שהוא כבר לא במקום טהור זה
כבר לא
טוב זה דבר אחד שהוא שאל אותי דבר אה זה
פרק י אני מחפש
י שניה אחת אולי כן נמצא את זה
פרק יא הנה צלוחית שהניחה מגולה ובו מצאה
מכוסה פסולה הניחה מכוסה ובו מצאה מגולה
אם יכולה החולדה לשתות אמנה או נחש לדברי
רבן גמליאל או שירד בתל בלילה פסולה החטאת
הנה משנה מפורשת החטאת אינה ניצולה בצמיד
פתיל
ומים שאינם מקודשים ניצולן בצמיד פתיל למה
החטאת הכוונה רגישה לא מצד שהיא רגישה אלא
אומר רבינו עובדיה מבר תנורה אפר חטאת
אומים המקודשים שהיו באוהל המת בתוך כלי
שיש עליו צמיד פתיל אינה ניצולי נפסלו למה
מדכתיב
והניח במקום טהור והי לא מקום טהור הוא זה
כבר לא במקום טהור אז גמרנו אז אזה אז זה
נטמע
זה שאלה אחת שהוא שאל שאלה שנייה הוא שאל
אותי איך יכול להיות מה מה אם יש לך מת
אתה מזה עליו שלישי ושביעי הוא יטהר לא
למה איך יכול להיות אבי אבות הטומאה אתה
מזה עליו שלישי ושביעי והוא נהייה טהור
יפה התשובה החרב
כמובן יפה מאוד ועכשיו אנחנו עוברים
לחוברת צב את בני ישראל
צב איך כתוב שם צב את אהרון ואת בניו לאמו
זאת תורת
העולה היא העולה על מוקדה על המזבח כל
הלילה עד הבוקר ואש
המזבח תוקד
בו אז רשי אומר לנו שאין צב אל הלשון זרוז
מיד
ולדורות אמר רבי שמעון אמר רבי שמעון
ביותר צריך הכתוב לזרז במקום שיש בו חסרון
כיס
ביותר צריך הכתוב לזרז במקום שיש בו חסרון
כיס רבותיי אם אחד עוסק בתורת עולה נחשב
לו כאילו הקריב עולה ואם אחד עוסק בתורת
חטאת כאילו הקריב חטאת ואם אחד עוסק בתורת
אשם כאילו הקריבו שם אם ככה למה רבי טרפון
כשהיתה כתב על פנקסו שכשהיא יבנה בית
המקדש אני אקריב חטאת שמנה למה שיעסוק
בתורה בתורת חטאת כלו צ הוא רצה את האמת
את
המציאותי כל מי שמשת בסיום זה כאילו סולמה
זה רק כילו החלק של הכהנים
הצי שאין בית מקדש שזה מועיל ללמוד את
התורה שלחת גולה אבל שיש בית מקדש אבל
עכשיו אין בית מקדש אז למה משה ילמד
וגמרנו מה הוא צריך לכתוב ששמלה בית המקדש
אני אקריב של הכים התשובה היא אתה אתה
אולי הקרבת החטאת עם זה שלמדת כהן אבל
נשאר
רעב אז הוא אמר כשיבוא בית המקדש אני
אקריב חטאת שמינה אני אקריב חטאת שמינה
לפי זה רבותיי מה הדין מה הדין
בעולה מה הדין
בעולה
אהח לא מקבל את האור עדיין אז עדיין חסר
לכהן את האור של העולה מה הדין אם הכהן
בעצמו
חטא אז הוא
לכאורה אין לו בעיה הוא לא צריך להביא עוד
פעם בבית המקדש למה הוא ילמד עכשיו מה חסר
הכהן שלא יהיה יותר חזק אז זה לא יותר חזק
זה כי ממש על זה הוא מביא הרב פניני קדם
בשם הגאון רב מוישה הבד המבורג לכן כתוב
דבר אל בני דבר צב את אהרון ואת בניו
לאמור זאת תורת העולה תורת כי אצלם כשהם
אומרים זה מספיק
להם אין את החיסרון שהכהן נשאר
רעב אנחנו הישראלים יש לנו בעיה אתה אולי
הבאת קורבן אבל ההוא נשאר רעב הם הכהנים
לא צריכים יותר מזה לכן לדבר אל צב את
אהרון ואת בניו לאמור זאת תורת העולה היא
העולה הרגשות עזור ז
הרגשות הרגשות הם מפסידים את המצווה עצמה
ומרת אין להם את המצו יש כאילו
כאילו כל הקורבנות מלפים בבית אפילו שכל
אפילו זה לא המש לחוק את זה עם כולם לא
אפילו את שלו שלו
הפרטי טוב אני חשב
שכ
רבותיי ה הרב דוד שמואלי הביא כאן בשם הרב
הרב המקרה דרדקי מקרה דרדקי זה
הרב מ רבי לל מקול
אומי כתוב שהקורבן תמיד הוא אחרון אין
אחריו כלום נכון מה של ה כן אז אם ככה מה
יהיה אם יש הולכים להקריב קורבן תמיד ויש
עכשיו להקריב כאן קורבן עולה שמישהו הביא
או קורבן שלמים שמישהו הביא מה אתה חושב
שהכהן
יעדיף לכן אומר במקום שיש חסרון קיס
צריכים זרוז מיוחד כי אחרת מה החסרון קיס
פה אבל כשיש לו זה אוזה ועוד מעט מקריבים
את את התמיד של בין הארבעים
אז כמובן שצריך להגיד שמדובר שזה כבר היה
קרוב לשקי אחרת מה הבעייה אז תחכה עוד קצת
עם הקורבן כן אחרי זה הוא שלא
י עוד דבר אתם יודעים א כתוב כאן זו תורת
העולה היא העולה על מוקדה על המזבח כל
הלילה עד הבוקר דורשי דרשות אמרו מה זה
נקרא כל הלילה עד הבוקר אש המזבח תוקד בו
לילה זה גלות בוקר זה גאולה וכל הלילה עד
הבוקר איש המזבח תוקד
בו וזה דבר שמדהים אתה רואה שעם ישראל עבר
תקופות ועובר תקופות קשות מבחינה
רוחנית אתה רואה ילדים בתיכונים בתל אביב
כאילו מה להם ולתפילין בכלל ומתחילים
להניח תפילין ובאים ללמוד בלב לאחים
ועוברים לישיבות
ומצליחים לא
מובן אבל אש תמיד תוקד על המזבח לא יעזור
לאף אחד כלום יהודי ישאר יהודי ואש תמיד
תוקד על המזבח כל הלילה עד הבוקר אפילו
הקומוניסטים 70 שנה היה אסור להזכיר שם
שמיים ברוסיה אתם יודעים שהיה פעם שאלה
לעזוב את רוסיה לא לעזוב את רוסיה מצד אחד
איך אפשר לעזוב נשאר פה
קהל מצד שני איך אפשר לאך אפשר להישאר לא
נותנים לשמור חפץ חיים פסק שאפשר לעזוב
למה למה הוא אמר מקום שלא נותנים להזכיר
שם שומים יש לו דין ש של ביס
הכיסא ובבית הכיסא אי אפשר להכריח בן אדם
להישאר אפשר לעזוב רבנים שבאו לשאול עכשיו
זה כבר ביץ הכיסא אם אי אפשר להזכיר שם
שובעים זה זה
גמרנו אפילו השלטון
הקומוניסטי איך צמח פתאום עוד בזמן השלטון
הקומוניסטי לא תגיד רק אחרי בזמן שהם עוד
היו בשי
תוקף בחורים התחילו להניח תפילין פתאום זה
איך
הגיע כל הלילה עד הבוקר אש המזבח תוקד בו
הקדוש ברוך הוא נמצא והוא לא נותן לעם
ישראל לשכוח את עצמו
עובדה אז
אבו כן כן על זה אני מדבר ב אני על זה אני
מדבר ואף על פי כן ולמרות הכל אתה רואה
כמה פתאום זה חוזר עכשיו תשמעו רבותיי ה
הוא מספר היה יהודי שקראו לו הרב
ברונשטיין הוא היה נוסע הוא היה אמריקאי
אז היה לו אפשרות להיכנס למסך הברזל הוא
היה נוסע שמה מביא איתו זוגות תפילין עושה
בריתות
שמה והוא כתב ספר הספר נקרא אל
תידום מאו מאוד מענין אל תידום אל
תשתוק וזה ספר מאוד מעניין אז שמה הוא
מספר בין השאר שיום אחד הוא נסע במטוס
מכיב
לורשה עכשיו המטוסים האלה מטוסים רוסיים
לא היה מזגן אז היה חם מאוד ועוד דבר אלה
היו מטוסים מיושנים אז הספסלים היו אחד
מול השני כמו באוטובוסים ושולחן באמצע אז
הוא אומר היה לי כל כך חם הורדתי את המעיל
ונשענתי על השולחן לכתוב משהו אני רואה
שהבחור שיושב
מולי רואה שיש לו
סימן של הכריכות של התפילין עכשיו הוא ראה
שאני מסתכל על זה אז הוא מהר כיסא את
היד אבל אני אמרתי ניקח סיכון אמרתי לו
בעברית אתה יהודי הוא ענה בעברית כן אני
יהודי מה זה תפילין אמר כן זה תפילין לא
החסרתי מאז הבר מצווה בחור בן
28 שהוא מהנדס אני יודע מה זה לא הפסדתי
מאז 4ף יום אז ה אומר לו אבל איפה הנחת
התפילין אומר לו
בשירותים אז הוא אומר לו אתה יודע שאי
אפשר להניח בשירותים אומר אני יודע אז
קודם כל כיסיתי את האסלה חוץ מזה מה אתה
רוצה
שנעשה פה אין
איפה אתה יכול להאמין דבר כזה אחרי 50 שנה
שהקומוניסטים כבר שלטו ביד ברזל ואף אחד
לא יכל לעשות כלום יהודי מניח תפילין בחוץ
מאיפה מאיפה זה הגיע אליו בכלל ואש המזבח
תוקד בו לא תכבה כל הלילה עד הבוקר לא
יעזור לאף אחד
כלום ואם כבר מדברים אז אני אספר סיפור
שסיפרתי כבר
בעבר היה מיד שנפל כל המערכת הזאת שנקרא
ברית המועצות
פרקה אז הלך רב מוישה סולובייצ'יק הוא היה
רב הוא היה גדול הדור נקרא גדול הדור
שוויץ אז הוא פתח ישיבה במוסקווה קראו
לישיבה הזאת עד היום היא קיימת קוראים לזה
תורת
חיים לקחו
ילדים רוזנגרטן אבא שלו היה ריש ויצרי
והוא עזר לו עזר לו
שמה אז תיר אז חיים במוסקווה עד היום זה
קיים לקחו בחורים שלא ידעו מי זה אברהם
אבינו לא ידעו כלום ולימדו אותם ללמוד
אחרי זה המשיכו בארץ ניו תלמידי חכמים
הצלחה גדולה מאוד יום אחד הגיע לשם
בחור לא הצליח לקלוט כלום כישרון חלש ראש
ממש סתום לא הצליח לקלות
כלום וכמה שהוא ניסה וניסו לעזור לו זה לא
הלך אז בא אליו עשו ל ישיבת הנהלה קראו
לבחור הזה אמרו לו תשמע מאוד מעריכים והכל
אבל חבל על המקום שלך תלך אתה מישהו אחר
ישב על המקום שלך חבל ההוא פרץ בבכי מה זה
בכי אל תזרקו אותי מהישיבה אל תזרקו אותי
אומר לו תשמע זה לא פייר מדברים איתך
דברים של טעם אתה עונה לנו בדמעות זה לא
פייר אמר להם אני אספר לכם סיפור עוד
כשהיה ברית המועצות קיימת והכג ב היה קיים
אתם יודעים ש הכג בה אתם יש כאן אנשים
שבטח זוכרים את זה שהיו אומרים כג ב לא
ברוסיה בתל אביב אנשים היו מפסיקים לחייך
מרוב
פחד אז כשד קגב היה קיים הוא אומר יום אחד
ישבתי בבוקר באיזה בית קפה שתיתי קפה עם
חתכה עוגה פתאום נעצרו ניידות של הכג בה
כל מי שהיה בבית קפה הלך לכלא אומר ישבתי
שבוע לא קראו לי לחקירה ישבתי עעם אנשים
שפחדתי להסתכל עליהם פחדתי להסתכל עליהם
אחרי שבוע סוף סוף קראו לי לחקירה
מה עשית
שם שתיתי קפה
אה ומה עוד
עוגה יפה אתה מתחכם מה תחזור לכלא שתיזכר
תקרא
לנו אומר חצי שנה חצי שנה ישבתי על כלום
התברר בסוף שהיו שם שני אנשים שדיברו משהו
מישהו כבר צלצל למשטרה ותוך שנייה כל מי ש
היה בבית קפה היה חשוד וישב בכלא חצי שנה
אמרו לו טוב מה זה קשור לישיבה אומר מה
אתם שואלים עוד מעט יבוא משיח ועם המשיח
לא יהי אפשר לדבר על פוליטיקה למה כבר לא
יהיה פריימריז הוא הוא המשיח הוא המלך של
כל העולם אין פוליטיקה יותר אין כלום מה
יהיה לדבר איתו רק בלימוד אני אבוא אני
אגיד לו שלום אדוני המלך המשיח יגיד לי על
מה אתה רוצה לדבר מסכת
ברכות שבת א עירובים לא אה פסוח שקולים מה
אתה רוצה לדבר אני אגיד לו אדוני המלך
המשיח אני לא יודע ללמוד אז הוא יגיד לי
אז מה אתה רוצה ממני אני אגיד לו אדוני
המלך המשיח אבל אני הייתי איתם בישיבה אם
זה היה טוב בשל כגב לא יהיה טוב בשבל
המשיח אל תזרקו אותי
מהישיבה תנו לי להיות איתכם שאני אוכל
להגיד לי אני להגיד לא אבל אני היתי אית
אל תזרקו אותי
מהישיבה אתה האת את זה במתוק האור הבאתי
אמרתי לכם סיפרתי את זה כבר בעבר
העיקר לצערנו הרב היום יש אנשים שמנסים
לעשות את ההפך מזה אבל השם יעזור לא יעזור
להם זה לא
יצליח טוב הסיפורים חלק מהסיפורים שסיפרתי
נמצאים בחוברת מעמוד 23 לא עד
א עדל
37 ולבש הכהן
מדווד ולבש הכהן
מדו פעם היה סיפור שהתפרסם לפני שנים
רבות שהיה
היה היייתה ילדה אחת שלא יודע מה רשמו
אותה לגן דתי מה ממו בקיצור היא באה הביתה
אמא נרות שבת אמר לה מה נרות שבת מה אבל
אמא זה שבת הגננת
אמרה מה שום דבר קיצר ההורים בליל שבת
נסעו מהבית חוזרים הביתה אם רואים שתי
נרות נשמה
דולקות מה זה נרות נשמה מה קרה אז אז מה
עשית אומר מה פירוש אחד לך אחד
לאמא היא הלכה למכולת וביקשה נרות מה ילדה
חילוניה צריכה נרות איזה נרות היא צריכה
רות נשמה הוא נתן ות נשמה אחד לך אחד לאמא
שבר אותם הסכימו
ולבש הכהן מידו ד ומכנסי וד ילבש על
בשרו והרים את הדשן אשר תאכל האש את העולה
על המזבח ושמו אצל המזבח אומר על זה החתם
סופר רבותיי אומר החתם סופר יהודי ככל
שהוא פחות מסתובב בין אנשים ככה יש לו
יותר הסיכויים לעבוד את השם בצורה נורמלית
ככל שהוא יותר מה שנקרא טרדות העולם
ו איך זה נקרא טרדות העולם ושיג ושיח עם
הבריות זה לכן אומרת לך התורה ולבש הכהן
מידו ד תהיה
לבד ומכנסי וד ילבש על בשרו כמה שפחות
להיות עם אנשים אבל זה הכל מדובר מה שנוגע
לעבודת השם שלך אבל והרים את הדשן כשיש
צורך להחזיר מישהו בתשובה והרים את הדשן
אתה רואה שיש שמה לכלוך אז תרים את הדשן
איך תרים אותו התשובה היא אשר תאכל האש על
ידי על ידי האש שיש אצלך האש הזאת תאכל את
הדשן שיש אצלו על ידי האש שיש אצלך באהבה
ליהודי הזה שהוא עכשיו מסכן נמצא רחוק על
ידי זה תצליח ואז ושמו את היהודי הזה שמו
אצל המזבח תזכה לשים אותו במקום
שלו
מה שאמרתי עכשיו היה בעמוד
37 פרק ו' פסוק ט אומרת
התורה
ונותרת ממנה יאכלו אהרון ובניו מצות תאכל
במקום קדוש בחצר אוהל
מועד יאכלו
ה ונותרת
ממנה יאכלו הארון ובניו מצות תאכל במקום
קדוש בחצר אוהל מועד יכלו למה מנחה יש לה
דין של קודש קודשים ורק זכרים כהנים
יכולים לאכול את זה ורק איפה רק בתוך
האזהרה א סתם בקשר לזה אמרתי לכם פעם בשם
רב גרשון אדלשטיין
יש
יש דבר כזה שנקרא חיבת הקודש מכשר אתן
יודעים מה
זה כל דבר בעולם בשביל לקבל טומא צריך
קודם הכשר מה זה הכשר שיגע בו מים גע בו
אחד משבעת המשקים ואז אחרי זה אפילו שהוא
תנגב אם יפול עליו שרץ אז הוא נהייה תמ זה
נקרא שהוא כבר וכשר לקבל טומאה יש רק שני
דברים בעולם שגם בלי אכשר מקבלים טומאה
איך חיבת הקודש מחשת מה זה עצים ולבונה
בבית המקדש כיוון שהם נמצאים בבית המקדש
חיבת הקודש מכשר אתן לקבל טומאה זה שני
הדברים היחידים מזיעים מקדוש
יפה אומר על זה רב גרשון זה מה שכתוב כל
שומר שבת כדת מחללו מה זה שומר שבת כדת
מחללו שואל אותו אתה שומר שבת כן מה אתה
עושה אמ לא אצלנו אין דבר כזה לא נוסע
בשבת לא מדליק מה אתה כן עושה לא עושה
משהו מיוחד
כאילו אז הוא שומר שבת כדת מחללו כדי לא
לחלל אותו אף על פי כן אין הכשר חיבס
קודש חיבת הקודש של שבת קודש גורלו אין
הכשר חיבת קודש גורה לו אבל זה הכל כשהוא
עושה רק לא לחלל שבת ואם יצא חובת
היום כמו שצריך אשרי לו למה כי אז אל אדון
מכולל מנחה הי שלוחה מה זה מנחה קודש
קדושים לא קורבן עצים עצים ולבונה זה יפה
מאוד אבל מנחה זה קודש קדושים אז אם הוא
יצא חובת היום אשריו כיל אדו כל אלו מנחה
הי
שלוח על כל פנים גם פה אומר החתם
סופר אתה יודע מה
זה
ענוה ענוה זה מצה מצה זה ענוה
למה חמץ הוא מתנפח כמו בעל גיווה המצה זה
רמז לענוה אז הוא אומר מצות יאכל
הענווה זה במקום קדוש קדוש זה פרוש אומר
ענווה זה יותר חשוב מלהיות פרוש במקום
קדוש
והענווה הזאת בחצר אוהל מועד יאכלו אוהל
מועד זה העולם הבא בחצר אוהל מועד זה
העולם הזה הוא אומר על הענוה תקבל שכר
אפילו בעולם הזה בחצר אוהל מועד
יאכלו
זה היה בעמוד 43 ועכשיו נעבור לפרק ו'
פסוק
כא מה הדין של הכילים שבהם בישלו את
הקורבנות בבית
המקדש יפה הבעיה היא שהכלים האלה בלעו
מהטעם של הבשר והרי הבשר אחרי יומיים או
יום אחד תלוי אזה נעשה נותר אז הבליעה היא
נותר אז מה עושים עכשיו אומר
לך כלי חרס אשר תבוש בו ישו ואם בכלי
נחושת בושה לה אז מורג ושוטף במים אם זה
כלי חרס אין בריירה צריכים לשבור למה כי
אין מה שיוציא אותו מדי דופיו אבל אם זה
בכלי מתכת רגיל אז אפשר לעשות עגלת כלים
וזה בסדר מורי ורבותיי תראו בבקשה את עמוד
47 בחוברת רב חיים מולוז
בספרו רוח החיים על מסכת אבות כתוב בפרק ו
פסוק א' במסכת אבות ומשרתו להיות
צדיק אומר רב חיים מוולוז'ין כי האדם
כשרוצה להתדבק בקדוש ברוך הוא במדרגה
עליונה צריך מתחילה לסור מהרה אשר תפג
בגיו יצרו וכמו כלי איסור אם לא יגי אלינה
פליט האיסור
שבלא אם של הנזיד בא
יאסר למה כי הכלי טרף אך הכלי באש יובה
וגלן תחילה ויכשיר ואחר כך יבשל מהחלב
בה כן אומר רב חיים מוולוזין כן הלב
הטמא כל אשר יתנו בתוכו
יתמ ואך אש התורה מכשיר את הנפש להתמ ת ו
להסר פשע כי לוקות דבריי כאש אז אם אדם
לומד תורה זה כמו הגלת כלים מגעיל את הלב
שלו ואם לא יעסוק בתורה אז יש איש אחרת
איזה אש הגיהנום יובה להסיר ממנו הטריפות
ולכלוך הטו השורה עליו
והתורה כשרת להיות צדיק והרע מתבטל ועל זה
נאמר על התורה גמלה טוב ולא רע גמלת הוא
טוב
הכוונה תורה ולא רע שעל ידי זה לא הצטרך
את האש של הגיהנום כי יש לו את האש של
התורה שהיא מפליטה ממנו את כל
הייסורים את כל האיסורים שהוא
עבר מוריי ורבותיי עד כאן הקפה
ראשונה עכשיו הקפה
השנייה התורה הולכת לדבר איתנו על קורבן
שנקרא קורבן תודה מה זה קורבן תודה למה
קורבן תודה למה אדם מביא קורבן
תודה מה עה נעשה לו נס איזה
נס בכל החיים בעצם המקור זה פרק קז
בתהילים ששמה דוד מדבר המלך מדבר על ארבעה
שצריכים להדות להודות ורשי מביא את זה
אצלינו ב בקורבן תודה איפה זה פרק ז
פסוק יב אם על תודה יקריבנו והקריב על זבח
התודה וכולי אומר על זה רשי אם על התודה
יקריבנו אם על דבר הודעה על נס שנעשה לו
כגון יורדי הים והולכי מדבריות וחבוש בית
האסורים וחולה שנתרפא שהם צריכים להודות
שכתוב בהם יודו להשם חסדו ונפלאותיו לבני
אדם ויזבחו זבחי תודה אז על זה מביאים
קורבן וד על מה שכתוב בפרק קז ואני
ברשותכם רוצה לדייק כמה דברים בפרק קז
שאלה ראשונה כמה רוחות יש לעולם מה
הם פרט נמק
והסבר נו צפון דרום גם אתה בטוח אני לא
אבל אם אתה בטוח אז
בסדר הצפון
הר שאלתי כמה ארוחות יש לעולם מה אמרת
ארבע מה הם
ר ים
ומערב אה ים זה מערב
כן יקד מה צפון זה תכלס נו תגיד כבר
בעברית צפון דרום מזרח מערב גם אתה חושב
ככה חיים אתה הרי מבין בדברים האלה ג ל זה
מה שמכירים ואיזה רוח זה
ים מערב עכשיו תפתחו פרק ז ואל תגידו לי
אין לי ספרים פרק
קז איפה נעלמו
הספרים פרק
קז קודם כל דוד המלך מתחיל את הפרק הזה
הודו להשם כי טוב כי לעולם חסדו יאמרו
גאולי השם אשר גאלה מיצר ומארצות קיצם
אומרים המפרשים שזה הולך אנחנו נגיד את זה
אתה יודע מתי כשהמשיח
למה אנחנו עברנו בגלות את הכל את הים את
המדבר את בית האסורים את החולי הכל עברנו
עכשיו תגיד לי באיזה מאיפה מאיפה יביא
אותם קרע קרע בקל
קרע ממזרח וממערב מצפון
וממערב מה זה ים
מערב
סוף בדרום כתוב ימ דרומה ימ דרומה
רבותיי לפני שנמשיך אני רוצה לשאול יש פה
מישהו תימני אולי אתה
תימני יש פה מישהו
תימני לתימנים אני זוכר שקראו
ימנים מה זה
ימנים אתה עכשיו ממציא או שאתה
יודע אה אתה ממציא את זה עכשיו מה זה י
מניים מאיפה הגיעה המילה הזאת אתם זוכרים
שקראו לתימנים
ימנים ים זה דרום שאלתי לפני כן אף אחד לא
ידע כולם אמרו
מערב ים ודרום ירש זה מערב ודרום י למדינה
ים ודרום שניהם דרום לא ים זה מערב אז למה
קרו לתימנים ימנים כי לארץ שבה הם באו ו
ימ
יפה שאלתי תימני אמר לי זה לא
בעברית זה
בערבית אז בעברית המילה ים לא יכולה להיות
דרום עכשיו השאלה היא אז מה קורה פה איך
הגיעה עינם
מלים היה צריך להיות ממזרח ממערב מצפון
ומדרום איך הגיע
לים אז בא יצחק ואומר לא הכוונה ליים סוף
מאיפה אתה לוקח את זה זה הצד שר לנו
דוד
נכון המפרשים נאלצו יש להם את השאלה הזאת
מה זה צריך להיות אז לא אז ים סוף הכוונה
ים סוף
מה לא ים סוף זה דרום אז ים הכוונה ים סוף
וזה דרום כבר דרום לארץ ישראל כן אז
התימנים הרי באו מדרום תימן זה
דרום אם אין לנו ברירה נסתפק בזה אני לא
מצאתי בינתיים תירוץ יותר טוב מזה
ברדק בפרק ס ה בפסוק ו שם כתוב וים רחוקים
ים רחוקים ז רדק אומר שהכוונה להיה הים
הרחוקים וכמו שכתוב מצפון
ומים מביא את הפסוק הזה טוב
שאלה כמו בנימין בתורה בכל אופן
הזהר בטח שים זה מערב בטח שים זה
מערב אמר הקדוש ברוך הוא ליעקב אבינו
פרצתם ימה וקדמה ימה זה מערב קדמה זה מזרח
ברור לא אז שכתוב צפון וים זה צפון ודרום
שכתוב י וקדמה זה מזרח ההפך ים וקדמה זה
מזרח מה אתה ממציא עכשיו דברים חדשים יש
לנו פה שני ים יש ים סו לא אין לנו שני ים
מה ים זה מערב אה פה אתה מתכוון שפה נגיד
שזה ים סוף כן אבל ים זה לא רוח ים סוף זה
ים סוף שהוא במקרה בדרום אבל זה לא רוח כי
הים הגדול הוא במערב ולכן של הים הגדול
קורים י ב טוב ב בסדר גמור לגבי ימני כמו
בנימין מפר ש שימין ימין ימין שמה ימין זה
דרום זה נכון אבל לא לא כאן אמרו לי הם
אמרו לי זה בערבית בכלל לא קשור ללשון
הקודש הימנים ימנים אתה יודע אתה ימני אתה
לא התימנים היו קוראים להם פעם ימנים אבל
אני שאלתי אז אמרו לי לא זה בערבית זה
בכלל לא קשור ל אי אפשר להסביר את זה פה
בקיצור הלאה עכשיו הוא מתחיל להסביר את
הארבעה שצריכים להודות והוא אומר הראשונים
מי
זה טעו במדבר בי שמעון דרך עיר מושב לא
מצאו זה הולכי מדבריות רעבים גם צמאים
נפשם בהם
תטעו מה הם עשו ויצעקו אל השם בצר להם
ממצוקותיהם
וצילם ודרכם בדרך ישרה ללכת אל מושב ואז
מה הם
עשו מישהו מוכן להתעורר כאן ואז מה הם
עשו פסוק
ח
ח יודעו להשם חסדו ונפלאותיו לבני אדם
למה מה את מסתכל עליי זה כתוב למה כי הבי
נפש כי השביע נפש שוקקה ונפש רעבה מלה טוב
גמרנו אמרנו עם המדבריות עובר עכשיו לסירי
עוני וברזל יושבי חושך וצל מוות סירי עוני
ברזל מה קרה ויזעקו אל השם בצר להם מם
מצוקותיהם
יושם יוציאם מחושך וצל מבתו משרותיהם ינתק
יודו להשם
חסדו ונפלאותיו לבני אדם למה כי
שיברחו מו מי הבא
בתור כב מי הבא בתור ח חולה ואז מה הם עשו
פסוק יט ויזכו אל השם מצר להם מצוקותיהם
יושם מה הוא עשה ישלח ברר פם מה הם עשו
פסוק
כא אתם
ישנים
למה פם
פפם למה לא
כתוב בראשון במדבר הוא אומר לך יודו להשם
חסדו למה כי הוא הביא אותם כיכי כי הוא
אומר לך כי הזבי נפש שוקקה בשני הוא אומר
לך למה כי ברוך השם כי שיברת לתות נחושת
וברכי ברזל גידה בשלישי ה אומר לך יודו
להשם חסדו ויזבחו זבחי תודה נו ולמה את
הלמה הוא לא כתב חולה זה פשוט הלאה הרביעי
מה
זה מה זה הרביעי יורדי ה באוניות יורדי
הים באוניות נו יודעו להשם חסדו ונפלאותיו
לבני אדם פסוק ל פסוק לב למה
ח למה גם לא גם לא
מופיע אז המבנה של הפרק חסר אלחו כי שוקו
מי זה הים בסדר אבל הוא אחרי יודו להשם
חסדו הוא לא אומר לך למה במדבר ובעיר הוא
אומר לך
למה
בחולה
וב הים ובידי הים הוא לא אומר לך למה לפני
כן יקן צערה בכולם כתוב לפני כן
תבדוק את זה כולם כתוב לפני כן אבל אחרי
שידעו להשם חסדו הוא אומר לך למה בשני
הראשונים כתוב ידו כי יד
כימ ל אומ לך קודם כל למה לא גם באחרים
הוא אומר גם את הלמה לפני כן מה קה אבל
תסתכל לפני למה אתה סתם מתווכח תסתכל
באחרים ר את הפסוק עם
הקי מה אתה אומר רבי
יצחק לא צריך
נו ומי שיצא מהים גם לא צריך להסביר רק מי
שהיה בכלא צריך להסביר לא צריך להגיד ל
אני אומר לכם למה אבל אתם לא חייבים
להסכים איתי כי זה המצאה שלי לא תרצו לא
כתוב בשום מקום תמחקו מזה מהפרוטוקול כמו
שאומרים בהתחלה הוא אמר יש אחד במדבר הוא
רעב צמא מה עושים מתפלל יודו להשם חסדו
למה למה באמת תשובה היא כי השביע הנפש
וקקה אפ מה היה חסר לו אוכל מה הוא קיבל
אוכל השני זה היה
הולכ אלה שבכלא מה היה חסר לו חופש ופש מה
הוא קיבל יוציאם מחושך וצל מוות וסותם
ינתק יודעו להשם חסדו כי שיבא לתות נחוש כ
ברזל גידה הלאה השלישי מה זה חולה חולה מה
היה חסר
לו אל תגיד לי רפואה תסתכל מה
כתוב
אכל כול לא כתוב כל אוכל תתעב
נפשם זה מה שהיה חסר לו אז מה השם עשה לו
ישלח דברו וירפאם וימלא את משחית אותם
יודעו להשם חסדו ולמה כי ויזבחו זבחי תודה
הם כבר אוכלים ברוך
השם מה זה זבחי תודה 40
חלות הם כבר אוכלים כתוב
ךלמה מי הבא
בתור מה היה הבעיה
שלהם וכל חוכמתם
תתבל השכל נאבד לו הוא כמו שיכור יחוגו
וינו כשיכור וכל חוכמתם תתבל פנו אל הקדוש
ברוך הוא עזר להם והם מודעים לו
למה למה הם מודים לו וירמי קל עם חזר להם
השכל הם כ יכולים להלל אותו ולרומם אותו
בקהל עם ומושב זקנים
יהללו לא קיבלת החרון לא ה שמה לומדים את
ההלכות אפה צריך להגיד מה זה קשור עכשיו
את הדרש עם
הפשט
מו דבר נוסף בבעיה הראשונה שהייתה פה זה
היה הולכי מדבריות מה הוא אמר שיש להם
בעיה אז מה הם עשו ויצעקו ם צדי הבעיה
בשנייה זה
היה מה היייתה הבעייה חבוש חבוש מה הוא
עשה
ויזעקו הבאבא תור זה חולה
ויזעקו הבבא תור יורדי הים
ויצעקו למה השניים הראשון והאחרון זה עם
צדי והשניים הפנימיים זה עם
ז אבל זה פשוט זעקה וצעקה מה יותר חזק
צעקה לכן זה שבמדבר וזה
שבים נגד התנ הטבע אתה לא יכול לא כלום
אין לך מה לעשות רק
הוא שבן אדם בבית חולים הוא עוד חושב יבוא
הרופא יסדר את העניין כשבן אדם בכלא אומר
ישלמו שוחד לשער זה יהיה בסדר אבל שהוא
במדבר או בים
ויצעקו אבל שמה זה יותר חלש לכן זה
ויזעקו
עכשיו יש עוד
בעיה בפסוק ו' הוא אומר ויצקו אל השם בצר
להם ממצוקותיהם
יצילם
בפסוק בפסוק
י בפסוק יג הוא אומר ויזעקו אל השם בצר
להם אם סוכות ם ייושם קודם היה יצילם
עכשיו יש זעקה עלחם יצים זעקה נהדר הבעייה
שלך הבעייה שלך תהיה
עכשיו פסוק יט ויזעקו אל השם בצר להם
ממצוקותיהם יושי אם ופעם אחרונה יודע הים
באוניות ויצקו אל השם מצא להם מצוקותיהם
יוציאם אז היה לנו יצילם ייושם יושי אם
ויוציאם מה זה הבלאגן
הזה
יש בעיה כאן אני לא יודע להגיד לכם את
התשובה מספיק טוב אז תינו בראשונים פה על
המקום הם מסבירים את זה ספורנו מלבים כולם
מסבירים את זה אבל עכשיו רבותיי הבעיה
העיקרית אלה הארבעה אלה מה הם צריכים
לעשות קורבן תודה אז מה הוא את זה אחרי
השלישי איפה כתוב להביא קורבן
תודה מדבר
אסיר חולה קורבן תודה ומה עם הים אה א
רוממו ביקל שזקנים ל מה עם הקורבן תודה
שלו
מה זה נאמר אחרי מה
אחרי נו
לא אחרי הרפואה זה השאלה למה זה לא נאמר
בסוף אחרי ודי
הים פפ שהרב היר שזה הולך על החול הוא הח
שוחר לא אוכל הוא לא יכול לאכול וא אבל מה
אתה רוצה להגיד שמי ששלושת אחרים לא
צריכים להביא קורבן תודה זה הרי לא נכון
פ הרב לא קיבל את השאלה שלי גם את השאלה
של
הרב
רבותיי זה שהלך
למדבר מי סיכן אותו חיות חיות והחיות האלה
מה איתם גם שודדים גם שודדים נכון מאוד
חיות ושודדים במדבר זה הבעיה הבאבא טור זה
אסיר מי סיכן
אותו אויבים הבא בטור זה יורדי הים לא
יורדי הים מחולה מי סיכן
אותו הקדוש ברוך הוא יורדי הים מי סיכן
אותו הקדוש ברוך הוא הים לא מסוכן רק אם
מתחיל רוחות אז זה
מסוכן ממילא אומר החתם
סופר
מדבר אדם יכניס את עצמו
לסכנה
בטח אותו דבר בים
ד הוא לא הכניס את עצמו לסכנה הוא את עצמו
אם יהיה רוחות שהקדוש ברוך הוא יכניס אותו
לסכנה אז הוא יהיה בסכנה אבל הוא לא הכניס
את עצמו
לסכנה
ש הפנים צדיקים כ כל הזמן נכון אבל הסכנה
היא לא בידי אדם הסכנה היא לא בידי אדם אז
אומר החתם
סופר יורדי
הים הוא מכניס את עצמו לדין
שמיים
המדבר הוא מכניס את
עצמו לדין
של שודדים זה לא בדי
שמיים מה עם
הסיר לאיזה דין הוא הכניס את עצמו של השבס
של השבס
כן טוב בואו נראה את זה בפנים כי אני
התבלבלתי כבר או שאני עייף מדי שימו לב
בעמוד 52 אומר החתם סופר בשו חתם סופר אם
אם אני לא טועה זה בשוט חתם סופר תשובה
נא
אומר
א הארבעה צריכים
להודות וכבר הרגיש רבינו י שמשונה סדר השס
מסידור המקרא מכל מקום ראית שהש סידר
שניים שהם ארבע מה
פירוש שניים הם שהאדם עצמו מרצונו מכניס
עצמו בסכנה אחד מהמהם זה ים מכניס את עצמו
לסכנה בדי שמיים כי אם לא שלחו עליו
משמיים רוח סועה סוערה אין כאן סכנה על
הרוב אז זה אחד זאת שנית שמכניס עצמו
בסכנת מדבר שהוא סכנת בעלי חיים אריה
וגנבי או רעבון וצימאון אין מים אז זה לא
מן השמיים זה דברים שהם טבעיים לגמרי ושהן
ארבע מה זה השניים הנוספים אחד שהסכנה באה
מאליו ואחד מן השמיים חולה זה מן השמיים
וחד שהגיע לכלא הוא גירה בעצמו את
האוייבים אז הוא עשה את זה אז זאת אומרת
ככה המדבר זה כמו מה כו ים כמו
כלא
המדבר זה כמו כלא למה הוא מכניס את עצמו
לסכנה בידי אדם בידי אדם ולעומת זאת
החולה הולך טוב יחד עם יורדי הים למה יפה
אבל החולה החולה הוא לא הכניס את עצמו
לסכנה זהא מאלי זה בא מאליו לעומת זאת הים
זה סכנה שהיא רק בידי שמיים והוא הכניס את
עצמו אומר החתם סופר לכן הוא לא צריך
להביא קורבן
תודה הזה שהיה בים לא צריך להביא קורבן
תודה תראו את הקטע האחרון נחזור לעניינינו
אחר ג' אילו סיים ויזבחו זבחי תודה ד ראוי
לנדור עליהם זבח תודה שוב מתחיל מהולכי
מדבריות ומסיים וממו בקלם ומשב זקנים
יהללו מהשמה מזה ד יורדי הים שהוא עצמו
הכניס עצמו אל הסכנה וגם נמסר לדין שמיים
כי רבים רחמיו ולא בדי בעלי חיים על כן
אינו חייב קורבן אלא לרומם בקל עם ותרי
רבונו נמצא לפי זה שלושה הראשונים יזבחו
זבח תודה ולא צריך יקהל עם ומושב זקנים
וידי הים סגי להו בהודעה בציבור ותרי רבון
ולא צריך קורבן תודה חידוש של החתם
סופר גם
חולה הוא בעצמו גרם ל מה זאת אומרת איך
הוא גרם לזה הרב כותב שמי מי שעושה בדיוק
כמו שצריך אז הוא הרב לו שהוא לאד נומ
שהוא לא הוא אכל כמו שצריך אתה צודק לא
יבוא לידי חולי ואבל כן תאונת דרכים אתה
ראית פעם מישהו שממשיך לחיות בלי סוף מה
ראית פעם מישהו ש ממשיך לחיות בלי סוף לא
פתאום הוא נפל פתאום הוא זה פתאום הוא זה
מה מוריי ורבותיי אני חייב להגיד לכם עוד
משהו אחד ולא כי זה קשור כן קשור זה קשור
לפרק הזה אבל חייב פשוט זה לא תחסום שור
בדישו
תסתכלו אמרנו פרק קז זה ארבעה שחייבים
להודות איפה נגמר ארבעה שחייבים להודות
באיזה
פסוק לב בלב זה נגמר מה
ההמשך מה יש אחרי פסוק
לבצ מצרים ישם נהרות למדבר איפה הוא עשה
את זה בס ם סוף זה זה נהר ומוצאי מים
לצימאון
ארץ פרי למלכה מרת יושביה עכשיו פתאום הוא
הופך את זה ישא מדבר לאגם מים ארץ יה למצ
מה מה הוא רוצה תגיד מה הוא רוצה הוא כבר
גמר את הארבעה שצריכים להודות הוא אומר שי
עוד ניסים בדרך שכל מה שהיה שכל מה שהיה ר
לטובה רבותיי אני חושב ואם לא תסכימו איתי
כם כי זה לא לא ראיתי את זה כתוב אבל אני
חושב שזה
נכון אתם זוכרים מה היה ההתחלה של הפרק
הזה אשר געלה מיצר ומארצות קיבצה על מה
הוא מדברות המשיח יפה כשנהיה הגאולה
העתידה הוא גמר להגיד את הארבעה שצריכים
להודות הולך שש לספר לנו את ההיסטוריה
קודם הוא מדבר על זה שחורבן בית ראשון כבר
היינו ב ארץ ואז פתאום ישם נהרות למדבר
ומוצאי מים לצימאון ארץ פרי למלכה מרעת
יושבה איפה זה כתוב ארץ פרי
למלכה פרשת ניצבים גופרית
ומלח חיפה כל ארצה לא תזרע ולא
תצמיח לא זוכרים את זה על מה זה מדבר על
החורבן זה מדבר על בית ראשון ואז שבעת
ציון יעשה מדבר לאגם מים וארץ ציה פתאום
הופכת למוצאי מים ויושב שם רעבים יכוננו
עיר מושב ויראו שדות ויטעו קרמים בספר
ירמיהו כתוב פרק ל פסוק ד שיעלו בשבעת
ציון ויטעו קרמים
זהזה ויעשו פרי תבואה ויברכם וירבו מאוד
ומתם לא ימאית ואז מה קרה
חורבן בית שני ומ עטו וישו ו מעוצר רעה
ויגון שופך בוז על נדיבים ויתאם בתו ולא
דרך מה זה זה הגלות שאנחנו נמצאים בה
עכשיו תוו לא דרך איפה הסוף של
זה
ואז בשעה טובה ומוצלחת מגיעה הגאולה
העתידה מה זה וישגב אביון מעוני ויישם
קצון משפחות יראו ישרים וישמחו וכל עבלה
קפצה פיה תזכיר לי בראש השנה יום כיפור
אתה הקדוש בשמך הקדוש הקדושים בכל ימ לוס
ובכן תן פחדך
ובכן צדיקים יראו וישמחו וישרים יעלוזו
וחסידים ברינה יגילו ועולתה תקפוץ פיה מה
זה עולת תקפוץ פיה מאיפה הבאת את
זה סתכל את
הפסוק תראה פסוק
מב יפה
אז הוא מדבר על הגאולה
העתידה אז ממילא הפרק הזה מתחיל עם הגאולה
העתידה עובר לדבר על ארבעה שצריכים להודות
ואז בסוף הוא הולך לחורבן הראשון שבעת
ציון ומי שישמור כל אלה אז הוא
ישאר יפה
מאוד היום שאיין לנו קורבן תודה אז מה
קורה למי שעבר את הארבעה דברים
האלה מה רך הגומל יש פסוק בפר פרשת חיי
שרה ויברך גמלים מחוץ לעיר לאת על יד באר
המים לעת ערב לעת צת השואבות כך כתוב
בתורה אתם זוכרים את הפסוק על מי זה
נאמר אז ראיתי בספר מתוק האור מביא רמז
יפה מאוד בשם רבי יצחק אסה אומר ככה ויברך
גמלים מתי מברכים הגומל ויברך הגמלים מתי
מברכים הגומל התשובה היא דבר ראשון ויברך
גמלים מחוץ לעיר הוא בא מדרך רחוקה עבר את
המדבר צריך לברך דבר שני על יד באר המים
מה זה עבר את הים לעת ערב איך נקרא מי
שהולך למות שקעה שמשו לעת ערב ולעת צת
מאיפה
מהכלא השואבות ראשי תיבות הברכה שתבוא אחר
ברכת תורה שואלים לתורה רמז
יפה רוצה להגיד על הסדר של הגמור ש חולה
ארב ברנו
בגלות הוא מתחיל ו את העולה טובב אנחנו מה
שעברנו ב נכון נכון
מאוד עכשיו רבותיי יש לנו בפרק ז פסוק יח
הוא מדבר לגבי העניין של
פרק ז פסוק יח הוא מדבר לגבי העניין של
פיגול שכשהן הקריב את הקורבן שחט את
הקורבן הוא התכוון שיאכלו את
זה חוץ לזמנו מה זה חוץ לזמנו ביום השלישי
מה הדין פיגול הוא לא
ירצה באש ישרף ואם יכול יכל ביום
השלישי אם היכול יכל מס ל ביום השלישי לא
ירצה המקריב אותו לא יחשב לו פיגול
יהיה מורי ורבותי שאלה גדולה איך כהן בשעה
שהוא בבית המקדש שוחט את הקורבן הוא חושב
שיאכלו את זה מחוץ לזמן מה הוא השתגע מה
יש
לו אומר על זה הישמח
מוישה אומר על זה הישמח מוישה הגבל די
קבות
אומר
ככה כאשר אדם חוטא הוא מביא קורבן לכפרה
מה עשה לך הקורבן שאתה מביא אותו
לכפרה מה אתה רוצה מהחיים שלו בתשובה
התשובה היא על ידי זה הוא חוזר בתשובה מה
הוא חוזר בתשובה הוא אומר אני מביא את
הקורבן למה כי הוא נברא לשרת אותי אלף
פעמים קל וחומר אני נבראתי הרי לשרת את
הקדוש ברוך הוא איך יכול להיות שעשיתי כזה
עבירה ממ הוא חוזר בתשובה אל פעמים קל
וחומר
מהבהמה אבל אם הוא לא מבין את זה כשהוא
שוחט את כשההוא מביא את הבהמה אז מה שווה
כל הקורבן שלו כאילו מה אתה רוצה מהבהמה
את תקריב את עצמך מה אתה מכיר את אבל
אם הוא חוזר בגלל זה בתשובה אז בסדר באה
התורה
ואומרת ואם האכול יאכל ביום השלישי כלומר
שהכהן כשחתם חשב שיאכלו את זה ביום השלישי
אז זה
איך זה יכול להיות התשובה היא זה בגלל
שהמקרר אותו לא יחשב כשהוא המקריב לא חשב
את מה שהוא אמור לחשוב שאני צריך לחזור
בתשובה ולכן פיגול יהיה ואז אי אפשר לאכול
את
זה נכון
נכון אנחנו סיימנו את
השיעור אנחנו סיימנו את השיעור
א אני רוצה להודיע שוב שהספר על תהילים
עומד לרדת לדפוס אני מחפש שותפים מי שרוצה
להשתתף בהקדשה וכדומה מוזמן לפנות אליי או
בטלפון
0500 413
0035 או במייל
s
41335 שטרול gmail.com שיהיה לכולם שבת
שלום ובשורות טובות